Het Grote Coilgun Topic

Pagina: 1 2 ... 17 Laatste
Acties:
  • 117.038 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm... vandaag nog wat elco's op de kop getikt. Ik heb (nadat ik alles aan elkaar heb gesoldeerd :p) 194 Joule tot m'n beschikking. Daar moet toch iets mee te doen zijn denk ik zo :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-09 22:19
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 18:58:
Hmm... vandaag nog wat elco's op de kop getikt. Ik heb (nadat ik alles aan elkaar heb gesoldeerd :p) 194 Joule tot m'n beschikking. Daar moet toch iets mee te doen zijn denk ik zo :9
Dat moet lukken ja :)
B = u0 I N / L

B = veldsterkte in tesla
u0 = constante die ik nog even in binas (die op school ligt) op moet zoeken
I = stroom in ampere
N = aantal windingen
L = lengte spoel
Ik zie hier net toevallig een binas liggen, en heb dus maar ff gekeken.
u0 = magnetische permeabiliteit van vacuum
1,25664*10-6 Hm-1 (=4pi * 10-7 per definitie)

Have fun :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Clock schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 19:14:
1,25664*10-6 Hm-1 (=4pi * 10-7 per definitie)
bedankt, helemaal vergeten dat ik die nog niet opgezocht had.

Nog wat fototjes:

Afbeeldingslocatie: http://img76.imageshack.us/img76/3947/dsc016620tl.jpg
De goedkoopste multimeter die ik kon vinden (5 euro) om permanent op de condensatoren te zetten. Ze hebben de neiging om de spanning weer langzaam omhoog te laten kruipen. Met deze multimeter erop kan ik altijd makkelijk zien hoeveel er nog op staat. Gelijk maar ring connectors aan gesoldeerd. Deze gebruik ik overal omdat ze lekker veel kunnen hebben en makkelijk vast te maken zijn (en vooral: mega goedkoop).

Afbeeldingslocatie: http://img58.imageshack.us/img58/9633/dsc016613pz.jpg
Mijn fantastische gelijkrichter. Diodes gaan tot 6A 1000V.

Afbeeldingslocatie: http://img58.imageshack.us/img58/2849/dsc016581jd.jpg
Mijn ontlaad weerstand. Met 4.7kOhm verstookt ie op 400V 25Watt. Koelblokje had ik nog liggen maar blijkt iets te klein te zijn. Na 20sec is hij toch best wel warm.

Mijn trafo kastje is bijna klaar daar later nog fotos van. Wat ik nu nog nodig heb is een spannings regelaar (zie vraagje over opladen elkos in ditzelfde subforum) en een schakelaar die een beetje A kan hebben (iemand nog een idee waar ik die goedkoop kan krijgen?).

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat ik mijn opstelling dan ook maar eens laten zien. :p

Afbeeldingslocatie: http://img293.imageshack.us/img293/2003/dsci00069fq.th.jpg
De caps... In het doosje: verschillende elco's voor 950 uF, achterste rij vlnr: 2 keer 470uF/400V, 300uF/325V, 400uF/400V. De rest bestaat uit 330, 150 en 100 uF caps voor 385V.

Afbeeldingslocatie: http://img67.imageshack.us/img67/2320/dsci00050vk.th.jpg
Oplaadunit :p (gewoon een schakelaar met daarachter een 60W gloeilamp en een gelijkrichter)

De condensatoren worden dus opgeladen met 325V gelijkspanning. In de praktijk komen ze echter niet veel verder dan 300V, omdat naarmate de condensator "voller" wordt, het opladen ook steeds langzamer gaat.

Ze hebben, zoals lemming_nl hierboven ook al aangeeft, de neiging vanzelf wat spanning op te bouwen. Daarom sluit ik ze als ik ze niet gebruik kort met een krokosnoertje.

Afbeeldingslocatie: http://img67.imageshack.us/img67/2410/dsci00039ie.th.jpg
Schakelaar, een alu balkje vormt het ene contact en een alu stripje bevestigd aan een PVC buis het tweede. Om te schakelen hou je ze simpelweg tegen elkaar aan. Bij gebrek aan SCR's, moet het maar zo :p

Afbeeldingslocatie: http://img293.imageshack.us/img293/2994/dsci00029nx.th.jpg
Een op de gok gewonden spoeltje om te kijken of het concept werkt. En dat doet het, een M5 moertje (zoals ernaast ligt) vliegt toch zeker wel een stukje omhoog. :p

Nu ga ik binnenkort maar eens proberen om een fatsoenlijke spoel te winden een een coilgun te maken (waarbij het projectiel dus horizontaal gelanceerd wordt, niet verticaal zoals nu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Aangezien sprite_tm mijn topicje over deze vraag heeft dichtgegooid plaats ik hem hier:

Ik bezig met een deal met iemand voor 2 IGBT's. Nu zijn deze 2 in parallel sterk genoeg om mijn stoom te schakelen maar als ik multi stage wil gaan proberen (even voor de duidelijkheid: ik wil meedere spoelen achter elkaar van stroom voorzien) moet ik meer IGBT's hebben. Nu zijn die dingen erg duur en wil ik het anders op gaan lossen. Ik dacht eraan om met de IGBT's de bron te schakelen en vervolgens met een andere schakelaar voor een spoel te kiezen. Ik schakel dan eerst die schakelaar op de goede spoel en vervolgens zet ik er met de IGBT stroom op. Op die manier hoeft de schakelaar geen grote stromen te kunnen schakelen. Kan ik in dit geval een relais nemen wat bijvoorbeeld voor 25A geschikt is? Of geld die rating ook voor niet geschakelde stroom? Mijn stroom is max 2400A. (even voor de duidelijkheid, dat relais schakelt dan alleen zonder stroom, pas wanneer hij geschakeld is zet ik er stroom op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een wegwerpcamera en nu wil ik weten waarom ik precies mijn spoel moet aansluiten wie o wie kan me helpen
als ik hem aan de pootjes van de flits(lampje) doe dan laad de condensator niet op waardoor ik dus geen magneetische veld kan genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcnerd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-04-2022

pcnerd

Jump!

joepie, heb ook ff mijn cap bank in mekaar gesoldeerd (zooitje 200v elco's, per 2 paralel, jammer dat de 680uf'er er niet tussen kon :(.
naja, op 300v, ff tjes getest met een slotbout op een schijfje van een hd:
http://members.lycos.nl/tomzooitje/caps/hdschijf.jpg
dat putje linksboven is ongeveer 1mm diep, en ik kreeg met moeite m'n krokobekje los, wat onderaan ook goed te zien valt :P.
ik schat dat er zo'n 100joule op zit, zal 't straks nog ff berekene, nu eerst ff uitzoeken hoe die verdomde 470uf 400v elco met 4 pootjes moet worden aangesloten :P

Take a parachute, and jump!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2006 @ 15:00:
ik heb een wegwerpcamera en nu wil ik weten waarom ik precies mijn spoel moet aansluiten wie o wie kan me helpen
als ik hem aan de pootjes van de flits(lampje) doe dan laad de condensator niet op waardoor ik dus geen magneetische veld kan genereren.
Je moet je spoel met een schakelaar aan de pootjes van de condensator vast solderen. Pas wel op met zo'n flash ding. Je kan van een vol geladen photo flash cap KO gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lemming_nl schreef op maandag 23 januari 2006 @ 16:15:
[...]

Je moet je spoel met een schakelaar aan de pootjes van de condensator vast solderen. Pas wel op met zo'n flash ding. Je kan van een vol geladen photo flash cap KO gaan.
en dat is alles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mag ik jullie er trouwens op wijzen dat we het als moderatorteam liever niet zien dat jullie over huge-ass coilguns (modelletje je kan er iemand mee stukschieten) praten? De policy over wapens is op zich vrij strak, en dit heeft er een vrij groot raakvlak mee. Zolang jullie het over speelgoeddingetjes hebben om het concept mee uit te testen valt dat nog onder educatief natuurwetten uitproberen, maar bij zwaardere coilguns ben ik toch echt bang dat het over wapens gaat.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Sprite_tm schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 01:54:
Mag ik jullie er trouwens op wijzen dat we het als moderatorteam liever niet zien dat jullie over huge-ass coilguns (modelletje je kan er iemand mee stukschieten) praten? De policy over wapens is op zich vrij strak, en dit heeft er een vrij groot raakvlak mee. Zolang jullie het over speelgoeddingetjes hebben om het concept mee uit te testen valt dat nog onder educatief natuurwetten uitproberen, maar bij zwaardere coilguns ben ik toch echt bang dat het over wapens gaat.
Ik zal er op letten :)
Zorg er wel even voor dat je een diode zoals in de TS gepost staat plaatst. Als je dat gedaan hebt zou je op zich alles moeten hebben. Zorg er wel voor dat je een beetje grote diode hebt want er gaat nog redelijk wat stroom lopen.
pcnerd schreef op maandag 23 januari 2006 @ 15:43:
joepie, heb ook ff mijn cap bank in mekaar gesoldeerd (zooitje 200v elco's, per 2 paralel, jammer dat de 680uf'er er niet tussen kon :(.
naja, op 300v, ff tjes getest met een slotbout op een schijfje van een hd:
http://members.lycos.nl/tomzooitje/caps/hdschijf.jpg
dat putje linksboven is ongeveer 1mm diep, en ik kreeg met moeite m'n krokobekje los, wat onderaan ook goed te zien valt :P.
ik schat dat er zo'n 100joule op zit, zal 't straks nog ff berekene, nu eerst ff uitzoeken hoe die verdomde 470uf 400v elco met 4 pootjes moet worden aangesloten :P
Hoe schakel jij nu? Gewoon 2 draadjes kruisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 12:43
Nog een aantal vragen mbt Railguns gezien, maar geen duidelijk antwoord
Een railgun bestaat uit twee rails, met daar tussenin het (geleidende!) projectiel.
Als je over de rails vervolgens een (flink) stroom zet, dan krijg je een aantal leuke natuurkundige dingetjes die gaan gebeuren:
De rails zullen, omdat er geladen deeltjes doorheen schieten, een electro-magnetisch veld opwekken saampjes, die tussen de rails altijd 1 kant op staat. (zie wikipedia).
De stroom die dan door het projectiel doet, gaat door het eerder opgewekte magneetveld een lorentz kracht ondervinden, die het projectiel uit de rail zal schieten.
Dat is een rail-gun :)

EDIT: op verzoek van de muggenzifter genaamd lemming_nl ff veranderd :P
EDIT2: wikipedia goed spellen :P

[ Voor 89% gewijzigd door TheBlasphemer op 24-01-2006 08:58 ]

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Omdat het een beetje doodbloed maar een plaatje van mijn voortgang. Ik heb nu de IGBT's (2 stuks) binnen dus ik moet alleen nog wat kleine onderdelen en stukken koper hebben en dan kan ik aan de slag.

Afbeeldingslocatie: http://img383.imageshack.us/img383/6827/dsc016631ox.th.jpg

Ben trouwens ook beniewd wat anderen al hebben bereikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Leuk beestje! (niet de gate aanraken he :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
JuuL20 schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 22:29:
Leuk beestje! (niet de gate aanraken he :X )
Hoezo niet? Over de gate-emitter staat maar 20v. Over de collector-emitter komt iets meer te staan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Die dingen zijn volgensmij erg statisch gevoelig (CMIIW), dus als je hem niet hebt aangesloten liever niet met je vingers aan de gate zitten!!

Mierenneukmodes: Gate-Source

[ Voor 23% gewijzigd door JuuL20 op 31-01-2006 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
JuuL20 schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 22:33:
Die dingen zijn volgensmij erg statisch gevoelig (CMIIW), dus als je hem niet hebt aangesloten liever niet met je vingers aan de gate zitten!!

Mierenneukmodes: Gate-Source
Serieus? Is dat de reden waarom er een draadje gemonteerd is van de gate naar de emitter (het is toch echt de emitter, staat erbij :P)? (ik heb het niet gedaan, zo heb ik ze gekregen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Jups, zo zijn ze altijd op hetzelfde potentiaalniveau. Dus uitkijken he (dure dingen zeker :| Hoeveel heeft hij je gekost? Ben wel benieuwd)

http://www.fujielectric.c...cd/pdf/Manual/IGBT-03.pdf
Dit is wel een leerzaam stukje tekst.

/edit
Daar staat ook emitter zie ik, mzz herinner me nu dat een IGBT een combinatie is van een transistor en een FET. Dus ik heb niets gezegt ;)

[ Voor 85% gewijzigd door JuuL20 op 31-01-2006 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-09 22:54

Elektronicanet

Leds do it!

Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2006 @ 16:39:
Laat ik mijn opstelling dan ook maar eens laten zien. :p.
Paar tips, want dit gaat niet goed werken: ;)
- Gebruik DIKKE en zo kort mogelijke aansluitkabels. Die krokoklemmetjes van je hebben een weerstand van enkele tientallen of zelfs honderden mOhm's.
- Zo'n alu plaatje als schakelaar is leuk, maar werkt niet ideaal als geleider (heb ervaring ;) ). Je kunt beter 2 dikke draden tegen elkaar drukken, of op een koperen schroef vonken. Druk de draad er ook in één keer stevig op.
- De spoel: neem een klosje garen zonder garen :P Wikkel hier wikkeldraad omheen van tenminste 1.5mm doorsnede. Het aantal wikkelingen zou je moeten proberen, maar begin eens met ong. 25.
Neem eventueel 2 of 3 draden parallel.
- Een coilgun werkt pas goed, als de stroompuls is opgehouden zodra het projectiel in het midden van de spoel is. De spoel trekt namelijk magnetiseerbare voorwerpen naar het midden, dit betekent dat het projectiel zou afremmen als de stroompuls nog aanhoudt terwijl hij het midden al gepasseerd is. Om dit te corrigeren, kun je de spoel wijzigen en de starthoogte van het projectiel variëren.
- Een stukje draadeind van zo'n 2 cm is een prima projectiel.

Succes :) Ik zal zelf ook binnenkort wat posten, heb er op school weken aan gerekend, en eentje gebouwd die een staafje van 2,5 gram zo'n 10 meter hoog wist te schieten, met één 150 mF 16V elco. Zelf ga ik nu met een klasgenoot aan de slag met 10 elco's van 10.000uF bij 100V.

[ Voor 3% gewijzigd door Elektronicanet op 01-02-2006 01:28 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
JuuL20 schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 22:40:
dure dingen zeker :| Hoeveel heeft hij je gekost? Ben wel benieuwd
20 euro p/s :) (2e hands, 1e hands zijn ze iets van 500 dollar)
Elektronicanet schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 01:27:
Succes :) Ik zal zelf ook binnenkort wat posten, heb er op school weken aan gerekend, en eentje gebouwd die een staafje van 2,5 gram zo'n 10 meter hoog wist te schieten, met één 150 mF 16V elco. Zelf ga ik nu met een klasgenoot aan de slag met 10 elco's van 10.000uF bij 100V.
:? Zelfs met een efficiency van 20% zou je maar 1.7m/s gaan, kom je dan zo hoog?

Met die grote dingen oppassen. Ze hebben de neiging om niet echt snel leeg te lopen. Ik heb bij grote elkos al gehad dat het projectiel knetterhard heen en weer ging in de loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jullie vergeten dat de eigenschappen van een condensator/elco ook heel erg belangerijk zijn bij zulke projecten de kleinere type's hebben meestal een vrij hooge interne weerstand; je moet elco/condensators zoeken met een lage interne weerstand ook wel flash/pulsed elco's genoemt. Met een hooge interne weerstand krijgje een soort van "geheugen effect" en natuurlijk lang niet de energie puls die je verw8 zou hebben uit je berekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
@JuuL20

Weet jij toevallig hoeveel een igbt zoals die van mij (low drive power) kan hebben in A? In de data sheet van mijn igbt

http://www.ineltron.de/en...data/IGBT/CM600HA-24H.pdf

staat niets over het max aantal A, of heeft een igbt dat niet?

Lees ik het trouwens goed in dat pdfje van jouw post dat ik een negatief voltage op de gate kan zetten om het sluiten te versnellen?
Verwijderd schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 22:12:
Jullie vergeten dat de eigenschappen van een condensator/elco ook heel erg belangerijk zijn bij zulke projecten de kleinere type's hebben meestal een vrij hooge interne weerstand; je moet elco/condensators zoeken met een lage interne weerstand ook wel flash/pulsed elco's genoemt. Met een hooge interne weerstand krijgje een soort van "geheugen effect" en natuurlijk lang niet de energie puls die je verw8 zou hebben uit je berekeningen.
Ik heb op het moment maar schakel mogelijkheden tot 2400A, ik neem aan dat 6 elcos (parallel ) dat toch wel kunnen leveren?

[ Voor 49% gewijzigd door lemming_nl op 02-02-2006 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
lemming_nl schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 22:13:
@JuuL20

Weet jij toevallig hoeveel een igbt zoals die van mij (low drive power) kan hebben in A? In de data sheet van mijn igbt

http://www.ineltron.de/en...data/IGBT/CM600HA-24H.pdf

staat niets over het max aantal A, of heeft een igbt dat niet?
Hoezo staat dat er niet in?
Collector Current (Tc = 25°C) IC 600 Amperes
Peak Collector Current (Tj £ 150°C) ICM 1200* Amperes
Lees ik het trouwens goed in dat pdfje van jouw post dat ik een negatief voltage op de gate kan zetten om het sluiten te versnellen?
Ben ook geen IGBT deskundige maar bij een FET moet je een negatieve spanning over de gate-source zetten. Kan me goed voorstellen dat dat hier ook zo is.
Als ik jou was zou ik nog wat van die artikelen opzoeken en lezen, is toch wel een fundamenteel ding voor je en die blaas je liever niet op.
Ik heb op het moment maar schakel mogelijkheden tot 2400A, ik neem aan dat 6 elcos (parallel ) dat toch wel kunnen leveren?
Geen id, heeft met je ESR te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

lemming_nl schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 08:19:
:? Zelfs met een efficiency van 20% zou je maar 1.7m/s gaan, kom je dan zo hoog?

Met die grote dingen oppassen. Ze hebben de neiging om niet echt snel leeg te lopen. Ik heb bij grote elkos al gehad dat het projectiel knetterhard heen en weer ging in de loop.
Sorry, ik zie nu dat ik niet helemaal consequent ben geweest.
De genoemde hoogte is gehaald op 30V in plaats van de door de fabrikant opgegeven 16. Dit hebben we uiteraard niet zo vaak gedaan, en met de nodige voorzorgsmaatregelen. De elco bleek echter prima in staat deze grotere lading vast te houden. Maar in feite, hebben we het nu dus over E = 0.5 * 0,15 * 900 = 0,5 * 135 = 67,5 Joule.

Als het projectiel knetterhard op en neer gaat in de loop, is je spoel totaal niet gematcht met je totale capaciteit en stroompuls. In dit geval moet je dus zorgen voor minder weerstand: en dat hoeft niet aan de ESR van de elco's te liggen.
Bepaal eerst maar eens de dc weerstand van je spoel + bedrading + thyristor + contactvlakken, en vergelijk die met de ESR van de parallel aan elkaar geknoopte condensatoren. Die is uiteraard vele malen lager dan de ESR van één condensator. Daarom denk ik ook, dat je spoel + bedrading + thyristor + contactvlakken de oorzaak zijn van het op en neer gaan.
De puls moet intenser, en korter.

[ Voor 32% gewijzigd door Elektronicanet op 03-02-2006 00:40 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
JuuL20 schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 23:12:
[...]

Hoezo staat dat er niet in?
Collector Current (Tc = 25°C) IC 600 Amperes
Peak Collector Current (Tj £ 150°C) ICM 1200* Amperes
Hmm, ik zie nu dat ik een woord vergeten ben. Ik zocht de waarde voor de A tussen de gate en emitter (de aanstuur stroom dus).

Hoe verder ik lees hoe meer problemen ik zie met aansturing van die dingen :( Maargoed, gaat wel lukken :Y)

[ Voor 13% gewijzigd door lemming_nl op 03-02-2006 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
lemming_nl schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 07:11:
[...]
Hmm, ik zie nu dat ik een woord vergeten ben. Ik zocht de waarde voor de A tussen de gate en emitter (de aanstuur stroom dus).
Ze hebben een hoge ingangsimpedantie bij de gate, dus er is alleen een maximum spanning die je erover kan zetten:
Gate-Emitter Voltage (C-E SHORT) VGES ±20 Volts
Ze zijn namelijk spanningsgestuurd, vandaar dat statische electriciteit zo gevaarlijk is: zeer hoge spanningen (tot kV).

Maar pin me er niet op vast! Kijk het nog ff na.

[ Voor 12% gewijzigd door JuuL20 op 03-02-2006 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Basic coilgun met nieuwe spulletjes in elkaar gezet. Ik heb nog geen timer erop zitten, de gate gaat langzaam over vanwege het feit dat voeding niet genoeg A kan leveren om gate snel open te krijgen (nu 1ms ofzo). Maar verder gaat het best lekker. Ik gebruik maar 1 cap omdat projectiel anders terug gezogen wordt.

PS. Let niet op mijn ubercoole gordijnen :P

Afbeeldingslocatie: http://img419.imageshack.us/img419/937/dsc016660rn.th.jpg

Wat we zien:

1. Multimeter. Houd in de gaten hoeveel V er over de caps heen staat.

2. Variabele voeding. Bestuurt mijn IGBT

3. Trafo voor het opladen van condensatoren.

4. Overige caps en mijn uber soldeerbout + tin houder.

5. 6000uF cap die ik gebruik als bron.

6. Weerstand om de laadstroom wat te beperken.

7. Diodes. (Zie start post voor uitleg)

8. Voeding die ik aan het slopen ben en oude cap bordje.

9. Spoel met projectiel.

10. IGBT's (gebruik er op het moment maar een omdat max stroom maar 666A is. Ook zien het deflectie plaatje om ervoor te zorgen dat projectiel niet mijn kant op gaat als hij de verkeerde kant uit de spoel komt. (projectiel moet naar rechts gaan en doet dat gelukkig ook :))

Verder zien we nog een gigantische kabelbende, ze zijn allemaal nodig :P

Snelheid moet ik nog eens meten op school (mooie meet computer :D)

[ Voor 9% gewijzigd door lemming_nl op 05-02-2006 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
Mooi!

En het schiet ook nog weg ook? :P
En hoeveel volt lust je Elco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Clock schreef op zondag 05 februari 2006 @ 21:32:
Mooi!

En het schiet ook nog weg ook? :P
En hoeveel volt lust je Elco?
Dat gaat best hard ja :P
Elco kan max 400 volt aan.

Net wel kleine tegenvaller, trafo is in de fik gevlogen. Ik moet nog even uitzoeken waarom maar dit houd verbetering even tegen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
lemming_nl schreef op maandag 06 februari 2006 @ 10:06:
[...]

Dat gaat best hard ja :P
Elco kan max 400 volt aan.

Net wel kleine tegenvaller, trafo is in de fik gevlogen. Ik moet nog even uitzoeken waarom maar dit houd verbetering even tegen :(
Hehe, ik zie net dat ik vrijwel exact dezelfde elco's heb (4 stuks, er er komen nog 5). Mag ik misschien ook nog vragen hoe je de lader van de elco's in elkaar geknutseld? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Clock schreef op maandag 06 februari 2006 @ 11:02:
[...]

Hehe, ik zie net dat ik vrijwel exact dezelfde elco's heb (4 stuks, er er komen nog 5). Mag ik misschien ook nog vragen hoe je de lader van de elco's in elkaar geknutseld? :P
Het voltage over een elco loopt op terwijl je hem oplaad. De trafo levert 640V. Daaraan heb ik de elco met een 4.7k vermogens weerstand in serie gezet. Hij laad nu per sec ongeveer 2V op (rond de 100V, gaat steeds langzamer). Als je meer elcos gebruikt moet je een kleinere weerstand gebruiken anders duurt het nogal lang. Denk er wel aan dat de weerstand flink wat warmte voor zijn kiezen krijgt. Je kan het ook zonder weerstand doen maar dan moet je er voor zorgen dat je voeding niet teveel kan leveren omdat je de lader er anders niet meer af kan gooien voordat hij 400V bereikt. Op http://www.anothercoilgunsite.com staat bij multi stage een circuitje voor een comparator die de voeding uit kan schakelen. Verder kan je ook een spannings verdubbelaar bouwen welke bestaat uit 2 diodes en 2 elcos. Ik zal vanmiddag daar nog even een schematje van posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Het valt me op, dat je enorm dikke kabels gebruikt. Dat is natuurlijk goed, maar het heeft weinig nut, aangezien je spoel gemaakt is van véél dunner koperdraad. Deze weerstand is dus relatief hoog: en waar wil je juist véél stroom hebben... :)
Verder nog een tip om je gate sneller open te trekken: zet eens een dikke elco parallel aan je voeding, iets van 4700 uF 16V, die levert de piekstroom wél om je gate snel open te gooien.

Maar ik denk dat het op dit moment het allerbelangrijkste is, dat je een goede spoel maakt. Gebruik zo dik mogelijk geïsoleerd koperdraad, evt. 2 of 3 windingen parallel. Het aantal windingen is uit te rekenen, maar erg lastig, het is makkelijker om gewoon te proberen bij welk aantal het optimaal is.

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
lemming_nl schreef op maandag 06 februari 2006 @ 10:06:
[...]
Geen zekeringen gebruikt? :X
Ook zal ik wat netter testen als ik jou was, is vragen om problemen bij die vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Maar verder ziet het er al leuk uit! :)

/edit
Dit moest dus een edit zijn van de vorige post |:(

[ Voor 66% gewijzigd door JuuL20 op 06-02-2006 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken536
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-04 21:00
Ik vraag me af waar ja aan zulke grote condensators kan komen voor een lage prijs?

iemand ideetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
ken536 schreef op maandag 06 februari 2006 @ 16:20:
Ik vraag me af waar ja aan zulke grote condensators kan komen voor een lage prijs?

iemand ideetje?
Ik heb ze op ebay.de gekocht (10 euro per stuk)
JuuL20 schreef op maandag 06 februari 2006 @ 12:47:
[...]

Geen zekeringen gebruikt? :X
Ook zal ik wat netter testen als ik jou was, is vragen om problemen bij die vermogens.
Dat was het probleem niet, trafo kreeg gewoon niet genoeg koeling, hij werd te warm waardoor het stof wat erin zat in de fik vloog, maar gelukkig werkt het nog :D
Elektronicanet schreef op maandag 06 februari 2006 @ 11:37:
Het valt me op, dat je enorm dikke kabels gebruikt. Dat is natuurlijk goed, maar het heeft weinig nut, aangezien je spoel gemaakt is van véél dunner koperdraad. Deze weerstand is dus relatief hoog: en waar wil je juist véél stroom hebben... :)
Verder nog een tip om je gate sneller open te trekken: zet eens een dikke elco parallel aan je voeding, iets van 4700 uF 16V, die levert de piekstroom wél om je gate snel open te gooien.

Maar ik denk dat het op dit moment het allerbelangrijkste is, dat je een goede spoel maakt. Gebruik zo dik mogelijk geïsoleerd koperdraad, evt. 2 of 3 windingen parallel. Het aantal windingen is uit te rekenen, maar erg lastig, het is makkelijker om gewoon te proberen bij welk aantal het optimaal is.
Kabels zijn dik omdat er gewoon erg veel stroom moet gaan lopen en ik nergens weerstand wil hebben behalve bij de spoel zodat dat het enige is waar ik rekening mee wil houden. Condensators ga ik idd gebruiken voor gate maar heeft op het moment nog weinig nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
lemming_nl schreef op maandag 06 februari 2006 @ 16:40:
[...]
Kabels zijn dik omdat er gewoon erg veel stroom moet gaan lopen en ik nergens weerstand wil hebben behalve bij de spoel zodat dat het enige is waar ik rekening mee wil houden.
Ik vatte zijn reactie eerst ook verkeerd op, maar hij bedoelt dat je spoel te dun draad heeft en dat dus de beperkende factor is nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

JuuL20 schreef op maandag 06 februari 2006 @ 17:19:
[...]

