Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 01:32
Ik schiet bijna al mijn landschappen uit de hand, alleen als het donker wordt pak ik mn statief :$

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

@adros Dank voor die uitleg over de heide foto!

(origineel)

versus

(resultaat)

Dan vind ik dat een fraaie 'verbetering' door de nabewerking. d:)b
Ik begrijp ook heel goed dat je b.v. die kleuren van de bloeiende heide wilt benadrukken.
Het blijft natuurlijk altijd lastig en hoever-kun/mag-je-gaan om de herinnering aan dat fraaie ochtendbeeld zo goed mogelijk, voor anderen, te visualiseren en vast te leggen.

om ff terug te komen op die fotoreportage uit Steiermark.
Zo zie ik een foto van een boerenstal met op de achtergrond die dreigende wolken en de volgende plaat is een foto van een Glockenblume.
(alhoewel het blauw/paars van die bloem, zeker op groot formaat, wel erg fel is)
Die bloem oogt veel 'echter' dan 1 foto eerder van die houten hut. En ja, ik ken dat soort taferelen, maar dat hout is echt niet zo rood. Ook niet in het avondlicht. En de forse vigenettering is ook een smaakdingetje.
Doe het zelf trouwens ook wel eens. O-)

BTW: ja, het oogt indrukwekkend en ik snap dat het Tourismusverband dit soort foto's graag in hun (online/offline) foldertjes plaatst. Maar als ik er dan zelf naar toe zou gaan, aangetrokkken door dit soort beelden, en het ziet er dan in werkelijkheid ietsje/nogal minder spectaculair uit, dan zou ik een beetje teleurgesteld zijn. Snap je?
...en omdat ik 'fotografeer met oog op de nabewerking'
Da's een goeie! Soms doe ik dat ook; zeker bij het vastleggen van brede alpine panorama's. Maar voor de rest, vooral tijdens inspannende hikes door de bergen, is het vaak afwachten wat de volgende bocht, het volgende uitzichtspunt gaat brengen... Dat vind ik dan weer het leuke en spannende; je weet nooit wat je tegen gaat komen.

[Voor 25% gewijzigd door ehtweak op 19-08-2020 15:26]

Mooie Plaatjes   

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23:43
Iedere foto is een interpretatie, zelfs een raw is een interpretatie. Dat is ook de reden dat verschillende raw converters met verschillende kleuren komen (vraag maar iedere Fuji schieter hoeveel dit kan uitmaken).
Een schilder die een landschap naschildert, ziet en interpreteert dat landschap en probeert het op zijn manier op het canvas te zetten. Zelfs een schilder die alles zo natuurgetrouw mogelijk iets naschildert, wijkt af van hoe jij of ik datzelfde landschap ziet.
En dan is er nog het gevoel, de smaak, het verhaal, de stijl.

Wat maakt een foto een foto, en wat een illustratie. Iedereen legt de lijn ergens anders.
Ik bewerk ook mijn foto's, ik trek soms ook aan de kleursliders en gebruik de clone tool. Ik vind sommige Albert Dros foto's ook verder gaan qua bewerking dan wat ik zou doen. Maar het is en blijft zijn interpretatie, zijn gevoel bij dat moment, zijn stijl. En zo lang hij het mooi vindt en erachter staat wat hij creëert, zie ik geen probleem.

Je mag uiteraard aantekeningen, op- en aanmerkingen maken, maar over smaak valt niet te twisten. We geven gewoon onze mening.
Ik ben het met je eens dat er al jaren een trend gaande is, waarin meer en meer de foto's door de nabewerking gecreëerd worden en minder door de oorspronkelijke "foto". Blijkbaar waarderen mensen dit meer. Zie het als evolutie.
Je kunt er tegenin gaan en zeggen wat er allemaal mis mee is, je kunt ook gewoon blijven doen waar jezelf voor staat. Blijf authentiek, blijf bij wat jezelf wil.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 23:44

Woutoud

Advocatus ineptias

Naturalisme is een grote stroming geweest in de Nederlandse literatuur, dus wie weet wordt het dat ook nog wel in de Nederlandse fotografie als tegenbeweging van de romantische stijl die Adros zijn werk nu kenmerkt.
Echter vrees ik dat het net als in de literatuur een relatief saaie ervaring zal opleveren. :P

Woutoud.com | Postpone judgement. | Free Speech Online |

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 04:25
Woutoud schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 23:03:
Naturalisme is een grote stroming geweest in de Nederlandse literatuur, dus wie weet wordt het dat ook nog wel in de Nederlandse fotografie als tegenbeweging van de romantische stijl die Adros zijn werk nu kenmerkt.
Echter vrees ik dat het net als in de literatuur een relatief saaie ervaring zal opleveren. :P
Purisme noemen ze dat in de fotografie volgens mij, fanatieke bende ;)

www.maartendeboer.net
Mijn sig is te klein :+

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 17-04 17:57
Hier toch wel om moeten glimlachen.

https://petapixel.com/202...hotos-on-ilford-hp5-film/
@MRIdev Ik moest het ff goed lezen.
Maar idd, automagische kleurenprints van een z/w filmrolletje. O-)
Zo zie je maar, met al die AI van tegenwoordig is alles mogelijk. ;)

Ook een leuke (not) opsteker voor al die fotografen die niks meer kunnen/mogen vanwege de afstandsregeltjes:
https://www.omroepflevola...n-door-getrouwde-minister

:X

Mooie Plaatjes   

Eindelijk! Een nuttige plugin voor Photoshop! :+

https://www.dpreview.com/...sed-while-they-re-working

O-)

https://infinite-tools.com/infinite-jokes/

[Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 31-08-2020 22:27]

Mooie Plaatjes   

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 06:36
Zijn er hier meer tweakers die vaker via cewe laten afdrukken?
Ik heb onlangs een fotoshoot van m'n ouders gemaakt. Profotonet is m'n go-to adres normaal gesproken, maar ik wilde toch ook eens kijken wat cewe er van maakt als 's werelds beste fotoservice. Dus de serie van 25 foto's zowel bij cewe als profotonet laten afdrukken.

Het viel mij al op dat foto optimalisatie al standaard aan staat bij cewe. Bij mijn weten heb ik dit dan ook uit gezet, maar ik kan dat niet verifiëren, omdat er met geen woord over wordt gerept in het besteloverzicht.

Als ik de foto's naast elkaar leg, zijn die van cewe duidelijk geler van kleur, lijkt contrast iets versterkt en de schaduwen opgekrikt. M'n kritische oog vind dat alles behalve een verbetering.

Ik ben dus benieuwd of mijn kritische oog misschien toch beter voorzien kan worden van een monocle, of dat anderen dezelfde ervaring hebben met optimalisatie uitgeschakeld.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:55

Get!em

Oh die ja!

Geen ervaring mee. Gebruik voor grotere prints (30x45) eigenlijk altijd fujiprint zonder optimalisatie omdat die service de enige is die die postermaten betaalbaar in mat kan afdrukken. Voor kleinere maten nog wel eens albelli zonder optimalisatie.
[fotografische domper v.d. dag] :+
  • Weerbericht checken; hoe is (grond)mist verwachting op de Veluwe - check
  • Bij weerplaza de dauwpuntstemperatuurkaart vergeleken met de min.temperatuur verwachting - check
  • Weekje vantevoren locatiespot - check
  • Alle spullen klaarleggen - check
  • Blauwe uurtje + zonsopgang tijdstip - check
  • Wekker vroeg zetten - check
  • Wekker gaat af, snel aankleden en vertrekken.
  • Aangekomen op locatie --> bewolke lucht - nauwelijks afkoeling/GEEN mist, minimum temperatuur is veels te hoog --> geen grondmist --> niet eens opkomende zonnestralen te zien. :-( :-(
  • Alleen maar in het pikkedonker (om 06:00h) wat wroetende zwijnen in de verte zien verdwijnen.
Afijn. Volgende week nog eens een poging. :Y

Mooie Plaatjes   

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 07:16
Was het ook in die volgorde? Of was het weerbericht checken korter van tevoren dan een week? :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art ~ 100-400 Contemporary

• mrc4nl
Gonadan schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:53:
Was het ook in die volgorde? Of was het weerbericht checken korter van tevoren dan een week? :P
weinig wind en heldere nacht zijn goede ingredienten om de volgende ochtend mist te krijgen. dus als het die avond ervoor bewolkt is zou ik niet erg hoopvol zijn :+

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

@Gonadan Weerbericht heb tot vlak voor het naar bed gaan gecheckt. En toen zou het nog gunstig zijn qua mistige omstandigheden.

