Het Grote Coilgun Topic

Pagina: 1 ... 4 ... 17 Laatste
Acties:
  • 117.042 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 21:05
dus over A staat 8 volt, en over B 3 volt en over c 0 volt
http://i5.photobucket.com...0/ceesietopc/spanning.png

Beetje inactief... maar toch best aanwezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
http://users.pandora.be/e...applets/ph14e/combres.htm
kijk hier maar eens, mooier kan je het niet krijgen :)

Hier staan er nog meer:
http://users.pandora.be/educypedia/electronics/javabasic.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
volgensmij snap ik het.
als ik het zo eens naast die applets leg, klopt mijn tekeningtje ook. Ik bedoel trouwens steeds de spanning tussen het punt en de min van de batt. (mss had ik dat er even bij moeten zetten :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Idd.
Er wordt vaak gezegt: over X staat ....Volt. Men bedoelt dan de spanning over X en Ground.
Als er een andere spanning wordt bedoelt dan ten opzichte van ground zegt men bijvoorbeeld: de spanning over punt A en B ofzo.

Dus jij zegt over A staat 8 Volt, dat is correct. Die ten opzichte van de ground hoef je niet te vermelden, daar gaat men vanuit omdat jij maar 1 punt aangeeeft.
Anders zou je de spanning over A en B zeggen bijvoorbeeld.

pff lange uitleg over iets simpels :P

[ Voor 23% gewijzigd door JuuL20 op 19-03-2006 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Ach ja... dankjewel iig. :D

edit: Hier het schema, bijna alles ingevuld: http://ceesietopc.awardspace.com/Coilgun1.doc

[ Voor 68% gewijzigd door ceesietopc op 19-03-2006 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
R5: mag stuk hoger, 1k a 2k, gaat je batterij stuk langer mee
R7: is al gezegt, enkele tientallen kOhm
C2: 100nF, spanning hoef je niet op te letten is voldoende
C3: tja, paar honderd uF spanning meer dan 9V
P1: 10kOhm ofzo, logaritmisch. Trimpotmeter is wel een goed id kan je instellen met een schroevendraaier en is goedkoop.

De SCR is een thyristor als ik me niet vergis, kijk daar maar eens naar. Verder weet ik er weinig vanaf.

[ Voor 14% gewijzigd door JuuL20 op 19-03-2006 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
JuuL20 schreef op zondag 19 maart 2006 @ 21:25:
P1: 10kOhm ofzo, logaritmisch. Trimpotmeter is wel een goed id kan je instellen met een schroevendraaier en is goedkoop.

De SCR is een thyristor als ik me niet vergis, kijk daar maar eens naar. Verder weet ik er weinig vanaf.
Dat rijtje even erin zetten en je kan morgen onderdelen halen denk ik zo. Over die D1. Diode 600A 1000v. Die ga je niet vinden. Ze bestaan wel maar zijn best wel duur. 6A is meer dan genoeg omdat je weliswaar een veel hogere stroom krijgt maar het is maar een piek stroom, die duurt heel kort en dat kan zo'n diode wel hebben. Je kan voor de zekerheid 2 diodes parallel zetten zodat ze samen wat meer kunnen hebben. Verder over die SCR: ik zou op marktplaats gaan zoeken. Te groot bestaat niet, en ze zijn vast wel redelijk goedkoop te vinden. Als je 'm nieuw wilt kopen zou ik eigenlijk niet weten waar je 'm zou moeten kopen.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Hij is nog iets vergeten: de zekeringen :o
en ander spul, printplaten ed

[ Voor 27% gewijzigd door JuuL20 op 19-03-2006 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:05
Voor weerstand R1 is 0.5W belastbaarheid veel te weinig. Op het moment van instakelen, als je elco nog leeg is, komt de volle spanning hierover te staan. Bij een 55V trafo geeft je dat een piekdissipatie van 12,5W! (55xW2=77V piek P=U2/R=12.6W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
jeronimo2003 schreef op maandag 20 maart 2006 @ 02:16:
Voor weerstand R1 is 0.5W belastbaarheid veel te weinig. Op het moment van instakelen, als je elco nog leeg is, komt de volle spanning hierover te staan. Bij een 55V trafo geeft je dat een piekdissipatie van 12,5W! (55xW2=77V piek P=U2/R=12.6W)
Ik snap je verhaal, het klinkt hartstikke logisch. Ik heb alleen deze weerstand gebruikt omdat de man die het originele schema had gemaakt dat ook deed. Ik ga iets proberen om de weerstand over verschillende weerstanden te verdelen, denk ik.
JuuL20 schreef op zondag 19 maart 2006 @ 22:16:
Hij is nog iets vergeten: de zekeringen :o
en ander spul, printplaten ed
Ik heb totaal geen ervaring met het etsten van printplaten. Is een breadboard niet goed genoeg?
En waar zouden die zekeringen moeten komen?
JuuL20 schreef op zondag 19 maart 2006 @ 21:25:

Als ik R5 hoger maak, gaat m'n led niet meer goed branden, er komt immers gewoon 9v over de uitgang van de opamp te staan http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html
En waarom logaritmisch? Het kan natuurlijk wel, maar is een lineare niet handiger? Dat overal 1 klein stukje draaien hetzelfde is? Of maak ik hier een denkfout?

Ik zal het invullen, bedankt _/-\o_

@lemming
Ik ga alle onderdelen eerst eens goed op een rijtje zetten en een prijslijst maken. Waarschijnlijk gaan de onderdelen via school en betalen zij een deel van de kosten (kans is 50%).

Die SRC is volgensmij gewoon zo te vinden hoor, ik ga nog eens zoeken.
De waardes van de diode controleer ik nog wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
ceesietopc schreef op maandag 20 maart 2006 @ 06:45:
[...]
Ik heb totaal geen ervaring met het etsten van printplaten. Is een breadboard niet goed genoeg?
En waar zouden die zekeringen moeten komen?
[...]
Iig eentje secundair/primair bij je trafo.
Als ik R5 hoger maak, gaat m'n led niet meer goed branden, er komt immers gewoon 9v over de uitgang van de opamp te staan http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html
R=Vvoeding- (Vled/I)
Als je het via die faq doet is het waarschijnlijk dat jouw berekende waarde klopt, dat is vaak tegen de maximale lichtsterkte aan. Bij 1k brand een LED ook wel voldoende.
Anders koop je beide weerstanden en kijk je naar het verschil, het scheelt je wel flink in het verbruik.
En waarom logaritmisch? Het kan natuurlijk wel, maar is een lineare niet handiger? Dat overal 1 klein stukje draaien hetzelfde is? Of maak ik hier een denkfout?
Aaargh, tuurlijk bedoel ik lineair! |:(

Gewoon gaatjesprintplaat is uitstekend.

[ Voor 10% gewijzigd door JuuL20 op 20-03-2006 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
ceesietopc schreef op maandag 20 maart 2006 @ 06:45:
[...]
Ik snap je verhaal, het klinkt hartstikke logisch. Ik heb alleen deze weerstand gebruikt omdat de man die het originele schema had gemaakt dat ook deed. Ik ga iets proberen om de weerstand over verschillende weerstanden te verdelen, denk ik.
[...]
Nee, daar moet je een flinke weerstand voor pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
@ JuuL20: _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ wat een geduld ! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
And again, hier het schema: http://ceesietopc.awardspace.com/T1.doc
Alles wat vet gedrukt is, is voor mij niet duidelijk. Dit betekent niet dat alles wat normaal staat klopt hoor! :9

Over T1: Die moet ik nog opzoeken :)
Over SW1: Die is per ongeluk vet :o
Over C2: Ik kan nergens een condensator vinden met een capaciteit van 100nF. pF en µF wel, maar nergens iets van 100nF (ook geen 100000pF :*) )
Over COIL1: Daar moet ik gewoon nog over nadenken.
Over SCR1: Geen SCR te vinden. ik ga nog ff door datasheets bladeren :7

En over die zekeringen? Tussen de pri en de sec van de trafo? gaat dat niet erg fout?

