Echt veel simpeler dan mijn oplader wordt het niet, alleen zat er een stomme fout in die me de meeste stoppen heeft gekost. De variac heb ik in een behuizing gestopt (mdf), daarin zit hij vastgeschroeft. Ik teste hem eerst buiten de behuizing, dat werkte, en stopte hem daarna in de behuizing. Dat ging iedere keer mis, het duurde heel lang tot ik doorhad dat de schroeven iets te lang waren waardoor ze contact maakten met de windingendalus schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 16:51:
Hij werkt best wel goed. Als ik op een kartonplaatje shiet blijft het projectiel er meestal in steken, dit gaat nog veranderen als ik nog een setje caps kan vinden.
Als je zoveel stoppen molt kun je het beste maar eens een simpel invertortje bouwen.
Nog over je diode probleem je kunt het beste meerdere snelle diodes parallel zetten
Diodes parallel zetten gaat trouwens niet goed vanwege verschillende drempelspanningen tenzij iemand het volgende kan bevestigen (en graag 100% zeker en niet 'kans dat het werkt' omdat de spullen waarmee ik nu werk voor mij te duur zijn om te vervangen.
lemming_nl schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 21:40:
Even een hersenspinseltje: normaal kan je diodes niet parallel zetten omdat er altijd een is met de laagste spanningsval waardoor hij alles te verstoken krijgt. Als de spanningsval met de stroom toeneemt, zal die laagste niet meer de laagste zijn waardoor de eerst volgende ook wat te verstoken krijgt. Kan ik in dit geval dan wel diodes parallel zetten? Ik heb namelijk een probleem met de stroom door de diode. Mijn diodes kunnen 1200A piek aan, op 400V krijgen ze veel meer te verstoken en kunnen ze dood gaan. Er zijn geen betere fast recovery diodes te verkrijgen (binnen redelijkheid), en ze zijn een beetje te duur zijn om vaak te vervangen.
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld