Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
En wat dacht je met die jpg's te doen zonder computer? En geloof me, die software (instant-jpg-from-raw) is zo snel als je hdd kan wegschrijven.Sjekster schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 14:01:
Daar heb je weer een extra stap bij nodig (hoe snel ook). En software. En een computer. etc etc etc.
Je hebt ook geen biet aan jpg als je er niets mee doet. Je hebt ook heel weinig aan een dslr in auto-stand en vervolgens jpg's schieten waar je niets mee doet.Je hebt geen biet aan RAW als je er niks mee doet. Ga je het gebruiken, prima. Zo niet, kan je je opslagruimte mooi voor iets anders gebruiken.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ook al ben je beginner, dan zou ik ook altijd nog in raw schieten. Misschien kun je met je camera geen geweldige foto's schieten, je kunt dan thuis wel lekker oefenen met nabewerken zonder je foto te verpesten.
Iedereen heeft een computer en tegenwoordig kan elke laptop die bij de Aldi/Lidle gekocht is Lightroom draaien, wellicht niet razendsnel, maar het kan. Ik heb destijds nog voordat mijn camera binnen kwam al Lightroom gedownload en vond het heel leuk om daar al wat mee te spelen. Er zijn zat mogelijkheden om goed bruikbare edit programma's te vinden. Legaal, of minder legaal.
Dus beperk jezelf niet zo en ga als beginner lekker bezig met raw schieten en speel er op los met welk nabwerk programma dat je maar kan vinden.
Geen biet aan JPEG? Je hebt iig de foto (je maakt die om hem te bekijken, niet per se om ook te bewerken), in een klein bestandsformaat en direct benaderbaar via zowat elk apparaat wat foto's kan weergeven.
@Scirocco: Hoezo te laat? Iedereen doet hier alsof je JPEGs niet kan bewerken!

Je moet iets doen omdat voor jou toegevoegde waarde heeft, niet "omdat het kan". Daar hebben we heel deze consumptiemaatschappij al aan te danken....
Maar goed, ik hoef je niet te overtuigen, dus ik zoals al eerder gezegd, ik ben er klaar mee
[ Voor 52% gewijzigd door Sjekster op 04-02-2016 14:13 ]
Als ze eindelijk mooie foto's kunnen maken? Dan ben je dus ruimschoots te laat.
Kan geen kwaad om vanaf het begin, elk onderdeel van de fotografie te leren kennen.
Wil je pas na de reis iets met je foto's doen, schiet dan raw. Al zal iedereen nog wel zijn eerste raws herinneren, ik heb er toch op gevloekt (tov het gebruiksgemak van jpegs) :
X: Stuur je die foto dan even snel door?
Ik: sorry ik moet ze nog verwerken
Als absolute beginner snapte ik niets van raw, nabewerken is dan leuk maar het was gewoon ellende. Als ik nu terug kijk naar die foto's zijn er weinig waarbij ik met nabewerken een veel betere foto zou krijgen. Toch zou ik bij sommigen nog wel een raw willen hebben om het te proberen.
Mijn vriendin wilde ooit een dslr voor betere foto's, kon in basis omgaan met Av en Tv maar meer niet. Die schoot dus in jpeg want dat kan je er gewoon af kopiëren en nabewerken is nooit aan de orde geweest.
Wat dat betreft is dus Tuintje de enige die er wat zinnigs over kan zeggen.
Mijn eerste camera had geen PASM.Universal Creations schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 13:55:
De jpg zit sowieso in de raw, dus je hebt hoe dan ook een jpgEn die kun je er met de juiste software razendsnel uittrekken. Dus ruimte is het enige argument tegen het gebruik van raw.
Ik ben in ieder geval heel erg blij dat ik nog de raw-bestanden van mijn eerste vakantie met mijn 450D nog heb uit 2008.
En wat betreft auto-stand gebruiken: dat heb ik nog nooit gedaan, behalve dan op mijn telefoon. Al vanaf mijn eerste camera (Canon A70) gebruik ik de A en M standen. Maar goed, ik weet dat ik een vreemde vogel ben

Zodra ik fotografie echt interessant begon te vinden ben ik inderdaad wel meteen met die standen aan de slag gegaan, toen wilde ik ook raw schieten omdat ik begon te begrijpen wat het nut was.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Verwijderd
En ik schaam me daar helemaal niet voor
Als je de witbalans, schaduwen en hooglichten goed onder controle heb dan werkt een JPG prima.
En de JPEGS die tegenwoordig uit camera's komen worden ook steeds beter. Vooral Fujifilm en Olympus staan daarvoor bekent.
Ook met mijn Panasonic GX7 kun je al de tooncurve aanpassen om live tijdens de shoot al te zorgen dat de hooglichten niet uitgebeten zijn en de schaduwen niet te donker.
JPG is ook erg prettig bij een mobiele workflow. Bijvoorbeeld naar een ipad met Snapseed en dan gelijk in de cloud.
Verwijderd
Vergeleken met een RAW, kun je een JPEG inderdaad eigenlijk niet bewerken. Er is natuurlijk met een JPEG wel iets te doen, maar dat is vergelijkbaar met het oververven van een schilderij.Sjekster schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 14:08:
@Scirocco: Hoezo te laat? Iedereen doet hier alsof je JPEGs niet kan bewerken!
Als diegene eindelijk mooie foto's maakt en de stap wil maken naar raw schieten, heeft hij al een hele reeks mooie foto's staan...die helaas allemaal jpeg zijn en hem beperken in de nabewerking.
Daarnaast kun je tijdens je fotografie avonturen mooie oefenen met je camera en thuis kan je oefenen met nabewerken. Dus schiet lekker raw, voor de opslag ruimte hoef je het niet te doen zoals ik eerder al beschreef. En als je even snel een foto wil sturen doe je dat met je telefoon, de huidige telefoons kunnen al erg nette foto's maken.

Een timelapse is ook heel wat anders dan een losse foto. Bij een timelapse zijn de individuele jpg's van een veel hogere kwaliteit dan de uiteindelijke frames in de video. Ik heb ook ook weleens timelapses gemaakt en dat deed ik met small jpg.Sjekster schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 00:23:
Ok, ik ga gelijk al m'n jpeg timelapses weggooien dan, zijn blijkbaar useless..![]()
[ Voor 8% gewijzigd door Universal Creations op 05-02-2016 00:30 ]
Verwijderd
Zeiss Distagon 21 f/2.8
(Of doen jullie alleen aan Z/W fotografie?
Ik doe veel zwartwit, deels omdat ik een pretentieuze hipster ben en deels omdat ik zwartwit erg mooi vind (je gaat meer op de lichtval en compositie letten).
Verwijderd
Dat is een aardige grote stroman die je hier nu de discussie in slingert. Ik wil je vragen daar in het vervolg mee op te passen.Sjekster schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 00:23:
Ok, ik ga gelijk al m'n jpeg timelapses weggooien dan, zijn blijkbaar useless..![]()
Wel goed dat ze even mailden, wat er stond nogal wat items _niet_ op de lijst....en als ik dan echt het bokje ben met schade, dan was dat wel zuur geweest. Dus goed om weer bijgewerkt te hebben.
(24-70 II (de type 1 stond er nog ingevuld), tweede 5d3, 70-200 F/4 IS (had een andere 70-200) en 50 ART (de 50 1.4 EX stond er nog) stonden er nog niet bij op
Al met al 210 euro premie per jaar, dat is al nadat ik alle waardes ex btw heb ingevuld....ook verzekeren is niet cheap. Maar goed, heb je dan een keer echt wat, dan ben je blij dat je het wel gedaan hebt.
Al is er niet zo heel veel gewijzigd, zeker nu de release van de D500 is uitgesteld. Zal er een beetje om hangen of ik die wel of niet al heb tegen die tijd.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Oh en ik kreeg net inderdaad ook de herinnering, maar ik vind de formulering maar een beetje vaag over wanneer ze nu wel en niet poliskosten in rekening brengen bij mutaties. Ik herinner me van voorgaande jaren dat ik in maart of zo een maand had waarin ik kostenloos kon muteren, voorafgaand aan het ingaan van het nieuwe verzekeringsjaar op 1 april.
Edit: ah, gevonden in de prolongatiebrief van vorig jaar. Toen was het van 1 april tot 1 mei kostenloos aanpassen van de apparatuurlijst.
[ Voor 15% gewijzigd door Orion84 op 05-02-2016 12:46 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
@citruspers:
Hier vind je veel informatie: Camera verzekering en ervaringen anno 2012-2016
Zeiss Distagon 21 f/2.8
210 euro is alsnog maar een fractie van het bedrag waar je voor verzekerd bent. Ik vind het nooit zo'n punt, better safe than sorry
[ Voor 38% gewijzigd door Ventieldopje op 05-02-2016 14:12 ]
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Is ook zo hoor, maar tegelijkertijd heb ik afgelopen jaren er al wel 1000 euro heen overgemaakt...en zoals met alle verzekeringen kan het gemiddeld gezien niet uit om je te verzekeren, daarom kan het voor hun wel uitVentieldopje schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 14:11:
Moet mijn lijst ook nog updaten maar heb nog geen herinnering ontvangen. Gaat meteen mijn macbook er bij op
210 euro is alsnog maar een fractie van het bedrag waar je voor verzekerd bent. Ik vind het nooit zo'n punt, better safe than sorry
En een zakelijk potje hebben liggen van ruim 12.000 euro om je cameraspullen eventueel te vervangen bij inbraak/schade is ook niet ideaal / makkelijk / haalbaar. Dus ik ben ook met reden en weloverwogen verzekerd. Het is een stukje ontzorgen wat het ook fijn maakt.
(edit: klets lekker verder in het community topic voor nu, uiteindelijk verplaatsen we deze berichten wel naar waar het heen zou moeten)
Ja hoor wat een rabberige software dat van GoT, ik moet gewoon met de hand de titel bijwerken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Met alle respect, maar met de uitspraken over raw en jpeg hier, lijkt het daar wel een beetje op neer te komen. Als ik moet nuanceren (wat ik volgens mij de gehele discussie hiervoor deed), dan mag je dat ook aan de rest vragen, vind ikVerwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 11:31:
[...]
Dat is een aardige grote stroman die je hier nu de discussie in slingert. Ik wil je vragen daar in het vervolg mee op te passen.
@Nomad Ik kreeg vandaag ook een herinnering, wel prettig dat ze dat doen. Ik moet ook nog e.e.a aanpassen.
Misschien ook wel interessant: Ik heb in het najaar gebruik moeten maken van mijn verzekering bij apparatuurverzekering.nl
Flitser (580EX II), statief (3LT Jack) en oplader waren toen gestolen tijdens mijn treinreis van frankfurt richting arnhem (ICE). (Gelukkig niet de camera zelf die ik in een andere tas had zitten tussen mijn voeten). Na het invullen van een formulier had ik behoorlijk snel bevestiging gekregen dat het vergoed zou worden (2 dagen). Na 2 a 3 weken had ik het geld geloof ik op mijn rekening staan.
Enige onhandige was misschien dat je uit moet loggen om het schadeformulier te kunnen vinden. Dat vond ik toch wel wat vreemd. Ze hebben me in ieder geval erg correct en vlot geholpen en ben erg te spreken over de afhandeling.
5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L
Mijn digitaal en echt kostbare spul komt de kast niet meer uit en is grotendeels gedekt door andere verzekeringen zolang het daar blijft liggen.
Mijn meest gebruikte apparatuur nu is niet van genoeg waarde om de premie te rechtvaardigen voor mij.
Mocht ik weer actief gaan fotograferen met mijn DSLR en lenzen dan kan ik hem altijd weer opnieuw afsluiten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
ABNGonadan schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 18:47:
Waar heb jij de rest gedekt dan? Want bij 99% van de verzekeringen speelt het probleem dat ze dagwaarde uitkeren en niet en verzekerd bedrag.
De 40% grens zal vast wel gelden voor mijn DSLR zelf maar niet voor mijn lenzen waar de bulk van de waarde zit.Voor foto-, film-, geluids-, computerapparatuur, muziekinstrumenten of bont nemen wij de nieuwwaarde als uitgangspunt. Is de dagwaarde hiervan minder dan 40% van de nieuwwaarde? Dan nemen wij voor deze zaken de dagwaarde als uitgangspunt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
dit wordt wel heel offtopic:Gonadan schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 20:27:
Het gaat om hun definitie van 40% van dagwaarde, dat kan al zomaar 500 meter van de drempel van de winkel zijn. Ik zou graaf willen weten hoe zij dat beredeneren.
Dat stelt een taxateur vast die is aangesloten bij de Federatie TMV. Daarnaast bestaan er wegen om tot een onafhankelijke waardebepaling te komen als je het niet eens bent met de conclusie van de taxateur.
Aangezien de 'veilingwaarde' van de lenzen ruim meer dan 40% van de nieuwwaarde is zal daar waarschijnlijk weinig conflict ontstaan.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Met hetzelfde gemak gooien we het in de prullenbakGonadan schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 21:19:
Ah zo, dat is dan wel een goede optie. Overigens mochten we gewoon door discussiëren want Nomad ging alles nog verplaatsen. Onderhand heeft hij vast spijt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Alleen durf ik het niet
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De crew heeft redelijk wat metaal en glas bij zich, dus dat komt wel goed.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Onderschat UC niet, die kan redelijk wat schade aanrichten met zijn scherpe Zeiss glasUniversal Creations schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 22:11:
[...]
De crew heeft redelijk wat metaal en glas bij zich, dus dat komt wel goed.
Er zijn ook een aantal zeer scherpe Sigma Art lenzen die de crew in bezit heeft. En als laatste middel nog de messcherpe DoF van een paar f/1.2 lenzencitruspers schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 11:17:
Onderschat UC niet, die kan redelijk wat schade aanrichten met zijn scherpe Zeiss glas
In mijn geval schrijft de camera een instant backup weg naar een tweede kaartje, dus geen stress in mijn geval. Maar wel weer even een bewustwording dat die dingen dus best wel kunnen crashen en je daar rekening mee moet houden.
Zo staat mijn D7000 ook ingesteld. Back-up mode. Just to make sure.....Nomad schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 13:57:
Even een herinnering aan iedereen, CF/SD kaartjes kunnen corrupt. Had deze week weer eens pech, een 32GB kaartje raakte corrupt, dusdanig zelfs dat ik het niet kon recoveren met de sandisk recovery software.
In mijn geval schrijft de camera een instant backup weg naar een tweede kaartje, dus geen stress in mijn geval. Maar wel weer even een bewustwording dat die dingen dus best wel kunnen crashen en je daar rekening mee moet houden.
Over missen gesproken. Als er hier nog Zeiss gebruikers zijn die stiekem ook wel de autofocus missen:
http://petapixel.com/2016...pter-manual-focus-lenses/
veel oude lenzen verschuiven hun elementen niet en focussen manueel door de flange afstand te veranderen. Daar is deze adapter erg goed voor geschikt.Nieuwere lenzen (en ik denk zeiss ook) hebben interne focus voor optimale prestaties. Met zon lens de flange afstand veranderen kan resulteren in mindere beeldkwaliteit, meer CA bijv.Korte brandpunten hebben trouwens minder afstand nodig voor focus dan lange. Hoe langer het brandpunt hoe minder je dichtbij kan focussen. (uitgaan dat de adapter oneindig haalt)Jur_ schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 08:44:
Over missen gesproken. Als er hier nog Zeiss gebruikers zijn die stiekem ook wel de autofocus missen:
http://petapixel.com/2016...pter-manual-focus-lenses/
![]()
![]()
(zelfde effect als macro tussenringen, die werken het beste bij kortere afstanden)
[ Voor 23% gewijzigd door mrc4nl op 12-02-2016 09:15 ]
ora et labora
Ik zat net 'The Best and Worst Gear of 2015' video te kijken van TCS:
YouTube: The Best and Worst Gear of 2015
Komt er op 12:30 een platte LED lamp voorbij waarvan de intensiteit regelbaar is.

Perfect! die wil ik hebben
Vervolgens gezocht of dit te koop is maar ik kan niets vinden.
Weet iemand een type of merk, of wat dan ook?
weet het niet meer
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
weet het niet meer
Na een camera reset, alle instellingen dubbel checken en daarna nogmaals checken.
* PdeBie Heeft afgelopen weekend tig foto's in JPG geschoten i.p.v. RAW

Dat is wel erg ruk.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
My worst nightmare.....PdeBie schreef op maandag 15 februari 2016 @ 09:08:
* note to self *
Na een camera reset, alle instellingen dubbel checken en daarna nogmaals checken.

I can't wait to shoot!

Ergste is nog dat ik mijn JPG's in monochrome schiet, omdat ik dan de belichting beter kan inschatten. Dus heb alleen maar zwart/wit foto's nu.
Gelukkig was het privé werk en niet voor een opdracht of zo, maar prettig is het niet.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Ome Ken is vast heel trots op jePdeBie schreef op maandag 15 februari 2016 @ 09:08:
* note to self *
van het lachen

Zinalrothorn by Vishari Beduk, on Flickr

Lenzspitze by Vishari Beduk, on Flickr
weet het niet meer
Gemaakt met je telelefoon soms? , zit totaal geen scherpte in.Vishari Beduk schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 21:49:
Wat ook zonde is: om met een crappy camera op vakantie te gaan.![]()
[afbeelding]
[afbeelding]

ora et labora
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Ik heb een keer per ongeluk op sRAW geschoten. Op de 1DX kun je met 1 knop (indrukken en aan wiel draaien) die instelling wijzigen. Helaas is die knop niet uit te schakelen (voor zover ik heb kunnen zien). Nog weken daarna met regelmaat de instelling nagekeken. Gelukkig schiet ik enkel voor de pret. Maar ik snap je ellende.PdeBie schreef op maandag 15 februari 2016 @ 09:08:
* note to self *
This footer is intentionally left blank
Wat houdt sRAW in dan?ajhaverkamp schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 08:14:
[...]
Ik heb een keer per ongeluk op sRAW geschoten.
Small RAW, dus geen 18 megapixel, maar 10 megapixel of zo (weet dit niet uit mijn hoofd),
This footer is intentionally left blank
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Nee, een compact camera. Maar dan wel een compact waar een dia film in zat.mrc4nl schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 21:53:
[...]
Gemaakt met je telelefoon soms? , zit totaal geen scherpte in.

[ Voor 31% gewijzigd door Vishari Beduk op 17-02-2016 18:43 ]
weet het niet meer
De beste camera is de camera die je bij je hebt. De fotograaf maakt de foto, niet de camera. En nog wat van dat soort internet drogredenen... Kortom: apparatuur bepaalt vaak veel meer dan mensen willen toegeven.Vishari Beduk schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 21:49:
[afbeelding]
[afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door citruspers op 17-02-2016 19:56 ]
Een mooie foto hoeft niet technisch perfect te zijn ... en andersomUniversal Creations schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 18:40:
[...]
De beste camera is de camera die je bij je hebt. De fotograaf maakt de foto, niet de camera. En nog wat van dat soort internet drogredenen... Kortom: apparatuur bepaalt vaak veel meer dan mensen willen toegeven.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Technische perfectie moet bij de foto passen. Bij de foto's van Vishari verwacht je gewoon scherpte.Ventieldopje schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 21:17:
[...]
Een mooie foto hoeft niet technisch perfect te zijn ... en andersom
De World Press Photo van 2015 is daar een mooi voorbeeld van:Ventieldopje schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 21:17:
[...]
Een mooie foto hoeft niet technisch perfect te zijn ... en andersom

http://www.worldpressphot...ot-news/warren-richardson
Gemaakt met een 5D2 op 1/5e van een seconde, ISO 6400. Richardson kreeg hem in eerste instantie niet eens gepubliceerd
Aldus de NOS:
Winnende World Press Photo is 'klassieke foto' van vluchtelingen
De foto waarmee de Australische fotograaf Warren Richardson de World Press Photo 2015 won is tamelijk onscherp en korrelig. Hij werd gemaakt in het donker met als enige lichtbron de maan.
"Ik ben tot de grens gegaan van wat mogelijk is met mijn camera om deze foto te kunnen maken", zegt Richardson. Toen hij de foto thuis op de computer bekeek was hem dan ook niet meteen duidelijk dat hij de World Press Photo 2015 had gemaakt. "Nadat ik er een uur naar had gekeken was ik er nog niet uit. Ik vond het echt een mooie foto, maar ik dacht ook meteen dat ik hem wel nergens kwijt zou kunnen omdat de foto zo korrelig is."
En daar kreeg hij gelijk in, want hoewel hij probeerde de foto gepubliceerd te krijgen, is dat nooit gelukt. "Best grappig eigenlijk, in het licht van vandaag."
Pas toen Richardsons partner de foto zag raakte hij overtuigd van de kwaliteit ervan. "Ze zei dat de foto absoluut briljant was. Ik luisterde naar haar advies en daarom staan we vandaag hier."
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Dat is natuurlijk bullshit. Iso12800 of zelfs iso25600 waren ook nog een optie geweest, maar dat is ook niet het punt. Hij had gewoon te weinig tijd om dergelijke beslissingen te nemen. De camera zal wel op iso6400 hebben gestaan en in een split-second moest hij de foto maken.Ik ben tot de grens gegaan van wat mogelijk is met mijn camera om deze foto te kunnen maken
Maar zoals ik al zei: Technische perfectie moet bij de foto passen. Bij deze foto verwacht je dat er überhaupt een foto is en dat er een verhaal verteld wordt. Dat de DoF te klein is, veel ruis en te lange sluitertijd, staan het verhaal niet in de weg.
Misschien dat die technische onvolkomenheid zelfs heeft meegespeeld bij het winnen van de prijs
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Jury bestond vast uit hipsterstobiasvs schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 15:41:
Misschien dat die technische onvolkomenheid zelfs heeft meegespeeld bij het winnen van de prijs
www.maartendeboer.net
Bij de foto's van Vishari maakt het wel degelijk uit, precies mijn puntVentieldopje schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 15:57:
Denk niet dat deze foto net zo veel sfeer uit zou stralen als hij haarscherp en perfect was, precies mijn punt dus.
Ik vind het prachtige foto's.Vishari Beduk schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 21:49:
[afbeelding]
[afbeelding]
(En dat jij je camera niet stil kan houden ligt niet aan de camera...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ben jij wel een gecertificeerd Pixel Peeper™?Fiber schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:34:
[...]
(En dat jij je camera niet stil kan houden ligt niet aan de camera...)
Ik zie niet dat ie bewogen is, en dat lijkt mij ook onwaarschijnlijk, witte sneeuw met daglicht is ontzettend helder.
ora et labora
* Universal Creations meldt zichmrc4nl schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:41:
Ben jij wel een gecertificeerd Pixel Peeper™?
Ik zie gewoon dat ie soft is en misschien zelfs misfocus... Waar is de EXIF eigenlijk?
[ Voor 51% gewijzigd door Universal Creations op 18-02-2016 16:47 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Mocht je het als fotobehangetje willen dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Omdat als ik naar een landschap kijk toch wel iets scherp wil hebben.... Op fullscreen (17" 1080p) krijg ik het idee dat ik net mijn ogen open heb en mijn ogen nog niet helemaal lekker scherpstellen...Gonadan schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:49:
Waarom zou de maximale scherpte op 100% noodzakelijk zijn voor de foto's van Vishari? Ik vind het zoals ze ik ze nu op mijn scherm bekijk gewoon een fijne sfeer geven. Gooi je ze op fullscreen dan valt inderaad wel op dat ze wat scherper en duidelijker mogen, maar ik vind dat niet specifiek een eis voor dit type foto's, dat vind ik van de meeste wel eigenlijk.
Mocht je het als fotobehangetje willen dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Dus nee, ik vind dat niet prettig kijken.
Een landschapsfoto hoeft echt niet helemaal van voor tot achter scherp te zijn (ik ben zelf een voorstander van kleine DoF landschapsfoto's), maar er moet wel wat scherp zijn.
Overigens vind ik scherpte ook bij landschapsfoto's overrated, maar dan moet dat wel kloppen bij het beeld dat je over wilt brengen en dat doet het hier ook niet.
Dan heb je het over storende onscherpte inderdaad, dat ben ik met je eens. Ik waardeer ook een zeker minimum qua scherpte in foto's, maar dat beperkt zich niet tot landschap. Feitelijk verwacht ik dat bij allemaal tenzij het bewust anders bedoeld is.Universal Creations schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:02:
[...]
Omdat als ik naar een landschap kijk toch wel iets scherp wil hebben.... Op fullscreen (17" 1080p) krijg ik het idee dat ik net mijn ogen open heb en mijn ogen nog niet helemaal lekker scherpstellen...
Dus nee, ik vind dat niet prettig kijken.
Een landschapsfoto hoeft echt niet helemaal van voor tot achter scherp te zijn (ik ben zelf een voorstander van kleine DoF landschapsfoto's), maar er moet wel wat scherp zijn.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Behalve een enkele keer voor aan de wand, druk ik echt nooit iets af. Daarom dia.lateef schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:26:
Ben wel benieuwd hoe de dia zelf eruit ziet, ben benieuwd of die ook zo onscherp is of dat er iets in het digitaliseren mis is gegaan. Ben overigens ook wel benieuwd waarom je, zeker met zo'n camera kiest voor diafilm.
Ik begon zelf ook te twijfelen of ik misschien iets verkeerds gedaan heb bij het scannen met de Epson V700
Daarom twee (andere) dia's genomen en een foto van gemaakt met de D5200 met macro, scherp gesteld op het midden. Maar deze zijn net zo onscherp, al is die tweede met SLR.

