Ik heb sinds kort het begrip back-button-focus pas goed begrepen. Ik zag die kreet wel vaak langs komen op diverse fora maar het voordeel is nooit goed tot me doorgedrongen. Het komt er op neer dat je de AF functie van de ontspanknop uitschakelt (het half indrukken) en een (AF) knop op de achterzijde van de camera gebruikt voor het scherpstellen. Vandaar de naam back-button-focus. In combinatie met continue focussing ontstaat enorm veel gebruiksgemak.
Wat je op je camera verandert:
1. AF bij half indrukken van de ontspanknop uit zetten
2. Functie AF knop op AF activeren zetten
3. De AF schakelaar op AF.C zetten
Focussen doe je dan met je duim. Niet meer met je wijsvinger. AF toets ingedrukt houden is dan continue focus, los laten is dan single focus. Ook voor handmatige focus hoef ik niet meer om te schakelen. Althans, bij mijn Pentax lenzen.
Nu moet ik nog één knop omschakelen maar die zit in mijn bovenkamer en staat al ruim 25 jaar op wijsvinger-AF. Die moet nog omgezet worden naar duim-AF.
Bovenstaande geldt voor mijn Pentax K20D dus bij andere camera's kan het anders zijn.
Graag dit topic aanvullen met ervaringen en tips voor de andere merken.
Er zijn veel filmpjes op YouTube en artikelen op andere fora.
Een duidelijk verhaal vind je op: http://tinyurl.com/Back-Button-Focus
Aanvullingen:
Bij sommige camera's weigert de camera een opname te maken als de AF niet is gedetecteerd. Dan moet je in het instelmenu "release priority" in plaats van "focus priority" kiezen.
Wat je op je camera verandert:
1. AF bij half indrukken van de ontspanknop uit zetten
2. Functie AF knop op AF activeren zetten
3. De AF schakelaar op AF.C zetten
Focussen doe je dan met je duim. Niet meer met je wijsvinger. AF toets ingedrukt houden is dan continue focus, los laten is dan single focus. Ook voor handmatige focus hoef ik niet meer om te schakelen. Althans, bij mijn Pentax lenzen.
Nu moet ik nog één knop omschakelen maar die zit in mijn bovenkamer en staat al ruim 25 jaar op wijsvinger-AF. Die moet nog omgezet worden naar duim-AF.
Bovenstaande geldt voor mijn Pentax K20D dus bij andere camera's kan het anders zijn.
Graag dit topic aanvullen met ervaringen en tips voor de andere merken.
Er zijn veel filmpjes op YouTube en artikelen op andere fora.
Een duidelijk verhaal vind je op: http://tinyurl.com/Back-Button-Focus
Aanvullingen:
Bij sommige camera's weigert de camera een opname te maken als de AF niet is gedetecteerd. Dan moet je in het instelmenu "release priority" in plaats van "focus priority" kiezen.
[ Voor 11% gewijzigd door Yahrr op 20-01-2016 11:28 ]
Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa