@Vishari Beduk: doet je rawdeveloper dat niet voor je (of althans ik dacht dat LR dat regelde voor je). Zeker PS zet er helaas wel een ganse rimram extra exif in.
Ik las wat je schreef, ik begrijp ook wat je schreef. Ik hoop alleen dat het een beetje een kip of het ei wordt zo. Je plaatst foto's in een technisch topic die zonder EXIF weinig van waarde zijn, vervolgens krijg je juist daarom weinig reacties en besluit jij daarom ze ook maar te verwijderen. In plaats van dat je gewoon even wacht met het plaatsen van die foto's en meteen de EXIF er bij doet of ze er alsnog later bij zet onafhankelijk of er nou reacties op kwamen of niet.Vishari Beduk schreef op zondag 28 september 2014 @ 09:57:
lees nou toch eens een keer wat ik schreef; het was midden in de nacht toen die upload klaar was
ik heb een (burgelijke) baan waarbij ik 's morgensvroeg gewoon weer op het werk moet verschijnen
dus ik dacht ik doe die exif data de volgende dag wel maar omdat er verder toch geen reacties waren heb ik de foto's maar weggehaald
[...]
het gaat niet om je eigen foto's die je zelf plaatst en waar je zelf de inhoud van bepaald
ik bedoel de situatie waar iemand anders een foto plaatst met kwalijke inhoud en dat er dan (onterecht) een link wordt gelegd naar jou omdat die nummertjes toevallig overeenkomen
kan gebeuren als je spullen hebt verkocht op marktplaats
edit: ook interessant in deze context http://www.nrcq.nl/2014/0...over-mij-hoe-weten-ze-dat
Je verkoopt je auto / fiets whatever daarom dus ook niet? Stel dat iemand te hard rijd of een ongeluk veroorzaakt kan er een link naar jou gelegd worden omdat iedereen jou er in heeft zien rijden?
Altijd vervelend als dat soort zaken gebeuren maar het lijkt mij echt hoogst onwaarschijnlijk, bovendien is het een aardig nummer en dan is het echt niet dat ik denk ... oh das pietje
Maar ieder zijn ding, ik vind voorzichtigheid ook niks geks en ieder moet doen wat ie wil. Zolang die ook maar snapt wat nou echt de risico's zijn in plaats van oogklepjes op te doen en alleen beren op de weg te bedenken.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Maar heeft de community er wat mee te maken dat jij een burgerlijke baan hebt en er vroeg uit moet? Je had ze ook prima de volgende dag kunnen uploaden.Vishari Beduk schreef op zondag 28 september 2014 @ 09:57:
[...]
lees nou toch eens een keer wat ik schreef; het was midden in de nacht toen die upload klaar was
ik heb een (burgelijke) baan waarbij ik 's morgensvroeg gewoon weer op het werk moet verschijnen
dus ik dacht ik doe die exif data de volgende dag wel maar omdat er verder toch geen reacties waren heb ik de foto's maar weggehaald
offtopic:
Volgens mij moet je soms even 3x adem halen, in de spiegel kijken en tot tien tellen. Maakt het leven, ook voor jou, een stuk relaxter.
Niet vervelend bedoeld btw.
Volgens mij moet je soms even 3x adem halen, in de spiegel kijken en tot tien tellen. Maakt het leven, ook voor jou, een stuk relaxter.
Zo, das een mooi gratis stukje publiciteit! MP Rutte heeft mijn foto ingesteld als foto op z'n facebookpagina 

met auteursnaam en link naar foto, de MP geeft het goede voorbeeld
ora et labora
Je zou 't niet verwachten, maar de overheid doet dit altijd goed! VVD en PVDA gebruiken ook foto's van mij en die zetten er altijd netjes een naamsvermelding en link bij. Dit in tegenstelling tot veel commerciële bedrijven, die vaak denken dat je alles gratis mag gebruiken
Nice! En inderdaad zoals het hoort. Helaas hoor je vaak andere verhalen.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Niet veel, alleen een stukje waardering voor m'n werk en wat naamsbekendheid. Veel foto's plaats ik onder een non-commercial Creative Commons licentie, zodat deze (gratis) niet-commercieel gebruikt mogen worden. Anders doe ik er toch niets mee, dus dit is een mooie manier om wat meer naamsbekendheid te krijgen
Qua niveau ben je prima in staat om geld te verdienen met je foto's, IMO.
Maar ik deel je mening wbt copyright: als je er verder toch niets mee doet, waarom dan geen CC-license erop plakken? Ik doe dat ook met m'n foto's, behalve eventuele portretten.
Maar ik deel je mening wbt copyright: als je er verder toch niets mee doet, waarom dan geen CC-license erop plakken? Ik doe dat ook met m'n foto's, behalve eventuele portretten.
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Thanks! Ik ben wel aan 't overwegen hier anders mee om te gaan, vooral omdat er toch veel misbruik van gemaakt wordt. Ik moet alleen nog uitvogelen hoe ik er aan kan verdienen, in plaats van anderen buiten mij om
Het verdienmodel lijkt mij ondergeschikt aan het "misbruik". De MP is, imo, niet zo heel erg, maar wat te doen als extremisten met jouw gratis ter beschikking gestelde materiaal aan de haal gaan?
Nice Tom, dat is altijd leuk
Kijk! dat is een mooi stukje erkenning.
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Heel erg tof, Tommyz! 
Je brood met copyrighted foto's (stockfoto's) verdienen is helaas erg lastig.
Hier een relaas in Ars Technica: http://arstechnica.com/te...t-his-copyrighted-images/
Je hebt meer kans op je brood als je foto-opdrachten uitvoert. En daarvoor is dit soort publiciteit superhandig!
Je brood met copyrighted foto's (stockfoto's) verdienen is helaas erg lastig.
Hier een relaas in Ars Technica: http://arstechnica.com/te...t-his-copyrighted-images/
Je hebt meer kans op je brood als je foto-opdrachten uitvoert. En daarvoor is dit soort publiciteit superhandig!
Ik heb onlangs op vrijwillige basis wat foto's gemaakt voor een stichting. Nu vroeg één van de medewerkers of ik haar foto's ook naar haar wilde toesturen, voor eigen gebruik. Dat heb ik gedaan, maar nu zegt de opdrachtgever dat hij niet blij is dat de foto's in zijn opdracht aan 'Jan en alleman' worden doorgegeven.
Nu zou ik die reactie wel begrijpen als er voor deze opdracht betaald was, maar dat is niet het geval. Ik ben meegaand geweest in zijn relaas, maar vraag me toch af hoe dat nu echt zit.
Er is voor de opdracht niet betaald maakt de opdrachtgever dan toch aanspraak op het alleenrecht van deze foto's ?
Nu zou ik die reactie wel begrijpen als er voor deze opdracht betaald was, maar dat is niet het geval. Ik ben meegaand geweest in zijn relaas, maar vraag me toch af hoe dat nu echt zit.
Er is voor de opdracht niet betaald maakt de opdrachtgever dan toch aanspraak op het alleenrecht van deze foto's ?
Zolang er geen afspraak gemaakt of contract daarover is getekend, zijn het gewoon jouw foto's. Jij bent de eigenaar van de auteursrechten en jij kan het naar jan-en-alleman sturen als je wil. Ook omdat het op vrijwillige basis is gedaan - als je niet eens was komen opdagen, was er ook niets aan de hand geweest, toch?Ghengis schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 10:31:
Ik heb onlangs op vrijwillige basis wat foto's gemaakt voor een stichting. Nu vroeg één van de medewerkers of ik haar foto's ook naar haar wilde toesturen, voor eigen gebruik. Dat heb ik gedaan, maar nu zegt de opdrachtgever dat hij niet blij is dat de foto's in zijn opdracht aan 'Jan en alleman' worden doorgegeven.
Ik vermoed dat gezien er niet betaald werd je wellicht ook geen afspraken gemaakt hebt rond dit thema? Het zijn die afspraken die van tel zijn mi. Betalen of niet maakt daar niet in uit. Geen specifieke afspraken = wettelijke regeling ivm auteursrecht ed.Ghengis schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 10:31:
Vet Tommyz, altijd mooi meegenomen zulke publiciteit, gefeliciteerd
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Nu dus wel VVD stemmen!
This footer is intentionally left blank
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt?
Dat daargelaten: congrats, tommyz!
Dat daargelaten: congrats, tommyz!
[ Voor 12% gewijzigd door bobcom op 01-10-2014 22:48 ]
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Verwijderd
Gratz tommyz!
Als het daar bij blijft, springt iedereen een gat in de lucht.
Pas op jongens de extremisten gaan met onze foto's aan de haal! Huh?Toff schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 00:04:
Het verdienmodel lijkt mij ondergeschikt aan het "misbruik". De MP is, imo, niet zo heel erg, maar wat te doen als extremisten met jouw gratis ter beschikking gestelde materiaal aan de haal gaan?
Als het daar bij blijft, springt iedereen een gat in de lucht.
Nou, als Sharia4holland of Gekke Witkop mijn foto van het Binnenhof zouden ge/misbruiken voor hun propaganda, dan zou ik daar niet zo blij mee zijn hoor. Ik denk niet dat je daar veel betaalde opdrachten mee in de wacht gaat slepen (iig geen waar je je naam graag aan zou willen verbinden).
Helemaal waar, maar hoe zou je dat willen voorkomen dan? De enige oplossing die ik kan verzinnen is om je foto's dan maar niet online te zetten, maar dat is ook weer zo rigoreus (en slecht voor de omzet)
Ik zou dat persoonlijk wél fantastisch vinden omdat je er dan publiekelijk afstand van kan nemen (en vragen de foto te verwijderen uiteraard). Je persoonlijke mening wordt dan oneindig veel meer versterkt dan het hier op een forum te schrijvenToff schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 00:36:
Nou, als Sharia4holland ...
Zoniet is de conversie-ratio van zo'n vermelding toch bijzonder laag. Hoeveel doorsnee fb'ers "zien" je naam erbij vermeld? Laat staan klikken er daadwerkelijk door? Nietemin geldt hier ook: niet opgepikt worden door de blog vd MP is nóg minder publiciteit.
@marceltuit, AdmiralSnipe, Fireshade, Mr Pingu, bobcom: Thanks!
@ajhaverkamp: Voor wat, hoort wat
@Toff: Die kans is natuurlijk wel groter, doordat mijn foto door een politicus gebruikt is. Maar dat is natuurlijk nooit te voorkomen. Als ik alle kansen dat er iets zou kunnen gebeuren met een foto die onjuist gebruikt wordt, moet meewegen kan ik nooit meer iets plaatsen. De kans is natuurlijk altijd aanwezig. Of de foto nou door een politicus gebruikt wordt of niet.
@ajhaverkamp: Voor wat, hoort wat
@Toff: Die kans is natuurlijk wel groter, doordat mijn foto door een politicus gebruikt is. Maar dat is natuurlijk nooit te voorkomen. Als ik alle kansen dat er iets zou kunnen gebeuren met een foto die onjuist gebruikt wordt, moet meewegen kan ik nooit meer iets plaatsen. De kans is natuurlijk altijd aanwezig. Of de foto nou door een politicus gebruikt wordt of niet.
Wanneer je foto's publiceert met behoud van alle rechten, heb je tenminste juridisch een poot om op te staan, als er in jouw ogen misbruik van wordt gemaakt. Zal zo'n vaart niet lopen, maar als GW jouw foto straks gebruikt op zijn verkiezingsposter, krijg je er niets voor en je bent misschien niet eens een fan...
Toch leuk voor je hoor, zoals het tot nu toe gaat!
Toch leuk voor je hoor, zoals het tot nu toe gaat!
Mooi inderdaad, wil daar echt nog een keer heen...
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Gaaf! Ik wil ook nog een keer naar Noorwegen, maar IJsland staat nog even bovenaan de fotografie bucketlist 
-------------
Gisteren open dag gehad bij ons op de zaak (vandaag dag 2).
Hebben ze een fotograaf ingehuurd (terwijl ze mij in dienst hebben, maar dat tot daar aan toe), want ze willen de open dagen meer professionaliseren. Dus ook betere foto's i.p.v. de foto's die ze eerst zelf altijd met een compact cameraatje schoten. Maar als ik de opgeleverde foto's van gisteren zie die door de beste meneer gemaakt zijn........
Canon EOS 5D Mark III camera en belicht alsof hij ze met de popup-flash geschoten heeft.
Ik wil mezelf niet op de borst kloppen, maar dit is echt bewijs dat niet de camera maar de fotograaf de foto's maakt.
-------------
Gisteren open dag gehad bij ons op de zaak (vandaag dag 2).
Hebben ze een fotograaf ingehuurd (terwijl ze mij in dienst hebben, maar dat tot daar aan toe), want ze willen de open dagen meer professionaliseren. Dus ook betere foto's i.p.v. de foto's die ze eerst zelf altijd met een compact cameraatje schoten. Maar als ik de opgeleverde foto's van gisteren zie die door de beste meneer gemaakt zijn........

Canon EOS 5D Mark III camera en belicht alsof hij ze met de popup-flash geschoten heeft.
Ik wil mezelf niet op de borst kloppen, maar dit is echt bewijs dat niet de camera maar de fotograaf de foto's maakt.
Je weet toch dat Nikon veel beter is dan Canon!
haha, die discussie ga ik hier niet beginnen 
Maar ik ben echt in staat om met mijn camera vandaag naar binnen te lopen en zelf ook wat te gaan schieten. Weet alleen niet wat de chef er van vind
Maar om 5 uur ben ik klaar met werk, dus dan is het mijn eigen tijd
Maar ik ben echt in staat om met mijn camera vandaag naar binnen te lopen en zelf ook wat te gaan schieten. Weet alleen niet wat de chef er van vind
Maar om 5 uur ben ik klaar met werk, dus dan is het mijn eigen tijd

[ Voor 71% gewijzigd door PdeBie op 06-10-2014 11:09 ]
De 5D III heeft toch helemaal geen pop-up flitser?
Was waarschijnlijk figuurlijk gesproken. verkeerde metering, iso of belichtingscompensatie gebruikt
(+slechte nabewerking?)
(+slechte nabewerking?)
ora et labora
Dat zegt hij ook niet 
Ik begrijp het gevoel dat PdeBie heeft wel, maar waarom vraag je je baas niet waarom hij niet jou heeft gevraagd? Misschien ben je gewoon wel te duur, wil hij jou daar niet mee belasten. Zelf ongevraagd foto's gaan schieten komt ook zo eigenwijs gekrenkt over.
Verder is kwaliteit van de foto's natuurlijk niet het enige criterium waarom je een professionele fotograaf inhuurt. Het gaat er natuurlijk ook om dat je gevarieerd, en met constante kwaliteit, zoveel mogelijk in beeld brengt, en dat je het snel aflevert naar de wensen van je opdrachtgever.
Ik begrijp het gevoel dat PdeBie heeft wel, maar waarom vraag je je baas niet waarom hij niet jou heeft gevraagd? Misschien ben je gewoon wel te duur, wil hij jou daar niet mee belasten. Zelf ongevraagd foto's gaan schieten komt ook zo eigenwijs gekrenkt over.
Verder is kwaliteit van de foto's natuurlijk niet het enige criterium waarom je een professionele fotograaf inhuurt. Het gaat er natuurlijk ook om dat je gevarieerd, en met constante kwaliteit, zoveel mogelijk in beeld brengt, en dat je het snel aflevert naar de wensen van je opdrachtgever.
[ Voor 34% gewijzigd door inquestos op 06-10-2014 11:29 ]
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Maar de baas overtuigen dat hij beter die fotograaf de volgende keer niet kan inhuren om dat hij slecht werk afleverd lijkt mij toch wel kunnen?inquestos schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 11:27:
Dat zegt hij ook niet
dat pdebie zelf niet gevraagd is voor de taak lijkt niet het probleem te zijn maar dat de desbetreffende fotograaf ondermaats werk leverd.
ora et labora
Ok, zo had ik het inderdaad niet begrepen. Maar zie ook mijn edit. Gaat niet alleen om beeldkwaliteit. Als amateur kun je lekker makkelijk alleen foto's maken van zaken die er interessant/goed belicht uitzien, en daar alle tijd voor nemen. Lekker makkelijk dat jij dan met betere foto's thuis komt dan de pro die de keus niet altijd heeft.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Te duur ben ik zeker niet. Ik had het zelfs nog in mijn eigen tijd willen doen als hij het gevraagd had. Maar hij heeft me gewoon compleet overgeslagen, terwijl iedereen hier weet hoe ik met fotografie bezig ben.inquestos schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 11:27:
Dat zegt hij ook niet
Dat is het hem eigenlijk gewoon: Ik voel me een beetje gepasseerd. Niet dat ik me nu heel zielig voel ofzo, maar echt leuk is het ook niet als je eigen baas iemand anders inhuurt terwijl ze weten hoe je met fotografie bezig bent.
En zeker als je de kwaliteit van de nu opgeleverde foto's ziet. Dan baal ik stiekem wel wat extra, want dit had ik ook op kunnen leveren.
@ pop-up flash discussie: 5D MKIII heeft geen popup flash nee, maar de personen zijn zo hard en koud belicht, dat het er wel een had kunnen zijn
Ik zie in een foto een reflectie van de flits en daar zie je duidelijk dat hij de flits recht op de persoon heeft gericht.
[ Voor 12% gewijzigd door PdeBie op 06-10-2014 11:40 ]
Als al jouw collega's zouden weten dat je elke avond heerlijke recepten bereidt en dol bent op koken, zou jij het dan ook vreemd vinden wanneer er een kok wordt ingehuurd voor een bedrijfsevenement? Misschien ben jij in staat om een lekkerder gerecht te bereiden, maar houdt de pro wel rekening met vega's/allergiën, kan hij grotere groepen bedienen, hygiëne, etc.
Maar ik ben volledig bekend met het gevoel. Familie/bedrijf dat pro's inhuurt en vervolgens hun kitscherige foto's laat zien.
Wij fotografen zijn maar een vreemd volk. We voelen ons te goed wanneer er wordt verwacht dat we iets gratis gaan fotograferen, maar wanneer we gepasseerd worden voelen we ons gekrenkt
Als je baas je wel had gevraagd had je hier misschien wel gezegd: "heb ik weer, denkt mijn baas dat ik gratis foto's ga maken met m'n eigen gear"
Maar ik ben volledig bekend met het gevoel. Familie/bedrijf dat pro's inhuurt en vervolgens hun kitscherige foto's laat zien.
Wij fotografen zijn maar een vreemd volk. We voelen ons te goed wanneer er wordt verwacht dat we iets gratis gaan fotograferen, maar wanneer we gepasseerd worden voelen we ons gekrenkt
Als je baas je wel had gevraagd had je hier misschien wel gezegd: "heb ik weer, denkt mijn baas dat ik gratis foto's ga maken met m'n eigen gear"
[ Voor 11% gewijzigd door inquestos op 06-10-2014 11:50 ]
Koken en foto's maken vind ik een iets te groot verschil om het 1 op 1 te vergelijken, maar ik snap je punt 
En eerlijk gezegd had ik het juist heel leuk gevonden als ze mij gevraagd hadden. Geeft mij toch het gevoel van 'ze hebben er vertrouwen in dat ik het kan'. Ik heb nog nooit op opdrachtbasis gewerkt, dus dat was een mooie eerste stap geweest denk ik. Waarschijnlijk zit het hem daar ook gewoon in (vermoed ik althans).
En als ze me hadden gevraagd en daarnaast ook een professionele fotograaf hadden ingehuurd, had ik het ook niet erg gevonden.
Ik ga overigens niet zomaar wat schieten vanavond. Ga uiteraard eerst even toestemming vragen, want ik wil geen gedonder.
En eerlijk gezegd had ik het juist heel leuk gevonden als ze mij gevraagd hadden. Geeft mij toch het gevoel van 'ze hebben er vertrouwen in dat ik het kan'. Ik heb nog nooit op opdrachtbasis gewerkt, dus dat was een mooie eerste stap geweest denk ik. Waarschijnlijk zit het hem daar ook gewoon in (vermoed ik althans).
En als ze me hadden gevraagd en daarnaast ook een professionele fotograaf hadden ingehuurd, had ik het ook niet erg gevonden.
Ik ga overigens niet zomaar wat schieten vanavond. Ga uiteraard eerst even toestemming vragen, want ik wil geen gedonder.
Op een trouwerij/feestje van kennissen heb ik er niet zo'n moeite mee om 's avonds de sfeer even te fotograferen. Al een paar keer gedaan. Beter dan met een paar andere vreemde gasten aan een tafel te zitten. En dan doe ik dat voor nop, liggen de verhoudingen ook gewoon goed als het niet helemaal top is (hoor ik trouwen nooit wat over, maar voor het geval dat
).
Maar mijn zus gaat bv binnenkort trouwen en daar ga ik niet lopen fotograferen (ze heeft me trouwens ook niet gevraagd). Dan maak je zo'n dag gewoon niet mee.
Maar laat gewoon vallen dat het je ook leuk had geleken en of het goed is om vanavond ook mee te fotograferen. Even via de shared drive delen en wellicht ben je volgende keer aan de beurt.
Maar mijn zus gaat bv binnenkort trouwen en daar ga ik niet lopen fotograferen (ze heeft me trouwens ook niet gevraagd). Dan maak je zo'n dag gewoon niet mee.
Maar laat gewoon vallen dat het je ook leuk had geleken en of het goed is om vanavond ook mee te fotograferen. Even via de shared drive delen en wellicht ben je volgende keer aan de beurt.
Net even gesproken met een van de management leden en gevraagd of ik vanavond foto's mocht maken. Dit was geen probleem, zolang ik het niet te opvallend deed of in de weg liep. Nou dat moet wel lukken dacht ik zo, dus vanavond ga ik even spelen 
Hopelijk dat ik wat mooie foto's kan maken, zodat ik kan laten zien wat ik kan.
laat ik hier nog èèn keer reclame maken voor een meeting, De datum staat (onder voorbehoud
) vast
[Meeting] F&V wandeling Mookerheide, 18 oktober
[Meeting] F&V wandeling Mookerheide, 18 oktober
ora et labora
Naja, dat laatste is denk ik ook het punt. Ze weten niet goed wat je kunt. Je kunt er wel mee bezig zijn (ik heb best wat collega's die bezig zijn met fotografie), maar dat wil niet zeggen dat je ook het beoogde resultaat levert. Het bedrijf huurt gewoon iemand in die het voor zijn beroep doet en verwacht daar dus van dat hij een goed resultaat levert.PdeBie schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 14:41:
Net even gesproken met een van de management leden en gevraagd of ik vanavond foto's mocht maken. Dit was geen probleem, zolang ik het niet te opvallend deed of in de weg liep. Nou dat moet wel lukken dacht ik zo, dus vanavond ga ik even spelen
Ik fotografeer voor school en voor veel dingen word ik ook gevraagd (schoolfeesten, activiteiten, theatervoorstellingen, diploma-uitreiking, recepties, etc.), maar ze hebben ook weleens iemand ingehuurd om foto's van leerlingen te maken gedurende een schooldag. Ik voel me dan echt niet gepasseerd, want ook al stond de stijl mij niet zo aan, het resultaat was verder goed en ik heb daarnaast ook geen tijd om foto's te maken op dat moment.
Ja inderdaad. Hoewel ze wel een aantal van mijn foto's kennen, heeft die professional een portfolio waar je U tegen zegt. Heb zijn site even bekeken en daar staan wel hele mooie foto's op. Dus hij kan het vast en zeker wel.
Maar ik heb vanavond dus gespeeld en moet toegeven dat ik wel snap waarom sommige foto's qua belichting niet altijd even mooi waren. Liep tegen dezelfde problemen aan. Heb ook even met hem staan praten en ik herkende precies de problemen die hij vertelde toen hij begon over de verschillende kleuren lampen die overal hingen etc.
Morgenavond ga ik de foto's uitzoeken en bewerken. Zal eens kijken wat er tussen zit
Maar ik heb vanavond dus gespeeld en moet toegeven dat ik wel snap waarom sommige foto's qua belichting niet altijd even mooi waren. Liep tegen dezelfde problemen aan. Heb ook even met hem staan praten en ik herkende precies de problemen die hij vertelde toen hij begon over de verschillende kleuren lampen die overal hingen etc.
Morgenavond ga ik de foto's uitzoeken en bewerken. Zal eens kijken wat er tussen zit
Waar kan ik een ticket boekenNordlys schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 18:20:
Prachtige beelden van Noorwegen
[video]
http://vimeo.com/107469289
Als je ziet welke gear er wordt gebruikt (onder aan deze pagina) valt op dat je niet veel hoeft te inversteren in camera of lenzen (Canon 70D en 7D icm tokina 11-16, canon 17-40 en 50mm 1.8 !!!), maar meer in een Slider/Dolly/etc wanneer je een video als dit nastreeft.
[ Voor 8% gewijzigd door inquestos op 07-10-2014 08:16 . Reden: halve zinnen aangevuld. Ik was gisteren blijkbaar moe :) ]
Iemand al van Syrp gehoord als gear-brand?inquestos schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 22:55:
Als je de gear gebruikt (onder aan deze pagina)...
Ney terug van vakantie, na beetje bijlezen op forum ben ik weer aan vakantie toe, hahaha. Lief zijn voor elkaar jongens!
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Heerlijk die letterlijke vertalingen van webshops soms.
Ik zocht de SC-28 TTL Flash cord van Nikon, maar zag op de Nederlandse webshops alleen maar een SC-28 DDL.
DDL = Door De Lens
Ik zocht de SC-28 TTL Flash cord van Nikon, maar zag op de Nederlandse webshops alleen maar een SC-28 DDL.
DDL = Door De Lens
Haha, is dat de officiële benaming volgens Nikon NL? Lekker verwarrend.
Zo, nieuw record qua aantal foto's gedurende een vakantie: ongeveer 12500 stuks in totaal
Gelukkig zijn ruim 10.000 vanwege timelapse, anders zou ik mezelf toch even achter de oren moeten krabben
Zo, nieuw record qua aantal foto's gedurende een vakantie: ongeveer 12500 stuks in totaal
Gelukkig zijn ruim 10.000 vanwege timelapse, anders zou ik mezelf toch even achter de oren moeten krabben

Haha, in 5 dagen vakantie, toch?Sjekster schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 13:21:
Zo, nieuw record qua aantal foto's gedurende een vakantie: ongeveer 12500 stuks in totaal![]()
![]()
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
NIet alleen webshops hoor... Ik zat afgelopen zondag op de Microsoft Knowledge Base pagina's de details van een Windows Update te bekijken, en daar werd Windows letterlijk vertaald naar... Vensters!PdeBie schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 09:45:
Heerlijk die letterlijke vertalingen van webshops soms.
Nee bij Nikon NL heet-ie gewoon TTL Sync Cord SC-28. Maar dat is volgens sommige webshops geen goed Nederlands...Sjekster schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 13:21:
@ Sjekster: Wat voor timelapse heb je gemaakt? En waarom 10.000 foto's? Dat kan nog een vrij lange video worden. Wil zelf hier meer mee gaan doen, vandaar.
Haha, zo erg was het nu ook weer niet hoor
10.000, gewoon omdat ik daar op uit kwam. Was geen doel op zich hoorBlomminator schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 14:54:
@ Sjekster: Wat voor timelapse heb je gemaakt? En waarom 10.000 foto's? Dat kan nog een vrij lange video worden. Wil zelf hier meer mee gaan doen, vandaar.
Meeste fragmenten zijn met mensen / verkeer in de stad, maar sommigen ook in de bergen of in de haven.
Haha, dat is wel heel slechtB64 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 14:49:
[...]
NIet alleen webshops hoor... Ik zat afgelopen zondag op de Microsoft Knowledge Base pagina's de details van een Windows Update te bekijken, en daar werd Windows letterlijk vertaald naar... Vensters!
Ik zat in de webshop van CameraNu.nl. Daar heet hij wel Door De Lens multi flitskabelB64 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 14:49:
[...]
Nee bij Nikon NL heet-ie gewoon TTL Sync Cord SC-28. Maar dat is volgens sommige webshops geen goed Nederlands...
http://www.cameranu.nl/nl...c-28-ddl-multi-flitskabel
@ Sjekster: OOOH, je maakt een video met allerlei verschillende fragmenten. 10 seconden links, 10 seconden rechts. Ik dacht dat je 1 hele lange wilde maken, van 5 dagen non-stop de sterrenhemel/zonnegang.
Ik snap em...
Ik snap em...
Verwijderd
Volgens dit artikelel zijn veel van ons hier goed bezig! 
http://petapixel.com/2014/10/09/the-photographers-manifesto/

http://petapixel.com/2014/10/09/the-photographers-manifesto/
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik dacht o leuk een Systemcamera test van tweakers (reviews: Systeemcamera's met evf: de beste onder de 1000 euro)
ik heb de text niet echt bestudeerd maar wel de voorbeeldfoto's bekeken en die waren niet veel soeps
moet je eens zien(100% crops),
Bij de omd is de sluitertijd duidelijk te kort geweest, (trilling lijkt niet uniform dus ik denk dat de wind het web bewoog)

en bij de sony is helemaal niets in focus
ik heb de text niet echt bestudeerd maar wel de voorbeeldfoto's bekeken en die waren niet veel soeps

Bij de omd is de sluitertijd duidelijk te kort geweest, (trilling lijkt niet uniform dus ik denk dat de wind het web bewoog)

ora et labora
ik denk dat jij niet tot de doelgroep behoort van deze testmrc4nl schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 12:32:
Ik dacht o leuk een Systemcamera test van tweakers (reviews: Systeemcamera's met evf: de beste onder de 1000 euro)
[afbeelding]
[afbeelding]
de mensen in F&V zijn extreem kritisch, maar de gemiddelde tweaker waar deze test (waarschijnljik) op gericht is doen niet aan pixel peepen
ik denk trouwens dat die camera's alle vier zwaar gehandicapt zijn door de kitlensjes, waardoor het sowieso moeilijk wordt om nog iets zinnigs te zeggen over de beeldkwaliteit
weet het niet meer
Maar het zijn ook niet bepaald de instapmodelletjes die getest worden, de gemiddelde koper van deze toestellen hebben wel wat wensen m.b.t. beeldkwaliteit enzo. Je hoeft geen pixelpeeper te zijn om te zien dat die spinnewebfoto van de Sony nergens scherp is.Vishari Beduk schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 21:50:
[...]ik denk dat jij niet tot de doelgroep behoort van deze test
de mensen in F&V zijn extreem kritisch, maar de gemiddelde tweaker waar deze test (waarschijnljik) op gericht is doen niet aan pixel peepen
Wat me wel opvalt bij die foto's is dat ze allemaal een beetje anders zijn (qua sluitertijd/diafragma-instellingen en brandpuntsafstand) wat een directe vergelijking wat lastig maakt. Ik vermoed ook dat de foto's niet vanaf statief zijn genomen, wat de onscherpte in de Sony-foto's kan verklaren (op zo'n korte afstand kan een beetje 'zwaaien' van voor naar achter al funest zijn)
Ach joh, zo'n testje is leuk leesvoer, maar moet je verder niet serieus nemen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Als ik die foto's zie en dan deze tekst ernaast:
Ik word eerlijk gezegd niet getriggered om nu naar de winkel te rennen van dit soort materiaal...Jeroen werkt sinds 2014 bij Tweakers en is van veel markten thuis, maar verdiept zich voor Tweakers vooral in camera's. Op dat gebied is hij geen onbekende; hij test al meer dan tien jaar camera’s en heeft zijn kennis over het onderwerp in meer dan 20 boeken weten te vervatten. Voor Tweakers test hij de nieuwste fotocamera's zowel in het testlab als daarbuiten en publiceert daarover in woord en beeld.
Een beetje verschil kan natuurlijk altijd, maar verklaar dan in het verhaal ook waarom je bijvoorbeeld een langere sluitertijd nodig had of een hogere ISO. Dat staat nergens in het verhaal en dus heb je niks aan de cijfers bij de foto's.B64 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 22:10:
[...]
Wat me wel opvalt bij die foto's is dat ze allemaal een beetje anders zijn (qua sluitertijd/diafragma-instellingen en brandpuntsafstand) wat een directe vergelijking wat lastig maakt.
Een spinnenweb is dan ook erg moeilijk op plaat te zetten met geringe scherptediepte. Zo'n webje wiebelt maar al te graag met de wind mee (zelf vorige maand ontdekt
)
Ach, voor de gemiddelde instappende fotograaf is het misschien wel fijn om een boek te kopen/lezen dat speciaal voor zijn camera is aangepast. Als ik zo de inleidende teksten lees, dan lijkt het erop dat er heel veel copy-paste in is gebruikt, maar voor een eerste gebruiker is het waarschijnlijk belangrijk dat het boek "klopt" met wat hij op zijn camera ziet. Niks mis mee, al zullen velen van ons een fundamentelere aanpak prefereren.Boudewijn schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 08:53:
Als ik die foto's zie en dan deze tekst ernaast:
[...]
Ik word eerlijk gezegd niet getriggered om nu naar de winkel te rennen van dit soort materiaal...
Beetje een moderne Addo Stuur, zo lijkt het...
Dit al bekend bij Tweakers hier?
http://www.nikon-club-ned...iewtopic.php?f=52&t=57990
https://pcmonitors.info/a...r-on-nvidia-and-amd-gpus/
http://www.nikon-club-ned...iewtopic.php?f=52&t=57990
Nog wat meer info:Een bug die er al sinds 2012 (!) inzit, in de nVidia drivers.
Wanneer je een nVidia GraKa gebruikt die via een HDMI connectie aan je full RGB monitor hangt, zal niet de volle RGB mogelijkheden van je monitor (kunnen) benutten.
Wel voor video weergave, maar niet voor games en applicaties (zoals Photoshop)
https://pcmonitors.info/a...r-on-nvidia-and-amd-gpus/
[ Voor 10% gewijzigd door PdeBie op 16-10-2014 16:22 ]
Ja had er van gelezen, maar ik gebruik nog gewoon DVI dus no problems. Al wil ik wel zeer binnenkort die 2414H gaan kopen die in het artikel genoemd wordt, laat die nou juist heel veel problemen veroorzaken bij de GPU's.
Kijk eens in mijn inventaris. Ik heb tweemaal de P2414H.
Echter, niet via HDMI maar 1 via displayport en 1 via DVI. Gelukkig geen problemen dus.
Echter, niet via HDMI maar 1 via displayport en 1 via DVI. Gelukkig geen problemen dus.
Ow haha, kijk nooit bij inventarisen maargoed. In ieder geval bedoelde ik de U2414H. Die werd in het artikel genoemd. Bevallen die P2414H een beetje. Ik heb namelijk een tijd terug mijn samsung scherm verkocht omdat de kleuren en helderheid zo erg off waren dat ik er niet fatsoenlijk mee kon fotobewerken zonder hem te onderwerpen aan de ipad voor een gemiddelde indrukPdeBie schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 21:38:
Kijk eens in mijn inventaris. Ik heb tweemaal de P2414H.
De P2414H bevalt me tot op heden erg goed. Moet eigenlijk nog wel een keer een kalibratie apparaatje kopen en uitvoeren, maar zo op het eerste oog is zwart echt zwart. Wel wat last van backlight bleeding in de hoeken, maar niet heel extreem bij mij.
Mijn voormalige u2413 altijd via DP en hdmi gehad en nu mijn u2713h ook via DP dus ook gelukkig nooit problemen gehad. Dacht dat het eerst over deep color ging maar het is wel treurig dat het erger blijkt te zijn, ook Intel heeft er last van al schijnt het opgelost te zijn bij sommige chipsets.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ik heb wel mijn u2414H via HDMI, dus ik begrijp dat ik het artikel even door moet nemen...
Zijn er nog mensen die n.a.v. de aankondingen van de nieuwe iMac 5k meteen naar de winkel rennen om er één te kopen? Ik heb nooit mac gebruikt, maar zit er wel goed aan te denken om over te stappen en zeker met deze introductie is het erg aantrekkelijk.
Ben eigenlijk sowieso wel benieuwd wat de verhouding windows / mac is onder de fotografen hier (en of het bevalt)
Zijn er nog mensen die n.a.v. de aankondingen van de nieuwe iMac 5k meteen naar de winkel rennen om er één te kopen? Ik heb nooit mac gebruikt, maar zit er wel goed aan te denken om over te stappen en zeker met deze introductie is het erg aantrekkelijk.
Ben eigenlijk sowieso wel benieuwd wat de verhouding windows / mac is onder de fotografen hier (en of het bevalt)
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Kwestie van een polletje starten 
Ik gebruik zelf Mac (witte MacBook unibody eind 2009 met 8GB ram) en ben half aan het sparen voor een nieuwe. Ding blijft verbazingwekkend lang meegaan maar ik merk wel dat 'ie nu echt verouderd is. Zo'n retina-display is echt heerlijk voor het bewerken van foto's (wel eens gedaan bij m'n vader of broertje), je zit bijna standaard ingezoomd tot 1:1-pixelratio, dus om kritieke scherpte te checken hoef je niet meer handmatig in te zoomen. Ben zelf alleen geen fan van bewerken op een laptop. Liever met extern display, toetsenbord en muis, dus wat dat betreft is dit wel echt een uitkomst.
Ik gebruik zelf Mac (witte MacBook unibody eind 2009 met 8GB ram) en ben half aan het sparen voor een nieuwe. Ding blijft verbazingwekkend lang meegaan maar ik merk wel dat 'ie nu echt verouderd is. Zo'n retina-display is echt heerlijk voor het bewerken van foto's (wel eens gedaan bij m'n vader of broertje), je zit bijna standaard ingezoomd tot 1:1-pixelratio, dus om kritieke scherpte te checken hoef je niet meer handmatig in te zoomen. Ben zelf alleen geen fan van bewerken op een laptop. Liever met extern display, toetsenbord en muis, dus wat dat betreft is dit wel echt een uitkomst.
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
5K scherm: met je hoofd scrollen over het beeld op 20cm afstand om het detail te zien.... mij ontgaat het hele 4k en 5k gebeuren.
Je hebt een oog als usericon maar klaarblijkelijk minder goede ogen dan ik. 
Zeker op de wat grotere beeldschermen is Full HD toch wel dramatisch achterhaald. De remmende kracht van voorsprong en standaarden. De stap naar 4K+ was al een tijdje bezig, hopelijk komt het nu nog meer in stroomversnelling, en allemaal wat betaalbaarder.
Zeker op de wat grotere beeldschermen is Full HD toch wel dramatisch achterhaald. De remmende kracht van voorsprong en standaarden. De stap naar 4K+ was al een tijdje bezig, hopelijk komt het nu nog meer in stroomversnelling, en allemaal wat betaalbaarder.
Bij deze dan 
Poll: Welk systeem gebruik je voor je fotobewerking?
• Windows op desktop of laptop
• Windows op tablet
• OS X via Macbook
• OS X via iMac
• Anders, namelijk...

Ook een poll maken? Klik hier
Poll: Welk systeem gebruik je voor je fotobewerking?
• Windows op desktop of laptop
• Windows op tablet
• OS X via Macbook
• OS X via iMac
• Anders, namelijk...
Ook een poll maken? Klik hier
Er zijn grenzen aan het onderscheidende vermogen van het menselijk oog. 1 boogminuut is de grens. Dus kun je precies uitrekenen op welke afstand je je ogen moet houden nog onderscheidend detail te zien.inquestos schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 11:24:
Je hebt een oog als usericon maar klaarblijkelijk minder goede ogen dan ik.
En op welke afstand bekijk je een groot scherm? Door het onderscheidende vermogen van het oog kun je gewoon niet meer zien in 1 oogopslag zonder te scrollen.Zeker op de wat grotere beeldschermen is Full HD toch wel dramatisch achterhaald.
In de poll mis ik wel Windows op laptop optie. Normaal werk ik op een Windows desktop, op vakantie pak ik een Windows laptop.
Klopt, kan hem helaas niet meer veranderen nuajhaverkamp schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 11:49:
In de poll mis ik wel Windows op laptop optie. Normaal werk ik op een Windows desktop, op vakantie pak ik een Windows laptop.
De resultaten verbazen me trouwens nu al!
Kwestie van voorkeur dus? Scrollen met je muis of scrollen met je hoofdUniversal Creations schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 11:38:
[...]
En op welke afstand bekijk je een groot scherm? Door het onderscheidende vermogen van het oog kun je gewoon niet meer zien in 1 oogopslag zonder te scrollen.
[ Voor 31% gewijzigd door Royz op 17-10-2014 11:56 ]
Want? Je had verwacht dat iedereen op een Mac zou zitten?
Ik kan op mijn Windows PC prima werken. Zeker nu ik twee fatsoenlijke monitoren heb.
Ja, eigenlijk wel. Als ik naar een fotobeurs ga of een gallery of iets dergelijks zie ik continu iedereen bezig met een macbook pro. Ook als je online kijkt naar broadcasts werkt eigenlijk iedereen op een macbook of imac. Althans, die indruk heb ik.PdeBie schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 12:06:
[...]
Want? Je had verwacht dat iedereen op een Mac zou zitten?
Ik kan op mijn Windows PC prima werken. Zeker nu ik twee fatsoenlijke monitoren heb.
Tja, ik merk (met mijn visus van 150%) dat er een stuk meer detail op een retinascherm zichtbaar is dan vanaf een gewoon scherm. Daar hoef ik niet dichter voor op het scherm te gaan zitten (dus voor mij biedt het retinascherm een voordeel als de kijkafstand hetzelfde blijft). Zou het heerlijk vinden om een groter scherm te hebben dan ik op dit moment gebruik (18,5" met 1680x1050), ook ik scroll liever met mijn nek dan met mijn muisUniversal Creations schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 11:38:
[...]
Er zijn grenzen aan het onderscheidende vermogen van het menselijk oog. 1 boogminuut is de grens. Dus kun je precies uitrekenen op welke afstand je je ogen moet houden nog onderscheidend detail te zien.
[...]
En op welke afstand bekijk je een groot scherm? Door het onderscheidende vermogen van het oog kun je gewoon niet meer zien in 1 oogopslag zonder te scrollen.
[ Voor 10% gewijzigd door tobiasvs op 17-10-2014 12:43 ]
Even berekend met je boogminuut. Voor 24 inch moet je er 86cm vandaan zitten voor Full HD. Voor groter nog verder. Niet echt met je neus erop dus.Universal Creations schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 11:38:
[...]
Er zijn grenzen aan het onderscheidende vermogen van het menselijk oog. 1 boogminuut is de grens. Dus kun je precies uitrekenen op welke afstand je je ogen moet houden nog onderscheidend detail te zien.
[...]
En het fijne van een groot scherm is wat mij betreft niet dat je er verder weg van kunt zitten, maar dat je je ogen kunt laten 'scrollen' ipv je muis. Onbelangrijke menu'tjes aan de zijkant kunt plaatsen. Dat soort dingen. Nee, je kunt niet je hele scherm in één oogopslag scherp in beeld krijgen.
[ Voor 30% gewijzigd door Universal Creations op 17-10-2014 13:12 . Reden: Per ongeluk gewijzigd ipv geciteerd ]
Eigenlijk scroll je gewoon met je hoofd en niet met je ogen om het detail waar te nemen. Uitspraken dat Retina veel scherper is dan FullHD zijn niet echt een overtuigend argument. Stel dat het optimum bij 3k ligt, dan is 4k scherper dan 1080p voor het oog. Maar 4k is dan niet scherper dan 3k en 5k al helemaal niet scherper dan 4k voor het oog.inquestos schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 12:37:
[...]
Even berekend met je boogminuut. Voor 24 inch moet je er 86cm vandaan zitten voor Full HD. Voor groter nog verder. Niet echt met je neus erop dus.
En het fijne van een groot scherm is wat mij betreft niet dat je er verder weg van kunt zitten, maar dat je je ogen kunt laten 'scrollen' ipv je muis. Onbelangrijke menu'tjes aan de zijkant kunt plaatsen. Dat soort dingen. Nee, je kunt niet je hele scherm in één oogopslag scherp in beeld krijgen.
Als ik dit even als test erbij pak concludeer ik dat ik tot 0,6 boogminuut nog onderscheid kan maken (vanaf 1 meter afstand bij een scherm van 56 pixels/cm wordt het voor mij een grijs vlak). Daarna is het bij mij pas zinloos.
Als ik de 5k 27 inch (=85 pixels/cm) betekend voor mij dat ik op 67cm afstand de pixels niet meer kan onderscheiden. Lijkt mij een prima afstand.
Als ik de 5k 27 inch (=85 pixels/cm) betekend voor mij dat ik op 67cm afstand de pixels niet meer kan onderscheiden. Lijkt mij een prima afstand.
Van zwart naar wit is wel het grootst mogelijke contrast. Een normaal beeld is veel minder contrast.
Windows op mijn laptop, want zoals ik al eerder had aangegeven vond ik mijn desktop traag worden met lightroom en aangezien mijn laptop gewoon 8GB DRR3 RAM had vs de 4GB DDR2 RAM en een i7-quadcore met hyperthreading vs een Q9450 quadcore leek mij de keuze snel gemaakt en ben nu over op mijn laptop en hoop binnenkort een goed scherm te gaan kopen (wss dell U2414H) om te gebruiken als externe monitor.
Maar misschien ligt het wel aan mijn win7 installatie van mijn desktop. heb gemerkt dat deze sowieso heel traag is, misschien is een win 8.1 reinstall doen en kijken of lightroom dan nog steeds trager werkt. Vooral local adjustments had ie het zwaar mee, waardoor ik toch denk dat het RAM de schuldige is. Kortom eerst desktop, maar nu laptop met straks een extern scherm. Of toch terug naar een schone desktop?
Ik dacht misschien dat de hele adobe-suite beter geoptimaliseerd is voor mac, en dat wilde ik testen maar ik kreeg echter mijn OSX installatie niet helemaal voor elkaar op mijn PC in eerste instantie wel, maar ik kreeg sleep niet werkend, wat ik toch wel vaak gebruik dus dat werd hem niet. Heb OSX nu nog steeds op mijn 2e HDD staan maar start het nauwelijks meer op want ergens werkt het toch niet optimaal, wel een tijdje gebruikt zonder sleep. Echter vond ik windows fijner. Gnome3 vind ik nog fijner maargoed daar werkt lightroom weer niet op.
Ik zit altijd op ongeveer 40-50cm van mijn scherm en vond mijn FullHD 27" niet lekker vanwege het feit dat deze zo groot was en ik m'n hoofd steeds moest gebruiken. Maar ik moet zeggen dat ik met FullHD op 27" meer zag dan op fullHD op mijn laptop schermpje van 15,6". Chromatische Aberatie en onscherpte vielen eerder op bij mijn "onscherpe*" 27" fullHD scherm dan mijn "scherpe*" 15,6". Nou was die 27" ook wel helderder en glossy ten opzichte van mijn matte laptopschermpje.
Dus ik twijfel ook nog een beetje of ik niet beter af ben met een 22" ipv een 24" @ FullHD voor voornamelijk fotobewerking. 27" vond ik ook qua formaat te groot.
*: Gekeken naar de resolutie nav het verhaal hierboven
Kortom; Hoe dan ook windows, zowel laptop als desktop. Ware het niet dat mijn laptop sneller is dan mijn desktop, dan had ik alleen mijn desktop gebruikt.
Maar misschien ligt het wel aan mijn win7 installatie van mijn desktop. heb gemerkt dat deze sowieso heel traag is, misschien is een win 8.1 reinstall doen en kijken of lightroom dan nog steeds trager werkt. Vooral local adjustments had ie het zwaar mee, waardoor ik toch denk dat het RAM de schuldige is. Kortom eerst desktop, maar nu laptop met straks een extern scherm. Of toch terug naar een schone desktop?
Ik dacht misschien dat de hele adobe-suite beter geoptimaliseerd is voor mac, en dat wilde ik testen maar ik kreeg echter mijn OSX installatie niet helemaal voor elkaar op mijn PC in eerste instantie wel, maar ik kreeg sleep niet werkend, wat ik toch wel vaak gebruik dus dat werd hem niet. Heb OSX nu nog steeds op mijn 2e HDD staan maar start het nauwelijks meer op want ergens werkt het toch niet optimaal, wel een tijdje gebruikt zonder sleep. Echter vond ik windows fijner. Gnome3 vind ik nog fijner maargoed daar werkt lightroom weer niet op.
Ik zit altijd op ongeveer 40-50cm van mijn scherm en vond mijn FullHD 27" niet lekker vanwege het feit dat deze zo groot was en ik m'n hoofd steeds moest gebruiken. Maar ik moet zeggen dat ik met FullHD op 27" meer zag dan op fullHD op mijn laptop schermpje van 15,6". Chromatische Aberatie en onscherpte vielen eerder op bij mijn "onscherpe*" 27" fullHD scherm dan mijn "scherpe*" 15,6". Nou was die 27" ook wel helderder en glossy ten opzichte van mijn matte laptopschermpje.
Dus ik twijfel ook nog een beetje of ik niet beter af ben met een 22" ipv een 24" @ FullHD voor voornamelijk fotobewerking. 27" vond ik ook qua formaat te groot.
*: Gekeken naar de resolutie nav het verhaal hierboven
Kortom; Hoe dan ook windows, zowel laptop als desktop. Ware het niet dat mijn laptop sneller is dan mijn desktop, dan had ik alleen mijn desktop gebruikt.
Da's waar, maar aan de andere kant ervaar je scherpte natuurlijk juist op contrastvolle gebieden en minder bij (bijvoorbeeld) een mooie licht- naar donkerblauwgradiënt in de lucht. Daarnaast heb je naast luminantie ook nog kleurcontrast, toch?Universal Creations schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 13:44:
Van zwart naar wit is wel het grootst mogelijke contrast. Een normaal beeld is veel minder contrast.
[ Voor 31% gewijzigd door tobiasvs op 17-10-2014 13:56 ]
In foto's heb je wellicht aan net wat minder resolutie voldoende*, want daar heb je inderdaad niet héél veel contrast op pixelniveau. Maar voor DTP-toepassingen komt zwart-wit juist héél vaak voor (denk zwarte letters op witte achtergrond, en dan uitzoomen tot A3-formaat).
*Maar ook voor foto's vind ik Full HD onvoldoende, en als je de DPI dan toch gaat verhogen kun je dat beter met een factor 2 doen. Maakt het schalen een stuk eenvoudiger.
*Maar ook voor foto's vind ik Full HD onvoldoende, en als je de DPI dan toch gaat verhogen kun je dat beter met een factor 2 doen. Maakt het schalen een stuk eenvoudiger.
Dat schalen t.o.v. full hd is alleen relevant voor full hd content (films dus).
Bij films is 4k al helemaal zinloos, omdat je niet kunt scrollen zonder een deel van het beeld uit het oog te verliezen. Maar goed, ik heb mijn punt nu wel duidelijk genoeg geargumenteerd en ik zie daarom zelf ook totaal geen nut in een 5k scherm tegenover een 4k scherm.
Bij films is 4k al helemaal zinloos, omdat je niet kunt scrollen zonder een deel van het beeld uit het oog te verliezen. Maar goed, ik heb mijn punt nu wel duidelijk genoeg geargumenteerd en ik zie daarom zelf ook totaal geen nut in een 5k scherm tegenover een 4k scherm.
Mooi, dan ben je stiekem toch van mening veranderdUniversal Creations schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 14:26:
ik zie daarom zelf ook totaal geen nut in een 5k scherm tegenover een 4k scherm.
Universal Creations schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 11:19:
5K scherm: met je hoofd scrollen over het beeld op 20cm afstand om het detail te zien.... mij ontgaat het hele 4k en 5k gebeuren.
Beide uitspraken lijken niet in tegenstelling tot mekaarinquestos schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 14:29:
[...]
Mooi, dan ben je stiekem toch van mening veranderd![]()
[...]
Géén nut zien in 5k boven 4k komt op mij toch wel als een afzwakking over t.o.v. zowel het nut van 4k als 5k in twijfel trekken.
Maar goed, wat mij betreft hoort je mening bijstellen bij discussiëren, doe ik ook altijd, ook in dit geval.
Maar goed, wat mij betreft hoort je mening bijstellen bij discussiëren, doe ik ook altijd, ook in dit geval.