Het Grote Coilgun Topic

Pagina: 1 ... 13 ... 17 Laatste
Acties:
  • 117.020 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-09 18:07
daarom, ik vind dat ik zelf nog niet genoeg weet om direct iets aan het stopcontact te hangen.

even iets anders,
wat bepaalt dan eigenlijk de snelheid van het opladen van een condensator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
oddish2211 schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 07:21:
daarom, ik vind dat ik zelf nog niet genoeg weet om direct iets aan het stopcontact te hangen.

even iets anders,
wat bepaalt dan eigenlijk de snelheid van het opladen van een condensator?
Een condensator bewaart lading, om op te laden is er dus lading nodig. Hoe sneller de lading aangevoerd wordt, hoe sneller hij laadt.
De stroom die geleverd wordt is bepalend voor de snelheid van het opladen. Een condensator zal in het begin heel veel stroom vreten, en kan er zelfs voor zorgen dat je schakeling het niet aankan (of je stop doorslaat). Je kunt deze stroom beperken door een weerstand, maar dan moet hij wel langer laden.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey kunnen jullie mij uitlegge hoe ik de spoel moet kiezen bij mijn coilgun?
we hebben een paar condensators van 350V die samen 750uF hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.coilgun.info/theory/home.htm. Daar vind je antwoord op al de vragen die je tot nu toe gesteld hebt, het is engels maar redelijk begrijpelijk uitgelegd. Het zou genoeg moeten zijn om zelf een coilgun te kunnen construeren. Daarnaast is er ook nog een andere website: http://www.coilgun.eclipse.co.uk/theory.html. Hier vind je nog meer theorie die naar mijn idee nog wat dieper gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
lemming_nl schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 19:43:
Hoe ik het zou doen:

Kijken wat je ongeveer weg wilt schieten (vooral gewicht is hier belangrijk).
Berekenen van energie in elkos.
Gokken op iets van 2% efficientie en dan berekenen hoe snel het projectiel zal gaan.
Een spoel eraan hangen welke een goede pulsduur oplevert (welke je afleid van snelheid van het projectiel).
?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oke

als ik nou eens 10 van die dingen paralel zet, dan kunnen ze dus ook meer stroom schakelen of niet?
(ja, het klinkt lomp)

ps

ik zag hier iets staan, lekker goedkoop alleen begrijp ik SPD niet helemaal? zijn ze wel goed om te gebruiken?

http://www.display.nl/Hal...hyristor-SPD/TB4000M.html

groeten Dubalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 13:30:
oke

als ik nou eens 10 van die dingen paralel zet, dan kunnen ze dus ook meer stroom schakelen of niet?
(ja, het klinkt lomp)

ps

ik zag hier iets staan, lekker goedkoop alleen begrijp ik SPD niet helemaal? zijn ze wel goed om te gebruiken?

http://www.display.nl/Hal...hyristor-SPD/TB4000M.html

groeten Dubalt
Je kan er wel 10 par gooien maar dan moet je er wel voor zorgen dat ze allemaal evenveel stroom te voorduren krijgen . . En dan is lastig, alle aansluitingen moeten dan exact even lang zijn . .

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dalus schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 13:46:
[...]

Je kan er wel 10 par gooien maar dan moet je er wel voor zorgen dat ze allemaal evenveel stroom te voorduren krijgen . . En dan is lastig, alle aansluitingen moeten dan exact even lang zijn . .
oke

dat idee valt dus ook af( alhoewel ze doen het hier ook maar dan met mosfets http://members.home.nl/yja.wolters/Coilgun/ ) weet iemand dan mischien een thyristor (of manier) die 900A kan schakelen het liefst zo goedkoop mogelijk.

groetn Dubalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 14:28:
[...]

oke

dat idee valt dus ook af( alhoewel ze doen het hier ook maar dan met mosfets http://members.home.nl/yja.wolters/Coilgun/ ) weet iemand dan mischien een thyristor (of manier) die 900A kan schakelen het liefst zo goedkoop mogelijk.

groetn Dubalt
Hou ebay eens in de gaten, btw die smd dingen van jouw zijn surge protectors, niet bedoeld om iets te schakelen.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dalus, bedankt voor al je hulp!

groetn Dubalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok, na eventjes een tijdje na gedacht te hebben(en ook aan kennissen informatie rond gevraagd te hebben)
ben ik op het idee gekomen om achter de condensator nog een boost converter te plaatsen.
Denken jullie dat dit verschil zou kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Hoe had je die boostconverter gedacht? Lijkt mij lastig om bij zulke grote stromen nog iets zinnigs te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Ik wil een coilgun gaan maken, maar heb nog dit nog nooit eerder gedaan en heb nog wat vragen.
Ik heb dit schema gebruikt als basis: LINK
Dit schema heb ik aangepast en dat is deze geworden:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp?FotoAlbumID=141844&format=full&ext=.jpg
met als onderdelen
Transformator: TRAFO 12-24/2,2A 230V/2,2A naar 24V
Gelijkrichter: 36MB160A bridge, 1-fase D-34A 1600 V/35 A
W1: Metaalfilm weerstand 0,25W 470Ohm
W2: Metaalfilm weerstand 0,25W 10kOhm
W3: Metaalfilm weerstand 0,25W 4,7kOhm
Elco: Hoogcapacitieve elco 40V 100000µF
SCR: 10RIA60 SCR, fase control TO-48 600 V/25 A
Coildraad: 0,5mm 23meter

Vraag: Gaat dit goed werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-09 22:54

Elektronicanet

Leds do it!

Dat ligt erg aan de dimensies van de spoel en van je projectiel. Daar heb je wel meer informatie voor nodig, of je moet lang gaan fine-tunen. Het is te berekenen maar dat is zeker niet gemakkelijk als beginner. Dus ik zou me daar wat op focussen :)
En qua draad lijkt het me beter om iets met een kleinere weerstand te nemen (dus dikker).

Ik zie nu dat deze informatie ^^ voor een groot deel al vermeld is op de andere pagina's over die coilgun. Daar lees ik onder andere
My second model, the Mark II, has a coil with 18 gauge (1.06mm diameter) magnet wire wrapped in 14 layers
Ik begrijp dus niet zo goed waarom je 0.5 mm draad neemt. Ik raad je aan om het verhaal goed door te lezen, als je het kunt volgen mee te rekenen en te begrijpen wat je doet. Dan wordt het ook wat makkelijker als het straks niet in eens werkt ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Elektronicanet op 21-10-2008 00:27 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
  • Nu online
Ja, ok dan heb ik dus dikker draad nodig.
Maar ik heb ook andere voltages gebruikt dan die in het schema die ik als basis heb gebruikt, dus kloppen de weerstanden nog en of de andere onderdelen ook goed gekozen zijn.
Het gaat mij er niet om dat hij snel is, maar er moet wel een zichtbaar effect zijn dus als hij bv 2/3meter ver zou schieten zou het al goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
  • Nu online
Ik zag dat de links die ik gaf niet werkten en ik heb wat andere onderdelen uitgekozen(ander draad,SCR en elco):
Transformator: TRAFO 12-24/2,2A 230V/2,2A naar 24V
Gelijkrichter: 36MB160A bridge, 1-fase D-34A 1600 V/35 A
W1: Metaalfilm weerstand 0,25W 470Ohm
W2: Metaalfilm weerstand 0,25W 10kOhm
W3: Metaalfilm weerstand 0,25W 4,7kOhm
Elco: Hoogcapacitieve elco 056/057 100V 4700µF
SCR: 22RIA40 SCR, fase control TO-48 400V/35A zou voldoende moeten zijn?
Coildraad: KOPER EMAILLEDR. 1,00MM

Met de coil zelf wil ik gaan experimenteren( lente, aantal wikkelingen, aantal lagen) en het doel is om kleine metalen buisjes ( ~3mm in diameter en 3cm lang) af te schieten voor een afstand van minimaal 2meter.
Gaan deze onderdelen dat halen of heb ik dan meer/betere elco's nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Het hangt een beetje af van hoe je '2 meter' defineert maar met die condensator en SCR moet het volgens mij sowieso wel lukken. Denk eraan dat je trafo niet in staat is om die 100V te bereiken dus je niet optimaal gebruik kunt maken van die condensator. Verder heb je iets nodig om de laadstroom te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
  • Nu online
Dus als ik bv. deze trafo neem TRAFO 6-36/3A dan is dat beter? en bij laadstroombeperken bedoel je een schakelaar voor de transformator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Een condensator heeft een weerstand van ongeveer 0. Hierdoor gaat er een grote stroom lopen. Hier zou eigenlijk een weerstand of een andere manier van stroom limiteren tussen moeten om te voorkomen dat je buiten de specs van de trafo komt. Kans dat het zonder beperkingen ook goed gaat maar een weerstand (en natuurlijk een zekering) is toch wat netter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
  • Nu online
Maar ik heb toch al een weerstand tussen de condensator en de trafo(W1)?
Nieuwe schema met smeltveiligheid: Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RttvmTPL4i1Xt0zLFBY9dKxB/full.jpg
Zekering: 3,15A
Zekeringhouder: 2x houder

Is dit draad trouwens goed genoeg?: klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Ik had het schema even gemist. W1 is daar goed ja. Een aantal andere dingen zijn echter fout in je schema. Ten eerste doet die diode daar nu helemaal niets. Die moet paralel staan en niet in serie. Verder moet er een positieve stroom door de gate van de SCR stromen en dus moet de spanningsbron andersom geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hDAnEVmMVXc4WGZJUlCzuxDG/full.png
Is dat zo beter?
Is die diode nodig? zo ja, moet ie dan alleen over de elco of over de weerstand en de elco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-04-2021

Niekk

Human-readable is relatief

Is er informatie over wat de beste manier is om electronisch (dus niet met een knopje) een Thyristor te gebruiken voor een coilgun ?
Ik hoorde al iets van een kleine elco voor de gate, maar kan dat niet makkelijker ? de Thyristoren heb ik al. Nu nog de benodigde kennis. (heb eerder met Thyristoren gewerkt, maar met "kennis" doelde ik op het snel schakelen van zo'n ding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Phyth0n schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 18:28:
[afbeelding]
Is dat zo beter?
Is die diode nodig? zo ja, moet ie dan alleen over de elco of over de weerstand en de elco?
Beter, maar die 4.7k weerstand is wel te groot. Ik zou voor 100Ohm ofzo gaan. Die diode moet dan over de elco staan (je probeert de elco te beschermen tegen te grote negatieve spanningen), de spoel maakt niet uit.

@Niekk
Wat je wilt is een puls met een redelijke stroom hebben. Een bron welke deze kan leveren (bijv elco of voeding) + schakelaar (bijv mosfet) + aansturing (bijv PIC) en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

kan de gate van die mosfet dan wel gewoon rechtstreeks aan de pic ? (ok ok, met weerstandje)
edit: als ik een flink stevige trafo heb, dan kan ik zeker wel rechtstreeks van de trafo de gate aansturen ? (de gate van de thyristor)

[ Voor 42% gewijzigd door Niekk op 22-10-2008 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Als je een logic-level fet gebruikt wel. Anders moet er nog een transistortje voor om de spanning wat op te krikken naar iets van 15V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wh7pAtTgbhdrpAbyKbmvr6qV/full.png
Zo dan? of heb ik de diode de verkeerde richting op?
Zit die zekering daar goed en heb ik niet een teruim amperage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:31
Phyth0n schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 21:27:
[afbeelding]
Als je de diode er zo op zet laad je je condensators tot 0.7 volt op, en dan gaat alles door je diode verder... niet de bedoeling neem ik aan. Ik zou hem andersom zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Phyth0n schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 21:27:
[afbeelding]
Mis een diode in antiparallel met de spoel, zo blaas je je Scr op

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
  • Nu online
dalus schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 22:50:
[...]

