Je kunt natuurlijk gewoon de algemene formules pakken voor spoelen en condensatoren.
Spoel:
V = L * afgeleide v/d stroom
Condensator:
I = C * afgeleide v/d spanning
Waarbij V = spanning L = inductie C = capaciteit
Om vervolgens de stroom uit te rekenen (dit is al vrij lastig waarschijnlijk ivm differentiaal vergelijkingen).
Maar dan moet je ook niet de weerstand (impedantie) van de draden vergeten en de interne weerstand van de elco's en de wisselende inductie van de spoel.
Ik kan zelfs nog wel even doorgaan met dingen die je niet moet vergeten maar ik raad je aan om gewoon die formules te bekijken en dan gewoon de computer het rekenwerk te laten doen.
@ dalus
Thermisch koppelen is ook belangrijk, ik had mijn IGBT's op zeer korte afstand van elkaar op een heatsink gemoneert.
Volgens mijn berekeningen zat ik heel dicht tegen de maximale stroom van 2 IGBT's aan maar toen werd die heatsink niet eens handwarm, dus dat warm worden zal wel meevallen. De spoel dissipeert naar mijn idee het gros van het vermogen
Helaas weet ik niet genoeg af van bipolaire transistors om een goed oordeel te geven van 2 parallele bipolaire transistoren, maar ik weet echter wel dat 2 altijd meer stroom aankunnen dan 1, of je dat x2 kan doen dat is inderdaad de vraag

Ik denk dat wanneer je ze goed aanstuurt (beide met minimaal 15V en hoge dv/dt aanzet) en de impedanties van en naar de IGBT's goed gelijk houd (dus draden naar de IGBT's even lang e.d.) dat je toch wel de stroom 1,5x kunt nemen.
[
Voor 10% gewijzigd door
DaWaN op 29-05-2008 23:38
]