@mrc4nl De verwachting was helder (klopte uiteindelijk niet), weinig wind (klopte wel), en een lage grond temperatuur (die voorspelling kwam dus niet uit, dankzij het wolkendek) die ongeveer gelijk was aan de dauwpuntstemperatuur.
M.a.w. het recept was goed, de kok heeft echter een ander gerecht bereid door een ingrediënt aan te passen! :+

[Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 11-09-2020 16:07]

Mooie Plaatjes   

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

ehtweak schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:43:
  • Bij weerplaza de dauwpuntstemperatuurkaart vergeleken met de min.temperatuur verwachting - check
  • Aangekomen op locatie --> bewolke lucht - nauwelijks afkoeling/GEEN mist, minimum temperatuur is veels te hoog --> geen grondmist --> niet eens opkomende zonnestralen te zien. :-( :-(
  • Alleen maar in het pikkedonker (om 06:00h) wat wroetende zwijnen in de verte zien verdwijnen.
Pak ook de synoptische analyse van KNMI er eens bij op de avond van te voren.. Deze week was de stratus bewolking in de nacht verwacht. Ik zelf zat er ook al mee, want was maandag en dinsdag nabij de heide, maar besloot om 5 uur nog maar eens om te draaien. En verdorie, de dag erop een heldere nacht.., maar toen zat ik al weer in de walm van de stad.

• Gonadan
Het is ook altijd hetzelfde. De hele week ben je 's avonds thuis en is het grauwe meuk, één keer moet je op pad en kijk je vanuit je auto naar de prachtigste taferelen.
Ik moet toch eens gaan leren m'n camera dan ook gewoon in de auto te gooien puur voor het geval dat. }:|

Canon R6 ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• mrc4nl
Gonadan schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:00:
Het is ook altijd hetzelfde. De hele week ben je 's avonds thuis en is het grauwe meuk, één keer moet je op pad en kijk je vanuit je auto naar de prachtigste taferelen.
Ik moet toch eens gaan leren m'n camera dan ook gewoon in de auto te gooien puur voor het geval dat. }:|
Jup ik herken het.hele weekend slecht weer, en op maandag als er weer gewerkt moet worden is de hele dag zon

• MRIdev
Amateurs :P.

Letterlijk, zegt de uitslaper. :Z

• Ventieldopje
De beste camera was toch altijd de camera die je bij je hebt? :+ Nou dan, iedereen heeft tegenwoordig wel een lulijzer met camera!

www.maartendeboer.net

• LA-384
Gonadan schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:00:
En dan denk je eindelijk aan de camera, is of de accu leeg, of je hebt haast en geen tijd voor foto's. Dat laatste heb ik tenminste altijd, of je hebt tijd, ziet dat geweldige one in a million plaatje, maar realiseert je dat je midden op een drukke snelweg rijdt :D
Ik heb eens een soortgelijk iets meegemaakt, maar dan toch nog met een happy end.
De bekende veluwefoto op de postbank, alles kwam mooi uit, het weer was perfect. Wekkertje om 4.00 gezet (iets van 1,5u rijden voor mij), bijna verslapen, met mach 10 daarheen gereden, het zou volgens mijn berekeningen nog net kunnen, moest ik wel met de auto op lokatie zien te komen. Vervolgens kom ik daar 20minuten voor zonsopkomst aan en zie een hele groep bij de ingang staan; wegen gesloten vanwege een f*cking wielertocht die om 9.00 begon... :( 10 seconden twijfel en toch maar besloten te voet naar de posbank te sprinten, een obesitas meneer met hartklachten besloot ook aan te sluiten, halverwege ging die nog bijna de pijp uit. Uiteindelijk al hijgend en met het zweet op de rug de heuvel op gelopen, precies toen de zon opkwam. Het was weekend, dus moest nog aardig m'n best doen om alle andere fotografen te ontwijken in m'n compositie. Maar uiteindelijk 1 van m'n favoriete foto's weten te maken, misschien wel deels door de gebeurtenissen vooraf. Het was ook de enige geslaagde foto, van de 50 of zo.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

Mooi verhaal @LA-384 ! 8)

Ik was zelf, in het pikkedonker, helemaal moederziel alleen, al om 06:00h op een stuk heuvelachtige heide ten zuiden van het militaire schietterrein, zo tussen de Renderklippen en De Dellen.

Wachtende op het blauwe uurtje, maar het werd alleen lichtgrijs. Toen wachtende op de zonsopkomst (ff over zevenen), maar het werd alleen wat lichter grijs met die hoge bewolking. :-(

Wat gewroet in de bosjes door een groep zwijnen, maar dat was het dan.
Zelfs in/rond de bijenkasten die er volop aanwezig waren, was het een dooie boel. (nauwelijks gezoem en activiteit). Zelfs de schapen binnen de wolfsbestendige omheining bleven lekker liggen.

Na wat rondwandelen ben ik na negenen maar weer huiswaarts gekeerd.
Het viel me wel op dat, t.o.v. tien dagen geleden, er beduidend meer paddenstoelen stonden en dat de heide al fors gebloeid had.

Voor zover het weerbericht er nu uitziet, zou maandagochtend weer een mogelijkheid moeten zijn. (lage nachttemperatuur, helder, dauwpuntstemperatuur in de richting van de grondtemperatuur).
De dagen er na, daalt waarschijnlijk de temperatuur 's-nachts niet genoeg.

[Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 11-09-2020 21:52]

Mooie Plaatjes   

• RSpanjaard
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 06-04 18:19
Dat soort mislukkingen hebben we waarschijnlijk allemaal wel. Ik ben in 2009 eens naar de Ardennen gereden, Ninglinspo. Drie en een half uur onderweg. Had een paar honderd meter gelopen, een stuk of 10 foto's gemaakt, en... batterij leeg. Ach, geen probleem, ik ga nooit met een enkele batterij op pad. Kwestie van backup pakken en even omw... Hee... Waar is 'ie nou? Alle vakken doorzocht, @%$#$#%@!!!! geen backup meegenomen. Dus ik kon weer terug. In totaal 7 uur gereden en geen enkele noemenswaardige foto gemaakt. Gelukkig was de tweede keer wel geslaagd, daar heb ik toen nog een mooie serie van op DPZ gezet.

Vuurtoren De Ven heeft me ook wat werk gekost. Ook in 2009 trouwens, was niet m'n beste jaar. 8)7 Eerste keer heen, omstandigheden perfect, mooi standpunt opgezocht, even wachten op het juiste licht, en klik... "No card inserted". *ZUCHT*.... Dus weer naar huis. Tweede keer wel alles mee, maar geen wolkje te zien. De derde keer ging gelukkig wel alles goed, en kwam ik (voor die tijd, ik zou er nu niet meer tevreden mee zijn) met een schitterende foto thuis. :)

Canon EOS 40D | Olympus E-P5 | RawTherapee | GIMP

• LA-384
Ik vind het wel leuk die verhalen :)

Zelf ook eens een superbloedmaan willen fotograferen. Ik kwam van m'n werk terug en zou met flink doorrijden, net de maansopkomst kunnen zien. Lokatie had ik onderweg al bedacht. Thuis snel camera gepakt, ik kon de auto niet dichtbij parkeren, dus moest nog 10 minuten te voet, met statief op de rug en zaklamp in de hand. Conditie 0, dus na 100 meter maar overgegaan op snelwandelen. Ik had een mooie lokatie bij een meertje uitgekozen, statief opgesteld, via de planets app de camera de juiste kant op gericht, maan zou over paar minuten op komen. 10 minuten later nog niets te zien, er waren bomen, dus dat duurde vanzelfsprekend wat langer, intussen kwamen ook wat wolken opzetten, maar het zou net moeten lukken. 5 minuten later nog steeds geen maan te bekennen. Na nog eens een paar minuten nog maar eens op de planets app kijken waar de maan zou moeten zijn, ruim boven de horizon... En toen zag ik dat de planets app niet meebewoog met m'n telefoonbewegingen, na een reset bleek ik 90 graden de verkeerde kant op te kijken... De plek waar de maan wél stond, was inmiddels bedekt met wolken. ;(

• adros
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 20-01 20:34
Ik mis hier 1 cruciale check. Tussen 'wekker gaat af en snel weg'
Namelijk, als de wekker bij mij af gaat, doe ik een laatste check die altijd cruciaal is: de mistradar die altijd realtime overal het zicht laat zien. Er wordt namelijk vaak genoeg mist voorspeld maar die is soms heel lokaal. Aan de hand van deze laatste check beslis ik waar ik heen ga, en of ik überhaupt op sta. Het komt vaak genoeg voor (vandaag bv) dat ik gewoon weer door slaap omdat het er niet interessant uit ziet.

Gepassioneerd Landschapsfotograaf

adros schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:17:
[...]

Ik mis hier 1 cruciale check. Tussen 'wekker gaat af en snel weg'
Namelijk, als de wekker bij mij af gaat, doe ik een laatste check die altijd cruciaal is: de mistradar die altijd realtime overal het zicht laat zien.
Dank voor de tip; die kende ik (uiteraard) wel. Maar naar mijn eigen ervaring is er een verschil tussen 'mist' en 'mist' wat betreft die mistradar. ;)

Kleine laaghangende mistveldjes in een gebiedje rond een paar heideheuveltjes wil nog niet zeggen dat de mistradar die aangeeft. Omdat het dorp/weg ernaast er geen last van hoeft te hebben...

Hier in de polder zie ik de koeien wel eens in de laaghangende nevelsluiers staan, maar op de weg ernaast, merk je er niks van.

Mooie Plaatjes   

• PowerUp
  • Laatst online: 13-04 17:10
Mist laat zich nog steeds zeer lastig verwachten. Je kan wel goed beredeneren of er kans is dat ergens mist ontstaat, maar waar precies hangt af van lokale effecten. Boven weilanden met wat vocht ontstaat het bijvoorbeeld sneller, toevallig ook waar de meeste KNMI stations in opgesteld staan die zicht meten.

Dunne mistbanken zijn op satellietbeelden ook niet te zien, helemaal niet in het donker als je alleen IR beeld hebt.

Ik had twee weken terug hetzelfde: heldere koude nacht met 's ochtends vroeg mistbanken in de weilanden. Naar de Posbank gereden, vlak voor Rheden nog mist. Maar op de Posbank niet, terwijl het in die dalletjes heel koud was. Ik denk dat het vocht dat in een weiland wel aanwezig was, op de zandgronden van de (nog steeds droge) Posbank gewoon niet voorhanden was.

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

• RSpanjaard
PowerUp schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:54:
Mist laat zich nog steeds zeer lastig verwachten.
Precies. Uiteindelijk is dit soort fotografie gewoon een goed voorbeeld van de spreuk "geluk moet je afdwingen". Je kan allerlei tools en overzichten enzo gebruiken, maar als je alleen op pad gaat als perfecte omstandigheden gegarandeerd zijn, dan ga je nooit op pad en kom je nooit met een mooie foto thuis. Je moet gewoon gaan. Soms heb je geluk, soms niet.

Vorig jaar heb ik wat foto's van het Speulderbos laten zien. Dat is ook twee uur rijden (als je in de kop van Noord-Holland woont is bijna alles ver weg). Ik ben er drie keer geweest, maar heb maar één dag zonneharpen gehad, terwijl de weersomstandigheden die drie dagen vrijwel gelijk waren. Toch ben ik blij dat ik gegaan ben, want uiteindelijk heb ik er wel degelijk mooie plaatjes aan overgehouden.

Ik lees net het KNMI weerbericht voor komende nacht/ochtend:

Komende nacht is het vrijwel onbewolkt en plaatselijk ontstaat grondmist of een enkele mistbank. De minima liggen tussen 13°C aan de kust en 8°C plaatselijk landinwaarts. De wind is zwak, aan de noordkust eerst nog matig en draait naar zuidoost.

Dat klinkt veelbelovend! d:)b

Mooie Plaatjes   

• Gonadan
James3 schreef op maandag 14 september 2020 @ 03:49:
Dit zijn de meest interessante tijden in fotografie-land. De 4 grote merken strijden om marktaandeel in mirrorless camera's (plus enkele lens-fabrikanten). De mirrorless markt was in juli meer dan 2x zo groot als DSLR. Sony brengt naar verwachting dinsdag een nieuw camera-type uit. Op andere forums leeft dit, hier niet...
Je brengt het nou niet echt uitnodigend, maar de kernvraag kan wel interessant zijn voor een zijdelingse discussie.

Als ik de vraag even anders verwoord vraag je je af waarom men hier niet meer over hardware discussieert want er gebeurt zoveel interessants.
Welke onderwerpen zou je graag langs zien komen dan? Want je kunt er prima zelf over beginnen in de betreffende topics.
Het valt mij wel op dat op het grote internet heel veel gesproken wordt over bepaalde zaken, maar dat het lang niet altijd inhoudelijk interessante discussie zijn. Zo kwamen de Canon R5 en R6 en de Sony A7sIII en allerlei verschillenden lenzen uit maar het duurde nogal voordat er daadwerkelijk inhoudelijk interessante zaken besproken konden worden. Je moet eerst de haatcampagnes over en weer even afwachten voordat het stof neergedaald is en de inhoudelijk betere artikelen en reviews naar boven komen.

Daarnaast lijkt het hier wel wat nuchterder te zijn qua GAS. Velen zijn hobbyist en zoeken naar realistische keuzes qua gear. In de online comments doet iedereen net alsof ze een onbeperkte portemonnee hebben en willen alles hebben. :D

Welke onderwerpen heb je gemist en zou je wel graag besproken willen zien? Want volgens mij zijn er in de verschillende topics best wat onderwerpen langs gekomen en besproken. :)

• RSpanjaard
Als ik de vraag even anders verwoord vraag je je af waarom men hier niet meer over hardware discussieert want er gebeurt zoveel interessants.
Daar heb ik wel een antwoord (oftewel: mijn mening) op. Ik fotografeer al sinds 1998 digitaal. Die tijd, tot ongeveer 2008, was heel interessant. Iedere nieuwe generatie had echt substantiele verbeteringen die je echt terugzag in het eindresultaat. Tegenwoordig is die spanning er wel af. Eigenlijk wat @WoutF ook in de laatste podcast over Android-updates zei: de echt grote sprongen hebben we wel gehad. Als ik een foto laat zien, is er niemand die vraagt "wordt het niet eens tijd voor een nieuw toestel?", terwijl de camera's in mijn sig hieronder al 13 en 7 jaar oud zijn. Zelfs al ik een foto van m'n 17 jaar oude EOS 10D online zet (voorbeeld 1 en 2) krijg ik daar geen reacties op. Dus volgens mij is de hardware allang niet interessant meer; het is echt de persoon achter de camera die het verschil maakt.

En, ja, het was mistig (en kil en vochtig).
Op de heenweg was er net voor me een roadkill geweest! Een fors wild zwijn had een flinke klapper gemaakt. Lag een 'mooie' rode vlek op het asfalt. Ik kon net de tegenover komende auto ontwijken, die zelf uitweek voor het kadaver.
Op de terugweg dacht ik nog ff het kadaver te fotograferen, maar dat was al opgeruimd (meegenomen?) Slechts een gekleurde plek op het asfalt als herinnering...

Al struinend in het donker, met m'n zaklamp naar het heuveltje wat ik had gespot, zag ik ineens wat ronde witte stippen oplichten.
Hee, da's leuk, een paar zwijntjes die aan het scharrelen zijn. Ik wilde net m'n camera gaan pakken, kwam er ineens een ZWIJN aan dat me iets te groot en dreigend (knorrend) was... Heb toen maar een omweg genomen... ;)

Maar het was zeker de moeite waard:

Wat ik vooral opvallend vond, is dat de kleurtinten per minuut veranderden! Dan weer heel erg bruin/gelig, dan weer blauwig; kortom het was genieten van het schouwspel. 8)

Mooie Plaatjes   

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:54

bobcom

Dedicated dabbler

Met enige regelmaat duikt de melding op dat de DSLR "zo goed als dood" is en dat "mirrorless de toekomst heeft". Ik ben zelf een renegaat (sinds enkele jaren over naar mirrorless), maar vooralsnog kan de DSLR Mark Twain citeren: "de berichten over mijn dood zijn schromelijk overdreven".

In 2019 werden er volgens in elk geval één branche-analist 4,5 miljoen DSLR's afgeleverd tegen 3.96 miljoen MILC's.