Ik vatte zijn reactie eerst ook verkeerd op, maar hij bedoelt dat je spoel te dun draad heeft en dat dus de beperkende factor is nu.
Juist :)

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Spoel moet wel wat weerstand hebben. Als ik heel dik draad neem gaat de inductie omhoog wat een negatief effect heeft. Als ik minder windingen neem gaat de veldsterkte omlaag. Verder kan ik maar een bepaalde stroom schakelen, als ik de weerstand te laag maak heb ik kans dat ik mijn IGBT's sloop. Op het moment is de spoel wel te groot maargoed, aangezien de timer nog niet af heb kan ik toch niet zo hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken536
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-04 21:00
Ik heb zojuist condensatoren besteld, ik laat meer weten als ik ze heb (foto's dus ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Is de inductie wel afhankelijk van de draaddikte?
Volgensmij niet hoor. Ik zou het nog eens nakijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

JuuL20 schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 23:45:
Is de inductie wel afhankelijk van de draaddikte?
Volgensmij niet hoor. Ik zou het nog eens nakijken :)
Inderdaad, heeft er weinig mee te maken ;)

En als je met een grotere stroom je thyristors molt, zul je helaas toch op zoek moeten gaan naar een grotere :P Want dat is wel dé manier om een sterker veld te maken en dus hoger te komen :)

* Elektronicanet heeft nu een thyristor formaatje "2 pakjes zakdoekjes op elkaar" :9 die nog niet kapot is na 10x schieten :P Pics binnenkort! >:)

[ Voor 48% gewijzigd door Elektronicanet op 08-02-2006 21:34 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elektronicanet schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 21:31:
* Elektronicanet heeft nu een thyristor formaatje "2 pakjes zakdoekjes op elkaar" :9 die nog niet kapot is na 10x schieten :P Pics binnenkort! >:)
Hoe kom je aan zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Elektronicanet schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 21:31:
[...]

Inderdaad, heeft er weinig mee te maken ;)

En als je met een grotere stroom je thyristors molt, zul je helaas toch op zoek moeten gaan naar een grotere :P Want dat is wel dé manier om een sterker veld te maken en dus hoger te komen :)

Wat was dan het probleem met dikker draad? Er was iets wat ervoor zorgde dat je zo dun mogelijk draad moest gebruiken wat je stroom aan kan. Zal ik nog even opzoeken. Op het moment is de IGBT nog niet de limiet, ik kan 2400A schakelen, ik kan nu op 400V 666A krijgen bij huidige spoel dus dat moet eerst even veranderen.

[ Voor 4% gewijzigd door lemming_nl op 08-02-2006 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

* Elektronicanet studeert elektrotechniek aan de TU/e en heeft goede connecties met iemand van de afdeling energietechniek :9 (waar ze dus alleen maar van dat soort spul hebben liggen ;) )
lemming_nl schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 21:47:
[...]
Wat was dan het probleem met dikker draad? Er was iets wat ervoor zorgde dat je zo dun mogelijk draad moest gebruiken wat je stroom aan kan. Zal ik nog even opzoeken. Op het moment is de IGBT nog niet de limiet, ik kan 2400A schakelen, ik kan nu op 400V 666A krijgen bij huidige spoel dus dat moet eerst even veranderen.
Het kan natuurlijk zijn dat je de stroompuls liever wat "breder en lager" hebt, maar in jou geval wil je dat niet :P En op een gegeven moment heeft het geen zin voor je om nog dikker draad te pakken, omdat dan niet de draad de beperkende factor is, maar de ESR van de elco's / de IGBT / de aansluitcontacten.

[ Voor 53% gewijzigd door Elektronicanet op 09-02-2006 20:06 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Tegenvallertje vandaag. Mijn regelbare voeding heeft het begeven dus ik kan mijn coilgun niet meer afschieten. Dat gebeurt natuurijk net wanneer je het printje klaar hebt zodat je hem met de computer kan besturen :(

Ik gebruik een home made optocoupler (met een led en photodiode) om de igbts aan te sturen. In de spec sheet van mijn photo diode kan ik niets vinden over hoeveel stoom ik erdoorheen kan jagen. Zover ik weet is een photodiode in de doorlaat richting een normale diode maar als je er licht op schijnt gaat hij ook geleiden in de blokkeer richting. Is dan de hele diode functionaliteit weg en wordt het gewoon een draadje (en kan er dus veel stroom doorheen? ivm hoge stroom nodig om igbt snel aan te sturen)

Semiofftopic:

Ik heb 2x 8200uF 400V caps over, iemand intresse? Verder, heeft iemand hier toevallig een paar CM600HA-24Hs van marktplaats overgekocht? Iemand was me net voor :(

/Semiofftopic

@mods, ik weet dat dit geen marktplaats is maar aangezien dit toch een zeer specifiek product is en de meeste mensen hiervoor niet bij vraag en aanbod kijken lijkt mij dit wel kunnen. Zoniet dan kan ik dat wel begrijpen.

[ Voor 12% gewijzigd door lemming_nl op 11-02-2006 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
lemming_nl schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 21:32:
Ik gebruik een home made optocoupler (met een led en photodiode) om de igbts aan te sturen. In de spec sheet van mijn photo diode kan ik niets vinden over hoeveel stoom ik erdoorheen kan jagen. Zover ik weet is een photodiode in de doorlaat richting een normale diode maar als je er licht op schijnt gaat hij ook geleiden in de blokkeer richting. Is dan de hele diode functionaliteit weg en wordt het gewoon een draadje (en kan er dus veel stroom doorheen? ivm hoge stroom nodig om igbt snel aan te sturen)
Jah als die diode gaat geleiden geleidt hij in beide richtingen. Je kunt hier GEEN hoge stromen doorsturen en al helemaal niet een IGBT mee aansturen. Een FET erbij pakken is miss wel een goed id. Een relais zou ook wel kunnen waarsch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
JuuL20 schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 21:37:
[...]

Jah als die diode gaat geleiden geleidt hij in beide richtingen. Je kunt hier GEEN hoge stromen doorsturen en al helemaal niet een IGBT mee aansturen. Een FET erbij pakken is miss wel een goed id. Een relais zou ook wel kunnen waarsch.
Dat komt ff slecht uit. Ik wil de igbts nouwkeurig kunnen besturen. Hoe harder ik ga hoe korter de stroom puls moet zijn en ieder extra componentje voegt weer een vertraging toe. Waar zit trouwens de limitatie bij zo'n photodiode? Is dat tempratuur of werkt hij meer als een transistor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Nee, niet temperatuur je kunt het wel een klein beetje als een transistortje zien die ook alleen maar kleine stroompjes kan hebben. Dus vooral de stroom is de beperking, denk aan milli amperes en niet amperes.

Je wilt wel zo snel mogelijk schakelen jah, dan valt het relais al af. Ik zou een FET nemen denk ik.
In dat documentje van laatst staat er ook nog wel wat over in.

Btw, waarom heb je een fotodiode nodig?? Is dat die diode van je lichtsluis ofzo?

[ Voor 11% gewijzigd door JuuL20 op 11-02-2006 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
JuuL20 schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 21:51:
Nee, niet temperatuur je kunt het wel een klein beetje als een transistortje zien die ook alleen maar kleine stroompjes kan hebben. Dus vooral de stroom is de beperking, denk aan milli amperes en niet amperes.

Je wilt wel zo snel mogelijk schakelen jah, dan valt het relais al af. Ik zou een FET nemen denk ik.
In dat documentje van laatst staat er ook nog wel wat over in.

Btw, waarom heb je een fotodiode nodig?? Is dat die diode van je lichtsluis ofzo?
De fotodiode was een goedkopere oplossing dan een optocoupler. De computer wil ik graag gescheiden hebben van de coilgun en daarom heb ik een optocoupler nodig. Ik ga ze ook gebruiken voor lichtsluis voor snelheids meting (heb mooi meetkastje mee gekregen van school :D) maar daar moet ik nog even een manier voor bedenken om dat mooi te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:01
Lemming, waarom gebruik toch niet een normale snelle optocoupler om de sturing galvanisch te scheiden. Ook zou ik mezelf inlezen op het gebied van het aansturen van IGBT's. Om je IGBT snel te schakelen moet je met nogal wat zaken rekening houden.
http://www.ixys.com/tmosign1.pdf als voorbeeldje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
jeronimo2003 schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 23:18:
Lemming, waarom gebruik toch niet een normale snelle optocoupler om de sturing galvanisch te scheiden. Ook zou ik mezelf inlezen op het gebied van het aansturen van IGBT's. Om je IGBT snel te schakelen moet je met nogal wat zaken rekening houden.
http://www.ixys.com/tmosign1.pdf als voorbeeldje
Mijn 'optocoupler' schakelt in +- 110ns. Echt veel sneller ga ik het volgens mij niet krijgen. Verder heb ik met (zover ik weet) al die zaken rekening gehouden en heb ik nu een printje welke de IGBT snel aan zou moeten sturen behalve dan dat ik van de optocoupler nog naar de IGBT moet.

Professionele IGBT driver zijn waarschijnlijk beter maar aangezien ik geen geldboom in de tuin heb staan probeer ik het eerst op mijn manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:01
Dat snap ik natuurlijk ook wel. Ik wilde alleen maar aangeven dat, ondanks dat een igbt spanningsgestuurd is, er toch behoorlijke laadstromen nodig zijn om je gate capaciteit te laden/ontladen. En dit stelt dan weer eisen aan je layout, ontkoppeling, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Binnenkort krijg ik een paar igbt drivers binnen. Die zijn toch niet zo duur als ik dacht en ze zijn een stuk makkelijk te besturen (kan gewoon via de com poort met optocoupler).

Er hebben hier een paar mensen gepost dat ze met een coilgun bezig waten. Al meer nieuws?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

lemming_nl schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 17:07:
Er hebben hier een paar mensen gepost dat ze met een coilgun bezig waten. Al meer nieuws?
Jawel :) We hebben nu 3 condensatoren van 10.000 uF bij 100V parallel staan. Hiermee kunnen we @100V door 7 velletjes A4 papier schieten, met een projectiel ter grootte van 1 cm draadeind M6. We hebben op de TU even in een hal geschoten, maar die was slechts ong. 8 meter hoog, waardoor hij in ongeveer een halve seconde via het plafond met een rotgang terugketste.

Volgende targets:
- een lichtsluisje + microcontroller / lcd apparaatje om de snelheid te meten :)
- een betere spoel met dikkere windingen (we hebben nu 2,5 meter koperdraad bemachtigd van wel 3 of 4 mm dik, echt niet te buigen dat spul)
- een sterkere DC/DC converter, zodat het opladen @100V wat sneller gaat (duurt nu ong. een minuut met 3 elco's) bij 1A op 10V
- meer condensatoren aansluiten (we hebben er 10) >:)

En last but not least:
- Pics posten op GoT 8)

[ Voor 24% gewijzigd door Elektronicanet op 17-02-2006 23:42 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Elektronicanet schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 23:39:
[...]

Jawel :) We hebben nu 3 condensatoren van 10.000 uF bij 100V parallel staan. Hiermee kunnen we @100V door 7 velletjes A4 papier schieten, met een projectiel ter grootte van 1 cm draadeind M6. We hebben op de TU even in een hal geschoten, maar die was slechts ong. 8 meter hoog, waardoor hij in ongeveer een halve seconde via het plafond met een rotgang terugketste.

Volgende targets:
- een lichtsluisje + microcontroller / lcd apparaatje om de snelheid te meten :)
- een betere spoel met dikkere windingen (we hebben nu 2,5 meter koperdraad bemachtigd van wel 3 of 4 mm dik, echt niet te buigen dat spul)
- een sterkere DC/DC converter, zodat het opladen @100V wat sneller gaat (duurt nu ong. een minuut met 3 elco's) bij 1A op 10V
- meer condensatoren aansluiten (we hebben er 10) >:)

En last but not least:
- Pics posten op GoT 8)
??? Je laad op 10V op om bij 100 uit te komen? Als het typo is dan zit je bij 1A op 100V binnen 1.5 seconden vol.

Hoe schakel je nu/heb je enige vorm van timing?

En wat voor spoel heb je nu? Je projectiel is 1cm lang zeg je, hoe lang is je spoel dan?

[ Voor 12% gewijzigd door lemming_nl op 18-02-2006 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

lemming_nl schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 09:22:
[...]
??? Je laad op 10V op om bij 100 uit te komen? Als het typo is dan zit je bij 1A op 100V binnen 1.5 seconden vol.

Hoe schakel je nu/heb je enige vorm van timing?

En wat voor spoel heb je nu? Je projectiel is 1cm lang zeg je, hoe lang is je spoel dan?
1A bij 10V :) En de DC/DC heeft nog geen efficiency van 100% ;)
Ik schakel met een hele dikke lompe zware thyristor :P De spoel is op de gok gemaakt en absoluut nog niet zodanig, dat de stroompuls exact ophoudt wanneer het projectiel in het midden is. Kan dus nog verbeterd worden. De spoel is gewikkeld op een klosje garen, en is dus zo'n 5 cm lang :)

Overigens is het beste projectiel denk ik ietsje korter dan 1 cm, ong. 8 mm.

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Ik ben weer wat verder. Mijn cap bank zit in elkaar en ik ben nu bezig met igbt driver + pc aansturing. Nu heb ik daar wat vragen over. Ik heb de volgende driver:

UC2950

Nu staat daar een test schematje bij. Ik probeer daar uit te halen hoe Ik er een igbt op aan moet sluiten en ik snap er helemaal niets van.

Wat ik er van begrijp:

Een input is low als hij via 51ohm resistor aan de ground hangt.
Een input is hoog als hij 5v (alles binnen input bereik maar ik gebruik even 5v) krijgt en tegelijk via 51 ohm resistor aan de ground hangt.
De output wordt afhankelijk van input combinaties hoog, laag en off. Hoog = input voltage. Laag = 0 volt. Off = ?? (ook 0 volt?).

Mijn problemen:

Het input geheel kan ik prima maken maar het output gedeelte. Hoe moet die igbt eraan? Er staat helemaal aan de rechterkant in het schema een schakelaar. Ik neem aan dat de gate van de igbt aan de output moet. Maar wat moet ik dan met de emitter? Is hier iemand die begrijpt hoe ik hier een igbt aan moet hangen?

-edit-

Mijn vader heeft er eens naar gekeken en naar zijn uitleg moet ik gewoon de gate van de igbt aan de output hangen en klaar is kees. Wat ik dan niet snap: wat is het nut van zo'n driver over een flinke tor? Alleen dat hij zwakke signalen aan kan?

[ Voor 12% gewijzigd door lemming_nl op 21-02-2006 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
Zo'n driver zal specifiek gemaakt zijn om zo groot mogelijke stijg/daaltijden te hebben op de uitgang, en zal grote stromen kunnen leveren, bij een erg klein ingangssignaal. Zet een dikke cap vlakbij de voeding van die driver, je igbt zal veel sneller ingeschakeld worden dan met een gewone tor. (als je het niet gelooft, kijk eens met een scoop, en een klein serieweerstandje om de stroom te bekijken. Waar je gewone tor 10ms 100mA geeft, zal die driver (extreem overdreven) 10µs 100A geven, om je ibgt in te schakelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
naftebakje schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 22:28:
Zo'n driver zal specifiek gemaakt zijn om zo groot mogelijke stijg/daaltijden te hebben op de uitgang, en zal grote stromen kunnen leveren, bij een erg klein ingangssignaal. Zet een dikke cap vlakbij de voeding van die driver, je igbt zal veel sneller ingeschakeld worden dan met een gewone tor. (als je het niet gelooft, kijk eens met een scoop, en een klein serieweerstandje om de stroom te bekijken. Waar je gewone tor 10ms 100mA geeft, zal die driver (extreem overdreven) 10µs 100A geven, om je ibgt in te schakelen.
In de specs staat maar 4A :? (Weer) kleine tegenvaller. Driver is in de flik gevlogen O-) :X . Gelukkig heb ik er nog 3 :) Stinkt alleen wel gigantisch :r

hoop smileys :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door lemming_nl op 21-02-2006 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Anders maak je eerst een schema, post het en als het goedgekeurd wordt dan pas aansluiten. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Was volgens mij kortsluitingetje ergens, helaas heeft mijn regelbare voeding het een goed idee gevonden om dan ook maar gelijk mee in de fik te vliegen :( Moet ik die morgen ook weer repareren.

Schematje wat ik gebruik. Is verder goed volgens mij (zolang je nergens kortsluiting maakt :P)
Afbeeldingslocatie: http://img480.imageshack.us/img480/7547/igbtcircuitje6mr.th.jpg

-edit-

Nog even over de lucht die hier hangt: :r :r :r :r :r :r

[ Voor 9% gewijzigd door lemming_nl op 21-02-2006 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
lemming_nl schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 23:07:
Was volgens mij kortsluitingetje ergens, helaas heeft mijn regelbare voeding het een goed idee gevonden om dan ook maar gelijk mee in de fik te vliegen :( Moet ik die morgen ook weer repareren.
:/
Hoe krijg je dat steeds voor elkaar dan? Dat mag niet gebeuren als je goed zekert hoor.
Schematje wat ik gebruik. Is verder goed volgens mij (zolang je nergens kortsluiting maakt :P)
[afbeelding]
Ik heb me er niet in verdiept, zou niet kunnen zeggen of het goed is. Er wil vast wel iemand anders naar kijken.
Nog even over de lucht die hier hangt: :r :r :r :r :r :r
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
JuuL20 schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 23:47:
[...]
:/
Hoe krijg je dat steeds voor elkaar dan? Dat mag niet gebeuren als je goed zekert hoor.
Pinnetjes zitten lekker dicht bij elkaar en ik gebruik van dat soepele draad. Een zo'n klein draadje is tegen een ander pinnetje aangekomen. Daardoor ontstond er kortsluiting en probeerde de voeding dat te leveren. Nu heb ik een oude homemade voeding van mijn vader welke niet echt beveiligd is daartegen. Daardoor heeft de chip die voltage regelt zichzelf vermoord.

Ben nu bezig met repareren. Straks miss fototjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 22:27
Ik werk samen met elektronicanet aan de coilgun, en we hebben ervoor gekozen om bij het ontwerp met een enkele spoel te blijven. Je kan altijd de puls zo dimensioneren dat je alle energie optimaal omzet in een kracht en bijbehorende arbeid op het projectiel. Het uitschakelen van zo'n spoel is zo goed als onmogelijk, omdat een spoel de eigenschap heeft dat de stroom die erdoor loopt 'wil' blijven lopen; zelfs als je hem onderbreekt met een transistor.
Het effect wat volgt: een zeer hoge piekspanning en een collector-emitterspanning die ver boven de breakdown-voltage komt. Verder is het met een goed berekende spoel totaal overbodig om de spoel uit te schakelen, omdat je dan juist energie verliest in plaats van wint, er blijft immers energie over in de condensator.

De timing komt puur van je RLC-netwerk (R = interne weerstanden van condensator, spoel etc, C = je condensator, en L de inductiviteit van de schietspoel). Google maar eens naar 'RLC calculator' en er gaat een wereld voor je open :)
Als je de parameters goed gemeten hebt, kun je de pulsduur berekenen, en hiermee de kracht (F is ongeveer evenredig met N*I, dus aantal wikkelingen van je spoel keer de stroom door je spoel). Er zit een bepaalde dempingsfactor tussen (overdacht van je B van spoel naar de B door je projectiel), deze kun je proberen te bepalen door een bekende stroom (van je voeding) door je projectiel te sturen en te kijken bij welke stroom hij de zwaartekracht kan overwinnen. Door de gemeten waarde in te vullen in F = a*N*I kun je de A bepalen. Een leuke extra proef is om de afstand van het projectiel tot het midden van je spoel te varieren, en te kijken wanneer de benodigde stroom het kleinst is. Dit is je optimale werkgebied met een verwaarloosbare pulsduur. In de praktijk zul je onder dit gebied moeten werken, omdat het projectiel zich verplaatst tijdens de krachtimpuls omdat je puls een niet-verwaarloosbare tijdsduur heeft.

