Ik kom toevallig op deze topic die ik met veel belangstelling heb gelezen. Ik zie daar een heel mooie toepassing inzitten. Eigenlijk heb ik ook al gelijkaardige problemen moeten oplossen. zo vb:

Hier gebruikt ik ook een magneet waarbij het anker (projectiel) enorm snel moet versnellen om de shutter van mijn highspeed fototoestel te bedienen. iedere msec dat het trager is komt overeen met verloren tijd.
Voor degenen die niet echt weten wat highspeed betekend even een paar voorbeelden:

Bij deze foto zie je een 4.5mm loodje uit een luchtkarbijn dwars doorheen een zeepbel vliegen. ook deze hier:

Hier zie je dobbelstenen die onderelkaar door weggeschoten worden.
En hier zie je een metingen hoe snel loodjes vliegen:

Er is hier 2x geflitst met een tussentijd van 1 msec en je leest op de meetlat 150 mm verschil. Dit wil zeggen dat het projectiel op dat ogenblik 150m/sec vliegt.
Je ziet ik kan die snelheid perfect visiualiseren en meten. Ook ik gebruik enorme hoge aanloopstroom om de magneet te sturen met een heel nauwkeurige timing. Die timing doe ik via hardware in een FPGA en dit werkt tot op nsec nauwkeurig.
Ik gebruik nu tot 300V op een elco van 1.100 uF maar dit is een flash elco. gewone elko's hebben veel te veel inwendige weerstand en kunnen nooit die hoge stroom leveren. Veel capaciteit alleen is dus niet voldoende het moeten ook geschikte zijn.
Opladen van de elco doe ik op een veilige en eenvoudige manier. Via 2 kleine 5W transfo's 220V-15V rug aan rug geschakeld bekom ik een gescheiden veilige spanning van weer ongeveer 220v ac die ik dan gelijkricht om de 300V te bekomen. Via een serie weerstand ga ik vrij langzaam de elco gaan opladen, ik heb immers voldoende tijd en die oplading duurt dan ongeveer 4 tot 5 sec.
Maar bij het zien van deze topic zou ik de coil gun kunnen gebruiken als projectiel om andere combinatie's te fotograferen. ik droom daar al lang van maar wou het eerst doen via vloeistof op heel hoge druk maar dit was te moeilijk om te realiseren. Ook heb ik vroeger pogingen gedaan om mijn geweer te besturen met andere vallende voorwerpen maar de mechanische traagheden waren onnauwkeurig.
Maar met het coil gun princiepe zou ik het wel heel precies kunnen maken. zo zou ik vb bij deze foto:

dwars door de vloeistofdruppel binnen in een zeepbel het projectiel willen afvuren en fotograferen...
Ik heb vrij veel ervaring met besturingen en FPGA hardware, dus dat zou geen probleem zijn. Ook mechanisch beschik ik over een draaibank waar ik zowel spoelen kan wikkelen als projectielen draaien.
Vandaar dat ik even ga doordenken om hiermee een project te starten om een gecontrolleerd projectiel te kunnen afvuren en fotograferen samen met de rest van mijn highspeed werken. Ik heb via deze topic verschillende andere links gezien die ik nu eerst ga doornemen zodat ik jullie ervaringen zoveel mogelijk kan gebruiken. Ik heb nog enkele van de flash elco's liggen om hogere stromen te bereiken of meerdere trappen te maken. Anderzijds moet het ook niet zo extreem versnellen, zeker niet zo snel of een loodje. vanaf 50m/sec zou het waarschijndelijk zeergoed moeten gaan.
[ Voor 1% gewijzigd door naftebakje op 13-11-2007 20:30 ]