Het Grote Coilgun Topic

Pagina: 1 ... 3 ... 17 Laatste
Acties:
  • 117.041 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
JuuL20 schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 12:16:
[...]

En hoe denk je dat die giga spanning van je trafo naar je besturing komt?
Precies via de lucht naar je kabel.

[...]

De basis van de transistor rechtsonderaan, daar gaat het waarschijnljk om. Als je de USB loshaalt dan krijgt de transistor geen voeding en maakt de storing op de basis niet uit. Maar als er wel een voedingsspanning aanwezig is hoeft er maar iets op die basis te komen staan om de tor in geleiding te laten komen.
Probeer eens een 10kOhm weerstandje tussen RTS en de basis van je transistor (moet zowiezo een weerstand tussen).
Hmm, vergeten te plaatsen in het schema, er zit een weerstand van 200ohm ofzo voor de basis. Die trafo dump ik trouwens, hij raakt over verhit (en kan de fout echt nergens vinden), ik ga nu voor een simpele spannings verdubbelaar dmv 2 diodes en 2 condenstatoren, dan heb ik van al die problemen geen last meer.

Vandaag testje met snelheids meter. Ik heb een lichtsluis voor de spoel gehangen en doormiddel van een meetkastje van school kan ik dan de snelheid bepalen.

[ Voor 8% gewijzigd door lemming_nl op 04-03-2006 13:14 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 22:27
En, wat zijn de resulaten?
Ben benieuwd welke snelheid je haalt :)

Die trafo, is dat een 110 volt, 60 Hz trafo? Op een 50 Hz net gaan die inderdaad stinken :Y)

Binnenkort gaan we een AVR programmeren om de hele gun te besturen, stromen te meten, snelheid te meten, spanning op de condensatoren weer te geven, etc. LCD-display eraan enzo, wordt gaaf :)

Kunnen we eindelijk beginnen serieus te optimaliseren, omdat we nu alle parameters in één overzicht te zien krijgen op een display.

Ook hebben we gisteren een nieuwe spoel gewikkeld, en over een half uur ga ik samen met Elektronicanet testen. De spoel is van 6 mm^2 wikkeldraad gemaakt om een buisje van zo'n 12 cm lang.

[ Voor 16% gewijzigd door Bazz0847 op 07-03-2006 12:47 ]

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Bazz0847 schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 12:46:
En, wat zijn de resulaten?
Ben benieuwd welke snelheid je haalt :)

Die trafo, is dat een 110 volt, 60 Hz trafo? Op een 50 Hz net gaan die inderdaad stinken :Y)

Binnenkort gaan we een AVR programmeren om de hele gun te besturen, stromen te meten, snelheid te meten, spanning op de condensatoren weer te geven, etc. LCD-display eraan enzo, wordt gaaf :)

Kunnen we eindelijk beginnen serieus te optimaliseren, omdat we nu alle parameters in één overzicht te zien krijgen op een display.

Ook hebben we gisteren een nieuwe spoel gewikkeld, en over een half uur ga ik samen met Elektronicanet testen. De spoel is van 6 mm^2 wikkeldraad gemaakt om een buisje van zo'n 12 cm lang.
Testen ging niet echt omdat ik niet genoeg seriele poorten had (heb er maar 1, 2 nodig) maar vandaag krijg ik als het goed is een pci kaart met 2 seriele poorten binnen dus kan ik meten. Net op school ook een nieuw projectiel gemaakt wat beter in de spoel past (spoel is net geen 8mm binnendiameter, had projectiel van 3.5mm, heb er nu eentje gemaakt van iets meer dan 7mm. Als ik de pci kaart binnen heb zal ik gelijk resultaten posten.

-edit-

Het meetpaneeltje wat ik van school heb mee gekregen blijkt niet sneller te kunnen meten dan 23m/s dus zit ik vast wat meten betreft. Ik zal morgen proberen om een betere mee te krijgen. Je bent van plan om het hele meten met een AVR te doen? Hoe snel zijn die? Wat heb je verder eigenlijk voor materiaal?

[ Voor 13% gewijzigd door lemming_nl op 07-03-2006 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 21:05
Hallo,

ik wil er ook 1 gaan bouwen, een excacte kopie van de MARK|| op barry's coilgun site.
Nu zie ik dat ie daar een silicon pwer cube gebruikt, zijn die ook te krijgen in NL?

alvast bedankt,

CEESIETOPC

Beetje inactief... maar toch best aanwezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
lemming_nl schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 14:02:
[...]
Je bent van plan om het hele meten met een AVR te doen? Hoe snel zijn die? Wat heb je verder eigenlijk voor materiaal?
Clock van 20MHz ofzo :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
ceesietopc schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 10:09:
Hallo,

ik wil er ook 1 gaan bouwen, een excacte kopie van de MARK|| op barry's coilgun site.
Nu zie ik dat ie daar een silicon pwer cube gebruikt, zijn die ook te krijgen in NL?

alvast bedankt,

CEESIETOPC
Die silicon power cube is een SCR. Ik denk dat wanneer je daar naar zoekt dat je meer succes hebt. Ik weet niet hoeveel die van hem kan schakelen maar ik verwacht dat je niet zo'n hele grote nodig hebt.600v 20A SCR. Een ander type die ook zoveel A kan schakelen zal voldoen. Waar je ze kan kopen weet ik trouwens niet. Ik heb mijn igbts van marktplaats. Lokale electro boer zal ze denk ik niet hebben.

Ik ben nog steeds bezig met het uitvogelen van snelheid. Ik heb gedacht aan een balistische balans (zo'n pendulum) maar dat is volgens mij niet echt praktisch. Anders maar eens een schema van internet plukken en die nabouwen.

[ Voor 35% gewijzigd door lemming_nl op 14-03-2006 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Ja, ik weet dat het een SCR is, maar ik vind zo''n blokje toch handiger werken, en duidelijker, als zo'n ding met pinnen. Maar als het niet te krijgen is, dan moet het maar met een gewone SCR.

Mijn plan is trouwens om een eerst een excacte kopie te maken, er daarna een behuizing omheenbouwen van plexi, en een beetje draagbaarder maken (gewone stekker eraan e.d., heel mss accu's). Daarna maak ik er een website over, zodat anderen er ook nog wat aan hebben.

Natuurlijk, als ik verbeteringen door kan voeren, doe ik dat, maar ik ben eigenlijk nog een beetje n00b in elektronica. Ik kan wel omgaan met een soldeerbout, schematjes lezen, simpele schakelingetjes gaan ook nog wel. De coilgun (mark ||) is voor mij leuk om te bouwen, en ook nog leerzaam.

en volgensmij staat er een foutje op die site:
in de parts list, staat dat het elco's zijn van 200v en 24 000 µF. Ergens anders staat 55v en 24000 µF. Ik denk dat het de tweede is , maar wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
ceesietopc schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 17:52:
Ja, ik weet dat het een SCR is, maar ik vind zo''n blokje toch handiger werken, en duidelijker, als zo'n ding met pinnen. Maar als het niet te krijgen is, dan moet het maar met een gewone SCR.

Mijn plan is trouwens om een eerst een excacte kopie te maken, er daarna een behuizing omheenbouwen van plexi, en een beetje draagbaarder maken (gewone stekker eraan e.d., heel mss accu's). Daarna maak ik er een website over, zodat anderen er ook nog wat aan hebben.

