Het Grote Coilgun Topic

Pagina: 1 ... 9 ... 17 Laatste
Acties:
  • 117.042 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
thelion schreef op maandag 23 april 2007 @ 23:10:
[...]

Bedoelde et als geintje :P

Of was je van plan om echt hoogspanning af te tappen? |:( 8)7
tuurlijk :Y)

maar vanavond ff met me scope achter mn aanstuurschakeling hangen

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willard|A
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-05-2007
We hebben de schakeling op deze manier gebouwd maar hij werkte niet:
http://img463.imageshack.us/img463/1261/coilgunschemaob3.gif

wanneer we er stroom op zette ging de led niet branden.
Ook werd de LM7812 heel erg heet, weet iemand of dit normaal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkrijgsman
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-09 11:58
Willard|A schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 18:12:
We hebben de schakeling op deze manier gebouwd maar hij werkte niet:
http://img463.imageshack.us/img463/1261/coilgunschemaob3.gif

wanneer we er stroom op zette ging de led niet branden.
Ook werd de LM7812 heel erg heet, weet iemand of dit normaal is?
Dat hij niet werkt zoals je verwacht hebt is niet zo leuk, maar vertel dan iig wat hij wel doet. Staat er b.v. wel spanning op de +ingang van je opamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik zie geen 100nF onstoringscondensatortje staan bij je 7812. Veel kans dat ie lekker aan het oscilleren is, zet die 100nF en het is opgelost.
Oscilleren is alsof ie té snel regelt, hij laat wat stroom door en merkt dat de spanning op de uitgang te hoog is, schakelt dan uit en dan is de uitgang weer te laag, enzoverder. Dan zit de uitgangsspanning op en neer te wapperen (op hoge frequentie), lopen er hoge stromen en gaat de 7812 kapot. Een elco kan dit meestal niet tegengaan, omdat een elco bij wat hogere frequentie's op niets meer trekt (dus kan de uitgansspanning lustig doorwapperen), een 100nF onstoringscondensator zal wel in staat zijn om de spanningsverandering van de uitgang voldoende te vertragen zodat ie niet oscilleert.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:12

DaWaN

'r you wicked ??

Ik gebruikte voor mijn coilgun een gewone PC voeding; dat werkte perfect gewoon :)
Voor mn IGBT's had ik een regelvoeding die tot 30V ging want die hadden net iets meer dan 12V nodig op hun gate :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• termination
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-07 20:17
Hallo allemaal.

Ik volg dit topic al een tijdje, mede omdat ik voor mijn PWS een coilgun aan het bouwen ben, en voor de lol natuurlijk.

Vraag 1:
Ik gebruik op het moment als ladertje een photoflash circuit. Dit levert met een beetje mazzel en een volle batterij zo'n 460V. Ik heb er dan 5 Photo cap's parallel aan hangen. Nu wilde ik ze in setjes van 2 in serie zetten om een hogere spanning te krijgen. Weet iemand hoe ik die flash circuits een beetje kan opvoeren, of een goedkope lader??? het moet echt low-budget zijn, en het liefste gevoed met 1.5 tot 9V.

Vraag 2:
Als ik meer dan 5 cap's aan mijn spoeltje hang dan kunnen ze hun lading niet optijd kwijt, en word mijn projectiel tegengehouden. Dit remt natuurlijk enorm. Gegevens van de spoel: L=0,56 mH R=0,65Ω en de draad diameter is 0,71 mm. Nu is de vraag, als ik een andere spoel maak, met dikker draad kan de lading dan sneller weg??? en hoeveel wikkelingen moet ik nemen, en hoe dik moet het draad zijn, enz, enz.

Ik weet het, veel vragen enzo, maar ik wil het wel goed hebben werken.

oja... de gegevens van de caps zijn: Rubycon Photoflash 330v 100μF of 120μF.

Groeten, Thom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
termination schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 13:39:
Hallo allemaal.

Ik volg dit topic al een tijdje, mede omdat ik voor mijn PWS een coilgun aan het bouwen ben, en voor de lol natuurlijk.

Vraag 1:
Ik gebruik op het moment als ladertje een photoflash circuit. Dit levert met een beetje mazzel en een volle batterij zo'n 460V. Ik heb er dan 5 Photo cap's parallel aan hangen. Nu wilde ik ze in setjes van 2 in serie zetten om een hogere spanning te krijgen. Weet iemand hoe ik die flash circuits een beetje kan opvoeren, of een goedkope lader??? het moet echt low-budget zijn, en het liefste gevoed met 1.5 tot 9V.

Vraag 2:
Als ik meer dan 5 cap's aan mijn spoeltje hang dan kunnen ze hun lading niet optijd kwijt, en word mijn projectiel tegengehouden. Dit remt natuurlijk enorm. Gegevens van de spoel: L=0,56 mH R=0,65Ω en de draad diameter is 0,71 mm. Nu is de vraag, als ik een andere spoel maak, met dikker draad kan de lading dan sneller weg??? en hoeveel wikkelingen moet ik nemen, en hoe dik moet het draad zijn, enz, enz.

Ik weet het, veel vragen enzo, maar ik wil het wel goed hebben werken.

oja... de gegevens van de caps zijn: Rubycon Photoflash 330v 100μF of 120μF.

Groeten, Thom.
1. Je kan een wegwerp camera niet ombouwen voor een hogere spanning, daar zijn de componenten simpelweg niet op gebouwt. Volgens mij is er wel iets van 1200V af te tappen voor de ontsteking van de lamp (middelste connectie van de lamp) maar die kan volgens mij helemaal 0 vermogen leveren dus ik weet niet of die het leuk vind als je die gebruikt om elcos op te laden.

2. Je kan meedere dingen doen:

Je kan het projectiel verzwaren -> langzamer projectiel, langere tijd nodig om uit de loop te komen

Inductie van spoel verminderen -> hogere stroom, kortere pulsduur.

De spanning van je condensatoren verhogen heeft geen zin, de pulsduur zal even lang zijn. Weet je trouwens zeker dat je pulsduur te lang is? Je spoel is niet zo heel erg groot voor je condensatoren.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• termination
Ik weet bijna zeker dat mijn pulsduur te lang is, want hoe meer ik er aan hang, hoe trager het ding uit de loop komt. Een zwaarder projectiel heb ik al geprobeerd. En hoe kan ik de inductie van mijn spoel verlagen??
Ik heb op Anothercoilgunsite inmiddels al een lader gevonden die 600V kan leveren uit 12-24V.
Is het toevallig mogelijk om twee photoflash circuitjes in serie te zetten?? Ik heb nog 50 van die dingen liggen dus kom ik er geen tekort.
Ook wil ik een grotere spoel wikkelen, maar als ik er eentje maak van 50 meter installatiedraad (1 mm dik) dan is er een hele grote *BOEM* zodra ik ze aansluit.
Ik wil dit graag weten voor ik peperduur koper ga kopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
termination schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 14:46:
Ik weet bijna zeker dat mijn pulsduur te lang is, want hoe meer ik er aan hang, hoe trager het ding uit de loop komt. Een zwaarder projectiel heb ik al geprobeerd. En hoe kan ik de inductie van mijn spoel verlagen??
Ik heb op Anothercoilgunsite inmiddels al een lader gevonden die 600V kan leveren uit 12-24V.
Is het toevallig mogelijk om twee photoflash circuitjes in serie te zetten?? Ik heb nog 50 van die dingen liggen dus kom ik er geen tekort.
Ook wil ik een grotere spoel wikkelen, maar als ik er eentje maak van 50 meter installatiedraad (1 mm dik) dan is er een hele grote *BOEM* zodra ik ze aansluit.
Ik wil dit graag weten voor ik peperduur koper ga kopen....
Om de inductie omlaag te krijgen kan je kleiner projectiel nemen (projectiel veroorzaakt inductie) of een kleinere spoel. Geen idee of je ze in serie kan zetten, aan de ene kant denk ik van niet maar aan de andere kant kan ik geen reden verzinnen waarom het echt niet zou kunnen.

Boem als je ze aansluit? Hoe bedoel je dat? Wat doet er boem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• termination
Als ik de spoel van installatiedraad aansluit op de condensator en de schakelaar aan zet, sluiten de condensatoren kort. Dat geeft een grote *BOEM* want het is wel stevig wat energie die er doorheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Ik zou even kijken wat er boem doet. Als het vervorming (lijkt me sterk met zo weinig energie) is dan is je spoel niet stevig genoeg. Als er ergens een vonk gemaakt wordt dan is je verbinding niet goed. Iets anders kan ik niet bedenken. Stroom maakt geen geluid. Mijn coilgun piekt rond de 30kA deze knalt ook maar dat komt door vervorming van de spoel, wanneer deze niet meer kan bewegen maakt het geen geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• termination
Het is niet de vervorming het is gewoon dat de spoel te weinig weerstand heeft en dat sluit de cap's kort. En, zoals je in de beginpost zei, geeft dat een behoorlijke *BOEM*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Zo is de kogel toch door de kerk, ik ga met een klasgenoot een coilgun bouwen :)

Vooralsnog 7x 2700uF 375VDC , 1x 400V 1800uF en 1x 375V 4700uF condensatoren van m'n oom gekregen, de eerste onderdelen :D (op te laden met een boost-converter dacht ik zo)

We hadden het plan om hem multistage te maken, 3 a 4 coils met 2 condensatoren per coil.

Ik neem aan dat we dan bv een mosfet nodig hebben van 800V die 2 condensatoren aan en uit schakelt, die we met een laag-voltage schakeling en lichtsluis kunnen aansturen?

Het probleem wat we dan met die mosfets krijgen is dat we een A rating nodig hebben, die berekenen d.m.v. Vc = V0e~(-t/RC). maar dan eerst de totale weerstand v.d. schakeling (en dus ook de mosfet ) nodig hebben. Dus wss zullen we eerst de weerstand van de schakeling waar de condensator in staat moeten meten en dan vervolgens de mosfet aanschaffen?

Mijn leraar zei dat als je het projectiel half zo lang maakt als de coil, wanneer hij vlak voor de coil staat de coil aan kan gaan (dmv de lichtsluis), en als hij dan helemaal in de coil is (vlak voor de helft) de coil uit zal gaan, waarna het projectiel verder reist, klopt dit?

Aangezien ik tot nu toe verschillende designs heb gezien, waarbij 1 met het projectiel even lang als de coil, zoals deze (ook in de startpost vermeldt) : http://upload.wikimedia.o.../f7/Coilgun_animation.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Er is redelijk wat discussie over de lengte van het projectiel en het varieert nogal wat het beste is. Het draait allemaal om het afstemmen van het projectiel op de spoel (en dat dan weer op de condensatoren als je een SCR gebruikt). Bij sommige spoelen en stromen zal een projectiel met de lengte van de spoel het beste zijn, bij andere korter, dat moet je zelf een beetje uitvogelen dmv experimenteren.

Het meten van de weerstand is erg moeilijk. De spoel zal een lage weerstand hebben waar de meeste meters moeite mee hebben. Het makkelijkste is zorgen voor ietwat overdreven aansluitingen (verwaarloosbare weerstand) en vervolgens de weerstand van de spoel uitrekenen en de weerstand van de mosfet uit de datasheet halen.

Ik hoop trouwens over 2 weken (dan ben ik helemaal verhuisd) mijn eigen coilgun weer op te kunnen bouwen. 3 stages, 2x IGBT en 1x SCR. Hopelijk kan ik dan mijn vorige snelheids record verbreken (73m/s met 21 gram projectiel).

[ Voor 15% gewijzigd door lemming_nl op 10-08-2007 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
Bedankt, dan gaan we eens aan de slag als school weer begint :) (t is voor t profiel werkstuk btw, vorige leraar wilde eerst met een 9V batterij en een klein coiltje aan de slag, maar ik ben niet van dat halve werk, en de leraar die we dit jaar krijgen ook niet :P)

Klinkt goed btw, 73m/s :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 21:05
Alweer een heel tijdje geleden dat ik hier gepost heb :)

ik ga opnieuw beginnen met mn coilgun, alles nieuw.
Ik hoop een min of meer mobiele versie te maken van de single stage coilgun van een anothercoilgunsite.

Nu heb ik twee vragen:
1. Hoeveel stroom kan een villard cascade leveren? Is dat gewoon dezelfde stroom als wat je trafo aan kan, of zitten er meer dingen aan vast?
2. Waar vind je in hemelsnaam die condensators die de man op anothercoilgunsite gebruikt.. 7600µF bij 400 volt.. ik kan ze nergens vinden, of voor belachelijk hoge prijzen. (170$ ofzo :S)

Ik zal binnekort mijn schema posten. Ik ben van plan het redelijk uitgebreid te maken... maybe microcontroller, maybe grafisch lcd :)

Beetje inactief... maar toch best aanwezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Nieuw zijn die condensatoren niet te betalen. Ik heb mijne (8200uF en 6000uF) op de duitse ebay gekocht voor 10 euro per stuk.

Een villard cascade wordt gelimiteerd door de grootte van je condensatoren. Netspanning is 50hz dus je kan maximaal 50x de capaciteit van de condensatoren per seconde doorsturen. Ik gebruik 400uF condensatoren zodat ik voldoende ruimte heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Bedankt lemming :)

Is daar ook nog een formule voor? Ik moet sowieso nog eens wat formules gaan zoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Geen idee of er een speciale formule voor een villard cascade is. Ik heb gewoon de condensator formule gebruikt (E = 0.5CU^2) en vervolgens met U*I = E gerekend wat ik minimaal nodig heb en vervolgens gewoon iets een stuk groter genomen. Zal niet helemaal correct zijn maar het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Stel, dat ik 800v, met 1A wil kunnen laden.
E = U*I(*t) = 800*1 = 800 Joule
Energie in m'n condensators:
E = 0.5CU^2 = 0.0025*640000 = 1600 Joule
Tijd om op te laden:
T : 1600 / 800 = 2 sec.

Of om de elko's in de cascade te berekenen:
800 = 0.5C * 640000 -> 0.5C = 800 / 640000 = 0.00125
dus C zou dan 0.0025 moeten zijn.. wat overeenkomt met 2500uF.. lijkt me sterk..

Of is die 1 Ampere zo hoog genomen? Nee toch, anders zou het opladen best lang duren.
En btw, zou het vermogen van de cascade dan op 800 Watt liggen..

het klinkt allemaal niet zo logisch, vooral omdat het volgensmij niet E=U*I is, maar E=U*I*t

edit:
Ik las net nog ff terug.. je had het over 50 keer per seconde. Zou dit dan betekenen 2500 / 50 = 50uF
Dat klinkt best goed.. Ik ben trouwens van plan om m ook vanaf een dc accu te kunnen laten draaien, dan moet ik zelf dus die frequentie genereren. Dan heeft het dus ook voordeel om de frequentie wat te verhogen, naar bijv 100hz. Of zouden de elkos dan niet meer kunnen ontladen?

edit2:
Ik blijf maar editen. Kwa tijd van ontladen, hoeveel invloed heeft condensatoren in serie zetten daarop? Want high voltage condensatoren met redelijke capaciteit en prijs zijn moeilijk te vinden. (Gaat nog steeds over de cascade)

[ Voor 33% gewijzigd door ceesietopc op 15-08-2007 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Zoals jij rekent is wel het idee ja. Ik heb elkos van 400uF gebruikt zodat ik met zo'n 8A kan laden. Denk er wel aan dat je elkos deze opstelling niet leuk vinden en ze dus waarschijnlijk geen lang leven hebben. Frequentie verhogen is ook een mogelijkheid, kan je 2x zo kleine condensatoren nemen. Elkos in serie zetten kan op zich maar je moet er dan wel zorgen voor weerstanden over de condensatoren (werkt als spanningsdeler) zodat niet 1 condensator alle spanning op zich neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Oke :)

Als je identieke elko's gebruikt, heb je die weerstanden dan ook nodig?

edit:
In mijn villard cascade , moet ik condensatoren hebben, die het voltage aankunnen. Er bestaan echter geen condensatoren met fatsoenlijke capaciteit bij een spanning van 800v. Wat nu?

Liever niet in serie, moet de condensator de hele spanning aankunnen?

edit:
http://www.anothercoilgunsite.com/nf-single.htm
Deze gebruikt in z'n pentupler cascade (hetzelfde als villard zover ik kan zien) 330v exemplaren om 800 volt op te leveren. Kan dit geen kwaad? En waar zijn die twee diodes voor op het eind?
Afbeeldingslocatie: http://www.anothercoilgunsite.com/img-schematic-pentupler1.gif

edit:
En jawel, de eerste versie van het schema :)
Linkje
Klein beetje uitleg:
S1: Algemene aan/uit knop. Zo gemonteerd dat als alles uitstaat, de condensator wordt ontladen (vandaar dat S1 twee keer voorkomt).
D8: Power-LED
S2: Laden aan of uit zetten
D6: Volledig geladen
S4: Ontladen aan of uit zetten
D7: Volledig ontladen
S3: Afvuur knopje

Dmv Relay1 stopt het laden automatisch op +/- 790 volt.
Heeft iemand nog op/aanmerkingen? Graag commentaar en tips!

edit:
Om zelf maar te beginnen met dingen die nog veranderd moeten worden:
- Op-Amp 1 kan niet rechtstreeks het relais schakelen. Daar moet dus nog een torretje tussen.
- Weerstand op de gate vergeten :x
- Diode over het relais

Edit:
In het volgende plaatje mijn voorlopig ontwerp van mn gatenbord. Redelijk simpel, ziet er alleen nog al rommelig uit.. ga het nog een keer doen, maar ik denk niet dat het veel uit maakt voor de werking..
De puntjes uit de vorige edit zijn meegenomen ;)
http://cees.ostrealyceum.net/coilgun/Board1.png

edit:
hier v2 van de lay out..
een stuk beter als v1 :)
http://cees.ostrealyceum.net/coilgun/boardv2.jpg
Wat me meevalt is dat er echt bijna geen elektronica mee gemoeid is, als je geen Ir poortjes enzo gebruikt... en dat ben ik niet van plan. Ik wil iets gaan doen met schroefdraad, zodat je de spoel over de loop schuift...

edit:
Gelijk ook maar een bedieningspaneeltje gemaakt. Alles, behalve de trigger, want die komt op een leukere manier ;)
http://cees.ostrealyceum.net/coilgun/paneel.jpg

[ Voor 158% gewijzigd door ceesietopc op 16-08-2007 22:54 ]

• naftebakje
  • Nu online
ceesietopc schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 21:12:
Oke :)

Als je identieke elko's gebruikt, heb je die weerstanden dan ook nodig?
...
Hangt er van af wat je identiek noemt, in theorie zou het kunnen, in de praktijk zit je altijd me flinke verschillen (elco's hebben niet voor niets 20% tolerantie), en er is geen mogelijkheid tot "zelfregulatie" (de interne weerstand zal zich niet zo dynamisch gedragen dat ervoor gezorgd wordt dat een ongelijke verdeling weer gelijkgetrokken wordt).
Zet die weerstanden daar maar, je kan met dergerlijke schema's beter geen risico's nemen.

Pentupler cascade is een cascade die de spanning 5 keer groter maakt...en dat kan uiteraard met een villard cascade. Elke condensator neemt 1/5 van de spanning over zich, 800/5 = 160V, je moet bij een villard de condensatoren nemen zodat ze het dubbel aankunnen, vandaar 330V exemplaren (bekijk aub nog eens de therie, er is genoeg van te vinden, zodat je goed weet wat je doet).

[ Voor 22% gewijzigd door naftebakje op 16-08-2007 23:05 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
tuurlijk.. pentupler -> penta.. |:(

Dus: Als je meerdere condensatoren in serie zet, moet je weerstanden gebruiken om te zorgen dat over beide condensatoren dezelfde spanning staat. Dit is in de villard niet nodig (waarom niet? vanwege de diodes er tussen?), maar bij mijn condensatorbank zeker wel?

Naja ik ga nog eens zoeken, zoals je had aangeraden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
ceesietopc schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 08:12:
tuurlijk.. pentupler -> penta.. |:(

Dus: Als je meerdere condensatoren in serie zet, moet je weerstanden gebruiken om te zorgen dat over beide condensatoren dezelfde spanning staat. Dit is in de villard niet nodig (waarom niet? vanwege de diodes er tussen?), maar bij mijn condensatorbank zeker wel?

Naja ik ga nog eens zoeken, zoals je had aangeraden. ;)
Bij een villard moeten de condensatoren de ingangs spanning aankunnen. Bij 230V is dit dus 322V->360V condensatoren. Wil je 800V op de uitgang zou ik het 2x verdubbelen vanaf 142V zodat je weg kan komen met 250V condensatoren. (je hebt dan 4 condensatoren in je villard welke allemaal 1/4e van de spanning op zich nemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Dat is precies hoe het nu in het schema staat ;)

Kan het voorkomen dat door de onderlinge verschillen de ene condensator meer spanning voor zn rekening gaat nemen als de ander?
En moet er in mn condensator bank nou een weerstand bij of niet? (2 in serie) lijkt me nogal nadelig voor je stroom.

edit:
Versie 2 van het schema..
De dingen die ik net genoemd heb, + een foutje dat het relais ging klapperen.. Nu een soort flip flop configuratie met twee relais.
http://cees.ostrealyceum.net/coilgun/Coilgun2.png

edit:
Toen ik aant zoeken was over die weerstanden parallel aan de condensatoren, kwam ik weer eens uit bij Barry ;) http://www.coilgun.info/theory/capacitors2.htm
Het maakt dus niks uit of ik mn condensatoren in serie zet of parallel voor de energie. Opzich hartstikke logisch, maar nog nooit over nagedacht }:O Voor de ontlaad tijd maakt het wel uit..

Dillemma.. alles bouwen op 400volt heeft wel zo z'n voordelen.

[ Voor 56% gewijzigd door ceesietopc op 17-08-2007 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Dat ontwerp wat ik had, gaat wss de prullenbak in..
Om een reden die hier niet echt in detail genoemd mag worden, maar het komt er op neer dat het allemaal te veel ruimte in beslag neem.

Ik heb weer een vraag:
Om de laadtijd van een Condensator uit te rekenen, heb ik gevonden dat je t=5RC moet aan houden. Maar wat als je nou geen R hebt? Bij een villard cascade heb je bijvoorbeeld geen extra weerstand nodig, en bij een boost-converter ook niet.. Hoe reken ik het nu uit?

de manier van een paar posts terug (E=U*I) is niet echt te gebruiken, want die houdt geen rekening met de weerstand van de condensator, het opladen zou lineair gaan volgens die formule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-04-2021

Niekk

Human-readable is relatief

Iemand had ooit een coilgun gemaakt van 1216J, op 15200 uF en 400V. _/-\o_

Nou wil ik dezelfde aantal Joules hebben, op 20 V.. Volgens mijn berekening heb ik dan 608000 uF nodig.. Klopt dat ? en waar kan ik eht beste zulke elco's vandaan halen ? (Conrad is best duur .. :( )

edit: met "zulke elco's" bedoel ik dan niet een elko van 608000 uF, maar een elco van bv 10000, die ik dan een paar neem. Van 20v natuurlijk ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Niekk op 01-09-2007 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
Volges mij kan je wel op 100V 68000 uF krijgen, maar waarom wil je op 20V werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Ga lekker highvoltage, ik had 7200uF aan 385V aan elco's en dat was genoeg om een spijker op zo'n 60 km/u te krijgen op 125V ofzo.. We hadden dus nog ruim over. Ik weet niet wat je van plan was af te gaan schieten maar het is slim om niet te groot te beginnen. Wij hadden 2 IGBT's van 150A piek elk parallel staan, die kostte maar zo'n 4 euro per stuk nieuw. Later heb ik nog wat ge-experimenteerd met een SCR van 680A maar onze spoel en projectiel waren niet zo efficient meer op voltagens hoger dan 125V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Okeej.. Dus dan zou ik met ...
2x 4700uF @ 100v wel een heel eindje komen ?
Hoger als 100v wil ik niet gaan ..
Redenen:
1) kan niks aanraken, te lijp voor broertjes enal ..
2) spoelen worden dan inefficient (meer isolatie om spoeldraad, en waar isolatie is, is geen stroom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Niekk schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 22:02:
Okeej.. Dus dan zou ik met ...
2x 4700uF @ 100v wel een heel eindje komen ?
Hoger als 100v wil ik niet gaan ..
Redenen:
1) kan niks aanraken, te lijp voor broertjes enal ..
2) spoelen worden dan inefficient (meer isolatie om spoeldraad, en waar isolatie is, is geen stroom)
100V wil je ook niet aanraken, krijg je een enorme opdonder van.

Ze worden inefficienter maar dat is over het algemeen niet vanwege de isolatie. Sommige mensen gebruiken inderdaad van dat standaard installatie draad maar als je spoel(/wikkel)draad neemt dan is de isolatie te verwaarlozen. De toename in inefficientie is de hogere snelheid, het wordt steeds moeilijker de energie er goed in te krijgen. Daarom halen ze op lage spanningen meestal een hogere efficientie, het timen wordt makkelijker en voorspelbaarder. Helaas kan je op 20V niet hetzelfde resultaat bereiken als op 400V (met dezelfde energie) je moet dan met 1000 stages gaan werken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Ik heb het erover gehad mijn mijn vader, en die zijn zooo bezorgd.. Ik mag niet met meer dan 42 volt werken ..

Hoeveel uF heb ik dan nodig ? Het enige wat ik er mee wil bereiken is door een papiertje knallen ofzo. Standaard a4 ofzo, en hoe krachtiger hoe leuker :) maar meer als door een kartonnetje is niet nodig voor mij ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Niekk schreef op zondag 02 september 2007 @ 14:17:
Ik heb het erover gehad mijn mijn vader, en die zijn zooo bezorgd.. Ik mag niet met meer dan 42 volt werken ..

Hoeveel uF heb ik dan nodig ? Het enige wat ik er mee wil bereiken is door een papiertje knallen ofzo. Standaard a4 ofzo, en hoe krachtiger hoe leuker :) maar meer als door een kartonnetje is niet nodig voor mij ..
Mijn eerste coilgun was 10000uF op 35V, een spoel van iets van 200 wikkelingen en een gewone 230V schakelaar, werkt prima door dat A4tje ga je met gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

yay! da's nog eens goed nieuws :)
Ik zit te kijken hier in de conrad gids, maar zjin er niet goeiekopere plekken om dat soort elco's te kopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
Je zou kunnen googlen, maar condensatoren zijn denk ik nu eenmaal vrij duur.

In oude PC's kan je per 350W voeding 2 stuks krijgen geloof ik, iets van 470 uF, wel 250V, ik weet niet of die t ook op 42V doen?

Anders de kringloopwinkel (TV's), vliegenmeppers, advertentie op marktplaats/VA ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Ok, bedankt :)
Ik heb hier nog 3 10.000 uF elco's liggen, maar die zijn ong. 50 jaar oud . En in die tijd nooit meer gebruikt .

Gaat dat dan werken ? of meot ik die eerst nog een 'speciale behandeling' geven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Dutch_Razor schreef op zondag 02 september 2007 @ 19:48:
Je zou kunnen googlen, maar condensatoren zijn denk ik nu eenmaal vrij duur.

In oude PC's kan je per 350W voeding 2 stuks krijgen geloof ik, iets van 470 uF, wel 250V, ik weet niet of die t ook op 42V doen?

Anders de kringloopwinkel (TV's), vliegenmeppers, advertentie op marktplaats/VA ;)
Elcos en condensatoren kunnen altijd lagere spanningen dan hun maximum hebben dus dat gaat goed.
Niekk schreef op maandag 03 september 2007 @ 17:59:
Ok, bedankt :)
Ik heb hier nog 3 10.000 uF elco's liggen, maar die zijn ong. 50 jaar oud . En in die tijd nooit meer gebruikt .

Gaat dat dan werken ? of meot ik die eerst nog een 'speciale behandeling' geven ?
Volgens mij moet je die eerst heel langzaam opladen (1M weerstand ofzo ervoor), dan schijnen ze het beter te doen. (en dan nog heb je kans dat ze gewoon dood zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Ok.

Heb nu goeie elco's gekocht, die oude lijken ..
Ik heb nu 3x 63v 10.000uF elco's,
een trafo van 220->30v (dus dat zal dan gelijkgericht 45v zijn ?).
Kom ik daar ver mee?
En heeft iemand nog tips voor hoe ik het beste een spoel kan draaien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terb
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:03
Na ongeveer een half jaar dit topic in de gaten gehouden te hebben en van alles te hebben gelezen over de coilgun, ga ik deze (mits goedgekeurd door mijn leraar) ook een bouwen voor mijn profielwerkstuk :)

Ik ga denk ik beginnen met lage voltages (30v?) dan kan ik altijd nog hoger gaan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
terb schreef op zondag 09 september 2007 @ 19:16:
Na ongeveer een half jaar dit topic in de gaten gehouden te hebben en van alles te hebben gelezen over de coilgun, ga ik deze (mits goedgekeurd door mijn leraar) ook een bouwen voor mijn profielwerkstuk :)

Ik ga denk ik beginnen met lage voltages (30v?) dan kan ik altijd nog hoger gaan :).
Ik moet ook binnenkort aan profielwerkstuk gaan beginnen. Morgen kijken of ik toestemming krijg voor mijn onderwerp: Tesla Coil. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Ik ben ook bezig, ben ondertussen gesettled in Enschede en heb wat tijd vrij voor mijn coilgun en de EL contest. Eerst maar eens de coilgun omdat mijn ELcontest ding mij helemaal kapot frusteerd. Mijn eerste stage gaat 35200uF worden op 360V. Deze stage gaat geschakeld worden met een van mijn IGBTs waarmee ik 1200A piek moet verkrijgen. Op het moment moet ik nog spoeldraad en koper hebben voor de verbindingen tussen de condensatoren. Dat laatste is vooral nog even een probleem. Ben vrijdag naar de TCO geweest hier op de UT en voor 15x2mm koper vroegen ze 70 euro per kilo :| Grotere staven waren goedkoper maar die zijn weer veel te groot dus ik moet nog even kijken hoe ik dat ga fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Maar denken jullie dat ik met die specs van hierboven, 3x 10.000uF op 30v (gelijkgericht wss 45 ???? ) ver zal komen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

monnick schreef op zondag 09 september 2007 @ 20:11:
[...]

Ik moet ook binnenkort aan profielwerkstuk gaan beginnen. Morgen kijken of ik toestemming krijg voor mijn onderwerp: Tesla Coil. :P
LoL raad eens waar ik het over ga houden, dual resonant solid state tesla coils :P Komt nog misschien een topic over.

@ lemming waarom gebruik je niet gewoon aluminium plaat. Het is maar een fractie slechter.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
dalus schreef op maandag 10 september 2007 @ 16:09:
[...]

LoL raad eens waar ik het over ga houden, dual resonant solid state tesla coils :P Komt nog misschien een topic over.

@ lemming waarom gebruik je niet gewoon aluminium plaat. Het is maar een fractie slechter.
LeuK! :)

Vandaag naar de Natuurkunde leraar / TOA gegaan en ons onderwerp is goedgekeurd. :P De TOA kon het niet laten om meteen wat lucht te ioniseren met een hele oude transformator. De transformator die we zelf nodig hebben krijgen we waarschijnlijk nog vergoed ook. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
My first coilgun! :D Afbeeldingslocatie: http://img218.imageshack.us/img218/9442/coil003sd9.th.jpg

Ok allemaal uitgelachen? :P

Deze schoot op 12 V een batterij +- 3 a 4 cm ver weg. (edit: van de coil gezien, hij komt de loop dus niet uit)

Zo nu op naar fase 2, een "iets" grotere coilgun :D

[ Voor 8% gewijzigd door Dutch_Razor op 18-09-2007 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Ok ..

Ik had ergens gelezen dat er een paar manieren zijn om op precies de goede moment de stroom over de spoel uit te schakelen, een daar van was "Timed Capacitator Discharge" ofzoiets.

Die "theorie" komt er op neer dat je dan precies kan berekenen hoelang het duurt voor de 'projectiel' in het midden van de spoel is.

Nu is mijn vraag: wat is die berekening ?
wat ik graag zou willen weten is hoeveel de ruimte tussen het midden van de spoel en de neus van mijn projectiel moet zijn.
Want wat ik dus wil is dat alle Caps helemaal leeg zijn voordat de projectiel voorbij het midden van de loop is, want dan kom ik (denk ik) het verst.

Ik heb nu een coilgun met 3x 10000uF elco's, en daar kwam ik met gemak door een papiertje heen, maar wat ik dadelijk wil doen is een spijker (spijker zonder de slagkop, dus zeg maar een scherp staafje) in een stuk hout vast kan schieten. Daarvoor wil ik dus eerst precies die berekening weten, want het voordeel is namelijk dat als zo'n berekening bestaat, ik geen Thyristor ofzo nodig heb (= alleen stroom verlies .. ).

------

Andere vraag:
weet iemand waar ik heeeeeeeeeeeele kleine volt metertjes kan halen ?
Want dan kan ik aan mijn kastje (ja ik bouw het in een kastje, is voor Profiel ws) kan aflezen hoe hoog het voltage is, en of het "al" hoog genoeg is om te schieten .
Dus zeg maar een LCD schermpje van 1 cm hoog en 3 cm lang ofzo, die maar een cm dik is (of minder?) die ik dan makkelijk kan aansluiten zonder dat ik de kap van mijn coilgun eraf moet halen om de stroom te meten, want dan bouw ik die namelijk gewoon in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Niekk schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 15:53:
Andere vraag:
weet iemand waar ik heeeeeeeeeeeele kleine volt metertjes kan halen ?
Want dan kan ik aan mijn kastje (ja ik bouw het in een kastje, is voor Profiel ws) kan aflezen hoe hoog het voltage is, en of het "al" hoog genoeg is om te schieten .
Dus zeg maar een LCD schermpje van 1 cm hoog en 3 cm lang ofzo, die maar een cm dik is (of minder?) die ik dan makkelijk kan aansluiten zonder dat ik de kap van mijn coilgun eraf moet halen om de stroom te meten, want dan bouw ik die namelijk gewoon in.
Kun je niet een (of meerdere) ledje(s) maken die aangeeft dat de spanning hoog genoeg is?

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dutch_Razor schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 21:52:
My first coilgun! :D [afbeelding]

Ok allemaal uitgelachen? :P

Deze schoot op 12 V een batterij +- 3 a 4 cm ver weg. (edit: van de coil gezien, hij komt de loop dus niet uit)

Zo nu op naar fase 2, een "iets" grotere coilgun :D
Lol die is echt _veel_ te groot :P
Begin eens met een +/-5mm loop ofzo en een m4 boutje als projectiel, dat werkt nog redelijk op lage spanningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Gwannoes schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 16:04:
[...]

Kun je niet een (of meerdere) ledje(s) maken die aangeeft dat de spanning hoog genoeg is?
nee ik wil graag weten hoe hoog de spanning is ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 16:13:
[...]

Lol die is echt _veel_ te groot :P
Begin eens met een +/-5mm loop ofzo en een m4 boutje als projectiel, dat werkt nog redelijk op lage spanningen.
Thx, maar we hadden t eigenlijk maar gewoon in elkaar geflanst om aan de leraar te laten zien hoe een coilgun werkt (en natuurlijk vergeet ik dat ding mee te nemen, en werkt t 3D model niet, dus "meneer, heeft u een krijtje?" 8)7 )

Zou een 13mm projectiel wel werken als je 375V 2700uf condensator per coil zet? Of zou ik dan beter toch iets kleiners kunnen nemen?

• dalus

dalus

Firing Sparks

Dan moet je eerst weten waar je mee gaat schakelen, als je met een scr werkt moet de projectiel grote op de cap en coil zijn afgestemd. Met een igbt kun je de lengte van de puls regelen, dan kun je beter een te klein projectiel hebben dan te groot.

High Powered Madness

• Dutch_Razor
Bedankt voor t antwoord, ik was van plan met een IGBT te gaan schakelen, aangestuurd door een fotodiode.

Dus liever de diameter van het projectiel te klein dan te groot? Ik zag op anothercoilgunsystems dat hij ook met 5mm projectielen werkte, ik dacht eerst dat ie ook rond de 1 - 1,5 zat, zeker verward met iemand anders.

Misschien nog een hele noob vraag (maar mijn natuurkundeleraar wist het ook niet), een condensator heeft van wat ik begrijp meestal een aantal seconden nodig om op te laden, als je de 2e stage pas gaat laden wanneer de fotodiode t signaal geeft is ie dus grandioos te laat, zou je van te voren het ciruit aan moeten zetten zodat er power verloren gaat (dus alle condensatoren tegelijk laten opladen, hoe verder de stage zit hoe meer er verloren gaat), of is het mogelijk om de condensatoren via een ander circuit op te laden waarna ze worden overgezet op het fotodiodeciruit?

• dalus

dalus

Firing Sparks

Kijk hier eens, de caps zijn van elkaar gescheiden d.m.v. een diode en dit heeft ook het voordeel dat je alle caps met een lader kunt opladen en individueel ontladen.
Met je foto diode kun je het beste een 555 timer triggeren zodat je de aan tijd kunt regelen zodat de spoel uitschakelt wanneer het projectiel in het midden is.
Over het projectiel, zorg voor groeven die de eddy stromen onderbreken. Met mijn coilgun werd het projectiel al heet na 3 keer schieten.
En als je het nog complexer wilt aanpakken moet je dit maar een gaan lezen http://wiki.4hv.org/index.php/Coil_gun

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
Bedankt, ik zal eens naar de 555 timer en de link kijken :)

T lijkt btw wel alsof er nog een link in je post hoort te staan (over de caps gescheiden dmv diode) , klopt dit of lees ik t verkeerd? Gebeurt mij altijd dat ik de links vergeet in te voegen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het opwekken van hoogspanning d.m.v. een bobine (soort van transformator in een auto). Mijn natuurkunde docent raadde ons dit aan als geschikt alternatief voor een trafo. Hij zegt dat je er spanning tot zo'n 25.000 V mee kan opwekken.
Ik heb eens wat gezocht op internet maar eigenlijk vind ik vrij weinig over de bobine om hoogspanning mee te op te wekken. Alleen in de context van auto's..... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

/googlemode

Als ik jou was zou ik toch beginnen met een flyback als voeding voor een teslacoil, met een zvs driver heb je dan al 250 wat aan 30KV

Weet je zeker dat je niks solid state gaat doen, is tenminste wat voorspelbaarder en je kunt er dingen mee doen die met een normale teslacoil niet mogelijk zijn. klik

[ Voor 29% gewijzigd door dalus op 24-09-2007 18:40 ]

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
Thx, ik zal t eens voorleggen aan mn natuurkunde leraar :D
monnick schreef op maandag 24 september 2007 @ 18:14:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het opwekken van hoogspanning d.m.v. een bobine (soort van transformator in een auto). Mijn natuurkunde docent raadde ons dit aan als geschikt alternatief voor een trafo. Hij zegt dat je er spanning tot zo'n 25.000 V mee kan opwekken.
Ik heb eens wat gezocht op internet maar eigenlijk vind ik vrij weinig over de bobine om hoogspanning mee te op te wekken. Alleen in de context van auto's..... :(
Bedoel je deze?

http://www.penguinslab.com/ignitioncoil.htm

[ Voor 53% gewijzigd door Dutch_Razor op 24-09-2007 19:11 ]

• Niekk

Niekk

Ok.. Ik heb nu een coilgun gemaakt, maar ik zou graag willen weten hoe snel de spijker uit de loop schiet. Heeft iemand daar iets slims op bedacht ? want ik heb een filmpje gemaakt met een digitale camera, maar hij gaat te snel daarvoor. Een hogesnelheidscamera kopen/huren lijkt me ook weer zo duur.

• dalus

dalus

Firing Sparks

Twee lichtsluizen op een pc'tje werkt goed genoeg

High Powered Madness

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Niekk schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 12:50:
Ok.. Ik heb nu een coilgun gemaakt, maar ik zou graag willen weten hoe snel de spijker uit de loop schiet. Heeft iemand daar iets slims op bedacht ? want ik heb een filmpje gemaakt met een digitale camera, maar hij gaat te snel daarvoor. Een hogesnelheidscamera kopen/huren lijkt me ook weer zo duur.
Omhoogschieten en kijken hoe hoog hij komt? 8)7
Dan alleen de wrijving nog :|

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• Niekk

Niekk

Heey, dat is misschien wel een goed idee. Want als je 'em omhoog schiet, weet je de hoogte, daar haal je dan 9,81 "vanaf" (plat gezecht, maar dat is de zwaartekracht dus ;) ).. Moet lukken. Is er iemand die dat al eens eerder heeft gedaan zo ?

• naftebakje
  • Nu online
Geen ervaring, maar ik zie wel een probleem om die maximaal bereikte hoogte te meten. Een fototoestel instellen op lange sluitertijd, zwarte achtergrond met maatstreepjes en wit projectiel, is misschien interessant om die hoogte te kunnen bepalen.

• Niekk

Niekk

eeeej da is misschien wel een goed idee ja!!!
Ik denk dat als ik het buiten met lange sluitertijd doe, en dan een duimstok erlangs ofzo, moet ook lukken ? (want ik heb t ook binnen gedaan, maar er zit nu wel een deuk in het plafond daardoor :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Niekk schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 21:16:
eeeej da is misschien wel een goed idee ja!!!
Ik denk dat als ik het buiten met lange sluitertijd doe, en dan een duimstok erlangs ofzo, moet ook lukken ? (want ik heb t ook binnen gedaan, maar er zit nu wel een deuk in het plafond daardoor :(
Lijkt mij wel lastig: buiten, en met een lange sluitertijd. Ik denk dat je sensor(of filmpje) al snel verzadigd raakt (overbelicht). Moet je even goed over nadenken.
Een zwarte achtergrond , zoals naftebakje al voorstelde, helpt inderdaad al.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Gwannoes schreef op zondag 30 september 2007 @ 13:23:
[...]

Lijkt mij wel lastig: buiten, en met een lange sluitertijd. Ik denk dat je sensor(of filmpje) al snel verzadigd raakt (overbelicht). Moet je even goed over nadenken.
Een zwarte achtergrond , zoals naftebakje al voorstelde, helpt inderdaad al.
Ja dat was dus wat ik merkte .. heb t uiteindelijk op het oog gedaan, mijn broertje laten schieten, en de hoogte heb ik goed kunnen bepalen. Nu moet ik alleen nog weten hoe ik het precies uitreken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Nja, ik schiet nu hier mee door papier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me serieus af waar je die grote condensatoren vandaan haalt. Ik heb op internet gezocht, maar ik denk niet dat dat de beste plek is.

Kan iemand me hier op weg helpen waar je condensatoren a 400v kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 11:15:
Ik vraag me serieus af waar je die grote condensatoren vandaan haalt. Ik heb op internet gezocht, maar ik denk niet dat dat de beste plek is.

internet :+

Nieuw zijn de grote bijna niet te betalen, je moet geluk hebben dat er wat op marktplaats of ebay staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niekk schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 16:34:
Nja, ik schiet nu hier mee door papier :)
Met zo'n dun projectiel zou ik een veel dunnere loop nemen, hoe beter hij bij het projectiel aansluit, hoe beter de prestaties. Luchtruimte is verloren energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terb
Ik heb nu een 32000 uF @ 30V elco gekregen van iemand en een andere waar op staat:
S.L.C.E
Compact.SP
15m(M) 160-
22,1A 85 C (van graden celcius)
554 LL
89221

Is er iemand die hier iets uit kan halen :p. Dus de capaciteit en het voltage? 554V en 89221uF lijkt mij een beetje veel, hij is namelijk niet heel veel groter dan de 32000uF @ 30V

En ze zijn al lang niet meer gebruikt zei degene waarvan ik ze heb geleend. Hoe moet ik deze dan de eerste keer opladen? Ik dacht met een weerstand ervoor, maar welke waarde moet je dan ongeveer nemen?

[ Voor 10% gewijzigd door terb op 08-10-2007 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Die van mij (10.000uF , 63V) heb ik gehaald op www.conrad.nl .
Daar hebben ze ook eigenlijk alle soorten wel. ook voor 400v wel denk ik .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Heb hier een cap liggen van conrad 3300uF 350V kost wel 60 euro dacht ik. Was de zwaarste die ze hadden.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor

Kijk eens bij mensen die met grote motoren werken zoals in bedrijven met transportbanden, daar heb ik die van mij vandaan. IK kan je t type opzoeken kan je ze ook online bestellen maar t kost nieuw rond de 25€ per stuk, 375V, 2700uF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
terb schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 16:42:
Ik heb nu een 32000 uF @ 30V elco gekregen van iemand en een andere waar op staat:
S.L.C.E
Compact.SP
15m(M) 160-
22,1A 85 C (van graden celcius)
554 LL
89221

Is er iemand die hier iets uit kan halen :p. Dus de capaciteit en het voltage? 554V en 89221uF lijkt mij een beetje veel, hij is namelijk niet heel veel groter dan de 32000uF @ 30V

En ze zijn al lang niet meer gebruikt zei degene waarvan ik ze heb geleend. Hoe moet ik deze dan de eerste keer opladen? Ik dacht met een weerstand ervoor, maar welke waarde moet je dan ongeveer nemen?
Wat ik heb kunnen vinden:
SLCE was de fabrikant (Societe Lavalloise De Condensateurs Electrochimiques), maar die is rond 2004 failliet gegaan. De kans om nog een datasheet te vinden is dus niet zo groot.
De 15m 160 zou dan 15000uF/160V zijn.
De 22.1A 85C betekend een maximale rimpelstroon van 22A bij 85 graden.
De 554LL 89221 zullen dan wel iets als het fabrikantnummer zijn.

Als je die elco voor het eerst gaat laden doe je dat het eenvoudigst met een regelbare voeding. Stel die in op bijvoorbeeld 0.5A en regel dan de spanning op. Na verloop van tijd moet de laadstroom naar 0 terug lopen. Is dat niet zo is je elco niet meer bruikbaar. Heb je alleen een voeding met een vaste spanning reken je de weerstand uit (U/I=R). Let wel op de belastbaarheid van je weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terb
hmm, duidelijk.
Mij leek die m een beetje vreemd, maar nu ik er over nadenk is het "hardstikke" logisch :p.

15 milifarad wordt het dan, dus 15000 uF. Bedankt.
Dan ga ik binnenkort een regelbare voeding regelen. Op school hebben we er genoeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo mensen,

Ik dus ook bezig met een coilgun. Ik gebruik een 22000uF condensator van 63v, die ik op 25v oplaad. De projectielsnelheid is dan 5M/s. Nou heb ik een vraag, is er een veilige manier om mijn condensator op bijvoorbeeld 50v op te laden? Ik weet namelijk dat boven de 30/40 volt de boel gevaarlijk begint te worden, maar ik lees hier vanalles over spanningsverdubbelen via trafo's ofzo en 400v uit een batterij. Ook had Sprite_tm het op pagina 2 over een totempole waarmee je veilig met 400V kon werken. Ik heb nog nooit van een totempole oid gehoord.

Kan iemand mij misschien uitleggen hoe jullie veilig op 30+V werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 23:06:
Hallo mensen,

Ik dus ook bezig met een coilgun. Ik gebruik een 22000uF condensator van 63v, die ik op 25v oplaad. De projectielsnelheid is dan 5M/s. Nou heb ik een vraag, is er een veilige manier om mijn condensator op bijvoorbeeld 50v op te laden? Ik weet namelijk dat boven de 30/40 volt de boel gevaarlijk begint te worden, maar ik lees hier vanalles over spanningsverdubbelen via trafo's ofzo en 400v uit een batterij. Ook had Sprite_tm het op pagina 2 over een totempole waarmee je veilig met 400V kon werken. Ik heb nog nooit van een totempole oid gehoord.

Hoe bedoel je veilig? Je moet gewoon zorgen dat je er met je vingers vanaf blijft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 23:06:
...
Helaas, mijn overtuiging is dat dat onmogelijk is. Je kan veilig met iets werken, als je zelf de gevaren kan inschatten, en zelf de manier van werken kan bedenken om de risico's te minimaliseren. Als je goed weet waar je mee bezig bent, is dat soms al moeilijk genoeg.

Bij zaken met gevaarlijke spanningen, altijd uitschakelen als je even weg bent (ook voor 15 seconden), zorgen dat mensen in je omgeving weten dat je even niet mag gestoord worden (als ik op een voeding met netspanning en 380V DC zit, mag men gerust alles proberen om me te laten schrikken, ik ga niet bewegen. Maar men mag me dan wel totaal niet aanraken, of het is hun beste dag niet). Als iemand iets komt vragen, kijk ik niet op tot ik weet dat alles veilig is. Voor je een signaal meet, altijd kijken of je meettoestel geschikt is (netspanning op een oscilloscoop is meestal maximum, veel hoger kan je best niet gaan). Nooit besparen op beveiligingen, en ook bij testen niet zomaar een beveiligend element uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Makkelijkste manier om je elco's tot een hoge spanning op te laden is met een Variac (variable trafo) en een spanningsverdubbelaar.

En pas inderdaad op, ik had op sommige punten van mijn schakeling gewoon open en bloot 375V staan maar dat kan ik niet aanraden, ik heb één keer kortsluiting gemaakt en toen laste mijn aansluitingen vast met een hoop gekraak en vonken, goed geschrokken en gelijk even geisoleerd.... Don't try this at home ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Ik heb een vraag die eigenlijk niet echt in dit topic thuishoort maar hem hier toch maar stel omdat ik hem niet waardig vind om een apart topic voor aan te maken.
Voor ons profielwerkstuk zijn wij bezig een Tesla-coil te bouwen. Nu hebben we al een condensator, trafo (bobine 30kV) en een primaire spoel (diameter 12mm, lengte 5m koperpijp), nu hebben we als belangrijk element natuurlijk nog een secundair spoel nodig van heel wat wikkelingen. :)
We zijn van plan de spoel te wikkelen rond een PVCbuis met een diameter van 10 cm, we willen dit doen met 0,5 mm gelakt koperdraad. De spoel moet een hoogte hebben van +- 50 cm.
Een simpele berekening toont dan aan dat we zo'n 320 meter koperdraad nodig hebben. Nu is mijn vraag of iemand een idee heeft waar we dit het beste kunnen kopen? :/
Conrad verkoopt eigenlijk alleen erg kleine rolletjes van 35 meter, en om daar nou 320/35 rolletjes van te kopen lijkt me (te) prijzig. :P
Dus als iemand een idee heeft graag, nogmaals het gaat om: 320 m koperdraad (gelakt) van 0,5 mm dikte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Voor mijn coilgun heb ik een oude ringkern trafo afgewikkeld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
DaWaN schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 19:46:
Voor mijn coilgun heb ik een oude ringkern trafo afgewikkeld :P
Ja, daar zat ik ook al aan te denken. Maar wij hebben geen trafo's op school die uit elkaar mogen, althans geen waar genoeg draad in zit. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
Btw ik heb nog 3 kleine (noob?) vraagjes, onderstaande voltage charging boosconverter ciruit ziet er interessant uit, vooral omdat de onderdelen bij de Conrad zo rond de 10 euro kosten. Bij het bovenaan deze pagina gegeven circuit zit nog een PIC, alhoewel t op zich minder solderen is moet ik dan wel de PIC programmeren.

Nu vroeg ik mij af of +Cap Voltage hier naar de pluspool van de coil moet, of dat deze nog naar een andere condensatorbank moet? Lijkt mij onwaarschijnlijk maar op t totaalcircuit staat weer +HV1 en +HV2 die vervolgens naar een cap bank lopen.

Hier het boostconverter schema:
http://anothercoilgunsite.com/img-schematic-boost-c.gif

en het totaalschema: http://anothercoilgunsite.com/img-schematic-acg188-p2.gif

2e vraagje: bij de Conrad maakt men onderscheid tussen verschillende wattages voor weerstanden, ik neem aan dat ik behalve voor de regelbare R3 1M(ohm?) weerstand allemaal 5W kan pakken aangezien het een low voltage circuit is, klopt dat?

Ten slot, de condensatoren (behalve de high voltage bank die op de coil zit), hoeven die slechts Vreg van 12 volt aan te kunnen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
monnick schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 16:58:...
Dus als iemand een idee heeft graag, nogmaals het gaat om: 320 m koperdraad (gelakt) van 0,5 mm dikte. :)
Ik zou bij jou in de buurt een bedrijf zoeken welke transformatoren of motoren wikkelt en kijken of je met hun wat kan regelen. Prijzig is het trouwens sowieso alleen al vanwege het gewicht aan koper.
Dutch_Razor schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 20:02:
Btw ik heb nog 3 kleine (noob?) vraagjes, onderstaande voltage charging boosconverter ciruit ziet er interessant uit, vooral omdat de onderdelen bij de Conrad zo rond de 10 euro kosten. Bij het bovenaan deze pagina gegeven circuit zit nog een PIC, alhoewel t op zich minder solderen is moet ik dan wel de PIC programmeren.

Nu vroeg ik mij af of +Cap Voltage hier naar de pluspool van de coil moet, of dat deze nog naar een andere condensatorbank moet? Lijkt mij onwaarschijnlijk maar op t totaalcircuit staat weer +HV1 en +HV2 die vervolgens naar een cap bank lopen.
Deze moet naar de pluspool van de coil (en dus ook gelijk de pluspool van de condensatoren maar deze zitten ook al in het schema van de booster getekend, dus bank van booster = bank in totaal schema)
Hier het boostconverter schema:
http://anothercoilgunsite.com/img-schematic-boost-c.gif

en het totaalschema: http://anothercoilgunsite.com/img-schematic-acg188-p2.gif

2e vraagje: bij de Conrad maakt men onderscheid tussen verschillende wattages voor weerstanden, ik neem aan dat ik behalve voor de regelbare R3 1M(ohm?) weerstand allemaal 5W kan pakken aangezien het een low voltage circuit is, klopt dat?
ik zou gewoon standaard weerstanden nemen, maar dat kan je toch gewoon uitrekenen? I^2*R = P
Ten slot, de condensatoren (behalve de high voltage bank die op de coil zit), hoeven die slechts Vreg van 12 volt aan te kunnen?

Alvast bedankt!
C1-C3 hoeven idd alleen 12V aan te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je ook van die grote caraudio condensators gebruiken voor een coilgun?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Als je een uber grote coilgun wilt maken die een projectiel weg gooit dan kan het. Door de lage spanning en de hoge esr onlaad zo'n cap heel langzaam en heb je een extreem lange spoel nodig

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• termination
Na een hele tijd geen post van mij heb ik eindelijk resultaat. Ik bouw met een vriend een coilgun voor (je raad het al) ons PWS (veel mensen die dat doen zeg!). Ik heb een tipje voor mensen die condensatoren zoeken. Kijk op marktplaats naar een flitser. Die dingen hebben meestal cap's van 560V. Zit er ook meteen een lader bij (lekker makkelijk). Onze coilgun gebruikt dat systeem, en schiet nu een stukje betonijzer of M5 schroef met gemak door enkel glas heen!

Suc6 met bouwen allemaal,

Termination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

termination schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 08:59:
Na een hele tijd geen post van mij heb ik eindelijk resultaat. Ik bouw met een vriend een coilgun voor (je raad het al) ons PWS (veel mensen die dat doen zeg!). Ik heb een tipje voor mensen die condensatoren zoeken. Kijk op marktplaats naar een flitser. Die dingen hebben meestal cap's van 560V. Zit er ook meteen een lader bij (lekker makkelijk). Onze coilgun gebruikt dat systeem, en schiet nu een stukje betonijzer of M5 schroef met gemak door enkel glas heen!

Suc6 met bouwen allemaal,

Termination.
hoeveel flitsers heb je daarvoor gekocht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 14:17
Die flitsers met lader klinken erg interessant. Heb zelf van marktplaats 3 caps voor 350V @4,7mF; 4,7mF en 3,3mF gekocht voor 10E/stuk. (Boorbitje @60km/h approx).

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
Hey thx Lemming, even kijken of ik ergens een stel SCRs of IGBTs kan retrieven, en anders ze via de Conrad bestellen :D
TeXiCiTy schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 23:03:
Die flitsers met lader klinken erg interessant. Heb zelf van marktplaats 3 caps voor 350V @4,7mF; 4,7mF en 3,3mF gekocht voor 10E/stuk. (Boorbitje @60km/h approx).
Is dat millifarad btw? Das best goedkoop voor een 4700 uF condensator denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• termination
hoeveel flitsers heb je daarvoor gekocht ?
Had er 1 liggen, maar die cap was dood. Toen heb ik 6 caps uit wegwerpcamera's gebruikt. Voor mijn 2e stage gebruik ik die nog. Voor de 1e stage heb ik voor 5 euri een flitsertje gekocht met één cap. Die is voor de 1e stage. Die schiet nu een stuk betonijzer van 35 mm lang door een behoorlijk stevige vruihuisdoos heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

dus met 1 cap doe je dat :O
nais, ik koop ook zo'n ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Full_hyperion
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-09 00:10
Ik ben 3 jaar geleden ook bezig geweest met het maken van een coilgun voor mijn profielwerkstuk. Voor wie het leuk of interesant vind om te lezen is het verslag als pdf te lezen: http://www.full-hyperion.nl/profielwerkstuk.pdf

(Ik kom niet zo vaak hier op het forum dus verwacht geen snelle reacties van mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

termination schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 12:46:
[...]

Had er 1 liggen, maar die cap was dood. Toen heb ik 6 caps uit wegwerpcamera's gebruikt. Voor mijn 2e stage gebruik ik die nog. Voor de 1e stage heb ik voor 5 euri een flitsertje gekocht met één cap. Die is voor de 1e stage. Die schiet nu een stuk betonijzer van 35 mm lang door een behoorlijk stevige vruihuisdoos heen.
Heb je ook specs/foto's van je spoel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
K, heb zelf 's wat geprutst

5x 6800µF @ 25V
Spoel om een plastic buis, diameter 10mm en een lengte van ~5cm.

En hij is net krachtig genoeg om een hol stukje schroefdraad van ~2cm lng uit de loop te krijgen ;)

't is een begin he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• termination
Ik zal zometeen deze post editen en een paar fototjes uploaden.
Ik heb ook nog een vraagje, aangezien ze op www.circuitsonline.com geen normale antwoorden kunnen geven omdat een coilgun een "verboden wapen" is (ligt volgens mij aan de kracht die zo'n ding levert, but correct me if i'm wrong).
De vraag luid: Hoe maak ik een DC-AC onverter met een thyristor (zo'n ding als in een wegwerpcamera zit bvb.) Dan kan ik mijn spanning (NIET voltage, mag je niet zeggen :P ) flink opkrikken, naar de max van mijn cap's

De plaatjes:
Afbeeldingslocatie: http://img34.picoodle.com/img/img34/6/11/3/f_coilgunoverm_d7f7ff4.jpg
De hele coilgun. Alles is in schilderstape ingepakt om schokken te voorkomen. (kleine broertjes & n00b beveiliging)
Het houten blokje is om de optische zooi (fototransistor en IR LED) vast te zetten. De optica is hier niet afgebeeld wegens een defect.
Afbeeldingslocatie: http://img30.picoodle.com/img/img30/6/11/3/f_coilgunpricm_5840519.jpg
De primaire spoel met lineaal ernaast (zelf gewikkelde spoel)

[ Voor 33% gewijzigd door termination op 03-11-2007 12:27 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 17 Laatste