Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik ben niet op 1 januari begonnenUniversal Creations schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 18:03:
366 dagen projectje dit jaar, of sla je 29 februari over?
Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster
Het vreemde is dus dat er een paar jaar zat tussen de aanschaf van de camera's, en ik zelf nog nooit de batterijen had vervangen.Universal Creations schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 20:59:
[...]
Dat is inderdaad wel frappant. Misschien batterijen van dezelfde batch...
Maarja, tip voor degenen voor wie een correcte EXIF datum essentieel is: schaf een reservebatterijtje aan. 2 stuks hebben mij hooguit een paar euro gekost
Ik ga trouwens ook eens met zo'n fotoproject van een jaar kijken. Wekelijks moet wel te doen zijn en, nu m'n batterijtjes binnen zijn kan ik ook nog eens in het juiste jaar meedoen
[ Voor 15% gewijzigd door citruspers op 05-01-2016 21:21 ]
Verwijderd
https://www.profotonet.nl...e-zwart-witafdrukken.html
Het gaat om deze foto die ik wil laten afdrukken op 60cm breed en 40cm hoog.

Maar nu ben ik ook nog een beetje in doubt of ik de originele foto wil afdrukken waarin mijn zoon gecenterd is op de foto, of zoals hij nu is met inachtneming van de derdenregel.
[ Voor 4% gewijzigd door ajhaverkamp op 12-01-2016 16:39 ]
This footer is intentionally left blank
Verwijderd
Klopt. Die foto heb ik weggehaald. Mijn zoon zat in het midden. Maar ik vond hem zo leuker en heb de foto vervangen voor deze.
@Orion
Ik denk dat ajhaverkamp dat inderdaad bedoeld. Linksboven en onder zit een sneeuwveegje. Die zou ik nog wel kunnen weghalen.
Maar nu zit ik met het dilemma hoe ik hem wil afdrukken en volgens welke methode. Ik heb twee proeffoto's van Profotonet binnengekregen en beide vind ik niet verkeerd. Piezography K7 ziet er gedetailleerder uit en is mat, schittert niet en heeft grote kijkhoeken. Lustre schittert wel en is minder gedetailleerd. Nu ja, misscien doe ik hem ook wel in kleur. Ik heb nog een mooie bewerkte foto hiervan liggen die ook erg mooi is. Profotonet heeft een eigen ICC profiel maar die ziet er veel te gesatureerd uit na het opslaan als JPEG. In Photoshop ziet de foto er uit zoals ik het wil. Mijn scherm is IPS en gekalibreerd en de kleuren zouden goed moeten zijn.
Morgen eens bellen met hun hoe dat zit.
Welkom in de wondere wereld van kleurprofielenVerwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 16:22:
@ajhaverkamp
Klopt. Die foto heb ik weggehaald. Mijn zoon zat in het midden. Maar ik vond hem zo leuker en heb de foto vervangen voor deze.
@Orion
Ik denk dat ajhaverkamp dat inderdaad bedoeld. Linksboven en onder zit een sneeuwveegje. Die zou ik nog wel kunnen weghalen.
Maar nu zit ik met het dilemma hoe ik hem wil afdrukken en volgens welke methode. Ik heb twee proeffoto's van Profotonet binnengekregen en beide vind ik niet verkeerd. Piezography K7 ziet er gedetailleerder uit en is mat, schittert niet en heeft grote kijkhoeken. Lustre schittert wel en is minder gedetailleerd. Nu ja, misscien doe ik hem ook wel in kleur. Ik heb nog een mooie bewerkte foto hiervan liggen die ook erg mooi is. Profotonet heeft een eigen ICC profiel maar die ziet er veel te gesatureerd uit na het opslaan als JPEG. In Photoshop ziet de foto er uit zoals ik het wil. Mijn scherm is IPS en gekalibreerd en de kleuren zouden goed moeten zijn.
Morgen eens bellen met hun hoe dat zit.
Maar wat je dus niet moet doen is het profiel van Profotonet toekennen aan je foto! Je moet de foto gewoon in sRGB of liever nog AdobeRGB aanleveren en het Profotonet profiel alleen gebruiken om mee te softproofen. Op basis van je softproof kun je nog aanpassingen maken als je bijv. ziet dat rood iets te aanwezig is of het contrast te laag is en als je monitor goed gekalibreerd is zal dit het beste overeenkomen met de uiteindelijke afdruk.
Dit wordt een lange (en offtopic) post maar er is heel erg veel over te lezen op internet. Of stuur me een PB (al ben ik erg druk).
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Verwijderd
Ik bekijk eigenlijk alle afbeeldingen met Irfanview. Ik weet bijna zeker dat die het profiel niet inlaadt. Dat zou dan het probleem kunnen zijn. Dat wist ik niet, maar het is wel zo logisch. Stom dat ik daaraan niet gedacht hebUniversal Creations schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 16:32:
Als je de foto hebt opgeslagen in jpg, waarmee bekijk je hem dan? Want je moet die jpg wel bekijken met een programma dat het gebruikte profiel kent.

Ik heb het profiel van Profotonet geïnstalleerd in LR en PS, zo ver was ik vorige week al gekomen door die van hun website in te laden. Photoshop kan hem zien en als ik het origineel inlaadt dan converteer ik hem naar het ICC profiel van Profotonet, als dat al niet automatisch gebeurt vanuit LR. Met dat profiel sla ik hem ook op als JPEG. Maar ik denk dat ik het begrijp. Openen met LR met ICC profiel, verder bewerken in PS met AdobeRGB profiel, Profotonet ICC profiel raadplegen voor de juiste kleuren, opslaan als AdobeRGB omdat die een groter kleurenbereik heeft (ja ja, dat heb ik dan weer wel gelezen) en opsturen.Ventieldopje schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 16:38:
[...]
Welkom in de wondere wereld van kleurprofielenAls je foto's wil bekijken die een ander kleurprofiel hebben dan sRGB zul je echt een viewer moeten gebruiken met kleurbeheer. De foto viewer van Windows heeft dit niet en is dus totaal niet betrouwbaar. Photoshop heeft uiteraard wel kleurbeheer en laat dus de foto wel zien zoals het hoort. Bovendien kun je in Photoshop ook je foto softproofen met het door Profotonet aangeleverde profiel.
Maar wat je dus niet moet doen is het profiel van Profotonet toekennen aan je foto! Je moet de foto gewoon in sRGB of liever nog AdobeRGB aanleveren en het Profotonet profiel alleen gebruiken om mee te softproofen. Op basis van je softproof kun je nog aanpassingen maken als je bijv. ziet dat rood iets te aanwezig is of het contrast te laag is en als je monitor goed gekalibreerd is zal dit het beste overeenkomen met de uiteindelijke afdruk.
Dit wordt een lange (en offtopic) post maar er is heel erg veel over te lezen op internet. Of stuur me een PB (al ben ik erg druk).
Ik miste duidelijk een aantal puzzelstukjes maar ik ben weer veel wijzer. Dat gezegd te hebben heb ik ook wat YouTube video's bekeken van zowel LR en PS wat betreft soft proofing (electronische proef in LR).

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Maar voor de rest..........
Beiden 34 in januari, ongeveer gelijke opleiding en beroep, initialen PdB VS PvB.

Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Nieuwsgierig: gaan er nog tweakers mee doen aan de photowalk van Kamera Express in Utrecht volgende week? Ik ga wel even spieken denk ik. Kom tenslotte nog niet vaak genoeg in Utrecht
Ga dan mijn Sigma 18-35 1.8 eens aan een echte test onderwerpen.
[ Voor 12% gewijzigd door PdeBie op 15-01-2016 17:32 ]
Krijg ik eindelijk al mijn bestelde spullen binnen, waaronder een paar leuke lenzen, heb ik eergisteren mijn E-P5 voor reparatie op moeten sturen. Kan ik er nog niet mee spelen

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!
Ik twijfel. Aan de ene kant lijkt de stad doorwandelen in een grote stoet van fotografen erg gezellig.....en aan de andere kant ook strontirritant. Al helemaal als je denkt een unieke foto te maken en uit je ooghoeken steeds meer lenzen ziet verschijnen.PdeBie schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 17:31:
Beetje laat, maar dank allen voor de felicitaties
Nieuwsgierig: gaan er nog tweakers mee doen aan de photowalk van Kamera Express in Utrecht volgende week? Ik ga wel even spieken denk ik. Kom tenslotte nog niet vaak genoeg in Utrecht
Ga dan mijn Sigma 18-35 1.8 eens aan een echte test onderwerpen.
Misschien wandel ik wel langs om de groep te fotograferen, dat beviel me altijd wel op Tweakers fotomeets
Tweakers fotograferen op meetings....citruspers schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 21:57:
Misschien wandel ik wel langs om de groep te fotograferen, dat beviel me altijd wel op Tweakers fotomeets

Vooral de dierentuinmeet en nog meer de vliegtuigspot meet waren leuk toen idereen met teletoeters rondliep en ik helemaal content was met m'n fisheye
*totdat ze naar een meet komen
[ Voor 6% gewijzigd door citruspers op 15-01-2016 22:15 ]
oja en je kan beter wegblijven als je cameraschuw bent
ik zelf kan niet naar Utrecht komen, heb het veel te druk met school
ora et labora
Als je de lens als gelijkwaardig beschouwt dan zal je, afhankelijk van diafragma, toch met een dslr eerder de limieten door diffractie tegen komen? Althans, dat is denk ik waar dopje op doelde toch?Universal Creations schreef op maandag 04 januari 2016 @ 14:56:
Is dat zo? Hangt van de gebruikte lens af. Als je een Otus of een Sigma 50 Art op een 5DsR zet dan haal je daar net zoveel detail uit als met een 645Z met vergelijkbare lens (qua beeldhoek en diafragma).
Zeiss Distagon 21 f/2.8
https://www.fotoapparatuu...o-f-4-5-5-6-incl-zonnekap
Geen gekke prijs voor een lens die aardig scherp is, maar vooral heerlijk compact is:
495 euro voor een 70-300 IS DO versie.
Als de kleinere DoF geen punt is. Een lens op middenformaat moet je meer afstoppen dan een lens op fullframe om dezelfde DoF te krijgen (zelfde principe als met FF vs. aps-c) en dan loop je tegen dezelfde diffractie aan. There's no such thing as a free lunch...Gonadan schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 11:12:
Als je de lens als gelijkwaardig beschouwt dan zal je, afhankelijk van diafragma, toch met een dslr eerder de limieten door diffractie tegen komen? Althans, dat is denk ik waar dopje op doelde toch?
Enkel op 300mm is ie beter dan de pricewatch en op alle andere brandpuntsafstanden softer: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM http://www.the-digital-pi...omp=0&FLIComp=0&APIComp=1 en de DO is nog 90 gram zwaarder ookNomad schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 12:20:
(ken de verkoper niet)
https://www.fotoapparatuu...o-f-4-5-5-6-incl-zonnekap
Geen gekke prijs voor een lens die aardig scherp is, maar vooral heerlijk compact is:
495 euro voor een 70-300 IS DO versie.

en als je van dreamy glow houdt, dan ben je helemaal bij het goede adres:

Dus de 70-300 DO was een leuk experiment, maar eigenlijk gewoon op veel vlakken geen succes.
[ Voor 54% gewijzigd door Universal Creations op 16-01-2016 13:05 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verder proberen de lens zo dicht mogelijk tegen het glas te drukken met misschien een zwart doekje om licht van de zijkant te voorkomen.
Is een bepaalde stand nog aan te raden, er vanuit gaande dat ik dit vanaf een dobberende rondvaartboot ga doen?
Verwijderd
Maar nu. Ik lees her en der: zet het uit! Het is alleen goed voor JPEG niet voor RAW. Bij RAW kan je het later toevoegen in bijvoorbeeld Lightroom. Klopt dat? Klopt het dat ADL en 'zwarte tinten' in LR hetzelfde zijn en dezelfde functie hebben? Heeft ADL überhaupt invloed op RAW? Ik heb het nu op AUTO staan.
En ik heb nu back focus aangezet. Dat zal even wennen zijn en ik moet nog maar zien of ik dat wil gebruiken. Het schijnt zoals ik het begrijp dat je nu eenmalig focust op een persoon/onderwerp met de AE-L/AF-L knop en niet meer hoeft scherp te stellen als je nog een foto wilt maken, en dus zo kan afdrukken. Als je je onderwerp wilt tracken hou je de AE-L/AF-L knop ingedrukt, er van uitgaande dat je AF-C als keus hebt ingesteld, en druk je af. Correct?
Ik ben nu al dik zes uur video's aan het kijken en kilometers forum aan het lezen, tijd voor bier! Morgen Groningen in en dan ga ik mij wagen aan straatfotografie. Ik heb een nieuw lensje gekocht, maar dat zal ik morgen in het andere topic 'Show hier je nieuwe en oude apparatuur' posten. Ben heel benieuwd waar ik mee thuiskom qua foto's.
Waarom ben je kilometers forum aan het lezen als je het ook gewoon kan proberen?Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 01:34:
Ik haal me weer wat op de nek... Active D Lighting op de D5200 verbeterd zwart contrast. Ik weet in ieder geval wat het doet aan de hand van foto's die ik genomen heb van mijn koptelefoon waar als ik ADL uitzet de oorschelp een zwart geheel is. Zet ik ADL hoog dan zie ik de contouren van de oorschelp zoals het hoort en ik het ook zie.
Maar nu. Ik lees her en der: zet het uit! Het is alleen goed voor JPEG niet voor RAW. Bij RAW kan je het later toevoegen in bijvoorbeeld Lightroom. Klopt dat? Klopt het dat ADL en 'zwarte tinten' in LR hetzelfde zijn en dezelfde functie hebben? Heeft ADL überhaupt invloed op RAW? Ik heb het nu op AUTO staan.
En ik heb nu back focus aangezet. Dat zal even wennen zijn en ik moet nog maar zien of ik dat wil gebruiken. Het schijnt zoals ik het begrijp dat je nu eenmalig focust op een persoon/onderwerp met de AE-L/AF-L knop en niet meer hoeft scherp te stellen als je nog een foto wilt maken, en dus zo kan afdrukken. Als je je onderwerp wilt tracken hou je de AE-L/AF-L knop ingedrukt, er van uitgaande dat je AF-C als keus hebt ingesteld, en druk je af. Correct?
Ik ben nu al dik zes uur video's aan het kijken en kilometers forum aan het lezen, tijd voor bier! Morgen Groningen in en dan ga ik mij wagen aan straatfotografie. Ik heb een nieuw lensje gekocht, maar dat zal ik morgen in het andere topic 'Show hier je nieuwe en oude apparatuur' posten. Ben heel benieuwd waar ik mee thuiskom qua foto's.
Anyway, om het kort te houden. Active-D lighting is alleen voor JPG en wordt niet toegepast op je RAW (omdat je RAW geen afbeelding is maar ruwe data, dus ook geen curves).
Voor BBF, klopt. Zie ook: Back-Button-Focus
www.maartendeboer.net
Verwijderd
Dus ADL kan ik gewoon uitzetten, maar als ik het aan laat staan kan ik wel op mijn schermpje zien wat de uitkomst is van de foto. Dan laat ik het wel aanstaan anders denk ik dat elke foto verprutst is
Ik was die post van BBF nog niet tegengekomen. Die neem ik straks of morgen nog even door. Thanks!
Als je raw schiet met exposure compensation van -0.7 kan je als het goed is hetzelfde bereiken in Lightroom (waarschijnlijk nog wel meer zelfs)
Verwijderd
Tuurlijk is dat ook afhankelijk van je meting. Zoals met alles, zorg gewoon dat je de juiste belichtingsinstellingen gebruiktcitruspers schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 09:45:
ADL doet toch gewoon iets onderbelichten om de highlights nit kwijt te raken, en vult dan de schaduwen iets in.
Als je raw schiet met exposure compensation van 0.7 kan je als het goed is hetzelfde bereiken in Lightroom (waarschijnlijk nog wel meer zelfs)
In RAW heb je sowieso meer ruimte dan dat je op de achterkant van het schermpje ziet. Op mijn camera heb ik daarom in de JPG preview minder contrast gedaan.
www.maartendeboer.net
http://www.theverge.com/2...tory-manufacturing-photos
Voor degene die hem nog niet gezien hadden.
Het heet Pulse van Alpine lab's en komt naar verwachting in april op de markt.
Opzich lijkt mij dit een ideale oplossing, heel makkelijk en snel te bedienen. Alleen jammer dat het beeld niet 'live' op je telefoon te zien is zoals bij de gopro app.
Ik wacht nog even af op de laatste ontwikkelingen en mss wat eerste reviews, maar het lijkt me wel wat.
Wat denken jullie en zijn er evt al vergelijkbare producten op de markt?
Triggertrap is het eerste wat er in mij opkomt, maar die is bedraad. (wel goedkoper)Scirocco schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:48:
[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 20-01-2016 12:55 ]
ora et labora
Als ik wat onderzoek doe naar straatfotografie, valt me op dat veel van de goede fotografen een flitser gebruiken (of-camera). Nu heb ik een flitser die ze zo mag lenen, maar wat is er leuker dan een eigen flitser. Bovendien is ze binnenkort jarig
Omdat mijn budget niet hoog is ben ik al behoorlijk aan het zoeken geweest en heb ik een paar oude non-ttl flitsers gevonden. Ik weet alleen niet of ttl van belang is bij straatfotografie of dat dit ook prima zonder kan? Iemand die hier ervaring mee heeft?
Mocht je een suggestie voor een flitser hebben, graag
My middle finger salutes you.
Als je wel contact heb met je onderwerp kan je het overwegen, maar ik zou op straat zoveel mogelijk van natuurlijk licht uit gaan.
Al heel lang geleden heb ik eens DSLR controller geprobeerd, werkt met de USB-kabel en dat is gewoon live. Maar wel minder handig dan draadloos natuurlijkScirocco schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:48:
Ik kwam net een handige tool tegen waarmee je met je smartphone de camera kunt bedienen.
Het heet Pulse van Alpine lab's en komt naar verwachting in april op de markt.
Opzich lijkt mij dit een ideale oplossing, heel makkelijk en snel te bedienen. Alleen jammer dat het beeld niet 'live' op je telefoon te zien is zoals bij de gopro app.
Ik wacht nog even af op de laatste ontwikkelingen en mss wat eerste reviews, maar het lijkt me wel wat.
Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together
Het is maar wat je wilt.PdeBie schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 11:00:
Een flitser bij straatfotografie? Dat lijkt me nou net niet de bedoeling. Je wilt toch juist dat je onopvallend foto's kan maken voor de goede "candid shots"?
Genoeg goede straatfotografie gebeurt met flitser.
Ik heb zijn manier van werken gezien. Dat vind ik echt ronduit asociaal. Hij loopt op zijn prooi af (zo noem ik het bewust bij hem) en flitst ze recht in hun bakkes en loopt vervolgens door. Mensen zijn vaak gewoon geshockeerd door zijn acties. Ook als iemand duidelijk aangeeft niet op de foto te willen, volgt hij ze en blijft gewoon foto's nemen tot hij zijn gewenste foto heeft.djengizz schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 11:53:
[...]
Het is maar wat je wilt.
Genoeg goede straatfotografie gebeurt met flitser.
Ik vind hem echt GEEN goed voorbeeld van straatfotografie.
[ Voor 4% gewijzigd door PdeBie op 22-01-2016 12:08 ]
TTL is handig, maar het ontbreken ervan overkoombaar indien je in constante lichtomstandigheden op vaste afstand van je onderwerp fotografeert (dan kan je op M-stand immers gewoon je flitskracht instellen). Denk dat je voor €20 geen TTL-flitser zult kunnen vinden. Daarnaast is nog even de vraag of je off-camera wel E-TTL wil gaan flitsen (dan heb je pocketwizards nodig of een flitser van hetzelfde merk als de camera, wat dan weer duurder is) of met een TTL-kabel (ook weer wat duurder dan normale flitssynckabel).barktus schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 10:51:
Afgelopen weekend heb ik samen met mijn vriendin een cursus straatfotografie gevolgd, voor ons beide de eerste kennismaking met straatfotografie. M'n vriendin was nog zoekende naar de vorm van fotografie die ze het leukste vind, maar lijkt die in straatfotografie gevonden te hebben.
Als ik wat onderzoek doe naar straatfotografie, valt me op dat veel van de goede fotografen een flitser gebruiken (of-camera). Nu heb ik een flitser die ze zo mag lenen, maar wat is er leuker dan een eigen flitser. Bovendien is ze binnenkort jarig.
Omdat mijn budget niet hoog is ben ik al behoorlijk aan het zoeken geweest en heb ik een paar oude non-ttl flitsers gevonden. Ik weet alleen niet of ttl van belang is bij straatfotografie of dat dit ook prima zonder kan? Iemand die hier ervaring mee heeft?
Mocht je een suggestie voor een flitser hebben, graag. Het budget is maximaal €20, dat is incl. verzenden.
Zijn de goedkope Yongnuo's (460 bijvoorbeeld) niet tweedehands te vinden? Die kosten nieuw iets van €40, dacht ik.
Wil je wijd open gaan fotograferen, dan zal je HSS nodig hebben overdag, en dan kom je eigenlijk niet onder een duurdere flitser uit...
[ Voor 4% gewijzigd door tobiasvs op 22-01-2016 12:14 ]
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Waarom hij beroemd is? Geen idee. Maar goed, dat is ook 'kunst': goed marketen van zooi.
Tja, die discussie is natuurlijk al zo oud als de fotografie zelf en is vooral iets persoonlijks.PdeBie schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 12:07:
Ik heb zijn manier van werken gezien. Dat vind ik echt ronduit asociaal.
Zo zijn er ook mensen die bezwaar zullen hebben tegen openlijk hun foto maken zonder flits of juist tegen het feit dat je het heimelijk doet. In die zin is straatfotografie sowieso een vak apart waar buiten het wettelijk toegestane ook meer grenzen zijn die je kunt overschrijden.
Overigens is hij echt niet de enige en er zijn een aantal goede straatfotografen die deze techniek gebruiken.
Dat is je goed recht maar gelukkig ook een persoonlijke kwestie.Ik vind hem echt GEEN goed voorbeeld van straatfotografie.
edit:
overigens vind ik het ook een hork maar dat doet voor mij weinig af aan zijn foto's of de techniek zelf.
[ Voor 8% gewijzigd door djengizz op 22-01-2016 13:12 ]
YouTube: Photography-Martin Parr VPRO part 1
vanaf minuut 2 ongeveer. Als ik het me goed herinner legt hij verderop ook uit waarom hij met flits werkt.
Ik heb ook niks met straat-foto's waarop mensen dichtbij en zo lelijk of raar mogelijk in beeld worden gebracht. Daar zijn er honderdduizenden van.
Zal me verbazen als die nog geen knal voor z'n porem heeft gekregen. Wat een boerenkinkel zegPdeBie schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 12:07:
[...]
Ik heb zijn manier van werken gezien. Dat vind ik echt ronduit asociaal. Hij loopt op zijn prooi af (zo noem ik het bewust bij hem) en flitst ze recht in hun bakkes en loopt vervolgens door. Mensen zijn vaak gewoon geshockeerd door zijn acties. Ook als iemand duidelijk aangeeft niet op de foto te willen, volgt hij ze en blijft gewoon foto's nemen tot hij zijn gewenste foto heeft.
Ik vind hem echt GEEN goed voorbeeld van straatfotografie.
[video]

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Ja kijk! Dit kan ik dus wel waarderen. Die man maakt een praatje. Hij legt netjes uit wat hij doet. En niemand is hier geshockeerd of wat dan ook.PPaul schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 14:22:
Hier nog een interessant voorbeeld van een straatfotograaf met flits (ringflits?). Hij gaat ook voor bizarre beelden, werkt hier openlijk, maar in tegenstelling tot Gilden wél beschaafd.
vanaf minuut 2 ongeveer. Als ik het me goed herinner legt hij verderop ook uit waarom hij met flits werkt.
Verwijderd
Wat een leuke vent. Lekker spontaan, beetje kletsen, een lach hier en daar en je komt bijna overal mee weg. Veel leuker om naar te kijken dan die vent uit Brooklyn. Zijn manier van werken stuit mij tegen de borst.PPaul schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 14:22:
Hier nog een interessant voorbeeld van een straatfotograaf met flits (ringflits?). Hij gaat ook voor bizarre beelden, werkt hier openlijk, maar in tegenstelling tot Gilden wél beschaafd.
Ik heb ook niks met straat-foto's waarop mensen dichtbij en zo lelijk of raar mogelijk in beeld worden gebracht. Daar zijn er honderdduizenden van.
Heeft een of andere Amerikaan ruim 30 foto's uit dat album ge-'favorite'

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Dat is een scriptOrion84 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 09:24:
Hmm, bijzonder. Ik zette gisteren een serie foto's online van een concert in Dynamo. Sta ik even later bij de pizza kraam, begint mijn telefoon aan de lopende band te trillen.
Ik was vorige week foto's aan het uploaden en krijg gelijk 1 fav bij 0 views van die BautistaNY, dus dan weet je het al.
Begrijp niet waarom dat niet gebanned wordt.
weet het niet meer
Maar waarom nep accounts, wat is het nut?
www.maartendeboer.net
Ik vind jouw naam anders ook wel behoorlijk sexueel getintVentieldopje schreef op maandag 25 januari 2016 @ 18:20:
Op facebook zijn ook een hele hoop nep accounts actief, zelfs met duidelijk sexueel getinte profiel namen.
Maar even serieus: dergelijke mensen achter die accounts hopen erop dat je hun pagina/foto's ook bekijkt en geïnteresseerd bent. Geen idee wat dat oplevert, maar blijkbaar genoeg om door te gaan.
Serieus? Dus "Xxx nude14 Sunny leone open chut moti gand" en "Young and Restless - Generation XXX" die mijn pagina liken (en nu gebanned zijn) verwachten dat ik op hun pagina ga kijken voor hun fotografische hoogstandjes?Universal Creations schreef op maandag 25 januari 2016 @ 18:29:
[...]
Ik vind jouw naam anders ook wel behoorlijk sexueel getint
Maar even serieus: dergelijke mensen achter die accounts hopen erop dat je hun pagina/foto's ook bekijkt en geïnteresseerd bent. Geen idee wat dat oplevert, maar blijkbaar genoeg om door te gaan.

Waar gaat het heen ...
www.maartendeboer.net
Maar de ervaring op flickr (en dus ook facebook) wordt toch wel grotendeels kapot gemaakt door mensen die er alles aan doen om likes te behalen. Random foto's faven, banners onder een foto plaatsen, etc... Ik kijk meestal ook wel even op hun pagina. Maar faven no way...
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Elke keer dat ik foto's upload (dat is doorgaans 3x per week), worden automatisch de eerste foto's geliked door hem. Geen idee waarom. Maar blijkbaar is het een handige programmeur die met scriptjes tegen Flickr.com aanpraat. Het gebeurt al heel lang.Orion84 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 09:24:
This footer is intentionally left blank
Ja kan users (preventief) blokkeren op Flickr. Dan kunnen ze geen comments plaat en en ik meende ook geen likesPdeBie schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 08:20:
Blij dat hij mijn profiel nog niet gevonden heeft dan. Ik krijg al niet zoveel fav's, dus als ik er dan maar 1 heb en die blijkt van hem te zijn gaat mijn ego helemaal naar de knoppen
ora et labora
Dat is niet eens nodig, Flickr zelf is vaak al (preventief) offlinemrc4nl schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 08:45:
[...]
Ja kan users (preventief) blokkeren op Flickr. Dan kunnen ze geen comments plaat en en ik meende ook geen likes
www.maartendeboer.net
Binnen 15 minuten zei hij. Hij was er zelf verbaasd over.

Wel vaag hoe Olympus dat doet:
Ik stuur het pakket op. Duurt het 5 dagen voordat ze aangeven dat ze het ontvangen hebben.
Dan 5 dagen niks, geen statusupdate.
Zie ik gisteravond dat ze begonnnen zijn met de reparatie, mooi.
Kom ik vandaag op mijn werk: ligt ie d'r

10 dagen doorlooptijd dus
Maar goed, update dan helemaal niks. En ik zie net de update met het track&trace nummer
Het rapportje wat bij de camera zat is ook lekker beknopt:
"Hersteld"
Zo kan ik ook rapporten schrijven
Ik hoop wel dat het daadwerkelijk gefixt is (kan het thuis pas testen).
Naar mijn weten vervangen ze de 'top plate' als ze de main dail vervangen. Op mijn top plate zat een krasje en die zit er nu nog. Ik ben benieuwd
En nu nog tijd om foto's te nemen.
Want spullen kopen is leuk, maar het gaat vooral om het gebruik... toch?
Dat is wel heel snel zeg. Misschien een opkoper die een scriptje heeft lopen op MP voor lenzen?PdeBie schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 12:15:
Tokina 11-16 gevonden op MP voor leuk bedrag. Bel de verkoper op. Was helaas al verkocht.
Binnen 15 minuten zei hij. Hij was er zelf verbaasd over.
[ Voor 16% gewijzigd door Twhomp op 26-01-2016 14:23 ]
Bestaan die ja? Heb op sommige zoekopdrachten wel een emailalert staan, maar ook die krijg je maar 1x per 24 uur.Twhomp schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 14:22:
[...]
Dat is wel heel snel zeg. Misschien een opkoper die een scriptje heeft lopen op MP voor lenzen?
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zo gaat dat ook met mensen die je gaan volgen, een paar dagen later ontvolgen ze je weer in de hoop dat jij wel blijft volgen.Gonadan schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 17:09:
Zo had ik een aantal comments van één of andere muts (die wel heel leuke modellen gebruikt). Lyrisch over foto's die ik zelf niet meer dan ok vond, dus niet echt geloofwaardig. Je denkt dan dat ze wellicht open dat je ze gaat volgen ofzo?
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Afgelopen december was ik in Nepal, in het beroemde trekking gebied ten zuiden van de Everest.
Daar natuurlijk veel foto's gemaakt, en nu na een maand is mijn foto album af. Een aantal foto's heb ik hier al op tweakers laten zien, maar voor wie de complete serie in de goede volgorde wil zien:
https://www.flickr.com/ph.../albums/72157660715792924
De pano hierboven is een geintje, de echte pano's staan in het album.
Waar ik jammer genoeg geen (goede) foto's van heb is de vliegreis. De meeste trekkers (ik ook) gaan naar dit gebied via Lukla. Dit is een kleine airstrip die tegen de berghelling aan ligt. Op zich is de vliegreis al schitterend vanwege het goede uitzicht op de vele achtduizenders. Maar daarnaast is het landen en opstijgen met een klein vliegtuigje in de bergen een sensatie op zich, zeker met turbulentie.
Ik kan het iedereen aanbevelen om daar op vakantie te gaan (mits in goede gezondheid). Niet alleen omdat het een mooi land is maar ook omdat het land de inkomsten van de toeristen hard nodig heeft. Zekere ook vanwege de zware aardbeving vorig jaar.
weet het niet meer
Het lijkt mij inderdaad een erg mooi land. heb je trouwens geen last (ademen,duizeligheid) van de hoogte daar? En hoe is de taalbarrière?Vishari Beduk schreef op zondag 31 januari 2016 @ 20:54:
[afbeelding]
Afgelopen december was ik in Nepal, in het beroemde trekking gebied ten zuiden van de Everest.
Daar natuurlijk veel foto's gemaakt, en nu na een maand is mijn foto album af. Een aantal foto's heb ik hier al op tweakers laten zien, maar voor wie de complete serie in de goede volgorde wil zien:
https://www.flickr.com/ph.../albums/72157660715792924
De pano hierboven is een geintje, de echte pano's staan in het album.
Ik ben zelf nog aan het sparen voor mijn vakantie, wil zelf naar japan.Ook een prachtig land met bergen. Maar als het financieel niet lukt weet ik dus waar ook heen kan voor mooie plaatjes
ora et labora
Echt wel. TIjdens acclimatiseren wel behoorlijk last van hoofdpijn gehad en een paar keer zeer vermoeid geweest. Het was echter niet de eerste keer dus ik weet hoe ik er mee om moet gaan.mrc4nl schreef op zondag 31 januari 2016 @ 22:11:
[...]
Het lijkt mij inderdaad een erg mooi land. heb je trouwens geen last (ademen,duizeligheid) van de hoogte daar?
Maar er zijn ook mensen die te enthousiast zijn; zo was er ook iemand die ging diamox slikken tegen de hoofdpijn en toch verder omhoog. Hij moest een paar dagen later door de helicopter weggehaald worden (zeer dure aangelegenheid).
[quote]En hoe is de taalbarrière?
Het gebied daar leeft van toerisme, dus bijna iedereen spreekt soort van Engels.
En dan kies je gelijk één van de aller duurste landen ter wereld uit.Ik ben zelf nog aan het sparen voor mijn vakantie, wil zelf naar japan.Ook een prachtig land met bergen.

IJsland toch?Maar als het financieel niet lukt weet ik dus waar ook heen kan voor mooie plaatjes
weet het niet meer
Tja.Maar het staat wel op mijn bucket list, ik heb iets met Japan. ik kijk ook veel anime.ik wil er een keer naartoe.En het land heeft veel historie qua fotografie, immers veel camera en lensfabrikanten komen daar vandaanVishari Beduk schreef op maandag 01 februari 2016 @ 21:22:
[...]
En dan kies je gelijk één van de aller duurste landen ter wereld uit.
Ik heb altijd het idee dat je in IJsland een offroad auto nodig hebt om je te kunnen verplaatsen.Lijkt mij ook niet bepaald goedkoop.[...]
IJsland toch?
[ Voor 12% gewijzigd door mrc4nl op 01-02-2016 22:24 ]
ora et labora
goedkoop is het niet, maar je hebt echt totaal geen offroad auto nodig.mrc4nl schreef op maandag 01 februari 2016 @ 22:23:
[...]
Ik heb altijd het idee dat je in IJsland een offroad auto nodig hebt om je te kunnen verplaatsen.Lijkt mij ook niet bepaald goedkoop.
Het overgrote deel van de bezienswaardigheden liggen langs de ringweg 1.
Dit is een prima geasfalteerde tweebaansweg.
Wil je wat uitwijken van de ringweg op onverharde wegen, dan kun je inderdaad beter iets groters nemen.
Wij hadden destijds een Suzuki Grand Vitara. Wil je echt het binnenland in, en rivieren oversteken, dan moet je inderdaad echt een dikke 4x4 hebben.
Verwijderd
Maar in vier maanden tijd maak je behoorlijk wat foto's, en ik ga er gemakshalve vanuit dat zij er 2400 gaat maken. Dit baseer ik op eerdere reizen van haar naar China en Tanzania en op 20 foto's per dag. Is het dan wijsheid om in jpeg te schieten i.v.m. de hoeveelheid sd kaartjes die ze mee moet nemen, of is het beter in RAW te schieten wetende dat zij een absolute amateur is wat betreft fotografie.In RAW zou ze ongeveer 95GB aan opslag nodig hebben denk ik.
Wat zouden jullie aanraden? RAW of jpeg? AUTO of A/S (als ik het erin krijg bij haar tenminste, dat is ook nog eens de vraag).
In dat geval zou ik gewoon aanraden om een beginner die aan het reizen is in P te laten schieten. Je heb dan al genoeg aan je hoofd en ik zou het maken van de foto voor laten gaan op de techniek.
Je kunt eventueel nog uitleggen hoe ze de instellingen kan aanpassen binnen P en hoe die modus werkt maar in ieder geval heeft ze dan een uitgangspunt wat vaak redelijke foto's op zal leveren.
Verwijderd
P modus laat ik voor nu achterwege. Dan liever de AUTO modus omdat ze echt de ballen verstand heeft van fotografie, maar wel een dSLR meeneemt als altijd. AUTO is ook wat zij gewend is en ik wil haar niet met al te veel info opzadelen in de laatste week. Dat werkt verwarrend en ik heb er geen zin in dat ik de schuld krijg dat foto's niet gelukt zijn
Neemt ze wel een Android smartphone mee?Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 12:53:
Ze neemt alleen het meest noodzakelijke mee, dus geen tablets of laptops. Uploaden zal dan niet gaan want waar zij gaat is het de vraag of er wifi is, en als dat er is zal het niet bijster snel zijn.
Benodigd: hdd, card reader, usb on the go cable en Android smartphone. Mogelijk werkt het ook met een ander OS. Ik zou dan wel testen of de usb aansluiting voldoende stroom levert voor bijvoorbeeld usb3.0 schijfjes of dat het beperkt is tot usb2.0.