Natuurlijk, als ik verbeteringen door kan voeren, doe ik dat, maar ik ben eigenlijk nog een beetje n00b in elektronica. Ik kan wel omgaan met een soldeerbout, schematjes lezen, simpele schakelingetjes gaan ook nog wel. De coilgun (mark ||) is voor mij leuk om te bouwen, en ook nog leerzaam.

en volgensmij staat er een foutje op die site:
in de parts list, staat dat het elco's zijn van 200v en 24 000 µF. Ergens anders staat 55v en 24000 µF. Ik denk dat het de tweede is , maar wat denken jullie?
Dat ligt eraan tot hoeveel volt je hem op gaat laden. 24000uF 200V is een veel grotere condensator dan eentje voor 55 volt. Maar je moet dan wel het goede voltage kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Dat snap ik niet.
Je kan dus een 200v elco opladen tot 55v?
Waarom zou je dan een duurdere 200v elco nemen?

En hoe bedoel je, het goede voltage leveren.

(hieruit blijkt maar weer dat dit ook een leerproject is :Y) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
ceesietopc schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 21:12:
Dat snap ik niet.

En hoe bedoel je, het goede voltage leveren.

(hieruit blijkt maar weer dat dit ook een leerproject is :Y) )
De formule voor de hoeveelheid energie die een condensator kan opslaan is 0.5CV^2. Als je bij een gelijke condensator het voltage verdubbelt dan past er dus 4x zoveer energie in (V^2). Een elko van max 55 volt kan dus maar 1/16e van de energie van een 200 volt condensator opslaan. Dat is dus het verschil in prijs. Als je max 55 volt kan leveren is de goedkope een betere keuze. Als je meer kan leveren dan is die 200V een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
ceesietopc schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 21:12:
Dat snap ik niet.
Die spanning is de maximale spanning. Je kunt ze dus tot elke andere lagere spanning opladen (maar dan liever niet net tot op het randje van de max spanning).

Waarom je een duurdere 200V elco zou nemen? Zoals lemming zegt, je kunt dan een stuk meer energie kwijt in de elco waardoor je coil gun veel krachtiger wordt.

Maar ik vind dit soort projecten nou niet echt geschikt voor een leerproject, een opgeladen 200V 24000uF (!!!) elco is niet niks :X

[ Voor 12% gewijzigd door JuuL20 op 14-03-2006 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Ik heb eerst ook wel een tijdje overwogen om iets anders te doen, maar alles gebeurt onder toezicht. En daarbij: hier ligt echt m'n intresse, dus er is meer kans dat ik het project ook echt afmaak 8) :*)

Hoe laad je een 200v condensator tot maar 55v op dan?
Bij een wegwerpcamera wordt er toch ook 400v opgeladen met 1 aa batterij. (toch? of zit daar nog wel een componentje tussen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
ceesietopc schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 06:33:
Ik heb eerst ook wel een tijdje overwogen om iets anders te doen, maar alles gebeurt onder toezicht. En daarbij: hier ligt echt m'n intresse, dus er is meer kans dat ik het project ook echt afmaak 8) :*)

Hoe laad je een 200v condensator tot maar 55v op dan?
Bij een wegwerpcamera wordt er toch ook 400v opgeladen met 1 aa batterij. (toch? of zit daar nog wel een componentje tussen?)
Een condensator kan niet verder opladen dan zijn bronspanning. Als ik een AA batterijtje eraan hang dan laad hij tot 1.5V op. Een wegwerp camera heeft een spannings verhogings circuitje eraan hangen zodat er 380 uit komt. Wat jij nodig hebt is een trafo en een diode brug. Ik weet niet hoeveel volt je wilt hebben maar als je een trafo hebt voor 24V dan moet je dat nog x1.4 doen wanneer je hem gelijk richt. Houd daar rekening mee. Als je een circuitje of iets dergelijks hebt, post het dan hier dan kunnen we even kijken of je niets vergeten bent.

[ Voor 8% gewijzigd door lemming_nl op 15-03-2006 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
OK , thnx, dat maakt het veel duidelijker :)
ik ben van plan om een labvoeding te gebruiken. Ik weet het niet zeker, maar volgensmij levert die al gelijkstroom. Anders wil ik er een bruggelijkrichter achter zetten. Maar, het houdt dus in dat je de helemaal oplaadt op 55v, dat er meer joule uit komt dan helemaal op 200v? Het is dus wel zo dat er met een hogere spanning meer energie vrijkomt, dus hogere snelheden en betere resultaten?

-scrollt nog ff terug naar eerste pagina-

[ Voor 15% gewijzigd door ceesietopc op 15-03-2006 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
ceesietopc schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 08:32:
OK , thnx, dat maakt het veel duidelijker :)
ik ben van plan om een labvoeding te gebruiken. Ik weet het niet zeker, maar volgensmij levert die al gelijkstroom. Anders wil ik er een bruggelijkrichter achter zetten. Maar, het houdt dus in dat je de helemaal oplaadt op 55v, dat er meer joule uit komt dan helemaal op 200v? Het is dus wel zo dat er met een hogere spanning meer energie vrijkomt, dus hogere snelheden en betere resultaten?

-scrollt nog ff terug naar eerste pagina-
Bij een labvoeding heb je geen gelijkrichter nodig. Op een hoger voltage zit er meer in. Op 50 volt zit er maar 1/16e van de energie op 200V in. Alleen denk ik niet dat je makkelijk 200 volt kan leveren. + Condensatoren zijn duur, ik zou gewoon klein beginnen. Kan er ook niets misgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Ok. maar als je een elco van 200v tot 55v oplaad, zit er precies hetzelfde in als eentje waar 55v de max is? ( ik kan die 200v 24 000µF nergens vinden trouwens )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
lemming_nl schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 08:37:
[...]
ik zou gewoon klein beginnen. Kan er ook niets misgaan.
Idd, als je gaat vragen of er gelijk/wissel spanning uit een labvoeding komt heb je nog heel wat te leren.
Begin bij het begin (basis), je kunt geen grote coilgun maken zonder dat je de theorie snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
ceesietopc schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 09:08:
Ok. maar als je een elco van 200v tot 55v oplaad, zit er precies hetzelfde in als eentje waar 55v de max is?
Jups! Mits de capaciteit hetzelfde is.
Kijk maar naar de formule:
E=0,5 * C * U^2
E=Energie
C=Capaciteit
U=Spanning

Dus de energie is afhankelijk van de capaciteit en spanning.

/edit
Het begint mij ook wel te jeuken eigenlijk om er eentje te bouwen :7

[ Voor 15% gewijzigd door JuuL20 op 15-03-2006 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Hartstikke bedankt.
Ik zal binnekort het schema wat ik na wil gaan bouwen een beetje veranderen zoals ik het wil, en hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
heeft iemand een alternatief voor de Silicon Power Cube een paar post hierboven? Dat is een van de enigste componenten die nog niet duidelijk zijn voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(of praat ik onzin? ook goed mogelijk)

edit (ik praat dikke onzin, multistage is een veel toepasbare oplossing)

naja zonder foute ideeen geen vooruitgang

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2006 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Tsja.. ik zie het nog niet zo 1 2 3 gebeuren..
Je zit met kabels voor je elektriciteit enzo, echt praktisch is het niet.

Nog iemand ideeën over de Scr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
ceesietopc schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 15:30:
Tsja.. ik zie het nog niet zo 1 2 3 gebeuren..
Je zit met kabels voor je elektriciteit enzo, echt praktisch is het niet.

Nog iemand ideeën over de Scr
Je hebt echt een SCR nodig. Alle andere oplossingen zijn duur voor een beetje stroom (ik weet niet hoeveel je moet schakelen?) of zijn moeilijk aan te sturen (IGBT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Ik bedoel meer "Wat is een goed alternatief voor de silicon power cube?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Hierbij een link naar het schemaatje:
http://i5.photobucket.com/albums/y180/ceesietopc/schema.png
Ik ben nog helemaal niet zeker of dit gaat werken, vooral over het systeempje bij de N FET.
Het is de bedoeling dat er een ledje gaat branden als de elco vol zit.

Alle commentaar en idee's zijn welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
ceesietopc schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 20:11:
Hierbij een link naar het schemaatje:
http://i5.photobucket.com/albums/y180/ceesietopc/schema.png
Ik ben nog helemaal niet zeker of dit gaat werken, vooral over het systeempje bij de N FET.
Het is de bedoeling dat er een ledje gaat branden als de elco vol zit.

Alle commentaar en idee's zijn welkom
Dat schematje rond die N-FET zal volledig onvoorspelbaar reageren, want de gate zweeft. Je moet je massa's samennemen of zoiets, zodat er een bepaald potentiaal(spannings)verschil kan ontstaan, en daarvoor heb je 2 draden nodig (en nu is er maar 1).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Dat snap ik niet... :?
Kan je het even uittekenen? Hoe het WEL moet ? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
ceesietopc schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 06:29:
Dat snap ik niet... :?
Kan je het even uittekenen? Hoe het WEL moet ? 8)
Je moet de - van de batterij van de fet met de - van de condensator enzo verbinden. Dat je dus alle minnen aan elkaar hebt hangen. Dat werkt volgens mij niet omdat dan de gate en de emitter (of hoe dat ook heet bij een fet) direct aan elkaar hebt hangen. Daar moet iemand die er iets meer verstand van heeft even naar kijken. Verder moet de batterij bij je SCR andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Het is toch zo dat als er negatieve spanning op de gate staat, de verbinding tussen source & drain gemaakt wordt. Als dat alles zou zijn klopt mijn schakeling toch?

Is geen spanning negatieve spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Jah het gaat om de gate - source spanning. (een FET heeft geen emitter, een IGBT of transistor wel, een IGBT is een combinatie van een FET en een transistor)
Het verschil dus. Je hebt nu de gate aan de ground van je andere schakeling hangen en de source hangt ergens anders aan, hij kan de gate niet eens "zien". Dat gaat niet werken zo.

Je kunt het vast wel met die FET doen maar misschien is een comperator mooier, dan kan je zo de spanning instellen wanneer het ledje gaat branden. Ook heb je dan geen negatieve voedingsspanning nodig:
Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/even-snippert/schema.png
Bij de opamp moet nog een ontkoppelcondensatortje en een klein elcotje worden toegevoegt.
Je hebt wel een single power supply opamp nodig: de LM358 voldoet.

[ Voor 13% gewijzigd door JuuL20 op 16-03-2006 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Ik vind de manier die jij noemt eigenlijk niet zo geschikt voor jouwmij, een beetje te ingewikkeld.
Mijn systeem met een NFET werkt dan wel niet, maar is er een mogelijkheid om het een beetje simpeler te doen? Op een andere manier met een NFET

edit. sorry voor de typfout

[ Voor 8% gewijzigd door ceesietopc op 16-03-2006 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
dikke weerstand + LED parallel aan de grote elco. Hoe feller LED brand hoe meer hij is opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Ja dat kan ook...Maar ik vind het mooier als het ledje pas aangaat als ie helemaal vol is.

-sorry voor mijn kieskeurigheid, maar ik wil het gelijk goed doen-

edit: volgensmij klopt het trouwens niet, met die dikke weerstand en een led. De stroom & spanning nemen steeds verder af, dus het LEDje gaat juist verder uit

[ Voor 34% gewijzigd door ceesietopc op 16-03-2006 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Comperator is hiervoor mooier dan een FET hoor, ik zie het probleem niet.
Een comperator schakelt gewoon bij een exact punt en dat is wat je wilt. En dit is gelijk goed.

Misschien beter eerst basis elektronica doorlezen?
Het is toch zo dat als er negatieve spanning op de gate staat, de verbinding tussen source & drain gemaakt wordt. Als dat alles zou zijn klopt mijn schakeling toch?
Een spanning staat ergens over, en niet op. En hier stuur je hem aan met de Gate-Source spanning. Maar dit gaat geleidelijk, een comperator knalt ineens om.

[ Voor 104% gewijzigd door JuuL20 op 16-03-2006 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Ja.. na een beetje rondkijken op Internet zie ik dat ik inderdaad beter een Comperator kan gebruiken.
Ik kan alleen niet vinden hoe ik em dan zou moeten aansluiten.

Kan iemand een schemaatje neerzetten waaruit ik de werking van een comperator goed kan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
_/-\o_
Hij is bekeert :P

Het schema heb je al, hierboven (zou iemand het nog wel ff willen nakijken?). De waardes zou je nog moeten berekenen.
FF gegoogled voor uitleg:
Electronica cursussen: http://www.khbo.be/~peuteman/fotoelektronica.htm
De opamp: http://www.khbo.be/~peute...emdeel1/hfst1sem2kan2.pdf
Praktische opamp schakelingen (comperator ed) 1: http://www.khbo.be/~peute...emdeel1/hfst2sem2kan2.pdf
Bij nr 2 staat mijn schakelingetje. De weerstanden staan er niet bij, want hiermee stel je gewoon de spanning mee in dat de opamp binnen krijgt. Zie het maar als een netwerkje dat de aangeboden spanning deelt (spanningsdeler heet het ook).

Praktische opamp schakelingen 2: http://www.khbo.be/~peute...emdeel1/hfst3sem2kan2.pdf

Ik begrijp dat dit erg veel info is, maar het is erg nuttige info. Het berekenen aan de weerstanden kunnen we je wel mee helpen.

