Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ze heeft een bekende naam, ze fotografeert al lang, dus ja. Dat zal wel mogelijkheden bieden voor haar.
Making an ass of myself since the 70's
Helaas genees je nooit helemaal van GAS, maar kan je een tijdje zonder na een goede fix.Teun_2 schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 11:57:
Ik heb voor het eerst in mijn fotografisch verleden het idee dat ik nu wel gesteld ben met de gear die ik heb. Sinds ik 2 maanden geleden de samyang 7.5mm heb gekocht, is het enige dat ik nog heb aangeschaft een sd-kaartje geweest. Ik ben eindelijk perfect tevreden met de set-up die ik nu heb. Best een vreemd, toch leuk gevoel. Ik ben genezen van GAS!!
Allemaal tijdelijk wat je nu ervaart, maar geniet ervan zo lang het duurt
Momenteel zelf ook niet echt wensen, afgelopen maanden mijn setup uitgebreid naar voornamelijk primes en dat is tot nu toe erg goed bevallen. De 35 en 85 1.4's zijn beiden favoriet en zoveel beter dan de meeste lenzen die er zijn, dat er sowieso weinig lenzen meer " interessant" zijn.
Zoomlenzen zijn optisch beduidend minder goed en dan kom je snel uit op primes. En gezien ik de 35, 50, 85 en 100 al heb en geen behoefte heb aan meer groothoek of tele, ben ik eigenlijk ook wat uitgekocht qua lenzen. Gelukkig blijft er eeuwig studio spul over wat je wilt hebben, evenals een 1dx als backup

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Ik vind die 70-200's afschuwelijk en heb ze nu allemaal gehad ongeveer. Ik begon met een Canon 70-200 4, die verkocht ik wegens weinig gebruik en wilde F/2.8. Kocht een 70-200 F/2.8 weer en heb die best lang gebruikt. Maar hij ging steeds minder mee en hij was toch wel zwaar, dus weer een F/4 gekocht. Met de f/4 2 jaar gedaan en toen toch weer de stap genomen naar een 70-200 2.8 IS. Die niet bijzonder lang gehad, de lens beviel uitstekend, maar mijn blijvende polsblessure was gewoon een slechte combi met die lens.AtleX schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 12:15:
Ik zit alweer enige tijd te azen op een Canon 70-200 2.8 II ter vervanging van mijn 70-200 F4L non-IS, maar €2K is als hobbyist toch wel een bijzonder grote berg geld.
Nu zonder 70-200 en als " vervanging" een 85 1.4 en moet zeggen, die lens bevalt me eigenlijk het best van allemaal.
Moraal van het verhaal, weet je zeker dat je de 70-200 wilt?
Ik heb mijn 70-200 F4L non-IS in maart 2011 gekocht en ben er nog steeds erg blij mee, maar een tikje lichtsterker mag wel aangezien ik regelmatig nachtraces e.d. doe en IS zou ook erg welkom zijn. Een maximaal diafragma van 2.8 is ook wel fijn voor de keren dat ik een teleconverter ertussen zet en optisch is de 70-200 2.8 toch wel erg fijn.
Jouw afkeer komt volgens mij voornamelijk van het gewicht af? En ik denk dat jij de lengte ook eigenlijk nooit nodig hebt. Als jij echt iets langs nodig hebt is een 135/2 nog een optie denk ik, maar voor jouw werk is dat eigenlijk al te lang en zul je 'm dus ook zelden gebruiken.
Tijdens de ceremonie kan een 70-200 erg nuttig zijnAtleX schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 13:20:
En ik denk dat jij de lengte ook eigenlijk nooit nodig hebt.
[ Voor 24% gewijzigd door Nordlys op 13-03-2013 13:29 ]
Ik merk trouwens wel dat ik steeds minder mee ga nemen, dat zal wel met het gewicht te maken hebben.
Verwijderd
Sargonaut,
Tommy van der Velden
Gvd man. Dan gaan we vele mooie foto's missen!Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 10:22:
Het was de laatste tijd al wat minder, maar ivm persoonlijke omstandigheden heb ik besloten voorlopig te stoppen met posten hier op het forum. Ook fotografie als hobby gaat voorlopig op een laag pitje. Ik zal zeker nog wel eens foto's gaan maken, maar een heel stuk minder dan de afgelopen 2 jaar. Ik baal van deze beslissing, maar het kan niet anders. Zonder opgaaf van reden, is dit de enigste manier voor mij om verder te kunnen. Nou ja.. verder, deze beslissing is eerder een achteruitgang, maar soms is er geen andere mogelijkheid dan een stap terug te doen. Het heeft in ieder geval niets te maken met mensen of zaken hier op het forum. Ik wil iedereen bedanken voor het leerzame commentaar, de complimenten en de inspiratie. Ik vond het erg leuk om aan het forum deel te nemen.
Sargonaut,
Tommy van der Velden
Succes met je verdere gang van zaken, hoop je ooit weer terug te zien in het macro topic
Succes. Je zal zeker gemist worden.Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 10:22:
Het was de laatste tijd al wat minder, maar ivm persoonlijke omstandigheden heb ik besloten voorlopig te stoppen met posten hier op het forum. Ook fotografie als hobby gaat voorlopig op een laag pitje. Ik zal zeker nog wel eens foto's gaan maken, maar een heel stuk minder dan de afgelopen 2 jaar. Ik baal van deze beslissing, maar het kan niet anders. Zonder opgaaf van reden, is dit de enigste manier voor mij om verder te kunnen. Nou ja.. verder, deze beslissing is eerder een achteruitgang, maar soms is er geen andere mogelijkheid dan een stap terug te doen. Het heeft in ieder geval niets te maken met mensen of zaken hier op het forum. Ik wil iedereen bedanken voor het leerzame commentaar, de complimenten en de inspiratie. Ik vond het erg leuk om aan het forum deel te nemen.
Sargonaut,
Tommy van der Velden
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Damn! Jammer om te horen, hoop toch nog hier en daar wat van je foto's te kunnen zien de komende tijd en hoop je natuurlijk snel weer terug te zien op dit forum! Sterkte er mee!Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 10:22:
Sargonaut,
Tommy van der Velden
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Succes man, hoop dat je snel 'verder' kunt en dat je er zelf beter uit komt. Ik heb altijd genoten van je foto's!Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 10:22:
Sargonaut,
Tommy van der Velden
@pvink: De situatie is nu gebeurd zoals ie is gebeurd en daar verandert niks meer aan. Waar je wel controle over hebt is hoe jijzelf de boel wilt achterlaten.
Ik zou toch echt uitkijken dat je geen schepen achter je "verbrandt" als je snapt wat ik bedoel. Ja, misschien is het niet helemaal netjes dat je zo behandeld bent, maar ik denk dat je er niks mee opschiet als jij je ook van die kant laat zien zeg maar. Er was niks echt afgesproken van beide kanten niet. Wat je wel kunt doen is schriftelijk het samenwerkingsverband opzeggen, waarin je beschrijft dat je de afgelopen tijd graag de evenementfoto's onder mondeling vertrouwen hebt gemaakt, en dat je prioritisering (o.a. door het ontbreken van schriftelijke afspraken) veranderd is. Daarbij ook netjes aangeven dat dit geen vrijbrief is om jouw foto's onrechtmatig te gebruiken daar het nog steeds jouw eigendom is. Afsluiten met vriendelijk te bedanken dat je de mogelijkheid had om voor hun evenementen te mogen fotograferen.
Zo heb je toch netjes gezegd wat je vindt en laat je een professionelere indruk achter. Je weet maar nooit wie het ooit te weten komt of waar het goed voor is.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Hoewel ik niet weet wat er aan de hand is respecteer ik je keuze uiteraard. Wat ik wel jammer vind is dat al je foto's gehost op Flickr zijn verdwenen. Hoorde dat ook bij het proces?
Hopelijk tot later in ieder geval en succes.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Jammer, ik zal je inspiratie en goede feedback missen. Ik hoop ooit ergens weer een foto te zien en gelijk het stijltje erin te herkennen.
Veel succes met alles en vergeet niet zo af en toe te genieten van al die kleine/macro dingetjes
Dat klinkt als een belangrijke en moeilijk beslissing. Doe vooral wat je moet doen om uiteindelijk vooruit te raken. Veel succes en/of sterkte.
Sterkte en hopelijk tot snel weer terug op het forum.Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 10:22:
Sargonaut,
Tommy van der Velden
Die fotootjes vandaag in photoshop gegooid (met de automate functie)de gestichte versie was helaas extreem bol:

als ik automate-collage instel krijg ik ook vreemde resultaten:
in PS nog om kunnen zetten tot dit:

ik denk dat ik toe ben aan een statief met waterpas, de ondergrond was ver van vlak, het huis linksvoor kan je goed zien dat het scheef loopt, de kerk heb ik met hulplijnen wel goed verticaal weten te krijgen
welke functie kan je nu eigenlijk het beste selecteren als je een statief gebruikt?

of hangt het meer van het onderwerp af? ik ben niet zo thuis met PS, turials die gevonden heb laten niet zon sterke kromming zien. dit is mn eerste keer dat de vervorming zo groot is.
mn vorige panorma's zijn veel beter gelukt zelf zonder statief
ora et labora
Jammer, maar waarom zo definitief? Niemand neemt je iets kwalijk, als je een tijdje niets post, of zo nu en dan iets.Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 10:22:
[...] heb ik besloten voorlopig te stoppen met posten hier op het forum. [...]
Sargonaut,
Tommy van der Velden
Succes in iedergeval ! En als je er alleen niet uit komt vraag hulp aan anderen, desnoods aan ons F&V nerds.
@mrc4nl: Geen idee maar je resultaat is niet verkeerd toch? Ik gebruik zelf altijd de auto mode met stitchen in photoshop, heeft tot nu toe goed gewerkt voor mij. (doe verder ook niet zoveel met pano's)
[ Voor 30% gewijzigd door hypz op 19-03-2013 23:05 ]
Ben hier nu weer naar opzoek maar kan me niet meer herinneren waar ik het tegenkwam.. Herkent iemand dit?
Verwijderd
Behalve dat ik worstel met een zware depressie, kan ik er online niet veel over zeggen. Het lukte me een hele tijd er over heen te leven, maar het blijft me opbreken. Nu ik ga verhuizen, moet ik tijd voor mezelf nemen en proberen de dingen op een rijtje te zetten. Een paar weken, maanden, ik weet niet. Flickr account heb ik verwijderd om mijn foto's veilig te stellen, en als barriere voor mezelf. Ik zal nog wel regelmatig meelezen, alleen voorlopig niet posten.
Succes!
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Sterkte en hopelijk breekt er een betere periode in leven aan door deze keuzes.Verwijderd schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 09:01:
Bedankt voor alle hartelijke reacties,
Behalve dat ik worstel met een zware depressie, kan ik er online niet veel over zeggen. Het lukte me een hele tijd er over heen te leven, maar het blijft me opbreken. Nu ik ga verhuizen, moet ik tijd voor mezelf nemen en proberen de dingen op een rijtje te zetten. Een paar weken, maanden, ik weet niet. Flickr account heb ik verwijderd om mijn foto's veilig te stellen, en als barriere voor mezelf. Ik zal nog wel regelmatig meelezen, alleen voorlopig niet posten.
Het meeste is al gezegd, toch wil je ook sterkte wensen. Zorg goed voor jezelf, de rest is allemaal even bijzaak. Ik hoop je weer terug te zien op het forum, je bijdragen waren altijd meer dan welkom!
Groetjes,
Marcel
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Maar ik voel me nog een ontzettende noob en het lukt me niet om snel een simpele collage te maken van een paar foto's. Niks fancy met filters of mooie sjablonen ofso, gewoon simpel en snel wat foto's naast/onder elkaar zetten.
In PS krijg ik de foto's niet netjes onder/naast elkaar en ik loop nogal te prutsen..
Lightroom heeft handige functie's voor presentatie's, printen, boeken etc en ook PS heeft honderden mogelijkheden.
Kan iemand me helpen met een makkelijke manier om een paar foto's samen te stellen in een collage?
The devil is in the details.
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
@Royz: Kan je dan ook als jpeg opslaan?
Als iemand nog meer tips heeft hoor ik het graag!
Zo zou ik het doen tenminste...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Foto was voor m'n facebook pagina bedoeld:

Ik had alleen wat automatisch verwacht zoals met Photomerge.
Komende tijd nog wat proberen met witte randen eromheen etc.
Sinds gister ook veel aan het spelen met anti ruis software en zou daar eigenlijk wat vergelijkingen van willen laten zien. Dus 100% crops van wat ik met LR bereik en wat Dfine daar nog aan kan verbeteren.
Het mooiste zou zijn met zo'n mouse over en middenlijn die het origineel en de bewerkte laat zien. Maar dat zal wel veel werk zijn en/of moeilijk.
Iemand tips hoe ik dit het beste kan doen?
Of hoe je bij verschillende foto's precies dezelfde uitsnede maakt in PS
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ja, ipv printen op papier kan je hem opslaan als JPG. Maar er leiden natuurlijk vele wegen naar Rome
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Met witte randen er rond is niet zo heel moeilijkScirocco schreef op zondag 24 maart 2013 @ 19:37:
Jep zo heb ik het uiteindelijk ook gedaan.
Foto was voor m'n facebook pagina bedoeld:
[afbeelding]
Ik had alleen wat automatisch verwacht zoals met Photomerge.
Komende tijd nog wat proberen met witte randen eromheen etc.
Sinds gister ook veel aan het spelen met anti ruis software en zou daar eigenlijk wat vergelijkingen van willen laten zien. Dus 100% crops van wat ik met LR bereik en wat Dfine daar nog aan kan verbeteren.
Het mooiste zou zijn met zo'n mouse over en middenlijn die het origineel en de bewerkte laat zien. Maar dat zal wel veel werk zijn en/of moeilijk.
Iemand tips hoe ik dit het beste kan doen?
Of hoe je bij verschillende foto's precies dezelfde uitsnede maakt in PS
[/ vraag-aanbod modes]
Mocht het voor 1 beeldscherm teveel moeite/kosten zijn, dan zou ik er wel in mee willen delen. Ook in Groningen (stad)Aloys schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 14:36:
Is er toevallig iemand met een display calibration tool in Groningen (Vinkhuizen nog beter)? Ik wil graag m'n rMBP scherm kalibreren, maar om zo'n ding te kopen voor eenmalig gebruik is ook wat (als student). Als iemand hier m'n beeldscherm zou willen kalibreren zou ik dat erg fijn vinden (eventueel tegen een kleine vergoeding als dat gewenst is)?
\[/ vraag-aanbod modes]
I can't wait to shoot!

Overigens ik kalibreer mijn scherm vaker dan 1x? Voor zover ik weet moet je het ook af en toe nalopen om te controleren of alles nog klopt.
[ Voor 70% gewijzigd door sapphire op 26-03-2013 16:10 ]
Ik heb zelf een Spyder3, prima sensor, alleen erg gelimiteerd in de software (daarvoor moet je de dongel upgraden). Gelukkig ben ik niet gek en heb ik op aanraden van een Collega ColorEyes geinstalleerd welke perfect samen werkt met de Spyder3
Woon alleen in Driebergen (Utrecht) dus is een beetje ver voor je denk ik
[ Voor 5% gewijzigd door citruspers op 26-03-2013 18:29 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Hangt een beetje van je beeldscherm af denk ikUniversal Creations schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 18:55:
Maar hoeveel wijkt het dan na die 3 maanden af?
www.maartendeboer.net
Voor mij is 1x kalibreren voorlopig genoeg. Dat is veel beter dan niet kalibreren en ik ben ook geen professional, dus dan komt het wel iets minder precies.sapphire schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 16:10:
Ik zou Nomad eens stalken
Overigens ik kalibreer mijn scherm vaker dan 1x? Voor zover ik weet moet je het ook af en toe nalopen om te controleren of alles nog klopt.
Ik zal wel even afwachten of ik nog iets kan regelen, anders even Nomand DM'en (en dan niet hopen dat alle Groningse fotografen hier met dezelfde vraag komen).
Nooit gemeten, maar misschien zegt dat eigenlijk wel genoeg. Binnen de 3 maand valt mij in ieder geval geen kleurverschil op bij normaal gebruik. Maar herinner me over 3 maand nog maar een keertje, dan draai ik een vergelijkingsgrafiekje voor jullie uit (heb net gister gecalibreerd).Universal Creations schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 18:55:
Maar hoeveel wijkt het dan na die 3 maanden af?
Dell Ultrasharp U2711 (IPS+CCFL), 2560x1440, DVI-D, Brightness op 25%, contrast op 50%, AdobeRGB kleurenmodes.
Betekent dit dat jij je scherm ook altijd op 25% brightness gebruikt (tenminste bij het editen van foto's)? Ik heb overdag m'n 100% brightness wel nodig, maar 's avonds juist weer niet.citruspers schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 19:49:
[...]
Dell Ultrasharp U2711 (IPS+CCFL), 2560x1440, DVI-D, Brightness op 25%, contrast op 50%, AdobeRGB kleurenmodes.
Maar dit is wel een leuk ideetje, misschien dat we als fotografen een soort DIY lichtmeting kunnen doen met onze cameras?
Kunnen ze daar vervolgens weer reclame mee gaan maken voor consumenten, want meer = beter.
aantal bits/kleurengradaties is belangrijkerAloys schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 00:01:
Ja, onder de geweldige actie-vraag: Hoeveel stops is jouw beeldscherm?
Kunnen ze daar vervolgens weer reclame mee gaan maken voor consumenten, want meer = beter.
ora et labora
Wat dus ook te maken heeft met contrastmrc4nl schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 14:16:
[...]
aantal bits/kleurengradaties is belangrijker
www.maartendeboer.net
Nee, want kleurgradaties hebben te maken met de kleurruimte en contrast is enkel het verschil tussen maximale en minimale helderheid, waar je dus helemaal niets met kleuren van doen hebt (helderheid wit : helderheid zwart = contrast).Ventieldopje schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 16:20:
[...]
Wat dus ook te maken heeft met contrast
Hmm, daar zit wat in jaUniversal Creations schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 17:09:
[...]
Nee, want kleurgradaties hebben te maken met de kleurruimte en contrast is enkel het verschil tussen maximale en minimale helderheid, waar je dus helemaal niets met kleuren van doen hebt (helderheid wit : helderheid zwart = contrast).
www.maartendeboer.net
Klopt, betaald er nu omgerekend zo'n 98 euro voor.Teun_2 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 23:28:
Nik Software is serieus in prijs gezakt. In de volgende link staat er een kortingscode voor nog eens 15%: http://us1.campaign-archi...2bddab83053&id=9299133d79
Gebruikt iemand deze software en is het ECHT de moeite waard? Want ik twijfel om dit packet te halen. De black and white plugin is in ieder geval al beter dan mijn eigen preset. Je krijgt hier een mooie omzetting, waarbij mijn eigen preset toch nog de waas van omliggende rook niet geheel en mooi wegkrijgt.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Heb de indruk dat er hier in V&A wel iets netter mee om wordt gegaan.
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Rare ouders, die me netjes hebben opgevoed...:+
Of een lens die ik voor 250 op marktplaats had staan, en je dan biedingen van 70, 75, 80 euro krijgt. En dan nog het verzoek of je even extra foto's wilt sturen. Euh, sorry, nee, niet voor een bod van 75 euro.....
"Ja maar, U gaf aan dat er wat krasjes op de zonnekap zaten, vandaar"
Ga je daar slechtere foto's van maken ofzo?

Uiteindelijk aan een zeer vriendelijk echtpaar verkocht voor een normale prijs. Ik verkoop het liever aan aardige mensen voor 100 euro, dan voor 120 aan aso's.
Anderzijds hebben heel wat mensen ook totaal geen besef van die netiquette. Dat kan aan vele dingen liggen, zoals scholingsniveau, gebrek aan internetervaring etc. Ik blijf altijd netjes reageren en zal ook niet zomaar advertenties laten liggen als ze niet netjes geschreven zijn. Vaak zijn het toch wel serieuze mensen die gewoon niet zo vlot kunnen communiceren.Sjekster schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 12:21:
Blijf het 'leuk' vinden dat sommige mensen toch moeite lijken te hebben met het sturen van een netjes en beleefd bericht. Ik had een paar objectieven in de verkoop staan, en het gebrek aan een nette aanhef blijft me verbazen. Ik stuur altijd nette reactie terug, maar krijg net zo kortaf vaak weer antwoord. Mijn berichten worden dan ook steeds korter hoor. Mijn laatste was: Nee.
Ik twijfel altijd of ik 'u' of 'je' moet gebruiken bij het reageren op een advertentie. Wat doen jullie?
[ Voor 4% gewijzigd door Teun_2 op 28-03-2013 18:26 ]
Die 'u' tegen ouders is dialect en geen formele vorm. Het is dan een verbuiging van 'ge' of 'gij'. Aanspreken van de ouders in Vlaanderen zal dan ook nooit met 'u' gebeuren, maar met 'gij'/'ge'. Die 'u' komt enkel in de bezittende vorm voor, of in andere vormen dan de aanspreking. Ik ken de grammatica niet helemaal, maar ik (als Vlaming) zal bijvoorbeeld zeggen: 'Papa, hebt ge uw gsm verloren?', of 'Ik kom dan naar u', maar nooit: 'Heeft u dit of dat gedaan'. Vlamingen gebruiken door de band genomen 'ge' of 'gij' als Nederlanders 'je' of 'jij' gebruiken, en 'u(w)' voor 'jouw' of 'jou' in een andere vorm dan de vocatief. Dat is dan niet te verwarren met de 'uw' in een meer formele betekenis. Maar in schrijf/smstaal wordt 'ge' dan weer niet gebruikt en zal een Vlaming wel weer 'je' en 'jouw' en 'jou' gebruiken wanneer die 'gij' of 'uw' zou zeggen.Universal Creations schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 18:37:
In België wordt er veel vaker met u gesproken. Bijvoorbeeld bij kinderen die iets tegen hun ouders zeggen. In NL is dat zeer ongebruikelijk. Op zich is daar niets mis mee, maar het komt soms nogal formeel over en dat hoeft wat mij betreft ook weer niet. Een simpele aanhef en afsluiting met je volledige naam vind ik toch wel een vereiste (vooral de eerste keer). Daarna gebruik ik vaak enkel nog mijn voornaam.
In communicatie met vreemden zijn Belgen toch ook vaker geneigd om 'u' te gebruiken in die formele aanspreekvorm. Een beetje zoals Fransen ook veel meer 'vouz' gebruiken dan 'tu'. Dat heeft dan weer niets met de 'u' te maken die dan een verbuiging is van 'ge'.
Dat is wel meer aan het verschuiven richting het meer gebruiken van 'je' en 'jou' ipv 'u' en 'uw'. Oudere mensen zijn vaker geneigd om die 'u' te blijven gebruiken voor mensen die ze niet goed kennen, terwijl jongeren al sneller geneigd zijn om te tutoyeren. Dat maakt de communicatie netiquette in Vlaanderen er niet gemakkelijker op.
[ Voor 23% gewijzigd door Teun_2 op 28-03-2013 18:46 ]
Eng!Universal Creations schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 18:48:
Hier in het zuiden kom je regelmatig "in aanraking"met Belgen
Das best handig voor de Belgen dan, wij Nederlanders denken dat ze heel beleefd zijn terwijl dat dus niet per se zo is
Ik doe lichttechniek in een poppodium en we hadden een presentatie van de lokale muziekschool. Dat houd in: 20 "bands" van vrij wisselende kwaliteit, en een heleboel fotograferende ouders. Nou had ik daar al rekening mee gehouden, ouders willen graag goeie foto's van hun kroost en met een mobiele telefoon is dat niet altijd even makkelijk, dus ik had het frontlicht expres wat hoger gezet dan standaard. Dat houd in: net iets onder de 10 kW beschikbaar aan licht puur en alleen voor de voorkant van het kroost.
De avond liep goed, en toen kwam het moment wat we allemaal wel kennen: "kunt u misschien het licht wat harder zetten?" (de beste man had iets wat op een DSLR of systeemcamera leek)
-Nou meneer, het staat al vrij intens
"Nee, waarom zetten jullie altijd de zanger in het donker?"
-Er staat echt voldoende licht op hoor, lukt het echt niet?
"Nee, er valt gewoon niet te fotograferen, voor niemand
(Op dit moment kijkt mijn collega met volledige interesse toe, "zal hij het doen, zal hij het doen")
"Je zou toch moeten weten dat hier niemand mee kan fotograferen" (terwijl een bekende van mij doodleuk met een 18-55 goede foto's staat te maken, en ik vanaf mijn lichtpodiumpje kan zien dat zelfs de mobiele telefoons een prima belichting krijgen)
* citruspers gaat in oorlogsmodus
-Nou meneer, dat kan prima hoor, als u uw camera op ISO 1600 instelt, uw diafragma wijd open zet dan komt u waarschijnlijk uit op ongeveer 1/60e, en anders raad ik een 50mm F/1.4 of F/1.8 aan.
Kon 't niet laten. Heb hem maar een nummertje vol frontlicht gegeven en verteld dat hij terug kon komen wanneer zijn zoontje op het podium stond (moet de mensen toch te vriend houden).
't Is altijd een compromis zoeken, maar opnames zijn altijd secundair aan de ervaring voor de aanwezige mensen. Nou hou ik er al rekening mee dat er veel gefotografeerd gaat worden, dus als er dan toch een ouder naar me toe komt met een spiegelreflex dat er niet genoeg licht is raak ik enigzins geagiteerd
* citruspers stelt een verplichte 1-daagse cursus voor bij de aanschaf van een spiegelreflexcamera
Zo, dat is er ook weer uit
Dit hele weekend weg om optredens te fotograferen, wish me luck ... bewaar een stukje voor me zodat ik ook even lekker kan ranten
Mensen die niet gehindert van enige kennis je invalide staan te flitsen met hun popup flitser heb ik dan zelfs nog minder moeite mee

[ Voor 10% gewijzigd door Ventieldopje op 29-03-2013 15:29 ]
www.maartendeboer.net
http://www.flickr.com/photos/37227626@N00/5483472779/
Ik dacht eerst dat de stroboscoop kuren had
Maar veel succes toegewenst Dopje! Geef een seintje wanneer je in de buurt bent, dan filter ik alles rood voor je
Hou ook van joucitruspers schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 15:32:
Maar veel succes toegewenst Dopje! Geef een seintje wanneer je in de buurt bent, dan filter ik alles rood voor je
www.maartendeboer.net
So mijn zwagertje had laatst zijn eindexamen concert van de Havo (die jongen is een muzikaal wonder dus makkie voor hemcitruspers schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 15:32:
Geloof me, ik dacht dat ik het allemaal wel had gezien tot er een ouder met een friggin' Metz 45 aan kwam zetten:
En dan nog niet in je opkomen dat dat je vreemd bezig bent he

En dan doodleuk opstaan en foto's zonder flits gaan maken
Maar je hebt inderdaad ouders bij... laatst was er zo een met een Sony a55 met 70-400 zonder flitser. Die lens is nu niet bepaald lichtsterk en ik schoot toch regelmatig met iso3200 f/2-f/2.8 om redelijke sluitertijden te halen zonder flitser. Maar wat deed hij: als een idioot staan bursten met een miljoen fps

[ Voor 3% gewijzigd door Universal Creations op 29-03-2013 17:28 ]
Bij de bekendmaking van de Paus had de fotograaf die daar op het balkon stond ook een Metz staafflitser.. hemelse dingen.citruspers schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 15:32:
Geloof me, ik dacht dat ik het allemaal wel had gezien tot er een ouder met een friggin' Metz 45 aan kwam zetten:
Die nachtmodus werkt erg goed voor stilstaande dingen. Dan neemt die een tiental onderbelichte foto's en voegt die samen tot één foto. Erg nuttige techniek voor als je geen statief bij hebt, maar voor een optreden is dat niet erg geschikt. Vaak lukt dat echter nog wel vrij goed. Ik gebruikte die functie vaak op mijn sony wx-5. Dus zó idioot was dat toch niet.Universal Creations schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 17:27:
Klinkt allemaal redelijk bekend dit... gelukkig ben ik en zelf eindverantwoordelijke voor licht&geluid (mijn leerlingen-crew zit achter de knoppen) en maak ik zelf foto's (ook met flits).
Maar je hebt inderdaad ouders bij... laatst was er zo een met een Sony a55 met 70-400 zonder flitser. Die lens is nu niet bepaald lichtsterk en ik schoot toch regelmatig met iso3200 f/2-f/2.8 om redelijke sluitertijden te halen zonder flitser. Maar wat deed hij: als een idioot staan bursten met een miljoen fpsHij zei iets over nachtmodus (whatever that means). Je hoort enkel de sluiter bij dat ding uiteraard, maar toch, het was redelijk irritant.
http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA580/AA580A5.HTM
Hand-held Twilight mode shoots a burst of six images with a single press of the shutter button, using as high sensitivity as is necessary to offer hand-holdable shutter speeds. The A580 then combines all six source images into one image with reduced noise in static areas, as compared to a single shot taken with the same exposure settings. Cleverly, Hand-held Twilight mode is able to deal with moving subjects, by making the assumption that the first frame includes your intended subject. Areas of subsequent images which match up with the first image are factored into the final result, but areas that don't match -- either due to subject or camera motion -- aren't used in creating the final image. This does, however, mean that the moving subject doesn't benefit from the same degree of noise reduction as the rest of the image.
[ Voor 41% gewijzigd door Teun_2 op 29-03-2013 17:38 ]
Ik zat gisteravond bij een lokale uitvoering van the Passion (wel heel erg goed gedaan overigens !) en daar had de fotograaf zijn AF-piep aan laten staan. Dus op stille momenten hoorde je continue dat gepiep.
Erg fijn als je een soort semi-automatische zoeker hebt voor camera geluiden en continue piep-klik hoort
Ach ik weet dat mensen zich ook wel eens aan mij geïrriteerd hebben als fotograaf

Ik vind het behoorlijk irritant eigenlijk.Teun_2 schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 17:34:
Die nachtmodus werkt erg goed voor stilstaande dingen. Dan neemt die een tiental onderbelichte foto's en voegt die samen tot één foto. Erg nuttige techniek voor als je geen statief bij hebt, maar voor een optreden is dat niet erg geschikt. Vaak lukt dat echter nog wel vrij goed. Ik gebruikte die functie vaak op mijn sony wx-5. Dus zó idioot was dat toch niet.
@sapphire: great minds think alike...
Diezelfde persoon had trouwens ook af-piepjes aan staan idd en voor de menu's ook.
[ Voor 10% gewijzigd door Universal Creations op 29-03-2013 18:33 ]
Dat is dus ook mijn situatie, ik draag de verantwoordelijkheid voor de goede belichting van de show, en dan voor het publiek, niet de fotografen. Maar op een "ouder-avond" als die moet je toch een beetje de bezoekers tegemoetkomen. Ze moeten het alleen niet te bont maken.Klinkt allemaal redelijk bekend dit... gelukkig ben ik en zelf eindverantwoordelijke voor licht&geluid (mijn leerlingen-crew zit achter de knoppen) en maak ik zelf foto's (ook met flits ).
Ik doe ook niet moeilijk als er een concertfotograaf naar me toe komt en vraagt om iets redelijks (een beetje meer front bij 1 nummer). Pas als je op een drum en bass feest staat te schuiven en er een videot naar je toe komt die vraagt of je ook alles even op wit kunt zetten, ja, daar doe ik dan weer niet aan mee
Het beste is volgens mij om de foto in LR (of PS) te bewerken zoals je wilt en als laatste stap met Dfine te ontruizen. Het is even spelen om het beste van het beste eruit te halen. Soms werkt het bijv. goed om bij het verscherpen het 'masker' goed in te stellen en soms kun je beter het masker niet gebruiken.
Andere keren even snel met de quick selection tool de achtergrond selecteren om alleen de achtergrond te ontruizen.
Bij de meeste foto's vind ik het er goed uitzien, maar wat meer instel mogelijkheden zouden wel prettig zijn. Vooral qua behoud van details etc. Volgens mij is dat bij andere software wel mogelijk.
Opzich zijn onderstaande foto's niet genomen op hele hoge ISO's, maar met vogels etc wil je toch het beste bereiken ivm detail etc. Daarnaast is de ruis van sommige foto's zo 'hardnekkig' dat je bij verkleinde foto's nog steeds veel ruis ziet.
Ik ben benieuwd wat jullie vinden.
Beter, lelijker, too much? Zeg het maar.
Bovenaan de bewerkte foto uit Lightroom, onder de bewerkte versie + Dfine
Klikken = directe link naar 1920 breed om een zo goed mogelijke weergave te krijgen.
100% crop. Zo goed mogelijk verscherpt en ontruisd in LR, daarna nog in Dfine.

Voor Dfine achtergrond geselecteerd, achteraf nogmaals iets verscherpt

Deze vind ik het best eruit komen. Gewoon bewerkt in LR, daarna met Dfine op automatische stand.

The devil is in the details.
Lid van de hoger dan iso 100 is verboden club soms?citruspers schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 15:15:
Even een anekdote van gisteren (dit is nog steeds het F&V Community topic, toch?):
Ik doe lichttechniek in een poppodium en we hadden een presentatie van de lokale muziekschool. Dat houd in: 20 "bands" van vrij wisselende kwaliteit, en een heleboel fotograferende ouders. Nou had ik daar al rekening mee gehouden, ouders willen graag goeie foto's van hun kroost en met een mobiele telefoon is dat niet altijd even makkelijk, dus ik had het frontlicht expres wat hoger gezet dan standaard. Dat houd in: net iets onder de 10 kW beschikbaar aan licht puur en alleen voor de voorkant van het kroost.
De avond liep goed, en toen kwam het moment wat we allemaal wel kennen: "kunt u misschien het licht wat harder zetten?" (de beste man had iets wat op een DSLR of systeemcamera leek)
-Nou meneer, het staat al vrij intens
"Nee, waarom zetten jullie altijd de zanger in het donker?"
-Er staat echt voldoende licht op hoor, lukt het echt niet?
"Nee, er valt gewoon niet te fotografen
Heb wel eens iemand dit mijn foto's laten bladeren toen ik bezig was. Dacht dat ik zo ong alles geflitst had. Eh nee
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
&citruspers schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 15:15:
(Op dit moment kijkt mijn collega met volledige interesse toe, "zal hij het doen, zal hij het doen")
* citruspers gaat in oorlogsmodus
-Nou meneer, dat kan prima hoor, als u uw camera op ISO 1600 instelt, uw diafragma wijd open zet dan komt u waarschijnlijk uit op ongeveer 1/60e, en anders raad ik een 50mm F/1.4 of F/1.8 aan.
Kon 't niet laten.
Nou hou ik er al rekening mee dat er veel gefotografeerd gaat worden, dus als er dan toch een ouder naar me toe komt met een spiegelreflex dat er niet genoeg licht is raak ik enigzins geagiteerd
* citruspers stelt een verplichte 1-daagse cursus voor bij de aanschaf van een spiegelreflexcamera
Zo, dat is er ook weer uit
Ventieldopje schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 15:28:
@Citruspers, en dan gaan ze een foto cursus doen en wordt er een flitser aangeraden met vaak een draaibare kop. Ik zoek dan nóg zo obscure bandjes en festivalletjes uit maar heb vaak toch wel de pech dat ze dan naast mij staan ... nou weet ik dat ik een groot hoofd heb, maar om nou de flitser op MIJ te richten en op mij te bouncen vind ik toch wel een kleine belediging
Ik vind het harde sluitergeluid van pakweg een canon 40D irritanter dan het geklik van een sony slt in burstmodus. Zolang het maar geen geflits is, lijkt me dat wel oké.Universal Creations schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 18:31:
[...]
Ik vind het behoorlijk irritant eigenlijk.
@sapphire: great minds think alike...
Diezelfde persoon had trouwens ook af-piepjes aan staan idd en voor de menu's ook.
De af-piepjes (en de af-assist) moeten ook gewoon uit, daar ben ik het wel volmondig met eens.
[ Voor 9% gewijzigd door Teun_2 op 30-03-2013 05:32 ]
De versies met Dfine zijn zeker mooier imo.Ik doe eigenlijk hetzelfde: bewerken in Lightroom en vervolgens selectief ontruisen op de achtergrond met NoiseNinja.Scirocco schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 00:09:
Vorige week wat met NIK Dfine 2 lopen spelen en je kan er best veel mee bereiken. Twijfelde om het hier te posten, maar ben toch wel benieuwd wat jullie vinden.
Het beste is volgens mij om de foto in LR (of PS) te bewerken zoals je wilt en als laatste stap met Dfine te ontruizen. Het is even spelen om het beste van het beste eruit te halen. Soms werkt het bijv. goed om bij het verscherpen het 'masker' goed in te stellen en soms kun je beter het masker niet gebruiken.
Andere keren even snel met de quick selection tool de achtergrond selecteren om alleen de achtergrond te ontruizen.
Bij de meeste foto's vind ik het er goed uitzien, maar wat meer instel mogelijkheden zouden wel prettig zijn. Vooral qua behoud van details etc. Volgens mij is dat bij andere software wel mogelijk.
Opzich zijn onderstaande foto's niet genomen op hele hoge ISO's, maar met vogels etc wil je toch het beste bereiken ivm detail etc. Daarnaast is de ruis van sommige foto's zo 'hardnekkig' dat je bij verkleinde foto's nog steeds veel ruis ziet.
Ik ben benieuwd wat jullie vinden.
Beter, lelijker, too much? Zeg het maar.
Bovenaan de bewerkte foto uit Lightroom, onder de bewerkte versie + Dfine
Klikken = directe link naar 1920 breed om een zo goed mogelijke weergave te krijgen.
100% crop. Zo goed mogelijk verscherpt en ontruisd in LR, daarna nog in Dfine.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Deze vind ik het best eruit komen. Gewoon bewerkt in LR, daarna met Dfine op automatische stand.
[afbeelding]
Ontruisen in lightroom doe ik nooit, omdat het alleen maar over de hele foto heengaat; en de ontruiser wil ik niet over mijn onderwerp heen hebben
Daarvoor hoef je niet terug tot het filmtijdperk hoor. Op mijn D80 is ISO 800 netaan toonbaar.Fiber schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 01:17:
Tja, als je nog van de oude stempel bent en nog uit het film tijdperk komt dan denk je wellicht dat alles boven de ISO 400 alleen voor noodgevallen is...
Er waren in het filmtijdperk overigens behoorlijk wat fotografen die films onder ISO 400 alleen in noodgevallen gebruikten. Die waren juist op zoek naar de grove korrel van snelle films.

Herkenbaar
In mijn geval kwam ik mijn auto niet meer binnen, omdat ik helemaal kletsnat was en mijn kleding half bevroren was door de harde wind @ Circuit Zandvoort

Uiteindelijk na een aantal pogingen toch gelukt en meteen zo snel mogelijk de kachel lekker warm gezet dus toen ik thuis was waren mijn kleren weer vouwbaar zeg maar
Selectieve noise reduction werkt in LR 4 wel hoor. Gewoon met de brush. Je hebt er wel minder controle over "hoe" er ontruisd wordt. Zo doe ik het vaak. Een landschapsfoto met veel fijn detail in de voorgrond, daar pas ik soms helemaal geen NR op toe. Enkel op de lucht & wolken "schilder" ik dan wat NR.marceltuit schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 11:58:
[...]
De versies met Dfine zijn zeker mooier imo.Ik doe eigenlijk hetzelfde: bewerken in Lightroom en vervolgens selectief ontruisen op de achtergrond met NoiseNinja.
Ontruisen in lightroom doe ik nooit, omdat het alleen maar over de hele foto heengaat; en de ontruiser wil ik niet over mijn onderwerp heen hebben

Leen ik eens een lens uit aan mijn zusje...