Het Grote Coilgun Topic

Pagina: 1 ... 12 ... 17 Laatste
Acties:
  • 117.021 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Niekk schreef op zondag 08 juni 2008 @ 18:42:
hmm, het begrip "TTL" heb ik nog nooit gehoord, zal even zoeken wat het betekent. Maar als ik dat had geweten zou ik het misschien hebben gevonden ;) Bedankt !
Als je zo weinig van electronica weet zou ik als ik jou was eerst eens een heleboel gaan lezen. Probeer zoveel mogelijk te weten over je schakeling zodat je ook het gevaar ziet en ziet wat er fout kan gaan.
Als je pech hebt kan het toch behoorlijk fout gaan.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-04-2021

Niekk

Human-readable is relatief

de R22, R23 en R24 zullen dus vrij duur worden. Een stroombronnetje is waarschijnlijk een beter idee. Heeft iemand daar een leuk schematje voor ?
Of zou ik het wel redden met 1W weerstanden daar ? Het zijn wel maar piekstromen natuurlijk ..

edit: dalus, dit is voor mijn profielwerkstuk, en ben dus nog maar een student. Toch heb ik in de tijd dat ik dit schema teken al super veel geleerd van literatuur op het internet,en van jullie. TTL is gewoon een transistor schakeling lees ik, die altijd op 5v werkt. Wikipedia heeft ook zo zijn voordelen ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Niekk op 08-06-2008 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

In plaats van die weerstanden kun je ook gewoon een 60 W gloeilamp gebruiken.
Blijf dan vooral leren, ik ben ook maar een student die atm ook bezig is met zijn profielwerkstuk: Het Grote Teslacoil Topic

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Ik zag in de Conrad Catalogus een draad weerstand, 50W 1K voor 3 euro ongeveer. Dat is wel een optie denk ik, want volgens mij berekening gaat er 60W piek lopen, maar na een paar seconde is dit dus al klaar. Dit red ik dan dus denk ik wel met 50W ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Even een data sheet zoeken en kijken wat het piek vermogen is en hoelang hij dat aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Ok, heb nu de waardes erin gezet. Ik neem aan dat dit zo wel klopt ? ik ben alleen niet zeker over R22,23 en 24 .. Daar wil ik misschien 1K van maken. ( http://pascal.signet.nl/coilgun.png )

edit: die opto's bij de UCC37322's, kunnen dat geen transistoren zijn ? of zeg ik nu iets doms?

[ Voor 32% gewijzigd door Niekk op 10-06-2008 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 21:08
je PIC is nog steeds niet galvanisch gescheiden van je hoogspanningsnet, ook al gebruik je je opto couplers, je gebruikt ze verkeerd, ze missen hier hun nut, je kan ze dan evengoed weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Ja dat zie ik dus ook in. Het werkt zo wel met de opto, maar die uC heeft ook 5v nodig dus dan moeten er 2 opto's ?

edit: nee dit is poep. Gewoon een weerstandje van de 15v af zodat ik daar ook 5v heb.

[ Voor 27% gewijzigd door Niekk op 11-06-2008 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoopa
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09-2022
Even tussendoor, Ik heb indertijd enkele foto's gegeven van de praktische resultaten van mijn coilgun toepassing maar ondertussen heb ik ook een filmpje kunnen opnemen waar je het projectiel ziet dwarsdoorheen een vallende druppel heen vliegen in combinatie van mijn waterfiguren.

Het filmpje kun je bekijken op:
http://www.flickr.com/photos/fotoopa_hs/2564177233/

of op YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=BBawNLqhZfU

Gebruikte spanning is 150V op 820uF en 2xIRF720 fets als sturing. De aanstuurtijd bedraagt 2 msec.

Frans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Zoiets heb ik nog nooit gezien. Echt mooi om eens een filmpje te zien. * dalus hoopt meer van deze filmpjes te zien

offtopic:
Kan zo'n hoge snelheids camera ook bij een lage lichtsterkte filmen. Ik wil namelijk de vertakkingen van de vonken van een teslacoil vastleggen

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoopa
  • Laatst online: 19-09-2022
offtopic:
Kan zo'n hoge snelheids camera ook bij een lage lichtsterkte filmen. Ik wil namelijk de vertakkingen van de vonken van een teslacoil vastleggen

