Het Grote Coilgun Topic

Pagina: 1 ... 11 ... 17 Laatste
Acties:
  • 117.023 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Dutch_Razor schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 01:15:
Op de link van Dalus stond ook al iemand die zei dat de 100 Ohms weerstand tussen de IGBT en de NE555 timer t probleem was, maar dat er zonder die weerstand allemaal ingewikkelde dingen gingen gebeuren die niet goed waren?
Die weerstand is er om de stroomsterkte te beperken waar de IGBT mee word aangestuurd. Als deze er niet is word de IGBT te hard aangestuurd en dus overbelast --> kapot. Als je het nog beter wilt oplossen kun je een gate driver gebruiken zoals de UCC37322

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Volgens mij is de stroom waarbij je IGBT aanstuurd redelijk onbegrensd. Het probleem zit hem in je aansturing. Hoe veel en hoe snel kan hij de lading leveren die nodig is om de gate op te laden. Terwijl je aan het opladen bent zit je IGBT in het lineaire gebied (niet altijd maar is wel zo makkelijk om aan te nemen). In dit gebied is je IGBT flink aan het dissiperen, je wilt hier dus zo snel mogelijk uit. Ik zou mikken op een aanstuurstroom zodat je hem binnen 1/10e schakelperiode op 90% spanning hebt zitten. Hoeveel stroom hiervoor nodig is is redelijk eenvoudig uit te rekenen. Denk er ook aan dat je de gate ook leeg moet trekken, hier geldt hetzelfde als bij het opladen, hoe langer je er over doet hoe meer hij dissipeert.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Kan iemand eens een scope aan zijn gate hangen, dan zien we zo of de IGBT in lineair bereik werkt. Ik verwacht dat een 555 ook niet genoeg spanning levert om een IGBT goed aan te sturen, pas bij 15V op de gate weet je zeker dat je goed schakelt.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik zal overmorgen de nieuwe coil wikkelen, als t goed is zou ik em dinsdag dan aan de scoop kunnen hangen op school :) Wat moet ik trouwens precies meten? De frequentie van t high-low op de gate?

De datasheet van de sgw25n120 gaat inderdaad uit van 15V op de gate in hun berekeningen, dit levert een probleem in mijn circuit aangezien de voltage regulator op 9V begrenst, of kan de ucc37322 dit ophogen? Anders moet ik de UCC dan aan een 15V regulator hangen, en de input gewoon uit de NE555 laten komen?

K zal morgen eens gaan rekenen, thx voor de tip lemming :)
naftebakje schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 01:37:
[...]
Als je snel wil reageren op een plotse onderbreking van de lichtstraal, neem je echt véél beter de comparator dan de A/D convertor; met de comparator kan je in enkele instructiecycles reageren (comparator inlezen, if-statement, jump, reactie) terwijl je met de A/D over enkele honderden instructiecycles spreekt voor je reageert.
Ik weet niet hoe nauw het allemaal steekt, maar zolang het gaat om aan of uit (en de exacte waarde je niet interesseert) neem je veel beter de comparator dan de A/D convertor.
Thx, ik zal dan gewoon de comperator gebruiken :D

[ Voor 33% gewijzigd door Dutch_Razor op 08-03-2008 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Dutch_Razor schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 19:08:
Ik zal overmorgen de nieuwe coil wikkelen, als t goed is zou ik em dinsdag dan aan de scoop kunnen hangen op school :) Wat moet ik trouwens precies meten? De frequentie van t high-low op de gate?

De datasheet van de sgw25n120 gaat inderdaad uit van 15V op de gate in hun berekeningen, dit levert een probleem in mijn circuit aangezien de voltage regulator op 9V begrenst, of kan de ucc37322 dit ophogen? Anders moet ik de UCC dan aan een 15V regulator hangen, en de input gewoon uit de NE555 laten komen?
Met je scope kun je goed zien hoeveel er nog over is van je oorspronkelijke blokgolf en tevens de spanning bekijken, als deze onder de 7V is werkt je IGBT gegarandeerd in het lineaire bereik. Ik dacht dat een 555 maar 5V als maximale uitgangsspanning heeft.
De UCC37322 heeft inderdaad een aparte voedingsspanning nodig ik dacht dat 12V het minimum was.
Je kan hem gebruiken zoals hier Pin3 is de enable, pin2 is de input. (de diodes en weerstand kun je achterwegen laten)

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
dalus schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 23:05:
[...]

Met je scope kun je goed zien hoeveel er nog over is van je oorspronkelijke blokgolf en tevens de spanning bekijken, als deze onder de 7V is werkt je IGBT gegarandeerd in het lineaire bereik. Ik dacht dat een 555 maar 5V als maximale uitgangsspanning heeft.
De UCC37322 heeft inderdaad een aparte voedingsspanning nodig ik dacht dat 12V het minimum was.
Je kan hem gebruiken zoals hier Pin3 is de enable, pin2 is de input.
Dat moet je dan wel even in een apart circuitje ofzo testen want de spoel gaat de blokgolf natuurlijk ook vervormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

lemming_nl schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 23:21:
[...]
Dat moet je dan wel even in een apart circuitje ofzo testen want de spoel gaat de blokgolf natuurlijk ook vervormen.
Hoe wilt een spoel de blokgolf op de gate van IGBT veranderen? Volgens mij haal je wat pootjes door elkaar.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
dalus schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 23:26:
[...]

Hoe wilt een spoel de blokgolf op de gate van IGBT veranderen? Volgens mij haal je wat pootjes door elkaar.
Je wilt op de gate meten? Daarmee kan je natuurlijk niet zien of de IGBT in zijn lineaire gebied zit. De parameters per IGBT veranderen behoorlijk dus dat lijkt met geen nette methode. Je kan daar natuurlijk wel zien of de 555 in staat is een redelijke blokgolf uit te sturen. Wat mijn idee was: de IGBT een resistieve last laten schakelen en daar over de spanning meten. Wanneer er niet de stroom uit komt die je verwacht is de IGBT aan het limiteren en dus in het lineaire gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

lemming_nl schreef op zondag 09 maart 2008 @ 12:01:
[...]
Je wilt op de gate meten? Daarmee kan je natuurlijk niet zien of de IGBT in zijn lineaire gebied zit. De parameters per IGBT veranderen behoorlijk dus dat lijkt met geen nette methode. Je kan daar natuurlijk wel zien of de 555 in staat is een redelijke blokgolf uit te sturen. Wat mijn idee was: de IGBT een resistieve last laten schakelen en daar over de spanning meten. Wanneer er niet de stroom uit komt die je verwacht is de IGBT aan het limiteren en dus in het lineaire gebied.
Misschien leuk om beide methodes eens te vergelijken, want bij mijn weten schakelt een IGBT pas boven de 7 volt op de gate buiten het lineaire gebied. Zelf zorg ik er altijd voor dat ik IGBT's met minimaal 15 volt aanstuur, voor teslacoils gebruik ik zelfs 33 volt omdat je hier never in het lineaire gebied wilt blijven steken.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
In principe kan in in de VCB dus gewoon de condensator loshalen (circuit) en t voltage over de 10k plus 1M weerstand meten?
dalus schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 23:05:
[...]