Alpamayo by Vishari Beduk, on Flickr

Ancohuma by Vishari Beduk, on Flickr
weet het niet meer
ora et labora
Het is klimmen hemrc4nl schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 22:51:
Maar waarom had je je normale camera dan niet bij je? te zwaar?
Het eerste stuk van de Alpamayo is niet zo steil, maar die ijsgoot waardoor je klimt is boven bijna loodrecht. Dan heb je echt wel alle handen en voeten nodig. En je klimt om de beurt, als je niet zelf klimt dan moet je zekeren en heb je nog je handen vol. Dus je kan alleen soms met één hand even snel de camera uit je borstzak halen voor een snelle foto.
weet het niet meer
Waarom zouden dia's minder scherp mogen zijn? Mijn diascherm is 150 cm breed...Vishari Beduk schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 22:16:
[...]
Behalve een enkele keer voor aan de wand, druk ik echt nooit iets af. Daarom dia.
Heeft niet zo veel met de scherpte van de foto's te maken, maar dan zie ik nog steeds niet waarom je op dia zou fotograferen, buiten dan wanneer je regelmatig een dia-avondje geeft..Vishari Beduk schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 22:16:
[...]
Behalve een enkele keer voor aan de wand, druk ik echt nooit iets af. Daarom dia.
Ik vind deze overigens niet zo onscherp en aangezien je tweede foto met een andere camera is gemaakt, zegt dat nog weinig over de camera zelf en heb ik toch nog meer mijn twijfels over het digitaliseren. Heb je de dia's zelf weleens onder een loep bekeken of met een goeie projector geprojecteerd?Vishari Beduk schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 22:16:
[...]
Maar deze zijn net zo onscherp, al is die tweede met SLR.
De mju I is best een redelijke camera, daar moet, wanneer er niets mis mee is, je gewoon voldoende scherpe foto's mee kunnen maken.
Er worden steeds minder dSLR's gekocht, omdat er zoveel andere type camera's en merken zijn die concurreren. Ik zie ook dat elke dslr vol gegooid wordt met allerlei video functie's en dat er steeds weer compromissen worden gemaakt bij de foto features.
Best leuk dat filmen, maar om een beetje fatsoenlijk video resultaat te krijgen met een dSLR moet je aardig je best doen. (stabilisatie, geluid, focus methode etc) Daarom heb ik nog steeds het idee dat de meesten misschien soms wel voor de gein wat filmen, maar er niks serieus mee doen. Als je dat wel wilt zijn er tal van andere en betere optie's.
De huidige dSLRS's zijn het gewoon net niet. Net niet helemaal de fotocamera die je wilt en ook net niet die video camera..
Ik denk al heeul lang: Mag ik ALSJEBLIEFT gewoon een dSLR met zoveel mogelijk fotografie features? Hou die video features maar voor een aparte videocamera lijn.
Hoe denken jullie tweakers hier over?
[ Voor 6% gewijzigd door Scirocco op 19-02-2016 13:17 ]
Wat voor foto features mis je dan?Scirocco schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 13:14:
Even een kleine peiling onder de foto-tweakers
Er worden steeds minder dSLR's gekocht, omdat er zoveel andere type camera's en merken zijn die concurreren. Ik zie ook dat elke dslr vol gegooid wordt met allerlei video functie's en dat er steeds weer compromissen worden gemaakt bij de foto features.
Best leuk dat filmen, maar om een beetje fatsoenlijk video resultaat te krijgen met een dSLR moet je aardig je best doen. (stabilisatie, geluid, focus methode etc) Daarom heb ik nog steeds het idee dat de meesten misschien soms wel voor de gein wat filmen, maar er niks serieus mee doen. Als je dat wel wilt zijn er tal van andere en betere optie's.
De huidige dSLRS's zijn het gewoon net niet. Net niet helemaal de fotocamera die je wilt en ook net niet die video camera..
Ik denk al heeul lang: Mag ik ALSJEBLIEFT gewoon een dSLR met zoveel mogelijk fotografie features? Hou die video features maar voor een aparte videocamera lijn.
Laat aub weten dat ik niet de enige ben die dit denkt
www.maartendeboer.net