Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:05

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Jongens heb ik een beetje een dilemma. Ik heb praktisch nog steeds geen geld voor een 10-18mm, want ik ben naar week luxemburg geweest waar ik waarschijnlijk meer plezier aan gehad heb dan een nieuwe lens (: Sommige van de foto's daarvan hebben jullie al kunnen zien en de rest staat op m'n flickr. Ben erg tevreden over wat ik heb kunnen maken daar.

Ik ben er alleen achter gekomen dat mijn scherm echt BOUT is betreft kleurweergave, heb het idee dat m'n laptop scherm nog beter is. Echter waar mijn gewone monitor veel te licht is en zwart nooit zwart, Heeft mijn laptop het probleem dat ie eigenlijk een tikkie te donker is en het wit en zwart snel dichtloopt (Weinig contrast dus). Met deze 2 schermen is dat redelijk te middelen maar wel irritant maar overkomelijk. Dat betreft de schermen.

Onder mijn "normale" monitor staat ook nog een desktop. Met matige tot redelijke specs (onderaan deze post) waar ik eerst altijd mijn bewerking op deed, maar aangezien dit naar mijn mening net te krap was heb ik mijn lightroom + library naar mijn laptop gedaan en sluit ik mijn monitor aan op mijn laptop zodat ik 2 schermen heb, werkt ook wel fijn voor mijn schoolwerk en overige computing. Hierbij is mijn desktop dus overbodig geworden eigenlijk. Alles doe ik nu via mijn laptop, want die is gewoon sneller voor het normale werk en zeker voor lightroom (RAM + CPU). Ik dacht dus om mijn desktop te verkopen incl monitor en daarvoor een budget IPS voor terug te halen. Is dit aan te raden? Kalibratie, ga ik voorlopig geen geld aan uit geven, want dat heb ik niet. Misschien dat ik dat ergens kan lenen, maar dat is voor later zorg. Ik neem aan dat zelfs zonder kalibratie ik er erg op vooruit ga, qua kleurweergave?
Ga dan waarschijnlijk wel achteruit op het aantal inch, maar opzich geen probleem aangezien ik mijn 27 wel erg lomp vind.

Echter ik speel af en toe een game en dan is de HD5770 wel beter, dan mijn laptop kaart, misschien dat ik dat nog kan tunen, aangezien de quadro kaarten automatisch kwaliteit boven snelheid stellen, gezien het feit dat het CAD kaarten zijn en geen game-kaarten.
Daarnaast heeft mijn desktop een BD-drive als enige hier in het huishouden. Niet dat ik BD-films heb liggen maar als ik straks die wel een keer heb kan ik het beter maar gewoon hebben, dus moet ik die eventueel extern maken met zo'n adapter/enclosure. Eigenlijk maar kleine dingen, maar die toch wel enigzins meewegen. Maar aan de andere kant tja, nu doet mijn desktop bijna niks behalve als muziekspeler dienen aangezien het geluid van mijn laptop eeeecht brak is over de 3,5mm jack.
Over HDMI, en mijn scherm als DAC laten dienen klinkt het net zo goed als mijn desktop. Dus mijn volgende scherm moet ook een audio out hebben...

Denken jullie dat ik als ik alles los verkoop dat ik in de buurt kom van €150-€200? Dan zou ik een van de goedkopere IPS scherm kunnen kopen (evt 2ehands) of een 10-18, maar dat is een andere dilemma.

Het is misschien een beetje chaotisch geschreven, maar hopelijk hebben jullie door wat ik in mijn hoofd heb. En wat inzichten kunnen mij misschien verder helpen. Alvast bedankt :)

Specs:
Mijn PC's
Desktop:
HP xw4600
Core2Quad - Q9450@2,67Ghz
4GB DDR2 DC in 4 modules - Matig voor lightroom met aardige library en kan niet upgraden want mobo ondersteund niet meer
Asus HD5770 1BDRR5
500GB HDD + 250GB HDD
Blu-ray Drive + burning (Enige in het huishouden)
DVD drive + burning
Monitor: Samsung SyncMaster PH2770 (Full HD LED, 27")

Laptop:
HP Elitebook 8570w
Core i7- 3630QM @ 2,40Ghz (Quad + hyperthreading)*
8GB 1600mhz DDR3 RAM in 2 modules
nVidea Quadro K1000 1GB DDR3 - Slomer dan mijn HD5770
DVD drive
Monitor: Matte 1080p scherm 15,6inch

*: Dit heeft mij vele uren bespaart met het runnen van een simulatie voor mijn studie. Waar een desktop i5 er 2 uur overdeed, kon mijn laptop dat even in mijn i7 in mij laptop dat in een 1 uur en kwartier per run.

EDIT: Ik heb nog een canon workshop fotografie, die actie bij nieuwe toestellen. Iemand interesse?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je wel of niet moet doen met je apparatuur kunnen wij niet voor je bepalen. Hoeveel het je op gaat leveren weet ik ook niet, probeer het! Ik kan me alleen niet voorstellen dat jouw PH2770 veel beroerder is dan mijn 2343BW.
Een monitor een DAC durven en zo willen gebruiken noemen trouwens.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 09:45

Gutteguttegut

CEO of TFD

Wat ik zou doen is een Dell 2407 oid kopen (1920x1200 ipv de crappy 1920x1080) en een SSD (of twee) in je desktop.
Ik werk met een QX9300 in een laptop met Samsung 250GB SSD en 12GB ram en dat werkt prima.
Ik wil niet beweren dat mijn lightroom database mega groot is...wat is groot?

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:36
Mr Pingu schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 12:01:
ik ben naar week luxemburg geweest waar ik waarschijnlijk meer plezier aan gehad heb dan een nieuwe lens (:
d:)b
Ik werk met tevredenheid op een Dell 2407. Een kwalitatief goede 24 inch monitor 1920x1200 (idd fijner dan 1080p) moet voor €150 te doen zijn.
EDIT: Ik heb nog een canon workshop fotografie, die actie bij nieuwe toestellen. Iemand interesse?
Daar heb je zeker ook een recente camera voor nodig( 100D, EOS 700D, EOS 1200D of EOS M ), en niet een oude 20D. Anders is het misschien nog wat voor mijn zus.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Mr Pingu schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 12:01:
Jongens heb ik een beetje een dilemma. Ik heb praktisch nog steeds geen geld voor een 10-18mm, want ik ben naar week luxemburg geweest waar ik waarschijnlijk meer plezier aan gehad heb dan een nieuwe lens (: Sommige van de foto's daarvan hebben jullie al kunnen zien en de rest staat op m'n flickr. Ben erg tevreden over wat ik heb kunnen maken daar.
Ja, ik heb ze wel gezien ;). Ik heb trouwens een Dell Ultrasharp U2414H IPS monitor gekocht voor 210 euro, welke wel 1920x1080 is. Heb alleen (nog) geen idee waarom dat crappy zou zijn.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ja jullie kunnen het inderdaad niet bepalen, maar inzichten kunnen nuttig zijn voor mij om te bepalen wat handig is. Praten over iets, helpt om verder te komen. Ook al is het maar om je eigen verhaal eens op te schrijven, zo kom je soms ook tot nieuwe inzichten of tot beslissingen.

@guttegut: Mijn database is ook niet heel groot denk ik, maximaal 5k aan RAW's, maar ik merk gewoon dat die DDR2 een bottleneck is, tenminste dat denk. CPU en GPU zijn snel zat, maar moederbord ondersteund geen DDR3, dus in die pc dingen upgraden vind ik het niet meer waard als ik al een snellere laptop tot beschikking heb. Heb jij in je PC ook DDR2?
Alles draait op mijn laptop gewoon vlotter, voornamelijk dingen met de brush hebben vertraging op mijn desktop en het loopt net allemaal niet vloeiend. Misschien dat een SSD het inderdaad oplost, ter compensatie van de slome HDD en de DDR2 RAM.
De goedkoopste oplossing was gewoon ook naar m'n laptop verkassen en die trekt alles prima. Dus in dat opzicht heb ik heel mijn desktop niet nodig.

@woutoud: Mijn monitor is echt heel beroerd. Een vriend van mij heeft ook een "gewone" consumenten monitor maar die zit beter in het "midden"(neutraler) dan die van mij. Echt mijn eerste foto's waren praktisch 2/3 stop onderbelicht omdat mijn monitor vrij licht was, brigthness naar beneden hielp enigzins behalve dat het ook niet klopte want je zag gelijk dat de brightness TE laag stond en dat was irritant met de gewone taken zoals browsen en tekst verwerken... Op een of andere manier klopt die monitor van geen kant. Ook edge bleeding to the max... Saturatie standaard ook te hoog en nog meer van dat soort grappen, voor multimedia een prima monitor maar voor foto bewerking, meh valt echt heel erg tegen. Qua kleuren klopt mijn laptopscherm beter, Alleen zoals ik zei lopen zwart en wit snel dicht...
Als ik een foto bewerk op mijn laptopscherm en op dat andere scherm en geen rekening hou en vervolgens foto's op de ipad 4 van mijn moeder bekijk, zijn alle foto's die ik op m'n ph2770 gedaan heb meer off dan die op m'n laptop.
Probleem is dus, eigenlijk heb ik 2 monitors die "off" zijn, waarvan die ph2770 best wel erg. Wat ik dus eigenlijk wil is een monitor die enigzins "gemiddeld" is.

Betreft DAC, het is een DAC in de simpelste zijn van het woord. HDMI is digitaal, 3,5mm is analoog. :P

@Inquestos: €150 voor 2407 is een mooi bedrag, naar zoeits ben ik opzoek. Daarom vroeg ik me ook af, wat mijn dekstop kan opleveren. Net toevallig nog 2 iets oudere videokaarten opgeduikeld, zal eens kijken of ik die kan verkopen, alle beetjes helpen (:
En betreft 20D, ik heb werkelijk geen idee. Staat gewoon een kortingscode op m'n kaart waardoor je die workshop kan volgen voor €25 pv 150. Zal als ik thuis ben even kijken of er verder nog wat op staat aan
voorwaarden en dergelijke. Jij woont toch in Delft? Kan ik hem evt wel langsbrengen ;)

@royz: Ik heb JOU alleen niet gezien :P Wel toevallig, dat jij die week daar ook was. Heb je iets meer verticale resolutie, verder niets denk ik...

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:45

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik ben van een U2410 naar een U2713H gegaan dus 16:10 naar 16:9 en had verwacht dat het op dat gebied wat tegen zou vallen maar in tegendeel. De horizontale breedte kan ik goed gebruiken om panelen open te hebben staan in Photoshop en Lightroom zonder dat de foto daardoor kleiner wordt.

Zou het zeker voor dat geld niet laten schieten, erg fijn om zo'n beeldscherm te hebben!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:44

mrc4nl

Procrastinatie expert

Mr Pingu schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 16:43:
@guttegut: Mijn database is ook niet heel groot denk ik, maximaal 5k aan RAW's, maar ik merk gewoon dat die DDR2 een bottleneck is, tenminste dat denk. CPU en GPU zijn snel zat, maar moederbord ondersteund geen DDR3, dus in die pc dingen upgraden vind ik het niet meer waard als ik al een snellere laptop tot beschikking heb. Heb jij in je PC ook DDR2?
Alles draait op mijn laptop gewoon vlotter, voornamelijk dingen met de brush hebben vertraging op mijn desktop en het loopt net allemaal niet vloeiend. Misschien dat een SSD het inderdaad oplost, ter compensatie van de slome HDD en de DDR2 RAM.
voordat ik mn i7 laptop had deed ik heb met een Core 2 duo laptopje, ddr2 max 4gb (chipset liet niet meer toe)En dat draaide lightroom prima .Met een i7 gaat het exporteren misschien iets sneller maar kan nu niet bepaald zeggen dat het opeens allemaal een stuk sneller ging. SSD helpt echt veel.

DDR2 is in de meeste gevallen nog prima. zeker met een grote cpu cache.

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 05-09-2014 17:00 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Hopen dat ik de SSD prijsvraag van alternnate win dan :+ En windows 8 erop gooien want die gebruikt minder RAM... Dat neemt nog niet weg dat mijn monitor brak is en ik ergens geld vandaan moet halen ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Mr Pingu schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 16:43:
@Inquestos: €150 voor 2407 is een mooi bedrag, naar zoeits ben ik opzoek. Daarom vroeg ik me ook af, wat mijn dekstop kan opleveren. Net toevallig nog 2 iets oudere videokaarten opgeduikeld, zal eens kijken of ik die kan verkopen, alle beetjes helpen (:
Kwestie van marktplaats en de vraag&aanbod in de gaten houden. En voor je 'oude troep' kan je inderdaad nog best wat geld krijgen. Van het voorjaar een 10 jaar oude tv-kaart nog voor €10 verkocht, en €20 voor een 4 jaar oude mid-range videokaart.

En ik doe zo een pb over je eos-workshop :)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als ik je bubbel mag doorbreken, hoewel een SSD je systeem veel sneller maakt (ook oudere systemen) zul je weinig verschil merken in Lightroom.

Ook op super snelle PC's heeft Lightroom gewoon kuren en is traag, of je nou alles op een SSD hebt staan of niet.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Royz schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 15:13:
[...]

Ja, ik heb ze wel gezien ;). Ik heb trouwens een Dell Ultrasharp U2414H IPS monitor gekocht voor 210 euro, welke wel 1920x1080 is.Heb alleen (nog) geen idee waarom dat crappy zou zijn..
Puur persoonlijke mening. Ik vind 1200 pixels hoog nu eenmaal prettiger werken dan 1080 pixels hoog. Daarom doe ik mn oude laptop ook niet weg, deze heeft namelijk een 1920x1200 scherm.

HD schermen zijn (waren) in de mode..beter nog HD is in de mode, van haarproducten tot condooms..alles is/was HD dus zo ook veel monitoren.

Gelukkig heeft Dell het inzicht terug en gaan ze weer 1920x1200 schermen leveren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Gutteguttegut schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 17:43:
Puur persoonlijke mening. Ik vind 1200 pixels hoog nu eenmaal prettiger werken dan 1080 pixels hoog.
Helemaal mee eens.

Sinds ik een 1600x1200 CRT heb gehad wil ik nooit meer een scherm met minder dan 1200 pixels vertikaal!
Maar wat Ventieldopje zegt klopt ook : Het gaat niet om 16:9 of 16:10 het gaat om die 1440/1600/2160 pixels en dan maakt het niet uit hoeveel je er horizontaal hebt :Y)
Gelukkig heeft Dell het inzicht terug en gaan ze weer 1920x1200 schermen leveren. :)
Ik koop nooit meer iets van Dell : 3x 500 € uitgegeven aan de U2410 (de cheapo IPS modellen waren er toen nog niet helaas) voor een Eyefinity setje (dat ook heerlijk is voor Adobe Premiere Pro trouwens!) en toen 1 monitor 6 maanden buiten de garantie kapot ging wilden ze echt totaal niks voor me doen... zelfs niet tegen betaling :/

Dus maar een tweedehandsje gescoord voor 150 € dus als je "IPS on a budget" wil kan je dat nog proberen.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:52

B64

Dat tweedehandsje was waarschijnlijk ook wel goedkoper dan wat een reparatie door Dell gekost zou hebben. Ik weet niet wat er stuk was aan de monitor, maar voor een reparatie zit je al gauw aan de 200 Euro als er iets simpels vervangen moet worden.

