En hoe zit het precies met een MOSFET? Als ik het goed begrijp moet die dus een soort korte puls op z'n gate krijgen waardoor de stroom van de condensatoren in no-time naar de spoel zou worden geleid? Maar wat is de beste manier om zo'n puls te genereren? microcontroller maybe?
Verwijderd
FETs zijn alleen veel te zwak voor grote coilguns. Over het algemeen is de maximale spanning van een fet vrij laag.Struikrover schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 07:49:
En hoe zit het precies met een MOSFET? Als ik het goed begrijp moet die dus een soort korte puls op z'n gate krijgen waardoor de stroom van de condensatoren in no-time naar de spoel zou worden geleid? Maar wat is de beste manier om zo'n puls te genereren? microcontroller maybe?
Wij gebruikten hexfets (irf3205) met een maximum stroom van 390A (pulse) bij 55 volt, maar ook die gingen nog wel eens stuk.
Er bestaan daar speciale drivers voor, die de gate zo snel mogelijk volpompen met lading, zodat het schakelend element zo snel mogelijk volledig open gaat, want in de overgang tussen gesloten en open wordt het meest warmte gegenereerd in het schakelend element. Je kan dat zelf nabootsen door met een transistor die een flinke stroom aankan de gate te verbinden met een overdreven groot genomen condensator, doe er alles aan om zo snel mogelijk (grote stroom, dus brede korte printbanen enzo) het schakelend element om te klappen.Struikrover schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 07:49:
...Maar wat is de beste manier om zo'n puls te genereren? microcontroller maybe?
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Bedankt voor de info. Het is ons nu gelukt om een ijzeren staafje met een snelheid van ongeveer 5,9m/s weg te schieten, door een opstelling met een drukschakelaar zonder FET of SCR.
Het rendement is dan ongeveer 0,8% (20,000uF @ 25,1V).
We gaan nu proberen of het lukt om een blokspanning generator aan te sluiten op de gate van de mosfet, zodat we deze tot op een paar milliseconden nauwkeurig kunnen openen.
---
edit:
Ik heb hier trouwens een berekening voor de stroomsterkte in de spoel, maar weet niet of die goed is:
Ampère berekenen in de spoel:
Behaalde snelheid is 6.02m/s. Staafje 3.9 gram. Aantal joules is 0,5 * 0,0039 * 6,02² = 0,071 J
2 condensatoren, totale capaciteit = 20.000uF. Opgeladen met 25V, na schot zat er nog 6 volt in de condensatoren. Formule energie in condensatoren: E = 0.5 * Capaciteit * U².
Aantal joules dat van de condensatoren is gekomen is (0,5 * 0.02 * 25²) – (0.5 * 0.02 * 6.0²) = 5,94 J
Formule voor energie in spoel d.m.v. ampères is: E = 0.5 * A² * H
Ingevuld met onze waarden: 0.071 = 0.5 * A² * 12E-6 --> A = √ 2 * 0.71 / 12^-6 =108.8 A
109 ampère dus. Lijkt me niet een heel foute waarde, dus ik denk op zich wel dat het klopt.
Als de stroom in de spoel 108 ampère is, hebben we dus geen blusdiode nodig. Immers, de spanning die dan over de transistor (de MOSFET) komt te staan is 108,8 * 0.1 ohm + 25V = 36V, en de MOSFET kan max. 55 volt aan.
Het rendement is dan ongeveer 0,8% (20,000uF @ 25,1V).
We gaan nu proberen of het lukt om een blokspanning generator aan te sluiten op de gate van de mosfet, zodat we deze tot op een paar milliseconden nauwkeurig kunnen openen.
---
edit:
Ik heb hier trouwens een berekening voor de stroomsterkte in de spoel, maar weet niet of die goed is:
Ampère berekenen in de spoel:
Behaalde snelheid is 6.02m/s. Staafje 3.9 gram. Aantal joules is 0,5 * 0,0039 * 6,02² = 0,071 J
2 condensatoren, totale capaciteit = 20.000uF. Opgeladen met 25V, na schot zat er nog 6 volt in de condensatoren. Formule energie in condensatoren: E = 0.5 * Capaciteit * U².
Aantal joules dat van de condensatoren is gekomen is (0,5 * 0.02 * 25²) – (0.5 * 0.02 * 6.0²) = 5,94 J
Formule voor energie in spoel d.m.v. ampères is: E = 0.5 * A² * H
Ingevuld met onze waarden: 0.071 = 0.5 * A² * 12E-6 --> A = √ 2 * 0.71 / 12^-6 =108.8 A
109 ampère dus. Lijkt me niet een heel foute waarde, dus ik denk op zich wel dat het klopt.
Als de stroom in de spoel 108 ampère is, hebben we dus geen blusdiode nodig. Immers, de spanning die dan over de transistor (de MOSFET) komt te staan is 108,8 * 0.1 ohm + 25V = 36V, en de MOSFET kan max. 55 volt aan.
[ Voor 55% gewijzigd door Struikrover op 19-12-2006 20:53 ]
Verwijderd
Wanneer je jouw spoel ook gaat uitschakelen met die MOSFET heb je wel een blusdiode nodig...
Hallo, ik wil mijn coilgun schakelen dmv een luchtsluis, mijn schakelaar zijn 2 IGBT's parallel (type nr: FGA50N60LS).
Mijn lichtsluis werkt dmv een IR Led en een fototransistor. De sluis werkt perfect, zonder projectiel komt er een spanning van 1,20V uit en met projectiel 4,20V. Ook de referentiespanning werkt goed, een LM317 schakeling, werkt lekker makkelijk. Tot zover succes, het probleem zit hem helaas in de comparator + buffer om de IGBT te schakelen.
Ik gebruik een LM393 comparator, maar hij moet dus de IGBT aanzetten als de ingangsspanning hoog is. Ik heb hier ter beschikking een BD139 en een CNX82A en een BC546. Nu heb ik zelf al een schakeling maar die werkt niet goed. De IGBT's wil ik schakelen dmv 12V met 120Ohm weerstand, 100mA zodat ze lekker snel open gaan.
Weet iemand hoe ik nu de uitgang van de LM393 zo zet zodat ik de FGA50N60LS open krijg.
P.s. de condensators en de diodes en de spoel zijn ook allemaal in orde, ook heb ik nog SCR's liggen mocht die IGBT helemaal falen.
Mijn lichtsluis werkt dmv een IR Led en een fototransistor. De sluis werkt perfect, zonder projectiel komt er een spanning van 1,20V uit en met projectiel 4,20V. Ook de referentiespanning werkt goed, een LM317 schakeling, werkt lekker makkelijk. Tot zover succes, het probleem zit hem helaas in de comparator + buffer om de IGBT te schakelen.
Ik gebruik een LM393 comparator, maar hij moet dus de IGBT aanzetten als de ingangsspanning hoog is. Ik heb hier ter beschikking een BD139 en een CNX82A en een BC546. Nu heb ik zelf al een schakeling maar die werkt niet goed. De IGBT's wil ik schakelen dmv 12V met 120Ohm weerstand, 100mA zodat ze lekker snel open gaan.
Weet iemand hoe ik nu de uitgang van de LM393 zo zet zodat ik de FGA50N60LS open krijg.
P.s. de condensators en de diodes en de spoel zijn ook allemaal in orde, ook heb ik nog SCR's liggen mocht die IGBT helemaal falen.
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Mijn coilgun werkt 
Na eerst wat rooksignalen:

Werkt hij nu. Met dank nog aan lemming_nl !!
De opstelling:

Hier zie je de IGBT's aangesloten, deze werken erg goed en het ding schiet beter dat ik had gedacht, haalt 9 m/s op 50V al
Aangezien ik ook nog 680A SCR's had liggen moesten die uiteraard ook getest worden
http://www.youtube.com/watch?v=x5r7z7W7mDo
Na eerst wat rooksignalen:

Werkt hij nu. Met dank nog aan lemming_nl !!
De opstelling:

Hier zie je de IGBT's aangesloten, deze werken erg goed en het ding schiet beter dat ik had gedacht, haalt 9 m/s op 50V al
Aangezien ik ook nog 680A SCR's had liggen moesten die uiteraard ook getest worden
http://www.youtube.com/watch?v=x5r7z7W7mDo
Gaat lekker
Waar komt die rook vandaan? Kortsluiting?
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
1 elco was stuk daar bleef stroom door heen lopen toen kreeg hij het heel warm en barstte hij openlemming_nl schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 16:59:
Gaat lekkerWaar komt die rook vandaan? Kortsluiting?
http://www.youtube.com/wa...OEsQ&mode=related&search= <-- dies cool... wat een power voor zo'n klein geval...
Ik ben nu ook samen met iemand een coilgun aan het bouwen voor een profielwerkstuk (wat best lastig is omdat er nauwelijks een budget is). Maar ik ben nou nog steeds niet zeker over de SCR. Ik heb even gezocht, en ik kwam op deze advertentie. Zijn dit nou de goede SCRs die je kan gebruiken voor een coilgun?
Eigenlijk moet je weten hoeveel piekstroom hij kan verduren. Helaas heb je daarbij de datasheet nodig en die kan ik zo 123 niet vinden.
De TTW3C85 is een "1200V 85A fully controlled AC switch. De fabrikant is Infineon, helaas is de site niet helemaal lekker.Dit type kon ik niet op de site vinden, maar degene die het dichtste bij komt is deze:
http://www.infineon.com/c...list.jsp&pageTypeId=17099
Piekstroom is 620A : http://www.datasheets.org...et.php?part=TTW3C85N12KOF
http://www.infineon.com/c...list.jsp&pageTypeId=17099
Piekstroom is 620A : http://www.datasheets.org...et.php?part=TTW3C85N12KOF
http://www.infineon.com/upload/Document/TTW3C85N16rev2.pdf
De N16 staat voor 1600V en die van marktplaats is de N12 dus 1200V. Volgens de datasheet kan hij 720A aan bij een temperatuur van 25 graden.
-edit-
Het zijn er 6 in 1 behuizing waarvan 3 in dezelfde richting. Je kan deze paralel zetten waardoor de piek op 2160A uitkomt.
De N16 staat voor 1600V en die van marktplaats is de N12 dus 1200V. Volgens de datasheet kan hij 720A aan bij een temperatuur van 25 graden.
-edit-
Het zijn er 6 in 1 behuizing waarvan 3 in dezelfde richting. Je kan deze paralel zetten waardoor de piek op 2160A uitkomt.
[ Voor 25% gewijzigd door lemming_nl op 20-01-2007 23:46 ]
Dat lijkt me toch wel genoeg voor wat haalbaar is qua coilguns voordat je écht aan hoge kosten zitlemming_nl schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 23:44:
http://www.infineon.com/upload/Document/TTW3C85N16rev2.pdf
-edit-
edit: mosfets binnen, moeten we natuurlijk even testen (werken ze echt
[ Voor 12% gewijzigd door Technicality op 25-01-2007 00:29 ]
*schopt*
Vandaag gemeten. We gebruiken 40V condensatoren (3x4700 uF) op 40-45 volt, schakelen met MOSFET's en verlagen de spanning ter meting met behulp van een spanningsdeler. Dit voltage sturen we naar coach 5, die er mooie grafiekjes van bakt.
Na de eerste twee testschot met de MOSFET's had de schakelaar waarmee we de gatespanning schakelde er al de brui aangegeven. Twee vragen: hoe hoog moet het potentiaal op de FET's zijn om 40V te kunnen schakelen? Het was niet mijn deel theorie, maar we konden er ook niet echt wat over vinden. Hieronder een stukje datasheet:

Betekent dat we nu op 20 V moeten gaan zitten om de gate aan te sturen, en maximaal 400 V op 10A erdoorheen mogen jassen? We gebruikten de 40V van de elco's, maar dat is zonde van de energie (je hoort duidelijk een vonk met schakelen).
De snelheid wilde we gaan meten met 2 lichtsensors aan coach, maar dat werkte niet echt, daarvoor was ons kartonnen kokertje te lichtdoorlatend (te grote gaten), zodat er niet een duidelijke daling in voltage te zien is. Geprobeerd met gloeilampjes erachter maar ook dat werkte niet. De dallen leken op dezelfde plek te zitten. We hadden pas door dat het de TL was toen we al een blokker-rechte-lijnen-lasertje hadden geregeld.
Bij het handvaardigheidslokaal creathea gedaan met een blokje hout, waardoor de plekken van de lichtstraaltjes recht tegenover de plekken van de lichtsensoren zat.
Na een paar keer hebben geprobeerd te meten kwamen tot de conclusie dat het buitenste lichtpoortje teveel licht van de zijkant opving, maar één lichtpoortje was al genoeg om iets te kunnen zeggen over snelheid (hoewel minder exact dan met twee omdat er decceleratie optreed). Kwamen we bij het volgende probleem: het hout had teveel weerstand, waardoor het projectiel in het lichtpoortje bleef hangen. Bovendien is dan de snelheid niet goed te meten, omdat die zonder meting sneller zou zijn. Na even in de weer met delen reageerbuis was het weer tijd om te stoppen, waardoor we nog steeds geen goede meting hebben kunnen doen.
Ik heb bedacht dat we waarschijnlijk met een papiertje de weerstand al een stuk omlaag zouden kunnen krijgen, maar eigenlijk zouden we een langer glazen loop moeten hebben. Lemming_nl, hoe heb jij het meten opgelost?
Vandaag gemeten. We gebruiken 40V condensatoren (3x4700 uF) op 40-45 volt, schakelen met MOSFET's en verlagen de spanning ter meting met behulp van een spanningsdeler. Dit voltage sturen we naar coach 5, die er mooie grafiekjes van bakt.
Na de eerste twee testschot met de MOSFET's had de schakelaar waarmee we de gatespanning schakelde er al de brui aangegeven. Twee vragen: hoe hoog moet het potentiaal op de FET's zijn om 40V te kunnen schakelen? Het was niet mijn deel theorie, maar we konden er ook niet echt wat over vinden. Hieronder een stukje datasheet:

Betekent dat we nu op 20 V moeten gaan zitten om de gate aan te sturen, en maximaal 400 V op 10A erdoorheen mogen jassen? We gebruikten de 40V van de elco's, maar dat is zonde van de energie (je hoort duidelijk een vonk met schakelen).
De snelheid wilde we gaan meten met 2 lichtsensors aan coach, maar dat werkte niet echt, daarvoor was ons kartonnen kokertje te lichtdoorlatend (te grote gaten), zodat er niet een duidelijke daling in voltage te zien is. Geprobeerd met gloeilampjes erachter maar ook dat werkte niet. De dallen leken op dezelfde plek te zitten. We hadden pas door dat het de TL was toen we al een blokker-rechte-lijnen-lasertje hadden geregeld.
Bij het handvaardigheidslokaal creathea gedaan met een blokje hout, waardoor de plekken van de lichtstraaltjes recht tegenover de plekken van de lichtsensoren zat.
Na een paar keer hebben geprobeerd te meten kwamen tot de conclusie dat het buitenste lichtpoortje teveel licht van de zijkant opving, maar één lichtpoortje was al genoeg om iets te kunnen zeggen over snelheid (hoewel minder exact dan met twee omdat er decceleratie optreed). Kwamen we bij het volgende probleem: het hout had teveel weerstand, waardoor het projectiel in het lichtpoortje bleef hangen. Bovendien is dan de snelheid niet goed te meten, omdat die zonder meting sneller zou zijn. Na even in de weer met delen reageerbuis was het weer tijd om te stoppen, waardoor we nog steeds geen goede meting hebben kunnen doen.
Ik heb bedacht dat we waarschijnlijk met een papiertje de weerstand al een stuk omlaag zouden kunnen krijgen, maar eigenlijk zouden we een langer glazen loop moeten hebben. Lemming_nl, hoe heb jij het meten opgelost?
[ Voor 21% gewijzigd door Technicality op 26-01-2007 19:06 ]
Ik heb een vernier photogate genomen (van school) en deze voor de loop gemonteerd. Hierdoor hoeft hij nergens doorheen te schijnen, en heeft hij geen extra frictie. De led en de sensor zitten al recht voor elkaar en hij is practisch ongevoelig voor storing.

Dat wil ik óóoóóklemming_nl schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 19:08:
Ik heb een vernier photogate genomen (van school) en deze voor de loop gemonteerd. Hierdoor hoeft hij nergens doorheen te schijnen, en heeft hij geen extra frictie. De led en de sensor zitten al recht voor elkaar en hij is practisch ongevoelig voor storing.
[afbeelding]
Maar we komen er wel
Ik zie dat die FET zo'n 40A aankan, dat is niet zoveel, be sure ook dat er niet teveel negatieve source drain spanning komt. Hoeveel uH is jullie spoel?Technicality schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 19:28:
[...]
Dat wil ik óóoóók![]()
Maar we komen er wel
We schakelen hem niet uit, dus er ontstaat geen negative source drain spanningDaWaN schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 20:18:
[...]
Ik zie dat die FET zo'n 40A aankan, dat is niet zoveel, be sure ook dat er niet teveel negatieve source drain spanning komt. Hoeveel uH is jullie spoel?
Jawel, nadat je condensatoren leeg zijn wel, je hebt neem ik aan wel diodes over je spoel staan en weet je al je inductie van je spoel ?Technicality schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 20:26:
[...]
We schakelen hem niet uit, dus er ontstaat geen negative source drain spanning
[ Voor 15% gewijzigd door DaWaN op 26-01-2007 20:30 ]
mmh...DaWaN schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 20:28:
[...]
Jawel, nadat je condensatoren leeg zijn wel, je hebt neem ik aan wel diodes over je spoel staan en weet je al je inductie van je spoel ?
nee en nee
edit: inductie van de spoel hebben we nog niet gemeten, we zijn nog in 'verkennende fase' zeg maar.
edit2: we gebruiken 5 van die FET's parallel.
edit3:
Hier een plaatje van de schakeling
[ Voor 26% gewijzigd door Technicality op 28-01-2007 18:01 ]
Dan gaan dus zeer waarschijnlijk de diodes in de FET's stuk, die kunnen denk ik niet zo goed tegen zo'n hoge negatieve spanning + stroom, ook 40V op je gate zetten lijkt mij niet de meest ideale oplossing om die FET's open te zetten. Ik gebruik zelf 15V met een 120 ohm weerstandje om mijn IGBT open te zetten, puur om het zaakje heel te houden. Mijn IGBT is na zo'n 50 schoten tot 100V nog steeds heel en ik heb voor de veiligheid nog een extra diode andersom over mn IGBT staan en diodes over mijn spoel.
Dan ga ik dat ook maar eens doen. Een apart circuit voor het schakelen van de fet's leek ons sowieso een beter plan ivm efficientie.DaWaN schreef op zondag 28 januari 2007 @ 18:11:
Dan gaan dus zeer waarschijnlijk de diodes in de FET's stuk, die kunnen denk ik niet zo goed tegen zo'n hoge negatieve spanning + stroom, ook 40V op je gate zetten lijkt mij niet de meest ideale oplossing om die FET's open te zetten. Ik gebruik zelf 15V met een 120 ohm weerstandje om mijn IGBT open te zetten, puur om het zaakje heel te houden. Mijn IGBT is na zo'n 50 schoten tot 100V nog steeds heel en ik heb voor de veiligheid nog een extra diode andersom over mn IGBT staan en diodes over mijn spoel.
Dat aparte circuit voor de FET's lukte niet helemaal. Welk draadje moet je nou aan welk draadje verbinden? 
We hebben wel wat resultaten (zandbak-methode), we kwamen uit op een gemiddelde efficientie van 0,07 %
We hebben wel wat resultaten (zandbak-methode), we kwamen uit op een gemiddelde efficientie van 0,07 %
als je in de datasheet kijkt van je SCR waar zie je dan hoeveel A je maximaal aan kan? Ik heb de SKKT 41/12E gekocht, maar daar staat ook een i^2 getal bij en ik snap niet wat die betekent.
Volgens mij kunnen ze maximaal 1kA aan voor 10ms, maar zou ik er dan wel 1.5kA doorheen gooien voor 3ms?
bedankt voor je antwoord.
Volgens mij kunnen ze maximaal 1kA aan voor 10ms, maar zou ik er dan wel 1.5kA doorheen gooien voor 3ms?
bedankt voor je antwoord.
[ Voor 110% gewijzigd door Exphy op 08-02-2007 21:01 ]
"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."
Ze kunnen inderdaad 1kA aan voor 10ms maar dit is een halve 50hz sinus. Dit komt neer op ongeveer een 50% duty cycle, waardoor je 1kA voor 5ms kan doen. Zover ik weet kan je dan gewoon 2kA per 2.5ms doen, hoewel hier altijd enig risico aan zit.
Dit I^2 wordt volgens mij gebruikt om temperatuurs steiging aan te geven, dit is verder niet interressant (Volgens mij voor de formule P = I^2*R)
Dit I^2 wordt volgens mij gebruikt om temperatuurs steiging aan te geven, dit is verder niet interressant (Volgens mij voor de formule P = I^2*R)
Btw wat voor soort draad gebruiken jullie om de spoelen te wikkelen? Ik wilde eerste 14awg(1.6mm) draad gebruiken, maar dan ga ik spoelen van 300 gram per stuk krijgen en dat gaat me ook een heleboel geld kosten. Ik denk dat ik maar 1mm draad ga gebruiken dan en dan mischien iets minder lagen
Voor ons profiel werkstuk zijn we van plan een multistage CoilGun te maken. We hebben 70200uF aan capaciteit op 400V(goed voor 5.6kJ aan opgeslagen energie) We denken aan een totaal van 5 stages(we hebben 8 van de bovengenoemde SCR's) en om ook de laatse stage goed optijd uit te laten gaan hebben we nog 4 igbt's welke als 't goed zijn ook 1.2kA moeten kunnen schakelen, voor een korte tijd.
Dit alles zal optisch worden geschakelt, maar we moeten nog fototransistors vinden die in +/-50uS kunnen schakelen, als we klaar zijn zouden we een snelheid van ongeveer 300-400km/u moeten kunnen halen(efficientie van ongeveer 5%)
Voor ons profiel werkstuk zijn we van plan een multistage CoilGun te maken. We hebben 70200uF aan capaciteit op 400V(goed voor 5.6kJ aan opgeslagen energie) We denken aan een totaal van 5 stages(we hebben 8 van de bovengenoemde SCR's) en om ook de laatse stage goed optijd uit te laten gaan hebben we nog 4 igbt's welke als 't goed zijn ook 1.2kA moeten kunnen schakelen, voor een korte tijd.
Dit alles zal optisch worden geschakelt, maar we moeten nog fototransistors vinden die in +/-50uS kunnen schakelen, als we klaar zijn zouden we een snelheid van ongeveer 300-400km/u moeten kunnen halen(efficientie van ongeveer 5%)
Verwijderd
Ik ben pas net begonnen met een coilgun, nu heb ik een aantal condensatoren (2200uF@250V), waar 5 aansluitingen aan zitten. De vraag is nu welke aansluiting waarvoor is; ik ga er vanuit dat de pin met de zwarte band ernaast de - is, de rest is dus nog de vraag.
De condensator:
http://img128.imageshack.us/img128/8853/condensatorqn8.jpg
Verder heb ik ook de vraag waarvoor in dit project de SRC zijn, en wat die precies doen.
En als laatste de vraag wat ik moet veranderen aan dit schema om het beter te laten werken, ook is er bij mij de vraag of de condensatoren 2 keer zo snel opladen als ik er een gelijkrichter in het schema zet, in plaats van wat het nu dus is met maar 2 diodes.
http://img304.imageshack.us/img304/8954/schemajb5.jpg
De condensator:
Verder heb ik ook de vraag waarvoor in dit project de SRC zijn, en wat die precies doen.
En als laatste de vraag wat ik moet veranderen aan dit schema om het beter te laten werken, ook is er bij mij de vraag of de condensatoren 2 keer zo snel opladen als ik er een gelijkrichter in het schema zet, in plaats van wat het nu dus is met maar 2 diodes.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2007 13:21 ]
Het spoeldraad is een afweging tussen weerstand en inductie. Dik spoeldraad heeft weinig weerstand maar voor een gegeven maat spoel ook minder inductie. Ik ben gegaan voor 2mm draad en dan 35 windingen. Dit is echter een kleine spoel en alleen geschikt voor hele grote stromen.Exphy schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 21:01:
Btw wat voor soort draad gebruiken jullie om de spoelen te wikkelen? Ik wilde eerste 14awg(1.6mm) draad gebruiken, maar dan ga ik spoelen van 300 gram per stuk krijgen en dat gaat me ook een heleboel geld kosten. Ik denk dat ik maar 1mm draad ga gebruiken dan en dan mischien iets minder lagen
Die condensator zou ik niet weten. Je schema heeft echter wat vage dingetjes erin staan. Zo zou ik voor een bruggelijkrichter gaan ipv een enkele diode (je onderste diode is nutteloos) omdat het dan wat sneller gaat. Je transformator moet ook op 250V gelijkgericht uitkomen en niet op 310. De weerstand neemt een deel van de spanning weg als er stroom loopt maar zodra hij bijna vol zit krijgt de weerstand een steeds kleinere spannings val. Je zult dus zelf de spanning eraf moeten halen (hoewel dit ook weer niet zo'n heel groot probleem is).Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 13:15:
Ik ben pas net begonnen met een coilgun, nu heb ik een aantal condensatoren (2200uF@250V), waar 5 aansluitingen aan zitten. De vraag is nu welke aansluiting waarvoor is; ik ga er vanuit dat de pin met de zwarte band ernaast de - is, de rest is dus nog de vraag.
De condensator:
En als laatste de vraag wat ik moet veranderen aan dit schema om het beter te laten werken;
Verwijderd
Het idee is dus gewoon een schakelaar in plaats van de weerstand te zetten, en deze open zetten als ik weet dat hij vol is? en zorgt deze schakelaar er ook voor dat als ik de spoel activeer er geen tegen tegengestelde stroom kan gaan lopen?(als de schakelaar open staat). Of heb ik nog steeds de gelijkricht diodes nodig, om te zorgen dat er geen + naar de - van de condensator kan lopen?
en verder een bruggelijkrichter er in zetten die er dus voor zorgt dat er wel een mooie 250V= uit komt?
en verder een bruggelijkrichter er in zetten die er dus voor zorgt dat er wel een mooie 250V= uit komt?
Je begrijpt mij niet. Ik ga het even in stapjes doen.Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 13:59:
Het idee is dus gewoon een schakelaar in plaats van de weerstand te zetten, en deze open zetten als ik weet dat hij vol is? en zorgt deze schakelaar er ook voor dat als ik de spoel activeer er geen tegen tegengestelde stroom kan gaan lopen?(als de schakelaar open staat). Of heb ik nog steeds de gelijkricht diodes nodig, om te zorgen dat er geen + naar de - van de condensator kan lopen?
Het gelijkrichten:
De elcos hebben gelijkspanning nodig, om dit voor elkaar te krijgen moet de wisselspanning van de transformator gelijkgericht worden. Jij doet dat met die 2 diodes. Hier is er maar 1 van nodig omdat stroom een lus nodig heeft om te kunnen lopen en 1 diode is genoeg om die te verbreken. Een betere manier is gebruik te maken van een bruggelijkrichter. Het kost ietsjes meer maar het werkt wat beter maar dat is niet zo heel erg critisch.
De spanning:
Jouw elcos kunnen 250V hebben. Hier mogen ze bij voorkeur niet overheen gaan. Er zijn 2 manieren om dit te doen: zorgen dat je voeding niet meer dan 250V kan leveren (waardoor ze dus nooit verder dan 250V geladen kunnen worden) of ervoor zorgen dat je je voeding uitzet voordat je condensatoren tot 250V opgeladen zijn. Dat eerste kan je voor elkaar krijgen dat je transformator een uitgangsspanning heeft van 250/1.4(gelijkrichting verhoogd de spanning met een factor 1.4)=178V. Dat laatste kan je voor elkaar krijgen door er een schakelaar tussen te zetten zodat je de verbinding tussen de transformator en de condensatoren kan verbreken (of gewoon de stekker uit het stopcontact trekken).
De stroom:
Als je de elcos zonder weerstand aan het lichtnet hangt gaat de stop eruit (een condensator heeft een weerstand van bijna 0). Hiervoor heb je een weerstand nodig die de stroom beperkt.
Neen, die weerstand is noodzakelijk om de inschakelpiek te beperken, als je het schema inschakelt zijn de condensatoren nog leeg, en trekken ze theoretisch een oneindige stroom , wat in de praktijk betekend dat je de gelijkrichter en eventueel ook de secundaire van de transformator in rook doet opgaan. Door die weerstand er te zetten, en deze zo te berekenen dat de maximale stroom die het schema aankan (bepaald door het zwakste component) zorgt voor een spanningsval van de volledige secundaire spanning over de weerstand, zo kan de stroom nooit hoger worden.Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 13:59:
Het idee is dus gewoon een schakelaar in plaats van de weerstand te zetten, en deze open zetten als ik weet dat hij vol is?
Dit is een stukje wat me nogal bezorgt. Je lijkt niet ten volle te beseffen dat een trafo enkel op wisselspanning werkt, en dat die gelijkrichter dient om deze wisselspanning om te zetten naar een gelijkspanning, je dus zonder die gelijkrichter de condensatoren constant op en ontlaad (en als je toevallig bij het inschakelen eerst de negatieve kant hebt, de elco's misschien opblaast).en zorgt deze schakelaar er ook voor dat als ik de spoel activeer er geen tegen tegengestelde stroom kan gaan lopen?(als de schakelaar open staat). Of heb ik nog steeds de gelijkricht diodes nodig, om te zorgen dat er geen + naar de - van de condensator kan lopen?en verder een bruggelijkrichter er in zetten die er dus voor zorgt dat er wel een mooie 250V= uit komt?
Ook lijk je te denken dat je met een gelijkrichter van 230V wisselspanning toch 230V gelijkspanning kan maken.
Bekijk eerst eens dat schema erg goed, zorg dat je snapt wat er in gebeurt en waarom alles erin zit.
Een coilgun is geen speelgoed, zorg eerst dat je goed weet waar je mee bezig bent, als je me daarvan kan overtuigen wil ik gerust verder helpen.
@lemming_nl: ik ben te traag
Wel heb ik nog een kleine aanvulling op je verhaal, met name over de gelijkrichter. Vroeger waren diode's duur, en moest echt overwogen worden of het voldoende opleverde om een bruggelijkrichter te gebruiken. Het nadeel van een bruggelijkrichter is dat ie vroeger 4 keer duurder was (4 diode's nodig ipv 1 diode), voordelen zijn dat je gemakkelijker kan afvlakken (want 100Hz ipv 50Hz, dus kleinere en goedkopere elco's) en dat je een constanter stroomverbruik hebt (hele sinus ipv halve sinus gebruikt).
Tegenwoordig is het prijsverschil tussen een bruggelijkrichter en een enkele diode te verwaarlozen, voor 0.2€ al een bruggelijkrichter, dus heeft deze enkel voordelen meer.
[ Voor 15% gewijzigd door naftebakje op 10-02-2007 15:07 ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Verwijderd
Ik snap wat je bedoeld over dat de coilgun geen speelgoed is, maar dan even over de gelijkrichtdiodes, het schema klopt niet, aangezien ik eerst dit schema gebruikte, voor een 12V= naar 230V wisselspanning travo, en dan 3 condensatoren die 400V= en 100uF waren, vandaar dat ik toen het schema zo heb gebruikt omdat ik toch niet aan de 400V= zou komen.naftebakje schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 14:56:
[...]
Neen, die weerstand is noodzakelijk om de inschakelpiek te beperken, als je het schema inschakelt zijn de condensatoren nog leeg, en trekken ze theoretisch een oneindige stroom , wat in de praktijk betekend dat je de gelijkrichter en eventueel ook de secundaire van de transformator in rook doet opgaan. Door die weerstand er te zetten, en deze zo te berekenen dat de maximale stroom die het schema aankan (bepaald door het zwakste component) zorgt voor een spanningsval van de volledige secundaire spanning over de weerstand, zo kan de stroom nooit hoger worden.
[...]
Dit is een stukje wat me nogal bezorgt. Je lijkt niet ten volle te beseffen dat een trafo enkel op wisselspanning werkt, en dat die gelijkrichter dient om deze wisselspanning om te zetten naar een gelijkspanning, je dus zonder die gelijkrichter de condensatoren constant op en ontlaad (en als je toevallig bij het inschakelen eerst de negatieve kant hebt, de elco's misschien opblaast).
Ook lijk je te denken dat je met een gelijkrichter van 230V wisselspanning toch 230V gelijkspanning kan maken.
Bekijk eerst eens dat schema erg goed, zorg dat je snapt wat er in gebeurt en waarom alles erin zit.
Een coilgun is geen speelgoed, zorg eerst dat je goed weet waar je mee bezig bent, als je me daarvan kan overtuigen wil ik gerust verder helpen.
@lemming_nl: ik ben te traag![]()
Wel heb ik nog een kleine aanvulling op je verhaal, met name over de gelijkrichter. Vroeger waren diode's duur, en moest echt overwogen worden of het voldoende opleverde om een bruggelijkrichter te gebruiken. Het nadeel van een bruggelijkrichter is dat ie vroeger 4 keer duurder was (4 diode's nodig ipv 1 diode), voordelen zijn dat je gemakkelijker kan afvlakken (want 100Hz ipv 50Hz, dus kleinere en goedkopere elco's) en dat je een constanter stroomverbruik hebt (hele sinus ipv halve sinus gebruikt).
Tegenwoordig is het prijsverschil tussen een bruggelijkrichter en een enkele diode te verwaarlozen, voor 0.2€ al een bruggelijkrichter, dus heeft deze enkel voordelen meer.
Ook heb ik het schema zelf gemaakt dus weet ik waarvoor de componenten zijn bedoeld.
Nu heb ik weer de vraag hoe ik de weerstand bereken, want wat zou dan het zwakste component zijn in de schakeling?(degene die de minste ampere aan kan en dus de inschakelpiek niet aan zou kunnen).
De laatste vraag is dan hoe ik er wel voor kan zorgen dat ik van het aantal volts wisselspanning, gelijkspanning en het zelfde volts kan maken(door er een weerstand tussen te zetten). Dus van ~230V naar =230V
Het zwakste component zijn de stoppen in jouw huis (die zullen eerder doorbranden dan je diodes en transformator, als je pech hebt limiteerd je transformator de stroom en dan gaan er wel dingen in de fik vliegen). Je condensatoren trekken teveel stroom dus moet hij gelimiteerd worden. Ik heb daar een waterkoker voor gebruikt, deze heeft de goede weerstand en kan veel warmte aan.Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 18:17:
[...]
Ik snap wat je bedoeld over dat de coilgun geen speelgoed is, maar dan even over de gelijkrichtdiodes, het schema klopt niet, aangezien ik eerst dit schema gebruikte, voor een 12V= naar 230V wisselspanning travo, en dan 3 condensatoren die 400V= en 100uF waren, vandaar dat ik toen het schema zo heb gebruikt omdat ik toch niet aan de 400V= zou komen.
Ook heb ik het schema zelf gemaakt dus weet ik waarvoor de componenten zijn bedoeld.
Nu heb ik weer de vraag hoe ik de weerstand bereken, want wat zou dan het zwakste component zijn in de schakeling?(degene die de minste ampere aan kan en dus de inschakelpiek niet aan zou kunnen).
De laatste vraag is dan hoe ik er wel voor kan zorgen dat ik van het aantal volts wisselspanning, gelijkspanning en het zelfde volts kan maken(door er een weerstand tussen te zetten). Dus van ~230V naar =230V
Je kan van 230V wisselspanning geen 230V gelijkspanning maken met een weerstand. Je zult dan een transformator nodig hebben.
Verwijderd
Even om het probleem van de stoppen uit de wereld te helpen, ik gebruikt 12v=(batterijen) om een omvormer te voeden, die dus van 12v 230v wisselspanning maakt, die zou ik dus in dit geval kapot maken, wat dus in dit geval het zwakste component is?
Ik gebruik dus geen netstroom, maar de weerstand die ik er tussen zou kunnen zetten is dus het geheel van een waterkoker (wat helaas dus een deel van de batterijen trekt).
Ik gebruik dus geen netstroom, maar de weerstand die ik er tussen zou kunnen zetten is dus het geheel van een waterkoker (wat helaas dus een deel van de batterijen trekt).
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2007 12:30 ]
Hoe kunnen wij nu weten wat het zwakste component is dat jij zal gaan gebruiken? Kijk hoeveel VA je trafo is en bepaal daaruit hoeveel stroom die aankan, kijk wat je batterijen maximaal kunnen leveren, stroom voor de gelijkrichterbrug staat er doorgaans op gedrukt, ... en zie dan zelf wat de zwakste schakel is.
Voor het beperken van de spanning is de meest voor de hand liggende oplossing het uitschakelen van de voeding wanneer de spanning zo hoog is als jij wil, spanningsdelertje om de spanning over de elco's naar jou gewenste bereik te brengen, compareren met een referentie (bijvoorbeeld potmetertje), en de uitgang van de comparator laat je dan bijvoorbeeld de primaire stroom schakelen (secundair kan ook, is gewoon wat jij wil en het handigst vind).
Als je echter efficiënt wil werken, kom je uit op een geschakelde voeding, met name een boost-convertor. Hiervoor bestaan allerhande chipjes, die relatief gemakkelijk te gebruiken zijn (datasheet lezen), die stel je in op een bepaalde uitgangsspanning, hangt aan de uitgang je elco's en deze worden met een constante stroom (bepaald door de stroombegrenzing van het aanstuurIC'tje, zie datasheet, ook weer afhankelijk van zwakste schakel) opgeladen tot ze de ingestelde spanning bereikt hebben.
Dit kan gebeuren met een rendement van 80 à 90%, niet te halen met de "weerstand als stroombegrenzing"-methode.
Voor het beperken van de spanning is de meest voor de hand liggende oplossing het uitschakelen van de voeding wanneer de spanning zo hoog is als jij wil, spanningsdelertje om de spanning over de elco's naar jou gewenste bereik te brengen, compareren met een referentie (bijvoorbeeld potmetertje), en de uitgang van de comparator laat je dan bijvoorbeeld de primaire stroom schakelen (secundair kan ook, is gewoon wat jij wil en het handigst vind).
Als je echter efficiënt wil werken, kom je uit op een geschakelde voeding, met name een boost-convertor. Hiervoor bestaan allerhande chipjes, die relatief gemakkelijk te gebruiken zijn (datasheet lezen), die stel je in op een bepaalde uitgangsspanning, hangt aan de uitgang je elco's en deze worden met een constante stroom (bepaald door de stroombegrenzing van het aanstuurIC'tje, zie datasheet, ook weer afhankelijk van zwakste schakel) opgeladen tot ze de ingestelde spanning bereikt hebben.
Dit kan gebeuren met een rendement van 80 à 90%, niet te halen met de "weerstand als stroombegrenzing"-methode.
[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 11-02-2007 00:05 ]
Sorry, maar ik krijg hier het akelige idee bij, dat je het apparaat MOBIEL wil gaan gebruiken, met die batterijen. Ik hoop dat ik het mis heb, want een slotje is in dat geval onvermijdelijk en mogelijk krijg je ook problemen met de politie...Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 23:44:
Even om het probleem van de stoppen uit de wereld te helpen, ik gebruikt 12v=(batterijen) om een omvormer te voeden, die dus van 12v 230v wisselspanning maakt, die zou ik dus in dit geval kapot maken, wat dus in dit geval het zwakste component is?
Ik gebruik dus geen netstroom, maar de weerstand die ik er tussen zou kunnen zetten is dus het geheel van een waterkoker (wat helaas dus wat groot is en een deel van de batterijen trekt). Zijn er mischien dan betere opties om het geheel draagbaar en het liefste klein te houden?
Er is verder imo geen enkele reden om niet uit te gaan van 230V wisselspanning, zoals dat voor weinig door de energiebedrijven wordt aangeleverd. Als je bang bent om je te grote stromen uit het lichtnet te trekken, dan schakel je de trafo gewoon in serie met een leuke bouwlamp ofzo, of een waterkoker voor mijn part (wel wat water in doen dan svp), kan er nooit iets foutgaan aan die kant.
Verder lijkt het er op dat je nauwelijks benul hebt waar je mee bezig bent. Moet je zelf weten natuurlijk, maar lemming_nl is al heel lang serieus bezig met dit onderwerp, verpest het alsjeblieft niet voor hem!
Verwijderd
Dat idee van het geheel mobiel maken is niet zo zeer het idee, maar meer dus dat ik liever het lichtnet niet gebruik, gezien dat je dan makkelijk te veel trekt, maar dan word het dus inderdaad een waterkoker er tussen te zetten als weerstand. En verder is het dan nog even goed bestuderen, aangezien er meer factoren mee spelen dan ik had voorzien.Toff schreef op zondag 11 februari 2007 @ 01:10:
[...]
Sorry, maar ik krijg hier het akelige idee bij, dat je het apparaat MOBIEL wil gaan gebruiken, met die batterijen. Ik hoop dat ik het mis heb, want een slotje is in dat geval onvermijdelijk en mogelijk krijg je ook problemen met de politie...
Er is verder imo geen enkele reden om niet uit te gaan van 230V wisselspanning, zoals dat voor weinig door de energiebedrijven wordt aangeleverd. Als je bang bent om je te grote stromen uit het lichtnet te trekken, dan schakel je de trafo gewoon in serie met een leuke bouwlamp ofzo, of een waterkoker voor mijn part (wel wat water in doen dan svp), kan er nooit iets foutgaan aan die kant.
Verder lijkt het er op dat je nauwelijks benul hebt waar je mee bezig bent. Moet je zelf weten natuurlijk, maar lemming_nl is al heel lang serieus bezig met dit onderwerp, verpest het alsjeblieft niet voor hem!
Ik neem aan dat je die 12V had willen trekken uit een auto accu? Deze kunnen aanzienlijk mee energie leveren dan het lichtnet. Het lichtnet is als het goed is beveiligd met stoppen en een aardlek schakelaar. Een auto accu is helemaal niet beveiligd en daar zul je dan zelf beveiliging voor aan moeten brengen wat overbodig werk is. Voor de lagere spanning hoef je het ook niet te doen omdat je toch naar 250V toe moet.Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 12:44:
[...]
Dat idee van het geheel mobiel maken is niet zo zeer het idee, maar meer dus dat ik liever het lichtnet niet gebruik, gezien dat je dan makkelijk te veel trekt, maar dan word het dus inderdaad een waterkoker er tussen te zetten als weerstand. En verder is het dan nog even goed bestuderen, aangezien er meer factoren mee spelen dan ik had voorzien.
voor het draad voor onze spoelen hebben we uiteindelijk gekozen voor 1,6^2 draad, dat geeft ongeveer 1mm aan oppervlak. Alleen om de kosten te besparen hebben we gekozen voor instalatiedraad, dit konden we gratis krijgen van de school. Maar ik vroeg me af of het heel erg is, want nu zijn er best wel wat luchtspleten in de spoel(de isolatie van het draad).
Ik denk dat ik maar toch wel ga informeren naar de kosten van .8mm draad en 1mm oppervlak draad, en kijken of dit nog een beetje betaalbaar is, weet iemand wat dat ongeveer gaat kosten per kilo draad? We hebben +/- 200gram draad per spoel nodig en dat met 4 a 5 stages
Ik denk dat ik maar toch wel ga informeren naar de kosten van .8mm draad en 1mm oppervlak draad, en kijken of dit nog een beetje betaalbaar is, weet iemand wat dat ongeveer gaat kosten per kilo draad? We hebben +/- 200gram draad per spoel nodig en dat met 4 a 5 stages
In de winkel kost het zo'n euro per 5 meter. Als ik jou was zou ik hetzelfde doen als ik gedaan heb: ga naar een transformator/motor wikkelbedrijf bij jou in de buurt, kijk ze heel lief aan en loop naar buiten met 50m 2mm dik spoeldraadExphy schreef op maandag 12 februari 2007 @ 19:32:
voor het draad voor onze spoelen hebben we uiteindelijk gekozen voor 1,6^2 draad, dat geeft ongeveer 1mm aan oppervlak. Alleen om de kosten te besparen hebben we gekozen voor instalatiedraad, dit konden we gratis krijgen van de school. Maar ik vroeg me af of het heel erg is, want nu zijn er best wel wat luchtspleten in de spoel(de isolatie van het draad).
ik denk dat ik dat maar ga doen danlemming_nl schreef op maandag 12 februari 2007 @ 22:28:
[...]
In de winkel kost het zo'n euro per 5 meter. Als ik jou was zou ik hetzelfde doen als ik gedaan heb: ga naar een transformator/motor wikkelbedrijf bij jou in de buurt, kijk ze heel lief aan en loop naar buiten met 50m 2mm dik spoeldraad
Verwijderd
ik heb nu spoeldraad gehaalt (0.9mm), mijn projectiel is nu 20mm lang en 7,1 mm dik, de vraag is hoeveel omwikkelingen het beste zijn (is het hoe meer hoe beter?), en de lengte van de spoel, is dan 40mm het beste om te kiezen qua lengte? en hoeveel omwikkelingen dan? en hoe reken ik dat dan uit?
dat hangt ervan af van hoeveel stroom je schakelen, maar zijn de verhoudingen van je projectiel niet een beetje vreemd?Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 19:03:
ik heb nu spoeldraad gehaalt (0.9mm), mijn projectiel is nu 20mm lang en 7,1 mm dik, de vraag is hoeveel omwikkelingen het beste zijn (is het hoe meer hoe beter?), en de lengte van de spoel, is dan 40mm het beste om te kiezen qua lengte? en hoeveel omwikkelingen dan? en hoe reken ik dat dan uit?
http://mgc314.home.comcast.net/opticoil_trans_mm.htm
hier is een site die je optimale coil voor je berekent, al weet ik niet waar ze die gegevens op baseren
Verwijderd
Het projectiel van mij ziet er zo uit:
http://img233.imageshack.us/img233/9097/projectieliz4.png
weet niet zo zeer wat je er vreemd aan vind, en nog een beter ontwerp is altijd welkom!
weet niet zo zeer wat je er vreemd aan vind, en nog een beter ontwerp is altijd welkom!
Wat zou de minimale prijs zijn van een coilgun die zeg maar een baksteen kan mollen van 10 meter afstend (1 baksteen, hoeft geen hele muur). want ik ben vrij handig met elektronica en een soldeerbout, maar ik vraag me af wat er precies nodig is voor een relatief goedkope en vrij sterke coilgun.
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Dit gaat totaal buiten de gedragsregels in dit topic, en GOT in het algemeen! Zie ook de 2e post in dit topic, duidelijk genoeg lijkt me:geforce guy schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 21:41:
Wat zou de minimale prijs zijn van een coilgun die zeg maar een baksteen kan mollen van 10 meter afstend (1 baksteen, hoeft geen hele muur). want ik ben vrij handig met elektronica en een soldeerbout, maar ik vraag me af wat er precies nodig is voor een relatief goedkope en vrij sterke coilgun.
Het topic is zo lang netjes binnen de regels kunnen blijven, verpest het nu niet voor de anderen...
Hij is ietwat kort, maar ik heb er ook eentje van die maat en die gaat lekker hard weg. De lengte van je spoel is altijd een gok maar ik zou voor 20mm gaan (zelfde lengte als je projectiel). De hoeveelheid windingen is redelijk in te schatten als je weet hoeveel stroom je maximaal aankan. Je moet de spoel zo maken dat er nooit meer stroom doorheen kan als je kan schakelen. (Let op: een spoel heeft een weerstand en een inductie, die tellen allebij mee.)Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 17:57:
Het projectiel van mij ziet er zo uit:
Afgezien van het feit dat ik zoals naftebakje al heeft gezegd dat dit niet toegestaan is kan ik je alvast vertellen (ook gelijk even voor alle andere mensen met deze ideeen) dat je dit niet gaat lukken. De beste coilguns op het internet komen niet eens in de buurt dus als jij het wel wil gaan halen moet jij heel veel geld in onderzoek stoppen.geforce guy schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 21:41:
bakstenen zijn vrij broos toch?
nou ja, het was niet mijn bedoeling tegen de regels in te gaan, was meer dat ik geen ding wil hebben dat 5 meter schiet en daarna nog geen kat kan laten opschrikken. Zou het lukken iets leuks te bouwen met wat koperdraad, een condensatorbankje uit een computervoeding/van een moederbord en een paar weerstandjes en geregeld laadsysteem met batterijtjes als stroomvoorziening??
nou ja, het was niet mijn bedoeling tegen de regels in te gaan, was meer dat ik geen ding wil hebben dat 5 meter schiet en daarna nog geen kat kan laten opschrikken. Zou het lukken iets leuks te bouwen met wat koperdraad, een condensatorbankje uit een computervoeding/van een moederbord en een paar weerstandjes en geregeld laadsysteem met batterijtjes als stroomvoorziening??
[ Voor 13% gewijzigd door naftebakje op 17-02-2007 11:05 ]
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Verwijderd
Ik heb nu mijn schema veranderd en dit is dan het resultaat:
http://img101.imageshack....age=coilgunschema1fm1.png
en voor de spoel las ik dat je het projectiel beter de helft zo lang is als je spoel, waar maar jij die lengte van je spoel dan uit op, uit eigen ervaring? (en wat heb jij dan uit eigen ervaring als beste afstand van projectiel-spoel?)
en voor de spoel las ik dat je het projectiel beter de helft zo lang is als je spoel, waar maar jij die lengte van je spoel dan uit op, uit eigen ervaring? (en wat heb jij dan uit eigen ervaring als beste afstand van projectiel-spoel?)
Mijn eigen ervaring is dat het enorm wisselend kan zijn. Een iets langere of kortere spoel/projectiel kan grote gevolgen hebben of helemaal geen. Het is echt een beetje experimenteer bepalen wat het beste werkt. Mijn ervaring is wel dat projectiel lengte = lengte spoel een goed beginpunt is. Probeer per spoel verschillende beginposities van het projectiel, dat kan heel veel uitmaken.Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 12:37:
Ik heb nu mijn schema veranderd en dit is dan het resultaat:
Zoals je schema nu is moet je zelf wel de lader uitzetten. Anders gaan de condensatoren door tot 322V. Wat is het doel van die 2 weerstanden? Een spannings deler om de spanning te kunnen meten? Zo ja dan levert je deler nog steeds 140V, daar schiet je niet zo veel mee op denk ik + het verhoogt je meetfout, als je direct kan meten zou ik dat doen.
[ Voor 16% gewijzigd door lemming_nl op 17-02-2007 12:57 ]
Verwijderd
Ik moet inderdaad de lader uit zetten, dat was het plan al, hoe kan ik er dan voor zorgen dat zoiets bijvoorbeeld word uitgezet, als ik de puls-schakelaar in druk? een apart schakelingetje daarvoor maken?lemming_nl schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 12:53:
[...]
Mijn eigen ervaring is dat het enorm wisselend kan zijn. Een iets langere of kortere spoel/projectiel kan grote gevolgen hebben of helemaal geen. Het is echt een beetje experimenteer bepalen wat het beste werkt. Mijn ervaring is wel dat projectiel lengte = lengte spoel een goed beginpunt is. Probeer per spoel verschillende beginposities van het projectiel, dat kan heel veel uitmaken.
Zoals je schema nu is moet je zelf wel de lader uitzetten. Anders gaan de condensatoren door tot 322V. Wat is het doel van die 2 weerstanden? Een spannings deler om de spanning te kunnen meten? Zo ja dan levert je deler nog steeds 140V, daar schiet je niet zo veel mee op denk ik + het verhoogt je meetfout, als je direct kan meten zou ik dat doen.
Of zoals ik nu heb gekocht, een puls schakelaar, die 4 aansluitingen heeft, 2 die bij het indrukken een verbinding maakt en dan nog 2 die standaard verbinding hebben en die verbinding word dan verbroken als ik hem in druk, precies andersom dus. In theorie zou ik die er tussen kunnen zetten zodat als ik de stroom over de spoel laat lopen er geen stroom meer kan lopen van de voeding, zou dat in de praktijk uit maken dat er zon korte tijd tussen zit en dat er dus alsnog kans bestaat dat er toch een piek word getrokken uit de voeding?
En die 2 weerstanden is in plaats van 1 van 18k Ohm, die hadden ze niet dus ik zet er 2 in serie, en die weerstanden zijn dus bedoeld om de spanning als de elco's vol zijn op zich te nemen.
Ik zou gewoon een harde 230V schakelaar nemen zoals achterop je pc voeding zit. Deze kan veel hebben en is makkelijk te gebruiken. De 3kOhm weerstand die in je schema staat laat geen piekstromen door. De maximale stroom = 230/3000=80mA, dat kan je zonder problemen aan en uit zetten. Het opladen duurt even maar dat is niet een heel groot probleem. Aan een aparte schakeling zou ik niet beginnen als een losse schakelaar ook prima werkt. Met een laadstroom van 80mA kan je met gemak bijhouden wanneer hij vol zit.Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 15:01:
[...]
Ik moet inderdaad de lader uit zetten, dat was het plan al, hoe kan ik er dan voor zorgen dat zoiets bijvoorbeeld word uitgezet, als ik de puls-schakelaar in druk? een apart schakelingetje daarvoor maken?
Of zoals ik nu heb gekocht, een puls schakelaar, die 4 aansluitingen heeft, 2 die bij het indrukken een verbinding maakt en dan nog 2 die standaard verbinding hebben en die verbinding word dan verbroken als ik hem in druk, precies andersom dus. In theorie zou ik die er tussen kunnen zetten zodat als ik de stroom over de spoel laat lopen er geen stroom meer kan lopen van de voeding, zou dat in de praktijk uit maken dat er zon korte tijd tussen zit en dat er dus alsnog kans bestaat dat er toch een piek word getrokken uit de voeding?
En die 2 weerstanden is in plaats van 1 van 18k Ohm, die hadden ze niet dus ik zet er 2 in serie, en die weerstanden zijn dus bedoeld om de spanning als de elco's vol zijn op zich te nemen.
Verwijderd
Oja hoe kan ik een controle ledje plaatsen die brand als de elco's vol zijn, is dat gewoon achter de weerstanden zetten of blaas ik haar dan op? en natuurlijk wil ik liever dat ik hem niet helamaal moet uitzetten maar dat ik hem schakel met die maak en breek schakelaar maar denk je dat dat dan wel zou lukken of niet?lemming_nl schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 15:09:
[...]
Ik zou gewoon een harde 230V schakelaar nemen zoals achterop je pc voeding zit. Deze kan veel hebben en is makkelijk te gebruiken. De 3kOhm weerstand die in je schema staat laat geen piekstromen door. De maximale stroom = 230/3000=80mA, dat kan je zonder problemen aan en uit zetten. Het opladen duurt even maar dat is niet een heel groot probleem. Aan een aparte schakeling zou ik niet beginnen als een losse schakelaar ook prima werkt. Met een laadstroom van 80mA kan je met gemak bijhouden wanneer hij vol zit.
En wat doe ik anders dan wat jullie met src's doen? waar is dat dan voor?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2007 15:20 ]
Een comparator is daar prima voor geschikt. Aan de ene ingang bied je de spanning over de elco's (flink verzwakt met een spanningdeler), aan de andere ingang een referentiespanning (die overeenkomt met de spanning over de elco's waarbij ze vol zitten). De uitgang zal dan hoog (of laag, afhankelijk van hoe je de ingangssignalen plaatst) worden als de elco's vol zitten, met dat signaaltje kan je een ledje doen oplichten en een transitor of FET de laadstroom laten onderbreken.
Anderen werken met SCR's of andere elektronische schakelelementen, omdat die hogere stromen aankunnen en netter schakelen dan een knopje (knopje heeft altijd dender, zal vonken en niet lang meegaan,...), en bij geavanceerder schakelingen ook omdat die de stroom kunnen onderbreken (zodat je het projectiel niet terug naar de spoel trekt als het vertrokken is).
Anderen werken met SCR's of andere elektronische schakelelementen, omdat die hogere stromen aankunnen en netter schakelen dan een knopje (knopje heeft altijd dender, zal vonken en niet lang meegaan,...), en bij geavanceerder schakelingen ook omdat die de stroom kunnen onderbreken (zodat je het projectiel niet terug naar de spoel trekt als het vertrokken is).
[ Voor 27% gewijzigd door naftebakje op 17-02-2007 15:27 ]
Verwijderd
Dan zou ik weer een andere spanning nodig hebben, voor een op amp, want dat is wat je bedoeld denk ik. Dus een voeding voor de op amp van 10 tot 15V positief en negatief en zo de op amp voeden. En de operationele versterker gaat dan dus de stroom vergelijken die je op de 2 ingangen brengt, die zorg er dan voor dat ik een bepaalde spanning aan de uitgang krijg en die zorg er dan voor dat het ledje gaat branden? zoiets?
Idd, een opamp zonder terugkoppeling kan je gebruiken als comparator. Het is echter niet nodig om een negatieve voedingsspanning te maken, tussen massa en +15V (te maken met een zenertje of een batterij ofzo, niet veel stroom nodig) kan dat evengoed werken (check ff de datasheet, dit heet assymetrisch voeden).
Verder klopt je verhaal ongeveer (hij vergelijkt de spanning op de 2 ingangen, niet de stroom), de uitgang zal trouwens ofwel tegen de positieve voedingsspanning hangen, ofwel tegen de massa aan, daarom heet het een comparator (oneindige versterking want geen terugkoppeling op de opamp).
Verder klopt je verhaal ongeveer (hij vergelijkt de spanning op de 2 ingangen, niet de stroom), de uitgang zal trouwens ofwel tegen de positieve voedingsspanning hangen, ofwel tegen de massa aan, daarom heet het een comparator (oneindige versterking want geen terugkoppeling op de opamp).
heb vandaag gratis een 550W variac gekregen van m'n school, jammer genoeg is laad hij maar op tot 360V DC, mischien nog een 30V trafo in serie mee zetten zodat ik tot 400V kan opladen(waar mijn condensatoren voor gerate zijn).
Ik hoop in de vakantie m'n coilgun af te hebben. Als ik ga bouwen zal ik een uitgebrijde bouwbeschrijving hier posten.
Ik hoop in de vakantie m'n coilgun af te hebben. Als ik ga bouwen zal ik een uitgebrijde bouwbeschrijving hier posten.
Verwijderd
Hiermee heb ik nu het aantal windingen mee berekend en ik kom dan op zon 400 windingen uit, maar wat voor wikkeldraad kan ik dan het beste gebruiken, omdat nu dus de spoel van me een lengte heeft van 25mm. Is er een formule voor om de dikte die nodig is voor je draad te berekenen? Ik heb namelijk wel 0.9mm draad liggen, maar als het dan effectiever kan is dat beter natuurlijk.Exphy schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 01:28:
[...]
dat hangt ervan af van hoeveel stroom je schakelen, maar zijn de verhoudingen van je projectiel niet een beetje vreemd?
hier is een site die je optimale coil voor je berekent, al weet ik niet waar ze die gegevens op baseren
En als ik het goed begrijp moet je coilgun eigelijk geen lange loop hebben, ik heb er nu wel een van zon 30cm. Waarom is het dan zo dat je beter geen lange loop kunt hebben, welke het projectiel nog kan positioneren?
Je moet kijken naar de weerstand die je draad oplevert. Te dun draad zorgt ervoor dat er weinig stroom doorheen gaat, te dik draad maakt de spoel erg groot.Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 10:27:
[...]
Hiermee heb ik nu het aantal windingen mee berekend en ik kom dan op zon 400 windingen uit, maar wat voor wikkeldraad kan ik dan het beste gebruiken, omdat nu dus de spoel van me een lengte heeft van 25mm. Is er een formule voor om de dikte die nodig is voor je draad te berekenen? Ik heb namelijk wel 0.9mm draad liggen, maar als het dan effectiever kan is dat beter natuurlijk.
En als ik het goed begrijp moet je coilgun eigelijk geen lange loop hebben, ik heb er nu wel een van zon 30cm. Waarom is het dan zo dat je beter geen lange loop kunt hebben, welke het projectiel nog kan positioneren?
Ik zie niet in waarom je geen lange loop kan hebben? De lengte van de loop heeft geen invloed op de werking.
Verwijderd
Haha, über!
Zekers te weten dat dit een projectje van me word (niet zo'n grote, gewoon kleine).. Maar eerst maar eens mijn labvoeding af maken. En kerstster
Verder is dit topic
Hoeveel spanning is er ongeveer nodig om een klein metalen balletje met een redelijke snelheid weg te schieten? Zonder gebruik te maken van iets in de vorm van een flyback..
Zekers te weten dat dit een projectje van me word (niet zo'n grote, gewoon kleine).. Maar eerst maar eens mijn labvoeding af maken. En kerstster
Verder is dit topic
Hoeveel spanning is er ongeveer nodig om een klein metalen balletje met een redelijke snelheid weg te schieten? Zonder gebruik te maken van iets in de vorm van een flyback..
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2007 21:13 ]
Verwijderd
Ik heb hiermee uitgerekend dat ik zon 26 windingen en maar 1 laag krijg, kan dat wel kloppen. Ik had zelf namelijk wel meerdere lagen verwacht.Exphy schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 17:23:
http://www.coilgun.info/mark2/inductorsim.htm
deze is wel handig om je coil verder te finetunen
hoe bedoel je? Eerst zei je dat je 400 windingen nodig hebt en nu maar 26?Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2007 @ 08:32:
[...]
Ik heb hiermee uitgerekend dat ik zon 26 windingen en maar 1 laag krijg, kan dat wel kloppen. Ik had zelf namelijk wel meerdere lagen verwacht.
Verwijderd
Ja dat is juist het probleem als ik de ene site gebruikt kom ik op iets heel andres dan die andere site.Exphy schreef op maandag 05 maart 2007 @ 15:58:
[...]
hoe bedoel je? Eerst zei je dat je 400 windingen nodig hebt en nu maar 26?
Is het niet gewoon het beste om zo veel mogelijk windingen te gebruiken? Of werkt het beter volgens de berekening die ze op die site doen:
of:
http://www.coilgun.info/mark2/inductorsim.htm
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2007 17:11 ]
Verwijderd
Ik heb de coilgun nu af en getest, maar het projectiel word niet afgeschoten maar blijft in de spoel hangen. Ik denk dus dat de elko's niet direct hun spanning af geven, in ieder geval te langzaam, of kan dat niet.
Iemand een idee waardoor dit kan komen (misschien de afstand van projectiel naar spoel?)
Iemand een idee waardoor dit kan komen (misschien de afstand van projectiel naar spoel?)
Je puls duurt blijkbaar te lang. Probeer het projectiel eens verder uit de loop te laten steken of zelfs helemaal erbuiten, waarschijnlijk gaat hij dan wel weg.
Als je de SKMT 250 versie hebt kan je met die 6 108kA schakelen, das niet verkeerdExphy schreef op maandag 19 maart 2007 @ 18:24:
komt me vader opeen thuis met 6 van deze dingen
leuk als ik ooit een cancrusher maken wil oid
nouja, degene die ik gebruikt heb dan, ik heb er nog wel genoeg liggen om aan die 108kA te komen, maarja, dat kan ik toch niet schakelen
[ Voor 16% gewijzigd door lemming_nl op 19-03-2007 20:01 ]
Verwijderd
Dat zal ik dan morgen proberen ja, maar het is een condensator toch eigen dat deze hun lading in een keer af geven(echt milliseconden werk) toch? hoe kan het dan dat de pulse toch te lang duurt?lemming_nl schreef op maandag 19 maart 2007 @ 17:49:
Je puls duurt blijkbaar te lang. Probeer het projectiel eens verder uit de loop te laten steken of zelfs helemaal erbuiten, waarschijnlijk gaat hij dan wel weg.
Nee, een condensator is in staat om dat te doen maar het hangt altijd nog af van de belasting die je eraan hangt. Het is net als een batterij. Als je die kortsluit gaat er veel stroom lopen en is hij snel leeg. Hang je er echter een hele grote weerstand aan zal het heel lang duren voordat hij leeg is. Een condensator is op zich gewoon een batterij alleen heeft hij een hele lage weerstand. Door deze lage weerstand kan hij hele grote stromen leveren en zal hij minder warmte opwekken wanneer hij die levert. Hij is echter nog steeds gebonden aan zijn belasting. Een grote weerstand zal ervoor zorgen dat hij langzaam leegloopt. Je puls duurt dus te lang omdat je spoel te groot is of omdat je draad te dun is. Heb je een fototje van wat je nu hebt?Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2007 @ 19:20:
[...]
Dat zal ik dan morgen proberen ja, maar het is een condensator toch eigen dat deze hun lading in een keer af geven(echt milliseconden werk) toch? hoe kan het dan dat de pulse toch te lang duurt?
't zijn de 210 versies, maar nogsteeds genoeg voor 50kA totaallemming_nl schreef op maandag 19 maart 2007 @ 19:08:
[...]
Als je de SKMT 250 versie hebt kan je met die 6 108kA schakelen, das niet verkeerdDat is meer dan mijn condensatoren kunnen leveren.
nouja, degene die ik gebruikt heb dan, ik heb er nog wel genoeg liggen om aan die 108kA te komen, maarja, dat kan ik toch niet schakelen
Verwijderd
oke ja dan denk ik dat de weerstand van het draad dat ik gebruik(.85mm) te veel is, morgen even de weerstand daarvan eens meten ja, en morgen foto maken dus die komt dan ook maar hij is verder nog in onderzoeksfase, dus nog wat primitief...lemming_nl schreef op maandag 19 maart 2007 @ 19:28:
[...]
Nee, een condensator is in staat om dat te doen maar het hangt altijd nog af van de belasting die je eraan hangt. Het is net als een batterij. Als je die kortsluit gaat er veel stroom lopen en is hij snel leeg. Hang je er echter een hele grote weerstand aan zal het heel lang duren voordat hij leeg is. Een condensator is op zich gewoon een batterij alleen heeft hij een hele lage weerstand. Door deze lage weerstand kan hij hele grote stromen leveren en zal hij minder warmte opwekken wanneer hij die levert. Hij is echter nog steeds gebonden aan zijn belasting. Een grote weerstand zal ervoor zorgen dat hij langzaam leegloopt. Je puls duurt dus te lang omdat je spoel te groot is of omdat je draad te dun is. Heb je een fototje van wat je nu hebt?
Verwijderd
Hier heb ik dan de foto's:
http://img484.imageshack.us/img484/5209/coilkleinwg3.jpg
http://img467.imageshack.us/img467/8696/helemaalkleinti7.jpg
En ik heb de weerstand van de spoel nog eens gemeten, dan is 1,5Ohm dat lijkt me vrij veel maar wat denken jullie? En het is niet gelukt om hem dus eruit te schieten, of hij blijft erin zitten of hij komt een paar millimeten vooruit. Wat hebben jullie voor draad genomen en ik gebruik een alluminium loop, mischien dat dat erg veel uit maakt?
Iets anders mijn in mn schema staan ook diodes na de elco's om voor de stroom die andersom loopt tegen te gaan, het schema zoals ik het dus heb gebouwd werkte niet, het werkt nu wel zonder de diodes, iemand een idee hoe dat kan dat hij het niet doet met de diodes
http://img484.imageshack.us/img484/5209/coilkleinwg3.jpg
http://img467.imageshack.us/img467/8696/helemaalkleinti7.jpg
En ik heb de weerstand van de spoel nog eens gemeten, dan is 1,5Ohm dat lijkt me vrij veel maar wat denken jullie? En het is niet gelukt om hem dus eruit te schieten, of hij blijft erin zitten of hij komt een paar millimeten vooruit. Wat hebben jullie voor draad genomen en ik gebruik een alluminium loop, mischien dat dat erg veel uit maakt?
Iets anders mijn in mn schema staan ook diodes na de elco's om voor de stroom die andersom loopt tegen te gaan, het schema zoals ik het dus heb gebouwd werkte niet, het werkt nu wel zonder de diodes, iemand een idee hoe dat kan dat hij het niet doet met de diodes
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2007 17:36 ]
Denk eraan dat de diodes met de blokkerrichting naar de + van de condensatoren moeten staan en niet andersom. Verder is 1.5 Ohm vrij veel, dan gaat er maximaal 240A lopen (op 360V, ik weet niet precies wat voor spanning je gebruikt?) (wat waarschijnlijk niet gebeurd vanwege de inductie). Dit is echter maximaal en omdat de spanning inzakt tijdens de puls zal de stroom een stuk lager uitkomen. Ik zou het proberen met dikker spoeldraad, of met minder condensatoren, dan wordt de puls ook korter. De aluminium loop is niet bevoordelijk voor de werking maar hij zou wel moeten werken. Ik heb hem werkend gehad met een stalen loop (welke dus heel sterk reageert op het veld, veel meer dan aluminium).
ook wat foto's van mijn coilgun, hij schiet/doet 't alleen nog niet..... Heb wat problemen met mn aansturing. Maar ik heb besloten om voor iedere stage een apparte 9 volt batterij ter reverentie zodat ik niet zoveel problemen heb met de stromen die lopen als het voltage daalt

Mooi topic! We zijn op school net met veldsterkte en lorentzkracht bezig 
Ik zag goedkope lithium-polymeren cellen op internet: https://www.unitedhobbies...ewItem.asp?idProduct=4355
Is dat misschien wat als stroombron? Ze hebben 3,3V per cel, kunnen met 4A ontlast worden. Helaas schijnen ze explosief te reageren op een hogere ontlaadstrroom en als ze te diep ontladen worden..
Ik zag goedkope lithium-polymeren cellen op internet: https://www.unitedhobbies...ewItem.asp?idProduct=4355
Is dat misschien wat als stroombron? Ze hebben 3,3V per cel, kunnen met 4A ontlast worden. Helaas schijnen ze explosief te reageren op een hogere ontlaadstrroom en als ze te diep ontladen worden..
Explosief reageren op te hoge ontlaadstromen, icm een beperkte (lees: niet enorm uitgebreide) kennis van elektronica...dat lijkt mij op zich al een risicovolle operatie. Als je dan nog eens met flinke spoelen gaat werken, zoals die in een coilgun, dat lijkt me veel te gevaarlijk.
Ik denk wel dat ik enige kennis in huis heb, en ik zou zelf niet zo direct weten hoe je met die cellen een goeie opstelling kan maken, het is een nogal lage spanning per cel (dus zou je er een hele berg in serie willen zetten), maar met lithium wil je liever geen risico's lopen (niet elke cel gelijk opgeladen, waardoor een cel halfweg leeg is, lijkt me minder aangenaam, dat wordt volgens mij vuurwerk).
Ik denk wel dat ik enige kennis in huis heb, en ik zou zelf niet zo direct weten hoe je met die cellen een goeie opstelling kan maken, het is een nogal lage spanning per cel (dus zou je er een hele berg in serie willen zetten), maar met lithium wil je liever geen risico's lopen (niet elke cel gelijk opgeladen, waardoor een cel halfweg leeg is, lijkt me minder aangenaam, dat wordt volgens mij vuurwerk).
[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 01-04-2007 22:24 ]
Ik heb een Ultramat lader, die zou als het goed is elke cel tot precies 3,3 volt op moeten laden.
Kennis van electronika heb ik nog niet heeel veel, maar ik werk al een paar jaar met modelbouwvliegtuigen, en m'n 7,4 volt duo lipo pack leeft nog
Idd lijkt het me zeer moeilijk om elke cel gelijk te ontladen, ik ben eens aan het kijken of ik niet een coilgun voor m'n profielwerkstuk zou kunnen maken, dan heb ik gelijk professionele hulp erbij, maar vooralsnog is t toekomstmuziek.
Kennis van electronika heb ik nog niet heeel veel, maar ik werk al een paar jaar met modelbouwvliegtuigen, en m'n 7,4 volt duo lipo pack leeft nog
Idd lijkt het me zeer moeilijk om elke cel gelijk te ontladen, ik ben eens aan het kijken of ik niet een coilgun voor m'n profielwerkstuk zou kunnen maken, dan heb ik gelijk professionele hulp erbij, maar vooralsnog is t toekomstmuziek.
voor een beetje kracht heb je toch al gauw een A of1k nodig. Ik denk dat je dat wel zou moeten kunnen halen met cel of 100. Ik denk toch dat het makkellijker is om voor een paar caps te kiezen
100 paralel, en dan nog eens 100 in serie (of meer) om op een beetje fatsoenlijke spanning uit te komen. Heb je al 10k cellen nodig. Dat is niet leuk meer, zelfs al zijn ze gratis dan nog ben je heel lang bezig met ze allemaal aan elkaar krijgen.Exphy schreef op maandag 02 april 2007 @ 00:25:
voor een beetje kracht heb je toch al gauw een A of1k nodig. Ik denk dat je dat wel zou moeten kunnen halen met cel of 100. Ik denk toch dat het makkellijker is om voor een paar caps te kiezen
Ik dacht eigenlijk aan deze cellen om de condensatoren op te laden, zou dat niet kunnen?Exphy schreef op maandag 02 april 2007 @ 00:25:
Verwijderd
Dat is wel mogelijk, maar als je 3,3 volt op een condensator zet heb je alsnog bijna niks...en in serie met een heleboel is ook niks eigenlijk.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2007 23:11 ]
Heb mijn coilgun eindelijk werkend gekregen, alleen schiet hij nog niet goed af. Ik moet even kijken hoesnel mijn schakelelectronica is
Wat is niet zo snel ? Ik moet zeggen dat het mij enorm meeviel hoe hard mijn coilgun schootExphy schreef op donderdag 12 april 2007 @ 20:35:
Heb mijn coilgun eindelijk werkend gekregen, alleen schiet hij nog niet goed af. Ik moet even kijken hoesnel mijn schakelelectronica is
hey hoe kom je aan die condensatoren?Exphy schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 21:43:
ook wat foto's van mijn coilgun, hij schiet/doet 't alleen nog niet..... Heb wat problemen met mn aansturing. Maar ik heb besloten om voor iedere stage een apparte 9 volt batterij ter reverentie zodat ik niet zoveel problemen heb met de stromen die lopen als het voltage daalt
[afbeelding]
[afbeelding]
dat weet ik niet, moet er m'n scope er nog even aan hangen. Denk dat het door de redelijk langzame optocoupler komt. Maar die hou ik er denk ik wel in zodat mijn sensoren galvanisch gescheiden blijven van mijn aansturings deel. Maar daar ga ik nog even aan metenDaWaN schreef op donderdag 12 april 2007 @ 21:17:
[...]
Wat is niet zo snel ? Ik moet zeggen dat het mij enorm meeviel hoe hard mijn coilgun schoot
ebay.de
ik vind het een heel tof topic om te volgen, heb al enkele mooie dingen gezien hier...
alleen blijkt de voeding bij de meeste projecten een probleem te zijn, heeft iemand al geexperimenteerd met een laspost icm dikke kabels?
mss dan een andere uitdaging om de puls sturing te maken die dergelijke stromen kan schakelen zonder meteen defect te gaan
alleen blijkt de voeding bij de meeste projecten een probleem te zijn, heeft iemand al geexperimenteerd met een laspost icm dikke kabels?
mss dan een andere uitdaging om de puls sturing te maken die dergelijke stromen kan schakelen zonder meteen defect te gaan
De stroom is het probleem niet, condensatoren leveren genoeg stroom, het is meer de schakelaar die lastig is, blijft gewoon een duur grapje.wursel2000 schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 17:25:
ik vind het een heel tof topic om te volgen, heb al enkele mooie dingen gezien hier...
Btw ik heb al maanden niets meer met mijn coilgun gedaan... Snelste meting die ik had was trouwens in de buurt van de 70km/u ofzo
Hallo,
Wij zijn voor ons profielwerkstuk bezig met een coilgun. We zijn eerst begonnen met een simpele coilgun met gebruik van een wegwerp camera maar deze ging steeds stuk. We hebben deze schakeling op internet gevonden en zijn bezig deze te bouwen. We komen er niet helemaal uit hoe we de spoel moeten aansluiten enz. Hopelijk heeft iemand nog tips of kent deze schakeling.
Dit is de schakeling die wij maken:

D (drain) in dit schema is de plus-pool van de bron.
S (source) is de aansluiting naar de spoel
G (gate) is voor het openen van de poort voor de DàS
De output en de gate moeten aan elkaar worden gekoppeld.
De Gnd (ground) moet worden gekoppeld aan de drain.
Groeten Willard en Richard
Wij zijn voor ons profielwerkstuk bezig met een coilgun. We zijn eerst begonnen met een simpele coilgun met gebruik van een wegwerp camera maar deze ging steeds stuk. We hebben deze schakeling op internet gevonden en zijn bezig deze te bouwen. We komen er niet helemaal uit hoe we de spoel moeten aansluiten enz. Hopelijk heeft iemand nog tips of kent deze schakeling.
Dit is de schakeling die wij maken:

D (drain) in dit schema is de plus-pool van de bron.
S (source) is de aansluiting naar de spoel
G (gate) is voor het openen van de poort voor de DàS
De output en de gate moeten aan elkaar worden gekoppeld.
De Gnd (ground) moet worden gekoppeld aan de drain.
Groeten Willard en Richard
Zover ik weet kunnen FETs niet op deze manier in paralel gebruikt worden. Hoe warmer ze worden hoe meer stroom ze gaan geleiden, de warmste zal dan nog warmer worden en uiteindelijk dood gaan. Meerdere FETs gebruiken verhoogd de maximale stroom wel maar niet evenredig met de hoeveelheid FETs.
Oeps, door elkaar gehaald, zie hieronder.
Oeps, door elkaar gehaald, zie hieronder.
[ Voor 8% gewijzigd door lemming_nl op 17-04-2007 07:26 ]
MOSFETs hebben juist de handige eigenschap dat hun weerstand (RDSon) hoger wordt naarmate ze warmer worden, en dus minder stroom gaan doorlaten.
Hmm, als je de url van het plaatje iets aanpast krijg je dit: http://members.home.nl/yja.wolters/Coilgun/Electronica.htm
Ik dennk dat het zo moet:
- de gate moet aan de output
- de drain moet aan de Plus pool van de bron
dan houd je S nog over, daarmee moet je volgens mij ongeveer dit doen:
S o----------oOOOOOOo-----o gnd
OOOO is de spoel
Ik heb zelf ook nog een vraag, ik heb 4 van deze gevonden, wat is hier de plus van en wat de min??
Plaatje 1:
Plaatje 2:

Plaatje 3:
Ik dennk dat het zo moet:
- de gate moet aan de output
- de drain moet aan de Plus pool van de bron
dan houd je S nog over, daarmee moet je volgens mij ongeveer dit doen:
S o----------oOOOOOOo-----o gnd
OOOO is de spoel
Ik heb zelf ook nog een vraag, ik heb 4 van deze gevonden, wat is hier de plus van en wat de min??
Plaatje 1:

Plaatje 2:

Plaatje 3:

[ Voor 75% gewijzigd door StapelPanda op 17-04-2007 14:14 ]
Bedankt, en zo hebben wij het er toch ook staan? Maar moeten de 2 grounds niet met elkaar bevestigd worden?
als ik je goed begrijp wil je je last tussen source en ground doen?
last altijd tussen drain en plus, anders krijg je rare dingen omdat je aanstuurt tussen gate en source ,zekers met zo een spoel met zulke stromen.
last altijd tussen drain en plus, anders krijg je rare dingen omdat je aanstuurt tussen gate en source ,zekers met zo een spoel met zulke stromen.
Kga dit topic even volgen, ook al snap ik er geen bal van
Btw, als je em hard wil laten knallen, tap je toch ff hoogspanning af

nog 2 videos gevonden:
http://www.youtube.com/watch?v=b4FtrEVmMyw
http://www.youtube.com/watch?v=m86gK-EOEsQ
Btw, als je em hard wil laten knallen, tap je toch ff hoogspanning af

nog 2 videos gevonden:
http://www.youtube.com/watch?v=b4FtrEVmMyw
http://www.youtube.com/watch?v=m86gK-EOEsQ
[ Voor 28% gewijzigd door thelion op 22-04-2007 14:13 ]
en waar wil je die energie in opslaan?thelion schreef op zondag 22 april 2007 @ 13:49:
Btw, als je em hard wil laten knallen, tap je toch ff hoogspanning af![]()
![]()
Je hoeft je dan geen zorgen meer te maken over energie opslag hoor
Bedoelde et als geintje
Of was je van plan om echt hoogspanning af te tappen?