Amen 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Bazz0847 op 22-02-2006 14:02 ]

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Die hoge piekspanning is toch geen enkel probleem? Ik neem aan dat dat niet meer dan een paar keer de ingangs spanning is. Die moet je wel tegen kunnen houden met een flinke diode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Die diode doet het 'm noujuist, daarmee zorg je ervoor dat de stroom niet onderbroken wordt maar juist de gelegenheid krijgt om door te blijven vloeien. Verder zal deze piekspanning eerder in de richting van een paar kV gaan, daar je piekstroom ook een kA of meer zal zijn :)
De energie opgeslagen in de spoel moet érgens naartoe, en in jou geval dus naar de juncties van de transistor en diode.

Natuurlijk zal bij een kleine coilgun met minder grote stromen dit effect minder spelen, maar geloof me, je wilt een spoel waar een paar kA doorheen loopt niet uitschakelen, daar krijg je problemen mee... :Y)

[ Voor 12% gewijzigd door Bazz0847 op 22-02-2006 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Bazz0847 schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 15:41:
Die diode doet het 'm noujuist, daarmee zorg je ervoor dat de stroom niet onderbroken wordt maar juist de gelegenheid krijgt om door te blijven vloeien. Verder zal deze piekspanning eerder in de richting van een paar kV gaan, daar je piekstroom ook een kA of meer zal zijn :)
De energie opgeslagen in de spoel moet érgens naartoe, en in jou geval dus naar de juncties van de transistor en diode.

Natuurlijk zal bij een kleine coilgun met minder grote stromen dit effect minder spelen, maar geloof me, je wilt een spoel waar een paar kA doorheen loopt niet uitschakelen, daar krijg je problemen mee... :Y)
Het idee is toch dat die diodes anti parallel over de spoel heen staan. Wanneer je de stroom er vanaf haalt (dat doe je als het goed is als het projectiel in het midden is) dan gaat de stroom (volgens mij) de andere kant op lopen en dus door de diodes die antiparallel staan. Of klopt dat niet?

Computer besturing is af :D Moet het nog even testen met igbt eraan maar zonder doet ie het in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
lemming_nl schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 16:27:
[...]

Het idee is toch dat die diodes anti parallel over de spoel heen staan. Wanneer je de stroom er vanaf haalt (dat doe je als het goed is als het projectiel in het midden is) dan gaat de stroom (volgens mij) de andere kant op lopen en dus door de diodes die antiparallel staan. Of klopt dat niet?

Computer besturing is af :D Moet het nog even testen met igbt eraan maar zonder doet ie het in ieder geval.
Het idee is inderdaad dat de diodes in sperrichting over de spoel staan. Om de stromen die er bij het in- en uit-schakelen gaan lopen wat te visualiseren heb ik dit (zeer lelijke @ touchpad gemaakte) Paint-plaatje gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://coolwarez.mine.nu/warez/upload/Zooi/coilgun_vrijloopdiode_stromen.JPG

Rood is met ingeschakelde transistor/thyristor/whatever, groen als de stroom onderbroken wordt.

De energie opgeslagen in een spoel is (net als bij een condensator) E = 1/2 * L * I ^ 2.
In feite gaat dus alle energie die je tijdens de stroompiek opslaat nu bij het onderbreken instantaan in de diodes zitten. Maw: je puls is helemaal niet onderbroken! Verder wordt er dus enorm veel energie gedissipeerd in de junctie van de diodes en zullen deze vrijwel zeker overlijden :)

Verder: als je de diodes weglaat, zal de stroom bij het uitschakelen toch via de transistor gaan lopen. De opgeslagen energie moet immers ergens naartoe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Bazz0847 schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 17:42:
[...]

Het idee is inderdaad dat de diodes in sperrichting over de spoel staan. Om de stromen die er bij het in- en uit-schakelen gaan lopen wat te visualiseren heb ik dit (zeer lelijke @ touchpad gemaakte) Paint-plaatje gemaakt:

[afbeelding]

Rood is met ingeschakelde transistor/thyristor/whatever, groen als de stroom onderbroken wordt.

De energie opgeslagen in een spoel is (net als bij een condensator) E = 1/2 * L * I ^ 2.
In feite gaat dus alle energie die je tijdens de stroompiek opslaat nu bij het onderbreken instantaan in de diodes zitten. Maw: je puls is helemaal niet onderbroken! Verder wordt er dus enorm veel energie gedissipeerd in de junctie van de diodes en zullen deze vrijwel zeker overlijden :)

Verder: als je de diodes weglaat, zal de stroom bij het uitschakelen toch via de transistor gaan lopen. De opgeslagen energie moet immers ergens naartoe :)
Dan zie ik geen probleem :) Zo heel erg veel warmte hoeven die diodes niet te dissiperen. Puls duurt maar heel kort en als je gewoon een paar grote neemt gaat het volgens mij wel goed. Ik gebruik nu 4 6A diodes bij 100V. Bij 400 gebruik ik er 8 ofzo. Dat moeten ze echt wel kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Trial & error heet dat :)

Maar een feit blijft dat je de stroompuls niet onderbreekt, alleen omleidt via de diodes.
Het magneetveld wordt dus niet direct afgebroken, maar bouwt langzaam af, en je timing is dus niet bijster nauwkeurig. Maar wederom, trial en zijn grote vriend error zullen jou wel leren of het werkt of niet ;)

Maar technisch gezien zouden de diodes aan energie dissiperen in de junctie:
E = 0.5 * L * I ^ 2
--> spoel met zo'n 30 wikkelingen zit in de orde van grootte van 1 - 10 uH, de stroompiek in de richting van 1-2 kA, wat dus ongeveer 2,5 Joule aan opgeslagen energie betekend.
Zoek maar eens op hoeveel joule ze mogen hebben 't stuk.

[ Voor 35% gewijzigd door Bazz0847 op 22-02-2006 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
lemming_nl schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 12:20:
[...]
Ben nu bezig met repareren. Straks miss fototjes :)
Zet er ook ff een zekering tussen, scheelt een hoop ellende!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Zoals beloofd:

De condensators. Er moeten er nog 2 bij komen zoals je ziet maar die heb ik nog niet binnen. Voltmeter zit erop gemonteerd zodat ik altijd voltage kan zien.
Afbeeldingslocatie: http://img409.imageshack.us/img409/5597/dsc017223pt.th.jpg

De voltage regulator van mijn voeding. Zit er niet zo boeiend uit maar printplaat is lekker zwart. Vanwege giga hoeveelheid draden in voeding daar geen foto van.
Afbeeldingslocatie: http://img370.imageshack.us/img370/408/dsc017244mf.th.jpg

De IGBT driver. Het mat zwarte stukje is helemaal verkoold.
Afbeeldingslocatie: http://img394.imageshack.us/img394/1200/dsc017264qh.th.jpg

Moet nog een 5ohm weerstand hebben om met igbts te kunnen testen maar die heb ik natuurlijk niet bij de hand.

• Bazz0847
Lol, jij bent wel goed in dingen opblazen hé :P

Ik snap nogsteeds het nut van je PC-aansturing niet, wat wil je nu bereiken?
Je kan de tijd beter steken in het maken van een goede spoel en een goede schakelaar (gebruik thyristors!), denk ik... :)

Elektronicanet en ik gaan zeer binnenkort een snelheidsmeter maken, dan kunnen we wat meer proeven doen wat betreft de optimale spoelgrootte. We houden jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Bazz0847 schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 23:15:
Lol, jij bent wel goed in dingen opblazen hé :P

Ik snap nogsteeds het nut van je PC-aansturing niet, wat wil je nu bereiken?
Je kan de tijd beter steken in het maken van een goede spoel en een goede schakelaar (gebruik thyristors!), denk ik... :)

Elektronicanet en ik gaan zeer binnenkort een snelheidsmeter maken, dan kunnen we wat meer proeven doen wat betreft de optimale spoelgrootte. We houden jullie op de hoogte!
Jij probeert het te doen door precies de goede cap bij precies de goede coil te hebben. Ik probeer het door gewoon de puls lengte te veranderen. De puls lengte bepaal ik met de computer. Ik kan in stappen van 10us de igbt aansturen. Ik gebruik dus een igbt (@ reactie van tyristors)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

lemming_nl schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 15:19:
[...]
Jij probeert het te doen door precies de goede cap bij precies de goede coil te hebben. Ik probeer het door gewoon de puls lengte te veranderen. De puls lengte bepaal ik met de computer. Ik kan in stappen van 10us de igbt aansturen. Ik gebruik dus een igbt (@ reactie van tyristors)
Bessef wel dat er dan nog energie in je caps overblijft, wat de efficiëntie niet ten goede komt :) Maar het is wel een stuk gemakkelijker dan onze methode :P

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Elektronicanet schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 02:22:
[...]

Bessef wel dat er dan nog energie in je caps overblijft, wat de efficiëntie niet ten goede komt :) Maar het is wel een stuk gemakkelijker dan onze methode :P
Als ik op deze manier de efficientie van de energie die ik gebruik kan verhogen komt dat natuurlijk wel de efficientie ten goede :). Probleem is dat ik niet genoeg stroom kan schakelen. Ik kan nu tot 2400A schakelen. Ik heb eigenlijk een veelvoud daarvan nodig om de caps snel genoeg leeg te kunnen trekken (ik kan als het goed is meer dan 60kA leveren). Maargoed, eerst hiermee testen en daarna pas verder.

[ Voor 6% gewijzigd door lemming_nl op 25-02-2006 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

60 kA! Dat betekent 400 / 60 kA = 6,7 mOhm. Weet je zeker dat de totale ESR van je condensatoren, plus bekabeling + contacten (met name het laatste) zorgt voor een weerstand van 6,7 mOhm? Waarschijnlijk heeft alleen je spoel al meer dc weerstand :) Dus ik verwacht inderdaad niet dat je die stroom gaat halen.

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Elektronicanet schreef op zondag 26 februari 2006 @ 01:03:
60 kA! Dat betekent 400 / 60 kA = 6,7 mOhm. Weet je zeker dat de totale ESR van je condensatoren, plus bekabeling + contacten (met name het laatste) zorgt voor een weerstand van 6,7 mOhm? Waarschijnlijk heeft alleen je spoel al meer dc weerstand :) Dus ik verwacht inderdaad niet dat je die stroom gaat halen.
Das de limiet van mijn condensatoren. Iedere condensator is volgens de specs 0.035Ohm. Ze zijn in nieuwstaat maar niet helemaal nieuw volgens mij dus dat zal iets hoger liggen (daarom maar 60kA). Vervolgens heb ik er 6 in parallel staan dus ik kan theoretisch zulke stromen aan. Ik kan dat nooit halen omdat ik in de draden/igbt/contacten/spoel meer weerstand heb maar het geeft toch aan dat ik veel meer kan leveren dan dat ik kan schakelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Je rekent wel heel optimistisch,als je een weerstand van bijvoorbeeld 0,5 Ohm hebt heb je nog maar een stroom van
400/0,5 = 800A ipv 60kA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
JuuL20 schreef op zondag 26 februari 2006 @ 11:15:
Je rekent wel heel optimistisch,als je een weerstand van bijvoorbeeld 0,5 Ohm hebt heb je nog maar een stroom van
400/0,5 = 800A ipv 60kA!
Ik ben heel erg optimistisch :). Nee, ik weet wel dat ik dat nooit kan halen maar ik kan wel vrij hoog komen. Een weerstand van 0.1 moet prima te halen zijn en als ik 2400A niet kan halen op 400V kan ik altijd nog overstappen naar 1200V. Maar dat ligt nog een tijdje in de toekomst. Ik moet morgen nog even een optocoupler halen en dan kan ik computerbesturing testen.

[ Voor 7% gewijzigd door lemming_nl op 26-02-2006 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Weet iemand toevallig waar ik goedkoop veel kleine electromagneten vandaan kan halen want die heb ik nodig voor een project. Ik heb alleen nog nergens ze goedkoop kunnen vinden. Ik kan ze natuurlijk ook zelf maken maar dat is wel heel veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Justifier schreef op maandag 27 februari 2006 @ 16:07:
Weet iemand toevallig waar ik goedkoop veel kleine electromagneten vandaan kan halen want die heb ik nodig voor een project. Ik heb alleen nog nergens ze goedkoop kunnen vinden. Ik kan ze natuurlijk ook zelf maken maar dat is wel heel veel werk.
offtopic:
Ik weet niet hoeveel en hoe sterk enzo je nodig hebt maar op marktplaats zag ik gisteren iemand die een partijtje 24v electromagneten aanbood.

Heb nieuwe optocouplers binnen, ga nu even in elkaar solderen hopen dat het nu eindelijk werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Justifier schreef op maandag 27 februari 2006 @ 16:07:
Als je snel bent: www.inkoopacties.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Na een paar mislukte pogingen vanwege het extreem lage vermogen van de seriele poort heb ik hem eindelijk werkend. Door er een transistor tussen te zetten en stroom van de usb poort te tappen heb ik genoeg vermogen om de optocoupler aan te sturen en dus uiteindelijk de igbts. Ik heb er nu lampjes aan hangen omdat je dan makkelijk kan zien of het werkt. Morgen ochtend filmpje van lampjes in actie 8) Donderdag ga ik op school met een oscilloscoop testen wat de kleinste puls is die ik uit de igbts kan krijgen en hoe vierkant die is (ik verwacht dat ie meer rond dan vierkant is vanwege de langzame optocoupler (snelste wat ik kon vinden in deze buurt heeft een fall time van 40us :( maargoed voor test doeleinde nog wel te doen).
JuuL20 schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 23:12:
Zolang je niet over de ~500mA komt kan het met je usb poort. Ga je hoger dan zou ik de voeding van een van je molex connectoren aftappen. Maar volgensmij is het je nu gelukt he :)
Ooit een optocoupler gezien die 500mA trekt? :+

Filmpje!

Ik maak gelijk van de gelegenheid gebruik om googles video dienst te testen. Ik hoop dat jullie er allemaal bij kunnen.

klikerdeklik

[ Voor 28% gewijzigd door lemming_nl op 01-03-2006 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Zolang je niet over de ~500mA komt kan het met je usb poort. Ga je hoger dan zou ik de voeding van een van je molex connectoren aftappen. Maar volgensmij is het je nu gelukt he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Computer besturing vandaag getest met coilgun. Werkt naar verwachting. Met grote cap bank moet de puls erg kort zijn om terug trekken te voorkomen maar daar moet ik nog even mee experimenten. Nou loop ik nog tegen een probleem aan.

Ik laad de elkos op met een trafo. Als ik hem erin steek denkt mijn coilgun ineens dat het tijd is om af te schieten :? De enige manier om de coilgun af te schieten zoals het nu is omdat er een signaal van de com poort af komt, ik kan niet anders verzinnen waardoor hij zou kunnen triggeren. Zou het kunnen dat doordat de trafo erin wordt gestoken de computer voeding een schop krijgt waardoor er iets gebeurt met de -12V lijn (die de com poort gebruikt als ie laag is) waardoor het ineens +1 tot + 12 wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Je zou heel goed overspraak kunnen hebben. Heb je erg snel met deze vermogens.
Signaaldraden afschermen, goed grounden ed.
Je hebt wel een softstart he?

Fototje?

[ Voor 17% gewijzigd door JuuL20 op 02-03-2006 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
JuuL20 schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 20:39:
Je zou heel goed overspraak kunnen hebben. Heb je erg snel met deze vermogens.
Signaaldraden afschermen, goed grounden ed.
Je hebt wel een softstart he?

Fototje?
Vermogens? De trafo laad alleen de caps op, hij levert niet de voeding tijdens het afvuren. Verder heb ik het even na gekeken en het is echt de computer die een schop krijgt. Als ik de usb eruit haal (zie schema hieronder) dan kan ik gewoon de trafo inschakelen zonder dat coilgun schiet.

Zoals ik al zei: hier het schema van mijn coilgun. De losse spoel met de diode is de spoel waarmee ik afschiet. De diode is te terugloop diode welke mijn condensatoren beschermt. Ik kon geen makkelijk symbooltje vinden voor de UC2950 dus dan maar een rechthoekje.

Afbeeldingslocatie: http://img339.imageshack.us/img339/1704/schema8lw.th.jpg

Grounden kan ik niet, heb geen stopcontact daarvoor maar wat is er te grounden? Ik heb volgens mij helemaal niets om te grouden. Verder over die softstart, heb ik die nodig bij een trafo, voorkomt die dat mijn pc (en de rest van de spullen in huis) een schop krijgen?

Fototje:

Afbeeldingslocatie: http://img318.imageshack.us/img318/4338/dsc017313xc.th.jpg

Links boven voeding (voor +5 en +20)
Rechts boven igbt
Midden boven elkos
Links onder printje voor computerbesturing
Midden onder spoel met projectiel (5g)

[ Voor 28% gewijzigd door lemming_nl op 02-03-2006 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
Leuk project zeg, ben er zelf ook al eens mee bezig geweest.

Ik zag overigens dat de topicstarter de spoel om een aluminium buisje had gewikkeld, dit kan je beter niet doen ivm met wervelstromen in het aluminium.

Maargoed, ik heb nog een aantal links uit de tijd dat ik er nog intensief mee bezig was:
http://www.coilgun.ru/ (altijd weer die russen :P )
http://www.powerlabs.org/ (de meest gave experimenten)
http://www.coilgun.eclipse.co.uk/index.html

nou en de rest was allemaal offline... :(

ow en mijn ervaring met igbt's; kijk even goed naar de capaciteit van de gate/basis die is soms best wel hoog (mijn igbt was iets van 180nF) dus die moet je flink hard ontladen voordat de igbt stopt met geleiden. dit is wel bebonden aan een maximale stroom!
http://www.eupec.com/gb/2...ctRange/pdf/fz12r16k4.pdf <- mijn igbt

[ Voor 7% gewijzigd door hilbren op 03-03-2006 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
hilbren schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 09:11:
Leuk project zeg, ben er zelf ook al eens mee bezig geweest.

Ik zag overigens dat de topicstarter de spoel om een aluminium buisje had gewikkeld, dit kan je beter niet doen ivm met wervelstromen in het aluminium.

Maargoed, ik heb nog een aantal links uit de tijd dat ik er nog intensief mee bezig was:
http://www.coilgun.ru/ (altijd weer die russen :P )
http://www.powerlabs.org/ (de meest gave experimenten)
http://www.coilgun.eclipse.co.uk/index.html

nou en de rest was allemaal offline... :(

ow en mijn ervaring met igbt's; kijk even goed naar de capaciteit van de gate/basis die is soms best wel hoog (mijn igbt was iets van 180nF) dus die moet je flink hard ontladen voordat de igbt stopt met geleiden. dit is wel bebonden aan een maximale stroom!
http://www.eupec.com/gb/2...ctRange/pdf/fz12r16k4.pdf <- mijn igbt
De spoel is gewonden om een pen ;) maar hij moet toch nog vervangen worden. Hij heeft een weerstand van 0.6ohm wat veel te veel is. Ik heb er een nodig van 0.1Ohm dus dat moet nog even veranderen. Over die igbt, mijne heeft een input capaciteit van 120nF. De driver kan 4A sourcen en sinken dus theoretisch gezien zou ik op zo'n 1mhz kunnen schakelen. Dat is dus niet echt een probleem.

Jouw igbt is toch gewoon 2 igbts parallel geschakeld? (loopt niet echt lekker, enkelvoudig ding welke meervoud is 8)7 ) Best mooi ding, kan lekker veel schakelen.

Kan je wat resultaten posten? Wat heb je gebruikt, tips ect? :)

[ Voor 12% gewijzigd door lemming_nl op 03-03-2006 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
lemming_nl schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 21:33:
[...]

Vermogens? De trafo laad alleen de caps op, hij levert niet de voeding tijdens het afvuren. Verder heb ik het even na gekeken en het is echt de computer die een schop krijgt. Als ik de usb eruit haal (zie schema hieronder) dan kan ik gewoon de trafo inschakelen zonder dat coilgun schiet.
Jah, die trafo+elcos trekken een onwijze stroom bij het inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
lemming_nl schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 21:33:
[...]
Grounden kan ik niet, heb geen stopcontact daarvoor maar wat is er te grounden? Ik heb volgens mij helemaal niets om te grouden.
Je hebt altijd een ground, jij hebt het over aarden. Dat zijn twee aparte begrippen.
Jij hebt 2 gnds, 1 van je pc en de andere is de lijn linksonderaan. Deze btw niet aan elkaar verbinden, anders is je hele galvanische scheiding weg.
Verder over die softstart, heb ik die nodig bij een trafo, voorkomt die dat mijn pc (en de rest van de spullen in huis) een schop krijgen?
Heb je dat nog niet dan? Valt nog mee dat je hoofdzekering er niet door ging. Het zorgt er vooral voor dat er geen ontzettende stroom door je 230 bekabeling, trafo, condensatoren en gelijkrichter gaat.

En aiaiai, ruim je bureau ff op aub. Je wilt geen ongelukken met dergelijke projecten!
En de kabeltjes netjes neerleggen, zo krijg je allemaal overspraak ed. Draden twisten (heen en retour) helpt ook.

[ Voor 21% gewijzigd door JuuL20 op 03-03-2006 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
JuuL20 schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 22:40:
[...]

Jah, die trafo+elcos trekken een onwijze stroom bij het inschakelen.
Een 4.7k weerstand (die ik tussen de trafo en elkos heb zitten) zou dat binnen de perken moeten houden.
JuuL20 schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 22:43:
[...]

Je hebt altijd een ground, jij hebt het over aarden. Dat zijn twee aparte begrippen.
Jij hebt 2 gnds, 1 van je pc en de andere is de lijn linksonderaan. Deze btw niet aan elkaar verbinden, anders is je hele galvanische scheiding weg.
Helemaal gelijk, sorry :X
JuuL20 schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 22:43:[...]

Heb je dat nog niet dan? Valt nog mee dat je hoofdzekering er niet door ging. Het zorgt er vooral voor dat er geen ontzettende stroom door je 230 bekabeling, trafo, condensatoren en gelijkrichter gaat.

En aiaiai, ruim je bureau ff op aub. Je wilt geen ongelukken met dergelijke projecten!
En de kabeltjes netjes neerleggen, zo krijg je allemaal overspraak ed. Draden twisten (heen en retour) helpt ook.
Zoals ik al zei heb ik een 4.7k Ohm weerstand voor de condensatoren hangen, deze laat bijna niets door (moet ook vervangen worden door een lagere waarde, met zoveel weerstand schiet het niet op). Dat kabels twisten leek mij niet echt nodig, ik dacht dat het alleen nodig was om ervoor te zorgen dat geen hoog vermogens kabels naast signaal draden liggen. Als het nodig is zal ik het morgen gelijk even doen, zoveel werk is dat niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Aangezien je de kabels langs elkaar hebt liggen zou het best mogelijk kunnen zijn dat ze op de ingang bij je optocoupler storen.
Je zou daar eens mee kunnen experimenteren. Het makkelijkste is om de kabels voor je sturing zo ver mogelijk naar links te leggen -ver van de rest af- en dan kijken of het probleem zich nog voordoet.

Ook wil je een snelle puls voor de sturing, dus elke capaciteit wil je zo goed mogelijk wegwerken. Houdt in je achterhoofd dat een kabel niet ideaal is en hier ook capaciteiten inzitten.

Door kabels te twisten zorg je ervoor dat het veld dat de kabels uitzenden minimaal mogelijk is. Idem voor het ontvangen.Vooral bij wisselspanning heeft dit nut, maar of je probleem hierdoor wordt opgelost weet ik niet. Ik zou eerst bovenstaande testen (met scope bijv).

Ik hoor het wel morgen :)

[ Voor 20% gewijzigd door JuuL20 op 04-03-2006 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Een 4.7k weerstand (die ik tussen de trafo en elkos heb zitten) zou dat binnen de perken moeten houden.
Nee, dat is een misverstand. Die grote stroom gaat, ongeacht de secundaire last, door de primaire kant van je trafo lopen. Dit omdat je primaire spoel op het moment van inschakelen nog geen weerstand van betekenis heeft kunnen opbouwen. Net als je gun eigenlijk.
Een schakeling waarbij eerst een beetje stroom door een vermogensweerstand gaat, die vervolgens door een relais overbrugd wordt, kan dit oplossen. Dit is echter niet geschikt voor "unattended operation", want als je relais niet opkomt blijft de stroom door je weerstand lopen, met mogelijk brand tot gevolg (praktijkervaring met prof produkt in een ziekenhuis :( ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
JuuL20 schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 00:14:
Aangezien je de kabels langs elkaar hebt liggen zou het best mogelijk kunnen zijn dat ze op de ingang bij je optocoupler storen.
Je zou daar eens mee kunnen experimenteren. Het makkelijkste is om de kabels voor je sturing zo ver mogelijk naar links te leggen -ver van de rest af- en dan kijken of het probleem zich nog voordoet.

Ook wil je een snelle puls voor de sturing, dus elke capaciteit wil je zo goed mogelijk wegwerken. Houdt in je achterhoofd dat een kabel niet ideaal is en hier ook capaciteiten inzitten.

Door kabels te twisten zorg je ervoor dat het veld dat de kabels uitzenden minimaal mogelijk is. Idem voor het ontvangen.Vooral bij wisselspanning heeft dit nut, maar of je probleem hierdoor wordt opgelost weet ik niet. Ik zou eerst bovenstaande testen (met scope bijv).

Ik hoor het wel morgen :)
De plotselinge trigger ligt niet aan de bekabeling hoor. De trafo zorgt voor een giga spannings dip die van de -12 een +5 ofzo maakt waardoor de optocoupler open gaat. Als ik de usb eraf haal (dus heeft de optocoupler niet genoeg vermogen om open te gaan) dan gebeurt het niet. Ik kan ook het licht laten knipperen met de trafo dus ik denk dat daar iets mis zit.
Toff schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 02:26:
[...]
Nee, dat is een misverstand. Die grote stroom gaat, ongeacht de secundaire last, door de primaire kant van je trafo lopen. Dit omdat je primaire spoel op het moment van inschakelen nog geen weerstand van betekenis heeft kunnen opbouwen. Net als je gun eigenlijk.
Een schakeling waarbij eerst een beetje stroom door een vermogensweerstand gaat, die vervolgens door een relais overbrugd wordt, kan dit oplossen. Dit is echter niet geschikt voor "unattended operation", want als je relais niet opkomt blijft de stroom door je weerstand lopen, met mogelijk brand tot gevolg (praktijkervaring met prof produkt in een ziekenhuis :( ).
Als ik hem dan aan de primaire kant zet? Dan ben ik toch het probleem kwijt? Het lijkt mij dan dat er bijna geen stroom meer kan lopen ongeachtet of die trafo nou meer wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
lemming_nl schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 09:46:
[...]
Als ik hem dan aan de primaire kant zet? Dan ben ik toch het probleem kwijt? Het lijkt mij dan dat er bijna geen stroom meer kan lopen ongeachtet of die trafo nou meer wil.
Bouw nou eens een fatsoenlijke inschakelvertraging.
Dit is een voorbeeld:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/93
Hij werkt, maar echt mooi issie ook weer niet, want als je hem snel in- en uitschakelt gaat het fout.

/edit
Het kan idd wel met een dikke weerstand er continu tussen, miss niet zo'n gek id.
Maar zet er dan eentje aan de primaire kant, zodat je dat wat toff zei niet meer hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door JuuL20 op 04-03-2006 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Als je weerstand het vermogen aankan en je voldoende stroom/spanning overhoudt voor je trafo zou dat idd kunnen.
Door mij genoemd gevalletje van brand trad op bij een heel dikke scheidingstrafo op een IC-unit (conform NEN3134), gelukkig nog voor ingebruikname van de afdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
lemming_nl schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 09:46:
[...]
De plotselinge trigger ligt niet aan de bekabeling hoor. De trafo zorgt voor een giga spannings dip die van de -12 een +5 ofzo maakt waardoor de optocoupler open gaat.
En hoe denk je dat die giga spanning van je trafo naar je besturing komt?
Precies via de lucht naar je kabel.
Als ik de usb eraf haal (dus heeft de optocoupler niet genoeg vermogen om open te gaan) dan gebeurt het niet. Ik kan ook het licht laten knipperen met de trafo dus ik denk dat daar iets mis zit.
De basis van de transistor rechtsonderaan, daar gaat het waarschijnljk om. Als je de USB loshaalt dan krijgt de transistor geen voeding en maakt de storing op de basis niet uit. Maar als er wel een voedingsspanning aanwezig is hoeft er maar iets op die basis te komen staan om de tor in geleiding te laten komen.
Probeer eens een 10kOhm weerstandje tussen RTS en de basis van je transistor (moet zowiezo een weerstand tussen).

[ Voor 61% gewijzigd door JuuL20 op 04-03-2006 12:23 ]

Pagina: 1 2 ... 17 Laatste