Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:14

sapphire

Die-hard pruts0r

R-O-Y schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 18:20:
[...]

Tja ik vind 1800 euro voor een lens veel :+ Ik moet van nog meer lenzen testfoto's en video schieten dus deze kan er ook nog wel bij. Heb nu alleen even minder tijd dan normaal ik wat extra werk.

Ik kan die Loreo lens wel eens vergelijken met een 35mm die ik heb. Dan weet ik snel genoeg of het echt in de buurt zit. De kwaliteit is niet denderend hoor, maar een 550D + deze lens is echt net een compactcamera. Stiekem lijkt me dat voor af en toe best leuk :D Eigenlijk is dat ding gewoon een bodydop waar je ook gewoon nog foto's mee kunt maken. :9

Als ik foto's heb stuur ik je wel een PB ;) En mijn excuses als ik de pinhole-mensen op hun tenen getrapt hebt. Die loreo is geen echte pinhole maar het is altijd leuk om te weten wat er te koop is toch :)
ja 1800 euro is een ander verhaal.
Leuke van pinhole vind ik juist dat je een minimum aan middelen en kosten iets kunt maken wat gewoon beeld produceert. dan is zo'n Loreo voor mij eigenlijk geen echte pinhole als je met een instelbaar diafragma en een 'lens' zit. En 25 euro is ook de wereld niet, dat was meer om te plagen. Ging mij erom dat je met een lensdop van een paar cent en wat troep in je bureaula (bij wijze van) wat kunt maken.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
Teun_2 schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 18:07:
Maar daar zit een lens in, dat is een ongeloofelijke verbetering op een pinhole. Scherpere beelden krijg je als je een lens afstopt, doordat je de buitenste delen niet gebruikt, en die zijn meestal minder goed. Bij een pinhole is elk deel van het gat even slecht.

Een lens != pinhole.
Dus jij denkt dat een lens er voor zorgt dat de diffractie niet plaatsvindt? Helaas, ook met lenzen heb je last van diffractie. Waarom denk je anders dat de scherpte in die reviews vanaf f/16 dramatisch begint af te nemen bij lenzen op een aps-c camera. Hoe kleiner de sensor/film hoe lager de diffractielimiet. Maar zo lang de pixels groter zijn dan de airy-disc is er niets aan de hand.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:36
Nee dat denk ik niet. Waar lees je dat?

Ik zeg alleen dat het niet is omdat die lenscap een optimum bereikt bij een bepaalde waarde, dat dat ook het geval is voor een pinhole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Je kunt ook in een lenskap een mooi rond gat maken, dus blijft het hetzelfde als bij een pinhole of een diafragma (diafragma is geeneens rond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Het lijkt me dat zo'n pinhole een bepaalde hoek geeft a.d.h.v. de afstand tussen het gat en de afstand tot de sensor. Dat zal dan waarschijnlijk ook de brandspuntafstand zijn..? Nu ik even terug denk aan wat lessen natuurkunde, nee dat laatste volgens mij toch niet.

[ Voor 21% gewijzigd door -DG- op 13-01-2011 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
universal creations schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 19:54:
Je kunt ook in een lenskap een mooi rond gat maken, dus blijft het hetzelfde als bij een pinhole of een diafragma (diafragma is geeneens rond).
Maar een pinhole is veel gevoeliger voor het afstoppen van een diafragma.

Je hebt zowel bij een pinhole als bij een lens twee factoren die de scherpte bepalen.

Difractie is er een van en is op de vorm van de diafragmabladen na even groot.
Anderzijds heb je bij het afstoppen een effect op de scherpte die (even geen rekening houden met nadelige effecten van difractie) meestal beter wordt bij het afstoppen van een lens omdat je de betere delen van een lens gebruikt. bij een pinhole gebruik je geen glas, het afstoppen zorgt voor het scherper worden van heel het beeld, het effect hiervan is ook veel groter dan bij een lens (als je weet hoe een lens werkt, is dat uiteraard niet verbazend). Het is voor een optimale scherpte zoeken naar een evenwicht hierin, die ligt per lens al anders, bij een pinhole vermoed ik dat die weleens veer meer daar nog grotere f/x waardes kan liggen. Dat bedoel ik.

En de beeldhoek is dezelfde als een lens waarvan het brandpunt gelijk is aan de flange focal distance (hoe heet dat in het nederlands?). een pinhole heeft geen brandpunt overigens.

Een canonpinhole is dus vergelijkbaar met een 44mm lens, een Nikon met een 46.5mm lens, een m4/3 of sony nex hebben dus veel bredere beeldhoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
reactie op -DG-

Heb je het over het weglengte verschil tussen 2 lichtstralen die door het gat op de sensor vallen? Want daar is het op gebaseerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Universal Creations op 13-01-2011 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Teun_2 schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 20:06:
[...]

Maar een pinhole is veel gevoeliger voor het afstoppen van een diafragma.

Je hebt zowel bij een pinhole als bij een lens twee factoren die de scherpte bepalen.

Difractie is er een van en is op de vorm van de diafragmabladen na even groot.
Anderzijds heb je bij het afstoppen een effect op de scherpte die (even geen rekening houden met nadelige effecten van difractie) meestal beter wordt bij het afstoppen van een lens omdat je de betere delen van een lens gebruikt. bij een pinhole gebruik je geen glas, het afstoppen zorgt voor het scherper worden van heel het beeld, het effect hiervan is ook veel groter dan bij een lens (als je weet hoe een lens werkt, is dat uiteraard niet verbazend). Het is voor een optimale scherpte zoeken naar een evenwicht hierin, die ligt per lens al anders, bij een pinhole vermoed ik dat die weleens veer meer daar nog grotere f/x waardes kan liggen. Dat bedoel ik.

En de beeldhoek is dezelfde als een lens waarvan het brandpunt gelijk is aan de flange focal distance (hoe heet dat in het nederlands?). een pinhole heeft geen brandpunt overigens.

Een canonpinhole is dus vergelijkbaar met een 44mm lens, een Nikon met een 46.5mm lens, een m4/3 of sony nex hebben dus veel bredere beeldhoeken.
Als je een lens net zover afstopt als een pinhole krijg je volgens mij nagenoeg dezelfde scherpte. Wat dus niet veel is, omdat je last hebt van diffractie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Jij legt me dingen in de mond die ik niet zeg. Ik zeg enkel dat als een bepaalde lens (in dit geval die loreo) een optimum bereikt bij f/32, dat dat niet wil zeggen dat een pinhole met doorsnede 1,37mm (f/32 bij 44mm), ook haar optimum bereikt.

Ik denk dat, rekening houdend met difractie, een pinhole met een kleinere diameter dan 1,37mm (f/32) scherper zal zijn, omdat de diameter van een pinhole lineair evenredig is met de onscherpte ervan (in tegenstelling tot een lens).

[ Voor 3% gewijzigd door Teun_2 op 13-01-2011 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
universal creations schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 20:09:
reactie op -DG-

Heb je het over het weglengte verschil tussen 2 lichtstralen die door het gat op de sensor vallen? Want daar is het op gebaseerd.
Ik bedoel dat zoals bij het plaatje hieronder het dichterbij plaatsen van het gat (bij de sensor) zal resulteren in een grotere beeldhoek, ofniet? Lijkt me in ieder geval een logisch gevolg van alle lichtstralen die recht door dat kleine gaatje vallen.
Afbeeldingslocatie: http://www.grimes.nildram.co.uk/book/chapter_one/images/pin_hole.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
De beeldhoek is gelijk aan een lens met brandpuntsafstand gelijk aan de afstand tussen film/sensor en gatje, dat klopt ja. Je kan alleen niet de term 'brandpunt' hanteren bij een pinhole, omdat dat er niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Tijd voor Pinhole versie 2 dus, het gaatje zover mogelijk naar achteren plaatsen...

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 21:16

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

sapphire schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 19:03:
[...]

ja 1800 euro is een ander verhaal.
Leuke van pinhole vind ik juist dat je een minimum aan middelen en kosten iets kunt maken wat gewoon beeld produceert. dan is zo'n Loreo voor mij eigenlijk geen echte pinhole als je met een instelbaar diafragma en een 'lens' zit. En 25 euro is ook de wereld niet, dat was meer om te plagen. Ging mij erom dat je met een lensdop van een paar cent en wat troep in je bureaula (bij wijze van) wat kunt maken.
Van de gewone manier van pinholes ben ik wel op de hoogte, daarvoor heb ik die Loreo ook niet gekocht. Dat ie een F64 heeft is leuk maar die moet ik nog proberen. Laat maar heel weinig licht door, dus moet op statief enzo :+

Ik moet ook maar wat lensdoppen bestellen op ebay. Hier in de winkel kost een frontcap 10 euro! Ik vind dat eerlijk gezegd echt belachelijk. Eigenlijk een categorie erger dan zonnekappen van 40 euro 8)7 Heb nu M42-EF adapters maar op die lenzen moet nu dus ook een EF kap gezet worden. Daar had ik even niet aan gedacht toen ik die adapters bestelde :P

Youtube Download ubersnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb een tijdje terug 5 setjes van imitatie body en lenscaps besteld voor 5,95 inc. verzend kosten :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:38
De eerste stap als fotograaf is gezet, * Zandpad mag voor de lokale sportkrant foto's gaan maken!
Goed ik krijg dus een perspas en kan zo dus overal in komen.

Nou ben ik benieuwd, want nemen jullie mee en wat bekijken of regelen jullie van te voren als jullie grote sport evenementen gaat verslaan?

Even als concreet voorbeeld. Hier in Apeldoorn hebben wij een gloednieuwe topsport hal genaamd Omnisport. Daar speelt Draisma Dynamo haar volleybal thuiswedstrijden op eredivisie niveau. Daar zal ik dus ook bij aanwezig zijn.

Nog een ander voorbeeld, in maart is in dezelfde hal ook het WK Baanwielrennen.

Zelf dat ik in ieder geval aan mn telelens voor op het veld, standaardzoom en flitser voor een mogelijk interview, eenpoot, water om te drinken, legitimatie/perskaart en van te voren even opzoeken welke spelers nou belangrijk zijn / hoe het programma is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:08

Fiber

Beaches are for storming.

Gefeliciteerd! *O*

* Fiber vreest dat de glasvoorraad van Zandpad vervangen moet gaan worden door een snellere medium tele. VR gaat je niet helpen bij sport... -O-

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Nikon 300/2 schijnt wel handig te zijn voor dit soort doeleinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Paar bouwlampen op je hoofd monteren doet ook wonderen :)

Maar: veel succes en leuk dat het je gelukt is!!!

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Iemand nog een leuk adresje voor het ontwikkelen en inscannen van foto's (regio Leiden/den Haag)

Ik had het met Shaggy erover en bij hem kost het zo'n 8 euro voor een rolletje van 24 en een paar euro voor het inscannen. das niet verkeerd.

Hier in de buurt heb ik alleen wat dingen kunnen vinden wat óf maar 2,1mpix is of opstartkosten van 25 euro :(

ik kan dat topic ook niet meer vinden...

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
@Fiber en UC, tja dat gevoel had ik ook al. Het liefst zou dat willen bekostigen uit de winst die ik haal van de foto's. Alhoewel ik nu in de sporthal 1/200 f/5,6 ISO 3200 doe. * Zandpad gaat onderzoek doen naar snellere medium tele(zoom)lenzen. De 24-70 f/2.8 zat toch al in de planning.

Ben zelf wel heel blij met de aanstelling. Hopelijk kom ik vanaf hier hogerop.

@Ajhaverkamp, die zaal is al plat verlicht, niet normaal! xD

[ Voor 7% gewijzigd door Zandpad op 18-01-2011 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 07:57

Donnie

AKA DonCorleone

Gefeliciteerd kerel, leuk om te zien dat de "core" tweakers (althans van de meets iig) aan de bak begint te komen ;) Suc6 man! We zijn benieuwd naar de 1e resultaten!

Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
Gefeliciteerd man. Dit verplicht natuurlijk ook dat je er extra tijd in moet gaan stoppen. Geen excuus om een keer niet de deur uit gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Donnie schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 21:45:
Gefeliciteerd kerel, leuk om te zien dat de "core" tweakers (althans van de meets iig) aan de bak begint te komen ;) Suc6 man! We zijn benieuwd naar de 1e resultaten!
Wanneer is er weer eens een meeting? 8)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Hey UC, roze staat je goed!

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Brings back good memories :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Gefeliciteerd UC, en succes met het modereren!

Nu alleen nog die PowerUp laten overstappen en dan overheerst Canon heel FG....

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Allemaal erg bedankt :). Weekend zal de zware beproeving zijn, kan ik het combineren met mijn eigen sport...

Universal Creations, roze :) Voor een man met zo'n auto!? Heel veel succes!

Omdat ik het niet laten kon!

Edit, @Gutteguttegut, het wordt tijd! Na Emmen, Veluwe en Schiphol!

[ Voor 10% gewijzigd door Zandpad op 19-01-2011 04:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:42

mvh

State Governor

Roze betekent dat je langzaam naar rood verkleurt?

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

'Vroeger' was roze 'the color of shame', wat ik nooit heb begrepen trouwens en ik was er die ene dag dan ook erg trots op.
Nu lijkt het dus een nieuwe functie te hebben gekregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:47
@Zandpad: gefeliciteerd! :)

@G-Tus: hoeveel bied je? O-)

@Gutteguttegut: roze nicks worden nog steeds gebruikt voor 'corrigerende' doeleinden, zie Modjes bedankt! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 23:08
Ik had me net toch een OMFGWTFBBQ momentje :')

Ik vraag me al een tijdje af of Pentax een afdekplaatje voor de zoeker heeft.
Net eindelijk eens de tijd genomen om het op te zoeken, blijkt het gewoon met de camera meegeleverd te zijn. :o

Dus ik de doos uit het donkere archief gehaald, en verrek... het ding zit nog in de doos.
:F

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MewBie schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 20:40:
...

Dus ik de doos uit het donkere archief gehaald, en verrek... het ding zit nog in de doos.
:F
Zit bij mij ook nog in de doos O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 23:08
Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 20:44:
[...]

Zit bij mij ook nog in de doos O-)
Ik denk dat het uitpakken toendertijd is gegaan zoals dat bij zo'n beetje elke man gaat.
Belangrijkste apparatuur uit de doos halen en spelen maar.
En tja, dan zie je zo'n klein klepje over het hoofd natuurlijk :P

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MewBie schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 20:47:
[...]

...
En tja, dan zie je zo'n klein klepje over het hoofd natuurlijk :P
Ik had meer WTF moet ik hier nu mee :D (echt handig is het ook weer niet, moet ik eerst m'n oculairrubber eraf pulken wil ik dat ding erop kunnen schuiven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Ik heb af en toe wel last gehad van dingen die in je zoeker schijnen, dus ik heb 'm wel in mijn cameratas gestopt nu :P Wel van canon dat afdekkapje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ductape werkt ook en is sneller..

Hou liever m'n stukje rubber erop (brildrager hier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Hmmm, toch maar eens die doos nog checken dan. Die rol tape heb ik denk ik over het hoofd gezien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 13:47
Ik had zo'n klepje niet bij mijn camera.....wel een hendeltje op de body om de zoeker te blinderen. :D
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6kPAD.jpg

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

citruspers schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 23:27:
Ik had zo'n klepje niet bij mijn camera.....wel een hendeltje op de body om de zoeker te blinderen. :D
[afbeelding]
Hmm Krast op de lange duur wel op brillenglazen (heb geen Gorillaglas in mijn bril :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
R-O-Y schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 22:46:
Ik heb af en toe wel last gehad van dingen die in je zoeker schijnen, dus ik heb 'm wel in mijn cameratas gestopt nu :P Wel van canon dat afdekkapje :+
Die van Canon zit anders gewoon aan de nekstrap. :P
Nog nooit gebruikt overigens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Gewoon voor de gezelligheid...zijn er nog mensen die een warm gevoel krijgen bij bepaalde z/w film?

Nomad rade me een tijd terug al Ilford HP5 aan en zelf ben ik best wel verliefd op Kodak PX 125 dankzij Shaggy. Die rade me overigens ook Tri-X 400 aan maar zijn hier nog andere liefhebbers van mooie z/w film die wat leuks kunnen aanraden :) ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
12 foto's per seconde in de 19de eeuw ging ongeveer zo:
Je réussis à construire, dans les dimensions d’un fusil de chasse, un appareil qui photographie douze fois par seconde l’objet que l’on vise ; chaque image n’exigeant, comme temps de pose, que 1/720 de seconde (fig. 1).
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1c/Fusil_photographique_Marey1.png/300px-Fusil_photographique_Marey1.png Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f0/Fusil_photographique_Marey2.png/300px-Fusil_photographique_Marey2.png

bron: http://fr.wikisource.org/wiki/Le_Fusil_photographique

Grappig om dat artikel eens te lezen.

[ Voor 11% gewijzigd door Teun_2 op 20-01-2011 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 12:50

Shaggy

Misantroop pur sang

sapphire schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 23:56:
Gewoon voor de gezelligheid...zijn er nog mensen die een warm gevoel krijgen bij bepaalde z/w film?

Nomad rade me een tijd terug al Ilford HP5 aan en zelf ben ik best wel verliefd op Kodak PX 125 dankzij Shaggy. Die rade me overigens ook Tri-X 400 aan maar zijn hier nog andere liefhebbers van mooie z/w film die wat leuks kunnen aanraden :) ?
Een makkelijk, vergevingsgezind rolletje wat ook gewoon via het C41 proces kan worden ontwikkeld is Kodak professional BW400CN.
Prima rolletje voor dagelijkse fotografie, lekkere contrasten, en niet te. En goedkoop overal te krijgen.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 15:05

mennovanw

Canon? You can!

Ik vind zelf Fuji Neopan (zowel de asa 400 als de asa 1600 variant) strak. Erg contrastrijke film met relatief kleine korrel. De asa 1600 variant wordt niet meer gemaakt en is ook niet meer leverbaar (ik heb nog snel net na de aankondiging een forse hoeveelheid rolletjes ingeslagen). Erg leuk die asa 1600 i.c.m. mijn 50 f0.95.. :P

[ Voor 4% gewijzigd door mennovanw op 20-01-2011 00:31 ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

-DG- schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 23:52:
[...]

Die van Canon zit anders gewoon aan de nekstrap. :P
Nog nooit gebruikt overigens..
Tja maar om nu een nekband mee te nemen voor alleen dat afdekkapje is ook niet echt handig. Dus ik heb 'm eraf gehaald. (ik haat nekbanden, dus die gebruik ik niet :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24

het is weer te lang geleden dat ik zwart-wit analoog heb gefotografeerd, HP5 (en FP4) vind ik nogal saai, maar van klassieke films (zoals de PX en Tri-X) ben ik ook wel gecharmeerd. Andere klassieke films (met een heel ander karakter dan de Kodak films en zeker dan Tri-X) die ik erg mooi vind, zijn de Adox 'art films'. Volgens mij ben ik ooit een keer door iemand hier geattendeerd op deze films, maar ik vind dat dus ook een mooie film, als je van klassieke film houdt, zou ik dat ook eens proberen.

Vroeger fotografeerde ik ook veel op Agfa films, maar die bestaan helaas niet meer. Adox lijkt wel bezig te zijn om deze films weer te gaan produceren (ze maken nu ook al andere voormalig Agfa producten, zoals Rodinal). Adox films liggen niet bij alle fotozaken in de schappen, dat is wat onhandig (al zijn die schappen steeds minder gevuld met films, dus je moet tegenwoordig sowieso wat beter zoeken voor film), maar je kan ze wel kopen bij www.fotofilmfabriek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 23:30:
[...]

Hmm Krast op de lange duur wel op brillenglazen (heb geen Gorillaglas in mijn bril :P)
Het hendeltje zit net iets dieper dan de rubber viewfinder cup :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Adox art voor lage iso, hoge resolutie dingetjes, 400tx voor al 't andere zwartwitte :) (op middenformaat, bij kleinbeeld vind ik tri-x 400 nogal grof)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

* Gutteguttegut krijgt hopelijk morgen een nieuwe camera binnen :*)
(ligt nu in het sorteercentrum van TNT Post)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 00:55

Milo.

klik

Welke als ik vragen mag?

Zie dat je nu een 40d hebt.. upgrade?
..jaloers.. hehe
Kheb besloten dat ik dit jaar niet teveel uit ga geven aan fotomeuk.. pff.. al zou een leuke 2e hands 5d helemaal niet verkeerd zijn. Ook de 70-200 II is aantrekkelijk... een 17-40 zou opzich ook wel weer leuk zijn.. blaa.. eerst andere dingen.. grr...

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Een 5D2, de camera van kampioenen natuurlijk.

Er worden weinig test- en showcases meer gemaakt zeg, alles wordt maat in verzameltopics gegooid. Viel me zomaar op toen ik in FGS keek

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Hahaha ;)
Ik zal als hij binnen meer info posten.
Maar een 7D staat ook nog op het lijstje dit jaar.
Net als een 70-200 IS (waarschijnlijk f/4) en een 17-55 en een 10-22 etc etc etc...
Maar goed eerst maar weer eens wat geld verdienen.
Moby schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 21:39:
Een 5D2, de camera van kampioenen natuurlijk.

Er worden weinig test- en showcases meer gemaakt zeg, alles wordt maat in verzameltopics gegooid. Viel me zomaar op toen ik in FGS keek
En nog steeds twijfel ik tussen de 5DII en 7D maar ik weet eigenlijk wel dat ik me ga irriteren aan de focus van de 5DII (ja al ervaring mee).

[ Voor 47% gewijzigd door Gutteguttegut op 20-01-2011 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-07 13:06
Als je je van te voren al aan iets irriteert terwijl je het nog niet hebt dan zou ik het niet kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
@Gutteguttegut, ook van de center AF punt? Fotografeer je voornamelijk objecten die snel bewegen? Je zou ook de 5DIII kunnen afwachten, die moet dit jaar wel uitkomen. En als Canon dáár geen betere AF-unit in stopt dan weet ik het ook niet meer... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

jvdgeest schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 22:20:
@Gutteguttegut, ook van de center AF punt? Fotografeer je voornamelijk objecten die snel bewegen? Je zou ook de 5DIII kunnen afwachten, die moet dit jaar wel uitkomen. En als Canon dáár geen betere AF-unit in stopt dan weet ik het ook niet meer... :P
Das een goeie, daar ga ik nog een keer mee aan de gang.
Ik schiet bijna 90% met alleen het center AF punt maar tijdens het spelen met de 5DII dus niet.... :X

*hint*
Mn nieuwe camera heeft meer MP als mn 40D :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:24

the mod man

iets van beeldmaker

Nikon d3? :+

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Panasonic TZ10? Of zit het iig in de compact hoek? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Hahaha, grappig dat iedereen nu begint te raden :P
Nee geen Nikon en geen Panasonic.

Nog een hintje:
Het ligt niet echt voor de hand (think out of the box).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Laatst online: 00:24

the mod man

iets van beeldmaker

Pentax O-)

[ Voor 5% gewijzigd door the mod man op 20-01-2011 22:33 ]

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb vandaag m'n Canonetje 28 eindelijk :)
Ik roep denk al meer dan een ajar dat ik er 1 wil en voor 8 euri kon ik hem niet laten liggen..

En wat doe je dan als tweaker als je een mooie Vintage cam hebt van bijna 40 jaar oud...uit elkaar halen natuurlijk !!!
Afdichting was opzich nog redelijk maar ach gelijk er maar uit geprut, smerige troep. Van de week op Ebay een custom setje bestellen :)
Viewfinder was ook wat smoezelig dus knoppen eraf en open dat ding, eens goed gepoetst en kijkt meteen weer lekker helder!

Batterijadapter is ook besteld, dan dus die afdichting, SR44 batterijtjes en het eerste test rolletje kan erin (word gewoon goedkope hema)

Lateef, Menno en Abrakadaver bedankt voor de tips _/-\o_

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Gutteguttegut schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 22:30:
Nog een hintje:
Nokia N8, Sony Ericsson U1 of Samsung Pixon 12? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 15:05

mennovanw

Canon? You can!

Gutteguttegut schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 22:30:
Hahaha, grappig dat iedereen nu begint te raden :P
Nee geen Nikon en geen Panasonic.

Nog een hintje:
een Leica X1?

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henning
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

Zandpad schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 21:06:
@Fiber en UC, tja dat gevoel had ik ook al. Het liefst zou dat willen bekostigen uit de winst die ik haal van de foto's. Alhoewel ik nu in de sporthal 1/200 f/5,6 ISO 3200 doe. [me=246251]
In de redelijk verlichte sporthallen schiet ik op 1/320 F4 ISO3200 en komt er in lightroom nog ongeveer 0,66 stop bij. Echter is het wel randje qua output wat uit de camera komt. Daarnaast zijn er genoeg sporthallen maar ik met deze setup niets kan beginnen en is minimaal 1/400ste toch wel erg wenselijk i.p.v bewegingsonscherpte.

Voor de sporthal dus een zoom 2.8 of snelle prime (de 100 / 135F2 @ crop zijn leuke lenzen voor de meeste zaalsporten).

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

jvdgeest schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 22:49:
[...]
Nokia N8, Sony Ericsson U1 of Samsung Pixon 12? :+
*O* we hebben een winnaar!

Toevallig naar mn post historie gekeken? ;)
I wish....

[ Voor 22% gewijzigd door Gutteguttegut op 20-01-2011 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Nope, echt niet gekeken! Ik dacht, dat zal dan wel een mobieltje zijn. De pricewatch gebruikt om te filteren op > 10 megapixels, en daar kwamen deze drie kandidaten uitrollen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

jvdgeest schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 23:01:
Nope, echt niet gekeken! Ik dacht, dat zal dan wel een mobieltje zijn. De pricewatch gebruikt om te filteren op > 10 megapixels, en daar kwamen deze drie kandidaten uitrollen :9
Goed denkwerk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Niet te embedden maar wel erg grappig, de CMYKillah

http://www.collegehumor.com/video:1944668

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ja dat is echt humor :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
:D

Toch lijkt mij de GH Pimptool makkelijker in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Laatst online: 19:13
PowerUp schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 23:56:
:D

Toch lijkt mij de GH Pimptool makkelijker in gebruik.
En dat is hij ook!

Moet hem alleen updaten, want inmiddels kent de FG hele andere modjes.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze serie wil echt niet tegen de schenen stoten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Sony contest: Kies de beste foto

Aan jullie de taak om de beste foto van de 5 uit te kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
pfoeh, ben eigenlijk eens begonnen aan 't fotoboek van m'n rondreis door USA vorig jaar.... erg leuk om te doen (en om al die foto's weer terug te zien) maar ik denk dat ik bij m'n volgende reis toch iets meer maatregelen tegen stof moet nemen :D
Na een hele avond poetsen met de clone-tool ben ik er wel achter dat je woestijnzand beter van je sensor kan houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus

G-Tus

Doe gewoon jij

Kan je geen standaard patroon maken dat ie op een hele batch het zand verwijdered? Of verschilt het patroon behoorlijk per foto?

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09-2024
Grappig om juist dat te lezen, ik heb een aantal ver****te foto's omdat ik niet heb gezien dat mijn fiter goor was... Dat brengt me op punt twee dat me opviel. Korte vraag:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~solidus0/sensor-troep-2.jpg

Is dit uitzonderlijk veel stuk? LR3 fikst het allemaal wel aardig moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus

G-Tus

Doe gewoon jij

Dit is geen kwestie van een goor filter, bijna elk filter gaat dit laten zien in deze situatie. De goedkopere erger dan duurdere filters. Dit komt voor bij nachtfotografie, en dan meestal als er hele velle lichtbronnen in de foto zitten, dus straatverlichting etc. Ze komen dus ook voor overdag, maar omdat de rest van de foto dan ook goed belicht is vallen ze niet op.

EDIT: bij nader inzien zie ik dat het niet alleen groene puntjes zijn, maar ook blauwe en rode, en dat duidt gewoon op hotpixels, die komen voor op hoge ISO's en lange sluitertijden.

[ Voor 20% gewijzigd door G-Tus op 21-01-2011 22:57 ]

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joor
  • Laatst online: 17-09-2024
Het vuile filter bracht me op dit punt dat me ook opviel. Kennelijk formuleer ik vaak wat onhandig...