Natuurlijk zit de MILC in de lift en loopt de DSLR terug. Maar net als in de discussie over full frame, aps-c en mft geldt dat ze elk hun eigen bestaansrecht hebben. Ik ben het dan ook eens met @RSpanjaard dat de tijd voor verbale veldslagen over welke camera nou beter is wel over mag zijn. Er worden geen slechte camera's meer gemaakt, maar je kan nog steeds de voor jou minder ideale camera kopen.

Wat daarom zinnig blijft voor de vele hobbyisten waaraan @Gonadan refereert is met welke hardware hun manier van fofograferen het meest gediend is. Want de persoon achter de zoeker mag dan het verschil maken, diezelfde persoon kiest toch liever speciaalgereedschap dan een mobieltje. Daar zijn het hobbyisten voor ;)

[Voor 3% gewijzigd door bobcom op 14-09-2020 16:31]

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders. En nu zelfs een webstek in aanbouw..

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

ehtweak schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:14:

Al struinend in het donker, met m'n zaklamp naar het heuveltje wat ik had gespot, zag ik ineens wat ronde witte stippen oplichten.
Maar het was zeker de moeite waard:

[Afbeelding]

Wat ik vooral opvallend vond, is dat de kleurtinten per minuut veranderden! Dan weer heel erg bruin/gelig, dan weer blauwig; kortom het was genieten van het schouwspel. 8)
Nice. Mooi gelukt. Zag op verschillende media al weer ochtendmist foto's binnenkomen.

Denk er trouwens aan, de Bronsttijd is weer gestart (burlende herten) en de controle van de Bosboa is daardoor ook weer strenger geworden, zeker op de Veluwezoom worden er keiharde boetes uitgedeeld als je er op verboden tijdstippen rondscharrelt, of op verboden plekken (er worden ook extra paden afgesloten, bijv op Deelerwoud).

• RSpanjaard
Er worden geen slechte camera's meer gemaakt, maar je kan nog steeds de voor jou minder ideale camera kopen.

Wat daarom zinnig blijft voor de vele hobbyisten waaraan @Gonadan refereert is met welke hardware hun manier van fofograferen het meest gediend is. Want de persoon achter de zoeker mag dan het verschil maken, diezelfde persoon kiest toch liever speciaalgereedschap dan een mobieltje. Daar zijn het hobbyisten voor ;)
Klopt, maar dat is eigenlijk het stadium van de aankoopadviezen. Daar hebben we een apart forum voor. De hobbyisten die op de andere fora (=F&V Hardware, Workflow, en Media) echt actief zijn, zijn dat stadium meestal al gepasseerd. En dus wordt er weinig over hardware gesproken.

Eigenlijk is het topic "Show hier je nieuwe en oude apparatuur", waar de koper dus al zelf(standig) een keuze gemaakt heeft, nog het populairst. En ook daar zie je geen discussie of grote vraagtekens bij de aankopen, want we zijn bekend met het aanbod en begrijpen elkaars keuzes.

[Voor 19% gewijzigd door RSpanjaard op 14-09-2020 17:14]

• Gonadan
RSpanjaard schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:14:
Daar heb ik wel een antwoord (oftewel: mijn mening) op. Ik fotografeer al sinds 1998 digitaal. Die tijd, tot ongeveer 2008, was heel interessant. Iedere nieuwe generatie had echt substantiele verbeteringen die je echt terugzag in het eindresultaat. Tegenwoordig is die spanning er wel af. Eigenlijk wat @WoutF ook in de laatste podcast over Android-updates zei: de echt grote sprongen hebben we wel gehad. Als ik een foto laat zien, is er niemand die vraagt "wordt het niet eens tijd voor een nieuw toestel?", terwijl de camera's in mijn sig hieronder al 13 en 7 jaar oud zijn. Zelfs al ik een foto van m'n 17 jaar oude EOS 10D online zet (voorbeeld 1 en 2) krijg ik daar geen reacties op. Dus volgens mij is de hardware allang niet interessant meer; het is echt de persoon achter de camera die het verschil maakt.
Dat ligt denk ik ook een beetje aan wat je verstaat onder ontwikkeling qua hardware. Heb je het over sensoren, dynamisch bereik en pixeltjes dan komen we aardig aan een plafond inderdaad. De stapjes vooruit worden steeds kleiner en je loopt steeds meer tegen natuurkundige limieten aan.

Los daarvan zijn er nog steeds wel onwijs mooie ontwikkelingen op het gebied van de gebruikte technologie. Dat zie je echter lang niet altijd terug in heel grote voordelen op het vlak van foto's maken, ik denk dat met name op het vlak van AF nog wel echt sprongen gemaakt worden, maar dat is het dan ook wel.

Voor een fotograaf die meer met fotografie dan gear bezig is win je daar niet zoveel meer mee. Dan is 'gewoon een goede camera' gewoon prima. Zo vind ik het altijd prachtig om te zien hoe bijvoorbeeld iemand als @bobcom een hele bonte verzameling bij elkaar harkt en gewoon gaat kijken hoe hij lekker foto's kan maken.

• MRIdev
@Gonadan Goed dat je het gesloten topic van @James3 op deze manier terug laat komen. Ik wilde er anders een TR voor aanmaken om de reden die je aanhaalt.

Op zich snap ik James3 ook weer wel. Er is bijvoorbeeld weinig discussie of speculatie op wat het nieuwe concept van Sony kan worden. Misschien zijn de meeste op het F&V forum wat rustiger (ouder en wijzer ;)). Zolang we die nutteloze merkhaat naar anderen maar achterwege gaan laten.

Al bij al is het wel rustig op het hele F&V forum de laatste tijd, maar dat is al langer aan de gang. Het ooit populaire Dutchphotozone is ook ter ziele gegaan. Als dat lot ons bespaart wil blijven moeten we daar met z'n allen wat aan doen.

Wat betreft de discussie die @bobcom aanhaalt over de dood van de DLSR denk ik dat ik hem daar niet helemaal gelijk in geef. De systeemcamera gaat de DSLR op alle fronten voorbij en dan zal het doek toch echt gaan vallen. Welk termijn, geen idee. Het zou met zelfs niks verbazen als de SLR langer mee zal gaan dan de DSLR, beetje vergelijkbaar met vinyl en de CD. Maar voor diegene die graag met een DSLR fotograferen hoop ik voor hen van niet.

• Ventieldopje
MRIdev schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:00:
@Gonadan Goed dat je het gesloten topic van @James3 op deze manier terug laat komen. Ik wilde er anders een TR voor aanmaken om de reden die je aanhaalt.

Op zich snap ik James3 ook weer wel. Er is bijvoorbeeld weinig discussie of speculatie op wat het nieuwe concept van Sony kan worden. Misschien zijn de meeste op het F&V forum wat rustiger (ouder en wijzer ;)). Zolang we die nutteloze merkhaat naar anderen maar achterwege gaan laten.

Al bij al is het wel rustig op het hele F&V forum de laatste tijd, maar dat is al langer aan de gang. Het ooit populaire Dutchphotozone is ook ter ziele gegaan. Als dat lot ons bespaart wil blijven moeten we daar met z'n allen wat aan doen.

Wat betreft de discussie die @bobcom aanhaalt over de dood van de DLSR denk ik dat ik hem daar niet helemaal gelijk in geef. De systeemcamera gaat de DSLR op alle fronten voorbij en dan zal het doek toch echt gaan vallen. Welk termijn, geen idee. Het zou met zelfs niks verbazen als de SLR langer mee zal gaan dan de DSLR, beetje vergelijkbaar met vinyl en de CD. Maar voor diegene die graag met een DSLR fotograferen hoop ik voor hen van niet.
Als ik voor mijzelf spreek vind ik het hele speculeren op hardware gebied gewoon niet zo interessant. Binnen no-time gaat het nu over video, oververhitting daarmee of de altijd maar weer terugkerende ruis. We hebben tegenwoordig gewoon prachtige camera's met voldoende dynamisch bereik, snelheid, ruisprestaties etc. naar mijn mening.

Het is leuk om te zien hoe ontwikkelingen gaan op gebied van DPAF, EVF en mirrorless glas (voornamelijk RF) maar het is vooralsnog vrijwel een niche markt en dan zijn er niet zo heel gek veel mensen die een hands-on kunnen geven met die dingen.

Maar goed we leven in rare tijden waarin schieten ook niet erg makkelijk is op dit moment. Veel anders dan speculeren kunnen we dan ook niet maar daar ligt toch echt mijn interesse niet. Zodra de boel weer een béétje normaliseert en we met gepaste afstand weer wat kunnen shooten dan zal het hier ook vast wel weer iets drukker worden.

www.maartendeboer.net

• Gonadan
Er lopen wel een paar eigenaars van R/RF spul rond op het forum, maar die lijken inderdaad ook niet echt veel tijd hebben om veel te schieten en erover te leuteren op een forum. @iichel had een topic met wat testfoto's, dat was wel leuk en er was er één mee op de meet maar dat is het ook wel.

Daarnaast is het online ook aan het polariseren valt mij op. Twee grote merken komen met verschillende prachtcamera's maar de focus ligt continu op de zwaktes van de ander. Het is niet meer laten zien wat je favoriete spul goed kan, maar wat de ander slecht kan.
Bij vergelijkingen over AF, DR, ruisprestaties, etc. zijn de resultaten soms zo wisselend dat je niet meer weet wat je moet geloven, daar lijkt confirmation bias te gaan spelen bij 'reviewers' (of gewoon de portemonnee).

• Gonadan
MRIdev schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:00:
offtopic:
Wat dus voor de duidelijkheid niet inhoudt dat ik niet achter het slotje sta. De start van een topic bepaalt het verloop, dat wordt dan dus niet best.
De vraagstelling op zich intrigeerde mij wel. :)

• iichel
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 16-04 21:36

iichel

Gazoooo

Gonadan schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:31:
Daarnaast is het online ook aan het polariseren valt mij op. Twee grote merken komen met verschillende prachtcamera's maar de focus ligt continu op de zwaktes van de ander. Het is niet meer laten zien wat je favoriete spul goed kan, maar wat de ander slecht kan.
Bij vergelijkingen over AF, DR, ruisprestaties, etc. zijn de resultaten soms zo wisselend dat je niet meer weet wat je moet geloven, daar lijkt confirmation bias te gaan spelen bij 'reviewers' (of gewoon de portemonnee).
Dit kan ik zeker beamen, bij het lezen van reviews van de R5 was het vooral een stroom van lovende woorden en ik heb heel weinig kritische woorden gelezen omtrent de kwaliteit van de foto's. Er is genoeg geschreven over de oververhitting tijdens het filmen. Maar in-depth vergelijkingen van inderdaad DR en ruis... ik vond het allemaal erg positief en 'makkelijk'.

Ik heb bewust nog niet zoveel geleuterd over m'n R5 omdat ik het gevoel heb dat ik nog een beetje leef middenin de confirmation bias. Ik ben er zo blij mee dat ik alleen maar de positieve punten vind :P Ik heb er al wel 5K clicks op staan dus hij wordt gebruikt, don't worry.

/////AMG /////AMG /////AMG /////AMG /////AMG /////AMG

• Universal Creations
  • Laatst online: 23:43
Sony A7SIII, Canon R5... wie wil nu zo'n prutcamera. De GoPro 9 is uit!!!! Kan gewoon onderwater en doet 5K. Heeft 2! schermen, dus geen geklooi met een volledig draai- en kantelbaar scherm. Super compact, geen oververhitting bekend (en anders gewoon onder water houden. Super stabilisatie en komt met een ongekende wijde lens gratis erbij. Gorillaglas, je kunt hem laten vallen.

En dan nog de prijs: je hebt er gewoon 10 voor de prijs van een A7SIII of R5 met standaard lens.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

@Universal Creations Dat bedoel ik maar, en dat allemaal in 158 gram! 20megapukkels sensor, GPS, maar liefst 3 microfoons en 10 meter waterdicht, livestreaming, ingebouwde HDR, spraakgestuurd, WiFi en BT.

Welke zot koopt er nu nog een 'gewone' camera? :+

Maar ondertussen is Leica wel gestopt met de productie van de rotte(nde) sensor van de M9.
https://petapixel.com/202...uture-repairs-impossible/
https://petapixel.com/201...offers-free-replacements/
;)

[Voor 38% gewijzigd door ehtweak op 17-09-2020 08:38]

Mooie Plaatjes   

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 20:54
@Universal Creations @ehtweak Geen dual card slot? 8)7 Next... ;w

• Gonadan
Dual card slot bij de R5, dan betaal je voor één van de kaartjes al net zoveel als voor die hele GoPro. 8)7

• Ventieldopje
Gewoon twee GoPro's, niks geen dual card slots nodig :+ Of wat ... pak er drie!

www.maartendeboer.net

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Heb je meteen dual pixel...

• FordFiasco
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 22:28
Altijd leuk als een vriend de specs van z'n gopro laat zien inderdaad. En waarom zo'n dure dslr dat dan niet heeft. Tja, ik geef werkelijk 0,0 om video, ziet er wel mooi uit van een gopro, dat zeker. En daarnaast zijn een fatsoenlijke grip en zoeker zijn een must voor mij. Voor macro-fotografie of vliegtuigen wordt het ook lastig. De camerasector is al lang in mineur, maar ik geef daar niks om. Zo lang ik maar plezier ervan heb :)

Meeste vooruitgang is wat mij betreft gemaakt op lenzengebied. Goedkopere lenzen zijn qua beeldkwaliteit erg vooruitgegaan, maar nog fijner vind ik dat die lenzen snelle en still AF hebben. Value for money is echt omhoog gegaan.

Aan de andere kant van het spectrum heb je die retedure RF-lenzen. Wordt daar weinig warm van. Zo duur en zwaar.

Teksten over vroeg opstaan en naar de Posbank gaan inspireren echt, mooi om te zien :)

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

FordFiasco schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:31:
Teksten over vroeg opstaan en naar de Posbank gaan inspireren echt, mooi om te zien :)
Ben benieuwd voor komende jaren. Zal naast foto-gear straks ook de toegang tot natuur nog geld gaan kosten.

Plannen voor afsluiting Posbank of beperking auto/motor verkeer gaan nog steeds in de gemeenteraad Rheden besproken worden.

Natuurmonumenten voert betaald parkeren in landelijk

Dunea vraag nu geld per bezoek ipv alleen lidmaatschap (Bierlap, Wassenaar en Solleveld, Den Haag)

Park Hoge Veluwe komt volgend jaar met een prijsverhoging van 50%

• Ventieldopje
Get!em schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:12:
[...]

Ben benieuwd voor komende jaren. Zal naast foto-gear straks ook de toegang tot natuur nog geld gaan kosten.

Plannen voor afsluiting Posbank of beperking auto/motor verkeer gaan nog steeds in de gemeenteraad Rheden besproken worden.

Dunea vraag nu geld per bezoek ipv alleen lidmaatschap (Bierlap, Wassenaar en Solleveld, Den Haag)

Dit was wel te verwachten. Zelf meegemaakt dat het schandalig druk was op bepaalde plekken (paviljoen) en dat iedereen overal lak aan lijkt te hebben. Ook mensen die dichtbij wonen klaagden hier over.

Mensen willen toch weer meer naar buiten en dan krijg je dat denk ik. Maar laat ze er maar wat aan doen :)

www.maartendeboer.net

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Ventieldopje schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:46:
[...]

Ook mensen die dichtbij wonen klaagden hier over.
/offtopic: het is juist dankzij de lokale mensen dat het besluit om het af te sluiten vorig jaar oktober het niet gehaald heeft.
Nog even en alleen je eigen achtertuin is vrij toegankelijk, voor jezelf...

Alles wat te gelde gemaakt kan worden, wordt dat ook. :(
Want stel je voor zeg, dat wij, als belastingbetalende burgers in ons eigen landje mogen bepalen waar we gaan en staan. ;w

Alleen een virtueel bezoek is nog gratis... alhoewel... ;)

Voor diegenen die vorige herfst b.v. meegeweest zijn naar het Waterloopbos. Ook aldaar word je streng in de smiezen gehouden of je niet van de gebaande paden afwijkt.
En, owee als je iets niet doet wat de natuurgekkies niet zindt. Nou, zoek dekking.

Sinds dat Natuurmonumenten de boel overnam in het Waterloopbos, begint het een soort gereguleerde disney attractie te worden. Nog ff en er staan hekjes naast de paden. En ze zijn ook al begonnen om de historische, half vervallen relikwieën van het oude Waterlooplab te restaureren; jakkes. :-(
Ook de eerste kinderspeelplaatsen zijn al geïntroduceerd.

[Voor 48% gewijzigd door ehtweak op 18-09-2020 17:03]

Mooie Plaatjes   

• MRIdev
ehtweak schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:58:
Nog even en alleen je eigen achtertuin is vrij toegankelijk, voor jezelf...

Alles wat te gelde gemaakt kan worden, wordt dat ook. :(
Want stel je voor zeg, dat wij, als belastingbetalende burgers in ons eigen landje mogen bepalen waar we gaan en staan. ;w
Op dit punt kan ik je niet helemaal gelijk geven. Vrijheid in de natuur is voor best wel wat mensen moeilijk om mee om te gaan: https://nos.nl/artikel/23...oor-groeiende-drukte.html

Aan de andere kant roep je dat met speeltuinen ook een beetje op jezelf af. Maar dan nog.

• FordFiasco
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 22:28
Begrijpelijk dat je ervoor moet betalen, het kan er zo ontzettend druk zijn. Ik betaal 10x liever aan Natuurmonumenten dan aan een gemeente of q-park in de stad.
@MRIdev Die aflevering van De Monitor heb ook gezien ja.
https://demonitor.kro-ncr...eken/van-wie-is-de-natuur

Maar zoals je aangeeft met die speeltuinaanleg. Dat is imho een belangrijke oorzaak!
Niet zozeer de speeltuin op zich, maar, ik noem het, de disneyficatie van de 'natuur'.

Ik heb dat in de Alpen gezien en in b.v. het Lake District in de UK.
Op een gegeven moment worden de lastige paadjes breder gemaakt, rolstoelbestendig, met beton geplaveid, hekjes er omheen. Wipkippen en schommels, terrasjes met kiosken, tig jiskefets (waar zelden gebruik van gemaakt wordt). En verkeerstechnische maatregelen, zodat je zonder moe te worden, er kan rondkijken. Tien minuten, uurtje max, fast-food naar binnen schrokken en weer door. ;w

M.a.w. paadjes waar je echt moet weten wat je doet:

of zoiets:

worden TE toegankelijk gemaakt. En ja, dat trekt ook gelijk een totaal ander soort publiek... :(

Zolang dat nog een 'gevaarlijk' pad is en blijft, beperk je tevens het gebruik door 'ongewenst' publiek. :Y

Mooie Plaatjes   

• Ventieldopje
Zou dit komen omdat tegenwoordig iedereen gelijk van de daken schreeuwt en gooit met termen als discriminatie?

"Ik ben slecht ter been en dat pad is slecht, discriminatie!" :Y) Dat die beheerders dan ook denken tsja, als die flink gaat lopen zeiken krijgen we slechte publiciteit = minder bezoekers = minder geld.

www.maartendeboer.net

• Gonadan
Druk in de natuur wordt het toch wel en ik draag graag financieel bij als daardoor het gebied in stand gehouden kan worden. Ben dan ook standaard al donateur van Natuurmonumenten.

Soms heb ik juist het gevoel dat die speeltuinen nodig zijn om te voorkomen dat al dat kindertuig al slopend door de bossages en bomen heen gaat. Een beetje respect voor de natuur zit er nog maar weinig in een de ouders dragen daar ook nog amper aan bij.

Maar goed, we dwalen wat af. :P

Ventieldopje schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:57:
Zou dit komen omdat tegenwoordig iedereen gelijk van de daken schreeuwt en gooit met termen als discriminatie?
Mag hopen van niet. :|
Gonadan schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:20:
Druk in de natuur wordt het toch wel en ik draag graag financieel bij als daardoor het gebied in stand gehouden kan worden. Ben dan ook standaard al donateur van Natuurmonumenten.
Maar wat is 'in stand gehouden worden'? Wat men in het Waterloopbos doet zeer zeker niet.
En wat de afgelopen jaren in de Markerwadden is gebeurd, al helemaal niet. Da's gewoon allemaal gecreëerd. :-(

Een fraai voorbeeld vind ik het Schweizerischer Nationalpark in Graubünden. Daar is het juist absoluut verboden dat de mens ingrijpt.
Parc Naziunal Svizzer is opgezet juist om die menselijke ingrepen te beteugelen.
Alhoewel dat soms wel lastig is. Zeker bij, al dan niet natuurlijke catastrofes. Zoals brand.
Soms heb ik juist het gevoel dat die speeltuinen nodig zijn om te voorkomen dat al dat kindertuig al slopend door de bossages en bomen heen gaat. Een beetje respect voor de natuur zit er nog maar weinig in een de ouders dragen daar ook nog amper aan bij.
De grootste speeltuin is buiten!

Als 9-jarige (!) is dit toch een fantastisch schouwspel? En als je dan ook nog over/onder rotsblokken mag klimmen, een gletscher kunt oversteken, Murmeltiere in het wild zien, met sneeuw kunt spelen, midden in de zomer. Daar kan toch geen wipkip tegenop?

Zelfs als 4-jarige ging mevrouw gewoon mee de bergen in!
Maar goed, we dwalen wat af. :P
We zouden juist wat meer moeten (af)d(w)alen. :)

[Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 18-09-2020 22:40]

Mooie Plaatjes   

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Toch helaas wel. Die discussie van vorig jaar over bijv posbank is onder andere flink gedemonstreerd door de belangenvereniging voor motorrijders... :X
[...]

We zouden juist wat meer moeten (af)d(w)alen. :)
Kijk, met jou zou ik wel op vakantie gaan ;)

• LA-384
Get!em schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:12:

Persoonlijk heb ik daar niet zo'n moeite mee, maar dat is vooral omdat ik de Veluwezoom een erg mooi gebied vind, waar ik vanwege de afstand hooguit een paar keer per jaar zal komen. Als je er wekelijks komt omdat het bijna in je achtertuin ligt, snap ik dat je er anders in kan staan.

Als dat afsluiten/entree vragen ook gepaard gaat met dat het park alleen nog voor bezoekers wordt gebruikt (en dus niet voor wielerwedstrijden of andere dingen die niets met de omgeving te maken hebben) dan mag dat van mij direct gebeuren, liever gisteren dan vandaag.

Zelf ben ik ook een keer op de hoge Veluwe geweest, maar dat viel me toch een partij tegen. Niet entree-waardig naar mijn idee. Misschien ben ik in dat opzicht ook wel verwend, omdat ik in een dorpje woon wat vrij sprookjesachtig is en op loopafstand van de peel, waarbij je praktisch dezelfde natuur aantreft. Ik heb wel begrepen dat er rondom het park hoge Veluwe veel mooie natuur te vinden is, dus wellicht dat ik daarvoor nog een keer terug ga.

• PowerUp
Vandaag ben ik precies 10 jaar moderator en dat is voor mij een mooi moment om er mee te gaan stoppen. Mijn activiteit hier was al een tijdje niet meer wat het moest zijn en ondanks goede voornemens werd het ook niet echt meer beter. Tijden veranderen en zo ook interesses. Hoewel ik nog steeds plezier beleef aan fotograferen, heb ik geen trek meer om mij te mengen in discussies over nieuwe apparatuur etc.

Ik zal hier zeker rond blijven hangen en natuurlijk ook op meetings blijven komen. Want ik vind nog steeds dat we hier een mooi hoekje hebben met fijne mensen en ik ben blij daar deel van uit te maken :)

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 23:14
Bedankt voor je inzet kerel!

Hier staat tekst

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Thanks Bart!

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 00:01
Super Bedankt Bart....we hebben en hadden een tof (klein) team hier en samen met een toffe (wederom kleine) community hebben we hier een mooi hoekje op Tweakers gecreëerd, wat altijd netjes met elkaar om gaat door de fijne sfeer. Het was fijn samenwerken en hopelijk spreken we elkaar nog op vele meetings :)

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

• Gonadan
Zie ook: Tweemaal back in Black in F&V

Heel erg bedankt voor de inzet en de gezelligheid beiden en hoop jullie zowel hier als bij meets nog vaak mee te mogen maken. :9B

• Woutoud
  • Laatst online: 23:44

Woutoud

Advocatus ineptias

Voor mij is het niet zo lang als Bart, maar ik volg wel zijn route. Jullie hebben mij hier de laatste tijd sowieso nauwelijks meer gezien, omdat ik nogal hard aan het werk ben ik de jeugdhulpverlening, en dat gaat de komende tijd niet anders worden.

Ik blijf af en toe wel bij meetings verschijnen, want fotografie is nog steeds leuk. Ik wil de tijd die ik over heb dan ook meer gaan stoppen in echt fotograferen en/of nabewerken.
Bovendien is dit hoekje van het forum altijd behoorlijk gezellig en weinig militant, dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt! :D

Woutoud.com | Postpone judgement. | Free Speech Online |

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
@PowerUp @Woutoud: Dank voor jullie inzet de afgelopen jaren. Tot ziens op een meeting, en we gaan proberen het hier netjes te houden :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Er komen regelmatig discussies voorbij over zaken als auteursrecht, copyright, eigendom van beeldmerk/-materiaal, e.d.

Nu was ik gisteren in/op het Forum in Groningen en daar zijn best wel veel COVID-19 maatregelen genomen. Aparte in- en uitgang en iederen wordt gevraagd (!) naar z'n gezondheidstoestand. En het hele gebouw hangt vol met looprichtingspijlen en voorlichtingsborden. (niet dat de studenten zich daar nou aan hielden, maar da's een ander verhaal).

Grappig werd het, op het dak; overal pijlen met verplichte looprichting e.d.
En dan zie je vervolgens op alle bankjes dit beeldmerk:

:+

En dan vraag ik me zomaar af, hoe zou dat eigenlijk zitten met het geregistreerde beeldmerk van een bierproducent versus het overal continu gebruiken van het woord 'Corona' in de hedendaagse samenleving en pers?

Mooie Plaatjes   

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 20:54
ehtweak schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:58:
En dan vraag ik me zomaar af, hoe zou dat eigenlijk zitten met het geregistreerde beeldmerk van een bierproducent versus het overal continu gebruiken van het woord 'Corona' in de hedendaagse samenleving en pers?
Het geregistreerde beeldmerk mag je natuurlijk niet zomaar gebruiken (en al helemaal niet voor eigen gewin).
Maar het woord corona is niet uniek voor het biermerk, het is gewoon het Spaanse woord voor kroon. Zeker zolang het niet bier-gerelateerd is zal het heel moeilijk voor de bierbrouwer worden om het gebruik van der merknaam (zonder logo) tegen te houden.

Daar is hele goede jurisprudentie over, bijvoorbeeld Microsoft die de merknaam Windows niet beschermd kreeg (te generieke naam), en Apple die het niet lukte varianten van hun logo door de rechter verboden te krijgen (het is gewoon een gestileerd plaatje van een afgekloven appel).

• Nomad
Woutoud schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:26:
Voor mij is het niet zo lang als Bart, maar ik volg wel zijn route. Jullie hebben mij hier de laatste tijd sowieso nauwelijks meer gezien, omdat ik nogal hard aan het werk ben ik de jeugdhulpverlening, en dat gaat de komende tijd niet anders worden.

Ik blijf af en toe wel bij meetings verschijnen, want fotografie is nog steeds leuk. Ik wil de tijd die ik over heb dan ook meer gaan stoppen in echt fotograferen en/of nabewerken.
Bovendien is dit hoekje van het forum altijd behoorlijk gezellig en weinig militant, dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt! :D
Thanks mate, het was altijd super fijn samenwerken. Gelukkig hebben we ongetwijfeld nog genoeg meetings e.d. in F&V langskomen de komende jaren.

Don't be a stranger hier in F&V!

• Nomad
Admins hebben de neiging om nogal wat jaren admin te blijven, zo ook ik. Crew zijn en in het bijzonder admin zijn is ook veel te leuk. Ik heb ruim 12 jaar lang met heel veel plezier het rode jasje gedragen, waarvan ruim 10 jaar als admin F&V. Begonnen in 2008 als mod, onder @Remy, in een tijd dat er nogal veel gebeurde in FG (toen nog geen F&V). Bijna wekelijks werd er wel een user gebanned en dagelijks moesten er brandjes geblust worden in verhitte discussies. En vervolgens in 2010, heb ik het stokje van Remy overgenomen als admin.
Nu 12 jaar later is F&V een rustiger hoekje met een gezellige groep users die bijna altijd lief voor elkaar zijn. Zodoende durf ik na 12 jaar mijn rode jas wel aan de kapstok te hangen en die groep lieve users te joinen in het zwart.

@Gonadan neemt mijn stokje/hamer in F&V over en ik wens hem alle plezier de komende vele jaren (als de geschiedenis een indicatie is van de toekomst).
Wees lief voor hem :P

• MRIdev
@Nomad, @PowerUp, @Woutoud. Heren bedankt voor jullie steun en toeverlaat deze jaren.

Na de opmerking over de verhitte discussies ga ik wel grasduinen in het verleden :+.

• the mod man
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 02:44

the mod man

iets van beeldmaker

Nomad schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:22:
Admins hebben de neiging om nogal wat jaren admin te blijven, zo ook ik. Crew zijn en in het bijzonder admin zijn is ook veel te leuk. Ik heb ruim 12 jaar lang met heel veel plezier het rode jasje gedragen, waarvan ruim 10 jaar als admin F&V. Begonnen in 2008 als mod, onder @Remy, in een tijd dat er nogal veel gebeurde in FG (toen nog geen F&V). Bijna wekelijks werd er wel een user gebanned en dagelijks moesten er brandjes geblust worden in verhitte discussies. En vervolgens in 2010, heb ik het stokje van Remy overgenomen als admin.
Nu 12 jaar later is F&V een rustiger hoekje met een gezellige groep users die bijna altijd lief voor elkaar zijn. Zodoende durf ik na 12 jaar mijn rode jas wel aan de kapstok te hangen en die groep lieve users te joinen in het zwart.

@Gonadan neemt mijn stokje/hamer in F&V over en ik wens hem alle plezier de komende vele jaren (als de geschiedenis een indicatie is van de toekomst).
Ik wilde nog een ban oplopen bij je :'(

I can't wait to shoot!

• Ventieldopje
Aww meteen in het zwart zie ik ook!

www.maartendeboer.net

• zomertje
  • Laatst online: 15-04 08:06

zomertje

Barisax knorretje

Bedankt heren moderators voor het bijhouden van dit mooie hoekje.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Tekeningen, viltsculpturen en mozaïek | Mijn kunst kopen?

• Gonadan
Hij wilde gewoon voorkomen dat ik eerst roze zou doen. }:|

• Ventieldopje
Gonadan schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:46:
[...]

Hij wilde gewoon voorkomen dat ik eerst roze zou doen. }:|
Terecht gnagna :Y)

www.maartendeboer.net

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video

;w Einde van een tijdperk. Hopelijk blijf je fijn hangen en gaan we nog wat meer eekhoorntjes zien :)

Maarre... Dan ben ik nu dus het langstdienende crewlid één dag voor @Gonadan telt ook!. Wie gaat er koffie voor me halen? :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

• PowerUp
Toch raar om Nomad niet in het rood te zien. Ben bij mezelf pas net een beetje gewend.
Martijn: heel erg bedankt voor het aansturen van ons zootje ongeregeld al die jaren! _/-\o_
Wormaap schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:18:
[...]

Maarre... Dan ben ik nu dus het langstdienende crewlid één dag voor @Gonadan telt ook!. Wie gaat er koffie voor me halen? :P
Tijd voor een nieuwe koffiehaler mod :+

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:00

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Thanks Martijn. Zwart zal ook wel wennen en alle vertrouwen erin dat het nog steeds goed zal gaan.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• wisselwerking
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 00:04
@Nomad Je bent begonnen in de tijd dat ik ook nog vrij veel fotografeerde. We hebben zelfs nog samen (modellen)shoots gedaan. Mooie tijd!

Wisselwerking | Flickr | 500px | Strava

• Nomad
wisselwerking schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:24:
@Nomad Je bent begonnen in de tijd dat ik ook nog vrij veel fotografeerde. We hebben zelfs nog samen (modellen)shoots gedaan. Mooie tijd!
I remember it well. Was een mooie start voor het portretwerk wat later mijn primaire focus werd.
Toen nog klooien met reportage flitsers aan chinese triggers met zelf geknipte kleurgels, op gammele statiefjes en niet zo heel goede modellen :P , maar het kon niets schelen want het was wel heel leerzaam. Zeker buiten met flits-paraplus en wind en gegarandeerde ellende dat iets niet werkte zoals het moest. Goede herinneringen aan! :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
Vanmiddag op paddenstoelen jacht in een deel van het bos wat het grote publiek ook makkelijk weet te vinden. Je mag dus je handen dicht knijpen als hij niet vertrapt is of überhaupt nog op een steel staat. Gelukkig voor de Instagrammers heeft Staatsbosbeheer een tafel neer gezet waar ze keurig uitgestald staan te groeien. Dus daar worden gretig de foto's gemaakt. :F

Was nu hier omdat ik met het gezin was, binnenkort maar eens alleen op stap en dan naar een stuk waar niemand komt.

