Elektronica in high speed fotografie

Pagina: 1
Acties:
  • 1.709 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoopa
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09-2022
Modbreak:Deze discussie is afgesplits van Het Grote Coilgun Topic

Ik kom toevallig op deze topic die ik met veel belangstelling heb gelezen. Ik zie daar een heel mooie toepassing inzitten. Eigenlijk heb ik ook al gelijkaardige problemen moeten oplossen. zo vb:

Afbeeldingslocatie: http://www.pbase.com/fotoopa/image/83504375/medium.jpg

Hier gebruikt ik ook een magneet waarbij het anker (projectiel) enorm snel moet versnellen om de shutter van mijn highspeed fototoestel te bedienen. iedere msec dat het trager is komt overeen met verloren tijd.

Voor degenen die niet echt weten wat highspeed betekend even een paar voorbeelden:

Afbeeldingslocatie: http://www.pbase.com/fotoopa/image/64975003/medium.jpg
Bij deze foto zie je een 4.5mm loodje uit een luchtkarbijn dwars doorheen een zeepbel vliegen. ook deze hier:
Afbeeldingslocatie: http://www.pbase.com/fotoopa/image/64988759/medium.jpg

Hier zie je dobbelstenen die onderelkaar door weggeschoten worden.

En hier zie je een metingen hoe snel loodjes vliegen:
Afbeeldingslocatie: http://www.pbase.com/fotoopa/image/64947390/medium.jpg

Er is hier 2x geflitst met een tussentijd van 1 msec en je leest op de meetlat 150 mm verschil. Dit wil zeggen dat het projectiel op dat ogenblik 150m/sec vliegt.

Je ziet ik kan die snelheid perfect visiualiseren en meten. Ook ik gebruik enorme hoge aanloopstroom om de magneet te sturen met een heel nauwkeurige timing. Die timing doe ik via hardware in een FPGA en dit werkt tot op nsec nauwkeurig.

Ik gebruik nu tot 300V op een elco van 1.100 uF maar dit is een flash elco. gewone elko's hebben veel te veel inwendige weerstand en kunnen nooit die hoge stroom leveren. Veel capaciteit alleen is dus niet voldoende het moeten ook geschikte zijn.

Opladen van de elco doe ik op een veilige en eenvoudige manier. Via 2 kleine 5W transfo's 220V-15V rug aan rug geschakeld bekom ik een gescheiden veilige spanning van weer ongeveer 220v ac die ik dan gelijkricht om de 300V te bekomen. Via een serie weerstand ga ik vrij langzaam de elco gaan opladen, ik heb immers voldoende tijd en die oplading duurt dan ongeveer 4 tot 5 sec.

Maar bij het zien van deze topic zou ik de coil gun kunnen gebruiken als projectiel om andere combinatie's te fotograferen. ik droom daar al lang van maar wou het eerst doen via vloeistof op heel hoge druk maar dit was te moeilijk om te realiseren. Ook heb ik vroeger pogingen gedaan om mijn geweer te besturen met andere vallende voorwerpen maar de mechanische traagheden waren onnauwkeurig.

Maar met het coil gun princiepe zou ik het wel heel precies kunnen maken. zo zou ik vb bij deze foto:

Afbeeldingslocatie: http://www.pbase.com/fotoopa/image/68608426/medium.jpg

dwars door de vloeistofdruppel binnen in een zeepbel het projectiel willen afvuren en fotograferen...

Ik heb vrij veel ervaring met besturingen en FPGA hardware, dus dat zou geen probleem zijn. Ook mechanisch beschik ik over een draaibank waar ik zowel spoelen kan wikkelen als projectielen draaien.

Vandaar dat ik even ga doordenken om hiermee een project te starten om een gecontrolleerd projectiel te kunnen afvuren en fotograferen samen met de rest van mijn highspeed werken. Ik heb via deze topic verschillende andere links gezien die ik nu eerst ga doornemen zodat ik jullie ervaringen zoveel mogelijk kan gebruiken. Ik heb nog enkele van de flash elco's liggen om hogere stromen te bereiken of meerdere trappen te maken. Anderzijds moet het ook niet zo extreem versnellen, zeker niet zo snel of een loodje. vanaf 50m/sec zou het waarschijndelijk zeergoed moeten gaan.

[ Voor 1% gewijzigd door naftebakje op 13-11-2007 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:09

SA007

Moderator Tweaking
Zeer leuk projectje dan inderdaad.

Ik zit er ook al een tijdje over te denken om 's te gaan klooien met high speed camera's.
Helaas zijn die dingen totaal onbetaalbaar, zefls een analoge 2e handse kost duizenden euro's :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoopa
SA007 schreef op maandag 12 november 2007 @ 22:05: Ik zit er ook al een tijdje over te denken om 's te gaan klooien met high speed camera's.
Helaas zijn die dingen totaal onbetaalbaar, zefls een analoge 2e handse kost duizenden euro's :(
Dit is een gewone reflex camera hoor. De meeste zijn nog genomen met een D100. De highspeed is gemaakt door het toevoegen van een 2de mechanische shutter die juist met een snelle magneet bediend wordt. De camera mag al openstaan, de belichting wordt door de magneet en de 2de shutter bepaald. Behandeling van de magneet kun je vergelijken met een coilgun sturing. Maar een Coilgun vergt nog veel meer energie met ook perfecte timing. Timing is geen probleem, max energie is het moeilijkste. Nu nog wat links grondig bekijken en dan start ik wel met een prototype. Ik heb voldoende FPGA boardjes om het geheel te sturen, maar de FETS of andere vermogenschakelaars moet ik bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoopa
Ik zou in ieder geval mijn projectiel heel nauwkeurig op dezelfde plaats houden, eventueel via een start magneet vasthouden. ook de verdere timingen kan gemakkelijk via IR metingen zodat ook die timingen van de magneetcoil's perfect juist gaan. Bij FPGA gebruik kan dit met nauwkeurigheden in de orde van 50 tot 100 nsec. Aanstuurtijden zelf ook weer vrij nauwkeurig tussen de verschillende stages. timing voor de foto is eerder timing van de flitsen en ook dat kan op enkele usec nauwkeurig, nu gebeurt dat ook zo. De shutter heeft een window die openstaat rond de 2 tot 4 msec en binnen die tijd moeten de flitsen afgaan. coilgun wordt vanuit een laser systeem gestuurd waar de vallende vloeistof gedetecteerd wordt ook dat gaat heel precies en is geenprobleem qua nauwkeurigheid.

Voor projectiel denk ik aan een diameter vanaf 3 mm diameter en lengte speeld voor de foto geen rol enkel voor de optimatie van het projectielsnelheid. Maar is 4 of 6 mm diameter beter dan mag het maar is minder belangrijk. Een vloeistof druppel is slechts 3 tot max 6 mm diameter, daar kan het projectiel dan gemakkelijk doorheen. Dit zou enorme mooie beelden geven.

Een stuurmodule heb ik al:

Afbeeldingslocatie: http://www.pbase.com/fotoopa/image/82816313/medium.jpg

Uitbereiden van de sturing van een Coilgun is hierbij geen probleem, er zitten nu al voldoende reserve modules in met FET sturing en laser ontvangers. Die kunnen de positie van het projectiel indien nodig wel in de gaten houden. Dit is een kwestie van de FPGA aan te passen maar er is voldoende ruimte over om deze functie's erbij te plaasten.

Een volledig overzicht op de huidige opstelling zie je hier:

Afbeeldingslocatie: http://www.pbase.com/fotoopa/image/81214151/medium.jpg

Stuursysteem, camera, flitsen, tafel voor vallende vloeistoffen met laserdetectie, trilsysteem voor de vloeistoffen en precies daarbij zou ik nu die Coilgun willen bijplaatsen om in combinatie van al die mogelijkheden highspeed experimenten uit te voeren. De camera wordt direct vanuit de stuurmodule aangestuurd via een kabel, idd IR zou veel te traag zijn. De flitsen stuur ikzelf, niet de camera want die is ook veel te traag.

Voor degenen die niet echt weten wat kan en niet kan kunnen ze de beelden op mijn pbase site met de waterfiguren wel bekijken. Daar zijn ook veel technische gegevens beschikbaar. 90 % van al deze problemen zijn vooral techniek zowel mechanica, fotografie als electronica en met de 3 heb ik al een beetje ervaring.

[ Voor 24% gewijzigd door fotoopa op 13-11-2007 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
* SA007 is er nu achter dat ik inderdaad via een draad het ding kan aansturen.

En dit is gewoon een knopje met een kabel aan de 12 polige connector waar ook video en usb over gaat.

En dat kabeltje kost 50 euro! damn...

Afbeeldingslocatie: http://www.fourthirdsphoto.com/vbb/attachment.php?s=0a82da87c4b39a19ee3c021fcfeed891&attachmentid=5254&d=1183635183
Iemand een idee wat voor stekker dat is (linksboven dat fototje) ?
Volgens mij is een losse stekker wat goedkoper dan voor 50 euro de afstandsbediening halen en die slopen :P

Btw, de foto is de inhoud van die 'afstandbediening' van 50 euro... 3 stukjes plastic en een printje met schakelaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoopa
Op mijn D100 en/of D200 gebruik ik ook de beide draden halfpress en full press en de GND. Bij mijn camera is dit een 5V signaal die via een interne weerstand in de camera op een hoog level wordt getrokken. Aansturen kan dan met 2 gewone NPN transistors open collector. Ik gebruik daar de BC337-40 voor. Ook de externe filtsen worden via dergelijke transistoren gestuurd Dit is hetzelfde princiep. Op mijn tafel kunnen 6 flits kanalen verbonden worden. zo kun je ook meerdere keren flitsen oa voor tijdsmetingen waar je vb 1msec tijdverschil neemt. Ook de achtergrond is met afzonderlijke flitsen ingesteld. Het spreekt vanzelf dat alle flitsen manueel moeten afgesteld worden elk volgens zijn eigen functie binnen de zones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Mjah, dit gaat wel erg offtopic voor coilguns :)
Afgesplitst, we kunnen weer lekker verder praten over high speed fotografie :)

Moet gewoon aan zo'n connector zien te komen, want ga er geen bestaande kabel voor uit elkaar slopen...

Edit:
Nah, de connector is dus niet te vinden, maar voor 14 euro heb je van ebay wel een externe ontspanner waar ook gewoon een 3.5mm plug op zit met beide delen van de knop erop, dan maar zoeen bestellen.
Duurt alleen nog wel ff voordat dat binnen is.

[ Voor 53% gewijzigd door SA007 op 13-11-2007 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• termination
  • Laatst online: 15-07 20:17
Is er een mogenlijkheid om mijn oude analoge Canon A1 een beetje aan te passen (niet te veel, moet nog wel normaal blijven werken) voor die high-speed zooi?? of kan ik hem gewoon aan de optica en het relais koppelen? hij onspant wel elektrisch. Misschien de sluitertijd 1/1000 maken en er een meetlat achter leggen en dan op het goede moment ontspannen?? HELP alsjeblieft. Wil een beetje betrouwbare snelheidsmeting hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Snelheidsmeting kan je beter met een paar lichtsluisjes doen aan het einde van je coilgun.
cm uit elkaar (nauwkeurig), tijd tussen puls 1 en 2 meten (beetje µC kan dat hardwarematig dus erg nauwkeurig)
En dan heb je dus in die tijd 1cm, dan pak je 1/(gemeten tijd in secondes) en dan heb je het aantal cm per seconde, dat door 100, en je hebt meters per seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoopa
SA007 schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 14:35:
Snelheidsmeting kan je beter met een paar lichtsluisjes doen aan het einde van je coilgun.
Ik zou zeggen dat kun je evengoed doen met een paar lichtsluisjes. Het spreek voorzich dat je geen fototoestel gaat nemen om allen de snelheid te meten. Maar als je highspeed fotografie aan het opnemen zijt dan kun je ook de snelheid op die manier bepalen.

Velen denken dat je een hoge sluitersnelheid nodig hebt voor highspeed opnames. Dit is niet altijd zo. Zolang het voldoende donker blijft mag je sluiter reeds relatief lang vooraf openstaan. Zeker bij een analoge opname. Je film zit ook dagen of weken in het donker te wachten vooraleer hij belicht wordt.

Highspeed opnames gebeuren dan ook heel veel bij een beperkt licht zodat je camera rustig gedurende verschillende seconden mag openstaan voor het highspeed verschijnsel zich voordoet. Het is dan de flits die je verschijnsel voldoende snel moet belichten waarna de camera weer rustig mag sluiten.