Overigens wel vreemd dat ze het gewoon botweg weigeren. Werd eer ook geen reden gegeven om niet te repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 19:19
XNightmare schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 00:33:
Oh en is er ook nog animo om de maandelijkse foto-opdrachten weer te doen herleven? Is geloof ik ook weer een tijdje geleden inmiddels...
Ja! Lijkt me leuk om in ieder geval weer eens te zien. Meedoen misschien ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

B64 schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 11:12:
Dat tweedehandsje was waarschijnlijk ook wel goedkoper dan wat een reparatie door Dell gekost zou hebben. Ik weet niet wat er stuk was aan de monitor, maar voor een reparatie zit je al gauw aan de 200 Euro als er iets simpels vervangen moet worden.
Het is een simpel stroom gerelateerd probleem dat een beetje engineer makkelijk fixt bij een repair center.
Ik heb toevallig vroeger op de RMA afdeling van een merk gewerkt dat monitoren verkocht en de meeste reparatiekosten kwamen niet verder dan 25 a 35 € per monitor excl. btw en dat in zowel Nederland als de U.K. bijvoorbeeld.
Overigens wel vreemd dat ze het gewoon botweg weigeren. Werd eer ook geen reden gegeven om niet te repareren?
Omdat ze dat zogenaamd niet deden en alleen complete monitoren omruilen. Lekker is dat als je net een monitor te pakken hebt die weinig last heeft van leaking bijvoorbeeld vergeleken met de meeste exemplaren en hij gaat stuk :/
Het grappige is dat juist het omruilen door repair centers wordt gedaan, want iemand moet de kapotte exemplaren refurbishen... ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-09 22:58

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

"Made in Japan" staat erop mijn el-cheapo Panasonic GF6
Ik sta verbaasd, altijd gedacht dat uitsluitend duur/professioneel spul uit Japan kwam en de consumenten spullen uit China/Thailand.
En dat terwijl het topmodel GH4 wel in China wordt gemaakt.
Gelukkig komt de bijbehorende kitlens wel gewoon uit China (zit niet voor niks stof in de lens).

Disclaimer: Ja ik weet dat de nieuwe D810 ook uit Thailand komt, maar dat is best een schok voor de Nikon liefhebbers.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stof in de lens, is dat niet gewoon een garantiegeval?

Dat laatste kan me aan m'n reet roesten trouwens... Maar misschien val ik dan niet onder de Nikonliefhebbers. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 21:58
Op zo'n beetje al mijn lenzen staat "Made in Japan" en ik denk ook op mijn 5D2, als ik de originele grip er nog af krijg.... (kutding wat dat betreft).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Universal Creations schreef op zondag 07 september 2014 @ 19:06:
Op zo'n beetje al mijn lenzen staat "Made in Japan" en ik denk ook op mijn 5D2, als ik de originele grip er nog af krijg.... (kutding wat dat betreft).
Die moet je ook nooit eraf halen :Y)

Maar ehh... hadden de 50D/40D/30D eigenaren niet ook zo'n probleem met de grip vroeger dat die niet lekker eraf wou of zo ?! Zou wel slecht zijn als dat bij de 5DMKII nog steeds van toepassing zou zijn...

Guttegutje heeft daar een keer last van gehad geloof ik ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Vishari Beduk schreef op zondag 07 september 2014 @ 18:13:
Gelukkig komt de bijbehorende kitlens wel gewoon uit China (zit niet voor niks stof in de lens).
ik zou mij daar niet druk om maken , t is een kitlens geen high end product. t kan erger:
Ik heb er vandaag ook weer mee geschoten en krijg steeds meer vermoeden dat ie optisch niet meer is zoals ik m gekocht had, t ding lijkt niet meer scherp op oneindig (en wide open)
nouja hij focust teminste nog :+

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 07-09-2014 21:41 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

nero355 schreef op zondag 07 september 2014 @ 21:30:
Maar ehh... hadden de 50D/40D/30D eigenaren niet ook zo'n probleem met de grip vroeger dat die niet lekker eraf wou of zo ?! Zou wel slecht zijn als dat bij de 5DMKII nog steeds van toepassing zou zijn...
Yup mijn 50D heeft daar ook last van. Originele grip uiteraard, maar geen beweging in te krijgen. Erg irritant.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Verwijderd schreef op zondag 07 september 2014 @ 18:28:
Stof in de lens, is dat niet gewoon een garantiegeval?
de kwaliteit van de foto's met die kitlens is sowieso nogal magertjes, dus kan mij er niet druk om maken
Dat laatste kan me aan m'n reet roesten trouwens... Maar misschien val ik dan niet onder de Nikonliefhebbers.
dat is het punt niet; vroeger stond 'Made in Japan' voor kwaliteit
dus als je kwaliteit wilde dan keek je gewoon in de winkel of er 'Japan' op stond
Universal Creations schreef op zondag 07 september 2014 @ 19:06:
net even in mijn foto archief gekeken; ja, er staat met grote letters 'MADE IN JAPAN' op de 5D2
mrc4nl schreef op zondag 07 september 2014 @ 21:38:
[...]

ik zou mij daar niet druk om maken , t is een kitlens geen high end product. t kan erger:
Ik heb er vandaag ook weer mee geschoten en krijg steeds meer vermoeden dat ie optisch niet meer is zoals ik m gekocht had, t ding lijkt niet meer scherp op oneindig (en wide open)
nouja hij focust teminste nog :+
nee, doe ik ook niet
gister nog wat foto's mee gemaakt en ik zal hier maar niet gaan schrijven wat ik van de kwaliteit vond :+

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:54
Vishari Beduk schreef op zondag 07 september 2014 @ 22:06:
[...]

dat is het punt niet; vroeger stond 'Made in Japan' voor kwaliteit
dus als je kwaliteit wilde dan keek je gewoon in de winkel of er 'Japan' op stond
Maar zeg je daarmee dat de Panasonic GF6 geen topkwaliteit is? Of dat er niet alleen meer in Japan goede kwaliteit gemaakt wordt tegenwoordig?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Hahn schreef op zondag 07 september 2014 @ 22:11:
[...]
Maar zeg je daarmee dat de Panasonic GF6 geen topkwaliteit is? Of dat er niet alleen meer in Japan goede kwaliteit gemaakt wordt tegenwoordig?
dat tweede dus

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:54
Tja, het één sluit het andere niet uit. Dus een heel sterk punt vind ik het niet dan :+

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 23:46:
Ik vind Lightroom op zich prima werken eigenlijk, dus heb eigenlijk nooit naar alternatieven gekeken... :P
Wat doe jullie tegen de gear itch?

Ik heb nu een goede set, waar ik prima tevreden over ben, met een Nikon D7100; Sigma 18-35mm f/1.8; Sigma 50mm f/1.4 Art, maar ik wil iets nieuws...
En ben langzaam verliefd aan worden op het speelgoed van Fuji, maar heb er helemaal geen geld voor momenteel! :P
Leuk voor je gear itch: haal een 10-24mm oid of in jouw geval misschien de Sigma. Kan je hele andere foto's mee maken dan je nu kan. Kost maar 750 euro (nikon) of 550-800 voor de sigma. Kan je een mooie 8-16mm nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Boudewijn schreef op zondag 07 september 2014 @ 21:45:
[...]

Yup mijn 50D heeft daar ook last van. Originele grip uiteraard, maar geen beweging in te krijgen. Erg irritant.
Klopt is de zelfde grip als de 40D, deze heeft een plastic tandwiel op een klein metalen tandwiel intern en dat werkt niet. Het plastic slijt bijzonder makkelijk/snel en dan krijg je hm dus niet meer los. Één van de Canon kwaaltjes waar je veel over leest maar waar Canon niet thuis op geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Gutteguttegut schreef op maandag 08 september 2014 @ 00:52:
[...]
Klopt is de zelfde grip als de 40D, deze heeft een plastic tandwiel op een klein metalen tandwiel intern en dat werkt niet. Het plastic slijt bijzonder makkelijk/snel en dan krijg je hm dus niet meer los. Één van de Canon kwaaltjes waar je veel over leest maar waar Canon niet thuis op geeft.
Volgens mij is dat bij elke camera tot nu toe nog (inclusief de 5D3 maar pin me daar niet op vast). Ik had vooral het probleem dat ik hem altijd vast moest blijven draaien, ook toen ik nog geen schouder strap gebruikte. Het was niet zo dat ik erg ver moest draaien maar ik merkte wel dat ik hem weer ietjes aan kon draaien.

Vond het maar een fragiel systeem en ik gebruik een grip ontzettend veel, bye bye 5DII :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Body met ingebouwde vertical grip kopen, of overstappen naar Nikon! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dat eerste heb ik dan ook maar gedaan ja, maar eigenlijk is dat toch van de zotte. De rest van de grip is prima, stevig materiaal en de zelfde knopjes maar net het belangrijkste punt heeft de minste aandacht gekregen, de bevestiging.

www.maartendeboer.net

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Stoute schoenen aangetrokken en mijn scherm verkocht, geen weg terug meer :x Nu maar eens kijken voor een ander scherm :+

Zolang even overleven zonder 2e scherm voor mijn laptop en uberhaupt geen scherm voor mijn desktop...

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Zo troll je op een fotografieforum http://newcameranews.com/2014/06/02/trolling-for-dummies/ 8)

En deze is ook leuk: http://newcameranews.com/...-from-canon-to-panasonic/

[ Voor 37% gewijzigd door leendertv op 11-09-2014 14:50 ]

Verwijderd

:D

Maareh... Je probeert nu gewoon te compenseren voor de kleine sensor in je camera en ik ga overstappen naar Canon!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022

Verwijderd

Dit vind ik ook wel een pareltje: http://newcameranews.com/...rocks-full-frame-society/

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

"ik verkoop alles wat ik heb en koop een Leica" :P Ben al begonnen met mijn scherm O-)

• inquestos
"* And by “lunatic” we mean those Pentaxicans that attach mega telephotos to their little Qs to take photos of the moon." :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Er schijnt vanavond in het noorden van Nederland kans te zijn om het noorderlicht te zien aan de horizon. Ben benieuwd of het een beetje onbewolkt wil blijven.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Las ik ook inderdaad, maar eens kijken. :)

Trouwens, heb jij gister een vraag gesteld aan de familie Northrup mrc4nl? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Dat was gisterenavond eigenlijk al niet?

Is er nog een soort van buienradar-achtig iets voor Noorderlicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
https://www.softservenews.com/Aurora.htm is er een van. Kp, de sterkte van het noorderlicht, moet 7 zijn om het aan de horizon te zien in Nederland.

(Ik woon in noord Zweden, dus mijn wekker gaat om 1 uur vannacht, cameratas, termos en stoel staan al klaar :)

http://www.gi.alaska.edu/AuroraForecast/Europe kan je ook raadplegen, daarnaast zijn er nog vele andere die ik niet zo even paraat heb.

[ Voor 20% gewijzigd door Roobje op 12-09-2014 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 17:13:
Las ik ook inderdaad, maar eens kijken. :)

Trouwens, heb jij gister een vraag gesteld aan de familie Northrup mrc4nl? :P
hoe kom je daar nu bij :> Maar het klopt, ik participeerde bij het youtube live event ;)

ik hoop dat ik vannacht hoog genoeg kan komen om mn statief op te zetten, ben bang dat de bomen voor de horizon zullen staan.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mister c4 nl. Moeten wij je nick ook zo uitspreken, of deed ze het fout?

Bomen staan trouwens praktisch altijd voor de horizon toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Hij heet eigenlijk Marcel, maar is zwaar dyslectisch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Haha ik moet altijd aan marc denken :+ Maarja dat is ook niet zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 18:22:
Mister c4 nl. Moeten wij je nick ook zo uitspreken, of deed ze het fout?
"Mister cee-vier en-el" of "emm-err cee-vier en-el" het is mij om het even.
Bomen staan trouwens praktisch altijd voor de horizon toch? :P
uiteraard, maar hoe hoger je zit des te meer lucht je kan zien omdat de bomen er "minder" voorzitten.
als de bomen oneindig verweg staan maakt het niet uit, maar in real life heeft een boom van 30 meter toch nog best een aandeel als je 1.5 km van de bomen weg staat.

en daarmee is ook een dillema geboren want wat is nu het beste voor mij, wil ik het noorderlicht fotograferen.
ga ik:
1.de hoogte opzoeken, op het dak van de schuur, comfortabel is anders
2.het duister opzoeken,ergens op een heideveldje in de middle of nowhere
3.meer naar het noorden gaan, liefst voorbij grondingen om minder last te hebben van lichtvervuiling aan de horizon
4.misschien wel gezellig met een andere tweaker samen gaan jagen op het noorderlicht, lijkt jou dat leuk wouter?
:N ga eens heel snel mn echte naam opzoeken in mn profiel

[ Voor 9% gewijzigd door mrc4nl op 12-09-2014 19:12 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
mrc4nl schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 19:08:
:N ga eens heel snel mn echte naam opzoeken in mn profiel
Ik weet je naam ook zonder in je profiel te kijken. Je vertelde zelf de over de afkorting tijdens de Hoge Veluwe Meeting in het restaurant. En ik wist hem ook nog van de Heiligenbergenbeek meeting. Ik mag dan wel oud en grijzend zijn, mijn geheugen werkt nog best aardig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

mn sarcasmedetector was stuk, t zal daar wel aan liggen

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
mrc4nl schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 18:02:
[...]

hoe kom je daar nu bij :> Maar het klopt, ik participeerde bij het youtube live event ;)

ik hoop dat ik vannacht hoog genoeg kan komen om mn statief op te zetten, ben bang dat de bomen voor de horizon zullen staan.
Hier hebben ze het over 01:23 nederlandse tijd: http://www.spaceweatherli...12-september-2014/?p=6982 :)

Ben benieuwd, ga hier misschien op de hei kijken (ede).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Zo, creatief met lensdoppen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/peOSnPuDY2ojxjb2PoPSP3S7/medium.jpg

Twee oude lensdoppen (m4/3 en pentax-k achterdop) waren samen bijna precies de flange-afstand voor m4/3 lenzen. Een oud focusscreen erin geprakt en nu heb ik een schermpje achterop mijn lensdop :*)

Dat ze dit niet in de winkel verkopen verbaast me best wel; gat in de markt :+

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Laatst online: 17-09 22:16
wow dat is cool inderdaad :D leuk bedacht

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Over dat noorderlicht, so much for nothing, tenminste dat was mijn ervaring op de lokale heide (drenthe)
1. de maan scheen fel.
2. heel veel vocht in de lucht, rond 1:30 kwamen er ook nog eens lage mistbanken opzetten, ik ben maar weg gegaan. misschien was een hoog punt wel beter, nouja ik ben weer wat wijzer geworden.

was wel een "Zen" momentje, pure stilte daarzo.

ora et labora

Verwijderd

Rond half 2 op de afsluitdijk gestaan, maar was idd niks helaas :-(

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Misschien een meeting regelen morgennacht dan ;)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Sommigen hadden wel geluk gisteravond:
http://nos.nl/artikel/697...noorden-vaag-te-zien.html

Afbeeldingslocatie: http://content.nos.nl/data/image/xxl/2014/09/13/697699.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BxXSknRIAAAmW9E.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BxXZ0V8CQAA4Mb4.jpg

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ik heb gewoon heerlijk geslapen :+
Zonde dat het niet zo veel was. Maar, wie niet waagt wie niet wint ;)

Verwijderd

Ah kwart voor elf tot 1. Ik was dus gewoon te laat haha

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2014 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Nadat Capture One 7 een maandje halve prijs is geweest komt Phase One zoals verwacht met versie 8.
Okee het is geen LR, maar het is vast wel interessant gezien al de problemen te lezen hierzo. ;-) Ik zie geen beter topic.

Website (en 60-day trial versie):
http://www.phaseone.com/n...Software/Capture-One.aspx

Demonstratie video's:
YouTube: Capture One Pro 8 Imaging Software

De prijs is alleen wel gigantisch, en het lijkt erop dat de voordelige Express versie de deur uit is? :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Daar tegenover staat dat ze een abonnementsvorm het leven in hebben geroepen ala "CC". Wel aardig aan de prijs moet ik zeggen ten opzichte van wat je er bij Adobe voor krijgt.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:55
Ik heb een licentie voor Capture One Express 6. Erg goede raw verwerking, maar mist gewoon de tools om een foto ver te kunnen bewerken. Zwartwit sliders voor kleurenfilters missen, individuele kleuraanpassingen missen, local adjustments missen grotendeels.
Al zitten sommige van deze functies nu wel in de nieuwe versie (beter laat dan nooit I guess).

Het voordeel is wel dat het een stuk sneller is dan Lightroom, wat elke release nog trager wordt, zelfs op een AMD octocore + SSD of een i5 Haswell + SSD.

[ Voor 10% gewijzigd door citruspers op 16-09-2014 23:43 ]

I'm a photographer, not a terrorist

• hypz
Nog tweakers die naar Elfia / Elf Fantasy Fair gaan zaterdag of zondag? Ik ga zelf zaterdag :)

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

hypz schreef op donderdag 18 september 2014 @ 12:30:
Nog tweakers die naar Elfia / Elf Fantasy Fair gaan zaterdag of zondag? Ik ga zelf zaterdag :)
Nope, vorig jaar vond ik het een drama. Veel te veel mensen op een te klein terrein (voornamelijk fotografen), momenteel niet de energie voor :) Jammer dat Castlefest dit jaar ook een aanfluiting was, ook veel te veel mensen dat ik het in plaats van 2 maar bij 1 dag heb gehouden, de rest van de dagen lekker aan het strand liggen.

Misschien dat ik naar de midwinter fair ga, nog even kijken wat vriendinlief daar van vind :)

www.maartendeboer.net

• hypz
Ok, ik was zelf 1 keer eerder geweest vond het aantal fotografen toen ook wel belachelijk veel, soms staan er letterlijk wel meer dan 10 mensen in een halve cirkel om iemand heen om te fotograferen. Ga zelf niet echt heen voor de foto's maar gewoon even leuk dagje uit. .

Was vorige keer vanaf morgens bij de opening erbij maar had het in de loop v/d middag wel gezien ook weer. 2 dagen zou ik sowieso niet volhouden :). Ga nu wat later op de dag en in de loop v/d avond weer weg. Neem nu ook niet m'n 5d mee maar alleen de x100s die ik pas heb. Voelde me vorig jaar haast een beetje opgelaten om er ook als "fotograaf" te lopen omdat het een en al mensen met dikke camera's was :p

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

http://www.dpreview.com/a...-discusses-the-7d-mark-ii
interessant, (voor mij) niet vanwege de camera maar wel dat een belangrijk persoon van een grote camera fabrikant uitlegt hoe belangrijk video is en wordt
"it's almost exponential compared to still imaging"
en dat daarom video features in DSLR steeds belangrijker worden
ja fotografen, jullie worden een minderheid

weet het niet meer

• inquestos
Over de 4000 posts heen *O* , ik post echt veel te veel hier de laatste tijd
Vishari Beduk schreef op donderdag 18 september 2014 @ 20:59:
hoe belangrijk video is en wordt "it's almost exponential compared to still imaging" en dat daarom video features in DSLR steeds belangrijker worden
Naar mijn mening ligt de echte barriere bij video niet bij het apparaat wat het vastlegt. Camera's kunnen nu al jaren prima video's vastleggen. Alleen wanneer je terugkomt van vakantie kun je gemakkelijk 50 leuke foto's uit die 1000 foto's selecteren. Maar zie maar eens een interessant filmpje te fabriceren uit een uur aan videomateriaal. Dat lukt de doorsnee-semi-prof niet zomaar, laat staan de amateur.

Ik schiet zo af en toe wel een filmpje (op REC drukken kost niet zoveel meer moeite dan de sluiterknop), maar doe er echt zelden iets mee. Of ben ik dat? En ik heb nog wel aardig wat ervaring met video-editen.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Van de andere kant biedt de digitalisering van nieuwsmedia natuurlijk wel een boel mogelijkheden om een kort filmpje bij een artikel te stoppen in plaats van een paar foto's. Dus ik kan me wel voorstellen dat er van professionals vaker verwacht wordt dat ze niet alleen stilstaande beelden leveren.

En wie weet scrollen we over een paar jaar op onze tablets door een vakantiealbum dat voor driekwart uit korte videoclipjes bestaat (gewoon een enkel shot, dus niets moeilijk doen met monteren), a la vine.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• inquestos
Vine is idd een goed voorbeeld van wat wel werkt

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:16

Barrycade

Through the...

All mighty Google bakt ondertussen automatisch via auto awesome best grappige fimpjes van mijn auto update fimpjes en foto's.

Leuker dan ik ervan zou kunnen maken in ieder geval.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En gopro is een tijdje terug ook met die templates gekomen, waarmee je in 'een handomdraai' een vlot filmpje op muziek knutselt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• hypz
Gelukkig hoeft het een het ander niet uit te sluiten :) Fijn dat de videomogelijkheden zo goed zijn geworden. Doe er zelf niet zo veel mee.

• inquestos
Ik loop gewoon enorm achter lees ik al. Geen smartphone-gebruiker, en op de pc heb ik nog steeds geen lekkere workflow voor video's. Sterker nog, Lightroom speelt de video's ronduit beroerd af.

Maar goed, video's geschoten met je Canon-DSLR ga je ook niet op je telefoon bewerken neem ik aan. Dus het wachten is op een video-lightroom voor naast Adobe Premiere. Zoals er ooit ook Lightroom naast Photoshop kwam. Of is Adobe Premiere al de Lightroom van After Effects :P .

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:22
link0007 schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 22:47:
Zo, creatief met lensdoppen:

[afbeelding]

Twee oude lensdoppen (m4/3 en pentax-k achterdop) waren samen bijna precies de flange-afstand voor m4/3 lenzen. Een oud focusscreen erin geprakt en nu heb ik een schermpje achterop mijn lensdop :*)

Dat ze dit niet in de winkel verkopen verbaast me best wel; gat in de markt :+
Dat ziet er goed uit! :)

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

het gaat er mij niet om of Canon wel of niet gelijk heeft, het gaat erom dat ze hun beleid/strategie daarop aanpassen
dus waarschijnlijk krijgen alle camera's (behalve de 1D) een dual pixel sensor en krijgen alle objectieven (behalve de dure tele) STM i.p.v. USM
en het zou mij niks verbazen als de 5D mark 4 een tilting screen krijgt
ook als je naar het conservatieve Nikon kijkt, de D750 is nadrukkelijk de video kant op gegaan
edit: in het Nikon kamp ligt iedereen te mekkeren dat de D750 geen 1/8000 sluiter heeft, maar ik denk dat Nikon voornamelijk gedacht heeft hoe ze met de bestaande componenten (dus D610 sluiter) toch zo veel mogelijk 'video' markt kunnen pakken

[ Voor 17% gewijzigd door Vishari Beduk op 18-09-2014 22:47 ]

weet het niet meer

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Maar er is wel een belangrijk verschil tussen canon en nikon. Canon heeft een cinema line. nikon niet.
Nikon rept veel over video op hun dslrs maar in de praktijk valt de kwaliteit tegen. de hoger geplaatse modellen doen het soms slechter dan de instappers 8)7 terwijl ze niets hebben te verliezen als ze bijv een 4k camera uitbrengen. canon wel.

[ Voor 12% gewijzigd door mrc4nl op 18-09-2014 22:58 ]

ora et labora

• inquestos
Dan begrijp ik je post, want wat de beste man vertelde was alles behalve interessant.

Maar het lijkt toch ook behoorlijk marketingpraat. Met het ontbreken van een kantelbaar scherm, touchscreen en 4k kan je toch moeilijk zeggen dat er véél compromissen zijn gemaakt ten faveure van de video-functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

citruspers schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 23:42:
Ik heb een licentie voor Capture One Express 6. Erg goede raw verwerking, maar mist gewoon de tools om een foto ver te kunnen bewerken. Zwartwit sliders voor kleurenfilters missen, individuele kleuraanpassingen missen, local adjustments missen grotendeels.
Al zitten sommige van deze functies nu wel in de nieuwe versie (beter laat dan nooit I guess).

Het voordeel is wel dat het een stuk sneller is dan Lightroom, wat elke release nog trager wordt, zelfs op een AMD octocore + SSD of een i5 Haswell + SSD.
De functies die je noemt zitten in de Pro versie.
Al is het wel serieus het overwegen waard naar 8 Pro te upgraden. Die heeft nog meer verbeteringen en is nog weer een grote klap sneller. Erg goed, maar niet al te goedkoop.

Ook voor ex-Aperture gebruikers is Capture One 8 nu een alternatief naast Lightroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 22:29
Mensen hier die ervaring hebben met het fotograferen van het noorderlicht (op een plek waar het wel goed zichtbaar is)?
Volgende maand ga ik naar IJsland en daar hoop ik dit verschijnsel mee te gaan maken. Ik heb al wat gezocht, maar tips variëren van iso400 en een f/4 lens is genoeg (toegegeven dat was wel oude info) tot iso3200 en een f/2.8 heb je toch wel nodig. Zelf heb ik een 17-40 en twijfel of ik niet (tijdelijk) toch een snellere groothoeklens bij moet nemen?
Eventuele andere tips zijn natuurlijk ook welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik twijfel enorm of ik morgen naar photokina zal gaan, het zal iig de laatste dag zijn dat ik zelf kan.
maar is het op zaterdag niet superdruk? anders is het 2 jaar wachtten. De prijs lijkt te doen, zeker met de trein.

[ Voor 9% gewijzigd door mrc4nl op 19-09-2014 22:35 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
WhiskyPhreak schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 21:01:
Mensen hier die ervaring hebben met het fotograferen van het noorderlicht (op een plek waar het wel goed zichtbaar is)?
Volgende maand ga ik naar IJsland en daar hoop ik dit verschijnsel mee te gaan maken. Ik heb al wat gezocht, maar tips variëren van iso400 en een f/4 lens is genoeg (toegegeven dat was wel oude info) tot iso3200 en een f/2.8 heb je toch wel nodig. Zelf heb ik een 17-40 en twijfel of ik niet (tijdelijk) toch een snellere groothoeklens bij moet nemen?
Eventuele andere tips zijn natuurlijk ook welkom!
ISO en diafragma zijn niet heel belangrijk, Een statief is het aller belangrijkst, samen met mirror-lockup en afstand bediening. Ik heb tijden noorderlicht geschoten met mijn D40 en 18-55 op f/3.5(?) ging prima, zolang ik een statief of stabiele ondergrond had. Had helaas geen mogelijkheid tot bedraadde afstandbediening en al helemaal geen Mup, maar met 10 sec timer kan je al redelijk wat externe vibraties weg nemen. Moraal is, elke lens is bruikbaar, zolang je maar je camera still kan houden voor 10-30 sec. (afhankelijk van je ISO en diafragma)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roobje schreef op zondag 21 september 2014 @ 18:42:
[...]

ISO en diafragma zijn niet heel belangrijk, Een statief is het aller belangrijkst, samen met mirror-lockup en afstand bediening. Ik heb tijden noorderlicht geschoten met mijn D40 en 18-55 op f/3.5(?) ging prima, zolang ik een statief of stabiele ondergrond had. Had helaas geen mogelijkheid tot bedraadde afstandbediening en al helemaal geen Mup, maar met 10 sec timer kan je al redelijk wat externe vibraties weg nemen. Moraal is, elke lens is bruikbaar, zolang je maar je camera still kan houden voor 10-30 sec. (afhankelijk van je ISO en diafragma)
Waarom heb je een afstandsbediening nodig? Elke camera heeft toch wel een self-timer? Het maakt het wel iets handiger, dat is waar..

Mijn ervaring is dat iso 400 + f4 zeker niet ideaal is. Uiteraard kan je nog veel uit je RAW halen maar ruis zal dan teveel aanwezig zijn. F2,8 of kleiner en 14 tot zeker niet meer dan 18mm (full frame) is aan te raden. Daarnaast wil je een sluitertijd van niet langer dan 10 sec voor het mooiste resultaat. Of dit (goed) lukt zal afhangen van je lens + de intensiteit van het noorderlicht. Is deze matig (voor IJslandse begrippen) zal een diafragma van f2.8 meer verschil uitmaken dan wanneer deze heel sterk is. Voor dit laatste moet je vaak aardig geduld hebben, matige intensiteit heb je in september/oktober en februari/maart bijna elke nacht.

Iedereen die het heer niet mee eens is verbeter mij gerust, zoveel ervaring heb ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Matt kan zijn lachen bijna niet inhouden over Leica

YouTube: Leica SE and S 007 medium format cameras

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Kreeg dit net doorgestuurd : http://k33.kn3.net/taringa/6/3/4/2/8/2//nachone/910.jpg Canon/Manfrotto M16 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Haha, leuk gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:17
Anti tank versie >>>

Afbeeldingslocatie: https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t31.0-8/1094480_1488774108040911_4328242669285710000_o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t31.0-8/1077268_1488774091374246_5021958481733918407_o.jpg

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Verwijderd schreef op zondag 21 september 2014 @ 21:27:
[...]

Waarom heb je een afstandsbediening nodig? Elke camera heeft toch wel een self-timer? Het maakt het wel iets handiger, dat is waar..
Elke camera heeft een zelf timer, handig voor het voorkomen van externe vibraties. Gebruik je Mup op je camera dan is een afstandbediening ideaal, want geen externe vibraties door de AB en gereduceerde interne vibraties door je Mup. Met je AB hoef je je camera helemaal niet meer aan te raken.

Je brandpuntafstand die je wilt gebruiken is ook afhankelijk van je omgeving die je er op wilt hebben. Ik ga meestal voor de grootste diafragma en ISO 100 of 200. Tijd van het jaar heeft vrij weinig te maken met de intensiteit, vorige week nog een grote storm gehad, het is afhankelijk van de Zon activiteit en het weer.
Klopt, je ziet het meer in de winter, maar dat is omdat het dan veel langer donker is dan in de zomer. Het moet vooral helder zijn (dus kouder) en liefst weinig wind (vibraties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:25

Chiron

Moderator Discord
Morgenavond kan je photowalken met 'm in Amsterdam :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roobje schreef op maandag 22 september 2014 @ 13:27:
[...]

Elke camera heeft een zelf timer, handig voor het voorkomen van externe vibraties. Gebruik je Mup op je camera dan is een afstandbediening ideaal, want geen externe vibraties door de AB en gereduceerde interne vibraties door je Mup. Met je AB hoef je je camera helemaal niet meer aan te raken.

Je brandpuntafstand die je wilt gebruiken is ook afhankelijk van je omgeving die je er op wilt hebben. Ik ga meestal voor de grootste diafragma en ISO 100 of 200. Tijd van het jaar heeft vrij weinig te maken met de intensiteit, vorige week nog een grote storm gehad, het is afhankelijk van de Zon activiteit en het weer.
Klopt, je ziet het meer in de winter, maar dat is omdat het dan veel langer donker is dan in de zomer. Het moet vooral helder zijn (dus kouder) en liefst weinig wind (vibraties)
Ik gebruik nooit een afstandsbediening bij nachtfotografie en heb het ook nog nooi gemist. Bij foto’s van de melkweg wil je toch niet langer dan 20 sec ivm draaien aarde en bij het noorderlicht wil ik niet langer dan 10 sec. Met een self-timer op 2 sec. heb je ook geen vibratie. Dat iedereen een goed statief moet hebben spreekt voor zich lijkt me.

De intensitieit is wel degelijk afhankelijk van de maand. De zonactiviteit is in/rond september en maart het grootst ivm de equinox, wanneer de zon direct op de evenaar schijnt en de dag en nacht overal (min of meer) even lang zijn (12 uur). Het is ook het moment dat het op het noordelijk halfrond herfst/lente wordt en op het zuidelijk half rond vice versa. Dat je het vorige week goed hebt kunnen zien onderbouwd dit alleen maar natuurlijk (september).

Dat je iso 100 of 200 gebruikt vind ik wel vrij apart. Ik kan mij niet voorstellen dat je raw dan goed belicht is of je moet voor een hele lange sluitertijd gaan maar dan zie je de bewegingen van het noorderlicht weer niet goed en dat is net wat je wil. Ik gebruik vaak tussen de iso 1250 en 6400 (d800e) en kan de belichting laten voor wat het is (geen extra ruis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op maandag 22 september 2014 @ 14:55:
[...]

Ik gebruik nooit een afstandsbediening bij nachtfotografie en heb het ook nog nooi gemist. Bij foto’s van de melkweg wil je toch niet langer dan 20 sec ivm draaien aarde en bij het noorderlicht wil ik niet langer dan 10 sec. Met een self-timer op 2 sec. heb je ook geen vibratie. Dat iedereen een goed statief moet hebben spreekt voor zich lijkt me.

De intensitieit is wel degelijk afhankelijk van de maand. De zonactiviteit is in/rond september en maart het grootst ivm de equinox, wanneer de zon direct op de evenaar schijnt en de dag en nacht overal (min of meer) even lang zijn (12 uur). Het is ook het moment dat het op het noordelijk halfrond herfst/lente wordt en op het zuidelijk half rond vice versa. Dat je het vorige week goed hebt kunnen zien onderbouwd dit alleen maar natuurlijk (september).

Dat je iso 100 of 200 gebruikt vind ik wel vrij apart. Ik kan mij niet voorstellen dat je raw dan goed belicht is of je moet voor een hele lange sluitertijd gaan maar dan zie je de bewegingen van het noorderlicht weer niet goed en dat is net wat je wil. Ik gebruik vaak tussen de iso 1250 en 6400 (d800e) en kan de belichting laten voor wat het is (geen extra ruis).
Dan heb je alleen nog de vibratie die je spiegel veroorzaakt, mirror lockup gebruiken dus :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chiron schreef op maandag 22 september 2014 @ 14:54:
[...]

Morgenavond kan je photowalken met 'm in Amsterdam :)
Hah! Wat grappig! Thanks!
Zijn er mensen die daar heen gaan? Ik ga denk ik wel even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Ik vind de ruisvrije foto's juist zo handig, 30 seconden is handig voor de zwakkere dagen. En als je echt beweging wilt zien moet je toch voor timelaps gaan en dat kan handig met je AB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:25

Chiron

Moderator Discord
Verwijderd schreef op maandag 22 september 2014 @ 17:27:
[...]

Hah! Wat grappig! Thanks!
Zijn er mensen die daar heen gaan? Ik ga denk ik wel even kijken.
Als het niet stortregent ben ik er wel bij denk ik. Zit voor mn werk toch al in de stad :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Nikon Photo Contest 2014-2015: Je mag met je smartphone meedoen!
http://www.nikon-photocontest.com/en/
De kans om in de spotlight te staan met je selfies werk! :+

[ Voor 24% gewijzigd door Fireshade op 24-09-2014 16:03 ]

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

In een ander topic vroeg iemand "Waarom zit er eigenlijk geen EXIF data in de JPG's als deze zo uit de camera komen?" Maar omdat het lange antwoord nogal off topic wordt plaats ik het hier.

JPEG files bevatten een zeer grote hoeveelheid meta data. Vooral foto's die met LR of PS zijn bewerkt bevatten veel gegevens over hoe een foto op welke pc zijn bewerkt. Plus nog wat meer gegevens waarvan de betekenis mij niet duidelijk is. Dus als je een foto op upload naar het internet geef je daarmee ook prive gegevens vrij. Ik voel mij daar niet zo prettig bij. Daarom is mijn standaard workflow dat ik alle JPEG files eerst van alle data ontdoe die niet nodig zijn om de foto te tonen en daarna pas upload.

Technish is dit gemakkelijk omdat de container structuur van JPEG files zo simpel is; je kan de blokken makkelijk isoleren. In tegen stelling tot bijvoorbeeld TIFF waarbij het veel moeilijker is om (altijd) netjes de blokken los van elkaar te krijgen. Ik heb daarvoor een simpel programmaatje die alle *.jpg file binnen een directory omzet naar een nieuwe file; daarbij worden gewoon alleen de noodzakelijke blokken (Quantization Table, Start Of Frame (Baseline DCT), Huffman Table, Start Of Scan en natuurlijk de de image data) gekopieerd. Ik verander helemaal niets aan de gegevens binnen de blokken.

De ontstaansgeschiedenis van dit programmaatje is ook leuk; ik zat vroeger veel op het motor-forum. En daar hebben de foto's die je upload een limiet van 100 kB. Het is dus de sport om zoveel mogelijk 'foto' in die 100 kB te krijgen (spelen met jpeg kwaliteit). En ik ontdekte toen dat PS altijd een onzinnig blokje aanmaakt met de tekst "Ducky". Dit kost toch weer kostbare bytes! Daarom een programmaatje gemaakt die dit eruit haalt. En vervolgens verder getweaked door meerdere onnodige blokken weg te laten.

Dus ergens sinds 2008 haal ik al mijn foto's die ik op internet plaats eerst door dit programma. En als het goed is is er nergens op flickr, photobucket of picasaweb een foto van mij te vinden met EXIF data. Ik wil nog een keer een versie maken waarbij een gedeelte van de EXIF data die wel interessant is wel wordt overgenomen, zoals sluitertijd en diafragma. Maar daar heb ik simpelweg nog niet de tijd voor gevonden.

weet het niet meer

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Bravo

Second Best

Vishari Beduk schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 11:02:
In een ander topic vroeg iemand "Waarom zit er eigenlijk geen EXIF data in de JPG's als deze zo uit de camera komen?" Maar omdat het lange antwoord nogal off topic wordt plaats ik het hier.

JPEG files bevatten een zeer grote hoeveelheid meta data. Vooral foto's die met LR of PS zijn bewerkt bevatten veel gegevens over hoe een foto op welke pc zijn bewerkt. Plus nog wat meer gegevens waarvan de betekenis mij niet duidelijk is. Dus als je een foto op upload naar het internet geef je daarmee ook prive gegevens vrij. Ik voel mij daar niet zo prettig bij. Daarom is mijn standaard workflow dat ik alle JPEG files eerst van alle data ontdoe die niet nodig zijn om de foto te tonen en daarna pas upload.
Om eerlijk te zijn schrok ik hier een beetje van. Ik dacht dat EXIF alleen gegevens over de camera, lens en gebruikte instellingen en evt locatie dmv GPS kon bevatten. Nu heb ik even een EXIF doorgespit van een foto van mij op flickr, maar eigenlijk zie ik niet echt prive of computer data. Is dat een verschil tussen LR en Darktable? Of kijk ik niet goed genoeg?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Bravo schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 12:25:
[...]

Nu heb ik even een EXIF doorgespit van een foto van mij op flickr, maar eigenlijk zie ik niet echt prive of computer data.
ik zie toch echt 3x een serial number, is net zoiets als een IP-address; met de kale gegevens kan je inderdaad niets, maar als je relaties gaat aanbrengen over grote hoeveelheden data dan komen er ineens veel meer gegevens van jou naar boven
ik geef toe dat het een beetje paranoide klinkt, maar ik neem het zekere voor het onzekere

weet het niet meer

Verwijderd

Die serienummers kunnen in combinatie met Lenstag heel helpend zijn. :)

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Vishari Beduk schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 12:54:
[...]

ik zie toch echt 3x een serial number, is net zoiets als een IP-address; met de kale gegevens kan je inderdaad niets, maar als je relaties gaat aanbrengen over grote hoeveelheden data dan komen er ineens veel meer gegevens van jou naar boven
ik geef toe dat het een beetje paranoide klinkt, maar ik neem het zekere voor het onzekere
Maar snap je ook dat foto's plaatsen van een camera, in een technisch topic waar mensen benieuwd zijn naar de resultaten van die camera (op bepaalde instellingen) niks aan foto's hebben als de exif er niet in staat?

Over die persoonlijke data, veel mensen wensen dit er wel in te zitten. Ik heb mijn contact gegevens er ook in staan zodat mensen weten dat deze foto van mij is en desnoods contact met mij op kunnen nemen. Mocht dat niet wenselijk zijn dan stel ik bij het exporteren in dat hij alles stript behalve het copyright bijvoorbeeld :)
Vishari Beduk schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 11:02:
[...] daarbij worden gewoon alleen de noodzakelijke blokken (Quantization Table, Start Of Frame (Baseline DCT), Huffman Table, Start Of Scan en natuurlijk de de image data) gekopieerd. Ik verander helemaal niets aan de gegevens binnen de blokken.

[...]
Is het niet gewoon makkelijker het bestand in zijn geheel te kopiëren en alleen het APPn block te verwijderen of een library te gebruiken om de EXIF aan te passen?

... gewoon met windows explorer doen, welke ook automatisch aanbied om een kopie te maken die gestript is: http://www.makeuseof.com/...nd-why-you-might-want-to/

[ Voor 6% gewijzigd door Ventieldopje op 27-09-2014 13:30 ]

www.maartendeboer.net

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Bravo

Second Best

Over de serienummers maak ik me inderdaad niet druk, ik ben al behoorlijk voorzichtig met het plaatsen van foto's op het internet. Zeker als bekenden er herkenbaar op staan, tenzij het om een evenementrapportage gaat.
Verder zijn locaties voor mensen die er bekend zijn toch wel terug te leiden, als ik de foto's in de andere topics bekijk valt redelijk te herleiden waar de fotografen vandaan komen. Mocht je dat niet willen, moet je of alleen abstracte platen publiceren, of niets.
Dit alles naar mijn idee.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ventieldopje schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 13:27:
[...]
Maar snap je ook dat foto's plaatsen van een camera, in een technisch topic waar mensen benieuwd zijn naar de resultaten van die camera (op bepaalde instellingen) niks aan foto's hebben als de exif er niet in staat?
lees nou toch eens een keer wat ik schreef; het was midden in de nacht toen die upload klaar was
ik heb een (burgelijke) baan waarbij ik 's morgensvroeg gewoon weer op het werk moet verschijnen
dus ik dacht ik doe die exif data de volgende dag wel maar omdat er verder toch geen reacties waren heb ik de foto's maar weggehaald
Is het niet gewoon makkelijker het bestand in zijn geheel te kopiëren en alleen het APPn block te verwijderen of een library te gebruiken om de EXIF aan te passen?
het gaat mij niet om makkelijker, ik vond het gewoon interessant om zelf het te zoeken en te maken
... gewoon met windows explorer doen, welke ook automatisch aanbied om een kopie te maken die gestript is: http://www.makeuseof.com/...nd-why-you-might-want-to/
ik ben best wel een microsoft fan maar als het om specialistische tooltjes gaat dan moet je ergens anders zijn
in de .NET library 4.5 zit ook enige ondersteuning van het lezen en schrijven van exif data maar die is nogal primitief
Bravo schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 21:18:
Over de serienummers maak ik me inderdaad niet druk, ik ben al behoorlijk voorzichtig met het plaatsen van foto's op het internet. Zeker als bekenden er herkenbaar op staan, tenzij het om een evenementrapportage gaat.
Verder zijn locaties voor mensen die er bekend zijn toch wel terug te leiden, als ik de foto's in de andere topics bekijk valt redelijk te herleiden waar de fotografen vandaan komen. Mocht je dat niet willen, moet je of alleen abstracte platen publiceren, of niets.
Dit alles naar mijn idee.
het gaat niet om je eigen foto's die je zelf plaatst en waar je zelf de inhoud van bepaald
ik bedoel de situatie waar iemand anders een foto plaatst met kwalijke inhoud en dat er dan (onterecht) een link wordt gelegd naar jou omdat die nummertjes toevallig overeenkomen
kan gebeuren als je spullen hebt verkocht op marktplaats

edit: ook interessant in deze context http://www.nrcq.nl/2014/0...over-mij-hoe-weten-ze-dat

weet het niet meer

Pagina: 1 ... 49 ... 97 Laatste