Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Ik heb sinds kort het begrip back-button-focus pas goed begrepen. Ik zag die kreet wel vaak langs komen op diverse fora maar het voordeel is nooit goed tot me doorgedrongen. Het komt er op neer dat je de AF functie van de ontspanknop uitschakelt (het half indrukken) en een (AF) knop op de achterzijde van de camera gebruikt voor het scherpstellen. Vandaar de naam back-button-focus. In combinatie met continue focussing ontstaat enorm veel gebruiksgemak.

Wat je op je camera verandert:

1. AF bij half indrukken van de ontspanknop uit zetten
2. Functie AF knop op AF activeren zetten
3. De AF schakelaar op AF.C zetten

Focussen doe je dan met je duim. Niet meer met je wijsvinger. AF toets ingedrukt houden is dan continue focus, los laten is dan single focus. Ook voor handmatige focus hoef ik niet meer om te schakelen. Althans, bij mijn Pentax lenzen.

Nu moet ik nog één knop omschakelen maar die zit in mijn bovenkamer en staat al ruim 25 jaar op wijsvinger-AF. Die moet nog omgezet worden naar duim-AF.

Bovenstaande geldt voor mijn Pentax K20D dus bij andere camera's kan het anders zijn.
Graag dit topic aanvullen met ervaringen en tips voor de andere merken.

Er zijn veel filmpjes op YouTube en artikelen op andere fora.
Een duidelijk verhaal vind je op: http://tinyurl.com/Back-Button-Focus

Aanvullingen:

Bij sommige camera's weigert de camera een opname te maken als de AF niet is gedetecteerd. Dan moet je in het instelmenu "release priority" in plaats van "focus priority" kiezen.

[ Voor 11% gewijzigd door Yahrr op 20-01-2016 11:28 ]

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 16:10
Is eigenlijk gelijk bij Canon (70D heb ik). Je moet er even aan wennen maar het kan heel erg makkelijk zijn. Ik gebruik het eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 18:01
Mijn D7100 heeft een AE-L/AF-L knop. Ik heb daar de werking min of meer van begrepen. Als voorbeeld: je focust bij een portret op de ogen, en houdt dan deze knop ingedrukt. Vervolgens kun je opnieuw kadreren zonder focus te verliezen, en afdrukken.

Deze knop kun je als AF-ON knop instellen, maar wat is daar het voordeel van tov gewoon de shutterknop half indrukt houden (in continue AF modus)?

[ Voor 92% gewijzigd door werkenslaap op 09-01-2016 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:06
werkenslaap schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 16:26:
Mijn D7100 heeft een AE-L/AF-L knop. Ik heb daar de werking min of meer van begrepen. Als voorbeeld: je focust bij een portret op de ogen, en houdt dan deze knop ingedrukt. Vervolgens kun je opnieuw kadreren zonder focus te verliezen, en afdrukken.

Deze knop kun je als AF-ON knop instellen, maar wat is daar het voordeel van tov gewoon de shutterknop half indrukt houden (in continue AF modus)?
Omdat je meer controle hebt. Wanneer je focust met je sluiterknop, zeker in AF-C kun je niet focussen en opnieuw kaderen. Wanneer je een dedicated AF knop hebt, kun je dat wel. Ik heb zelf ook een D7100, en heb meteen back-button focussing ingesteld. Probeer het eens zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
Snap nog steeds niet helemaal wat het verschil is tussen de shutterknop half indrukken (en ingedrukt houden tijdens kaderen), of dat je dit via een aparte knop doet. Maar ik ga het gewoon eens proberen inderdaad! Misschien dat het me dan vanzelf duidelijk wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:55

Whizon

<3

Leuk dat je hier een topic over hebt gemaakt. Had er eerder al eens kort iets over gelezen, maar niet voldoende overtuigd geraakt. Het nut werd me niet duidelijk. Maar als ik je post lees, en de link bekijk vat ik het nu.

Met een klein kereltje die vlot is in beweging de moeite waard om het een echte kans te geven.

"Live and learn" | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
Er zijn meerdere voordelen.
Allereerst heb je onder de AF knop zowel single focus als continue focus tot je beschikking zonder iets om te schakelen. Ook handmatig scherpstellen is direct beschikbaar mits dat kan bij de lens. Ik hoef bij mijn Pentax lenzen de AF niet uit te schakelen maar dat kan niet bij alle lenzen.
Als je eenmaal hebt scherpgesteld kun je meerdere foto's maken zonder opnieuw scherp te stellen, en dus zonder opnieuw te kaderen. Je focus wordt dus niet ontregeld doordat je de ontspanknop indrukt voor de volgende opname.
Bij veel single focus instellingen kun je pas een foto maken als de camera heeft scherpgesteld. Tot die tijd kun je geen foto maken, ook al zie je in de zoeker dat het beeld wel scherp is. Deze blokkade heb je ook niet meer.

Om het goed te begrijpen moet je het maar een keer proberen. Je hebt een voordeel met een camera met meerdere custom of user instellingen. Dan kun je daar een van gebruiken om deze instellingen te proberen en als het even niet gaat dan kun je terugschakelen naar naar je normale modus. Helaas heeft mijn K20D daar maar 1 van en die is al gereserveerd voor een andere functie.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik deze methode ook sinds ik mijn 70D heb. Het grote voordeel is voor mij dat je niet hoeft te focussen voordat je een foto maakt. Zolang je de AF-ON niet indrukt, houdt hij de focus vast.

Wat het verschil is met de sluiterknop half ingedrukt houden? Niks, behalve dat je geen knop vast hoeft te houden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 18:42

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Het belangrijkste voordeel voor mij is nog geheel niet genoemd. Namelijk dat je je lichtmeting los van je autofocus trekt en je daardoor meer controle krijgt.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Ik heb het nu een maand of 4/5 geleden ingesteld op mijn D7100. Het was even wennen, maar ik kan absoluut niet meer zonder :D.

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 21:58
Nomad schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 23:50:
Het belangrijkste voordeel voor mij is nog geheel niet genoemd. Namelijk dat je je lichtmeting los van je autofocus trekt en je daardoor meer controle krijgt.
Ik doe dat altijd met *. Maar ieder zo zijn methodes.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:24

Fiber

Beaches are for storming.

Als dit blijkbaar zo veel handiger is, waarom is dit dan niet standaard zo ingesteld...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Fiber schreef op zondag 10 januari 2016 @ 00:46:
Als dit blijkbaar zo veel handiger is, waarom is dit dan niet standaard zo ingesteld...?
Omdat iedereen gewend is met een camera dat half indrukken focussen is en helemaal indrukken een foto maken is. Daarom heb ik het ook zo staan, voor als ik iemand anders een foto laat maken met mijn camera (mits er een AF lens op zit ;) ).

