Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Ik werk professioneel met een Leica P20 3D-laserscanner. Nu is dat apparaat ook uitgerust met een camera, die een 360 graden foto kan maken door 260 (!) 4 MP foto's te schieten. (resultaat = 800MP).
De camera heeft bijna geen instellingen: Witbalans, exposuretime (in milliseconden) en resolutie. De exposure geeft problemen op de automatische stand. met een kijkhoek van omgerekend 8 graden wordt voor elke aparte foto de exposure berekend en toegepast. dit levert een plaatje op wat gestitched het onderstaande resultaat oplevert (cropje):

Ik wil dus eigenlijk de exposure op handmatig gaan zetten. Mijn idee is daarom een lichtmeter aan te schaffen. Eenmalig 'kalibreren' met de laserscanner, ik ken per slot van rekening geen ISO of f/ waarde.
Wie kan mij een simpel metertje aanraden? Als er een andere oplossing is die beter is, dan ook ik dat ook graag.
Hier staat tekst
[ Voor 8% gewijzigd door Nomad op 11-01-2015 12:36 ]
Je normale camera gebruiken als lichtmeter?Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 15:37:
Wie kan mij een simpel metertje aanraden? Als er een andere oplossing is die beter is, dan ook ik dat ook graag.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Waar is de vlaai danNomad schreef op zondag 11 januari 2015 @ 12:35:
100.220 foto's gemaakt met mijn 5d3, ofwel, feestje. Mijlpaaltje gehaald
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Die hebben we niet bij. bovendien gaat het om een 'gemiddelde' lichtmeting rondom (360 graden).Orion84 schreef op zondag 11 januari 2015 @ 13:25:
[...]
Je normale camera gebruiken als lichtmeter?
Hier staat tekst
Die lichtmeter heb je nu ook niet bij je, dus of je nu een camera meeneemt of een lichtmeter koopt en meeneemt...
Een echte lichtmeter is doorgaans volgens mij (maar heb er zelf nooit mee gewerkt) bedoeld om vlak voor je onderwerp te houden en dan het opvallend licht te meten. Niet om als een camera ergens op te mikken en dan een meting te doen (al zijn die er wellicht ook). Hoe dan ook zul je ook dan meerdere metingen moeten doen en zelf middelen voor 360 graden.bovendien gaat het om een 'gemiddelde' lichtmeting rondom (360 graden).
Als je dat al daadwerkelijk wilt, want het dynamisch bereik van die camera is waarschijnlijk niet erg briljant, waardoor je dan dichtgelopen of uitgebeten stukken gaat krijgen. Dat is dan eventueel ook wel weer op te lossen met meerdere (handmatige) 360° exposures. Bracketing dus, zodat je achteraf de verschillende (door de camera gestitchte) exposures kan samenvoegen tot iets waar ook detail in schaduwen en highlights zit.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Als je geen geweldige precisie verwacht en gewoon wil experimenteren kan je net zo goed je smartphone gebruiken. Daar zit meestal een verrassend nauwkeurige lichtsensor in, die je ook nog eens een mooie incident reading geeft (dus je meet het licht wat op je sensor valt, niet hoeveel er terug reflecteert van je object).Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 15:37:
Gefeliciteerd!Nomad schreef op zondag 11 januari 2015 @ 12:35:
100.220 foto's gemaakt met mijn 5d3, ofwel, feestje. Mijlpaaltje gehaald

Geen foto van?
[nerd-modus]
heb jij 100.220 foto's gemaakt met jouw 5D3 en hoe bewijs je dat?
of heeft jouw 5D3 100.220 foto's gemaakt?
of is de sluiter van jouw 5D3 100.220 keer open en dicht geweest?
[/nerd-modus]]
weet het niet meer
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Je zou misschien de lightmeter app op je telefoon kunnen testen om een indicatie te krijgen of een lichtmeter een oplossing kan bieden. De app is nog vrij accuraat ook.Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 15:37:
Ik heb een vraagje die ik geen eigen topic waard vind..
Ik werk professioneel met een Leica P20 3D-laserscanner. Nu is dat apparaat ook uitgerust met een camera, die een 360 graden foto kan maken door 260 (!) 4 MP foto's te schieten. (resultaat = 800MP).
De camera heeft bijna geen instellingen: Witbalans, exposuretime (in milliseconden) en resolutie. De exposure geeft problemen op de automatische stand. met een kijkhoek van omgerekend 8 graden wordt voor elke aparte foto de exposure berekend en toegepast. dit levert een plaatje op wat gestitched het onderstaande resultaat oplevert (cropje):
[afbeelding]
Ik wil dus eigenlijk de exposure op handmatig gaan zetten. Mijn idee is daarom een lichtmeter aan te schaffen. Eenmalig 'kalibreren' met de laserscanner, ik ken per slot van rekening geen ISO of f/ waarde.
Thanx gebruikershaes en citruspersgebruikershaes schreef op maandag 12 januari 2015 @ 00:34:
[...]
Je zou misschien de lightmeter app op je telefoon kunnen testen om een indicatie te krijgen of een lichtmeter een oplossing kan bieden. De app is nog vrij accuraat ook.
Ik ga even klooien met: https://play.google.com/s...o.fmbee.beecam.lightmeter
Dat ziet er prima bruikbaar uit
Hier staat tekst
Lichtmeters hebben doorgaans 2 standen: een om het licht te meten aan je onderwerp en een om het licht te meten dat je camera zou opvangen. Uiteraard is het eerste nuttiger dan het tweede (gezien je camera ook een lichtmeter heeft voor 't tweede gevalOrion84 schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:00:
Een echte lichtmeter is doorgaans volgens mij (maar heb er zelf nooit mee gewerkt) bedoeld om vlak voor je onderwerp te houden en dan het opvallend licht te meten. Niet om als een camera ergens op te mikken en dan een meting te doen (al zijn die er wellicht ook). Hoe dan ook zul je ook dan meerdere metingen moeten doen en zelf middelen voor 360 graden.
Maar dan blijkt dat albelli niet zo prettig is.
Eerst blijkt dat je de bon niet kan gebruiken voor de verzendkosten, maar pas nadat je de bestelling hebt geplaatst. De overige 5 euro zijn dan al vervallen want je hebt de bon al gebruikt.
Daarna blijkt de levering erg lang te duren, en als je vervolgens belt krijg je minuten lang een wacht muziekje te horen (waar je ook weer voor moet betalen).
En als dan uiteindelijk geleverd wordt dan is het fotoboek mij echt geen 50 euro waard; de druk kwaliteit is wat laag, op de monitor zien de foto's er een stuk mooier uit.
Daarnaast zijn er op sommige pagina's lichte banden te zien; de printer werkt blijkbaar niet goed.
Al met al geen drama natuurlijk, maar ik vindt het allemaal een beetje flauw. Dus voor mij geen albelli meer, profotonet werkt een stuk beter.

Albelli crap by Vishari Beduk, on Flickr
weet het niet meer
En albelli/albumprinter heeft het grootste deel van de fotoboekenmarkt in handen, Cewe is een andere grote speler. Vrijwel alles (bol, ah, hema...) komt dus van een van deze twee partijen. Profotonet en Blurb zijn zo'n beetje de enige die het niet aan een van deze partijen uitbesteden.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Wat is handig? Alleen RAWs uitzoeken om eventueel te bewerken en de rest weggooien?
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
In het begin vond ik het vervelend dat je niet snel even een foto kon uploaden.
Maar tegenwoordig gaat het vrij snel om de foto's door lightroom te halen en te exporteren.
Uitstorten doe ik bijna niet , ik dump ze op mijn NAS, wat alsnog extra ruimte in beslag neemt.
ora et labora
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Idem.Mr Pingu schreef op maandag 19 januari 2015 @ 13:07:
Ik schiet RAW, vervolgens importeer ik ze in lightroom en geef de echte slechte een 'rejected' flag. Vervolgens ga ik alleen diegene die echt ga bewerken een 'pick' flag vervolgens bewerk ik die met 'pick' en exporteer ik ze als JPG om te laten zien / uploaden.
De rejected verwijder ik overigens ook direct. Foto's waar ik over twijfel geef ik geen 'pick' vlag, maar laat ik nog even blanco. Vervolgens filter ik in Lightroom op de 'pick' foto's en ga ik bewerken en exporteren als JPG.
