Een condensator gedraagt zich bij inschakelen als een kortsluiting en een spoel werkt de stroom tegen bij het inschakelen.Toff schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 23:49:
[...]
Dat mag in theorie waar zijn, maar tijdens de inschakelfase klopt het gewoon niet. Er loopt juist bij het inschakelen een vrijwel oneindige stroom door de spoel, omdat de stroom nog niet "weet" dat het door een spoel loopt (het wordt bijna metafysisch hier) ... de spoel gedraagt zich als een ordinaire kortsluiting, en de condensator ook.
Ik daag je uit om een spoel te bouwen van "normale" stroomdraad (0,752) die je in je WCD ("stopcontact") kan steken, zonder dat je 16 A smeltveiligheid doorslaat.JuuL20 schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 23:55:
[...]Een condensator gedraagt zich bij inschakelen als een kortsluiting en een spoel werkt de stroom tegen bij het inschakelen.
Waarschuwing: "don't try this at home..."
[ Voor 12% gewijzigd door Toff op 05-04-2006 00:53 ]
Toff, bij een spoel met kern is dat inderdaad correct. Bij het inschakelen moet de kern eerst gemagnetiseerd worden, en zolang dat niet gebeurd is, zie je enkel de DC weerstand van de spoeldraad.
Bij een coilgun heb je echter géén kern (op het projectiel na), hier geldt dit effect dus niet.
Bij een coilgun heb je echter géén kern (op het projectiel na), hier geldt dit effect dus niet.
Ik het over het inschakelen.Toff schreef op woensdag 05 april 2006 @ 00:52:
[...]
Ik daag je uit om een spoel te bouwen van "normale" stroomdraad (0,752) die je in je WCD ("stopcontact") kan steken, zonder dat je 16 A smeltveiligheid doorslaat.
Waarschuwing: "don't try this at home..."
Met dit principe werken dc dc converters ook, door steeds een stroom door een spoel te sturen werkt de spoel steeds tegen en krijg je spanningspieken. Door deze op te vangen en af te vlakken stijgt de spanning.
Een uitdaging? Nou dan ben ik al klaar, wat dacht je van een trafo? (groter dan 500VA is tricky)
[ Voor 68% gewijzigd door JuuL20 op 05-04-2006 07:52 ]
En we hebben een winnaarJuuL20 schreef op woensdag 05 april 2006 @ 07:41:
Een uitdaging? Nou dan ben ik al klaar, wat dacht je van een trafo?
Alleen, hij had het over een spoel met een lucht kern. Deze hebben een veel lagere inductie waardoor je een hele dikke spoel moet hebben om te voorkomen dat de stop eruit vliegt maar alsnog, zover ik weet blijft het idee hetzelfde: de spoel zet zich tegen de verandering in stroom, de mate hangt af van de inductie welke bij een spoel met een ijzeren kern veel hoger is.Volgens mij blaat ik nu maar wat, even denken.Toch niet:

Spoel van 1 henry, weerstand van 1 ohm en een stopcontact (voltage source, 325 amplitude, 50hz) in serie. Zoals je ziet kom ik niet eens in de buurt van 16A
[ Voor 35% gewijzigd door lemming_nl op 05-04-2006 08:03 ]
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
O ik heb ook niet zoveel verstand van spoelen hoor, eigenlijk mogen jullie het mij uitleggen want jullie gaan een coil gun bouwen en ik (nog?) niet 
De inductie veranderd wel met een kern, volgensmij wordt die idd hoger. Lijkt me kloppend verhaal.
De inductie veranderd wel met een kern, volgensmij wordt die idd hoger. Lijkt me kloppend verhaal.
[ Voor 26% gewijzigd door JuuL20 op 05-04-2006 07:55 ]
LOL, en nu zonder die weerstandlemming_nl schreef op woensdag 05 april 2006 @ 07:52:
[...]Spoel van 1 henry, weerstand van 1 ohm en een stopcontact (voltage source, 325 amplitude, 50hz) in serie. Zoals je ziet kom ik niet eens in de buurt van 16A
Zal eens wat lager proberen maar zonder weerstand wordt mijn simulatie programma boos.
Met 0.000000000000000001Ohm gaat hij naar 2.7A toe. Nog lang geen 16A
[ Voor 17% gewijzigd door lemming_nl op 05-04-2006 16:24 ]
Maar een inductie van 1H haal je nooooooooit met een luchtspoel
Tenzij je je spoel kamergroot bouwt natuurlijk.
Dat is waar maar het feit dat hij kortsluit als je de schakelaar dichtgooit slaat dus nergens op, en daar ging het omsubsonik schreef op woensdag 05 april 2006 @ 16:47:
Maar een inductie van 1H haal je nooooooooit met een luchtspoelTenzij je je spoel kamergroot bouwt natuurlijk.
Er bestaat niet zoiets als een ideale spoel!!
Een spoel heeft een weerstand en ook een capaciteit, of je nou wilt of niet. Sterker nog, bij hele hoge frequenties (ligt aan de L en C natuurlijk) is de spoel zelfs geen spoel meer maar een condensator.
[ Voor 19% gewijzigd door JuuL20 op 05-04-2006 18:16 ]
Ik lees hier nu een aantal reacties die volgens mij niet volledig zijn. Zoals Juul aangeeft kun je een onbelaste trafo als bijna ideale spoel beschouwen en deze zonder dat de zekering ploft op 230V aansluiten. De simulatie van Lemming laat ook zien dat dit mogelijk is. Echter de simulatie houd zo te zien geen rekening met inschakelverschijnselen. Het maakt namelijk nogal wat uit wat de spanning is op het moment van inschakelen (en de weerstand van de spoel).
Die onbelaste trafo van JuuL20 (<500VA) heeft geen primaire wikkeling van 0,75e, zoals ik had voorgesteld, dus geen prijs. Probeer eens een dikke 10A 12V trafo met zijn secundaire wikkeling aan de 230V te hangen (in gedachte dan), dan krijg je + 4000V (daarom alleen al moet je het niet doen) aan de "230V" kant, zolang je stoppen het houden
.
Jeronimo2003 raakt in de laatste 2 zinnen de kern van de zaak. Het inschakelmoment is essentieel. Als je tijdens de nuldoorgang inschakelt, is er, bijvoorbeeld bij een echt zware scheidingstrafo, niks aan de hand. Ik eet het ijsje dus maar zelf op
, maar PLEASE, geen theorie meer, TESTEN die hap !
Jeronimo2003 raakt in de laatste 2 zinnen de kern van de zaak. Het inschakelmoment is essentieel. Als je tijdens de nuldoorgang inschakelt, is er, bijvoorbeeld bij een echt zware scheidingstrafo, niks aan de hand. Ik eet het ijsje dus maar zelf op
Kijken jullie wel uit? Of het theoretisch nou wel kan of niet; feit blijft dat je netstroom door een lange draad gooit, wat toch een zekere kans op ongelukken geeft. Om de disclaimer nog maar een keer neer te zetten: als je daar stommiteiten mee besluit uit te halen is Tweakers.net BV nergens verantwoordelijk voor! (en ik persoonlijk ook niet). Daarbij zou ik het jammer vinden een condoleance- of 'word snel beter'-topic op te moeten zetten.
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Het zal wel... Je stoppen gaan niet stuk door een spanningsconversie naar 4000V. Anders kon jij je tv niet eens aanzetten. En laat dat soort experimenten idd maar in jouw hoofd zitten.Toff schreef op donderdag 06 april 2006 @ 13:18:
Die onbelaste trafo van JuuL20 (<500VA) heeft geen primaire wikkeling van 0,75e, zoals ik had voorgesteld, dus geen prijs. Probeer eens een dikke 10A 12V trafo met zijn secundaire wikkeling aan de 230V te hangen (in gedachte dan), dan krijg je + 4000V (daarom alleen al moet je het niet doen) aan de "230V" kant, zolang je stoppen het houden.
dan kan je beter een kant en klaar project gaan bekijken. Er hoort ontwikkeling en nadenken bij, het testen is pas op het allerlaatst. Ze zijn goed bezig met de theorie en ze moeten vooral zo doorgaan!maar PLEASE, geen theorie meer, TESTEN die hap !
[ Voor 15% gewijzigd door JuuL20 op 06-04-2006 18:30 ]
Nee, dat zeg ik ook niet, dat is alleen een extra waarschuwing! Je stoppen (en mogelijk die van de "gemeente") slaan door omdat er kortstondig gigantische stroom door die dikke draad van de "12V" kant kan gaan lopen, tijdens het inschakelen. Maar je hoeft me niet te geloven hoor.JuuL20 schreef op donderdag 06 april 2006 @ 18:27:
[...] Het zal wel... Je stoppen gaan niet stuk door een spanningsconversie naar 4000V.[...]
Mijn aansporing tot testen was meer bedoeld om de discussie die mijn "uitdaging" heeft opgeroepen te stoppen, want die leidt af van het eigenlijke doel, als mensen het daadwerkelijk gaan proberen. Het was gewoon bedoeld om de problemen te visualiseren.
Om even semi van de inductie discussie af te stappen: weet iemand of er NIET-draad vermogens weerstanden bestaan? Ik wil het eens gaan proberen met een spoel met weinig windingen maar dan moet ik een losse weerstand gebruiken om de stroom te beperken. Als ik hier een draad weerstand voor gebruik gaat mijn inductie volgens mij teveel omhoog (hoeveel uH is een draad gewonden weerstand?) Hij moet in staat zijn alle energie die ik niet gebruik voor het projectiel om te zetten in warmte (Ik gok zo'n 2000J in 200us of minder)
Als de tijdsduur kort genoeg is kan over het algemeen elke weerstand elk vermogen aan
. (Bij oneindig groot vermogen en een oneindig korte tijd voer je 1 J aan warmte toe: P*t=J = ∞*1/∞=1
)
De meeste energie die je toevoerd in zo een kort tijdsbestek wordt gebruikt om de weerstand op te warmen. Je wilt dus een weerstand met een zo groot mogelijke warmte capaciteit, en niet zo zeer met een hoog vermogen. (uiteraard hangt dit wel enigszin samen natuurlijk).
Denk ik, wat dus niet zo veel zegt.
Maar hoeveel Ohm moet die weerstand zijn?
De meeste energie die je toevoerd in zo een kort tijdsbestek wordt gebruikt om de weerstand op te warmen. Je wilt dus een weerstand met een zo groot mogelijke warmte capaciteit, en niet zo zeer met een hoog vermogen. (uiteraard hangt dit wel enigszin samen natuurlijk).
Denk ik, wat dus niet zo veel zegt.
Maar hoeveel Ohm moet die weerstand zijn?
[ Voor 5% gewijzigd door goeievraag op 07-04-2006 15:34 ]
I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.
Weerstand moet 0.2Ohm zijn, wat ook een probleem is dat wanneer een (de meeste) materiaal opwarmt dan neemt de weestand toe. Dit mag bij voorkeur niet het geval zijn omdat anders de weerstand te snel toeneemt.
-edit-
Andersom ook niet omdat anders de stroom te hoog wordt.
-edit-
Andersom ook niet omdat anders de stroom te hoog wordt.
[ Voor 14% gewijzigd door lemming_nl op 07-04-2006 17:34 ]
Ja, er zijn bijvoorbeeld keramische weerstanden, zoals gebruikt bij luidsprekers. Kijk bv eens (je hoeft ze daar niet te kopen hoor) bij Conrad.nl op bestelnummer 336602-89. Mooie keramische weerstand van 2,2 Ohm. Zet je er 10 parallel, kom je op 0,22 Ohm en je kan heel wat(t) vermogen verwerken, gedurende korte tijd iig.lemming_nl schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 09:23:
Om even semi van de inductie discussie af te stappen: weet iemand of er NIET-draad vermogens weerstanden bestaan?
Dat zijn volgens mij nog steeds draad gewonden weerstanden.Toff schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 22:46:
[...]
Ja, er zijn bijvoorbeeld keramische weerstanden, zoals gebruikt bij luidsprekers. Kijk bv eens (je hoeft ze daar niet te kopen hoor) bij Conrad.nl op bestelnummer 336602-89. Mooie keramische weerstand van 2,2 Ohm. Zet je er 10 parallel, kom je op 0,22 Ohm en je kan heel wat(t) vermogen verwerken, gedurende korte tijd iig.
Dat is voor mij veel te hoog. Ik moet echt iets hebben wat uit 1 stuk bestaat.Inductie-arm (onder 3 µH),
Ik las pas ergens dat die 'schijfjes' waar transfo's uit bestaan een relatief hoge weerstand hebben. Dus als je nog ergens een kapotte hebt liggen (en ze schijnen bij jou per dozijn in brand te vliegen
), probeer dat eens. Misschien moet je er meerdere in serie zetten, wat alleen maar beter is, omdat elke dan minder warm wordt. Het wordt dan weer wel vrij groot.
I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.
Grootte maakt voor mij niets uit. Probleem is dat ik op zich die warmte wel af kan voeren maar dat dan tegelijk de weerstand oploopt. Een koperen weerstand van 0.2Ohm zal op 100 graden 0.26Ohm zijn. Dat is voor mij niet echt acceptabel. Zijn 2 oplossingen voor: ander materiaal of de tempratuur constant houden. Ander materiaal bied uitkomsten (nichrome, constantium) maar is duur, tempratuur constant houden kan ik doen door een heel groot dissipatie volume te hebben maar das ook weer een beetje tricky.
Idd.lemming_nl schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 22:50:
[...]
Dat zijn volgens mij nog steeds draad gewonden weerstanden.
Metaalfilmweerstanden moet je hebben, maar ik vraag me af of het nut heeft wat jij wilt proberen.
Maar jullie zitten zo na te denken, ik zou een goede site zoeken en dat lezen.
[ Voor 14% gewijzigd door JuuL20 op 08-04-2006 00:04 ]
Waar baseer je dat op? Draadgewonden is sowieso niet "de norm" bij weerstanden hoor, ik heb er net verschillende voor je doorgebroken, maar geen draad te bekennen. Anders koop je weerstanddraad en gebruik je dat "recht", dus zonder het op te winden?lemming_nl schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 22:50:
[...]Dat zijn volgens mij nog steeds draad gewonden weerstanden.[...]
Mzz excuses jij hebt gelijkToff schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 23:54:
[...]
Waar baseer je dat op? Draadgewonden is sowieso niet "de norm" bij weerstanden hoor, ik heb er net verschillende voor je doorgebroken, maar geen draad te bekennen. Anders koop je weerstanddraad en gebruik je dat "recht", dus zonder het op te winden?
"cermetweerstanden bezitten zeer lage parasitaire zelfinducties en capaciteiten.."
Nou gaan met die banaan dan he
[ Voor 5% gewijzigd door JuuL20 op 08-04-2006 00:04 ]
Omdat de inductie 3uH of lager is bij de specifieke weerstand die jij aanwees. Aangezien mijn spoel dan maar 1uH is is het niet goed verdeeld. Mijn spoel moet alle inductie geven, de rest niet. Om op 3uH uit te komen moet je toch al een aardig aantal windingen hebben. Ik kan me niet voorstellen dat een recht stuk materiaal zo'n hoge inductie heeft. Weerstands draad los kopen is op zich wel een idee, alleen dan moet ik wel een flinke hoeveelheid draad hebben om te voorkomen dat het niet te warm wordt. Ik zal eens op zoek gaan naar constantium weerstandsdraad. Dat materiaal heeft een lage weerstands verandering bij x T verandering. Moet alleen toch wel al gouw honderden grammen hebben om te voorkomen dat het warm wordt. Maar dat kan ik misschien nog wel via school regelen.Toff schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 23:54:
[...]
Waar baseer je dat op? Draadgewonden is sowieso niet "de norm" bij weerstanden hoor, ik heb er net verschillende voor je doorgebroken, maar geen draad te bekennen. Anders koop je weerstanddraad en gebruik je dat "recht", dus zonder het op te winden?
ik heb er niet heel veel verstand van hoor, maar als je nu eens een paar spoelen parallel schakelt dan heb je toch veel minder weerstand, ik bedoel geen MulitStage maar gewoon een stuk of 4 smalle spoelen direct achter elkaar, en die dan alle-vier tegelijk 'af' laten gaan.
Of klopt mijn verhaal niet?
[ Voor 3% gewijzigd door stereohead op 10-04-2006 22:20 ]
Dat klopt helemaal, helaas is weerstand niet mijn probleem. Ik kan 2400A schakelen, meer niet. Als ik nu een paar honderd kA of zelfs MA kon schakelen dan werdt de weerstand een probleem alleen met 2400A is dat geen probleem. Dan is inductie een groter probleem. Ik ben nu bezig om samen met mijn vader door te rekenen wat er gebeurt als ik een spoel als projectiel neem. Dat zou volgens hem efficienter moeten zijn.stereohead schreef op maandag 10 april 2006 @ 22:11:
ik heb er niet heel veel verstand van hoor, maar als je nu eens een paar spoelen parallel schakelt dan heb je toch veel minder weerstand, ik bedoel geen MulitStage maar gewoon een stuk of 4 smalle spoelen direct achter elkaar, en die dan alle-vier tegelijk 'af' laten gaan.
[ Voor 2% gewijzigd door lemming_nl op 10-04-2006 23:00 . Reden: 'honderd' vergeten ]
ok, ik vroeg het me af, mijn eerste spoel had namelijk een weerstand van zo'n 50Ω
beetje veel, en werd ook erg heet, maargoed ik ga toch een nieuwe maken.
Bedankt voor je reactie.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb het weer even helemaal gehad. Heb PIC + LCD + in-circuit programmer bij elkaar gesoldeerd en nu wil ik de PIC programmeren. Ik gebruik mikroBasic als compiler maar om een of andere reden verified de programmer het gros van de code niet. Als ik bijvoorbeeld Delay_ms(1000) erbij doe (Is een basic compiler) dan kan de programmer hem al niet programmeren, hij verified dan niet. Na wat onderzoek pikt de compiler alles, als ik gewoon wat op mijn toetsenbord ram dan nog compiled ie. Dit werkt voor mij niet echt lekker, vooral omdat Delay_ms(1000) gewoon zou moeten werken. Weet iemand een betere (bij voorkeur basic) compiler met een paar duidelijke voorbeelden die werken zodat ik zeker weet dat wanneer er iets niet werkt dat het dan niet de software is.
[ Voor 3% gewijzigd door lemming_nl op 11-04-2006 21:12 ]
Installeer hem eens opnieuw (eventueel opnieuw downloaden), want je files zijn corrupt geraakt (heeft niets met de compiler te maken).lemming_nl schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 21:09:
Ik heb het weer even helemaal gehad. Heb PIC + LCD + in-circuit programmer bij elkaar gesoldeerd en nu wil ik de PIC programmeren. Ik gebruik mikroBasic als compiler maar om een of andere reden verified de programmer het gros van de code niet. Als ik bijvoorbeeld Delay_ms(1000) erbij doe (Is een basic compiler) dan kan de programmer hem al niet programmeren, hij verified dan niet. Na wat onderzoek pikt de compiler alles, als ik gewoon wat op mijn toetsenbord ram dan nog compiled ie. Dit werkt voor mij niet echt lekker, vooral omdat Delay_ms(1000) gewoon zou moeten werken. Weet iemand een betere (bij voorkeur basic) compiler met een paar duidelijke voorbeelden die werken zodat ik zeker weet dat wanneer er iets niet werkt dat het dan niet de software is.
Bij mij werkt ie altijd vlekkeloos, het is een erg krachtige compiler, en het is niet te doen hoe compact je je code kan krijgen (met wat proberen en uitzoeken ga je gemakkelij van 1100 naar 700 ROM).
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik ben nu al een tijdje bezig met mijn coilgun en heb al wat dingen bij elkaar gehaald.

4 Condensators die ik van een vriend heb gehad.
Van links naar rechts:
400v - 680uF
385v - 470uf
385v - 470uf
350v - 800 uf
Ik heb ook een proef spoel gemaakt om het een beetje te testen.

De spoel is ongeveer 3 cm lang en heeft 8 lagen met 0.8mm spoeldraad
Verder heb ik ook nog een oude volt meter uit elkaar gesloopt om constant te kunnen zien hoeveel volt er op de condensators staat.

En vandaag heb ik een step-up converter gemaakt.

Er gaat 12v in en komt 210 uit, veel meer dan ik verwacht had want deze spoel is maar 50uH terwijl hij 120 hoort te zijn. Converter is natuurlijk nog niet af, er moet nog een controle led en schakelaar bij komen. Vandaag besloot mijn NE555N om zelfmoord te plegen dus moet ik eerst een nieuwe halen...
Ik heb nog wat video's gemaakt van het schieten maar dat was met 35v dus ik moet nog even nieuwe maken.
Nu nog kijken hoe ik ze het beste kan schakelen

4 Condensators die ik van een vriend heb gehad.
Van links naar rechts:
400v - 680uF
385v - 470uf
385v - 470uf
350v - 800 uf
Ik heb ook een proef spoel gemaakt om het een beetje te testen.

De spoel is ongeveer 3 cm lang en heeft 8 lagen met 0.8mm spoeldraad
Verder heb ik ook nog een oude volt meter uit elkaar gesloopt om constant te kunnen zien hoeveel volt er op de condensators staat.

En vandaag heb ik een step-up converter gemaakt.

Er gaat 12v in en komt 210 uit, veel meer dan ik verwacht had want deze spoel is maar 50uH terwijl hij 120 hoort te zijn. Converter is natuurlijk nog niet af, er moet nog een controle led en schakelaar bij komen. Vandaag besloot mijn NE555N om zelfmoord te plegen dus moet ik eerst een nieuwe halen...
Ik heb nog wat video's gemaakt van het schieten maar dat was met 35v dus ik moet nog even nieuwe maken.
Nu nog kijken hoe ik ze het beste kan schakelen
[ Voor 5% gewijzigd door wesleytjuh op 14-04-2006 14:17 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Dat ziet er erg goed uit. Hoe schakel je nu, 2 draajes tegen elkaar of heb je al een of andere schakelaar?
Ik doe op het moment gewoon 2 draadjes tegen elkaar dus daar moet ik nog iets op verzinnen, ik ga waarschijnlijk met 3 stages werken dus moet ik een lichtsluis gebruiken.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
@wesleytjuh
heb je toevallig ook een schema van jouwn step-up convertor?
heb je toevallig ook een schema van jouwn step-up convertor?
Ik heb gewoon een schematje van Another Coilgun Site gebruikt:
http://www.anothercoilgunsite.com/img-schematic-boost-a1.gif
http://www.anothercoilgunsite.com/img-schematic-boost-a1.gif
Verwijderd
wow 2000J in 200 microseconden? De meeste weerstanden gaan detoneren, dat betekend dat de monoculen opnieuw worden gerangschrikt(hele raare gevaarlijke effecten). 2000joule is geen speelgoedlemming_nl schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 09:23:
Om even semi van de inductie discussie af te stappen: weet iemand of er NIET-draad vermogens weerstanden bestaan? Ik wil het eens gaan proberen met een spoel met weinig windingen maar dan moet ik een losse weerstand gebruiken om de stroom te beperken. Als ik hier een draad weerstand voor gebruik gaat mijn inductie volgens mij teveel omhoog (hoeveel uH is een draad gewonden weerstand?) Hij moet in staat zijn alle energie die ik niet gebruik voor het projectiel om te zetten in warmte (Ik gok zo'n 2000J in 200us of minder)
Na wat onderzoek besef ik inderdaad dat een weerstand niet gaat werken. Ik ben nu bezig naar andere manieren om dit op te lossen. Met een groot blok van een of ander metaal zou het wel goed moeten gaan denk ik, ik moet alleen nog even het juiste materiaal vinden.Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 17:47:
[...]
wow 2000J in 200 microseconden? De meeste weerstanden gaan detoneren, dat betekend dat de monoculen opnieuw worden gerangschrikt(hele raare gevaarlijke effecten). 2000joule is geen speelgoedeen zwaar vuurwapen kan hier meestal nog niet aan tippen.
Gelijk maar een updateje van mijn coilgun. Jullie raden het natuurlijk al, 1 van mijn PICs is afgebrand. Ik had de pinnetjes verkeerd geteld dus de voeding werdt kort gesloten door de PIC heen welke dat niet leuk vond. Hij heeft daarna nog 1 seconde gewerkt maar de interne schade bleek zo groot dat hij alsnog smolt. De andere PIC (had er 2) zit vast in een soort van read only stand ofzo. Hij wordt prima herkent door het programmer programma maar ik kan er niets op krijgen. Dat wordt dus nieuwe halen
Heb je al een bulk erase geprobeerd, dat lukt soms wel als andere pogingen mislukken.lemming_nl schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 18:05:
[...]
De andere PIC (had er 2) zit vast in een soort van read only stand ofzo. Hij wordt prima herkent door het programmer programma maar ik kan er niets op krijgen. Dat wordt dus nieuwe halen
Welke programmer gebruik je? Blijkbaar zijn er heel veel programmers die de exacte volgorde niet volgen (ik dacht dat het eerst 14V steken op MCLR, en dan pas voedingsspanning geven was), waardoor de PIC als je de MCLR uitgeschakeld hebt (resetpin als I/O gebruiken), niet meer in de programmeerstand geraakt. Met een goeie programmer de config bits weer veranderen (MCLR weer als reset gebruiken) lost dat op.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik gebruik de low-voltage in-system programmer van deze website: http://www.members.aon.at/electronics/pic/picpgm/index.html Zowel de hard als software (GUI).naftebakje schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 20:02:
[...]
Heb je al een bulk erase geprobeerd, dat lukt soms wel als andere pogingen mislukken.
Welke programmer gebruik je? Blijkbaar zijn er heel veel programmers die de exacte volgorde niet volgen (ik dacht dat het eerst 14V steken op MCLR, en dan pas voedingsspanning geven was), waardoor de PIC als je de MCLR uitgeschakeld hebt (resetpin als I/O gebruiken), niet meer in de programmeerstand geraakt. Met een goeie programmer de config bits weer veranderen (MCLR weer als reset gebruiken) lost dat op.
Het logje van mijn programmer:
Verify Error: Code Mem 0x000000: PIC=0x002F Buf=0x0004
Verify Error: Code Mem 0x000002: PIC=0x0001 Buf=0x0000
Verify Error: Code Mem 0x000008: PIC=0x0002 Buf=0x0096
Verify Error: Code Mem 0x000009: PIC=0x000E Buf=0x006A
Verify Error: Code Mem 0x00000A: PIC=0x000A Buf=0x00FF
Verify Error: Too much errors in Code Mem, giving up!
Verify Error: Cfg Mem 0x000002: PIC=0x0012 Buf=0x001F
Verify Error: Cfg Mem 0x000003: PIC=0x001F Buf=0x001E
Verify Error: Cfg Mem 0x000005: PIC=0x0081 Buf=0x0087
Verify Error: Cfg Mem 0x000006: PIC=0x00C5 Buf=0x0081
[ Voor 27% gewijzigd door lemming_nl op 14-04-2006 20:18 ]
Als je je MCLR pin ingesteld hebt als I/O, EN/OF je "low voltage programming" niet hebt ingeschakeld in je configuratiebits, dan kan je de PIC idd niet meer programmeren met die programmer, daar moet je goed voor opletten. Een programmer die gewoon programmeert (niet low voltage) zal heel waarschijnlijk je PIC kunnen reanimeren (gewoon configuratiebits weer juist zetten, dan werkt je programmer weer met die PIC), als je iemand kent die dat voor je kan doen bespaar je een PIC (als je in België bij mij in de buurt woont, kan ik dat wel ff doen).lemming_nl schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 20:04:
[...]
Ik gebruik de low-voltage in-system programmer van deze website: http://www.members.aon.at/electronics/pic/picpgm/index.html Zowel de hard als software (GUI).
Het logje van mijn programmer:
Verify Error: Code Mem 0x000000: PIC=0x002F Buf=0x0004
Verify Error: Code Mem 0x000002: PIC=0x0001 Buf=0x0000
Verify Error: Code Mem 0x000008: PIC=0x0002 Buf=0x0096
Verify Error: Code Mem 0x000009: PIC=0x000E Buf=0x006A
Verify Error: Code Mem 0x00000A: PIC=0x000A Buf=0x00FF
Verify Error: Too much errors in Code Mem, giving up!
Verify Error: Cfg Mem 0x000002: PIC=0x0012 Buf=0x001F
Verify Error: Cfg Mem 0x000003: PIC=0x001F Buf=0x001E
Verify Error: Cfg Mem 0x000005: PIC=0x0081 Buf=0x0087
Verify Error: Cfg Mem 0x000006: PIC=0x00C5 Buf=0x0081
Helaas woon ik niet echt in de buurt van belgie maar ik zal hier in de buurt eens op zoek gaan naar iemand met een geschikte programmer. Iemand hier toevallig die in de buurt van Oegstgeest woont en welke een high voltage programmer heeft voor een PIC18F4620?
Ik ben op het moment nog bezig met het doorrekenen van een model waarbij ik een spoel als projectiel neem. Deze zou efficienter moeten zijn maar er gaat nog wat fout in de simulaties dus nog geen goede resultaten maar daar post ik eigenlijk niet voor
Ik ben erachter gekomen dat ik een stroom tekort heb. Nu ben ik marktplaats/ebay afgestruind maar ik heb nog niets kunnen vinden wat aan mijn eisen voldoet (5000A +). Weet iemand een plek waar ik SCRs/IGBTs goedkoop 2e hands kan vinden. Of iemand die ze misschien te leen heeft?
Verwijderd
Ik wil met een klasgenoot misschien de Coilgun als onderwerp gebruiken voor ons profielwerkstuk, maar wij zijn (uiteraard) aan kosten gebonden.. Ik snap dat je een goedkope en een dure kan maken, maar wat is ongeveer het minimum aan kosten, en zijn de onderdelen algemeen verkrijgbaar, misschien zelfs al op school aanwezig?
Minimum kosten kunnen extreem laag zijn afhankelijk van wat je hebt liggen. Mijn 1e model had 10280uF 35V aan condensatoren (das 5 euro ofzo in de winkel, niet precies op de hoogte van prijzen van alle onderdelen), een labvoeding om ze op te laden, een meccano asje als projectie en 2 draadjes om hem af te vuren (gewoon 2 draadjes tegen elkaar). -edit- En natuurlijk nog een diode @55cent. Het kan dus redelijk low budget. Het probleem is vervolgens om er meetbare resultaten uit te krijgen en dat is een stuk moeilijker. Nouwkeurige snelheids metingen zijn moeilijk maar zijn prima te doen als je op school iets hebt zoals coach waarmee je makkelijk snelheid kan meten. Als je dat niet hebt kan je nog altijd van een bepaalde hoogte schieten en dan kijken wanneer hij de grond raakt. Wat je verder nog wilt meten hangt af van je vraagstelling.Verwijderd schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 13:17:
Ik wil met een klasgenoot misschien de Coilgun als onderwerp gebruiken voor ons profielwerkstuk, maar wij zijn (uiteraard) aan kosten gebonden.. Ik snap dat je een goedkope en een dure kan maken, maar wat is ongeveer het minimum aan kosten, en zijn de onderdelen algemeen verkrijgbaar, misschien zelfs al op school aanwezig?
Welke school zit je op? Je nick komt me enigsinds bekend voor
Oh, en alweer een vraag (dit keer een vraag waar mensen denk ik wel antwoord op hebben
Wie hier studeert electrotechniek (of iets degelijks) en kan wat voor mij vragen aan een docent? Ik moet de fomule hebben voor koppeling tussen 2 spoelen. Deze heb ik nog niet kunnen vinden maar is nodig voor mijn simulatie. Op de middelbare school weten leraren er niet genoeg van om deze vraag te kunnen beantwoorden. In boeken van studie electrotechniek ben ik de formule nog niet tegen gekomen.
[ Voor 3% gewijzigd door lemming_nl op 21-04-2006 16:17 ]
Ik zie veel mensen die problemen hebben om het machnetische te stoppen van een spoel.
Je kan met nog een spoel met een derde van de lengte (als vertraging) als trigger gebruiken vor een tegenspanning. Die tegenspanning zal dan het machnetisme opheffen in een kortere tijd. alleen is dat wel als totaal verlies te zien.
Je kan met nog een spoel met een derde van de lengte (als vertraging) als trigger gebruiken vor een tegenspanning. Die tegenspanning zal dan het machnetisme opheffen in een kortere tijd. alleen is dat wel als totaal verlies te zien.
Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5
Waarom zou de spoel dan stoppen? De spoel wil met alle geweld de stroom vasthouden, als je er een tegenspanning op zet dan maakt dat volgens mij voor de spoel niets uit, hij voert gewoon de spanning op. Zelfde verhaal als je de spoel (het kan niet maar even als voorbeeld) in een keer loshaalt van het circuit. Dan gaat de spanning over de spoel omhoog net zolang totdat hij doorslaat. Dat gaat dus ook gebeuren met die tegenspanning. Hij zorgt er gewoon voor dat de spanning zo hoog wordt dat de stroom weer gaat lopen.reddog33hummer schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 16:58:
Ik zie veel mensen die problemen hebben om het machnetische te stoppen van een spoel.
Verwijderd
Stedelijk Gymnasium Haarlemlemming_nl schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 15:58:
[...]
Minimum kosten kunnen extreem laag zijn afhankelijk van wat je hebt liggen. Mijn 1e model had 10280uF 35V aan condensatoren (das 5 euro ofzo in de winkel, niet precies op de hoogte van prijzen van alle onderdelen), een labvoeding om ze op te laden, een meccano asje als projectie en 2 draadjes om hem af te vuren (gewoon 2 draadjes tegen elkaar). -edit- En natuurlijk nog een diode @55cent. Het kan dus redelijk low budget. Het probleem is vervolgens om er meetbare resultaten uit te krijgen en dat is een stuk moeilijker. Nouwkeurige snelheids metingen zijn moeilijk maar zijn prima te doen als je op school iets hebt zoals coach waarmee je makkelijk snelheid kan meten. Als je dat niet hebt kan je nog altijd van een bepaalde hoogte schieten en dan kijken wanneer hij de grond raakt. Wat je verder nog wilt meten hangt af van je vraagstelling.
Welke school zit je op? Je nick komt me enigsinds bekend voor
Heel erg bedankt voor je reactie, ik denk dat ik wel zeker weet dat dit dan het onderwerp zal worden, mits onze begeleider het ermee eens is, dus jullie zullen me waarschijnlijk vaker in de topic tegenkomen
Op school hebben we inderdaad beschikking over Coach, dus metingen moeten lukken, verder: een vraagstelling formuleren is waarschijnlijk de volgende stap die we zullen moeten maken, maar tot nu toe moesten we alleen nog een onderwerp kiezen
Omdat een topic waardeloos is zonder plaatjes en ik toevallig net mijn IGBT constuctie af heb hier een foto:

Specs (daar houden we als tweakers tenslotte van
):
2x CM600HA-24H IGBTs
Maximaal voltage: 1200V
Continue stroom: 1200A
Maximale piek stroom: 2400A
Schakeltijd aan: 1us
Schakeltijd uit: 1us
Ik moet nog wat aan isolatie doen tussen de 2 messing strippen maar daar heb ik nog niets voor. Wat een k*t materiaal is dat messing trouwens om te boren, geen gat in te krijgen
-edit-
@x-uk, ken je toch niet, compleet andere school
Oh en als je niet met draadjes kruisen wil schakelen dan wordt het al moeilijker om aan het juiste materiaal te komen.

Specs (daar houden we als tweakers tenslotte van
2x CM600HA-24H IGBTs
Maximaal voltage: 1200V
Continue stroom: 1200A
Maximale piek stroom: 2400A
Schakeltijd aan: 1us
Schakeltijd uit: 1us
Ik moet nog wat aan isolatie doen tussen de 2 messing strippen maar daar heb ik nog niets voor. Wat een k*t materiaal is dat messing trouwens om te boren, geen gat in te krijgen
-edit-
@x-uk, ken je toch niet, compleet andere school
[ Voor 15% gewijzigd door lemming_nl op 21-04-2006 20:11 ]
Ik ben ook nog steeds bezig met m'n condensator.
Ik heb even een werkplannetje gemaakt:
- Onderdelen voor het gedeelte waar grote stromen lopen kopen.
- Dat gedeelte bouwen
- Testen & Filmen
- Onderdelen voor het gedeelte waar kleine stromen lopen kopen.
- Dat gedeelte bouwen (mss etsen, dat zou de eerste keer zijn dat ik iets (laat) ets(en))
- Testen & Filmen
- Fatsoenlijke Behuizing bouwen van plexi
- Website maken over mijn bevindingen.
Nu had ik nog een vraag over de condensator.
is dit iets: http://koopjes.marktplaat...FHNIDmnfp8Ad8bMbE%3D&df=1
Er staat in de beschrijving niets over elco, maar ik neem aan dat het een elco is bij zo'n grote capaciteit. Het voltage is anders dan eerst, maar dat is voor mij een goede oefening, en een controle of ik snap waar ik mee bezig ben.
- Dat gedeelte bouwen
- Testen & Filmen
- Dat gedeelte bouwen (mss etsen, dat zou de eerste keer zijn dat ik iets (laat) ets(en))
- Testen & Filmen
Er staat in de beschrijving niets over elco, maar ik neem aan dat het een elco is bij zo'n grote capaciteit. Het voltage is anders dan eerst, maar dat is voor mij een goede oefening, en een controle of ik snap waar ik mee bezig ben.
Beetje inactief... maar toch best aanwezig :)
Dat is vrij moeilijk te zeggen. De condensator zal al redelijk oud zijn dus de ESR (interne weerstand) zal al aardig wat toegenomen zijn (maar geen idee hoeveel). Verder lijkt het mij een aardige condensator. Het nadeel is dat hij een grote capaciteit heeft en dus een grote RC tijd (constante die indicatie geeft hoe lang een condensator erover doet om leeg te lopen). Dat kan je oplossen door een kleine R te nemen. Hoe negatief dat effect precies is weet ik niet. Of deze condensator de prijs waard is hangt heel erg sterk af van de prijs (ceesietopc schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 09:13:
Ik ben ook nog steeds bezig met m'n condensator.
- Dat gedeelte bouwen
- Testen & Filmen
- Testen & Filmen
OK..
Ik denk dat de ESR niet zo'n heel groot probleem is, want met zulke grote stromen ga ik volgensmij niet bezig zijn.
De prijs is 20 euro, incl. verzenden. ik dacht dat het netjes was, maar vind jij het te hoog?
Ik denk dat de ESR niet zo'n heel groot probleem is, want met zulke grote stromen ga ik volgensmij niet bezig zijn.
De prijs is 20 euro, incl. verzenden. ik dacht dat het netjes was, maar vind jij het te hoog?
[ Voor 16% gewijzigd door ceesietopc op 22-04-2006 10:47 ]
Mwah, laat ik het zo zeggen: mijn 8200uF 400V condensatoren gaan voor 10 euro per stuk de deur uit. In deze condensatoren zijn een stuk groter dan die van jou, alleen moet je ze wel tot een veel hoger voltage opladen voor dezelfde energie (86,4J in jouw condensatoren @80V, in mijn condensator zit al 92,25J op 150V). Das dus het nadeel je moet met een hogere spanning werken. Als ik jou was zou ik proberen toch wel 5 euro van de prijs af te krijgen.ceesietopc schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 10:46:
OK..
-edit-
Hmm, moet even denken of ik die condensatoren eigenlijk wel kwijt wil... Is natuurlijk wel leuk voor multi stage...
[ Voor 8% gewijzigd door lemming_nl op 22-04-2006 11:28 ]
OK..
dat zou dus 15 euro worden, voor zo'n condensator, en het verzenden.
Kga nog even mailen.
dat zou dus 15 euro worden, voor zo'n condensator, en het verzenden.
Kga nog even mailen.
ze zeggen dat het een nieuwe elco is, dan is 20 euro toch wel een goede prijs?
Tsja, ik zou even verder kijken op martkplaats, laatst was er volgens mij iemand die een hele berg condensatoren te koop aan bood voor een lagere prijs. Als het echt een nieuwe condensator is dan heeft het wel meerwaarde maargoed, het hangt er gewoon sterk vanaf hoeveel je ervoor over hebt, dat moet je zelf beslissen. Trouwens, je kan meedere condensatoren parallel schakelen (heeft zelfs voordeel tov een hele grote) dus als je kleinere vind is dat ook een optie.ceesietopc schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 19:01:
ze zeggen dat het een nieuwe elco is, dan is 20 euro toch wel een goede prijs?
Ik ga het toch maar doen denk ik..
Het geld heb ik er opzich wel voor over, dus..
Zijn er voor de rest geen mogelijkheden waarom ie ongeschikt zou kunnen zijn?
en wat is het voordeel van meerdere parallel?
Het geld heb ik er opzich wel voor over, dus..
Zijn er voor de rest geen mogelijkheden waarom ie ongeschikt zou kunnen zijn?
en wat is het voordeel van meerdere parallel?
Parallel heeft als voordeel dat de interne weerstand minder een rol speelt, verder geen voordeel zover ik weet.
Het is toch ook zo dat met 1 nieuwe elco, je ook weinig last hebt van interne weerstand (ESR toch)
Arg, druk ik op back, moet ik hele post weer opnieuw typen...
Aangezien mijn simulaties nog niet kloppen (formule extreem onstabiel, ene moment ga je rond geluidssnelheid (is redelijke uitkomst) ga je wanneer je iets veranderd sneller dan het licht) ben ik bezig met de aansturing. Ik gebruik daar een PIC voor en heb hem soort van werkend maar nog niet echt goed. Ik heb 2 problemen:
1. Snelheid klopt niet. Delay_ms(500) duurt 20 seconden. Kristal is goed ingesteld en aangesloten (36MHz)
2. Ik probeer input aan de praat te krijgen maar het lukt me niet. Ik gebruik de volgende code:
Discussie met ceesietopc heb ik trouwens naar msn verplaatst om te voorkomen dat we gaan slowchatten.
Aangezien mijn simulaties nog niet kloppen (formule extreem onstabiel, ene moment ga je rond geluidssnelheid (is redelijke uitkomst) ga je wanneer je iets veranderd sneller dan het licht) ben ik bezig met de aansturing. Ik gebruik daar een PIC voor en heb hem soort van werkend maar nog niet echt goed. Ik heb 2 problemen:
1. Snelheid klopt niet. Delay_ms(500) duurt 20 seconden. Kristal is goed ingesteld en aangesloten (36MHz)
2. Ik probeer input aan de praat te krijgen maar het lukt me niet. Ik gebruik de volgende code:
code:
Welke (waarschijnlijk hele logische) fout zit hier in? Ik gebruik trouwens mikroBasic als compiler. Als ik de knoppen indruk gebeurt er niets. Hardware matig klopt het helemaal. Op het lcd blijft "Niet ingedrukt" staan.1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
| program Coilgun dim Text3 as char[20] dim Text4 as char[20] dim Text5 as char[20] dim Text6 as char[20] dim State1 as byte dim State2 as byte dim State3 as byte dim State4 as byte main: TRISD = 0 ' PORTD is output TRISE = 0 ' PORTE is output TRISA = 255 ' PORTA is input LCD_Init(PORTD) ' Initialize LCD at PORTD LCD_Cmd(LCD_CURSOR_OFF) ' Turn off cursor Text3 = "Niet ingedrukt" Text4 = "Niet ingedrukt" Text5 = "Niet ingedrukt" Text6 = "Niet ingedrukt" code: PORTE = %00000000 ' Turn OFF diodes on PORTE Delay_ms(10) if Button(PORTA, 0, 1, 1) then State1 = 1 end if if Button(PORTA, 1, 1, 1) then State2 = 1 end if if Button(PORTA, 2, 1, 1) then State3 = 1 end if if Button(PORTA, 3, 1, 1) then State4 = 1 end if if State1=1 then Text3 = "Ingedrukt" end if if State2=1 then Text4 = "Ingedrukt" end if if State3=1 then Text5 = "Ingedrukt" end if if State4=1 then Text6 = "Ingedrukt" end if LCD_Out(1, 1, Text3) ' Print text at LCD LCD_Out(2, 1, Text4) ' Print text at LCD LCD_Out(3, 1, Text5) ' Print text at LCD LCD_Out(4, 1, Text6) ' Print text at LCD PORTE = %11111111 ' Turn ON diodes on PORTE Delay_ms(10) goto code end. |
Discussie met ceesietopc heb ik trouwens naar msn verplaatst om te voorkomen dat we gaan slowchatten.
[ Voor 19% gewijzigd door lemming_nl op 29-04-2006 12:25 ]
Welke PIC gebruik je? Ik zie dat je knopjes op PORTA hangen, als er een A/D in je PIC zit dan zit die op PORTA, en moet je die afleggen (anders heb je idd dergelijke problemen), je moet in je main dan "ADCON = 0" ofzo zetten, zie datasheet.
Over die delay die te lang duurt: gebruik je mss de PLL van een 18F? Dan moet je de vermenigvuldigde frequentie invullen in mikroBasic, niet de kristalfrequentie zelf.
Over die delay die te lang duurt: gebruik je mss de PLL van een 18F? Dan moet je de vermenigvuldigde frequentie invullen in mikroBasic, niet de kristalfrequentie zelf.
[ Voor 28% gewijzigd door naftebakje op 29-04-2006 14:34 ]
Ik zal dat van die A/D eens proberen. De PLL gebruik ik niet, zou dan ook wel goed fout gaan. Ik gebruik een 18F4620 welke tot 40MHz gaat.naftebakje schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 14:32:
Welke PIC gebruik je? Ik zie dat je knopjes op PORTA hangen, als er een A/D in je PIC zit dan zit die op PORTA, en moet je die afleggen (anders heb je idd dergelijke problemen), je moet in je main dan "ADCON = 0" ofzo zetten, zie datasheet.
-edit-
Helpt helaas niet
-edit2-
Kristal vervangen (voor een 12MHz geval, heb niets anders liggen) werkt wel. Nu nog die input goed krijgen.
-edit3-
Wat is de fatsoenlijke manier om een knopje aan te sluiten op een PIC? Pull up weerstand en dan knopje naar ground maken? Of is knopje naar +5 al genoeg?
[ Voor 24% gewijzigd door lemming_nl op 29-04-2006 17:15 ]
if (State1 ==1) !!!
....
met een enkele = ken je ergens een waarde aan toe, dat doe je hier niet.
....
[ Voor 54% gewijzigd door JuuL20 op 29-04-2006 17:30 ]
Jups!lemming_nl schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 14:42:
[...]
Wat is de fatsoenlijke manier om een knopje aan te sluiten op een PIC? Pull up weerstand en dan knopje naar ground maken?
Nopez! Alleen knopje naar 5V krijg je kortsluitstroom door je PIC. Knopje met weerstand naar +5V en dan schakelen levert of een logische 1 aan de input of een zwevende ingang. Nooit met zwevende ingangen werken.Of is knopje naar +5 al genoeg?
Als je nog behoefte hebt aan een C compiler dan mail je me maar
Delay die te lang duurt: ik zie nergens dat je een clock defineert, bij mijn compiler moet je dat instellen.
[ Voor 16% gewijzigd door JuuL20 op 29-04-2006 17:33 ]
Dat doe ik hier wel.JuuL20 schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 17:29:
if (State1 ==1) !!!
....
[code]if Button(PORTA, 2, 1, 1) then
State3 = 1[/code]de condition hier is Button, State3=1 staat achter then dus moet uitgevoerd worden als er aan de voorwaarde van Button wordt voldaan.Nevermind ik zie de fout
Clock is gedefineerd op 12MHz lijkt hij het wel goed te doen, misschien was er iets mis met kristal ofzo. Knopjes nu op de fatsoenlijke manier aangesloten, doet nu nog niet wat ik wil maar deel vage gedrag is weg.JuuL20 schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 17:31:
[...]
Jups!
[...]
Nopez! Alleen knopje naar 5V krijg je kortsluitstroom door je PIC. Knopje met weerstand naar +5V en dan schakelen levert of een logische 1 aan de input of een zwevende ingang. Nooit met zwevende ingangen werken.
Als je nog behoefte hebt aan een C compiler dan mail je me maar
Delay die te lang duurt: ik zie nergens dat je een clock defineert, bij mijn compiler moet je dat instellen.
[ Voor 3% gewijzigd door lemming_nl op 29-04-2006 18:47 ]
Heb je ze eerst direct aan 5V gehangen? Pak dan maar een andere PIC.
En werkt het text afdrukken op zich wel? Test dat anders eerst apart.
Verder, als zon PIC het niet doet, dan kijk je wat er nog meer op de pinnen zit in de datasheet bij de pinout. In dit geval -zoals naftebakje zei- ad converter, stel die ook ff in (ADCON0= oxFF;)
Je code is ook zo opgesteld, dat als je een knop ingedrukt hebt er altijd knop ingedrukt blijft staan. Je hebt geen else.blabla...
Of je stelt je loop zo op:
Verder, als zon PIC het niet doet, dan kijk je wat er nog meer op de pinnen zit in de datasheet bij de pinout. In dit geval -zoals naftebakje zei- ad converter, stel die ook ff in (ADCON0= oxFF;)
Je code is ook zo opgesteld, dat als je een knop ingedrukt hebt er altijd knop ingedrukt blijft staan. Je hebt geen else.blabla...
Of je stelt je loop zo op:
code:
1
2
3
4
5
| code: Text3 = "Niet ingedrukt" Text4 = "Niet ingedrukt" Text5 = "Niet ingedrukt" Text6 = "Niet ingedrukt" |
[ Voor 31% gewijzigd door JuuL20 op 29-04-2006 18:58 ]
LCD werkt prima, ledje aansturen ook, alleen de input nog niet. 2x == gebruiken pikt de compiler niet zal bij basic niet hoeven denk ik.JuuL20 schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 18:54:
Heb je ze eerst direct aan 5V gehangen? Pak dan maar een andere PIC.
Even getest en == is niet nodig. Werkt nu
Kijk dan uit wat je doet
Bij programmeren nooit PROTECT aanzetten, dan kan je hem weggooien en weerstanden gebruiken bij je I/O pinnen, dan gaat er niets stuk (tenzij je er >Voedingsspanning op I/O pin zet ofzo
Ik zal er op proberen te lettenJuuL20 schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 19:02:
[...]
Kijk dan uit wat je doet![]()
Bij programmeren nooit PROTECT aanzetten, dan kan je hem weggooien en weerstanden gebruiken bij je I/O pinnen, dan gaat er niets stuk (tenzij je er >Voedingsspanning op I/O pin zet ofzo).
Als ik naar volgende menu optie wil wil ik daar een knop voor gebruiken (een vooruit en een terug knop) nadeel is dat ik daar een debounce iets voor nodig heb. Daar heb ik al wat voor gevonden maar dat werkt niet lekker omdat die allemaal een soort van prive loop nodig hebben terwijl ik ook die rotary encoder uit wil lezen. Hoe los ik dit op?
[ Voor 3% gewijzigd door lemming_nl op 29-04-2006 20:41 ]
Je kan ook gemakkelijk hardwarematig debouncen, een RC netwerkje is voldoende. Zorg er wel voor dat je nadat een knop in je software ingedrukt is gezien, dat er dan een delay na komt, anders heb je 100 keer gedrukt voor je je knop weer kan loslaten. Of wacht tot de knop losgelaten is, voor je verder doet.
Voor een menustructuur, kan je blijkbaar best met tellers werken. Je rotary naar links wordt variabele "waarde" +1, naar rechts "waarde" -1 (waarde is de variabele die via "menu" geselecteerd wordt), knopje menu wordt variabele "menu" +1, knopje back wordt "menu" -1. Elke seconde ofzo date je het LCD up, gewoon displayen afhankelijk van de variabelen "waarde" en "menu".
Ik heb het zelf ook nog niet volledig uitgedokterd, ik denk dat ik mss best interrupts kan gebruiken om een rotary encoder uit te lezen.
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| if porta.0 = 1 then 'doe wat je wil delay_ms(250) 'als je blijft duwen, zal ie 4 keer indrukken detecteren per seconde end if if porta.1 = 1 then 'doe wat je wil while porta.1 = 1 'je blijft in deze loop hangen tot de knop losgelaten wordt wend end if |
Voor een menustructuur, kan je blijkbaar best met tellers werken. Je rotary naar links wordt variabele "waarde" +1, naar rechts "waarde" -1 (waarde is de variabele die via "menu" geselecteerd wordt), knopje menu wordt variabele "menu" +1, knopje back wordt "menu" -1. Elke seconde ofzo date je het LCD up, gewoon displayen afhankelijk van de variabelen "waarde" en "menu".
Ik heb het zelf ook nog niet volledig uitgedokterd, ik denk dat ik mss best interrupts kan gebruiken om een rotary encoder uit te lezen.
[ Voor 22% gewijzigd door naftebakje op 29-04-2006 23:49 ]
Interrupts is het allermooiste. Echter werkt een teller ook uitstekend (heb mijn volumeregelaar allemaal met tellers gedaan, werkt prima). Let er dan wel op dat je het LCD alleen update als er ook echt wat valt te updaten. Anders loop je steeds je LCD te refreshen en kost dat teveel tijd waardoor je knoppen niet meer goed werken.
Maar dwaal je nu niet af? Menus? Voor een coil gun? Als je het te uitgebreid gaat aanpakken ben je nog wel eventjes bezig.
Ik heb ook een soortgelijke structuur toegepast, maar heb spijt van de while lus. Hierdoor blijft alles hangen als je rotary encoder net tussen 2 klikken in staat. Het was me teveel werk om het anders aan te pakken, maar ik zou het niet weer zo doen iig.while porta.1 = 1 'je blijft in deze loop hangen tot de knop losgelaten wordt
Maar dwaal je nu niet af? Menus? Voor een coil gun? Als je het te uitgebreid gaat aanpakken ben je nog wel eventjes bezig.
[ Voor 46% gewijzigd door JuuL20 op 30-04-2006 02:27 ]
Interupts zou ik alleen gebruiken voor die rotary encoder, ik zie niet direct hoe ik die anders op een elegante, leesbare manier kan coden. Interrupts moet je zo weinig mogelijk gebruiken, alleen als je niet echt (gemakkelijk) anders kan, want je vertraagt je andere code door de interrupts, wat onvoorspelbare reacties kan geven (al je teveel/te lang interrupt).JuuL20 schreef op zondag 30 april 2006 @ 02:24:
Interrupts is het allermooiste. Echter werkt een teller ook uitstekend (heb mijn volumeregelaar allemaal met tellers gedaan, werkt prima). Let er dan wel op dat je het LCD alleen update als er ook echt wat valt te updaten. Anders loop je steeds je LCD te refreshen en kost dat teveel tijd waardoor je knoppen niet meer goed werken.
Daarvoor heb je de watchdog timer, voor zo'n hardwarefouten die niet te voorzien zijn. Niet dat ik em gebruik, maar het zou kunnen. Bedankt voor die info trouwens, ik zal er rekening mee houden als ik de rotay encoder uitlezing in elkaar flans.[...]
Ik heb ook een soortgelijke structuur toegepast, maar heb spijt van de while lus. Hierdoor blijft alles hangen als je rotary encoder net tussen 2 klikken in staat. Het was me teveel werk om het anders aan te pakken, maar ik zou het niet weer zo doen iig.
Hij wil snelheid meten en uitlezen, en de timing instellen met zijn PIC, dan zie ik wel waarom ie een menutje wil. (en het ziet er erl 1337 uit ook natuurlijk).Maar dwaal je nu niet af? Menus? Voor een coil gun? Als je het te uitgebreid gaat aanpakken ben je nog wel eventjes bezig.
[ Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 30-04-2006 10:09 ]
Bedankt voor jullie, suggesties, ik ga kijken of ik ze goed kan verwerken.
Ik heb verschillende dingen in te stellen en uit te lezen, dat past niet allemaal op schermpje dus dan zijn menutjes de beste oplossing. Verder gaat mijn simulatie nog niet goed waardoor ik niet in de praktijk verder kan. En daarna heb ik nog wat problemen met materiaal aanvoer. Ik moet 2.5mm dik (bij voorkeur vierkant) spoeldraad hebben (ongeveer, preciese getal moet uit simulatie komen) dat heb ik nog niet echt kunnen vinden. En daarna komt het grootste probleem, een gek vinden die voor mij het projecitiel kan en wil maken.JuuL20 schreef op zondag 30 april 2006 @ 02:24:
Verwijderd
Heej Tweakers,
ik heb pas met 3 vrienden voor school (ANW, klas 4) een Coilgun gemaakt als Praktische Opdracht voor mijn eindlijst.
wij wilden iets buitengewoons maken, wat nog niet op school stond en waar de leraar nog nooit van gehoord had. wij zagen hier op tweakers het topic van de Coilgun, en zijn wat research gaan doen en hebben er uiteindelijk 1 gebouwd.
Als spanningsbron hadden wij 2 oplaadstations voor auto-accu's gebruikt, en hebben een control menu'tje mbv een display gemaakt om in te stellen hoe lang we stroom op spoel 1, spoel 2 en de tussentijd wilden zetten.
voor de rest kan je op het schema zien hoe en wat het gemaakt is.
aanklikken om uit te vergroten!!!

Wij hebben gebruik gemaakt van 2 spoelen waar per spoel 5x om een pvc buis heen gedraaid is, we hebben het niet opgemeten of iets, dus de kracht hebben we niet berekend. We hebben een paar x met spijkers geschoten en dat zag er wel strak uit, maar het ging helaas niet door een appel heen!
hier nog wat foto's van onze Coilgun, er komt nog ooit een site wanneer we ons verslag en bouw afhebben!

ik heb pas met 3 vrienden voor school (ANW, klas 4) een Coilgun gemaakt als Praktische Opdracht voor mijn eindlijst.
wij wilden iets buitengewoons maken, wat nog niet op school stond en waar de leraar nog nooit van gehoord had. wij zagen hier op tweakers het topic van de Coilgun, en zijn wat research gaan doen en hebben er uiteindelijk 1 gebouwd.
Als spanningsbron hadden wij 2 oplaadstations voor auto-accu's gebruikt, en hebben een control menu'tje mbv een display gemaakt om in te stellen hoe lang we stroom op spoel 1, spoel 2 en de tussentijd wilden zetten.

Wij hebben gebruik gemaakt van 2 spoelen waar per spoel 5x om een pvc buis heen gedraaid is, we hebben het niet opgemeten of iets, dus de kracht hebben we niet berekend. We hebben een paar x met spijkers geschoten en dat zag er wel strak uit, maar het ging helaas niet door een appel heen!
hier nog wat foto's van onze Coilgun, er komt nog ooit een site wanneer we ons verslag en bouw afhebben!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2006 16:04 . Reden: bouwschema verkleinen in topic ]
Ziet er goed uit. Vooral over dat schema is nagedacht. Ik zou een paar dingen veranderen om je prestaties wat te verbeten:Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 15:50:
Heej Tweakers,
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Het lijkt erop dat je erg dun spoeldraad gebruikt, probeer eens wat dikker (0.8mm) (wel op de weerstand letten, anders kan je bron het niet meer leveren of je kan het niet meer schakelen)
Een pvc buis is erg groot, ik zou een kleinere loop nemen (8mm ofzo)
Een spijker krijg je nooit goed weg. Je moet een (week)ijzeren projectiel hebben elke precies in de loop past en welke ongeveer even lang is als spoel.
Timing is erg belangrijk, als je timing verkeerd zit rem je het projectiel af of versnel je hem niet genoeg, dat kan je berekenen maar experimenteel bepalen gaat het snelst.
Wat voor schakelaars gebruik je? (type #)
Update:
Begin van de part list:
ceesietopc.awardspace.com/coilgun/reichelt.xls
ceesietopc.awardspace.com/coilgun/schema.png (opslaan als doen)
iemand iets op aan te merken?
Begin van de part list:
[ Voor 29% gewijzigd door ceesietopc op 30-04-2006 20:54 ]
Als je in het schema kijkt zie je IRF540 MOSFETs.
Paar punten wat ik zou doen is iig een stel flinke elcos over je 12V voeding zetten. En ik zou een hogere spanning gebruiken voor je coil gun, dan gaat hij harder/verder. Alhoewel dit waarschijnlijk niet in het budget ligt voor je schoolopdracht? Het gaat immers om de werking en niet om hoe ver hij gaat
(btw ziet er mooi uit hoor
[ Voor 47% gewijzigd door JuuL20 op 30-04-2006 21:13 ]
Je part list is niet compleet (maar dat weet je), heb er even vlug doorheen gekeken en ziet er goed uit, je kan voor de zekerheid wat meer van die diodes nemen (2) (voor de prijs hoef je het niet te laten). Je schema kan ik niet openen, geen geldig document (photoshop, image ready, paint ect.) Als ik hem open in notepad krijg ik een hele site te zienceesietopc schreef op zondag 30 april 2006 @ 20:48:
Update:
Begin van de part list:
JuuL20 schreef op zondag 30 april 2006 @ 21:09:
[...]
Als je in het schema kijkt zie je IRF540 MOSFETs.
Paar punten wat ik zou doen is iig een stel flinke elcos over je 12V voeding zetten. En ik zou een hogere spanning gebruiken voor je coil gun, dan gaat hij harder/verder. Alhoewel dit waarschijnlijk niet in het budget ligt voor je schoolopdracht? Het gaat immers om de werking en niet om hoe ver hij gaat
(btw ziet er mooi uit hoor![]()
)

[ Voor 7% gewijzigd door lemming_nl op 30-04-2006 21:24 ]
vreemd.. maarja, het schema is nog gewoon hetzelfde als de vorige..
Ik heb dus ook aan dit project meegewerktVerwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 15:50:
Heej Tweakers,
[...]
Spijker krijg je niet weg?? Ging best wel. Volgende keer toch eens met iets anders proberen, misschien komen we dan wel door die appel heen?lemming_nl schreef op zondag 30 april 2006 @ 20:29:
[...]
Ziet er goed uit. Vooral over dat schema is nagedacht. Ik zou een paar dingen veranderen om je prestaties wat te verbeten:
[...]
Een spijker krijg je nooit goed weg. Je moet een (week)ijzeren projectiel hebben elke precies in de loop past en welke ongeveer even lang is als spoel.
[...]
Nog wat info:
De draad had een weerstand van +/- 5 Ohm. De accu's kunnen gebruikt worden als starthulp voor een audo, dus die kunnen toch redelijk wat stroom leveren. Die weerstand kan dus wel wat omlaag, maar dat is gewoon toevallig zo uitgekomen. Wij hebben juist geen elko's gebruikt, omdat een accu, dooe de lage interne weerstand, veel meer stroom kan leveren. Elko's hebben meestal een redelijk hoge interne weerstand, dus kunnen niet zo'n hele grote stroom opbrengen (tenzij je veel Elko's parallel schakelt).
Over de PIC:
Het geheel werd dus bestuurd door een PIC microcontroller. De tijden zijn met een LCD, drukknop en rotary encoder in te stellen van 0 tot 255msec. Beide spoelen zijn appart instelbaar en je kunt kiezen voor een 'Overlap', waarin de spoelen tegelijk aan zijn, of een 'Delay' waarin beide spoelen even uit zijn. De leds zijn voor wat versiering, die knipperen wat en tellen mee af (grr.. hebben ze ons 1 knipperled aangesmeerd!), en er zat een piepertje bij, ook voor het aftellen. De rotary encoder wordt gelezen op een timer interrupt van de PIC, omdat de PortB interrupt niet wou werken.
(Bij het testen, na 2 dagen werk, waren wij zo blij dat ie kon schieten..
Als je een accu gebruikt dan verandert dat de zaak.
Jullie kunnen bijna door een appel heen schieten?
En zal die metalen plaat nog wat uitmaken?
Zit er echt over te denken om er zelf eentje te maken
Misschien in de zomervakantie.
Jullie kunnen bijna door een appel heen schieten?
Zit er echt over te denken om er zelf eentje te maken
[ Voor 11% gewijzigd door JuuL20 op 30-04-2006 23:52 ]
Verwijderd
nou ben ik hier ook gestrand,
ziet er mooi uit lemming_nl
om on_topic te blijven:
ik ben ook eens begonnen aan coil-gunnetje hiermee kon ik leuk door mijn kamer heen schieten, hiermee houdt t dan ook wel op aangezien je veel meer spullen nodig hebt (dure spullen) voor beter resulstaat.
pic's programmeren is een goede oplossing lijkt mij, en ben zoals jij weet hiermee ook aan het prutsen, vraag voral voor hulp als t niet lukt, maar raad je wel aan om te beginnen bij iets makkelijks PIC16 of zo, hier zijn veel minder dingen die fout kunnen gaan aangezien je ook minder kan
ben btw nu met een robotje besig maar dit heeft niets met een coil gun te maken (alhoewel een combinatie zou leuk zijn lijkt mij
)
willem
ziet er mooi uit lemming_nl
om on_topic te blijven:
ik ben ook eens begonnen aan coil-gunnetje hiermee kon ik leuk door mijn kamer heen schieten, hiermee houdt t dan ook wel op aangezien je veel meer spullen nodig hebt (dure spullen) voor beter resulstaat.
pic's programmeren is een goede oplossing lijkt mij, en ben zoals jij weet hiermee ook aan het prutsen, vraag voral voor hulp als t niet lukt, maar raad je wel aan om te beginnen bij iets makkelijks PIC16 of zo, hier zijn veel minder dingen die fout kunnen gaan aangezien je ook minder kan
ben btw nu met een robotje besig maar dit heeft niets met een coil gun te maken (alhoewel een combinatie zou leuk zijn lijkt mij
willem
Verwijderd
de Schakelaars waren Mosfets. Bedankt voor de tips, maar het ging erom dat hij schoot, en aangezien wij alles met een budget van 15 euro gedaan hebben, vind ik toch wel dat we het aardig gedaan hebben. we hebben heel veel spullen hergebruikt. een oude computervoeding(behuizing) om het projectiel op te vangen, van een oude spoel een nieuwe gedraait, lcd display hergebruikt, traanplaat en u profielbalk over.lemming_nl schreef op zondag 30 april 2006 @ 20:29:
[...]
Ziet er goed uit. Vooral over dat schema is nagedacht. Ik zou een paar dingen veranderen om je prestaties wat te verbeten:
Het lijkt erop dat je erg dun spoeldraad gebruikt, probeer eens wat dikker (0.8mm) (wel op de weerstand letten, anders kan je bron het niet meer leveren of je kan het niet meer schakelen)
Een pvc buis is erg groot, ik zou een kleinere loop nemen (8mm ofzo)
Timing is erg belangrijk, als je timing verkeerd zit rem je het projectiel af of versnel je hem niet genoeg, dat kan je berekenen maar experimenteel bepalen gaat het snelst.
Wat voor schakelaars gebruik je? (type #)
als je gewoon wat spullen thuis heb liggen heb je het redelijk snel en goedkoop, maar toch werkend af!
kan je beter aan UFO vragen, maar ik meende dat het maximaal 40A was (zo ver kwamen wij iig niet!)Had ik kunnen zien. Hoger voltage hangt een beetje van de weerstand af maar hij kan maar tot 90A schakelen. Op 24V betekend dat een weerstand van iets minder dan 0.3. Dat is wat aan de lage kant maar te doen. @ TimeX: Hoeveel kunnen die stations leveren?
het is nu meivakantie, 1 goede dag en hij schiet, 2 dagen en het ziet er ook nog eens mooi(er) uit!!JuuL20 schreef op zondag 30 april 2006 @ 23:52:
Als je een accu gebruikt dan verandert dat de zaak.
Jullie kunnen bijna door een appel heen schieten?En zal die metalen plaat nog wat uitmaken?
Zit er echt over te denken om er zelf eentje te makenMisschien in de zomervakantie.
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 00:42 . Reden: ff alle quotes op een rijtje gezet ]
Ben aant shoppen geweest in Almelo. Wat ik heb gekocht:
Trafo: 2*24v 0.25A 16VA http://www.gerth-trafo.de/pages/541.pdf
Zekering: 0.25A + zekeringhouder
Powerknop: Standaarddinges... gewoon aan/uit
koperdraad: 0.4mm koper lakdraad
draadweerstand: 330 ohm 17watt
gelijkrichter: MB356 http://www.futurlec.com/Diodes/MB356.shtml
Triggerknop: Standaardinges
diodes voor over de spoel: 2*BY255 parallel http://www.ortodoxism.ro/datasheets/eic/BY253.pdf
SCR: BT152 http://www.semiconductors.philips.com/acrobat_download/datasheets/BT152_SERIES_1.pdf
en nog wat standaardweerstandjes..
ook nog een striptang voor 1€ bij euro outlet. (prut, maar goed genoeg voor mij)
Commentaar/vragen/tips altijd welkom! Graag ff zeggen als ik iets vergeten ben.
Vraagje:
kan ik een rietje als loop gebruiken?
diodes voor over de spoel: 2*BY255 parallel http://www.ortodoxism.ro/datasheets/eic/BY253.pdf
SCR: BT152 http://www.semiconductors.philips.com/acrobat_download/datasheets/BT152_SERIES_1.pdf
ook nog een striptang voor 1€ bij euro outlet. (prut, maar goed genoeg voor mij)
Vraagje:
[ Voor 18% gewijzigd door ceesietopc op 04-05-2006 12:02 ]
Voor jouw schema heb je nog een comparator, potmeter, een 5v regulator en wat ander klein grut nodig.ceesietopc schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 12:01:
Ben aant shoppen geweest in Almelo. Wat ik heb gekocht:
Vraagje:
Rietje kan je gebruiken als loop, hij geeft alleen geen stevigheid en aangezien je dun draad gebruikt zou ik wat stevigers nemen.
Ik ben al een redelijk stuk verder met mijn coilgun, aansturings gedeelte is klaar. Zal straks met webcam fototje maken, heb geen camera op het moment. Spannings regelaar (7805) doet alleen nog vreemd, los werkt hij maar in circuit geeft hij -1v als output.
Tadaa (waardeloze kwaliteit maar je snapt het idee

[ Voor 19% gewijzigd door lemming_nl op 04-05-2006 18:41 ]
Verwijderd
ziet er goed uit
kwam dit tege heb je mss wat aan
http://www.picbasic.org//...5405&highlight=config+18f
willem
kwam dit tege heb je mss wat aan
http://www.picbasic.org//...5405&highlight=config+18f
willem
je hebt gelijk Lemming, alleen ga ik eerst het standaard vuur gedeelte maken, voordat ik aan dat comperator gedoe begin.
Ik zag ergens in dit topic dat iemand iets zei over een projectiel van weekijzer.
Wat is dit? zelfs op wiki bestaat het woord niet
Weekijzer wordt erg veel gebruikt als kern van electromagneten, het is een zachte ijzersoort die nauwelijks remanent magnetisme heeft, om maar even de moeilijke woorden uit de kast te halenceesietopc schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 08:58:
Ik zag ergens in dit topic dat iemand iets zei over een projectiel van weekijzer.
Weekijzer wordt erg veel gebruikt als kern van electromagneten, het is een zachte ijzersoort die nauwelijks remanent magnetisme heeft, om maar even de moeilijke woorden uit de kast te halenceesietopc schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 08:58:
dubbel
Bedankt!
en wat is een voorbeeld van weekijzer?
heeft het ook nadelen?
en die BT152.. ik kom niet helemaal uit die datasheet... kan ik de gate niet gewoon rechtstreeks schakelen met een AA batterijtje?
Bedankt!
heeft het ook nadelen?
en die BT152.. ik kom niet helemaal uit die datasheet... kan ik de gate niet gewoon rechtstreeks schakelen met een AA batterijtje?
[ Voor 42% gewijzigd door ceesietopc op 05-05-2006 09:58 ]
Als je normaal ijzer gebruikt als projectiel (wat overgens ook werk maar minder) heb je na 1 schot (ik tenminste) een semi-permanente magneet (voor een week ofzo). Je hebt misschien al gehad bij natuurkunde dat wanneer je een stuk ijzer door een spoel beweegt dat er dan een stroom gaat lopen. Zover ik weet ik dit effect veel sterker bij een magneet. Dus op het moment dat het projectiel midden in de spoel is en de stroom 0 is zal het projectiel er weer voor gaan zorgen dat er een stroom opgewekt wordt. Aan de andere kant ben je wel minder energie kwijt aan het magnetiseren van het projectiel omdat het al een magneet is dan... Ik zou voor gewoon ijzer gaan tenzij je ergens aan weekijzer kan komen, het is mij nog niet gelukt om ergens kleine hoeveelheden te vinden.ceesietopc schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 09:25:
dubbel
Bedankt!
heeft het ook nadelen?
De gate zou inderdaad open moeten gaan bij 1 AA batterijtje maar ik zou voor de zekerheid er dan 2 nemen zodat je wat ruimer in het voltage zit. Verder moet je er wel een weerstand voor zetten.
En wat is weekijzer dan? de naam van het metaal
Ennuh... ik heb hier niet zomaar elk weerstandje liggen.. (assortiment moet nog eens komen).. is 22ohm goed
Ennuh... ik heb hier niet zomaar elk weerstandje liggen.. (assortiment moet nog eens komen).. is 22ohm goed
Verwijderd
je moet ff in je datasheet kijken wat maximale of typical (is beter) stroom is, vervolgesn ff met ohms wet uitrekenen wat voor weerstand je nodig hebt om met (2 AA baterijen = 3v ) een goede stroom te krijgen
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2006 13:55 ]
Weekijzer is een soort metaal. Het is ijzer met een koolstof percentage van maximaal 0.5%. (Dat is er in gekomen bij de productie uit ijzererts, omdat er steenkool wordt verbrand om genoeg hitte te komen om het erts te laten smelten. Is het percentage koolstof maximaal 1.5% dan is het staal, is het 1.5-5% dan is het gietijzer)
En het ijzer van transfo's is weekijzer. Dat is zo, omdat het magnetische velden beter 'geleidt'. Als je een projectiel van weekijzer gebruikt gaan de vangt hij een groter deel van het magnetisch veld, en gaat hij dus harder. Gok ik dan hè?
En het ijzer van transfo's is weekijzer. Dat is zo, omdat het magnetische velden beter 'geleidt'. Als je een projectiel van weekijzer gebruikt gaan de vangt hij een groter deel van het magnetisch veld, en gaat hij dus harder. Gok ik dan hè?