• mrc4nl
Over paddestoelen gesproken. Zijn er nog liefhebbers voor een herfstmeet over een paar week?
Locatie zal waarschijnlijk het bos bij Amerongen zijn. @ehtweak opperde het ook al,, maar daar heb ik niets meer van gehoord

Enige wat nog niet helemaal duidelijk is, is of de overheid het wel gaat toelaten aangezien de 2e golf nu over Nederland waait
RSpanjaard schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:05:
In principe heb ik wel interesse, of het door kan gaan zien we dan wel. In de open lucht in een dun bevolkt gebied moet dat kunnen, is al heel wat anders dan de vorige keer in een dierentuin.
Het gaat geen grote groep worden bedenk ik mij net. 5 personen is al veel. ik probeer wel om meer vrijwilligers te charteren, maar de opkomst blijft klein als ik vaar voorgaande jaren kijk

[Voor 41% gewijzigd door mrc4nl op 04-10-2020 17:11]

• RSpanjaard
In principe heb ik wel interesse, of het door kan gaan zien we dan wel. In de open lucht in een dun bevolkt gebied moet dat kunnen, is al heel wat anders dan de vorige keer in een dierentuin.

• citruspers
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:01
mrc4nl schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:54:
Over paddestoelen gesproken. Zijn er nog liefhebbers voor een herfstmeet over een paar week?
Locatie zal waarschijnlijk het bos bij Amerongen zijn. @ehtweak opperde het ook al,, maar daar heb ik niets meer van gehoord

Enige wat nog niet helemaal duidelijk is, is of de overheid het wel gaat toelaten aangezien de 2e golf nu over Nederland waait

[...]

Het gaat geen grote groep worden bedenk ik mij net. 5 personen is al veel. ik probeer wel om meer vrijwilligers te charteren, maar de opkomst blijft klein als ik vaar voorgaande jaren kijk
De vorige keer waren we met zijn 3en inderdaad. Wel erg gezellig.

Ik denk er nog even over na.

I'm a photographer, not a terrorist

• Gonadan
@mrc4nl een meet ben ik altijd voor in als ik kan. Ik zou zeggen: maak gewoon een topic dan zie je snel genoeg of er een beetje animo is. :)

citruspers schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:31:
[...]

De vorige keer waren we met zijn 3en inderdaad. Wel erg gezellig.
Met z'n 3-en? Dat was in 2018. (Den Treek)
In 2019 (Waterloopbos) waren er echt meer hoor... ;)

Mooie Plaatjes   

• citruspers
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:01
My bad, het smelt allemaal een beetje aan elkaar :+

I'm a photographer, not a terrorist

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Gonadan schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 18:03:
@mrc4nl een meet ben ik altijd voor in als ik kan. Ik zou zeggen: maak gewoon een topic dan zie je snel genoeg of er een beetje animo is. :)
En maak reclame in meerdere populaire topics. Ik mis die aankondigingen altijd op een of andere manier. (Ik kom al jaren niet meer via de forum index maar de topics, maar via bookmarks)

Amerongen en Doorn staan momenteel helemaal vol met paddestoelen. Alleen de bladkleuren zijn nog niet zo herfstig. Zelf nu in Ermelo, ook hier bos helemaal verzadigd van de paddestoelen. Vooral veel verse rood met witte stippen ;)

[Voor 30% gewijzigd door Get!em op 05-10-2020 00:18]

• mrc4nl
Get!em schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 23:58:
[...]

En maak reclame in meerdere populaire topics. Ik mis die aankondigingen altijd op een of andere manier.

Amerongen en Doorn staan momenteel helemaal vol met paddestoelen. Alleen de bladkleuren zijn nog niet zo herfstig. Zelf nu in Ermelo, ook hier bos helemaal verzadigd van de paddestoelen. Vooral veel verse rood met witte stippen ;)
Tja het is weer is gunstig voor de schimmels, weinig zon, veel regen, hopelijk blijven ze nog even staan.

Enne het topic is gemaakt! [Animocheck] Herfstmeeting (op gepaste afstand) F&V 2020.

[...]

En maak reclame in meerdere populaire topics. Ik mis die aankondigingen altijd op een of andere manier. (Ik kom al jaren niet meer via de forum index maar de topics, maar via bookmarks)
Goede suggestie! d:)b

Kan iemand van de mods het topic bovenaan de F&V subforums zetten?

Mooie Plaatjes   

• Gonadan
Geduld is een schone zaak heer @ehtweak, die stapel TR's waren nog in behandeling. :)
De meets worden meestal in elk subforum als alias bovenaan gezet en in dit topic vernoemd, da's toch bijna niet te missen zou je zeggen. ;)

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Gonadan schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 08:52:

De meets worden meestal in elk subforum als alias bovenaan gezet en in dit topic vernoemd, da's toch bijna niet te missen zou je zeggen. ;)
Met mijn bookmark in de browser naar de bookmarks van Got, was hij mij niet opgevallen eerdere jaren, dan zie je domweg de stickies niet.

• wisselwerking
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 00:04
Nomad schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 18:09:
[...]

I remember it well. Was een mooie start voor het portretwerk wat later mijn primaire focus werd.
Toen nog klooien met reportage flitsers aan chinese triggers met zelf geknipte kleurgels, op gammele statiefjes en niet zo heel goede modellen :P , maar het kon niets schelen want het was wel heel leerzaam. Zeker buiten met flits-paraplus en wind en gegarandeerde ellende dat iets niet werkte zoals het moest. Goede herinneringen aan! :D
Hahaha. Inderdaad. En te veel tijd bezig zijn met techniek. Daarnaast ook nog hopeloze modellen die zelf geen enkele pose konden bedenken, die kleding aan hadden getrokken waar dit de meest logische smiley voor is :X

Maar wel een erg leuke ervaring, leuke mensen ontmoet en op plekken gekomen waar je anders niet zo snel zou komen!

Wisselwerking | Flickr | 500px | Strava

• Gonadan
Get!em schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:16:
[...]

Met mijn bookmark in de browser naar de bookmarks van Got, was hij mij niet opgevallen eerdere jaren, dan zie je domweg de stickies niet.
Deze ook even bookmarken dan. ;)
https://gathering.tweaker...list_category_topics/10/1

• Sjekster
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08-04 13:06
Begonnen in 2008 als mod, onder @Remy, in een tijd dat er nogal veel gebeurde in FG (toen nog geen F&V). Bijna wekelijks werd er wel een user gebanned en dagelijks moesten er brandjes geblust worden in verhitte discussies.

Al dat tuig van toen is oud en wijs ehm grijs geworden met de jaren joh ;)

Bedankt @Nomad , @PowerUp & @Woutoud voor jullie inzet over de jaren! Geniet lekker van de vrijgekomen tijd! (klinkt net alsof jullie binnenkort AOW gaan ontvangen :+ ). Camera's achterlaten bij de deur graag! >:)

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

• Nomad
Sjekster schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:29:
[...]
Al dat tuig van toen is oud en wijs ehm grijs geworden met de jaren joh ;)

Bedankt @Nomad , @PowerUp & @Woutoud voor jullie inzet over de jaren! Geniet lekker van de vrijgekomen tijd! (klinkt net alsof jullie binnenkort AOW gaan ontvangen :+ ). Camera's achterlaten bij de deur graag! >:)
Hoe is de pensioenopbouw bij Tweakers eigenlijk, ik meende altijd 50% van je loon gaat naar het pensioen...klopt toch? :P

• Gonadan
Nieuwe moderator Foto & Video

We hebben weer een aanvulling voor het team, welkom @sys64738. :)

• Nomad
Gonadan schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:08:
Nieuwe moderator Foto & Video

We hebben weer een aanvulling voor het team, welkom @sys64738. :)
Cool! Goede keuze :). En veel plezier Sys3.1415926535.....of ander random getal :p

Punt 1 op de takenlijst, maak de naam uitspreekbaar en met hoofdletter :+

Pagina: 1 ... 91 92 93 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True