Je kan hem gebruiken zoals hier Pin3 is de enable, pin2 is de input. (de diodes en weerstand kun je achterwegen laten)
Ah dus ik moet in principe pin 1 en 8 van de UCC37322 aan de 15V hangen, plus een 4.7uF cap naar ground, pin 4 en 5 aan de ground, 6/7 naar de IGBT toe via een 10 ohms weerstand, pin 3 vanaf de 555 timer?

[ Voor 45% gewijzigd door Dutch_Razor op 09-03-2008 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Dutch_Razor schreef op zondag 09 maart 2008 @ 13:15:
In principe kan in in de VCB dus gewoon de condensator loshalen (circuit) en t voltage over de 10k plus 1M weerstand meten?

[...]

Ah dus ik moet in principe pin 1 en 8 van de UCC37322 aan de 15V hangen, plus een 4.7uF cap naar ground, pin 4 en 5 aan de ground, 6/7 naar de IGBT toe via een 10 ohms weerstand, pin 3 vanaf de 555 timer?
Bijna goed, pin 2 aan je 555 hangen, pin 3 floating laten, deze heeft een interne pull-up weerstand. Hier is de datasheet
Nooit de condensator weghalen, dan blaas je het zaakje op door te hoge spanningen die door de inductie van je spoel zijn ontstaan.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
Thx, een van de lokale electronicaboeren heeft em al niet, morgen maar eens naar de andere bellen :(

Btw ik heb met de multimeter over de !M + 10k weerstand gemeten, momenteel laadt de VBC de cap op tot ongeveer 120-130 volt waarna de acculader die ik als voeding gebruik uitschakelt. De LM7809 is vrij warm, maar niet echt dat je zegt je brandt je vingers eraan, de inductor is zo warm dat t plakband eromheen n beetje vloeibaar nt worden is , en de IGBT valt eigenlijk wel mee met zn nieuwe koelblok, zou het gewoon aan die acculader liggen die miss te warm wordt ofzo? De meter erop geeft over de 6A aan op 12V, miss wordt ie daar niet vrolijk van.

Hij schiet wel al 80cm ver (komt de 1m buis niet uit ) :D

Edit: YAY deuk in de keukendeur :D

[ Voor 10% gewijzigd door Dutch_Razor op 10-03-2008 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Zo deed ik het vroeger een oude atx voeding gesloopt en de trafo ervan opnieuw gewikkeld. De aansturing is gebaseerd op parallel load resonance, soort van Class-E topologie. Dat ding schoot nog zelfs door een kartonnen doos heen >:) Dan te bedenken dat het maar 50 joule aan energie is in de caps.

Afbeeldingslocatie: http://roy.piepers.googlepages.com/cgv1setup.JPG/cgv1setup-large.jpg
Let niet op de bedrading, is nog uit mijn NooB tijd :P

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
*kuch* zo ziet mijn bedrading er uit *kuch* :P Miss toch maar even aanpassen als we zaterdag op de open dag van de school staan :P

Ziet er wel mooi uit dat van jou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Dutch_Razor schreef op maandag 10 maart 2008 @ 19:55:
*kuch* zo ziet mijn bedrading er uit *kuch* :P Miss toch maar even aanpassen als we zaterdag op de open dag van de school staan :P

Ziet er wel mooi uit dat van jou :)
Thnx

Op een opendag zou ik er echt mee uitkijken, er zijn van die mensen die erg handtastelijk zijn. En met deze energie niveau 's wordt dat al snel gevaarlijk. Dit in de zin van stukje vlees van iemands hand afblazen :X

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
Zal ik doen, een lint eromheen en High Voltage enzo erop zetten moet toch voldeonde zijn lijkt me. Bovendien staat ie momenteel maar op 160V dus das denk ik niet echt dodelijk, of wel, maar tis iig geen 400V. (VCB begint n beetje te roken boven de 160, is gewoon t plakband maar die inductor wordt loeiheet, nogal genaaid als straks de isolatie van t koper t begeeft)

K heb nog geen tijd gehad om em aan de scoop te hangen aangezien ik dan toch e.a. moet omsolderen denk ik, bovendien voor maandag 4 boeken wiskunde kennen en voor vrijdag engels werkstuk inleveren, dus t zal er voorlopig even niet van komen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
Argh! Volgens mij is een printplaat niet echt geschikt voor een voltageboostconverter, de koperbaan van de minpool was een stuk gewoon doormidden gebroken, de twee helften stonden van de printplaat af,

En ik me maar afvragen waarom ie t niet deed 8)7

Mja gelukkig heeft ie t toch een uurtje volgehouden, de volgende keer maar t HV circuit dubbel uitvoeren op printplaat en met dik draad :P

[ Voor 32% gewijzigd door Dutch_Razor op 15-03-2008 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Expect the unexpected, ik overbuild bijna elke schakeling. Zo weet je bijna zeker dat er niets snel kapot zou gaan. Maar toch blaas ik nog geregeld iets op :P Misschien wel leuk als je een plaatje van je eigen setup post.

[ Voor 16% gewijzigd door dalus op 15-03-2008 15:23 ]

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
Dit was wel heel onverwacht, maar idd een goed advies :) K had eerder verwacht dat de IGBT of de LM7809 zou doorbranden, maar dat de koperbanen t niet zouden houden.. :P

Dit is mijn setup met de oude coil

Afbeeldingslocatie: http://img84.imageshack.us/img84/4776/img0111zw5.th.jpg

Hier is de bovenkant van de VCB te zien:

Afbeeldingslocatie: http://img135.imageshack.us/img135/8921/img0121hd9.th.jpg

Nieuwe foto's moet ik nog maken, spul ligt nu op school , maar in principe is alleen de coil een stuk dunner geworden en de draad ervan is nu 0.6mm dik.

Edit: Ohja en de IGBT heeft nu een echt koelblok uit een oude voeding, stukkie groter en dr staan een 12cm fan op.

[ Voor 7% gewijzigd door Dutch_Razor op 15-03-2008 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Ziet goed uit, alleen wat bewogen :P , heeft je projectiel dezelfde doorsneden als je loop. Als dit niet zo is verknoei je heel veel energie doordat een magneetveld heel erg snel afneemt over afstand. Hoe oud ben je eigenlijk als ik vragen mag?

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
Thx :) Idd wat bewogen, kan eigenlijk best zijn dat ik ook nog macromode aan had staan terwijl dat niet moest.

T projectiel is 6mm, de buis is 8mm aan de buitenkant, binnendiameter is niet gegeven maar tis een hele close fit, ik moest t projectiel nog bijschuren (projectiel in boormachine, dan langs schuurpapier), anders paste ie er bijna niet in :)

17 18, ben nog gewend 17 te zeggen :P

De printbaan is trouwens hier gebroken, wat ik nogal gek vind omdat er hier eigenlijk geen hoog amperage op hoort te staan:
Afbeeldingslocatie: http://img220.imageshack.us/img220/5694/imgschematicboostcea3.th.gif

De baan naar de plus van de cap is dan weer niet gebroken :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Als die baan breekt dan heeft je spoel waarschijnlijk niet genoeg inductie.
Overigens staat nergens een Amperage op.
Wees consistent daarin want ik werd er op afgerekend in mijn profielwerkstuk.
Er staat ergens spanning overheen of er loopt stroom. Vermijd de woorden voltage en amperage het liefst.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
Ah thx :) Ik heb em weer doorverbonden maar led van de comperator blijft nog steeds gewon branden (zelfde effect als wanneeer de condensator niet is aangesloten), volgens mij is er nog iets anders kaput :(

Thx voor de tip, ik heb er op gelet spaning eroverheen en stroom die loopt te gebruiken, hier en daar toch "hoog amperage" enzo, maar ik denk niet dat ik echt vaak fouten hebt gemaakt :) Nogmaals bedankt, anders had ik er helemaal niet aan gedacht :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
Weer een vraagje :)

Om condensators parallel op te laden zag ik op ACG n circuit met diodes, gaat dit zo werken? K heb t even in ons totaal circuit getekend :

Afbeeldingslocatie: http://img141.imageshack.us/img141/3606/schemacoilgunik6.th.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Dat zou moeten werken ja alleen weet ik niet hoe je nu de spanning wilt krijgen om dat ding te laten stoppen met laden.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
Thx voor t antwoord :) Als ik t circuit van ACG.com goed begrijp zou er over de condensatoren een spanning van 375V moeten komen te staan op een gegeven moment, de comperator meet dan dat ie vol is en dan stopt ie.

Idd wel een goeie vraag hoe de comperator dan zeker "weet" hoe de comperator dan over alle condensatoren weet dat de spanning 375V is, of zouden de "least full fills first""met verschillen van enkele milli/micro volts werken , zodat je zowat kan zeggen dat de spanning over alle condensatoren gelijki s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:53

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

leuk topic dit!

ik ben al papier en aluminum aant sandwichen voor mijn eerste zelfgemaakte condensator :D

pics volgen nog.
meer DIY caps hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
DIY caps lijken mij niet echt interessant, je zit dan bijna automatisch vast aan simpele plaatcondensatoren, probeer daar maar eens een beetje fatsoenlijke capaciteit uit te halen... Heb je al eens berekend wat voor waarde je condensator gaat krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:53

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

lemming_nl schreef op zondag 06 april 2008 @ 21:41:
DIY caps lijken mij niet echt interessant, je zit dan bijna automatisch vast aan simpele plaatcondensatoren, probeer daar maar eens een beetje fatsoenlijke capaciteit uit te halen... Heb je al eens berekend wat voor waarde je condensator gaat krijgen?
ik had bedacht dat als ik de afstand tussen de platen niet te groot maakte, 3 velletjes papier is het nu... en flink dik sandwich dat het dan toch wel iets moet gaan doen..
Ik heb naar die formules zitten kijken maar veel variabelen weet je niet zeker dus het blijft een experiment.
Het is trouwens wel de bedoeling om het ding in olie te drenken, moet alleen nog onderzoeken wat voor olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey, ik maak samen met iemand een proefielwerkstuk over coilguns, we dachten dat het niet zo moeilijk was, maar achteraf bleek het toch moeilijk, of we zijn toch minder goed in natuurkunde dan we dachten...
Maar in ieder geval, we zijn nu dus bezig, alleen we komen niet verder dan een simpele coilgun met 1 spoel.
We waren van plan om meerdere spoelen te gebruiken, alleen we hebben maar 1 condensator tot onze beschikking, dus we zouden niet weten hoe ...
Nu is het zo dat onze docent dit niet genoeg vindt om het goed te keuren, wat zou betekenen dat wij ons HAVO diploma niet krijgen, tenzij we toch nog iets wetensachapplijks onderzoeken.
Heeft iemand nog suggesties om ons PWS uit te kunnen breiden, bijv. toch met een 2e spoel, of mischien een ander onderzoek?

Alvast heel erg bedankt,
Jasperdek.

PS. we zijn geen specialisten op het gebied van natuurkunde O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Met igbt's schakelen en zo timen dat de energie op een bepaalde manier verdeeld wordt over de 2 spoelen.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:13
Verwijderd schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 15:05:

Heeft iemand nog suggesties om ons PWS uit te kunnen breiden, bijv. toch met een 2e spoel, of mischien een ander onderzoek?
Misschien doe je het al, maar je kunt wat onderzoeken mbt snelheid van het projectiel, versnelling, inslagkracht, e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Ik zou het niet uitbreiden, ik zou gaan kijken hoe je 1 spoel optimaliseert. Andere spoelmaat, ander projectiel, andere timing enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
Of nog een condensator kopen.. op hoeveel V , C zit je nu, met wat voor coil?

Je kan er iig altijd nog n theoretisch werkje bijdoen van +- 40 pagina's dat zou toch genoeg moeten zijn voor elke natuurkundeleraar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iedereen bedankt voor de reactie's.
We gaan nu inderdaad de snelheid, versnelling, energie enz. onderzoeken.
Hopen dat dit dan goedgekleurd wordt.
Groet jasperdek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We hebben een plan bedacht en opgeschreven om bepaalde metingen te doen om bijvoordbeeld de snelheid te berekenen.
Eén van die proefen was met een oscilloscoop de stroom over de schakeling , condensator en spoel te meten, alleen onze leraar zegt dat dit onmogelijk is omdat de puls te kort is, weet iemand hoe we dit op een andere manier zouden kunnen bereken?
Het is ons trouwens opgevallen, dat als wij een aantal keer achter elkaar hebben geschote, dat het projectiel soms verder komt dan andere keren, en soms weer minder ver, met telkens de zelfe instellingen zoals het aantal Volt enz.
Klopt dit of doen we toch iets fout ?

Weer alvast bedankt ! :P

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2008 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Het klopt dat hij niet altijd even hard/ver gaat. Tenminste, dat is niet de bedoeling maar ik heb er ook behoorlijk last van. Mij lijkt het probleem zitten in de hoge gevoeligheid voor projectiel plaatsing. Verder worden er ook dingen warm en zullen ze iets anders gaan reageren.

Meten met een oscilloscoop kan wel, mits je over een geheugenoscilloscoop beschikt. Deze kunnen over het algemeen in single-shot modus werken. Hierbij triggert hij maar 1x en laat dat zien. Moet je alleen wel zorgen dat je precies op het goede moment triggert :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkrijgsman
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 12:57
Met een digitaleosciloscoop kun je best dingen meten als je hem maar op het goede moment laat triggeren (eventueel nog korte pretrigger gebruiken).

Over de snelheid, deze is natuurlijk heel erg afhankelijk van de beginpositie van je object. Kun je natuurlijk mooi kijken waar het optimum ligt en verklaren waarom daar.

Over eventuele uitbreiding, wat ik ooit nog geproobeerd heb is om nummeriek de snelheid van je object bepalen. Hiervoor heb ik met een einidgelementen programma de inductie van de spoel bepaald (afhankelijk van de positie van de kogel) en dan ook nog de kracht op de kogel (wederom afhankelijk van de plek, maar nu ook de stroomsterkte). Deze zou je eventueel ook nog experiementeel kunnen bepalen. Dit geheel (nummeriek) integreren en je hebt een leuk model, wat bij mij (aardig) overeen kwam met de werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw hier maar niet onervaren met coilguns. Twee jaar geleden hebben een vriend en ik een coilgun gebouwd voor ons profielwerkstuk (niet stoppen met lezen nu ;)). Specs: 300V 2880uF photoflash-based single stage coilgun geschakeld met 3 stud-type SCRs (ieder 600A surge). Resultaten: max rendement 3%, max snelheid 30 m/s.

Maar goed nu willen we voor de lol een betere coilgun maken. We hebben 12 elco's van ieder 3300uF. Nu is de vraag: heeft iemand ervaring met het monteren van hockeypuck-type SCRs? Ze zijn wel heel gaaf want ze kunnen 800A on-state en 15.000A surge schakelen en we hebben er 3. Je schijnt ze tussen twee koelplaten vast te moeten klemmen met vrij grote kracht. Heeft iemand dat wel eens gedaan?

groeten van Jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Ik gebruik die hockeypuck SCRs en je moet ze inderdaad vastklemmen. Ik heb ze gekocht met die klem erbij. Mijn SCRs moeten vastgedrukt worden met 10-13kN. Dit is behoorlijk wat kracht waardoor er goed gezorgd moet worden dat ze goed vlak vastgedrukt worden. Het makkelijkste is dit te doen door voor iedere SCR een aparte klem te maken (1 vaste grondplaat en dan per SCR een plaat om hem vast te zetten), als je ze alle 3 in een klem wilt stoppen moet je rekening houden met verschillen in de maatgeving tussen de SCRs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier de mede-bouwer:
Wij hebben dus geen klemmen bij onze SCR's, zelf maken van twee plaatjes aluminium of staal moet lukken, het probleem is alleen dat wij geen uitgebreide datasheet kunnen vinden met de benodigde clampingforce. Is dit uit te proberen door het aandraaien van de bouten tot hij werkt?

Ook vraag ik me af hoe je de kracht bepaald die je op je scr zet... hoewel dat niet van belang is, als je de druk op kan voeren tot hij werkt...

gr,
Erwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Ik denk dat zo'n SCR ook wel werkt zonder dat er druk op staat, alleen geen idee hoe goed. Als hij dan ineens minder stroom aankan of minder spanning gaat hij snel kapot. Ik zou gewoon wat grote bouten (10mm) nemen, deze hard aandraaien en kijken of hij werkt.

-edit-

Ik zou voor aluminium gaan omdat die platen ook gelijk je electische aansluitingen zijn, staal geleid slecht.

[ Voor 19% gewijzigd door lemming_nl op 18-04-2008 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 09:12:
Hier de mede-bouwer:
Wij hebben dus geen klemmen bij onze SCR's, zelf maken van twee plaatjes aluminium of staal moet lukken, het probleem is alleen dat wij geen uitgebreide datasheet kunnen vinden met de benodigde clampingforce. Is dit uit te proberen door het aandraaien van de bouten tot hij werkt?

Ook vraag ik me af hoe je de kracht bepaald die je op je scr zet... hoewel dat niet van belang is, als je de druk op kan voeren tot hij werkt...

gr,
Erwin
Je MOET altijd een puck scr altijd met een grote kracht vastklemmen. De contacten met het silicium worden gemaakt door er 2 vergulden metalen platen op te klemmen ( intern in de scr dus). Als je dit niet doet is er een te grote weerstand waardoor de SCR intern te heet wordt. Probeer dus de bouten zo strak mogelijk aan te draaien.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor alle snelle reacties!

We gaan het denk ik gewoon proberen door ze stuk voor stuk tussen twee alu platen te klemmen en de bouten hard aan te draaien. We komen denk ik niet hoger dan 1/2 van de piekstroom, dus zelfs al hebben we iets te weinig kracht dan overleven ze het hoop ik wel. Mocht er iemand nog wat koelplaten met klemmen overhebben, dan houden we ons natuurlijk aanbevolen! We houden jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-04-2021

Niekk

Human-readable is relatief

*trap* :P

Nee,

Ik ben nu bezig met een multi stage (3) coilgun, en nu heb ik de "schakelaars" nodig. Ik heb uitgerekend dat er ongeveer 200A per stage komt, en ik draai het geheel op 250V, DC.
Wat voor "schakelaars" moet ik daar voor gebruiken ? De IGBT's klonken wel goed, maar .. waar koop je zo'n ding ? voor niet zo heel veel geld dan natuurlijk, want ik heb geen zin om 300 euro neer te tellen per stuk, want ik moet er 3 hebben. (3*300 euro is gewoon te veel, )

Weet iemand waar je die kan kopen ? Thyristoren zijn geen optie, maar als iemand anders een andere oplossing weet .. ? Het liefst de IGBT want die kan ik volgens dit topic rechtstreeks op de chip aansluiten (de gate aand de, in mijn geval, de PIC dus .. )
Dank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

zoek eens in de catalogus van www.digikey.com

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

hmm ?
Is die website onoverzichtelijk ? of kan ik niet vinden waar ik IGBTs moet vinden op die site ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

@ Niek

Ik zou een aantal IGBT's kopen die nog through-hole zijn. Ik had destijds 2 stuks Fairchild IGBT's gekocht van 5,50e nieuw per stuk en die konden 125A pulsed aan, stuk of 4 van die parallel moet genoeg zijn lijkt me. Wanneer je dan een MOSFET driver eraan hangt weet je tenminste zeker dat ze goed tegelijk aan en goed tegelijk uitgaan waardoor je niet zoveel kans hebt dat ze stuk gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Ok, klinkt goed, waar koop je die ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je 200A bij 250V nodig hebt, kijk dan ook naar IGBTs van bijv 80A of 100A. De stroomsterkte die in de specs genoemd staat is bij continue gebruik, en een IGBT kan in surge ongeveer 3x de continue stroomsterkte leveren (voor bijv 20ms, staat vaan in de datasheet vermeld). Scheelt in prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Niekk schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 22:04:
hmm ?
Is die website onoverzichtelijk ? of kan ik niet vinden waar ik IGBTs moet vinden op die site ?
Download die pdf catalog en zoek dan in het halfgeleider gedeelte naar igbt's

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:21
Niekk schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 22:04:
hmm ?
http://search.digikey.com...Cat=1376382;keywords=igbt

Ik zou iig wel een driver gebruiken. Je pic kan aan de uitgang niet genoeg vermogen leveren om de gate capaciteit snel te laden. Driver ic's zijn in staat om gate stromen tot meerdere amperes te leveren, waardoor je vermogenstrap sneller schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

jeronimo schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 17:28:
[...]

http://search.digikey.com...Cat=1376382;keywords=igbt

Ik zou iig wel een driver gebruiken. Je pic kan aan de uitgang niet genoeg vermogen leveren om de gate capaciteit snel te laden. Driver ic's zijn in staat om gate stromen tot meerdere amperes te leveren, waardoor je vermogenstrap sneller schakelt.
Dat niet alleen, de uitgang van de PIC doet ook niet meer dan 5V en dat is simpelweg te weinig.

Voor goedkope IGBT's moet je eens kijken naar de Fairchild FGA50N60LS en de Fairchild HGTG20N60A4. Deze zijn goed te verkrijgen bij Farnell

Voor MOSFET drivers zou je eens kunnen kijken naar de TI UC2715, dit is volgens mij de meest gebruikte/goedkoopste MOSFET driver, ding levert 2A dat is meer dan genoeg. Ik zou je wel aanraden die MOSFET driver met een zo hoog mogelijke spanning te voeden voor IGBT's.

[ Voor 12% gewijzigd door DaWaN op 28-05-2008 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

ik heb nooit gewerkt met MOSFET's of met IGBT's .. Dus heeft iemand een voorbeeld schakeling om die dingen aan een PIC te hangen .. ? Ik denk dat ik de IGBT's ga gebruiken die net door DaWaN zijn aangeraden, dus er 2 gebruiken per elco, en in totaal 3 elco's voor 3 trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Niekk schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 17:36:
ik heb nooit gewerkt met MOSFET's of met IGBT's .. Dus heeft iemand een voorbeeld schakeling om die dingen aan een PIC te hangen .. ? Ik denk dat ik de IGBT's ga gebruiken die net door DaWaN zijn aangeraden, dus er 2 gebruiken per elco, en in totaal 3 elco's voor 3 trappen.
Ik zou zelf nooit meerdere igbt's per elco gaan gebruiken, doordat de igbt's niet 100% indentiek zijn krijg je een ongelijke verdeling van stroomsterkte. Als je pech hebt kunnen 2 igbt's van 200A kapot gaan bij een stroom van 250A.
Over de driver ic's, in de dataheets staan vaak voorbeeldschakelingen hoe je ze moet gebruiken, als het goed is staat er ergens in de topic een berichtje van mij hoe je een TI UCC37322 gebruikt.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

dalus: ik heb 3 elco's per stage, 3 stage's intotaal.
Dus dan wou ik voor 3 elco's 2 IGBT's gebruiken, is dit niet goed dan ?
Hoe bereken ik de stroom die er gaat lopen ? Dan weet ik ook precies hoe groot de IGBT's moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Niekk schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 19:26:
dalus: ik heb 3 elco's per stage, 3 stage's intotaal.
Dus dan wou ik voor 3 elco's 2 IGBT's gebruiken, is dit niet goed dan ?
Hoe bereken ik de stroom die er gaat lopen ? Dan weet ik ook precies hoe groot de IGBT's moeten zijn.
De stroom kun je ruw berekenen met de vele applets op internet -of wanneer je het toch al geinstalleerd hebt staan- met pSpice. Dat zijn zeer redelijke benaderingen.

En kan iemand mij met een berekening bevestigen dat 2 IGBT's in parallel niet gaat werken ?
Als ze zorgt dat de impedantie van en naar de 2 IGBT's gelijk is (zowel voor de gate's als collector en emitter) en je gebruikt een MOSFET driver op zijn hoogste Vcc (15V ofzo) dan lijkt mij dat het prima werkt of mis ik iets wat IGBT's zoveel verschillend maakt t.o.v. MOSFET's (N-P overgang oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

DaWaN schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 20:27:
[...]

De stroom kun je ruw berekenen met de vele applets op internet -of wanneer je het toch al geinstalleerd hebt staan- met pSpice. Dat zijn zeer redelijke benaderingen.

En kan iemand mij met een berekening bevestigen dat 2 IGBT's in parallel niet gaat werken ?
Als ze zorgt dat de impedantie van en naar de 2 IGBT's gelijk is (zowel voor de gate's als collector en emitter) en je gebruikt een MOSFET driver op zijn hoogste Vcc (15V ofzo) dan lijkt mij dat het prima werkt of mis ik iets wat IGBT's zoveel verschillend maakt t.o.v. MOSFET's (N-P overgang oid)
En dat kun je theoretisch wel zeggen, maar doordat je IGBT's niet exact kan matchen krijgt een IGBT de meeste stroomsterkte te verduren, deze IGBT wordt dan te heet. Probeer maar eens een stevige lamp met twee zware transistors parallel te schakelen, dan merk je heel snel dat er een warmer is dan de ander. Hoe erg dit te merken is in deze toepassing is weer afhankelijk van de stroomsterkte en de duur van de ontlading.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

hmm.. worden ze erg heet ? anders gooi ik er een metalen roostertje tegenaan voor de hitte.

DaWaN: ik bedoelde eigenlijk een formule. Ik doe dit ook voor mijn PWS, en leraren zijn meestal wel dol op formules. En zo kan ik het ook doornemen met leraren, en zelf begrijpen is ook fijn.

[ Voor 51% gewijzigd door Niekk op 29-05-2008 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Nee de halfgeleider in de die gaat erg heet worden, deze warmte krijg je niet snel afgevoerd en door deze extra warmte krijg je nog een grotere onbelans in de verdeling van stroom door de spoelen. De beste oplossing is per igbt een spoel te gebruiken maar dan 2 van deze spoelen naast elkaar te gebruiken zo vermijd je deze problemen.
Als je formules en detail informatie wilt moet je hier maar eens gaan rondneuzen, daar kun je bijna alles vinden wat er op dit moment bekend is over coilguns en andere elektromagnetische voortstuwing.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Je kunt natuurlijk gewoon de algemene formules pakken voor spoelen en condensatoren.

Spoel:
V = L * afgeleide v/d stroom
Condensator:
I = C * afgeleide v/d spanning

Waarbij V = spanning L = inductie C = capaciteit

Om vervolgens de stroom uit te rekenen (dit is al vrij lastig waarschijnlijk ivm differentiaal vergelijkingen).

Maar dan moet je ook niet de weerstand (impedantie) van de draden vergeten en de interne weerstand van de elco's en de wisselende inductie van de spoel.
Ik kan zelfs nog wel even doorgaan met dingen die je niet moet vergeten maar ik raad je aan om gewoon die formules te bekijken en dan gewoon de computer het rekenwerk te laten doen.

@ dalus

Thermisch koppelen is ook belangrijk, ik had mijn IGBT's op zeer korte afstand van elkaar op een heatsink gemoneert.

Volgens mijn berekeningen zat ik heel dicht tegen de maximale stroom van 2 IGBT's aan maar toen werd die heatsink niet eens handwarm, dus dat warm worden zal wel meevallen. De spoel dissipeert naar mijn idee het gros van het vermogen

Helaas weet ik niet genoeg af van bipolaire transistors om een goed oordeel te geven van 2 parallele bipolaire transistoren, maar ik weet echter wel dat 2 altijd meer stroom aankunnen dan 1, of je dat x2 kan doen dat is inderdaad de vraag :) Ik denk dat wanneer je ze goed aanstuurt (beide met minimaal 15V en hoge dv/dt aanzet) en de impedanties van en naar de IGBT's goed gelijk houd (dus draden naar de IGBT's even lang e.d.) dat je toch wel de stroom 1,5x kunt nemen.

[ Voor 10% gewijzigd door DaWaN op 29-05-2008 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

maximaal 15v .. ? Mijn stroom over de spoel moet, geplanned, tussen de 200 en 250v worden.. Of bedoel je de aanstuur spanning van de IGBT ?

Heeft iemand een linkje naar zo'n bereken-applet .. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
De aanstuurspanning van de IGBT idd, aangezien de meeste IGBT's vanaf 5V op de aanstuurpoort schakelen, maar pas echt goed doen bij 15V heb ik van Dalus begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

maar nu weet ik dus nog niet of het wel of niet slim is om 2 IGBTs paralel te schakelen ?
En hoe aan te sturen ? gewoon een Opto-"Koppel" ertussen ? (ik weet niet hoe je het "officiele" woord schrijft, opto-coupler ? )

[ Voor 43% gewijzigd door Niekk op 02-06-2008 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Mosfet drivers gebruiken zoals de UCC37322 van ti voor de aansturing. En de tweede IGBT die je parallel schakelt 50% deraten dan zit je altijd veilig.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

"derateren" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Niet vanuit gaan dat ze 2x zoveel stroom kunnen schakelen maar neem voor de veiligheid 1,5x

Dus ik koop 2 IGBT's die gerate zijn voor 100A pulse per stuk. Neem dan voor de veiligheid wanneer je er 2 neemt 150A en geen 200A

Aansturing zou ik idd MOSFET driver nemen op zijn hoogst mogelijke spanning, voor die UCC37322 is dat dus 15V (minder dan 15V kan ik niet aanraden)

Ik zou het opzich ook leuk vinden als iemand eens de moeite neemt om het uit te rekenen wat b.v. 2 IGBT's parallel aankunnen. Moet je wel de variatie weten in de waarden van de IGBT...

[ Voor 30% gewijzigd door DaWaN op 02-06-2008 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:55

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Was gisteren bij Future Weapons op discovery ook een item over coilguns maar dan voor defensietoepassingen :P Wat jullie hier doen maar 10x zo sterk ofzo om tanks mee te slopen.

Schieten jullie hier ook gefaseerd? Dus met meerdere geschakelde spoelen?

[ Voor 4% gewijzigd door Mr_gadget op 02-06-2008 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Jup die heb ik ook gezien, er zijn hier op GoT volgens mij coilguns tot 3 stages ofzo. Maar wat future weapons zegt is op dit moment een grote hoop bullshit. Coilguns halen max maar rond de 6% efficiëntie. Als je dan de kinetische energie van een kogel wilt halen mag je toch al snel een paar 100kg aan caps mee schouwen

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Ik heb nu eenschema in mijn hoofd zitten voor een 3 stage coilgun, het enige wat ik nog nodig heb zijn dus de IGBT-schakelschema's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Als je ff geduld hebt teken ik ze wel uit, maar kun je dat niet zelf uit de datasheet van de UCC37322 afleiden?

http://roy.piepers.googlepages.com/coilgunsch.bmp kan iemand hem ff voor de zekerheid checken?

[ Voor 31% gewijzigd door dalus op 02-06-2008 20:45 ]

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

ok, dit ziet er logisch uit op de 2e pin "naar PIC" na, die kan toch ook gewoon naar de GND ?

Maar goed, hiermee kan ik wel vooruit. Nu nog even uitzoeken hoeveeel ampere het zal gaan gebruiken, en dan eens iets gaan uittekenen en onderdelen bestellen !

- Weet iemand nog een goede plaats om spoeldraad te kopen voor 250V ? en "veel" ampere (amperage moet ik nog zien uit te rekenen)

[ Voor 8% gewijzigd door Niekk op 02-06-2008 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Die opto moet je gewoon als een led aansluiten. Draad kun je uit oude trafo's slopen. Zonder dat je de stroomsterkte niet weet kun je ook niet bepalen welk draad dat je exact nodig hebt.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Ik weet zo even 1 2 3 niet of je die optocoupler aan de ontvangende kant zo aan mag sluiten. Heeft die een interne pulldown? En is 10k niet wat weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

lemming_nl schreef op maandag 02 juni 2008 @ 21:30:
Ik weet zo even 1 2 3 niet of je die optocoupler aan de ontvangende kant zo aan mag sluiten. Heeft die een interne pulldown? En is 10k niet wat weinig?
Met 10K was het mij een hele tijd gelukt ik dacht zelfs zonder die pin aan te sluiten, maar dat was al heel lang geleden. Dus zo zeker weet ik het niet. Gewoon een keer testen voordat je de caps oplaad, dan weet je in iedere geval dat het werkt.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

ik maak binnenkort een schema, en ik hoop dat een aantal van jullie dezen nog zouden kunnen controleren voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Een paar opmerkingen betreffende het schema.
1 Er moet zeker een weerstand van pen 2 naar ground. Anders krijg je pen 2 nooit op 0 niveau. zijnde 0.
2. De 10K weerstand tussen de Vcc en de basis van de optotransistor is overbodig. Hiermee stuur je de tor constant open en blijft pen 2 hoog.
3. Ontkoppeling van 100nF voor dit ic is wat weinig, zeker gezien de hoge piekstromen. De datasheet geeft voorbeelden met een 1u kerco en 100u elco.
4. Als ik de datasheet goed gelezen heb, zijn de 10E gate weerstanden overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Je hebt inderdaad gelijk, de weerstand bij de opto wist ik niet meer zeker. De weerstand om pin 2 naar ground te trekken was ik vergeten :S Volgende keer maar in een minder drukke en gare bui schema's tekenen :X

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Hmm, hoe moet dat schema dan wel worden .. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Ik zit atm op school, vanavond corrigeer ik het wel ff voor je.
Crap, ik wist dat ik iets vergeten was |:(

[ Voor 26% gewijzigd door dalus op 03-06-2008 22:57 ]

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Ja dat zou wel heel fijn zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

jeronimo schreef op maandag 02 juni 2008 @ 22:59:
Een paar opmerkingen betreffende het schema.
1 Er moet zeker een weerstand van pen 2 naar ground. Anders krijg je pen 2 nooit op 0 niveau. zijnde 0.
FIXED
2. De 10K weerstand tussen de Vcc en de basis van de optotransistor is overbodig. Hiermee stuur je de tor constant open en blijft pen 2 hoog.
FIXED
3. Ontkoppeling van 100nF voor dit ic is wat weinig, zeker gezien de hoge piekstromen. De datasheet geeft voorbeelden met een 1u kerco en 100u elco.
Met 0.1 heb ik nooit problemen gehad maar goed voor de zekerheid erbij gedaan
4. Als ik de datasheet goed gelezen heb, zijn de 10E gate weerstanden overbodig.
Deze zijn wel degelijk nodig omdat anders de igbt te hard wordt aangestuurd
Hier is hij dan http://roy.piepers.googlepages.com/coilgunsch.bmp Ik ben echt dringend aan vakantie toe :O

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Heel erg bedankt dalus ! Ik ga eens eens chema uittekenen morgen.

Ik heb nog 1 vraag, hoe kan ik de amperage die door mijn spoel (en dus IGBTs) gaat lopen uitrekenen ? De ohmse weerstand zal < 1 worden, maar een spoel gaat "tegenwerken" toch ? Dus de weestand is hoger als de weerstand die ik zal meten met een multimeter. (anders zouden ook de stoppen eruit springen hier thuis als ik ook maar een trafo aansluit ? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Je steekt er wel weinig moeite in, die formules kun je zelf afleiden of via google een handig appletje zoeken.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

dalus; mijn posts hier zijn niet bedoeld in de zin van "ik heb er zelf gen zin in."
In tegendeel, ik heb zelf het een en ander (ok, al heel veel) lopen opzoeken. Helaas heb ik gewoon sommige dingen niet kunnen vinden. En ik merk dat als ik dan mijn vraag hier post, ik meestal meteen goed antwoord krijg. Ik ben voordat ik dat over die stroom vroeg nog op internet heel veel applets geprobeerd. Maar die gaven geen goede schatting, namelijk aannemend dat een spoel een ohmse weerstand is.

Ik waardeer je hulp ook heel erg dalus. Ik zal ook het eindresultaat hier posten. Om toch aan te geven dat ik er wel iets van moeite in stop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Zou ik het zo zeggen, je komt niet echt over alsof je heel veel zoekt. Je laat namelijk niet zien wat je zelf al gevonden hebt. Ook bij die applets, de eerste hit van google werkt al goed. Maargoed ik kan het ook mis hebben.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

ik ben nooit "goed" geweest in Google'en. ;) klinkt misschien als een zwak excuus, maar goed.

Morgen ga ik een circuit uittekenen, en dan zie ik wel hoe ik em in de computer zet (eens een geschikt pakket zoeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Ok, ik heb nu een circuit getekent.
3 opmerkingen:
1: ik moet bij ieder component nog waardes neerzetten, maar wil eerst zeker weten dat dit klopt.
2: voor de IGBT driver had ik niet dezelfde "afbeelding" als dalus, dus heb deze maar genomen. De naam die er bij staat klopt ook niet, maar moet UCC37322 zijn. De opto-coupler heeft ook een naam , maar dit is niet de type die ik wil waarschijnlijk. Dat was gewoon de eerste die ik tegenkwam.

voeding 1 heeft 250v gelijkgericht.
voeding 2 heeft 15v gelijkgericht.
voeding 3 heeft 5v gelijkgericht.

Zou iemand de schakeling kunnen bekijken of ik niets vergeten ben ofzo ?

Link: http://pascal.signet.nl/coilgun.png

Oja: die foto-transistors en ledjes daar rechts zijn mijn "oogjes" om te zien waar het projectiel zit.

[ Voor 7% gewijzigd door Niekk op 05-06-2008 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Je hebt geen diodes over je spoelen staan, hierdoor krijgen de igbt's een behoorlijke klap te voorduren wanneer de spanning wegvalt.

Je hebt alle caps parallel, is dit de bedoeling. Wil je dit voorkomen dan moet je ze via een diode opladen.

Zo te zien zijn de ic's ook verkeerd aangesloten.

Probeer ook eens wat gestructureerder te teken met zo min mogelijk draden. Kun je het schema misschien eens tekenen in express pcb en mij dan de file sturen. Dan corrigeer ik de fouten wel.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Ik heb een aantal aanpassingen gedaan. Is het nu beter ?

En hoezo de IC's verkeerd aangesloten ? Ik heb de pin nummers genomen zoals jij ze getekent had, alleen ze zitten niet helemaal op dezelfde plaats omdat Eagle niet het "plaatje" had precies zoals jij.

Edit: het ziet er misschien een beetje gek uit, maar dit schema is opgebouwd uit 3 delen. 1 PIC deel, 1 IGBT-aanstuur deel, en een elco & spoelen deel. (het zware werk).

Dit heb ik zo gedaan omdat ik deze 3 ook appart van elkaar ga maken en etsen denk ik. en dan met connectors aan elkaar ga knopen.

[ Voor 37% gewijzigd door Niekk op 05-06-2008 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Diodes om de caps mee op te laden zijn goed.
Diodes om de igbt te beveiligen, er hoeft er maar eentje antiparallel over elke spoel.
De ic's * dalus heeft niet naar de pin nummers gekeken maar op nummer kloppen ze.

Met het tekenen kun je het beste symbolen gebruiken om een aarde of gelijke spanning aan te geven. Dan hoef je niet zo'n lange draad te tekenen

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Aantal opmerkingen:
Waarom zo'n vreselijk oude PIC ?
Waarom ineens opamps die zo niet eens kunnen werken ?
Waarom een analoog signaal op een digitale ingang ?
Hoe wil je de spanning waarmee je de elco's oplaad varieren ?

Diode antiparallel over een IGBT hoeft volgens mij niet persé (IGBT is in theorie toch ook een diode ? )

Het is misschien ook wel handig om 'vlaggetjes' te gebruiken, dan hang je gewoon vlaggetjes aan sommige draden dan hoef je ze niet te trekken, overzichtelijker en makkelijker

En ik denk dat het ook tijd om de verschijnselen inductie en capaciteit eens gaat bestuderen.

Gebruik daarvoor de differentiaal vergelijkingen die ik al een stuk eerder heb gepost !

[ Voor 25% gewijzigd door DaWaN op 06-06-2008 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Ik heb de pin nummers hetzelfde gehouden als dalus ze gebruikte, dus dat is in orde denk ik.

Waarom de oude PIC ? omdat ikdie thuis nog had liggen. Verder die opmerking over de vlaggetjes is omdat ik die niet handig vind.

dalus, ik snap deze zin niet helemaal. "De ic's * dalus heeft niet naar de pin nummers gekeken maar op nummer kloppen ze."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Zonder die vlaggetjes is het schema een stuk moeilijker te lezen. Je moet het je gewoon aanleren. Het is gewoon veel overzichtelijker.

Dat over die pin nummers, ik had eerst gekeken naar de vorm van die ic's daardoor was ik een beetje veward.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Ah mooi. Daar ben ik blij om.

Dalus: ik zelf werk er soms wel mee, maar zeker in dit project is het niet geschikt omdat mijn "kammeraad" (namens wie ik hier ook spreek) daar nog nooit mee heeft gewerkt, en anders misschien fouten gaat maken.

De extra diode over IGBTs heb ik gewoon voor de zekerheid gedaan. Ik wil 100% zeker weten dat ik die dingen niet opblaas, omdat ze vrij prijzig zijn.

edit: ik zie nu dat ik nog een pull down mis voor de knop op mijn PIC. Die er nog in, en dan eens waardes gaan verzinnen.

[ Voor 13% gewijzigd door Niekk op 06-06-2008 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Zou je de 7805 niet gewoon achter de 7815 zetten, het verbruik is niet zo groot dat je daar een extra trafo voor nodig hebt. Dus de output van de 7815 gebruiken als input voor de 7805. Wil je de PIC echt galvanisch scheiden, dan heb je wel 2 trafo's nodig en moet je ook 2 verschillende ground's gebruiken. Overigens zie ik in het schema geen link tussen de ground van de 7815 en je hoogspanning.

Wellicht ook handig om de led's van de optocoupler te voorzien van een serieweerstandje, scheelt weer dissipatie in je PIC.

Houd er ook rekening mee dat de warmteontwikkeling in de weerstanden R22,23 en 24 behoorlijk is en dat je dat niet met een 0,6W weerstandje gaat redden. Ook R10, D10, D11 en D12 zullen wat vermogen dissiperen.

Zet over je elco's een bleeder weerstandje, zo kun je er zeker van zijn dat na het afschakelen van de HV de elco's zich ontladen.

En nog een laatste kronkel, als je toch al een PIC gebruikt, waarom dan niet achter de brugcel een comparator die de spanning meet, dit via een optocoupler aan de PIC doorgeven en dan via een relais de HV laten aan en afschakelen. Schakelaartje charge aan de PIC knopen en gaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

ik wil die 2 delen inderdaad helemaal gescheiden houden. de 15v afdeling moet ook dezelfde ground krijgen als de 250v "afdeling". Dit zit inderdaad nog niet in mijn schema, maar is wel de bedoeling.
Zoals ik eerder ook al vermelde moet ik nog waardes in mijn schema zetten. Dit geld ook voor het benoemen van de ground pinnen bij welke ze dan horen.

Bedankt voor de informatie jeronimo, wel fijn dat ik dan niet steeds weerstanden ga opblazen ;) zal wel andere nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

hmm...
Dalus , het schema dat je had gemaakt voor me .. Die opto-coupler, moet die niet de 15v schakelen ? nu schakelt hij een 5v signaal naar de IC toe, maar moet dat geen 15v signaal zijn ? ik probeer het uit de datasheet te halen, maar vind daar (nog?) niet zo veel . Edit: het gaat dus over pin 2 die binnenkomt in de IC. Het ziet er inderdaad naar uit dat het 5v moet zijn, maar ik denk ik vraag het nog even voor de zekerheid na .. ?

[ Voor 23% gewijzigd door Niekk op 08-06-2008 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Niekk schreef op zondag 08 juni 2008 @ 16:23:
hmm...
Dalus , het schema dat je had gemaakt voor me .. Die opto-coupler, moet die niet de 15v schakelen ? nu schakelt hij een 5v signaal naar de IC toe, maar moet dat geen 15v signaal zijn ? ik probeer het uit de datasheet te halen, maar vind daar (nog?) niet zo veel . Edit: het gaat dus over pin 2 die binnenkomt in de IC. Het ziet er inderdaad naar uit dat het 5v moet zijn, maar ik denk ik vraag het nog even voor de zekerheid na .. ?
Nee 5V is juist prima. Ingang is gewoon TTL.
Wat ik zie in de eerste pagina van de datasheet:
TTL/CMOS Compatible Inputs Independent of Supply Voltage
De logic 1 threshold zit op 2V... Staat opnieuw in de datasheet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

hmm, het begrip "TTL" heb ik nog nooit gehoord, zal even zoeken wat het betekent. Maar als ik dat had geweten zou ik het misschien hebben gevonden ;) Bedankt !
Pagina: 1 ... 11 ... 17 Laatste