zw/w rol kan prima overdatum gaan. Zeker een jaartje ofzo is niet merkbaar. Ikzelf kocht in Amsterdam altijd mijn 110 film en dat is tegenwoordig schaars aan het worden. Hij had het nog wel, zei het 5 jaar over datum. Merk je niets van.sapphire schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 21:56:
[...]
QFT !
Gezien tracking op de 5D toch ruk gaat doe ik ook gewoon one shot en dat is goed te doen vind ik hoor
Ik moet even wat kwijt, gisteren een rolletje Tri-X 400 gekocht en hij is over datum. Niet netjes van de winkel zeg !
Ook niet als het ongekoeld is?
6 maanden over datum en nooit gekoeld.
Gelukkig is de ilford die ik ook gekocht heb wel goed tot 2013, al weet ik zeker dat het ruim voor die tijd op is
Gelukkig is de ilford die ik ook gekocht heb wel goed tot 2013, al weet ik zeker dat het ruim voor die tijd op is
Mijn 40+ cartridges Fuji Superia 110 zijn allemaal houdbaar tot halverwege 2003Nomad schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 22:02:
zw/w rol kan prima overdatum gaan. Zeker een jaartje ofzo is niet merkbaar. Ikzelf kocht in Amsterdam altijd mijn 110 film en dat is tegenwoordig schaars aan het worden. Hij had het nog wel, zei het 5 jaar over datum. Merk je niets van.
Resultaten mogen er nog best zijn btw (beperkingen van 110 film daar gelaten)..
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
Vorige week mn 7D besteld bij digicamshop (hoort bij coolblue), vandaag werd ik opgebeld door coolblue en toen zei hij dat ik met mn aankoop automatisch meedeed aan een loting voor een workshop fotografie bij de EHL wedstrijden zaterdag de 23ste. (European Hockey League) Ze hadden onder andere mij uitgekozen!
Ik krijg met 10 anderen een workshop sportfotografie van 2 pro's en canon levert allerlei lenzen.
Ik hoef alleen mn 7D mee te nemen.
Nu wacht ik nog op de mail met verdere uitleg, maar heb er heel veel zin in
Ik krijg met 10 anderen een workshop sportfotografie van 2 pro's en canon levert allerlei lenzen.
Nu wacht ik nog op de mail met verdere uitleg, maar heb er heel veel zin in
kijk, dat zijn nog eens leuke verrassingen!
zw/w hoeft niet zo nodig koel bewaard. Kleur film wel eigenlijk, om zwemen e.d. te voorkomen.sapphire schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 22:10:
Ook niet als het ongekoeld is?
Mooie docu over de uit de Londense arbeidersklasse afkomstige fotograaf David Bailey. Hij vestigde in de jaren zestig zijn naam als ultrahippe modefotograaf voor het tijdschrift Vogue.
http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1096186
http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1096186
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Vandaag erg goede zaken gedaan met iemand die heb leren kennen bij een feestje, hij heeft eigen zaak en kan leuke dingen doen met drukken van afbeeldingen.
Even quick en dirty een foto van gemaakt. (hij is nu al erg stoffig, k*tkamer)

orgineel:

Het effect is in het echt zo verschrikkelijk veel beter
dan ik nu zo snel op de foto kan zetten.
De lantaarnpalen lichten echt op, de kleuren zijn niet van echt te onderscheiden en het drukwerk is van super kwaliteit en het blijft, volgens de drukker, eeuwig goed.
Ik dit weekend proberen er een goede foto van te maken, en hij en nog paar andere zullen mee gaan naar Nomad's BBQ
Even quick en dirty een foto van gemaakt. (hij is nu al erg stoffig, k*tkamer)

orgineel:

Het effect is in het echt zo verschrikkelijk veel beter
De lantaarnpalen lichten echt op, de kleuren zijn niet van echt te onderscheiden en het drukwerk is van super kwaliteit en het blijft, volgens de drukker, eeuwig goed.
Ik dit weekend proberen er een goede foto van te maken, en hij en nog paar andere zullen mee gaan naar Nomad's BBQ
I can't wait to shoot!
Beter dan bijvoorbeeld een 'canvas' van de Hema? Dan zou een naam en adres of website wel leuk zijn, kunnen wij ook printjes bestellen.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Het is op metaal 'geprint'. De man die dit voor mij gedaan heeft is de techniek nog een beetje aan het testen en toevallig kwam ik hem op het goede moment tegen waardoor ik deze, onder andere, gratis heb kunnen krijgen.
Het is gedrukt bij Lukken in Groningen. De man heeft verschillende materialen waar die het op kan drukken, van metaal tot en met plastic keramiek en polyester. (en hij is aan het experimenteren met meer) Deze is op RVS, het kan ook op andere legeringen (heb ik samples van)
Het is gedrukt bij Lukken in Groningen. De man heeft verschillende materialen waar die het op kan drukken, van metaal tot en met plastic keramiek en polyester. (en hij is aan het experimenteren met meer) Deze is op RVS, het kan ook op andere legeringen (heb ik samples van)
I can't wait to shoot!
Ziet er wel retegaaf uit.. Ik zie zoiets wel hangen in m'n nieuwe kantoor (een fijn stadsgezicht van mijn favo-stad Rotjeknor).the mod man schreef op donderdag 14 april 2011 @ 10:21:
Het is op metaal 'geprint'. De man die dit voor mij gedaan heeft is de techniek nog een beetje aan het testen en toevallig kwam ik hem op het goede moment tegen waardoor ik deze, onder andere, gratis heb kunnen krijgen.
Quanta costa?
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
Leuke poll en discussie op dpreview: Hoe de (relatief nieuwe) categorie spiegel-loze camera's te noemen?
http://www.dpreview.com/news/1104/11041505mirrorlessvote.asp
http://forums.dpreview.co...orum=1000&thread=38215321
EVIL (Electronic Viewfinder Interchangeble Lens) en MILF (Mirrorless Interchangeable Lens Format) zijn om begrijpelijke reden geen optie...
Ik zag pas dat Tweakers in de PriceWatch voor 'Interchangeable-lens compact' heeft gekozen, wat de lading m.i. niet geheel dekt omdat bijvoorbeeld een Panasonic GH2 of Sony A55 niet echt een compact is. Maar ik ben al lang blij dat er in ieder geval een scheiding met de dSLR's is aangebracht in de PriceWatch.
http://tweakers.net/price...bKonBgn5_r8bElf2dHe0Fr7Ag
http://www.dpreview.com/news/1104/11041505mirrorlessvote.asp
http://forums.dpreview.co...orum=1000&thread=38215321
EVIL (Electronic Viewfinder Interchangeble Lens) en MILF (Mirrorless Interchangeable Lens Format) zijn om begrijpelijke reden geen optie...
Ik zag pas dat Tweakers in de PriceWatch voor 'Interchangeable-lens compact' heeft gekozen, wat de lading m.i. niet geheel dekt omdat bijvoorbeeld een Panasonic GH2 of Sony A55 niet echt een compact is. Maar ik ben al lang blij dat er in ieder geval een scheiding met de dSLR's is aangebracht in de PriceWatch.
[ Voor 14% gewijzigd door Fiber op 15-04-2011 18:18 ]
@scirocco: Gaaf man!
@The modman: volgens mij moet je het in het echt zien, maar lijkt me retegaaf om te zien. Je hebt iig een hele gave foto uitgekozen...
@The modman: volgens mij moet je het in het echt zien, maar lijkt me retegaaf om te zien. Je hebt iig een hele gave foto uitgekozen...
@Fiber: dankjewel, sowieso dat ik die dingen nu MILFs ga noemen in plaats van EVILs 
Vanmiddag weer lekker wat muziek gefotografeerd, paar mensen kregen het idee om een rave te organiseren met een truck vol speakers in het moreelspark (utrecht). toen ze aan kwamen rijden maar de stoute schoenen aangetrokken en meteen gevraagd of ik vanaf de truck (naast de DJs) mocht fotograferen, wat mocht

Was leuk, tot de politie kwam
Vanmiddag weer lekker wat muziek gefotografeerd, paar mensen kregen het idee om een rave te organiseren met een truck vol speakers in het moreelspark (utrecht). toen ze aan kwamen rijden maar de stoute schoenen aangetrokken en meteen gevraagd of ik vanaf de truck (naast de DJs) mocht fotograferen, wat mocht

Was leuk, tot de politie kwam
Ziet er leuk uit, zit een goede sfeer in op die laatste foto
Je kunt ze het beste even verkleinen tot 640 pixels breed.
Die 2de foto is zeer geslaagd, lekker veel diepte in de foto.
Fiber: nieuwe naam: MLS (Mirrorless Large Sensor) lijkt mij wel aardig (dan vallen de DP's van Sigma en de X100 er ook onder).
Fiber: nieuwe naam: MLS (Mirrorless Large Sensor) lijkt mij wel aardig (dan vallen de DP's van Sigma en de X100 er ook onder).
[ Voor 16% gewijzigd door Universal Creations op 17-04-2011 12:25 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Is het dan niet beter als het MLSS wordt? (Mirrorless Large Sensor System)Universal Creations schreef op zondag 17 april 2011 @ 12:25:
Even hier een vraagje dumpen...
Ik heb op GoT eens gelezen over een fotograaf die boven op een wolkenkrabber in New York een foto van zichzelf maakte (ik geloof met een fisheye lens).
Er was ook een verhaal omheen gepost.
Maar ik kan het dus niet meer terug vinden (ook google werkt niet mee vandaag).
Misschien weet iemand wie dat was/is? Was wel een grote naam in de fotografie geloof ik...
Ik heb op GoT eens gelezen over een fotograaf die boven op een wolkenkrabber in New York een foto van zichzelf maakte (ik geloof met een fisheye lens).
Er was ook een verhaal omheen gepost.
Maar ik kan het dus niet meer terug vinden (ook google werkt niet mee vandaag).
Misschien weet iemand wie dat was/is? Was wel een grote naam in de fotografie geloof ik...
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Dit topic bedoel je denk ik: Hoeveel risico voor een goede foto?
Grrr het is officieel. Met dit weer binnen zitten maakt je blind...Universal Creations schreef op zondag 17 april 2011 @ 15:42:
Dit topic bedoel je denk ik: Hoeveel risico voor een goede foto?
Ik ging er voor 't gemak even vanuit dat je die burstmode gebruikte om een goed moment op de foto te vangen, dat kan je ook oplossen door gewoon 1 foto te maken op 't goede moment.citruspers schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 18:07:
@abrakadaver:
Ik heb er nu al wat missers met continuous AF (ik burst vaak met de d2h), kan me niet voorstellen dat dat beter wordt als ik single shot AF ga gebruiken.
Aan een reactie als "moet je beter timen" heb ik dan ook niet zoveel, heb je een concrete tip ofzo?
Anyhow, met je flitser als af-hulp zou je camera een stuk beter moeten focussen, met een beetje goede timing heb je dan geen burstmode meer nodig. Je maakt dan namelijk scherpe foto's en ook nog eens op 't juiste moment.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Je vergeet alleen een factor: licht (ik schiet alleen "natuurlijk" licht)
Ik heb van het weekend weer een hardcore punk concert gefotografeerd, en het licht wisselt gewoon ontzettend snel. 2500 foto's op een avond, van 4 bands totaal.
Ik heb van het weekend weer een hardcore punk concert gefotografeerd, en het licht wisselt gewoon ontzettend snel. 2500 foto's op een avond, van 4 bands totaal.
Ik vind het ook veel hoor, maar het was een lange (en zeer vette) show met ontzettend dynamisch licht. Daarbij ben ik gelukkig naar Bibble5 overgestapt, die een stuk minder lang doet over het renderen van een raw file dan lightroom. Maakt het sorteren wel zo fijn.
Wel een leuke manier om voor je volgende L lens te gaan sparenMilo. schreef op maandag 18 april 2011 @ 12:32:
Hmm 2500 vind ik aardig wat voor 4 bands..
Zelf doe ik concertjes ook nooit met burst hoe lastig het licht ook is.. maar goed ieder zijn manier.
K kwam deze net tegen.. wel grappig hehe
[afbeelding]
Langzaam renderen? 4MP RAW files? Volgens mij pleeg jij zelfmoord op het moment dat je 5D2 foto's probeert te renderen.citruspers schreef op maandag 18 april 2011 @ 13:10:
Ik vind het ook veel hoor, maar het was een lange (en zeer vette) show met ontzettend dynamisch licht. Daarbij ben ik gelukkig naar Bibble5 overgestapt, die een stuk minder lang doet over het renderen van een raw file dan lightroom. Maakt het sorteren wel zo fijn.
Vraag me alleen af waar de geldsleuf zit, kan het niet zo snel vinden op de foto's.PowerUp schreef op maandag 18 april 2011 @ 13:25:
[...]
Wel een leuke manier om voor je volgende L lens te gaan sparen
[ Voor 21% gewijzigd door G-Tus op 18-04-2011 13:28 ]
Ik schiet met twee bodies, de D90 is 12 MP. Maar met Lightroom heb ik het heel vaak dat ik op volgende foto druk, hij een pixelige preview laad, en het gewoon even duurt voordat de echte foto verschijnt (zodat ik de scherpte en dergelijke kan beoordelen).G-Tus schreef op maandag 18 april 2011 @ 13:26:
[...]
Langzaam renderen? 4MP RAW files? Volgens mij pleeg jij zelfmoord op het moment dat je 5D2 foto's probeert te renderen.
Bibble genereert vantevoren previews, waardoor het broswen gewoon veel sneller gaat. Des te minder tijd ik besteed aan het nabewerken, des te meer ik met een camera voor mijn neus kan hangen.
(En ik vind Bibble's raw verwerking ook iets fijner dan die van adobe, de workflow spreekt me wel aan).
Dat kun je in LR ook instellen, bij het importeren....duurt importeren wel langer natuurlijkcitruspers schreef op maandag 18 april 2011 @ 13:56:
[...]
Ik schiet met twee bodies, de D90 is 12 MP. Maar met Lightroom heb ik het heel vaak dat ik op volgende foto druk, hij een pixelige preview laad, en het gewoon even duurt voordat de echte foto verschijnt (zodat ik de scherpte en dergelijke kan beoordelen).
Bibble genereert vantevoren previews, waardoor het broswen gewoon veel sneller gaat. Des te minder tijd ik besteed aan het nabewerken, des te meer ik met een camera voor mijn neus kan hangen.
(En ik vind Bibble's raw verwerking ook iets fijner dan die van adobe, de workflow spreekt me wel aan).
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
@9:20

Past trouwens beter hier: Foto gebruik door derden zonder toestemming
[ Voor 48% gewijzigd door Gutteguttegut op 18-04-2011 16:36 ]
Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5
Van mijn kant even een vraag. Ik ben onlangs benaderd voor het verrichten van fotoreportages op een aantal locaties voor een bedrijf. Aangezien dit de eerste keer is voor mij ben ik benieuwd naar wat ik kan vragen (die persoon vraagt specifiek naar mijn tarief).
Het zal gaan om een aantal locaties, waarvan hij verwacht dat er per locatie een X aantal uur nodig zal zijn. Uiteraard heb ik zelf voor nabewerken/uitzoeken ook nog de nodige uren nodig.
Nu vroeg ik mij af, hoe is het gebruikelijk om te factureren? Ik kan natuurlijk per uur factureren, of ik kan factureren per aangeleverde foto? Wat is het meest gebruikelijk, en hoeveel kan ik ongeveer vragen?
Ik verwacht overigens dat het wel om een flink aantal foto's gaat...
(ik doe het maar even hier, ik kon even zo snel geen speciaal topic vinden voor dit soort vragen)
Het zal gaan om een aantal locaties, waarvan hij verwacht dat er per locatie een X aantal uur nodig zal zijn. Uiteraard heb ik zelf voor nabewerken/uitzoeken ook nog de nodige uren nodig.
Nu vroeg ik mij af, hoe is het gebruikelijk om te factureren? Ik kan natuurlijk per uur factureren, of ik kan factureren per aangeleverde foto? Wat is het meest gebruikelijk, en hoeveel kan ik ongeveer vragen?
Ik verwacht overigens dat het wel om een flink aantal foto's gaat...
(ik doe het maar even hier, ik kon even zo snel geen speciaal topic vinden voor dit soort vragen)
Hoeveel je kunt vragen is geheel afhankelijk van hoe goed en "gewild" jij bent in fotografie. Pro fotograferen die hun agenda bomvol hebben kunnen hun tarieven aanzienlijk (blijven) verhogen. Is dit je eerste betaalde opdracht? Bedenk dan wel dat dit leuk portfolio-materiaal kan zijn en prijs jezelf niet al te hoog. Maar misschien is het slim om te vermelden hoe ervaren je bent en hoe vaak je zoiets doet.
Ja het is voor het eerst dat ik zo'n kans krijg, en ik ga me ook absoluut niet professioneler voordoen dan ik ben. ben gewoon een hobby-ist:P Maar een mogelijkheid om een deel van de cam terug te verdienen laat ik natuurlijk niet lopen 
Maar dan is de vraag: wat is niet te hoog. daar ben ik dus vooral benieuwd naar. wat zijn anders een beetje gangbare tarieven? (en dan heb ikk het niet over de superprofessionele fotografen van de national geographic)
Maar dan is de vraag: wat is niet te hoog. daar ben ik dus vooral benieuwd naar. wat zijn anders een beetje gangbare tarieven? (en dan heb ikk het niet over de superprofessionele fotografen van de national geographic)
Even voor de duidelijkheid: je vraagt dus niet om tarieven die pro fotograferen hier vragen (met pro fotografen versta ik fotografen die hun brood verdienen met foto's maken), maar om een hobby-fotograaf die zijn eerste opdracht maakt voor een bedrijf. Ik weet zelf te weinig van je om daar een antwoord op te kunnen geven, ik heb namelijk geen portfolio-materiaal van je gezien dat met deze opdracht te maken heeft (ik weet dus niet hoe goed je bent), en ik weet ook niet hoe groot het bedrijf is waar je de opdracht voor gaat doen. Enige wat ik zou zeggen: denk eraan dat het leuk portfolio-materiaal voor je zelf is, dus prijs jezelf niet te hoog, maar ook zeker niet voor een bedrag waar je zelf niet blij van wordt.
Wat zou je zelf willen vragen? Ik zou overigens de hele opdracht in z'n geheel voor een bedrag factureren (of per locatie / uur). Ik zou niet zo snel per foto factureren, want dan ben je te veel afhankelijk van andere factoren. Houd ook rekening met KVK, dat bedrijf wil denk ik wel een factuur met BTW zien.
Wat zou je zelf willen vragen? Ik zou overigens de hele opdracht in z'n geheel voor een bedrag factureren (of per locatie / uur). Ik zou niet zo snel per foto factureren, want dan ben je te veel afhankelijk van andere factoren. Houd ook rekening met KVK, dat bedrijf wil denk ik wel een factuur met BTW zien.
[ Voor 4% gewijzigd door Nordlys op 19-04-2011 21:52 ]
Zaterdag mensen gezien die hun schermpje (liveview) uitklappen, in de zelfde stand als dat het scherm ingeklapt zit, maar dan er naast dus. De foto's werden dan ook gemaakt dat met de camera recht voor het gezicht zoals je dat met je doorsnee compactcamera/telefoon ook doet. Wat ik me dan af sta te vragen met mijn 60D waarom zou ik dat in vredesnaam doen
Ik zou verwachten dat je dat meer boven je hoofd doet bijv of in lage standpunten. Maar zeker dus niet altijd.
Ik zou dan wel even ergens contractueel of informeel afspreken dat de foto's jouw eigendom blijvenjvdgeest schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 21:25:
Bedenk dan wel dat dit leuk portfolio-materiaal kan zijn en prijs jezelf niet al te hoog.
[ Voor 5% gewijzigd door Makkelijk op 20-04-2011 08:01 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Ik denk dat dat vrij simpel is: dat zijn van die mensen die denken dat je door een betere camera te kopen ook betere foto's maakt, zonder dat je je er verder in verdiept. Er zullen wel meer tweakers zijn met dergelijke anekdotes. Ik kan me in elk geval een verhaal van Menno herinneren over een man met een fullframe camera en een (crop)superzoom die kwam klagen over het feit dat al zijn foto's rond waren.jip_86 schreef op woensdag 20 april 2011 @ 00:28:
Zaterdag mensen gezien die hun schermpje (liveview) uitklappen, in de zelfde stand als dat het scherm ingeklapt zit, maar dan er naast dus. De foto's werden dan ook gemaakt dat met de camera recht voor het gezicht zoals je dat met je doorsnee compactcamera/telefoon ook doet. Wat ik me dan af sta te vragen met mijn 60D waarom zou ik dat in vredesnaam doenIk zou verwachten dat je dat meer boven je hoofd doet bijv of in lage standpunten. Maar zeker dus niet altijd.
Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo
Het kan erger : Iemand @ Ardennen meeting vertelde mij dat een of andere mafkees een DX lens op zijn Nikon D3 had gemonteerd

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Nikon en Sony FF's hebben toch een crop-functie voor zoiets?
Ik heb ook wel eens een webwinkel gezien die een kit van een A850 en 18-55 aanbood
Ik heb ook wel eens een webwinkel gezien die een kit van een A850 en 18-55 aanbood

hoezo mafkees?nero355 schreef op woensdag 20 april 2011 @ 10:45:
Het kan erger : Iemand @ Ardennen meeting vertelde mij dat een of andere mafkees een DX lens op zijn Nikon D3 had gemonteerd
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Hij is echt niet de enige hoor. Zie op dpreview ook wel eens forumposts voorbij komen van mensen die bijv. de 35mm f/1.8 op FX uittesten, puur om te kijken hoe die presteert. Je kunt dan de DX mode gebruiken op Nikon's om ze automatisch uit te snijden. De 35mm f/1.8 presteert best goed op FX en wat let het iemand om zoiets uit te testen? Het is pas erg als die persoon niet het verschil tussen DX en FX-geschikte lenzen weet.nero355 schreef op woensdag 20 april 2011 @ 10:45:
[ Voor 4% gewijzigd door Nordlys op 20-04-2011 10:53 ]
Volgens mij vertelde ik dat, dat ik een fotografenmeet wilde gaan trollen door te verschijnen met een D3 en een 18-55.nero355 schreef op woensdag 20 april 2011 @ 10:45:
W00t, ben voor het bevrijdingsfestival in Wageningen gevraagd als 'huisfotograaf' voor het hoofdpodium. Wegens alle slechte ervaringen met amateurfotografen de afgelopen jaren hebben ze namelijk liever iemand waar ze fatsoenlijke afspraken mee kunnen maken. Het komt er op neer dat ik de hele dag bij alle acts de eerste drie nummers toegang krijg samen met persfotografen en daarnaast als enige op de wat specialere plekken kan komen.
Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo
@Phehistyr: ga die mensen eens een knuffel geven (en een visitekaartje). Praktisch elk festival wat ik ken loopt op gratis amateurfotografen die hopen zo hun portfolio op te bouwen
Ik snap jou denk ik niet.
De afgelopen jaren is er altijd gedonder geweest met fotografen bij dat podium. Zo waren er bijvoorbeeld twee passen in omloop waarmee je daar toegang kon krijgen en die kregen fotografen om de beurt voor één optreden. Nu liepen er dan types rond die zo'n pas rustig een halve dag bij zich hielden of toch zonder pas naar binnen kwamen. De organisatie is dat zo zat geworden dat het weinig had gescheeld of er waren helemaal geen fotografen meer toegelaten dit jaar.
Nu ken ik de organisatie en zij weten wat ze aan me hebben en dat ik me aan gemaakte afspraken zal houden. Het is jammer dat een paar rotte appels het voor iedereen moeten verpesten, aan de andere kant is dit voor mij een fantastische kans aangezien ik ook zo'n amateur ben die z'n portfolio wil verbeteren.
Overigens zijn er nog veel meer podia hoor, de andere fotografen zullen ook echt wel aan hun trekken komen.
De afgelopen jaren is er altijd gedonder geweest met fotografen bij dat podium. Zo waren er bijvoorbeeld twee passen in omloop waarmee je daar toegang kon krijgen en die kregen fotografen om de beurt voor één optreden. Nu liepen er dan types rond die zo'n pas rustig een halve dag bij zich hielden of toch zonder pas naar binnen kwamen. De organisatie is dat zo zat geworden dat het weinig had gescheeld of er waren helemaal geen fotografen meer toegelaten dit jaar.
Nu ken ik de organisatie en zij weten wat ze aan me hebben en dat ik me aan gemaakte afspraken zal houden. Het is jammer dat een paar rotte appels het voor iedereen moeten verpesten, aan de andere kant is dit voor mij een fantastische kans aangezien ik ook zo'n amateur ben die z'n portfolio wil verbeteren.
Overigens zijn er nog veel meer podia hoor, de andere fotografen zullen ook echt wel aan hun trekken komen.
@citruspers: Tja, zij moeten toch ergens beginnen? Jij was vast en zeker ook niet direct geboekt, je had ook wel wat portfolio materiaal nodig lijkt mij. De gemiddelde amateurfotograaf bij dat soort dingen zijn nou niet echt bijzonder, maar er zitten heus wel af en toe talenten bij die ook op een manier er moeten zien te komen
Hier nog wat foto's met een twist: http://acidcow.com/pics/1...y-jamie-beck-20-pics.html
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Tsja, ik heb het gewoon te vaak dat ik gevraagd wordt om te fotograferen, en dat ik dan hoor: "betalen?", nee joh, kijk eens wat een kans dit voor je is/goed voor je portfolio blablajvdgeest schreef op donderdag 21 april 2011 @ 21:36:
@citruspers: Tja, zij moeten toch ergens beginnen? Jij was vast en zeker ook niet direct geboekt, je had ook wel wat portfolio materiaal nodig lijkt mij. De gemiddelde amateurfotograaf bij dat soort dingen zijn nou niet echt bijzonder, maar er zitten heus wel af en toe talenten bij die ook op een manier er moeten zien te komen
Call me bitter
Is het ook, maar maak je echt mooie foto's en dan bedoel ik foto's die geen enkele andere fotograaf (laat er eens 5 - 10 rond lopen) heeft weten te maken en je weet dat steeds vast te houden bij elk event waar je komt, dan kun je wel eens met mensen rond te tafel gaan zitten
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Zo werkt het over het algemeen wel (wat Ventieldopje zegt). De klant (organisator van een evenement) ziet ook wel het onderscheid in kwaliteit tussen foto's van verschillende fotograferen. Als jij telkens goed werk aanlevert en elke keer opnieuw wordt gevraagd, komt er een punt waarop jij geld kunt vragen. Als zij zo zuinig zijn dat ze nee zeggen, heb je alsnog mooi materiaal dat goed op je website staat en wat je ter referentie voor wel-betalende klanten kunt gebruiken. Dit er allemaal van uitgaande dat je ook prachtige plaatjes schiet natuurlijk.
offtopic:
Niet op het tijdstip letten waarop ik dit post
Niet op het tijdstip letten waarop ik dit post
Ach so.citruspers schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 01:16:
[...]
Tsja, ik heb het gewoon te vaak dat ik gevraagd wordt om te fotograferen, en dat ik dan hoor: "betalen?", nee joh, kijk eens wat een kans dit voor je is/goed voor je portfolio blabla
Call me bitter
Maar het punt is vooral: als ik fotografie niet had opgepakt, dan was ik wel op een andere manier vrijwilliger geweest. Nu doe ik het alleen op een manier die gewoon nog een stuk leuker is.
Dat bedoel ik maar. Je kan overal je neus tussen steken en zodra het wat minder leuk word piep je er weer tussen uit om ergens anders foto's te gaan maken 
Zijn er nog mensen die ook de grote fotografencollectie van de volkskrant hebben besteld? Ben wel benieuwd of het wat is. Zit van alles tussen aan de namen te zien
linkje
Zijn er nog mensen die ook de grote fotografencollectie van de volkskrant hebben besteld? Ben wel benieuwd of het wat is. Zit van alles tussen aan de namen te zien
linkje
[ Voor 45% gewijzigd door jip_86 op 22-04-2011 22:32 ]
Ik zie jullie punt, en snap het ook wel, maar ik heb wel zoiets van "van een portfolio kan ik niet eten".
Het is leuk dat die festivals fotografen de mogelijkheid bieden om te fotograferen, maar soms wordt je gewoon echt gebruikt. Dan willen ze dat de foto's hun eigendom worden, wordt je naam heel klein vermeld (of zelfs niet), en is je gear niet eens verzekerd.
Hoe dan ook, ik heb net mijn D90 van 2 meter hoog op de grond laten kletteren, met als gevolg dat mijn popup flitser een identiteitscrisis heeft, hij popt niet meer op, en hij flitst niet meer. 3rd party grip zit nu los, en een batterijpin in de grip is afgebroken.
Was eigenlijk al verbaasd dat mijn D90 nog zo relatief ongeschonden was, heb al een paar keer met dat ding in een pit gestaan en dat ding heeft flinke klappen gehad (tot op het punt dat beide accu's uit de grip vlogen). Kan die eindelijk een beetje mee doen met mijn battle-scarred D2H.
Het goede nieuws is dat de AF-ring van mijn fisheye nu wat soepeler draait
Het is leuk dat die festivals fotografen de mogelijkheid bieden om te fotograferen, maar soms wordt je gewoon echt gebruikt. Dan willen ze dat de foto's hun eigendom worden, wordt je naam heel klein vermeld (of zelfs niet), en is je gear niet eens verzekerd.
Hoe dan ook, ik heb net mijn D90 van 2 meter hoog op de grond laten kletteren, met als gevolg dat mijn popup flitser een identiteitscrisis heeft, hij popt niet meer op, en hij flitst niet meer. 3rd party grip zit nu los, en een batterijpin in de grip is afgebroken.
Was eigenlijk al verbaasd dat mijn D90 nog zo relatief ongeschonden was, heb al een paar keer met dat ding in een pit gestaan en dat ding heeft flinke klappen gehad (tot op het punt dat beide accu's uit de grip vlogen). Kan die eindelijk een beetje mee doen met mijn battle-scarred D2H.
Het goede nieuws is dat de AF-ring van mijn fisheye nu wat soepeler draait

Had je nou echt geen zwarte gaffa tape bij de hand...?
Helaas. Daarbij is gaffa ontworpen om er weer af getrokken te worden, ductape juist om te blijven zitten. Modebewustheid is niet echt mijn prioriteit hier, meer dat alles aan mijn camera vast blijft zitten 
(Als ik de kans krijg haal ik wel wat zwarte tape, maar er is een kans dat ik morgen alweer sta te schieten en dan wil ik niet eerst gaan zitten plakken)
(Als ik de kans krijg haal ik wel wat zwarte tape, maar er is een kans dat ik morgen alweer sta te schieten en dan wil ik niet eerst gaan zitten plakken)
[ Voor 27% gewijzigd door citruspers op 22-04-2011 23:17 ]
haha respect! Zo'n gebruikte SLR ziet er echt vet uit! Gewoon heel gaaf, een stuk beter dan al die opgepoetste xxxD'tjes met kitlens die ik vandaag op de autoRAI zag.
M'n 1000D heb ik ook lekker mishandeld en leeft nog steeds, wat een beest! En wat worden de huidige dSLR's ontzettend onderschat omdat ze van plastic zijn..
De enige reden waarom ik iets voorzichtiger met mn 7D probeer om te gaan is omdat ik het gewoon zonde vind om er een krasje op te zien
Maar hij kan nog veel meer aan dan mn 1000D'tje.
M'n 1000D heb ik ook lekker mishandeld en leeft nog steeds, wat een beest! En wat worden de huidige dSLR's ontzettend onderschat omdat ze van plastic zijn..
De enige reden waarom ik iets voorzichtiger met mn 7D probeer om te gaan is omdat ik het gewoon zonde vind om er een krasje op te zien
Je zou helemaal vrolijk worden van mijn D2H denk ik, daar zie je echt het metaal door de coating heen schijnen op bepaalde plekken. Mja, het hoort er wel een beetje bij in mijn fotografie specialisatie, al is het natuurlijk altijd jammer om een functie te missen (popup flitser, CLS). Gelukkig heb ik binnenkort een setje TTL triggers.
Ik doe af en toe partyfotografie maar al mijn apparatuur blijft er altijd als nieuw uit zien. Ben er dan ook wel aardig voorzichtig mee moet ik zeggen. Ik laat het thuis zelfs "uitluchten" want een rookgeur er aan vind ik vies
Partyfotografie is wat anders dan concertfotografie, zeker als je vooral punk en metal doet
Dat geloof ik graag
Al is er in partyfotografie ook wel zoiets mogelijk hoor. Kijk maar naar de foto's van Hos, die staat graag tussen het publiek de meeste wilde foto's van het publiek te maken
[ Voor 4% gewijzigd door Nordlys op 22-04-2011 23:41 ]
Ik zie het altijd maar als gereedschap zo een camera.. mijn 40d is ook lekker doorleefd, paar keer gevallen (metaal is op meerdere plekken zichtbaar en er zitten wat deukjes in), onder de douche geweest (qua regen) dat de joystick het een paar dagen niet meer deed, (de rest wel!). Ach ja.. het heeft wel wat moet ik zeggen, die D90 ziet er ook leuk uit zo
Zolang de lens en de interne elementen er niet onder lijden, dan kan het natuurlijk wel. Alleen ben ik van nature wel netjes op m'n spullen en denk ik ook aan de 2e hands waarde. Een body/lens met veel krassen er op levert natuurlijk wel wat minder op (uitzonderingsgevallen van rare kopers daargelaten).
Absoluut mee eens.. maar op een gegeven moment heb ik besloten om mn body niet meer te verkopen (brengt toch niets meer op) dus mwa.. dan maken uiterlijke dingen ook niet heel veel meer uit, heb de witte letters ook niet meer afgeplakt.. maar zwart geverft hehe.
Verder moet mn 24-70 nog wel even nagekeken worden, die zat er helaas op toen ik de camera de laatste keer liet vallen. Helaas is dat ook juist de lens waarvan ik twijfel of ik hem niet wil verkopen.
Verder moet mn 24-70 nog wel even nagekeken worden, die zat er helaas op toen ik de camera de laatste keer liet vallen. Helaas is dat ook juist de lens waarvan ik twijfel of ik hem niet wil verkopen.
Witte letters afgeplakt? Uit nieuwsgierigheid, waarom? Diefstalpreventie? 
Maar inderdaad, ik zie het ook als gereedschap. Als ie stuk gaat gaat ie stuk, dan maar kijken hoeveel foto's ik er uit heb gehaald, die ik misschien niet had gehaald als ik er zuiniger op was geweest. Windsurfers in een storm in de stromende regen, wakeboarders in de stromende regen, stagedivers midden in een pit, vuurwerk, sneeuwballengevechten...
Mja, heeft er iemand een purple heart die ik op m'n cam kan plakken?
Maar inderdaad, ik zie het ook als gereedschap. Als ie stuk gaat gaat ie stuk, dan maar kijken hoeveel foto's ik er uit heb gehaald, die ik misschien niet had gehaald als ik er zuiniger op was geweest. Windsurfers in een storm in de stromende regen, wakeboarders in de stromende regen, stagedivers midden in een pit, vuurwerk, sneeuwballengevechten...
Mja, heeft er iemand een purple heart die ik op m'n cam kan plakken?
Verwijderd
Hier ben ik het mee oneens. Naar mijn mening werk je hier de verkeerde kant op en zijn je doelen niet duidelijk waarom je het werk voor niets doet. Je gaat ervan uit dat de organisatie op een gegeven moment besluit om je te betalen?jvdgeest schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 05:18:
Als jij telkens goed werk aanlevert en elke keer opnieuw wordt gevraagd, komt er een punt waarop jij geld kunt vragen.
Naar mijn mening moet je nooit -ik herhaal nooit- gratis werk leveren aan een for profit organisatie. Als je gratis werk wilt leveren, dan voor een non profit organisatie en dan nog voor twee redenen:
1) je vind het gewoon erg leuk om te doen en je steunt het doel
2) dit werk is een goede kans om jouw werk onder de aandacht te brengen bij mensen bij wie je in de toekomst opdrachten verwacht
Een voorbeeld van die laatste zou kunnen zijn om de vaste fotograaf van de lokale rotary te kunnen worden. Deze club bestaat uit mensen met geld en connecties en jouw gratis werk levert je bekendheid op in een belangrijk netwerk. Die mensen zullen jou bellen als je goede resultaten levert op de rotary.
Verder ben ik van mening dat je gratis werk maximaal moet uitbuiten. Investeer van tevoren in een overhemd/t-shirt met jouw naam/logo zodat je bij het schieten al het maximale uit de naamsbekendheid haalt. Verder moet je visitekaartjes hebben om aan iedereen uit te delen die je spreekt over fotografie. Heb deze beschikbaar op een hele handige plaats. Zorg ervoor dat de achterkant van je visitekaartje blanco is, zodat mensen en comments op kunnen schrijven. Heb een pen bij je om een visitekaartje van een ander van comments te kunnen zien (bijv, organiseert bedrijfsfeest op 1 juni, nichtje gaat trouwen op 1 september, etc). Vraag mensen ook altijd om een visitekaartje. Ik herhaal: vraag om een kaartje. Dit is de makkelijkste manier om contactgegevens te krijgen en stuur de volgende dag een email.
Goed, even terug naar het doel waarom je het werk voor weinig deed. Waarschijnlijk wil je geld verdienen aan je fotografie en om die reden moet je beslissen in welke categorie je wilt werken (evenementen, bruiloften, etc). Naar mijn mening moet je je gratis werk hierbij laten aansluiten. Verder moet je je rendement en visibility hiervan maximaliseren. Dat betekent dat je een referentie moet vragen als het werk goed is bevallen en het liefst ook een citaat van de organisatie over de kwaliteit van jouw werk. Zorg ervoor dat jullie het werk beiden mogen gebruiken en probeer het werk in de krant te krijgen. Als de lokale krant aanwezig is, maak een praatje met de evrslaggever. Mocht je vermeld worden in de krant, zet dat dan op de website. Biedt de orgnisatie aan om een verkoopkanaal in te richten voor de geschoten fotos (nabestellingen) en laat dat via jouw oypo account lopen. Zorg ervoor dat mensen daarbij via jouw site gaan en jouw naam dus zien. Zorg er ook voor dat je binnen de organisatie zoveel mogelijk mensen te spreken krijgt die op belangrijke posities zitten zodat men jouw naam kent. Dit vrijwilligerswerk is immers alleen bedoeld om een kleine portfolio op te bouwen, maar nog veel meer een directe mogelijkheid om toekomstig werk te regelen.
Een studiegenoot van me heeft op zijn 7D z'n sigma 24-70 vervangen voor een canon 17-40 omdat de sigma het moeilijk ging krijgen met de omstandigheden. Om diezelfde reden heeft hij een 7D en heeft hij niet voor een 17-55 gekozen. Ik denk dat sommige partyfotografen het hun gear niet makkelijker maken dan citruspersjvdgeest schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 23:41:
Dat geloof ik graagAl is er in partyfotografie ook wel zoiets mogelijk hoor. Kijk maar naar de foto's van Hos, die staat graag tussen het publiek de meeste wilde foto's van het publiek te maken
@citruspers: Ik zou de meeste concerten al fotograferen op basis van het gratis aanwezig zijn
[ Voor 7% gewijzigd door Makkelijk op 23-04-2011 10:39 ]
Interessante post mig29, en ben het zeker met je eens. Ik schreef mijn bericht nogal uit het perspectief zoals ik heb het ervaren / gedaan. Fotografie heb ik altijd leuk gevonden en via via kwam ik met partyfotografie in aanraking. Ik werd circa 2 jaar terug door een lokale profit organisatie gevraagd om foto's te maken op een feest waar grote artiesten kwamen te staan. Op dat punt had ik misschien geld moeten vragen, maar ik had nog nooit serieus er over nagedacht en je ziet het meer als eer om op zo'n feest foto's te mogen maken. Bovendien, het is je eerste keer, je hebt nauwelijks ervaring (ik had wel een paar keer eerder op feestjes gefotografeerd, maar ik beheerste nog lang niet alle technieken goed), dus geld vragen vond ik zelf nog niet echt kunnen.
Door de tijd heen bleef ik gevraagd worden om foto's te maken en de kwaliteit van de foto's groeide elke keer behoorlijk. Ik begon het al leuker te worden en investeerde ook graag in nieuw materiaal (lichtsterker spul, wide-angle lens, enz.), maar ik moet hierbij wel zeggen dat partyfotografie slechts een deel van mijn hobby voor fotografie betreft, ik fotografeer ook graag andere dingen. Maar het zet je vervolgens wel aan het denken: misschien moet ik hier eens geld voor gaan vragen? De tips die jij noemde ging ik ook gedeeltelijk uitvoeren. Ik plaatste een copyright-tekst onder de foto's en dat soort zaken. Voor ca. 2 maand terug heb ik de beslissing genomen om voor het laatst gratis foto's te maken. Ik werd rond diezelfde periode gevraagd voor andere grotere feesten elders in het land en liet ze duidelijk weten dat ik het alleen voor een vergoeding doe. Toch is dat partyfotografie maar een vervelend stukje business, want er zijn zo veel fotografen die het gratis willen doen. Maar daar heb ik inmiddels lekker de pest aan, ik doe het in ieder geval niet meer gratis.
Ik ben het geheel met je bericht eens, maar bij mij was het de gebrek in ervaring en nog niet de toekomstvisie voor fotografie (om freelance opdrachten te doen) om op dat moment geld er voor te vragen. Inmiddels zijn vrijwel al jouw tips uitgevoerd of zijn in uitvoering, zoals visitekaartjes, professionele site, t-shirt, e.d.
Door de tijd heen bleef ik gevraagd worden om foto's te maken en de kwaliteit van de foto's groeide elke keer behoorlijk. Ik begon het al leuker te worden en investeerde ook graag in nieuw materiaal (lichtsterker spul, wide-angle lens, enz.), maar ik moet hierbij wel zeggen dat partyfotografie slechts een deel van mijn hobby voor fotografie betreft, ik fotografeer ook graag andere dingen. Maar het zet je vervolgens wel aan het denken: misschien moet ik hier eens geld voor gaan vragen? De tips die jij noemde ging ik ook gedeeltelijk uitvoeren. Ik plaatste een copyright-tekst onder de foto's en dat soort zaken. Voor ca. 2 maand terug heb ik de beslissing genomen om voor het laatst gratis foto's te maken. Ik werd rond diezelfde periode gevraagd voor andere grotere feesten elders in het land en liet ze duidelijk weten dat ik het alleen voor een vergoeding doe. Toch is dat partyfotografie maar een vervelend stukje business, want er zijn zo veel fotografen die het gratis willen doen. Maar daar heb ik inmiddels lekker de pest aan, ik doe het in ieder geval niet meer gratis.
Ik ben het geheel met je bericht eens, maar bij mij was het de gebrek in ervaring en nog niet de toekomstvisie voor fotografie (om freelance opdrachten te doen) om op dat moment geld er voor te vragen. Inmiddels zijn vrijwel al jouw tips uitgevoerd of zijn in uitvoering, zoals visitekaartjes, professionele site, t-shirt, e.d.
Verwijderd
Ik snap dat vele fotografen zich gratis aanbieden voor party fotografie, maar:
1) als je het gratis doet, krijg je nooit een professioneel karakter/ziet men je als een amateur
2) heb je niet de financiele mogelijkheden om alle randvoorwaarden te bekostigen (w.o. een professionele site)
3) kan men zich niet beroepen op een overeenkomst
4) geef je het signaal af dat de juiste prijs voor jouw werk nul euro is
Veel mensen die voor zichzelf beginnen zijn erg goed in wat ze doen, maar zijn erg slecht in marketing, terwijl je juist in de eerste plaatst een goede marketeer moet zijn om je pijplijn te vullen met leuke klussen. Om die reden moet je het maximale uit iedere opdracht (gratis of betaald) halen. Vraag referenties, vraag om materiaal voor je eigen doeleinden te mogen gebruiken, vraag om een statement voor op jouw website en het allerbelangrijkste: vraag altijd of zij nog mensen in hun omgeving hebben die nut kunnen ontlenen aan jouw diensten. Geef hierbij 3 opties:
1) Laat je introduceren (favoriet voor jou)
2) Vraag toestemming om hun naam te noemen
3) Alleen contactgegevens van de prospect zonder naamsvermelding van de bron
Op bovenstaande manier wordt het veel makkelijker voor jouw klant om een aantal namen te noemen ipv een ja/nee vraag. Werk dit uit, zodat de vraag makkelijk uit jouw strot komt
maar stel de vraag altijd. Het is een van de makkelijkste manieren om aan leads te komen.
Verder zou ik me richten op het toevoegen van services aan jouw gamma (zoals bijv het eerder genoemde oypo) zodat jouw voorstel altijd meer waarde toevoegt aan de klant dan het voorstel van een andere fotograaf. En tot slot: altijd focus op toegevoegde waarde en niet op tijd. Je kunt maar zoveel tijd per dag werken, dus als je geld wilt verdienen dan moet je het tijdselement verwijderen. Dit doe je door te focussen op de toegevoegde waarde en niet op het aantal gewerkte uren. Zorg dat je heel expliciet noemt wat jouw toegevoegde waarde is (en zorg ervoor dat die in lijn is met wat de klant zoekt).
1) als je het gratis doet, krijg je nooit een professioneel karakter/ziet men je als een amateur
2) heb je niet de financiele mogelijkheden om alle randvoorwaarden te bekostigen (w.o. een professionele site)
3) kan men zich niet beroepen op een overeenkomst
4) geef je het signaal af dat de juiste prijs voor jouw werk nul euro is
Veel mensen die voor zichzelf beginnen zijn erg goed in wat ze doen, maar zijn erg slecht in marketing, terwijl je juist in de eerste plaatst een goede marketeer moet zijn om je pijplijn te vullen met leuke klussen. Om die reden moet je het maximale uit iedere opdracht (gratis of betaald) halen. Vraag referenties, vraag om materiaal voor je eigen doeleinden te mogen gebruiken, vraag om een statement voor op jouw website en het allerbelangrijkste: vraag altijd of zij nog mensen in hun omgeving hebben die nut kunnen ontlenen aan jouw diensten. Geef hierbij 3 opties:
1) Laat je introduceren (favoriet voor jou)
2) Vraag toestemming om hun naam te noemen
3) Alleen contactgegevens van de prospect zonder naamsvermelding van de bron
Op bovenstaande manier wordt het veel makkelijker voor jouw klant om een aantal namen te noemen ipv een ja/nee vraag. Werk dit uit, zodat de vraag makkelijk uit jouw strot komt
Verder zou ik me richten op het toevoegen van services aan jouw gamma (zoals bijv het eerder genoemde oypo) zodat jouw voorstel altijd meer waarde toevoegt aan de klant dan het voorstel van een andere fotograaf. En tot slot: altijd focus op toegevoegde waarde en niet op tijd. Je kunt maar zoveel tijd per dag werken, dus als je geld wilt verdienen dan moet je het tijdselement verwijderen. Dit doe je door te focussen op de toegevoegde waarde en niet op het aantal gewerkte uren. Zorg dat je heel expliciet noemt wat jouw toegevoegde waarde is (en zorg ervoor dat die in lijn is met wat de klant zoekt).
Iemand nog wat gewonnen bij de paasactie van konijn?
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Inmiddels wel, en heb een 4 GB geheugenkaartje gewonnen. Was er als snelste bij met de eerste statief denk ik (binnen 2 minuten gevonden). Had graag één van de hoofdprijzen gewonnen, maar dit is ook leuk
En dan weten we nu ook waar je woont.
Helaas, ik heb niks gewonnen.
Stereotype fotograaf die in de natuur modellen fotografeert
:

En ik maar denken dat je nick op GoT je leeftijd bevatteJeroenz18 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 09:46:
Stereotype fotograaf die in de natuur modellen fotografeert:
[afbeelding]
Haha ik ben inmiddels al 8 jaar ouder ... moet ooit nog eens voor elkaar te krijgen of andere nicknaam te krijgen of nieuw id aan te maken.Gutteguttegut schreef op woensdag 27 april 2011 @ 10:08:
[...]
En ik maar denken dat je nick op GoT je leeftijd bevatte
De man heeft er duidelijk lol en zij lijkt het ook niet erg te vinden.
Het lijkt er meer op dat hij iets aan de andere kant van de boom fotografeert en zij om de boom staat te gluren naar hem...Wijnands schreef op woensdag 27 april 2011 @ 14:38:
De man heeft er duidelijk lol en zij lijkt het ook niet erg te vinden.
Grappige gadget weer: klik.
Alleen best prijzig voor een stukje rubber.
Even wachten tot Azië het ontdekt en na gaat maken

Alleen best prijzig voor een stukje rubber.
Even wachten tot Azië het ontdekt en na gaat maken

Alleen maar van Canon lenzen... ik heb er nog maar 1 en dat is ook nog een witte... Waar blijven de Sigma, Minolta Rokkor en Zeiss armbandjes?
Die dingen zouden anders best handig zijn als stootkussentjes voor je lenskappen....
Mijn filmpje is geplaatst op de website van digifoto
http://digifotopro.nl/art...-my-visual-id-nikon-d200- Mijn eerste publicatie!!!
erg leuk, gefeliciteerd!walletje-w schreef op donderdag 28 april 2011 @ 19:52:
Mijn filmpje is geplaatst op de website van digifotohttp://digifotopro.nl/art...-my-visual-id-nikon-d200- Mijn eerste publicatie!!!
Gebeurt niet vaak dat ik een filmpje helemaal uitkijk maar deze zeer zeker wel, een aanrader om naar te kijken!walletje-w schreef op donderdag 28 april 2011 @ 19:52:
Mijn filmpje is geplaatst op de website van digifotohttp://digifotopro.nl/art...-my-visual-id-nikon-d200- Mijn eerste publicatie!!!
Mijn complimenten!
En toch nog even iets zeuren..
Er zit wel veel zwart op het einde
Ik vind je piano skills ook erg mooi om naar te luisteren. Dat je het zelf speelt in je film en alles zelf filmt, maakt het geheel erg indrukwekkend. Erg gaaf gedaan.
Met Nomad, zeer indrukwekkend filmpje! Als je hier geen toegang mee krijgt tot een design opleiding...
Sterker nog, ik dacht dat je al zo'n opleiding deed, haha. Totdat ik bij DFP las dat je nog op middelbare school zat. Goed bezig!Zandpad schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 00:01:
Met Nomad, zeer indrukwekkend filmpje! Als je hier geen toegang mee krijgt tot een design opleiding...
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Vet dat ie zo gepubliceerd is, gefeliciteerd 
Iets anders: voor het huwelijk in Engeland hebben Nikon en Canon een on-locatie service centrum neergezet (voor NPS/CPS leden). Ze bieden ook gratis Wi-Fi voor de persfotografen aan. Ze verwachten dat er circa 327 miljoen foto's worden gemaakt...
http://www.bjp-online.com...yal-wedding-photographers
Iets anders: voor het huwelijk in Engeland hebben Nikon en Canon een on-locatie service centrum neergezet (voor NPS/CPS leden). Ze bieden ook gratis Wi-Fi voor de persfotografen aan. Ze verwachten dat er circa 327 miljoen foto's worden gemaakt...
http://www.bjp-online.com...yal-wedding-photographers
[ Voor 80% gewijzigd door Nordlys op 29-04-2011 08:39 ]
Dank jullie allemaal 
Voor de mensen die het wouden weten. Dit filmpje was een 9 waard en in het totaal proces heb ik er een 8,4 voor gekregen. Dat is inclusief collectie, inhoud, mindmap, procesverslag. Dat is lekker om te hebben.
Voor de mensen die het wouden weten. Dit filmpje was een 9 waard en in het totaal proces heb ik er een 8,4 voor gekregen. Dat is inclusief collectie, inhoud, mindmap, procesverslag. Dat is lekker om te hebben.
Wauw, je timelapse is echt heel indrukwekkend
Gaan jullie vandaag nog op Koninginnedag mensen fotograferen? Ik weet niet of ik het aandurf met zoveel (eventueel aangeschoten) mensen en dan met dure apparatuur en zo.
Geen probleem hoor. Gewoon een beetje zorgvuldig omgaan met je apparatuur, dan is er niks aan de hand.
Ik zie dat je in Groningen woont, misschien zie ik je nog wel
Ik zie dat je in Groningen woont, misschien zie ik je nog wel
[ Voor 25% gewijzigd door Nordlys op 30-04-2011 12:17 ]
Goed spul inderdaad!walletje-w schreef op donderdag 28 april 2011 @ 19:52: