Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het Grote Coilgun Topic

Pagina: 1 ... 10 ... 17 Laatste
Acties:
  • 117.297 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Leuk om te zien dat het hier weer mensen mee bezig zijn.
SA007 schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 15:49:
K, heb zelf 's wat geprutst

5x 6800µF @ 25V
Spoel om een plastic buis, diameter 10mm en een lengte van ~5cm.

En hij is net krachtig genoeg om een hol stukje schroefdraad van ~2cm lng uit de loop te krijgen ;)

't is een begin he :P
Probeer het eens met minder condensatoren, kans dat hij dan sneller gaat.
Full_hyperion schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 10:37:
Ik ben 3 jaar geleden ook bezig geweest met het maken van een coilgun voor mijn profielwerkstuk. Voor wie het leuk of interesant vind om te lezen is het verslag als pdf te lezen: http://www.full-hyperion.nl/profielwerkstuk.pdf

(Ik kom niet zo vaak hier op het forum dus verwacht geen snelle reacties van mij)
Ziet er erg professioneel uit. Mooi spul heb jij trouwens, zulke scopes wil ik ook :P
termination schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 11:52:
Ik zal zometeen deze post editen en een paar fototjes uploaden.
Ik heb ook nog een vraagje, aangezien ze op www.circuitsonline.com geen normale antwoorden kunnen geven omdat een coilgun een "verboden wapen" is (ligt volgens mij aan de kracht die zo'n ding levert, but correct me if i'm wrong).
De vraag luid: Hoe maak ik een DC-AC onverter met een thyristor (zo'n ding als in een wegwerpcamera zit bvb.) Dan kan ik mijn spanning (NIET voltage, mag je niet zeggen :P ) flink opkrikken, naar de max van mijn cap's
Of het hier verboden is hangt van je intentie af, als jij het leuk vind om te kijken wat voor mogelijkheden electromagnetisme heeft mag het, als jij de kat van de buren er mee af gaat schieten mag niet niet.

Een wegwerp camera gebruikt toch geen thyristor? Ik dacht dat die dingen gewoon een mosfet + trafo waren.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 20:08

SA007

Moderator Tweaking
Updatje van mij, na meer condensatoren eraan komt hij een cm of 30, maar dit is echt de limiet van deze opstelling.
Voor meer power is alles onderbemeten, daarom ben ik wat andere componenten aan het verzamelen.
Volgende stap wordt een meertraps systeem.

- Doorzichtige plastic buis bestel ik maandag (vrijdag een bedrijf voor gevonden, maar die konden op vrijdagmiddag niet meer bestellen). Dat is waarschijnlijk di/wo binnen hier.
- Condensatoren heb ik al een setje grote -> 93000µF 40V
- Steviger spoeldraad ben ik nog naar op zoek, maar dat is volgens mij niet zo moeilijk.
- Heb ook 24x 30V 75A mosfets liggen, dat zou genoeg moeten zijn om een leuke schakelaar mee te bouwen.
- Verder zat voorraad aan dingen als lichtsluizen/electronica.

Dat moet meer dan genoeg zijn om een projectiel een leuke afstand te krijgen.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Heeft iemand trouwens ervaring met de coilgun simulator van gausspistol.com ? http://www.gausspistol.com/Simulator.html

Als ik de waarden van mijn geplande spoel ingeef met 1x 375VDC 2700uF condensator, 40mm lange spoel met 5.56mm projectiel, 6mm binnenwand buis , 7mm buitenwand, 14 AWG draad dan zegt hij dat ik wss een exit velocity van rond de 30 m/s zal krijgen bij een RC tijd van 1300 microseconde. Als ik via de draadweerstandswaarde die ie dan geef de RC Tijd bereken kom ik uit op iets van 15 m/s en slechts 75% cap bank usage.

In beide gevallen echter als ik de beginsnelheid op 30 zet is de efficiency 0%, en blijft de eindsnelheid gelijk, wat zou betekenen dat meer dan 1 stage geen zin heeft. Zou ik iets verkeerd doen of is het programma slechts op 1 stage berekend? (aangezien ze bij anothercoilgunsite.com veel meer en nog zwaardere condensatoren gebruiken bij vergelijkbare spoelen en meer stages neem ik aan dat t niet klopt )

[ Voor 9% gewijzigd door Dutch_Razor op 03-11-2007 22:45 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk inderdaad ook dat die app niet helemaal jofel is, als ik de parameters van mijn to-be-build coilgun invul geeft hij aan dat het er met 0.19m/s uit zou komen, wat mij erg sterk lijkt...

De hoeveelheid kracht in de caps is genoeg geweest om mijn huidige mini-coilgun bijna te vernielen (alsin, projectiel naar buiten schieten, dan afremmen en met zo'n beetje dezelfde snelheid weer naar binnen schieten).

Maarja ik bouw er een snelheidsmeter op, dan kan ik 's kijken wat daadwerkelijk de exit velocity is, maar 0.19m/s lijkt me sterk.

• Dutch_Razor
Zou het niet kunnen dat de caps te lange discharge time hebben en zo t projectiel ook in je to-be-built afremmen? Maar laten we maar hopen dat ie niet helemaal jofel is :P

• termination
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-10 21:44
Zou het niet kunnen dat de caps te lange discharge time hebben en zo t projectiel ook in je to-be-built afremmen? Maar laten we maar hopen dat ie niet helemaal jofel is
Zou kunnen dat je caps te lange discharge time hebben. Ik dahct dat de mijne rond de 2ms zaten, totdat ik ze aan een scope hing. toen bleek het 4ms te zijn.
Of het hier verboden is hangt van je intentie af, als jij het leuk vind om te kijken wat voor mogelijkheden electromagnetisme heeft mag het, als jij de kat van de buren er mee af gaat schieten mag niet niet.
Tuurlijk ga ik niet de kat van de buren afschieten. Dit is puur voor mijn PWS. maar dat wilden ze bij circuitsonline niet echt snappen denk ik. En dan stug volhouden dat een teslacoil geen verboden wapen is :P
Een wegwerp camera gebruikt toch geen thyristor? Ik dacht dat die dingen gewoon een mosfet + trafo waren.
Zouden best eens MOSFETs kunnen zijn. Ik zal voor de grap eens een paar van die dingen google-en. Het is idd een 3-pootig iets meteen trafotje, diode en een kleine keramische cap. heel simpel eigenlijk, maar als ik een schema van die kodak's bekijk is het een thyristor. Ik zal de link wel even snel opzoeken.

EDIT: De kodak's verschillen. Ze zijn er met een thyristor of met een sarlington combinatie. Onderaan deze PDF staat het circuit.

[ Voor 7% gewijzigd door termination op 08-11-2007 19:05 ]

• lemming_nl
  • Niet online
termination schreef op donderdag 08 november 2007 @ 18:59:[...]

Zouden best eens MOSFETs kunnen zijn. Ik zal voor de grap eens een paar van die dingen google-en. Het is idd een 3-pootig iets meteen trafotje, diode en een kleine keramische cap. heel simpel eigenlijk, maar als ik een schema van die kodak's bekijk is het een thyristor. Ik zal de link wel even snel opzoeken.

EDIT: De kodak's verschillen. Ze zijn er met een thyristor of met een sarlington combinatie. Onderaan deze PDF staat het circuit.
Volgens mij heb je het over andere onderdelen. In het circuit in die pdf staat geen enkele thyristor. Jij hebt het volgens mij over transistoren want inderdaad ook een goede mogelijkheid is.

• termination
Naar mijn weten is een darlington combinatie een combinatie van transistoren. Dat bedoelde ik dus ook. Ik ben nog aan het zoeken naar het plaatje met de thyristor erin. Ik heb hem een keer ergens gezien, maar kan hem niet vinden.
Even waarom ik vermoed dat het een thyristor is:
Het heeft 3 poten, en gedraagt zich niet als transistor of MOSFET. rara welk beest is dat?
Mijn gok: een thyristor!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Duurde iets langer dan verwacht maar vandaag heb ik toch mijn transparante buis binnen :)

Ziet er erg nais uit :)
Nu nog ergens aan een klos van 1-2mm dik spoeldraad zien te komen.

• termination
Probeer de lokale onderdelen boer eens voor wat wikkeldraad, of koop net als ik een spoel voor bijv. speakers te ontstoren, en wikkel die af. Werkt perfect :9 kost wel een euro of 5 voor een beetje spoel, maarja koperdraad is duur en je moet er wat voor over hebben O-)

• Dutch_Razor
SA007 schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 16:49:
Duurde iets langer dan verwacht maar vandaag heb ik toch mijn transparante buis binnen :)

Ziet er erg nais uit :)
Nu nog ergens aan een klos van 1-2mm dik spoeldraad zien te komen.
Bij Conrad.nl hebben ze 1,5mm dik voor 9,70€ per 10m, als je een goedkoper adresje kan vinden hoor ik t graag :)

Edit: http://www.eijlander.nl/store.php?group=551 stukken goedkoper :D 1mm dik draad +- 22m 5,84€ ex BTW, dus als t goed is heb ik voor 3 coils genoeg aan 3 klosjes.

[ Voor 17% gewijzigd door Dutch_Razor op 10-11-2007 17:31 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Heb ondertussen draad, ~1.2mm 100m voor helemaal noppes :)

Oude wasmachinemotor afgewikkeld... Wel ~ een uur werk, maar wel helemaal gratis ;)

Morgen die 2x 50m die ik nu heb opsplitsen in 4x 25M, wil een 4-stage gaan maken. Heb ook 4 lomp grote caps erbij, en heb nog iets van 45 75A mosfets liggen, volgens mij moet het daarmee wel gaan lukken.
Lichtsluizen heb ik ook plenty, moet alleen nog materiaal hebben voor een projectiel, heb al wat op het oog, maar die moet ik nog halen. (plaatselijke dhz heeft 10mm rondstaal in lengtes van een meter, moet genoeg zijn voor een paar leuke projectielen.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ok, 1 spoel gewonden, best zwaar ding, uiteindelijk van ongeveer 25 meter spoeldraad een spoel gemaakt:
- 10cm lang (9.8 :P)
- 5,5 laag (was niet genoeg draad voor een 6e laag)
- Binnendiameter 13.1mm (zo kan ie nog verplaatst worden over de 13mm pijp)
- Buitendiameter 27mm
- Gewicht 183 gram

Leuke tip voor het winden van spoelen -> plak een stukje papier om je pijp heen, als je spoel af is dan trek/draai/duw je 'm van dat papier af en kan hij soepel over je pijp heen bewegen (en eraf :P)

Edit: Eerste testen zijn erg succesvol, zelfs als ik de loop in mijn handen hou en daardoor 80%? van de kracht weggooi komt het stukje metaal wat ik bij mijn vorige coilgun wegschoot al ~een meter uit de loop, niet slecht :)

[ Voor 18% gewijzigd door SA007 op 12-11-2007 12:15 ]

• termination
Eerste testen zijn erg succesvol, zelfs als ik de loop in mijn handen hou en daardoor 80%? van de kracht weggooi komt het stukje metaal wat ik bij mijn vorige coilgun wegschoot al ~een meter uit de loop, niet slecht
idd beter dan eerst. Maar mijn eerste ciolgun (met als lader een wegwerp camera en 6 cap's uit wegwerpcamera's) kwam ongeveer 7m ver. En dat met een standaard spoel uit de onderdelen winkel. (spoelen zijn eigenlijk voor in speakers)

Ondertussen ben ik ook bezig met een soort hand-coilgun. gewon voor de lol eigenlijk. Eerst maar eens wat meer geld opgraven :P
Ik heb hier trouwens wat specificaties van mij elektronica:

Stage 1:
Spoel: Handgewikkeld, al het koper komt van een spoel voor in je speakers. De gegevens daar van zijn: L=0.47mH R=0.35 ohm diameter=1,0mm
L is van de handgewikkelde spoel niet bekend(helaas)
Schakelaar: Komt uit een oude stroboscoop om je auto af te stellen. Gaat prima, smelt wel af-en-toe vast.
Lader+condensator: Uit een oude flitser (een jessops 280ABZ om precies te zijn) De cap is 300uF en 400V, maar ik zet er lekker 550-600V op. Nog nooit geklapt (gelukkig)
Adapter voor lader: 6V 2100mA adapter voor een USB HUB (zit aan het randje van het max. vermogen)
digitaal multimetertje :)

Stage 2:
Spoel: standaard spoel voor in je speakers. Gegevens: L=0.47mH R=0.57 ohm diameter=0,71mm
Schakelaar: 12V relais, komt uit een auto. Kan het vermogen makkelijk schakelen, maar word wel mooi zwart van binnen. gegevens: Hella 12V 30A relais s/n: 4RA 003 510-08
lader: is dezelfde als bij 1 (mooie schakelaar uit tuner om te selecteren wat je wilt laden)
cap's: 6 cap's uit wegwerpcamera's, op een verstevigde print gesoldeerd. (de tracks op de print konden het vermogen van 1100A niet aan, en sprongen er spontaan af)
Adapter voor lader: Zelfde als bij 1.
Het relais word geschakelt door mijn fantastische optische schakeling :D daar zal ik een plaatje van posten. Misschien ook wel van het hele schema.

SA007, veel suc6 met perfectioneren (voor jezelf dan, perfect word ie natuurlijk niet) Ik ben er zelf al driekwart jaar mee bezig.

Nu even een vraagje: Hoe kan ik (zonder belachelijke ingrepen en hoge kosten) mijn 2e spoel met MOSFET's schakelen. Heb er wel een paar liggen (IEF740) maar die zijn €1,50 per stuk. Beetje veel om op te blazen. Iemand een nummertje van een paar stevige, maar toch goedkope MOSFETjes? Het zou erg helpen. ([sarcasme]weer eens erg duidelijk met die zoekfunctie [/sarcasme])

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Als 30V genoeg is -> http://www.baco-army-goods.nl/product_368.html
Let op -> de specs die erbij staan kloppen niet, die zijn van de 24V (uitverkochte) versie.

Er zitten 48 Intersil 76143P mosfets in (75A max 30V) datasheet

• lemming_nl
  • Niet online
Ik denk dat je grootste probleem is om de snelheid iedere keer hetzelfde te krijgen. Het projectiel een halve mm van plaats veranderen kan al grote gevolgen hebben, vooral als je redelijk hard wilt. Hoe groot wil je je projectielen maken?

• termination
Ik denk dat je grootste probleem is om de snelheid iedere keer hetzelfde te krijgen. Het projectiel een halve mm van plaats veranderen kan al grote gevolgen hebben, vooral als je redelijk hard wilt. Hoe groot wil je je projectielen maken?
Ben ik het helemaal mee eens. Ik leg mijn projectiel "op gevoel" in de loop. zelfs als ik het percies afmeet met een schuifmaat ofzo is het nog niet perfect. Het is heel erg moeilijk steeds hetzelfde resultaat te krijgen. Het beste resultaat krijg door ouderwetse trial&error. Gewoon proberen.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Nou, volgens mij kan je met een coilgun juist perfect timen, omdat je electrisch het object voortstuwd kan je precies bepalen hoe snel en waneer een object de loop uit komt.

Ok, de snelheid precies afregelen is een stuk lastiger, maar als je mosfet drivers gebruikt is het opzich mogelijk, maar wel veel eikwerk, maar zeker niet onmogelijk.

Verder kan je gewoon de snelheid van het projectiel meten op een bepaald punt en dus uitrekeken precies wanneer het object de loop verlaat of een ander deel van je opstelling raakt.

@fotoopa: krijg je dan geen problemen met de sluitertijd?

Verder moet ik dan 's kijken hoe ik een foto exact kan timen met mijn dslr, hij heeft opzich functies zat ervoor, maar volgens mij is de enigste manier om remote de trigger te bedienen via infrarood, wat dus verre van betrouwbaar of realtime is.
* SA007 gaat olympus 's bellen..
Edit: Telefoon stuk daar ofzo? na mail dan...

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:05
Discussie afgesplitst naar Elektronica in high speed fotografie

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• termination
offtopic:
Ik heb ook een tijdje zitten denken over highspeed fil of fotografie om nauwkeurig de snelheid te meten. Helaas zit ik nog met een (erg)oude videocamera (die alleen maar zwart-wit doet. Kleur is stuk) En een oude Canon A-1 spiegelreflex. Die zijn helaas niet snel genoeg.

Terug anar de coilgun. In mijn huidige opstelling wil ik het relais en de schakelaar vervangen door een aantal MOSFET's (IRF740). iemand een idee hoeveel ik er nodig heb voor 570V en 1100A (sec.) en voor 570V 933A (pri.)? ze zijn nogal duur, dus er een paar kopen en gewoon proberen is geen optie.
Voor het geval iemand zich afvraagd waarom ik geen relais wil gebruiken: Heel simpel. Ik heb nog nooit een relais gezien wat niet al te duur is en in 2ms in- en uitschakelt. Vandaar de MOSFET's.

• lemming_nl
  • Niet online
termination schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 14:25:
offtopic:
Ik heb ook een tijdje zitten denken over highspeed fil of fotografie om nauwkeurig de snelheid te meten. Helaas zit ik nog met een (erg)oude videocamera (die alleen maar zwart-wit doet. Kleur is stuk) En een oude Canon A-1 spiegelreflex. Die zijn helaas niet snel genoeg.

Terug anar de coilgun. In mijn huidige opstelling wil ik het relais en de schakelaar vervangen door een aantal MOSFET's (IRF740). iemand een idee hoeveel ik er nodig heb voor 570V en 1100A (sec.) en voor 570V 933A (pri.)? ze zijn nogal duur, dus er een paar kopen en gewoon proberen is geen optie.
Voor het geval iemand zich afvraagd waarom ik geen relais wil gebruiken: Heel simpel. Ik heb nog nooit een relais gezien wat niet al te duur is en in 2ms in- en uitschakelt. Vandaar de MOSFET's.
Wat bedoel je met sec en pri? Heb je een 2 stage coilgun? Verder zijn die mosfets nooit geschikt omdat ze maar 400V aankunnen. Verder hebben ze een hele hoge Rds(on) wat ook niet echt bevordelijk is. Ik zou andere zoeken. Iets van een 800V model welke 50A continue aankan. (en dan nog een lading paralel).

• Dutch_Razor
termination schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 14:25:
offtopic:

Dat gaat je denk ik niet zo 1-2-3 lukken, de mosfets die ik kan vinden kunnen max 50A aan op 1200V, en die kosten dan nog 5 euro. Kun je dr natuurlijk wel 10-15 van nemen, maar ik weet niet hoe groot je budget is. (zijn overigens wel IGBTs maar t effect is t zelfde). Zelf heb ik gewoon 3x SCR 1200V 520A max genomen voor iets van 3,80€ per stuk bij de Conrad.

• termination
3x SCR 1200V 520A
SCR's.. die kun je toch niet uitschakelen??? dat is dus de bedoeling. pulsduur verkorten.

• Dutch_Razor
Als t goed is kan je je pulsduur berekenen, als die kort genoeg is (bij mij als t goed is 510 microseconde) komt je projectiel niet voorbij het midden van de coil voordat de puls is afgelopen. IGBT's nemen is natuurlijk t beste maarja die zijn duur.

• fotoopa
  • Laatst online: 19-09-2022
Zopas ook een eerste opstelling gemaakt. Ik gebruik een bestaande magneetkern net zoals op mijn externe shutter van mijn highspeed camera. De spoel heeft een interne diameter van 8 mm en is 19mm lang. Hoeveel wikkelingen erop zitten weet ik niet maar deze magneet was voor 6V gemaakt. Ik gebruik een 750 uF/330V flash type elco ( die heeft een kleine inwendige weerstand en kan daardoor vrij veel stroom leveren) De elco is nu voorlopig opgeladen tot 150V en ik gebruik 2 fets IRF740 parallel om de magneet te sturen. De stuurpuls lag nu nog vast op 1500 usec. Het ankertje is 8mmx29mm aan de enezijde lichtjes op een punt gedraaid. Met deze instellingen vliegt het anker tot aan de andere kant van de kamer tegen de muur. Dit is ruim 5 m.

Morgen maak ik de pulstijd digitaal instelbaar en verhoog ik de elco spanning naar 300V. Bij 150V en 1.5msec kan hij in die tijd niet al zijn energie afgeven. De inductie zal hiervoor te hoog zijn. Maar voor mijn highspeed fotografie proeven (topic werd verplaatst als afzonderlijke topic) is deze snelheid reeds meer dan voldoende. De juiste snelheid zal ik de volgende dagen ook nog wel opmeten maar eerst ga ik de optimale stuurpuls bepalen bij 300V elco spanning. Als de elco niet ver genoeg ontladen is heeft het ook geen zin om de capaciteit ervan te verhogen. Ik heb wel nog 4 extra elco's liggen dus als het nodig is kan ik die capaciteit opvoeren.

• fotoopa
Vandaag heb ik mijn controller aangepast. Nu kan ik de pulsbreedte voor de stroomsturing in de spoel digitaal instellen per 100 usec steps. Ik heb nu een aantal testen uitgevoerd en de beste pulsduur ligt rond de 2.5 tot max 3.0 msec pulsduur. Buiten deze waarden neemt de snelheid van het projectiel weer af.

De energie wordt nog steeds geleverd door een flash elco van 750 uF/330v en geladen op 150V. Bij een puls van 2.75 msec daalt de spanning van de elco na een shot van 150V naar 125V. Er is bijgevolg ruim voldoende ernergie in de elco beschikbaar met deze spoel.

Het projectiel, 8mm diameter x 29mm lang vliegt nu werkelijk tegen de muur (5m). Een nagelversie met afgeronde punt van 3.5mmx30mm doet net hetzelfde maar het is niet meer aangenaam om die tegen te houden.

Met deze opstelling heb ik nu echt voldoende om mijn highspeed proeven met vallende vloeistofdruppels te kombineren met 1 of zelfs 2 perfect getimde projectielen. Ik ga nu de mechanische opstelling maken want je magneet moet zo stabiel mogelijk opgesteld zijn opdat alle energie zou overgedragen worden. Ik kan dan 2 projectielen in een vallende zeepbel afvuren terwijl ze erin dringen zonder dat de zeepbel opdat ogenlik zal openspatten. Een fijner projectiel wens ik door een gekleurde vallende vloeistofdruppel te sturen en foto's te maken. Ook een kombinatie met mijn waterfiguren is dan mogelijk.

De hardware van de controller was al uitgerust om 3 verschillende vermogentrappen te sturen. Enkel het instellen van de pulsbreedtes via het keyboard moest nog afgewerkt worden. Telkens zijn 2 fets IRF740 parallel geschakeld die tot 400V kunnen schakelen.

Wordt vervolgd.

• termination
Als t goed is kan je je pulsduur berekenen, als die kort genoeg is (bij mij als t goed is 510 microseconde) komt je projectiel niet voorbij het midden van de coil voordat de puls is afgelopen. IGBT's nemen is natuurlijk t beste maarja die zijn duur.
hmm. mijn pulsduur is dus 2X langer dan hij moet zijn. (is 4ms, moet 2ms zijn). Ik denk dat MOSFET's de goedkoopste oplossing zijn. Ik zag bij conrad dat de IRF840 iets van €0,89 kost, en aangezien mijn lokale onderdelenboer goedkoper is dan conrad :P.
Toch bedankt voor de info.
Bij een puls van 2.75 msec daalt de spanning van de elco na een shot van 150V naar 125V. Er is bijgevolg ruim voldoende ernergie in de elco beschikbaar met deze spoel.
Ik denk (mijn gok hoor) als je de spanning verhoogt kan er per tijdseenheid meer energie weg. Je puls blijft het zelfde, maar dus meer energie. en aangezien je dan meer kracht zet op het projectiel... kijk maar eens: W=F*s betekent dus: Arbeid is kracht maal afstand. Als je de kracht verhoogd zal de arbeid toenemen, dus meer snelheid.
Ook de kinetische energie neemt ook toe. kijk maar: Ek=1/2*m*v(kwadraat). Nu veranderd m niet, maar Ek wel. Dus veranderd v(kwadraart) en dus v. Je snelheid neemt dus toe. (correct me if i'm wrong)

• fotoopa
Ja het is juist als je de spanning opvoerd ga je meeer energie kunnen gebruiken indezelfde tijd. Maar na deze resultaten zoek ik geen hogere snelheid meer omdat die ruim boven mijn verwachtingen zijn. Mijn doel is dit te gebruiken bij mij verschillende vormen van highspeed fotografie. Nog sneller wegschieten verhoogt mijn probleem zelfs om betere foto's te maken. Met de bereikte snelheid bekom ik een voldoende stabiele projectielweg die perfect kan gesynchroniseerd vanuit de andere bewegingen die via een laserstraal mij informatie weergeven wanneer ik het projectiel moet activeren om samen aan te komen.

De magneet die ik gebruikt is geen zuivere luchtwikkeling maar een gesloten frame. Hierdoor is de bundeling van het magnetisch veld blijkbaar ook heel gunstig voor dit soort werk. De binnendiameter is een heel zuivere koperen buisje waar het projectiel heel mooi inpast. Ik heb wat boorwerk moeten uitvoeren om de achterkant vrij te maken zodat er een 8 mm diameter kern doorheen kan.

Anderzijds heb ik nog enkele van die magneethuizingen. Ik had eerst gedacht om een 2 of 3 traps te maken maar ik heb het helemaal niet nodig.

Moest ik meer versnelling nodig hebben dan zou ik de wikkelingen eigenlijk moeten vervangen door iets dikkere draad met minder wikkelingen waardoor de stroom iets sneller kan toenemen. 300V zou ook gaan maar dan kom ik al vrij dicht bij de max 400V van de fets. En bij hogere stromen zouden ook de gebruikte types zwaarder moeten zijn.

Al bij al denk ik momenteel een vrij goed compromies te hebben met deze opstelling.

Om smallere projectielen te kunnen gebruiken heb ik een soort buisje gedraaid in kunststof van 3.5mm binnen en 8mm buiten die net klemt in de spoel en nog wat verder naar buiten komt aan de enezijde. Hierdoor kan ik precies een nageltype positioneren waarbij hij mooi horizontaal gecenterd blijft tov de spoel en geen vrijving veroorzaakt. Zo een type nagel met afgeronde punt voor de veiligheid is ideaal geschikt om door mijn vloeistofdruppels heen te vliegen.

De IRF840 heeft dan wel 500V maar zijn RDSon is weer wat hoger terwijl de toegelaten stroom wat kleiner is. Ik zou eigenlijk nog eens met de scoop de stroom moeten bepalen om te zien hoever ik binnen de toegelaten piek zit met een pulsduur van 2.5 msec. Het heeft weinig zin aan de bovenkant van de tijd te gaan, beter net iets onderaan omdat de fets het beter kunnen verwerken. Boven de 2.5 msec zie ik geen verschil meer maar ik ga het nog wel eens echt meten via 2 laserstralen. De start positie is veel belangrijker en die moet dan ook heel nauwkeurig dezelfde zijn om exact dezelfde resultaten te herhalen.

• Dutch_Razor
termination schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 16:56:
[...]

hmm. mijn pulsduur is dus 2X langer dan hij moet zijn. (is 4ms, moet 2ms zijn). Ik denk dat MOSFET's de goedkoopste oplossing zijn. Ik zag bij conrad dat de IRF840 iets van €0,89 kost, en aangezien mijn lokale onderdelenboer goedkoper is dan conrad :P.
Toch bedankt voor de info.

[...]

Ik denk (mijn gok hoor) als je de spanning verhoogt kan er per tijdseenheid meer energie weg. Je puls blijft het zelfde, maar dus meer energie. en aangezien je dan meer kracht zet op het projectiel... kijk maar eens: W=F*s betekent dus: Arbeid is kracht maal afstand. Als je de kracht verhoogd zal de arbeid toenemen, dus meer snelheid.
Ook de kinetische energie neemt ook toe. kijk maar: Ek=1/2*m*v(kwadraat). Nu veranderd m niet, maar Ek wel. Dus veranderd v(kwadraart) en dus v. Je snelheid neemt dus toe. (correct me if i'm wrong)
[strike]Maar die IRF840 kan toch maar 8A aan? Als er 800A op je coil staat..[/strike] Hmmmm Ipuls 32A, 20 daarvan zouden best interessant kunnen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Dutch_Razor op 20-11-2007 19:41 ]

• fotoopa
Ik heb zopas even de ohmse weerstand van mijn spoel gemeten en die heeft 14 ohm. Dit wil zeggen dat er veel windingen zullen opliggen met relatief dunne draad. De piekstroom zal bij mij vrij laag liggen maar het aantal AW is vrij hoog. Meer dan 10A bij 150V zonder de inductie mee te rekenen kan er bij mij zeker niet doorgaan. Moest ik nog meer snelheid willen hebben dan moet ik zeker de spoel herwikkelen. Maar ik heb het nu niet nodig.

Een IRF740 mag bij een pulsduur van 2.5 msec ongeveer 25A piek hebben. Ik heb er 2 parallel. Mijn spoel zou ik dan mogen optimaliseren tot 50A bij 2.5msec ( tenminste als onder die voorwaarden ook de pulsduur dezelfde blijft wat ik betwijfel)

• Dutch_Razor
Klinkt goed, met dunne draad is de stroom idd niet zo hoog, ik was uitgegaan van 18AWG (1,nogwat mm) dik draad en dan kom je op een paar honderd A uit, maar met dunne spoel en geoptimaliseerde schakeling (aangezien je de mosfet kan uitschakelen) kom je wss op t zelfde resultaat.

• termination
Klinkt goed, met dunne draad is de stroom idd niet zo hoog, ik was uitgegaan van 18AWG (1,nogwat mm) dik draad en dan kom je op een paar honderd A uit, maar met dunne spoel en geoptimaliseerde schakeling (aangezien je de mosfet kan uitschakelen) kom je wss op t zelfde resultaat.
helemaal mee eens ;)

ik ga eens winkelen voor een zooitje MOSFET's. Ik zal de resultaten later posten.

• Dutch_Razor
Weer een (klein) vraagje van mij, weet iemand misschien wat ze hier precies bedoelen met de inductor? Ik heb de site tijden geleden eens gemaild maar nooit reply gehad, zal er wel niet meer mee bezig zijn denk ik.

Er staat : 22 AWG wire (das 0.5mm draad) 30 turns 3 layers (dat stuk snap ik)
Core :ferriet
0.5 inch diameter
1 inch lenght

Nu heb ik 2 stukken donutvormig ferriet uit een voeding liggen, zou ie hier bedoelen dat deze 0.5 inch diameter moeten zijn (dus het stuk zonder t gat in t midden) en dan 1 inch lang in de rondte? Of zou ie een rond solide stuk ferriet bedoelen dat 0.5inch diameter moet zijn en 1 inch lang, of maakt dit allemaal niet zoveel uit?

Alvast bedankt :)

• lemming_nl
  • Niet online
Ik verwacht dat hij een ferriet cylinder bedoeld met een lengte van 1inch en een diameter (maakt niet zo heel veel uit welke) 0.5inch. Vervolgens moet hij neem ik aan gewonden worden zoals een standaard ferriet inductor (in een cirkel zodat je het midden vrij houd en het draad om de wand heen gewonden is).

• Dutch_Razor
Ok bedankt, dan moet ik eens ergens een blok ferriet vandaan gaan toveren plus de draad :)

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Sloop dan maar eens een oude p-2 voeding. ;)

High Powered Madness

• Dutch_Razor
Een Pentium 2 voeding? Ik heb een Medion pctje van ongeveer 4 jaar oud de 350W voeding uitgehaald, in de inductor zaten 3 verschillende draden maar allemaal te kort, 1tje was volgens mij wel een halve mm ongeveer. Of zou ik t uit de trafo moeten halen?

• Dutch_Razor
Hey Termination, in EL staat nu een topic over de kwaliteit van Chinese weerstanden, die schijnt best OK te zijn, via dezelfde koper kwam ik op Power mosfets, 200V 36A (pulsed) 10 stuks voor €3.37, lijkt me een koopje, 1500A voor 14 euro :D Op 200V dat wel, maar als jouw coil maar 25A piek heeft zou je voor 3.37 ex verzend klaar zijn ;)

Edit: Tis 10 stuks IRF9630 en 10 stuks IR630 voor 3.37, samen 400V 360A (of is dat 250? aangezien de 9630 slechts 25A piek per stuk aankan) per 3.37 :D

[ Voor 18% gewijzigd door Dutch_Razor op 25-11-2007 20:56 ]

• dalus

dalus

Firing Sparks

Dutch_Razor schreef op zondag 25 november 2007 @ 18:08:
Een Pentium 2 voeding? Ik heb een Medion pctje van ongeveer 4 jaar oud de 350W voeding uitgehaald, in de inductor zaten 3 verschillende draden maar allemaal te kort, 1tje was volgens mij wel een halve mm ongeveer. Of zou ik t uit de trafo moeten halen?
0.5 mm draad kun je uit de atx trafo halen, ff in kokend water gooien om de lijm los te krijgen.

High Powered Madness

• Dutch_Razor
Hey thx voor t idee, nu eerst nog even dat metalen blok dat eromheen zit eraf en ik kan aan de slag :D

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10 00:03

Toff

FP ProMod
Dutch_Razor schreef op maandag 26 november 2007 @ 22:42:
Hey thx voor t idee, nu eerst nog even dat metalen blok dat eromheen zit eraf en ik kan aan de slag :D
De meeste trafo's die ik uit elkaar heb gehaald bestonden uit plaatjes die om-en-om door de spoelen gestoken waren. Oftewel: dat "metalen blok", dat kan meestal uit elkaar hoor :)

• termination
Edit: Tis 10 stuks IRF9630 en 10 stuks IR630 voor 3.37, samen 400V 360A (of is dat 250? aangezien de 9630 slechts 25A piek per stuk aankan) per 3.37
bedankt voor de tip! enige probleem is dus: mijn 1e coil is 570V 933A en de 22e is 570V 1100A
denk niet dat die mosfets het leuk gaan vinden. maar voor de prijs ga ik het proberen.
De meeste trafo's die ik uit elkaar heb gehaald bestonden uit plaatjes die om-en-om door de spoelen gestoken waren. Oftewel: dat "metalen blok", dat kan meestal uit elkaar hoor
klopt. Mijn tips: goed kijken hoe de plaatjes op elkaar zitten. Dan in de bankschroef zetten en met een schroevendraaier oid VOORZICHTIG de plaatjes er uit tikken. Mijn ervaring is dat ze vaak met een beetje hars vast zitten, dus je zal wel door moeten rammen, maar doe VOORZICHTIG als je uitschiet zit die schroevendraaier zo een cm of 6-7 in je arm ofzo.

• dalus

dalus

Firing Sparks

termination schreef op woensdag 28 november 2007 @ 15:12:
[...]

bedankt voor de tip! enige probleem is dus: mijn 1e coil is 570V 933A en de 22e is 570V 1100A
denk niet dat die mosfets het leuk gaan vinden. maar voor de prijs ga ik het proberen.

[...]

klopt. Mijn tips: goed kijken hoe de plaatjes op elkaar zitten. Dan in de bankschroef zetten en met een schroevendraaier oid VOORZICHTIG de plaatjes er uit tikken. Mijn ervaring is dat ze vaak met een beetje hars vast zitten, dus je zal wel door moeten rammen, maar doe VOORZICHTIG als je uitschiet zit die schroevendraaier zo een cm of 6-7 in je arm ofzo.
Klopt niet helemaal, deze worden in alle moderne atx-psu's gebruikt. Zo'n trafo is gemaakt van 2 E kernen van feriet, een geperst materiaal dat uit een stuk bestaat.

High Powered Madness

• Dutch_Razor
Thx voor de trafo tips en graag gedaan termination :)

Miss lichtelijk OT maar tis de programmer voor de PIC die mn fotodiodes gaat uitlezen, ook niet onbelangrijk :)

In t volgende circuit staat een 5,1V zener diode, ik neem aan dat ik die niet kan vervangen door een 5,6V zener diode? De winkel heeft naar nu blijkt een 5,6V zener ipv de 5,1V zener meegegeven, anders zou k weer helemaal terug moeten :(

• terb
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11 10:27
Ik heb ook een vraag. Ik ben bezig met mijn coilgun materiaal te verzamelen, heb al koper en elco's.
Alleen mijn vraag is, hoe voeden jullie de elco's? Hebben jullie hier een labvoeding voor bijvoorbeeld? Of apart gemaakte voedingen?

• fotoopa
Ik gebruik deze schakeling voor vaste opstellingen. Ze is vrij veilig, eenvoudig en goedkoop. Wil je hogere waardes bekomen dan kun je op de secondaire een 2de transfo plaatsen en de 220V wikkeling dan in serie plaatsen dan heb je reeds 600V Ik gebruik hiervoor de goedkoopste kleine printtransfo van 2.5 of 5W die kosten slechts enkele euro's per stuk.

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/fotoopa/fpga/voeding.png

De laagspanningswikkeling speelt geen rol, elke waarde gaat omdat je de transfo's als 1:1 gaat gaan gebruiken. Hierdoor zijn ze gescheiden van het net. Secondaire waarden moet wel gelijkzijn ofwel moet het een verhouding hebben die je aan de uitgang een lagere waarde weergeeft. Zo gebruik ik hem ook met de linkertransfo secondair op 1x15V en de andere kant op 2x15 dan wordt de rechterzijde geen 220v maar 110V ac of 150V piek DC.

De weerstandswaarde, nu 100 ohm, hangt af hoe snel je wilt herladen.

Voor draagbare, zonder net, gaat dit niet en moet je DC/DC switched mode versie's gebruiken.

• Dutch_Razor
Ik ga deze gebruiken:

http://anothercoilgunsite.com/img-schematic-boost-c.gif van anothercoilgunsite.com, t werkt met een inductor en een IGBT die op hoge snelheid switcht dmv een 555-timer, kost in totaal iets van 12-14 euro (4 euro voor de diodes en 5 euro voor de IGBT als je die al hebt/kan vinden slechts paar eurie voor comperator , low voltage condensatortjes, LM393 555 timer en wat weerstandjes).

De input is bovendien varieerbaar en hij trekt weinig stroom dus eventueel kan je ook een lipo-accu gebruiken wat ik ervan begrepen heb, ik ben zelf nu bezig met het maken van de printplaat.

• terb
Oke, dankjewel. Mijn elco's zijn maar geschikt tot 50v en ik wil het ook op lage spanningen houden, maar daarvoor ga ik dan een mooie schakeling vinden/bedenken in plaats van een labvoeding (kopen)

• dalus

dalus

Firing Sparks

Trafo (2x20V)+gelijkrichter+weerstand en je bent klaar simpeler kan niet

High Powered Madness

• terb
Ja, in principe wel, maar dan bestaat er toch de kans dat ik ze overlaad (is dat een woord?) dus ik ga het proberen netjes op te lossen met een comparator oid.

• dalus

dalus

Firing Sparks

Hint, Vac*(1/(0.5*sqrt2))=Vdc peak
Maak het niet moeilijk als het makkelijk kan.

High Powered Madness

• terb
Nou volg ik je niet helemaal.
Wat ik bedoelde was, dat de schakeling zichzelf uitschakelt zogauw de elco volzit.
Dit verhaal dus:
naftebakje schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 15:24:
Een comparator is daar prima voor geschikt. Aan de ene ingang bied je de spanning over de elco's (flink verzwakt met een spanningdeler), aan de andere ingang een referentiespanning (die overeenkomt met de spanning over de elco's waarbij ze vol zitten). De uitgang zal dan hoog (of laag, afhankelijk van hoe je de ingangssignalen plaatst) worden als de elco's vol zitten, met dat signaaltje kan je een ledje doen oplichten en een transitor of FET de laadstroom laten onderbreken.

Anderen werken met SCR's of andere elektronische schakelelementen, omdat die hogere stromen aankunnen en netter schakelen dan een knopje (knopje heeft altijd dender, zal vonken en niet lang meegaan,...), en bij geavanceerder schakelingen ook omdat die de stroom kunnen onderbreken (zodat je het projectiel niet terug naar de spoel trekt als het vertrokken is).
Aan jou formule te zien, bedoel je dat ik niet boven het maximum voltage van mijn elco's uitkom?

• dalus

dalus

Firing Sparks

Dat bedoel ik er inderdaad mee. Met een 36 Vac trafo kom je op een maximale DC spanning van 50.76 V uit

High Powered Madness

• terb
Oke. Dan ga ik opzoek naar een 20-25 Vac trafo. Dat lijkt me wel genoeg.

Verwijderd

Leuk project!
Heb het ooit eens geprobeerd met een paar flipperspoelen (Williams 50V/10A) en optocouplers.
Was niet eenvoudig: spoel trekt plunjer aan en met de lichtsluis de spanning precies op tijd loskoppelen en de 2e spoel bekrachtigen.
Heb het ook nog geprobeerd door de houdspoel te gebruiken als een detectielus.
Slechts een paar lanceringen waren succesvol en gingen bijna door een metalen archiefkast.
Goeie oude tijden. :)

• termination
Ja, in principe wel, maar dan bestaat er toch de kans dat ik ze overlaad (is dat een woord?) dus ik ga het proberen netjes op te lossen met een comparator oid.
mijn cap's worden pas overladen. De kleintjes uit wegwerpcamera's zijn voor 300V ofzo gemaakt. Maar, eigenwijs als ik ben, laad ik ze stug op tot 560-600V :D
Ik heb in 4 maanden pas 1 gehad die klapte. En ik moet zeggen, dat was een spektakel! grote knal en felle blauwe lichtflits (muhahahaha) maar 1 cap dood. Hele behuizing was open gescheurd.
btw: Met kleintjes kan dit nog wel. met die grote zou ik het niet willen hebben. Dan vliegt het electrolyt je om de oren!

• lemming_nl
  • Niet online
termination schreef op maandag 03 december 2007 @ 08:37:
[...]

mijn cap's worden pas overladen. De kleintjes uit wegwerpcamera's zijn voor 300V ofzo gemaakt. Maar, eigenwijs als ik ben, laad ik ze stug op tot 560-600V :D
Ik heb in 4 maanden pas 1 gehad die klapte. En ik moet zeggen, dat was een spektakel! grote knal en felle blauwe lichtflits (muhahahaha) maar 1 cap dood. Hele behuizing was open gescheurd.
btw: Met kleintjes kan dit nog wel. met die grote zou ik het niet willen hebben. Dan vliegt het electrolyt je om de oren!
Overladen is met grotere condensatoren absoluut af te raden. Zelfs bij een kleine is het heel gevaarlijk. Je zal er niet dood aan gaan maar als jij een klodder electrolyt in je ogen krijgt heb je een serieus probleem. Ik zou voor veilig gaan en 2 condensatoren in serie zetten (met een weerstandsdeler parallel om ervoor te zorgen dat ze dezelfde spanning krijgen), voor die kleintjes kost het bijna niets.

• terb
Ik heb vanmiddag weer is een middagje zitten brainstormen.

Heeft iemand al ooit een hoge-capaciteit elco gebruikt (1F bijvoorbeeld)
Volgens mijn berekeningen zou ik @ 5V zelfs meer energie krijgen, dan met een 32000uF @ 25V die ik nu heb liggen. (12,5J vs 10J)
Of zouden deze niet snel genoeg ontladen?

Een andere vraag over de elco's. Als ik bijvoorbeeld 1 elco van 32000uF en een van 60000 uF paralel (paralel klopt toch he) zet. Werkt dit dan gewoon goed?

Tuurlijk gaan we dit allemaal proef-ondervindelijk vaststellen. Dat is heel het doel van een profielwerkstuk. Toch zou het handig zijn het alvast te weten, zodat we de afweging kunnen maken wat we wel zullen kopen en wat niet.

En mijn laatste vraag, opnieuw over de trafo's.
Als ik op 25V wil gaan laden. Heb ik dus volgens Vac*(1/(0.5*sqrt2))=Vdc peak 17,6 V nodig. Als ik dan zo'n trafo pak zoals: http://www.dickbest.nl/we...t=viewProd&productId=1209 heb ik de goede toch?

edit:
Volgens mijn berekening geld voor de laadtijd t: E/(U x I), want E = P x t en P = U x I. Klopt deze redenering. klopt niet ben ik inmiddels achter
Als het klopt, dan zou het op 10J minder dan een halve seconde duren.
Zoiets: http://www.dickbest.nl/we...t=viewProd&productId=1197 zou dus ook goed kunnen (dan duurt het een half minuutje)

[ Voor 16% gewijzigd door terb op 04-12-2007 21:07 ]

• naftebakje
terb schreef op maandag 03 december 2007 @ 15:44:
...
Heeft iemand al ooit een hoge-capaciteit elco gebruikt (1F bijvoorbeeld)
Volgens mijn berekeningen zou ik @ 5V zelfs meer energie krijgen, dan met een 32000uF @ 25V die ik nu heb liggen. (12,5J vs 10J)
Of zouden deze niet snel genoeg ontladen?
...
Als je even nadenkt, waar zitten je verliezen? Hoe hoger je stroom, hoe meer spanning over de draad- en contactweerstanden, en dus hoe meer vermogensverlies.
Bij 25V heb je 5 keer lagere stroom nodig dan bij 5V, om dezelfde hoeveelheid energie over te dragen, waardoor je verliezen ook navenant kleiner zullen zijn. Hoe groter je spanning wordt, hoe minder kritiek je verliesweerstanden en je spoelweerstand worden in je streven naar zoveel mogelijk energie te pompen in je projectiel.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• terb
Hmm. Tuurlijk. Bedankt :).

En zo'n trafo als ik in mijn vorige post staat, is goed genoeg toch? Dan ga ik is wat bestellen. Dan kunnen we al wat gaan testen.

• terb
Hmm. Inmiddels zijn we weer heel wat opgeschoten. Eerste projectiel is gelanceerd. Snelheidsmetingen zijn we nog niet aan toegekomen. We hebben vanaf 10cm hoogte het projectiel ongeveer 1,20 meter gelanceerd. Dat wil zeggen, hij vliegt tot 1,20 door de lucht en daarna schuift hij zo'n 3-4 meter door.

Dit met een spoel met +- 200 windingen van 2mm koperdraad op iets van 14J (32000 uF @ +- 30V)

Als projectiel gebruiken we mecano-staafjes. Wat wel opviel is dat een groter (en dus ook zwaarder) staafje verder kwam dan een kleiner staafje.

Dinsdag krijg ik heel wat meter 0,5mm koperdraad. Is kijken hoe groot het verschil is.

Waar ik trouwens de 1e keer van opkeek en niet over na had gedacht waren de vonken toen ik de draadjes tegen elkaar hield. Naja er moet nog wel een nette schakeling, dus dan hebben we geen last meer van vonken (als de schakeling goed is tenminste (A)

• dalus

dalus

Firing Sparks

terb schreef op zondag 13 januari 2008 @ 19:39:
Hmm. Inmiddels zijn we weer heel wat opgeschoten. Eerste projectiel is gelanceerd. Snelheidsmetingen zijn we nog niet aan toegekomen. We hebben vanaf 10cm hoogte het projectiel ongeveer 1,20 meter gelanceerd. Dat wil zeggen, hij vliegt tot 1,20 door de lucht en daarna schuift hij zo'n 3-4 meter door.

Dit met een spoel met +- 200 windingen van 2mm koperdraad op iets van 14J (32000 uF @ +- 30V)

Als projectiel gebruiken we mecano-staafjes. Wat wel opviel is dat een groter (en dus ook zwaarder) staafje verder kwam dan een kleiner staafje.

Dinsdag krijg ik heel wat meter 0,5mm koperdraad. Is kijken hoe groot het verschil is.

Waar ik trouwens de 1e keer van opkeek en niet over na had gedacht waren de vonken toen ik de draadjes tegen elkaar hield. Naja er moet nog wel een nette schakeling, dus dan hebben we geen last meer van vonken (als de schakeling goed is tenminste (A)
Dat zijn best goede resultaten voor zo'n lage spanning, dat een zwaarder staafje verder schiet kun je op meerdere manieren verklaren: je hebt je coilgun niet op je projectiel getuned of je verzadigd het kleine staafje met een magneetveld.

High Powered Madness

• lemming_nl
  • Niet online
Weet iemand hier wat van de theorie achter EM velden enzo? Ik ben al een tijdje bezig met nadenken over een coilgun met een (kortgesloten) spoel als projectiel. Dit zou als voordeel moeten hebben dat hij niet verzadigd en ik dus veel stroom kan gebruiken. Dit heb ik al een keer geprobeert en het werkte toen niet goed. Eerst had ik de spoel gelijk gewonden aan de buitenste spoel. Toen bleek dat, in tegenstelling wat ik had verwacht het veld in een spoel niet uniform is. De spoel werdt met veel geweld vastgeklemd in de buitenste spoel omdat de windingen van het projectiel precies tussen 2 windingen van de buitenste spoel passen (en andersom). Zo dus:

Afbeeldingslocatie: http://img156.imageshack.us/img156/4341/spoelpz5.jpg
Lengtedoorsnede van spoel. Blauw = loop, rood = buitenste spoel, geel = projectiel.

Toen heb ik het projectiel de andere kant op gewonden waardoor hij niet meer tussen de windingen pastte en weg ging. Dit ging alleen niet bijster hard.

De mensen die ik zoek begrijpen denk ik wel het principe wat ik gebruik om dit te doen: de buitenstespoel genereerd een veld welke een stroom opwekt in het projectiel. Het projectiel vind dit niet leuk (is een spoel en verzet zich dus tegen stroomveranderingen) en zal zich gaan verplaatsen. (Dit is volgens mij het basis idee, kan foutje inzitten). Mijn begrip is duidelijk niet erg groot hiervan en daar zit ook mijn probleem. Op google heb ik gezocht naar theorie hierover maar ik weet niet echt waar ik naar moet zoeken om iets te krijgen waar ik wat aan heb ik mijn toepassing.

Het lijkt mij goed om de buitenste spoel een zo snel mogelijk veranderend veld te laten genereren (snelle verandering -> veel verzet projectiel -> veel kracht -> hoge versnelling -> hoge snelheid). Maar wat moet ik met het projectiel? Een zo groot mogelijke inductie levert het meeste verzet op lijkt mij en zou dus gunstig zijn. Een nadeel daarvan is dat het een hogere weerstand heeft (dunner draad nodig) wat meer warmte verliezen geeft.

Een ander iets is, wat ik in het begin al genoemd heb, de on-uniformiteit van het veld. Doordat er kleine deukjes zitten in het veld zitten maar de plaats in de spoel uit voor het energieniveau, hierdoor kan hij in de spoel vast zitten omdat dat een lager energieniveau heeft dan 1mm verder of terug. Dit is niet de bedoeling, het lage energieniveau moet buiten de spoel zitten zodat hij weg gaat. Is het veld af te vlakken met bijv een ijzeren loop? Heeft als nadeel dat het slecht werkt bij hoge frequenties en verliezen en inductie toevoegt.

Om dit te kunnen testen dacht ik eraan om een spoel te maken waar ik een 100Khz blokgolf (iets van 2A) doorheen stamp en vervolgens te kijken wat er gebeurt als ik een projectiel introduceer. Zou dit genoeg kracht opleveren om te kunnen voelen?

Iemand tips over wat ik hier gezegd heb?

• dalus

dalus

Firing Sparks

Ik denk dat je wel iets aan dit topic hebt http://4hv.org/e107_plugi..._viewtopic.php?28179.post

High Powered Madness

• fotoopa
Ik heb zopas mijn opstelling ingebruik genomen. Bedoeling was om een projectiel op heel precieze timing te kunnen afvuren zodat die dwasdoor een vallende druppel kon gaan. Heel hoge snelheid heb ik wel niet maar voor deze toepassing is het ruim voldoende want als hij nog harder gaat wordt het moeilijker om een scherpbeeld te bekomen tijdens het fotograferen. Ik gebruik een flash elco op 150V en 820uF.

Hierbij een resultaat van dergelijke opnames:

Afbeeldingslocatie: http://www.pbase.com/fotoopa/image/92147296/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.pbase.com/fotoopa/image/92147245/medium.jpg

Grotere beelden kun je vinden op mijn pbase site.

• lemming_nl
  • Niet online
Wow, ziet er goed uit! Heb je de timing compleet onder controle? Mijn ervaring is dat de snelheid waarmee ik wegschiet behoorlijk instabiel is, heb je daar geen last van?

• fotoopa
De timing is heel precies. Ik gebruik een FPGA hardware module en alle insteltijden zijn digitaal met 4 digits, resolutie 100 usec. Om je projectiel stabiel te houden moet je echt zorgen voor dezelfde startkonditie's.

foto van de opstelling

Zoals je kunt zien zit een nylon geleidingskern in de spoel om het projectiel te kunnen geleiden. projectiel is gemaakt van een nagel van 4mm en aan de achterzijde is een puntvormig gedeelte gedraaid. Dit puntvormig gedeelte komt bij het inleggen in de nylonkoker tegen de top van een vast opgestelde schroevendraaier waarvan de punt lichtjes magneetisch is. Daardoor is de positie van het projectiel steeds hetzelfde. Daar ik de timing per 100 usec kan instellen via een keyboard kun je per 0.5mm de vliegende positie bepalen. hetzelfde gebeurt met de vallende druppel die door een laserstraal gedetecteerd wordt en waarvan ook de timing per 100 usec instelbaar is. Door de juiste waarden in te typen bekom je steeds dergelijke beelden.

Hier nog een foto waar je de schroevendraaier beter ziet:
foto2
De volledige opstelling zie je hier:
foto3
Hogere resolutie beelden op mijn web.

[ Voor 15% gewijzigd door fotoopa op 27-01-2008 12:56 ]

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:09
Ik probeer wat wijzer te worden uit je opstelling (waarvoor complimenten trouwens, erg leuk om te zien wat voor 'bizarre' opstellingen je hebt gemaakt), maar hoe zorg je ervoor dat er een druppel valt?

Wat is trouwens je achtergrond? Je hebt geloof ik wel verstand van metaalbewerking (understatement)

• fotoopa
De druppel wordt gemaakt via een blaaspeer maar kan ook gestuurd worden via mijn FPGA module. Druk je op de blaaspeer dan valt er een druppel, stuur je een bepaalde golfvorm door de luidspreker dan ontstaat er ook een drukzone op een ingebouwd membraan waardoor een 2de druppel kan vallen. Dit sturen is dus enkel nodig als je meer dan 1 druppel met een precieze tussentijd nodig hebt. De totale timing wordt gestart door de laserstraal die onderbroken wordt door de vallende druppel. Dit is het referentie punt voor alle timingen inclusief de volledige camera sturing maar ook de 6 flits kanalen. Flitsen worden niet door de camera gestuurd maar door mijn FPGA hardware module.

Ik ben eerder een allround oude man. Mijn hersens zijn al sterk aan het inkrimpen maar zowel mechanica, electronica als fotografie is voor mij niet direct een probleem. Touwens ik maak altijd alles zelf, zo ook alle hardware en FPGA programming als de mechanische stukken mbv een kleine draaibank en een freesmachientje. En heel veel geduld en tijd heb je ook wel nodig maar ik ben op pensioen dus dat heb ik ruim voorhanden.

• dalus

dalus

Firing Sparks

fotoopa schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 21:46:
Ik heb zopas mijn opstelling ingebruik genomen. Bedoeling was om een projectiel op heel precieze timing te kunnen afvuren zodat die dwasdoor een vallende druppel kon gaan. Heel hoge snelheid heb ik wel niet maar voor deze toepassing is het ruim voldoende want als hij nog harder gaat wordt het moeilijker om een scherpbeeld te bekomen tijdens het fotograferen. Ik gebruik een flash elco op 150V en 820uF.

Hierbij een resultaat van dergelijke opnames:

[afbeelding]

[afbeelding]

Grotere beelden kun je vinden op mijn pbase site.
Is het niet moeilijk om zoveel licht op de lens te krijgen om zo'n duidelijke foto te maken?

High Powered Madness

• lemming_nl
  • Niet online
Waar gaat het projectiel eigenlijk heen? Laat je hem gewoon door de kamer vliegen of heb je daar een opvang mechanisme voor?

• fotoopa
Projectiel wordt netjes opgevangen op de zijkant. vergeet niet dat de snelheid voor deze toepassing vrij laag is. Momenteel is dit slechts 5 m/sec gemeten via foto's en mijn digitale tijdsinstellingen.
Licht is geen probleem, Flitsen staan manueel op 1/32 vermogen, camera op F14 en 1/200 sec maar dit laatste speelt geen rol gezien de flitsen het licht bezorgen binnen een tijd van ongeveer 250 usec.
Belangrijk is de juiste vorm van het projectiel en de juiste pulsduur op de magneet. dit is nu heel kort.en bedraagt slecht 1000 tot 1200 usec. Ik kan op deze manier niet het volle vermogen overbrengen maar dat is in dit geval niet belangrijk. Stabiliteit en nauwkeurigheid zijn mijn belangrijkste eisen voor deze toepassing.

Door het kijken op de foto hoever het projectiel kwam en het regelen van de pulsbreedte op de spoel kon ik de optimale puls bepalen. Immers hoe verder het projectiel afgebeeld stond hoe sneller het ging. Daarna heb ik 2 metingen gedaan met 5 msec verschil in foto opnametijd om zijn snelheid te bepalen op de plaats waar het beeld genomen was. Dit bedraagt dus 5 m/sec ideaal voor mijn effecten.

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-11 19:57
ik wil eigenlijk ook wel zo'n coilgun bouwen, niet zo'n sterke maar gewoon om uit te proberen en ervaring op te doen.
weet iemand misschien een goed schema of handleiding om een coilgun te bouwen (niet al te moeilijk)
+ alle onderdelen die je nodig hebt?

misschien is het ook handig om zo'n handleiding in de startpost te zetten.

• dalus

dalus

Firing Sparks

oddish2211 schreef op zondag 10 februari 2008 @ 20:44:
ik wil eigenlijk ook wel zo'n coilgun bouwen, niet zo'n sterke maar gewoon om uit te proberen en ervaring op te doen.
weet iemand misschien een goed schema of handleiding om een coilgun te bouwen (niet al te moeilijk)
+ alle onderdelen die je nodig hebt?

misschien is het ook handig om zo'n handleiding in de startpost te zetten.
Als niet weet hoe je er een kunt bouwen kun maar beter wachten tot dat je die kennis wel hebt. Als je niet weet wat je doet kunnen die dingen best gevaarlijk zijn.

High Powered Madness

• oddish2211
inderdaad, dat snap ik wel.
maar kun je hem ook zo niet krachtig krijgen dat het eigenlijk niet echt gevaarlijk is? om ervaring op te doen?

je moet toch ergens beginnen

//edit
is het misschien een idee om te beginnen met zo'n wegwerpcamera?

[ Voor 30% gewijzigd door oddish2211 op 10-02-2008 21:47 ]

• dalus

dalus

Firing Sparks

oddish2211 schreef op zondag 10 februari 2008 @ 21:02:
inderdaad, dat snap ik wel.
maar kun je hem ook zo niet krachtig krijgen dat het eigenlijk niet echt gevaarlijk is? om ervaring op te doen?

je moet toch ergens beginnen
Lees hier maar eens http://www.coilgun.eclipse.co.uk/theory.html dan denk ik dat je wel verder komt. De enige manier om het enigszins veilig te houden is door op laagspanning te werken dus minder dan 60V.

High Powered Madness

• oddish2211
ik heb nu een condensator van zo'n weg gooi camera, op instructables.com staat dat je hem kunt ontladen met een schroevendraaier door het kort te sluiten.
bij sommige mensen beschadigde dat de schroevendraaier en het gehele circuit.

is er niet een veiligere maniet om zoiets te ontladen? je kon het ook met een hele sterke weerstand doen maar die heb ik niet.

• dalus

dalus

Firing Sparks

Weerstandje erover heen zetten gaat het veiligste ja. Reken de waarde maar eens uit met U/R=I

High Powered Madness

• oddish2211
dalus schreef op maandag 11 februari 2008 @ 17:56:
Weerstandje erover heen zetten gaat het veiligste ja. Reken de waarde maar eens uit met U/R=I
is er ook een manier door alle stroom gewoon op te maken met een lampje ofzo? want ik heb geen weerstand

[ Voor 3% gewijzigd door oddish2211 op 11-02-2008 18:59 ]

• dalus

dalus

Firing Sparks

Met een gloeilamp voor 230 zou het ook kunnen.
Wwant een lamp is immers een weerstand.

[ Voor 4% gewijzigd door dalus op 11-02-2008 19:11 ]

High Powered Madness

• oddish2211
dalus schreef op maandag 11 februari 2008 @ 19:11:
Met een gloeilamp voor 230 zou het ook kunnen.
Wwant een lamp is immers een weerstand.
ok, maar op internet staat dat deze condensators 330 volt zijn. dus ik neem aan dat dit niet werkt?

• dalus

dalus

Firing Sparks

Voor de korte tijd dat het duurt om deze cap te ontladen kan dat geen kwaad.

High Powered Madness

• lemming_nl
  • Niet online
Als je wilt beginnen dan zou ik gaan voor 35V condensatoren twv 5000uF ofzo. Dat geeft al een aardig resultaat. Wegwerpcamera zal niet veel harder gaan vanwege geringe capaciteit, en is veel moeilijker ivm veiligheid enzo.

• dalus

dalus

Firing Sparks

lemming_nl schreef op maandag 11 februari 2008 @ 19:31:
Als je wilt beginnen dan zou ik gaan voor 35V condensatoren twv 5000uF ofzo. Dat geeft al een aardig resultaat. Wegwerpcamera zal niet veel harder gaan vanwege geringe capaciteit, en is veel moeilijker ivm veiligheid enzo.
Qua energie niveau kan het geen kwaad wegwerp cams te gebruiken de energie in die dingen is gewoon te gering om iemand mee te doden. Maar je kan er wel een behoorlijke opdonder van krijgen. Maar wat je zegt met 2 dikke caps op low voltage is het veiliger, dat had ik ook al eerder gezegd.

High Powered Madness

• oddish2211
ik heb nu een goede spoel gemaakt op een wegwerp camera, hij doet het goed maar zoveel kracht zit er niet achter. nu wil ik er wel meer condensatoren op zetten (heb er al 4) maar hoeveel kun je er eigenlijk maximaal parallel naast elkaar zetten? zonder dat het lader circuit doorbrandt?

• dalus

dalus

Firing Sparks

oddish2211 schreef op zondag 17 februari 2008 @ 14:41:
ik heb nu een goede spoel gemaakt op een wegwerp camera, hij doet het goed maar zoveel kracht zit er niet achter. nu wil ik er wel meer condensatoren op zetten (heb er al 4) maar hoeveel kun je er eigenlijk maximaal parallel naast elkaar zetten? zonder dat het lader circuit doorbrandt?
Zoveel tot dat je lader niet meer genoeg stroon kan geven om het 'leegbleeden' van je caps te voorkomen. Om te zorgen dat je lader niet doorbrand kun je een weerstand in serie met de lader zetten zodat de stroomsterkte word beperkt.

High Powered Madness

• oddish2211
dalus schreef op zondag 17 februari 2008 @ 14:47:
[...]

Zoveel tot dat je lader niet meer genoeg stroon kan geven om het 'leegbleeden' van je caps te voorkomen. Om te zorgen dat je lader niet doorbrand kun je een weerstand in serie met de lader zetten zodat de stroomsterkte word beperkt.
ik bedoel meer het gedeelte tussen de condensatoren en de spoel

(want als ik het goed begrepen heb van andere websites kan ik ook 2 of meerdere lader-circuits uit andere camera's in parallel zetten zodat hij sneller laadt)

[ Voor 16% gewijzigd door oddish2211 op 17-02-2008 15:28 ]

• dalus

dalus

Firing Sparks

Teken dan eens wat je bedoeld, want ik volg je kennelijk niet helemaal.

High Powered Madness

• oddish2211
dalus schreef op zondag 17 februari 2008 @ 15:34:
Teken dan eens wat je bedoeld, want ik volg je kennelijk niet helemaal.
ik kan het nu even niet tekenen, dus doe ik het even zo;
in zo'n kodak camera printplaat zit een condensator (330v 120 nF) nu wil ik er meerdere inzetten ( ik heb er nu 4)
de kabels van de condensatoren lopen naar de spoel (via een schakelaar) en naar de printplaat.

ongeveer dit

Afbeeldingslocatie: http://www.evosapien.com/robosapien-hack/marcus/assets/images/Flash_Circuit1.jpg

nu wil ik er meer condensatoren opzetten maar nu wil ik weten of het gedeelte van de condensatoren naar de printplaat het dan wel houdt, niet dat het dan doorbrandt want er loopt dan best veel stroom,
en dan ~ hoeveel condensatoren kan ik erop zetten voordat hij doorbrandt?

even niet over mijn probleem, zou het mogen dat ik hier een soort van handleiding schrijf voor beginners die ook een coilgun willen maken maar dan met een camera?

[ Voor 13% gewijzigd door oddish2211 op 17-02-2008 16:02 ]

• dalus

dalus

Firing Sparks

Je kan er best veel opzetten, op de pcb loopt alleen de laadstroom deze moet wel extreem groot worden wil je de pcb mollen. 4 caps kan die lader wel aan.

High Powered Madness

• oddish2211
dalus schreef op zondag 17 februari 2008 @ 16:06:
Je kan er best veel opzetten, op de pcb loopt alleen de laadstroom deze moet wel extreem groot worden wil je de pcb mollen. 4 caps kan die lader wel aan.
ik heb er al 4, maar ik wil er nu juist meer op zetten (8/12?)

• dalus

dalus

Firing Sparks

oddish2211 schreef op zondag 17 februari 2008 @ 16:27:
[...]

ik heb er al 4, maar ik wil er nu juist meer op zetten (8/12?)
Dat zou je uit moeten proberen, of op safe spelen en een boost convertor bouwen.

High Powered Madness

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-11 21:25
Ik zag in Nuts & Volts van Maart 2008 dit op de voorkant staan, wordt steeds kleiner ...

Afbeeldingslocatie: http://pixhost.eu/avaxhome/avaxhome/2008-02-21/nv.jpg

• Dutch_Razor
Heeft iemand een ideetje hoe ik een phototransistor die een weerstand van 0.5 -1 kOhm krijgt als er licht op valt moet aansluiten op een PIC?

Op verschillende sites zegt men dat ik bijvoorbeeld zoiets moet doen:

+5V
|
10kOhm of 1.5kOhm
|
| ------- RB1
|
phototransistor
|
Ground

Probleem is, het werkt niet. Ik heb verschillende van deze onfiguraties geprobeerd, 10kOhm, 1kohm, geen weerstand, photostransistor omwisselen met de weerstand (ook in de code), op de een of andere manier wil het maar niet werken.

Ik heb dan wel genomen bv:
If port RB1 = 0 then high portA.1
(op poort A.1 zit een LED die is verbonden met ground via een 1kohm weerstand).

Iemand enig idee wat ik fout doe?

Bij voorbaat dank!

Edit: Btw, mijn voltage boost converter van anothercoilgunsite.com werkt! *O* Jmmr genoeg knalt de IGBT eruit als ie iets van 10 seconden aanstaat, hijs gerate op 46A maar das alleen bij 25 graden celsius, bij 100 doet ie maar 25A , ik denk *hoop* dat t daar aan ligt dan hoef ik em eigenlijk alleen maar meer te koelen :D

[ Voor 16% gewijzigd door Dutch_Razor op 06-03-2008 20:52 ]

• DaWaN
  • Laatst online: 28-11 10:22

DaWaN

'r you wicked ??

Ik denk je fout ligt bij het feit dat je een digitale ingang gebruikt voor je PIC.
Hang eens een multimeter op die plek die je aan RB0 hangt. Waarschijnlijk zul je een verschil krijgen van iets tussen 4,5V en 2,5V. Dat werkt niet voor een digitale ingang.
Wat je dus wilt is de comparator gebruiken.
Als je phototransistor nog heel is tenminste, ik denk niet dat hij het fijn vind als je hem direct aan de 5V hangt.

Die boost converter wil ik ook graag bouwen maar iedereen klaag erover dat zijn IGBT stuk gaat, wat veroorzaakt dat ? Ik zou het ding graag willen bouwen maar ik heb niet de instelling iedere 5 charges de IGBT te vervangen

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• dalus

dalus

Firing Sparks

DaWaN schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 12:28:
Die boost converter wil ik ook graag bouwen maar iedereen klaag erover dat zijn IGBT stuk gaat, wat veroorzaakt dat ? Ik zou het ding graag willen bouwen maar ik heb niet de instelling iedere 5 charges de IGBT te vervangen
Dat komt omdat je je waarschijnlijk een IGBT hebt die een lagere spanningsrating heeft dan de cap bank die je wilt opladen. Hier is er een boel info over te vinden

High Powered Madness

• Dutch_Razor
DaWaN schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 12:28:
Ik denk je fout ligt bij het feit dat je een digitale ingang gebruikt voor je PIC.
Hang eens een multimeter op die plek die je aan RB0 hangt. Waarschijnlijk zul je een verschil krijgen van iets tussen 4,5V en 2,5V. Dat werkt niet voor een digitale ingang.
Wat je dus wilt is de comparator gebruiken.
Als je phototransistor nog heel is tenminste, ik denk niet dat hij het fijn vind als je hem direct aan de 5V hangt.

Thx voor de hulp, als t goed is is de fototransistor nog wel heel, tis alleen een beetje een gaar ding kwa detectie, maar k zal t eens nameten.

Wat betreft de IGBT, bij mij doet ie t nog, maar na 10 seconden is hij ontzettend (like, je brandt je vingers er net niet aan) warm, zelfs met koelblok erop, anothercoilgunsite.com zelf gebruikt een IGBT die 40A continue aankan op 600V, die van mij is 25A continue op 1200V @ 100 graden celsius zoals gezegd, ik denk dat de meeste mensen gewoon een IGBT pakken en dan denken "zal ook wel werken".

Mijn IGBT is een SGW25n120, bij de conrad te krijgen voor 4,82€, ik denk dat als je er 2 of 3 gebruikt je zeer zeker geen problemen zal krijgen, of anders laten afkoelen tussen elke charge.

[ Voor 6% gewijzigd door Dutch_Razor op 07-03-2008 19:41 ]

• DaWaN
  • Laatst online: 28-11 10:22

DaWaN

'r you wicked ??

Hmm misschien komt het warm worden doordat de uitgang van de NE555 niet zo'n hoge di/dt levert waardoor die IGBT een beetje te lang in het ohmse gebied blijft hangen. Dan zul je er een soort van opampje tussen moeten hangen, die je dan ook weer voed met iets meer dan 12V, dat zal dat al een hoop helpen denk ik.

Welke PIC's gebruik je btw ? 16F628A toevallig ? Die heeft een comparator aanboord :)
Daarmee zul je prima de Fototransistor mee kunnen aansturen

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Dutch_Razor
K heb een 16F628A en een 16F819, idd heeft ie 2 comperators aan boord, alleen wilde ik t ivm de snelheid graag zonder doen, de natuurkundeleraar dacht wel dat dat kon maar idd met comperator is het veel makkelijker :) (iig mogelijk :P)

Ben nu nog even aan het bedenken hoe ik dan 3 coils aan ga sturen, ik heb 3 fototransistors waar er mogelijk 2 kapot van zijn en 2 fotodiodes, dat met die fotodiodes heb ik in principe werkend (via 1K of 2K weerstand verbonden naar comperator input van PIC), maar k weet niet of het donker genoeg wordt in de buis.

Ik ga t maandag testen, met een nieuwe (6mm alu) buis en daar een 0.6mm draad coil omheen wikkelen, hopelijk werkt dat. Aangezien nu de puls tijd van de condensator te lang is en hij t projectiel (een batterij..) slechts naar binnen zuigt, maar dat was te verwachten met een 28AWG draad om een PVC buis heen :P

Op de link van Dalus stond ook al iemand die zei dat de 100 Ohms weerstand tussen de IGBT en de NE555 timer t probleem was, maar dat er zonder die weerstand allemaal ingewikkelde dingen gingen gebeuren die niet goed waren?

Thx voor t meedenken btw :)

Edit: Ik zie net dat die 16F819 5 A/D kanalen heeft, dan zou ik in principe dus gewoon direct die photodiode aan de PIC kunnen hangen? Als er licht op valt geeft ie tot 0.4 volt af, zonder licht ongeveer 0.05.

[ Voor 8% gewijzigd door Dutch_Razor op 08-03-2008 01:17 ]

• naftebakje
Dutch_Razor schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 01:15:
...
Edit: Ik zie net dat die 16F819 5 A/D kanalen heeft, dan zou ik in principe dus gewoon direct die photodiode aan de PIC kunnen hangen? Als er licht op valt geeft ie tot 0.4 volt af, zonder licht ongeveer 0.05.
Als je snel wil reageren op een plotse onderbreking van de lichtstraal, neem je echt véél beter de comparator dan de A/D convertor; met de comparator kan je in enkele instructiecycles reageren (comparator inlezen, if-statement, jump, reactie) terwijl je met de A/D over enkele honderden instructiecycles spreekt voor je reageert.
Ik weet niet hoe nauw het allemaal steekt, maar zolang het gaat om aan of uit (en de exacte waarde je niet interesseert) neem je veel beter de comparator dan de A/D convertor.

Pagina: 1 ... 10 ... 17 Laatste