Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
LOL, maar al wat ouder aan vervanging toe en zeker geen "flagship". Bovendien heb ik een aardig setje Canon DSLR spulletjes, waarmee ik verwend ben en waardoor ik de lat vrij hoog leg.

Misverstandje dus. 8)7 Met dank aan @Wormaap hieronder

Die Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9EZz1LApM417jdK0O1ky8fwsR24=/f/image/gc9kXYR36iwsj9YYU5rK6gMW.png knop had ik eerder niet gezien. Mogelijk later toegevoegd?
Plaatje wordt nu ook ingevoegd waar de cursor is, dus er lijkt nog ontwikkeling te zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Toff op 04-03-2020 16:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:00
Toff schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:02:
[...]

LOL, maar al wat ouder aan vervanging toe en zeker geen "flagship". Bovendien heb ik een aardig setje Canon DSLR spulletjes, waarmee ik verwend ben en waardoor ik de lat vrij hoog leg.
De 'Plus/Fototoestel'-knop in de image picker die je krijgt als je een foto gaat toevoegen laat je iets uit je lokale opslag halen :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:05
Het aantal aanmeldingen voor De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff) is bedroevend laag. Is men hier fotokettingbriefmoe geworden? Of wacht men gewoon tot de deadline met aanmelden?

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@arnold_m Wil je een echt en eerlijk antwoord op die vraag of zeg je; laat maar?
In aanmerking nemende dat tanende interesse een teken aan de wand is... :|

Ik kan je wel mijn beweegredenen geven waarom er slechts schoorvoetend reacties komen.
Waarbij ik me afvraag of mensen in de huidige tijd van politieke correctheid nog überhaupt een eerlijke reactie kunnen velen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:05
Als we alle kritiek maar inslikken omdat het misschien wel politiek incorrect of kwetsend is, dan komen we niet ver.
Ik ben niet de organisator, maar ik zou zeggen voor de draad ermee. Ik kan natuurlijk niet beloven dat @masauri er iets mee gaat doen, maar concrete kritiek lijkt mij te verkiezen boven gebrek aan belangstelling om onduidelijke redenen.

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertheiz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-06 15:35
Ik heb een mac, en ik krijg het (zelfs) daar niet meer mee voor elkaar mijn foto bibliotheek te beheren. Mijn vader is terminaal en ben al een paar avonden door de 60.000 foto's heen aan het worstelen die we in mijn bibliotheek hebben om een mooi fotoboekje te kunnen maken. En dan heeft mijn vrouw ook nog zo'n bibliotheek met foto's.
Hoe doen jullie dat? Is er software of een dienst die daarbij kan helpen en die echt goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
arnold_m schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 20:33:
Als we alle kritiek maar inslikken omdat het misschien wel politiek incorrect of kwetsend is, dan komen we niet ver.
Vertel mij wat... :X
Ik ben niet de organisator, maar ik zou zeggen voor de draad ermee. Ik kan natuurlijk niet beloven dat @masauri er iets mee gaat doen, maar concrete kritiek lijkt mij te verkiezen boven gebrek aan belangstelling om onduidelijke redenen.
Het hele idee van dat foto ketting gebeuren sprak me in eerste instantie wel aan.
Maar toen begon ik te lezen en te lezen. En als ik dan zie hoeveel stappen alles kost, en uiteindelijk de tijd, voordat er iets compleet en tastbaar is. Neuh; dan haak ik al af.
Ieder z'n ding uiteraard; maar het hele framework is mij te beknottend en te strikt, zeg maar.

[ Voor 21% gewijzigd door ehtweak op 06-03-2020 23:22 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Ruim een maand geleden:
ehtweak in "F&V community topic"

En nu dit bericht:
nieuws: Nikon stelt D6-spiegelreflexcamera uit tot mei door gebrek aan onderd...

Er zullen ongetwijfeld nog meer 'problemen' op dit vlak naar voren komen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Photokina dit jaar is gecancelled.

https://www.koelnmesse.de/lp/corona.php

photokina (ursprünglich 27. bis 30.05.2020) ist abgesagt, der nächste Termin ist der 18. bis 21.05.2022

https://www.dpreview.com/...set-for-a-may-2022-return

[ Voor 23% gewijzigd door ehtweak op 18-03-2020 23:09 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
In alle ellende rond COVID-19 is er wel een (letterlijk) lichtpuntje!

Dankzij de enorm afgenomen hoeveelheid luchtvervuiling is de sterrenhemel, zelfs hier in Nederland, een stuk helderder dan ik ooit gezien heb.
Wat ik normaliter zie, als je in een afgelegen Alpendal, op een rustige avond naar boven kijkt, zie ik nu zowat hier gewoon in de polder.

Het is echt beduidend veel helderder dan 'normaal'. M.a.w. voor astrofotografie kan dit een buitenkans zijn. Nu alleen nog een plekje met weinig lichtvervuiling uitzoeken. :)

En niet alleen 's-nachts, maar ook overdag; een enorme verbetering in het zicht.

Nog zo'n treffend voorbeeld hoe sterk het effect is van een draaiende economie versus de huidige stilstand:
https://edition.cnn.com/2...india-intl-hnk/index.html
Eindelijk blauwe luchten boven India's steden!

[ Voor 24% gewijzigd door ehtweak op 01-04-2020 09:12 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
In het kader van coole tools:

Cut & Paste Augmented Reality in combinatie met Photoshop.

[Video: https://twitter.com/i/status/1256916982764646402]

Hier de software:
https://github.com/cyrildiagne/ar-cutpaste

⚠️ This is a research prototype and not a consumer / photoshop user tool.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wat mij opviel is dat deze maand Amazon.nl een prijzenoorlog is begonnen op objectieven. In de bovenste regionen van de pricewatch dalers zitten nu ineens 10 objectieven die >15% lager zitten dan de rest in NL.

Nu even gefilterd op objectieven:
https://tweakers.net/pric...lWyMtBRKkhMTw3OrAJyTA1qAQ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:55
Dit soort kortingen zijn altijd leuk, al zit er wel een nare bijsmaak aan. Dit is de taktiek van Amazon met hun diepe zakken, lage prijzen waardoor veel mensen bij hun kopen. Hierdoor krijgen concurrenten minder inkomsten met alle mogelijke gevolgen van dien. Amazon kan het wel een tijd aan en blijft over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 16:05
MRIdev schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:57:
Dit soort kortingen zijn altijd leuk, al zit er wel een nare bijsmaak aan. Dit is de taktiek van Amazon met hun diepe zakken, lage prijzen waardoor veel mensen bij hun kopen. Hierdoor krijgen concurrenten minder inkomsten met alle mogelijke gevolgen van dien. Amazon kan het wel een tijd aan en blijft over.
Aan de andere kant zijn camerawinkels ook aan het slinken, het gros lijkt opgeslokt te worden door Kamera Express en CameraNu...

[ Voor 3% gewijzigd door citruspers op 07-05-2020 19:46 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Cool... Ik ben jaloers, die lui bij het Rijksmuseum kunnen nog veel beter stitchen dan ondergetekende! 8)

https://www.rijksmuseum.n...to-nachtwacht-ooit-online

... De afbeelding bestaat uit in totaal 44,8 gigapixels (44.804.687.500 pixels). De afstand tussen de pixels is 20 micrometer (0,02 mm). ...

http://hyper-resolution.org/Nightwatch

[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 14-05-2020 16:53 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

ehtweak schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:52:
Cool... Ik ben jaloers, die lui bij het Rijksmuseum kunnen nog veel beter stitchen dan ondergetekende! 8)

https://www.rijksmuseum.n...to-nachtwacht-ooit-online

... De afbeelding bestaat uit in totaal 44,8 gigapixels (44.804.687.500 pixels). De afstand tussen de pixels is 20 micrometer (0,02 mm). ...

http://hyper-resolution.org/Nightwatch
Het is een hels karwei en een enorme foto, maar ik had stiekem gedacht dat je veel verder in zou kunnen zoomen. Ze hadden bijvoorbeeld ook een 1:1 macrolens kunnen gebruiken en een enorme berg opslag :+

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:17
Ik vind de foto maar matig van kwaliteit hoor, totaal geen fijn detail, alsof er op f/100 is geschoten met enorme diffractie... :+

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Ventieldopje schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:25:
[...]

Het is een hels karwei en een enorme foto, maar ik had stiekem gedacht dat je veel verder in zou kunnen zoomen.
Ehhh...? ik kan enorm ver inzoomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPp7f2jd17JSsG1IMIx4mjHhvLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S2ykWbLvGn2EqxQsaIMbHlZJ.jpg?f=fotoalbum_large

Hoezo geen detail? ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 15:43

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ah ik zie het al. hij had zijn lippenbalsem die dag vergeten

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

ehtweak schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 23:49:
[...]

Ehhh...? ik kan enorm ver inzoomen:

[Afbeelding]

Hoezo geen detail? ;)
Mwa, als dit soort dingen mogelijk zijn dan had ik toch wel meer verwacht :Y)

Afbeeldingslocatie: https://lenzlimphotographyblog.files.wordpress.com/2018/06/stacked-2-denoise-1.jpg?w=800
https://lenzlimphotograph...m-1-5x-macro-lens-review/

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Ventieldopje schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 00:19:
[...]

Mwa, als dit soort dingen mogelijk zijn dan had ik toch wel meer verwacht :Y)
Mwah, meer dan 10 jaar geleden maakte ik al eens een dichtbij foto van wat zandkorrels:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/3699/9502993759_3623203935_c.jpg
en dat met een objectief van een paar tientjes! :Y

Maar dan nog kan ik niet traploos inzoomen van een bakje zand, tot op de individuele korrel.
Net als met dat insect; leuk die facetogen, maar nu in/uitzoomen...

Vooral de viewer die ze gebruiken om dit soort gestitchte opnames te bekijken, vond ik interessant. 8)
https://www.rijksmuseum.n...ion-for-cultural-heritage
https://www.ru.nl/onderzo...mus-bosch/robert-erdmann/
En de techniek en werkwijze die Robert Erdmann daarbij gebruikt.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Een FF-sensor is 36x24mm groot, de Nachtwacht 363x437cm. Dus snel afgerond ongeveer 2 miljoen foto's om'm 1:1 vast te leggen. Met een 50MP sensor heb je't dan over 100.000 gigapixel.
Zou natuurlijk heel leuk zijn, maar ik denk dat dat wel redelijk onhaalbaar is :+
* Wormaap vindt dit al erg vet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

ehtweak schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:58:
[...]

Mwah, meer dan 10 jaar geleden maakte ik al eens een dichtbij foto van wat zandkorrels:
[Afbeelding]
en dat met een objectief van een paar tientjes! :Y

Maar dan nog kan ik niet traploos inzoomen van een bakje zand, tot op de individuele korrel.
Net als met dat insect; leuk die facetogen, maar nu in/uitzoomen...

Vooral de viewer die ze gebruiken om dit soort gestitchte opnames te bekijken, vond ik interessant. 8)
https://www.rijksmuseum.n...ion-for-cultural-heritage
https://www.ru.nl/onderzo...mus-bosch/robert-erdmann/
En de techniek en werkwijze die Robert Erdmann daarbij gebruikt.
Stitchen en je hebt een grote foto, die kun je uitzoomen. Dat is het probleem niet? :+
Wormaap schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:06:
Een FF-sensor is 36x24mm groot, de Nachtwacht 363x437cm. Dus snel afgerond ongeveer 2 miljoen foto's om'm 1:1 vast te leggen. Met een 50MP sensor heb je't dan over 100.000 gigapixel.
Zou natuurlijk heel leuk zijn, maar ik denk dat dat wel redelijk onhaalbaar is :+
Goeie genade, ik denk dat je dan wel een flink record te pakken hebt!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wormaap schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:06:
Dat is wel erg veel, maar als men in 2014 al een 846 gigapixel-afbeelding van Kuala Lumpur kon maken, had men nu toch wel een ~1000 gigapixel-afbeelding van de Nachtwacht kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 16:28

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Wauw. Das best indrukwekkend. En ik vind het juist enorm veel detail. Op een gegeven moment wordt je onderwerp de beperkende factor.

Je kunt wel nog verder inzoomen maar op een gegeven moment zie je meer de textuur van het doek en de verf dan dat je echt nog naar een schilderij zit te kijken. Bij insecten is dit mooi omdat er nog meer details tevoorschijn komen, hier zit je gewoon naar vezels van canvas te kijken (die toevallig van De Nachtwacht zijn, maar dat kun je toch al lang niet meer zien).

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:35

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Inderdaad. Ik vermoed dat het doel was om techniek en penseelstreken in detail te kunnen bekijken, niet zozeer zo ver mogelijk kunnen inzoomen. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Ok, van Nachtwacht naar Pano stitchen... ;)

Altijd leuk om van de programmeur persoonlijk een bedankje te krijgen, dat mede door mijn 'gezaag' over "stop die functie er nou eens in", PTGui is aangepast. :Y

ehtweak in 'downloads: PTGui 11.28'

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:49

B64

Maar hoeveel meer detail wil je zien dan. Ik denk niet dat Rembrandt in gigapixelresolutie geschilderd heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 13:43

M-ThijZ

Riding on Rails

Bestellen jullie nog wel eens een afdruk bij Xpozer?

Op mijn werkkamer heb ik een lege wand van 2,80 meter. Ik zou daar graag een aantal van mijn mooiste foto's hangen.

Bijvoorbeeld één grote van 90x60 (landscape) of drie van 40x50 (portrait). Een oneven aantal staat volgens mij beter.

Nu heb ik bij profotonet wel eens een afdruk op dibond laten doen. Prachtig voor in de woonkamer, maar voor een plek waar feitelijk ik alleen kom vind ik het te duur voor meerdere afdrukken.

Een aantal jaren terug heb ik wel eens naar Xpozer gekeken. Toen las ik er meer over en was er ook nog een samenwerking met HEMA. Dat is nu allemaal wat minder, dus ik vroeg mij af of Xpozer met hun frames nog een goede keuze is om in te 'investeren'?

Een alternatief is wellicht om een aantal mooie fotolijsten te kopen. Een grote afdruk op fotopapier (of als poster) is immers helemaal niet zo duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Materiaal blijft mooi. Hier een 90x60 hangen, al 3 jaar.
Afdruk kwaliteit is naar mijn mening prima. Frames hebben ze niet, is een licht aluminium span en ophang systeem. Ik dacht eerst ook te gaan wisselen, praktijk doe je dat toch niet.

Toentertijd bij hun op kantoor opgehaald. Zijn overigens om de haverklap acties en kortingen. Gewoon even inschrijven op de nieuwsbrief.

[ Voor 22% gewijzigd door Get!em op 23-05-2020 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03:26
M-ThijZ schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:09:
Bestellen jullie nog wel eens een afdruk bij Xpozer?
Ik heb al 2x een 60x90 portrait hangen en afgelopen vrijdag nog 3 nieuwe besteld. Het is voor mij de go-to voor grote afdrukken waarbij ik ook een frame nodig heb.

Wisselen tussen foto's zie ik mijzelf niet doen, maar de foto's af en toe wisselen door het huis heen mogelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 16:28

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@M-ThijZ Heb er al paar jaar twee hangen. Prima kwaliteit en ik vind dat zwevende effect wel mooi (geen lijst en paar cm van de muur af). Nog een voordeel is dat het niet spiegelt.

Dat wisselen (wat ze als voordeel noemen) heb ik ook nog nooit gedaan. Zou voor de grap de statistieken daarvan wel eens willen zien. Volgens mij doet niemand dat. Maar ook als je niet wisselt is het nog steeds een prima, en betaalbaarder, systeem.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 13:43

M-ThijZ

Riding on Rails

Goed om te horen dat jullie nog steeds tevreden zijn! Zodra ik een selectie heb gemaakt ga ik daar ook bestellen!

Zelf ben ik op de volgende afmetingen uitgekomen, dus 2x 4:5 (portrait) en 1x 3:2 (landscape). De kamer is niet al te groot en zo kan ik toch genieten van een aantal foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LsVBWm94zzi6Zu_1OGAu4Lx-xk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TQpS3JWBnOLAkXjPH0tupKB3.png?f=user_large

Of ik ze in de praktijk ooit gaat wisselen is nog even de vraag. Maar ik heb nu wel zin in foto's die wat kleur brengen in de ruimte. Misschien is ooit een selectie zwart-wit ook leuk.

Uiteindelijk is een fotolijst en fotoafdruk wel nog steeds goedkoper, maar ik denk dat dit erg mooi zal staan.

(nu alleen nog bepalen welke foto's het worden :*))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Voor fotoafdruk op groter formaat kan ook. Ik heb hier ondertussen 40 stuks 30x45 afgedrukt op Fuji papier matte afwerking.
Deze heb ik in een zwarte houten lijst met creme-witte passepartout hangen. (4 stuks, in vierkant, aan een ophangrails). Dat is ook erg mooi.

Die wissel ik wel vaker. Zorg er overigens voor dat je een passepartout hebt met minimaal 0.5mm dikte. Bij dunnere passepartout heb je kans dat de foto aan het glas gaat plakken en uiteindelijk stuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Handig EXIF tooltje voor gebruik in FF: (en andere browsers volgens de maker)

https://www.rockland.dk/show/?post=413

xIFr, a better Exif viewer for Firefox

[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 01-06-2020 10:27 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Flickr gebruikers kennen allemaal wel de 'Bad, bad panda! Come on. We want photos' foutmelding. Met het welbekende meisje wat aan een speelgoedpanda loopt te sjorren. :+

Maar is het jullie ooit opgevallen dat ze er verschillende versies van hebben?
Op dit moment is er weer een hickup @ flickr; zelfs het help forum is onbereikbaar. En afhankelijk van welke pagina de foutmelding genereert, ziet het plaatje er anders uit.
De kleurstelling is verschillend en de achtergrondblur is anders:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UeJYU-5pOz-p8GNqqP22MAonfM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZpjoebG9ENfHiidzxOXZ0BuA.jpg?f=fotoalbum_large

Apart, toch? :)

https://status.flickr.net/
Site not reachable
Investigating - We're investigating site issues. We appreciate your patience.
Jun 11, 03:49 PDT

Monitoring - Our engineering team has restarted part of our database connectivity layer and are actively monitoring performance
Jun 11, 04:32 PDT

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 11-06-2020 13:34 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
We hebben allemaal wel eens van fotoopa Frans gehoord.
En de mans ongelofelijke inzet om allerhande elektronica en DIY in te zetten om fotografieprojecten uit te voeren:
https://www.flickr.com/people/fotoopa_hs/

De opa/man cave:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49824436963_5e6afa6808_c.jpg

Ik kwam nog een andere fanatieke die-hard (letterlijk!) tegen op flickr.
'Fritzchens Fritz' uit Berlijn.

https://www.flickr.com/ph.../albums/72157650403404920

Deze meneer maakt talloze detailopnames van silicium chips. Fascinerend om te zien.
Zo zien 4 miljoen transistoren op één plak er uit:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49318340883_4eb97ba76f_c.jpg

8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Het enige wat ik zie is de comic sans ms en een foto die op een render lijkt -O-

en nee ik heb nog nooit eerder van fotoopa frans gehoord.

[ Voor 27% gewijzigd door mrc4nl op 21-06-2020 15:05 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De chromatische aberratie is ook gerenderd ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Universal Creations op 21-06-2020 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Universal Creations schreef op zondag 21 juni 2020 @ 15:37:
De chromatische aberratie is ook gerenderd ;)
Grappig genoeg zie je CA juist steeds vaker terug komen in games om het "super realistisch" te maken, dus gerenderde CA zou me niet eens verbazen.

Verder wel heel indrukwekkende foto, ik heb ooit een talk gezien over de MOS6502 die ontleed werd met zuur en vervolgens met een microscoop werd gefotografeerd om uiteindelijk een volledige simulatie van alle transistoren te maken. Sinds die tijd zijn we van micrometer naar nanometer gegaan, dus de moeilijkheid is alleen maar omhoog gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
citruspers schreef op zondag 21 juni 2020 @ 18:53:
Grappig genoeg zie je CA juist steeds vaker terug komen in games om het "super realistisch" te maken, dus gerenderde CA zou me niet eens verbazen.
Ja, want CA zie je ook met je ogen... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Op zich hebben de ogen wel wat CA, maar bij games gaat het inderdaad natuurlijk eerder om super-filmachtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik heb nog nooit CA gezien. Mijn hersenen doen automatische lenscorrectie ;) Daarbij ook nog HDR en photoshop (in optische illusies zie ik dingen die er niet zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Universal Creations schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:13:
Ik heb nog nooit CA gezien. Mijn hersenen doen automatische lenscorrectie ;) Daarbij ook nog HDR en photoshop (in optische illusies zie ik dingen die er niet zijn).
Ik heb voornamelijk sterke front-focus :+

Maar het blijft frappant dat het ontwerp van lenzen beter wordt, en gelijktijdig media juist de nadruk legt op lensfouten (niet alleen CA, maar ook lens flares en dergelijke).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Voornamelijk anamorfische lensflares zijn in bepaalde genres en bij een specifieke filmmaker zeer populair.

Front-focus = bijziend? = lens met tussenringen
Back-focus = verziend? = lens die voorbij oneindig focust
En als je een lange mfd hebt, ben je oudziend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
mrc4nl schreef op zondag 21 juni 2020 @ 15:04:
Het enige wat ik zie is de comic sans ms en een foto die op een render lijkt -O-
Serieus?
en nee ik heb nog nooit eerder van fotoopa frans gehoord.
De beste man zat/is zelfs hier op tweakers:
Elektronica in high speed fotografie

Zit je nou te geinen @mrc4nl of zie je die opa-cave echt niet? :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Universal Creations schreef op zondag 21 juni 2020 @ 18:54:
[...]

Ja, want CA zie je ook met je ogen... |:(
brildrager hierzo. 8)

Also ben de laatste tijd wel vaker renders aan het maken, dus ik dacht hoe moeilijk kan het eigenlijk zijn om het plaatje na te bootsen,heb speciaal CA aangezet. :Y)
alleen de ruis verraad m een beetje, maar dat is een kwestie van langer renderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMNQbWezg3Y6-JGHX6S4c6iCuE4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UK8tV0nQw406nyZA8L0zK2Tk.png?f=user_large
ehtweak schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:27:
[...]

Serieus?
[...]
De beste man zat/is zelfs hier op tweakers:
Elektronica in high speed fotografie
deed mij geen belletjes rinkelen
Zit je nou te geinen @mrc4nl of zie je dit opa-cave echt niet? :?
beetje geinen. ziet er uit als een hoop professionele aperatuur. maar de comic sans deed deed veel meer beun de haas vermoeden.

[ Voor 33% gewijzigd door mrc4nl op 21-06-2020 19:37 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
mrc4nl schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:28:
[...]

brildrager hierzo. 8)

Also ben de laatste tijd wel vaker renders aan het maken, dus ik dacht hoe moeilijk kan het eigenlijk zijn om het plaatje na te bootsen,heb speciaal CA aangezet. :Y)
Dan ben ik toch bang dat je een nieuwe bril nodig hebt... ;)
Als je het verschil tussen de beide plaatjes niet ziet. ;w
ziet er uit als een hoop professionele aperatuur. maar de comic sans deed deed veel meer beun de haas vermoeden.
Dus omdat het lettertype niet 'deugt', kan de rest ook niks zijn? :?
Bizar, ik dacht dat de techneuten alhier wel door de cosmetica heen konden kijken...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:20
ehtweak schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:44:
[...]

Dan ben ik toch bang dat je een nieuwe bril nodig hebt... ;)
Als je het verschil tussen de beide plaatjes niet ziet. ;w

[...]

Dus omdat het lettertype niet 'deugt', kan de rest ook niks zijn? :?
Bizar, ik dacht dat de techneuten alhier wel door de cosmetica heen konden kijken...
Helaas werken de menselijke hersenen vaak zo. In veel gevallen is presentatie minstens zo belangrijk als de inhoud. En het gebruik van Comic sans staat redelijk synoniem aan amateur. Je staat dan in elk geval al 1-0 achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Pff, peanuts.

Niet eens al mijn zonnekappen: €1500 :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIuCGeX71XD8Bedzxs2aJdg4mIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AebaAih4gQ7stxAMTAJXLr68.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is samen een pricewatch: Sony FE 24mm f/1.4 GM or wat dacht je van een pricewatch: Apple iPad Pro 12.9" (2018) WiFi 1TB Grijs of een mooie 65" TV?. Of een vette Smeg koelkast!.

Alleen de zonnekap van de 200L f/2 is al genoeg voor een wasmachine, dikke TV of wat dacht je van een enorm projector scherm voor in je tuin.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

:D

Fotografie is geloof ik inderdaad ook bij mij wel met enige afstand de duurste hobby. Betrap me er soms ook op dat ik in andere hobbies makkelijk geldt uit geef onder het mom van: ach, in vergelijking met mijn foto gear valt het allemaal wel mee :X

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ventieldopje schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 17:00:
[...]

Pff, peanuts.

Niet eens al mijn zonnekappen: €1500 :Y)

[Afbeelding]

Dat is samen een pricewatch: Sony FE 24mm f/1.4 GM or wat dacht je van een pricewatch: Apple iPad Pro 12.9" (2018) WiFi 1TB Grijs of een mooie 65" TV?. Of een vette Smeg koelkast!.

Alleen de zonnekap van de 200L f/2 is al genoeg voor een wasmachine, dikke TV of wat dacht je van een enorm projector scherm voor in je tuin.
_O-

En dan te bedenken dat ik al commentaar kreeg omdat ik niet een AliExpress zonnekap wilde. Dat ging om tientjes. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
@Ventieldopje Kun je een wastrommel als lensdop gebruiken. Goedkoper en die past misschien ook nog. Beetje vantablack erop en van reflecties zijn ook verdwenen.

Maar waarom zijn die plastic ringen zo achterlijk duur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Da's geen plastic, die zijn gesmeed door Elfen in maanlicht.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
MRIdev schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 08:56:
@Ventieldopje Kun je een wastrommel als lensdop gebruiken. Goedkoper en die past misschien ook nog. Beetje vantablack erop en van reflecties zijn ook verdwenen.

Maar waarom zijn die plastic ringen zo achterlijk duur?
Plastic is gewoon belachelijk duur in de fotografiewereld. Zonnekappen, flits diffusers (nee echt, deze maakt je light veel zachter!) lensdoppen en ga zo maar door.

Van glas snap ik nog wel dat de kosten daarvan hoog zijn, maar zodra je eenmaal de injectiemal hebt kost zo'n plastic flubbedupje je centen. En het is niet alsof de afzetmarkt nou heel erg beperkt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die supertele kappen zijn bij Nikon vaak van carbon. Weet niet of dat ook voor die ET-120B geldt? Niet dat dat het per se helemaal goedpraat overigens.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Eh, deze zijn helemaal van metaal :Y)
Orion84 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 12:21:
Die supertele kappen zijn bij Nikon vaak van carbon. Weet niet of dat ook voor die ET-120B geldt? Niet dat dat het per se helemaal goedpraat overigens.
Zou goed kunnen idd, hij is vrij licht in vergelijking met de Zeissjes en zijn grootte. Het is ook zeker geen plastic.

[ Voor 83% gewijzigd door Ventieldopje op 04-07-2020 13:32 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Ventieldopje schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 13:30:
Eh, deze zijn helemaal van metaal :Y)
Tja, dan nog :F ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik wilde net zeggen, die Leica-stijl zonnekappen met schroefdraad heb je ook op ebay voor een paar dollar. Daarnaast is plastic een betere keus, dat vangt zelf nog een beetje een klap op door mee te geven. Liever de zonnekap dan het objectief. :+

[ Voor 8% gewijzigd door citruspers op 04-07-2020 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Oh please laten we die discussie hier niet gaan voeren :+ Het kan zeker goedkoper en gelukkig krijg je ze er bij dus ik heb er "niks" voor betaald.

Het was als reactie op het gelinkte artikel ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Leesvoer.

'Marketing for photographers'

Aangeboden door smugmug/flickr. :+

https://cdn.smugmug.com/i...ing-for-photographers.pdf

Voor wat het waard is (gratis ;) ), een behoorlijk uitgebreide opsomming van allerlei zaken waar je aan zou moeten/kunnen denken als fotograaf op het commerciële(re) pad.

Uiteraard de nodige verwijzingen naar smugmug zelf, maar dat is te verwachten.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

ehtweak schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:40:
Leesvoer.

'Marketing for photographers'

Aangeboden door smugmug/flickr. :+

https://cdn.smugmug.com/i...ing-for-photographers.pdf

Voor wat het waard is (gratis ;) ), een behoorlijk uitgebreide opsomming van allerlei zaken waar je aan zou moeten/kunnen denken als fotograaf op het commerciële(re) pad.

Uiteraard de nodige verwijzingen naar smugmug zelf, maar dat is te verwachten.
FWIW, ze houden ook vaak webinars met fotografen waar ook van alles aan bod komt (ook dit soort onderwerpen meen ik mij te herinneren).

Edit Canon Nederland heeft nu trouwens ook een serie lopen over oa. dit :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ventieldopje op 15-07-2020 11:56 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Mad Max achtige taferelen. Overwoekerde oud ijzer begraafplaatsen met militair materiaal, intrigerende filmsets voor video en stilstaande beelden. Urbex paradijzen.
Kortom, hoe langzaam, eens rollend, vliegend en varend ijzer, door de natuur weer wordt geclaimd.

Patina Paradiese
https://programm.ard.de/T.../?sendung=287243226691614
https://www.arte.tv/de/videos/058356-003-A/patina-paradiese/
https://www.arte.tv/de/videos/058356-002-A/patina-paradiese/
https://www.arte.tv/de/videos/058356-001-A/patina-paradiese/

Afbeeldingslocatie: https://programm.ard.de/sendungsbilder/original/421/4274814421.6a03981a-8601-4069-903d-39ee685f3392.jpg

https://www.lipinski.de/tractionsud/index.php

't Is jammer dat er allerlei reisbeperkingen zijn, maar anders zijn dit voor menig fotografie- en video adept, inspirerende locaties!

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Winnaars van de iPhone Photography Awards 2020 bekendgemaakt

https://www.ippawards.com...ography-awards-announced/

Ik word er niet warm of koud van.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Niks ten nadele van Albert Dros z'n fotografie, en VOORAL z'n nabewerkingsskills, maar gezien de vaker langskomende discussies over HDR en ToneMapping en extreme contrasten, verzadiging en toegepaste vignettering.

https://www.albertdros.com/post/steiermark

Alberts laatste project is een fraaie (commerciële) fotoreis in Steiermark

Is dit niet TE extreem nabewerkt? TE verzadigd? TE veel aangedikt?
Ben gewoon benieuwd; wat vinden jullie daar nou van?

BTW: ik mocht willen dat ik Albert z'n skills had en dit soort tripjes mocht doen. Maar dat staat er ff los van. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
ehtweak schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:46:
Niks ten nadele van Albert Dros z'n fotografie, en VOORAL z'n nabewerkingsskills, maar gezien de vaker langskomende discussies over HDR en ToneMapping en extreme contrasten, verzadiging en toegepaste vignettering.

https://www.albertdros.com/post/steiermark

Alberts laatste project is een fraaie (commerciële) fotoreis in Steiermark

Is dit niet TE extreem nabewerkt? TE verzadigd? TE veel aangedikt?
Ben gewoon benieuwd; wat vinden jullie daar nou van?

BTW: ik mocht willen dat ik Albert z'n skills had en dit soort tripjes mocht doen. Maar dat staat er ff los van. ;)
De meeste vind ik juist wel lekker zo :9 Nu hou ik sowieso wel van foto's die een beetje knallen, en 'natuurgetrouwe verslaglegging' staat laag op mijn lijstje van belangrijke zaken in fotografie. Dus dat helpt wel met dit waarderen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Ik vind het niet, de kleuren ogen 'natuurlijk'. Natuurlijk is dit zwaar bewerkt, maar het is op een goede manier gedaan. Teveel verzadiging is als je het fout toepast zoals in random gevonden plaatje hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://www.sevenbyfive.net/wp-content/uploads/2011/04/saturation.jpg

Hierin ogen de tinten niet meer natuurlijk. In de foto's van Albert Dros zijn de tonen wel correct, en het zijn mijns inziens gewoon geweldige platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:52

bobcom

Dedicated dabbler

@ehtweak Ik denk dat ik wou dat ik zo kon fotograferen en nabewerken - dan zou ik het een tandje minder doen. Gewoon onwerkelijk, zoals het licht en de kleuren van mijn scherm spatten.

Maar misschien is mijn leven gewoon een tikkeltje te gewoontjes. Dat ik licht en die kleuren nooit zo zie betekent niet dat ze ergens anders niet bestaan. En dan benijd ik AD een beetje - hetzij omdat'ie zulke landschappen kan zien en zichtbaar maken, hetzij omdat'ie ze zichtbaar kan maken ook al ziet hij ze niet.

Heel, heel soms lukt het mij ook om iets vast te leggen waarvan ik denk: ja, dat is mooi. Met het nodige schuiven en sjorren aan regelaartjes komt er dan in de maximale nabewerking ook nog iets uit dat aardig lijkt op wat ik gezien heb en vast heb willen leggen. Waarbij ik me realiseer dat de lucht niet zo mooi egaal is als AD's (geen pola), dat de detaillering tekortschiet (mindere lens en camera dan AD), dat er best nog wat rommelige details zijn (te lui om veertig standpunten te verkennen), dat het licht mooier kon (te beroerd om vroeg op te staan of te wachten).Een beetje onderscheid tussen amateurtje en professional mag er zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VhK6xmUc_50eE8sb4igchmxQl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LyRG1XSt8C7Vlkf3eyBIUY2r.jpg?f=fotoalbum_large

Dus: over het "TE" in kleuren, contrasten en helderheid wil ik alleen oordelen als zulk licht en zulke kleuren echt niet bestaan. Zolang ik ze niet heb gezien denk ik: dat zou ik ook wel eens willen zien en vastleggen.

Misschien is mijn wereld wat minder aangeharkt en volmaakt als die op de foto's van AD, maar ik loop liever rond met de illusie dat die perfecte cleane werkelijkheid wel bestaat dan met het idee dat ik me door AD in de luren heb laten leggen.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Bio schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:41:
Ik vind het niet, de kleuren ogen 'natuurlijk'.
imo oogt dit toch echt niet natuurlijk:
Afbeeldingslocatie: https://static.wixstatic.com/media/846d71_7d74682eb76b4b2e9714aa691944632a~mv2.jpg
Het oogt meer als een scene uit een fantasy film zoals LoTR o.i.d. ;)

Ja, en ik ben zelf op dit soort locaties geweest, zoals in Süd-Tirol (waar Albert ook foto's gemaakt heeft). En ja, je WILT graag dat het in je gedachten er mogelijk zou uit zou zien. Maar het is geenszins een iets aangedikte versie van de werkelijkheid. Maar een extreme benadrukking van zaken als contrast, verzadiging, e.d.
HET nadeel vind ik dan vaak, dat als je zelf op zo'n locatie bent, het tegenvalt... ;)

Kudos voor de manier waarop Albert dit voor elkaar krijgt.
Maar zoals 'ie zelf al zegt:

My work has been published in the biggest media channels in the world, like Time, Huffington Post, Daily Mail, National Geographic and so on. I am addicted to landscape photography and capturing the beauty of the world. Next to photography I am specialised in design, motion graphics, video, audio, basically everything that has anything to do with media as I have a Master Degree in Multimedia & Entertainment technology

Hij is gewoon goed in het toepassen van allerlei s/w tools om de gemaakte beelden blijkbaar een grote wow-factor of 'oempf' te geven. _/-\o_
. In de foto's van Albert Dros zijn de tonen wel correct, en het zijn mijns inziens gewoon geweldige platen.
Toning is misschien dan wel correct, maar de kleurverzadiging is wel degelijk fors aangedikt.
Ik bestrijd ook helemaal niet dat hij fraaie locaties bezoekt en daar indrukwekkende registraties van maakt. Maar toch... :? Ik blijf er een dubbel gevoel bij houden.

bobcom schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 15:11:
@ehtweak Ik denk dat ik wou dat ik zo kon fotograferen en nabewerken - dan zou ik het een tandje minder doen. Gewoon onwerkelijk, zoals het licht en de kleuren van mijn scherm spatten.
Idd.
Nu gebruik ik zelf kleurgecalibreerde schermen en dan nog...
Maar kijkende op menig, vaak te contrastrijk en kleurverzadigde schermen, moet je zowat een zonnebril opzetten. :+
Maar misschien is mijn leven gewoon een tikkeltje te gewoontjes. Dat ik licht en die kleuren nooit zo zie betekent niet dat ze ergens anders niet bestaan. En dan benijd ik AD een beetje - hetzij omdat'ie zulke landschappen kan zien en zichtbaar maken, hetzij omdat'ie ze zichtbaar kan maken ook al ziet hij ze niet.
Aha; hij vervult onze hang naar fantasy, sprookjes-achtige landschappen. 8)
Misschien is mijn wereld wat minder aangeharkt en volmaakt als die op de foto's van AD, maar ik loop liever rond met de illusie dat die perfecte cleane werkelijkheid wel bestaat dan met het idee dat ik me door AD in de luren heb laten leggen.
Ik zal dan wel te veel een techneut zijn, die dit soort distorted-reality TE veel vind. >:) Er moet nog wel een redelijke overeenkomst met de realiteit zijn. Zeker gezien het feit dat ik dat soort locaties ook zelf wil zien/bezoeken. En als de beelden van meneer Dros dan een te rooskleurig (!) beeld schetsen, valt het zo tegen als je er zelf bent...

Leuk voorbeeld in dit verband:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/8492/8363641575_5c9b048597_c.jpg

Deze foto van 'Alpenglühen' krijg ik vaak als commentaar op dat het zoveel bewerkt zou zijn.
Terwijl dit notabene NIET aangedikt is. Dit is echt zo te zien, op bepaalde tijdstippen.

Dit is trouwens een webcam (live) van deze locatie:
https://www.foto-webcam.eu/webcam/graun/
en als je timelaps forward kiest, ergens zo begin v.d. avond van een willekeurige dag (vanaf ca. 19:30h) dan zie je dit verschijnsel langs komen... (op sommige dagen)

[ Voor 36% gewijzigd door ehtweak op 16-08-2020 15:45 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:52

bobcom

Dedicated dabbler

@ehtweak
Met je eens dat het kerkje een van de mindere is - oogt wel erg platgepleisterd, en ik zie zelfs wat halo's. Maar om daarmee de hele serie tot een fantasyfilmdecor te bestempelen? Kerkje zou aardig staan in een animatie-sprookjesfilmpje (asspoester of zo), maar het merendeel van de rest vind ik minder over the top.

Trouwens: zijn fantasyfilmdecors tegenwoordig niet vooral rauw en groezelig? Ik moet mijn eerste nog zien, ben dus niet echt een expert op dat gebied :N
ehtweak schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 15:26:
[...]

Kudos voor de manier waarop Albert dit voor elkaar krijgt.
Maar zoals 'ie zelf al zegt:

My work has been published in the biggest media channels in the world, like Time, Huffington Post, Daily Mail, National Geographic and so on. I am addicted to landscape photography and capturing the beauty of the world. Next to photography I am specialised in design, motion graphics, video, audio, basically everything that has anything to do with media as I have a Master Degree in Multimedia & Entertainment technology

Hij is gewoon goed in het toepassen van allerlei s/w tools om de gemaakte beelden blijkbaar een grote wow-factor of 'oempf' te geven. _/-\o_
Geef hem eens ongelijk dat hij in een commercieel medium uit zijn brag book citeert. Maar hij zegt niet dat hij de werkelijkheid mateloos aandikt. Je conclusie dat hij het kan is gewettigd - als bewijs dat hij het ook gedaan heeft is het dunnetjes O-).

Natuurlijk, SOOC zal het niet zijn. Maar de mate van aandikken zal altijd een kwestie van smaak zijn. Als je daarvan houdt, moet je ongeveer dezelfde foto's als AD maken en dezelfde nabewerking toepassen. Of je kunt aanvaarden dat de een z'n voorkeur voor plaatjes nou eenmaal anders is dan dan die van een ander.
ehtweak schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 15:26:
[...]

Aha; hij vervult onze hang naar fantasy, sprookjes-achtige landschappen. 8)

Ik zal dan wel te veel een techneut zijn, die dit soort distorted-reality TE veel vind. >:) Er moet nog wel een redelijke overeenkomst met de realiteit zijn. Zeker gezien het feit dat ik dat soort locaties ook zelf wil zien/bezoeken. En als de beelden van meneer Dros dan een te rooskleurig (!) beeld schetsen, valt het zo tegen als je er zelf bent...
"....Onze hang naar fantasy?" Ik voel me gevleid dat je me als representant van het mensdom ziet, maar ik had het toch echt over mezelf. 8)

En over die overeenkomst met de realiteit kan ik niet oordelen - was er nooit toen AD stond te fotograferen. Maar ik geloof zonder meer dat hij de realiteit wat aandikt - voor jou blijkbaar te veel.

Het verschil tussen jouw en mijn benadering is misschien wel dat jij de webcam als referentiepunt hebt, en tevreden bent als de werkelijkheid als je er bent net zo uitpakt als de mooiste webcambeelden.
Dan word je inderdaad aardig dissonant, als je de Dros-beelden er naast zet - want AD ziet zichzelf niet als webcam (neem ik aan).

Als je daarentegen zonder verwachting van wat je zult gaan zien de locaties van AD bezoekt, dan valt het mee noch tegen. Dan heeft meneer Dros mooie plaatjes gemaakt van bepaalde plekken, en kun je zelf op een andere manier andere mooie plaatjes maken van dezelfde plekken

Hebben trouwens wel meer kunstenaars gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_tbIVjlCt9XOhc9j1JVC4B8Ds8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ruKtOYsiEjWesoFKRLfgg6Lg.jpg?f=user_large
(Niagara waterval, 19e eeuw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ToZoLuRMD9cbG6fedgEF0ILC8FU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yfYxYDautLLNGtJBJafMUeWB.jpg?f=user_large
Niagara waterval, 20e eeuw
(beelden hiervvandaan geplukt)

En ja, dit zijn schilderijen. Maar moet fotografie een kunst zijn, die de werkelijkheid bewerkt weergeeft, of een techniek die de werkelijkheid natuurgetrouw registreert?
Wat is een camera anders dan een uit zijn krachten gegroeide schilderskist? >:)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Ik sluit met voor het grote deel aan bij @ehtweak en vind de meeste foto's te dik aangezet. Hij fotografeert ook voor National Geographic en als ik daar een tijdschrift van open sla bij de tandarts zijn veel foto's zo. En volgens mij is het niet alleen de verzadiging. De foto van de bergtop die ehtweak heeft toegevoegd vind ik echt wel een meer natuurgetrouwe kleur hebben. Het dus ook wat me de combinatie van kleuren te maken hebben.

Cliche, maar het blijft smaak en in het geval van Albert Drost ook zijn salaris, maar ik ben er geen fan van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Een kwestie van smaak inderdaad. Ik vind de ene uit de serie ook mooier dan de andere, maar ondanks de soms overdadige verzadiging vind ik de platen vaak wel erg indrukwekkend en sfeervol. Dat is gewoon erg knap.

En leg je er maar alvast bij neer, dit wordt in de toekomst alleen maar erger. Met 'gewoon' een mooie compositie en gebalanceerde plaat trek je geen aandacht meer en door de techniek regent het tegenwoordig foto's. Wil je nog opvallen dan moet het opvallen, en knallende kleuren zijn nu eenmaal populair bij het grote publiek. :)

offtopic:
Ik moest bij m'n huidige telefoon al specifiek de kleuren weer op neutraal zetten om een beetje normale platen op m'n scherm te kunnen zien. Ook daar is verzadiging de standaard geworden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@Gonadan We moeten ons dus vooral voorbereiden op die nieuwe (wan)smaak? :? ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Lijkt me evident. Kijk even wat de meeste ouders van de smaak van hun kinderen vinden. Elke oudere generatie gruwelt van de nieuwe ontwikkelingen. :P

Wat geenszins betekent dat ze daar gelijk in hebben. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@ehtweak Je hoeft er niet naar te kijken ;), maar het lijkt het er helaas wel op dat @Gonadan daar gelijk in heeft.

Momenteel misschien zelf ook wel een (wan)smaak aan het ontwikkelen. Mijn kinderen spelen sinds een tijdje met mijn oude Pentax Optio W60 en deze staat uiteraard op de AutoPic inclusief flits. ik vind de 'slechte' flits foto's in het donker erg interessant worden. Misschien een stuk deja-vu, maar ik viind het wat hebben. De foto's van Nan Golding kunen me ook zeer bekoren, dus heel verassend is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Oké...

Kijkende naar de apenfoto's van jullie dierentuin uitje bijvoorbeeld.
Zou iemand zo'n foto van die Mandril eens met een A. Dros Photoshop sausje kunnen overgieten en dan nog eens kijken of we het 'mooi' en aangenaam vinden?
Gonadan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:59:
Lijkt me evident. Kijk even wat de meeste ouders van de smaak van hun kinderen vinden. Elke oudere generatie gruwelt van de nieuwe ontwikkelingen. :P

Wat geenszins betekent dat ze daar gelijk in hebben. ;)
Nieuwe ontwikkelingen zijn imho toch echt iets anders dan smaak.
En dan bedoel ik zowel smaak op cultureel gebied alsmede op voedselgebied. :/

Door kennis te nemen van de wereld om je heen en de culturele en technische achtergrond enigszins tot je te nemen, vorm en ontwikkel je al dan niet een gevoel voor smaak en kun je ook duiden wat wansmaak is.
Alhoewel er over smaak altijd valt te twisten.

[ Voor 66% gewijzigd door ehtweak op 18-08-2020 22:32 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Als je in een discussie over smaak je gelijk wilt gaan proberen te halen dan kunnen we beter stoppen. Het is wat het is en iedereen heeft z'n eigen smaak.

Kijkend op social media en wat beeldmateriaal tegenwoordig doet dan ben ik er van overtuigd dat een verzadigde Mandril mooier gevonden gaat worden dan die fletse van mij. Zelfs tussen ons onderling zie ik al best verschillen in hoeveel 'oemf' we mee geven.
Al valt het mij op dat ik meer rekening met het scherm moet houden, die laat wat meer kleurtjes zien dan sRGB aan kan. :P

Nieuwe ontwikkelingen bijvoorbeeld in muziek, toen Rock & Roll bedacht werd, of metal, of dat speakertestgenre. Oudere generaties gruwelden ervan, de jongeren vonden het prachtig, ook gewoon een kwestie van smaak. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:10:
Als je in een discussie over smaak je gelijk wilt gaan proberen te halen dan kunnen we beter stoppen. Het is wat het is en iedereen heeft z'n eigen smaak.
Ik wilde helemaal niet m'n gelijk halen... Ik stelde slechts een vraag c.q. wilde ter discussie stellen of de foto's (zijn het eigenlijk nog wel foto's? ;) ) met AD sausje, nog mooi gevonden worden en/of dit de nieuwe 'mode' is?

spoiler:
BTW: iets ter discussie stellen wil nog niet zeggen dat het gelijk zeuren en zagen is, of het eens/oneens situaties zijn.
Pas als we alles voor zoete koek gaan slikken en er geen kritische kanttekening meer bij mogen/kunnen plaatsen, dan... :-(
Sommige beeldvastleggingen en -bewerkingen, van meneer Dros vind ik ontzettend goed. Maar niet alles. En wat is te?

Moet ik dan m'n eigen landschapsfotografie ook zodanig gaan aandikken? Trekt het dan meer (terechte/oprechte) kijkers?

And now, for something completely different. :+

https://www.dpreview.com/...-leica-s-5-895-summilux-m

Wow! Comparing a $430 35mm F1.4 7Artisans lens to Leica's $5,895 Summilux-M
Ja, er zijn verschillen zichtbaar. Maar om nou te zeggen dat het goedkope stuk glaswerk nou zoveel slechter is dan het überhippe rode-stip gebeuren. Mwah... :+

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 19-08-2020 09:30 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ehtweak schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:27:
Ik wilde helemaal niet m'n gelijk halen... Ik stelde slechts een vraag c.q. wilde ter discussie stellen of de foto's (zijn het eigenlijk nog wel foto's? ;) ) met AD sausje, nog mooi gevonden worden en/of dit de nieuwe 'mode' is?

spoiler:
BTW: iets ter discussie stellen wil nog niet zeggen dat het gelijk zeuren en zagen is, of het eens/oneens situaties zijn.
Pas als we alles voor zoete koek gaan slikken en er geen kritische kanttekening meer bij mogen/kunnen plaatsen, dan... :-(
Sommige beeldvastleggingen en -bewerkingen, van meneer Dros vind ik ontzettend goed. Maar niet alles. En wat is te?

Moet ik dan m'n eigen landschapsfotografie ook zodanig gaan aandikken? Trekt het dan meer (terechte/oprechte) kijkers?
Je punt is duidelijk en meningen zijn gegeven, die verschillen blijkbaar. Er op door blijven gaan neigt dan richting gelijk halen inderdaad. :)

Of je dat bij je eigen foto's moet toepassen? Dat is geheel aan jou. Maak je de foto's voor jezelf of voor anderen? En als het voor anderen is, welke doelgroep dan?
Wil je platen aan de muur waar je zelf heel blij van wordt, doe het dan vooral naar eigen smaak. Maak je ze voor een opdrachtgever? Doe het dan naar zijn/haar smaak zonder je eigen identiteit te verliezen. Wil je gewoon zoveel mogelijk likes op een fotosite? Dan moet je mee in de smaak van de massa.
De keuze is aan jou. :)

Wat die lenzen betreft. Bij fotospul zit inderdaad ook wel een wet van afnemende meeropbrengsten in het uitgavenpatroon. :P
Heb gisteren toevallig een vergelijking zitten kijken tussen die f/11 teleprimes van Canon. Dat viel optisch ook alles mee en kon je best mooie platen mee schieten. Natuurlijk, f/11 heeft beperkingen waar je mee om moet gaan en een serieuze f/5.6 maakt natuurlijk gewoon nog veel mooiere platen. Maar €11.000 verschil in aanschafprijs is best wel een hoop. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:43

Royz

Kleurenblind!!

ehtweak schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:27:
[...]

Volgens mij ga je er van uit dat fotografie per definitie, het vastleggen van de werkelijkheid moet zijn. Een soort "Foto's liegen niet" idee. Toch niet iedereen hoeft de werkelijkheid te documenteren? Dat jij graag laat zien hoe het was op een dag, wil toch niet zeggen dat iedereen dat moet doen? Het is in mijn ogen prima om fotografie en (digitale) schilderkunst te combineren tot een mooi resultaat. Hoe ver je daar in gaat kan ook iedereen voor zich bepalen. Behalve nabewerking, kan je het dan ook nog hebben over elementen toevoegen of verwijderen en sky replacement.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Royz schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:20:
[...]

Volgens mij ga je er van uit dat fotografie per definitie, het vastleggen van de werkelijkheid moet zijn. Een soort "Foto's liegen niet" idee. Toch niet iedereen hoeft de werkelijkheid te documenteren? Dat jij graag laat zien hoe het was op een dag, wil toch niet zeggen dat iedereen dat moet doen? Het is in mijn ogen prima om fotografie en (digitale) schilderkunst te combineren tot een mooi resultaat. Hoe ver je daar in gaat kan ook iedereen voor zich bepalen. Behalve nabewerking, kan je het dan ook nog hebben over elementen toevoegen of verwijderen en sky replacement.
Dit is sowieso een punt waar je eindeloos over kan discussiëren (altijd leuk, zolang dat vriendelijk blijft :P). Voor mij telt het eindresultaat. Ik wil een mooie plaat laten zien, en het zal me worst wezen of het in het echt ook zo uitzag of niet. Daar zijn natuurlijk nuances bij en uitzonderingen op (zo word ik zelf dan weer lichtelijk misselijk van mensen die huidjes he-le-maal straktrekken, helemaal bij kinderen), maar in de kern is fotografie voor mij meer kunstvorm dan vastlegging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Over smaak valt niet te twisten (al wordt dat oeverloos gedaan). De reden waarom de verschrikkelijke tonemapping presets bestaan is omdat er een doelgroep voor is. Het zelfde geldt voor de oversaturated foto's die vroegere digitale point and shoots en mobieltjes maakten.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• adros
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 16:21
Veel mensen hebben het hier over mij en weten dat ik op tweakers zit. Snap dus niet waarom niemand mij even tagt :) Via een vriend zie ik deze discussie, dus zelf maar even reageren!

Er wordt hier gelinkt naar mijn recente (commerciële) serie voor Steiermark in Oostenrijk: https://www.albertdros.com/post/steiermark waarin wordt gezegd dat mijn fotografie teveel is aangedikt, voor sommigen :)

Dit is natuurlijk prima. Smaken verschillen. Echter, berust mijn 'soort' fotografie wel op het fotograferen met de 'correcte' omstandigheden. Verder hou ik er ook van om foto's in de nabewerking bijna kunst te maken, MAAR de essentie in de foto hou ik wel in takt. Ik ga dus geen andere luchten plaatsen, neppe sterrenhemels, of wat dan ook. Misschien hebben sommigen van jullie mijn boek WOWscapes gelezen? Hierin leg ik haarfijn uit hoe al mijn foto's tot stand komen: veel planning, er zijn op de juiste momenten, en natuurlijk de nabewerking. Het is een combinatie van dit alles. Ik heb verder ook geen geheimen, en beantwoord altijd iedereens vragen. Op Reddit post ik ook regelmatig foto's waarbij ik het origineel plaats met uitleg. Zo postte ik gister deze bijvoorbeeld (hoop dat dit mag van Tweakers): https://www.reddit.com/r/...ds_is_currently/?sort=top
Zie de top comment voor mijn uitleg + origineel.

Dat sommige mensen dit misschien 'te ver' vinden gaan, dat vind ik nogmaals geen probleem. Ik probleem een beetje op die lijn te zitten. Mijn foto's van Steiermark zijn overigens vrij gematigd, BEHALVE diegene van dat kerkje die hier eerder werd gelinkt. Die heb ik wel vrij fors onder handen genomen, dat het bijna een kunstwerk lijkt. Dat dus op het gebied van kleur en dodge/burning, en zelfs een powerline weggehaald in de lucht.

Het doel van mijn foto's blijft toch wel altijd mijn gevoel over te brengen in de foto. Een ochtend met prachtige grondmist op de heide is super mooi om in het echt mee te maken. Dit gevoel probeer ik in mijn foto's over te brengen: het magische, sprookjesachtige gevoel. Misschien is dat voor sommigen 'too much', Ik neem soms vrienden of mijn vriendin mee. Dan moet je wel 4 uur opstaan. En dan krijg ik als het echt mooi is vaak de reactie : 'Albert, ik dacht dat veel van jou foto's een beetje nep waren, maar ik zie nu dat het in het echt ECHT zo mooi kan zijn'. Dat geeft mij voldoening. Want volgens mij zijn de meeste hier niet zo gepassioneerd als ik, telkens weer proberen dat best mogelijke licht te vangen. De ervaring en het gevoel van een foto, die zijn het belangrijkst.

En dan inderdaad even over de toekomst waar veel mensen het over hebben. Ik krijg bijna elke dag wel een vraag of verwijt dat mijn foto's echt 'nep' zijn. Mensen die denken dat ik (stock) paarden in een foto heb geplaatst, extra bomen in een foto heb geplaatst, vogels etc. 90% van de 'normale' mensen die mijn melkweg met vulkaan shots 'lelijke photoshops' vind en zegt dat ik die melkweg er gewoon heb in geplaatst. Dat is helaas wel de tijd waar we nu in leven. Omdat zoveel mensen dat wel doen, en ik dus NIET, denken mensen dat alles aan mijn foto's nep is. Dat is soms wel eens frustrerend, maar vergeet niet: Je fotografeert niet voor anderen, maar voor jezelf! Dus alhoewel het frusterend is en ik me vaak online uit spreek en verdedig (ook hier weer op tweakers nu :) ), fotografeer ik uiteindelijk wel voor mezelf. En dat is ook waarom ik dit al een jaar of 6 professioneel met succes doe. Omdat ik het zelf allemaal zo mooi vind, en altijd weer als een kind zo blij ben met een mooie zonsopkomst, hoe vaak ik het ook mee maak.

Ik onderscheid mezelf door juist mijn eigen grenzen te stellen, door op die 'lijn' te balanceren van nabewerking van wat 'kan en niet'. Die lijn is voor mij acceptabel, en voor sommige niet. Ik vind zelf: Hoe ver ik ga in de nabewerking kan voor mij NET. Daarbij is de foto, die soms tot stand is genomen met heel veel verschillende technieken (focus stacking, meerdere belichtingen, panorama) voor mij de perfecte weergave van het moment. Het moment zoals het was, maar vaak iets geromantiseerd. Zoals schilders dat vroeger ook deden. Maar de essentie van het beeld blijft dichtbij het werkelijke moment. Dat is waar ik me goed bij voel.

Gepassioneerd Landschapsfotograaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:45
Royz schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:20:
[...]

Eens met bovenstaande, fotografie is voor mij ook veel meer dan het vastleggen van de werkelijkheid. Het is een vorm van kunst en dat mag je zo invullen zoals je dat zelf wilt. AD heeft een hele eigen stijl net zoals bijvoorbeeld schilders dat hebben, niets mis mee. De ene vindt het mooi, de andere niet. Is zwart wit fotografie dan ook 'verkeerd' omdat de werkelijkheid anders is?

Het puur vastleggen van de 'werkelijkheid' is in mijn ogen vaak ook wel erg saai.

Voor mij gaat het om het overbrengen van het gevoel, de locatie, de omstandigheden. Ook geloof ik prima dat fotografen zoals Albert veel meer tijd en energie gebruiken dan wij en daarom ook vaker op het juiste moment op de juiste locatie zijn. En dat is toch waar het, althans bij landschapsfotografie om draait.

Waar ik me echter bij Albert soms aan stoor is het overmatige gebruik van wide angle en overdadige voorgronden.

@adros Mooi uitgelegd en grotendeels met je eens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Wormaap ik ben het op zich met je eens dat het meer een kunstvorm is dan feitelijk vastleggen, enige artistieke vrijheid is daarbij juist wat het leuk maakt. Nabewerken, ook al is dat stevig, vind ik niets mis mee. Je bent dan in feite gewoon het beeld aan het verbeteren.
Ergens is echter wel een grens waarop het voor mij geen fotografie meer heet, dat is voor mij wanneer de beeldverbetering over gaat in beeldmanipulatie. Dat is het stukje wat @Royz aanhaalt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Gonadan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:12:
@Wormaap ik ben het op zich met je eens dat het meer een kunstvorm is dan feitelijk vastleggen, enige artistieke vrijheid is daarbij juist wat het leuk maakt. Nabewerken, ook al is dat stevig, vind ik niets mis mee. Je bent dan in feite gewoon het beeld aan het verbeteren.
Ergens is echter wel een grens waarop het voor mij geen fotografie meer heet, dat is voor mij wanneer de beeldverbetering over gaat in beeldmanipulatie. Dat is het stukje wat @Royz aanhaalt.
Dat vind ik juist het mooie, die lijn mag iedereen voor zichzelf leggen :) Voor mij is het fotografie zolang de basis een foto is. Dus sky replacement, een melkweg inplakken, bomen erbij tekenen, doe je ding. Ergens wordt het natuurlijk een combinatie van fotografie en (bijvoorbeeld) digitaal schilderen. Wat ik dan weer vreemd vind, is dat veel mensen het daar dan ineens niet meer ok vinden. En bijvoorbeeld vinden dat mensen er dan pro-actief bij moeten zetten dat het gemanipuleerd is. Ben ik het helemaal mee eens als zo'n foto dan in een vakantiebrochure komt hoor, maar voor de rest snap ik niet zo waarom mensen zich druk maken om hoe iemand anders zijn foto's bewerkt. Dat is overigens niet gericht naar wie dan ook hier op het forum, hier vind ik het eigenlijk best wel meevallen met de sterke meningen op dat gebied. Maar in de bredere fotografiewereld zie ik dat best vaak gebeuren. Stiekem heb ik dan vaak het idee dat dat mensen zijn die de moeite niet willen nemen om het zelf te leren en daarom maar afgeven op mensen die dat wel doen :+

@adros maakt wat mij betreft ook een goed punt met dat'ie het gevoel wil overbrengen. Dat gevoel is natuurlijk meer dan puur wat je sensor waarneemt. Als je dat gevoel beter kan overbrengen met een sterke edit, dan ben je wat mij betreft helemaal op het goede pad :)

[ Voor 7% gewijzigd door Wormaap op 19-08-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Wormaap ik heb het dan ook over terminologie, niet over een waardeoordeel. Ik kan van een zwaar gemanipuleerde foto of een volledig digitaal gemaakte plaat net zo genieten. Toch houdt de ene term ergens op en begint de andere.
Je hebt ook veel schilders of beeldhouwers die een foto als basis hebben, da's geen fotografie meer. :P

En eens wat het gevoel over brengen betreft. Dat is vaak juist het allermoeilijkste. Zeker omdat je soms taferelen tegen komt die fantastisch zijn, maar die je niet als zodanig op je scherm weet te krijgen. Ik heb nog een hoop te oefenen wat dat betreft. :+

[ Voor 28% gewijzigd door Gonadan op 19-08-2020 13:26 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@adros Wat ik me afvraag is of de stijl die je nu hebt voorgekomen is uit commercieel oogpunt of had je die al (gedeeltelijk of helemaal)? Tot in hoeverre heeft de klant zeggenschap in je stijl voor de foto's?

Flinke discussie hierboven over werkelijkheid in je foto en tot in hoeverre je de werkelijkheid eer aan doet, of juist niet. Geen enkele foto zal de waarheid vertellen, het is altijd een keuze van de fotograaf hoe de waarheid om hem/haar heen op dat moment wordt vastgelegd, dit dmv van keuze lens en compositie. Dus voordat überhaupt er een bewerkingsprogramma is gebruikt is de waarheid al verdraait. Wie zegt me dat er naast die kerk geen lelijke fabriek staat en dat de wind die dag de andere kant op staat zodat de rook niet zichtbaar is. Dan is de foto wel de waarheid, maar niet zoals mensen het gevoel bij die foto krijgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• adros
ehtweak schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:29:
Oké...

Kijkende naar de apenfoto's van jullie dierentuin uitje bijvoorbeeld.
Zou iemand zo'n foto van die Mandril eens met een A. Dros Photoshop sausje kunnen overgieten en dan nog eens kijken of we het 'mooi' en aangenaam vinden?

[...]

Nieuwe ontwikkelingen zijn imho toch echt iets anders dan smaak.
En dan bedoel ik zowel smaak op cultureel gebied alsmede op voedselgebied. :/

Door kennis te nemen van de wereld om je heen en de culturele en technische achtergrond enigszins tot je te nemen, vorm en ontwikkel je al dan niet een gevoel voor smaak en kun je ook duiden wat wansmaak is.
Alhoewel er over smaak altijd valt te twisten.
Ik weet niet of we elkaar begrijpen hier. Mijn 'stijl' is niet zomaar een sausje. Ik kan niet iets moois 'toveren' uit iedere willekeurige foto. Wat ik in mijn originele betoog ook al zeg: de BASIS van de foto moet al goed zijn. Dwz: compositie, licht, weersomstandigheden. Jij zegt dat je elke foto zoals ik moet bewerken om 'populairder' te worden. Nee, dat is niet zo. Als ik even naar je beelden kijk op Flickr is daar niks mis mee. Maar ze springen er ook niet echt uit, en dat ligt NIET aan de nabewerking.

Ik zie simpelweg weinig spectaculaire composities, weinig mooie weersomstandigheden. Ik zie mooie foto's van bergen, maar allemaal overdag genomen. Geen spectaculair licht, of compositie. Kortom, technisch prima, maar vrij normaal. Kijk je naar mijn foto's dan is dat iets anders. Als er goede weersvoorspellingen zijn, dan ben ik er er bij. Ook al moet ik om 3 uur mijn bed uit, of de hele nacht op blijven. Ook al ben ik aan de andere kant van de wereld, of gewoon in Nederland. Ik heb die extreme drive om voor die ultieme omstandigheden te gaan. Dat ben ik. En dat maakt zeker verschil. Daarbij komt uiteraard mijn nabewerking, die het allemaal nog NET wat spectaculairder maakt.

Maar doen alsof (alleen) de bewerking al mijn foto's 'maakt', dat is wat mij betreft zeer kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adros
MRIdev schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:39:
@adros Wat ik me afvraag is of de stijl die je nu hebt voorgekomen is uit commercieel oogpunt of had je die al (gedeeltelijk of helemaal)? Tot in hoeverre heeft de klant zeggenschap in je stijl voor de foto's?

Flinke discussie hierboven over werkelijkheid in je foto en tot in hoeverre je de werkelijkheid eer aan doet, of juist niet. Geen enkele foto zal de waarheid vertellen, het is altijd een keuze van de fotograaf hoe de waarheid om hem/haar heen op dat moment wordt vastgelegd, dit dmv van keuze lens en compositie. Dus voordat überhaupt er een bewerkingsprogramma is gebruikt is de waarheid al verdraait. Wie zegt me dat er naast die kerk geen lelijke fabriek staat en dat de wind die dag de andere kant op staat zodat de rook niet zichtbaar is. Dan is de foto wel de waarheid, maar niet zoals mensen het gevoel bij die foto krijgen.
Dit is compleet mijn eigen stijl. Je kunt ook overal lezen over mijn design achtergrond. Mijn stijl komt hier volledig uit voort. Ik heb vroeger veel voor commercieel tv gewerkt. Designs voor populaire gameshows, logo designs etc. Ik heb zo mijn stijl en visie ontwikkelt. En dat zie je sterk terug in mijn fotografie. Als bedrijven met mij werken, dan is bij mij de eerste voorwaarde altijd dat ik ZELF bepaal wat ik doe, en hoe ik iets vast leg. Ik word af en toe ingehuurd omdat partijen mijn (commerciële) stijl mooi vinden. Verder is het eigenlijk ook vaak omgekeerd. Ik doe zelf extreem veel persoonlijke projecten, die later commercieel worden. Waarbij ik dus grotere licenties verkoop. Ik werk dus eigenlijk altijd voor mezelf. Ik zal nooit mijn stijl aanpassen op een klant. Dan neem ik de opdracht simpelweg niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@adros is het wellicht een leuk idee om eens een basisfoto te laten zien die al knalt omdat je het juiste moment hebt? Ik heb namelijk wel eens het gevoel dat veel fotografen onderschatten hoeveel verschil het kan maken om de juiste omstandigheden te zoeken.
Het genoemde landschap voorbeeld komt namelijk vaker terug in discussies, dan zie je best vaak dat het nut van gouden uurtjes en de juiste weersomstandigheden en dergelijke zaken nog wel eens gebagatelliseerd wordt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
@Gonadan In die post op reddit is een voorbeeld beschikbaar https://www.reddit.com/r/...ds_is_currently/?sort=top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adros
Gonadan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:09:
@adros is het wellicht een leuk idee om eens een basisfoto te laten zien die al knalt omdat je het juiste moment hebt? Ik heb namelijk wel eens het gevoel dat veel fotografen onderschatten hoeveel verschil het kan maken om de juiste omstandigheden te zoeken.
Het genoemde landschap voorbeeld komt namelijk vaker terug in discussies, dan zie je best vaak dat het nut van gouden uurtjes en de juiste weersomstandigheden en dergelijke zaken nog wel eens gebagatelliseerd wordt.
dat is opzich wel een goede. Zal eens kijken of ik daar een goed voorbeeld van heb. Het is ook wel lastig, want een 'origineel' RAW bestand is vaak niet zo fraai. Vaak onderbelicht en plat, simpelweg omdat het RAW is en omdat ik 'fotografeer met oog op de nabewerking'. Dat wil zeggen dat mijn foto's van spectaculaire omstandigheden vaak zijn onderbelicht, of meerdere belichtingen zijn. Plus dat het RAW bestand (origineel) ook niet echt lijkt op de werkelijkheid. Je zou eigenlijk kunnen stellen dat de werkelijkheid vaak ergens tussen het RAW bestand, en mijn uiteindelijk resultaat, in ligt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Gonadan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:09:
Het ligt er aan, even los van de semantiek over foto en fotomanipulatie.

Er is een hele meute die als motto "fix it in post" hebben en evengoed een stel die "fix it in camera" hebben. Het ligt er maar net aan waar je sterke kant ligt en een beetje aan voor welke stijl je gaat.

Je kan prima (met skills) van een wat bewolkte saaie foto een mooie zonnige plaat maken. Dan spendeer je minder tijd aan fotograferen en meer aan nabewerking/manipulatie. Sommige dingen zijn echter veel makkelijker en beter in-camera te doen dan in post.

Anderzijds kun je ook gewoon meer tijd steken in het fotograferen en alles daar omheen. Dan hoef je minder tijd te steken in nabewerking en niks te manipuleren.

Hoe je het ook went of keert, het gaat om het resultaat. Daarbij kun je beoordelen op smaak (iedere pleb kan dat) maar interessanter hier: op vaardigheid. Zie je gekke artefacts, hoe is de compositie (oa contrast, plaatsing, lijnen, kleuren), hoe is er met scherpte omgegaan nouja noem maar op.

Over dat laatste kun je over het algemeen een objectieve discussie hebben. Over dat eerste niet en dat blijkt wel.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

adros schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:21:
dat is opzich wel een goede. Zal eens kijken of ik daar een goed voorbeeld van heb. Het is ook wel lastig, want een 'origineel' RAW bestand is vaak niet zo fraai. Vaak onderbelicht en plat, simpelweg omdat het RAW is en omdat ik 'fotografeer met oog op de nabewerking'. Dat wil zeggen dat mijn foto's van spectaculaire omstandigheden vaak zijn onderbelicht, of meerdere belichtingen zijn. Plus dat het RAW bestand (origineel) ook niet echt lijkt op de werkelijkheid. Je zou eigenlijk kunnen stellen dat de werkelijkheid vaak ergens tussen het RAW bestand, en mijn uiteindelijk resultaat, in ligt :)
Dat is eigenlijk precies wat ik bedoel inderdaad. Het gebeurt (mij althans) met regelmaat dat een tafereel qua licht erg mooi is en je een bepaald gevoel geeft. Je krijgt dat niet exact op de foto, maar hoopt het dan goed genoeg vast te kunnen leggen om achteraf in nabewerking dat gevoel terug te kunnen krijgen. In die zin moet je met het maken van de foto eerst een stap terug doen, om daarna twee stappen vooruit te kunnen doen.
Ik vind dat zelf vaak nog best lastig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

adros schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:21:
Dat wil zeggen dat mijn foto's van spectaculaire omstandigheden vaak zijn onderbelicht, of meerdere belichtingen zijn.
Dat vind ik wel interessant, want ik zou zeggen dat met je recente camera genoeg dynamic range moet hebben,maar je doet dus vaak aan exposure bracketing voor dat beetje extra? :)

Ik had de reddit post van je ook gezien, maakt mij wel een beetje jaloers. maar ja ik word op mijn werk verwacht en kan dus niet ff op pad gaan voor mooie foto's. Ben nog wel even savonds met ondergaande zon naar de heide gegaan, maar toen hing er geen mist helaaas :P

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

mrc4nl schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:35:
[...]

Dat vind ik wel interessant, want ik zou zeggen dat met je recente camera genoeg dynamic range moet hebben,maar je doet dus vaak aan exposure bracketing voor dat beetje extra? :)

[...]
Als je er dan tóch bent met een statief, why not? :) Als ik landschappen schiet en ik ben in de gelegenheid dan doe ik dat ook, beter verlegen dan onverlegen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Ventieldopje schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:37:
[...]

Als je er dan tóch bent met een statief, why not? :) Als ik landschappen schiet en ik ben in de gelegenheid dan doe ik dat ook, beter verlegen dan onverlegen.
Met een cam met een redelijke framerate vind ik't tegenwoordig zelfs prima te doen om 3-foto brackets uit de hand te schieten. Uiteraard wel in burst mode met auto-bracketing :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
adros schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:02:
Veel mensen hebben het hier over mij en weten dat ik op tweakers zit. Snap dus niet waarom niemand mij even tagt :) Via een vriend zie ik deze discussie, dus zelf maar even reageren!

Er wordt hier gelinkt naar mijn recente (commerciële) serie voor Steiermark in Oostenrijk: https://www.albertdros.com/post/steiermark waarin wordt gezegd dat mijn fotografie teveel is aangedikt, voor sommigen :)
Enige nuancering is op z'n plaats:
ehtweak in "F&V community topic"
Ik vroeg me gewoon af, of jouw effort (de voorbereiding, het maken en het nabewerken), of het teveel is aangedikt. Dat is een vraag die ik stelde... Mijns inziens geen vaststaand feit, maar iets om nader uit te zoeken.

Enne, het gaat over je fotografie (of kunst zoals je wilt ;) ) werk, niet over de persoon!

Overigens bewonder jouw resultaten op (foto)grafisch gebied. Maar dat laat niet onverlet dat ik er toch wel kanttekeningen bij mag plaatsen?
adros schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:42:
[...]

Maar doen alsof (alleen) de bewerking al mijn foto's 'maakt', dat is wat mij betreft zeer kort door de bocht.
Dat heb ik ook niet gezegd. Ik vroeg me alleen af in hoeverre (en dat is best veel denk ik zo), 'jouw' nabewerking nog meer oempf toevoegt.
Waarbij je kunt putten uit je grafische achtergrond en ervaring uiteraard. 8)

[ Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 19-08-2020 14:49 ]

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1 ... 90 ... 97 Laatste