Mijn ervaring tot nu toe is dat praktisch iedereen het volledig prima vindt Mocht je dan iemand hebben die het niet prettig vindt, dan is het heel simpel. Foto van diegene verwijderen en lekker verder gaan.
Jij maakt veel portretten, doe je het ook veel op straat?
Het lijkt mij (zonder ervaring) dat zolang je het mensen gewoon netjes vraagt als je ze er specifiek wilt pikken ze dat een stuk sneller accepteren dan als je het gewoon doet. Toch?
Het lijkt mij (zonder ervaring) dat zolang je het mensen gewoon netjes vraagt als je ze er specifiek wilt pikken ze dat een stuk sneller accepteren dan als je het gewoon doet. Toch?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Ik heb aardig wat gewoon straatwerk gedaan en ook wel mensen op straat gevraagd voor een snel portretje, bij beide ben ik erg weinig weerstand tegengekomen.
Verwijderd
Lijkt mij ook wel een keer leuk om door Groningen te slenteren en dan her een der een fotootje maken van mensen. De stad heeft genoeg leuke en verborgen plekjes waar je heel mooi foto's kan maken van mensen die er op dat moment lopen.
Wat is een beetje een leuke lens om zoiets mee te doen? Doe je dat met een prime van 50mm?
Wat is een beetje een leuke lens om zoiets mee te doen? Doe je dat met een prime van 50mm?
Verwijderd
Ik deed dat met m'n 18-35/1.8. 50mm op crop vind ik in dat soort situaties al snel te lang.
Uiteraard ben ik even je Flickr gaan doorstruinen, geeft mij een mooi beeld van wat je met die 18-35 kan. 
Valt me trouwens wel op dat je ook heel veel een 50 f/1.4 gebruikt?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Tja Woutoud heeft maar 2 lenzen: de sigma 18-35 en de sigma 50mm. met andere lenzen foto's maken kan ie niet.Gonadan schreef op woensdag 16 september 2015 @ 13:53:
Uiteraard ben ik even je Flickr gaan doorstruinen, geeft mij een mooi beeld van wat je met die 18-35 kan.
ora et labora
Verwijderd
En met lang bedoel je dat foto's vervormen? Of dat het een te grote of lange lens is waardoor je mensen afschrikt?Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2015 @ 13:38:
Ik deed dat met m'n 18-35/1.8. 50mm op crop vind ik in dat soort situaties al snel te lang.
Met te lang bedoel je dan dat je te veel 'inzoomt'. Dus de hoek is te klein. 
Edit: spuit11
Edit: spuit11
[ Voor 15% gewijzigd door Gonadan op 16-09-2015 15:18 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Op die manier. Maar dan kan ik dus ook uit de voeten met de 18-105 kitlens, enig nadeel is wel de lichtsterkte van 3.5-5.6. Ik heb dan voldoende licht nodig. Voordeel van deze lens lijkt mij dat je mensen niet direct in hun gezicht zit met je camera.
Ideaal zou dus een zoom zijn tot 85mm maar dan lichtsterk.
Ideaal zou dus een zoom zijn tot 85mm maar dan lichtsterk.
Voor dit soort kwesties hebben we bijvoorbeeld dit topic: Het grote Nikon F mount objectieven-topic v2015
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Klopt, maar soms wil je juist van 1 persoon specifiek een foto maken. En als die persoon dat opmerkt en het bevalt hem/haar niet, moet je wel weten hoe je de situatie aanpaktVerwijderd schreef op woensdag 16 september 2015 @ 11:40:
Er zit denk ik ook een verschil tussen het gericht foto's maken van een persoon en een foto maken van bijvoorbeeld een straatbeeld.
Gelukkig heb ik jarenlange ervaring met het werken in supermarkten. Daar krijg je ook het nodige op je af. Dat klinkt heel stom misschien, maar je moet wel een beetje sociaal zijn en een beetje babbels hebben. Anders wordt je overrompelt door iemand die op je af komt met 'Verwijder die foto nu!!'. En aangezien ik in de supermarkt ook regelmatig vreemd volk op me af kreeg (vaak gewoon vriendelijk, maar soms totaal niet!) ben ik het wel gewend.
[ Voor 40% gewijzigd door PdeBie op 17-09-2015 20:05 . Reden: quote tekst was weg :? ]
Je laat het wel vaak erg zwaar klinken, ik zag keer al meerdere keren benoemen dat je geen ruzie wilt. Heb jij qua straatfotografie zoveel rottigheid meegemaakt? Of ben je gewoon voorzichtig?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Straatfotografie leidt inherent wel eens tot confrontaties. Dat hoort er bij. Afgelopen Maandag nog een aanvaring gehad met deze mijnheer.
Just playing by Ravnoss, on Flickr
Wanneer je op 35mm gehurkt voor iemand gaat zitten valt het natuurlijk ook nogal op. Na wat geschreeuw van zijn kant hebben we het uiteindelijk opgelost door een potje te schaken (waarbij ik in 3 minuten was verslagen).
Overigens verwijder ik nooit foto's. Ook niet als mensen boos worden.

Wanneer je op 35mm gehurkt voor iemand gaat zitten valt het natuurlijk ook nogal op. Na wat geschreeuw van zijn kant hebben we het uiteindelijk opgelost door een potje te schaken (waarbij ik in 3 minuten was verslagen).
Overigens verwijder ik nooit foto's. Ook niet als mensen boos worden.
Waarom niet?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik loop niet elke keer tegen ruzie zoekers op, maar het komt wel voor ja.Gonadan schreef op donderdag 17 september 2015 @ 20:14:
Je laat het wel vaak erg zwaar klinken, ik zag keer al meerdere keren benoemen dat je geen ruzie wilt. Heb jij qua straatfotografie zoveel rottigheid meegemaakt? Of ben je gewoon voorzichtig?
Hangt er ook vanaf waar ik aan het fotograferen ben. In Utrecht bijvoorbeeld gebeurt eigenlijk (op een hele enkele keer na) nooit wat. In Rotterdam zelfs nog nooit een aanvaring gehad. Maar bij ons in Tiel (waar ik zelf vandaan kom) heb ik best vaak aanvaringen. Zal het slag volk zijn denk ik
Aaaah die regio, ja dat is tuig.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zie daar geen noodzaak toe. Klinkt asociaal. Is het misschien ook wel.Gonadan schreef op donderdag 17 september 2015 @ 20:24:
Waarom niet?
Ik wil soms wel toezeggen dat ik de foto's niet openbaar maak, maar dat is wel de grens bij mij.
Jouw keuze uiteraard maar het zou op mij nogal respectloos over komen als voorbijgaand 'slachtoffer'.DivWhis schreef op donderdag 17 september 2015 @ 20:40:
Ik zie daar geen noodzaak toe. Klinkt asociaal. Is het misschien ook wel.
Ik wil soms wel toezeggen dat ik de foto's niet openbaar maak, maar dat is wel de grens bij mij.
Ik ben iemand die heel terughoudend is met verspreiden van foto's van mijzelf of mij naasten. Mocht iemand het dan zomaar foto's van mij maken of mijn vriendin weet ik ook niet of ik vriendelijk zou zijn.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar vind je dan ook dat je ieder subject wat je op de foto zet om toestemming moet vragen op voorhand? Of verwijder je alleen foto's wanneer iemand het opmerkt en lef genoeg heeft om je er op aan te spreken? Maar is dat niet hypocriet, in de zin dat je alleen bekommert om privacy wanneer het wordt opgemerkt?
(dit bedoel ik niet vervelend, al zie ik teruglezend dat het misschien zo kan overkomen)
(dit bedoel ik niet vervelend, al zie ik teruglezend dat het misschien zo kan overkomen)
[ Voor 79% gewijzigd door Don Quijote op 17-09-2015 20:59 ]
Juistem. Ik schiet gewoon op het moment dat ik iets interessants zie.DivWhis schreef op donderdag 17 september 2015 @ 20:48:
Maar vind je dan ook dat je ieder subject wat je op de foto zet om toestemming moet vragen op voorhand? Of verwijder je alleen foto's wanneer iemand het opmerkt en lef genoeg heeft om je er op aan te spreken?
In bepaalde situaties vraag ik wel eerst om toestemming (laatst een opa met kleindochter, wat echt een heel lief plaatje zo met z'n twee was), maar over het algemeen schiet ik eerst en daarna kom ik er vanzelf wel achter of die persoon het fijn vond of niet. En vinden ze het niet fijn en laten ze dat weten? Dan verwijder ik die foto op verzoek.
Het tweede maar dat vind ik niet hypocriet. Ik snap heel goed dat je het moment kunt verliezen als je eerst gaat vragen, dus dat lijkt mij ondoenlijk. Daarnaast is de groep die het niet boeit tegenwoordig flink in de meerderheid. Maar als iemand gewoon vraagt of je het niet wilt doen, waarom dan weigeren? Daar kan ik met mijn pet echt niet bij.
Ik ben mij gerust wel bewust dat je in de huidige tijd niet meer alles voor jezelf kunt houden, maar met nastreven bereik je toch een hoop.
Ik ben mij gerust wel bewust dat je in de huidige tijd niet meer alles voor jezelf kunt houden, maar met nastreven bereik je toch een hoop.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De foto die ik hierboven plaats. Zou jij die niet gepubliceerd hebben omdat de heer in kwestie dit niet wilde. En speelt het wat dat betreft mee dat hij aan het schaken is op misschien wel het drukste plekje New York; Times Square. Of maakt dat voor de afweging niet uit?Gonadan schreef op donderdag 17 september 2015 @ 20:57:
Maar als iemand gewoon vraagt of je het niet wilt doen, waarom dan weigeren? Daar kan ik met mijn pet echt niet bij.
edit- en om je vraag te beantwoorden. Waarom ik de foto niet verwijderd heb? Omdat ik het een fijne foto vindt, de gelaagdheid, het schril contrast van twee schakende mannen met de chaos op het plein. De blik van een van de schakers op de bilpartij van een van de dames. Ik voel me verder niet moreel bezwaard.
het enige waar ik normaal gesproken wat extra aandacht aan besteed zijn Kinderen (PdeBie gaf het al aan) en Zwervers.
[ Voor 29% gewijzigd door Don Quijote op 17-09-2015 21:07 ]
Nee, ik zou de mening respecteren. Ook al heb ik alle recht om het te doen.
Waarom zwervers niet? Is dat niet hypocriet dan?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ben terughoudend met het fotograferen van zwervers omdat ik dit (net als kinderen) beschouw als een kwetsbare groep. Zeker hiet in de US kiezen deze mensen er niet voor om op straat te leven. Daarnaast vind ik het, mede daarom, niet interessant om deze groep op de foto te zetten voor straatfotografie. Te makkelijk. Of dat hypocriet is? Wellicht.Gonadan schreef op donderdag 17 september 2015 @ 21:10:
Nee, ik zou de mening respecteren. Ook al heb ik alle recht om het te doen.
Wat maakt het uit of het een 'zwakke' groep is als je toch niet mee werkt als men voor zichzelf op komt? 
Is het in de VS anders qua mentaliteit op dat gebied? Ik snap je punt qua publieke trekpleister wel maar aan de andere kant stel je feitelijk dat als ik niet zomaar op de plaat gezet wil worden ik thuis moet blijven. Is dat ook niet wat vreemd?
Is het in de VS anders qua mentaliteit op dat gebied? Ik snap je punt qua publieke trekpleister wel maar aan de andere kant stel je feitelijk dat als ik niet zomaar op de plaat gezet wil worden ik thuis moet blijven. Is dat ook niet wat vreemd?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zwervers kunnen zich (net zoals kinderen) moeilijker verweren. Dus als je al de keuze maakt om niet zomaar iemand online te zetten als ze bezwaar maken, dan moet je ook niet de mensen op de foto zetten die zich slecht kunnen verweren. En met slecht verweren bedoel ik niet alleen op het moment zelf, maar ook achteraf. Zwervers zitten niet op internet en kennen waarschijnlijk ook weinig mensen echt die wel online zijn en de zwerver herkennen als kennis/familie.
Ik ben het helemaal eens met DivWhis: als je een mooie foto hebt gemaakt (is natuurlijk persoonlijk) en de persoon in kwestie kan niet aantonen dat zijn belang bij het plaatsen van de foto groter is dan mijn belang, dan komt die foto gewoon online. Maar goed. Dat is natuurlijk ieder voor zich en ik kan het ook goed begrijpen als je die foto's dan niet plaatst.
Ik ben het helemaal eens met DivWhis: als je een mooie foto hebt gemaakt (is natuurlijk persoonlijk) en de persoon in kwestie kan niet aantonen dat zijn belang bij het plaatsen van de foto groter is dan mijn belang, dan komt die foto gewoon online. Maar goed. Dat is natuurlijk ieder voor zich en ik kan het ook goed begrijpen als je die foto's dan niet plaatst.
Precies, dus als je plat gezegd schijt hebt aan een potentieel verweer dan is het toch hypocriet om een groep die zich minder kan verweren te ontzien? Het boeit je toch al niet.
Welk belang? Is het je broodwinning? Zijn belang is dat het zijn beeltenis zonder toestemming is. Jouw belang is dat het een leuke foto voor je collectie is. Ik weet wel wat ik zwaarder vind wegen.
Welk belang? Is het je broodwinning? Zijn belang is dat het zijn beeltenis zonder toestemming is. Jouw belang is dat het een leuke foto voor je collectie is. Ik weet wel wat ik zwaarder vind wegen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als iemand zich verweert met niet overtuigende argumenten, heeft ie geen poot om op te staan imho.Gonadan schreef op donderdag 17 september 2015 @ 21:32:
Precies, dus als je plat gezegd schijt hebt aan een potentieel verweer dan is het toch hypocriet om een groep die zich minder kan verweren te ontzien? Het boeit je toch al niet.
Die persoon is in het openbaar. Hij laat zijn gezicht ook aan mij (en in potentie de rest van wereld) zien. Waarom zou je dat niet mogen vastleggen?Welk belang? Is het je broodwinning? Zijn belang is dat het zijn beeltenis zonder toestemming is. Jouw belang is dat het een leuke foto voor je collectie is. Ik weet wel wat ik zwaarder vind wegen.
Ofwel, het is in het openbaar nagenoeg onmogelijk om met argumenten te komen die jij zal accepteren?
Het feit dat ik het niet op prijs stel dat iemand foto's van mij gaat bewaren en mogelijk verspreiden is dat geen geldig argument? Omdat het in het openbaar mag? Ik vind kijken naar iemand in het openbaar nogal wat anders dan foto's vastleggen en mogelijk publiceren.
Het feit dat ik het niet op prijs stel dat iemand foto's van mij gaat bewaren en mogelijk verspreiden is dat geen geldig argument? Omdat het in het openbaar mag? Ik vind kijken naar iemand in het openbaar nogal wat anders dan foto's vastleggen en mogelijk publiceren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik wil niet voor UC spreken. Maar voor mij in ieder geval wel.Gonadan schreef op donderdag 17 september 2015 @ 21:57:
Ofwel, het is in het openbaar nagenoeg onmogelijk om met argumenten te komen die jij zal accepteren?
Dat is voor mij in ieder geval geen geldig argument. Met het risico om het in het absurde te trekken, maar ben jij ook van mening dat een journalist niet over iemand zou moeten schrijven, wanneer diegene dat liever niet heeft?Het feit dat ik het niet op prijs stel dat iemand foto's van mij gaat bewaren en mogelijk verspreiden is dat geen geldig argument? Omdat het in het openbaar mag? Ik vind kijken naar iemand in het openbaar nogal wat anders dan foto's vastleggen en mogelijk publiceren.
Journalistiek zou zich idealiter beperken tot onderwerpen en mensen van maatschappelijk belang en nationale interesse. Niet janmetdepet als toevallige voorbijganger. Een journalist heeft wat mij betreft wél belang bij het niet verwijderen. Oneindig veel meer dan een willekeurige fotograaf. (nofi)
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ok. Dus het is een afweging van belangen. Waarbij we eigenlijk alleen een andere idee hebben van hoe de belangen worden gewogen. Ik denk niet dat we tot een consensus gaan komen
. Maar in ieder geval een leuke discussie.
Precies: belangen....Gonadan schreef op donderdag 17 september 2015 @ 22:03:
Journalistiek zou zich idealiter beperken tot onderwerpen en mensen van maatschappelijk belang en nationale interesse. Niet janmetdepet als toevallige voorbijganger. Een journalist heeft wat mij betreft wél belang bij het niet verwijderen. Oneindig veel meer dan een willekeurige fotograaf. (nofi)
Iedere janmetdepet heeft een verhaal trouwens. Alleen weten we van de meeste mensen niet het verhaal (in ieder geval in het pre-facebook-tijdperk
Maar wij als fotografen kunnen wel een verhaal met een foto maken wat voor veel anderen wel interessant is. Of zie jij dat als fotograaf niet zo?
Ja natuurlijk wel, dat is een belangrijk deel van fotografie. Maar ik ziet gewoon niet in waarom je als willekeurige fotograaf niet de wensen van dat ene willekeurige onderwerp kunt respecteren. Want hoeveel klagen er nu echt? Het zou mij een beter gevoel geven om het voor die foto dan maar te laten en weer verder te kijken.
@DivWhis: niet zozeer het afwegen, maar een standaard burger is mijns inziens niet interessant genoeg om zijn wensen te negeren. Tenzij je de shot van je leven hebt, maar maak heb dan ook blij en deel de
foto met hem bijvoorbeeld.
Consensus zit er waarschijnlijk niet in inderdaad, we kijken er gewoon heel anders tegenaan. Hoeft van mij ook niet, ik vind de discussie al interessant genoeg. Ook weer iets voor mijn zelfreflectie waarom ik niet kan begrijpen dat je mij niet begrijpt.
Edit:
Misschien heeft het ook met verwachtingen te maken. Als ik naar een bruiloft ga weet je dat je op de plaat gezet wordt, met als veel feesten. Maar als ik gewoon door de stad lip niet, dus zit ik er ook niet op te wachten.
Niet dat ik überhaupt interessant ben voor een foto maar dat terzijde.
@DivWhis: niet zozeer het afwegen, maar een standaard burger is mijns inziens niet interessant genoeg om zijn wensen te negeren. Tenzij je de shot van je leven hebt, maar maak heb dan ook blij en deel de
foto met hem bijvoorbeeld.
Consensus zit er waarschijnlijk niet in inderdaad, we kijken er gewoon heel anders tegenaan. Hoeft van mij ook niet, ik vind de discussie al interessant genoeg. Ook weer iets voor mijn zelfreflectie waarom ik niet kan begrijpen dat je mij niet begrijpt.
Edit:
Misschien heeft het ook met verwachtingen te maken. Als ik naar een bruiloft ga weet je dat je op de plaat gezet wordt, met als veel feesten. Maar als ik gewoon door de stad lip niet, dus zit ik er ook niet op te wachten.
Niet dat ik überhaupt interessant ben voor een foto maar dat terzijde.
[ Voor 15% gewijzigd door Gonadan op 17-09-2015 22:23 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als ik de straat opga voor foto's zorg ik iig dat niemand er prominent/beeldvullend opstaat.
ergens op de achtergrond heb ik geen moeite mee.
ergens op de achtergrond heb ik geen moeite mee.
ora et labora
Verwijderd
Interessante discussie. Ik denk dat iedereen recht heeft op een stukje privé, privacy. Als jij je begeeft in een openbare ruimte of op openbare plekken dan mag je, en kan je, er van uit gaan dat het mogelijk is om gefotografeerd te worden of om gefilmd te worden. Er zijn daaromtrent wel duidelijke juridische regels opgesteld. Niet dat ik die uit mijn hoofd weet, ik plaats daarom dit linkje maar van Arnoud Engelfriet: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/portretrecht/
Of het nu wel of niet mag, fotograferen op straat of filmen, ik vind wel dat er een bepaald respect moet zijn, wederzijds, als iemand niet op de gevoelige plaat wil of niet gepubliceerd wil worden. Ik zou het in ieder geval niet leuk vinden, en heb meermalen ook gevraagd aan fotografen mij te verwijderen omdat ik het niet op prijs stel dat ik zomaar gefotografeerd wordt. Dit is dan meestal met festiviteiten.
Als ik zelf over straat zou gaan, en iemand attendeert mij erop dat hij of zij het niet op prijs zou stellen, zou ik zeker die wens respecteren. Maar ik zou er ook bij vertellen waarom ik een foto gemaakt heb van deze of gene om men toch zover te krijgen dat ik de foto kan gebruiken. Maar men moet het mij wel aangeven. Ik ga niet bij elke foto vragen om toestemming. Men moet mij er op attenderen.
Of het nu wel of niet mag, fotograferen op straat of filmen, ik vind wel dat er een bepaald respect moet zijn, wederzijds, als iemand niet op de gevoelige plaat wil of niet gepubliceerd wil worden. Ik zou het in ieder geval niet leuk vinden, en heb meermalen ook gevraagd aan fotografen mij te verwijderen omdat ik het niet op prijs stel dat ik zomaar gefotografeerd wordt. Dit is dan meestal met festiviteiten.
Als ik zelf over straat zou gaan, en iemand attendeert mij erop dat hij of zij het niet op prijs zou stellen, zou ik zeker die wens respecteren. Maar ik zou er ook bij vertellen waarom ik een foto gemaakt heb van deze of gene om men toch zover te krijgen dat ik de foto kan gebruiken. Maar men moet het mij wel aangeven. Ik ga niet bij elke foto vragen om toestemming. Men moet mij er op attenderen.
Kijk. Ik doe het hier wat zwart/wit voorkomen, maar het is natuurlijk niet zo dat ik wanneer iemand zijn hand voor zijn gezicht steekt en weg loopt ik er als een dolle hond achteraan ga rennen om toch mijn shot te maken. Natuurlijk is er een zekere vorm van beschaafdheid.
Maar wat ik niet goed begrijp is waarom je zonder meer een foto zou weghalen direct wanneer iemand dit vraagt. Zeker wanneer je die foto wel zou laten staan wanneer diegene je niet had opgemerkt, of simpelweg niet het lef had om er wat van te zeggen. Dat klinkt mij wat tegenstrijdig in de oren.
In mijn ogen ben je of van mening dat je mensen niet moet lastig vallen met foto's op straat (want privacy etc.) en doet het in het geheel niet (of slechts na vragen van toestemming). Of je bent van mening dat je niet de privacy van mensen schendt, en fotografeert er op los. Of mensen daar nu op zitten te wachten of niet.
Je alleen bekommeren over privacy en respect wanneer je gepakt wordt vind ik wat krom. Maar dan weer, ik lijk in de minderheid
, dus waarschijnlijk trek ik een paar verkeerde conclusies
.
Overigens zijn er best situaties denkbaar waarbij ook ik alsnog een foto een verwijder. Zo zou ik er zeker geen principe zaak van maken als iemand me fysiek bedreigt (ik heb in Moskou wel eens een wapenstok op mijn schouder gehad met de vraag de foto's van Medvedev gaarne te verwijderen), en kunnen er wellicht argumenten zijn die me toch doen besluiten te verwijderen (als is dat tot dusver nog nooit voorgekomen).
Maar wat ik niet goed begrijp is waarom je zonder meer een foto zou weghalen direct wanneer iemand dit vraagt. Zeker wanneer je die foto wel zou laten staan wanneer diegene je niet had opgemerkt, of simpelweg niet het lef had om er wat van te zeggen. Dat klinkt mij wat tegenstrijdig in de oren.
In mijn ogen ben je of van mening dat je mensen niet moet lastig vallen met foto's op straat (want privacy etc.) en doet het in het geheel niet (of slechts na vragen van toestemming). Of je bent van mening dat je niet de privacy van mensen schendt, en fotografeert er op los. Of mensen daar nu op zitten te wachten of niet.
Je alleen bekommeren over privacy en respect wanneer je gepakt wordt vind ik wat krom. Maar dan weer, ik lijk in de minderheid
Overigens zijn er best situaties denkbaar waarbij ook ik alsnog een foto een verwijder. Zo zou ik er zeker geen principe zaak van maken als iemand me fysiek bedreigt (ik heb in Moskou wel eens een wapenstok op mijn schouder gehad met de vraag de foto's van Medvedev gaarne te verwijderen), en kunnen er wellicht argumenten zijn die me toch doen besluiten te verwijderen (als is dat tot dusver nog nooit voorgekomen).
Met een verschil in toepassing: fotograferen voor 'eigen gebruik' mag altijd, bijv. je vakantiefoto's in je fotoalbum. Commercieel gebruik is anders.Universal Creations schreef op donderdag 17 september 2015 @ 21:52:
Die persoon is in het openbaar. Hij laat zijn gezicht ook aan mij (en in potentie de rest van wereld) zien. Waarom zou je dat niet mogen vastleggen?
Als je een portretfoto van een voor jou onbekend persoon (die herkenbaar in beeld is) commercieel gebruikt en die persoon eist dat je dat niet meer doet omdat hij/zij nooit toestemming heeft gegeven, dan heb je geen poot om op te staan.
In (commerciele) modelfotografie wordt dan ook standaard met model release forms gewerkt (met kinderen wil je als fotograaf helemaal goed zitten wat dat betreft).
Als de gefotografeerde persoon onherkenbaar is, dan is er niets aan de hand. Maar commercieel gezien zou ik in geval van een kind -ook al onherkenbaar- toch wel erg voorzichtig zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Fireshade op 18-09-2015 10:38 ]
@Tuintje: De juridische kant van het verhaal is volkomen duidelijk. Het gaat mij om de sociale kant.
@DivWhis:
Je redeneert inderdaad zwart/wit, je verbindt een mening over privacy direct aan een onbetwistbaar standpunt in alle scenario's. Zo is de wereld niet, laat ik proberen uit te leggen wat ik bedoel met wat geleuter. Let wel, ik heb het hier over een gemiddelde voorbijganger en geen beroemdheden of anderszins 'interessante' personen.
Het juridische standpunt ben ik het op zich wel mee eens, een fotograaf moet gewoon foto's kunnen maken zonder allerlei gezeur, laat ik dit voorop stellen. Dan krijg je het sociale aspect. Niet iedereen vindt het prettig als hij/zij specifiek op de foto gezet wordt. Als hij/zij dat aangeeft dan vind ik dat je dat in beginsel moet respecteren, jouw wens om een leuke foto te maken is daar ondergeschikt aan.
Natuurlijk is het heel belangrijk hoe de foto gemaakt wordt. Je kunt van een monument, straat of gezellig plein een foto maken. Ook kan je iemand specifiek op de plaat zetten omdat hij/zij zelf een leuk onderwerp betreft. Het tweede vind ik al iets heel anders dan het eerste. Dit speelt voor mij ook een belangrijke rol in hoeverre iemand recht van spreken heeft.
Daarom kan ik mij goed vinden in de mening dat je groepen die zich in mindere maten zullen verweren niet zomaar op de foto zet.
Wat hypocrisie betreft gaat het mij er ook om hoe de foto gemaakt wordt. Stel dat je inderdaad respect hebt voor verweer. Als je dan iemand als leuk onderwerp beschouwt moet je openlijk de foto maken, dan heeft iemand voldoende mogelijkheid om in verweer te gaan. Ga je hem van een afstandje met je 300mm onder vuur nemen dan is de kans op verweer natuurlijk minimaal, dat neigt dan naar hypocriet.
Dus nee, ik zou niet altijd 'zonder meer' de foto verwijderen als iemand begint te roepen. Leg ik echter iemand duidelijk als onderwerp of significant deel van het onderwerp vast en hij geeft aan daar geen prijs op te stellen. Dan zou ik zeker open staan voor het verwijderen van de foto. Initieel probeer je natuurlijk te laten zien waarom je het deed en kan je eventueel aanbieden om de foto te delen. Maar als hij daar niet voor open staan en hem weg wil hebben dan doe ik dat gewoon. Dan heb ik gewoon respect voor zijn mening.
Het is dus allemaal niet zwart/wit, zo denk ik er slechts over en ook dat is niet zwart/wit. Ik ben echter maar een hobbyklikker dus verdien er geen geld mee en doe geen opdrachten, doe je dat wel dan kan het zomaar weer anders zijn hoe je er tegenaan kijkt.
@DivWhis:
Je redeneert inderdaad zwart/wit, je verbindt een mening over privacy direct aan een onbetwistbaar standpunt in alle scenario's. Zo is de wereld niet, laat ik proberen uit te leggen wat ik bedoel met wat geleuter. Let wel, ik heb het hier over een gemiddelde voorbijganger en geen beroemdheden of anderszins 'interessante' personen.
Het juridische standpunt ben ik het op zich wel mee eens, een fotograaf moet gewoon foto's kunnen maken zonder allerlei gezeur, laat ik dit voorop stellen. Dan krijg je het sociale aspect. Niet iedereen vindt het prettig als hij/zij specifiek op de foto gezet wordt. Als hij/zij dat aangeeft dan vind ik dat je dat in beginsel moet respecteren, jouw wens om een leuke foto te maken is daar ondergeschikt aan.
Natuurlijk is het heel belangrijk hoe de foto gemaakt wordt. Je kunt van een monument, straat of gezellig plein een foto maken. Ook kan je iemand specifiek op de plaat zetten omdat hij/zij zelf een leuk onderwerp betreft. Het tweede vind ik al iets heel anders dan het eerste. Dit speelt voor mij ook een belangrijke rol in hoeverre iemand recht van spreken heeft.
Daarom kan ik mij goed vinden in de mening dat je groepen die zich in mindere maten zullen verweren niet zomaar op de foto zet.
Wat hypocrisie betreft gaat het mij er ook om hoe de foto gemaakt wordt. Stel dat je inderdaad respect hebt voor verweer. Als je dan iemand als leuk onderwerp beschouwt moet je openlijk de foto maken, dan heeft iemand voldoende mogelijkheid om in verweer te gaan. Ga je hem van een afstandje met je 300mm onder vuur nemen dan is de kans op verweer natuurlijk minimaal, dat neigt dan naar hypocriet.
Dus nee, ik zou niet altijd 'zonder meer' de foto verwijderen als iemand begint te roepen. Leg ik echter iemand duidelijk als onderwerp of significant deel van het onderwerp vast en hij geeft aan daar geen prijs op te stellen. Dan zou ik zeker open staan voor het verwijderen van de foto. Initieel probeer je natuurlijk te laten zien waarom je het deed en kan je eventueel aanbieden om de foto te delen. Maar als hij daar niet voor open staan en hem weg wil hebben dan doe ik dat gewoon. Dan heb ik gewoon respect voor zijn mening.
Het is dus allemaal niet zwart/wit, zo denk ik er slechts over en ook dat is niet zwart/wit. Ik ben echter maar een hobbyklikker dus verdien er geen geld mee en doe geen opdrachten, doe je dat wel dan kan het zomaar weer anders zijn hoe je er tegenaan kijkt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik haal even een stukje aan uit de bovenstaande link:Fireshade schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 10:35:
Als je een portretfoto van een voor jou onbekend persoon (die herkenbaar in beeld is) commercieel gebruikt en die persoon eist dat je dat niet meer doet omdat hij/zij nooit toestemming heeft gegeven, dan heb je geen poot om op te staan.
Het blijft dus een afweging van belangen. Dus het is niet dat iemand zomaar kan eisen om de foto niet te publiceren. De persoon in kwestie zal zijn belang duidelijk moeten aantonen. Dat was mijn punt en is nog steeds mijn punt.Een portret dat zonder opdracht is gemaakt, mag alleen worden gepubliceerd als daarmee geen redelijk belang van de geportretteerde in gevaar komt. In veel gevallen gaat het dan om een privacybelang. Als de foto nieuwswaarde heeft, moet dit privacybelang worden afgewogen tegen het belang van vrije meningsuiting.
Maar zoals zovelen in deze discussie: ik ben niet zo moeilijk irl en als iemand mij verzoekt om een foto te verwijderen, dan wil ik daar nadat ik hem/haar nog heb proberen te overtuigen, best wel gehoor aan geven. Maar dit heeft meer met het sociale aspect dan met het juridische aspect te maken.
Verwijderd
Juridisch mag het allemaal mogen en kunnen, ik behandel mensen zoals ik zelf behandeld wil worden. Als ik ergens bezwaar tegen heb en de reactie is: "Pech voor jou.", dan wordt ik daar niet vrolijker van. Zo zou ik iemand anders dus ook niet behandelen.
Met Wout in deze, andersom wil ik ook niet gefotografeerd worden en na flink bezwaar mogelijkerwijs _niet_ gepubliceerd worden...dan wil ik ook simpel aan kunnen geven van "joh, liever niet ok?".
Verwijderd
@Gonadan
Ik belicht de sociale kant ook. Dat staat ook te lezen.
Ik belicht de sociale kant ook. Dat staat ook te lezen.
Dat had ik ook gelezen, ik wilde alleen even benadrukken dat de juridische kant mij bekend was.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als we een keer een straatfotografie meeting houding, zal ik beloven foto's van tweakers te verwijderen op aanvraag
.
Verwijderd
Oh, okay. Dat had ik niet begrepen.Gonadan schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:24:
Dat had ik ook gelezen, ik wilde alleen even benadrukken dat de juridische kant mij bekend was.
Wat voor jullie de overweging om je gear in je handtekening te zetten eigenlijk? Ik heb vroegâh wel eens spekkies erin gehad, maar dat voegde weinig toe anders dan dat anderen konden zien wat ik thuis heb staan. Helpt het soms bij het zien hoe anderen denken of het samen stellen bijvoorbeeld? Qua foto zal je het meestal aan de exif zien lijkt me, mits mogelijk uiteraard.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gear in je signature plaatsen vind ik voor maar voor patsers
[ Voor 12% gewijzigd door mrc4nl op 23-09-2015 15:44 ]
ora et labora
Ik koekeloer niet zo vaak naar de exif (te veel moeite, geen fijne plugin gevonden etc.) maar ik vind het wel interessant soms om te zien wat voor gear keuzes iemand maakt.Gonadan schreef op woensdag 23 september 2015 @ 13:06:
Wat voor jullie de overweging om je gear in je handtekening te zetten eigenlijk? Ik heb vroegâh wel eens spekkies erin gehad, maar dat voegde weinig toe anders dan dat anderen konden zien wat ik thuis heb staan. Helpt het soms bij het zien hoe anderen denken of het samen stellen bijvoorbeeld? Qua foto zal je het meestal aan de exif zien lijkt me, mits mogelijk uiteraard.
That said, er mistte nog wat in mijn sig
[ Voor 4% gewijzigd door Ventieldopje op 23-09-2015 13:24 ]
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Je maakt er een grapje van maar ik zie er weinig waar 450D met 18-55 IS in de sig staat.mrc4nl schreef op woensdag 23 september 2015 @ 13:20:
Gear plaatsen in je signature plaatsen vind ik voor maar voor patsers
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Barktus heeft een D7100, PdeBie een D7000, Mr. Pingu een 600D ...
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
There i fixed itVentieldopje schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:04:
Barktus heeft een D7100, PdeBie een D7000, Mr. Pingu een 600D ...
ora et labora
Wat heb je gefixt?
www.maartendeboer.net
mmm zag ik nou net ninja's voorbijkomen?
ora et labora
Ik vraag me ook af wat je gefixt hebt. 
De punt die niet in mijn nickname zit staat er nog wel
Niet dat die heel veel toevoegd.t
edit: Spelling is belangrijk.
De punt die niet in mijn nickname zit staat er nog wel
edit: Spelling is belangrijk.
[ Voor 68% gewijzigd door Mr Pingu op 23-09-2015 14:15 ]
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Verwijderd
Gear in je sig zetten kan een vorm van trots zijn. Mooie spulletjes mag je blij mee zijn. 
Daarnaast kan het handig zijn om te ontleden waar een foto mee geschoten/gecreëerd is. Als de lijst niet te uitgebreid is.
Daarnaast kan het handig zijn om te ontleden waar een foto mee geschoten/gecreëerd is. Als de lijst niet te uitgebreid is.
Het is ook handig soms met gearadviezen.
Inderdaad. Vaak geeft het ook een indicatie van het niveau van de fotograaf (uitzonderingen daargelaten), waardoor je iets gerichter (basic of juist wat technischer) advies kan geven over gear, maar ook het commentaar in F&V Media meer op niveau kan geven.
En ik vind het zelf altijd wel leuk om te lezen waar andere Tweakers mee schieten
#gearporn
En ik vind het zelf altijd wel leuk om te lezen waar andere Tweakers mee schieten
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Precies ditVerwijderd schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:16:
Gear in je sig zetten kan een vorm van trots zijn. Mooie spulletjes mag je blij mee zijn.
My middle finger salutes you.
Het is hier natuurlijk ook Tweakers. Net iets meer focus op gear dan andere fora die zich op fotografie richten.
Daarover gesproken zijn er nog andere (NL) fora die jullie bezoeken met betrekking tot fotografie? Ik vind het lastig boeiende fora te vinden. DPreview is mij te chaotisch, Zoom.nl geen niveau. Dyxum vind ik wel aardig, maar is puur Sony/Minolta. Dus daar is het vaak vooral elkaar verzekeren dat we echt een goede keuze hebben gemaakt, ook niet echt iets waar ik op zit te wachten
.
Daarover gesproken zijn er nog andere (NL) fora die jullie bezoeken met betrekking tot fotografie? Ik vind het lastig boeiende fora te vinden. DPreview is mij te chaotisch, Zoom.nl geen niveau. Dyxum vind ik wel aardig, maar is puur Sony/Minolta. Dus daar is het vaak vooral elkaar verzekeren dat we echt een goede keuze hebben gemaakt, ook niet echt iets waar ik op zit te wachten
De facebook groep van Tony Northrup: Stunning digital photography, waar je toegang toe krijgt na het kopen van het boek.
My middle finger salutes you.
Ik zit dagelijks op fredmiranda.com op het "Alternative Gear & Lenses" subforum. Soms reageer ik ook en plaats ik zelfs zo nu en dan een foto. Ik vind het wel een fijn subforum waar je grote verscheidenheid ziet en ondanks dat er heel weinig gemodereerd wordt, er meestal netjes gediscussieerd wordt. Er zijn een aantal foto-topics waar soms prachtige foto's worden geplaatst en er zijn gear-topics waar een paar experts zitten. Ik kom er in ieder geval graag.
[ Voor 5% gewijzigd door Universal Creations op 23-09-2015 21:00 ]
/me knielt voor Ventieldopje
[ Voor 1% gewijzigd door Ventieldopje op 24-09-2015 14:39 . Reden: ALLES MOET KAPOTTT, pew pew! ]
Alles kapotmaken, is dat niet weggelegd voor ruige metalbeer McGryphon ? Ze zullen denk ik wel een goed team vormen.
Maar tof dat ventieldopje erbij komt , Ik zou m zelf ook hebben genomineerd.
ora et labora
Vond het toen ik hier net kwam gek dat ventieldopje geen mod was. Dus goed om te zien dat ie nu officieel er bij komt. Succes, ventieldoppie!
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Je wordt dat niet zomaar hè. Daar is jarenlang lobbyen voor nodigMr Pingu schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:39:
Vond het toen ik hier net kwam gek dat ventieldopje geen mod was.
Klasse. Leg het volk maar eens goed op de pijnbank.
Nu snap ik dat hij de laatste tijd overal gelijk krijgt.
