Het Grote Coilgun Topic

Pagina: 1 2 ... 17 Laatste
Acties:
  • 117.038 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Het Grote Coilgun Topic!

DISCLAIMER
Het maken van een coilgun brengt risicos met zich mee. Noch ik (lemming_nl) noch tweakers.net kan verantwoordelijk gehouden worden enige schade in welke vorm dan ook.
De informatie in deze post is niet compleet en ik geef geen garantie of de informatie daadwerkelijk klopt. Denk van te voren goed na over wat je gaat doen.

Waarom dit topic?
Ik ben momenteel zelf bezig met het bouwen van coilguns en daar kan ik best wel wat hulp bij gebruiken. Met dit topic wil ik kijken of andere mensen ervaringen hebben met het bouwen van coilguns en andere mensen helpen die ermee willen beginnen. Zie onderaan de post voor mijn project.

Wat is een coilgun?
Een coilgun is electromagnetische versneller. Wanneer er door een spoel stroom wordt gevoerd zal deze naarbij ijzer aantrekken naar het midden van de spoel. Met dit idee werkt een coilgun. Door veel stroom te gebruiken versnelt het projectiel heel snel naar het midden van het spoel. Door de stroom uit te zetten zodra het projectiel in het midden is zal de spoel het projectiel niet meer afremmen (hij zou hem met stroom immers in het midden willen houden) en dus doorschieten.

Wat heb je er voor nodig?
Het boodschappenlijstje (lager in post meer uitleg):

Een energie bron

Deze moet genoeg energie leveren voor de spoel. Erg afhankelijk van hoeveel geld je te besteden hebt.

Een spoel

Zorgt voor het magnetische veld. Het ontwerp van een spoel hangt erg af van hoeveel energie je beschikbaar hebt en op welk voltage.

Een projectiel

Meestal gewoon een staaf ijzer. Voor de gevorderde coilgun bouwers zijn er betere ontwerpen maar die zijn moeilijker om te maken.

Een schakelaar

Voor hele kleine coilguns voldoet een simpele transistor. Voor grotere coilguns is andere techniek nodig.

Beveiliging

Spoelen hebben een paar vervelende eigenschappen waardoor beveiliging nodig is voor de energie bron.

Wat voor energie bron?
De energie moet je coilgun van energie kunnen voorzien gedurende een korte tijd. Er zijn heel veel mogelijkheiden afhankelijk van hoeveel stroom je wil leveren. Een auto accu kan bijvoorbeeld veel stroom leveren, deze heeft wel het nadeel dat hij een hele grote capaciteit heeft (zie schakelaars waarom dit een nadeel kan zijn). De meest gebruikte optie is de condensator. Deze kan opgeslagen energie in zeer korte tijd vrijgeven. Ze hebben als nadeel dat er per volume VEEL minder energie in kan dan in bijvoorbeeld een accu.

De hoeveelheid energie in een condensator wordt met de volgende formule uitgedrukt:

E = 1/2CU^2

E = energie in Joules
C = capaciteit in farad
U = voltage

Uit deze formule kan je opmerken dat het voltage veel meer invloed heeft dan de capaciteit van de condensator. Bij gelijke capaciteit zit er in een condensator met het dubbele voltage 4x zoveel energie. Als je daarintegen een gelijk voltage hebt maar de dubbele capaciteit past er maar 2x zoveel energie in.

Hoger voltage heeft als probleem dat het moeilijker is om een geschikte voeding te vinden om ze op te laden en dat ze duurder zijn. Hogere voltages zijn ook gevaarlijk (!), ga hiet niet licht mee om, ga niet met spanningen boven 50V werken als je niet weet wat je doet.

Wat voor spoel?
Een spoel moet je helaas zelf maken (ik ben ze in ieder geval nog niet kant en klaar tegen gekomen). Ze worden gemaakt van spoeldraad. Dit is koperdraad welke een coating heeft zodat ze geisoleerd is. Normaal draad (met plastic isolatie) kan je ook gebruiken, dit heeft alleen een nadelig effect omdat de windingen verder van elkaar af komen te liggen). Het makkelijkste is ze te winden op het projectiel zelf + wat plakband, zo past het projectiel precies in de spoel wat een positief effect heeft op de effcientie. Denk er wel aan dat je op deze manier geen loop hebt. Bij grote stromen (geen idee wanneer precies maar ik schat zo vanaf 500A) heb je wel een loop nodig. Door de grote stroom gaan er krachten op de windingen werken die de hele spoel kunnen vervormen zonder loop. Verder moet je goede lijm hebben om de spoel stevigheid mee te geven. Voor beginners is het daarom aan te raden om een loop te gebruiken. Het is best moeilijk om een mooie spoel te winden maar oefening baart kunst.

De simpelste formule om het effect van een bepaalde spoel met bepaalde stroom te meten is met de volgende formule:

B = u0 I N / L

B = veldsterkte in tesla
u0 = 1,25664*10-6 Hm-1 (=4pi * 10-7 per definitie)
I = stroom in ampere
N = aantal windingen
L = lengte spoel

***Bij deze formule moet de spoel langer zijn dan dat hij dik is, als de spoel dikker is dan dat hij lang is gaan er erg moeilijk te voorspellen effecten op treden***

In deze formule zie je dat zolang je het aantal windingen en de stroom maar blijft verhogen dat het veld sterker wordt. De spoel is dan vooral afhangelijk van hoeveel stroom je kan leveren. Wanneer je bijvoorbeeld 1000A kan leveren op 100V dan zou een spoel met een weerstand van 0.1Ohm ideaal zijn. Als je daarin tegen maar 500A kan leveren kan je het aantal windingen verhogen om zo een spoel met weerstand 0.2Ohm te krijgen waardoor je veld even sterk is als in het 1000A geval.

Nu is er helaas ook nog zoiets als inductie. Inductie is simpel gezegd een stroom vertrager. Als je een circuit hebt met een lampje, schakelaar en batterij zonder inductie, zal er zodra je de schakelaar overhaalt gelijk de maximale stroom gaan lopen. Inductie zorgt voor een langzame stroom opbouw. Wanneer je projectiel langzaam gaat maakt dit niet zo heel veel uit, maar zodra je harder wilt zal dit meer uitmaken. Als je een hele dikke spoel gebruikt zal je stroom nog niet opgebouwd zijn voordat je projectiel in het midden is. Je kan dus ook niet zeggen dat je bron na x aantal ms leeg is met alleen de weerstand, je hebt de inductie ook nodig. De makkelijkste manier om de effecten hiervan te bekijken is door middel van een simulatie programma.

Wat voor schakelaar?
Door een coilgun kunnen grote stromen lopen en om te verkomen dat je schakelaar smelt zal je goed na moeten denken over welke je neemt.

-Mechanische schakelaar: makkelijk en goedkoop. Kan grote vermogens schakelen mits van goed ontwerp. Lange schakelings tijd waardoor veel energie verloren gaat. Gevaarlijk omdat er vonken zullen vormen bij grote stromen.

-SCR/Thyristor: Kan extreme vermogens schakelenn (Ik heb ze van 15kA piek) Kan helaas niet dicht terwijl er stroom loopt dus niet geschikt voor grote caps - redelijk goedkoop (10-20 euro als je ze kan vinden op marktplaats). Niet geschik voor accus omdat ze niet dicht kunnen zonder dat je energie bron leeg is. De accu heeft teveel energie en heeft dus een andere schakelaar nodig.

-GTO: Uitschakelbare SCR, kan wat hogere vermogens aan dan een IGBT. Kan wel uitgezet worden terwijl er stroom loopt, maakt betere timing mogelijk. - geen idee hoe duur, ook geen ervaring mee.

-IGCT: Verbeterde GTO, die beter uitschakelgedrag heeft. Kan wel uitgezet worden terwijl er stroom loopt, maakt betere timing mogelijk. - geen idee hoe duur, ook geen ervaring mee.

-IGBT: Dit is een combinatie van een FET (ingang) en een gewone (bipolaire) transitor (uitgang), deze lijken me aangewezen keuze als FET's niet volstaan. Kan wel uitgezet worden terwijl er stroom loopt, maakt betere timing mogelijk. - redelijk duur voor grote stromen (1000A+) (Op marktplaats kostte 1200A piek mij 20 euro).

-(MOS)FET: (max 250A, 1000V) Gemakkelijk te vinden, kunnen ook uitgeschakeld worden, en voor de kleinere coilgun zijn ze heel geschikt denk ik. - volgens mij niet al te duur
tnx to naftebakje

De meeste schakelaars kunnen parallel geplaatst worden om zo grotere stromen aan te kunnen.

Wat voor projectiel?
Je keuze van projectiel is erg belangrijk. Het belangrijkste is dat het projectiel van ijzer is (of een ander ferromagnetisch materiaal). Andere materialen zullen VEEL minder effect hebben.

Als je een schatting kan maken van de efficientie kan je de snelheid van een projectiel met de volgende formule bepalen:

v = wortel(E/0.5m)

v = snelheid in m/s
E = energie in Joules
m = massa van projectiel

NOTE: dit werkt alleen als je de efficientie weet. 1-2% is een veilig schatting. Je kan er een stuk boven of onder zitten, dit hangt van je ontwerp af.

In deze formule zie je 2 variabele die de snelheid bepalen. Energie en massa. Het is logisch dat wanneer je er meer energie in stopt dat hij harder zal gaan en wanneer het projectiel lichter is dat hij bij gelijke energie ook sneller zal gaan. Een stuk metaal kan verzadigd raken, een sterker veld zal dan geen invloed meer hebben. Een heel klein projectiel met een gigantische spoel gaat dus niet echt lekker werken. Een heel klein projectiel nemen omdat je dat harder kan met je bron werkt dus niet altijd omdat de efficentie omlaag gaat en je een korte puls duur nodig hebt. Volgens mij is een projectiel welke even lang is als de spoel het beste. Hierover verschillen de meningen en ik heb het zelf nog niet uitgetest.

Projectielen voor gevorderden
Ik kan het niet goed uitleggen waarom dus daarvoor moet ik je verwijzen naar een andere site: http://mgc314.home.comcast.net/projectile1.htm. Op deze site wordt uitgelegd welke projectiel ontwerpen efficienter zijn. Ze zijn moeilijker te maken maar wel efficienter vanwege het verminderen van negatieve effecten.

Beveiliging
Wanneer het projectiel door de spoel vlieg nadat de condensator leeg is zal er een tegengestelde stroom gaan lopen. Elko's kunnen NIET tegen verkeerde polarisatie.

***LET OP: ELKO''S ONTPLOFFEN BIJ VERKEERDE POLARISATIE EN VOORAL DE GROTE GEVEN EEN AARDIGE KNAL***

dus moet daar iets tegen gedaan worden. Door diodes anti paralel over de spoel te zetten zal er bij omgekeerde stroom kortsluiting over de spoel ontstaan waardoor alleen door de diodes stroom zal gaan lopen. Zorg ervoor dat de diodes het voltage en de piekstroom aankunnen anders kunnen ze smelten of ontploffen.
Afbeeldingslocatie: http://img516.imageshack.us/img516/2200/simpelcircuitje5gx.jpg

Efficientie
Een coilgun is van nature niet effcient. Op lage voltages heb ik op internet mensen gezien die 6% efficientie halen maar op hogere voltages (>100v) gaat de effientie bij standaard ontwerpen hard achteruit. Zoals hierboven staat maakt het projectiel ontwerp uit. Andere belangrijke punten zijn:

Timing van stroom
Inductie van de spoel
Verhouding projectiel/spoel

Multistage
Multistage is wanneer meedere spoelen achter elkaar worden gezet om 1 projectiel vooruit te krijgen. Dit heeft als voordeel dat wanneer je in een spoel niet genoeg energie in een projectiel kan krijgen met 1 spoel dat je dat wel kan met meerdere spoelen. Probleem hierbij is de timing. De 2e spoel moet op precies het goede moment aangezet en afgezet worden om te voorkomen dat energie verloren gaat wanneer er geen projectiel in de buurt is en dat hij het projectiel terug gaat trekken. Hoe sneller je gaat hoe moeilijker dit wordt. Het populairst (en het makkelijkst) is op de goede plekken optische sluisjes te zetten zodat je met een schakelingetje de spoelen goed kan timen.

Goede sites
Een paar goede sites voor betere info zijn:

Magnetic Gun Club
Veel schemas en natuurkundige informatie.

Another Coilgun Site
Veel metingen met verschillende ontwerpen coilguns

Barry's Coilgun Design Site
Naar mijn idee de beste coilgun site. HEEL veel informatie over bijna alle aspecten van het coilgun bouwen

Coilgun Systems
Web site van zeer professonele coilgun maker.

Powerlabs
Nog een website van een professionele coilgun maker.

Mijn eigen projecten
Ik ben begonnen met coilguns nadat een vriend van mij voor ANW bezig was met spoelen. Ik had er al eerder over gelezen en ik dacht, dat kan ik ook!.

Ik ben begonnen met een zoektocht door mijn condensator vooraad. Ik heb uiteindelijk 10280uF aan 35v condensators gevonden. Ik had al een variabele voeding staan (tot 30v) dus daarmee kon ik ze opladen. De spoel is door een vriend van mij gemaakt. Hij is gemaakt uit 0.9mm draad (20 meter) en heeft 270 windingen over 7cm. Dit gecombineerd met de condensatoren zorgen ervoor dat ik een meccano staafje (ook 7cm) met redelijke snelheid weg kreeg. Als schakelaar heb ik gewoon 2 draadjes tegen elkaar gehouden. Dit zal al voor best wat verliezen gezorgd hebben maar het is lekker simpel en een bij lage voltages nog veilig.

Afbeeldingslocatie: http://img243.imageshack.us/img243/5845/dsc015762id.jpg
Het printje met de condensatoren. Er zitten wat weerstanden en een schakelaar op, heb ik mee geprobeerd een oude SCR aan te sturen maar dat wou niet echt werken.

Afbeeldingslocatie: http://img243.imageshack.us/img243/2862/dsc015784jq.jpg
De spoel

Ik ben nu bezig met een _iets_ (understatement) grotere coilgun. In dit topic zijn vele fotos te vinden. Hier maak ik nog een verslag van als hij af is. Korte samenvatting:

Bron: 32500uF @400V
Stroom: 30000A

More to come.
Afbeeldingslocatie: http://img243.imageshack.us/img243/98/dsc015804ta.th.jpg
De condensatoren die ik heb. Van links naar rechts: 75 volt condensator (die ik samen met 2 40 volt condensatoren gebruik die er precies hetzelfde uit zien. 400volt condensator (heb ik er 4 van) en nog een 400 volt condensator (heb ik er 2 van)

Help me!
Deze post is zoals je gemerkt hebt nog lang niet af maar ik kan helaas veel dingen niet goed uitleggen. Wil je een contributie doen? Mail me even en dan zal ik het erbij zetten.

[ Voor 29% gewijzigd door lemming_nl op 09-09-2006 09:34 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Modbreak:En meteen een breakje van mij: Lemming_NL heeft toestemming voor dit topic gekregen van mij. Verder wil ik het hier over de technische aspecten van de coilgun hebben, wat je er allemaal mee stuk kan schieten is niet boeiend hier. Beschrijvingen van de beste manier om van zo'n coilgun een effectief wapen maken of iets anders wat naar iets illegaals verwijst wil ik hier al helemaal niet zien. Jullie Zijn Gewaarschuwd.

[ Voor 29% gewijzigd door Sprite_tm op 14-01-2006 19:27 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Kun je de timing van het uit-schakelen niet regelen met een optisch poortje, die de spoel uitschakelt zodra het projectiel bij het poortje is ofzo?

En met optische poortjes kun je denk ik een cascade van spoelen makkelijker laten timen, mits de schakel-elektronica snel genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Osiris schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 19:33:
Kun je de timing van het uit-schakelen niet regelen met een optisch poortje, die de spoel uitschakelt zodra het projectiel bij het poortje is ofzo?

En met optische poortjes kun je denk ik een cascade van spoelen makkelijker laten timen, mits de schakel-elektronica snel genoeg is.
Dat uitschakelen kan op zich prima met een poortje. Probleem is dat de condensatoren binnen een paar milli seconden leeg zijn. Dat betekend dat je hem op het goede moment aan moet zetten anders gaat het mis. Je kan hem op zich wel makkelijk laten timen maar toch blijft het moeilijk omdat hij steeds sneller zal gaan en het schakelen dus steeds moeilijker wordt. en het moeilijker wordt om de plaats van de poortjes te bepalen.

Ik ben nog niet echt met multi stage bezich geweest omdat ik eerst wil kijken hoever ik kan komen met single stage.

Waar bij mij de grootste intresse ligt is het efficientie verhogen boven 1-2%.

[ Voor 11% gewijzigd door lemming_nl op 14-01-2006 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-09 16:25
Dit is best intressant...ik moet maar eens kijken of ik aan die grote elco's (condensatoren kunnen wel tegen ompoling, hebben alleen _wat_ minder cappacitijt) kan komen. Ik weet trouwens niet of een micro controler snel genoeg is voor het schakel werk wat hier bij vereist word, maar als je een multistage wil gaan bouwen, kun je heel makkelijk in asm een micro controler zeer precies afregelen. ik denk dat je met een met een 4 mhz xtal al aardig ver komt, heb je namelijk ( bij pics) 1000000 instructies per seconde, en het kost je 1 om een pin hoog of laag te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Bij zo'n coil gun streef je toch wel naar een zo flink mogelijke voeding, let er dan op als je heel veel condensatoren hebt (met grote capaciteit dus) dat je laadt stromen aanzienlijk gaan worden.
Misschien is het een goed id om hier een sofstart voor te maken.

Maar verder leuk topic! Ga ik zeker volgen!

[ Voor 10% gewijzigd door JuuL20 op 14-01-2006 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-09 18:37

Caveman

whahoehaha

Allereerst..... COOL, :) (oeps, niet te enthosiast) Ik ga dit topic zeker volgen en proberen wat input te geven. (ben ondertussen al in mijn electronica rommelbak aan het kijken van bruikbaar is, :) ). Maar mijn eigen Q3 railgun daar ga ik voor...
Ok, de efficientie, is die niet te vergroten door een ander materiaal te gebruiken dan ijzer, er gaat volgens mij energie verloren doordat het ijzer gemagnetiseerd moet worden. Kleine ronde staafmagneetjes zouden het al veel beter moeten doen, of misschien van die ferriet kernen die vroeger in de spoeltjes van je radiotje zaten. Er gaat volgens mij ook aardig wat energie verloren door het projectiel in beweging te krijgen, nu is daar niet veel aan te doen want dat is bij ieder coilgun zo, maar door gebruik te maken van erg gladde materialen (of het inspuiten met teflonspray) zou je dat kunnen minimaliseren.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Die SCR's waar je het in de startpost over hebt, zijn dat niet gewoon thyristors?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
The Widow Maker schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 21:39:
Die SCR's waar je het in de startpost over hebt, zijn dat niet gewoon thyristors?
Het zijn volgens mij aangepaste thyristors voor hoge vermogens (paar honderd A piekstrooom).
Zjosh schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 19:47:
Dit is best intressant...ik moet maar eens kijken of ik aan die grote elco's (condensatoren kunnen wel tegen ompoling, hebben alleen _wat_ minder cappacitijt) kan komen. Ik weet trouwens niet of een micro controler snel genoeg is voor het schakel werk wat hier bij vereist word, maar als je een multistage wil gaan bouwen, kun je heel makkelijk in asm een micro controler zeer precies afregelen. ik denk dat je met een met een 4 mhz xtal al aardig ver komt, heb je namelijk ( bij pics) 1000000 instructies per seconde, en het kost je 1 om een pin hoog of laag te maken.
Ik heb de start post even aangepast, staat nu elcos :) Je kan ze op ebay en dergelijke redelijk goedkoop vinden. Die 6000uF en 8200uF dingen waren 10 euro per stuk. Micro controller aansturing zou natuurlijk ideaal zijn maar dat vereist natuurlijk programmeer kennis.
JuuL20 schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 20:13:
Bij zo'n coil gun streef je toch wel naar een zo flink mogelijke voeding, let er dan op als je heel veel condensatoren hebt (met grote capaciteit dus) dat je laadt stromen aanzienlijk gaan worden.
Misschien is het een goed id om hier een sofstart voor te maken.

Maar verder leuk topic! Ga ik zeker volgen!
Mijn prachtige 400v voeding net eens getest. Baf, stop eruit :( Heb nog niet gevonden waar het mis ging maar daar kom ik nog wel achter.
Cavie schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 20:40:
Allereerst..... COOL, :) (oeps, niet te enthosiast) Ik ga dit topic zeker volgen en proberen wat input te geven. (ben ondertussen al in mijn electronica rommelbak aan het kijken van bruikbaar is, :) ). Maar mijn eigen Q3 railgun daar ga ik voor...
Ok, de efficientie, is die niet te vergroten door een ander materiaal te gebruiken dan ijzer, er gaat volgens mij energie verloren doordat het ijzer gemagnetiseerd moet worden. Kleine ronde staafmagneetjes zouden het al veel beter moeten doen, of misschien van die ferriet kernen die vroeger in de spoeltjes van je radiotje zaten. Er gaat volgens mij ook aardig wat energie verloren door het projectiel in beweging te krijgen, nu is daar niet veel aan te doen want dat is bij ieder coilgun zo, maar door gebruik te maken van erg gladde materialen (of het inspuiten met teflonspray) zou je dat kunnen minimaliseren.
Ik ben geen sites tegen gekomen waar ze permanente magneten gebruiken als projectiel. Zou eigenlijk niet weten of dat zou werken. Heb daar helaas geen beschikking over dus kan ik niet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
lemming_nl schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 21:58:
Mijn prachtige 400v voeding net eens getest. Baf, stop eruit :( Heb nog niet gevonden waar het mis ging maar daar kom ik nog wel achter.
Als je stroom te groot is door het opladen van de elco's, dan kan je proberen een lang verlengsnoer te nemen en die tussen de voeding en het stopcontact te zetten. Omdat een spoel stroomvertragend werkt zou zo in principe je voeding op moeten kunnen starten.

BTW ik heb het nog even nagezocht over die SCR's, SCR staat voor Silicon Controlled Rectifier, maw een gewone thyristor dus. Een rectifier is een gelijkrichter, een diode dus, en een silicon controlled wil zeggen dat ie stuurbaar is dmv een gate.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-09 16:25
Het programmeren van een pic is niet zo heel moeilijk, het kost je een beetje tijd, maar dan zou je in princiepe je timings heel makkelijk aan kunnen passen. Maar, dit is vooral handig voor de grote projecten, met meerdere stages. Projectiel detectie met lichtsluizen zou je dan kunnen toepassen, en dan de microcontroler de delays laten toepassen. Je kan het zelfs zo mooi maken, dat je je microcontroler op laat slaan wanneer je projectiel door je detector heen kwam, en wanneer je de coil hebt aangezet. Hier kan je dan vervolgens weer data uit halen voor verdere verbeteringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-09 13:07

Technicality

Vliegt rechtsom...

Leuk idee voor een PWS (volgend jaar): Wat is de efficientie van een zelfgebouwde coilgun?

* Technicality bookmarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 22:11

RetepV

ALLES valt te repareren

Ik vraag me af. Hoe hoger de snelheid van het projectiel, des te meer wrijving gaat meespelen. Is het niet een idee om het projectiel 'zwevend' op te hangen in een apart magnetisch veld? Magnetische levitatie.

Iets als dit, maar dan een lineaire baan om het projectiel langs te geleiden. http://www.physics.ucla.edu/marty/levitron/

Hmm. Nou denk ik ook ineens aan dat het makkelijker kan. Maak een loop met allemaal kleine gaatjes en gebruik de luchtdruk om het projectiel te laten zweven. Probleempje hierbij is natuurlijk wel dat er een hogere luchtdruk gaat ontstaat in de loop. En dat remt weer af.

Geen idee hoe je zoiets maakt.

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08
Even wat aanvullingen op de startpost (niet dat ie niet goed is hoor, maar er kan nog wat bij):
1) je stukje over schakelelementen lijkt me niet helemaal volledig. Als ik ff in mijn boek van vermogenelectronica kijk, heb je 5 groepen schakelelementen (bovenste kan meest vermogen schakelen), en ik heb nog vermeld wat je bij kan voegen in de startpost:
-SCR: (eenrichtings)thyristor, kan extreme vermogens leveren (4kA, 8kV)
-IGCT: Verbeterde GTO, die beter uitschakelgedrag heeft.
-GTO: uitschakelbare SCR, kan wat hogere vermogens aan dan een IGBT
-IGBT: dit is een combinatie van een FET (ingang) en een gewone (bipolaire) transitor (uitgang), deze lijken me aangewezen als FET's niet volstaan.
-(MOS)FET (max 250A, 1000V) ==> die zijn gemakkelijk te vinden, kunnen ook uitgeschakeld worden, en voor de kleinere coilgun zijn ze heel geschikt denk ik.

2) Het lijkt me erg interessant te vermelden dat je als voeding ook een [url=http://http://www.kronjaeger.com/hv/hv/src/mul/index.html]spanningsverdubbelaar (die 2e, villard cascade, de + van de elco's zit telkens rechts)[/url] kan gebruiken. Dat is een systeem waarbij je een wisselstroom insteekt, en je krijgt er een hogere spanning uit. Dit bestaat erin dat je een reeks condensatoren en dioden samenvoegt, waardoor je (voor elk setje van 2 dioden en 2 condensatoren) telkens het dubbele van de ingangsspanning toevoegt. Bij een ingang van 12V wisselspanning, met 10 spanningsverdubbelaars, krijg je 240V. Best kan je tussen je voeding en de spanningsverdubbelaar nog een weerstandje zetten, om niet teveel stroom uit je voeding te trekken. LET OP: je kan erg gemakkelijk dodelijke spanningen maken met dit systeem!
Als je het veilig kan maken, kan je met dit systeem het jezelf veel gemakkelijker maken, door de hogere spanning heb je minder verliezen, en toch heb je geen (erg dure) hoogspanningselco's nodig.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
The Widow Maker schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 22:21:
[...]
Als je stroom te groot is door het opladen van de elco's, dan kan je proberen een lang verlengsnoer te nemen en die tussen de voeding en het stopcontact te zetten. Omdat een spoel stroomvertragend werkt zou zo in principe je voeding op moeten kunnen starten.
Dan is dit toch iets mooier :)
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/93

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
naftebakje schreef op zondag 15 januari 2006 @ 01:25:
Even wat aanvullingen op de startpost ...
Bedankt, geupdate.
naftebakje schreef op zondag 15 januari 2006 @ 01:25:
2) Het lijkt me erg interessant te vermelden dat je als voeding ook een [url=http://http://www.kronjaeger.com/hv/hv/src/mul/index.html]spanningsverdubbelaar (die 2e, villard cascade, de + van de elco's zit telkens rechts)[/url] kan gebruiken. Dat is een systeem waarbij je een wisselstroom insteekt, en je krijgt er een hogere spanning uit. Dit bestaat erin dat je een reeks condensatoren en dioden samenvoegt, waardoor je (voor elk setje van 2 dioden en 2 condensatoren) telkens het dubbele van de ingangsspanning toevoegt. Bij een ingang van 12V wisselspanning, met 10 spanningsverdubbelaars, krijg je 240V. Best kan je tussen je voeding en de spanningsverdubbelaar nog een weerstandje zetten, om niet teveel stroom uit je voeding te trekken. LET OP: je kan erg gemakkelijk dodelijke spanningen maken met dit systeem!
Als je het veilig kan maken, kan je met dit systeem het jezelf veel gemakkelijker maken, door de hogere spanning heb je minder verliezen, en toch heb je geen (erg dure) hoogspanningselco's nodig.
Mijn held _/-\o_ _/-\o_ Mijn huidige spannings verhogings design laat ernstig te wensen over. Ik ga dit eens proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door lemming_nl op 15-01-2006 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Gewoon een weerstandje na de voeding zetten werkt ook (en met meer zekerheid dan gewoon een spoel tussenvoegen), het duurt alleen wat langer voor de elco's opgeladen zijn (met een spoel zijn ze idd sneller opgeladen, maar je hebt een zwaardere, dus duurdere, voeding nodig).
lemming_nl schreef op zondag 15 januari 2006 @ 09:55:
[...]
Mijn held _/-\o_ _/-\o_ Mijn huidige spannings verhogings design laat ernstig te wensen over. Ik ga dit eens proberen.
Hoe had je het dan nu geprobeerd, als ik vragen mag?
En bij die schakelelementen mocht je gerust je eigen tekst nog laten staan hoor, die was niet slecht, mijn stukje was vooral als aanvulling bedoeld.

[ Voor 35% gewijzigd door naftebakje op 15-01-2006 11:05 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
naftebakje schreef op zondag 15 januari 2006 @ 10:59:
[...]

Hoe had je het dan nu geprobeerd, als ik vragen mag?
Met dit schema van anothercoilgunsite.com:

Afbeeldingslocatie: http://img493.imageshack.us/img493/3684/imgschematictripler14zi.th.gif

Let op: in dit schema wordt een 120v bron gebruikt, ik gebruik (natuurlijk) 230v dus het uitgangs voltage is hoger.

Het werkt alleen niet echt lekker omdat (volgens de simulaties met topspice) de load de spanning bepaald. Wanneer ik er mijn caps aan zou hangen zou de spanning inzakken tot 250v waar ik niets aan heb.

Ik heb trouwens ook jouw schematje in topspice gegooid. Werkt best aardig alleen wanneer ik er een zware last aan hang (mijn elkos, 40400uF) dan lijkt het uiteindelijke voltage, net zoals mijn oude schema, af te hangen van de grootte van de caps die gebruikt worden voor step up. Klopt dat? Het lijkt mij nogal onlogisch, ik zou zeggen dat de grootte alleen maar de laadsnelheid bepaald maar dat lijkt niet te kloppen?
naftebakje schreef op zondag 15 januari 2006 @ 10:59:
En bij die schakelelementen mocht je gerust je eigen tekst nog laten staan hoor, die was niet slecht, mijn stukje was vooral als aanvulling bedoeld.
Anders had ik het dubbel staan :P
headhunternl schreef op zondag 15 januari 2006 @ 00:13:
Leuk idee voor een PWS (volgend jaar): Wat is de efficientie van een zelfgebouwde coilgun?

* lemming_nl bookmarkt
1 of 2%. Gelukkig is er niet zo veel energie voor nodig om een projectiel snel weg te krijgen. In mijn eerste caps (10280uF @ 30v) zit 4.6J. Met een efficientie van 1% en een projectiel van 1 gram vliegt hij toch nog weg met 10m/s.
RetepV schreef op zondag 15 januari 2006 @ 00:48:
Ik vraag me af. Hoe hoger de snelheid van het projectiel, des te meer wrijving gaat meespelen. Is het niet een idee om het projectiel 'zwevend' op te hangen in een apart magnetisch veld? Magnetische levitatie.

Iets als dit, maar dan een lineaire baan om het projectiel langs te geleiden. http://www.physics.ucla.edu/marty/levitron/

Hmm. Nou denk ik ook ineens aan dat het makkelijker kan. Maak een loop met allemaal kleine gaatjes en gebruik de luchtdruk om het projectiel te laten zweven. Probleempje hierbij is natuurlijk wel dat er een hogere luchtdruk gaat ontstaat in de loop. En dat remt weer af.

Geen idee hoe je zoiets maakt.
De wrijving zal niet zoveel uitmaken denk ik. Bij een pistool ligt de kogel ook gewoon in de loop en nog gaat hij best hard weg :) Pas wanneer je echt hard gaat gaat het uitmaken maar dat ga je niet redden tenzij je veel geld uit wil geven voor caps.

[ Voor 50% gewijzigd door lemming_nl op 15-01-2006 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tp21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08 15:22
een hele makkelijke methode om aan 400v te komen (alleen niet al te snel opgeladen) is door van die wegwerpcamera's (met flitser!) te vragen bij je foto zaak (je krijgt er zo een dozijn mee!, dingen gaan normaal toch weg). daarin zitten ook 400v (of 3**v) condensators! (helemaal gratis dus :o ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Tp21 schreef op zondag 15 januari 2006 @ 13:00:
een hele makkelijke methode om aan 400v te komen (alleen niet al te snel opgeladen) is door van die wegwerpcamera's (met flitser!) te vragen bij je foto zaak (je krijgt er zo een dozijn mee!, dingen gaan normaal toch weg). daarin zitten ook 400v (of 3**v) condensators! (helemaal gratis dus :o ).
Dat gaat dus niet op helaas. Wegwerp cameras worden tegenwoordig gerecycled in de ontwikkel centrale. Ik ben langs een paar foto zaken hier in de buurt geweest en geen van alle kon mij een wegwerp camera geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tp21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08 15:22
hmmm, hier bij mij in de buurt kan ik ze gewoon meekrijgen! (zeg dat het voor school is en je een project doet oid, werkt goed :P)
er zit in zo'n camera een printje met een condensator + oplaadgedeelte, kun je mooi misbruiken })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

lemming_nl schreef op zondag 15 januari 2006 @ 13:04:
[...]

Dat gaat dus niet op helaas. Wegwerp cameras worden tegenwoordig gerecycled in de ontwikkel centrale. Ik ben langs een paar foto zaken hier in de buurt geweest en geen van alle kon mij een wegwerp camera geven.
dan koop je er toch een paar? zoveel kosten ze niet... en je hebt meteen zo'n ladercircuit er voor.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben jullie wissel-of gelijkspanning nodig?

Lijnspanning (fasespanning x wortel(3)) van het net is zowiezo al 400V. Maar met een 3-fasen gelijkrichter (je hebt er maar 6 diodes voor nodig) is 540V gelijkspanning uit het net te halen met een vermogen van 30 tot 40 kW (wat meer dan 3 x 25A x 230V, want de hoofdzekeringen van een huisinstallatie zijn langzaam en die blaas je er pas met 50A uit).

Mocht iemand meer info willen dan hoor ik het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
McKaamos schreef op zondag 15 januari 2006 @ 13:07:
[...]

dan koop je er toch een paar? zoveel kosten ze niet... en je hebt meteen zo'n ladercircuit er voor.
Ik ben maar een arme scholier, + ze laden ERG langzaam op. Ik heb 3200J nodig, dat duurt even met een AA batterijtje
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2006 @ 13:13:
Hebben jullie wissel-of gelijkspanning nodig?

Lijnspanning (fasespanning x wortel(3)) van het net is zowiezo al 400V. Maar met een 3-fasen gelijkrichter (je hebt er maar 6 diodes voor nodig) is 540V gelijkspanning uit het net te halen met een vermogen van 30 tot 40 kW (wat meer dan 3 x 25A x 230V, want de hoofdzekeringen van een huisinstallatie zijn langzaam en die blaas je er pas met 50A uit).

Mocht iemand meer info willen dan hoor ik het wel...
Ik heb 400v nodig. Maar 230v is toch maar 1 fase? Zo niet, wat heb ik nodig om er 400v uit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lemming_nl schreef op zondag 15 januari 2006 @ 13:18:
Ik heb 400v nodig. Maar 230v is toch maar 1 fase? Zo niet, wat heb ik nodig om er 400v uit te halen?
Een 3-fasen aansluiting. Dit heeft (naar ik schat) ongeveer 30% van de Nederlandse huishoudens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2006 @ 13:20:
[...]
Een 3-fasen aansluiting. Dit heeft (naar ik schat) ongeveer 30% van de Nederlandse huishoudens.
Als je teveel vermogen nodig hebt ga je naar een 3 fasen aansluiting.
Er zijn ook trafo's waarmee je de spanning verhoogt ipv verlaagt hoor. Wat dacht je van een tv? Die heeft ook geen 3 fasen nodig >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-09 13:07

Technicality

Vliegt rechtsom...

lemming_nl schreef op zondag 15 januari 2006 @ 11:07:
[...]

1 of 2%. Gelukkig is er niet zo veel energie voor nodig om een projectiel snel weg te krijgen. In mijn eerste caps (10280uF @ 30v) zit 4.6J. Met een efficientie van 1% en een projectiel van 1 gram vliegt hij toch nog weg met 10m/s.
Dat is voor een steletje scholieren nog best leuk hoor :*) . Ik vind het serieus wel een goed onderwerp :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2006 @ 13:20:
[...]

Hoe kom ik erachter of ik een 3-fasen aansluiting heb?
headhunternl schreef op zondag 15 januari 2006 @ 13:26:
[...]

Dat is voor een steletje scholieren nog best leuk hoor :*) . Ik vind het serieus wel een goed onderwerp :D
Ik ga er denk ik ook mijn profiel werkstuk over doen. Mijn huidige doelstelling is efficientie te verhogen, met als ultiem doel een projectiel van 10g door de geluidsbarriere te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
lemming_nl schreef op zondag 15 januari 2006 @ 13:29:
[...]
[...]
Je hebt echt geen 3 fasen nodig :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-09 22:19
[...]

Ik ga er denk ik ook mijn profiel werkstuk over doen. Mijn huidige doelstelling is efficientie te verhogen, met als ultiem doel een projectiel van 10g door de geluidsbarriere te krijgen.
Goed topic! _/-\o_

Wij (klasgenoot en ik) waren al een tijdje van plan om ons PWS het onderwerp coilguns te geven. Duurt nog even voordat we er mee aan de gang gaan, maar we zullen zeker wat hulp hebben aan dit topic!

*En natuurlijk fotograferen en filmen we alles, zodat jullie er eventueel ook nog wat aan hebben ;-) *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JuuL20 schreef op zondag 15 januari 2006 @ 13:34:
[...]

Je hebt echt geen 3 fasen nodig :X
Dit voorkomt wel een hoop 'moeilijkheden' met trafo's als je met ~380volt wilt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Is 325V DC niet voldoende dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
JuuL20 schreef op zondag 15 januari 2006 @ 13:51:
Kort door de bocht: nee

Iets langere uitleg:

Hoeveel joules passen in een condensator hangt zoals in startpost heel erg af van voltage. Op 325v past er in mijn elcos 2133 Joule, op 400v past er 3232 Joule. Dat is toch een erg groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Oke, thx.

Zou je kunnen oplossen met meer condensatoren, maar dat is natuurlijk duurder en minder mooi dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JuuL20 schreef op zondag 15 januari 2006 @ 13:51:
Lijnspanning is maximaal 565V.
Je kan zien of je 3-fasen hebt door op je stroommeter te kijken. Als daarop staat "drehstrommeter" dan heb je 3-fasen, als erop staat "wechselstrommeter" dan heb je 1-fase.
lemming_nl schreef op zondag 15 januari 2006 @ 13:57:
Kort door de bocht: nee

Iets langere uitleg:

Hoeveel joules passen in een condensator hangt zoals in startpost heel erg af van voltage. Op 325v past er in mijn elcos 2133 Joule, op 400v past er 3232 Joule. Dat is toch een erg groot verschil.
Die 325V is maximaal, 230V is effectief (zit wortel(2) verschil tussen). Bij 3-fasen (lijnspanning) is 400V effectief, 565V max. Bij 3-fasen gelijkrichter is 540V effectief, en ook 565V max.

Edit: ik begrijp nu het "nut" van de spanning, je hebt dus een maximum spanning nodig zonder kracht. Dan kan je dus gewoon 2 fasen gebruiken (lijnspanning).

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2006 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb alles gelezen maar snap het doel ervanniet precies..

Is het dus een geweer die een spijker schiet m.b.v. magnetisch kracht.
En dan meten jullie die snelheid van die spijker ?
Maar om die sterke kracht veld te laten ontstaan gaan jullie eerst heel wat dikke condensatoren opladen en die in een keer leeg laten lopen en dan schiet die projectiel weg ?

zo ongeveer heb ik het gesnapt. Klopt dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2006 @ 14:02:
ik heb alles gelezen maar snap het doel ervanniet precies..

Is het dus een geweer die een spijker schiet m.b.v. magnetisch kracht.
En dan meten jullie die snelheid van die spijker ?
Maar om die sterke kracht veld te laten ontstaan gaan jullie eerst heel wat dikke condensatoren opladen en die in een keer leeg laten lopen en dan schiet die projectiel weg ?

zo ongeveer heb ik het gesnapt. Klopt dit ?
idd.
en de condensators worden gebruikt omdat die sneller energie kunnen leveren dan bijvoorbeeld een accu.
daarnaast kan je die ook "oppompen" tot veel hogere voltages door speciale schakelingen.
in feite maak je gewoon een geweer dat magnetisme gebruikt in plaats van kruit.
oftewel: het knalt niet, en daardoor is het het ultieme sniperrifle :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
McKaamos schreef op zondag 15 januari 2006 @ 14:04:
[...]
oftewel: het knalt niet, en daardoor is het het ultieme sniperrifle :+
Heheheh tenzij je ze kortsluit :P
Als je zoiets perongeluk kortsluit ( met een steeksleutel of whatever ) en je zit er wat te dicht bij dan is loop je daar waarschijnlijk gehoorschade aan op.
( een geweerschot is er niks bij )
>:)
Dan krijg je toch zin om zo'n ding zelf te bouwen:P

http://www.circuitsonline.net/forum/view/27363/1/coil+gun
Interresant topic trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
[...]
Met dit schema van anothercoilgunsite.com:

[afbeelding]

Let op: in dit schema wordt een 120v bron gebruikt, ik gebruik (natuurlijk) 230v dus het uitgangs voltage is hoger.

Het werkt alleen niet echt lekker omdat (volgens de simulaties met topspice) de load de spanning bepaald. Wanneer ik er mijn caps aan zou hangen zou de spanning inzakken tot 250v waar ik niets aan heb.
Dat andere schema lijkt me hetzelfde systeem als ik gepost heb, zij gebruiken anderhalve verdubbelaar, dus ingangsspanning *3.
Ik heb trouwens ook jouw schematje in topspice gegooid. Werkt best aardig alleen wanneer ik er een zware last aan hang (mijn elkos, 40400uF) dan lijkt het uiteindelijke voltage, net zoals mijn oude schema, af te hangen van de grootte van de caps die gebruikt worden voor step up. Klopt dat? Het lijkt mij nogal onlogisch, ik zou zeggen dat de grootte alleen maar de laadsnelheid bepaald maar dat lijkt niet te kloppen?
[...]
In het begin zal de spanning idd veel lager zijn wanneer je je elco's oplaad, maar eenmaal de elco's opgeladen zijn moet je op de zoveel hogere spanning uitkomen. Ook zit je zowiezo met verliezen, zie onderaan die site waarnaar ik heb gelinkt, zie dat formuletje. Grotere capaciteit zal inderdaad efficienter uitkomen. Ook heb je 0.7V verlies per diode, dit kan nog verbeterd worden door schottky-diodes te gebruiken. Meer dan 10 verdubbelaars na elkaar wordt niet gedaan (verlies wordt te groot), dus je hebt een voeding nodig van 1/20 van de gewenste spoelspanning, en je diodes en elco's moeten 1/10 van de uitgangsspanning aankunnen (vb 35V elco's, 17,5 V voeding, 350V uitgang)

Ik dacht trouwens om dit schema meteen te gebruiken om rechtstreeks naar de spoel te gaan, dus je capaciteit volledig in de spanningsverdubbelaar zetten. Wel schottky-dioden gebruiken, die hebben minder verlies (lagere spanningsval, verstoken dus minder bij gelijke stroom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
naftebakje schreef op zondag 15 januari 2006 @ 14:29:
[...]

Dat andere schema lijkt me hetzelfde systeem als ik gepost heb, zij gebruiken anderhalve verdubbelaar, dus ingangsspanning *3.

[...]

In het begin zal de spanning idd veel lager zijn wanneer je je elco's oplaad, maar eenmaal de elco's opgeladen zijn moet je op de zoveel hogere spanning uitkomen. Ook zit je zowiezo met verliezen, zie onderaan die site waarnaar ik heb gelinkt, zie dat formuletje. Grotere capaciteit zal inderdaad efficienter uitkomen. Ook heb je 0.7V verlies per diode, dit kan nog verbeterd worden door schottky-diodes te gebruiken. Meer dan 10 verdubbelaars na elkaar wordt niet gedaan (verlies wordt te groot), dus je hebt een voeding nodig van 1/20 van de gewenste spoelspanning, en je diodes en elco's moeten 1/10 van de uitgangsspanning aankunnen (vb 35V elco's, 17,5 V voeding, 350V uitgang)

Ik dacht trouwens om dit schema meteen te gebruiken om rechtstreeks naar de spoel te gaan, dus je capaciteit volledig in de spanningsverdubbelaar zetten. Wel schottky-dioden gebruiken, die hebben minder verlies (lagere spanningsval, verstoken dus minder bij gelijke stroom).
Je bedoeld de uitgangs spanning van de condensatoren verdubbelen? Dat kan makkelijker door de condensatoren in serie te zetten.

Ik zal even kijken of ik een filmpje kan maken van mijn 30v ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
lemming_nl schreef op zondag 15 januari 2006 @ 14:38:
[...]

Je bedoeld de uitgangs spanning van de condensatoren verdubbelen? Dat kan makkelijker door de condensatoren in serie te zetten.

Ik zal even kijken of ik een filmpje kan maken van mijn 30v ding.
Neen, gewoon dat spanningsverdubbelaarschema gebruiken met zo groot mogelijke condensatoren. (niet de condensatoren laden met de spanningsverdubbelaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk topic! maar waar streef je naar ? naar een handzaam apparaat of gewoon een ding voor op je bureau? Want om portable zoon hooge spanning te maken is helemaal niet zo moeilijk hoor! gewoon een 555 timertje met een stel fetjes op een trafotje (bijv. 6V - 230V) en klaar is kees :P

ps. de laadstroom hoeft helemaal niet zo hoog te zijn gewoon een weerstandje er tussen.

Om spullen aan te bieden hebben we V&A, gelieve dit niet in het topic te doen.

[ Voor 38% gewijzigd door Sprite_tm op 15-01-2006 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
naftebakje schreef op zondag 15 januari 2006 @ 15:51:
[...]

Neen, gewoon dat spanningsverdubbelaarschema gebruiken met zo groot mogelijke condensatoren. (niet de condensatoren laden met de spanningsverdubbelaar).
Zoals ik al aangaf past er minder energie in een condensator die opgeladen is met een lager voltage. Aangezien ik zo veel mogelijk begin energie wil hebben zal ik ze tot hun maximum op moeten laten en dus een 400v voeding moeten hebben die ze vol kan laden.
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2006 @ 16:17:
Leuk topic! maar waar streef je naar ? naar een handzaam apparaat of gewoon een ding voor op je bureau? Want om portable zoon hooge spanning te maken is helemaal niet zo moeilijk hoor! gewoon een 555 timertje met een stel fetjes op een trafotje (bijv. 6V - 230V) en klaar is kees :P

ps. de laadstroom hoeft helemaal niet zo hoog te zijn gewoon een weerstandje er tussen.

ik heb hier ook nog een lading leuke elco's(condensators dus bi-polair) liggen olie gevult en zijn gemaakt voor snelle ontlading.

[afbeelding]

ik heb geen tijd om een coilgun te maken dus deze heb ik over voor de hobbyist als iemand geintreseerd is moetje het even zeggen ik weet zo de waardes niet ik geloof in elkgeval 400V (als ik dit zo niet mag posten dan graag dit even verwijderen)
Je bedoeld een step down trafo omdraaien zodat je er een hogere spanning uit krijgt? Ik weet niet of de isolatie dat aan kan van zo'n trafo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het trafotje niet boven de 300V laat lopen komen er in mijn ogen niet zo snel problem. en omdat de stroom vrij klein kan blijven kan je zelfs al volstaan met het trafotje van een wekker radio :)
Let wel op als je 300V wissel gelijkricht ga je nog een stuk omhoog !

ps. die condensators zijn 50 of 60 mirco aan 450V en een max spanning van 500V. (de lompheid komt omdat deze condensators voor snelle ontlading gemaakt zijn ook is de afwijking maar 7% maar dit is niet zo van belang bij een coilgun :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Volgens mij snappen een paar mensen mijn probleem niet. Het is geen optie om de condensatoren op te laden met een ander voltage dan 400v omdat ik anders veel minder energie heb. Hoger mag wel omdat ik wel een reguleer mechanisme heb liggen die voorkomt dat hij hoger laad dan 400v maar minder is gewoon geen optie.

Ik ben dus op zoek naar een mogelijkheid om van 230v AC naar 400v of hoger DC te gaan. Het liefst met een beetje vermogen (500W ofzo) en vooral low cost omdat andere onderdelen al duur zat zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door lemming_nl op 15-01-2006 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-09 18:37

Caveman

whahoehaha

400 V, 300 V en dat alles direct aansluiten op het lichtnet...laten we met zijn allen wel ff voorzichtig zijn, dit zijn spanningen die dodelijk zijn zeker omdat er nog aardig wat stroom kan gaan lopen......
Is het niet wat om met gewoon lagere spannigen te werken, ik begrijp dat het uit de lengte of uit de breedte moet komen. Hoge spanning betekend minder stroom bij een gelijkblijvend vermogen, bij een lagere spanning heb je dus meer stroom nodig. Maar ik heb bv die gasten die van die achterlijk geluids installaties in auto's bouwen, al gebruik zien maken van een 1 Farad Elco (om piekvermogens op te vangen in hun zoektocht naar doofheid) en dat waren volgens mij 20 of 24 V elco's. Als je zo'n ding laad heb je volgens mij meer vermogen dan alles wat hiervoor staat... :)
Voor het laden zou je een accu kunnen gebruiken, lekker veilig en kan veel vermogen leveren in korte tijd...

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Cavie schreef op zondag 15 januari 2006 @ 22:22:
400 V, 300 V en dat alles direct aansluiten op het lichtnet...laten we met zijn allen wel ff voorzichtig zijn, dit zijn spanningen die dodelijk zijn zeker omdat er nog aardig wat stroom kan gaan lopen......
Is het niet wat om met gewoon lagere spannigen te werken, ik begrijp dat het uit de lengte of uit de breedte moet komen. Hoge spanning betekend minder stroom bij een gelijkblijvend vermogen, bij een lagere spanning heb je dus meer stroom nodig. Maar ik heb bv die gasten die van die achterlijk geluids installaties in auto's bouwen, al gebruik zien maken van een 1 Farad Elco (om piekvermogens op te vangen in hun zoektocht naar doofheid) en dat waren volgens mij 20 of 24 V elco's. Als je zo'n ding laad heb je volgens mij meer vermogen dan alles wat hiervoor staat... :)
Voor het laden zou je een accu kunnen gebruiken, lekker veilig en kan veel vermogen leveren in korte tijd...
Dat is een fout die heel veel mensen maken. In een 10 Farad cap voor audio zit @ 25 volt maar 2880J. Die dingen zijn extreem duur en ik heb een spoel nodig met een HELE lage weerstand omdat ik toch wel 1000A wil hebben wat gewoon niet kan. In mijn elcos past meer dan 3200J op een veel hoger voltage waardoor ik een hogere weerstand kan hebben.

Verder heb je volgens mij niet goed naar de formule gekeken voor het magnetische veld. Het enige wat uit maakt is de stroom. Het voltage maakt geen reet uit voor het magnetische veld. Dus of ik nu 1000A op 12v of op 400v lever maakt niets uit. Het gaat er om dat ik 1000A kan leveren. Dat kan alleen maar bij hogere spanningen.

[ Voor 12% gewijzigd door lemming_nl op 15-01-2006 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan natuurlijk gewoon een trapje maken met wat elco's en diode's; zo kan je in principe een onbeperkt hoog voltage bereiken voor bijna niets.

