Update

Een compleet waardeloze phone-pic met weinig licht

Ik ga een fatsoenlijke camera regelen.
De fysieke constructie van de coilgun zelf is klaar. En omdat we natuurlijk allemaal van wat getalletjes houden hier de specs:
- 22 condensatoren, 360V, 2200uF. 11 Parallel en dan 2x in serie om in totaal 0.0121F op 720V te maken. (Bedankt Widow! Al lang geleden dat ik ze gekregen heb maar eindelijk gebruik ik ze

)
- 2x Semikron SCRs, goed voor 30kA half-sine (10ms).
- 4x (eigenlijk 2x2) Powerblock diodes, 31A continue, 1400V.
- Een enorme lading aluminium strippen (zijn 1cm dik). Er zit in totaal voor iets van 4 kilo aan aluminium in dit bouwsel.
Dit is goed voor een totaalweerstand van minder dan een 1mOhm en een verwaarloosbare inductie (gemeten).
Wat is er nou beter aan dit ontwerp t.o.v. het vorige ontwerp? De voornaamste winst zit in de compactheid. De SCRs zater eerst in een koelblok welke alleen al groter is dan dit hele ding. Hierdoor is de stroomlus flink verkleint wat weer een gunstig effect heeft op parasitaire inducties. De SCRs zitten nu samen in een klem. Eerst hadden ze een onderkant gemeen en allebei een aparte bovenkant. Dit is gedaan om rekening te houden met de verschillende afmetingen van individuele SCRs. Ik heb de SCRs even dik gemaak en ze onder een klem gestopt. Dit samen met dikkere vebindingen zorgt voor betere geleiding wat een lagere ohmse weerstand geeft. Verder heb ik minder capaciteit wat resulteert in een kortere puls. Als laatste is de spanning een stuk hoger waardoor ik meer stroom door dezelfde spoel kan duwen.
Ik ga morgen een fatsoenlijke aansturing bouwen en testen of hij goed werkt op lage spanning.