Voor vonken zal het zeker gaan, mag trouwens met minder beelden per seconde omdat het verschijnsel veel trager is. Een coilgun projectiel en een vallende druppel hebben een veel hogere snelheid en hoeven daardoor met meer beelden per seconde opgenomen te worden.
Zo een camera is rouwens perfect geschikt om je projectiel te bekijken juist bij het vertrekken van de coil. Opname was 600 beelden per seconde. Voor technische experimenten zie je nog fijner op 1200 beelden maar je aantal beschikbare pixels is minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

zeker een mooi filmpje !!!!! dit zijn de leuke dingen die je kan doen als het uiteindelijk werkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Niekk schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 20:16:
zeker een mooi filmpje !!!!! dit zijn de leuke dingen die je kan doen als het uiteindelijk werkt :P
Eerst werkend krijgen jij :P

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

inderdaad :)

Ik ga binnenkort (morgen of maandag) dit schema met onderdelen lijst met mijn mentor (is ook natuurkunde leraar) bespreken. Als we het groene licht krijgen, wordt het besteld en kunnen we volgend schooljaar meteen aan de slag !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Ik kan je zeggen dat je beter contact met de TU/e profielwinkel op kan nemen. Via hun wordt mijn profielwerkstuk ook begeleid. Mijn natuurkunde leraar snapt nog net hoe mijn schema werkt met uitleg erbij, en dat is iemand die zelf @ de TU/e heeft gestudeerd.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

daar kwam mijn mentor ook al mee. Maar dit bespreken we allemaal dan nog wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaap2005
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-01 02:08
Ik heb een klein vraagje over het bouwen van zo'n coilgun...Ik heb het voor elkaar gekregen om een condensator op te laten laden, en vanuit de condensator lopen twee draadjes naar de spoel (2 lagen van 20 windingen, vrij dik koperdraad) die over een koperen buisje heen zit.

Tussen condensator en spoel heb ik een 230V schakelaar gedaan.
Echter regelmatig is het enige effect bij het "vuren" dat er een flits komt bij één van de draden van de condensator. Kan het zijn dat ik de draden niet goed genoeg vastgemaakt heb?
In de spoel gebeurt overigens helemaal niets..

Even kort het schema:
batterij > condensator op wegwerpcameraprintplaat > schakelaar > spoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Dan zit er idd iets los.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• termination
  • Laatst online: 15-07 20:17
2 lagen van 20 windingen is wel erg weinig. Ik heb 7-8 lagen van 20-25 windingen. Daarmee schiet je met gemak een stuk betonstaal van 2.5cm (met punt) door een kartonnen doos heen (enkel golfkarton, verhuisdozen lukt ook prima)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaap2005
Ik kan via iemand aan een behoorlijke condensator komen:
38.000µF, 18V....

De spanning is weliswaar vrij laag, maar dit wordt goed gemaakt door de flinke capaciteit! Nu vraag ik mij één ding af: kan deze enorme capaciteit een probleem vormen? Oftwel: kan het ervoor zorgen dat de condensator niet snel genoeg leeg is, waardoor het projectiel dus teruggetrokken wordt in de spoel?

Het is gewoon de bedoeling dat de condensator als volgt wordt aangesloten:
(Labvoeding + schakelaar - Condensator - (Spoel + schakelaar)
Of vergeet ik nu belangrijke weerstanden?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik ben bang dat een dergelijke condensator niet veel doet. Spanning is laag waardoor de totale energie ook erg laag is. Hij zal wel iets doen maar ik gok dat een 1000uF 100V het beter doet.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaap2005
lemming_nl schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 20:06:
Ik ben bang dat een dergelijke condensator niet veel doet. Spanning is laag waardoor de totale energie ook erg laag is. Hij zal wel iets doen maar ik gok dat een 1000uF 100V het beter doet.
Probleem is dat het opladen van zo'n dergelijke condensator een stuk lastiger is! Ik heb de beschikking over een labvoeding die tot 30 Volt gaat en hoger raadt mijn natuurkunde docent af, ivm de veiligheid (blaat)
Nu kan je natuurlijk ook de boel schakelen, maar dit schijnt niet altijd vlekkeloos te werken...

Energie bij 38000 microFahrad: E = 1/2 x 0.038 x 18^2 = 6.156 Joule, bij 100% rendement...
Energie bij 1000 microFahrad op 100 V: E = 1/2 x 0.001 x 100^2 = 5 Joule

Die enorm krachtige condensator is dus wel degelijk beter, al kan ik niet ontkennen dat het verstandiger zal zijn om een hogere spanning te kiezen...Maar zijn er eenvoudige alternatieven om de spanning zonder gevaar op te voeren tot +30 Volt? (en eenvoudig te verklaren / maken)

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

schaap2005 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 23:17:
[...]
Energie bij 38000 microFahrad: E = 1/2 x 0.038 x 18^2 = 6.156 Joule, bij 100% rendement...
Energie bij 1000 microFahrad op 100 V: E = 1/2 x 0.001 x 100^2 = 5 Joule

Die enorm krachtige condensator is dus wel degelijk beter, al kan ik niet ontkennen dat het verstandiger zal zijn om een hogere spanning te kiezen...Maar zijn er eenvoudige alternatieven om de spanning zonder gevaar op te voeren tot +30 Volt? (en eenvoudig te verklaren / maken)
Meer energie is niet beter, ga maar eens aan rekenen.
Het leuke aan die labvoedingen is dat ze meestal galvanisch gescheiden zijn, wij zetten ze wel eens in serie wanneer we hogere spanningen nodig hebben, werkt prima.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Niekk

Niekk

Ik ga voor mijn PWS een coilgun maken, die op 220V coils heeft, en 6600uF per coil heeft. Heeft iemand nog tips voor me ? Ik heb de schakeling enzo al (zie hierboven). Maar verder nog tips voor de coil (draad(dikte), lengte, windingen, lagen etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Niekk schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 23:31:
Ik ga voor mijn PWS een coilgun maken, die op 220V coils heeft, en 6600uF per coil heeft. Heeft iemand nog tips voor me ?
Reken voor de zekerheid met 230V? Verder is een donorcodicil ook nooit weg. Succes verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
220/230V haal je neem ik aan van het net? Als je dit gelijkricht wordt het +-320V, houd daar rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:33
lemming_nl schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 13:56:
220/230V haal je neem ik aan van het net? Als je dit gelijkricht wordt het +-320V, houd daar rekening mee.
En 220 rechtstreeks van het net halen zonder schijdings trafo er tussen is ook niet echt een goed idee.
Maar waarom wil je 220V? En hoe wil je het toe gaan passen? Of ga je van bijvoorbeeld van 24V met een diode condensator trap naar 220V, dat is namelijk een heel stuk veiliger. Niet dat je dat wel vast moet pakken, maar hoeveelheid stroom die er kan lopen is aanzienlijk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

nee. 220V gelijk, we hebben een trafo die het naar circa 180V wissel omzet, en dat gaan we gelijkrichten. We zoeken alleen nog een schijdingstrafo van 230 -> 180/170 (ongeveer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Niekk schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 13:05:
nee. 220V gelijk, we hebben een trafo die het naar circa 180V wissel omzet, en dat gaan we gelijkrichten. We zoeken alleen nog een schijdingstrafo van 230 -> 180/170 (ongeveer)
Wil je geen Variac ? Net zo handig :) Gloeilamp in serie om de stroom te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Variacs zijn niet galvanisch gescheiden, iets wat toch wel wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Inderdaad. We willen alles wel galvanisch gescheiden houden. Weet iemand nog een leverancier van scheidingstrafo's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Niekk schreef op maandag 01 september 2008 @ 17:57:
Inderdaad. We willen alles wel galvanisch gescheiden houden. Weet iemand nog een leverancier van scheidingstrafo's ?
Kun je niet gewoon zo'n Douche stopcontact kopen en daarachter een variac ?
Een variac is echt ideaal als je zonder teveel moeite elco's wilt opladen tot hoge spanning

• lemming_nl
  • Niet online
Sneakpreview
Afbeeldingslocatie: http://img65.imageshack.us/img65/2518/img000111ub2.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door lemming_nl op 17-09-2008 17:38 ]

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

SCR monsterinstallatie >:)
Kan je alvast een schatting geven van de stroom die daar doorheen gaat knallen ?

• dalus

dalus

Firing Sparks

wtf inderdaad een SCR invasie. Ik kom wss strks met een igbt invasie 12 stage halfbridge coilgun ftw :9 Heb atm zes 450V 3300 microfarad }) caps op het oog.

High Powered Madness

• lemming_nl
  • Niet online
De schakelaars zijn samen goed voor 30kA volgens de datasheet. Dat is echter bij een 10ms half-sine dus ik denk dat ik er wel wat meer doorheen kan stampen. Ik wou eerst onder de 30kA blijven, wat goede metingen doen en vervolgens net zolang de stroom opvoeren tot het niet meer kan.

Mijn vorige versie kwam niet verder dan 30kA maar deze heeft een aantal verbeteringen waardoor ik er vertrouwen in heb dat er veel meer stroom kan lopen.

[ Voor 21% gewijzigd door lemming_nl op 18-09-2008 09:17 ]

• dalus

dalus

Firing Sparks

dalus schreef op woensdag 17 september 2008 @ 19:20:
wtf inderdaad een SCR invasie. Ik kom wss strks met een igbt invasie 12 stage halfbridge coilgun ftw :9 Heb atm zes 450V 3300 microfarad }) caps op het oog.
Change of plans, er komen 20x 350V 6000 microfarad caps aan :) Voor zelfs minder geld.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Netjes, waar heb je die vandaan gevist?

Ik heb mijn eerste paar tests afgerond. Het doel was om te bepalen wat de weerstand is van het totale circuit zonder de spoel. Dit heb ik gedaan door de spoel te vervangen door een kortsluiting en vervolgens de spanning over de condensatoren te meten. Door middel van de RC tijd moet hier dan de weerstand uit te halen zijn.
Eerst gebruikte ik 10cm startkabel als kortsluiting. Deze bleek echter 2mOhm weerstand te hebben en daardoor de meting te beinvloeden. Ik had nog een andere dikkere kabel liggen welke het beter deed. De weerstand komt dan uit op 1.1mOhm. De echte waarde ligt echter een stuk lager omdat deze waarde last heeft van het inschakelen van de SCRs. Deze meting was gedaan op 16.3V, wanneer ik exact hetzelfde doe op 9.8V kom ik op 1.5mOhm uit. Dit komt omdat de SCR open wordt gedrukt door de stroom die erdoor loopt. Hij wordt sneller wanneer de stroom groter is. Ook op de scope is de invloed van de SCR goed te zien (ik zal binnenkort wat scope screens maken). De SCRs hebben zo'n 8us nodig om goed open te gaan. Dit zal geen invloed hebben bij de pulsen met spoel (dat zal meer richting de ms gaan) maar zo met kortsluiting heeft het helaas iets te veel invloed.
Gelukkig is de spoel dominant zowel qua weerstand als inductie dus ik verwacht helemaal niets terug te zien van parasitaire effecten van mijn circuit. Dit was een van de doelstellingen van mijn nieuwe opbouw dus tot zover is het geslaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey,

ik heb een dergelijk aparaat gebouwd:p
en heb als stroombron 2 paar accu's van 12v 10amp gebruikt,
het punt is het metalen object schiet er maar heel zachtjes uit?
hebben jullie enig idee wat ik meot doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Aangezien wij niet helderziend zijn hebben we iets meer informatie nodig over wat je gebouwd hebt (schema, wat voor materiaal gebruik je voor je projectiel, hoe groot enz).

Ik weet niet hoe je die accus aangesloten hebt maar ze zijn heel gevaarlijk om op deze manier te gebruiken. Een loodaccu kan grote stromen voor een redelijk lange tijd leveren, dit in combinatie met een laagohmige spoel is erg gevaarlijk als er geen maatregelen genomen zijn om langdurige stromen tegen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een spoel gemaakt van installatie kabel voor het lichtnet(met die dikke isolatie er om)
en ik heb een schakelingtje die er voor zorgt dat er maar een bepaalde tijd stroomblijft lopen.
Als projectiel heb ik stukjes m4 draad einden gebruikt

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2008 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Hoewel het nog steeds magere informatie is kan ik wel een gok doen:

Je werkt met een lage spanning, dit heeft als gevolg dat er niet al te veel stroom gaat lopen. Je spoel heeft waarschijnlijk niet al te veel wikkelingen bij gebruik van zulk dik draad. Weinig stroom + kleine spoel = zwak veld. Hierdoor zal hij niet al te hard weg gaan. Als de pulsduur vervolgens niet goed afgestemd is zal hij nog minder goed gaan werken. Je kan proberen de puls langer/korter te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een spoel van installatiedraad werkt gewoon niet, de isolatie is veel te dik. Zeker op zo'n laag voltage. Je moet echt wikkeldraad hebben om een zinnige spoel te kunnen maken, maar verwacht geen wonderen op 24V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hm en als ik een condensator zou gebruiken met 50v en 1500000uF,
en vervolgens wikkeldraad zou gebruiken(met een laklaag ipv isolatie plastic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Als je de lengte van de puls kan regelen moet dat inderdaad beter werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hm ja,
dan ga ik dat maar is probeeren van 't weekend :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is het niet mogelijk om 230v te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Meet voor de grap eens de weerstand van je spoel en reken eens uit welke stroom gaat lopen door de spoel.

lemming_nl ze komen uit de voeding van een hogesnelheids trein. Een member van 4hv.org mocht er 271 meenemen (meer pasten niet in zijn auto). Hij wil de meesten wel zelf houden, maar hij wilde wel een klein aantal verkopen :)

foto'tje

[ Voor 9% gewijzigd door dalus op 22-09-2008 15:57 ]

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Wtf :D Dat zijn er een hoop. Ben benieuwd wat hij er mee gaat doen. Jouw coilgun gebruikt gewoon 1 grote bank met igbts naar de losse spoelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Ik wil een grote capbank maken. Elke stage gaat een H-brug krijgen met daarin diagonaal 2 van de igbt's door diodes vervangen. Zo vang je de energie van de inductie piek weer op :) Ik ga proberen elke spoel zo te maken dat iedere keer het projectiel exact andersom gemagnetiseerd wordt, zo verlies je geen energie in het verzadigen van het projectiel.

btw dit zijn er nog meer :P

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WOW, wat kosten dat soort condensatoren per stuk?
en welke waardes hebben die dingen

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2008 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

6000 microfarad @ 350V Ik kan ze vrij cheap krijgen (5E per stuk :) )

High Powered Madness

Verwijderd

hm dat is zeker goedkoop,
maar waar dan :)

• lemming_nl
  • Niet online
Ik denk niet echt dat je wat hebt aan zulke condensatoren tenzij je beschikt over de goede schakelaars.

Verwijderd

maar aan goede schakelaars kan ik wel komen,
ik moet alleen ook wel daarbij passende condensatoren hebben :p

• dalus

dalus

Firing Sparks

Zoals gezegd hij wilde er niet meer verkopen, de rest houdt hij zelf. Dus ga hem dan ook aub niet lastig vallen met gezeur.

Op ebay.de komen er hier en daar ook wel leuke voorbij. Als je echt met zoveel energie wilt spelen en kan omgaan! Dan kun je daar eens kijken. Maar als je er relatief weinig vanaf weet dan zou ik er niet aan beginnen. Het is gewoon levensgevaarlijk als je niet oplet.

[ Voor 52% gewijzigd door dalus op 24-09-2008 13:39 ]

High Powered Madness

Verwijderd

ik zit op een club genaamd de jonge onderzoekers,
daar zittten genoeg mensen die er veel van af weten dus dat is niet zon probleem :D

• dalus

dalus

Firing Sparks

Zorg wel dat jij er zelf ook wat vanaf weet, jij gaat er immers mee werken en niet de hele club. Ik hoop dat je toch het gevaar er goed van inziet.

High Powered Madness

Verwijderd

ja zeker.

Verwijderd

weten jullie een winkel waar ik van dat koperdraad kan kopen,
voor het wikkelen van zon spoel

• dalus

dalus

Firing Sparks

Het is hier ook de bedoeling dat je een beetje zelf zoekt en niet alles gaat vragen. Als je weinig draad nodig hebt kun je waarschijnlijk bij conrad.nl terecht.

High Powered Madness

Verwijderd

je ik had daar al gekeken, maar het punt is dat ik daar helemaal geen wikkeldraad kon vinden, alleen met isolatie enzo. maarja ik zal nog wel ff rond kijken dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Update

Afbeeldingslocatie: http://img81.imageshack.us/img81/4715/img00022fe9.jpg
Een compleet waardeloze phone-pic met weinig licht :P Ik ga een fatsoenlijke camera regelen.

De fysieke constructie van de coilgun zelf is klaar. En omdat we natuurlijk allemaal van wat getalletjes houden hier de specs:

- 22 condensatoren, 360V, 2200uF. 11 Parallel en dan 2x in serie om in totaal 0.0121F op 720V te maken. (Bedankt Widow! Al lang geleden dat ik ze gekregen heb maar eindelijk gebruik ik ze :P )
- 2x Semikron SCRs, goed voor 30kA half-sine (10ms).
- 4x (eigenlijk 2x2) Powerblock diodes, 31A continue, 1400V.
- Een enorme lading aluminium strippen (zijn 1cm dik). Er zit in totaal voor iets van 4 kilo aan aluminium in dit bouwsel.

Dit is goed voor een totaalweerstand van minder dan een 1mOhm en een verwaarloosbare inductie (gemeten).

Wat is er nou beter aan dit ontwerp t.o.v. het vorige ontwerp? De voornaamste winst zit in de compactheid. De SCRs zater eerst in een koelblok welke alleen al groter is dan dit hele ding. Hierdoor is de stroomlus flink verkleint wat weer een gunstig effect heeft op parasitaire inducties. De SCRs zitten nu samen in een klem. Eerst hadden ze een onderkant gemeen en allebei een aparte bovenkant. Dit is gedaan om rekening te houden met de verschillende afmetingen van individuele SCRs. Ik heb de SCRs even dik gemaak en ze onder een klem gestopt. Dit samen met dikkere vebindingen zorgt voor betere geleiding wat een lagere ohmse weerstand geeft. Verder heb ik minder capaciteit wat resulteert in een kortere puls. Als laatste is de spanning een stuk hoger waardoor ik meer stroom door dezelfde spoel kan duwen.

Ik ga morgen een fatsoenlijke aansturing bouwen en testen of hij goed werkt op lage spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Ziet er lekker zwaar uit :) Ben benieuwd hoe hard he straks gaat.
Ik heb nog paar igbt's kunnen regelen om een twee stage halfbridge coilgun eens te testen :) Nu nog wachten tot ze binnen zijn. Mijn caps zij ook nog onderweg, naja heb ik ff tijd om de tesla met mijn klasgenoot af te werken :P

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nu ben ik eigenlijk wel is benieuwd hoeveel geld jullie hier aan moeten uitgeven om zon sterke coilgun te maken?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2008 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Het is moeilijk om er een prijskaartje aan te hangen. Het ontwerp wat ik nu heb heeft me zo'n 100 euro gekost. Maar om hier te komen heb ik wel meer kosten gemaakt aan eerdere ontwerpen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

lemming_nl schreef op maandag 29 september 2008 @ 12:51:
Het is moeilijk om er een prijskaartje aan te hangen. Het ontwerp wat ik nu heb heeft me zo'n 100 euro gekost. Maar om hier te komen heb ik wel meer kosten gemaakt aan eerdere ontwerpen natuurlijk.
En die kosten zijn grotendeels afhankelijk van het 2e hands aanbod, als je al die onderdelen nieuw zou willen kopen ben je zo 2000 euro verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Verwijderd schreef op maandag 29 september 2008 @ 10:55:
nu ben ik eigenlijk wel is benieuwd hoeveel geld jullie hier aan moeten uitgeven om zon sterke coilgun te maken?
Als ik mijn vrij sterke coilgun had afgemaakt was ik rond de 50 euro kwijtgeweest, maar ik denk dat die van lemming_nl nog wel meer kost :P (tenzij ie die schakelaars handig bij elkaar gesprokkeld heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hm das opzich nog niet zo heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Hier wil het niet echt lukken. Ik heb de aansturing gemaakt en een spoel gemonteerd. De aansturing werkt los prima maar aangesloten op de coilgun gebeuren er hele rare dingen. Alleen de SCRs aangesloten op de aansturing. Verder geen enkele andere verbindingen met de coilgun. Wat gebeurt er? De condensatoren laden op :? Dit zou helemaal niet mogen kunnen dus dat gaat nog even prutsen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke topic , ik ben momenteel ook bezig met het vergaren van de nodige spullen voor dit item. :)
ik was nog opzoek naar de formules om de berekeningen te kunnen maken, en heb ze hier gevonden;)

zo zie je maar weer dat je elke dag nog een heleboel kan leren _/-\o_
laat nog wel het een en ander zien/horen van dit project.

groet
Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Na de aansturing eindelijk werkend te hebben kom ik achter een probleem. Ik wil een zo kort mogelijke pulsduur. De weerstand van mijn spoel (zo'n 0.02Ohm) is gewoon ruim een orde te groot. Ik ga morgen kijken of ik een nieuwe kan maken welke een lagere weerstand heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

lemming_nl schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 21:42:
Na de aansturing eindelijk werkend te hebben kom ik achter een probleem. Ik wil een zo kort mogelijke pulsduur. De weerstand van mijn spoel (zo'n 0.02Ohm) is gewoon ruim een orde te groot. Ik ga morgen kijken of ik een nieuwe kan maken welke een lagere weerstand heeft.
Als je een extreem korte puls door je spoel gaat jagen verzadig je straks je projectiel alleen maar en wordt de coilgun inefficiënt. Dat is ook waarom ik een multistage coilgun maak. Dan kun je het projectiel eerst magnetiseren met de eerste spoel en dan weer demagnetiseren met de tweede spoel enz.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Daarom gebruik ik ook geen magnetisch projectiel. Ik heb wat gerekend en om een hoge snelheid te halen moet de puls erg kort duren. Een magnetisch projectiel kan dit niet hebben, Ik wil echter een spoel als projectiel nemen. Deze kan eigenlijk niet verzadigen maar heeft als nadeel dat een korte puls (hoge dI/dt) nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe wou je een spoel als projectiel gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Nice een inductie coilgun :)
Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 11:33:
hoe wou je een spoel als projectiel gebruiken?
Door inductie gaat er stroom lopen in beide spoelen en dit zorgt ervoor dat ze allebij magnetisch worden. En stoten / trekken elkaar aan (afhankelijk van welke windingsrichting).

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar dan moet je wel heel veel spoelen maken,
ik denk dat als je zon ding wegschiet is het de vraag of je hem terug vind
en dat ie mogelijk verbogen word ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Het projectiel zal erg stevig gemaakt worden omdat hij idd niet heel blijft als je dat niet doet. Wat bedoel je met heel veel spoelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou, als je zon ding wegschiet is het nog maar de vraag of je hem terug ziet.
dus vandaar dacht ik dat je er dan wel een heleboel moet hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Aangezien ik dit allemaal binnen doe moet het het projectiel wel terug te vinden zijn. Het probleem is eerder dat het projectiel schade oploopt bij inslag (over het doelwit is goed nagedacht zodat het projectiel niet door de kamer heen vliegt). Op het moment is dit echter nog geen probleem want mijn coilgun doet het niet echt lekker. Bij een spanning van 24V over de condensatoren komt bij het afvuren maximaal 11V over de spoel te staan. Bij 100V is dit 57V. Dit omdat de SCRs niet snel genoeg openen. Bij een ohmse belasting gaat het goed (er gaat gelijk veel stroom lopen waardoor ze snel open gedrukt worden. Bij inductieve belasting loopt de stroom langzaam op en gaan ze dus ook langzamer open wat meer verliezen geeft. Ik ga kijken of een iets langere puls op de gate (nu 10us) helpt. Hier moet ik een beetje mee oppassen omdat ik geen idee heb hoeveel de gates kunnen hebben. De datasheet heeft het over een 'rating' (zonder maximum dus) van 200mA, ik jas er echter ruim 16A doorheen. Dat gaat echter pas na het weekend worden.

[ Voor 4% gewijzigd door lemming_nl op 09-10-2008 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

lemming_nl schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 18:16:
[...]Ik ga kijken of een iets langere puls op de gate (nu 10us) helpt. Hier moet ik een beetje mee oppassen omdat ik geen idee heb hoeveel de gates kunnen hebben. De datasheet heeft het over een 'rating' (zonder maximum dus) van 200mA, ik jas er echter ruim 16A doorheen. Dat gaat echter pas na het weekend worden.
16A valt nog wel mee, vooral omdat het piek is. als je het langer als 10 us openzet, dan gebeurd er wellicht iets anders. Maar misschien is het dan 11 us omdat de elco's dan toch al leeg zijn. Je moet anders even kijken of de elco's niet al leeg zijn als je de SCR uit zet, anders is het een beetje nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey allemaal

meschien is het een beetje een domme vraag, maar als een thyristor bij 1200V 230A kan schakelen kan hij dan bij een lager voltage (400) ook meer A schakelen?

in ieder geval bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lijkt me niet maar ik ben geen expert op het gebied van thyristors;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:21
Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 19:52:
hey allemaal

meschien is het een beetje een domme vraag, maar als een thyristor bij 1200V 230A kan schakelen kan hij dan bij een lager voltage (400) ook meer A schakelen?

in ieder geval bedankt
Nee, de verliezen in ingeschakelde thyristor zijn afhankelijk van de stroom er door. Het feit dat de spanning er over lager was veranderd daar niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey,

een vriend van mij en ik willen voor ons profielwerkstuk ook een coilgun gaan maken. we zijn van plan om dit te doen met de elco's uit wegwerpfototoestellen. 330V en 500uF (2x 100uF en 3x 125uF parallel geschakeld) die we op willen laden door het circuitje wat in zo'n wegwerptoestel zit. maar wat denken jullie dat de beste manier is om nu verder te gaan. we hebben zelf al een beetje ligge aanklooien met 1 cap van 330V en 100uF maar dat leverde niet echt resultaat op..(er schoof wel iets maar verre van optimaal) iemand tips over hoe je het het beste kan aanpakken als je net gaat beginnen?

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Hoe ik het zou doen:

Kijken wat je ongeveer weg wilt schieten (vooral gewicht is hier belangrijk).
Berekenen van energie in elkos.
Gokken op iets van 2% efficientie en dan berekenen hoe snel het projectiel zal gaan.
Een spoel eraan hangen welke een goede pulsduur oplevert (welke je afleid van snelheid van het projectiel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja dat had ik inderdaad al gedaan ik had zelf gegokt op 1% efficientie. en we willen iets van een spijker wegschieten.. maar ik begrijp niet helemaal hoe ik daar de spoel bij moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-09 18:07
kan iemand mij uitleggen of een voorbeeld geven hoe je exact een condensator oplaad? want ik heb wel een aantal voorbeelden gezien op internet, maar ik vind het nou niet echt duidelijker worden.

is het bijv. te zien of een condensator vol raakt? bijv. via een multimeter?

ik heb hier 4 2200 uF / 250 volt condensatoren staan en die wil ik dan gaan gebruiken.

@ hieronder

het is uF ipv nF, dus microfarad , ik heb geen idee hoe ik het "mu" symbooltje kan tikken hier

[ Voor 13% gewijzigd door oddish2211 op 13-10-2008 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de weerstand van een condensator word groter toch naarmate hij voller word toch? dus als de weerstand niet meer toeneemt is hij zo goed als vol? (denk ik)

zo is bij een wegwerpfototoestel bijvoorbeeld een neonlampje of iets parallel gezet aan de condensator. zolang de condensator oplaad kan het lampje niet aan. maar als hij vol zit of bijna vol dan word de weerstand van de condensator groter en kan het lampje gaan brande.

is 2200 nF trouwens niet erg weinig? (ik heb er zelf niet zo veel verstand van maar 2200 nanoFahrad lijkt me nogal weinig)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2008 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Mag ik jullie aanraden met iets simpelers te beginnen? Zo te merken beschikken jullie niet over de benodigde basiskennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik 'zie' altijd aan de multimeter dat ze vol zijn als de spanning over de condensator niet meer toeneemt of athans niet significant veel. maar ik weet niet of dat echt een goede manier is aangezien ik eigenlijk ook nog een beetje n00b ben in het hele coilgun gebeure enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en waar kunnen wij deze basiskennis opdoen?

en wat voor simpelers had jij in gedachte?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2008 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
de enige condensatoren die ik heb zijn deze 4, ik wil ze dan eigenlijk in het begin maar opladen tot ~ 20 volt , dan testen en ervaring opdoen en zo omhoog klimmen naar de 250.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lemming_nl schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 19:43:
Hoe ik het zou doen:

Kijken wat je ongeveer weg wilt schieten (vooral gewicht is hier belangrijk).
Berekenen van energie in elkos.
Gokken op iets van 2% efficientie en dan berekenen hoe snel het projectiel zal gaan.
Een spoel eraan hangen welke een goede pulsduur oplevert (welke je afleid van snelheid van het projectiel).
bedoel je hiermee zeg maar berekenen hoe lang de spoel moet zijn om te zorgen dat het projectiel nog niet halverwege is als de puls is afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Gezien het feit dat jullie niet weten hoe een condensator werkt lijkt mij het beter om je eens te verdiepen in de electronica welke je gewoon kunt vinden door te googlen (bijv). Ik weet niet wat voor opleiding jullie gevolgd hebben/volgen maar volgens mij is een pws een havo/vwo iets en dan zijn dit soort dingen wel bij natuurkunde voorbij gekomen. Wanneer jullie wat basiskennis opdoen moeten jullie in staat zijn om jullie vragen zelf te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
ik herinner me net gelezen te hebben (volgens mij op instructables.com)
dat als je bijv. een condensator hebt van 300 volt, je hem op moet laden met 300 volt of hoger.
als je hem oplaad met 500 volt kun je met een voltmeter zien dat de spanning stijgt (de spanning loopt op van 0 volt tot 500 volt), je moet dan niet hoger gaan dan 300 volt (anders gaat je condensator kapot)

klopt hier iets van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik weet wel hoe een condensator werkt hoor. maar doe idd wel vwo maar groot deel van wat we hier tegenkomen is niet bij natuurkunde langsgekomen. het gaat mij er gewoon om hoe en waar te beginne want als ik al die sites bekijk zie ik als het ware door de bomen het bos niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
@Oddish, dat klopt op zich ja, alleen moet je wel zorgen dat je de laadsnelheid onder controle hebt zodat je op tijd kan stoppen.

@Coilgun_pws, ik zou als ik jou was (ook voor Oddish) me verdiepen in condensatoren (de weerstand van een condensator heeft helemaal niets te maken met de spanning), spoelen en wat er gebeurt als je die op elkaar aansluit. Veel van wat hier langskomt is niet belangrijk bij een simpele coilgun. Het is bij lage stromen gewoon een circuitje met een condensator, spoel en wat weerstand. Dit soort circuits zijn goed te berekenen en simuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

ff een tip voor jullie, beperk de energie in jullie schakeling tot 16 joule. Ga ook je condensatoren niet opladen via een stopcontact. Als jullie je aan deze regels houden blijft het veilig. En op deze manier leer je ook je basis kennis, nu is een schok alleen maar pijnlijk maar niet dodelijk. Als je je niet aan deze regels houdt kan het dodelijk worden.

High Powered Madness

Pagina: 1 ... 12 ... 17 Laatste