Ik ben zelf sterkstroomliefhebber, vandaar dat ik over de 3-fasen gelijkrichter begon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:30
Owkay, als je 400volt wilt is Driefasestroom écht je vriend in deze!
3 fase is gewoon een NULL-lijn + nog 3 lijnen die een effectief spanningsverschil van 230V wisselspanning hebben t.o.v. de NULL-lijn. Maar deze drie fases zijn uit fase gelegd van elkaar waardoor ze onderling een effectief spanningsverschil hebben van 380V wisselspanning. Dus als je nu je wisselspannings voltmeter tussen de NULL en een fase hangt lees 230V af, maar hang je het tussen twee fases dan lees je 380V af.
We hebben het hier echter over de effectieve spanning van wisselstroom(!), als we een paar diodes pakken en het zaakje gelijkrichten komt de spanning veel hoger uit. Hang je gelijkstroommeter maar eens tussen twee Fases en dan zul je zien dat je veel meer meet. Ik weet het zo ff niet zeker, maar ik geloof dat het een factor 2^0,5 scheelt, dus dan zou je op 540V gelijkspanning uitkomen. En niets zeuren over te slappe voeding, je bent waarschijnlijk ook nog eens op 25A afgezekerd, dus dat is dan 25*540=13500Watt :)
Dus ik zou maar eens even in de meterkast gaan kijken of je over drie fasen beschikt en anders ff een locatie vinden waar ze drie fasen hebben.

Ik zat net echter jou beginpost te lezen en toen dacht ik aan nog twee andere manieren om meer snelheid te bereiken met een gelijk aantal spoelen als je met een permanente magneet schiet, naast dat je spoel sowiezo waarschijnlijk efficienter wordt:
1. Waarom schakel je de spoel uit als het projectiel halverwege is i.p.v. dat je de spoel ompoolt en van een aantrekkende magneet een afstotende magneet maakt?
2. Als je aan het begin van je loop een sterke permanente magneet plaatst die het eveneens permanentmagnetische projectiel afstoot en je laadt het projectiel aan het uiteinde van je loop en je schiet het eerst naar binnen waar hij het magnetisch veld van je perm. magneet binnenschiet. Als je er nu voor zorgt dat hij wel aan de juiste kant van de perm. magnetischveld blijft, dan zal zijn baan omgedraait worden en zal het projectiel weer terug je coil inschieten (bij een wrijvingsloos systeem) met dezelfde snelheid als waarmee hij eruit kwam waarna je hem nog een keer met je coil kunt acceleren in de richting waarin je schiet. Hiermee kun je dan dubbel de kinetische energie in je projectiel stoppen.

Het is bij een permanent magnetisch projectiel van groot belang dat de verhouding tussen gewicht en magnetische flux zo groot mogelijk is. Je wilt zo veel mogelijk flux met zo min mogelijk gewicht.
Wat ik me afvraag is of een permanente magneet in een elektromagnetisch veld net zoals een stuk ijzer ook gemagnetiseerd word en dus nog sterker magnetisch wordt. Als dit namelijk niet zo is ben je gelimiteerd aan het magnetisme van de permanente magneet in normale toestand wat een grote beperking kan vormen als een stuk ijzer niet gelimiteerd is of aan een hogere flux/gewicht verhouding gelimiteerd is dan een perm. magneet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dit is eigenlijk half persoonlijk en daarom is een modbreak eigenlijk te veel, maar om er aandacht op te vestigen toch in het blauw: Ik krijg een beetje de kriebels van mensen die 230V aan lichtnetspanning proberen te gebruiken als laadspanning voor de condo's. Doe mij, jezelf en de rest van de mensen aub een plezier en bouw gewoon een totempole-schakeling aangestuurd door een ne555 ofzo, of ga iig met een scheidingstranformator werken (2 kleine trafootjes met beide primaire kanten aan elkaar werkt ook btw). Daarmee is het geen enkel probleem om 400V te maken en bovendien loop je een stuk minder risico omdat je galvanisch gescheiden bent van de aarde. Dit topic is ivm. de gevaarlijkheid van alles al dichtbij het randje, laten we het niet gevaarlijker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
pcmadman schreef op zondag 15 januari 2006 @ 23:40:
Ik zat net echter jou beginpost te lezen en toen dacht ik aan nog twee andere manieren om meer snelheid te bereiken met een gelijk aantal spoelen als je met een permanente magneet schiet, naast dat je spoel sowiezo waarschijnlijk efficienter wordt:
1. Waarom schakel je de spoel uit als het projectiel halverwege is i.p.v. dat je de spoel ompoolt en van een aantrekkende magneet een afstotende magneet maakt?
2. Als je aan het begin van je loop een sterke permanente magneet plaatst die het eveneens permanentmagnetische projectiel afstoot en je laadt het projectiel aan het uiteinde van je loop en je schiet het eerst naar binnen waar hij het magnetisch veld van je perm. magneet binnenschiet. Als je er nu voor zorgt dat hij wel aan de juiste kant van de perm. magnetischveld blijft, dan zal zijn baan omgedraait worden en zal het projectiel weer terug je coil inschieten (bij een wrijvingsloos systeem) met dezelfde snelheid als waarmee hij eruit kwam waarna je hem nog een keer met je coil kunt acceleren in de richting waarin je schiet. Hiermee kun je dan dubbel de kinetische energie in je projectiel stoppen.

Het is bij een permanent magnetisch projectiel van groot belang dat de verhouding tussen gewicht en magnetische flux zo groot mogelijk is. Je wilt zo veel mogelijk flux met zo min mogelijk gewicht.
Wat ik me afvraag is of een permanente magneet in een elektromagnetisch veld net zoals een stuk ijzer ook gemagnetiseerd word en dus nog sterker magnetisch wordt. Als dit namelijk niet zo is ben je gelimiteerd aan het magnetisme van de permanente magneet in normale toestand wat een grote beperking kan vormen als een stuk ijzer niet gelimiteerd is of aan een hogere flux/gewicht verhouding gelimiteerd is dan een perm. magneet.
Zover ik het begrepen heb voegt een permanente magneet niets toe omdat het belangrijkste de verandering van het magnetische veld is. Bij een magneet veranderd er niet zoveel.

1. Je krijgt een spoel niet afstotend. Draai je de spanning om zal er geen verschil zijn, hij zal nog steeds naar het midden trekken.
2.Ik volg je verhaaltje niet helemaal, je bedoeld dat je een projectiel heen en weer wil laten gaan door een spoel? Dat wordt moeilijk timen denk ik zo. + bij hoge snelheid zal die permanente magneet niet meer in staat zijn om nog maar iets te doen.
Sprite_tm schreef op maandag 16 januari 2006 @ 00:21:
Dit is eigenlijk half persoonlijk en daarom is een modbreak eigenlijk te veel, maar om er aandacht op te vestigen toch in het blauw: Ik krijg een beetje de kriebels van mensen die 230V aan lichtnetspanning proberen te gebruiken als laadspanning voor de condo's. Doe mij, jezelf en de rest van de mensen aub een plezier en bouw gewoon een totempole-schakeling aangestuurd door een ne555 ofzo, of ga iig met een scheidingstranformator werken (2 kleine trafootjes met beide primaire kanten aan elkaar werkt ook btw). Daarmee is het geen enkel probleem om 400V te maken en bovendien loop je een stuk minder risico omdat je galvanisch gescheiden bent van de aarde. Dit topic is ivm. de gevaarlijkheid van alles al dichtbij het randje, laten we het niet gevaarlijker maken.
Je hebt op zich helemaal gelijk maar ik denk dat wanneer mensen hun verantwoordelijkheid nemen dat het gewoon goed gaat. Een beginnen zou sowieso niet beginnen met 400v al was het maar omdat die caps duur zijn en het dus logisch is dat je met iets goedkopers en langzamers begint. Op 12-30v ofzo kan je nog best hard gaan en het is niet gevaarlijk. De spanning is niet dodelijk en het projectiel gaat niet hard genoeg om door je lichaam heen te gaan voor het geval je ervoor gaat staan. Alleen met ingewikkelde structuren zou je echt hard kunnen gaan op 12v en dan heb je toch best wel wat ervaring voordat je daar aan begint.

Ik heb misschien iemand gevonden die een transformator heeft om 400V te regelen dus dat zou een betere oplossing zijn voor mijn voedings probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door lemming_nl op 16-01-2006 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
lemming_nl schreef op maandag 16 januari 2006 @ 07:21:
Ik heb misschien iemand gevonden die een transformator heeft om 400V te regelen dus dat zou een betere oplossing zijn voor mijn voedings probleem.
Het is miss wel duurder, maar dan vang je wel 2 vliegen in een klap :*)
Marktplaats zeker?

[ Voor 3% gewijzigd door JuuL20 op 16-01-2006 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Laatst online: 28-09 20:50

AirX

Tweak Guru

nieuws: Duitse hackers maken RFID-vernietiger van wegwerpcamera

Ook leuk gebruik voor je coilgun :D (zonder metalen staafje natuurlijk, anders schiet je die chip gewoon fysiek aan flarden 8)7 )

[ Voor 10% gewijzigd door AirX op 16-01-2006 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

De wrijving zal niet zoveel uitmaken denk ik. Bij een pistool ligt de kogel ook gewoon in de loop en nog gaat hij best hard weg :) Pas wanneer je echt hard gaat gaat het uitmaken maar dat ga je niet redden tenzij je veel geld uit wil geven voor caps.
Hmm. Maar bij een pistool wordt de kogel aangedreven door een expanderend gas. De kogel zit niet helemaal passend in de loop (daarbij zitten er groeven in een gedraaide loop), dus er onstnapt gas langs de zijkanten. Dat gas drijft onder andere de lucht voor de kogel naar buiten. De lucht in de loop voor de kogel wordt dus al in beweging gezet voordat de kogel langs komt.

Bij een railgun heb je dat dus niet. Het magnetisme doet niks met de lucht. Als de kogel zich beweegt dan onstaat er een hogedrukgebied voor de kogel, en dat zal de kogel proberen tegen te houden. Als de lucht dus makkelijker weg kan zal dat hogedrukgebiedje lager worden. Maar in een gesloten loop kan de lucht niet makkelijk weg, dat kan alleen maar door de voorkant.

Als je de kogel dus zwevend op zou hangen, met eromheen een paar mm ruimte, dan kan die druk wel weg en zou je hogere snelheden moeten krijgen. Als je toch al met magnetisme bezig bent, dan maakt een paar extra electromagneten weinig uit :).

De moeilijkheid is natuurlijk dat de kogel het electromagnetisch geleidingsveld niet mag verlaten, anders gaat 'ie 'pingpongen' in de loop. En dat is nogal slecht voor je nauwkeurigheid :).

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Mijn lijkt het magnetisch veld wat nodig is om hem te laten zweven een negatieve invloed hebben op de snelheid omdat het zweef veld mee zou moeten bewegen met de kogel, dat kan niet en lijkt me daarom niet echt nuttig. Ik ga eerst even een snelheids sensor maken en kijken hoe hard ik ga normaal. Vervolgens kan ik het op school eens proberen met lagere luchtdruk maar ik verwacht dat dat niet zoveel uit maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Nog een ideetje. De energie wordt nu tijdelijk opgeslagen in condensators. Die zijn nogal groot en kunnen ontploffen.

Heeft iemand wel eens gekeken naar piezo opgewekte electriciteit? Met een piezo kristal kun je mechanische energie omzetten in electrische energie. De spanning is erg hoog, maar het is een impuls die je krijgt. Misschien zou je er een soort mechanische pulsgever mee kunnen bouwen, waarmee je een pulstreintje kunt bouwen.

Geen idee hoor, ik ben eigenlijk maar wat aan het brainstormen :). Ik zie zelf ook wel een heleboel bezwaren op de weg liggen.

Maar één deel van het probleem is dat je ergens energie moet kunnen opslaan en dat zo snel mogelijk moet kunnen vrijgeven. Het andere kant van het probleem is de wrijving in de loop.

[ Voor 21% gewijzigd door RetepV op 16-01-2006 10:48 ]

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 17:31

YellowCube

Wait...what?

leuk topic dit.
Ik heb aan het begin van m'n studie een project gedaan over magnetische aandrijving en magnetische levitatie. Het doel was weliswaar anders, maar de techniek kan heel makkelijk gebruikt worden voor een coilgun.
Die 2 combineren was wat hoog gegrepen voor een project van 6 maanden, maar de magnetische aandrijving is erg goed gelukt.
Deze bestond uit een 30 cm lange handgebouwde stator met in totaal een spoel of 30 (gegroepeerd in steeds 3 spoelen). De rotor (dus wat je projectiel moet worden) was een aluminium plaat die boven de stator hing.
De stroombron was 400V 3-fase waarvan we de frequentie konden varieeren tussen de 0 en 50 Hz (200 Hz kon ook, maar dat vonden onze spoelen niet zo leuk).
Op 50 Hz kon je de aluminium plaat al een behoorlijke slinger geven.
Zal eens kijken of de ik de verslagen en tekeningen nog terug kan vinden. Daar staat o.a. welke apparatuur we gebruikten voor de 3 fase spanning.

[ Voor 5% gewijzigd door YellowCube op 16-01-2006 10:56 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
lemming_nl schreef op maandag 16 januari 2006 @ 07:21:
[...]
Zover ik het begrepen heb voegt een permanente magneet niets toe omdat het belangrijkste de verandering van het magnetische veld is. Bij een magneet veranderd er niet zoveel.