JPG+RAW vind ik vrij nutteloos gezien je RAW ook gewoon praktisch zonder bewerkingen om kan zetten naar JPG.
Zo gebruik ik andere kleuren ook wel eens voor andere dingen, al zou ik zo uit mijn hoofd even niet weten wat precies
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Kwam pas dit artikel tegen, http://lightroomkillertip...-labels-idea-one-readers/,
zag er opzich handig uit maar ik doe eigenlijk nooit iets in photoshop wat het enigzins overbodig maakt. Wel vind ik de groene label wel passen bij "AF/Klaar/Finished", dus misschien toch maar eens gaan invoeren.
Ook ben ik pas begonnen met tags toe te voegen wat ik voorheen ook nooit deed.
Zou eigenlijk eens mijn LR library nog eens moeten doorlopen en alles netjes maken/houden nu het nog kan
Moet er nog eens even over nadenken, vind het interessant om te horen hoe jullie het doen
Een controlled vocabulary kan je ook een hoop werk uit handen nemen: http://www.lightroomqueen...-controlled-vocabularies/
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
www.maartendeboer.net
Inderdaad. Daarnaast exporteer ik soms diverse JPG's in andere afmetingen of kleurprofielen afhankelijk van het doel van de foto (drukwerk of web)Ventieldopje schreef op maandag 19 januari 2015 @ 20:44:
Waarom de RAW verwijderen? Absoluut niet! Ik bewaar de JPG's juist niet, het is erg makkelijk om deze opnieuw te exporteren. Heb ik hem ook meteen in de juiste afmetingen voor waar ik het voor wil gebruiken.
https://www.kickstarter.c...amera-gear-storage-system
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Lijkt me ook niet dat je het gebruikt als lensopslag hulpmiddel. Maar als je hele dagen in de studio bent en je vaak lenzen moet wisselen, lijkt me het wel degelijk een handige tool (kost ook geen biet).Orion84 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 08:48:
Lijkt me tamelijk pointless. Tenzij je voornamelijk studiowerk doet en je apparatuur ook in de studio opslaat. Want anders moet je dus elke keer dat je op pad gaat je lenzen van het rek halen, er een dop op draaien en dan pas kan ie je tas in.
[ Voor 3% gewijzigd door tobiasvs op 20-01-2015 13:17 ]
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Verwijderd
Ah je hebt mijn alter-ego gevondenVerwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 13:29:
Als we het dan toch over fantastische kickstarts hebben, dit is werkelijk een pareltje: https://www.kickstarter.c...eam?ref=category_location
Righto.
Geen idee, ik heb geen studioPdeBie schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 11:59:
Maar hoe vaak wissel je van lens in de studio? Vaak heb je al een idee van tevoren wat je wilt doen en weet je welke lens je gaat gebruiken.
Merendeel van de categorie Photography op kickstarter is redelijk kansloos, als je het mij vraagt. Dat zijn gewoon mensen die bedelen om paar centen. "Ik wil timelapse / fotoserie maken van noorderlicht! Wie betaalt mijn ticket?!" Ze verwoorden het natuurlijk niet zo, maar dat is veelal de strekking. Wat is er mis met ergens een beetje eigen geld in te stoppen? Het gaat hier niet bepaald om zaken waar je anders investeerders / grote bankleningen voor nodig gehad zou hebben.
Het komt dan ook niet als verrassing dat de meeste van deze campagnes compleet falen, haha.
[ Voor 46% gewijzigd door Sjekster op 20-01-2015 13:49 ]
Hij heeft al een Nikon zo te zien. Welk model durf ik niet te zeggen.Nomad schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 13:41:
[...]
Ah je hebt mijn alter-ego gevonden. ....Waarom vraagt hij om een fullframe, waarom niet een porsche om naar de plekken te rijden die mooi zijn om te fotograferen. Of dat perfecte shot, wat maar kortstondig beschikbaar is en je dus wel snel heen moet kunnen.
Righto.
https://fbcdn-sphotos-h-a...902337946_672865656_o.jpg
Ik heb vernomen dat ze voornamelijk Canon schieten daar op de bootPdeBie schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 13:49:
[...]
Hij heeft al een Nikon zo te zien. Welk model durf ik niet te zeggen.
https://fbcdn-sphotos-h-a...902337946_672865656_o.jpg
www.maartendeboer.net
--edit--
hier nog zo een:
https://www.kickstarter.c...pphotos/bettering-my-life
Ow en deze wilt geen Porsche, maar een motor:
https://www.kickstarter.c.../symbolizing-the-ninja-h2
Serieus...... Hier trapt toch niemand in?
[ Voor 98% gewijzigd door PdeBie op 20-01-2015 14:40 ]
https://itunes.apple.com/...ide/id542329570?l=en&mt=8
Kan je gear bijhouden en zo ook per lens en body combi snel de dof uitrekenen.
Beste van allemaal is dat het gratis is. Waar veel andere apps geld vragen voor dezelfde functies maar dan een lastigere UI. Helaas zover ik weet alleen voor iOS.
Typische apps voor mensen met te veel lenzen. Wil ik een normale DoF pak ik de 35, wil ik een kleine DoF pak ik de 85Mr Pingu schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 20:45:
Voor de mensen die een simpele dof calculator en exposure calculator app willen:
Kan je gear bijhouden en zo ook per lens en body combi snel de dof uitrekenen.
Beste van allemaal is dat het gratis is. Waar veel andere apps geld vragen voor dezelfde functies maar dan een lastigere UI. Helaas zover ik weet alleen voor iOS.
www.maartendeboer.net
dan weet ik of ik af moet stoppen zodat de voorgrond ook scherp is.(en uiteraard de korste afstand) of dat ik een andere lens moet gebruiken
[ Voor 9% gewijzigd door mrc4nl op 20-01-2015 21:27 ]
ora et labora
Geen WP app in ieder geval.Mr Pingu schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 20:45:
Voor de mensen die een simpele dof calculator en exposure calculator app willen:
[...]
Helaas zover ik weet alleen voor iOS.
http://www.windowsphone.c...e7-4c43-a16f-30cab9d0239d
http://www.windowsphone.c...e9-df11-9264-00237de2db9e
http://www.windowsphone.c...27-4ad0-b8a9-dbfdccf34f1b
etc...
Puur voor DOF als je onderweg bent. Zou genoeg moeten zijn
[ Voor 36% gewijzigd door Fireshade op 23-01-2015 11:51 ]
En extraatje:
1 Maart ga ik een workshop portret fotografie volgen bij Sabine Metz aka [Verwijderde gebruiker]. Ben zeer benieuwd!
ora et labora
pssst: [wo 28 jan - zo1 feb] MediaMarkt 'BTW weg ermee' actiemrc4nl schreef op zondag 25 januari 2015 @ 13:24:
Er gaan geruchten dat er vanaf woensdag bij mediamarkt weer btw- weg ermee dagen zijn. Geen woord over wat uitgesloten is . Maar ik dacht ik meld het toch even.
Hier staat tekst
Ben zo brutaal geweest om te vragen of ze ook workshops geeft. En daar was wel wat mee te doen. Stuur d'r een dm zou ik zeggenGhengis schreef op zondag 25 januari 2015 @ 13:05:
Hoe wat en waar? is dat 1-op-1? Haar portfolio ziet er heel vet uit.
www.maartendeboer.net
Ik haak bij voorbaat af
ora et labora
Studiowerk heeft niet echt mijn interesse maar heb de laatste tijd wel enige portretten buiten mogen doen, maar miste voor mijn gevoel "iets" van mijn kant terwijl het opzich geen slechte foto's waren. Bovendien was het wel leuk om te doen. Dus misschien in die zin wel leerzaam ook voor mij, terwijl ik toch eigenlijk meer van de landschapjes ben
Verwijderd
Een semi transparante in het zoekerhuis

ora et labora
Haha die had ik ook fout. 12/14 vragen goed, nou gelukkig maarmrc4nl schreef op maandag 26 januari 2015 @ 15:56:
Stomme test, meetzoekers hebben weul degelijk een spiegel!
Een semi transparante in het zoekerhuis
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Foute antwoorden:
a4 print, Sensor afmeting, fotograven en dynamische foto
Welk objectief zou je kiezen om een dynamische foto te maken?
Wat verstaan ze onder een dynamische foto?

Levendig, niet plat,veel te zien. Groothoek.PdeBie schreef op maandag 26 januari 2015 @ 16:02:
10/14
Foute antwoorden:
a4 print, Sensor afmeting, fotograven en dynamische foto
Welk objectief zou je kiezen om een dynamische foto te maken?
Wat verstaan ze onder een dynamische foto?
Ik had m wel goed though .
ora et labora
8,10 en 11 fout
Met alleen theoretische kennis ben je er nog niet.
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Want een panning shot met mijn 50mm langs een circuit is niet dynamisch?mrc4nl schreef op maandag 26 januari 2015 @ 16:07:
[...]
Levendig, niet plat,veel te zien. Groothoek.
Ik had m wel goed though .

Verwijderd
Nee, dat is een statische foto met de vertekening van beweging. Compleet iets anders!PdeBie schreef op maandag 26 januari 2015 @ 17:41:
[...]
Want een panning shot met mijn 50mm langs een circuit is niet dynamisch?
Ik had 2 fout, omdat mij de vraag niet duidelijk was; wil je gebruik maken van je 2000dpi printer, dan heb je minimaal een 2000dpi foto nodig.
En als je vraag 10 goed hebt, dan hoor je niet thuis op tweakers
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Die van de fotografen wist ik ook niet, als ik er eens 3 op kan noemen... pfoeh (uitgezonderd tweakers natuurlijk).
www.maartendeboer.net

Iets heel anders =>
Ik heb onlangs twee Sigma lenzen gebracht naar het bedrijf dat de RMA/garantie gevallen voor hen afhandelt en daar ben ik iets interessant te weten gekomen : Als je een body of lens koopt in het buitenland zal je altijd een toeslag van gemiddeld € 60 excl. BTW moeten betalen als afhandelingskosten, omdat de body of lens uit het buitenland komt!
Dit is merk onafhankelijk en verder wordt alles binnen de garantie afgehandeld op voorwaarde dat je die nog hebt natuurlijk
Mijn 17-50 f/2.8 OS HSM komt namelijk bij Amazon.de vandaan dus werd mij dit meteen verteld.
De "oude" 50 mm. F/1.4 EX kreeg ik eenmalig coulance voor ondanks dat die ruim buiten de garantie is ondertussen dus dat compenseert de kosten wel een beetje voor de andere lens gelukkig!
Beide lenzen zaten alle kanten op te focussen, behalve de juiste dus ik ben benieuwd of straks alles goed is... tot nu toe nog niks gehoord.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Verwijderd
Uurtje vanaf Eindhoven, kwartiertje langer vanaf Breda. Lijkt me leuk als je erbij bent!moozzuzz schreef op maandag 26 januari 2015 @ 21:59:
Mocht Alerion onverhoopt in de buurt v de Belgische grens een studio hebben, dan hou ik me ook aanbevolen voor een workshop dinges en een pintje
En vanaf Arnhem?Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 10:03:
[...]
Uurtje vanaf Eindhoven, kwartiertje langer vanaf Breda. Lijkt me leuk als je erbij bent!
www.maartendeboer.net
Verwijderd
www.maartendeboer.net
Om het even wat beter uit te leggen aan PdeBie: met dynamisch bedoelen ze groot verschil in "verhouding" tussen voorgrond en achtergrond. Dat lukt niet zo met telelenzen waarin alles in beeld platgeslagen wordt. Zo worden "in your face" foto's vaak dynamisch gevonden door de perspectiefvertekening tussen voorgrond/achtergrond.Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2015 @ 18:38:
[...]
Nee, dat is een statische foto met de vertekening van beweging. Compleet iets anders!
Overigens klopt het antwoord in vraag 8 IMHO niet
Kan iemand dit eens toelichten?
Je wilt een A4 print maken op een 2880 dpi printer, welke resolutie moet het document (op A4 formaat) minimaal hebben in photoshop?
Correct Answer: 300 ppi
Ik twijfelde tussen 72dpi & 2880dpi, hoe komen ze aan 300dpi?