Mis een diode in antiparallel met de spoel, zo blaas je je Scr op
Dat begrijp ik niet, waar zou ik deze dan moeten plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Phyth0n schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 22:58:
[...]
Dat begrijp ik niet, waar zou ik deze dan moeten plaatsen?
Als je de scr ziet moet je over de Scr een diode in tegengestelde richting zetten, over de spoel kun je er ook nog een plaatsen op zo'n manier dat hij alleen geleid als er een negatieve spanning over staat.
Dan heb je die diode over de condensator ook niet nodig, nog een tip ik mis een schakelaar tussen de trafo en de rest van de schakeling. Als er eenmaal stroom door een Scr loopt kan hij niet meer uit. Je trafo blijft hem stroom geven dus sluit je je trafo door de spoel kort.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xc1lo2o6uijxzulIqtRJxH7I/full.pngZo goed? ik heb een schakelaar voor de trafo geplaatst en 1diode bij de SCR en een bij de coil.
Maar nu vraag ik me af of die diode bij de scr nou niet een minimale spanning doorlaat naar de coil en of dit erg is?
Zjosh schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 22:27:
[...]
Als je de diode er zo op zet laad je je condensators tot 0.7 volt op, en dan gaat alles door je diode verder... niet de bedoeling neem ik aan. Ik zou hem andersom zetten.
Hij zit toch juist goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:31
Phyth0n schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 00:20:
[afbeelding]Zo goed? ik heb een schakelaar voor de trafo geplaatst en 1diode bij de SCR en een bij de coil.
Maar nu vraag ik me af of die diode bij de scr nou niet een minimale spanning doorlaat naar de coil en of dit erg is?

[...]
Hij zit toch juist goed?
Ik heb het dan over de diode die over de condensators staat. Die anderen zitten inderdaad wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UiMdj9JbbhabTkhNSvnAGYvs/full.png
Zo goed?
zijn deze diodes goed?: 20ETF12S diode, fast recovery D2PAK
Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Dit is goed zo ja, alleen de diodes zijn overbodig op 1 na. Alleen de diode over je coil zou nodig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Ik gebruik er altijd een over de spoel en een over de Scr, dan weet je tenminsten zeker dat er niks fout gaat. Maar die over de cap is idd overbodig maar wel handig mocht je hem verkeerd om aansluiten :P

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Diode over condensator kan inderdaad weg omdat er al 2 overheen staan. Die over de schakelaar moet je laten zitten. Het is mogelijk dat de diodes niet snel genoeg zijn en dan blijft er een negatieve spanning over de condensator staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
  • Nu online
Maar zijn deze diodes goed genoeg?:20ETF12S diode, fast recovery D2PAK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Als je met smd wil werken met je ontwerp dan kan dat wel.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedenavond,

Voor ons PWS vonden wij het interessant om een coilgun te maken. Wij hebben hiervoor wat tips nodig.
Om maar een samenvatting te geven, dit is het theoretische plan.

Geïsoleerd koperdraad wikkelen om een loop van PVC-buis (is dit een goede keus,
moet toch juist isolerend zijn?)
met daarbinnen een ijzeren cilinder, bol, of om mee te beginnen schroefjes en spijkers (of is dat een ontzettend slecht idee?)

Maar goed, daar houdt het een beetje op, hoe schakelen we de koperdraad met de eventuele condensator en schakelaar?

Het is nog niet ons doel om zoveel mogelijk efficiëntie of zo hard mogelijk te schieten, we willen alleen dat ding met een redelijke snelheid vooruit krijgen. Bovendien krijgen we meer theoretisch dan praktische natuurkunde, dus echt ervaren in schakelen zijn we niet.

Bovendien nog tips voor goedkope condensatoren en transistoren om mee te beginnen?
Bovendien nog tips waar me onze spullen moeten kopen en/of bestellen?

Nogmaals wil ik zeggen dat we absolute amateurs zijn op het gebied van schakelen, veel meer dan het pretpakket natuurkundedoosje hebben we niet gehad.

Dus ja een circuit van de allersimpelste coilgun, opstelling en tips hoe of wat zouden ons immens helpen.

Alvast bedankt,

Perry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 21:05:
Goedenavond,

Voor ons PWS vonden wij het interessant om een coilgun te maken. Wij hebben hiervoor wat tips nodig.
Om maar een samenvatting te geven, dit is het theoretische plan.

Geïsoleerd koperdraad wikkelen om een loop van PVC-buis (is dit een goede keus,
moet toch juist isolerend zijn?)
met daarbinnen een ijzeren cilinder, bol, of om mee te beginnen schroefjes en spijkers (of is dat een ontzettend slecht idee?)

Maar goed, daar houdt het een beetje op, hoe schakelen we de koperdraad met de eventuele condensator en schakelaar?

Het is nog niet ons doel om zoveel mogelijk efficiëntie of zo hard mogelijk te schieten, we willen alleen dat ding met een redelijke snelheid vooruit krijgen. Bovendien krijgen we meer theoretisch dan praktische natuurkunde, dus echt ervaren in schakelen zijn we niet.

Bovendien nog tips voor goedkope condensatoren en transistoren om mee te beginnen?
Bovendien nog tips waar me onze spullen moeten kopen en/of bestellen?

Nogmaals wil ik zeggen dat we absolute amateurs zijn op het gebied van schakelen, veel meer dan het pretpakket natuurkundedoosje hebben we niet gehad.

Dus ja een circuit van de allersimpelste coilgun, opstelling en tips hoe of wat zouden ons immens helpen.

Alvast bedankt,

Perry
Maybe is het slim eens het topic door te lezen zodat het hier niet honderd keer dezelfde vraag gaat worden. Als je zelf wat zoekt kun je best makkelijk wat vinden. Ik zou in ieder geval beginnen dit door te lezen.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.youtube.com/watch?v=KQGJ7u9gFhI

een filmpje van het eerste resultaat wat we hebben bereikt met ons profielwerkstuk. we gebruiken nu nog een eenvoudige schakelaar om hem te laten schieten maar er zijn al 2 schakelaren gesneuveld. en we willen hiervoor een Scr gaan gebruiken.
alleen ik wil graag weten of je de info op de datasheet echt strikt moet volgen. als er bv staat dat hij een maximale surge van 300A gedurende 10microseconde kan trekken kan hij dan bijvoorbeeld ook 150A voor een langere tijd trekken?

en we hebben ook nog een paar andere onderdelen gevonden in een oude schuur waarvan we denken dat het of een thyristor of een igbt is maar we kunnen de nummers die erop staan nergens op internet terugvinden. heeft iemand enig idee hoe die nummer werken? het is in ieder geval van het merk international rectifier. maar op de site kunnen we de nummers nergens terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Hij zal voor langere tijd inderdaad wel wat meer moeten kunnen hebben. Maar dan voor 15 of 20ms niet langer. Tenminste, als je je netjes aan de specs houd, waarschijnlijk houd hij het met meer stroom wel langer vol.

Je kan aan de grootte van de verpakking (zolang het tenminste geen TO220 ofzo is) meestal wel iets afleiden over wat ze kunnen hebben. Of het een SCR of IGBT is moet wel te meten zijn (diode voor gate-cathode voor SCR, condensator voor IGBT).

Die nummers zijn meestal niet makkelijk af te leiden, wat voor nummers staan erop?

[ Voor 8% gewijzigd door lemming_nl op 06-11-2008 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IRG4PX50U
I(diodetje)R (dit is van het merk International Recitfier.)
4T1T 0047

en hij zit niet meer uit de verpakking. hij komt uit een of ander apparaat maar weet niet precies waaruit. misschien uit een oud lasapparaat, maar daar ben ik absoluut niet zeker van.

maar dat meten van de SCR en IGBT begrijp ik niet precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Euh, met verpakking wordt de vorm van de behuizing van de transistor bedoeld ;) Ik hoop niet dat je de transistor zelf uit elkaar hebt getrokken :P to220 is bijvoorbeeld een standaardmaat met een metalen lipje, to92 is een standaardmaat voor kleine transistoren etc.

Is het niet toevallig een IRG4PC50U? Dat is iig een IGBT.
De onderste cijfers/letters zijn vaak niet boeiend, dat is meestal informatie over de productiebatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja je hebt gelijk! tja kleine lettertjes he... toch lastig :p ik was er net zelf ook achter gekomen. ik had het nummer zo doorgekregen maar vandaag zag ik hem voor het eerst bleek dat de nummers niet overeenkwamen met wat hij al eerder tegen mij had gezegt.
wel beetje lompe opmerking van mij dan over de verpakking:$ maargoed ik ben ook niet echt een specialist:P
toch bedankt!

is deze IRG4PC50U geschikt om mijn coilgun mee te schakelen denk je? mijn condensatoren hebben een totale waarde van 4x470uF + 6x125uF + 2x100uF = 2830uF (opgeladen tot 300V)

ik verwacht een piek van ergens tussen de 90A en 160A. mijn meetapparatuur is niet zo precies en heeft een redelijke afwijking bij het meten van de weerstand.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2008 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Dat zou prima moeten lukken.

Hier nog geen vooruitgang. Inductief projectiel blijkt lastig weg te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

net geprobeer om hem door te meten,heb ik hem doorgebrand:( ik weet nog steeds niet wat ik fout heb gedaan. hij werd ineens heel heet en toen ging de weerstand niet meer omhoog ook niet als ik de gate loskoppelde.

maar nog een andere vraag. want voordat hij kapot ging meette ik een weerstand van 250k ohm in de dichtstand. maar ook nogsteeds 0.1k ohm toen de gate openstond. maar het rare was toen ik het bereik van mijn multimeter omlaag zette om een nauwkeuriger beeld te krijgen gaf hij aan dat de weerstand te hoog was (boven 999 ohm) ik begrijp dr niets van, want naar mijn weten is de multimeter gewoon goed hij is namelijk van school en die dingen worden regelmatig gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Een IGBT heeft geen weerstand die je kan meten. Wat wou je daarmee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ow dat wist ik niet :$ dat was ik eigenlijk een beetje aan het uitvogelen, gewoon beetje mee aan het spelen als het ware.. maar hoe komt het dan dat ik wel weerstanden meet? die min of meer wel kloppen met de werking van de igbt. (lage weerstand als er spanning op de gate staat en hoge weerstand als dit niet het geval is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een IGBT is een combinatie van een transistor en een fet. Als je de gate los trekt kan het zijn dat hij (gedeeltelijk) open blijft staan, dat is een eigenschap van een fet.
Wel raar dat hij warm werd, vraag me heel erg af hoe je dat gedaan hebt.

Verwijderd

ik vraag me dan ook echt af wat ik fout heb gedaan:( in ieder geval er komt een nieuwe aan en ik zal iets voorzichtiger doen:P maar dan nogsteeds hoe komt het dan dat ik toch een ohmse weerstand meet? die min of meer klopt alleen totaal veel te hoog is.

• lemming_nl
  • Niet online
Een weerstands meting is niets anders dan een spanning op de pennen zetten en dan de stroom meten. Die spanning is meestal laag (1V ofzo). Je meet dan gewoon de stroom die de IGBT doorlaat. Aangezien hij meestal nog een minimale spanningsval heeft zal je weerstand redelijk hoog uitvallen. Hij heeft eigenlijk helemaal geen fatsoenlijk meetbare weerstand. Je kan er vanuit gaan dat als je hem goed openstuurt dat hij veel meer stroom doorlaat dan er eigenlijk loopt. Dat wil je hebben en dan heb je minimaal verlies. Bij een beetje stroom zal er iets van 3V ofzo over de IGBT staan, maar dat moet wel terug te vinden zijn in de datasheet. Met hoeveel V en A stuur je hem eigenlijk aan?

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08 14:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

Voor mijn profielwerkstuk ben ik van plan om een coilgun te bouwen. Echte ontwerpen zijn er nog niet, maar ik heb wel al een simpel vraagje: kan je wat met 4 470uF 200V elco's en 2 680 uF 200V elco's of moet ik echt op zoek naar grotere capaciteit/hogere spanning?

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Verwijderd

@mcgryphon
is wel te doen om mee te beginnen hoor! gaat prima! ben ongeveer met dezelfde bezig ik laat ze alleen op tot 230V maar tot 200 kun je ze nogsteeds aardig wegschieten.

@lemming_nl
ok bedankt ik snap wat je bedoelt. ik stuur hem aan met 15V uit een voedingskastje en die kan maximaal 5A leveren anders gaat die zekering eruit. maar ik ben later van plan om hem aan te sturen met een comerator. die weer is aangesloten op een lichtsluisje. zo dit werken?

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
McGryphon schreef op donderdag 13 november 2008 @ 20:31:
Voor mijn profielwerkstuk ben ik van plan om een coilgun te bouwen. Echte ontwerpen zijn er nog niet, maar ik heb wel al een simpel vraagje: kan je wat met 4 470uF 200V elco's en 2 680 uF 200V elco's of moet ik echt op zoek naar grotere capaciteit/hogere spanning?
Ik heb het voor mijn eigen PWS met 1 375V 2700 uF condensator gedaan, maar die werd dankzij mijn brakke schakeling maar tot 100V opgeladen.

Deuk zit nu nog in de keukendeur, dus je kan er wel wat mee aanvangen :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2008 @ 21:34:

ok bedankt ik snap wat je bedoelt. ik stuur hem aan met 15V uit een voedingskastje en die kan maximaal 5A leveren anders gaat die zekering eruit. maar ik ben later van plan om hem aan te sturen met een comerator. die weer is aangesloten op een lichtsluisje. zo dit werken?
En hoe genereer je de schakelpuls dan? Toch niet door de voeding aan en uit te zetten? Dan is het niet zo vreemd dat hij kapot is gegaan...

Verwijderd

ik heb die voeding gewoon langzaam opgedraait eigenlijk bedoelt om te kijken wat er met de weerstand zou gebeuren. maar begrijp nu wel door wat lemming_nl zei dat dat niet werkte.
maar misschien domme vraag maar hoezo gaat hij dan kapot?:$

trouwens net aan het klote geweest met 10 wegwerptoestellen. maarliefst 3x een schok gekregen. AU!:o
een ezel stoot zich geen 2x aan dezelfde steen.. nou ik dus wel:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh, je hebt dus niet geschoten met die voeding als aansturing?
Heb je hem wel goed aangesloten voor je meting? Als dat ding heet wordt kan het haast alleen maar dat je de voeding op de collector en emitter hebt aangesloten ipv gate en emitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Vandaag hebben we onze coilgun afgerond. Nog geen pics, want we zijn nog niet tevreden. Vooral om de kracht.
Een aantal specs:

250V gelijkspanning
9x 2200uF caps
BTW23-1200 als Thyristor om te schakelen

we schieten nu een spijker door een flinke kartonnen strook heen, maar ik had em wel wat sterker verwacht eigenlijk. Waar kan dit aan liggen ?
we hebben een aluminium buisje genomen als loop. die is ongeveer 10mm doorsnee. Daar hebben we een koperen omhulsel (koperen pijp die er precies overheen past) gemaakt, koperen schotjes er op gesoldeerd, en daartussen de spoel gewikkelt.
Hiervoor hebben we gewoon 1.5-kwadraats electriciteitsdraad gebruikt (isolatie materiaal laten zitten).
De spoel is 3cm lang, en (niet geteld, dus een gokje) 300 windingen.

We schieten een spijker zonder kop af van 1,97gram, die ook 3 cm lang is, maar die is flink wat kleiner(dikte, diameter) als de buis is. (verlies !)

Waarom is dit niet zo sterk ? moeten we echt wikkeldraad kopen voor de spoel ? of kan dat niet echt zo veel uitmaken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Installatiedraad werkt gewoon niet goed, je spoel bestaat nu voor een groot deel uit isolatie ipv koper waar stroom door loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:21
Ik denk dat je een hoop energie verliest in je aluminium loop en koperen spoelhouder. Immers je projectiel krijgt zijn aandrijving door het sterk veranderende magnetische veld in je spoel. Dit zelfde magneetveld wekt ook inductiestromen op in je loop en spoelhouder, maar dragen daar niet bij aan de versnelling van je projectiel en zijn dus pure verliezen. Ik zou dus een loop maken uit niet geleidend materiaal en daar je spoel op wikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

dus je zegt eigenlijk
1) wikkeldraad gebruiken
2) door een soort van "transformator" effect, gaat er (veel ?) energie verloren

Tof! Dan gaan we daar nu aan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Niekk schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 23:34:
2) door een soort van "transformator" effect, gaat er (veel ?) energie verloren
Het gaat om dit effect. Mijn kleine coilgun verloor erg veel energi door dit effect. Pas nadat ik twee sleuven in mijn projectiel gefreesd had kon ik met 50joule makkelijk door een doos schieten :)

Hier wat info over mijn kleine coilgun dalus in "Het Grote Coilgun Topic"

[ Voor 10% gewijzigd door dalus op 14-11-2008 23:44 ]

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

okeee... En wat voor sterk materiaal geleid niet, maar is wel sterk ? iets van PVC ofzo .. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
Afbeeldingslocatie: http://gallery.aerith.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=29&g2_serialNumber=1

Afbeeldingslocatie: http://gallery.aerith.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=31&g2_serialNumber=1

ik moet dit nog een keertje omzetten in een simpele singlestage coilgun, was ooit van plan een multistage te maken maar die was niet helemaal goed berekend.........

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Niekk schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 17:14:
...

we schieten nu een spijker door een flinke kartonnen strook heen, maar ik had em wel wat sterker verwacht eigenlijk. Waar kan dit aan liggen ?
Probeer eens de snelheid te meten dan kan je beter beoordelen of hij het goed doet. En zoals al gezegd een isolerende loop.
..
Hiervoor hebben we gewoon 1.5-kwadraats electriciteitsdraad gebruikt (isolatie materiaal laten zitten).
De spoel is 3cm lang, en (niet geteld, dus een gokje) 300 windingen.
Dat draad is met isolatie iets van 2mm dik. Voor 300 wikkelingen heb je dus 20 lagen? Dat is wel heel erg veel. Die puls zal heel erg lang zijn.

Ik heb weer eens een nieuwe spoel gemaakt. Eentje waar ik hoge verwachtingen van heb. Als draad massief koperen staaf van 5mm dik. 12 wikkelingen. Een mm afstand tussen de draden als isolatie. Vervolgens het geheel vastgelijmd. Weerstand berekend op 0.1mOhm. Inductie berekend op 1uH. Nog niet kunnen meten. Op volledige spanning zou hij zo'n 70kA moeten doorlaten.

[ Voor 22% gewijzigd door lemming_nl op 18-11-2008 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Waarom is de puls langer bij meer windingen ? ik hoorde/begreep juist dat meer windingen beter is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijs92
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 13:20
Als er meer windingen zijn, neemt de weerstand van de draad toe, dus kan er minder stroom doorheen lopen.
De puls duurt langer omdat de condensator minder snel zijn energie kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Dat en de inductie neemt toe wat ook je puls begrenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

is een weerstand van 0.4 Ohm "veel" (in coilgun wereld) ?
Dit is de ohmse weerstand van de spoel. Er was ook een zelf-inductie van, ik dacht uit mijn hoofd, 1600 uH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Het is denk ik wel een gangbare weerstand. Deze weerstand zorgt echter voor verliezen in de vorm van warme. Weerstand minimaliseren zou de efficientie ten goede komen. Grove simulatie geeft een pulsduur van zo'n 20ms en een maximale stroom van 400A. Demping is echter groot dus ik denk dat het grootste deel van je energie gelijk verloren gaat in warmte. Weerstand verlagen door dikker draad te nemen zou goed moeten werken. Wanneer je wikkeldraad neemt kan je even veel windingen van dikker draad in dezelfde ruimte kwijt. Minder wikkelingen zou echter ook een goed idee zijn want met een spoel van 3cm en 20ms haal je, wanneer je de volledige puls gebruikt om te accelereren 1.5m/s. Hij zal wel sneller gaan en dat betekend dat je een deel van je puls weggooit omdat die er is nadat je projectiel al weg is. Minder wikkelingen zal voor een kortere puls zorgen. Je stroom zal wel omhoog gaan, je schakelaar moet hier tegen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

mijn schakelaar kan hier zeker wel tegen. we hebben vandaag een stuk hout gedraaid; en binnenkort gaan we wikkeldraad ophalen voor de nieuwe spoel. Hoeveel windingen raad je aan als hij 3cm lang is, en de draad 0.8mm dik is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Ik denk dat als je de weerstand van je spoel onder de 0.2Ohm kan houden en je inductie iets van 500uH dat hij stukker beter werkt. Het blijft echter een gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

dat zijn 245 windingen ongeveer ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klote zeg. ik was helemaal blij met mijn igbt, maar nu werkt hij nog niet.
ik had hem opgenomen in mijn circuit met aan de gate en emitter 18V en een drukschakelaar.. ik laat mijn condensatoren op.. tot zo ver ging alles goed. maar toen hij bij ongeveer 60V kwam begon de spanning opeens weer terug te lopen tot 30v! dus ik druk om de schakelaar om hem te ontladen en te kijken wat er mis is. igbt naar de filistijnen! geen idee wat ik verkeerd heb gedaan:( en ik word er echt wanhopig van.
iemand misschien een ander idee hoe ik het op kan lossen of misschien een ander onderdeel ter vervanging van de igbt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Bij lage spanningen kan je een MOSFET als vervanging gebruiken. Een IGBT zou echter prima moeten gaan. Heb je een weerstand aan de gate naar de min? Een zwevende gate geeft problemen. Je stuurt de IGBT aan met een handschakelaar? Dan is een SCR/Thyristor ook een optie.

Mijn coilgun geeft ook nog wat problemen. Ik krijg een ijzeren projectiel niet eens weg op 250V. Een inductief projectiel komt ook niet echt in beweging. :(

[ Voor 23% gewijzigd door lemming_nl op 21-11-2008 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

helaas geen lage spanningen... maar ik was hem nu alleen even aan het teste.. ik ga hem aansturen met een lichtsluis. en comperator... maar ik snap gewoon niet waarom het niet werkte.. die zwevende gate zou best eens kunnen kloppe maar waarom begint ie dan wel met opladen maar loopt ie weer terug na een tijdje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 19:45:
helaas geen lage spanningen... maar ik was hem nu alleen even aan het teste.. ik ga hem aansturen met een lichtsluis. en comperator... maar ik snap gewoon niet waarom het niet werkte.. die zwevende gate zou best eens kunnen kloppe maar waarom begint ie dan wel met opladen maar loopt ie weer terug na een tijdje?
Nou exact om die reden. Wanneer jij die gate laat zweven kan deze op een gegeven moment boven de threshold spanning (FET = immers veld effect transistor = volledig spanningsgestuurd) uitkomen van de IGBT waardoor die in geleiding gaat...

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe zouden jullie hem dan aansluiten?:$:$ en kunnen jullie dat even uittekenen?:$

en is dat dan ook waarom hij kapot is gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Zoals sommige hier ga ik ook mijn pws houden over de coilgun, maar dat terzijde.
Ik zat alleen een beetje in de knoop met een aantal dingen. (die ik nog niet echt concreet op het forum heb gevonden).

Wat ik er van begrijp is dat je een MOSFET gebruikt als schakelaar. Wat toch wel moet kunnen aangezien ik maar 100v ga gebruiken, *(2x 12000uF 100v condensators).
Ik was van plan om gebruik maken van een IR-ledje en een fototransistor om te bepalen wanneer je spoel precies uit moet. (aangezien ik al helemaal niets begrijp van een 555 timer). Ik blijf dan hangen bij hoe ik dit moet schakelen met een MOSFET.

Afbeeldingslocatie: http://img388.imageshack.us/img388/5670/opticaltriggerciyr6.th.jpg

Deze vond ik op die coilgun.eclipse site. Kan iemand dit verder toelichten?

Nog iets over de spoel. Het is natuurlijk het beste als je een spoel hebt met een maximale magnetische veldsterkte met zo min mogelijk weerstand. Want de ontladingstijd van de condensators hangen af van de weerstand van waar zij het over ontladen, volgens de formule:

Vb = I*R + Q/C

Met Vb = Voltage(begin) I = Ampère R = Weerstand ( in Ohm)
Q = elektrische lading ( in Coulomb) C = Capiciteit ( in Farad)
Klopt dit?

Als laatste, weet iemand nog een programma waarmee ik makkelijk schema's kan maken?

Alvast bedankt ;)
IJsbrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tinyCAD kun je gebruiken. dit is freeware waarmee je schema's kan tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvh90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-10-2015
Hoi allemaal,

Voor mijn profielwerkstuk ga ik samen met mijn klasgenoot een coilgun bouwen. Het is ons gelukt een singlestage coilgun te maken met behulp van laadcircuitjes uit fotocamera's met flits en een rij condensatoren. Zelf zijn wij eigenlijk een leek op het gebied van elektronica, maar we willen een multistage coilgun gaan bouwen. De spoelen moeten worden geactiveerd (de condensators moeten ontladen) als het projectiel een lichtsluis passeert. De capaciteit van de condensators per spoel bedraagt circa 1500 mircofarad bij een spanning van 320 V. Elke spoel krijgt zijn eigen laadsysteem, condensatoren en lichtsluisschakeling. Omdat wij zelf niet echt een idee hebben hoe wij dit kunnen doen is dit mijn vraag:

Kan iemand mij vertellen of een schakeling laten zien hoe ik vrij gemakkelijk een grote stroom kan schakelen als het projectiel een lichtsluis passeert?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

robvh90 schreef op maandag 01 december 2008 @ 21:32:

Kan iemand mij vertellen of een schakeling laten zien hoe ik vrij gemakkelijk een grote stroom kan schakelen als het projectiel een lichtsluis passeert?
Ik wil niet lullig doen maar bij Coilguns is niets zo belangrijk als weten waar je mee bezig bent, schakelingen ontwerpen is niet moeilijk als je snapt hoe schakelingen werken... Leer eens de werking van een transistor en een FET, dan is het meteen al een stuk duidelijker, voor een lichtsluis kun je een IR led met phototransistor gebruiken, is ook genoeg over te vinden op het web.

Als mensen nog een programma zoeken om schema's te tekenen, ik ben zeer content met KiCAD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvh90
ben het met je eens. ik weet er ook wat van en heb ook gezocht. maar ik zoek alleen een goed schema die ik kan bouwen, dat is eigenlijk alles ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
@icebecold, dat schema van jou is toch al met een mosfet? Formule klopt als ik zo even kijk wel maar je kan er niet zo veel mee. Ik zou gebruik maken van de differentiaalvergelijking. Hint: iets met zo'n e macht.

@robvh90, icebecold heeft een schema gepost, kan je daar niets mee?

Ik heb bijna mijn voeding af om de condensatoren op te laden. Ik gebruikte eerst een trafo+weerstand maar dan gaat het opladen steeds langzamer. Nu heb ik (nouja, bijna af) een stroombron welke de condensatoren oplaad met 50mA. Maximale spanning 1000V.

[ Voor 31% gewijzigd door lemming_nl op 02-12-2008 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvh90
Ik heb de schakeling bekeken en ik kan er idd IETS mee:P Omdat ik met elco's werk en deze pas ontladen moeten worden als de fototransistor wordt verduisterd, kan ik de stroom van de condensators (ook omdat ie groot is) niet gebruiken als stroom vooor transistor en IR-LED. Het systeem 'fototransistor - IRled' moet dus gescheiden zijn van het systeem 'elco - thyristor - spoel'. De lichtsluis heeft dus een eigen spanningsbron nodig van bv 1,5 V.

Maak ik hier een denkfout? En kan iemand mij zeggen hoe ik dit kan oplossen of mij vertellen wat voor schema ik moet gebruiken?

tnx in advance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
De lichsluis op een lage spanning laten werken is een goede oplossing hoewel het schema prima werkt bij hogere spanningen (zolang je maar grotere weerstanden gebruikt). Helaas gaat dit gepaard met veel verliezen dus een aparte voeding is een goed idee ja. Ik denk dat je wel op moet kunnen lossen hoe je die 2 apart voed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvh90
Ik ken alleen de werking van een thyristor niet zo goed. Er moet toch een stroom op de gate komen te staan? Want als ik daarvoor bv een 1,5 V batterij gebruik, dan moet die stroom neem ik aan ook weer terug naar de batterij kunnen via de anode, want anders loopt er geen stroom. Maar dat betekent dan ook dat de ontladingsstroom van de elco's ook over dat draad kunnen gaan en ik mijn schakeling sloop.

Nu weer, denkfout? Of weet iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvh90
Heey iedereen,

Ik heb goed nagedacht en gezocht en heb nu een schakelschema getekend voor het vuren van de coilgun op basis van een lichtsluis. Toelicht staat in de afbeelding.

Afbeeldingslocatie: http://img227.imageshack.us/img227/6416/schakelschemacoilguntoesp6.th.png

Mijn vraag is of dit schema werkt zoals ik denk of dat ik fouten heb gemaakt. En zal de ontlaadstroom van de elco's niet richting de batterij gaan?

bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

robvh90 schreef op woensdag 03 december 2008 @ 19:34:
Ik heb goed nagedacht en gezocht en heb nu een schakelschema getekend voor het vuren van de coilgun op basis van een lichtsluis. Toelicht staat in de afbeelding.
Het zou op deze manier kunnen werken maar het probleem is dat de geleiding van de phototransistor toch lastig blijft, ik zou er toch nog een comparator tussen zetten, zodat hij niet zomaar aangaat, daar maak je nu toch wel kans op.

Voor stroom naar de batterij toe hoef je niet bang te zijn, je hebt het goed gedaan zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Ik heb nu een zware thyristor om alles te schakelen, een BTX41-1400R.
Paar specs:
1.5kV

Piek-schakel-stromen (<20ms)
5.5kA

Gate:
max 2.5V
max 220mA

Dus om te testen heb ik een labvoeding gepakt, ingesteld op 2Volt, en 200mA. Daar heb ik een knopje tussen gezet en die aan de gate gehangen (en de ground van de labvoeding in hetzelfde circuit als de rest natuurlijk), de Thyristor in mijn coilgun gehangen, maar hij opent niet.

De andere thyristoren schakelde wel (maar die konden de stroom niet aan, dus die "ontplofte" meteen), maar waarom deze niet ? Mijn vermoeden is dat deze gewoon te "goed" is voor ons project. Wij gooien er 1.5kA doorheen, op 250V (gelijk natuurlijk ;-))

Iemand een ideetje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54
Niekk schreef op donderdag 04 december 2008 @ 17:34:
Ik heb nu een zware thyristor om alles te schakelen, een BTX41-1400R.
Paar specs:
1.5kV

Piek-schakel-stromen (<20ms)
5.5kA

Gate:
max 2.5V
max 220mA

Dus om te testen heb ik een labvoeding gepakt, ingesteld op 2Volt, en 200mA. Daar heb ik een knopje tussen gezet en die aan de gate gehangen (en de ground van de labvoeding in hetzelfde circuit als de rest natuurlijk), de Thyristor in mijn coilgun gehangen, maar hij opent niet.

De andere thyristoren schakelde wel (maar die konden de stroom niet aan, dus die "ontplofte" meteen), maar waarom deze niet ? Mijn vermoeden is dat deze gewoon te "goed" is voor ons project. Wij gooien er 1.5kA doorheen, op 250V (gelijk natuurlijk ;-))

Iemand een ideetje ?
Wat voor labvoeding gebruik je waarbij je stroom én spanning in kan stellen? En hoe ziet je schakeling er uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Onze Thyristor had ook veel meer spanning en stroom nodig op de gate om aan te gaan dan in de specs vermeld stonden. Ik heb geen idee waarom eigenlijk, daar ben ik best benieuwd naar :)

Overigens is het denk ik geen goed idee om een labvoeding als stroombeperking te gebruiken, gebruik liever voor alle zekerheid ook nog een weerstand. Het probleem is met die labvoedingen is dat ze voor een splitsecond veel meer stroom leveren voordat de stroom begrensd wordt.

[ Voor 43% gewijzigd door DaWaN op 04-12-2008 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
2V is natuurlijk niet genoeg he. Je moet je labvoeding gewoon op 5V ofzo instellen en stroom op 200mA. Dan gaat hij wel open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog bedankt voor de hulp.
Heb met TinyCad ff een schema gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://img219.imageshack.us/img219/3338/coilgundeeleg4.th.jpg

Doet hij het zo :P ?

Wat ik me alleen afvraag is hoe ik precies de sterkte van me weerstandjes moet berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvh90
@ icebold: ik heb toevallig van de week een zelfde soort schakeling ontworpen, en ik zie dat jij een comparator gebruikt. Dat advies kreeg ik ook en ik kan nu bij jou zien hoe ik dat doe ;)

De sterkte van de weerstandjes is volgens mij altijd volgens de wet van Ohm te bereken: R = U/I, en de bronspanning is bekend en je weet als het goed is de voltages en/of stroomsterkten die nodig zijn voor bv de fototransistor of LED. Verder moet je onthouden dat bij serieschakeling de stroomsterkte hetzelfde is en de spanning zich overr de componenten ' verdeeld' en bij parallelschakeling de stroomsterkte wordt ' verdeeld' en de spanning gelijk is. Zo moet je er denk ik wel uitkomen

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2008 @ 19:46:
Nog bedankt voor de hulp.
Heb met TinyCad ff een schema gemaakt.

[afbeelding]

Doet hij het zo :P ?

Wat ik me alleen afvraag is hoe ik precies de sterkte van me weerstandjes moet berekenen?
Je MOSFET staat verkeerd, ook moet je even kijken wat voor comparator je gebruikt, de LM393 gaat b.v.b. op deze manier niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij staat verkeerd in de zin van? Hoe moet ik het dan wel schakelen. :?
En die comparator, dat moet ik nog ff navragen, kijken wat school me te bieden heeft :P
Desnoods kan ik het natuurlijk ook gewoon bestellen, wat raad je me aan DaWan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
De diode over de spoel staat verkeerd om. Verder lijkt het me handig om ervoor de zorgen dat de negative pool in je hele circuit gelijk is. Nu hebben de condensatoren een andere - dan de opamp, dat kan meten lastig maken.

Pagina: 1 ... 13 ... 17 Laatste