Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ventieldopje schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:29:
[...]

Auw? :+ Ik hoop dat dat een typo is! Zou het zéker niet aanraden je sensor met een lenspen te doen.
Nee is geen typo. Met sensor bedoel ik het stukje glas voor de sensor. Is van glas dus ik zie niet waarom een lenspen niet zou werken :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Omdat een lenspen carbon gebruikt, die deeltjes raken los en komen dus ook in je sensor. Nou weet ik niet of dat echt kwaad kan maar lekker lijkt het mij niet. Bovendien kun je met zo'n lenspen lijkt mij niet echt goed zien wat je doet.

Voor sensors heb je gewoon van die sensor swabs voor, die zijn er niet voor niks :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-09 20:57
PdeBie schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:02:
Misschien ligt die nog onder de toonbank O-)

Maar goed om te horen dat de service nog hetzelfde is. Zijn het nog steeds dezelfde jongens ook? (Ga uit van wel)
Ik dacht er wel een te herkennen, maar ik ben vrij slecht met gezichten...

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-09 11:29
Tnx allen,we gaat het eens uitzoeken wat het beste in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ventieldopje schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:56:
Omdat een lenspen carbon gebruikt, die deeltjes raken los en komen dus ook in je sensor. Nou weet ik niet of dat echt kwaad kan maar lekker lijkt het mij niet. Bovendien kun je met zo'n lenspen lijkt mij niet echt goed zien wat je doet.

Voor sensors heb je gewoon van die sensor swabs voor, die zijn er niet voor niks :)
Ah op die manier, ik zal eens kijken of ik binnenkort weer nieuwe reinigspullen en zon setje sensorswabs ga kopen van amazon, mijn lenspen is ook alweer kapot (dont ask :+)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Tip: Eyelead Sensor Stick. Erg fijn in het gebruik! :)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

mrc4nl schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:59:
[...]

Ah op die manier, ik zal eens kijken of ik binnenkort weer nieuwe reinigspullen en zon setje sensorswabs ga kopen van amazon, mijn lenspen is ook alweer kapot (dont ask :+)
:+ :X

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Sensor cleaning swabs en bijbehorende vloeistof is echt de enige weg om te gaan, om je sensor goed schoon te krijgen. Met een beetje oefenen kan ik het zelfs, dus voor een gemiddelde niet-motorisch gehandicapte tweaker is dit goed te doen. Wel opletten, dat je naar de hoeken toe veegt en nooit vanuit een hoek, want dan loop je grote kans om smeermiddel (ofzo?) vanuit de hoek over je sensor uit te smeren.

edit: Even wat uitleg i.v.m. de "discussie" hieronder. Ik heb soms wat moeite met de fijne motoriek. Met de nodige concentratie en voorzichtigheid lukt het (zelfs) mij om zelf mijn sensoren schoon te krijgen met de juiste swabs en fluid, dus mensen zonder deze beperking zouden volgens mij zeker probleemloos zelf de sensor van hun DSLR kunnen schoonmaken. Dat is wat ik schreef c.q. bedoelde en daar kwam geen humor o.i.d. aan te pas, laat staan dat ik mezelf als het prototype van een nerd zou beschouwen.

[ Voor 38% gewijzigd door Toff op 02-09-2015 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-09 14:50

ötzi

eclecticus

Dat gaat natuurlijk alleen op voor Nikon gebruikers :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:46

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Toff schreef op woensdag 02 september 2015 @ 00:53:
niet-motorisch gehandicapte tweaker
Is dat geen contradictio in terminis? :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pleonasme bedoel je? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nee, vanwege de inverterende 'niet-' bedoel ik daadwerkelijk contradictio in terminis. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan mis ik de tegenstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Gonadan schreef op woensdag 02 september 2015 @ 13:38:
Nee, vanwege de inverterende 'niet-' bedoel ik daadwerkelijk contradictio in terminis. ;)
"niet motorisch gehandicapt". Wat is daar een tegenstelling aan? Je bent het wel, of je bent het niet.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Grappen uitleggen... :F ;)

Een pleonasme is wanneer je een eigenschap met bijvoeglijk naamwoord benadrukt terwijl het al blijkt uit het zelfstandige naamwoord: een motorisch gehandicapte tweaker. Het klassieke beeld van een nerd is dat hij sowieso al motorisch gestoord is en geen zonlicht kan verdragen.

Een contradictio in terminis is wanneer je uit de woorden al kunt opmaken dat de zin feitelijk onmogelijk is: een niet-motorisch gehandicapte tweaker. Dus een tweaker die motorisch in orde is bestaat niet. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Gonadan schreef op woensdag 02 september 2015 @ 15:06:
Grappen uitleggen... :F ;)

Een pleonasme is wanneer je een eigenschap met bijvoeglijk naamwoord benadrukt terwijl het al blijkt uit het zelfstandige naamwoord: een motorisch gehandicapte tweaker. Het klassieke beeld van een nerd is dat hij sowieso al motorisch gestoord is en geen zonlicht kan verdragen.
zijn tweakers spastish dan? geen zonlicht kan ik mij nog voorstellen. maar gebrek aan motoriek :?
die heb je juist nodig voor games ed.

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 02-09-2015 15:09 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Heb je ze wel eens zien sporten op school? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 13:51
Mannen, graag deze discussie over de Nederlandse taal beëindigen

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 09:10
Gonadan schreef op woensdag 02 september 2015 @ 15:09:
Heb je ze wel eens zien sporten op school? :+
Nee, eigenlijk niet. Ik heb ze wel veel ballen zien opvangen met hoofd, edele delen etc ;).

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ja lekker het ene modje vraagt door en de andere kapt het af, gaan jullie dat onderling maar uitzoeken. :+

Er zijn vast FV'ers met kinderen, hebben jullie ook de bevalling of het eindproduct direct vastgelegd? Zo ja, wat heb het gebruikt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 12:31

Barrycade

Through the...

Bevalling niet :N (helaas mijn nicht wel, "leuk" als je een fotoboek in je handen gedrukt krijgt op kraamvisite -O- )

Kinderen dus het resultaat wel.

Gewoon met mijn D50 / D7000 met 17-50 2.8 /16-85 VR.

Bij #1 had ik het geluk dat het dag was, bij de 2e dat de D7000 prima platen op 1600/2200 ISO schiet aangezien die s avonds op de exit knop drukte :p

Dus met een moderne dSLR of ILC met standaard zoom moet het lukken.

Verwijderd

Gonadan schreef op woensdag 02 september 2015 @ 19:51:
Ja lekker het ene modje vraagt door en de andere kapt het af, gaan jullie dat onderling maar uitzoeken. :+

Er zijn vast FV'ers met kinderen, hebben jullie ook de bevalling of het eindproduct direct vastgelegd? Zo ja, wat heb het gebruikt?
Ik heb twee kids, en ja ik heb beide bevallingen op foto staan. Ik heb een compact cameraatje meegenomen, een Sony DSC-HX9V en een Olympus toestelletje just in case. Ik heb bij beide kids gefotografeerd toen de chirurg het mes zette in mijn vrouw :) Beide keren een keizersnede. Interessant om te fotograferen, alleen vond mijn vrouw dat wat minder. Die schreeuwde dat ik aan de andere kant van het doek moest zijn; bij haar dus :)

Ik heb de foto's zelf gemaakt en ik ben blij dat ik het gedaan heb. Zijn toch foto's die je later wilt doorgeven aan je kids. Ik tenminste wel.

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:41
nieuws: Tamron introduceert 35mm f1.8 en 45mm f1.8 met stabilisatie

Zéér benieuwd wat de prijs van de 35mm wordt. :)

• citruspers
In een ander artikel las ik 599$ per lens. Op zich geen slechte prijs.

• PdeBie
Weet je nog waar? Want ik heb meerdere artikelen gelezen en nergens staan prijzen. Zelfs niet op de site van Tamron zelf.

599 is overigens best prijzig denk ik. Ik gok eerder 399, gezien de Tamron 90mm 2.8 SP VC 499 kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

PdeBie schreef op donderdag 03 september 2015 @ 10:50:
Weet je nog waar? Want ik heb meerdere artikelen gelezen en nergens staan prijzen. Zelfs niet op de site van Tamron zelf.

599 is overigens best prijzig denk ik. Ik gok eerder 399, gezien de Tamron 90mm 2.8 SP VC 499 kost.
Preorder bij B&H

http://www.bhphotovideo.c...700_sp_35mm_f_1_8_di.html

deze is van een hogere klasse, met weather sealing en een beter MF mechanisme. En dat mag best wat extra kostten. maarre, is dit niet veel beter om te bespreken in Het algemene Third-Party topic ?

[ Voor 20% gewijzigd door mrc4nl op 03-09-2015 10:54 ]

ora et labora

• PdeBie
Oef.... Dat is wel serieus geld.

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Gonadan schreef op woensdag 02 september 2015 @ 19:51:
Eindproduct wel ja. Zijn momenten die je daarna nooit meer terug ziet, het wegen, de moederkoek etc. Ik denk dat je spijt krijgt als je het niet doet

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• Gonadan

Gonadan

@degenen die mijn vraag beantwoordden: Dank.

Overal lees ik inderdaad de tip om gewoon een camera mee te nemen en het vast te leggen. Dat schijnt normaal te zijn en je krijgt spijt als je het niet doet (over bloedige details kan je discussiëren).

Thuis kan je natuurlijk gewoon met je DSLR en flitsert rond rennen, maar in een ziekenhuis lijkt me dat wat minder ideaal. Maar daar is vaak genoeg verlichting om het gewoon op ISO te doen lijkt me? Ik denk dat het inderdaad foto's zijn die je gewoon wilt hebben, niet per se voor in het fotoboek maar in ieder geval voor jezelf. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Gonadan schreef op donderdag 03 september 2015 @ 11:46:

Overal lees ik inderdaad de tip om gewoon een camera mee te nemen en het vast te leggen. Dat schijnt normaal te zijn en je krijgt spijt als je het niet doet (over bloedige details kan je discussiëren).

Thuis kan je natuurlijk gewoon met je DSLR en flitsert rond rennen, maar in een ziekenhuis lijkt me dat wat minder ideaal. Maar daar is vaak genoeg verlichting om het gewoon op ISO te doen lijkt me? Ik denk dat het inderdaad foto's zijn die je gewoon wilt hebben, niet per se voor in het fotoboek maar in ieder geval voor jezelf. :)
Inderdaad gewoon doen. Het is gewoon voor jezelf. Ook kan je naderhand nog beslissen welke foto's je wil behouden.
Je hebt geen flitser nodig. Er is vaak gewoon voldoende licht, en de "actie" is ronduit sloom, dus weinig kans op bewogen foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit eens te denken aan de hand van een filmpje van Matt Granger (hieronder het desbetreffende filmpje). Wat ik eruit opmaak is dat een te hoge ISO waarde de kleurdiepte omlaag kan halen en daarmee creëer je ruis. Op een bepaald moment kom je op een grens aan waarin je zo laag de kleurdiepte ingaat dat de foto niet meer toonbaar is. Er is dus een ondergrens en een bovengrens. Let wel, als ik het goed begrepen heb.

Ik ken de driehoek ISO, F waarde en sluitertijd. Daar kan je mee spelen om ruis te voorkomen of tot een minimum te beperken. En nu zit ik zo te denken, met dxomark als mijn leidraad, wat mijn max ISO mag zijn. Hij staat nu, als ik ISO op automatisch zet, op 6400. Haal ik dxomark erbij dan zit mijn grens op 3200 ISO voordat de kleurdiepte en ruis echt toeneemt.

Klopt dit ook? Is mijn denkwijze juist en moet ik een max ISO instellen op automatisch van zeg 3200ISO om ruis en of kleurdiepte binnen de perken te houden?

Link dxomark voor de D5200: http://www.dxomark.com/Cameras/Nikon/D5200---Measurements

Filmpje Matt:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=MA_8UfySoIQ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Je kunt nog 200 grafiekjes bekijken en 1000 meningen van fotografen afgaan, maar wat jij een acceptabel ruisniveau vindt, bepaal jij zelf. Dat gezegd hebbende: als je de iso op 3200 zet en je hebt daardoor een te lange sluitertijd, is je foto meer mislukt dan op iso6400 en een goede sluitertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 00:18:
Ik zit eens te denken aan de hand van een filmpje van Matt Granger (hieronder het desbetreffende filmpje). Wat ik eruit opmaak is dat een te hoge ISO waarde de kleurdiepte omlaag kan halen en daarmee creëer je ruis. Op een bepaald moment kom je op een grens aan waarin je zo laag de kleurdiepte ingaat dat de foto niet meer toonbaar is. Er is dus een ondergrens en een bovengrens. Let wel, als ik het goed begrepen heb.
Verlies van kleurdiepte is niet zozeer het ergste wat je ziet bij hoge iso's. Het is vooral het verlies vande signaal/ruisverhouding en de dynamic range die de kwaliteit op hoge iso's verminderen.En die grens van goed naar slecht is vaag, de kwaliteit wordt steeds minder.
Ik ken de driehoek ISO, F waarde en sluitertijd. Daar kan je mee spelen om ruis te voorkomen of tot een minimum te beperken. En nu zit ik zo te denken, met dxomark als mijn leidraad, wat mijn max ISO mag zijn. Hij staat nu, als ik ISO op automatisch zet, op 6400. Haal ik dxomark erbij dan zit mijn grens op 3200 ISO voordat de kleurdiepte en ruis echt toeneemt.

Klopt dit ook? Is mijn denkwijze juist en moet ik een max ISO instellen op automatisch van zeg 3200ISO om ruis en of kleurdiepte binnen de perken te houden?
lagere iso= minder ruis en betere dynamic range (ook kleurdiepte maar die is amper relevant)
nu hoef je niet de DXO norm aan te houden, en is puur welke kwaliteit jij voldoende vind, dat kan iso 3200 zijn, of misschien is 4000 ook nog wel goed genoeg. hangt helemaal van de persoon of. of hoeveel ruis jij nog acceptabel vind.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vuistregel is tamelijk simpel. ISO zo laag mogelijk houden, zolang het je niet belemmert om de foto te maken die je wilt maken. :)

/me heeft net in een 'fit of inspiration' z'n website over de kop gegooid... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk, daar kan ik wat mee heren. Ik heb die Tamron lens gekocht maar ben nog niet helemaal tevreden als ik op 300mm fotografeer bij F8. Dat zal ook te maken hebben dat ik moet wennen aan de lens, maar ik had naar mijn mening in sommige foto's veel ruis bij auto ISO. Dat heb ik nu uitgezet en stel handmatig in naar gelang licht en omgeving.

@Wout
Ik vind je een leuke site hebben. Lekker clean en minimalistic. Zo heb ik mijn site ook en ja die heb ik afgelopen jaren diverse malen over de kop gegooid, met uiteindelijk wat ik nu heb alwaar ik zeer tevreden over ben aangezien ik nooit eerder een website gemaakt heb :)

Ik moet ook maar eens wat foto's maken van mijzelf aangezien er maar een handvol heb en ik moet mij nog voorstellen in HK :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-09 17:52

B64

Gonadan schreef op donderdag 03 september 2015 @ 11:46:
'k Zie je vraag eigenlijk nu pas... Ik had de boel wel gewoon meegenomen (mét flitsert, want een KM 7D hield nog niet zo van hoge ISO's). Uiteindelijk belandden we in de OK en daar heb ik de camera met flitser + omnibounce aan een operatie-assistent gegeven die een paar (voor ons) gedenkwaardige platen heeft gemaakt. Niet iets wat je aan de visite laat zien, maar toch.

En achteraf inderdaad een paar mooie portretjes gemaakt van de jonge spruit, gewoon bij daglicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Hee ventieldopje, je staat op dumtert!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/061POVbDJrURQ7386Daki0Zs/full.png

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 01:48:
Kijk, daar kan ik wat mee heren. Ik heb die Tamron lens gekocht maar ben nog niet helemaal tevreden als ik op 300mm fotografeer bij F8.
Net als bij (vrijwel) alle andere telelenzen is zo'n lens op de uitersten nooit mega scherp t.o.v. bijvoorbeeld rond het midden van het bereik. Nikon 70-200 sweetspot ligt ook rond de 135mm. Is altijd even zoeken en proberen met bijvoorbeeld een krant aan de muur om scherpe te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga deze week nog naar de dierentuin in Emmen, dus dat is wel een goed idee om even te doen Patrick. Ik weet dat de Tamron iets wollig op de uitersten, maar ik moet er ook nog wel wat aan wennen. De beeldstabilisatie is wel heel erg goed. Die zet het beeld als het ware stil. Is wel even wennen, maar werkt prettiger dan de stabilisatie van Nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Sowieso is het handig om een pittenzak of iets dergelijks mee te nemen waar je de lens op kan leggen (op een muurtje of iets dergelijks) als je geen statief voor handen hebt. Scheelt ook een hoop trilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

mrc4nl schreef op zondag 06 september 2015 @ 22:01:
Hee ventieldopje, je staat op dumtert!

[afbeelding]
Haha yeh XD Je wil niet weten hoeveel mensen daar mee komen, nooit geweten dat zo veel mensen op Dumpert kijken :+

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Gisteren naar de wereld havendagen geweest, flink wat foto's gemaakt. Erg benieuwd naar het resultaat op de computer. Later vandaag maar eens bekijken :9

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PdeBie schreef op maandag 07 september 2015 @ 13:45:
Sowieso is het handig om een pittenzak of iets dergelijks mee te nemen waar je de lens op kan leggen (op een muurtje of iets dergelijks) als je geen statief voor handen hebt. Scheelt ook een hoop trilling.
Ik heb een statief, maar die is een beetje stuk maar nog wel werkzaam. Ben al weer aan het scharrelen op MP :) Een pittenzak is wel een goed idee/tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:15

Mr Pingu

Professioneel Prutser

YouTube: UV Filters - Do You Need Them Or Not?

UV filter of geen UV-filter, de discussie is eindelijk klaar :)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:59

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 00:39:
De vuistregel is tamelijk simpel. ISO zo laag mogelijk houden, zolang het je niet belemmert om de foto te maken die je wilt maken. :)

/me heeft net in een 'fit of inspiration' z'n website over de kop gegooid... :P
Jep :Y

Had vrijdag in het Louvre m'n schoonzusje tegen me in het harnas omdat ik haar camera op iso 1600 had gezet. "Want dan krijg je ruis!!!!" Ik heel droog terug "Nee bewogen foto's zijn lekker". O-)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Mr Pingu schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:07:
UV filter of geen UV-filter, de discussie is eindelijk klaar :)
Mooi kan kunnen we met de volgende kwestie verder :Wel of geen lenshood? :P

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 08-09-2015 17:09 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Wat is het nadeel van een lenshood?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat je niet van die hippe flares en zo in je foto krijgt. Maar dat is eigenlijk technisch geen argument meer, aangezien je die in Instagram met een filtertje zo weer toevoegt :+

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Universal Creations schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 17:21:
[...]

Wat is het nadeel van een lenshood?
1.Ze zijn groot en nemen veel ruimte in bezit, met name voor uwa lenzen (aka canon soepborden)
2. Super handig met circular polarizers (niet echt he :| )
3. Ook niet echt handig met filter systemen. er is naar mijn weten beststaan geen lenshoods voor Lee filters
4. Je betaald veel te veel als je er een moet vervangen of bent kwijtgeraakt (30 euro voor een stukje plastic ;w )

bonus: .flares kunnen ook heel mooi zijn , het zo jammer zijn als die ontbreken O+

[ Voor 22% gewijzigd door mrc4nl op 08-09-2015 17:33 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ja maar het staat toch stoer al hij er zo groot mogelijk uit ziet? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
mrc4nl schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 17:27:
[...]

1.Ze zijn groot en nemen veel ruimte in bezit, met name voor uwa lenzen (aka canon soepborden)
2. Super handig met circular polarizers (niet echt he :| )
3. Ook niet echt handig met filter systemen. er is naar mijn weten beststaan geen lenshoods voor Lee filters
4. Je betaald veel te veel als je er een moet vervangen of bent kwijtgeraakt (30 euro voor een stukje plastic ;w )

bonus: .flares kunnen ook heel mooi zijn , het zo jammer zijn als die ontbreken O+
1. Geen Canon lenzen gebruiken ;)
2. en 3. Als je filters gebruikt, geen zonnekap op je lens, simpel. Je kunt dan ook geen UV-filter gebruiken (niet aan te raden in verband met vignetting).
4. Nog nooit op Ebay geweest?

[ Voor 5% gewijzigd door Universal Creations op 08-09-2015 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Grote zonnekappen? Waar?

85L & Panasonic GM5

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Het zijn wel altijd de lumixen die het slachtoffer zijn hè :P

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BobDb2MCYAAjsUg.jpg

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allemensen... daarmee kan je een oorlog winnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 19:16:
Allemensen... daarmee kan je een oorlog winnen :+
Waarmee?
Mijn gf3 of Orion zijn 200-400? :+

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Universal Creations schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 17:43:
[...]

1. Geen Canon lenzen gebruiken ;)
2. en 3. Als je filters gebruikt, geen zonnekap op je lens, simpel. Je kunt dan ook geen UV-filter gebruiken (niet aan te raden in verband met vignetting).
4. Nog nooit op Ebay geweest?
Vignetting op uwa door filters is echt zo 1998 ofzo. Ik heb 99,9% van de tijd een Pola op mijn uwa en echt geen vignetting erdoor.

De soepkom zonnekappen zijn ook niet om de zon tegen te houden maar om te zorgen dat je vingers of objecten vlak naast je lens niet per ongeluk in beeld komen :+

[ Voor 14% gewijzigd door sapphire op 08-09-2015 20:48 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
UV filter met Pola gestacked....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ja wie doet dat dan ook :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ja maar hij was toch slim?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrc4nl schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 19:17:
[...]

Waarmee?
Mijn gf3 of Orion zijn 200-400? :+
Die laatste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik zit een beetje met een probleem. Ik ben bijna jarig en in mijn slaapkamer is een groot stuk muur leeg.
Het leek mij een leuk idee om daar een een grote foto op te hangen.

Maarja welke foto?}:|

Architectuur of een panorama van een landschap lijkt mij het leukste.Hoe pakken jullie zoiets aan? kennissen vragen om hulp? of mag ik zelf 4 aandragen en jullie mening vragen?

Ook heb ik leuke panorama met mijn smartphone geschoten, maar de pixel peeper in mij zegt dat ik dat ècht niet kan maken.

[ Voor 17% gewijzigd door mrc4nl op 08-09-2015 23:09 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe groot is het stuk muur wat je tot je beschikking hebt? Dat bepaald toch in enige mate het formaat foto maar ook in welke ligging lijkt mij. Wat mij betreft mag je posten welke vier je ter keuze hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een hele discussie over welke foto bij mrc4nl aan de muur moet lijkt me hier nou niet direct nuttig, het is per slot van rekening zijn muur en het zijn zijn foto's. Kies degene die je het mooist vind en het beste bij de rest van je kamer past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2015 @ 00:10:
Een hele discussie over welke foto bij mrc4nl aan de muur moet lijkt me hier nou niet direct nuttig, het is per slot van rekening zijn muur en het zijn zijn foto's. Kies degene die je het mooist vind en het beste bij de rest van je kamer past.
Of maak er een show/testcase van "muurfoto's" :+ O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu ja, een foto van de foto ben ik dan wel weer benieuwd naar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Maak er een raam in en je ziet elk moment een andere "foto".

This footer is intentionally left blank

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2015 @ 00:37:
Nu ja, een foto van de foto ben ik dan wel weer benieuwd naar :)
dan zul je nog wel even moeten wachten, bij nader inzien vond ik een mikrotik routerboard meer prioriteit hebben

Mochten sommigen het hebben gemist: [animocheck]Herfstwandeling+meeting posbank
En ik stuur straks nog even een dm aan degene die zich in de oude poll hadden aangemeld maar in de nieuwe nog niet.
Dankje :D

[ Voor 15% gewijzigd door mrc4nl op 10-09-2015 22:58 ]

ora et labora

• Universal Creations
Gefeliciteerd met je verjaardag Frank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Ik heb een aantal maanden terug een statief gekocht van Manfrotto, model: MK393-H. Nu hangt deze aan mijn LowePro Sling, tot ik afgelopen week merkte dat een van de poten wel erg soepel kan bewegen. Wat onderzoek op internet wijst uit dat het aandraaieen van de hex bout bovenop het probleem wel eens op kan lossen.

Toch check ik hier graag nog even of iemand die wellicht ook heeft gehad. Voor ik aan de bout draai, het niet werkt draai en straks "problemen" met garantie heb omdat je er zelf aan gezeten hebt.

Anyone? :)

My middle finger salutes you.

• citruspers
Voor wat het waard is: mijn statief werd geleverd met inbussleutels om periodiek de bouten wat aan te draaien. Tijdje terug nog een bout in een poot aangedraaid precies om de reden die jij nu noemt.

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb ook imbusboutjes aangedraaid aan het statief waar de snelkoppeling zit.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

een boutje aandraaien zie ik als normaal gebruik, zolang je m niet kapotdraait lijkt mij dat je gewoon garantie hebt :)

ora et labora

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

In de handleiding van die van mij stond dat je dat ook regelmatig moet doen, gewoon onderhoud.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Edit: laat maar, Woutoud was aan het goochelen. :D

[ Voor 94% gewijzigd door Gonadan op 14-09-2015 13:02 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even opletten hè ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nou daar krijg je dus geen melding van als je browser nog open staat met quickreply. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Vanochtend vroeg naar Utrecht geweest om te oefenen met 'candid' straat fotografie. Ben hier altijd vrij voorzichtig in, maar gedurende de ochtend merkte ik dat ik steeds meer durfde.

Een glimlach op je kop zetten doet wonderen. Zodra ze je aankijken geef je je beste smile :D en de helft van de mensen lacht terug en vervolgt hun weg. :)

Een ander deel van de mensen heeft je niet eens door (zitten teveel in hun eigen wereldje) en degene die vragen stellen gewoon eerlijk en open beantwoorden (met dezelfde glimlach :D ) en ook hier lachen 9 van de 10 mensen vriendelijk terug en gaan verder met waar ze mee bezig waren.

Ga nu de foto's importeren. Ben benieuwd of er iets bruikbaars tussen zit.

Had overigens 1 meneer die meteen riep: "Die foto verwijder je dus mooi hè!.".
OK, meneer was mijn reactie en hij liep weg. Vooral stoerdoenerij van hem had ik het idee, maar goed... geen behoefte aan een vervelende confrontatie.

[ Voor 3% gewijzigd door PdeBie op 15-09-2015 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nou ja, ergens kan ik het mij wel voorstellen. Ik denk dat ik zelf ook niet zou zitten te wachten om onderwerp van een willekeurige fotograaf op straat te zijn. :)

Ga je ze trouwens ook publiceren?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Yup, zojuist een aantal gepost op mijn Flickr profiel https://www.flickr.com/photos/patrickdebie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Oh leuk, eens bekoekeloeren. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Heb ik wat gemist of komt er nog een fotografie event vanuit Tweakers?

Of was dat het Samsung met skaters moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

mrc4nl was met een meeting bezig, of doel je op iets vanuit Tweakers zelf?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:51
PdeBie schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 13:30:

Had overigens 1 meneer die meteen riep: "Die foto verwijder je dus mooi hè!.".
OK, meneer was mijn reactie en hij liep weg. Vooral stoerdoenerij van hem had ik het idee, maar goed... geen behoefte aan een vervelende confrontatie.
Heb je die foto van boosmeneer ook daadwerkelijk verwijderd?

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Gonadan schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 20:19:
mrc4nl was met een meeting bezig, of doel je op iets vanuit Tweakers zelf?
Ik bedoel niet de meeting van Frank, er waren plannen om iets te doen vanuit Tweakers. Maar denk nu dat het wellicht het Samsung event was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ah ok. Is trouwens iedereen hier op "first name basis"? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ach niet allemaal, maar ik vind Frank makkelijker dan zijn Nick :D

Maar ik luister ook naar Barry ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Gonadan schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 20:56:
eeeuh hoe bedoel je?

ow op die manier, als je elkaar bij naam kent is het uiteraard makkelijker om elkaar bij naam te noemen, over het algemeen gebruik ik zelf wel de username, of ik kort om af (zoals UC)

[ Voor 33% gewijzigd door mrc4nl op 15-09-2015 21:20 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nou ondertussen heb ik al een hoop echte namen genoemd zien worden: Frank, Maarten, Paul, Albert en nog wel wat, bijvoorbeeld Barry. Valt me op omdat het meer is dan op andere delen van het forum. Maar niets mis mee, vind het wel gezellig. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als je me kent weet je vast me naam (of je kijkt op mijn profiel :+), mij maakt het echt niet uit welke je gebruikt. Voordeel is wel als je m'n nick gebruikt niet 10 man roepen, hè wat? :+

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Jij hebt hem zelfs nog gewoon in je sig staan. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Voornamen zijn op zich prima, maar het probleem op fora is dat niet iedereen zover ingewijd is. Met meetings is het wel handig en staat het ook wat raar als je elkaar met nickname irl aanspreekt. Maar goed, ik ken veel mensen ook niet bij hun echte naam op een meeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
AdmiralSnipe schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 20:29:
[...]

Heb je die foto van boosmeneer ook daadwerkelijk verwijderd?
Ja, want ik wil geen mot met iemand vanwege een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
PdeBie schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 21:41:
[...]
Ja, want ik wil geen mot met iemand vanwege een foto.
Heel verstandig, want je weet nooit hoe je iemand kan schaden, al is dat helemaal niet je bedoeling. Wanneer iemand duidelijk uitspreekt dat hij niet gefotografeerd wil worden, dan respecteer ik dat altijd, ook al denk ik dat het gewoon een eikel is, die zeurt om het zeuren. Op een "unieke" foto kan je het gezicht nog altijd blurren of voorzien van een balkje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 20:56:
Ik betrap mijzelf er ook op dat ik steeds vaker iemand bij zijn voornaam noem. Dat zal ook wel komen omdat het fotografie topic easy going is wat betreft de mensen die er in deelnemen. Gemoedelijke sfeer zo je wilt.

Ik ga al mijn leven lang bij de naam Tuintje. Ik weet ook niet beter, en stel mij er soms ook mee voor. Remco is mijn echte naam, op Tuintje reageer ik eerder. Maar ook mijn naam staat op mijn website, en die staat ook weer in mijn sig.

Trouwens ik zit er aan te denken om de 18-105 weg te doen en er een prime voor te halen. Eentje die ik kan gebruiken voor landschappen en een portretje. Of het verstandig is is een tweede, maar het jeukt wel, nu ik de eerste lens gekocht heb, om weer een lens te kopen. 'Jij hebt een hele foute hobby' zie ik mijn vrouw denken :+

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:15

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Universal Creations schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 21:32:
Voornamen zijn op zich prima, maar het probleem op fora is dat niet iedereen zover ingewijd is. Met meetings is het wel handig en staat het ook wat raar als je elkaar met nickname irl aanspreekt. Maar goed, ik ken veel mensen ook niet bij hun echte naam op een meeting.
Je koppelt nog eerder alleeb het gezicht aan de nick en de voornaam vergeet je bijna. Ken nog best veel mensen qua nick en gezicht van de veluwe meeting maar voornamen ben ik van aardig wat mensen vergeten. Hoewel ik weet er ook nog wel aardig wat als ik iets beter nadenk.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Gonadan

Gonadan

Toff schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 23:15:
Heel verstandig, want je weet nooit hoe je iemand kan schaden, al is dat helemaal niet je bedoeling. Wanneer iemand duidelijk uitspreekt dat hij niet gefotografeerd wil worden, dan respecteer ik dat altijd, ook al denk ik dat het gewoon een eikel is, die zeurt om het zeuren. Op een "unieke" foto kan je het gezicht nog altijd blurren of voorzien van een balkje. ;)
Eens, ik zou ook niet weten waarom je hem niet zou verwijderen. Omdat je in feite recht hebt in openbare ruimte portretten te maken? Waarom niet gewoon de wens van iemand die aangeeft het niet te willen respecteren, ongeacht zijn beweegredenen.

Als je nu een betaalde shoot doet voor een winkel of gemeente of iets dergelijks die specifiek vragen om dergelijke foto's dan is het anders. Tenzij de foto niet heel bijzonder is. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PdeBie
Gonadan schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:46:
[...]

Waarom niet gewoon de wens van iemand die aangeeft het niet te willen respecteren, ongeacht zijn beweegredenen.
Daarom heb ik hem ook gewoon verwijderd. Jammer dan van de foto. Voor hetzelfde geldt wordt zo'n kerel echt pissig en wie weet wat er dan gebeurt. Totaal geen zin in. :)

• Gonadan

Gonadan

Dat zal toch wel meevallen? Of was het tattoo bob vol met pillen? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Ik denk dat men het in het algemeen niet zo leuk vind om op de foto te komen ook al is het een openbare plek. Maar ik denk ook dat de meeste mensen het geen bezwaar vinden als je zegt dat je een reportage maakt voor je eigen website bijvoorbeeld.

Er zit denk ik ook een verschil tussen het gericht foto's maken van een persoon en een foto maken van bijvoorbeeld een straatbeeld.
Pagina: 1 ... 63 ... 97 Laatste