Maar voor vliegende insecten gaat dit niet en dan moet je idd een heel snelle sluiter hebben. Daarvoor is standaard geen enkele camera geschikt op een paar uitzonderingen na. Dat is de reden waarom op mijn toestel een externe extra sluiter is aangebracht die kan reageren binnen de 5 msec en waarvan ook de flitsen extern kunnen gestuurd worden, terug dezelfde reden het licht moet liefst uitsluitend door de flitsen geleverd worden in een tijd van ongeveer 250 usec zijnde het equivalent van 1/4000 sec. Heel snelle bewegingen vragen nog kortere flitstijden in de range van 100 usec of 1/10.000 sec maar de sluiter zelf die staat ongeveer 4 msec open of 1/250 sec. Je moet dan wel een diafragma opening gebruiken die voldoende klein is (hoge diafragma waarde) zodat het gewone omgevingslicht voldoende ondergeschikt is aan het flitslicht. Bij mijn opnames van vliegende insecten is dit daarom afgesteld op F29 bij ISO 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

fotoopa: Ik heb je werk al eerder zo hier en daar gezien. Ik vind dat je prachtig werk levert met je foto's :) maar ik vraag me eigenlijk af: waarom gebruik je FPGA-technieken in je controllerkasten, en niet een microcontroller of desnoods een complete PC (onder iets realtime-ish als DOS)? Is dat puur gedaan omdat je alleen met FPGA's de gewenste snelheden kan halen, of is dat gewoon bestaande voorkeuren geweest?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoopa
@Sprite_tm:
Als ik FPGA gebruik is het om 2 redenen:
- speed haal je niet of heel moeilijk met software.
- draagbaar op batterij. Vliegende beestjes vliegen buiten in de vrije natuur. Je stroombron zijn enkele AA cellen en daar moet je het mee doen.

Andere reden is de heel snelle ontwikkeling met FPGA. Eens je deze know how kent mag je rekenen dat het zeker 10x sneller ontwikkeld en dat je uitvoer snelheid minstens 100 x hoger is. Een draagbare PC op je rug is vrijwel uitgesloten nu weegt een MAXII CPLD boardje nog geen 100 gr.

Kostprijs ligt wel hoger maar dit compenseerd weer in ontwikkelingstijd die veel korter is. Ook kostprijs is relatief. Als een student een paar weekeindjes uitgaat heb ik wel een volledige CPLD boardje :)

En ik ben (was) van nature een hardware ontwerper, geen software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
Prachtige foto's... Vooral die van die wespen. hoe stel je in zo'n korte tijd scherp?

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:25
elhopo schreef op zondag 18 november 2007 @ 23:01:
Prachtige foto's... Vooral die van die wespen. hoe stel je in zo'n korte tijd scherp?
AFAIK heeft ie geen sluiter en geen scherpstelling nodig, met lasers meet ie of er een insect voorbijvliegt, dus de afstand tot het fototoestel (en dus ook de instelling voor scherpte) is altijd gelijk.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoopa
elhopo schreef op zondag 18 november 2007 @ 23:01:
Scherpstellen is idd vooraf vast ingesteld op het snijpunt van de 2 laserstralen. Ook de belichting ligt al vast en meer nog, de carmera moet al op opname staan. Dan blijft er nog 1 afsluiter wachten tot iets voorbijkomt en dat is die externe sluiter die zijn werk doet in 5 msec. De flits wodt ontstoken op 5.5 msec tov de lasertrigger zodat de sluiter echt volledig openstaat op het ogenblik dat de flitsen licht geven. Enkele msec later gaat die externe sluiter weer dicht. Daarna is het aan de beurt van de camera zelf om zijn opname cyclus te beeindigen. Vandaar dat de camera zelf doorgaans 5 tot 30 sec openstaat. Maar de controller gaat dit beperken tot 60 sec omdat er anders te veel ruis kan ontstaan. Vliegende beestjes zeggen ook niet vooraf wanneer ze door de laserstraal gaan vliegen. Veel insecten zien zelfs duidelijk de rode laser straal. Velen gaan juist dit knooppunt vermijden. Maar laserpointers in het onzichtbaar gebied heb ik nog niet gevonden.

Vergeet ook niet dat mijn lasers gepulst zijn en dat de signalen digitaal gefilterd. Hierdoor kan je ook in het volle zonlicht werken ook als je zelf een zonnebril moet opzetten. De meeste beestjes vliegen nu eenmaal liefst in de zon en bij goed weer en hoge temperatuur. Zelfs door hoge temperatuur heb ik in het verleden nog instellingen moeten wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Zou je je duty-cycle van de lasers niet kunnen aanpassen om te voorkomen dat de beestjes de lasers zien? Ipv de helft van de tijd aan, de helft van de tijd uit, misschien iets doen als normaliter de laser uitlaten maar eens in de zoveel tijd eventjes aanzetten? Als je dan het (analoge) verschil tussen de fototor-readout bij de laser aan en de laser uit pakt, weet je of er iets tussen zit terwijl je de laser dan maar een hele korte tijd aan hoeft te hebben: misschien dat de stralen zo wat onzichtbaarderder voor de beestjes word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoopa
Dat is nu reeds gedaan. Spaart ook power als je alles moet meedragen. De controller kan verschillende modes uitvoeren. Om de lasers af te stellen moet ik ze goed zien en dan branden ze zelfs continu. In normale werking hebben ze nog een duty-cycle van 1/10 terwijl ze maar aangelegd worden als ook de camera reeds op opname staat. De clock die nu gebruikt wordt is 1 Mhz of 1usec pulsen. De ontvangerzijde heeft echter wat vertraging maar daar wordt mee rekening gehouden door een verschuiving die ik digitaal instel om te sampelen. Vandaar dat ik de lasers nog nauwelijks zie maar de beestjes hebben goede ogen. Het hangt ook af van het insect, sommige hebben er geen last mee maar vb zweefvliegen zie je echt wegschieten in de buurt van het laser snijpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ander alternatief: zou je geen IR-leds kunnen pakken? Naast de laser dus. Op die manier kan je met de lasers het kruispunt instellen, en daarna met de IR-leds de daadwerkelijke meting doen. Omdat je een zichtverbinding hebt die je onderbreekt, heb je nog steeds het effect dat als er iets tussenvliegt, je camera afgaat, maar omdat het IR is en eerder een lichtbron dan een daadwerkelijke kruising van straken, worden de beesies er misschien minder snel bang voor. Het compliceert de logica wel iets, je moet namelijk rekening houden met dat het licht van straal 1 in de ontvanger van straal 2 kan komen, maar daar is vast wel uit te komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zien al die beesten niet gewoon IR dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:58

RvL

In een woord geweldig! Prachtige foto's! Een beetje jaloezie heb ik dan toch wel als ik dat vergelijk met mijn eigen foto's ;) Mag ik er een paar gebruiken als achtergrondvulling van mijn bureaublad?

Over IR en dieren. Er zijn (bij mijn weten) maar een paar diersoorten die IR zien, namelijk: sommige soorten padden en adders en veel vissoorten. Het gemiddelde dier ziet het dus niet en voor zover ik weet insecten ook niet.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ik neem aan dat het gaat om insecten, ik weet dat bijna alle insecten wel ultraviolet kunnen zien, maar of ze infrarood zien weet ik niet zeker.

Voor zo ver ik kan vinden zien insecten geen infrarood dus moet het lukken.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2007 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Precies, UV kunnen de meeste insecten wel zien, maar over IR kon ik ook niets vinden. Dus dan ga ik er van uit dat ze het niet kunnen zien.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoopa
Het afregelen van IR is wel moeilijker maar is toch niet echt een probleem. Om de lasers af te regelen beschik ik over de afregelmode waarbij extra leds direct realtime de status weergeven van de ontvanger. Door het richten van de (onzichtbare) straal zal je de led zien oplichten als je richting juist is. Omdat de laser reeds in een behuizing zit die met regelschroeven instelbaar is wordt dat een minder probleem.

Ik zou eigenlijk de diodes uit een rode laserpointer moeten kunnen vervangen door IR leds. Maar mechanisch weet ik nog niet direct als dit zomaar te doen is. Die laserpointers zien er kei vast uit en neem je blijkbaar zomaar niet uit elkaar. Tenzij er daar een truck voor is. De normale rode pointer met zijn ingebouwde lens heeft een laserstraal van ongeveer 1 mm over de lengte van 40 cm die ik nodig heb. Zo een dunne straal is echt nodig om heel fijne vliegende insecten te kunnen detecteren. De ontvangerzijde kan ik via een reeks filtertjes met een klein gaatje afstellen volgens de toepassing. Ik heb gaatjes van 1mm, 1.5mm, 2mm enz Die van 1 mm zijn gemaakt om heel kleine muggen te detecteren. Een mug is wel vrij groot (relatief dan) maar ze is ook doorzichtig. Door de laser vrij kritisch af te stellen kun je ook deze kleine vliegers detecteren. Ik moet je daarbij niet verklappen hoe moeilijk het is want ook in de diepte geld de detectie regel en die kun je veel moeilijker inschatten. Als een mug 0.5 mm verder van je af vliegt tov de laserkruising dan mag je de detectie vergeten. Zelfs de lasers afstellen dat ze in het midden ook echt elkaar in het dieptevlak elkaar kruisen is niet eenvoudig. Nu zie ik precies dat ook de muggen het center van de laserkruising vermijden. dit bewijst dat ze ook de rode laserstraal zien.

De camera afstellen is dan weer gemakkelijk. Ik beschik over een mechanische staaf met regelschroef en die geeft mij de juiste positie aan in de 3 richtingen waar de laserstralen elkaar kruisen en waar ik de lens moet op focussen en daarna vastzetten.

UV is weer iets totaal anders. UV gebruik ik juist om vliegnde beestjes aan te trekken in het donker. Dit zijn dan nacht opnames. Nachtopnames zijn echt een level hoger, veel moeilijker. Je ziet nauwelijks beestjes maar ze zijn er wel. Via UV licht kun je ze aantrekken want daar worden ze gewoon gek van. Maar om ze in het midden van je laser te krijgen is dat nog wat anders. Maar zoals je op mijn pbase site kunt zien heb ik er toch al heel wat kunnen opnemen.

Ik ben nu vooral aan het zoeken om UV leds in te schakelen. Maar UV leds (echte UV) bestaan nauwelijks of zijn niet betaalbaar. Vergeet niet dat het UV bereik al heel laag begint terwijl leds nauwelijks onder de 400 nm gaan. Van UV lampen zoals bij eprom wissers worden ze echt wel high :) Maar dergelijk licht is voor ons ook niet ongevaarlijk. Hier is nog een heel domein om te onderzoeken welk licht nu juist belangrijk is voor bepaalde vliegende insecten. Het gaat hier wel over vliegende insecten want we willen highspeed opnames. Hoewel een kikker in de volle sprong ook niet mis is. Blijkbaar reageren de insecten ook op bepaalde pulse rates van het licht. Zo kan het zijn dat een pulsrate van 170 Hz de beestjes aantrekt maar een lagere of hogere frequentie hen weer afstoot. Dit is niet duidelijk omdat er voor mij toch te weinig over bekent is. Ik heb al enkele studie's daarover gevonden maar sterk afgelijnt zijn ze niet. Vermoedelijk zouden nieuwe testen kunnen bijdragen aan deze theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

En gebruik je hier nu nog een speciaal objectief voor, of gewoon een 'standaard' 15mm-70mm (of in die richting) objectief. Voor macro zag ik dat je het objectief omdraait, met witte leds als lichtbron.

Wat betreft die muggen. Zou het probleem van het niet in het center van de laserkruising gaan niet in enige mate opgelost kunnen worden door inderdaad gebruik te maken van IR in plaats van laser? Bij mijn weten kunnen insecten geen IR licht zien?

Nogmaals, een sterk staaltje fotografie! Dat zal ik met mijn Exacta VX500 niet kunnen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door RvL op 20-11-2007 00:14 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoopa
Alle opnames voor vliegende insecten en highspeed worden opgenomen met echte macro lenzen. Daarvoor gebruik ik de 60mm, 105mm en 200mm Nikkor macro lenzen. Meest gebruikt voor vliegende beestjes is de 105mm lens. Dit heeft vooral te maken met de juiste verhouding in werkafstand tov de vergroting. Highspeed waterfiguren worden meer met de 200mm lens gedaan omdat er meer plaats beschikbaar is tussen lens en object en daardoor minder kans op spatten op de lensfilter.

De macro opnames met witte leds waren extreeme vergrotingen met een tussenring ( buiselementen samengeschroeft tot 50 cm tussenstuk tussen camerahuis en lens). Hiermee bekom je heel hoge vergrotingen maar ten koste van dieptescherpte. Maar om het binnenste van chips te fotograferen is de dieptescherpte minder een probleem maar wel de belichting. Vandaar dat er witte leds gebruikt werden om nog net tussen lens en object te kunnen belichten. Alle andere methoden falen daar zelfs een macro ring flits.

IR zou zeker de oplossing zijn voor bijna alle vliegende beestjes. Maar tot heden weet ik nog niet hoe ik het kan maken om een straal te bundelen met een max diameter van 1 tot 2 mm over een werklengte van 40 cm. Als er nu een draadje van 0.8mm de stralen dwarst krijg ik een detectie. Dat is het equivalent van een mug.

Voor vliegende beestjes heb je een goed bestuurbare camera nodig ( geen afstandsbediening), een fijn afgeregeld lasersysteem met een straalbundel van ongeveer 1mm over een afstand van 40 cm, een goed uitgewerkte controller die heel snel kan reageren, een heel snelle externe sluiter van 5 msec of minder reactietijd en een ganse groep flitsen die perfect afgestelt staan en bediend door de controller (niet de camera).

Werken met omkeerlenzen gaat, heb ik ook al gedaan met de 200mm macro + een 50mm omkeerlens maar je verliest toch beduidend meer aan kwaliteit tov tussenringen. Bij tussenringen hebt je geen extra glas. Maar focuseren en belichten met heel lange tussenringen is erg moeilijk en meer voorbehouden voor vaste opstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Waarom gebruik je dan geen IR lasers? die zijn ook genoeg te krijgen, in iedere CD speler zit er 1. Wil je ze kunnen zien om goed af te stellen, dan kan je dat doen met een video camera, die ziet vaak ook het IR gebied, wat voor ons niet zichtbaar is (zo test ik ook vaak of de afstandsbediening van de TV het nog doet) Lasers vervangen voor IR versie en klaar? (of mis ik wat?) IR lasers zitten vaak ook in notebook muizen, omdat ze energie zuiniger zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Er zijn speciale IR lasers ontdek ik net. Het grote voordeel is dat het licht dan al gebundeld is. Je hoeft dus zelf geen lensconstructie meer te maken.

Zo maar wat links:
http://www.nvginc.com/irlasmod.htm
http://www.lasercomponents.co.uk/wwwuk/pdf/irld_uk.pdf

Nu moet ik er eerlijkheidshalve bijzeggen dat ik geen kaas gegeten heb van lasers, dus ik kan je niet vertellen of dit aan je specificaties voldoet.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoopa
RvL schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 10:51:Er zijn speciale IR lasers ontdek ik net. Het grote voordeel is dat het licht dan al gebundeld is. Je hoeft dus zelf geen lensconstructie meer te maken.
Dit ziet er idd niet slecht uit. Vrij duur blijkbaar, maar als ze geschikt zijn heb ik het er wel voor over. Nu nog even de juiste frequentie uitzoeken en trachten te vinden hoe fijn de bundel echt wel is op 40 cm want dat is echt heel belangrijk anders zijn ze totaal waardeloos. Als mechanische vorm zijn ze zeker geschikt, ook met aansluitdraden waardoor ik zelf geen dummystuk meer moet maken ter vervanging van de batterij.

Ga ik zeker nader onderzoeken. Zou mij ergens €200 à €250 kosten inclusief BTW en kosten. dank voor de link!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08 02:14

Koenzie

Never leave, just go

fotoopa schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 12:00:
[...]

Dit ziet er idd niet slecht uit. Vrij duur blijkbaar, maar als ze geschikt zijn heb ik het er wel voor over. Nu nog even de juiste frequentie uitzoeken en trachten te vinden hoe fijn de bundel echt wel is op 40 cm want dat is echt heel belangrijk anders zijn ze totaal waardeloos. Als mechanische vorm zijn ze zeker geschikt, ook met aansluitdraden waardoor ik zelf geen dummystuk meer moet maken ter vervanging van de batterij.

Ga ik zeker nader onderzoeken. Zou mij ergens €200 à €250 kosten inclusief BTW en kosten. dank voor de link!
ga hier aub niet mee rotzooien ! zonde van het geld.
Een laser diode uit een cd speler heeft genoeg power voor de 40cm die je nodig hebt.
Je kunt je rode diode waarschijnlijk gewoon vervangen door een IR

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoopa
Koenzie schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 14:28:
[...]ga hier aub niet mee rotzooien ! zonde van het geld.
Een laser diode uit een cd speler heeft genoeg power voor de 40cm die je nodig hebt.
Je kunt je rode diode waarschijnlijk gewoon vervangen door een IR
Ik moet wel proberen om over de afstand van 40 cm een straal te bekomen die maximaal 1 tot 2 mm bedraagt. Kan ik die straal voldoende focuseren dan zou het perfect zijn. Daar heb ik nog nooit mee proeven gedaan omdat de klassieke laserpointers van €8 die fijne straal hebben. Als het werkt met slopen moet je idd geen €200 geven.

Dit moet ik echt even proberen. Ik vraag me af of er al iemand zo een fijne straal gemaakt heeft over deze afstand met die Ir lasers ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Bij conrad verkopen ze laserdiode's die IR licht uitzenden. Linkje toegevoegd:
http://shop.conrad.nl/Ele...4_lasermodule/178721.html

of deze lijkt me nog beter

http://shop.conrad.nl/Ele...4_lasermodule/187527.html

mocht dit niet werken, kijk dan bij
Elektronica, meetapparatuur | Componenten | LED, lichtsensor, lichtdiode | Laserdiodes, lasermodule.
of zoek op collimator... ik weet alleen niet of je met 2 mw (of de bovenste 5 mw) insecten e.d. roostert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoopa
@elhopo,

Dit is geen IR maar zichtbaar rood. Ik ga mij wat verder verdiepen met IR diodes en zien wat ik met die lensjes kan realiseren. Trouwens IR diodes zelf moet ik hier nog hebben, alleen weet ik hun specs niet meer. Het probleem spits zich toe op het bundelen van de straal. De ontvanger is een BPW34 en die heeft zelfs het beste spectrum in het IR gebied. Mijn huidige laserpointers liggen ook lager in het zichtbaar rood gebied. Dit moet juist wat opschuiven naar de 900-950 nm range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Bij de eerste staat toch echt "onzichtbaar licht"... de 2e heeft 780 nm, en volgens wikipedia is
Infrarood of infrarode straling, voor het oog niet waarneembare elektromagnetische straling, met golflengten tussen circa 780 nanometer en 1 mm (106 nm), dus tussen het (zichtbare) rode licht en de microgolven

dus zou het net IR zijn...

Ik heb overigens wel eens wat geexperimenteerd met een normale IR led met een lensje ervoor, ik kon daar een afstand van 5 meter prima overbruggen. Het lensje was volgens mij een lensje uit een zaklantaarn, gekocht in de speelgoedwinkel. Overigens zijn er volgens mij ook wel IR leds die al een ingebouwde lens hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoopa
Idd, de rode zichtbare liggen meer rond de 635 nm. Deze die ik nu gebruikt zijn rond de 650 nm. Precies omdat ik graag zou hebben dat er zo weinig mogelijk beestjes de straal nog zouden zien zou ik liever naar de 900-950 nm gaan.

Ik ben mij wat aan het verdiepen hoe die lensjes allemaal werken. Ook heb ik net een oude laserpointer volledig uit elkaar genomen en daar zit ook zo een lensje in. Maar al deze gegevens zijn nogal moeilijk, het is allemaal zo nieuw en vooral onduidelijk hoeveel de straal nu echt zou zijn op ongeveer 40 cm afstand. Het probleem is niet direct dat de ontvanger het niet zou zien maar eerder dat hij het veel te gemakkelijk ziet vandaar dat een object die in de straal komt en slechts 1 mm groot is moet kunnen gedetecteerd worden.

Er bestaan heel veel lowcost rode zichtbare pointers maar eens je naar het IR gebied gaat kom je snel in de prof wereld met prof prijzen.
Ik ga eens proberen een zichtbare led te monteren met zo een lensje om te zien of die straal gebundeld is en hoeveel. Maar om dit deftig te monteren is het niet zo eenvoudig. Gelukkig heb ik wel een kleine draaibank om wat hulpstukjes te draaien waar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoopa
Hum.... met een gewoon ledje gaat het natuurlijk niet. Maar de rode laserpointer die laat zich mooi focuseren, zelfs veel beter dan hij origineel ingesteld was. Was trouwens de reden waarom ik deze geopent hebt. Ik wou eens zien hoe het allemaal inelkaar zit. Door de colimator lens juist te regelen bekom je op de gewenste afstand de beste focus ( kleinste lichtbundel radius) Dit wil zeggen dat ik zoiets nodig heb maar met een IR diode van rond de 950 nm. Omdat mijn totale afstand 40 cm is en het midden 20cm dan moet de focus eigenlijk best afgesteld worden op die 20 cm centerpositie. Met een stukje papier daar te houden is dit geen probleem voor een zichtbare straal. Voor een IR straal denk ik het fototoestel te gebruiken. Die kan, liefst in het donker een opname maken en dan zal ik wel het IR punt terug vinden. (heb ik vroeger al gedaan met een IR afstandsbediening).

Ik begrijp nu beter het probleem maar zie nog niet direct het zomaar op te lossen tenzijn een kant en klare versie te kopen waar je de focus kunt instellen maar die kosten toch $69 per stuk.....plus alle extra kosten. Ik heb hier nog 1 oude DVD brander liggen maar om die om te bouwen zal ook niet zo eenvoudig zijn.
Pagina: 1