1. Je krijgt een spoel niet afstotend. Draai je de spanning om zal er geen verschil zijn, hij zal nog steeds naar het midden trekken.
2.Ik volg je verhaaltje niet helemaal, je bedoeld dat je een projectiel heen en weer wil laten gaan door een spoel? Dat wordt moeilijk timen denk ik zo. + bij hoge snelheid zal die permanente magneet niet meer in staat zijn om nog maar iets te doen.

[...]
Of permanente magneet iets toevoegd bij een conventionele coilgun weet ik niet, omdat een stuk ijzer in een magnetisch veld ook gewoon een magneet wordt, maar niet permanent. Maar wat ik voorstel is om een permanente magneet weg te schieten en dan worden mijn twee voorstellen ook pas mogelijk.
Je kunt een stukje ijzer idd niet afstoten met een electromagneet, maar daarom had ik het ook over een permanente magneet wegschieten, daarmee kan dat wel. Je kunt dan in theorie gemakkelijk dubbel de weglengt kracht uitoefenen. Dit betekend dan welliswaar geen verdubbeling van de geintroduceerde energie daar de snelheid ook groter is en dus de tijd waarin de kracht geintroduceerd wordt korter is, maar het heeft wel hetzelfde effect als een tweede spoel.Als je dan ook nog met 2e punt in acht neemt kun je het effect nog eens verdubbelen en bereik je in theorie hetzelfde als met 4 spoelen.

Ik zal mijn 2e punt even verder verduidelijken; je laat het projectiel (dit moet dus een permanente magneet zijn!) niet op en neer stuiteren, maar je draait zijn baan om met een andere permanente magneet. Als we even aannemen dat we naar links willen schieten met een horizontale loop, dan laden we het projectiel aan het linker uiteinde van de loop. Aan het rechter uiteinde plaatsen we een sterke permanente magneet. We verzekeren onszelf ervan dat beide magneten met hun polen hetzelfde georiënteerd zijn, zodat ze elkaar afstoten als ze in elkaars magnetisch veld komen. Nu schieten we met behulp van de spoel die tussen de twee magneten in in het midden gepositioneerd is het permanent magnetische projectiel naar rechts in de richting van de grote permanente magneet die daar staat. Door de massatraagheid het permanent magnetische projectiel het magnetisch veld van de aan de rechterkant geplaatste magneet binnendringen, deze zal een kracht uitoefenen op het projectiel. Hierdoor ondervindt het permanent magnetische projectiel een acceleratie die tegengesteld gericht is aan zijn beweging en in de richting is waarin we willen schieten (dit kennen de meeste mensen als remmen :) .) Merk op dat het projectiel even tot stilstand komt en dat het zich dan behoorlijk eind in het magnetisch veld van de rechtsgeplaatste magneet bevindt, hierdoor zal het projectiel een acceleratie ondervinden in de richting waarin we willen schieten, naar links. Het permanent magnetische projectiel zal daardoor spoedig het magnetischveld van de rechtsgeplaatste magneet verlaten en het bereik van de spoel binnenkomen met de een exact tegenovergestelde snelheid als waarmee hij zojuist naar rechts is geschoten. Door de spoel nu nog een keer aan te zetten kan het projectiel nogmaals geaccelereerd worden en bereik je dus een dubbele weglengte door het magnetischveld van de spoel.

Zo, nu mag het wel duidelijk zijn :Y)

Ik zal m'n boeken over elektromagnetisme en mechanica nog eens wat extra bestuderen om te kijken of ik nog andere leuke optimalisaties of informatie kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Maar waar het eigenlijk op neer komt is dat je het projectiel beginsnelheid meegeeft? Het effect van de 1e keer langs de spoel wordt volgens mij teniet gedaan omdat hij afremd naar 0 en dan puur op de kracht van de magneet terug gaat. Het probleem is dat ik niet echt energie over heb. Ik wil het liefst geen energie verspillen door hem begin snelheid mee te geven op zo'n manier. Ik kan hem dan beter gelijk laten beginnen in de magneet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zie hier dus veel mensen die met 3 fasen een elco willen opladen, ik snap echt niet waarom je bij een project die al vrij risco vol is ook nog eens met een netspanning gaat werken :X mja zelf weten natuurlijk. Het gebruiken van zoon 12V cap is niet echt een goed plan de spanning is zo laag dat het EXTREEM veel eisen gaat stellen aan bekabeling de spoel en de trigger; je verliest dan heel veel energie en dat wil je juist niet; hoe hoger de spanning des te lager kan de stroom zijn om een bepaalde energie in de spoel te laten ontstaan. Een gemagnetiseerd object als projectiel zou in theorie heviger moeten reageren omdat dan de flux verandering groter zal zijn. (maar geen idee hoe dit in praktijk zou gaan)

ps. een hoge hoeveelheid energie is altijd gevaarlijk en een auto accu al helemaal. Het werken met accus kan veilig mits in een geventileerde ruimte en meteen een zekering geplaats zo dicht mogelijk bij een pool(deze zal bij kortsluiting onbegrensde stroom gaan leveren en dat kan dan wat leuke vlam bogen tot gevolg hebben bovendien zal het zwavelzuur in een rap tempo omgezet worden in zuurstof en waterstof wat kan exploderen)!
Het werken met hogespanningen is natuurlijk nog veel gevaarlijker omdat je lichaams weerstand dan een rol mee gaat spelen. Ik heb een keer een schok gehad van een 350V/250u elco en dat was een beste schok ! ook heb ik een keer een schok gehad van een elco 2kv/1u dit was zoon schok dat ik even niet meer wist waar ik was (even ter vergelijking).
Ik wil alleen maar even duidelijk maken dat als je hier mee bezig gaat in elk geval er verstandig aan zou doen een bleed resistor toetevoegen over elke elco; en dat je inzicht hebt waar je mee bezig bent. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 18:06:
ik zie hier dus veel mensen die met 3 fasen een elco willen opladen, ik snap echt niet waarom je bij een project die al vrij risco vol is ook nog eens met een netspanning gaat werken :X mja zelf weten natuurlijk. Het gebruiken van zoon 12V cap is niet echt een goed plan de spanning is zo laag dat het EXTREEM veel eisen gaat stellen aan bekabeling de spoel en de trigger; je verliest dan heel veel energie en dat wil je juist niet; hoe hoger de spanning des te lager kan de stroom zijn om een bepaalde energie in de spoel te laten ontstaan. Een gemagnetiseerd object als projectiel zou in theorie heviger moeten reageren omdat dan de flux verandering groter zal zijn. (maar geen idee hoe dit in praktijk zou gaan)

ps. een hoge hoeveelheid energie is altijd gevaarlijk en een auto accu al helemaal. Het werken met accus kan veilig mits in een geventileerde ruimte en meteen een zekering geplaats zo dicht mogelijk bij een pool(deze zal bij kortsluiting onbegrensde stroom gaan leveren en dat kan dan wat leuke vlam bogen tot gevolg hebben bovendien zal het zwavelzuur in een rap tempo omgezet worden in zuurstof en waterstof wat kan exploderen)!
Het werken met hogespanningen is natuurlijk nog veel gevaarlijker omdat je lichaams weerstand dan een rol mee gaat spelen. Ik heb een keer een schok gehad van een 350V/250u elco en dat was een beste schok ! ook heb ik een keer een schok gehad van een elco 2kv/1u dit was zoon schok dat ik even niet meer wist waar ik was (even ter vergelijking).
Ik wil alleen maar even duidelijk maken dat als je hier mee bezig gaat in elk geval er verstandig aan zou doen een bleed resistor toetevoegen over elke elco; en dat je inzicht hebt waar je mee bezig bent. B)
Jij denkt dat ik de stroom wil verkleinen door het voltage te verhogen. Dat wil ik juist niet. Ik wil een zo GROOT mogelijke stroom (1000A ofzo) want dat is het enige wat uitmaakt. De hoeveelheid watts maakt niet uit. 1000A op 12v of 1000A op 100v zal ervoor zorgen dat het projectiel even hard gaat.

En natuurlijk zorg ik ervoor dat ik de elcos kan bleeden en dat ik geen risico loop. Ik wil ook niet dood :P. Ik heb aan beide kanten van de spoel een doos met stof erin staan zodat het projectiel gelijk stopt zodra hij bij de doos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

lemming_nl schreef op maandag 16 januari 2006 @ 17:45:
[...]

Maar waar het eigenlijk op neer komt is dat je het projectiel beginsnelheid meegeeft? Het effect van de 1e keer langs de spoel wordt volgens mij teniet gedaan omdat hij afremd naar 0 en dan puur op de kracht van de magneet terug gaat. Het probleem is dat ik niet echt energie over heb. Ik wil het liefst geen energie verspillen door hem begin snelheid mee te geven op zo'n manier. Ik kan hem dan beter gelijk laten beginnen in de magneet.
Als je dat laatste wilt (dus zonder beginsnelheid starten) moet je een non-magnetische metaal gebruiken. Het liefst aluminium aangezien dat lekker licht is.
Een magnetisch projectiel blijft zonder beginsnelheid geheid op de zelfde plek hangen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
YellowCube schreef op maandag 16 januari 2006 @ 19:04:
[...]

Als je dat laatste wilt (dus zonder beginsnelheid starten) moet je een non-magnetische metaal gebruiken. Het liefst aluminium aangezien dat lekker licht is.
Een magnetisch projectiel blijft zonder beginsnelheid geheid op de zelfde plek hangen.
Dat lijkt me beetje onzin, ooit geprobeerd twee permanente magneten dicht bij elkaar te hangen zonder dat ze naar elkaar bewegen :Y)

De magnetische velden van een permanente magneet, van een een spoel en van gemagnetiseerd stukje metaal zijn gewoon niet van elkaar te onderscheiden, dat wil zeggen ze hebben gewoon dezelfde eigenschappen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

pcmadman schreef op maandag 16 januari 2006 @ 19:22:
[...]

Dat lijkt me beetje onzin, ooit geprobeerd twee permanente magneten dicht bij elkaar te hangen zonder dat ze naar elkaar bewegen :Y)

De magnetische velden van een permanente magneet, van een een spoel en van gemagnetiseerd stukje metaal zijn gewoon niet van elkaar te onderscheiden, dat wil zeggen ze hebben gewoon dezelfde eigenschappen!
dan begrijp je me verkeerd (of ik heb het verkeerd opgeschreven).
Met non-magnetisch bedoel ik dat het metaal zelf niet aangetrokken wordt door een permanente of electromagneet. Een metaal wat dat wel doet is niet geschikt om vanuit stilstand door een coilgun afgeschoten te worden, simpelweg omdat ie gewoon door de eerste spoel aangetrokken wordt en daar vervolgens gezellig blijft hangen (geloof me, ik het geprobeerd, dat werkt niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:01

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Daar draaide het begin van deze draad ook om... Het op tijd uitschakelen van de spoel, zodat het projectiel "doorschiet".

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
APClll schreef op maandag 16 januari 2006 @ 20:13:
Daar draaide het begin van deze draad ook om... Het op tijd uitschakelen van de spoel, zodat het projectiel "doorschiet".
Helaas is dat niet het enigste probleem. Het is niet zo dat wanneer je hem uit zet dat hij dan ook echt uit gaat. Een spoel verzet zich daar tegen. De grote truc is dat verzet tegen te gaan. Ik heb dat probleem gelukkig nog niet. Net even getest met mijn 25v elkos. Dat gaat helemaal mis. Het projectiel gaat knetterhard heen en weer in de spoel. Die ontladen dus niet snel genoeg. Verder heb ik nog nergens redelijk geprijsde schakelaars gevonden :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
*haakt even in met iets anders*

Ik kan dus via iemand van GoT aan wat elco's komen. De specs van de elco's:

50 micro - 5bis. + 7%
450V~ HPFPU
diameter 60mm
hoogte 155mm

Nou zag ik tevens die mooie formule in de startpost staan, en ben even gaan rekenen. Ik denk eigenlijk dat ik daar iets fout bij doe, want dan zou ik krijg uit die 21 elco's 106J kunnen persen:
E = 1/2CU^2
E = 1/2 * (21*50*10-6) * (4502) = 106J

Ervan uitgaande dat ik de elco's parallel schakel. Wat o wat doe ik fout? :'(

Thnx to The Vaporizer

[ Voor 15% gewijzigd door Clock op 16-01-2006 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaot
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:41
Ik vroeg me af, als je het projectiel afschiet ga je er ook een stroom in induceren.
Daardoor gaat je projectiel ook gemagnetiseerd raken en wel tegengesteld aan het magnetisch veld van de spoel. Hierdoor gaat het projectiel de spoel afstoten. Nu is de aantrekking wel groter dan de afstoting, zodat het hele principe achter de coilgun werkt. Maar koperen schijven kan je bvb wegschieten door ze gewoon op een spoel te leggen.
Zou je dus niet de efficientie kunnen verhogen door het projectiel te maken van een ferro-magnetisch materiaal met een hogere resestiviteit als ijzer, om zo de stromen, en de afstoting door de spoel, te beperken?
Of door vele kleine stukjes ijzer aaneen te lijmen om zo 1 groot projectiel te maken met een hoge inwendige weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Clock schreef op maandag 16 januari 2006 @ 20:42:
*haakt even in met iets anders*

Ik kan dus via iemand van GoT aan wat elco's komen. De specs van de elco's:

50 micro - 5bis. + 7%
450V~ HPFPU
diameter 60mm
hoogte 155mm

Nou zag ik tevens die mooie formule in de startpost staan, en ben even gaan rekenen. Ik denk eigenlijk dat ik daar iets fout bij doe, want dan zou ik krijg uit die 21 elco's 106J kunnen persen:
E = 1/2CU^2
E = 1/2 * (21*50*10-6) * (4502) = 106J

Ervan uitgaande dat ik de elco's parallel schakel. Wat o wat doe ik fout? :'(

Thnx to The Vaporizer
Helemaal niets. Daar past nou eenmaal maar 106J in. Met 1% efficientie haal je toch nog 45m/s (1 gram, bij 10 gram ga je 14m/s) das toch wel aardig.
Chaot schreef op maandag 16 januari 2006 @ 21:29:
Ik vroeg me af, als je het projectiel afschiet ga je er ook een stroom in induceren.
Daardoor gaat je projectiel ook gemagnetiseerd raken en wel tegengesteld aan het magnetisch veld van de spoel. Hierdoor gaat het projectiel de spoel afstoten. Nu is de aantrekking wel groter dan de afstoting, zodat het hele principe achter de coilgun werkt. Maar koperen schijven kan je bvb wegschieten door ze gewoon op een spoel te leggen.
Zou je dus niet de efficientie kunnen verhogen door het projectiel te maken van een ferro-magnetisch materiaal met een hogere resestiviteit als ijzer, om zo de stromen, en de afstoting door de spoel, te beperken?
Of door vele kleine stukjes ijzer aaneen te lijmen om zo 1 groot projectiel te maken met een hoge inwendige weerstand.
Volgens mij heet dat boven op de spoel leggen een mass driver. Het is volgens mij efficienter maar je kan maar 1 stage maken en je bent vrij beperkt in je ontwerp.

Je projectiel maken van allemaal (geisoleerde) stukjes ijzer is inderdaad een van de betere projectiel ontwerpen, helaas moeilijk te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door lemming_nl op 16-01-2006 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
lemming_nl schreef op maandag 16 januari 2006 @ 20:16:
[...]

Helaas is dat niet het enigste probleem. Het is niet zo dat wanneer je hem uit zet dat hij dan ook echt uit gaat. Een spoel verzet zich daar tegen. De grote truc is dat verzet tegen te gaan. Ik heb dat probleem gelukkig nog niet. Net even getest met mijn 25v elkos. Dat gaat helemaal mis. Het projectiel gaat knetterhard heen en weer in de spoel. Die ontladen dus niet snel genoeg. Verder heb ik nog nergens redelijk geprijsde schakelaars gevonden :'(
Owkay, hier hebben we dus weer een mogelijk voordeel van permanent magnetische projectielen geïdentificeerd. Als je een permanent magnetisch projectiel schiet kun je de spoel ompolen als het projectiel in het midden is en dan stoot de spoel het projectiel af ipv dat hij hem weer aantrekt. Ik dach eerst dat de spoel niets zou doen, maar door de verandering van de magnetische flux krijg je natuurlijk inductie spanning wat weer een magnetisch veld creeërt.

Ik heb het stuk uit de startpost "Wat voor projectiel?" nog eens even zitten bekijken en heb toch wat significante opmerkingen:
Je keuze van projectiel is erg belangrijk. Het belangrijkste is dat het projectiel van ijzer is. Andere materialen zullen VEEL minder effect hebben.
Ik geloof dat je hiet bedoelt te zeggen dat je metalen met bepaalde eigenschappen moet hebben en niet alleen ijzer. Een eigenschap die ik me kan voorstellen is dat het sterkmagnetiseerbaar is en weinig massa heeft.
De snelheid van een projectiel wordt met de volgende formule bepaald:
Ik zou dit eerder een manier noemen om van tevoren grof de benodigde energie te bepalen als je op een snelheid mikt.
v = wortel(E/0.5m)

v = snelheid in m/s
E = energie in Joules
m = massa van projectiel

In deze formule zie je 2 variabele die de snelheid bepalen. Energie en massa. Het is logisch dat wanneer je er meer energie in stopt dat hij harder zal gaan en wanneer het projectiel lichter is dat hij bij gelijke energie ook sneller zal gaan. Een stuk metaal kan verzadigd raken. Een heel klein projectiel met een gigantische spoel gaat dus niet echt lekker werken. Volgens mij is een projectiel welke even lang is als de spoel het beste. Hierover verschillen de meningen en ik heb het zelf nog niet uitgetest.
Deze formule is natuurlijk correct, want dit is gewoon Ek=0,5*m*v2 anders geschreven. Maar wat ik wel op te merken heb is dat deze formule om de input vraag van de netto Energie, dus niet de totale energie die er in het systeem wordt gestopt, maar alleen de energie die als Kinetische energie in het projectiel terecht komt. Dit is nogal moeilijk te bepalen tenzij je deze van tevoren aan de hand van andere meetgegevens berekend hebt. Niet geheel onbelangrijk trouwens vergeet je bij de massa te vermelden dat dit geheel volgens SI in Kilogrammen komt en niet in grammen zoals je je snel zou kunnen vergissen!

Deze formule is echter écht niet nutteloos, alleen is hij beter voor een ander doel. Vrij logisch dat dit de Ek (kinetische energie) is, want massa wegen we natuurlijk gewoon op een weegschaal :Y) Als we namelijk de Ek weten en we weten de totale energie die in het systeem is gestopt, dan kunnen we heel simpel met een rendementsberekening de efficiëntie van het systeem in die situatie berekennen. Hiervoor moet echter de snelheid bekend zijn.

Het bepalen van de snelheid van je projectiel:
Omdat de massa van het projectiel tegenwoordig heel simpel tot vele significante cijfers nauwkeurig bepaald kan worden is het van groot belang de snelheid erg nauwkeurig te bepalen. Er zijn hiervoor vele mogelijkheden zoals bijv. opnamen maken van het projectiel met een hogesnelheidscamera en de beelden analyseren, het veranderen van een golfpatroon a.d.h.v. het dopplereffect of een traject meting met bijv twee fotocelletjes en automatische timer, maar deze methodes zijn allemaal vreselijk ingewikkeld in vergelijking met mijn voorkeursmethode. Wetende dat de standaart valacceleratie 9,80665m/s2 bedraagt kun je met enkel een rolmaat (of meetlat) al heel nauwkeurig de snelheid bepalen.

De theorie snelheid meten met een rolmaat:
v = s / t
v: snelheid, dit komt volgens SI in m/s, m*s-1, meters per seconde
s: weglengte, (gewoon afgelegde afstand), komt volgens SI in m, meters
t: tijd, en dit komt volgens weer dat heerlijke SI altijd in s, seconden
v gaan we natuurlijk berekennen en als je de weglengte niet kunt meten met een rolmaat dan moet je nog maar ff terug gaan naar de basisschool, maar de tijd meten met een rolmaat is al een heel ander vat :Y) Hier kent de natuurkunde natuurlijk wel een truukje voor, daarvoor hebben we een formule:
y = 0,5 * g * t2
y: verticale afstand, natuurlijk in meters en deze kunnen we natuurlijk wel meten met een rolmaat!
g: gravitatie, die varieert nogal tussen de verschillende plaatsen in ons heelal, maar hier op aarde mag je bijna altijd gewoon de waarde 9,80665m/s2 aanhouden, dus ook nu
t: ook hier gewoon de tijd, en deze willen we natuurlijk weten zodat we iets met bovenstaande formule kunnen. Omdat t de enige onbekende is in deze formule kunnen we die gewoon uitrekennen op de volgende manier:
t = (2 * y / g)0,5 = wortel(2 * y / g)
Alles wat we nu nog moeten om de snelheid te kunnen berekennen is de Coil-gun horizontaal afschieten en zorgen dat het projectiel een duidelijke afdruk achterlaat als hij voor het eerst de ondergrond raakt, bijvoorbeeld door hem in zand te laten landen wat je mooi egaal strijkt, als je nu de horizontale afstand en de verticale afstand tussen het einde van de loop heb je alle benodigde waardes.
We schrijven de twee formules nog ff als één om het te vergemakkelijken:
v = s / (2 * y / g)0,5

Ik zal het laatste stuk nog ff verduidelijken en een voorbeeld foutberekening toevoegen, maar ik moet nu ff posten, ik edit dit nog wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Ik post dit nog even vlug voordat ik offline ben maar er is geen formule te maken waar je totale energie in stopt omdat efficientie heel veel uitmaakt en dat niet van te voren vast gelegd is. Met mijn formule kan je ongeveer je efficientie schatten (1 a 2%) en daarmee de snelheid uitrekenen.

Ik zal morgen TS updaten met verbeterde info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

misschien mis ik iets volledig in deze discussie, maar waarom kun je bij het maken van een multistage coilgun niet gewoon gebruik maken van dezelfde techniek als in een draaistroommotor alleen dan in een rechte lijn uitgelegd?

Je neemt een serie van spoelen (zoals ik begrepen heb, zijn dat dus meerdere stages), per 3 stuks gegroepeerd en dat sluit je aan op een 3 fase wisselstroom. De wisselstroom zorgt voor het ompolen van je spoelen en de 3 fases i.c.m met de groepering van je spoelen zorgt ervoor dat het magnetisch veld zich in één richting verplaatst.
De eerste lineaire motor die ik gemaakt heb bestond simpelweg uit een serie van oude relaisspoeltjes die op een houten plank bevestigd waren, maar daarboven een aluminium plaatje. Die zaak was rechtstreeks op een 3 fase wisselstroombron (lees een 3 fase stopcontact) aangesloten. En dat werkte in feite al prima.

Wellicht zit ik teveel in bovenstaande richting te denken en mis ik het punt van dit topic, dus ik zal als ik tijd heb nog eens wat beter gaan lezen in de links over coilgun die in de TS staan.

[ Voor 11% gewijzigd door YellowCube op 16-01-2006 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YellowCube schreef op maandag 16 januari 2006 @ 22:44:
misschien mis ik iets volledig in deze discussie, maar waarom kun je bij het maken van een multistage coilgun niet gewoon gebruik maken van dezelfde techniek als in een draaistroommotor alleen dan in een rechte lijn uitgelegd?

Je neemt een serie van spoelen (zoals ik begrepen heb, zijn dat dus meerdere stages), per 3 stuks gegroepeerd en dat sluit je aan op een 3 fase wisselstroom. De wisselstroom zorgt voor het ompolen van je spoelen en de 3 fases i.c.m met de groepering van je spoelen zorgt ervoor dat het magnetisch veld zich in één richting verplaatst.
De eerste lineaire motor die ik gemaakt heb bestond simpelweg uit een serie van oude relaisspoeltjes die op een houten plank bevestigd waren, maar daarboven een aluminium plaatje. Die zaak was rechtstreeks op een 3 fase wisselstroombron (lees een 3 fase stopcontact) aangesloten. En dat werkte in feite al prima.

Wellicht zit ik teveel in bovenstaande richting te denken en mis ik het punt van dit topic, dus ik zal als ik tijd heb nog eens wat beter gaan lezen in de links over coilgun die in de TS staan.
Je haalt hier de coilgun en de railgun door elkaar denk ik :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

nee, die haal ik niet door elkaar. :)
De werking van een railgun is heel anders. De nadruk ligt bij die dingen heel erg op de Lorentzkracht (kan bij een coilgun in feit ook wel voorkomen, maar toch is het anders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Ik heb ondertussen wat beter zitten lezen in de verschillende links en het idee van de coilguns die in die links naar voren komen is idd anders dan wat ik destijds gebouwd heb. Ik blijf er echter wel bij dat je zou moeten kijken naar meerdere spoelen achter elkaar die je door middel van een 3 fasen wisselspanning voorziet van energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

YellowCube: Om dat met 3-fasenstroom te doen zou best kunnen als je projectiel een constante snelheid zou hebben. De bedoeling is hier echter dat we het ding accelereren, wat zou betekenen dat als je dat met driefasestroom wil doen, de tijd dat de eerste magneet geactiveerd is, te kort is, en de laatste magneet te lang aanstaat (waardoor het projectiel weer afgeremd word). Het kan wel, maar dan zou je het, zoals in de startpost al vermeld staat, met lichtsluisjes moeten doen om de timing goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

valt wel mee toch?
Het idee achter de serie van spoelen en de 3 fasenstroom is dat je een soort magnetische lopende band creeert waar het projectiel in meegaat (in feite ook het idee achter een multistage coilgun).
Je kunt die lopende band (en daarmee het projectiel) als het ware acceleren door:
• de frequentie van de wisselspanning over de tijd toe te laten nemen.
• de afstand tussen de spoelen over de lengte van de loop varieeren. Dus de spoelen zodanig plaatsen dat ze in het begin van de loop dicht op elkaar zitten en ze over de lengte van de loop steeds verder uit elkaar zetten.
daarbij heb je in principe geen timingsmechanisme nodig.

ik zie daar in feite geen problemen in.

[ Voor 5% gewijzigd door YellowCube op 17-01-2006 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ok, daar heb je inderdaad gelijk in. Het lijkt me daarentegen toch practisch haalbaarder om met een zut opgeladen condo's en lichtpoortjes te werken, ook al was het maar omdat je dan een boel gereken qua frequenties enzo bespaard blijft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

dat valt op zich ook wel mee.
Dat rekenen met die frequenties/afstanden tussen de spoelen zou je waarschijnlijk wel moeten doen met een projectiel van ferromagnetisch metaal om zo te voorkomen dat de frequentie/afstand tussen de spoelen (en daarmee de snelheid van je magnetisch veld) te vroeg te hoog wordt en je projectiel derhalve bij 1 spoel blijft hangen.

Neem je (en ik kom weer even terug op wat ik een paar post terug zei) een non-ferromagnetisch metaal (koper, aluminium) dan heb je dat probleem niet.
Je hebt dan weliswaar een stuk minder efficientie omdat er een slip optreedt (het projectiel volgt het veld niet)., maar je projectiel kan in feite ook niet blijven hangen en je hoeft dus niet te timen/meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
YellowCube schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 13:29:
dat valt op zich ook wel mee.
Dat rekenen met die frequenties/afstanden tussen de spoelen zou je waarschijnlijk wel moeten doen met een projectiel van ferromagnetisch metaal om zo te voorkomen dat de frequentie/afstand tussen de spoelen (en daarmee de snelheid van je magnetisch veld) te vroeg te hoog wordt en je projectiel derhalve bij 1 spoel blijft hangen.

Neem je (en ik kom weer even terug op wat ik een paar post terug zei) een non-ferromagnetisch metaal (koper, aluminium) dan heb je dat probleem niet.
Je hebt dan weliswaar een stuk minder efficientie omdat er een slip optreedt (het projectiel volgt het veld niet)., maar je projectiel kan in feite ook niet blijven hangen en je hoeft dus niet te timen/meten.
Behalve dat ik maar voor een paar ms energie heb dus ik het me niet kan veroorloven om energie te verspillen in slechte timing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

dat is als jij je spoel(en) aan wilt sturen met een condensator neem ik aan?
Dan zal dat idd niet werken om de redenen die jij noemt.
Met een 3 fasenstroom werkt het wel.

nou moet ik er wel heel eerlijk bijzeggen dat een eventuele schakeling met condensatoren me makkelijk te realiseren lijkt dan dat je ergens een 3 fasen wisselstroom vandaan moet halen. Geen idee hoe makkelijk dat soort dingen zelf te realiseren is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
YellowCube schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 13:48:
dat is als jij je spoel(en) aan wilt sturen met een condensator neem ik aan?
Dan zal dat idd niet werken om de redenen die jij noemt.
Met een 3 fasenstroom werkt het wel.

nou moet ik er wel heel eerlijk bijzeggen dat een eventuele schakeling met condensatoren me makkelijk te realiseren lijkt dan dat je ergens een 3 fasen wisselstroom vandaan moet halen. Geen idee hoe makkelijk dat soort dingen zelf te realiseren is
Jij wou gewoon stroom direct uit het stopcontact trekken (kan niet anders met 3 fasen maargoed)? Daar krijg je niet genoeg uit vanwege het feit dat alleen het amperage uitmaakt, voltage heeft geen invloed. Dan zou je dus een paar honderd A uit het stopcontact moeten halen. Dan moet je ergens bij een fabriek ofzo stroom vandaan halen en dan nog vraag ik me af of ze zulke stoppen hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Meerdere lastrafo's? Dan heb je een lagere spanning/hogere stroom, en de fasen blijven behouden. (toch?)

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

lemming_nl schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 13:54:
[...]

Jij wou gewoon stroom direct uit het stopcontact trekken (kan niet anders met 3 fasen maargoed)? Daar krijg je niet genoeg uit vanwege het feit dat alleen het amperage uitmaakt, voltage heeft geen invloed. Dan zou je dus een paar honderd A uit het stopcontact moeten halen. Dan moet je ergens bij een fabriek ofzo stroom vandaan halen en dan nog vraag ik me af of ze zulke stoppen hebben :P
De manier waarop jij het wilt doen verschilt behoorlijk van de manier die ik in m'n hoofd hebt.
als ik iets verkeerd begrijp, dan zeg je het maar :)
Jij wilt het projectiel over een kleine afstand een zo groot mogelijke slinger geven. Dat komt imo omdat je gebruik maakt van 1 of enkele spoelen.
Dan is een groot magnetisch veld (en dus een hoog amperage) idd erg belangrijk.

Voor mijn idee maak je gebruik van meerdere (10-20-30) spoelen die over een veel langere afstand het projectiel versnellen. Je hebt dan geen absurd grote velden nodig.
kan uiteraard wel als je het echt hard wil laten gaan,

Wat ik me verder nog afvroeg: ik zag in je startpost de foto van de spoel die je gebruikt. Waar zit dat draad precies omheen gewonden? Is dat een metalen kokertje o.i.d?

en wat goeievraag aandraagt: je kunt toch wel een hoge stroom genereren bij een lage spanning?

[ Voor 29% gewijzigd door YellowCube op 17-01-2006 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
YellowCube schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 14:32:
[...]

De manier waarop jij het wilt doen verschilt behoorlijk van de manier die ik in m'n hoofd hebt.
als ik iets verkeerd begrijp, dan zeg je het maar :)
Jij wilt het projectiel over een kleine afstand een zo groot mogelijke slinger geven. Dat komt imo omdat je gebruik maakt van 1 of enkele spoelen.
Dan is een groot magnetisch veld (en dus een hoog amperage) idd erg belangrijk.
Dat is inderdaad mijn idee omdat een groot ding maken (zoals hieronder 30 spoelen) is heel erg veel werk (en duur)
Voor mijn idee maak je gebruik van meerdere (10-20-30) spoelen die over een veel langere afstand het projectiel versnellen. Je hebt dan geen absurd grote velden nodig.
kan uiteraard wel als je het echt hard wil laten gaan,
Als je niet snel wil accelereren werkt volgens mij het maglev principe veel beter, hoge efficienties (90%) en je kan best hard.
Wat ik me verder nog afvroeg: ik zag in je startpost de foto van de spoel die je gebruikt. Waar zit dat draad precies omheen gewonden? Is dat een metalen kokertje o.i.d?
Dat zit om een pen gewonden. Een vriend heeft hem gemaakt en het idee was om geen loop te gebruiken. Daarom is de hele spoel samen gelijmt om hem stevigheid te geven. Hij is alleen vergeten om een papiertje om de pen heen te doen dus nu zit de pen vastgelijmd aan de spoel.

Wat me ook wel aardig leek is samen met andere mensen een projectje op te zetten. Iemand intresse en in de buurt van oegstgeest? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Is zo'n coilgun zoiets als een wasmachine spoel (of hoe het ook mag heten), maar dan open gerolt? Als je daar namelijk een ijzeren plaat op legt, schiet ie weg...

Het is dus zoiets als een achtbaan die af word geschoten?, het principe dan heh!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 12:43
FiXeR.nl schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 16:52:
Is zo'n coilgun zoiets als een wasmachine spoel (of hoe het ook mag heten), maar dan open gerolt? Als je daar namelijk een ijzeren plaat op legt, schiet ie weg...

Het is dus zoiets als een achtbaan die af word geschoten?, het principe dan heh!?
Het zit zo: de spoel loopt stroom door, die stroom wekt (leer je bij Natuurkunde als het goed is ;)) een sterk magnetisch veld op.
Je ijzeren projectiel wil naar het midden van het magneetveld, daar wordt ie naar aangetrokken.
Als je je projectiel dus laat acceleren tot het midden, en dan de stroom (=magnetisme) uitzet, schiet hij door.
Voila, coilgun :)

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 21:21
misschien een dwaas idee, maar als je de spanning zou omkeren, kan je dan het projectiel geen extra kracht meegeven?
Gewone stroom ==> naar midden toetrekken
Inverse stroom ==> van midden wegduwen

Of werkt dit niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Promy schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 17:37:
misschien een dwaas idee, maar als je de spanning zou omkeren, kan je dan het projectiel geen extra kracht meegeven?
Gewone stroom ==> naar midden toetrekken
Inverse stroom ==> van midden wegduwen

Of werkt dit niet?
nee, het projectiel (mits ferromagnetisch) wordt aangetrokken ongeacht of je de polariteit van de spoel omdraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

FiXeR.nl schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 16:52:
Is zo'n coilgun zoiets als een wasmachine spoel (of hoe het ook mag heten), maar dan open gerolt?
Eigenlijk noem je dat een 'lineaire motor'. Maar het principe is hetzelfde. De verschillen zitten hem in de details.

Is er eigenlijk nog een verschil tussen een coilgun en een railgun?

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
RetepV schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 10:12:
[...]

Eigenlijk noem je dat een 'lineaire motor'. Maar het principe is hetzelfde. De verschillen zitten hem in de details.

Ja, bij een railgun gebruik je helemaal geen spoel. Het projectiel hangt tussen 2 rails in en vervolgens gaat er door het projectiel stroom lopen en gaat hij vooruit. Hoe het precies werkt weet ik niet maar een railgun is veel moeilijker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

[...]

Railgun
Coilgun
lineaire motor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

[...]

een Coilgun gebruikt puur magnetisme om een metalen kogel voort te drijven, en een Railgun jaagt een enorme stroom via 2 rails door een magnetische kogel.
de Railgun is daardoor onderhevig aan enorme railslijtage. door het vonken e.d. verbrand bij elk schot een beetje rail, waardoor de rail op het gegeven moment gewoon helemaal stuk gaat.
een Coilgun heeft daar geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Zijn er hier mensen die een grote (2000J+) coilgun gemaakt hebben?

Op powerlabs.com staat een beschrijving van een 3000J coilgun. Daarbij is de spoel om een glazen buisje gewonden welke gecrushed wordt wanneer je er iets mee afschiet. Zijn er mensen die ervaring hebben met dit soort grote coilguns en de problemen die je krijgt bij zulke grote hoeveelheden energie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
lemming_nl schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 10:57:
Zijn er hier mensen die een grote (2000J+) coilgun gemaakt hebben?

Op powerlabs.com staat een beschrijving van een 3000J coilgun. Daarbij is de spoel om een glazen buisje gewonden welke gecrushed wordt wanneer je er iets mee afschiet. Zijn er mensen die ervaring hebben met dit soort grote coilguns en de problemen die je krijgt bij zulke grote hoeveelheden energie?
Ik heb nu ongeveer voor 2000J aan elco's, en daar wou ik het eerst bij houden en wat verder experimenteren. Helaas is het een beetje een vaag mixje aan verschillende elco's geworden (qua voltages: van 63 tot 450v), en ik moet dus eens uit gaan zoeken hoe ik die het beste aan elkaar ga knopen/opladen. Verder ben ik nu bezig met het verzamelen van de andere benodigdheden, zoals een voeding, spoeldraad, thrysistors, dikke kabels, etc.

Mocht iemand nog een handig adresje voor bovenstaande weten, ik hou me aanbevolen.

Edit: Powerlabs.org neem ik aan?

[ Voor 5% gewijzigd door Clock op 21-01-2006 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
[...]

en hoe zit dat met een zweeftrein? Is dat railgun of ook een coilgun?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
FiXeR.nl schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 14:25:
[...]

en hoe zit dat met een zweeftrein? Is dat railgun of ook een coilgun?
Dat is een lineare motor volgens mij. Is een stuk efficienter dan bijv een railgun of coilgun maar je kan maar langzaam accelereren.

Binnenkort trouwens een lading fotos van mijn huidige opstelling.

@Sine heb jij mijn mailtje gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
lemming_nl schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 15:19:
[...]

Dat is een lineare motor volgens mij. Is een stuk efficienter dan bijv een railgun of coilgun maar je kan maar langzaam accelereren.

Binnenkort trouwens een lading fotos van mijn huidige opstelling.

@Sine heb jij mijn mailtje gekregen?
Dat van dat langzame accelereren valt wel mee volgens mij. Ik zag laatst een programma op discovery, waarbij ze hetzelfde principe van de magneettrein(lineare motor) toepasten in een achtbaan. De achtbaan is een jaar de snelst accelerende achtbaan geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Clock schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 16:49:
[...]

Dat van dat langzame accelereren valt wel mee volgens mij. Ik zag laatst een programma op discovery, waarbij ze hetzelfde principe van de magneettrein(lineare motor) toepasten in een achtbaan. De achtbaan is een jaar de snelst accelerende achtbaan geweest :)
Dat is natuurlijk nog niets vergeleken met in een paar ms honderden of (voor railguns) zelfs duizenden meters per seconde te gaan :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
lemming_nl schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 16:51:
[...]

Dat is natuurlijk nog niets vergeleken met in een paar ms honderden of (voor railguns) zelfs duizenden meters per seconde te gaan :P.
Nope, maar dat railgun kogeltje weegt een paar gram, een achtbaantreintje voor 80 personen weegt natuurlijk iets meer ;)
Pagina: 1 2 ... 17 Laatste