/edit
Nog meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparator

[ Voor 37% gewijzigd door JuuL20 op 16-03-2006 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Ik ben idd bekeerd.. :P
Ik snap die schemaatjes nog niet echt maarja, klopt dit:
  • een opamp heeft zelf een voeding nodig, die wordt aangesloten op V+ en V-
  • een opamp vergelijkt de 2 ingangen met elkaar, en bepaald aan de hand daarvan of er spanning over de uitgang staat of niet.
Nu m'n vragen:
  1. Is die uitgangsspanning gelijk aan de voedingsspanning?
  2. Is zo'n spanningsverdeler nodig omdat de condensator in het begin de volledige spanning doorlaat (en dat is 55 of 200 v in dit geval)?
alvast bedankt hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
ceesietopc schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 15:57:
Ik ben idd bekeerd.. :P
Ik snap die schemaatjes nog niet echt maarja, klopt dit:
  • een opamp heeft zelf een voeding nodig, die wordt aangesloten op V+ en V-
  • een opamp vergelijkt de 2 ingangen met elkaar, en bepaald aan de hand daarvan of er spanning over de uitgang staat of niet.
Nu m'n vragen:
  1. Is die uitgangsspanning gelijk aan de voedingsspanning?
  2. Is zo'n spanningsverdeler nodig omdat de condensator in het begin de volledige spanning doorlaat (en dat is 55 of 200 v in dit geval)?
alvast bedankt hé.
Jouw aannames kloppen inderdaad. Jouw vragen:
1. Ja, volgens mij wel (niet 100% zeker)
2. Een comparator kan meestal maar spanningen meten tussen 0 en 5v. Alles daarbuiten sloopt de comparator. Met zo'n spannings deler kan je de spanning door een waarde x (afhankelijk van weerstanden) delen waardoor je onder de 5v komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
ceesietopc schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 15:57:
Een comparator is een speciaal type opamp (eentje met erg hoge versterking zodat hij snel schakelt, echter werkt een gewone opamp ook wel), die vergelijkt idd de ingangen met elkaar.
Met opamps kun je nog erg veeeeeeeel andere schakelingen maken: filters, gelijkrichters, versterkers, sommatie schakelingen etc etc.
• Is die uitgangsspanning gelijk aan de voedingsspanning?
In principe wel jah. Als je een rail to rail opamp hebt gaat hij volledig tot de voedingsspanningen. Is het geen rail to rail opamp dan kan hij niet helemaal tot de voedingsspanningen en zit hij er iets onder (maakt in dit geval niets uit).
Ze schakelen tussen of de v+ of de v-. Dus als je hem met een enkele voeding voedt van 5V dan schakelt hij tussen 0V en 5V.
Gebruik je een symmetrische voeding van bijvoorbeeld -10V en +10V, dan schakelt hij tussen -10V en 10V (dus niet 0V!!).
• Is zo'n spanningsverdeler nodig omdat de condensator in het begin de volledige spanning doorlaat (en dat is 55 of 200 v in dit geval)?
Nee, in het begin moet de condensator eerst worden gevult en laat hij niets door. Pas als hij vol zit staat de volle spanning, 55 of 100V, over die condensator. En daar kan je opamp niet tegen. Waarschijnlijk voldoet een simpele weerstand ertussen ook wel, maar dat weet ik niet zeker. Nattebakje? :)
2. Een comparator kan meestal maar spanningen meten tussen 0 en 5v. Alles daarbuiten sloopt de comparator. Met zo'n spannings deler kan je de spanning door een waarde x (afhankelijk van weerstanden) delen waardoor je onder de 5v komt.
Als je voedingsspanning 5V is klopt dit (het slopen weet ik niet :P).
Maar als je bijv een voedingsspanning van 15V hebt kan je er wel een signaal van 15V instoppen hoor. Of hij stuk gaat bij een hogere spanning weet ik niet, zou best kunnen.

[ Voor 30% gewijzigd door JuuL20 op 16-03-2006 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
JuuL20 schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 16:08:
[...]

Nee, in het begin moet de condensator eerst worden gevult en laat hij niets door. Pas als hij vol zit staat de volle spanning, 55 of 100V, over die condensator. En daar kan je opamp niet tegen. Waarschijnlijk voldoet een simpele weerstand ertussen ook wel, maar dat weet ik niet zeker. Naftebakje? :)
De condensator zal, als hij leeg is, proberen gevuld te geraken, dus erg veel stroom trekken (kortsluiting spelen). Die "weerstand voor het laden" voorkomt dat je voeding eruit klapt. Langzaamaan zal de spanning over de condensator stijgen tot de spanning uit de gelijkrichter (wortel(2)*uitgangsspanning transformator).
Opamps bestaan in vele soorten, voor verschillende voedingsspanningen, maar voor de volledige spanning worden ze wel duurder/minder courant. Spanningsdeler is het gemakkelijkste, want met gewoon een weerstandje blaas je toch de opamp op (een opamp trekt bijna geen stroom, dus staat er bijna geen spanning over de ene weerstand, dus de spanning is bijna de spanning over de elco, dus blaas je ws je opamp op.)
In deze toepassing zie ik eingenlijk niet hoe je het anders zou kunnen, als je de spanning meet over de "weerstand voor laden" zou je nog kunnen met diodes naar de voedingsspanning van de comparator kunnen werken, maar dan bespaar je een weerstand en heb je 2 extra diodes nodig, en een condensatortje (tis een pulserende stroom).
Het getekende schema is eigenlijk de handigste oplossing. Er zit nog een grote FOUT in het schema! De comparator kan niet werken, zolang je niet op het knopje drukt, want de ingang (uit de spanningsdeler over de elco) is niet gerefereerd tov de comparator. Hang de massa's samen, zet dat weerstandje en knopje in serie (rechterkant) in de draad naar de gate van de SCR, en verbind de massa's gewoon van de 2 schema's, dat werkt wel.
[...]
Als je voedingsspanning 5V is klopt dit (het slopen weet ik niet :P).
Maar als je bijv een voedingsspanning van 15V hebt kan je er wel een signaal van 15V instoppen hoor. Of hij stuk gaat bij een hogere spanning weet ik niet, zou best kunnen.
Een opamp kan idd geen spanning hoger/lager dan zijn voedingsspanningen aan, maar je kan niet boven de maximale voedingsspanning gaan (zie de datasheet).

[ Voor 24% gewijzigd door naftebakje op 16-03-2006 17:22 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
En nog bedankt voor de aanvulling/uitleg.
Idd, opamp heeft erg hoog ohmige ingangen, dan zou je een heeeel erg hoogohmige weerstand moeten nemen. Geen mooie oplossing.
Er zit nog een grote FOUT in het schema! De comparator kan niet werken, zolang je niet op het knopje drukt, want de ingang (uit de spanningsdeler over de elco) is niet gerefereerd tov de comparator. Hang de massa's samen, zet dat weerstandje en knopje in serie (rechterkant) in de draad naar de gate van de SCR, en verbind de massa's gewoon van de 2 schema's, dat werkt wel.
Oeps! Ik vroeg me al wel af of dat goed ging met die spanningsdeler links. Zal het veranderen.

/edit
*Updated*

/edit2
@ naFtebakje, geen id. Ik ken de werking van een SCR niet eens...

[ Voor 131% gewijzigd door JuuL20 op 16-03-2006 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Hier ben ik wel niet helemaal zeker van, maar is het niet beter die SCR en de spoel van plaats te wisselen? Zo wordt de SCR zowiezo helemaal uitgestuurd, wat de spoel ook doet.
Verder klopt het schema nu.

[ Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 16-03-2006 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
naftebakje schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 17:25:
Hier ben ik wel niet helemaal zeker van, maar is het niet beter die SCR en de spoel van plaats te wisselen? Zo wordt de SCR zowiezo helemaal uitgestuurd, wat de spoel ook doet.
Verder klopt het schema nu.
Dat is inderdaad wel een goed idee omdat de spanning nu ten opzichte van de spoel is en niet ten opzichte van de min.
JuuL20 schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 17:02:/edit2
@ naFtebakje, geen id. Ik ken de werking van een SCR niet eens...
Een SCR in het kort: als je een spanning over de gate (of hoe dat ook nu weer heet :P vergeet ik iedere keer, het aanstuur pinnetje) zet gaat de SCR geleiden. Vervolgens blijft hij open staan zolang de stroom boven de holding current is. Als je dus een batterij en een lampje samen met een SCR in serie zet en vervolgens zet je de SCR aan dan zal het lampje blijven branden totdat de batterij leeg is, ongeacht of je de aanstuur spanning weghaalt.

[ Voor 42% gewijzigd door lemming_nl op 16-03-2006 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Alle mensen, wat een berichten :P

Ik heb nog een opmerking/vraagje:
Gaat het nu wel goed met die SCR, omdat de - van het "triggercircuitje" nu via allerlei weerstanden e.d. achter de spoel terechtkomt. Ik denk zelf van wel, maarja... beter ff vragen.

Ik ga nog ff tekenen en plaats het uiteindelijke schema natuurlijk weer hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
ceesietopc schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 18:06:
Ik heb nog een opmerking/vraagje:
Gaat het nu wel goed met die SCR, omdat de - van het "triggercircuitje" nu via allerlei weerstanden e.d. achter de spoel terechtkomt. Ik denk zelf van wel, maarja... beter ff vragen.
Jah hoor, zolang er geen gesloten stroomkring is kan er geen stroom lopen. En die SCR schakel je aan of uit met die drukknop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
hier het schema.. Ik heb "instelpunt" opgevat als potmeter, correct me if i am wrong.
http://i5.photobucket.com/albums/y180/ceesietopc/schema2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Dan moet je dat deel van die FET wel weghalen ;) Daarvoor zit die comparator er juist.
Instelpunt kan met potmetertje jah, kan ook door te berekenen en een vaste weerstand voor te nemen.

En ben je van plan om echt een batterij te gebruiken? Kan je dan beter een voedinkje voor maken.

[ Voor 22% gewijzigd door JuuL20 op 16-03-2006 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
tsja.. stomme fout. Gewoon vergeten weg te halen.
maarja.. verbeterde versie staat bijna online. En ik doe t gewoon op een batt. wel zo simpel :P

edit: schema http://i5.photobucket.com/albums/y180/ceesietopc/schema3.png
edit2: ik heb trouwens nog wel wat hulp nodig voor het berekenen van de weerstanden, en de uiteindelijke parts/price list

[ Voor 45% gewijzigd door ceesietopc op 16-03-2006 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
ceesietopc schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 19:50:
maarja.. verbeterde versie staat bijna online. En ik doe t gewoon op een batt. wel zo simpel :P

edit2: ik heb trouwens nog wel wat hulp nodig voor het berekenen van de weerstanden, en de uiteindelijke parts/price list
Wel dan, vul alles in wat je al weet op het schema, de rest helpen we je wel bij. Ik kan je wel aanraden geen gewone 9V batterij te nemen, daar zit eigenlijk erg weinig energie in (gaat niet lang mee), voor zijn prijs. Eventueel kan je eens zoeken, bij de betere DHZ winkel vind je van die blokbatterijen van in wegsignalisatie, 4.5V, die kosten bijna niets en gaan wel een tijdje mee. Zet dan wel een elco over de batterij, zodat hij de piekstroom voor de aansturing van de SCR kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:05
ceesietopc schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 19:50:

Ik zou nog een weerstandje van de gate van je scr naar massa toevoegen. Zwevende gates maken me altijd een beetje nerveus...
En als tweede, waarom niet een "el cheapo" multimetertje gebruiken in plaats van een comparator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
jeronimo2003 schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 22:38:
[...]

Ik zou nog een weerstandje van de gate van je scr naar massa toevoegen. Zwevende gates maken me altijd een beetje nerveus...
En als tweede, waarom niet een "el cheapo" multimetertje gebruiken in plaats van een comparator?
Ik heb ook een goedkoop multimetertje op mijn condensatoren aangesloten maar das toch niet zo'n succes. Hij heeft een 5% afwijking omlaag. Ik dacht dat ik pas op 380 zat terwijl hij in het echt over de 400 heen was (heb ook betere multimeter). Bij lagere voltages is het minder erg maar toch niet leuk als je condensatoren kapot gaan omdat je ze te ver oplaad + een comparator kan je ook gebruiken om het laden te onderbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
jeronimo2003 schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 22:38:
[...]

Idd, zwevende gate is niet zo netjes. Weerstandje van een 10tal kOhm naar massa zou genoeg moeten zijn gok ik zo.
En waarom een comparator: een comparator kost ongeveer 15 eurocent,en een paneelmetertje kost 5€. Maar als TS ergers zo'n metertje heeft liggen, kan er 1 spanningsdeler en 1 comparator bespaard worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Ik zie trouwens net dat er iets vergeten is. Er moet nog een diode antiparallel over de spoel heen staan. Anders sloop je de condensator/SCR. Antiparallel betekend dat de diode parallel aan de spoel moet staan alleen met het streepje naar de + kant van de condensator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Idd, dat mag iemand anders gaan editten

[ Voor 3% gewijzigd door JuuL20 op 17-03-2006 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
geupdate versie van het schema.
ik denk dat het niet helemaal klopt, die 3 xtra weerstandjes voor die drijvende gate. Maarja.. commentaar is welkom.http://i5.photobucket.com/albums/y180/ceesietopc/schema4.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Hehehe de gate zit bij je SCR, nu zweeft ie nog steeds.
Een weerstand rechtsonderaan, tussen de onderste 2 pinnen van de SCR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
updated: http://i5.photobucket.com/albums/y180/ceesietopc/schema5.png
klopt ie zo? en kan ik nu echt beginnen met de part list?

[ Voor 50% gewijzigd door ceesietopc op 17-03-2006 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Jah hoor, lijkt me goed.
Zet nog wel ff een 100nF condensatortje over de opamp voedingen en een xxxuF (100 ofzo?) elco.

Nog over je batterij voeding nagedacht? Ik zou een gewoon voedinkje daarvoor gebruiken. Je hebt vast wel een adaptertje liggen ofzo.

[ Voor 37% gewijzigd door JuuL20 op 17-03-2006 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Ik ben idd nog een beetje aan het twijfelen over een voeding of een batt.
Er werdt hierboven iets gezegd over een 9v blokje, dat die heel snel leeg is. Hoe snel is heel snel?

Ik ga em eerst testen op een labvoeding, en als dat werkt op een trafo op het lichtnet. Die bruggelijkrichter is dus nog niet gelijk nodig. Ik ga nog es ff tekenen voor die condensatortjes.

edit: zou iemand anders dat ff in willen tekenen (schetsen). Ik snap niet echt waar ik ze moet zetten. Gewoon een elco en een condensator in serie achter elkaar van de plus naar de min van de opamp voeding?

[ Voor 23% gewijzigd door ceesietopc op 17-03-2006 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
ceesietopc schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 12:17:
edit: zou iemand anders dat ff in willen tekenen (schetsen). Ik snap niet echt waar ik ze moet zetten. Gewoon een elco en een condensator in serie achter elkaar van de plus naar de min van de opamp voeding?
Parallel over de voedingen, een pootje aan + en eentje aan gnd.
Hoe snel is heel snel?
Ligt eraan hoeveel stroom je trekt.

Niet lullig bedoelt maar ik heb het id dat je geen flauw benul hebt waar je mee bezig bent. Als je nou eens een basis elektro cursus doorleest? We kunnen je niet elk klein dingetje uitleggen, ook is het wel handig voor je eigen veiligheid als je weet wat je doet.

[ Voor 33% gewijzigd door JuuL20 op 17-03-2006 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Sorry, bedankt voor je hulp, maar ik snap het niet.
zou je het ff in paint erbij willen kladden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Jah vanavond, lees eerst dit maar door voordat je verder gaat:
http://home.planet.nl/~he...ronics/course/course.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Je hebt waarschijnlijk wel gelijk...
Ik zal nog eens in die cursus kijken. (ik heb er al een keer gekeken).

Hoe zal ik het zeggen...

wat bedoel je met voedingen? De grote elco, de trafo, of alleen de opamp voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
ceesietopc schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 12:57:
wat bedoel je met voedingen? De grote elco, de trafo, of alleen de opamp voeding?
Sorry, ik bedoel alleen voor de opamp.
De grote elco is eigenlijk hetzelfde id voor je andere voeding ;) --> mooie strakke voeding krijgen.
De elco waar ik het over had xxxuF die zorgt ervoor dat de grote rimpel weggaat en de kleine condensator van 100nF haalt de piekjes weg. Ook voorkomen ze oscillaties van de Opamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-09 16:25
Hoe snel je batterij leeg is hangt van je scr af, ik weet niet hoe veel stroom zon ding graag wil hebben op de gate, maar een 9v blokje kan niet zo gek veel leveren. Een opamp kost niet zo veel stroom, die dingen kunnen wel een tijdje draaien op een 9v blokje, ik schat een uur of iets meer, niet minder iig. Als je het precies wil weten moet je ff in de datasheet van je opamp kijken, hoe veel stroom hij trekt, je weerstandjes kun je wel zonbeetje verwaarlozen mits deze in de kOhm regio zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Ik ga het gewoon proberen met een batterij.
hierbij een update van het schema, ik hoop dat ik alles goed begrepen heb.
http://i5.photobucket.com/albums/y180/ceesietopc/schema6.png
Dit keer ben ik niet zeker over de + & - van de kleine elco voor het afvlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Bijna goed. De kleine condensator heeft geen + en -, het maakt niet uit hoe om je hem zet.
De grotere electrolytische condensator (elco is dus speciaal type condensator) heeft idd wel een + en -.

Jij hebt nu de elco en condensator in serie, je moet ze parallel zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
ik bedoelde met kleine elco dezelfde als die jij hierboven verteld. Ik wilde dat er geen verwarring ging ontstaan tussen de "hoofd"elco en de kleine elco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Ja oke, maar die elco en condensator die je hebt toegevoegt moeten parallel.

Maar dit heeft weinig nut zo, een huis bouwen zonder fundering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Zo lijkt hij me goed. Nu nog de waardes van de weerstanden invullen. Alvast een tip voor de diode over de spoel: neem een grote (6A 1000V ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Ik wilde dus vanavond die waardes proberen in te vullen.
Het eerste wat ik wilde gaan doen is een opamp te kiezen.
Ik naar conrad, kan ik nergens opamps vinden.
iemand tips? het enige wat ik kon vinden waren Op-versteker-IC's :? maar daar kon ik ook geen wijs uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
ceesietopc schreef op zaterdag 18 maart 2006 @ 19:10:
Ik wilde dus vanavond die waardes proberen in te vullen.
Het eerste wat ik wilde gaan doen is een opamp te kiezen.
Ik naar conrad, kan ik nergens opamps vinden.
iemand tips? het enige wat ik kon vinden waren Op-versteker-IC's :? maar daar kon ik ook geen wijs uit.
Volgens mij moet je bij comparator ICs kijken. Je hebt vrij veel keuze en volgens mij maakt het allemaal niet zo heel veel uit. Je moet er een hebben die de voedings spanning moet kunnen hebben die jij levert. Verder zou ik niet weten wat er verder echt uitmaakt. Sommige zullen sneller zijn dan andere maar dat maakt voor jou niet uit. Gewoon het data blad doorkijken wat erbij zit, dan zie je wat voor eigenschappen ze hebben. Je hoeft trouwens geen double comparator ofzo te hebben dus de versies met 16 pinnetjes zijn voor jou overkill.

[ Voor 15% gewijzigd door lemming_nl op 18-03-2006 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
dus de eerst genoemde comperator voldoet voor mij?
de eerste in het rijtje bij conrad?

edit:http://www2.produktinfo.c...1-en-KOMP_LM311DT_STM.pdf
dit is volgensmij precies wat we zoeken?

[ Voor 49% gewijzigd door ceesietopc op 18-03-2006 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
ceesietopc schreef op zaterdag 18 maart 2006 @ 20:27:
dus de eerst genoemde comperator voldoet voor mij?
de eerste in het rijtje bij conrad?

edit:http://www2.produktinfo.c...1-en-KOMP_LM311DT_STM.pdf
dit is volgensmij precies wat we zoeken?
Volgens mij is die inderdaad perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Ik heb nog een paar vragen over die IC:
  • Er staat bij dat de supply voltage 5v to 15v is. Houdt dit in dat er geen speciale opamp voeding nodig is?
  • Betekent die differential input voltage dat de (non)inverting input onder de 30v moeten blijven.
  • Wat houdt dit in:
    Afbeeldingslocatie: http://i5.photobucket.com/albums/y180/ceesietopc/inputcurrentoid.png
    Gaat dit over de maximale stroom op de twee inputs? En wat is dan de offset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Supply 5V to 15V wil zeggen dat je hem kan voeden met 5V tot 15V, niet meer. Dus op de positieve voedingsdraad kan je maximum 15V zetten, op de negatieve voedingsdraad (waar jij de massa aan hangt) kan je -15V hangen (om een wisselspanning erdoor te gooien, heb je niet nodig).

Differential (verschillende) input (ingang) voltage: het maximale spanningsverschil tussen de 2 ingangen. Das erg simpel, je mag niet boven/onder de voedingsspanningen gaan, dus bij voeden met +15V en -15V mag er 30V verschil zijn tussen de ingangen. Jij zal em voeden met +5V en massa, dus mag er tussen de ingangen maximaal 5V verschil zijn.

Die IC's zijn niet perfect, ideaal zou zijn als ze op de ingangen geen stroom vragen, en er geen enkel verschil zit tussen de 2 ingangen. In werkelijkheid is dit wel zo, de maximale stroom die naar de ingang gaat is 150nA. En die offset current zegt hoe groot het verschil tussen de ingangen is ofzo, daar ben ik niet zo zeker van (offset spanning of percentage is interessanter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Een opamp heeft erg hoog ohmige ingangen, dus als je binnen het spanningsbereik blijft zal er erg weinig stroom lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Ik mis hier iets..
Ik was eigenlijk van plan em te gaan voeden met uhm.. een 9v blokje? of een 4,5 volt platte batt.
Hoe kom je bij 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
ceesietopc schreef op zondag 19 maart 2006 @ 11:32:
Ik mis hier iets..
Ik was eigenlijk van plan em te gaan voeden met uhm.. een 9v blokje? of een 4,5 volt platte batt.
Hoe kom je bij 5?
Oh ja, sorry, standaard wordt meestal met 5V gewerkt (TTL-niveau), maar het moet idd nog aangepast worden aan wat je uiteindelijk wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Ok, dan volg ik het nog :P
Als ik het goed begrijp moet ik nu zorgen dat de 2 ingangen dmv spanningsdelers onder de 30 volt blijven. 1 van de 2 moet een beetje te varieren zijn, om in te kunnen stellen wanneer het ledje aan moet gaan.
De weerstand voor de LED moet dus gewoon precies hetzelfde zijn als de weerstand die je normaal zou gebruiken na bij 9 volt batt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
ceesietopc schreef op zondag 19 maart 2006 @ 11:58:
Als ik het goed begrijp moet ik nu zorgen dat de 2 ingangen dmv spanningsdelers onder de 30 volt blijven.
Nee onder je voedingsspanning, dus onder 9V (ik zou wat marge nemen)
De weerstand voor de LED moet dus gewoon precies hetzelfde zijn als de weerstand die je normaal zou gebruiken na bij 9 volt batt.
Idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Owja... dat was ik ff vergeten.
Dan ga ik zitten rekenen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
ik ben volgensmij een beetje aan het vastlopen.

Klopt dit: (idd, dat heb ik al meer gevraagd :+)
Zolang de "hoofdelco" niet vol is, laat hij stroom door (max 55v, als de stroom die de voeding levert 55 is.) Die stroom neemt af, tot de elco vol is. Dan laadt ie niets meer door. De weerstanden 6&7 moeten ervoor zorgen dat die max. 55v gereduceerd wordt tot max. 9 volt. Die spanning komt over de + input van de opamp te staan.
De weerstanden 4 & 5 moeten ervoor zorgen dat de stroom die de 9v batt levert gereduceerd wordt tot een heel klein beetje. (net boven 0v) Die spanning komt over de - input van de opamp te staan. De opamp zorgt ervoor dat er spanning (9v) over de output komt te staan als de spanning over de + input lager is als de spanning over de - input.

Ik zal vast hier en daar stroom & spanning door elkaar gehaalt hebben, maar volgensmij is het aardig te begrijpen :P
Nog een vraag: Is de maximale stroom die er door de opamp inputs mag lopen 150nA? Dan heb je aardig dikke weerstanden nodig, lijkt me?

edit: plaatje erbij: http://i5.photobucket.com/albums/y180/ceesietopc/schema7.png

[ Voor 6% gewijzigd door ceesietopc op 19-03-2006 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Ten eerste: die 150nA is de maximale stroom die naar de ingangen van de opamp kan lopen, dat is gewoon wat lekstroom, daar moet jij niets aan beperken ofzo, je geeft gewoon een spanning op de ingangen, die 150nA is zo klein dat je die mag vergeten (tenzij je de spanningsdeler bepaalt, je moet dan de grootteorde zo nemen dat die 150nA idd te verwaarlozen is, dus de weerstandswaarde onder 100kOhm houden).

En je snapt blijkbaar niet wat een elco doet, ik ga het nog eens herhalen: Als hij leeg is, en je begint hem op te laden, staat er geen spanning op (maar loopt er een grote stroom). Langzaamaan geraakt hij vol, en zal de stroom zakken, en de spanning stijgen.
Eenmaal de elco vol is, dan pas zal de volledige voedingsspanning over de elco staan, en dat is natuurlijk het moment waarop je het ledje wil laten branden.
Met 6 en 7 zorg je ervoor dat de spanning die tijdens het laden van 0V naar 55V gaat, omgezet wordt naar (bijvoorbeeld delen door 10, dus R6 9kOhm nemen, en R7 1kOhm nemen) 0V tot 5,5V.
Dan stel je met R4 en 5 een spanning in waarbij je vind dat hij vol genoeg is. Wil je hem bijvoorbeeld tot 50V laden, dan stel je ze in zodat er 5V uitkomt, vanaf dan zal die led gaan branden.
En die weerstand voor de led is idd dezelfde als wanneer je de led rechtstreeks aan de batterij zou hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
ceesietopc schreef op zondag 19 maart 2006 @ 13:20:
Zolang de "hoofdelco" niet vol is, laat hij stroom door (max 55v, als de stroom die de voeding levert 55 is.) Die stroom neemt af, tot de elco vol is.
En als de elco vol is staat de voedingsspanning erover (55V).
Dan laadt ie niets meer door. De weerstanden 6&7 moeten ervoor zorgen dat die max. 55v gereduceerd wordt tot max. 9 volt.
Spanning wordt gedeelt.
Die spanning komt over de + input van de opamp te staan.
Jups
De weerstanden 4 & 5 moeten ervoor zorgen dat de stroom die de 9v batt levert gereduceerd wordt tot een heel klein beetje. (net boven 0v)
Waarom net boven 0V? Het ligt er net aan hoe je hem insteld. En de weerstanden zitten er om de spanning te delen, niet om de stroom te reduceren. Het is wel handig als je ze hoog ohmig kiest, dat scheelt wel stroom.
Die spanning komt over de - input van de opamp te staan. De opamp zorgt ervoor dat er spanning (9v) over de output komt te staan als de spanning over de + input lager hoger is als de spanning over de - input.
Nog een vraag: Is de maximale stroom die er door de opamp inputs mag lopen 150nA? Dan heb je aardig dikke weerstanden nodig, lijkt me?
JuuL20 schreef op zondag 19 maart 2006 @ 11:08:
Een opamp heeft erg hoog ohmige ingangen, dus als je binnen het spanningsbereik blijft zal er erg weinig stroom lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
naftebakje schreef op zondag 19 maart 2006 @ 14:21:
En je snapt blijkbaar niet wat een elco doet, ik ga het nog eens herhalen: Als hij leeg is, en je begint hem op te laden, staat er geen spanning op (maar loopt er een grote stroom). Langzaamaan geraakt hij vol, en zal de stroom zakken, en de spanning stijgen.
Eenmaal de elco vol is, dan pas zal de volledige voedingsspanning over de elco staan, en dat is natuurlijk het moment waarop je het ledje wil laten branden.
Met 6 en 7 zorg je ervoor dat de spanning die tijdens het laden van 0V naar 55V gaat, omgezet wordt naar (bijvoorbeeld delen door 10, dus R6 9kOhm nemen, en R7 1kOhm nemen) 0V tot 5,5V.
Dan stel je met R4 en 5 een spanning in waarbij je vind dat hij vol genoeg is. Wil je hem bijvoorbeeld tot 50V laden, dan stel je ze in zodat er 5V uitkomt, vanaf dan zal die led gaan branden.
En die weerstand voor de led is idd dezelfde als wanneer je de led rechtstreeks aan de batterij zou hangen.
Over die elco, zo bedoel ik het niet.
Ik bedoel dat er geen stroom meer doorheen kan lopen, dus achter de elco.