Feli dopje!
Feli dopje!
Zeiss Distagon 21 f/2.8
McGryphon? Ik ben niet trve kvlt metal genoeg om die te kennen denk ik. Ik kreeg gelijk een beeld van Meg Griffin in mijn hoofdmrc4nl schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:38:
Alles kapotmaken, is dat niet weggelegd voor ruige metalbeer McGryphon ? Ze zullen denk ik wel een goed team vormen.

Echt? CoolMr Pingu schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:39:
Vond het toen ik hier net kwam gek dat ventieldopje geen mod was. Dus goed om te zien dat ie nu officieel er bij komt. Succes, ventieldoppie!
*kuch* en wat steekpenningen hier en daar, *kuch kuch*Universal Creations schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:46:
[...]
Je wordt dat niet zomaar hè. Daar is jarenlang lobbyen voor nodig
Dank allen, heb er zin in maar het is wel dubbel, jammer dat Nordlys er mee ophoudt. Gelukkig blijft hij wel aanwezig om ons allemaal jaloers te maken met mooie plaatjes
www.maartendeboer.net
Ja echt, later is dat natuurlijk wel bijgesteld. Ik categoriseerde jou bij UC weet niet waarom.
En welke categorie mag dat dan zijn? Lompgrote dino-dslr fanboys?Mr Pingu schreef op donderdag 24 september 2015 @ 17:33:
Ja echt, later is dat natuurlijk wel bijgesteld. Ik categoriseerde jou bij UC weet niet waarom.
Zijn jullie dan lompgroot of doel je op je camera?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Laten we het houden op dat laatste
Dino DSLR's ftw.
www.maartendeboer.net
Wat zeg je dat toch netjes...
Verwijderd
Och ja... Ik val binnen diezelfde categorie, dan houd ik het graag in de buurt van positief.
Even je spelfout eruit gehaaldVerwijderd schreef op donderdag 24 september 2015 @ 19:28:
Och ja... Ik val binnen diezelfde categorie, dan houdt ik het graag in de buurt van positief.
Gefeliciteerd met je nieuwe functie Ventieldopje
Verwijderd
Touché.Universal Creations schreef op donderdag 24 september 2015 @ 19:36:
[...]
Even je spelfout eruit gehaald
Scheetjes laten in gezelschap is niet netjes heToff schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 01:53:
Pffffttt...
www.maartendeboer.net
Talking about farts?
Weet je wat echt klote is? Als alle urinoirs bezet zijn en je moet dus naar de gewone plee waar net iemand flink heeft zitten reutelen, en dat degene die dan na jou komt denkt dat jij het was....
Anyway, gefeliciteerd Ventieldopje! Als er iemand was die ik tot moderator zou willen nomineren dan zou jij het zijn geweest (heb ik overigens ook gedaan
) Veel plezier en succes!
Weet je wat echt klote is? Als alle urinoirs bezet zijn en je moet dus naar de gewone plee waar net iemand flink heeft zitten reutelen, en dat degene die dan na jou komt denkt dat jij het was....
Anyway, gefeliciteerd Ventieldopje! Als er iemand was die ik tot moderator zou willen nomineren dan zou jij het zijn geweest (heb ik overigens ook gedaan
[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 25-09-2015 13:12 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Weer een nieuwe moddereter erbij?
feli, ventieldopje! Jammer dat het noorse tintje nu weg is. Ha det bra, Nordlys!
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Dank allen, lievvv
www.maartendeboer.net
Ik kan ook wel zorgen voor een Noors tintje hoor, kwestie van mijn reisjes naar de Lofoten sponsorenSjekster schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 13:20:
Weer een nieuwe moddereter erbij?feli, ventieldopje! Jammer dat het noorse tintje nu weg is. Ha det bra, Nordlys!
Ik kan wel wat "muziek van noorse afkomst" plaatsen, maar ik denk niet dat jullie daar vrolijk van worden
www.maartendeboer.net
Wat zijn we weer lieeef tegen elkaar hier....
Braafste clubje binnen Tweakers heeft het grootste clubje modder-eters, als dat niet doorgestoken kaart is weet ik het ook niet....

Braafste clubje binnen Tweakers heeft het grootste clubje modder-eters, als dat niet doorgestoken kaart is weet ik het ook niet....
't Is dan ook wel een van de weinig subfora waarvan de mensen vaker buiten komen dan achter het scherm zitten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Soms vraag ik het me af. Veel gearsletterij dat nog es thuisbezorgd wordt ook
.
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Ik vind dat wel oprecht super tof, hoe soepel ons forum loopt. Zelden/nooit echt gemopper of irritaties. Het forum regelt zichzelf heel aardig hier
.
Dus is er voor ons meer tijd om ook eens een dagje te helpen aan een review, zoals de recente review met de high-reso camera's. Daar waren Wout en ik bij.
Dus is er voor ons meer tijd om ook eens een dagje te helpen aan een review, zoals de recente review met de high-reso camera's. Daar waren Wout en ik bij.
Misschien worden mensen wel wat "volwassener" en beter "opgevoed" door het beleid hier
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Eerder dat de gemiddelde leeftijd hoger is.Deathchant schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 14:13:
Misschien worden mensen wel wat "volwassener" en beter "opgevoed" door het beleid hier
En er weinig kleine "kindere" zijn (iig qua gedrag )
Moet je voor de grap eens kijken bij aankoopadvies. Dat zie he welk verschil ik bedoel
ora et labora
Laten we Ventieldopjes' leeftijd maar niet onder de loep nemen
24 jaren jong!
(das op z'n minst 8 jaar ouder dan de meeste mensen in aankoop advies / computer topics)
[ Voor 72% gewijzigd door Ventieldopje op 25-09-2015 15:00 ]
www.maartendeboer.net