[ Voor 3% gewijzigd door Universal Creations op 10-01-2016 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 16:10
Ik gebruik vaak de single shot instelling en met half shutter focus ik. Daarna kan je framen en de foto maken. Werkt eigenlijk ook prima. Vooral als de afstand continu wisselt is dat prettig omdat je maar 1 knop nodig hebt. Vanuit de hand schieten werkt dit heerlijk. Bij statief werk gaat dit niet op en is back button focus makkelijker. Het is een soort automatische handmatige focus :)

[ Voor 27% gewijzigd door Tadango op 10-01-2016 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
@Fiber
Ik denk niet dat dit standaard ingesteld zal worden. De meeste gebruikers zetten hun camera in de P-stand en bekommeren zich niet om de techniek. Of ze gebruiken de pictogrammen waardoor ze niet weten wat de camera dan precies doet. Als de foto goed genoeg is is men al tevreden.
De serieuzere gebruiker is maar een betrekkelijk kleine groep, dus daar zal een fabrikant zich nooit direct op richten en van deze groep verwacht de fabrikant dat die zelf zijn weg wel weet in de camera instellingen.
Vandaar ook dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Yahrr schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:24:
@Fiber
Ik denk niet dat dit standaard ingesteld zal worden. De meeste gebruikers zetten hun camera in de P-stand en bekommeren zich niet om de techniek. Of ze gebruiken de pictogrammen waardoor ze niet weten wat de camera dan precies doet. Als de foto goed genoeg is is men al tevreden.
De serieuzere gebruiker is maar een betrekkelijk kleine groep, dus daar zal een fabrikant zich nooit direct op richten en van deze groep verwacht de fabrikant dat die zelf zijn weg wel weet in de camera instellingen.
Vandaar ook dit topic.
Klopt, voor consumentencamera's natuurlijk. Maar ook op een 1DX en D4/D5 is dit exact hetzelfde, terwijl die op andere vlakken toch ook echt andere knoppen hebben en echt niet gemaakt zijn voor de typische P-stand fotograaf. Het is gewoon wat we gewend zijn en in veel situaties werkt het gewoon heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:45

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Bij Nikon willen de knoppen nog wel eens wisselen van plek, bij Canon is dit een stuk minder. Zeker bij de pro camera's wisselen de knoppen amper.

Het is inderdaad wel wat lastiger instellen omdat je door de custom functions moet, maar goed het is meer dat mensen niet de ballen hebben om daar aan te komen dan dat het nou echt rocket science is ;)

Ik gebruik alleen maar BBF en zou niet meer anders willen. Een van de eerste dingen die ik instel om eerlijk te zijn :Y)

--

Op pro-bodies met de daarvoor bestemde AF-ON knop, op andere bodies met de AE-lock (*) knop welke op die bodies praktisch op de zelfde plek zit.

Afbeeldingslocatie: https://www.learn.usa.canon.com/app/media/images/articles/back_button_af/back_button_focus_af-and-ae_buttons_2010__hero.jpg

Je kunt er meer over leren (en de custom functions vinden) op de Canon site: https://www.learn.usa.can...ckbutton_af_article.htmlp.

[ Voor 38% gewijzigd door Ventieldopje op 10-01-2016 14:36 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:22
Ik gebruik Back Button Focus ook al jaren. En ik wil niet meer terug.

Reden hiervoor is dat je met de gewone sluiterknop elke keer opnieuw scherp stelt op het moment dat je de sluiterknop even los laat en weer indrukt.

Nu heb ik de focus gescheiden van het daadwerkelijk nemen van de foto. Ik heb de camera in af-c mode staan, oftewel continues auto-focus. Enige wat je dan nog mist is het biepje als je in focus bent, maar daar stoor ik mij niet aan.

[ Voor 21% gewijzigd door PdeBie op 11-01-2016 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
Ik heb hem doorgaans ook in af-c staan, maar dan dus zonder gebruik van bbf. Als ik focus op m'n onderwerp en opnieuw wil kaderen, houdt ik dus AE-L/AF-L ingedrukt om te voorkomen dat ie opnieuw focust.

Ik begin de voordelen van AF-ON nu te begrijpen, het is wat minder omslachtig. Ga het komende weken op vakantie gewoon eens proberen. Mijn vriendin moet er dan maar even om denken de camera op auto te zetten :)

Hoe heb jij je af area/focus points ingesteld?

[ Voor 69% gewijzigd door werkenslaap op 11-01-2016 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Hangt van de situatie af. Als ik stills fotografeer of macro, staat hij op single point en bij bewegende staat hij op auto-area.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
@PdeBie
Staat het piepje niet per ongeluk uitgeschakeld. Bij mij blijft dat gewoon werken.

@werkenslaap
AF point staat bij mij op SEL, single point naar keuze dus. Multipoint gebruik ik zelden of nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Bij AF-C (continuous focus) krijg je als het goed is geen piepje omdat je anders gek zou worden van alle piepjes. Hij blijft namelijk focussen als je de knop indrukt en stopt niet zodra je focus gevonden hebt. Voor macro en andere bewegende onderwerpen erg handig maar een stuk minder accuraat dan single-shot focus voor stilstaande onderwerpen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Sowieso focus ik grotendeels manueel bij macro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:01
Ik gebruik sinds een half jaartje nu ook de backbutton voor focus. Vooral in donkere situaties, waar de dual cross focus points het het beste doen, is het een handige techniek voor focus &recompose.

Dit icm spot meteren heeft mijn fotografie stukken verbeterd en consistenter gemaakt.

Wat ik bij canon nog wel lastig vind is om snel over te schakelen voor bewegende mensen. De DOF knop staat al ingesteld op AI-servo (tracking) maar dan blijf ik zitten met het single focus point.
Daarmee iemand volgen is gewoon ruk. Het zou voor mij mooi zijn als de DOF knop dan ook nog om zou schakelen naar meerdere focus-points.
(immers in single shot focus en 2.0 is het focussen op de ogen ipv wenkbrauwen best belangrijk en dus is een enkel focus point ontontbeerlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

analogworm schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 08:37:
Ik gebruik sinds een half jaartje nu ook de backbutton voor focus. Vooral in donkere situaties, waar de dual cross focus points het het beste doen, is het een handige techniek voor focus &recompose.

Dit icm spot meteren heeft mijn fotografie stukken verbeterd en consistenter gemaakt.

Wat ik bij canon nog wel lastig vind is om snel over te schakelen voor bewegende mensen. De DOF knop staat al ingesteld op AI-servo (tracking) maar dan blijf ik zitten met het single focus point.
Daarmee iemand volgen is gewoon ruk. Het zou voor mij mooi zijn als de DOF knop dan ook nog om zou schakelen naar meerdere focus-points.
(immers in single shot focus en 2.0 is het focussen op de ogen ipv wenkbrauwen best belangrijk en dus is een enkel focus point ontontbeerlijk)
Bij mijn 70D wissel je tussen 1pt AF / Zone AF / 19pt AF met 1 knopje, die naast de sluiterknop. Dat kan bijna niet makkelijker, je ziet ook door de zoeker waar je hem op zet. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:22:
[...]

Bij mijn 70D wissel je tussen 1pt AF / Zone AF / 19pt AF met 1 knopje, die naast de sluiterknop. Dat kan bijna niet makkelijker, je ziet ook door de zoeker waar je hem op zet. :9
Vaag, bij de 7D en 5DIII is het bij mij met die kleine fn knop en het scrollwieltje.. Toch nog maar eens in de settings duiken dan. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Laatst online: 06:39

Jaymz

Keep on moving !

analogworm schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 08:37:
Dat is één van de (volgens mij minder bekende) features waarom ik zo blij ben met m'n 7D-II; AF-ON is de 'standaard' back focus knop, * schakelt naar een door mij ingestelde AF mode/zone, AI Servo en AI Servo-Case :)

[ Voor 7% gewijzigd door Jaymz op 12-01-2016 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Bij de 7D mk.1 kon ik ook altijd de knopjes op van alles en nog wat instellen. Moet te doen zijn lijkt mij ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:14
PdeBie schreef op maandag 11 januari 2016 @ 08:04:
Ik gebruik Back Button Focus ook al jaren. En ik wil niet meer terug.

Reden hiervoor is dat je met de gewone sluiterknop elke keer opnieuw scherp stelt op het moment dat je de sluiterknop even los laat en weer indrukt.
Dat is voor mij juist het grote nadeel, ik heb het een tijdje geprobeerd (op mijn vorige camera, op de huidige nog niet geprobeerd) maar spontaan was 50% van de foto's ontzettend wazig...

Hoe zorg je nu dat het beeld scherp is bij het afdrukken, in plaats van een halve seconde voor het nemen van de foto? Ja, met continue AF, maar dan kun je natuurlijk weer niet recomposen want dan focus hij weer ergens anders...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
@Paul. Met continue AF kun je inderdaad niet recomposen maar de grap is dat als je de AF toets los laat dat hij stopt met scherpstellen. Je hebt dan hetzelfde effect als single AF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
...dat zeg ik :P Ik wil juist weten hoe je de foto scherp houdt zónder continue AF.

Ik zat met BBF gewoon steeds 2 knoppen "tegelijk" in te drukken (Focus -> afdrukken) dus ik ben vrij snel weer terug gegaan naar die twee in één knop (lees: de originele instelling) :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Paul schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 17:17:
[...]
Hoe zorg je nu dat het beeld scherp is bij het afdrukken, in plaats van een halve seconde voor het nemen van de foto? Ja, met continue AF, maar dan kun je natuurlijk weer niet recomposen want dan focus hij weer ergens anders...
stappenplan
  1. Focus op je onderwerp met back button focus knop
  2. Laat de knop los
  3. Recompose
  4. Maak de foto
Let wel...als je een hele kleine DOF hebt werkt dit niet altijd goed, want dan heb je kans dat je door het herpositioneren je onderwerp uit focus beweegt. Dan zou je dus gewoon je focus punt moeten verleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
PdeBie schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 23:03:
[...]

stappenplan
  1. Focus op je onderwerp met back button focus knop
  2. Laat de knop los
  3. Recompose
  4. Maak de foto
Let wel...als je een hele kleine DOF hebt werkt dit niet altijd goed, want dan heb je kans dat je door het herpositioneren je onderwerp uit focus beweegt. Dan zou je dus gewoon je focus punt moeten verleggen.
Dit is dus eigenlijk gewoon single shot AF met half ingedrukt houden van de sluiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Waarschijnlijk maak ik gewoon andere foto's dan jullie :P Of dat, of ik begrijp het compleet verkeerd, dat kan natuurlijk ook :)

3 (recompose) doe ik al zelden en tegen de tijd dat ik bij 4 ben is mijn onderwerp regelmatig al niet meer daar waar het bij 2 was :) De keren dat ik recompose kan dat ook gewoon door de shutter half ingedrukt te houden.

Om de belichting vast te zetten is er ook *, en mijn camera heeft meer dan één AF-punt waardoor ik maar zelden met het middelste punt focus.

[ Voor 7% gewijzigd door Paul op 12-01-2016 23:31 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Universal Creations schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 23:30:
[...]

Dit is dus eigenlijk gewoon single shot AF met half ingedrukt houden van de sluiter.
Klopt, met het verschil dat als ik de sluiter even loslaat en weer indruk hij niet opnieuw scherpstelt. Erg handig als je even wat andere instellingen wilt bekijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Laatst online: 06:39

Jaymz

Keep on moving !

Paul schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 17:17:
[...]
In mijn beleving (met 65 AF punten :P)

(Relatief) statische objecten:
1: Juiste AF punt selecteren
2: AF-On
2b: Recompose (meestal niet nodig :P)
3: Click

Omdat de focusafstand (vrijwel) gelijk blijft gaat dit in mijn beleving vrijwel altijd goed :)

Ik heb af nu op AF-On, * en shutter, ik zal binnenkort een kijken wat er gebeurd als ik AF-On ingedrukt hou (in single shot af) en dan de shutter half / heel indruk :)

Bewegende objecten

Opm: onder * zit momenteel het volgende geprogrammeerd:

Initial focus: selected point; daarna zone af op alle 65 punten.
Case: Case 2 (ignore obstacles)
AF mode: AI Servo
Drive: niet programmeerbaar

1: juiste punt selecteren
2: * (ingedrukt houden)
3: op het juiste moment -Click-

Volgens de 7D2 manial is bovenstaand "from now on possible", ik intrepeteer dat als dat oudere modellen dit niet kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Universal Creations schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 23:30:
[...]

Klopt, maar dan met het voordeel dat er niet opnieuw gefocust wordt als je de shutter loslaat. Zodoende geeft het meer controle over wanneer er gefocust moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
analogworm schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:48:
Klopt, maar dan met het voordeel dat er niet opnieuw gefocust wordt als je de shutter loslaat. Zodoende geeft het meer controle over wanneer er gefocust moet worden.
Gewoon niet loslaten ;) Maar ik heb een 5D2 met een hele fijne sluiterknop die precies doet wat ik wil, dit i.t.t. sommige andere Canon sluiterknoppen die echt minder fijn werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 19:47
Ik gebruik al lang back-button focus op mijn 7D.

Het grote voordeel is bijvoorbeeld bij events of wedding shoots:

Ik gebruik het centrale focus punt en daarna recompose. Dit gaat veel sneller dat een ander focuspunt selecteren. (wel opletten meer beperkte scherpte diepte, dan kies je beter een focuspunt in de buurt van wat je scherp wil).

Als je nu het focussen loskoppelt van de sluiter, dan kan je 1 maal scherpstellen en daarna wachten op het juiste moment of net snel schieten.

Dus:
focus door backutton: focus met backbutton -> recompose -> shot, shot, shot, shot, (wachten), shot, shot

Anders:

- focus door sluiter: focus -> recompose -> shot, focus -> recompose -> shot
of
- focuspunt verleggen: focuspunt verleggen -> focus -> shot, focus -> shot, focus -> shot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik werd op dit topic gewezen door Ventieldopje en ik ga het ook eens proberen. Ik zal het voornamelijk gebruiken voor straatfotografie, dus duim voor me want het schijnt nogal wennen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Het is zeker wennen, maar zodra je gewend bent wil je niet meer terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We gaan het meemaken. Ik ga nu de trein in naar de stad. Verrekte koud buiten en bewolkt. Dat belooft nog wat.

Ik heb al wel wat in huis foto's gemaakt met de BFF en dat gaat aardig. Ik heb wel wat kleine handen dus het is soms even zoeken op de D5200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:13

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ik vind het fijn werken qua focussen maar mis ook mijn AE-lock dan. Dus ben weer terug naar gewone half-press focus

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Mr Pingu schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 12:53:
Ik vind het fijn werken qua focussen maar mis ook mijn AE-lock dan. Dus ben weer terug naar gewone half-press focus
Lokt je AE niet dan op het moment dat je de sluiter half ingedrukt houd?

Ik weet dat bij bepaalde modellen dit ook gebeurt (of ingesteld kan worden). Dus dan wordt de volgorde:

- Back button focus + lichtmeting
- Instelling belichting aanpassen
- Sluiter half indrukken
- Recompose
- Shot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Mr Pingu schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 12:53:
Met c.fn 9 optie 1 (AE Lock / AF) zal de shutter gewoon voor de AE lock zorgen en de AE lock button zal voor AF zorgen.

Zie ook: https://support.usa.canon...page=content&id=ART109373

[ Voor 10% gewijzigd door Ventieldopje op 19-01-2016 13:36 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Dank u voor de aanvulling Ventieldopje :)

Bij mijn D7000 kan ik ook zoiets instellen inderdaad. Ideaal!

http://www.digital-photog...tter-release-button-ae-l/

Mijn instellingen en werkwijze:

Preview button = spot metering
Meet licht, pas sluitertijd/ISO/diafragma aan en zet vast met shutter half ingedrukt.

AE/AF lock = Back Button Focus
Bepaal focus en recompose.

Shutter compleet indrukken om foto te maken.

[ Voor 73% gewijzigd door PdeBie op 19-01-2016 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:10

bobcom

Dedicated dabbler

Op mijn D7100 heb ik de boel aldus ingesteld:
  • (custom settings f-4) Assign AE-L/AF-L Button................AF-on
  • AF...............................................................................AF-c (meestal 9 AF-punten)
In de zoeker verschuif ik evt. nog de ligging van het scherpstelpunt met de "multiselector"-schijf, of ik centreer het met de OK-knop
  • Bij het fotograferen stel ik scherp door op de AF-knop te drukken: de camera stelt scherp op wat er onder het scherpstelvierkantje zit.
Als ik een scene met veel lichtverschillen heb gebruik ik vervolgens de ontspanknop om de belichting in te stellen:
  • belichtingsmeting op spot, en scherpstelpunt richten op het punt waar je je belichting aan wilt ontlenen.
  • met halfingedrukte ontspanknop herkaderen tot je je uiteindelijk compositie hebt gevonden
  • afdrukken
Voordeel van die werkwijze is dat je scherpstelling en belichting helemaal van elkaar loskoppelt, zodat je voor beide de optimale keus kunt maken.
Nadeel is dat bij het herkaderen de scherpte op je uiteindelijke onderwerp soms niet helemaal perfect is - vooral als je bij korte afstanden en wijde lensopeningen uiteindelijk een ander punt onder je focus hebt dan datgene waar je oorspronkelijk op hebt scherpgesteld.
Bij onderwerpen met een niet al te overdadig verschil in licht en donker gebruik ik overigens gewoon matrix- of average belichting: dan is het een kwestie van AF-L/AE-L indrukken om scherp te stellen, loslaten, herkadreren en afdrukken.

Op de Fuji X-E1 pas ik inmiddels hetzelfde truucje toe. Ik heb de sluiter op A staan, de AF-schakelaar op MF, de AF/AE knop is ingesteld op AF-on, AF-only (shooting menu 4). Na het scherpstellen door het indrukken vanm de AF/AE-knop (bevestigingspiepje) kan ik de (op spotmeting ingestelde) camera bewegen en in de zoeker zien hoe de balans tussen details in lichte en schaduwpartijen uitpakt. Bij de gewenste belichting druk ik de ontspanknop half in, bepaal de definitieve compositie en druk af.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Dat wat jij me je D7100 doet lijkt inderdaad heel veel op wat ik doe. Sterker nog.... volgens mij identiek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Dan doe ik het wschl goed ;)

[ Voor 7% gewijzigd door bobcom op 19-01-2016 15:07 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
haha, ik weet niet of onze methode de juiste is. Ik vind hem persoonlijk wel prettig werken en dat is wat telt volgens mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:03

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Leuk, thuis maar eens even mee spelen, mits m'n Sony A58 dat heeft natuurlijk... ;)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Volgens mij vallen we een beetje in herhaling ;) BBF is gewoon BBF en echt heel spannend is het niet. Je kan het in veel situaties gebruiken maar BBF blijft BBF en niet op honderden manieren te gebruiken.

Bij grotere bodies heb je alleen de mogelijkheid om ook daadwerkelijk de daarvoor bedoelde AF-On knop te gebruiken en bijv. de AE-lock knop voor iets anders te gebruiken. Zo gebruik ik gewoon de AF-On knop en "misbruik" ik de AE-lock knop om snel te switchen van settings. Aangezien ik alleen maar in M schiet is AE-lock een beetje onzinnig. Zo kan ik met een druk op de knop (ingedrukt houden) switchen van zeg 1/125s ISO 1600 naar 1/500s ISO 400. Dit gebruik ik voornamelijk bij het fotograferen van bands zodat ik ook shots kan pakken waar ineens heel veel licht is. Voor zover ik weet laat hij het diafragma met rust zodat je niet opeens voor verassingen in DoF komt te staan.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet wel zeggen dat ik heel veel foto's die ik gemaakt heb vandaag out of focus zijn, zelfs dat het onderwerp helemaal niet scherp is. Misschien is het wennen, maar dit heb ik zo niet eerder meegemaakt. Naast dat ben ik gewoon het focuspunt te verleggen met de navigatieknop. Dat kan ik nu niet meer doen omdat ik de BBF knop gebruik en mijn duim daar nodig voor heb. Hetzelfde geldt ook voor het diafragma wat ik met de draaiknop verstel, met de duim.

Ik denk zeker dat het voordelen heeft zoals eerder genoemd, maar ook zeker nadelen, of beter gezegd ongemakkelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 11:22
Probeer dit nu ook, maar doe toch iets verkeerd volgens mij. Heb hier een Nikon D5100 met een 35 mm 1.8 lens erop.
Wat ik nu heb gedaan is scherpstelstand op AF-C zetten en dan in het menu bij bediening de AE-L/AF-L knop op AF-ON gezet.

Als ik nu op een willekeurig onderwerp focus met het middelste focuspunt in de zoeker door op de BBF knop te drukken focust ie netjes en kan ik afdrukken.
Maar als ik nu recompose, en dus de BBF knop loslaat na het eerste scherpstellen, vindt de camera het onderwerp miet meer in focus en weigert ie af te drukken.
Hoe los ik dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 19:26:
Ik moet wel zeggen dat ik heel veel foto's die ik gemaakt heb vandaag out of focus zijn, zelfs dat het onderwerp helemaal niet scherp is. Misschien is het wennen, maar dit heb ik zo niet eerder meegemaakt. Naast dat ben ik gewoon het focuspunt te verleggen met de navigatieknop. Dat kan ik nu niet meer doen omdat ik de BBF knop gebruik en mijn duim daar nodig voor heb. Hetzelfde geldt ook voor het diafragma wat ik met de draaiknop verstel, met de duim.

Ik denk zeker dat het voordelen heeft zoals eerder genoemd, maar ook zeker nadelen, of beter gezegd ongemakkelijkheden.
Dit snap ik niet helemaal.. Je kan toch meerdere dingen doen met je duim? Tenminste ik hou mijn duim niet de hele tijd op de BBF }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-09 08:35

Zym0tiC

^_^

TimmieN schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 21:25:
Probeer dit nu ook, maar doe toch iets verkeerd volgens mij. Heb hier een Nikon D5100 met een 35 mm 1.8 lens erop.
Wat ik nu heb gedaan is scherpstelstand op AF-C zetten en dan in het menu bij bediening de AE-L/AF-L knop op AF-ON gezet.

Als ik nu op een willekeurig onderwerp focus met het middelste focuspunt in de zoeker door op de BBF knop te drukken focust ie netjes en kan ik afdrukken.
Maar als ik nu recompose, en dus de BBF knop loslaat na het eerste scherpstellen, vindt de camera het onderwerp miet meer in focus en weigert ie af te drukken.
Hoe los ik dit op?
Onder settings AF-C Priority Selector op release zetten.

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@TimmieN - standaard staat je camera op "focus priority" - hij maakt alleen een foto als er een object in focus is. Bij recompose verleg je soms je focuspunt, en daardoor "denkt" de camera dat hij geen scherpe foto maken kan - dus vertikt'ie het. Om BBF te laten werken moet je in het instelmenu "release priority" in plaats van "focus priority" kiezen.
(@Zymotic: you beat me to it :) ))

@Tuintje: als je de BBF-knop de hele tijd met je duim ingedrukt houdt blijft de camera - immers ingesteld op Af-c - focussen. De truc is nu juist dat je (na eventueel je focuspunt te hebben gekozen) scherpstelt door op de BBF-knop te drukken. Dan je duim los - want je hebt scherpgesteld - en de rest van de afdrukroutine door.

@Ventieldopje: zo heel weinig spannend is BBF blijkbaar toch niet ;) ?

[ Voor 3% gewijzigd door bobcom op 19-01-2016 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

bobcom schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 22:08:
@TimmieN - standaard staat je camera op "focus priority" - hij maakt alleen een foto als er een object in focus is. Bij recompose verleg je soms je focuspunt, en daardoor "denkt" de camera dat hij geen scherpe foto maken kan - dus vertikt'ie het. Om BBF te laten werken moet je in het instelmenu "shutter priority" in plaats van "focus priority" kiezen.

@Tuintje: als je de BBF-knop de hele tijd met je duim ingedrukt houdt blijft de camera - immers ingesteld op Af-c - focussen. De truc is nu juist dat je (na eventueel je focuspunt te hebben gekozen) scherpstelt door op de BBF-knop te drukken. Dan je duim los - want je hebt scherpgesteld - en de rest van de afdrukroutine door.

@Ventieldopje: zo heel weinig spannend is BBF blijkbaar toch niet ;) ?
Wat ik daar mee bedoel is dat er maar een manier is om het te doen, ook in bovenstaande gevallen. Iedereen die hier zijn ervaringen deelt hoe die gene het doet zijn het zelfde. Vind ik nou niet bepaald spannend ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op zondag 10 januari 2016 @ 00:50:
[...]
Omdat iedereen gewend is met een camera dat half indrukken focussen is en helemaal indrukken een foto maken is. Daarom heb ik het ook zo staan, voor als ik iemand anders een foto laat maken met mijn camera (mits er een AF lens op zit ;) ).
Leuk topic dit.

Ik denk dat dit eerder een standaard is, om ervoor te zorgen dat je (bijna) altijd gegarandeerd scherpe foto's krijgt, omdat het focussen dan logischerwijs een stap eerder dan het afdrukken plaatsvindt.

Als ik het goed begrijp, zet je de focus dus even vast met een andere knop (gescheiden van het afdrukken) en kun je meerdere malen bursten in dezelfde focus-positie? Brengt dat niet gelijk het nadeel met zich mee, dat als je ook maar even beweegt, je focus vervaagt en de volgende foto's dus onscherp zijn?
Als je de focus steeds mee laat scherp stellen, dan is het voordeel dus dat je sneller kunt schieten, omdat je niet over de drempel heen moet van 'half de knop indrukken', maar met de lock telkens de focus vasthoudt, terwijl je blijft bursten? Is dit niet slecht voor je autofocus eigenlijk, raakt deze niet oververhit ofzo? Ik kan mij indenken dat bij een x-aantal clicks je dslr-spiegel wel aardig versleten is (het omklapmechanisme), maar geldt dit ook niet voor het autofocus/zoom motortje in je lens?

Ik ben zelf nog even afwachtend wat Nikon nog voor nieuws brengt, nu in het begin van 2016- maar neig er sterk naar een D3300 te kopen, die BBF zou ik ook instellen denk ik, het lijkt wel handig als ik het zo lees. :)

(Recomposen=herfocussen?) ben nog een redelijke DSLR-n00b

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2016 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet hoe het werkt, maar het werkt naar mijn idee wat onhandig omdat ik eerder de de ontspanknop half indrukte en bijvoorbeeld dan ook nog kon spelen met het diafragma. Nu moet ik dat van te voren instellen. Nu ja, het zal gewenning zijn voor mij is het nog wat ongemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 00:22:
Ik weet hoe het werkt, maar het werkt naar mijn idee wat onhandig omdat ik eerder de de ontspanknop half indrukte en bijvoorbeeld dan ook nog kon spelen met het diafragma. Nu moet ik dat van te voren instellen. Nu ja, het zal gewenning zijn voor mij is het nog wat ongemakkelijk.
Je kan toch alsnog gewoon het diafragma aanpassen? :? Laat de knop even los, diafragma aanpassen en hop knop weer in als je wil focussen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat klopt ook, maar ik vind het iets omslachtiger dan hoe ik het anders deed. Het is gewenning, een beetje ongemakkelijk nog. Maar erger vind ik dat ik sommige foto's heb moeten weggooien die onscherp waren. Nu heb ik daar geen duidelijke oorzaak voor, maar het waren er dit keer wel erg veel die out of focus waren. De tijd zal het leren, ik geef nog niet op want ik zie ook de voordelen ervan in, maar het is nog wat ongemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
Inmiddels heb ik Brain Focus update 2.0 geïnstalleerd en nu wil mijn wijsvinger niet meer focussen. :-) Het omschakelen ging sneller dan ik dacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Zie Tuintje, all it takes is a brain firmware upgrade :Y)

Once you go back (button focus), you never go back. ofzo. :X

[ Voor 35% gewijzigd door Ventieldopje op 20-01-2016 14:29 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die is gewoon fout...lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 23:14:
[...]

Leuk topic dit.

Ik denk dat dit eerder een standaard is, om ervoor te zorgen dat je (bijna) altijd gegarandeerd scherpe foto's krijgt, omdat het focussen dan logischerwijs een stap eerder dan het afdrukken plaatsvindt.

Als ik het goed begrijp, zet je de focus dus even vast met een andere knop (gescheiden van het afdrukken) en kun je meerdere malen bursten in dezelfde focus-positie? Brengt dat niet gelijk het nadeel met zich mee, dat als je ook maar even beweegt, je focus vervaagt en de volgende foto's dus onscherp zijn?
Als je de focus steeds mee laat scherp stellen, dan is het voordeel dus dat je sneller kunt schieten, omdat je niet over de drempel heen moet van 'half de knop indrukken', maar met de lock telkens de focus vasthoudt, terwijl je blijft bursten? Is dit niet slecht voor je autofocus eigenlijk, raakt deze niet oververhit ofzo? Ik kan mij indenken dat bij een x-aantal clicks je dslr-spiegel wel aardig versleten is (het omklapmechanisme), maar geldt dit ook niet voor het autofocus/zoom motortje in je lens?

Ik ben zelf nog even afwachtend wat Nikon nog voor nieuws brengt, nu in het begin van 2016- maar neig er sterk naar een D3300 te kopen, die BBF zou ik ook instellen denk ik, het lijkt wel handig als ik het zo lees. :)

(Recomposen=herfocussen?) ben nog een redelijke DSLR-n00b
Focus-recompose is een techniek om te focussen met een beperkt aantal focus punten (in veel gevallen maar één). Lang verhaal om hier alle voor- en nadelen op te noemen maar er zijn genoeg artikelen geschreven die dit helemaal uitkauwen.

De naam zegt het eigenlijk al, focus met bijv. je middelste focus punt en wanneer je focus bereik hebt maak je je compositie pas en beweeg je dus je camera om een mooie compositie te maken. Hierbij is de truuk om het focus vlak niet te laten bewegen (naar voor of achter) om zo je onderwerp wel in focus te houden. Dit vergt best veel oefening en is met een kleine scherpte-diepte (snelle vaste lenzen zoals een 50mm op f/1.8) en zonder speciaal matglas in je camera vaak erg lastig te doen, zeker als je er geen ervaring mee hebt.

Maar zoals ik al zei, het kan de moeite waard zijn soms om te gebruiken bijv. bij schemer als alleen je middelste focus punt het nog maar goed doet en je toch een mooie compositie wil maken.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ventieldopje; aha OK, een soort special effect. Bedankt voor de uiteg en zal mij erin verdiepen. Ik ga ook even zoeken naar foto's met dit effect. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Het is geen special effect. Het is gewoon met doorgaans het middelste punt (want dat werkt het beste) scherpstellen en daarna je camera richten zodat je onderwerp op de gewenste plek in het beeld staat (meestal is dat niet in het midden) en dan pas je foto maken.

In plaats daarvan kan je ook gewoon een focuspunt nemen wat op de juiste plek zit. Maar zeker op camera's met weinig focus punten, of waar de buitenste focuspunten niet goed genoeg werken, is dat niet altijd een optie.

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 20-01-2016 17:02 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ventieldopje schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 16:47:
[...]
De naam zegt het eigenlijk al, focus met bijv. je middelste focus punt en wanneer je focus bereik hebt maak je je compositie pas en beweeg je dus je camera om een mooie compositie te maken. Hierbij is de truuk om het focus vlak niet te laten bewegen (naar voor of achter) om zo je onderwerp wel in focus te houden. Dit vergt best veel oefening en is met een kleine scherpte-diepte (snelle vaste lenzen zoals een 50mm op f/1.8) en zonder speciaal matglas in je camera vaak erg lastig te doen, zeker als je er geen ervaring mee hebt.
En dit hele stukje slaat op mij. Ik doe graag straatfotografie, en al helemaal sinds ik gisteren de Sigma 30mm 1.4 heb uitgeprobeerd. Ik heb dus veel bewegende objecten dus die gaan zo out of focus. Daar schuilt het probleem bij mij als ik gebruik maak van BBF: ik heb het niet voldoende onder de knie om out of the box mooi strakke foto's te maken zoals ik dat wel zou kunnen op de oude manier (denk ik). Ik moet dus eigenlijk continu focus gebruiken en afdrukken. Maar ik moet ook de focus op het gezicht zien te leggen. Een hele opgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:13

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ventieldopje schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:36:
[...]

Met c.fn 9 optie 1 (AE Lock / AF) zal de shutter gewoon voor de AE lock zorgen en de AE lock button zal voor AF zorgen.

Zie ook: https://support.usa.canon...page=content&id=ART109373
Ik danku _/-\o_

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 17:02:
[...]

En dit hele stukje slaat op mij. Ik doe graag straatfotografie, en al helemaal sinds ik gisteren de Sigma 30mm 1.4 heb uitgeprobeerd. Ik heb dus veel bewegende objecten dus die gaan zo out of focus. Daar schuilt het probleem bij mij als ik gebruik maak van BBF: ik heb het niet voldoende onder de knie om out of the box mooi strakke foto's te maken zoals ik dat wel zou kunnen op de oude manier (denk ik). Ik moet dus eigenlijk continu focus gebruiken en afdrukken. Maar ik moet ook de focus op het gezicht zien te leggen. Een hele opgave.
Grote DoF gebruiken en desnoods hier en daar handmatig bijsturen. Maar ja, het vergt oefening gewoon, zoals met alles.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Of een focus trap instellen indien mogelijk. Dus zodra het object in focus komt dat de foto genomen wordt.

[ Voor 42% gewijzigd door PdeBie op 20-01-2016 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

PdeBie schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 17:13:
Of een focus trap instellen indien mogelijk. Dus zodra het object in focus komt dat de foto genomen wordt.
Kan bijv. met Magic Lantern maar dit vreet wel stroom en je moet volgens mij LiveView aan houden. Hij bepaald of iets in focus is dan aan de hand van contrast detectie.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

PdeBie schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 17:13:
Bofkont! Volgens mij is de D7000 de laatste Nikon die "focus trap enabled" was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij ook als ik dat zo even snel gegoogled heb. Die vlieger gaat voor mij niet op op de D5200. Maar die tip van een groter DoF neem ik wel mee. Dat gaat ook wat in scherpte schelen denk ik zo. Ik dacht ik fotografeer op f1.4, f2.8 en een mooie onscherpe achtergrond. Ik zal het diafragma wat verkleienen bij bewegende objecten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Bewegingsonscherpte is iets anders dan out of focus-onscherpte. Of je met BBF en recompose nog goed in je scherptezone blijft hangt af van de afstand tot je onderwerp en je diafragma. Een beetje stoeien met DOFmaster doet wonderen: daarin zie je bij welke afstand en diafragma een lens van (bijvoorbeeld) F=30 mm nog een scherpe afbeelding oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Daarbij kan hij ook nog OOF worden als je het onderwerp schuin van boven/onderen neemt. De focal plane is een plat vlak, kantel je dus iets naar voren kan het zijn dat iemands tenen en oren scherp zijn in plaats van tenen en puntje van iemands neus ;)

Dan heb je ook nog lenzen die niet zo geweldig scherp zijn aan de rand, maar dat heeft weinig met focus recompose of BBF te maken.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-09 22:58

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 17:25:
Volgens mij ook als ik dat zo even snel gegoogled heb. Die vlieger gaat voor mij niet op op de D5200. Maar die tip van een groter DoF neem ik wel mee. Dat gaat ook wat in scherpte schelen denk ik zo. Ik dacht ik fotografeer op f1.4, f2.8 en een mooie onscherpe achtergrond. Ik zal het diafragma wat verkleienen bij bewegende objecten.
Ik begrijp niet waarom jij je om laat praten naar BBF :?
Blijkbaar werkt het niet voor jou. Wat is dan het voordeel voor jou?
Een kleine DoF is juist mooi. Zeker ook voor straatfotografie omdat je snel met een drukke achtergrond zit.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Vishari Beduk schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 20:20:
[...]

Een kleine DoF is juist mooi. Zeker ook voor straatfotografie omdat je snel met een drukke achtergrond zit.
Om praten? Het kan toch geen kwaad om het eens te proberen? Om dan meteen op te geven is ook zo wat, het vergt best wat gewenning en oefening. Mocht het gewoon niet werken voor je dan zet je de instelling toch zo weer terug.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vishari Beduk schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 20:20:
[...]

Ik snap helemaal wat je bedoelt, maar ompraten laat ik mij zeker niet. Dit topic was mij niet bekend en ik ben er zelf over begonnen in een ander topic. Ik werd door Ventieldopje op dit topic gewezen om het andere topic clean te houden.

Maar dit kan mijn ervaring met fotografie zeker beinvloeden op een positieve manier. Het gebruik van de BBF is misschien niet de ideale manier voor mij, of voor straatfotografie, maar het is zeker een manier die toegepast kan worden. Daarnaast sta ik altijd open om iets nieuws te leren, en opgeven doe ik niet snel.

Het is gewenning, het is nu wat ongemakkelijk maar ik heb de 30mm net drie dagen waarvan één dag gebruikt. Ik zie absoluut de voordelen er van in en ga het gewoon een tijdje proberen. Ik kan er om eerlijk te zijn geen oordeel over geven na één dag fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:40
Ik snap niet hoe BBF niet kan helpen.
Of beter gezegd. Hoe dat een bepaalde fotografie onmogelijk maakt.

Ook met BBF kun je die knop toch constant inhouden als je constant focus wilt?

Ik heb dat echt in de eerste weken ooit aangepast en zou niet meer terug kunnen.

Voor de mensen die zich nog steeds afvragen wat het nut is.
1 voorbeeld.

Stel je wacht tot een vogeltje gaat zitten.
Vogeltje komt, maar met de rug. Je drukt wel alvast half in voor de focus. Vervolgens moet je je vinger erop houden tot het vogeltje gaat draaien.
Laat je de knop echter los, om welke reden dan ook, en wilt dan snel de shot maken.
Haha. Succes. Camera zal eerst weer gaan focussen. Tot overmaat van ramp wordt ook nog even dat takje 5mtr verder op gekozen als focuspunt.

Gebruik je de knop achterop, hoef je maar 1x te focussen en kunt gewoon wachten.
Hoeft niks vast te houden en kunt afdrukken wanneer je wilt. Zonder bang te zijn voor een re-focus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zat weer eens in het verkeerde topic...sorry.I quote mijzelf even voor het gemak.
Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2016 @ 02:30:
Ik ben nu al een tijdje aan het fotograferen met de instelling back button focus, en ik heb nog niet eerder zoveel onscherpe foto's gehad. Foto's die ik op de normale manier scherp had zijn nu vaker onscherp dan scherp. Ik focus met de bbf en druk af. Of moet ik heel eventjes wachten en dan afdrukken? Het is niet wennen. Ik weet wat ik doe en denk niet meer aan de oude manier. Ik fotografeer veel tussen f1.4 en f4.0 met de Sigma 30mm (erg fijne lens).

Ik vind het bijzonder jammer want ik had graag een paar goede foto's gehad met voor mijn dochtertje waar ze een knuffel krijgt van Megamindy (de echte). Iemand een idee wat ik beter kan doen, verbeteren?

(Gisteren naar Wildlands in Emmen geweest. Veel foto's gemaakt. Zal morgen eens kijken hoe die zijn geworden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Misschien iets te heftig op de sluiterknop gedrukt, omdat je hem nu volledig in drukt i.p.v. eerst half om te focussen en dan nog een keer half om af te drukken? Hierdoor misschien wat bewegingsonscherpte ontstaan?

Iets anders kan ik mij niet bedenken. Het is niet zo dat de camera ineens anders focussed als je over gaat op BBF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutje!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
PdeBie schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:07:
Misschien iets te heftig op de sluiterknop gedrukt, omdat je hem nu volledig in drukt i.p.v. eerst half om te focussen en dan nog een keer half om af te drukken? Hierdoor misschien wat bewegingsonscherpte ontstaan?

Iets anders kan ik mij niet bedenken. Het is niet zo dat de camera ineens anders focussed als je over gaat op BBF.
Het is wel zo dat als je One-Shot AF gebruikt er tijd kan zitten tussen het focussen en afdrukken, als de afstand tot het object in tussentijd verandert kan dat een onscherpe foto opleveren. Met sluiterknop kan dat ook natuurlijk, maar daarbij is het makkelijker om beide heel snel achter elkaar te doen, namelijk gewoon de sluiterknop vol indrukken.

Als dat de oorzaak is kan je proberen om bijvoorbeeld AI Servo AF op de AF-lock knop te zetten en One-Shot AF op de AE-lock. Dan kan je kiezen afhankelijk van hoe beweeglijk het onderwerp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-09 22:58

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2016 @ 02:30:
Ik ben nu al een tijdje aan het fotograferen met de instelling back focus button, en ik heb nog niet eerder zoveel onscherpe foto's gehad. Foto's die ik op de normale manier scherp had zijn nu vaker onscherp dan scherp. Ik focus met de bfb en druk af. Of moet ik heel eventjes wachten en dan afdrukken? Het is niet wennen. Ik weet wat ik doe en denk niet meer aan de oude manier. Ik fotografeer veel tussen f1.4 en f4.0 met de Sigma 30mm (erg fijne lens).

Ik vind het bijzonder jammer want ik had graag een paar goede foto's gehad met voor mijn dochtertje waar ze een knuffel krijgt van Megamindy (de echte). Iemand een idee wat ik beter kan doen, verbeteren?

(Gisteren naar Wildlands in Emmen geweest. Veel foto's gemaakt. Zal morgen eens kijken hoe die zijn geworden.)
Jij hebt een D5200 toch? Al ben ik van mening dat de D5200 in het sub 750 euro segment momenteel verreweg de beste koop is, is de camera natuurlijk niet perfect. O-)

Afbeeldingslocatie: http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/Tweakers/P1000775C_zpsxebgbzve.jpg
Die button zit verdiept en op een schuin vlak. En is daarom gewoon lastig in te drukken.

Afbeeldingslocatie: http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/Tweakers/P1000777C_zpsywxy3lbg.jpg
Grotere camera's hebben een vlakke achterkant waar die button echt uitsteekt. En daarom veel makkelijker in te drukken.

Daarnaast kan het ook handig zijn om dit verhaal eens te lezen: http://www.dpreview.com/forums/thread/3482589

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PdeBie schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:07:

Ik heb niet de grootste handen maar kan vrij gemakkelijk bij de BBF knop op de D5200. Daar zit het probleem niet volgens mij. Ik denk zoals Rutje! zegt er een beetje tijd tussen het focussen en afdrukken moet zitten. Ik kan het niet anders bedenken. Wat ik wel een nadeel vindt, is dat als ik snel achter elkaar een foto wil maken en bijvoorbeeld opnieuw focus, ik niet kan focussen omdat mijn BBF ook een vergrendelknopje is (zie foto hierboven van de D5200). Ik moet dus ergens het menu in om foto preview (of hoe het ook heet) uit te zetten.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik ook scherpe foto's maak.
Vishari Beduk schreef op maandag 21 maart 2016 @ 20:02:
[...]

Jij hebt een D5200 toch? Al ben ik van mening dat de D5200 in het sub 750 euro segment momenteel verreweg de beste koop is, is de camera natuurlijk niet perfect. O-)

[afbeelding]
Die button zit verdiept en op een schuin vlak. En is daarom gewoon lastig in te drukken.

[afbeelding]
Grotere camera's hebben een vlakke achterkant waar die button echt uitsteekt. En daarom veel makkelijker in te drukken.

Daarnaast kan het ook handig zijn om dit verhaal eens te lezen: http://www.dpreview.com/forums/thread/3482589
Ze hadden bij Nikon beter die play knop kunnen gebruiken voor BBF. Die zit er zoveel beter voor. Helaas :( Je link ga ik zeker even doorlezen. Misschien word ik er wijzjer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 00:23:
Ik denk zoals Rutje! zegt er een beetje tijd tussen het focussen en afdrukken moet zitten.
Dat was voor mij de reden weer van BBF af te stappen, het lukte me maar niet om een fatsoenlijke keeper-rate te halen. Veel van de genoemde voordelen kun je ook op een andere manier bereiken, bijvoorbeeld voor focus/recompose kun je de normale focus-knop half ingedrukt houden en voor de exposure kun je de BB ook voor zijn originele doel gebruiken (AE lock).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat ik er ook vanaf stap. Ik heb teveel foto's die onscherp zijn. Ik snap de voordelen wel maar een paar zijn van mij niet van toepassing. Maar nu moet ik weer even uitvogelen hoe ik dat ook alweer deed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Paul schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 11:12:
[...]
Dat was voor mij de reden weer van BBF af te stappen, het lukte me maar niet om een fatsoenlijke keeper-rate te halen. Veel van de genoemde voordelen kun je ook op een andere manier bereiken, bijvoorbeeld voor focus/recompose kun je de normale focus-knop half ingedrukt houden en voor de exposure kun je de BB ook voor zijn originele doel gebruiken (AE lock).
Dat is waarom het alleen bij grotere bodies echt makkelijk werkt die een dedicated AF-on knop hebben. Trouwens heb je ook met half ingedrukt houden te maken met de zelfde delay en heb je zelfs grote kans dat je onbedoeld opnieuw focust als je de knop per ongeluk los laat.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Ventieldopje schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 14:27:
Trouwens heb je ook met half ingedrukt houden te maken met de zelfde delay en heb je zelfs grote kans dat je onbedoeld opnieuw focust als je de knop per ongeluk los laat.
True, maar dan kun je kiezen of je focus/recompose doet, in plaats van dat je settings je dwingen het iedere keer te doen. Het staat je natuurlijk vrij niet te recomposen, maar je hebt wel twee knopjes :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutje!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Paul schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 14:54:
[...]
True, maar dan kun je kiezen of je focus/recompose doet, in plaats van dat je settings je dwingen het iedere keer te doen. Het staat je natuurlijk vrij niet te recomposen, maar je hebt wel twee knopjes :)
Daarom kan je, als je body het toestaat, twee back-buttons inzetten. Bijvoorbeeld één gekoppeld aan AI Servo AF (continu) en de andere One-Shot AF (enkele). Als je dan niet wilt 'recomposen' maar gelijk een foto nemen druk je van te voren de AI Servo in, en neem je de foto wanneer je wilt, altijd scherp.

Dat is voor mij ook de grootste meerwaarde, dat je continue en enkele focus kan gebruiken zonder met je instellingen te rommelen, enkel een ander knopje indrukken.

Neem bijvoorbeeld een vogel die stil zit, dan wil ik graag enkele focus (die je eventueel een paar keer indrukt totdat je tevreden bent). Ik heb die enkele focus gekoppeld aan een profiel met spot-focus voor het middelste punt zodat je echt op bijvoorbeeld een oog kan focussen. Dat gebruik ik als je de tijd hebt en er weinig actie is.