als je een ledje, gelijk achter een condensator zet, (in serie dus), dan is het toch zo dat als de condensator vol zit, het ledje uigaat? dat de condensator zich gedraagt als een diode in sperstand?
Kan best dat het er niks mee te maken heeft trouwens.. Ik ga de afgelopen 2 berichten nog maar eens lezen, want het duurt ff voordag ik ze snap :)

edit: ik snap het.
Ik vindt dat delen door 10 idee wel een goed idee. Ga ik doen.
Bij 6 & 7 is het toch gewoon een kwestie van een 9kOhm weerstand, en een 1 kOhm weerstand.
Bij 4 & 5 moet 5 een weerstand van 470Ohm en 5 een potmeter als deze:
http://www2.produktinfo.c...htdrehwi_C18_1_0K_Ohm.pdf
Ik kan er geen vinden met een kleiner bereik? Ik dacht dat ik moest zoeken naar iets van 10 Ohm to 200 Ohm

[ Voor 15% gewijzigd door ceesietopc op 19-03-2006 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
ceesietopc schreef op zondag 19 maart 2006 @ 14:43:
[...]

als je een ledje, gelijk achter een condensator zet, (in serie dus), dan is het toch zo dat als de condensator vol zit, het ledje uigaat? dat de condensator zich gedraagt als een diode in sperstand?

Kan best dat het er niks mee te maken heeft trouwens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
[...]

Over die elco, zo bedoel ik het niet.
Ik bedoel dat er geen stroom meer doorheen kan lopen, dus achter de elco.

Kan best dat het er niks mee te maken heeft trouwens.. Ik ga de afgelopen 2 berichten nog maar eens lezen, want het duurt ff voordag ik ze snap :)
We meten de spanning parallel over de condensator. Een ledje in serie zetten met de condensator heeft hier niets mee te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Oke.. dat is dus niet zo :P
hoe kom ik daar dan bij :S

Maarja, check m'n vragen in de edit van m'n laatste post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
[...]
edit: ik snap het.
Ik vindt dat delen door 10 idee wel een goed idee. Ga ik doen.
Bij 6 & 7 is het toch gewoon een kwestie van een 9kOhm weerstand, en een 1 kOhm weerstand.
Bij 4 & 5 moet 5 een weerstand van 470Ohm en 5 een potmeter als deze:
http://www2.produktinfo.c...htdrehwi_C18_1_0K_Ohm.pdf
Ik kan er geen vinden met een kleiner bereik? Ik dacht dat ik moest zoeken naar iets van 10 Ohm to 200 Ohm
Ik heb expres niet gezegd dat die R5 eigenlijk de potmeter moest zijn, je hebt em door. Dan ga ik nu iets zeggen wat mss raar klinkt, maar je zal het wel begrijpen. Die R4 (gewone weerstand) en R5 (potmeter) blijven staan zoals ze zijn, maar de draad naar de -ingang van de comparator hangen we nu aan de sleper (met dat pijltje) van R5. Zo blijft de weerstand vanuit de batterij gezien hetzelfde als je aan de potmeter draait, en verandert de spanning op de -ingang zoals je wil.

Hoe kom je trouwens bij 470 Ohm en 10 tot 200 Ohm voor R5 en R4? Dat is een redelijk kleine weerstand, dus gaat je batterij sneller leeg, zonder dat het nodig is. Ik heb al uitgelegd dat 100kOhm het maximum is, dus ongeveer 10KOhm is goed. Die kan je dan gaan opsplitsen in R4 en R5, hoe kleiner het weerstandje hoe kleiner het stuk spanning, dus moet je nu gaan bepalen tussen welke spanningen je wil kunnen kiezen.

Weet je trouwens dat je nu een waterdichte potmeter hebt gekozen, dat lijkt me niet de bedoeling, kost je onnodig veel geld.

[ Voor 5% gewijzigd door naftebakje op 19-03-2006 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
En let ook op logaritmisch/lineaire potmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Dus het schema wordt dan zo:
http://i5.photobucket.com/albums/y180/ceesietopc/schema8.png
Ik dacht trouwens aan een spanningen tussen 3 en 5.5 volt.

[ Voor 23% gewijzigd door ceesietopc op 19-03-2006 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Niet echt :P
Denk eens na waarom niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Oke.. ik ga dus nadenken hé. :P :+
zo'n ding heeft 3 pinnen, 1tje voor de slede (pin 2 in de afbeelding), en elke kant van de vaste weerstand heeft er één (pin 1&3 in de afbeelding).
Afbeeldingslocatie: http://i5.photobucket.com/albums/y180/ceesietopc/potmeter.png
Als je pin 1 & 2 verbindt, heb je een bepaalde weerstand, zeg 100 Ohm. (rode lijn)
Verbindt je 1 & 3 , heb je de hele weerstand, zeg 1 kOhm (blauwe lijn)
verbindt je 2 & 3 , heb je een bepaalde weerstand, zeg 900 Ohm. (groene lijn)
- ik weet dat de verhoudingen niet kloppen

Waar doe ik het fout?

[ Voor 11% gewijzigd door ceesietopc op 19-03-2006 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Netjes! Dat klopt hoor :)
Het zit hem in de aansluitingen, waar haalt hij nou de spanning vandaan? En wat doet die losse weerstand? (stromen lopen in kringen, dus daar kan niets doorlopen)

Zo'n opamp, daar moet je een spanning in stoppen, er komt geen spanning uit aan de input ;)

Denk maar aan het vorige schema wat ik had gepost, die zonder potmeter. Als je die 2 weerstanden vervangt voor alleen 1 potmeter en dan die uitleg van jou in gedachten. Dan moet je er komen.

[ Voor 48% gewijzigd door JuuL20 op 19-03-2006 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
woops :+
zo beter http://i5.photobucket.com/albums/y180/ceesietopc/schema9.png

edit: Gelijk nog een vraagje over spanningsdelers, want die dingen zijn nog niet helemaal duidelijk voor me. Als je 2 weerstanden in serie zet, met een voeding van 9v , dan zit er tussen die weerstanden 4.5 volt, ongeacht de weerstand van die weerstanden. Dat lijkt mij heel onwaarschijnlijk, dus hoe zit het wel? en hoe gaat het dan bij spanningsdelers met 3 weerstanden. Ik heb in die cursus elektronica gekeken, maar ik kon er niet echt wijs uit.

[ Voor 72% gewijzigd door ceesietopc op 19-03-2006 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Haalt die emoticon maar weg hoor juul...
Jij verdient em meer: _/-\o_ (en voor naftebakje en lemming _/-\o_ _/-\o_ )
en voor de anderen _/-\o_ .

Maar wil je nu dan nog even antwoorden op de vraag in m;n edit :X :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
ceesietopc schreef op zondag 19 maart 2006 @ 19:58:
dan zit er tussen die weerstanden 4.5 volt, ongeacht de weerstand van die weerstanden.
Nee hoor.
Hoe hoger de weerstand hoe hoger de spanning is die over de weerstand staat.
Heb je een 1kOhm weerstand en een 9kOhm weerstand, dan staat 9/10 deel van de spanning over de 9k weerstand en 1/10 deel van de spanning over de 1k weerstand.
Ik heb in die cursus elektronica gekeken, maar ik kon er niet echt wijs uit.
Kijk! Zo kom je er wel.
Pagina: 1 ... 3 ... 17 Laatste