[ Voor 30% gewijzigd door Gyrrack op 02-02-2016 14:47 ]
Verwijderd
Het kost je enkel geheugen. Met instant-jpg-from-raw kun je razendsnel de jpg's uit de rawbestanden trekken en je kunt altijd in de toekomst nog met de raw-bestanden aan de slag.Sjekster schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 15:17:
Waarom RAW als ze een absolute beginner is? Als ze niet van plan bent veel met bewerking te doen, is dat helemaal niet nodig volgens mij.
Verwijderd
Dat snap ik, maar juist dat geheugen was hier het probleem. Maar goed, hierboven is nu ook aangegeven dat ze wel wil bewerken.Universal Creations schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 15:23:
[...]
Het kost je enkel geheugen. Met instant-jpg-from-raw kun je razendsnel de jpg's uit de rawbestanden trekken en je kunt altijd in de toekomst nog met de raw-bestanden aan de slag.
De reden het is alleen geheugen is een begrijpelijke, maar als je een factor 5 opslagruimte kwijt bent, en je er (nog) niks mee doet, dan vind ik het niet vanzelfsprekend dan maar alles in RAW te schieten. Hoe vaak ga jij oudere foto's nog zitten te bewerken, als je er toentertijd niks mee deed. Wellicht een fotootje her en der, maar verre van alles, lijkt me
TLDR: Omdat het kan, is geen reden alleen
Ik zie trouwens dat je uitgaat van 95GB voor 2400 raw foto's. Dat is wel heel erg ruim. Mijn 21MP 14-bit raw bestanden die uit mijn 5D2 komen, zijn gemiddeld een heel stuk kleiner. Toevallig heb ik op mijn reis naar de Noordkaap ook 2400 foto's gemaakt en die zijn totaal 60GB.Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 15:31:
Ik heb op haar laptop LR geïnstalleerd pas geleden en ik heb haar laten zien wat een beetje de mogelijkheden zijn als je in RAW schiet. Nabewerken zal zij zeker gaan doen al is het minimaal in het begin.
Factor 5? Een raw is volgens mij maar 3x zo groot als een jpg. Maar misschien past Nikon meer compressie toe bij zijn jpg's.Sjekster schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 15:57:
[...]
Dat snap ik, maar juist dat geheugen was hier het probleem. Maar goed, hierboven is nu ook aangegeven dat ze wel wil bewerken.
De reden het is alleen geheugen is een begrijpelijke, maar als je een factor 5 opslagruimte kwijt bent, en je er (nog) niks mee doet, dan vind ik het niet vanzelfsprekend dan maar alles in RAW te schieten. Hoe vaak ga jij oudere foto's nog zitten te bewerken, als je er toentertijd niks mee deed. Wellicht een fotootje her en der, maar verre van alles, lijkt me
TLDR: Omdat het kan, is geen reden alleen
En ja, ik bewerk nog weleens oudere foto's. En ook al zijn het er maar 10 of zo van zo'n reis: je bent dan toch blij dat je ze hebt in raw. Of gooi jij ook alle negatieven van je analoge foto's weg als je er afdrukken van hebt?
Verwijderd
Nogmaals: we hebben het hier over een absolute beginner.
Vergeet niet dat wij heel wat kritischer naar foto's kijken dan de meesten die alles op auto schieten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
En ook wij hebben een dag in ons leven meegemaakt waarop we niet beter wisten dan AUTO schieten. Ze is pienter genoeg en als het niet wil dan kan ze altijd nog AUTO schieten.
Met JPEG kom je ook echt wel een eind als het om bewerkingen gaat. Je moet geen 3 stops aan willen trekken ofzo, maar verder kan je een heleboel. Mijn timelapse sequences schiet ik bijvoorbeeld ook altijd in JPEG, en als ik zie wat ik daar nog met bewerking uit kan krijgen
Maar goed, het probleem is opgelost, dus verder maar niet meer teveel woorden aan vuil maken
Het is dan ook geen oordeel maar meer een kritische noot uit eigen ervaring. Als ik de foto's uit mijn pre-raw tijdperk erbij pak dan is er wel heel veel meer mis dan alleen wat nabewerken zou corrigeren. In sommige gevallen is een beetje belichting bijtrekken voldoende, maar dat kon met die JPEG's ook wel. De rest zijn sowieso foto's die ik nu als niet meer kan zien dan een leuk vakantiekiekje dus zal ik ook zo beschouwen. En verdienen dus geen aandacht voor nabewerking.Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 09:34:
Neem van mij maar aan dat ze ze gaat nabewerken.Misschien niet allemaal, maar wel voldoende. Ze heeft 2x 16GB erbij gekocht dus dat zit wel snor.
En ook wij hebben een dag in ons leven meegemaakt waarop we niet beter wisten dan AUTO schieten. Ze is pienter genoeg en als het niet wil dan kan ze altijd nog AUTO schieten.
Verder is het net wat Sjekster zegt. Er is helemaal niets mis met raw en als je de ruimte hebt zou ik het altijd doen en adviseren. Moet je echter keuzes gaan maken dan is raw echt geen verplichting en jpeg geen enkel probleem.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ben in ieder geval heel erg blij dat ik nog de raw-bestanden van mijn eerste vakantie met mijn 450D nog heb uit 2008.
En wat betreft auto-stand gebruiken: dat heb ik nog nooit gedaan, behalve dan op mijn telefoon. Al vanaf mijn eerste camera (Canon A70) gebruik ik de A en M standen. Maar goed, ik weet dat ik een vreemde vogel ben