Vliegt die vogel opeens weg, dan focus ik met het knopje ernaast en schakelt de camera over op continue focus, waarbij er meerdere punten gebruikt worden en andere instellingen gericht op actie.

Met enkel de ontspanknop te gebruiken kan je nooit zo snel wisselen tussen verschillende scenario's.

Het hangt natuurlijk af van het type fotografie wat je doet, en of de gebruikte body het prettig allemaal ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb in het menu van de D5200 AE/AF vergrendeling weer aangezet. AF-C prio staat op ontspannen en AF-S i.p.v. AF-C. Ik denk dat ik het wel ooit weer ga gebruiken maar dan wel op een andere body met een dedicated knop. Mijn fotografie ligt voornamelijk bij macro-, landschaps- en straatfotografie. Bij die laatste kan ik het begrijpen dat het makkelijk wisselen is tussen verschillende opties met een druk op de knop. Ik vbind het op de D5200 niet lekker werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Wat is het nut van BBF met AF-S? In feite wordt je AF-C een soort AF-S door BBF: zodra / -lang je de AF-L indrukt stelt je camera scherp, en die scherpstelling houdt'ie vast zodra je loslaat.

Daarbij heb je de keus uit alle scherpstelmodi van AF-C: single point, groep, 3d enz. De ontspanknop is alleen nog maar voor het meten en afdrukken. Eventueel pas je na de meting je compositie nog wat aan (en stel je nog een keertje scherp), en daarna doe je klik.Als je de meting wilt vasthouden doe je de recompose met halfingedrukte sluiterknop (als je geen aparte AE-L hebt).

In het voorbeeld van @Rutje!: als het vogeltje stil zit kan je met een groep focuspunten met AF-C (bijv AF-C 9) op het oogje scherp stellen - het oogjesfocuspunt blijft geselecteerd zolang het kopje niet beweegt, en zonodig neemt een ander focuspunt het over.

Zelfde scenario in feite voor als het beestje niet zo stil zit: zolang je je BBF-knop ingedrukt houdt blijft een van je geselecteerde focuspunten zoeken, en als'ie lockt licht hij op en kun je afdrukken. Da's tenminst zoals ik het heb begrepen, but correct me if I'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren de proef op de som genomen, vandaag weer want ik maakte wat foto's van mijn Blackberry Z10 die de verkoop ingaat. Focus op de telefoon met scherm uit: prima. Omdat ik dezelfde afstand aanhoud een volgende foto gemaakt: ruk en niet scherp. En dat heb ik wel vaker. Nu weer terug naar de andere manier: nergens last van en foto's zijn weer scherp.

Ik geloof best dat je alles onder duim bereik hebt met BBD maar als het niet werkt en het lukt niet dan houdt het wel een keer op. Ik heb het nu een paar maanden zo gedaan en ik mis te veel foto's die anders scherp zijn. Dat vind ik zonde en dan id de BBF niet de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:23

Stoney3K

Flatsehats!

PdeBie schreef op maandag 11 januari 2016 @ 08:04:
Nu heb ik de focus gescheiden van het daadwerkelijk nemen van de foto. Ik heb de camera in af-c mode staan, oftewel continues auto-focus. Enige wat je dan nog mist is het biepje als je in focus bent, maar daar stoor ik mij niet aan.
Wat ook een enorm voordeel is (als je tenminste je ogen gebruikt): Als de camera zijn focus net zou missen, dan blokkeert ie niet op het moment dat je afdrukt. Als je AF op de ontspanknop hebt staan dan maken de meeste camera's geen foto als de camera vindt dat ie niet in focus is.

Dat is natuurlijk niet echt handig als je maar één kans hebt om raak te schieten, MF-lenzen gebruikt of flink afgestopt werkt zodat je DoF redelijk groot is en je er zonder problemen de nodige centimeters naast kan focussen.

In principe wil ik dat een camera hoe dan ook een foto maakt als ik de ontspanknop indruk en niet voor mij gaat bepalen of een foto wel of niet 'goed is' en dus op de geheugenkaart mag komen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat kan je doorgaans ook gewoon instellen, dat hij niet blokkeert bij gebrek aan focus lock. Althans bij alle Nikon DSLRs die ik tot nu toe gebruikt heb kon dat.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:55
Bij de higher end bodies kan het inderdaad, dan kun je (voor zowel AF-S als AF-C modi) kiezen tussen Focus priority, release priority, en een soort combi die de sluiter maximaal x aantal miliseconden vertraagt om nog net even te kunnen focusen.

Ik heb 'm zelf eigenlijk altijd op die middelste staan of op release priority. Niets is irritanter dan een stuk apparatuur wat denkt het beter te weten dan ikzelf en dus geen foto maakt :+

Ik schiet trouwens ook eigenlijk altijd AF-C, maar sommige lenzen (vooral Sigma's) hebben de neiging om dan een beetje te gaan "ratelen" omdat de focus steeds aan het corrigeren is. Verder werkt het erg lekker, ik weet hoe snel m'n lenzen focusen en voel/zie als de focus klaar is, en als er onverhoopt toch iets gaat bewegen hou ik de knop gewoon wat langer ingedrukt. Lekker makkelijk.

[ Voor 31% gewijzigd door citruspers op 23-03-2016 11:18 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-09 13:21
PdeBie schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:44:
Dank u voor de aanvulling Ventieldopje :)

Bij mijn D7000 kan ik ook zoiets instellen inderdaad. Ideaal!

http://www.digital-photog...tter-release-button-ae-l/

Mijn instellingen en werkwijze:

Preview button = spot metering
Meet licht, pas sluitertijd/ISO/diafragma aan en zet vast met shutter half ingedrukt.

AE/AF lock = Back Button Focus
Bepaal focus en recompose.

Shutter compleet indrukken om foto te maken.
Beetje een oude post, maar wil je hier voor bedanken! Wist niet dat dit zo mogelijk was, heb het zojuist ingesteld en lijkt me echt ideaal om buiten de focus middels BBF ook nog eens volledige controle over de belichting te krijgen!

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Orion84 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 10:37:
Dat kan je doorgaans ook gewoon instellen, dat hij niet blokkeert bij gebrek aan focus lock. Althans bij alle Nikon DSLRs die ik tot nu toe gebruikt heb kon dat.
citruspers schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 11:16:
Bij de higher end bodies kan het inderdaad, dan kun je (voor zowel AF-S als AF-C modi) kiezen tussen Focus priority, release priority, en een soort combi die de sluiter maximaal x aantal miliseconden vertraagt om nog net even te kunnen focusen.

Ik heb 'm zelf eigenlijk altijd op die middelste staan of op release priority. Niets is irritanter dan een stuk apparatuur wat denkt het beter te weten dan ikzelf en dus geen foto maakt :+

Ik schiet trouwens ook eigenlijk altijd AF-C, maar sommige lenzen (vooral Sigma's) hebben de neiging om dan een beetje te gaan "ratelen" omdat de focus steeds aan het corrigeren is. Verder werkt het erg lekker, ik weet hoe snel m'n lenzen focusen en voel/zie als de focus klaar is, en als er onverhoopt toch iets gaat bewegen hou ik de knop gewoon wat langer ingedrukt. Lekker makkelijk.
Bij high-end Canon bodies kan het inderdaad ook en heb je zelfs nog meerdere gradaties waaruit je kan kiezen :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Tiwazz schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 22:29:
[...]

Beetje een oude post, maar wil je hier voor bedanken! Wist niet dat dit zo mogelijk was, heb het zojuist ingesteld en lijkt me echt ideaal om buiten de focus middels BBF ook nog eens volledige controle over de belichting te krijgen!
Succes. Het is even wennen qua volgorde, maar zodra je het onder de knie krijgt kan je ook hiermee razendsnel je belichting en compositie bepalen.
Pagina: 1 2 Laatste