- 300dpi wordt over het algemeen aangehouden als scherpe print op A4-papier, hoewel 150dpi daar soms ook wel voor wordt gebruikt,
- 72dpi is scherp op een klassieke monitor (zonder retinascherm), hoewel je dan eigenlijk moet spreken van ppi (pixels per inch), maar da's muggenzifterij
- een printer die op 2880dpi kan printen, drukt gewoon beelden af met een hele hoge printresolutie (soort ultraretinascherm op papier als het ware). Als je op die printresolutie print, dan heb je dus bij een foto van 2880x2880 pixels (8,3 megapixels) een afdruk van 1x1 inch. Aangezien een A4-print op 2880dpi een afbeelding van zo'n 800 megapixels groot nodig heeft, lijkt me dat ze dat geen goed antwoord vinden.
[ Voor 73% gewijzigd door tobiasvs op 28-01-2015 13:51 ]
Duidelijk zat toch?tobiasvs schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:39:
- 300dpi wordt over het algemeen aangehouden als scherpe print op papier, hoewel 150dpi daar soms ook wel voor wordt gebruikt
Anyway, heb 't even nog uitgebreider neergezet. Hoop dat het nu wel duidelijk is
[ Voor 8% gewijzigd door tobiasvs op 28-01-2015 13:02 ]
Verwijderd
http://en.wikipedia.org/wiki/Dots_per_inch
Dit is trouwens eigenlijk de vraag die gesteld wordt:
Je wilt een A4 print maken op een 2880 dpi printer, welke resolutie moet het document (op A4 formaat) minimaal hebben in photoshop dpi voor een scherpe afdruk?
Correct Answer: 300 dpi
[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2015 13:48 ]
Hoe kleiner je print, hoe dichterbij je de print waarschijnlijk gaat houden, dus hoe hoger de dpi zou moeten zijn. Tabelletje met wat standaardmaten:

Bron
Het menselijk oog percipieert 300 dpi als aanvaardbaarscherp op een A4 (en dus normale leesafstand) terwijl 2800dpi niet met 't menselijk oog waarneembaar is (op diezelfde afstand). En zoals we aanvaarden dat een canvas aan de muur minimaal 150dpi nodig heeft, is 300 dpi de "standaard" voor foto's.
te laat
edit2:
72 dpi is/was de standaard voor webplaatjes, een trade-off tussen kleine filesize en aanvaardbaar detail. Met de hoge resulotie schermen ziet 72 dpi er natuurlijk vreselijk geblokt uit
Overigens kan een digitaal foto-bestand geen dpi hebben.
[ Voor 31% gewijzigd door moozzuzz op 28-01-2015 14:28 ]
www.maartendeboer.net
Als ik (als leek op dat gebied) een sensor zou ontwerpen, dan zou ik niets plaatsen tussen de microlenzen en de lichtgevoelige laag. Waarom is zo'n BSI-ontwerp een "uitzondering" en is het gros van de sensoren andersom? Het menselijk oog werkt op eenzelfde manier (oogzenuwen zitten tussen de oogbol en de kegeltjes en staafjes), hebben ze dat gewoon overgenomen of is er nog een andere reden voor?
En waarom heet het back-illuminated? Klinkt nogal tegenstrijdig
[ Voor 7% gewijzigd door tobiasvs op 29-01-2015 09:08 ]
Feit is wel dat de eerste sensors veel grotere pixels hadden, dus de ruimte die die 'metal wiring' innam ten opzichte van de pixelgrootte was veel minder nadelig dan tegenwoordig. Bij het ontwerpen van de eerste sensors zal dat dus ook niet echt heel belangrijk gevonden zijn.
Dat is ook de reden dat BSI-sensoren tot nu toe vrijwel alleen in camera's met kleine(re) sensor te vinden is, en niet in camera's met APS-C of full-frame sensoren (enige uitzondering: de Samsung NX-1 - er zullen er dus waarschijnlijk wel meer volgen).
Waarom het back-illuminated heet weet ik niet, maar ik vermoed dat ze eigenlijk gewoon de sensor en foto-diodes hebben omgedraaid en de micro-lenses aan de achterkant hebben gemonteerd. Het licht schijnt nu dus eigenlijk op wat vroeger de 'achterkant' van de sensor was. Maar dat is puur speculeren van mijn kant...
Verwijderd
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme