SOG heeft ook een keer bij een gala van mij opgetreden en hebben toen niet de indruk gewekt dat ze van dit soort zaken op de hoogte zijn. Laat natuurlijk onverlet dat ze wel degelijk (bewust danwel onbewust) fout bezig zijn.
Op hun website staan wel meer foto's, waarschijnlijk van meerdere websites geplukt zoals te zien is aan de verschillende watermerken op de foto's. Een aantal zijn ook door henzelf of een crewmember met camera gemaakt. Het straalt in ieder geval geen professionaliteit uit, dus ik denk net als citruspers dat je beter voor excuses, naamsvermelding en/of verwijdering en een goed flesje wijn kan kiezen dan voor een grote naheffing incl. boete.
Je zou zelfs nog aan kunnen bieden (even er van uitgaande dat je de foto's uit eigen naam hebt geschoten) om geen naheffing + verwijdering te eisen, maar de bewuste afbeeldingen (plus eventueel nog wat andere) voor een (klein) bedrag in licentie te laten nemen. Je kan SOG dan meteen laten weten dat hun huidige methode van het verkrijgen van foto's illegaal is en ze dus blij mogen zijn dat ze op die manier zowel een naheffing door jou vermijden, als professionele foto's ontvangen en daarmee alle foto's van andere fotografen weg kunnen doen.
Ik zou elk geval dus wel goed duidelijk maken dat je er íets voor wil terugzien. Als het goed is, zullen ze dan gewoon akkoord gaan met je eisen (mits ze in hun ogen reëel zijn voor een studentenband met beperkt budget). Mochten ze in hun antwoord laten weten dat ze niet van plan zijn (voldoende) tegemoet te komen, dan kan je op dat moment altijd nog een gang naar de rechtbank overwegen. Probeer het in ieder geval eerst studentikoos op te lossen (dat woord is er niet voor niets).
[
Voor 16% gewijzigd door
tobiasvs op 19-08-2013 23:18
]