Het Grote Coilgun Topic

Pagina: 1 ... 7 ... 17 Laatste
Acties:
  • 117.042 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
dalus schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 16:51:
Hij werkt best wel goed. Als ik op een kartonplaatje shiet blijft het projectiel er meestal in steken, dit gaat nog veranderen als ik nog een setje caps kan vinden.

Als je zoveel stoppen molt kun je het beste maar eens een simpel invertortje bouwen.

Nog over je diode probleem je kunt het beste meerdere snelle diodes parallel zetten
Echt veel simpeler dan mijn oplader wordt het niet, alleen zat er een stomme fout in die me de meeste stoppen heeft gekost. De variac heb ik in een behuizing gestopt (mdf), daarin zit hij vastgeschroeft. Ik teste hem eerst buiten de behuizing, dat werkte, en stopte hem daarna in de behuizing. Dat ging iedere keer mis, het duurde heel lang tot ik doorhad dat de schroeven iets te lang waren waardoor ze contact maakten met de windingen :(

Diodes parallel zetten gaat trouwens niet goed vanwege verschillende drempelspanningen tenzij iemand het volgende kan bevestigen (en graag 100% zeker en niet 'kans dat het werkt' omdat de spullen waarmee ik nu werk voor mij te duur zijn om te vervangen.
lemming_nl schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 21:40:
Even een hersenspinseltje: normaal kan je diodes niet parallel zetten omdat er altijd een is met de laagste spanningsval waardoor hij alles te verstoken krijgt. Als de spanningsval met de stroom toeneemt, zal die laagste niet meer de laagste zijn waardoor de eerst volgende ook wat te verstoken krijgt. Kan ik in dit geval dan wel diodes parallel zetten? Ik heb namelijk een probleem met de stroom door de diode. Mijn diodes kunnen 1200A piek aan, op 400V krijgen ze veel meer te verstoken en kunnen ze dood gaan. Er zijn geen betere fast recovery diodes te verkrijgen (binnen redelijkheid), en ze zijn een beetje te duur zijn om vaak te vervangen.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 15:21
Als een diode alleen de piek aankan, kan je ze parallel zetten. Dat is beredeneerd uit je uitleg en wat google mij kan vertellen. Voor de zekerheid kan je imho best nog eens een topic openen op CO.
Ik vind overigens wel een pdf waar ze een simulatie hebben gedaan van 2 diode's in parallel, met de extreemst mogelijke verschillen komen ze aan 40A tegen 200A (http://eu.st.com/stonline/books/ascii/docs/3605.htm).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

lemming_nl schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 20:03:
[...]
Echt veel simpeler dan mijn oplader wordt het niet, alleen zat er een stomme fout in die me de meeste stoppen heeft gekost. De variac heb ik in een behuizing gestopt (mdf), daarin zit hij vastgeschroeft. Ik teste hem eerst buiten de behuizing, dat werkte, en stopte hem daarna in de behuizing. Dat ging iedere keer mis, het duurde heel lang tot ik doorhad dat de schroeven iets te lang waren waardoor ze contact maakten met de windingen :(

Diodes parallel zetten gaat trouwens niet goed vanwege verschillende drempelspanningen tenzij iemand het volgende kan bevestigen (en graag 100% zeker en niet 'kans dat het werkt' omdat de spullen waarmee ik nu werk voor mij te duur zijn om te vervangen.
[...]
Diodes parallel zetten gaat wel ik heb het getest met 2 diodes. (Zie hieronder).

Afbeeldingslocatie: http://img140.imageshack.us/img140/3152/diodetestyl1.th.png

De voltages op de scoop waren exact gelijk dus de stroomsterkte over iedere diode ook. Als je niet met parallel geschakelde diodes wilt werken kun je een scr gebruiken als diode

P.S. Dit durf ik alleen niet 100 procent zeker te zeggen want het kan zijn dat ik gewoon geluk had met de diodes.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
dalus schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:52:
[...]

Diodes parallel zetten gaat wel ik heb het getest met 2 diodes. (Zie hieronder).

[afbeelding]

De voltages op de scoop waren exact gelijk dus de stroomsterkte over iedere diode ook. Als je niet met parallel geschakelde diodes wilt werken kun je een scr gebruiken als diode

P.S. Dit durf ik alleen niet 100 procent zeker te zeggen want het kan zijn dat ik gewoon geluk had met de diodes.
Je hebt een simulatie gedaan? Daar zijn 2 dezelfde componenten per definitie identiek en daarbij nemen ze meestal ook de verhoogde drempelspanning niet meer, dus een simulatie is niet een goede manier om te kijken of het werkt.

Als het geen simulatie is: probeer eens wat steverige stroom, dit effect doet zich pas fatsoenlijk voor bij hogere deltaI's (meer stroom, hogere frequentie) maar ik denk niet dat je genoeg kan leveren om het duidelijk te maken.

Dat SCR als diode kijk ik nog even naar.

[ Voor 12% gewijzigd door lemming_nl op 18-08-2006 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

lemming_nl schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 12:13:
[...]
Je hebt een simulatie gedaan? Daar zijn 2 dezelfde componenten per definitie identiek en daarbij nemen ze meestal ook de verhoogde drempelspanning niet meer, dus een simulatie is niet een goede manier om te kijken of het werkt.

Als het geen simulatie is: probeer eens wat steverige stroom, dit effect doet zich pas fatsoenlijk voor bij hogere deltaI's (meer stroom, hogere frequentie) maar ik denk niet dat je genoeg kan leveren om het duidelijk te maken.

Dat SCR als diode kijk ik nog even naar.
De schakeling heb ik gebouwd. Maar je hebt gelijk op een hogere stroomsterkte zie je het pas, en het vervelende is dat dit effect exponentieel oploopt, dus het is inderdaad niet mogelijk om diodes parallel te zetten.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Ok, ik moet hier toch even posten, ik zit harstikke vast. Ik heb een diode nodig die 5 tot 10kA piek aankan om verder te kunnen. Nu heb ik op marktplaats de volgende 2 diodes gevonden:

DD 31 N 1400k 27V2
DD 152 N 400k-a 19A7

Allebij zijn ze van AEG. Nu kan ik nergens een datasheet van deze jongens vinden en ik heb dus geen idee of ze goed genoeg zijn.

Waarom ik eigenlijk post: ik ben hopeloos op zoek naar een plek waar ik aan zulke diodes zou kunnen komen. Ik heb ze nodig en aangezien het voor mijn profielwerkstuk is heb ik niet maanden de tijd om af te wachten, wie weet er een plek waar ik aan zulke dingen kan komen? (niet nieuw want dat kan ik niet betalen).

-edit-

@modjes, ik weet dat dit geen V&A is maar ik denk dat wanneer ik het daar neerzet dat er niemand reageert, ik ben ook niet zozeer op zoek naar de diodes maar meer naar een plek waar dit soort dingen verhandeld worden.

[ Voor 14% gewijzigd door lemming_nl op 21-08-2006 23:50 ]

Verwijderd

voor profielwerkstuk van school willen wij een coilgun bouwen. we hebben een beetje rondgezocht op internet, maar zijn er nog niet helemaal uit. misschien dat iemand ons kan helpen. de buis, projectiel en de spoel dat lukt ons wel om te maken. Als we dan gewoon stroom door de spoel laten lopen, (van een accu) dan lijkt me dat er ook al magnetisch veld onstaat, en dus ook al het projectiel wegschiet. of heb ik dat mis?

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:44
Ja, in jouw geval wordt het projectiel naar het midden van de spoel getrokken, Het principe van een coilgun is de stroom inschakelen, en vervolgens net voor het projectiel in het midden is de stroom weer uitschakelen zodat het projectiel door zal schieten.
Verder, om een sterk magnetisch veld te krijgen is het raadzaam om condensators (elco's) met een totale flinke capaciteit parallel aan de spoel te zetten, die dus op te laden met de accu, en die vervolgens met een knop (of ander schakelapparaat) ontladen over de spoel, want je accu kan nooit genoeg stroom in één keer leveren.

Wanneer de spoel "aan" en weer uit gaat is een belangrijke factor voor je coilgun, dit zul je dus goed moeten timen. Je zou het digitaal kunnen proberen, of bijvoorbeeld dmv een simpele lichtsluis met een LEDje en iets dat het LED-licht opvangt.

• lemming_nl
  • Niet online
Ricvdp schreef op donderdag 07 september 2006 @ 15:34:
Verder, om een sterk magnetisch veld te krijgen is het raadzaam om condensators (elco's) met een totale flinke capaciteit parallel aan de spoel te zetten, die dus op te laden met de accu, en die vervolgens met een knop (of ander schakelapparaat) ontladen over de spoel, want je accu kan nooit genoeg stroom in één keer leveren.
Een auto accu is in staat om heel veel stroom te leveren. Als je zoveel stroom gaat trekken heb je sowieso grote schakelaars nodig wat misschien een beetje overkill is om mee te beginnen (ja ik weet dat ik dat wel gedaan heb :+ )

edit

Gelijk maar een nieuw fototje, hij is nu helemaal klaar om te testen en om de goede spoel te bepalen, nu alleen nog tijd vinden om hem te testen.

Afbeeldingslocatie: http://img373.imageshack.us/img373/2087/dsc02726wz5.th.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door lemming_nl op 07-09-2006 18:24 ]

• Ricvdp
Hij heeft het ook niet over een autoaccu hè (wat wel het geval zou kunnen zijn trouwens). ;)

Maar idd, een autoaccu kan zat stroom leveren, sowieso al een hoop naar de bobines voor de ontsteking, en daar komt nog licht en andere elektronica in de auto bij..

Mooie en grove coilgun trouwens, echt idioot wat je hebt zeg.

[ Voor 11% gewijzigd door Ricvdp op 07-09-2006 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:32

DaWaN

'r you wicked ??

Hey ik heb even een vraagje :)
Ik ga voor mijn profiel werkstuk ook een coilgun bouwen, het projectiel en spoeldraad en elco's is al geregeld.
Nu wil ik goedkoop de rest krijgen
Eerst wil ik een goede schakelaar.
We hebben 10 stuks 200uF 385V condensators
Waarmee kan ik het beste schakelen voor zo min mogelijk geld (erg weinig budget)
En wat kan ik het beste als schakelaar nemen (met licht wss ?)
Ik kon erg ongeorenteerd over maar dat komt meer omdat ik door de bomen het bos niet meer zie |:(
Hulp wordt zeker gewardeerd ! Bedankt alvast :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Men neme een stuk bezemsteel. Maak een groef rondom, waar het grootste deel van een stuk installatiedraad in valt. Draai een stuk blank installatiedraad strak in de groef. Gebruik voor de ander kant van de schakelaar een willekeurig stuk metaal en beweeg dit met gepaste snelheid langs de bezemsteel. Draag een veiligheidsbril. Tis maar een idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Toff schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 00:57:
Men neme een stuk bezemsteel. Maak een groef rondom, waar het grootste deel van een stuk installatiedraad in valt. Draai een stuk blank installatiedraad strak in de groef. Gebruik voor de ander kant van de schakelaar een willekeurig stuk metaal en beweeg dit met gepaste snelheid langs de bezemsteel. Draag een veiligheidsbril. Tis maar een idee...
Mechanische schakelaar zijn bij grote stromen niet leuk meer. Als ik dat zou proberen bij mijn condensatoren zit de schakelaar in 1x vast gelast.

@DaWaN Wat we eigenlijk moeten weten is hoeveel stroom er gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

lemming_nl schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 08:38:
[...]
@DaWaN Wat we eigenlijk moeten weten is hoeveel stroom er gaat lopen.
Ja daar heb ik dus totaal geen idee van, maar zoals ik al zei ik ga 10x 220uF 385V elco's gebruiken. Ik weet niet hoe je de stroom uitrekend ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
DaWaN schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 17:25:
[...]

Ja daar heb ik dus totaal geen idee van, maar zoals ik al zei ik ga 10x 220uF 385V elco's gebruiken. Ik weet niet hoe je de stroom uitrekend ?
De stroom is niet echt uit te rekenen omdat er geen duidelijk ideaal bestaat. Een zwaarder projectiel zal langzamer versneller en dus heb je meer tijd om hem te versnellen -> minder stroom nodig. Je moet voor jezelf een beetje bedenken wat je af wilt schieten en hoe hard.

Je hebt 163J tot je beschikking, dit is niet erg veel dus ik verwacht dat, aangezien je niet hard weg zal gaan, weg kan komen met een lage stroom (50A ofzo?). Je zou het gewoon eens kunnen proberen met een thyristor/SCR of een FET. De thryristor is het makkelijkst, deze zet je aan en daarna hoef je er niet meer bij na te denken, de FET moet je ook weer uitzetten, wat wat meer timing nodig heeft hoewel je hem volgens mij ook gewoon open kan laten staan. Nadeel aan die hoge spanning is dat de schakelaars duurder zijn dus ik zou beginnen met iets van 100-200V en dan kijken wat je daarvoor voor weinig geld kan vinden. Eerst een beetje proberen voordat je duurdere componenten gaan gebruiken, door een fout kunnen onderdelen kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
lemming_nl schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 08:38:
[...]
Mechanische schakelaar zijn bij grote stromen niet leuk meer. Als ik dat zou proberen bij mijn condensatoren zit de schakelaar in 1x vast gelast.
Ik schreef ook "met gepaste snelheid" en daarmee bedoelde ik een slaande beweging. Als je niet hard genoeg meent te kunnen slaan, kan je altijd een moker gebruiken ofzo. Moet nog zien dat je dat zomaar vastlast hoor, maarja, bij jou moet alles ingewikkeld. Mij best, maar misschien dat DaWaN, die de vraag stelde, er wel wat aan heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:26
offtopic:
@lemming_NL: Damn man, wat wil je wegschieten? De maan?! :D Restecp, verder, voor je gun...

@Toff: Ik kan me indenken dat met de stroomsterktes waarover het hier gaat je misschien niet de constructie zoals jij die voorstelt wil gebruiken. Edoch, ik bied me hierbij aan als vrijwilliger om het stuk metaal erlangs te zwabberen (mits minimale veiligheid, uiteraard :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Toff schreef op maandag 11 september 2006 @ 00:26:
[...]
Ik schreef ook "met gepaste snelheid" en daarmee bedoelde ik een slaande beweging. Als je niet hard genoeg meent te kunnen slaan, kan je altijd een moker gebruiken ofzo. Moet nog zien dat je dat zomaar vastlast hoor, maarja, bij jou moet alles ingewikkeld. Mij best, maar misschien dat DaWaN, die de vraag stelde, er wel wat aan heeft?
Je bent gewoon gevaarlijk bezig als je zoiets doet bij grote stromen ivm met vonken. Ik zal, als ik tijd heb, eens kijken wat er gebeurt als ik schakel met een stevig relais.

[ Voor 0% gewijzigd door lemming_nl op 11-09-2006 20:30 . Reden: dyslect ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
lemming_nl schreef op maandag 11 september 2006 @ 12:41:
[...]
Je bent gewoon gevaarlijk bezig als je zoiets doet bij grote stromen ivm met vonken. Ik zal, als ik tijd heb, eens kijken wat er gebeurd als ik schakel met een stevig relais.
Dan smelt je de relaiscontacten aan elkaar, of je brand ze weg. Dus ofwel kan je nadien geen contact meer maken, ofwel lost ie niet meer. Het grootste probleem zit em in het uitschakelen, dat is het zwaarste voor de contacten (daarom dat bij hoogspanning heel wat schakelaars gebruikt worden die enkel spanningsloos mogen geopend worden, de schakelaar mag je echter wel sluiten onder spanning).

Een hersenscheet van mij: als je zonder grote investering wil experimenteren met een coilgun die de stroom afkapt, gebruik dan een schakelaar in serie met een smeltzekering. Het inschakelen gebeurt met de schakelaar (de stroom op het minieme stukje na het inschakelen is nog niet zo groot, een relatief goedkope schakelaar kan dat nog wel aan), de smeltzekering zal na een bepaalde tijd uitschakelen, en zo de schakelaar beschermen (door de waarde van de zekering kan je de uitschakeltijd beinvloeden, ws neem je best een traag type).
Dit is dus enkel voor de simpel basic coilgun, lemming's beestje is ietsje te zwaar hiervoor 7(8)7

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
lemming_nl schreef op maandag 11 september 2006 @ 12:41:
[...]
Je bent gewoon gevaarlijk bezig als je zoiets doet bij grote stromen ivm met vonken. Ik zal, als ik tijd heb, eens kijken wat er gebeurdt als ik schakel met een stevig relais.
Niet gevaarlijker dan wanneer je gaat lassen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ricvdp schreef op donderdag 07 september 2006 @ 15:34:
Ja, in jouw geval wordt het projectiel naar het midden van de spoel getrokken, Het principe van een coilgun is de stroom inschakelen, en vervolgens net voor het projectiel in het midden is de stroom weer uitschakelen zodat het projectiel door zal schieten.

Wanneer de spoel "aan" en weer uit gaat is een belangrijke factor voor je coilgun, dit zul je dus goed moeten timen. Je zou het digitaal kunnen proberen, of bijvoorbeeld dmv een simpele lichtsluis met een LEDje en iets dat het LED-licht opvangt.
oke, ik snap het nu al wel behoorlijk denk ik, ik was inderdaad van plan een autoaccu te gebruiken. nu heb ik een draadschema gemaakt en wilde aan jullie vragen of deze een beetje klopt, of dat ik nog dingen mis. en weet ni hoeveel condensators ik nodig heb, dus heb er even 3 getekend.

Afbeeldingslocatie: http://i5.tinypic.com/2h3vnuv.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricvdp
Niet helemaal goed. Je moet je elco's eerst laden (dat bij jou nog niet zo lang zal duren, bij elco's als die van lemming duurt het wel even), en vervolgens kun je ze ontladen over je spoel. Kijk eens op anothercoilgunsite voor simpele schema's en voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-09 16:25
Ik zou je relay achter je condensators zetten, dit klopt niet helemaal...Nu kun je schakelen of je condensators worden opgeladen of niet. Dat wil jij niet, jij wil schakelen of je de condensators leeg laat lopen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oh ja ik zie het, maar als ik het relais achter de condensators doe klopt het nog niet, of wel?

• lemming_nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 14:55:
[...]

oke, ik snap het nu al wel behoorlijk denk ik, ik was inderdaad van plan een autoaccu te gebruiken. nu heb ik een draadschema gemaakt en wilde aan jullie vragen of deze een beetje klopt, of dat ik nog dingen mis. en weet ni hoeveel condensators ik nodig heb, dus heb er even 3 getekend.

[afbeelding]
Er zitten redelijk wat fouten in. Om te beginnen kan je aanstuur kant niet zo (maar dat hoort bij blokschema gok ik). Verder missen er 2 diodes. Aan de aanstuur kant moet er een diode antiparallel over het relais ivm terugslag. Hetzelfde geld voor de spoel, daar moet ook een (stevige) diode antiparallel overheen. Als laatste staan je condensatoren verkeerd. De condensatoren zijn onderdeel van de energie bron, deze moeten dus direct over de accu heen staan (aan de andere kant van het relais).

Heb je toevallig meerdere accus die je in serie kan zetten om de spanning wat op te voeren? 12V maakt het moeilijk om een redelijke stroom door een spoel heen te krijgen.

Verwijderd

lemming_nl schreef op woensdag 13 september 2006 @ 07:41:
[...]
Er zitten redelijk wat fouten in. Om te beginnen kan je aanstuur kant niet zo (maar dat hoort bij blokschema gok ik). Verder missen er 2 diodes. Aan de aanstuur kant moet er een diode antiparallel over het relais ivm terugslag. Hetzelfde geld voor de spoel, daar moet ook een (stevige) diode antiparallel overheen. Als laatste staan je condensatoren verkeerd. De condensatoren zijn onderdeel van de energie bron, deze moeten dus direct over de accu heen staan (aan de andere kant van het relais).

Heb je toevallig meerdere accus die je in serie kan zetten om de spanning wat op te voeren? 12V maakt het moeilijk om een redelijke stroom door een spoel heen te krijgen.
haha, nu snap ik ff helemaal niks van :P met antiparallel bedoel je gewoon serie tog? en wat doet een diode? heb in totaal 3 autoaccu's staan dus denk dat, zat is? kan iemand misschien me tekening verbetere of nieuwe maken, dat maakt het mij een stuk duidelijker :)

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2006 @ 16:58:
[...]
haha, nu snap ik ff helemaal niks van :P met antiparallel bedoel je gewoon serie tog?
Nee... Parallel en een keer omdraaien.
en wat doet een diode?
Laat de stroom maar in 1 richting door. Werkt hier de pieken -tijdens het schieten- van de spoel weg
heb in totaal 3 autoaccu's staan dus denk dat, zat is? kan iemand misschien me tekening verbetere of nieuwe maken, dat maakt het mij een stuk duidelijker :)
Miss eens de basis electronica eerst doornemen? :X

[ Voor 5% gewijzigd door JuuL20 op 13-09-2006 17:07 ]

• Ricvdp
Wat antiparallel is staat ergens in dit topic met tekeningetje dacht ik.
Wat je dus doet is een diode parallel aan je relais zetten, en de diode laat je zegmaar wijzen naar de andere kant dan goe de stroom door je relais loopt. (simpel uitgelegd)

Maargoed, een diode is een component dat elektriciteit in één richting doorlaat, dit is om je coilgun te beveiligen nodig.

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Ok, ik heb de elco's voor mn Coilgun. 30 stuks 200uF 385V >:) (gast waar ik ze van kocht had er nog 20 extra liggen :) )
Nu wil ik eerst een schakeling hebben die deze elco's kan opladen tot 350V, hoger moet ik niet gaan volgens mijn collega al wil ik de leversduur van de elco niet enorm verkorten (wat je afaik toch al doet met op zo'n manier ontladen)

Edit: Er schiet mij eens iets te binnen, kun je niet een CCFL inverter gebruiken om op te laden ? Weet iemand wat voor spanning er precies uit een inverter komt en of dat AC / DC is ?

Ook heb ik me een beetje op het schakelen gericht, ik denk dat dat wel gaat lukken maar ik zou graag wat typenr's van IGBT / IGCT / MOSFETs weten die geschikt zijn, het is erg lastig zoeken namelijk.
Ook zou ik nog een licht poortje willen hebben om makkelijk te schakelen maar daar heb ik nog niet echt naar gezocht, zou vast wel simpele setjes of onderdeeltjes voor bestaan denk ik :)
Ook moet ik nog Diodes maar dat vraag ik gewoon op mn werk, komt wel goed :)

Ik heb er zin in, spoeldraad en projectiel zijn al geregeld :)

[ Voor 9% gewijzigd door DaWaN op 13-09-2006 17:58 ]

• naftebakje
@(R)oy: gratis online boek over elektronische componenten, lees dat eens goed door, leer wat een vrijloopdiode is, wat antiparallel wil zeggen, kijk wat een inductieve/capacitieve belasting doet met een relais en hoe je hiermee om kan gaan. Dan pas kan je je wagen aan gevaarlijk tuig als coilgun's.

@DaWaN: daar komt wisselspanning uit, op een 600 à 800V, maar zo'n invertor kan wel nauwelijks stroom leveren. Hang dat aan een kleine elco en de invertor is sneller opgeblazen dan de condensator is opgeladen (het kleine transfo'tje erop heeft in de secundaire erg dunne wikkelingen, daar haal je echt geen stroom uit, een ongeladen condensator is voor de invertor het eerste moment een rechtstreekse kortsluiting).

[ Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 13-09-2006 18:11 ]

• Toff

Toff

FP ProMod
Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2006 @ 16:58:
[...]
haha, nu snap ik ff helemaal niks van :P met antiparallel bedoel je gewoon serie tog? en wat doet een diode? heb in totaal 3 autoaccu's staan dus denk dat, zat is? kan iemand misschien me tekening verbetere of nieuwe maken, dat maakt het mij een stuk duidelijker :)
Jongens sorry, maar als je het verschil tussen serieel en parallel niet weet, ga dan alsjeblieft niet klooien met autoaccu's. Die dingen kunnen echt levensgevaarlijk grote stromen leveren, enorme hitte veroorzaken c.q. ontwikkelen en zelfs exploderen (waterstofgas), waardoor ook nog eens zwavelzuur in het rond geslingerd wordt. Als je me niet geloofd, ga dan maar eens op een autosloperij vragen. Experimenteren is leuk, maar het blijft alleen leuk als je het veilig doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
DaWaN schreef op woensdag 13 september 2006 @ 17:47:
[...]
Ook heb ik me een beetje op het schakelen gericht, ik denk dat dat wel gaat lukken maar ik zou graag wat typenr's van IGBT / IGCT / MOSFETs weten die geschikt zijn, het is erg lastig zoeken namelijk.
Ook zou ik nog een licht poortje willen hebben om makkelijk te schakelen maar daar heb ik nog niet echt naar gezocht, zou vast wel simpele setjes of onderdeeltjes voor bestaan denk ik :)
Ook moet ik nog Diodes maar dat vraag ik gewoon op mn werk, komt wel goed :)

Ik heb er zin in, spoeldraad en projectiel zijn al geregeld :)
Wat voor spoeldraad en projectiel heb je? Dit moet ik wel weten om een schatting te maken voor wat je nodig hebt. Een lichtsluisje is trouwens makkelijk te maken, er zijn alleen wel redelijk wat mogelijkheden (photodiode (lage stroom). phototransistor (niet mee gewerkt, maar kunnen volgens mij wel wat meer stroom hebben), lichtweerstand (te langzaam voor dit doel denk ik) en misschien nog andere modelijkheden)

[ Voor 20% gewijzigd door lemming_nl op 15-09-2006 18:11 ]

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Ik heb de volgende IGBT gevonden bij Farnell:

FGA50N60LS

Ik vraag me af is dat ding beetje bruikbaar voor een coilgun ?
Hij kan 100A continu op 600V schakelen, lijkt mij voldoende maar is dat het ook ?

En volgend vraagje, hoe laad je het makkelijkst je elco's op. Ik zat te denken aan dit:
Afbeeldingslocatie: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electronic/ietron2/voldoub.gif
Alleen het probleem is dat ik niet weet hoe je bij zo'n schakeling makkelijk de stroom begrenst zodat ie langzaam laad. Weerstand kan wel maar dat moet dan een groot vermogen weerstand worden, ik weet niet of er iets goedkopers te verzinnen valt, een 100W weerstand kost zo'n 5e dus dat is ook de wereld niet.

En als laatste, voor die lichtbrug heeft iemand daar misschien een simpel schemaatje voor, ik wil daar niet echt moeilijk over doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-09 19:07

Technicality

Vliegt rechtsom...

Waar halen jullie de spanning voor de schakelaar (bijvoorbeeld voor de (MOS)FET/SCR?

edit: En een SCR/thrysistor kan je niet uitschakelen, hoe regel je het stopmoment (dat er geen stroom meer door de spoel loopt)?
Edit2
Bazz0847 schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 13:58:
Ik werk samen met elektronicanet aan de coilgun, en we hebben ervoor gekozen om bij het ontwerp met een enkele spoel te blijven. Je kan altijd de puls zo dimensioneren dat je alle energie optimaal omzet in een kracht en bijbehorende arbeid op het projectiel. Het uitschakelen van zo'n spoel is zo goed als onmogelijk, omdat een spoel de eigenschap heeft dat de stroom die erdoor loopt 'wil' blijven lopen; zelfs als je hem onderbreekt met een transistor.
Het effect wat volgt: een zeer hoge piekspanning en een collector-emitterspanning die ver boven de breakdown-voltage komt. Verder is het met een goed berekende spoel totaal overbodig om de spoel uit te schakelen, omdat je dan juist energie verliest in plaats van wint, er blijft immers energie over in de condensator.

De timing komt puur van je RLC-netwerk (R = interne weerstanden van condensator, spoel etc, C = je condensator, en L de inductiviteit van de schietspoel). Google maar eens naar 'RLC calculator' en er gaat een wereld voor je open :)
Als je de parameters goed gemeten hebt, kun je de pulsduur berekenen, en hiermee de kracht (F is ongeveer evenredig met N*I, dus aantal wikkelingen van je spoel keer de stroom door je spoel). Er zit een bepaalde dempingsfactor tussen (overdacht van je B van spoel naar de B door je projectiel), deze kun je proberen te bepalen door een bekende stroom (van je voeding) door je projectiel te sturen en te kijken bij welke stroom hij de zwaartekracht kan overwinnen. Door de gemeten waarde in te vullen in F = a*N*I kun je de A bepalen. Een leuke extra proef is om de afstand van het projectiel tot het midden van je spoel te varieren, en te kijken wanneer de benodigde stroom het kleinst is. Dit is je optimale werkgebied met een verwaarloosbare pulsduur. In de praktijk zul je onder dit gebied moeten werken, omdat het projectiel zich verplaatst tijdens de krachtimpuls omdat je puls een niet-verwaarloosbare tijdsduur heeft.

Amen 8)
dan nog maar een edit + een vraag: Waar laat je de stroom die uit de spoel komt (aan de andere kant)?

[ Voor 142% gewijzigd door Technicality op 17-09-2006 15:15 . Reden: tralala, klok klepel etc ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Technicality schreef op zondag 17 september 2006 @ 14:40:
Waar halen jullie de spanning voor de schakelaar (bijvoorbeeld voor de (MOS)FET/SCR?
[...]
dan nog maar een edit + een vraag: Waar laat je de stroom die uit de spoel komt (aan de andere kant)?
Apart adaptertje om de sturing te voeden. De stroom uit de spoel, daarvoor heb je de vrijloopdiode's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

naftebakje schreef op zondag 17 september 2006 @ 15:15:
[...]

Apart adaptertje om de sturing te voeden. De stroom uit de spoel, daarvoor heb je de vrijloopdiode's.
Is het bij dat spul echt een drempelspanning? Dus als op de gate precies een bepaalde spanning staat knalt-ie dan in één keer open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
DaWaN schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 22:42:
Ik heb de volgende IGBT gevonden bij Farnell:

FGA50N60LS

Ik vraag me af is dat ding beetje bruikbaar voor een coilgun ?
Hij kan 100A continu op 600V schakelen, lijkt mij voldoende maar is dat het ook ?

En volgend vraagje, hoe laad je het makkelijkst je elco's op. Ik zat te denken aan dit:
[afbeelding]
Alleen het probleem is dat ik niet weet hoe je bij zo'n schakeling makkelijk de stroom begrenst zodat ie langzaam laad. Weerstand kan wel maar dat moet dan een groot vermogen weerstand worden, ik weet niet of er iets goedkopers te verzinnen valt, een 100W weerstand kost zo'n 5e dus dat is ook de wereld niet.

En als laatste, voor die lichtbrug heeft iemand daar misschien een simpel schemaatje voor, ik wil daar niet echt moeilijk over doen :)
Hij is zeker bruikbaar, zolang je maar niet al te veel over die 150A uitkomt.

Elkos laden is wat moeilijk, ik zelf gebruik een variac voor de goede spanning, vervolgens gebruik ik dat circuitje van jou (met 400uF caps) om de spanning te verdubbelen en gelijk te richten en daaraan hang ik de elkos. Je kan ook hele kleine caps nemen (heb hem ook gehad met 0.15uF in de verdubbelaar) dan heb je geen laadweerstand nodig maar het is wel erg langzaam. Voor de weerstand kan je een waterkoker ofzo nemen (doe ik ook), kosten niets en kunnen meestal wel zo'n 2000W wegstoken.
Technicality schreef op zondag 17 september 2006 @ 14:40:

edit: En een SCR/thrysistor kan je niet uitschakelen, hoe regel je het stopmoment (dat er geen stroom meer door de spoel loopt)?
Edit2

[...]

De spoel zal met alle geweld de stroom vol willen houden, daar is de diode voor, als je die niet plaatst zal de spanning oplopen totdat er wel stroom gaat lopen en dat kan hoog oplopen.
Technicality schreef op zondag 17 september 2006 @ 15:17:
[...]

Is het bij dat spul echt een drempelspanning? Dus als op de gate precies een bepaalde spanning staat knalt-ie dan in één keer open?
Nee, een IGBT gaat officieel vanaf 15V ofzo open maar hij kan bij 1V ook al open gaan als je pech hebt (daarom moeten ze eigenlijk ook negatief getrokken worden om er zeker van te zijn dat ze dicht blijven, maar daar hoef je je geen zorgen over te maken). Iedere spanning tussen 15 en 20V zal voldoen. Je moet er wel rekening mee houden dan IGBTs een soort condensator hebben bij de ingang en die moet eerst vol. Met 1mA zal hij niet snel open gaan. 100mA ofzo lijkt me wel geschikt voor die IGBT.

[ Voor 4% gewijzigd door lemming_nl op 17-09-2006 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Dus als ik het goed begrijp: Een coilgun schakel je in principe niet zelf uit? Want op de wat grotere coilgun site's (Barry's) vind ik daar niet zo snel iets over terug, daar heeft hij het over die RLC-combi (critically damped). Op de hobbybob projectjes die je her en der vindt gebruiken ze wel zoiets, als hebben ze het wel over "onverklaarbare redenen" waarom ze hun uitschakeling eerder moeten laten werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Technicality schreef op zondag 17 september 2006 @ 15:54:
Dus als ik het goed begrijp: Een coilgun schakel je in principe niet zelf uit? Want op de wat grotere coilgun site's (Barry's) vind ik daar niet zo snel iets over terug, daar heeft hij het over die RLC-combi (critically damped). Op de hobbybob projectjes die je her en der vindt gebruiken ze wel zoiets, als hebben ze het wel over "onverklaarbare redenen" waarom ze hun uitschakeling eerder moeten laten werken...
Het zelf uitschakelen heeft een paar voor- en nadelen. Het grootste voordeel is dat je zelf de pulslengte kan bepalen en dus met hele grote condensatoren kan werken. Ik moet nu mijn hele condensatoren leeg laten lopen, maar terwijl de condensatoren leeglopen loopt de spanning af en gaat dus de stroom omlaag. Met hele grote condensatoren kan ik de stroom groot houden en toch de spoel uitzetten. Helaas heeft het ook 2 nadelen: de schakelaars zijn erg duur, de verhouding continue- en piekstroom is bij een SCR een stuk hoger dan bij een IGBT. Dit betekend dat je een relatief grotere (en veel duurdere) IGBT nodig hebt voor de zelfde stroom bij een SCR. Verder moet je dan rekening houden met timing, maar dat is nog wel overkomelijk. Bij lage stromen is een IGBT eigenlijk de beste oplossing (ik heb 2x 1200A piek liggen, gekocht voor 20 euro per stuk) maar daarboven is het niet meer te betalen voor de hobbyist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

lemming_nl schreef op zondag 17 september 2006 @ 16:15:
[...]
Het zelf uitschakelen heeft een paar voor- en nadelen. Het grootste voordeel is dat je zelf de pulslengte kan bepalen en dus met hele grote condensatoren kan werken. Ik moet nu mijn hele condensatoren leeg laten lopen, maar terwijl de condensatoren leeglopen loopt de spanning af en gaat dus de stroom omlaag. Met hele grote condensatoren kan ik de stroom groot houden en toch de spoel uitzetten. Helaas heeft het ook 2 nadelen: de schakelaars zijn erg duur, de verhouding continue- en piekstroom is bij een SCR een stuk hoger dan bij een IGBT. Dit betekend dat je een relatief grotere (en veel duurdere) IGBT nodig hebt voor de zelfde stroom bij een SCR. Verder moet je dan rekening houden met timing, maar dat is nog wel overkomelijk. Bij lage stromen is een IGBT eigenlijk de beste oplossing (ik heb 2x 1200A piek liggen, gekocht voor 20 euro per stuk) maar daarboven is het niet meer te betalen voor de hobbyist.
Dus eigenlijk is de beste keus voor een wat kleinere coilgun wél uitschakelen... Als je het circuit onderbreekt, moet dan niet alsnog alle stroom door de IGBT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wannanoow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-02 11:16
Is er eigenlijk al eens een model gepost om de snelheid, efficiëntie e.d. te voorspellen? (Ik had geen zin om 26 pagina's door te worstelen.. :$)
Ik heb namelijk nog wel een matlab model waarmee je dat allemaal uit kunt rekenen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
wannanoow schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 11:42:
Is er eigenlijk al eens een model gepost om de snelheid, efficiëntie e.d. te voorspellen? (Ik had geen zin om 26 pagina's door te worstelen.. :$)
Ik heb namelijk nog wel een matlab model waarmee je dat allemaal uit kunt rekenen..
Er is geen model hier gepost. Is het uberhaupt wel mogelijk dan? Ik en mijn vader hebben er wel naar gekeken maar er waren gewoon teveel variabelen (koppeling bijvoorbeeld) om wat uit te rekenen. Maar als jij een goede simulatie daarvoor hebt dan heb ik (en ongetwijfelt vele anderen) daar zeker intresse in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

ik heb wat wegwerpcams geregeld (aardig verkooplui hier ;)) en ééntje getest: op de knop drukken en kijken wanneer hij flitst... Leuk, maar dan moet je niet je vingers tegen de pootjes van de C drukken.... Ik heb nu twee gaatjes in mijn wijsvinger... ;)

Edit: even een 2x 40 windingen 0.6 gemaakt, aangesloten, geklikt... en wooohooo! een schot (een kleintje, maar toch :D Genoeg om als proof of concept te dienen voor mijn sceptische natuurkundeleraar :)

[ Voor 28% gewijzigd door Technicality op 19-09-2006 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We zijn hier een beetje aan het prutsen met coilguns. Het is gelukt om wat schroeven af te schieten met wat 12v accu's en condensatoren, maar nu gaan we een stap verder.
We hebben een schakeling van een stuk of 120 40v 1000uf condensatoren :P De spoelen die we hebben zijn daar sowieso nog niet goed voor, maar een groter probleem is dat de thyristors die we hadden direct verrot waren na een schot met die condensatoren :P Oftewel, zwaardere nodig.
Nou zijn er zat coilgun websites te vinden, maar nergens worden echt types genoemd. Ik heb de BUZ11 gevonden, een 50v 36A FET. Nou weet ik niet hoe groot onze ontlaad stroom is (multimeter is te traag), maar ik vermoed dat ik dan best veel van die fetjes nodig heb (10 ofzo?). Voordeel is wel dat ze geen moer kosten...

deze hebben we trouwens kapot geblazen: 2n6507, TYN688

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wannanoow
Ik heb helaas op mijn eigen laptop Matlab nog niet geïnstaleerd (ik heb ermee gewerkt op de universiteit), maar als het goed is zou dit model moeten voldoen voor jullie. De meeste dingen zullen jullie (hopelijk) begrijpen, echter de formule voor Fs (de kracht op het voorwerp door de spoel) is erg lastig. Ik zal binnenkort als ik tijd heb een afleiding posten. Je kunt ook proberen hem zelf af te leiden, dit is echter nogal pittig. Je kunt dit doen door de volumeintegraal te nemen over het inproduct van het B-veld en het M-veld van de spoel en dit verder uit te werken. Je kunt dan het M-veld uitschrijven in het B-veld en vervolgens blijven over het B-veld en de volumeintegraal over de cilinder. Die laatste is erg makkelijk te vinden de eerste is te vinden met de volgende formule voor het B-veld in een spoel:
(mu0*N*i/2)*(sin(theta2)-sin(theta1))
Hierin zijn theta1 en theta2 de hoeken tussen het voorwerp en de randen van de spoel.
Vervolgens kun je dit alles substitueren en vereenvoudigen en krijg je de formule gevonden bij Fs.

Onderstaand is het model, dit zal als het goed is werken. Uiteraard kun je dit zelf even snel omschrijven naar je eigen favoriete modelleerprogramma. Veel plezier ermee!

% mu0 = Magnetische permeabiliteit van vacuum
% mu1 = Magnetische permeabiliteit van de bal
% Rc = Straal van de cilinder
% m = Massa van de cilinder
% N = aantal windingen van de spoel
% L = Lengte van de spoel
% Rs = Straal van de spoel
% cw = luchtwrijvingscoëfficiënt voor lucht van de cilinder
% rhol = de dichtheid van lucht
% i = De stroom door de spoel
% T = Duur
% dt = Stapgrootte
% v = Beginsnelheid
clear;
clc;
mu0 = 4.*pi.*10.^(-7);
mu1 = 5000;
Rc = 0.005;
m = .05;
N = 200;
L = 0.06;
Rs = 0.006;
cw = 1;
rhol = 1293;
i = 100;
C = (1./4).*mu1.*mu0.*(N.^2).*(i.^2);
v = 0.1;
T = 0.04;
dt = 0.0005;
t = 0;
s = 0;
z = 0;
k = 0;

while t<T %Uitvoeren totdat de eindtijd is bereikt.
if z<(1./2).*L %De kracht van de spoel op de bal is er alleen als de bal in de spoel is.
Fs = C.*(z./(Rs.*(1+z.^2./Rs.^2).^(1./2))-(L-z)./(Rs.*(1+(L-z).^2./Rs.^2).^(1./2))).^2.*pi.*Rc.^2;
else
Fs = 0; %Zo niet dan is de kracht van de spoel op de bal 0.
end
Fw = (-1).*(cw.*rhol.*Rc.^2.*pi.*v.^2); %De luchtwrijvingskracht
Fres = Fs + Fw;
a = Fres./m;
v = v + dt.*a;
s = s + dt.*v;
z = z + dt.*v;
k = k + 1;
%Het geheel wegschrijven naar matrices.
amatrix(k)=a;
vmatrix(k)=v;
smatrix(k)=s;
tmatrix(k)=t;
t = t + dt;
end
%De matrices omzetten in grafieken
figure(1);
set(clf,'PaperType','A4');
set(clf,'Color',[1,1,1]);
subplot(3,1,1);
plot(tmatrix,amatrix)
ylabel('Versnelling in m/s^2')
xlabel('Tijd in s')
subplot(3,1,2);
plot(tmatrix,vmatrix)
ylabel('Snelheid in m/s')
xlabel('Tijd in s')
subplot(3,1,3);
plot(tmatrix,smatrix)
ylabel('Verplaatsing in m')
xlabel('Tijd in s')

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Technicality schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 16:42:
ik heb wat wegwerpcams geregeld (aardig verkooplui hier ;)) en ééntje getest: op de knop drukken en kijken wanneer hij flitst... Leuk, maar dan moet je niet je vingers tegen de pootjes van de C drukken.... Ik heb nu twee gaatjes in mijn wijsvinger... ;)

Edit: even een 2x 40 windingen 0.6 gemaakt, aangesloten, geklikt... en wooohooo! een schot (een kleintje, maar toch :D Genoeg om als proof of concept te dienen voor mijn sceptische natuurkundeleraar :)
En daar horen natuurlijk ook foto's bij:
Afbeeldingslocatie: http://xs412.xs.to/xs412/07074/spoelgeweer.jpg.xs.jpg
Specs: één 80uF 330V elco uit een wergwerpcamera (inclusief trafo-tje, ledje, flitslamp), één spoel van 2 lagen, elk met +- 40 windingen met 0.6 mm spoeldraad, één kleine wipschakelaar voor het opladen, een paar cm draad en een plankje hout...

Hij gaat bíjna net zo hard als die van jullie 8) Hij komt met een hoogte van +- 3cm wel +- 6cm ver! ;)

edit: Oja, die 2 dingen in het midden zijn mijn projectielen, ze liggen op een vastgetapete magneet ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Technicality op 15-02-2007 23:59 ]

Verwijderd

een goede spoel maken heeft wel veel invloed zeg :)
met m'n oude spoel kwam ik met 36V net 4 meter ofzo, nu heb ik een klein spoeltje van +/- 1.5cm lang en 4 lagen +/- 0.5mm draad, met aan het begin en eind een metalen ringetje. Plaatsing van munitie is wat kritieker geworden, maar het effect is veel groter. 6V is al genoeg om het projectiel de loop uit te krijgen. Met 12V kan ik al makkelijk tegen het plafond schieten (2.50mtr ofzo) :)
edit:
als loop gebruik ik een antenne spriet van een draagbare tv (uiteraard maar 1 uitschuifdeel ervan), binnendiameter is +/- 4mm. Als munitie een stukje schroefdraad van 3cm lang (m3 dacht ik).

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 23:37 ]

• lemming_nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 22:34:
[...]We hebben een schakeling van een stuk of 120 40v 1000uf condensatoren :P De spoelen die we hebben zijn daar sowieso nog niet goed voor, maar een groter probleem is dat de thyristors die we hadden direct verrot waren na een schot met die condensatoren :P Oftewel, zwaardere nodig.
Nou zijn er zat coilgun websites te vinden, maar nergens worden echt types genoemd. Ik heb de BUZ11 gevonden, een 50v 36A FET. Nou weet ik niet hoe groot onze ontlaad stroom is (multimeter is te traag), maar ik vermoed dat ik dan best veel van die fetjes nodig heb (10 ofzo?). Voordeel is wel dat ze geen moer kosten...[...]
Type nummers zijn moeilijk te geven omdat het geen zin heeft om op zoek te gaan naar specifieke types. Grote thyristors/SCRs/IGBTs/enz zijn nieuw erg duur. Daarom heeft marktplaats voor mij de voorkeur omdat ze daar een stuk goedkoper zijn. Helaas is het aanbod laag en dus is het moeilijk om 1 type te vinden.
wannanoow schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 23:50:
Ik heb helaas op mijn eigen laptop Matlab nog niet geïnstaleerd (ik heb ermee gewerkt op de universiteit), maar als het goed is zou dit model moeten voldoen voor jullie. De meeste dingen zullen jullie (hopelijk) begrijpen, echter de formule voor Fs (de kracht op het voorwerp door de spoel) is erg lastig. Ik zal binnenkort als ik tijd heb een afleiding posten. Je kunt ook proberen hem zelf af te leiden, dit is echter nogal pittig. Je kunt dit doen door de volumeintegraal te nemen over het inproduct van het B-veld en het M-veld van de spoel en dit verder uit te werken. Je kunt dan het M-veld uitschrijven in het B-veld en vervolgens blijven over het B-veld en de volumeintegraal over de cilinder. Die laatste is erg makkelijk te vinden de eerste is te vinden met de volgende formule voor het B-veld in een spoel:
(mu0*N*i/2)*(sin(theta2)-sin(theta1))
Hierin zijn theta1 en theta2 de hoeken tussen het voorwerp en de randen van de spoel.
Vervolgens kun je dit alles substitueren en vereenvoudigen en krijg je de formule gevonden bij Fs.

Onderstaand is het model, dit zal als het goed is werken. Uiteraard kun je dit zelf even snel omschrijven naar je eigen favoriete modelleerprogramma. Veel plezier ermee!
[code]
Ik heb het gisteren even omgeschreven. Ik ga vandaag de stroom afhankelijk maken van de tijd omdat er nu 1 continuee stroom is terwijl dat bij een coilgun niet het geval is. Verder heb je een z en een s, die allebij hetzelfde zijn. Waarom is dat?
Technicality schreef op woensdag 20 september 2006 @ 00:29:
[...]

En daar horen natuurlijk ook foto's bij:
[afbeelding]
Specs: één 80uF 330V elco uit een wergwerpcamera (inclusief trafo-tje, ledje, flitslamp), één spoel van 2 lagen, elk met +- 40 windingen met 0.6 mm spoeldraad, één kleine wipschakelaar voor het opladen, een paar cm draad en een plankje hout...

Hij gaat bíjna net zo hard als die van jullie 8) Hij komt met een hoogte van +- 3cm wel +- 6cm ver! ;)

edit: Oja, die 2 dingen in het midden zijn mijn projectielen, ze liggen op een vastgetapete magneet ;)
Wat doet die flitslamp daar? Die heb je helemaal niet nodig om hem af te schieten, hij verspilt alleen maar energie. Hij gaat alvast 0.8m/s, is een beginnetje ;)
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 23:28:
een goede spoel maken heeft wel veel invloed zeg :)
met m'n oude spoel kwam ik met 36V net 4 meter ofzo, nu heb ik een klein spoeltje van +/- 1.5cm lang en 4 lagen +/- 0.5mm draad, met aan het begin en eind een metalen ringetje. Plaatsing van munitie is wat kritieker geworden, maar het effect is veel groter. 6V is al genoeg om het projectiel de loop uit te krijgen. Met 12V kan ik al makkelijk tegen het plafond schieten (2.50mtr ofzo) :)
edit:
als loop gebruik ik een antenne spriet van een draagbare tv (uiteraard maar 1 uitschuifdeel ervan), binnendiameter is +/- 4mm. Als munitie een stukje schroefdraad van 3cm lang (m3 dacht ik).
Spoel ontwerp maakt best veel uit ja, het makkelijkste is een simulatie programma nemen (voor circuits) om vervolgens te kijken hoe lang de puls duurt met jouw spoel. Helaas veranderd de inductie (gaat omhoog) terwijl het projectiel er doorheen gaat en dus is het niet echt nouwkeurig.

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

lemming_nl schreef op donderdag 21 september 2006 @ 07:25:
[...]
Wat doet die flitslamp daar? Die heb je helemaal niet nodig om hem af te schieten, hij verspilt alleen maar energie. Hij gaat alvast 0.8m/s, is een beginnetje ;)
Die flistlamp zit parallel aan de spoel, maar geschakeld. M.a.w. die gaat niet af als ik de spoel kortsluit, alleen als ik de lampje-schakelaar (2 metalen plaatjes) sluit :P

Opgeladen 330V condensatoren tegen metalen kluisdeurtjes: lachen :P

[ Voor 3% gewijzigd door Technicality op 21-09-2006 15:18 ]

Verwijderd

Ik ga voor mijn profielwerkstuk ook een coilgun bouwen maar ik ben een leek als het om elektronica gaat.
ik heb al een heleboel gelezen op het internet, maar waar ik niet achter kan kom is het volgende.

Hoe laad je een condensator op, en hoe kan je hem weer ontladen?
en weten jullie hier zeer simpele schema's bij?

En wat is een goeie condensator?
in ieder geval een elektrolytische toch?

En wil je nou veel volt of veel ampère los laten op je spoel van je coilgun?
ampère toch?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2006 12:52 ]

• wesleytjuh
  • Laatst online: 22:38
Na een paar maanden ook maar weer wat gedaan aan mijn coilgun:

Mijn boost converter was nog steeds kapot dus die heb ik even opnieuw gebouwt. Deze keer met dit schema:

Afbeeldingslocatie: http://cg.gromba.nl/index/got/coilgun/img-schematic-boost-c.gif

Afbeeldingslocatie: http://cg.gromba.nl/index/got/coilgun/DSC01671.JPG
Eerst wat onderdeeltjes gehaalt

Afbeeldingslocatie: http://cg.gromba.nl/index/got/coilgun/DSC01685.JPG

Afbeeldingslocatie: http://cg.gromba.nl/index/got/coilgun/DSC01686.JPG
En weer in elkaar gezet :)

Maar.. zoals je ziet was ik vergeten een grotere spoel te maken waardoor de IGBT in rook is opgegaan :'( (IGBT zat tussen de 555 en de spoel in en is nu niet te zien)

Verder heb ik ook nog wat nieuwe spullen gehad :)
2 maal een Semikron SKKT 132/14E

Afbeeldingslocatie: http://cg.gromba.nl/index/got/coilgun/DSC01672.JPG

Afbeeldingslocatie: http://cg.gromba.nl/index/got/coilgun/DSC01673.JPG

Datasheet

Nu wachten tot ik een nieuwe IGBT krijg :(

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik probeer m'n coilgun nu met een (aantal, in dit geval 3) buz11 fet's te triggeren, maar 't wil niet echt lukken :?

Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/datasheets/drawings/coilgun/coilgun.png

De schakeling werkt prima met een 12v lamp (0.4 amp ofzo) op een 12v accu. Als ik m'n coilgun aansluit gaat er iig voldoende stroom lopen om de spoortjes van m'n baantjesprint eraf te branden, maar 't projectiel in m'n coilgun beweegt amper (uiteraard nadat ik dikkere printsporen heb gemaakt).
M'n 3 euro multimeter is te traag om te meten hoeveel amps er doorheen gaan, tegen de tijd dat ik een meting krijg zijn m'n meetpennen aan het smeulen.
Ik vermoed dat het ding niet volledig open gaat, maar begrijp niet echt waarom.

Overigens gaat m'n multimeter roken (10A max) als ik probeer te meten hoeveel stroom de spoel trekt als ie direct aan de accu hangt, de weerstand lijkt me dus laag genoeg :+ (en met op de accu tikken werkt de spoel wel prima).

edit:
probleem gevonden, spoel is gewoon gesmolten ;(
De onderste wikkelingen waren helemaal verschroeid, nouja, ze hadden nog wel de "koperkleur", maar de (blijkbaar transparante) isolatie was compleet eraf.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2006 22:55 ]

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Ik las in het GKMT dat je dat ding werkend had, wat zijn de eigenschappen van je spoel? Hoeveel windingen/dikte draad/diameter/lengte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb inmiddels 2 spoelen :)
Beide iets meer dan 2cm lang.
Beide metalen ring aan het begin en eind (betere prestaties + wikkelen is veel makkelijker).
De 1e is 2.5 lagen, draad komt van een klein transformatortje, +/- 0.5mm.
De 2e is 4 lagen, draad komt van een oude spoel, +/- 0.9mm.
Loop is nog steeds een stuk antennebuis van een TV, diameter +/- 5mm.
Als voeding heb ik een 30v 400mA voeding van een printer (komt effectief 36 uit), als buffer heb ik 3 63V condensators: 10000uF, 22000uF en 8600uF.
Schakelen doe ik met een basicstamp (soort microcontroller), een optocoupler om hem te beschermen en 5 BUZ11 fet's per spoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Alweer een tijdje geleden dat ik hier gepost heb. Zat niet echt veel vooruitgang in maar nu gaat het stukken beter :*) Ik heb nu een spoel met 2mm diameter spoeldraad. Dit is wat ik uiteindelijk wil hebben. Ik test nu met een plastic loop met grote diameter maar eigenlijk wil ik naar iets kleiners toe. Nu wou ik hier aluminium voor nemen aangezien die stromen die daarin gaan lopen niet van grote invloed zijn zover ik weet. Helaas kwam mijn vader met de opmerking dat het de inductie gaat verlagen. Volgens hem houd het aluminium door de stroom het veld tegen, geen veld -> geen inductie. Is er iemand die dit met zekerheid kan bevestigen/verwerpen?

Verder heb ik met de grote spoel een meting gedaan:
Afbeeldingslocatie: http://img132.imageshack.us/img132/5745/metingvl7.jpg
totale grafiek is 2ms, beginspanning is 300V (laat trouwens spanning over condensator zien)
Nu had ik een vraag over dit grafiekje. Ik moet nog iets maken om de snelheid te meten maar ik dacht, dat kan ik met dit grafiekje ook wel. Mag ik aannemen dat net voor het laatste bultje het projectiel de loop verlaat? Zo je kan ik dmv de afgelegde weg makkelijk de snelheid weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wannanoow
Je vader heeft inderdaad gelijk. Wanneer aluminium zich in een B-veld bevindt gaan er zogenaamde eddystromen lopen, die een B-veld veroorzaken in de andere richting. Hoewel die niet erg groot zal zijn, werkt hij inderdaad het b-veld tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
wannanoow schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 17:41:
Je vader heeft inderdaad gelijk. Wanneer aluminium zich in een B-veld bevindt gaan er zogenaamde eddystromen lopen, die een B-veld veroorzaken in de andere richting. Hoewel die niet erg groot zal zijn, werkt hij inderdaad het b-veld tegen.
Mijn vader zegt dat het het hele veld weg zal halen, kan dit of gaat het nergens over?

Dezelfde vader kwam een tijd geleden met het idee om een kortgesloten spoel af te schieten. Heb ik toendertijd geprobeerd maar omdat de spoel hetzelfde was gewonden als de afschiet-spoel kwam hij niet weg. Gisteren geprobeerd met een linksdraaiende spoel, en waarempel, hij gaat nog hard weg ook. Het nadeel is dat hij een stuk zwaarder is. Ik ga straks een snelheids metertje in elkaar flansen zodat ik kan zien wat sneller gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:05
wannanoow schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 17:41:
Gewoon uit nieuwsgierigheid, treed dit effect dan ook niet op bij een koperen spoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Hoe heb je dat gemeten? Schema's, software, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Volgensmij heeft Lemming een leuke geheugenoscilloscope op de kop getikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Technicality schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 21:00:
[...]
Hoe heb je dat gemeten? Schema's, software, etc?
JuuL20 schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 21:58:
Volgensmij heeft Lemming een leuke geheugenoscilloscope op de kop getikt ;)
Inderdaad. Ik heb een digitale geheugenoscilloscoop. Deze staat met een spanningsdeler (100:1) over de condenstoren. Vervolgens gebruik ik de puls op de SCRs om de scoop te triggeren. Helaas moet ik de meting met de hand overtypen bij gebrek aan een GPIB IEEE 488 kaart :( Een meting bestaat uit 2000 meetpunten, hier typ ik er maar 200 van over maar alsnog kost het heel veel tijd (cursor verder zetten, overtypen, weer verder zetten enz)

[ Voor 3% gewijzigd door lemming_nl op 11-10-2006 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

lemming_nl schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 07:16:
[...]

[...]

Inderdaad. Ik heb een digitale geheugenoscilloscoop. Deze staat met een spanningsdeler (100:1) over de condenstoren. Vervolgens gebruik ik de puls op de SCRs om de scoop te triggeren. Helaas moet ik de meting met de hand overtypen bij gebrek aan een GPIB IEEE 488 kaart :( Een meting bestaat uit 2000 meetpunten, hier typ ik er maar 200 van over maar alsnog kost het heel veel tijd (cursor verder zetten, overtypen, weer verder zetten enz)
Hoe ziet zo'n resultaat eruit? Als het één tekstbestand is kan ik wel een scriptje schrijven dat ze in een tabelletje zet en een grafiekje uitpoept

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
Ik denk dat hij de waarden van de scoop afleest, en in de pc zet. Ik denk niet dat hij er al een txt van heeft ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Technicality schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 15:17:
[...]

Hoe ziet zo'n resultaat eruit? Als het één tekstbestand is kan ik wel een scriptje schrijven dat ze in een tabelletje zet en een grafiekje uitpoept
Zjosh schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 18:34:
Ik denk dat hij de waarden van de scoop afleest, en in de pc zet. Ik denk niet dat hij er al een txt van heeft ofzo.
Inderdaad, ik lees ze direct van de scoop af en zet ze in een spreadsheetje. Als ik een txt bestandje had zou het makkelijk zijn. Ik heb geen GPIB interface kaart, deze zijn duur en moeilijk 2e hands te vinden, met zo'n kaart zou het een eitje zijn om metingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wannanoow
jeronimo2003 schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 22:49:
[...]

Gewoon uit nieuwsgierigheid, treed dit effect dan ook niet op bij een koperen spoel?
Jawel, zelfs nog erger. De Eddy currents zijn namelijk evenredig met de elektrische geleidbaarheid. Je kunt daarom het beste je spoel wikkelen om een materiaal dat niet geleid, bv. plastic. Dit zal er namelijk voor zorgen dat de zelfinductie van je spoel lager is. Je moet er namelijk voor zorgen dat het verschil in zelfinducties met en zonder object in de spoel zo groot mogelijk is. Dit zal namelijk een dE geven met
dE = 1/2*L1*i^2 - 1/2*L2*i^2. En die energie die dan 'ontstaat' kan dus gebruikt worden voor je dv.

Oftewel, gebruik een plastic buis/koker om je spoel om te wikkelen en maak je spoel ongeveer twee maal de lengte van je object...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Tijdje geleden dat ik gepost heb, ik ben nu bezig met het profielwerkstuk schrijven, en aangezien ik daarvoor niet het uiterste hoef te halen ben ik nu vooral bezig met meten. Helaas, zoals sommigen waarschijnlijk al gelezen hebben in DOC heb ik problemen met warmte waardoor ik niet zo snel achter elkaar kan meten. De reden dat ik toch even post is dat ik een probleem heb met meten. Mijn scoop heeft (waar ik aanvankelijk 2000 dacht) maar 1024 meetpunten op de horizontale as, hij heeft op de verticale as zelfs maar 256 meetpunten. Nu is dit genoeg om een grafiekje te maken maar hij kan geen hoogfrequente dingen laten zien bij een grote timebase waar een analoge scoop dit wel kan (maar niet kan onthouden). In mijn spannings grafiek zit een behoorlijk stijle lijn terwijl de inductie dit niet toe zou mogen laten. Volgens een leraar bij mij op school komt dit door hoogfrequente verschijnselen die mijn scoop verkeerd laat zien. Als ik een kleinere timebase neem wordt de lijn inderdaad ineens afgerond. De oorzaak zou zitten in de spanningsdeler welke ik gemaakt heb van normale weerstanden, de capaciteit van de weerstanden + die van de scoop zouden gaan oscilleren. Is hier wat tegen te doen? Zijn hier speciale weerstanden voor? Ik snap dat ik eigenlijk een probe hiervoor moet gebruiken, helaas heb ik alleen maar probes die x10 kunnen doen ipv /10 dus daar heb ik niets aan. Nieuwe zijn te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik was bezig met de spoel te maken, maar hij wil geen spijker aantrekken of een veertje uit een pen, omdat die zo licht is. de linkerspoel is gewoon 1 winding van 6 cm. en de rechter spoel zijn 4 windingen. ik heb de rechter zo gedraait dat als ik 1 winding had, dan ging ik weer terug naar het begin. ik weet niet of dit de goeie manier is, maar het leek me logisch. en ik had er 12 volt met 0.2 ampere ongeveer, maar hij trok niks aan. ligt dit aan de spoel of aan de amperes?

link naar foto: http://i13.tinypic.com/3zic38m.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 19:23:
ik was bezig met de spoel te maken, maar hij wil geen spijker aantrekken of een veertje uit een pen, omdat die zo licht is. de linkerspoel is gewoon 1 winding van 6 cm. en de rechter spoel zijn 4 windingen. ik heb de rechter zo gedraait dat als ik 1 winding had, dan ging ik weer terug naar het begin. ik weet niet of dit de goeie manier is, maar het leek me logisch. en ik had er 12 volt met 0.2 ampere ongeveer, maar hij trok niks aan. ligt dit aan de spoel of aan de amperes?

Je stroom is te laag, het veld is niet sterk genoeg. Ik denk dat je minstens 5A moet hebben om enig effect te zien.

Een winding is trouwens 1x rond met het spoeldraad, niet 1 laag

[ Voor 4% gewijzigd door lemming_nl op 23-10-2006 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 19:23:

Bovendien zou ik je schakeling maar eens goed controleren. als je met 12 volt 0,2 ampere haalt, betekend dat dat je spoel een weerstand van 60 ohm heeft. koperdraad heeft dacht ik een weerstand van 35 ohm per kilometer. dus ergens moet iets met een boel weerstand zitten, of je spanningsbron trekt gewoon niet meer dan 0,2 ampere. of bijna 2 km koperdraad 8)

@lemming_nl
heb je al een goede spoel gemaakt die jouw stroom aankan?
je kan je loop insmeren met polyesterhars zodat je loops in ieder geval neit zomaar stuk gaat. daarnaast kan je ook meteen je spoel winden op het stuk dat je insmeert. polyesterhars zet niet uit dus je windingen komen niet uit elkaar te staan en het is oersterk spul wat ook niet snel zal smelten ofzow.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2006 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 10:58:
[...]

Bovendien zou ik je schakeling maar eens goed controleren. als je met 12 volt 0,2 ampere haalt, betekend dat dat je spoel een weerstand van 60 ohm heeft. koperdraad heeft dacht ik een weerstand van 35 ohm per kilometer. dus ergens moet iets met een boel weerstand zitten, of je spanningsbron trekt gewoon niet meer dan 0,2 ampere. of bijna 2 km koperdraad 8)

@lemming_nl
heb je al een goede spoel gemaakt die jouw stroom aankan?
je kan je loop insmeren met polyesterhars zodat je loops in ieder geval neit zomaar stuk gaat. daarnaast kan je ook meteen je spoel winden op het stuk dat je insmeert. polyesterhars zet niet uit dus je windingen komen niet uit elkaar te staan en het is oersterk spul wat ook niet snel zal smelten ofzow.
De spoelen blijven redelijk heel, de terugslag is nog even een probleem maar het grootste probleem is het smelten van de loop. Zodra ik een definitieve opstelling heb ga ik er een maken van epoxy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:38

virus.elektro

profesionele monitor sloper

die X10 probe is goed hoor. X10 betekent namelijk dat de spanning die jij meet 10x zo groot is als op je scherm. bij een /10 probe hoort een versterker, de spanning is namelijk dan 10 x zo klein als jij op je scherm meet

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben van plan me coilgun op die van de Mark II te laten lijken http://www.oz.net/~coilgun/mark2/home.htm . maar wat ik niet snap is hoe hij ervoor heeft gezorgt dat zijn spoel op tijd word uitgeschakelt. kan iemand mij dit uitleggen. ik zie dit nergens in het schakelschema terug, of kijk ik er overheen? http://www.oz.net/~coilgun/mark2/images/schematic2.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 09 november 2006 @ 18:28:
ik ben van plan me coilgun op die van de Mark II te laten lijken http://www.oz.net/~coilgun/mark2/home.htm . maar wat ik niet snap is hoe hij ervoor heeft gezorgt dat zijn spoel op tijd word uitgeschakelt. kan iemand mij dit uitleggen. ik zie dit nergens in het schakelschema terug, of kijk ik er overheen? http://www.oz.net/~coilgun/mark2/images/schematic2.gif
Als ik 't goed heb gebruikt hij een SCR, die kan je sowieso niet uitzetten. Hij gaat er waarschijnlijk vanuit dat z'n condensatoren binnen een paar ms leeg zijn.

Wij hebben inmiddels een sentry coilgun gemaakt :P de loop zit op een voetje met 2 servo's eraan + een webcam erop. Met het proggel RoboRealm en een Basicstamp microcontroller kunnen we nu het ding een bepaalde kleur laten volgen, zodra het doel in het midden is schiet ie :)
Onze coilgun is totaal niet sterk, hij schiet zo'n 40km/u op 55V (met 40v condensatoren :X maar er zijn er pas 2 van de 120 geklapt dus dat zit wel goed :P ), dus qua veiligheid zit 't wel ok. Met een sterkere coilgun is 't niet aan te raden, da's vragen om problemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2006 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 09 november 2006 @ 19:06:
[...]

Als ik 't goed heb gebruikt hij een SCR, die kan je sowieso niet uitzetten. Hij gaat er waarschijnlijk vanuit dat z'n condensatoren binnen een paar ms leeg zijn.
door middel van de afstand die tusse het projectiel en de spoel zit zorgt hij voor een goede prestatie dan neem ik aan?

een vriend van me had een condensator liggen zei hij, maar ik twijfel of het wel een condensator is. namelijk deze:
http://i13.tinypic.com/4cxgcqf.jpg maar deze heeft 4 aansluitingen, een normale toch 2? weet iemand welke aansluiting wat doet? http://i13.tinypic.com/2irlmhy.jpg op de polen staan: A - B - C en onderste -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
63V 10.000uF
Waarschijnlijk twee voor stevigheid bij het bevestigen en 1 + en 1 -.
Probeer eens een datasheet te pakken te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
Misschien is het wel een condensator voor een 3 fasen systeem. Soms wil je de blindstroom van een spoel wat lager laten worden, zet je er een condensator bij. Dat geld natuurlijk ook voor 3 fasen systemen. Ik denk dat deze condensator daar voor bedoeld is. (maar ik weet het natuurlijk niet zeker, hij is ook maar 63 volt volgens mijn bovenbuurman)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Zjosh schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 08:42:
(maar ik weet het natuurlijk niet zeker, hij is ook maar 63 volt volgens mijn bovenbuurman)
Kijk maar op de foto: B63V10.000uF

Waar die B dan weer voor staat: geen id.

Je weet al wat de "-" is zo te lezen. FF een multimeter pakken en je weet ook wat de + is.
Multimeter op diodetest en over de - en een ander pootje meten. Wordt de spanning steeds hoger dan heb je de goede te pakken en weet je ook wat de + is.

[ Voor 38% gewijzigd door JuuL20 op 10-11-2006 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uit een andere versterker heb ik nog een 4-polige condensator gehaald en op deze staat het volgende:

NEG. min

A - Blank
B - 50v 6800uF
C - Blank

dus ik denk dat A en C niks doen, maar toen kwam ik op deze site terecht.
http://www.jensencapacito...o/white-papers/4pole.html dus het is lastig, beter gewoon 2-polige kopen denk, dan als je straks explosies krijgt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met die condensators is het gelukt, maar nu nog klein vraagje.
het aantal amperes waarmee je de condensator oplaad, komt het zelfde aantal amperes er dan ook weer uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee,
het gaat om de volt waarmee je oplaad. de ampères maken helemaal niks uit:)
als je hem met 30V oplaad bijv, dan zal hij ook ontladen op 30V, en daaruit leid je dus de hoeveelheid ampères af. hij kan ongelimiteerd ampères geven, het gaat om de spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 19:14:
nee,
het gaat om de volt waarmee je oplaad. de ampères maken helemaal niks uit:)
als je hem met 30V oplaad bijv, dan zal hij ook ontladen op 30V, en daaruit leid je dus de hoeveelheid ampères af. hij kan ongelimiteerd ampères geven, het gaat om de spanning.
Fout!
Het gaat om de hoeveelheid energie die je in een condensator zit. Die is afhankelijk van de spanning én van de capaciteit (zoveel µF). Als je een half uur zit op te laden op een heel lage stroom, dan kan je em nog steeds in een seconde ontladen met erg hoge stroom (beperkt door de ESR en de weerstand van je draden).

Spanning op een condensator is bepaald door de hoeveelheid energie in de condensator, hoe voller hoe meer spanning. Als je een condensator oplaad met een constante stroom, zal de spanning erover lineair stijgen. Ook bij het ontladen, dan zakt de spanning mee met het zakken van de lading van de condensator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Even de jip en janneke uitleg: een condensator is een energie opslag. Wat je erin stopt kan er ook weer uit, hoe lang je over het erin stoppen doet heeft geen enkele invloed op het eruit gaan.

Ik heb trouwens een werkende lichtsluis :) De 1e versie heeft het niet echt lang overleefd. Vanwege de terugslag is het projectiel erg moeilijk te richten en heeft hij dus ook de printplaat en de LED kapot geschoten. Mijn 2e versie heeft de LED en de sensor verder weg zitten van het gat waar het projectiel doorheen gaat waardoor hij het wel overleefd. (zal morgen foto posten, is een beetje vaag zo) Op 400V gaat de meting nog niet helemaal goed (projectiel lijkt niet mooi door de sluis heen te vliegen) maar op 200V heb ik een meting kunnen doen waarbij ik uitkwam op 64m/s met een projectiel van iets minder dan 20g. Hopelijk kan ik morgen een fantsoenlijke meting doen op 400V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Fototjes :)

Allereerst maar weer een fototje van mijn opstelling: (de spoelhouder zit met touw vast om terugslag tegen te gaan, moet daar nog wat beters voor verzinnen)
Afbeeldingslocatie: http://img162.imageshack.us/img162/4325/dsc03335hz1.jpg

De volgende 2 fotos zijn van het probleem in mijn vorige post, 1e is voor, 2e is na (de sensor heb ik in de 2e zelf al weggehaald, maar je ziet duidelijk dat het gat niet echt meer heel is).
Afbeeldingslocatie: http://img162.imageshack.us/img162/7641/dsc03295xx0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img162.imageshack.us/img162/8666/dsc03331nm6.jpg

Deze laatste 2 zijn van mijn nieuwste projectiel. 34 gram. Uitgehold om massa te beperken maar koppeling met veld te vergroten (dichter bij spoel), omdat ik een grote loop gebruik ivm ander type projectiel (spoel) welke niet in een kleine loop past.
Afbeeldingslocatie: http://img127.imageshack.us/img127/2852/dsc03337yc7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img127.imageshack.us/img127/7539/dsc03338rp1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Ziet er netjes uit! Ik heb zelf een vraagje van een iets lager niveau: Jullie hebben het 'telkens' over een diode. Waarom gebruik je die? Om te zorgen dat je je elco's niet verkeerd polariseert? Om opladen van de elco door overgebleven stroom te beperken?

Op de 25e pagina oid staat een schema van * lemming_nl waarin de diode parallel aan de spoel geschakeld staat in sperrichting.

Wat is daar de reden van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Technicality schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 00:08:
Ziet er netjes uit! Ik heb zelf een vraagje van een iets lager niveau: Jullie hebben het 'telkens' over een diode. Waarom gebruik je die? Om te zorgen dat je je elco's niet verkeerd polariseert? Om opladen van de elco door overgebleven stroom te beperken?

Op de 25e pagina oid staat een schema van * lemming_nl waarin de diode parallel aan de spoel geschakeld staat in sperrichting.

Wat is daar de reden van?
Dat is een blusdiode :)
Als je de stroom van een spoel afhaalt loopt de spanning even heel hoog op. De stroom gaat dan door die diode heen ipv terug de transistor in (9 van de 10 keer is ie dan stuk).
Een kapotte fet wil je niet, in 't minst erge geval verbrand de spoel met een sisser, maar 't kan met meer vermogen snel erger worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Net nog aan mijn coilgun zitten te sleutelen. Met een min puntje mijn scr zij knal :( daar zit nu een dikke barst in . Ik heb ook geen zin om een nieuwe te kopen. Want al mijn geld gaat op aan een nieuw project (mijn tesla coil). Wel een leuk project :P

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 01:43:
[...]Dat is een blusdiode :)
Als je de stroom van een spoel afhaalt loopt de spanning even heel hoog op. De stroom gaat dan door die diode heen ipv terug de transistor in (9 van de 10 keer is ie dan stuk).
Een kapotte fet wil je niet, in 't minst erge geval verbrand de spoel met een sisser, maar 't kan met meer vermogen snel erger worden :P
Ik ken ze als vrijloopdiode (ik ben dan ook belg, maar ik vind de term persoonlijk duidelijker).

Om te begrijpen wat een spoel doet, heb ik een prachtige vergelijking (net als condensator ==> emmer), ook al vinden sommige electronici dat spoelen door die vergelijking te begrijpbaar worden voor de 'gewone mens', wat afbreuk doet aan hun kunde, en zijn ze daarom tegen die vergelijking :+
Een spoel kan je zien als een vliegwiel, waarbij de stroom door de spoel het toerental is, en de spanning over de spoel komt overeen met de draaikracht (mensen die mechanica kennen: het moment) die je aan het vliegwiel levert, of die het vliegwiel levert aan wat er aan hangt. Je kan zelfs nog verder gaan, de massa van het vliegwiel komt overeen met de zelfinductie (in Henry) van de spoel, dus hoe groter de impedantie, hoe meer energie er in de spoel kan opgeslagen worden. (voor mechanicussen: traagheidsmoment komt overeen met de geinduceerde tegenEMK).
Wat is dan het probleem met die vrijloopdiode? Heel simpel, er wordt een grote spanning op de spoel gezet, waardoor er een stroom opgebouwd wordt (het vliegwiel wordt in gang gedraaid). Opeens wil je de stroom stoppen (het vliegwiel stil laten staan), dan zal er een heel hoge spanning opgewekt worden (vliegwiel zal grote kracht leveren in omgekeerde zin, voor het stilstaat), tegengesteld aan de spanning die op de spoel stond.
Snappie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Wat een ontzettende duidelijke uitleg _/-\o_

(ik ben zelf wat mechanischer aangelegd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

En weer wat nieuws over ons PWS: we hebben een goede meetmethode gevonden. We sluiten nu een spanningsdeler over de condensator aan en daarover sluiten we coach 5 & een -10V - +10V meetpaneel aan. We kunnen met maximaal 40000 Hz meten en we krijgen een mooie puls te zien. De puls die van onze mini-coilgun afkomt ziet er behoorlijk hetzelfde uit als die van lemming_nl's meting... Dat is natuurlijk altijd leuk, consistente resultaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Technicality schreef op zondag 26 november 2006 @ 15:07:
En weer wat nieuws over ons PWS: we hebben een goede meetmethode gevonden. We sluiten nu een spanningsdeler over de condensator aan en daarover sluiten we coach 5 & een -10V - +10V meetpaneel aan. We kunnen met maximaal 40000 Hz meten en we krijgen een mooie puls te zien. De puls die van onze mini-coilgun afkomt ziet er behoorlijk hetzelfde uit als die van lemming_nl's meting... Dat is natuurlijk altijd leuk, consistente resultaten...
Na wat mislukte snelheids metingen ben ik er achter gekomen dat een goed werkende lichtsluis maken niet al te makkelijk is. Ik blijf er storing op krijgen. Naar jouw idee ga ik van het weekend van school een coachlab 2 lenen en 2 bijbehorende lichtsluisjes om zo hopelijk wel een goede meting te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat bedoel je met storing?
een lichtsluis is inderdaad niet makkelijk, maar is ons wel gelukt :)
wat gebruik voor onderdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 14:50:
Wat bedoel je met storing?
een lichtsluis is inderdaad niet makkelijk, maar is ons wel gelukt :)
wat gebruik voor onderdelen?
Hij is gemaakt volgens het volgende schema:
Afbeeldingslocatie: http://img147.imageshack.us/img147/8110/schemaiq9.jpg

-edit-, ik zie net dat ik de namen van de photo- en pnp transistor omgewisseld heb.
Nu wel goed.
Nee niet, wacht even
Nu dan

[ Voor 23% gewijzigd door lemming_nl op 29-11-2006 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en waarmee stuur je dan je spoel aan?
want ik zie nergens je spoel?
of is het dat ding waar 100n bij staat?
waar slaat die 100n dan op?

wat wij hebben gebruikt is heel anders, wij hadden een aparte sensor gebouwd. uiteindelijk zit de aansturing er wel in verweven. maar wij gebruikte geen elko maar een stroombron die maar 30 volt kon leveren. en onze lichtsensor moet de spoel ook weer uitschakelen en jij laat je condensatoren gewoon leeg lopen denk ik?

ik post vanavond mijn schema wel even,

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2006 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
Ik vind dit idd een heel appart schematje, die onderste transistor en die diodes is om een stroombron te maken volgens mij. Daar achter het ledje, so far so good. Maar dan komt het rare, die licht gevoelige transistor gaat gewoon die weerstand schakelen, verder niets... Heel appart. Of is die weerstand jou representatie van een relay's ofzo? Dit ziet er verder namelijk redelijk nutteloos uit...

100n is een condensator van 100 nano fahrad. 2 zwarte streepjes betekend geen polaritijt, dus een condensator. Die grote jongens hebben wel polaritijt, dus dat zijn elco's en hebben ook een iets ander symbooltje. Een spoel ziet er uit als een paar bultjes achter elkaar...

[ Voor 25% gewijzigd door Zjosh op 29-11-2006 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je meet tussen die weerstand en de fototransistor, zodra de transistor open is meetje eignelijk direct 6v, als deze dicht is dan zit je dus via de weerstand aan de GND -> 0V

maar dan net andersom, kijk btje scheeft zolang fototransistor open is meet je 0 als hij dicht is meet je 6v. zover ik weet werkt het zo

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2006 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 18:57:
je meet tussen die weerstand en de fototransistor, zodra de transistor open is meetje eignelijk direct 6v, als deze dicht is dan zit je dus via de weerstand aan de GND -> 0V

maar dan net andersom, kijk btje scheeft zolang fototransistor open is meet je 0 als hij dicht is meet je 6v. zover ik weet werkt het zo
Willem snapt hem. Met de scoop meet ik de spanning over de weerstand, wat goed werkt alleen teveel storing oplevert om er iets mee te kunnen.

Ik ben nu metingen aan het doen met coach, dat gaat wat beter hoewel hij moeite heeft met het projectiel te zien + ik heb last van oververhitting vanwege hoeveelheid metingen + herhaling als projectiel de lichtsluis niet goed raakt.

• N0 0B
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:48

N0 0B

cxb1=N#

beste,

ik ben voor m'n PWS op school bezig om een coilgun te maken, ik maak de Mark II coilgun van http://www.oz.net/~coilgun/mark2/schematic.htm na, maar het enige waar ik niet aan kan komen is de SCR "silicon power cube". Enig idee waar ik deze zou kunnen vinden?
Een ander idee zou zijn om de opstelling om een MOSFET heen te maken, maar op zich hebben we niet heel erg veel tijd meer. Dus een SCR heeft wel de voorkeur.
Ideeën?

Won't you break the beats, cause I'm hardcore - Tiga

Verwijderd

Als ik even vragen mag aan iedereen die een SCR gebruikt,
waarom gebruiken jullie die? :? :?
hij kan open, maar hij kan niet meer dicht.
dus wat heeft hij voor nut? helemaal geen zou ik zeggen.
want er blijft stroom lopen dus trekt de spoel het projectiel weer terug.
dus zo kan je nooit wat lanceren.
tenzij je condensators gebruikt die precies de goeie timing hebben.
dus die precies leeg zijn als de projectiel aan het eind van de spoel is.
maar dat is toch vet moeilijk te berekenen?

• naftebakje
Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2006 @ 17:00:
...tenzij je condensators gebruikt die precies de goeie timing hebben.
Of als je condensatoren leeg zijn voor het projectiel aan het einde van de spoel is, dan gaat dat ook perfect. Minder condensatorcapaciteit is goedkoper, een SCR is heel waarschijnlijk ook goedkoper.

Ook is het erg belastend voor het schakelend element om de lopende stroom opeens te onderbreken, je krijgt afaik ferm hoge piekspanningen dan...

• lemming_nl
  • Niet online
N0 0B schreef op donderdag 14 december 2006 @ 16:35:
beste,

ik ben voor m'n PWS op school bezig om een coilgun te maken, ik maak de Mark II coilgun van http://www.oz.net/~coilgun/mark2/schematic.htm na, maar het enige waar ik niet aan kan komen is de SCR "silicon power cube". Enig idee waar ik deze zou kunnen vinden?
Een ander idee zou zijn om de opstelling om een MOSFET heen te maken, maar op zich hebben we niet heel erg veel tijd meer. Dus een SCR heeft wel de voorkeur.
Ideeën?
Dezelfde power cube vinden zal denk ik niet lukken, maar iedere SCR met ongeveer dezelfde (of betere) specificaties zou moeten voldoen. Marktplaats is wel een aardige plek om te zoeken als je electronica boer het niet heeft.
Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2006 @ 17:00:
Als ik even vragen mag aan iedereen die een SCR gebruikt,
waarom gebruiken jullie die? :? :?
hij kan open, maar hij kan niet meer dicht.
dus wat heeft hij voor nut? helemaal geen zou ik zeggen.
want er blijft stroom lopen dus trekt de spoel het projectiel weer terug.
dus zo kan je nooit wat lanceren.
tenzij je condensators gebruikt die precies de goeie timing hebben.
naftebakje schreef op donderdag 14 december 2006 @ 19:51:
[...]
Of als je condensatoren leeg zijn voor het projectiel aan het einde van de spoel is, dan gaat dat ook perfect. Minder condensatorcapaciteit is goedkoper, een SCR is heel waarschijnlijk ook goedkoper.

Ook is het erg belastend voor het schakelend element om de lopende stroom opeens te onderbreken, je krijgt afaik ferm hoge piekspanningen dan...
SCRs zijn inderdaad veel goedkoper dan andere schakelaars die wel uit kunnen. Ik heb 2 SCRs gekocht (15kA piek per stuk) voor 50 euro incl giga koelblok (dus iets van 15-20 per stuk). Ik heb ook 2 IGBTs (die wel uit kunnen, a 20 euro per stuk) deze kunnen echter maar 1200A piek per stuk verwerken. Ik moet er dan 12 hebben om dezelfde stroom aan te kunnen (wat me 240 euro zou kosten). Daarbij komt nog het feit dat ze bijna niet paralel te schakelen zijn ivm positief tempratuurs coeffient (weerstand gaat omlaag bij hogere temperatuur).

Prijzen zijn 2e hands

Pagina: 1 ... 7 ... 17 Laatste