Als dit allemaal opgelost is , kan ik eindelijk de part/pricelist gaan maken. :9~

@Toff
Helemaal met je eens! _/-\o_ _/-\o_ => Juul20

Awardspace is trouwens een vet relaxte host (8>

[ Voor 9% gewijzigd door ceesietopc op 20-03-2006 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Noem het maar verveling en interesse :P

/edit eerst eten

[ Voor 9% gewijzigd door JuuL20 op 20-03-2006 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Is het zelf goed te doen om electromagneten te maken of haalt het meer uit om ze gewoon te kopen. Kunnen jullie daar iets over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
In het geval van een coilgun:
Ik ben nog nergens kant en klare spoelen tegengekomen, die geschikt zijn voor een coilgun.
Een spoel uit bijv. een trafo zit helemaal verpakt in demagnetiserend materiaal, en is ook gewikkeld op demagnetiserend materiaal (volgensmij). Dit is natuurlijk niet goed voor de prestaties van een coilgun. :)

Bij de lokale elektronica shop hier was er een apperataatje, als je er stroom opzet kwam er een pinnentje uit. Dit berust denk ik op het zelfde principe, maar dan is het niet meer DIY.

In andere gevallen zal er wel iets te koop zijn. Ik kijk nog wel even op conrad.nl ed. straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
ceesietopc schreef op maandag 20 maart 2006 @ 17:32:
And again, hier het schema: http://ceesietopc.awardspace.com/T1.doc
Alles wat vet gedrukt is, is voor mij niet duidelijk. Dit betekent niet dat alles wat normaal staat klopt hoor! :9
R1 heb je nog niet aangepast
Over SW1: Die is per ongeluk vet :o
Neem een flinke wipschakelaar die grote stromen aan kan.
Over C2: Ik kan nergens een condensator vinden met een capaciteit van 100nF. pF en µF wel, maar nergens iets van 100nF (ook geen 100000pF :*) )
Dan zoek je niet goed, al 0,1 uF geprobeerd?
Over COIL1: Daar moet ik gewoon nog over nadenken.
Over SCR1: Geen SCR te vinden. ik ga nog ff door datasheets bladeren :7
Daarvoor moet je bij Lemming zijn.
En over die zekeringen? Tussen de pri en de sec van de trafo? gaat dat niet erg fout?
Tussen de primaire en secundaire wel jah, ik zei tussen de primaire of secundaire. We zoeken wel eerst een trafo uit.

Trafo, elco en SCR is 90% van je kosten.
De trafo is wisselspanning, na de gelijkrichter heb je gelijkspanning. Door het gelijkrichten en afvlakken (elco) gaat de spanning een factor wortel2 omhoog.

Als ik jou was zou ik alles in 1 keer bestellen bij www.reichelt.de dan moet je minimaal aan 150 euro bestellen maar het is daar donders goedkoop (en ERRUG groot assortiment).
Als je bij reichelt gaat bestellen kan je daar meteen naar de onderdelen zoeken. Als je niet aan de 150 euro komt kunnen we wel een mini IA opzetten.

En als je dan toch gaat bestellen, doe ons een plezier en bestel een adaptertje/trafo met wat onderdeeltjes voor een voedinkje ipv die 9V batterij.
Dan kan je eerst een klein voedinkje bouwen en ervaring opdoen, dat is geen luxe voor dit project.

Lemming wat voor soort trafo raadt jij aan? Ik heb wel hele mooie ringkerntrafos gezien bij reichelt, misschien is dat wat.

/edit
Conrad.nl is 10x zo duur als reichelt :(

[ Voor 10% gewijzigd door JuuL20 op 20-03-2006 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door JuuL20 op 20-03-2006 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
OK..
ennuh.. Wat zijn al die plaatjes dan in een trafo? al die losse plaatjes.
Ik heb het trouwes van m'n leraar techniek, maarja dat maakt eigenliijk ook niets uit he..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
ceesietopc schreef op maandag 20 maart 2006 @ 19:03:
OK..
Ik heb het trouwes van m'n leraar techniek, maarja dat maakt eigenliijk ook niets uit he..
Laatmaar, ik weet niet exact hoe het zit.

Overigens als je het vermogen berekent voor de weerstanden R3 en R4 dan kom je net op die 1/4 Watt uit. Neem ze maar wat groter, factor 2 allebij, anders zit je zo dicht tegen de max.

Welke plaatjes bedoel je?

[ Voor 4% gewijzigd door JuuL20 op 20-03-2006 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
JuuL20 schreef op maandag 20 maart 2006 @ 18:46:
[...]
Daarvoor moet je bij Lemming zijn.
Hoe je de optimale coil windt weet ik niet precies. Ik ben uitgegaan van een bepaalde weerstand en vervolgens heb ik gewoon een schatting gemaakt hoe dik draad ik nodig had en dus hoeveel windingen. De weerstand haal je uit de specs van de SCR. Als je 55v gebruikt en je hebt een SCR die 40A aankan dan heb je ongeveer een weerstand van 1.4Ohm nodig. Je kan dan redelijk dun draad gebruiken (dunner is beter maar dan heb je wel meer weerstand, het is volgens mij uit te rekenen maar om te beginnen is schatten stukken makkelijker). Ik zou ongeveer 0.4mm draad gebuiken. Vervolgens reken je uit hoeveel meter draad je nodig hebt voor een bepaalde weerstand. Ik zou niet meer dan 10m draad gebruiken (erg lang winden) als je meer nodig hebt bij 0.4m dan zou ik gewoon dunner draad nemen.
JuuL20 schreef op maandag 20 maart 2006 @ 18:46:
Lemming wat voor soort trafo raadt jij aan? Ik heb wel hele mooie ringkerntrafos gezien bij reichelt, misschien is dat wat.
Om op 55V uit te komen (maar dat hangt af wat voor elcos hij koopt, als hij voor hoger voltage koopt kan je hoger voltage trafo gebruiken) moet je een 40V trafo hebben (je krijgt dan 56V maar je verliest weer 1.4V bij gelijkrichten). Het vermogen maakt niet zo heel veel uit, hangt er een beetje vanaf hoeveel geld je er voor over hebt en hoe snel je de elco vol wilt hebben. 1A is volgens mij aan de hoge kant. 40V kan ik trouwens niet vinden bij reichelt. Dan heb je er dus eentje nodig met 2x20V maar die hebben ze ook niet dus dan wordt het 2x18 = 36V x1.4 = 50.4 - 1.4 = 49V. Dat is dus wel te doen. Maar zoals ik zei, dan moet ik eerst weten wat voor elco er gebruikt wordt.
OK..
Die plaatjes vormen samen een blok ijzer welke wanneer er stroom door de primaire kant loopt een magnetisch veld welke in de secundaire spoel een stoom opwekt. Helemaal duidelijk toch O-)

[ Voor 12% gewijzigd door lemming_nl op 20-03-2006 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
lemming_nl schreef op maandag 20 maart 2006 @ 19:09:
[...]
(dunner is beter maar dan heb je wel meer weerstand, het is volgens mij uit te rekenen maar om te beginnen is schatten stukken makkelijker)
[...]
Hoezo is dunner beter?
maar die hebben ze ook niet dus dan wordt het 2x18 = 36V x1.4 = 50.4 - 1.4 = 49V. Dat is dus wel te doen. Maar zoals ik zei, dan moet ik eerst weten wat voor elco er gebruikt wordt.
Ja idd die had ik ook in gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Windingen dichterbij het midden en de inductie gaat omhoog welke (zover ik weet) de koppeling verbetert tussen spoel en projectiel.
JuuL20 schreef op maandag 20 maart 2006 @ 19:12:
[...]
Ja idd die had ik ook in gedachten.
Als ceesietopc zijn elcos ook bij reichelt haalt dan zijn die van 63V wel aardig. Als je dan 2x24 neemt dan kom je weliswaar te hoog uit (66V) maar dat kan je er nog wel vanaf schaven met een paar diodes en een koelblokje en je hebt ze dan gelijk helemaal vol.

[ Voor 44% gewijzigd door lemming_nl op 20-03-2006 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

OK..
Het zijn losse plaatjes om zogenaamde Eddy currents te voorkomen in de transformator.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
lemming_nl schreef op maandag 20 maart 2006 @ 19:13:
Als ceesietopc zijn elcos ook bij reichelt haalt dan zijn die van 63V wel aardig. Als je dan 2x24 neemt dan kom je weliswaar te hoog uit (66V) maar dat kan je er nog wel vanaf schaven met een paar diodes en een koelblokje en je hebt ze dan gelijk helemaal vol.
Gaat je levensduur wel flink omlaag van je elcos als je net op het randje zit, misschien goed id om een paar windingen eraf te wikkelen ;) Dan ben je er ook 8)

[ Voor 5% gewijzigd door JuuL20 op 20-03-2006 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
ff over de weerstand R1, ik kan geen dikke weerstanden vinden, met iets van 25W.
Ik kom dan uit bij draadweerstanden, kan ik deze ook gewoon gebruiken?

- reacties over de rest van de post komen zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
ceesietopc schreef op maandag 20 maart 2006 @ 19:33:
ff over de weerstand R1, ik kan geen dikke weerstanden vinden, met iets van 25W.
Ik kom dan uit bij draadweerstanden, kan ik deze ook gewoon gebruiken?
Jah je kan hier uitstekend draadweerstanden gebruiken.

[ Voor 34% gewijzigd door JuuL20 op 20-03-2006 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Ik weet nog niet waar ik wil gaan kopen. Ik vindt 150 euro erg veel. Vooral als mn bestelling nog niet eens op 1/3 komt. Is er geen shop met vergelijkbare prijzen in NL?

Ik wil best ipv een batt een trafotje doen. zitten daar voor de rest geen gevolgen aan vast? Als ik daar gewoon een trafo neerzet die 220v omzet in 9v, is dat goed? een extra gelijk richter erbij moet natuurlijk ook dan.. Vervallen dan die C2 & C3?

edit: en over die zekering, dat is toch gewoon zo één in een zekeringhouder voor die power schakelaar?
Afbeeldingslocatie: http://www.reichelt.de/bilder/web/C400/SICHER.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door ceesietopc op 20-03-2006 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
ceesietopc schreef op maandag 20 maart 2006 @ 19:43:
Ik weet nog niet waar ik wil gaan kopen. Ik vindt 150 euro erg veel. Vooral als mn bestelling nog niet eens op 1/3 komt. Is er geen shop met vergelijkbare prijzen in NL?
Ik weet er niet eentje voor zulk lomp spul, marktplaats alleen.
/edit
en deze: http://www.baco-army-goods.nl/
Ik wil best ipv een batt een trafotje doen. zitten daar voor de rest geen gevolgen aan vast? Als ik daar gewoon een trafo neerzet die 220v omzet in 9v, is dat goed?
Je spanning wordt dan wortel 2 keer zo groot (en dan nog 1,4V eraf halen door gelijkrichter).
Vervallen dan die C2 & C3?
Nope, ook spanningsregelaar nodig dan. Bouw deze maar na: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30

Jah zon soort zekering.

[ Voor 12% gewijzigd door JuuL20 op 20-03-2006 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
Voor zo'n voedingetje, klik hier. Stroom zal nipt zijn met 100mA, maar zal ws wel lukken, dan is een transfo van 1.5VA voldoende.
Edit: je ziet wel dat Juul20 meer tijd over heeft dan ik :+

[ Voor 16% gewijzigd door naftebakje op 20-03-2006 19:59 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
http://i5.photobucket.com...0/ceesietopc/schema11.png
Schema geupdate. Moet er nu nog iets aan veranderd worden?
Volgensmij is ie voor mij gewoon goed zo, en hoeft er niets meer aan te veranderen.
Dan kan ik een betere layout voor de partlist gaan maken.

Moet ie hierdoor wel altijd geaard zijn.. Dan wordt het een beetje onmogelijk om er een portable device van te maken.

[ Voor 18% gewijzigd door ceesietopc op 20-03-2006 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
ceesietopc schreef op maandag 20 maart 2006 @ 21:21:
Moet ie hierdoor wel altijd geaard zijn.. Dan wordt het een beetje onmogelijk om er een portable device van te maken.
Portable device? Afbeeldingslocatie: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/images/smiles/icon_eek.gif
1) Hoe denk jij die trafo, elcos, coil gun en de rest mee te nemen?
2) Waar haal je 230 vandaan?

Aarden is wat anders dan ground/massa. Aarden is je randaarde, ground/massa is het tekentje in je schama. Randaarde is alleen voor de veiligheid, zonder randaarde werkt het uitstekend.

Je zou wel een soort lader kunnen maken voor je apparaat, zodat je de trafo en gelijkrichter niet hoeft mee te sjouwen. Dan is het wel portable jah. Moet je alleen per keer schieten dat ding aan de lader hangen. Of had je dit ook in gedachten?

[ Voor 6% gewijzigd door JuuL20 op 20-03-2006 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
De nieuwe gnd die je hebt toegevoegt kan je samennemen met je andere ground. Ook daar een zekeringetje plaatsen.

En mierenneuken: wat moet dat symbooltje van diode in je spanningsregeleraar daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
JuuL20 schreef op maandag 20 maart 2006 @ 21:35:
De nieuwe gnd die je hebt toegevoegt kan je samennemen met je andere ground. Ook daar een zekeringetje plaatsen.

En mierenneuken: wat moet dat symbooltje van diode in je spanningsregeleraar daar?
Das een zener diode, die heeft een vaste spannings val. Ik verwacht dat het programma waar hij in tekent dat symbooltje gekozen heeft omdat een spanningsregelaar ook een vaste spanningsval heeft, zoiets :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Ja ik weet dat dat het symbool van een zenerdiode is, maar dat is niet het symbool van een spanningsregelaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000030.gif
Er zit niet alleen een zenerdiode in zo'n spanningsregelaar.

[ Voor 26% gewijzigd door JuuL20 op 20-03-2006 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Dat was zo ongeveer het enige teken van een "voltage regulator". Ik gebruik hier trouwens "78** -regulator"
iemand een ander idee? (ik gebruik TinyCad)

En over die portable device..
1. alles in een fatstoenlijke behuizing stoppen.
2. Ik weet niet of zo'n dng genoeg stroom levert: http://www.elektronicaonline.nl/omvormers.htm#12-220
Maar dat portable is meer een droom dan iets wat echt gaat lukken. Zit maar niet in over dat portable, ik ga eers proberen om het gewoon vast te doen.

En het samenvoegen met de andere Ground? welke andere ground? die van de opamp?

[ Voor 11% gewijzigd door ceesietopc op 21-03-2006 06:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
ceesietopc schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 06:36:
En het samenvoegen met de andere Ground? welke andere ground? die van de opamp?
Jah idd
2. Ik weet niet of zo'n dng genoeg stroom levert: http://www.elektronicaonline.nl/omvormers.htm#12-220
Maar dat portable is meer een droom dan iets wat echt gaat lukken. Zit maar niet in over dat portable, ik ga eers proberen om het gewoon vast te doen.
Heb je al gekeken hoe anderen dat doen? Dat is miss wel een id, maar wel zwaar denk ik. Maar we proberen wel eerst vast })

[ Voor 60% gewijzigd door JuuL20 op 21-03-2006 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
ceesietopc schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 06:36:
Ach, zolang je een rugzak mee neemt is ie wel portable maarja, dan is die van mij ook draagbaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Ik denk dat ik dat draagbaar maar helemaal vergeet...
weer extra accu's en trafo's
ik heb niet zoveel geld dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Nieuw idee:

Alleen het spul wat nodig is voor "vuren" in een behuizing, samen met een blokbatt. voor de scr.
In een basisstation de rest, het ledje (comperator e.d, alle trafo's enz.)
Als ik wat tijd over heb, ga ik tekenen.

Het opladen van de elco moet bij het basisstation, schieten kan wel draadloos.

[ Voor 19% gewijzigd door ceesietopc op 21-03-2006 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Meestal lees ik alleen maar mee, maar volgens mij ben je in je recentere schema's een weerstand in serie met je potmeter vergeten. Of zie ik dat verkeerd?

En over weerstand R1, je zou hem ook kunnen koelen door hem in olie te hangen (water kan ook, maar dat geleid beter en veroorzaakt roest).
Je kunt ook een 100 Watt gloeilamp gebruiken (denk ik).

En nu ga ik weer terug in leesstand.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
ceesietopc schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 14:59:
Nieuw idee:

Alleen het spul wat nodig is voor "vuren" in een behuizing, samen met een blokbatt. voor de scr.
In een basisstation de rest, het ledje (comperator e.d, alle trafo's enz.)
Als ik wat tijd over heb, ga ik tekenen.

Het opladen van de elco moet bij het basisstation, schieten kan wel draadloos.
Ik zou eerst eens kijken of je hem aan het werken kan krijgen :P
goeievraag schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 15:54:
Meestal lees ik alleen maar mee, maar volgens mij ben je in je recentere schema's een weerstand in serie met je potmeter vergeten. Of zie ik dat verkeerd?

En over weerstand R1, je zou hem ook kunnen koelen door hem in olie te hangen (water kan ook, maar dat geleid beter en veroorzaakt roest).
Je kunt ook een 100 Watt gloeilamp gebruiken (denk ik).

En nu ga ik weer terug in leesstand.
Goed gezien daar hoort nog een weerstand. R1 koelen met olie? Volgens mij hoef je hem niet eens te koelen, als je een 20W weerstand hebt kan hij zelf wel wat warmte afvoeren en aangezien die elcos zo vol zitten hoef je hem niet extreem te koelen, misschien koelblokje erop maar weet niet of dat nodig is.

[ Voor 2% gewijzigd door lemming_nl op 21-03-2006 16:20 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
lemming_nl schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 16:06:
[...]
Goed gezien daar hoort nog een weerstand.
Opamp kan wel 9V op input hebben hoor, geen weerstand nodig.
R1 koelen met olie?
lol
Volgens mij hoef je hem niet eens te koelen, als je een 20W weerstand hebt kan hij zelf wel wat warmte afvoeren en aangezien die elcos zo vol zitten hoef je hem niet extreem te koelen, misschien koelblokje erop maar weer niet of dat nodig is.
Idd, 20W gaat goed lukken. Waarschijnlijk is er geen extra koeling nodig, gaat maar eventjes stroom doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
JuuL20 schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 16:16:
[...]
Opamp kan wel 9V op input hebben hoor, geen weerstand nodig.
Die input is toch de referentie spanning? Heb je daar geen deler voor nodig? Of werkt 1 weerstand ook gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zie, ik kan het maar beter bij lezen houden. Maar ik bedoelde te zeggen dat zoals de potmeter nu is aangesloten altijd resulteerd in 9 V op de ingang van de opamp. (en als hem helemaal naar 1 kant draait in een kortsluiting)

En over die weerstand koel houden met olie, in tig cafetaria en ook gewoon thuis stoken mensen weerstanden op, die ze vervolgens weer gaan koelen met olie 8)7 . Das toch compleet zinloos?!? :Y)

Maar nu sla ik de pc aan gort, voordat ik nog meer onzin lul.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
lemming_nl schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 16:06:
[...]
Ik zou eerst eens kijken of je hem aan het werken kan krijgen :P
Tuurlijk ;)
Het was meer om het daarna nog wat meer op een gun te laten lijken. Ik heb een paar pessimisten/rarekinders in de klas die iets geen gun vinden als het niet als een gun eruitziet :P

@Goeievraag

Die input blijft helemaal geen 9 volt, want die input is aangesloten op de sleper van de potmeter.
Een paar posts terug heb ik daar iets van uitgelegd. (klinkt bijna alsof ik er iets van af weet 8)7 :+)

edit:
Hier het schema. http://i5.photobucket.com...0/ceesietopc/schema12.png
Is dit de final?

Ik snap het verschil tussen Aarde en GND alleen nog niet.. kga nog eens in de cursus kijken. 8)

[ Voor 16% gewijzigd door ceesietopc op 21-03-2006 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
lemming_nl schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 16:20:
[...]
Die input is toch de referentie spanning? Heb je daar geen deler voor nodig? Of werkt 1 weerstand ook gewoon?
Dit schema? http://i5.photobucket.com...0/ceesietopc/schema11.png
Waar zie jij 1 weerstand dan? Die potmeter is een deler en die 2 weerstanden bij de andere ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Je hebt de gnd nog niet veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
:? toch wel?
Er loopt nu toch een lijntje van de opamp naar het GND teken?

Kan iemand hier uitleggen wat het verschil tussen GND & randaarde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
De randaarde, dat is een lange pin in de grond, deze is verbonden met de metalen pinnen van een geaard stopcontact. Deze zijn alleen voor de veiligheid bedoeld.
Stel je hangt de behuizing van je wasmachine aan randaarde. Als er een kortsluiting komt met bijvoorbeeld de 230 en de behuizing dan komt er 230V over de behuizing te staan.
Door de randaarde verbinding kan dit netjes naar de aarde vloeien --> er gaat een (kan heel grote stroom zijn) stroom naar de aarde lopen en je zekering (als de stroom groot genoeg is) en/of aardlekschakelaar klapt erdoor (die meet een verschil tussen toegevoerde stroom wasmachine en terugkomende stroom wasmachine).
Was er geen randaarde aanwezig, dan was de stroom nooit naar de aarde gevloeit en zag de aardlekschakelaar dus ook geen verschilstroom.
Als de ground van je electronica ook niet aan de behuizing van de wasmachine zat zou er ook geen kortsluitstroom lopen en zouden de zekeringen er ook niet doorgaan.

Er staat nu 230V over de wasmachine!!! Levensgevaarlijk!

Dus: Randaarde is alleen voor de veiligheid.

Nou de ground/massa. Stromen lopen in kringen en de gemeenschappelijke retourweg van de stromen wordt ground/massa genoemd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ground_%28electricity%29

[ Voor 22% gewijzigd door JuuL20 op 21-03-2006 20:29 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
ceesietopc schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 19:32:
:? toch wel?
Er loopt nu toch een lijntje van de opamp naar het GND teken?

Kan iemand hier uitleggen wat het verschil tussen GND & randaarde is.
Nee, dat lijntje moet weg.
De ground teken van dit schema (streepje onderaan) is hetzelfde ground als bij jouw schema. Dus dat moet aan elkaar. Zo (de dikke lijn):
http://home.versatel.nl/even-snippert/schema12.png

En als je de dikke lijn netjes horizontaal tekent klopt het.

[ Voor 22% gewijzigd door JuuL20 op 21-03-2006 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Thnx voor de uitleg (alweer) :P
Dat ground tekentje is dus alleen om die algemene weg aan te geven
http://i5.photobucket.com...0/ceesietopc/c92ab643.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Jah idd, nu nog je schema "leesbaar"maken en de ground mooi horizontaal doortrekken en wat componentjes draaien.

En erg belangrijk voor de praktijk straks:
Er zijn ook nog verschillen bij grounds:
- Signaal ground
- Power ground

De signaal ground: hier gaan de kleine stromen door. Het gedeeltje bij je besturingscricuit, opamp.
Power ground: hier gaan de hoge stromen door. Elco, coil gun.

Het is erg belangrijk dat je inziet waar grote/kleine stromen lopen. In de praktijk hou je deze gescheiden en verbind je ze door op een bepaalde plaats. Soms ook wel sterground genoemd, hier komen soms vaak veel draden bij elkaar en dan lijkt het net op een ster, vandaar.

Als je de power/signaal grounds niet scheidt (ground lussen bijvoorbeeld of beiden door dezelfde kabel) kunnen de grote stromen van je power ground door ipv de power ground, door je signaal ground gaan lopen. Dan krijg je een spanning op de ground kabel die naar het gevoelige signaal circuit gaat.

Als je hier meer over wilt weten google dan maar eens op EMC, referentiepunt, sterground. common en differential mode stromen.

Zo, nu genoeg getypt ik ga zwemmen :9

[ Voor 17% gewijzigd door JuuL20 op 21-03-2006 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
eindelijk een shop met scr's

http://www.st.com/stonlin...01%3A53%20UTC+0200%202006

Bij deze shop en andere: SCR kost 5 euro,
verzendkosten ed minstens 15.
is er nergens in NL een shop die SCR verkoopt?

[ Voor 20% gewijzigd door ceesietopc op 26-03-2006 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
ceesietopc schreef op zondag 26 maart 2006 @ 11:03:
eindelijk een shop met scr's

http://www.st.com/stonlin...01%3A53%20UTC+0200%202006

Bij deze shop en andere: SCR kost 5 euro,
verzendkosten ed minstens 15.
is er nergens in NL een shop die SCR verkoopt?
Op die website staat een link naar leveranciers misschien eens naar die bedrijven mailen?

Ben bijna klaar met het inbouwen van de electronica in een kastje. Ook is de nieuwe snelheids meter af, deze zou een stuk hogere snelheiden moeten kunnen meten. Volgende week proefwerkweek dus moet nog even kijken of ik tijd heb om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Mijn kastje is klaar :D Ga straks eens kijken of de nieuwe lichtsluisjes wat beter werken. Ik vroeg me af: weet iemand een soort stekker systeem welke een lage weerstand heeft. Ik gebruik nu van die ring verbindingen welke ik met bouten op elkaar druk maar echt makkelijk is het niet. Zijn er makkelijk te vinden (en niet al te duur) verbindingen welke een lage weerstand hebben?

Straks morgen fototje.

[ Voor 6% gewijzigd door lemming_nl op 27-03-2006 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Nog steeds geen foto O-) maar komt nog wel een keer. Heb weer eens problemen. De pulslengte is om een of andere reden 40ms terwijl hij 50us moet zijn. Het is geen fout in de computer ofzo, volgens mij zit er in de driver wat mis waardoor de igbt slecht dicht gaat, dat moet ik nog even nakijken.

Even een post hierheen geteleporteerd om daar niet offtopic te gaan:
ceesietopc schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 07:29:
[...]

Ik snap best dat een coilgun gevaarlijk is. Ik heb alles eerst duidelijk uitgelegd, wat de bedoeling was e.d. Ze vonden het allemaal goed. Nu vinden ze het opeens te gevaarlijk, omdat je iets van ijzer wegschiet (dat wisten ze allang). Eerst kwamen ze met het idee om een coilgun voor piepschuim te gaan maken [lol] ! :? Nu willen ze het helemaal laten doen.
Jammer, maar helaas.. nu moet ik alles zelf financieren. En zo goedkoop is het niet :'(
Ze wilden piepschuim wegschieten?? Wel cool dat je je school voor de kosten op kan (kon) laten draaien. Mijn school wou mij een antiek meetkastje lenen maar verder moet ik alles zelf doen/betalen. Mag wel op school meten maar ze zijn toch wel bang dat ik iets sloop : :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
ja ze wilden piepschuim wegschieten met een spoel.. lol
Het is echt zonde dat ik ze kwijt ben als sponsor, omdat ze toch wel een iets groterere portomonaie hebben als mij

[ Voor 52% gewijzigd door ceesietopc op 29-03-2006 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Je kan toch proberen om het piepschuim weg te schieten? Dat lukt natuurlijk niet, maar dan kan je proberen wat er gebeurt als je het piepschuim met magneetverf insmeert, of met ijzervijlsel beplakt, etc.
Als je het zo plant en het lukt nog steeds niet, wie kan het je dan kwalijk nemen als je het alsnog met "iets van ijzer" probeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Toff schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 23:13:
Je kan toch proberen om het piepschuim weg te schieten? Dat lukt natuurlijk niet, maar dan kan je proberen wat er gebeurt als je het piepschuim met magneetverf insmeert, of met ijzervijlsel beplakt, etc.
Als je het zo plant en het lukt nog steeds niet, wie kan het je dan kwalijk nemen als je het alsnog met "iets van ijzer" probeert?
_/-\o_ _/-\o_

Je ontwerpt hem voor een spijker en je test hem met piepschuim als de leraren meekijken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Dat is wel een goed idee. Het is jammergenoeg een beetje aan de late kant, want die leraar is alweer bezig met het verzinnen van een nieuwe opdracht. Ik ga het natuurlijk nog wel proberen.. maar volgensmij had ik haar toen uitgelegd dat het met piepschuim niet gaat. ik zie wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
YES.. ik heb de SCR's bij Reichelt gevonden!

http://pdf1.alldatasheet....ROELECTRONICS/TYN688.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Die zijn niet eens zo duur als ik dacht (2.30 als ik het goed gelezen heb). Nadeel is dat je wel wat mensen moet vinden om samen mee te bestellen bij reichelt omdat het anders wel erg duur is. Je moet even kijken hoeveel stroom je gaat leveren en hoe lang dat duurt. Die SCRs kunnen 250A aan voor 10ms. Als je condensatoren nog niet leeg zijn tegen die tijd dan heb je kans dat je SCRs smelt. Als je er ver boven gaat zitten kan je meedere parallel zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
verwacht jij 250A uit 1 elco opgeladen tot 49 volt :? 8)7
Is daar een formule voor }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
ceesietopc schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 12:44:
Is daar een formule voor }:O
Een hele simpele: U/I=R. Dan houd je geen rekening met inductie welke wel een rol speelt maar dit voldoet in dit geval wel. Dan heb je dus een spoel van 0.2ohm nodig. Das nog wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
ceesietopc schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 12:44:
Idd, dat gaat je nooit lukken. Een elco heeft ook nog een interne weerstand: de ESR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Beetje laat misschien, maar toch nog maar even: Jullie zitten hier apparaten te ontwerpen die ietwat in een grijs gebied van de wapenwet en wat wij hier op GoT wenselijk vinden liggen. Zolang het alleen experimenteel en table-top-apparaten zijn vind ik het OK (zolang de capaciteit niet te groot is) maar ik wil hier GEEN portable devices zien.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
JuuL20 schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 16:17:
[...]

Idd, dat gaat je nooit lukken. Een elco heeft ook nog een interne weerstand: de ESR.
Die ESR is volgens mij wel te verwaarlozen. Die van mijn elcos is 35mOhm. Daar hoef je met een spoel van 0.2Ohm nog geen rekening mee te houden lijkt mij. Ik weet niet wat de weerstand is van zijn condensatoren maar ik verwacht dat dat geen 10e Ohms zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Ik denk dat het wel goed komt met die SCR.
Heeft er nog iemand tips voor het wikkelen van de spoel?
Op Barry's coilgun site (www.oz.net/~coilgun) staat iets over het wikkelen met een coil jig, maar daar kom ik niet helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
lemming_nl schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 17:29:
[...]
Die ESR is volgens mij wel te verwaarlozen. Die van mijn elcos is 35mOhm.
Mzz idd je hebt daar gelijk in.
Maar je aansluitdraden heeft ook weer een weerstand, maar misschien lukt het om onder de 0,2 Ohm te blijven, ik weet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Dus:

- De weerstand van de spoel moet onder de 0.2 ohm blijven
- Wikkelen met 0.4 mm draad
- 2 lagen met per laag iets van 40 wikkelingen
- Dun pvc pijpje als loop

Maar wat bedoelen ze op die site nou met een coil winding jig. ik snap niets van dat stukje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
ceesietopc schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 08:04:
Dus:

- De weerstand van de spoel moet onder de 0.2 ohm blijven
- Wikkelen met 0.4 mm draad
- 2 lagen met per laag iets van 40 wikkelingen
- Dun pvc pijpje als loop

Maar wat bedoelen ze op die site nou met een coil winding jig. ik snap niets van dat stukje
Met die coil winding jig bedoelen ze een constructie om spoelen op te winden. Het is erg moeilijk om een mooie strakke spoel te wikkelen. Als je dan het pvc pijpje in een draaibank zet dan hoef je alleen maar het draad heen en weer te bewegen om hem te winden. Dat is in jouw geval niet echt nodig. Met de hand winden kost wat tijd en frustatie maar het werkt net zo goed.

Over die 0.2Ohm, je moet daar _boven_ blijven. Als je daaronder gaat zitten dan blaas je de SCR op. Je hebt met 0.2Ohm 250A, hoe lager de weerstand hoe meer stroom en je wilt niet boven de 250A uitkomen. Je moet voor die wikkelingen/lagen even kijken hoeveel lengte je nodig hebt voor 0.2Ohm. Neem trouwens wel spoeldraad, niet van dat draad met plastic isolatie maar van dat koperkleurige draad zoals in de TS. Daarmee kan je veel meer windingen kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Die 0,2 ohm meten met je multimeter kan je wel vergeten denk ik, die is niet precies genoeg.
FF op school met een leuke meter meten ;)

[ Voor 19% gewijzigd door JuuL20 op 31-03-2006 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
JuuL20 schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 10:45:
Die 0,2 ohm meten met je multimeter kan je wel vergeten denk ik, die is niet precies genoeg.
FF op school met een leuke meter meten ;)
Ik zou het ook niet meten, ik zou gewoon de lengte van het spoeldraad uitrekenen en dan die lengte nemen. Dan komt er nog wel wat contact weerstand bij maargoed, das nog wel te doen. Bij ons op school hebben ze volgens mij geen apparatuur om zulke lage weerstanden te meten. Mijn multimeter (Fluke 25) gaat ook niet zo laag (gaat wel zo laag maar niet echt betrouwbaar volgens mij) dus ik moet nog eens een manier vinden om het echt te meten zodat ik ook de weerstand van de contacten mee kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Ok een weerstand boven de 0.2 ohm, en spoeldraad (dat snapte ik eigenlijk al wel hoor :> )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
ceesietopc schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 10:52:
Ok een weerstand boven de 0.2 ohm, en spoeldraad (dat snapte ik eigenlijk al wel hoor :> )
Ik ben op het internet genoeg mensen tegen gekomen die spoelen hebben gewonden met draad met plastic isolatie. ;)

Ik schop trouwens de pc van mijn coilgun. Krijg binnenkort PIC binnen, heb al lcdtje. Dan laat ik de PIC alles regelen, aansturing igbts, snelheids meting en misschien nog wat anders maar dat moet ik eerst even uitzoeken.

[ Voor 27% gewijzigd door lemming_nl op 31-03-2006 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Ik heb een vraagje over welke trafo's ik moet gebruiken: Printtrafo's of rinkern?
Wat is het verschil, behalve de prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Ringkerntrafos worden erg veel bij audio gebruikt (ik doe daar ook wel aan) omdat het strooiveld (rommel wat in de lucht wordt gegooit) erg klein is bij ringkerntrafos. De prijs van deze trafos is duur omdat het wikkelen een moeilijk proces is, ook kan ik me wat voorstellen bij de grote klomp ferriet die nodig is.

Jij hebt voor 2 doelen trafo nodig:
1) Grote lompe trafo met veel vermogen, strooiveld maakt niet echt uit. Printtrafo is te klein hiervoor, te weinig vermogen.
2) Klein trafotje voor je aanstuurcircuit, printtrafo voldoet hier wel voor hoeft niet zo'n hoog vermogen.

Ringkern mag, maar hoeft niet voor je lompe trafo.

Wederom kan je zien dat het belangrijk is waar de hoge stromen lopen! Als je dat doorhebt dan heb je er erg veel profijt van! Dan kan je zien waar je welke componenten moet plaatsen, hoe dik de kabels moeten zijn, waar eventuele plaatsen zijn die kunnen storen / storing oppikken.

[ Voor 66% gewijzigd door JuuL20 op 02-04-2006 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
JuuL20 schreef op zondag 02 april 2006 @ 10:00:
Ringkerntrafos worden erg veel bij audio gebruikt (ik doe daar ook wel aan) omdat het strooiveld (rommel wat in de lucht wordt gegooit) erg klein is bij ringkerntrafos. De prijs van deze trafos is duur omdat het wikkelen een moeilijk proces is, ook kan ik me wat voorstellen bij de grote klomp ferriet die nodig is.

Jij hebt voor 2 doelen trafo nodig:
1) Grote lompe trafo met veel vermogen, strooiveld maakt niet echt uit. Printtrafo is te klein hiervoor, te weinig vermogen.
2) Klein trafotje voor je aanstuurcircuit, printtrafo voldoet hier wel voor hoeft niet zo'n hoog vermogen.

Ringkern mag, maar hoeft niet voor je lompe trafo.

Wederom kan je zien dat het belangrijk is waar de hoge stromen lopen! Als je dat doorhebt dan heb je er erg veel profijt van! Dan kan je zien waar je welke componenten moet plaatsen, hoe dik de kabels moeten zijn, waar eventuele plaatsen zijn die kunnen storen / storing oppikken.
Grootte van de trafos maakt naar mijn idee niets uit. Het is gewoon hoeveel tijd je hebt voor het opladen van je condensatoren. De voeding (geen trafo, simpele spannings verdubbelaar met 2 diodes en 2 condensatoren) die ik gebruik doet er 10min over om mijn condensatoren op te laden. In 55V condensatoren past niet zoveel energie dus ik denk dat je met een print trafotje van 500mA al redelijk snel vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Je gaat toch geen 10 minuten wachten!! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:05
JuuL20 schreef op zondag 02 april 2006 @ 10:00:
.
Een ringkerntrafo voor 50Hz bestaat uit een strook transformatorstaal dat in een ringvorm opgerold is. Pas voor hogere frekwenties worden ferrieten gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
JuuL20 schreef op zondag 02 april 2006 @ 13:26:
Je gaat toch geen 10 minuten wachten!! :o
Ik heb geen keuze :P Mijn 400V trafo vliegt of in de fik of is langzamer. De laadsnelheid van mijn voeding is afhankelijk van de condensator grootte. Ik moet condensatoren (dus geen elkos) hebben welke tot 640V gaan. Ik heb nu condensatoren van 0.45uF. Heb op marktplaats gezocht naar grotere maar tot nu toe geen geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Goh is dat zo? Nooit geweten! Thx

Waarom condensatoren? Je laadt/ontlaad ze via 1 richting. Of is dat voor kleinere ESR ofzo?

[ Voor 60% gewijzigd door JuuL20 op 02-04-2006 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
JuuL20 schreef op zondag 02 april 2006 @ 13:35:
Goh is dat zo? Nooit geweten! Thx

Waarom condensatoren? Je laadt/ontlaad ze via 1 richting. Of is dat voor kleinere ESR ofzo?
Geen idee, in het schema stonden ze als condensatoren, even kijken met simulatie of ik ook elkos kan gebruiken. Niet dat dat veel helpt want op marktplaats ben ik ook nog geen fatsoenlijke 640V elkos tegengekomen :(

Volgens simulatie wisselt de stroom en voltage de hele tijd dus ik denk niet dat ik elkos kan gebruiken, hoewel mijn logica (als ik het schema bekijk) zegt dat de stroom maar 1 kant op gaat 8)7

Schema: (negeer het foute voltage en de niet kloppende groottes van de condensatoren, die maken toch niet uit voor het principe)

Afbeeldingslocatie: http://img125.imageshack.us/img125/3354/schemaverdubbelaar0md.th.png

[ Voor 38% gewijzigd door lemming_nl op 02-04-2006 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Ik ben nu bezig met het maken van mijn programma voor de PIC. De code gaat op zich goed alleen vind ik al die flags die je mee kan geven aan de PIC verwarrend. In de datasheet zijn sommige wel te vinden maar weet iemand toevallig een website met een mooie lijst met alle verschillende flags en wat ze doen?

Verder heb ik nog een vraagje of iemand hier ideen over heeft: ik wil een spoel maken van 7 windingen (uit simulaties blijkt dat ik voor de maximale stroom in korte tijd een hele lage inductie nodig heb, rond de 7 windingen zou goed moeten zijn) met een spoellengte van zo'n 7cm. Volgens mijn vader werkt het niet om hier dun draad voor te gebruiken omdat de windingen te ver van elkaar af zitten (klopt dit?). Als dat klopt moet ik dus dikker draad hebben. Ik dacht eraan om een plak van 1cm breed koper dan rond een 1cm dikke staaf te winden. Weet iemand iemand die dit zou kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
lemming_nl schreef op zondag 02 april 2006 @ 13:40:
[...]
Geen idee, in het schema stonden ze als condensatoren, even kijken met simulatie of ik ook elkos kan gebruiken. Niet dat dat veel helpt want op marktplaats ben ik ook nog geen fatsoenlijke 640V elkos tegengekomen :(
Gewoon elcos voor nemen! Wel met een kleine ESR dan. Ik geef je weinig kans op marktplaats. Zowiezo zou ik geen tweedehandse elcos kopen, die dingen hebben een beperkte levensduur en je weet niet hoe lang ze al zijn gebruikt.

Btw waar zijn je fotos! :P

Wat betreft die flags? Goed de datasheet lezen, desnoods 10x (ik doe het ook).

/edit
Als ik jou was zou ik eens contact opnemen met Sine van dit forum, hij weet wel waar je goede elcos kunt kopen.

[ Voor 19% gewijzigd door JuuL20 op 03-04-2006 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
lemming_nl schreef op maandag 03 april 2006 @ 18:40: Volgens mijn vader werkt het niet om hier dun draad voor te gebruiken omdat de windingen te ver van elkaar af zitten (klopt dit?). Als dat klopt moet ik dus dikker draad hebben. Ik dacht eraan om een plak van 1cm breed koper dan rond een 1cm dikke staaf te winden. Weet iemand iemand die dit zou kunnen maken?
Volgens mij werkt "dun draad" sowieso niet, omdat er geen grote stromen door kunnen lopen. Ooit maakte ik per ongeluk sluiting tussen de polen van een 12 V autoaccu met een stuk "elektriciteitssnoer" ( 0,752). Gevolg: de draad sprong door de lucht en ging gloeien. De mazzel was dat het een oude afgedankte en behoorlijk lege accu was. Die koperen plak lijkt me een goed idee, maar waarom begin je niet met wat draad uit een gesloopte trafo ofzo? Kan je ook bv 4 dikke gelakte koperdraden parallel winden, om de benodigde diameter te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
JuuL20 schreef op maandag 03 april 2006 @ 18:43:
[...]

Gewoon elcos voor nemen! Wel met een kleine ESR dan. Ik geef je weinig kans op marktplaats. Zowiezo zou ik geen tweedehandse elcos kopen, die dingen hebben een beperkte levensduur en je weet niet hoe lang ze al zijn gebruikt..
Das waar maar ze zijn wel goedkoper. De elcos van mijn voeding zijn ook 2e hands (wel nieuw staat, niets te vinden van enige gebruiks sporen) maar ze zijn goedkoop. Dit project is sowieso al stukken duurder dan gedacht. (heb voor 60 euro elcos, 40 euro igbts, dan komen daar nog alle kosten bij voor kabels, aansturing ect. Beetje duur dus)
Btw waar zijn je fotos! :P
Op het moment niet echt veel om fotos van te maken. Kastje wat ik gemaakt heb voor de aansturing van de igbts wordt vervangen door de PIC dus die ga ik eerst maken.
Wat betreft die flags? Goed de datasheet lezen, desnoods 10x (ik doe het ook).
:'(
Als ik jou was zou ik eens contact opnemen met Sine van dit forum, hij weet wel waar je goede elcos kunt kopen.
Zal ik doen hoop wel dat het een beetje betaalbaar is.
Toff schreef op maandag 03 april 2006 @ 22:23:
[...]

Volgens mij werkt "dun draad" sowieso niet, omdat er geen grote stromen door kunnen lopen. Ooit maakte ik per ongeluk sluiting tussen de polen van een 12 V autoaccu met een stuk "elektriciteitssnoer" ( 0,752). Gevolg: de draad sprong door de lucht en ging gloeien. De mazzel was dat het een oude afgedankte en behoorlijk lege accu was. Die koperen plak lijkt me een goed idee, maar waarom begin je niet met wat draad uit een gesloopte trafo ofzo? Kan je ook bv 4 dikke gelakte koperdraden parallel winden, om de benodigde diameter te halen.
Dat is wel een goed idee omdat ik dan met meer windingen minder inductie heb en lagere weerstand. Daar ga ik eens wat beter naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
lemming_nl schreef op maandag 03 april 2006 @ 22:52:
[...]Dat is wel een goed idee omdat ik dan met meer windingen minder inductie heb en lagere weerstand. Daar ga ik eens wat beter naar kijken.
??????????? Het aantal windingen blijft gelijk hoor... enne...
minder inductie
waarom zou je dat willen ???????????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Toff schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 00:31:
[...]
??????????? Het aantal windingen blijft gelijk hoor... enne...
Ja lijkt mij ook
[...]
waarom zou je dat willen ???????????
Om een steilere puls te krijgen, inductie + weerstand is laagdoorlaat.
Maar is het niet zo dat hoe groter je inductie is hoe groter je magnetisch veld is?

[ Voor 12% gewijzigd door JuuL20 op 04-04-2006 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Als je meerdere draden parallel windt dan heb je meedere spoelen in 1 spoel. Deze versterken zover ik weet het veld en gaan ze samenwerken als 1 grote spoel. Dan heb ik dus meer windingen dan wanneer ik maar 1 draad zou nemen (en evenveel windingen per draad) maar wel verlaagde weerstand (parallele weerstanden) en een verlaagde inductie (omdat (ook zover ik weet :P) inductie niet opteld en ik in totaal alleen de inductie heb van 1 draad.
[...]

Om een steilere puls te krijgen, inductie + weerstand is laagdoorlaat.
Maar is het niet zo dat hoe groter je inductie is hoe groter je magnetisch veld is?
Bij korte pulslengtes (<200us) wordt de inductie een limiterende factor. Ik heb zoals ik al zei wat simulaties gedaan (met die online dingen) en daaruit bleek dat een spoel van 200uH (zoals ik ongeveer nu heb) nooit binnen die tijd de maximale stroom kan bereiken. Ik moet dus een spoel hebben met hele lage inductie (<1uH) zodat de stroom heel snel oploopt. Volgens mij voegt inductie niets toe aan het veld (B = m0 NI/L (grote L omdat je anders de I niet van de L kan onderscheiden) daar komt geen inductie aan te pas). Maar ik heb volgens mij ergens gelezen dat het de koppeling tussen het projectiel en de spoel vergroot. Voor mij is het belangrijker dat ik mee stroom heb omdat ik dan gewoon meer energie in het projectiel kan dumpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
lemming_nl schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 08:34:
[...]Als je meerdere draden parallel windt dan heb je meedere spoelen in 1 spoel. Deze versterken zover ik weet het veld en gaan ze samenwerken als 1 grote spoel. Dan heb ik dus meer windingen dan wanneer ik maar 1 draad zou nemen (en evenveel windingen per draad) [...].
Als de draden c.q. meerdere spoelen gaan samenwerken als 1 grote spoel, heb je "dus" meer windingen? Het kan niet zo zijn dat je spoel krachtiger is omdat, bij gelijk aantal windingen, de draad dikker is? Volgens mij niet minder logisch dan jouw conclusie.
Hoe zie jij een spoel die gewikkeld is van een meeraderige draad, bijvoorbeeld een halve platte huis-tuin-en-keuken elektriciteitsdraad? Hoe tel jij de windingen in dat geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Toff schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 15:53:
[...]
Als de draden c.q. meerdere spoelen gaan samenwerken als 1 grote spoel, heb je "dus" meer windingen? Het kan niet zo zijn dat je spoel krachtiger is omdat, bij gelijk aantal windingen, de draad dikker is? Volgens mij niet minder logisch dan jouw conclusie.
Hoe zie jij een spoel die gewikkeld is van een meeraderige draad, bijvoorbeeld een halve platte huis-tuin-en-keuken elektriciteitsdraad? Hoe tel jij de windingen in dat geval?
Ik wil zo veel mogelijk windingen met zo min mogelijke inductie. Als ik met 1 draad een dikke spoel maak of met 10 draden maakt mij qua stroom niet zoveel uit omdat ik toch aan een schakel limiet zit. Ik heb eerder een probleem met de inductie. Een lange draad heeft een hoge inductie. Ik wil dus met een korte draad meer windingen maken. Mij lijkt dat parallel winden dan de oplossing bied. Ik ga er dan van uit dat iedere draad een spoel op zich is en dat ze dus met elkaar een groot veld opwekken. Aangezien de inductie gelijk blijft met meerdere draden (maar wel met een korte lengte per draad) zal ik dus meer windingen hebben (windingen bundel * draden in bundel) met een lage inductie (alleen de inductie van 1 draad). Dit klopt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Ja, dat zeg ik, tenminste, ik denk dat je nu het zelfde bedoelt als wat ik schreef :)
Kwa inductie ben je me overigens helemaal kwijt hoor, dat volg ik niet zo meer.
Ik denk dat het tijd wordt om eens wat uit te proberen (maar svp eerst wat foto's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De weerstand van je spoel gaat omlaag, waardoor er meer stroom doorheen kan lopen.
Meer draden parallel is in princiepe hetzelfde als een dikkere draad nemen. Maar het werkt wel !
Tesla deed dit ook en hij noemde dit een bifilar coil.

Ik zit ook te denken over een mini coilgun:
Maar dan geschakeld met een FET, bijvoorbeeld,
130 Ampere; 200 Volt; 0.085 Ohm; 2.05€

5 Fets parallel = 4*130:
400 Ampere

Dan wil ik dus op 200 volt gaan werken met een condensator van +/- 10000 uF
De spoel wordt dan 0.5 ohm.
Dit krijgt hij dan bij de start eventjes te verduren:
200 Volt. 400 Ampère. 0.5 Ohm

Edit:
Over Inductie, van wat ik er begrepen heb (doe geen elektronika als studie):
Een spoel is het omgekeerde van een condensator.

Bij een condensator gebeurt het volgende bij opladen (=spanning opzetten):
De weerstand is eerst oneindig laag, er loopt veel stroom. De spanning stijgt eerst snel en neem daarna steeds langzamer toe.
Bij een spoel loopt juist eerst geen stroom, maar is de spanning meteen hoog. Als het magneet veld wordt opgebouwd neemt de spanning over de spoel af en gaat er steeds meer stroom doorheen lopen.
In theorie heeft de spoel bij DC spanning in het begin een oneindig grote weerstand en oplaatst een weerstand van 0.
Dit betekend dat bij meteen inschakelen van de spoel nog niet meteen een hoge stroom loopt, dit gebeurt pas later. En dan lopen de condensatoren leeg.

Zoiets dacht ik? Bij een hoge inductie loopt in het begin dus nog niet veel stroom, en volgens mij is dat niet de bedoeling! Bovendien wordt er bij een hogere inductie meer energie in de spoel opgeslagen?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2006 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-09 14:37

nXXt

Carpe omnia

lemming_nl schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 08:34:
[...]Volgens mij voegt inductie niets toe aan het veld (B = m0 NI/L (grote L omdat je anders de I niet van de L kan onderscheiden) daar komt geen inductie aan te pas). Maar ik heb volgens mij ergens gelezen dat het de koppeling tussen het projectiel en de spoel vergroot. Voor mij is het belangrijker dat ik mee stroom heb omdat ik dan gewoon meer energie in het projectiel kan dumpen.
Er komt wel inductie aan te pas, want B is magnetische inductie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Toff schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 18:57:
Ja, dat zeg ik, tenminste, ik denk dat je nu het zelfde bedoelt als wat ik schreef :)
Kwa inductie ben je me overigens helemaal kwijt hoor, dat volg ik niet zo meer.
Ik denk dat het tijd wordt om eens wat uit te proberen (maar svp eerst wat foto's).
Fotos kan ik wel maken alleen heb ik niets nieuws om te laten zien. Als je toch fotos wilt zal ik er nog wel een paar maken.
Verwijderd schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 19:00:
De weerstand van je spoel gaat omlaag, waardoor er meer stroom doorheen kan lopen.
Meer draden parallel is in princiepe hetzelfde als een dikkere draad nemen. Maar het werkt wel !
Tesla deed dit ook en hij noemde dit een bifilar coil.
Het heeft geen nut om mee draden parallel te winden dan, als het het effect van een dikker draad heeft gaat de veldsterkte niet omhoog omdat de windingen dan niet omhoog gaan :? Wikipedia: The magnetic field created by one winding is multiplied with that created by the other, resulting in a greater net magnetic field. :D Nog vaag iets:
A coil composed of contiguous or adjacent insulated conductors electrically connected in series and having a potential difference of such value as to give the coil as a whole, a capacity sufficient to neutralize its self-induction as set forth
Dat zou dan al het geval zijn wanneer ik een spoel heen en weer wind (dus meerdere lagen) want dan heb ik 2 spoelen die antiserie lopen waardoor de inductie 0 zou worden? (zit een groter verhaal achter dan alleen deze quote) zal even goede bron zoeken.
Ik zit ook te denken over een mini coilgun:
Maar dan geschakeld met een FET, bijvoorbeeld,
130 Ampere; 200 Volt; 0.085 Ohm; 2.05€

5 Fets parallel = 4*130:
400 Ampere

Dan wil ik dus op 200 volt gaan werken met een condensator van +/- 10000 uF
De spoel wordt dan 0.5 ohm.
Dit krijgt hij dan bij de start eventjes te verduren:
200 Volt. 400 Ampère. 0.5 Ohm
Waarom geen SCRs? FETs werken beter (sneller en je kan timen) alleen je moet ze wel goed aansturen, ze moeten dicht gaan op (of voor) het moment dat je stroom 0 is omdat je anders je condensatoren achteruit oplaad. Maar misschien is dat je bedoeling?
Edit:
Een spoel is het omgekeerde van een condensator.

Bij een condensator gebeurt het volgende bij opladen (=spanning opzetten):
De weerstand is eerst oneindig laag, er loopt veel stroom. De spanning stijgt eerst snel en neem daarna steeds langzamer toe.
Bij een spoel loopt juist eerst geen stroom, maar is de spanning meteen hoog. Als het magneet veld wordt opgebouwd neemt de spanning over de spoel af en gaat er steeds meer stroom doorheen lopen.
In theorie heeft de spoel bij DC spanning in het begin een oneindig grote weerstand en oplaatst een weerstand van 0.
Dit betekend dat bij meteen inschakelen van de spoel nog niet meteen een hoge stroom loopt, dit gebeurt pas later. En dan lopen de condensatoren leeg.

Zoiets dacht ik? Bij een hoge inductie loopt in het begin dus nog niet veel stroom, en volgens mij is dat niet de bedoeling! Bovendien wordt er bij een hogere inductie meer energie in de spoel opgeslagen?
Daarom wil ik ook een lage inductie. Met een beetje geluk kan ik hem critically damped maken. Dan heb ik een hele steile piek en kan ik hopelijk veel hogere snelheden halen dan wat ik nu kan.
nXXt schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 19:01:
[...]

Er komt wel inductie aan te pas, want B is magnetische inductie ;)
Maar niet in variabelen die ik in moet vullen dus blijkbaar maakt het niets uit wat voor inductie mijn spoel heeft, het veld blijft gelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door lemming_nl op 04-04-2006 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Verwijderd schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 19:00:
[...]Edit:
Een spoel is het omgekeerde van een condensator.[...]
Dat mag in theorie waar zijn, maar tijdens de inschakelfase klopt het gewoon niet. Er loopt juist bij het inschakelen een vrijwel oneindige stroom door de spoel, omdat de stroom nog niet "weet" dat het door een spoel loopt (het wordt bijna metafysisch hier) ... de spoel gedraagt zich als een ordinaire kortsluiting, en de condensator ook.
Pagina: 1 ... 4 ... 17 Laatste