Het Grote Coilgun Topic

Pagina: 1 ... 6 ... 17 Laatste
Acties:
  • 117.042 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 21:05
Goed onderbouwde gok , goeievraag!

eens kijken of ik dat soort metaal kan vinden..
Die wet van ohm toepassen ga ik ook zo doen, ik moet straks weg namelijk...

Beetje inactief... maar toch best aanwezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
ceesietopc schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 14:22:
Goed onderbouwde gok , goeievraag!

eens kijken of ik dat soort metaal kan vinden..
Die wet van ohm toepassen ga ik ook zo doen, ik moet straks weg namelijk...
22Ohm is aan de grote kant maar dat moet werken, gaat hij gewoon wat langzamer open maar ik denk niet dat jij dat gaat merken.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
gewoon druk op de knop werkt nog steeds dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:38
Laatste tijd ook weer wat aan mijn coilgun gedaan.

Ik zou eerst 24 Elco's van 400v en 220 uF krijgen maar dat ging jammer genoeg niet door :( dus ben ik maar met een vriend langs alle fotowinkels geweest. Resultaat: ongeveer 100 wegwerp camera's :Y)

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/rest/PICT0171.jpg
De printjes van alle wegwerp camera's na ongeveer 1 uur slopen.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/rest/PICT0195.jpg
En alle elco's gesorteerd

Van links naar rechts:
Bakje 1: 330v 120uF (klein)
Bakje 2: 330v 100uF (klein)
Bakje 3: 330v 100uF (groter)
Bakje 4: 330v 80uF

Wel genoeg voor mijn coilgun :)

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
wesleytjuh schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 21:35:
Laatste tijd ook weer wat aan mijn coilgun gedaan.

Ik zou eerst 24 Elco's van 400v en 220 uF krijgen maar dat ging jammer genoeg niet door :( dus ben ik maar met een vriend langs alle fotowinkels geweest. Resultaat: ongeveer 100 wegwerp camera's :Y)

[afbeelding]
De printjes van alle wegwerp camera's na ongeveer 1 uur slopen.

[afbeelding]
En alle elco's gesorteerd

Van links naar rechts:
Bakje 1: 330v 120uF (klein)
Bakje 2: 330v 100uF (klein)
Bakje 3: 330v 100uF (groter)
Bakje 4: 330v 80uF

Wel genoeg voor mijn coilgun :)
Nice, ik ben ook langs alle fotozaken in deze buurt geweest maar hier hadden ze geen wegwerpcameras :( Als ik het zo snel uitreken heb je 10220uF @380V aan snel ontladende condensatoren, daar kan je idd wel wat mee. Verbinden gaat alleen wat werk kosten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Laatst online: 22:38
Daar stonden wij inderdaad ook van te kijken, hoeveel wegwerp camera's ze hadden. _/-\o_
We zijn langs 3 winkels geweest en kwamen terug met 4 zaken vol met camera's en dat was dan van een paar dagen tijd zeiden ze in de winkel.

Net even geteld hoeveel elco's ik van elk typ heb:
23 * 120uF (klein) = 2760uF
45 * 100uF (klein) = 4500uF
18 * 100uF (groot) = 1800uF
10 * 80uF maar deze ga ik niet gebruiken

In totaal heb ik dus 9060uF, dit wil ik gaan verdelen over 3 banks omdat ik met 3 spoelen wil gaan werken. Ik heb ook nog een elco uit een echte camera van 350v 800uF die ik bij de bank van de eerste spoel ga zetten.
Bank 1 = 330v 3020uF + 350v 800uF = 330v 3820uF = 208J
Bank 2 = 330v 3020uF = 164J
Bank 3 = 330v 3020uF = 164J

Nu nog alles verbinden 8)7

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-09 15:35

Stekeltje

Nothing to see here move along

Die camera's uit elkaar halen was ook geen plezier, na een tijdje had ik geen gevoel meer in me hand man. Ookal kijk je nog zo goed uit. |:(

Als je hulp nodig hebt met verbinden je weet me te vinden hè wesley. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Updateje:

Vandaag scope gekocht (2e hands) omdat ik wou weten wat er van een blokgolf overbleef na de driver en igbts (en natuurlijk alle andere toepassingen). Gelijk de reden gevonden waarom coilgun niet echt werkt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
program Coilgun

main:
   PORTE.0 = 1
   Delay_us(1000)
   PORTE.0 = 0
   Delay_us(1000)
goto main
end.
Je zou dan denken dat hij 1ms hoog en 1ms laag is. De scope geeft dat hij 5.5ms hoog is en 0.45ms laag. Hier klopt dus iets niet. Ook met andere pic geprobeerd. Deze is geprogrammeerd voor 5us hoog en 5us laag. Die geeft 18us hoog en 18us laag. Blijkbaar is een pic niet geschikt als signaal generator. Zelfs mijn computer gaf een beter signaal (10us hoog en laag, gechecked op scope op school) Hier moet ik dus iets anders voor verzinnen. Misschien doe ik iets fout met de PICs maar aangezien 2 verschillende types het niet voor elkaar krijgen goed signaal te genereren denk ik dat ze het gewoon niet aankunnen. Iemand iedeen om wel korte pulslengtes te genereren (1x maar, dus geen 555 ofzo omdat ik maar 1 puls wil hebben uiteindelijk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Dat moet goed kunnen met een PIC hoor. Kan je je complete code eens posten?
Heb je hem onbelast? Zo nee, probeer dat eens eerst.

[ Voor 27% gewijzigd door JuuL20 op 09-05-2006 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 15:21
lemming_nl schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 22:02:
Updateje:

Vandaag scope gekocht (2e hands) omdat ik wou weten wat er van een blokgolf overbleef na de driver en igbts (en natuurlijk alle andere toepassingen). Gelijk de reden gevonden waarom coilgun niet echt werkt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
program Coilgun

main:
   PORTE.0 = 1
   Delay_us(1000)
   PORTE.0 = 0
   Delay_us(1000)
goto main
end.
Je zou dan denken dat hij 1ms hoog en 1ms laag is. De scope geeft dat hij 5.5ms hoog is en 0.45ms laag. Hier klopt dus iets niet. Ook met andere pic geprobeerd. Deze is geprogrammeerd voor 5us hoog en 5us laag. Die geeft 18us hoog en 18us laag. Blijkbaar is een pic niet geschikt als signaal generator. Zelfs mijn computer gaf een beter signaal (10us hoog en laag, gechecked op scope op school) Hier moet ik dus iets anders voor verzinnen. Misschien doe ik iets fout met de PICs maar aangezien 2 verschillende types het niet voor elkaar krijgen goed signaal te genereren denk ik dat ze het gewoon niet aankunnen. Iemand iedeen om wel korte pulslengtes te genereren (1x maar, dus geen 555 ofzo omdat ik maar 1 puls wil hebben uiteindelijk)?
Controleer eens hoe die delays opgebouwd worden, je kristal frequentie moet goed ingesteld worden in je compiler, maar dan nog moet ie een gelijke tijd voor aan en uit geven. PIC's zijn gemaakt voor vlotte I/O (ms is een hele tijd voor een PIC, die moet dat zonder moeite aankunnen), ik denk dat je ergens iets verkeerd aan het doen bent, check eens of je voeding voldoende ontkoppeld is, en of je kristal netjes draait (staan de instelbits goed voor de oscillatiefrequentie).

Nog ff de magical trick meegeven (zoals van een PC heropstarten enorm veel kan oplossen): laat eerst een ledje om de seconde knipperen. Eenmaal dat werkt, ben je zeker van de hardware, dan kan je verder werken.

[ Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 09-05-2006 23:50 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
JuuL20 schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 23:42:
Dat moet goed kunnen met een PIC hoor. Kan je je complete code eens posten?
Heb je hem onbelast? Zo nee, probeer dat eens eerst.
Dat is de complete code. Gebruik hem onbelast als hij laag is en belast als hij hoog is (Hij hangt aan de emitter van een transistor (igbt driver) en een weerstand naar de -)
naftebakje schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 23:44:
[...]

Controleer eens hoe die delays opgebouwd worden, je kristal frequentie moet goed ingesteld worden in je compiler, maar dan nog moet ie een gelijke tijd voor aan en uit geven. PIC's zijn gemaakt voor vlotte I/O (ms is een hele tijd voor een PIC, die moet dat zonder moeite aankunnen), ik denk dat je ergens iets verkeerd aan het doen bent, check eens of je voeding voldoende ontkoppeld is, en of je kristal netjes draait (staan de instelbits goed voor de oscillatiefrequentie).

Nog ff de magical trick meegeven (zoals van een PC heropstarten enorm veel kan oplossen): laat eerst een ledje om de seconde knipperen. Eenmaal dat werkt, ben je zeker van de hardware, dan kan je verder werken.
Ledje knipperen ervoor heb ik geprobeerd en code lijkt goed te werken, alleen de tijden kloppen niet. Maar ook bij 16F werkt het niet goed. 18us terwijl hij 5us moet zijn. Wel met steile flanken dus de rise en fall tijd zijn wel kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
lemming_nl schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 16:10:
[...]
Dat is de complete code. Gebruik hem onbelast als hij laag is en belast als hij hoog is (Hij hangt aan de emitter van een transistor (igbt driver) en een weerstand naar de -)
En je crystal en TRIS register instellingen?

/edit
Zie je btw een strakke blokgolf op je scope of een flauwe? Haal je IGBT er maar vanaf, eerst zonder voor mekaar krijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door JuuL20 op 10-05-2006 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
JuuL20 schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 16:32:
[...]

En je clock en TRIS regeisters?
Oeps, er hoort nog een TRISE=0 bij. Clock enzo wordt ingesteld door compiler welke daar goed ingesteld staat op 20mhz.
JuuL20 schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 16:32:
/edit
Zie je btw een strakke blokgolf op je scope of een flauwe? Haal je IGBT er maar vanaf, eerst zonder voor mekaar krijgen.
Strakke blokgolf. Igbt hangt er niet aan, alleen de driver, kan het zonder proberen moet ik even wat aanpassingen maken maar misschien dat het wat doet.

Trouwens, bij een scope, dan moet ik toch de - van de probe toch aan de - hangen of juist niet? Bij sommige dingen krijg ik als ik probe los van de - hang een signaal, hang ik probe dan ook aan de - is signaal gelijk weg.

[ Voor 56% gewijzigd door lemming_nl op 10-05-2006 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
lemming_nl schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 16:42:
[...]
Trouwens, bij een scope, dan moet ik toch de - van de probe toch aan de - hangen of juist niet? Bij sommige dingen krijg ik als ik probe los van de - hang een signaal, hang ik probe dan ook aan de - is signaal gelijk weg.
Bij een scoop hangt de - van de probe aan de aarding, en bij een dual channel scoop zijn die 2 -'s dus verbonden! Er bestaan galvanisch gescheiden probe's, daar heb je die niet (ze zijn nogal duur), kan je eventueel even je scoop zonder aarding gebruiken, maar let dan wel op, er kan spanning staan op de kast van je scoop, laat hem niet in het stopcontact zitten (ook al ben je maar ff weg).

Daardoor krijg je ook die rare signalen, je probe speelt voor antenne. Normaal moet je een nette sinus van 50Hz terugvinden in die storing, aangezien je stopcontacten wat uitstralen :)

[ Voor 13% gewijzigd door naftebakje op 10-05-2006 20:05 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
naftebakje schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 20:04:
[...]

Bij een scoop hangt de - van de probe aan de aarding, en bij een dual channel scoop zijn die 2 -'s dus verbonden! Er bestaan galvanisch gescheiden probe's, daar heb je die niet (ze zijn nogal duur), kan je eventueel even je scoop zonder aarding gebruiken, maar let dan wel op, er kan spanning staan op de kast van je scoop, laat hem niet in het stopcontact zitten (ook al ben je maar ff weg).

Daardoor krijg je ook die rare signalen, je probe speelt voor antenne. Normaal moet je een nette sinus van 50Hz terugvinden in die storing, aangezien je stopcontacten wat uitstralen :)
Dus aarding is essentieel voor de goede werking van een scoop?

[ Voor 3% gewijzigd door lemming_nl op 10-05-2006 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
lemming_nl schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 20:30:
[...]
Dus aarding is essentieel voor de goede veilige werking van een scoop?
Intern weet je niet exact wat er allemaal in zit, er zit wel zeker een netfilter in waardoor de kast op 115V staat als je niet aard. Daarom moet de scoop om veilig te zijn geaard worden, maar bij bepaalde metingen kan dat wel erg lastig zijn (als je schema gekoppeld is aan de aarding, en je wil een spanning over een weerstand meten, waarvan beide uiteinden niet aan de aarding liggen, maak je een kortsluiting je in schema als je dat gewoon probeert te meten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Waarschijnlijk een stomme opmerking, maar als je met "Delay_us(1000)" een puls van rond de 5 ms krijgt, wat krijg je dan bij "Delay_us(200)"?
Overigens zou ik die 555 niet meteen afschrijven. Die dingen zijn werkelijk ongelooflijk versatile, zoals dat tegenwoordig heet. Vroeger spaarde ik schema's ervoor en ik bouwde vanalles ermee. Ik moet ze nog ergens hebben, die schema's.

edit: nog een paar schema's gevonden, maar het lijkt erop dat de kortst haalbare pulstijd 10us bedraagt, dus die 555 valt helaas af.

[ Voor 20% gewijzigd door Toff op 10-05-2006 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
lemming_nl schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 20:30:
[...]
Dus aarding het "grounden" is essentieel voor de goede werking van een scoop?
Voor een goede meting wel jah, vooral bij kleine signalen. De draad naar je probe is ook afgeschermt en heeft een speciale connector. Zodat je geen storingen oppikt en geen reflecties ed hebt.

555 is oud, een microcontroller kan je veel meer mee.

[ Voor 9% gewijzigd door JuuL20 op 10-05-2006 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Toff schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 21:51:
Waarschijnlijk een stomme opmerking, maar als je met "Delay_us(1000)" een puls van rond de 5 ms krijgt, wat krijg je dan bij "Delay_us(200)"?
Overigens zou ik die 555 niet meteen afschrijven. Die dingen zijn werkelijk ongelooflijk versatile, zoals dat tegenwoordig heet. Vroeger spaarde ik schema's ervoor en ik bouwde vanalles ermee. Ik moet ze nog ergens hebben, die schema's.

edit: nog een paar schema's gevonden, maar het lijkt erop dat de kortst haalbare pulstijd 10us bedraagt, dus die 555 valt helaas af.
Ik heb een pulsduur van 200us of langer nodig dus dat is niet het probleem, mijn probleem is meer dat de PIC niet doet wat hij moet doen. Wat voor schemas heb je voor een 555 om een eenmalige puls te geven?
JuuL20 schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 23:10:
[...]

Voor een goede meting wel jah, vooral bij kleine signalen. De draad naar je probe is ook afgeschermt en heeft een speciale connector. Zodat je geen storingen oppikt en geen reflecties ed hebt.

555 is oud, een microcontroller kan je veel meer mee.
Gelukkig zijn de signalen die ik meet sterk genoeg om geen last te hebben van het antenne effect (om dat die zien moet ik op 20mV/div zitten en ik gebruik 1-5V/div)

Ik heb wel ontdekt dat mijn voeding geen afgevlakte spanning geeft. Er zit voor zo'n 10000uF aan condensatoren voor maar toch meet ik gewoon een 50hz signaal. Iemand een idee waarom de condensatoren dit niet afvlakken, zowel onder load als zonder load gebeurt dit. Ik lever 18V, heb er vervolgens wat condensatoren achter gezet (om een hogere pulsload aan te kunnen dan voeding kan leveren, heb 4A nodig, voeding levert 3A) om de driver aan te sturen. Vervolgens heb ik een 7805 met 0.33uF ervoor, 100uF erachter en nog een 100nF erachter. Deze levert ook een 50hz signaal. Ligt het soms aan mijn scoop dat hij er een 50hz signaal van maakt?

-edit-

Als ik mijn pc voeding meet krijg ik ook 50hz, dus ik denk dat de scope ergens de fout in gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door lemming_nl op 11-05-2006 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Nee jij gaat de fout in. Aardlus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
goeievraag schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 13:58:
Weekijzer is een soort metaal. Het is ijzer met een koolstof percentage van maximaal 0.5%. (Dat is er in gekomen bij de productie uit ijzererts, omdat er steenkool wordt verbrand om genoeg hitte te komen om het erts te laten smelten. Is het percentage koolstof maximaal 1.5% dan is het staal, is het 1.5-5% dan is het gietijzer)

En het ijzer van transfo's is weekijzer. Dat is zo, omdat het magnetische velden beter 'geleidt'. Als je een projectiel van weekijzer gebruikt gaan de vangt hij een groter deel van het magnetisch veld, en gaat hij dus harder. Gok ik dan hè?
Betekend dit dat ik een oude trafo kan slopen voor dat weekijzer, of zijn dit niet de goede afmetingen ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat zijn vaak schijfes ijzer, dus beetje lastig om er een mooi projectiel van te maken, maar technisch gezien zou dat moeten kunnen ja.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Zo uit mijn hoofd zet er een schema bij waarmee om de 0,6 sec. een puls geproduceerd werd. Zou in principe wel bruikbaar moeten zijn. Helaas blijkt mijn scanner vandaag overleden te zijn, maar als je er echt wat aan denkt te hebben zoek ik het schema wel weer op en probeer ik er een macrofoto van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
JuuL20 schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 12:07:
Nee jij gaat de fout in. Aardlus?
De voeding en de scoop zijn geen van beide geaard en zitten ook niet in een geaarde stekkerdoos (dus de aardes zijn niet verbonden).
Toff schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 16:32:
Zo uit mijn hoofd zet er een schema bij waarmee om de 0,6 sec. een puls geproduceerd werd. Zou in principe wel bruikbaar moeten zijn. Helaas blijkt mijn scanner vandaag overleden te zijn, maar als je er echt wat aan denkt te hebben zoek ik het schema wel weer op en probeer ik er een macrofoto van te maken.
Is het ook mogelijk om die om hoeveel een puls gegeven wordt te vergroten naar een heel groot getal (liefts eindeloos)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Trapperdetrap

Beetje rustig hier maar ik ben tijdje bezig geweest met het vinden van nieuwe schakelaars. Heb nu schakelaars voor 30kA, dat ik meer dan de condensatoren kunnen leveren dus dat gaat wel goed :D

Fototje:
Afbeeldingslocatie: http://img517.imageshack.us/img517/5281/dsc023807py.th.jpg
Morgen nieuwe spoel maken en testen. Donderdag snelheids meting op school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

w00t, een aardig setje elco's >:). *wacht op filmpje*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omfg, dat is een leuk stelletje bij elkaar ja. :) Wat voor condensatoren zijn het trouwens? Normale "computer grade" elco's of echt pulse-rated dingen?

Overigens besefte ik al dat het met die oude elco's van mij niet veel zou worden. Onlangs heb ik zes 1200 μF 400 V elco's op de kop getikt en daar wil ik het nu mee gaan proberen. Volledig opgeladen geeft dat 562 J, meer dan genoeg voor een eerste coilgun. ;)

De piekstroom wilde ik relatief laag houden (zo'n 1 kA) omdat ik met de SCR's die ik binnenkort (hopelijk) krijg "maar" 1360 A kan schakelen en de elco's geen speciale pulse-rated gevallen zijn.

Afbeeldingslocatie: http://img507.imageshack.us/img507/8585/finishedbank6uo.th.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2006 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2006 @ 18:30:
Omfg, dat is een leuk stelletje bij elkaar ja. :) Wat voor condensatoren zijn het trouwens? Normale "computer grade" elco's of echt pulse-rated dingen?

Overigens besefte ik al dat het met die oude elco's van mij niet veel zou worden. Onlangs heb ik zes 1200 μF 400 V elco's op de kop getikt en daar wil ik het nu mee gaan proberen. Volledig opgeladen geeft dat 562 J, meer dan genoeg voor een eerste coilgun. ;)

De piekstroom wilde ik relatief laag houden (zo'n 1 kA) omdat ik met de SCR's die ik binnenkort (hopelijk) krijg "maar" 1360 A kan schakelen en de elco's geen speciale pulse-rated gevallen zijn.

[afbeelding]
Volgens mij zijn het low ESR condensatoren, kan de exacte datasheet niet vinden. Heeft iemand trouwens een idee wat er gebeurt als ik condensatoren kortsluit met een SCR (die de stroom aankan)? Alle warmte ontwikkeld zich dan in de condensatoren maar is dat een probleem? Er is niet genoeg energie om de condensatoren significant op te warmen, maar als de wamte lokaal ontwikkeld wordt dan zou het wel eens mis kunnen gaan. Iemand met verstand hiervan?
Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2006 @ 23:10:
w00t, een aardig setje elco's >:). *wacht op filmpje*.
Ik zal er een keertje eentje maken zodra ik aansturing in orde heb, ik heb geen goede datasheet van de SCRs dus ik weet niet wat de maximale stroom en gate voltage is. Voor de mensen die zich vervelen (en denken het beter te kunnen :+ ) het type is Semikron SKT760/12E

[ Voor 23% gewijzigd door lemming_nl op 29-05-2006 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Op mijn stage is op dit moment opruiming van oude electronica, en er zijn best veel elco's die ze weg doen. Ik weet niet of er hier nog mensen zijn die intresse hebben in gebruikte elco's, maar deze bak staat er nu en gaat donderdag weg:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~floort/oude_electronica.JPG

De meeste elco's zijn 360V, en voornamelijk 1000uF, 2200uF en ik heb zelfs een paar 4400uF/500V kanonskogels zien liggen. Ik kan niet garanderen dat ze werken maar mocht iemand er wat willen hebben kan ik ze meenemen, anders gooien ze het toch weg. Kost niets, voeg me maar toe aan MSN mocht je intresse hebben.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Zijn vast wel wat coil gun bouwers ontzettend blij mee!

Als geen coilgun bouwer zich meld, dan hou ik me wel aanbevolen, gratis elcos is nooit verkeerd :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Updateje. Nieuwe spoel gemaakt dus die even testen. Eerst maar eens 100V. Projectiel ging niet echt hard. 400V dan maar. Dat ging goed mis. Fototje:
Afbeeldingslocatie: http://img178.imageshack.us/img178/6639/dsc023830in.th.jpg
Helaas geen filmpje, vergeten :(

Ik heb geen idee hoe ik dit de volgende keer kan voorkomen, daar moet ik nog even over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
hmm, ziet eruit alsof je draad te dun is, zodat ie heel heet word en de lijm en tape wegsmelt.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
The Widow Maker schreef op maandag 05 juni 2006 @ 22:15:
hmm, ziet eruit alsof je draad te dun is, zodat ie heel heet word en de lijm en tape wegsmelt.
Dat ook, maar dat is niet grootste probleem, zolang het draad zelf niet smelt is het goed. Het probleem eigenlijk dat het eerst een mooi gewonden spoel was. Hij is 3cm korter geworden puur door de krachten, en dat wil ik niet hebben. Het projectiel is ook de spoel niet uitgekomen, hij is vastgelopen in de spoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Van 100V naar 400V is ook wel flink wat verschil he, ik zou het in kleinere stapjes doen de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
JuuL20 schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 07:39:
Van 100V naar 400V is ook wel flink wat verschil he, ik zou het in kleinere stapjes doen de volgende keer.
Kleinere stapjes was misschien wel een idee geweest, ik was alleen de lader vergeten en die stond op 380 toen ik weer keek, kon ik net zo goed op 400V schieten.

Ik heb trouwens wel een idee hoe ik die krachten tegen kan gaan. Een loop met groeven erin zodat het spoeldraad er mooi in kan liggen. Vervolgens een ijzereren buis (versterkt gelijk het veld) buitenom. Op deze manier kan de spoel geen kant meer op. Eens kijken of ik dit gemaakt kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Hoezo zou een ijzeren buis het veld versterken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
JuuL20 schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 20:09:
Hoezo zou een ijzeren buis het veld versterken?
Ik denk dat deze site het het beste uitlegd. Het nadeel is dat de inductie flink omhoog gaat wat ik niet wil hebben dus ik denk dat ik voor plastic ga. Ik heb iemand gevonden die voor mij wel een plastic spoelhouder kan maken uit teflon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken536
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-04 21:00
Ik ben van plan de elco's antiparralel te zetten zoals in het onderstaande schema:
Afbeeldingslocatie: http://img117.imageshack.us/img117/671/gettorectifier29ps.th.gif

Hoe bereken je dan het aantal Fahrad dat over de elco's staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
ken536 schreef op zondag 11 juni 2006 @ 11:25:
Ik ben van plan de elco's antiparralel te zetten zoals in het onderstaande schema:
[afbeelding]

Hoe bereken je dan het aantal Fahrad dat over de elco's staat?
Dan blijft de capaciteit (in Fahrad) gelijk, maar de spanning is natuurlijk wel dubbel zoveel. Er kan dus meer energie in, dat reflecteerd zich niet in de capaciteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:08
Dat is niet echt antiparallel, die c's staan gewoon in serie, klassieke spannings verdubbeling, dus je elco's moeten ieder een werkspanning van minimaal 350V hebben ..

dus je spanning is ongeveer 650V en je capaciteit is de helft van de capaciteit van een enkele C bij gelijke condensatoren ..

Anders volgens deze berekening Cv = 1/ ( 1/C1 + 1/C2 )

De totaal opgeslagen energie blijft namelijk gelijk, je voegt geen extra opslag toe.

@ naftebakje, u gaat niet door voor de vaatwasser ...

[ Voor 76% gewijzigd door Sine op 11-06-2006 11:37 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:46

Cheezus

Luiaard

En om meteen maar even toe te voegen wat antiparallel dan wel is:
Een component parallel aan een ander component maar dan met tegengestelde polariteit. Bijvoorbeeld een diode over een relaisspoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:08
jup, of twee diodes.

code:
1
2
3
4
5
                        .---|<---.
                        |        |
                 o------o        o------o
                        |        |
                        '--->|---'

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@primusz: [mierensexmode] Een spoel heeft geen polariteit AFAIK. Je bedoelt dat de diode antiparallel aan de aangelegde voedingsspanning geschakeld wordt. [/mierensexmode] Dit om de bij het afvallen van het relais in de spoel opgewekte negatieve spanning te neutraliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Net nieuw testje gedaan op 400V. Dit keer bleef er nog minder van de spoel over. Ik heb duidelijk dikker draad nodig en een spoel houder. (als iemand een bron weet voor dik draad (bij voorkeur vierkant) _/-\o_ ) Doordat ik nu een loop gebruikte ging het projectiel wel weg maar vanwege het feit dat condensatoren nog niet leeg waren op het moment dat projectiel in het midden was remde hij erg af.

De flits van het afschieten:
Afbeeldingslocatie: http://img64.imageshack.us/img64/9049/coilgun400v5mt.th.jpg

De spoel na het schot, hij was net zoals de 1e spoel 7cm lang...
Afbeeldingslocatie: http://img64.imageshack.us/img64/3513/dsc0239618ts.th.jpg

Ik heb ook nog een filmpje maar ik heb daar geen host voor. Iemand een idee? (1.44MB .wmv)Zie 2 posts verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedy090
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 07:36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Bedankt, filmpje: Coilgun-test-op-400V

[ Voor 5% gewijzigd door lemming_nl op 14-06-2006 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blaas je je loop nou uit je bankschroef :? gaat lkkr hard dan

al dat stof/rook of wat t dan ook is ziet er gaaf uit >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 20:51:
blaas je je loop nou uit je bankschroef :? gaat lkkr hard dan

al dat stof/rook of wat t dan ook is ziet er gaaf uit >:)
De loop vliegt inderdaad los uit de bankschroef. Dat deed hij op 200V niet maar omdat de spoel op 400V vast smolt aan de loop en de spoel er achteruit ging moest de loop mee. De rook die je ziet is het verbranden van de isolatie op het spoeldraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

omg, ga je m nog heliumgekoeld / vloeibaarstikstof maken oid :P weet niet vanaf welke temperatuurt de isoltie van spoeldraad smelt maar weet wel dat t heel wat is. (of heb je onderhand en eigen isolatie er nog omheen gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Zo hard ga ik ook wel ;) Ik heb alleen met Sprite_tm afgesproken om niets te posten over gedane schade en dergelijke omdat we het dan over wapens hebben. Als je het daar over wilt hebben moeten we de discussie naar msn of een ander forum verplaatsen.

Ik zal zodra ik daar de mogelijkheid toe heb wel resultaten in de vorm van snelheden te geven.

[ Voor 11% gewijzigd door lemming_nl op 15-06-2006 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:44
Als je door een aardappel + een blik heen schiet, nou, dat vind ik best netjes! Aan hoeveel uF zit je op het moment aan capaciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Ricvdp schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 18:49:
Als je door een aardappel + een blik heen schiet, nou, dat vind ik best netjes! Aan hoeveel uF zit je op het moment aan capaciteit?
Op het moment gebruik ik 36000uF @400V, ik heb condensatoren om tot 80000uF @ 360V te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Na een ietwat stressvolle periode op school (niptje overgegaan na 3 herkansingen) heb ik wat tijd gehad voor mijn coilgun.

Om te beginnen wou ik wat meer mogelijkheden hebben voor het analyseren van mijn coilgun. Ik heb daarom een digitale storage scoop gekocht (Gould 4035, 2 kanaals 20mhz). Helaas werkte deze niet goed. Na wat reparatie werkzaam heden (chipjes los in voetjes, 2 veren die los in de scoop lagen 8)7 ) werkte hij eigenlijk weer (wel werkend te zien gekregen bij kopen maar bij mij thuis deed hij het maar sporadisch) Met deze scoop kan ik het spannings verloop van de condensatoren goed bekijken. Het triggeren gaat nog niet helemaal goed maar het begin is er.

Ik heb van school een counter kunnen lenen voor de vakantie. Deze kan op een 10e van een seconde nauwkeurig tijden meten (het is eigenlijk een opgevoerde stopwatch). Hiermee ga ik de snelheid van het projectiel meten. Ik moet er nog een opstelling voor maken.

Heb ook een nieuwe lader, deze kan (als ik goed regel systeem kan maken) de coilgun in een paar seconden vol hebben. Gelijk maar variac bij gekocht zodat ik spanning goed kan regelen.

Afbeeldingslocatie: http://img140.imageshack.us/img140/3816/dsc0243624uj.th.jpg
counter, voeding, scoop

In een dezer dagen ga ik ook tekeningen maken voor een spoelhouder zodat ik de spoel heel kan houden. Helaas komt dit nogal nauwkeurig en is de constructie vrij moeilijk (en ik ben slecht in solidworks) dus dat gaat nog even duren. Vervolgens moet ik kijken of het gemaakt kan worden.

Het is hier trouwens een beetje dood, er waren aardig wat mensen die ook met een coilgun bezig waren. Hebben jullie nog progressie?

-edit-

Of iedeen voor het verbeteren van een coilgun?

[ Voor 3% gewijzigd door lemming_nl op 04-07-2006 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lemming_nl schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 21:53:
Het is hier trouwens een beetje dood, er waren aardig wat mensen die ook met een coilgun bezig waren. Hebben jullie nog progressie?
Jazeker, ik had nog overwogen om dit topic te kicken maar het toch maar niet gedaan :P. Mijn coilgun (562 joule max.) heeft inmiddels de eerste testschoten gevuurd en dat gaat allemaal wel aardig. Deze week ga ik uitgebreid testen en kijken op welke punten er verbeterd moet worden (en ja, ik moet deze week nog achterstallig huiswerk inleveren :9).

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~kipdev/images/thumbs/coilgun_assembly1.jpg

Alles is trouwens na te lezen op mijn site. ;)

Ik weet trouwens nog niet precies hoe ik de snelheid ga meten. Waarschijnlijk ga ik dat doen met een microfoon, de PC en het programma Rezound. Ik heb al wat gespeeld met deze methode en als je een fatsoenlijke setup hebt (lees: je hoeft jezelf niet tussen de coilgun en de PC te wurmen om het opnemen te starten) is het nog best snel ook (uiteraard heb ik al een programmaatje gemaakt waarin je de begin en eindtijd invoert en dat dan de snelheid, energie in het projectiel en de efficientie teruggeeft ;)).

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2006 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb samen met een klasgenoot ook een coilgun gemaakt als PO voor natuurkunde. Hard gaat het niet, maar hij was wel bijna gratis :P De 3 stuks BUZ11 kostten ons maarliefst 4 euro, de rest was op voorraad/gebietst :P
Hier kan je kijken voor meer gegevens: www.zerodian.com/natuurkunde/
Let echter niet op de HTML code, Word/OOo writer/Dreamweaver maken niet zulke nette codes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Even los van de formules (het is laat ;)) een heel leuk onderzoek/experiment! Heb je er een cijfer voor gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Jep, een 8,4 :D
Als we hem op een spanning van 10 volt of zo zetten, Lukte het niet om het projectiel verticaal uit de loop te schietren. Het projectiel viel dan weer terug, waardoor de spoel aansprong, en het projectiel weer omhoog schoot. Zo stuiterde de spijker in de buis, zag er wal drook uit, een stuiterende spijker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 22:24:
[...]
Jazeker, ik had nog overwogen om dit topic te kicken maar het toch maar niet gedaan :P. Mijn coilgun (562 joule max.) heeft inmiddels de eerste testschoten gevuurd en dat gaat allemaal wel aardig. Deze week ga ik uitgebreid testen en kijken op welke punten er verbeterd moet worden (en ja, ik moet deze week nog achterstallig huiswerk inleveren :9).

[afbeelding]

Alles is trouwens na te lezen op mijn site. ;)

Ik weet trouwens nog niet precies hoe ik de snelheid ga meten. Waarschijnlijk ga ik dat doen met een microfoon, de PC en het programma Rezound. Ik heb al wat gespeeld met deze methode en als je een fatsoenlijke setup hebt (lees: je hoeft jezelf niet tussen de coilgun en de PC te wurmen om het opnemen te starten) is het nog best snel ook (uiteraard heb ik al een programmaatje gemaakt waarin je de begin en eindtijd invoert en dat dan de snelheid, energie in het projectiel en de efficientie teruggeeft ;)).
Die microfoon methode lijkt mij ook best aardig, het circuit is alleen ietjes (overstatement eigenlijk maar toch) moeilijker dan voor counter. Ik kan ook nog voor scoop gaan. Daarmee kan ik ook snelheid meten, dat moet toch ook wel nauwkeurig gaan.
TommyboyNL schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 13:49:
Jep, een 8,4 :D
Als we hem op een spanning van 10 volt of zo zetten, Lukte het niet om het projectiel verticaal uit de loop te schietren. Het projectiel viel dan weer terug, waardoor de spoel aansprong, en het projectiel weer omhoog schoot. Zo stuiterde de spijker in de buis, zag er wal drook uit, een stuiterende spijker :P
Dat heen en weer stuiteren heb ik met mijn coilgun ook wel eens gehad, alleen dan met horizontale spoel (projectiel werdt dus heen en weer getrokken). Dat ging best hard heen en weer. Het vervelende is dat je projectiel dan aan een willekeurige kant eruit komt, gelukkig niet al te hard maar niet echt veilig |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Lekker rustig hierzo :P Echt veel vooruitgang heb ik niet geboekt, heb capaciteit vastgesteld (32500uF), interne weerstand (0.002Ohm) dus met condensatoren kan ik hele grote stromen krijgen. Om te kijken welk materiaal ik voor spoelhouder nodig heb wou ik testje doen. Spoel om PVC heen gewikkeld, primitieve houten spoelhouder eromheen en dan kijken of PVC smelt. So far so good. Toen wou ik condensatoren opladen. Ik had met nieuwe opladen nog niet verder opgeladen als 50V ivm testjes enzo. Blijkt dat als ik hoger wil (en laadsnelheid een beetje vast wil houden) dat het 10W weerstandje het niet houd. Niet zo gek want om snelheid een beetje hoog te houden moet bronspanning van variac stuk hoger zijn dan spanning van condensator. Spanning van oplader - spanning over condensatoren = spanning over weerstand (klopt toch?). Op 8A verstookt de weerstand enorm veel energie. Nu kan ik grotere weerstand nemen maar zelfs met een 1kW weerstand moet ik de warmte nog wel af zien te voeren. Ik heb geen waterkoelings installatie ofzo staan die 1kW weg kan werken. Daar moet ik dus andere oplossing voor hebben: een spoel. Hiermee zou ik de stroom moeten kunnen limiteren. Het nadeel is dat als ik dat probeer voor 50Hz dat ik dan een gigantische spoel (200mH, ergens in die buurt) nodig heb. Deze kan ik niet winden voor 8A (te groot). Dus wat dacht ik, een kleinere spoel en vervolgens de gelijkspanning uit lader PWM-en. Alleen ben ik bang dat 8A PWM-en door een stevige spoel ervoor gaat zorgen dat ik wat ongewenste effecten ga krijgen (inductie stromen). Heeft iemand een idee om die goed op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Laatst online: 25-09 16:25
kun je niet een aantal weerstanden pakken, hoog vermogen, en op verschillende waarden. Daarmee maak je dan een soort van weerstand bank, met een mooie draaiknop er op. Begin je bijvoorbeeld met laden op 1k en als dan een spanning op de condensatoren is berijkt waarmee de volgende weerstand binnen de marges kan opereren, zet je de schakelaar om. Dit dan een paar keer achtermekaar doen. Dit zorgt er voor dat je niet te veel stroom trekt, maar niet hoeft te zooien met spoelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Zjosh op 29-07-2006 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Zjosh schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 13:53:
kun je niet een aantal weerstanden pakken, hoog vermogen, en op verschillende waarden. Daarmee maak je dan een soort van weerstand bank, met een mooie draaiknop er op. Begin je bijvoorbeeld met laden op 1k en als dan een spanning op de condensatoren is berijkt waarmee de volgende weerstand binnen de marges kan opereren, zet je de schakelaar om. Dit dan een paar keer achtermekaar doen. Dit zorgt er voor dat je niet te veel stroom trekt, maar niet hoeft te zooien met spoelen.
Het gaat mij er juist om dat ik veel stroom trek :P Ik wil opladen met zo'n 8A. Probleem is dat een weerstand het grootste deel van de spanning weghapt, daardoor heel veel warmte gaat verstoken en onkoelbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Laatst online: 25-09 16:25
Ben je dan niet opzoek naar een stroom bron, die 8A levert ongeacht de spanning?
Ik denk dat je er niet komt met je gemiddelde lm 317, maar ik denk dat daar wel alternatieven voor bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Zjosh schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 15:11:
Ben je dan niet opzoek naar een stroom bron, die 8A levert ongeacht de spanning?
Ik denk dat je er niet komt met je gemiddelde lm 317, maar ik denk dat daar wel alternatieven voor bestaan.
Eigenlijk wel ja, helaas is de bronspanning 400V of meer, en ik heb nog geen regulator gevonden die dat aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Trap. Niemand met een briljant idee hoe ik dit op kan lossen? Of een manier hoe ik een spannings/stroom regelaar kan maken voor 400V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
lemming_nl schreef op zondag 30 juli 2006 @ 21:29:
Trap. Niemand met een briljant idee hoe ik dit op kan lossen? Of een manier hoe ik een spannings/stroom regelaar kan maken voor 400V?
Heel goedkope houtje-touwtje oplossing: variac op nul draaien, en kijkend op de ampéremeter de spanning omhoog draaien
Je zou kunnen primair met een dimmertje werken, maar dat vind je transformator (variac) niet zo lief (brommen trillen daveren), secundair kan je ook dimmen (de wisselspanning dan hé), wat imho minder problemen zal geven (kan iemand dit bevestigen of ontkennen?). Ook kan je de gelijkspanning uit de gelijkrichter PWM'en.

Het haalbaarste lijkt mij om een dimmer te gebruiken op de secundaire spanning van de variac. Een schema als dit, aangestuurd door een µC (PIC of AVR) die een nuldoorgangsdetectie heeft, en zo kan dimmen. De microcontroller laat je ook de stroom (na de gelijkrichter, met een serieweerstandje, afgevlakt met een condensator) in de gaten houden (let op, kan verbinding maken tussen de µC en netspanning, als je knopjes wil gebruiken moet je daar rekening mee houden); de dimwaarde start op 0% en je laat de µC de dimwaarde verhogen tot je de gewenste stroom bereikt (8A, als dat vast is kan je een comparator gebruiken en door een optocoupler gooien om de µC galvanisch gescheiden te houden). Op die manier ga je de condensatoren laden met een constante stroom, dus gaan ze om de maximale snelheid vol zijn.

Derde oplossing is relatief gemakkelijk te maken (je hebt geen µC nodig met nuldetectie), maar zadelt je met wat extra dingen op: je moet toch de gelijkgerichte AC voldoende afvlakken om de spanning bij 8A enigsinds stabiel te houden (elco naar massa, spoel in serie, elco naar massa, pi-filter dus kan mss goed genoeg afvlakken). Dan moet je die spanning in/uitschakelen met een vette FET, en weer de stroom meten met een shuntweerstandje. Met een comparator vergelijk je dan de lopende stroom met de gewenste (8A), ga je hoger dan wordt de FET uitgeschakeld, ga je lager dan wordt ie weer ingeschakeld.

[ Voor 23% gewijzigd door naftebakje op 30-07-2006 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
naftebakje schreef op zondag 30 juli 2006 @ 23:15:
[...]

Heel goedkope houtje-touwtje oplossing: variac op nul draaien, en kijkend op de ampéremeter de spanning omhoog draaien
Je zou kunnen primair met een dimmertje werken, maar dat vind je transformator (variac) niet zo lief (brommen trillen daveren), secundair kan je ook dimmen (de wisselspanning dan hé), wat imho minder problemen zal geven (kan iemand dit bevestigen of ontkennen?). Ook kan je de gelijkspanning uit de gelijkrichter PWM'en.

Derde oplossing is relatief gemakkelijk te maken, maar zadelt je met wat extra dingen op (je moet toch de gelijkgerichte AC afvlakken met condensatoren voor je regelaar, waarmee je je probleem gedeeltelijk verlegt, en wat je weer heel wat kost want je moet bij 8A de spanning wat stabiel houden).

Dus het haalbaarste lijkt mij om een dimmer te gebruiken op de secundaire spanning van de variac. Een schema als dit, aangestuurd door een µC (PIC of AVR) die een nuldoorgangsdetectie heeft, en zo kan dimmen. De microcontroller laat je ook de stroom (na de gelijkrichter, met een serieweerstandje, afgevlakt met een condensator) in de gaten houden (let op, kan verbinding maken tussen de µC en netspanning, als je knopjes wil gebruiken moet je daar rekening mee houden); de dimwaarde start op 0% en je laat de µC de dimwaarde verhogen tot je de gewenste stroom bereikt (8A, als dat vast is kan je een comparator gebruiken en door een optocoupler gooien om de µC galvanisch gescheiden te houden). Op die manier ga je de condensatoren laden met een constante stroom, dus gaan ze om de maximale snelheid vol zijn.
Dat afvlakken met condensator lijkt me niet echt nodig omdat ik condensatoren oplaad :P Het probleem met je laatste ideeen is dat wanneer ik een groot variac-condensatoren spannings verschil heb dat ik die energie ergens kwijt moet. In het begin staat er 0V op de condensatoren en komt er 400V uit de condensatoren. Een serie weerstand zal dan de volle 400V over zich heen krijgen. 400x8 = 3200W! Ik kan dat niet wegwerken. Of zie ik nu iets over het hoofd?

Wat ik eigenlijk moet hebben is dat de variac ervoor zorgt dat het spannings verschil tussen condensatoren en variac 1V is ofzo, dan kan ik de warmte prima wegwerken. Probleem: hoe krijg ik dat voor elkaar?

[ Voor 6% gewijzigd door lemming_nl op 30-07-2006 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
lemming_nl schreef op zondag 30 juli 2006 @ 23:25:
[...]
Dat afvlakken met condensator lijkt me niet echt nodig omdat ik condensatoren oplaad :P Het probleem met je laatste ideeen is dat wanneer ik een groot variac-condensatoren spannings verschil heb dat ik die energie ergens kwijt moet. In het begin staat er 0V op de condensatoren en komt er 400V uit de condensatoren. Een serie weerstand zal dan de volle 400V over zich heen krijgen. 400x8 = 3200W! Ik kan dat niet wegwerken. Of zie ik nu iets over het hoofd?
Gebruik dan een stroomomzettertje om de stroom te meten, er bestaan chipjes voor, of je meet het magnetisch veld rond de draad om de stroom te meten.
Wat ik eigenlijk moet hebben is dat de variac ervoor zorgt dat het spannings verschil tussen condensatoren en variac 1V is ofzo, dan kan ik de warmte prima wegwerken. Probleem: hoe krijg ik dat voor elkaar?
Dat is de oplossing met de dimmer hé, faseaansnijding.

Je kan ook een ICtje nemen voor een geschakelde voeding (maxim heeft er heel wat), met impulstransformatoren de aansturing voor de FET galvanisch scheiden, en de terugkoppeling via een serieweerstandje om zo de stroom (en niet de spanning) terug te koppelen. Zo heb je een geschakelde constante stroombron, maar ik vraag me af hoe ver dat boven je petje gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door naftebakje op 30-07-2006 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
naftebakje schreef op zondag 30 juli 2006 @ 23:40:
[...]
Gebruik dan een stroomomzettertje om de stroom te meten, er bestaan chipjes voor, of je meet het magnetisch veld rond de draad om de stroom te meten.
[...]
Dat is de oplossing met de dimmer hé, faseaansnijding.

Je kan ook een ICtje nemen voor een geschakelde voeding (maxim heeft er heel wat), met impulstransformatoren de aansturing voor de FET galvanisch scheiden, en de terugkoppeling via een serieweerstandje om zo de stroom (en niet de spanning) terug te koppelen. Zo heb je een geschakelde constante stroombron, maar ik vraag me af hoe ver dat boven je petje gaat.
Dat gaat inderdaad een beetje boven mijn pet denk ik. Ik denk dat voor mij het makkelijkste is om de gelijkspanning te PWMen door een spoel heen. Als ik dat met een stevige frequentie doe moet ik met een relatief klein spoeletje de stroom laag kunnen houden. Of geeft dat problemen die ik met dimmer niet heb?

-edit-

Eigenlijk maakt het niet zo heel veel uit of ik DC PWM of AC dim volgens mij maar PWM-en geeft mij wat meer controle denk ik?

-edit2-

Oh, bij PWMen heb ik een kleinere spoel nodig om stroom in toom te houden? Dat scheelt best wel als ik moet gaan winden (dik draad != makkelijk winden).

[ Voor 14% gewijzigd door lemming_nl op 31-07-2006 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Ga eens op je gemak wat zoeken van geschakelde voedingen en constante stroombronnen. Kijk zelf eens wat je ziet zitten.
Dat dimmertje is door jou in gang te krijgen (als je µC wil leren), de variac zal spoel spelen en zo je stroom beperken (dat is niet ideaal).
Het PWM'en van DC is inderdaad mooier, je draad moet 8A aankunnen maar door hoge frequentie's kan je idd met minder wikkelingen toekomen.

[ Voor 29% gewijzigd door naftebakje op 31-07-2006 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Ik ben nogal pragmatisch en weinig theoretisch in die dingen, maar ik zag op de kermis wel eens heel grote bakken met water, waar grote kammen ofzo naar en van elkaar werden toegeschoven, om de draaimolens etc. te regelen. Als je bak groot genoeg is (warmteontwikkeling) en je ervoor zorgt dat het niet kan spattten, kan je waarschijnlijk met een schepje keukenzout per keer de weerstand verlagen tot je tevreden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:04
Probleem is dus dat je ofwel een regeling nodig hebt, ofwel een shuntweerstand die heel wat vermogen kan stoken. Een regeling bouwen van 400V/8A lijkt mij niet voor een beginner weggelegd.

Volgens mij ben je beter af met een paar oude waterkokers of elektrische kacheltjes oid., en die dan als shuntweerstand gebruiken. Met 2 waterkokers van 2KW in serie geschakeld kom je een aardig eind in de goede richting! Dan heb je 2x 25 ohm in serie, perfect ;)
Op het moment dat het spanningsverschil tussen voeding en condensatoren onder de 200V gezakt is, kan je een van beide waterkokers kortsluiten, om de laadstroom te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Toff schreef op maandag 31 juli 2006 @ 00:32:
Ik ben nogal pragmatisch en weinig theoretisch in die dingen, maar ik zag op de kermis wel eens heel grote bakken met water, waar grote kammen ofzo naar en van elkaar werden toegeschoven, om de draaimolens etc. te regelen. Als je bak groot genoeg is (warmteontwikkeling) en je ervoor zorgt dat het niet kan spattten, kan je waarschijnlijk met een schepje keukenzout per keer de weerstand verlagen tot je tevreden bent.
subsonik schreef op maandag 31 juli 2006 @ 12:47:
Probleem is dus dat je ofwel een regeling nodig hebt, ofwel een shuntweerstand die heel wat vermogen kan stoken. Een regeling bouwen van 400V/8A lijkt mij niet voor een beginner weggelegd.

Volgens mij ben je beter af met een paar oude waterkokers of elektrische kacheltjes oid., en die dan als shuntweerstand gebruiken. Met 2 waterkokers van 2KW in serie geschakeld kom je een aardig eind in de goede richting! Dan heb je 2x 25 ohm in serie, perfect ;)
Op het moment dat het spanningsverschil tussen voeding en condensatoren onder de 200V gezakt is, kan je een van beide waterkokers kortsluiten, om de laadstroom te verhogen.
Op zich werkt het wel om de ontwikkelde warmte gewoon weg te werken maar ik vind dat eigenlijk nogal zonde van de energie en echt veilig is het niet om kokend water te hebben staan.
naftebakje schreef op maandag 31 juli 2006 @ 00:08:
Ga eens op je gemak wat zoeken van geschakelde voedingen en constante stroombronnen. Kijk zelf eens wat je ziet zitten.
Dat dimmertje is door jou in gang te krijgen (als je µC wil leren), de variac zal spoel spelen en zo je stroom beperken (dat is niet ideaal).
Het PWM'en van DC is inderdaad mooier, je draad moet 8A aankunnen maar door hoge frequentie's kan je idd met minder wikkelingen toekomen.
Als ik het goed begrepen heb is het basis circuitje als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://img272.imageshack.us/img272/9716/ladereo5.jpg
Wist niet precies welk symbooltje ik nodig heb voor FET (zijn er nogal wat waaruit ik kan kiezen)
De blokgolf maak ik dan met PIC (dat moet wel lukken) en vervolgens gebruik ik een laag waardig weerstandje om met diezelfde PIC de stroom te meten. Als dat het idee is moet ik dat op zich wel kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
lemming_nl schreef op maandag 31 juli 2006 @ 13:01:
[...]
Op zich werkt het wel om de ontwikkelde warmte gewoon weg te werken maar ik vind dat eigenlijk nogal zonde van de energie en echt veilig is het niet om kokend water te hebben staan.
Het rendement van zo'n laadschakeling met shunt is 50%, valt best wel mee qua energie die je misloopt.

Als ik wat naar boven scroll, zie ik dat je 36mF @ 400V hebt, da's net geen 3KJ. Je zou dus nog eens 3KJ verliezen in de waterkokers per laadbeurt.

Om een liter water 1°C op te warmen heb je 4KJ nodig. Uitgaande van 1 liter per waterkoker gaat je watertemperatuur dus 0.4°C per laadbeurt stijgen. Zo ben je wel even bezig vooraleer het kookt :)

Het herladen zou trouwens redelijk snel gaan, na 7 sec zit je al op 390V, zonder zelfs 1 van beide waterkokers te overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
lemming_nl schreef op maandag 31 juli 2006 @ 13:01:
[...]
Als ik het goed begrepen heb is het basis circuitje als volgt:
[afbeelding]
Wist niet precies welk symbooltje ik nodig heb voor FET (zijn er nogal wat waaruit ik kan kiezen)
De blokgolf maak ik dan met PIC (dat moet wel lukken) en vervolgens gebruik ik een laag waardig weerstandje om met diezelfde PIC de stroom te meten. Als dat het idee is moet ik dat op zich wel kunnen maken.
Voila, je hebt het gevonden. Dat je verschillende symbolen voor FET's vind, is ws omdat je P en N FET's vind, en ook MOSFET's (voor grotere vermogens). Je hebt dus een (MOS)FET nodig die 400V aankan, en stromen van ruim 8A. Voor dergerlijke grote stromen kun je best een stroommeetchipje gebruiken, of het id met de hall-sensor (met eventueel een wikkeling rond).

Dit aansturen met een PIC wordt moeilijk, je wil echt zo snel mogelijk die FET uitschakelen als ie de 8A bereikt. Daarvoor kan je dan imho beter een comparator (meeste PIC's hebben er 2 ingebouwd, maar ik zou het galvanisch gescheiden houden) die de stroom vergelijkt met een referentiespanning=gewenste stroomwaarde (stroom te hoog, FET uit. En stroom weer onder de referentiewaarde, dan FET aan.). Eventueel kan je die referentiewaarde vanuit de PIC regelbaar maken (PWM uitsturen en met RC filter afvlakken). De comparator is heel wat sneller dan met de A/D inlezen, verwerken en FET aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
naftebakje schreef op maandag 31 juli 2006 @ 14:01:
[...]

Voila, je hebt het gevonden. Dat je verschillende symbolen voor FET's vind, is ws omdat je P en N FET's vind, en ook MOSFET's (voor grotere vermogens). Je hebt dus een (MOS)FET nodig die 400V aankan, en stromen van ruim 8A. Voor dergerlijke grote stromen kun je best een stroommeetchipje gebruiken, of het id met de hall-sensor (met eventueel een wikkeling rond).

Dit aansturen met een PIC wordt moeilijk, je wil echt zo snel mogelijk die FET uitschakelen als ie de 8A bereikt. Daarvoor kan je dan imho beter een comparator (meeste PIC's hebben er 2 ingebouwd, maar ik zou het galvanisch gescheiden houden) die de stroom vergelijkt met een referentiespanning=gewenste stroomwaarde (stroom te hoog, FET uit. En stroom weer onder de referentiewaarde, dan FET aan.). Eventueel kan je die referentiewaarde vanuit de PIC regelbaar maken (PWM uitsturen en met RC filter afvlakken). De comparator is heel wat sneller dan met de A/D inlezen, verwerken en FET aansturen.
Je bedoeld dus dat ik geen PIC gebruik maar gewoon een comparator de FET aan laat sturen? Gaat die comparator dan niet compleet trippen omdat hij op een hele hoge snelheid wil gaan schakelen of loopt dat wel los?
subsonik schreef op maandag 31 juli 2006 @ 13:56:Om een liter water 1°C op te warmen heb je 4KJ nodig. Uitgaande van 1 liter per waterkoker gaat je watertemperatuur dus 0.4°C per laadbeurt stijgen. Zo ben je wel even bezig vooraleer het kookt :)
Dat valt inderdaad wel mee, alleen dan nog vind ik het water niet zo'n goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
lemming_nl schreef op maandag 31 juli 2006 @ 14:16:
[...]
Je bedoeld dus dat ik geen PIC gebruik maar gewoon een comparator de FET aan laat sturen? Gaat die comparator dan niet compleet trippen omdat hij op een hele hoge snelheid wil gaan schakelen of loopt dat wel los?
[...]
Yep, de comparator zal idd op hoge snelheid aan en uit gaan, dat is net de bedoeling. Met een specifiek IC'tje voor geschakelde voeding wordt de PWM frequentie beperkt gehouden, wat eigenlijk beter is, maar als je die niet wil gebruiken kan je het met de simpele comparator doen (de spoel moet voldoende inductantie hebben, om de stroom niet te snel op te laten komen, hij zal netjes wapperen rond de 8A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
naftebakje schreef op maandag 31 juli 2006 @ 15:10:
[...]

Yep, de comparator zal idd op hoge snelheid aan en uit gaan, dat is net de bedoeling. Met een specifiek IC'tje voor geschakelde voeding wordt de PWM frequentie beperkt gehouden, wat eigenlijk beter is, maar als je die niet wil gebruiken kan je het met de simpele comparator doen (de spoel moet voldoende inductantie hebben, om de stroom niet te snel op te laten komen, hij zal netjes wapperen rond de 8A).
Ik bedoel eigenlijk meer dat de comparator naar mijn idee de neiging zal hebben om op zijn maximale frequentie te gaan schakelen. Kan een comparator dat hebben? Op zich kan er niet zo heel erg veel mis gaan (als FET bijvoorbeeld open blijft staan gaat er gewoon heel veel stroom lopen waarna de stop eruit vliegt) maar toch heb ik geen zin om buiten de specificaties van de componenten te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Ik ga het nogmaals herhalen, begin gewoon niet aan die PWM-schakeling. De kans op slagen is voor een elektronica-beginner heel klein. Ik heb zelf ervaring met zelfbouw schakelende voedingen, 'k weet echt wel waar ik over praat. Bij deze spanningen en vermogens heb je een aantal effecten die je als beginner niet weet.

Los daarvan staan in het schema een paar posts terug een aantal grote fouten. Als dat nog niet goed lukt, stop er dan mee en gebruik een shunt. Pas op, ik wil je niet ontmoedigen, ik wil gewoon vermijden dat je binnenkort brokjes smeulende MOSFET uit je oog moet peuteren.

Wat de shunt-oplossing betreft: als je liever geen water in de buurt hebt, kan je ook voor ventilatorkacheltjes gaan. De ventilatormotor sluit je dan los aan op 230VAC, de verwarmingsweerstand gebruik je als DC shunt.

Je kan ook convectors (zonder fan) nemen, daar moet je zelfs niet aan modden, kan je gewoon DC in proppen. Als je al convectors staan hebt, is dat misschien wel nog de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
subsonik schreef op maandag 31 juli 2006 @ 16:19:
Ik ga het nogmaals herhalen, begin gewoon niet aan die PWM-schakeling. De kans op slagen is voor een elektronica-beginner heel klein. Ik heb zelf ervaring met zelfbouw schakelende voedingen, 'k weet echt wel waar ik over praat. Bij deze spanningen en vermogens heb je een aantal effecten die je als beginner niet weet.

Los daarvan staan in het schema een paar posts terug een aantal grote fouten. Als dat nog niet goed lukt, stop er dan mee en gebruik een shunt. Pas op, ik wil je niet ontmoedigen, ik wil gewoon vermijden dat je binnenkort brokjes smeulende MOSFET uit je oog moet peuteren.

Wat de shunt-oplossing betreft: als je liever geen water in de buurt hebt, kan je ook voor ventilatorkacheltjes gaan. De ventilatormotor sluit je dan los aan op 230VAC, de verwarmingsweerstand gebruik je als DC shunt.

Je kan ook convectors (zonder fan) nemen, daar moet je zelfs niet aan modden, kan je gewoon DC in proppen. Als je al convectors staan hebt, is dat misschien wel nog de beste oplossing.
[leraar modus]het is allemaal een leerproces[/leraar modus]
Ik heb geen waterkokers/verwarmings dingen liggen dus moet ik er geld aan uitgeven om die te kopen. Als ik dat toch geld aan het uitgeven ben maak ik toch liever de PWM oplossing. Misschien gaat het de 1e keer mis maar dan heb ik wel wat geleerd. Wat bedoel je met die effecten die je noemt? Dat de spoel de stroom vast wil houden (en dus diode er overheen nodig heeft)? Die effecten heb ik bij het afschieten van coilgun ook alleen dan tikkeltje erger (30kA). Ik ga me er wat in verdiepen.

Trouwens, nu ik toch aan het typen ben, ik heb een storage scoop waarmee ik het pulsverloop kan zien. Laatst schoot ik voor een testje op 50V en wat blijkt, hij schiet door naar -30V. Dit hoort helemaal niet te gebeuren, daarom staat er ook een diode over de spoel heen. De diode is snel genoeg maar hij lijkt helemaal niets te doen.

Even schematje erbij, zodat jullie hem niet op hoeven te zoeken:
Afbeeldingslocatie: http://img347.imageshack.us/img347/9572/schemacoilgun2wd6.jpg
Links is de aansluiting van de variac, rechts heb ik het afvuurmechanisme niet afgemaakt maar dat maakt hiervoor niet uit.
Heeft iemand enig idee waarom hij door schiet? Het is ook niet zo dat de diode hem te laat afhakt hij lijkt hem helemaal niet af te hakken.

[ Voor 9% gewijzigd door lemming_nl op 31-07-2006 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Als de spanning maar naar -30V doorschiet, dan werkt je diode dus wel. Wat is de forward voltage van de diode bij de gebruikte spoelstroom?

Nog even over je PWM toestand (buck convertor is de juiste naam): je krijgt te maken met allerlei parasitaire effecten van de componenten waarvan je bij gewoon gebruik geen last hebt. Ergste zijn de gate-capaciteiten in de MOSFET (gate-source, en gate-drain die door het Miller effect een heel grote invloed heeft). Die gate capaciteiten moeten elke keer je schakelt zo snel mogelijk geladen worden, je hebt een MOSFET driver nodig die enorm veel stroom in de gate kan dumpen (10A is niet uitzonderlijk).

Als je 400V/8A staat te schakelen, is je printontwerp extreem kritisch. De drain-leiding van de MOSFET is een gigantische antenne, als je printontwerp niet goed is koppel je het schakelsignaal naar de hele schakeling terug. Bovendien worden metingen heel moeilijk, omdat de probe van je scoop antenne speelt en alle schakelsignalen opvangt. Zelfs bij een heel goed printontwerp moet je bij deze vermogens voor elke meting een coax-kabel op de juiste plaats op de print solderen.

Als laatste argument nog iets over de kostprijs van de componenten. Stel dat je op 100KHz schakelt, dan heb je een spoel nodig van 1mH bij 8A. Ik heb voor de grap eens gekeken op Farnell, de grootste spoel van > 8A die ze hebben is 47µH. Dat wordt dus zelf dimensioneren en wikkelen op een dure E-kern (reken 50 EUR bij Farnell). Bovendien heb je nog wat low-ESR condensatoren nodig om in- en uitgang af te vlakken, reken op ~ 20 EUR als je deze flink onderdimensioneert.

Nog argumenten nodig? :)

Ivm. shunt-oplossing: je schrijft dat je geen waterkokers oid. liggen hebt. Maar je hoeft zo'n ding niet vast in je coilgun-opstelling te verwerken, gewoon de waterkoker van je ma rippen als je gaat gunnen, en mooi terugzetten als je klaar bent :P Je kan een stopcontact in serie met de 230V IN aansluiting van je variac zetten, daar kan je dan een 230VAC shunt op aansluiten. Bv: waterkoker, elektrische convector, strijkijzer, frituurpan, bouwlamp, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
subsonik schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 09:19:
heel verhaal over waarom het niets wordt.
okok, overthuigd, die mosfet drivers moet goed gaan. Ik heb mijn IGBTs hier nog liggen (die ik ook moet kunnen gebruiken?) en met die heb ik voor testen 100Khz 2A laten schakelen en dat ging zonder problemen. De onderdelen moet ook goed gaan (heb groot genoege condensatoren om af te vlakken, en low esr) hoewel spoel winden wat lang gaan duren. Probleem voor mij is print ontwerp waar ik helemaal geen ervaring mee heb dus dat idee moet ik maar even skippen.
Als de spanning maar naar -30V doorschiet, dan werkt je diode dus wel. Wat is de forward voltage van de diode bij de gebruikte spoelstroom?
Werkt wel? Lijkt mij van niet. Bij 1000A is forward voltage 3V. Dat is niet eens in de buurt van 30V. Dit is wat er moet gebeuren (ik meet trouwens over de condensatoren, niet over de spoel).
Afbeeldingslocatie: http://img228.imageshack.us/img228/6254/topspice1ia9.png
Volgens de simulaties gaat er 1.7kA lopen door de diode, dat levert 5V spannings val op. (verwacht ik, grafiek in datasheet loopt niet zo ver door)
Ivm. shunt-oplossing: je schrijft dat je geen waterkokers oid. liggen hebt. Maar je hoeft zo'n ding niet vast in je coilgun-opstelling te verwerken, gewoon de waterkoker van je ma rippen als je gaat gunnen, en mooi terugzetten als je klaar bent :P Je kan een stopcontact in serie met de 230V IN aansluiting van je variac zetten, daar kan je dan een 230VAC shunt op aansluiten. Bv: waterkoker, elektrische convector, strijkijzer, frituurpan, bouwlamp, ...
Als ik aan de primaire kant ga limiteren, gaat de stroom aan de secundaire kant dan niet heel hard omhoog bij lage spanningen, of heb ik daar bij een autotrafo geen last van? Als ik op de secundaire kant een waterkoker zet vraag ik me af of het goed gaat want er zit wat kleine electronica in.

[ Voor 7% gewijzigd door lemming_nl op 01-08-2006 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
lemming_nl schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 10:39:
[...]
Werkt wel? Lijkt mij van niet. Bij 1000A is forward voltage 3V. Dat is niet eens in de buurt van 30V. Dit is wat er moet gebeuren (ik meet trouwens over de condensatoren, niet over de spoel).
[afbeelding]
Volgens de simulaties gaat er 1.7kA lopen door de diode, dat levert 5V spannings val op. (verwacht ik, grafiek in datasheet loopt niet zo ver door)
1. Wat is de weerstand van je aansluitdraden? Bij 1.7kA heb je echt niet veel milli-ohm nodig om 30V spanningsval te hebben ;)
2. Wat is de inductie van je aansluitdraden? Die kan best ook wel eens een invloed hebben.
3. Klopt de inductie van je spoel wel? Kan je bv. de gemeten ontlaadcurve verifiëren met de simulatie?
[...]
Als ik aan de primaire kant ga limiteren, gaat de stroom aan de secundaire kant dan niet heel hard omhoog bij lage spanningen, of heb ik daar bij een autotrafo geen last van? Als ik op de secundaire kant een waterkoker zet vraag ik me af of het goed gaat want er zit wat kleine electronica in.
Klopt, als je primair limiteert, moet je de variac bv. half open laten staan bij het inschakelen. Je moet maar eens uitrekenen hoe ver hij precies moet openstaan: als kortsluitstroom primair na de shunt 10A is, en de variac 16A mag hebben, mag je variac op 10/16 = 62.5 % staan.

Wat voor elektronica zit er wel in je waterkoker? Bij mij zit er enkel een weerstand en een neon lampje in, en die kunnen prima DC verdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
subsonik schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 11:40:
[...]

1. Wat is de weerstand van je aansluitdraden? Bij 1.7kA heb je echt niet veel milli-ohm nodig om 30V spanningsval te hebben ;)
2. Wat is de inductie van je aansluitdraden? Die kan best ook wel eens een invloed hebben.
3. Klopt de inductie van je spoel wel? Kan je bv. de gemeten ontlaadcurve verifiëren met de simulatie?
Ik gebruik aluminium staven (25x5mm) voor het aansluiten. Bij een test waarbij ik de condensatoren kortgesloten heb (via SCRs) kwam ik op een weerstand van 0.002mOhm. Inductie ben ik niet zeker van, ergens in de buurt van 1uH maar dat weet ik niet zeker. (heb ik geen instrumenten voor om te meten). Deze cijfers gelden dus voor het complete circuit, behalve de spoel.
[...]

Klopt, als je primair limiteert, moet je de variac bv. half open laten staan bij het inschakelen. Je moet maar eens uitrekenen hoe ver hij precies moet openstaan: als kortsluitstroom primair na de shunt 10A is, en de variac 16A mag hebben, mag je variac op 10/16 = 62.5 % staan.
De variac mag 8A hebben. (een 16A variac, hoe ziek zwaar moet dat ding wel niet zijn? Die van mij is al 12 kilo). Ik moet 143V uit de variac krijgen. Dan moet ik weerstand van van koker weten maar uitgaande van 53Ohm (1kW) dan hebben we 4.34A, de variac mag 8 hebben dus 54% = 124V? Dat lijkt me niet helemaal logisch, hoe lager de kortsluitstroom hoe lager het voltage van de variac? Andersom lijkt mij logischer, of ben ik nou niet helemaal wakker?
Wat voor elektronica zit er wel in je waterkoker? Bij mij zit er enkel een weerstand en een neon lampje in, en die kunnen prima DC verdragen.
Het gaat me er meer om of ze de lagere spanning die uit de variac komt kunnen hebben. Wat voor electronica erin zit weet ik niet maar lampje geeft mij idee van een ledje en het knopje om hem aan te zetten (druk knopje) voelt niet echt als iets waarmee je een beetje vermogen schakelt. Heb hem even open geschroeft, het lijkt er op dat je gelijk hebt. Dan blijft alleen de vraag, kan zo'n lampje een lagere spanning aan, over.

[ Voor 3% gewijzigd door lemming_nl op 01-08-2006 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
lemming_nl schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 11:57:
[...]
Ik gebruik aluminium staven (25x5mm) voor het aansluiten. Bij een test waarbij ik de condensatoren kortgesloten heb (via SCRs) kwam ik op een weerstand van 0.002mOhm. Inductie ben ik niet zeker van, ergens in de buurt van 1uH maar dat weet ik niet zeker. (heb ik geen instrumenten voor om te meten). Deze cijfers gelden dus voor het complete circuit, behalve de spoel.
Simuleer maar eens met die inductie erbij, ik denk dat het er helemaal anders gaat uitzien dan.
(...) Heb hem even open geschroeft, het lijkt er op dat je gelijk hebt. Dan blijft alleen de vraag, kan zo'n lampje een lagere spanning aan, over.
Lampjes hebben helemaal geen last van lagere spanningen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:05
Ik vraag me ook af of je met de di/dt's waar we hier mee te maken hebben ook geen last van het skineffect zult hebben. Dit zou betekenen dat van de alu staaf zo ongeveer alleen de buitenste 0.2mm gebruikt zal worden voor het geleiden van je stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
subsonik schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 23:11:
[...]

Simuleer maar eens met die inductie erbij, ik denk dat het er helemaal anders gaat uitzien dan.
Die inductie simuleer ik mee maar dat maakt niet uit omdat de diodes alle energie in de spoel gaan verstoken, wat voor inductie die ook heeft.
subsonik schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 23:11:
[...]

Lampjes hebben helemaal geen last van lagere spanningen :)
Mooi :)
jeronimo2003 schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 23:26:
Ik vraag me ook af of je met de di/dt's waar we hier mee te maken hebben ook geen last van het skineffect zult hebben. Dit zou betekenen dat van de alu staaf zo ongeveer alleen de buitenste 0.2mm gebruikt zal worden voor het geleiden van je stroom.
Als uit meting blijkt dat weerstand totale circuit zonder spoel 2milliohm is dan boeien mij dat soort effecten niet, pas wanneer weerstand onverklaarbaar hoog is dan wordt het een probleem, hij is nu eerder onverklaarbaar laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
lemming_nl schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 00:09:
[...]
Die inductie simuleer ik mee maar dat maakt niet uit omdat de diodes alle energie in de spoel gaan verstoken, wat voor inductie die ook heeft.
[...]
Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest, maar ik heb het dus over de inductie in de kring van je diode. Op het moment dat de diode gaat geleiden, stijgt de stroom op korte tijd heel snel (grote dI/dt zoals jeronimo het zo mooi zegt). Dit in combinatie met een inductie zorgt voor een spanningsval over de inductie.

In je simulatie moet je dus een inductie in serie met de diode zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
subsonik schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 01:20:
[...]

Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest, maar ik heb het dus over de inductie in de kring van je diode. Op het moment dat de diode gaat geleiden, stijgt de stroom op korte tijd heel snel (grote dI/dt zoals jeronimo het zo mooi zegt). Dit in combinatie met een inductie zorgt voor een spanningsval over de inductie.

In je simulatie moet je dus een inductie in serie met de diode zetten.
Ik heb de inductie van de diode loop uitgerekend en dat is 5uH. Veel te lange draden dus, daar moet ik nog wat aan veranderen. Als ik dat meeneem in simulatie kom ik trouwens nog niet aan wat ik gemeten heb. Ik testte op 50V en hij ging omlaag naar 30V. Dat krijg ik niet voor elkaar zelfs met extreme waarden (die op hun beurt niet kunnen omdat dan de meting niet meer mogelijk is). Jammer dat je in de simulatie de veranderende spanningsval niet mee kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Trouwens, nu ik toch aan het typen ben, ik heb een storage scoop waarmee ik het pulsverloop kan zien. Laatst schoot ik voor een testje op 50V en wat blijkt, hij schiet door naar -30V. Dit hoort helemaal niet te gebeuren, daarom staat er ook een diode over de spoel heen. De diode is snel genoeg maar hij lijkt helemaal niets te doen.

Even schematje erbij, zodat jullie hem niet op hoeven te zoeken:
[afbeelding]
Links is de aansluiting van de variac, rechts heb ik het afvuurmechanisme niet afgemaakt maar dat maakt hiervoor niet uit.
Heeft iemand enig idee waarom hij door schiet? Het is ook niet zo dat de diode hem te laat afhakt hij lijkt hem helemaal niet af te hakken.
Zou je het in het schema aan kunnen geven welke componenten je gebruikt hebt, misschien zelfs een pic van het scoopbeeld van de overshoot naar -30V zodat we een idee krijgen waar we het over hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
jeronimo2003 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 14:08:
[...]

Zou je het in het schema aan kunnen geven welke componenten je gebruikt hebt, misschien zelfs een pic van het scoopbeeld van de overshoot naar -30V zodat we een idee krijgen waar we het over hebben?
Afbeeldingslocatie: http://img347.imageshack.us/img347/9572/schemacoilgun2wd6.jpg
Lader:
De 2 diodes links: FR607 - 6A 1000V
De 2 condensatoren links: LFAE IEC384-4 - 400uF 360V

De coilgun zelf:
De condensator in het midden: 6x EPCOS B43456-S9608-1M in parallel - 6000uF (per stuk), 400V - nagemeten en kwam uit op 32500uF bij alles bij elkaar
De 2 diodes rechts: de ingebouwde diodes van een CM600HA-24H IGBT.
De SCR: SKT 760/12E - 15kA piek, 1200V

Ik kan nu helaas geen scoopbeeld overtekenen want ik kan de condensatoren niet opladen (oplaad weerstand afgebrand, moet constructie met waterkoker nog maken).

-edit-

tekeningetje zodat je een beetje een idee hebt hoe het eruit ziet:
Afbeeldingslocatie: http://img125.imageshack.us/img125/7341/schetsjj7.jpg
vorm klopt, verhouding boven/onder lijn niet helemaal maar je krijgt het idee wel

-edit2-

Vanaf wanneer de lijn omlaag gaat tot dat hij onderaan is is 200us. Nog 200us later zit hij op 0.

[ Voor 16% gewijzigd door lemming_nl op 03-08-2006 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Ik vond bij Semikron 2 documenten die wellicht meer duidelijkheid over dit verschijnsel geven.
http://www.semikron.com/i..._help/e/1_2_4-1_3_1_2.pdf, figuur 1.18
en
http://www.semikron.com/i...ts/a_part/B07_gen_eng.pdf, figuur 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
jeronimo2003 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 21:00:
Ik vond bij Semikron 2 documenten die wellicht meer duidelijkheid over dit verschijnsel geven.
http://www.semikron.com/i..._help/e/1_2_4-1_3_1_2.pdf, figuur 1.18
en
http://www.semikron.com/i...ts/a_part/B07_gen_eng.pdf, figuur 1
Het is jammer dat ik aan de tekeningen geen tijden kan koppelen, maar het zou best kunnen dat de spanningsval van de diode een probleem is. Ik kan dit helaas niet controleren maar als dit zo is kan ik er ook niets aan doen volgens mij? Ik kan een weerstand/inductie toevoegen aan de diode maar dat werkt het goede werken van de coilgun tegen.

Even een hersenspinseltje: normaal kan je diodes niet parallel zetten omdat er altijd een is met de laagste spanningsval waardoor hij alles te verstoken krijgt. Als de spanningsval met de stroom toeneemt, zal die laagste niet meer de laagste zijn waardoor de eerst volgende ook wat te verstoken krijgt. Kan ik in dit geval dan wel diodes parallel zetten? Ik heb namelijk een probleem met de stroom door de diode. Mijn diodes kunnen 1200A piek aan, op 400V krijgen ze veel meer te verstoken en kunnen ze dood gaan. Er zijn geen betere fast recovery diodes te verkrijgen (binnen redelijkheid), en ze zijn een beetje te duur zijn om vaak te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
De spanningsval van 2 diodes is überhaupt al nooit gelijk, dus als je ze parallel zet zal het nooit echt mooi balanceren.
Als de stroom omhoog gaat gaat ook de spanningsval omhoog, dit zorgt er voor dat de stroom zich enigsinds zal verdelen, anders zou 1 diode alles doen en 1 diode helemaal niets.

Het grootste probleem is eigenlijk dat de spanningsval omlaag gaat bij stijgende temperatuur, dan krijg je dus het effect dat de diode waar het meeste stroom doorheen loopt nog beter gaat geleiden en de diode waar het minst doorheen loopt slechter gaat geleiden.

Als je echt per se 2 diodes parallel wilt zetten zou ik ze eerst uitzoeken met de multimeter om er zo 2 te kiezen met een zo gelijk mogelijke spanningsval, verder zou ik ze zo dicht mogelijk tegen elkaar aan zetten eventueel met een kwakje koelpasta ertussen.

Een mosfet omgekeerd werkt trouwens ook prima als snelle diode.

Ik lees hier het een en ander over het gebruik van een waterkoker als weerstand, ik denk dat een paar 500 watt halogeenlampjes van de bouwmarkt parallel ook prima moet werken, ze kosten iig vrij weinig.

[ Voor 10% gewijzigd door bobo1on1 op 07-08-2006 13:01 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
bobo1on1 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:58:
De spanningsval van 2 diodes is überhaupt al nooit gelijk, dus als je ze parallel zet zal het nooit echt mooi balanceren.
Als de stroom omhoog gaat gaat ook de spanningsval omhoog, dit zorgt er voor dat de stroom zich enigsinds zal verdelen, anders zou 1 diode alles doen en 1 diode helemaal niets.

Het grootste probleem is eigenlijk dat de spanningsval omlaag gaat bij stijgende temperatuur, dan krijg je dus het effect dat de diode waar het meeste stroom doorheen loopt nog beter gaat geleiden en de diode waar het minst doorheen loopt slechter gaat geleiden.

Als je echt per se 2 diodes parallel wilt zetten zou ik ze eerst uitzoeken met de multimeter om er zo 2 te kiezen met een zo gelijk mogelijke spanningsval, verder zou ik ze zo dicht mogelijk tegen elkaar aan zetten eventueel met een kwakje koelpasta ertussen.

Een mosfet omgekeerd werkt trouwens ook prima als snelle diode.

Ik lees hier het een en ander over het gebruik van een waterkoker als weerstand, ik denk dat een paar 500 watt halogeenlampjes van de bouwmarkt parallel ook prima moet werken, ze kosten iig vrij weinig.
Warmte zal niet zo'n probleem zijn voor de diodes. Als ik het goed uitreken zit er ongeveer 250J in de spoel wanneer de diode meegaat dus dat is nog wel te doen. Diodes uitzoeken met spannings val dicht bij elkaar zal niet te doen zijn omdat grote diodes nou niet bepaald voor het oprapen zijn. Aan de andere kant moet dat niet zo'n probleem zijn. Een spanningsval van 30V is zat om ze allemaal mee te krijgen.

Een mosfet is wel een idee, helaas heb je ze niet in 10kA uitvoering, misschien heel veel parallel? Lijkt mij duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
In de audio worden vaak weerstanden van 0,1 tot 0,33 ohm gebruikt om meerdere transistoren parallel te zetten.

Ik weet verder niet wat je eisen zijn kwa stroom, ik heb niet zo'n behoefte om 24 pagina's door te lezen, maar als de stroom echt extreem hoog is (1000 ampere?) dan lijkt me dat je niet eens weerstanden nodig hebt, als je iedere diode dan zijn eigen draad geeft van begin naar eind, dus dat ze zo veel mogelijk hun eigen draad hebben, dan kom je al een heel eind.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
bobo1on1 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 14:11:
In de audio worden vaak weerstanden van 0,1 tot 0,33 ohm gebruikt om meerdere transistoren parallel te zetten.

Ik weet verder niet wat je eisen zijn kwa stroom, ik heb niet zo'n behoefte om 24 pagina's door te lezen, maar als de stroom echt extreem hoog is (1000 ampere?) dan lijkt me dat je niet eens weerstanden nodig hebt, als je iedere diode dan zijn eigen draad geeft van begin naar eind, dus dat ze zo veel mogelijk hun eigen draad hebben, dan kom je al een heel eind.
Kort samenvattingetje: bronspanning van 400V, piekstroom van 30000A, piekstroom door diode: zo'n 10000A. Weerstanden ervoor zetten lijkt me niet zo geschikt tenzij ze die in hele kleine waardes en inductieloos hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Ben ook maar eens een weekendje gaan bouwen aan een coilgun.

Wat specs:
Coilgun.
Caps 2x330qf @ 400 volt (52joule)
Scr 600 amp 400 volt (piek)

Projectiel 10X4 mm met 2 sleufjes en spitse punt

Lader.
555 timer plus mosfet die een zelfgewikkelde trafo aanstuurt.

Hier wat foto's.
Afbeeldingslocatie: http://img230.imageshack.us/img230/9436/p1010001zb8.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img158.imageshack.us/img158/6010/p1010006ng5.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img234.imageshack.us/img234/9749/p1010010kf0.th.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door dalus op 15-08-2006 00:49 ]

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
dalus schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 00:32:
Ben ook maar eens een weekendje gaan bouwen aan een coilgun.

Wat specs:
Coilgun.
Caps 2x330qf @ 400 volt (52joule)
Scr 600 amp 400 volt (piek)

Projectiel 10X4 mm met 2 sleufjes en spitse punt

Lader.
555 timer plus mosfet die een zelfgewikkelde trafo aanstuurt.

Hier wat foto's.
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ziet er goed uit. Heb je hem al getest?

Gaat nog niet helemaal lekker bij mij, na er vorige week 10 stoppen doorheen gejaagd te hebben heb ik de oplader eindelijk werkend. Nu wou ik gaan werken aan loophouder maar daarvoor moet ik testjes doen op 400V en ik weet nietof mijn diodes dat gaan trekken, en mijn scoop werkt niet echt mee dus dat kan nog even duren :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Hij werkt best wel goed. Als ik op een kartonplaatje shiet blijft het projectiel er meestal in steken, dit gaat nog veranderen als ik nog een setje caps kan vinden.

Als je zoveel stoppen molt kun je het beste maar eens een simpel invertortje bouwen.

Nog over je diode probleem je kunt het beste meerdere snelle diodes parallel zetten

High Powered Madness

Pagina: 1 ... 6 ... 17 Laatste