Sluitertijd was inderdaad lang, dus zullen wel hot pixels zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
G-Tus schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 22:25:
Kan je geen standaard patroon maken dat ie op een hele batch het zand verwijdered? Of verschilt het patroon behoorlijk per foto?
Het patroon van stof zal misschien niet zo verschillen (in de rechterbovenhoek zit iig steeds een hele kluit ;) ) maar omdat je cloned is 't niet zo handig om dat op elke foto te doen. Bij alleen blauwe lucht gaat dat wel, maar voor je 't weet zit je een stukje boom over een stukje lucht te clonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
en als je een masker zou maken met het "stof patroon", en vervolgens content aware fill gebruiken in CS5 om photoshop zelf het clonen te laten uitzoeken??
(heb ik zo nooit gedaan hoor, en weet ook niet of het zou werken. maar het zou iets zijn wat ik wel eens zou proberen)

[ Voor 30% gewijzigd door M a r c o op 22-01-2011 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Dan nog werkt het niet altijd goed, content aware fill is ook niet heiligmakend namelijk :p

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:39
Ik werk zelf met de Nikon D200 en nu moet ik voor een opdracht voor school gaan filmen en stopmotion/time lapse filmpjes maken. Die stop motion en time lapse filmpjes kunnen natuurlijk prima met de D200 maar nu heb ik voor de filmpjes een Canon eos 550D kunnen lenen van een vriendin maar wat een verschil is dat zeg!

Jahaa en bedoel ik dat positief of negatief.

Nou qua ergonomie is het een ramp. Je zult er misschien aan moeten wennen maar hij heeft maar één instel wieltje, om van modus te wisselen moet je aan een grote knop draaien, de aan uit knop zit niet op een snel bereikbare plaats, foto's verwijderen moet je 3 verschillende handelingen doen.
Ook is de kwaliteit van knoppen veel minder en wat maakt hij een lawaai! Als je aan het instelwieltje draait dan lijkt het wel op zo'n rond draaiend fietswiel van een kleutertje met een voetbalplaatje dat er tegenaan tikt. Als je een foto maakt hoor je een vreemd piepend geluid van de sluiter wat ik wel vaker bij canons hoor. Oh en ik ga er van uit dat je het piepje tijdens het scherp stellen uit kunt zetten maar dat is ook niet echt lekker. Ook begin ik al kramp te krijgen in m'n hand van het vast houden, de grip van de D200 is echt vele malen lekkerder.

Maarja daarintegen heeft de 550D wel weer 18 MP, een zeer goede filmfunctie, iso prestaties die ruim boven die van de D200 gaan, geen hotpixels. Oh en iets wat ik nu merk dat erg prettig is, een prachtig scherm. Je kunt gelijk je foto's goed beoordelen.

Dit wou ik even kwijt. Zeker als ik dus ooit voor een nieuwe camera ga dan weet ik nu hoeveel verschil erin zit qua ergonomie en hoe belangrijk dat is. Nooit een camera voor mij dat zoveel minder is. :)

@Joor, dat ziet er inderdaad uit als hotpixels. Ik heb er zelf ook last van. Maar ik kreeg ergens hier van iemand de tip dat je ze in raw niet ziet. Dan worden ze automatisch gemaskeerd. Slimme tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Heb je de 550D met grip eronder geprobeerd? Dat is echt een wereld van verschil. Ik vind de 550D zonder dat ding namelijk ook niet echt fijn vasthouden. Met grip daarintegen :9 Ik heb gewoon grote klauwen maar dat is prima te doen.

Vond wat de camera kon uiteindelijk wel doorslaggevend om dat ding te halen. Die knopjes enzo leef ik wel mee. Het werkt, dus dat voldoet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09 09:20

D:

NOOOOOO!!!
Oh, wacht. Het is maar een Canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
And nothing of value was lost... :+

Dat gezegd hebbende, zie ik wel vaak Canons stuk gaan. Eerst al het Canon laser filmpje, nu dit weer? (Zo'n Tesla zal waarschijnlijk ook een D700 vermoorden, maar je ziet altijd canons stuk gaan)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja, je kan natuurlijk ook niet teveel verwachten van een printer fabrikant :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:39
R-O-Y schreef op maandag 24 januari 2011 @ 00:02:
Heb je de 550D met grip eronder geprobeerd? Dat is echt een wereld van verschil. Ik vind de 550D zonder dat ding namelijk ook niet echt fijn vasthouden. Met grip daarintegen :9 Ik heb gewoon grote klauwen maar dat is prima te doen.

Vond wat de camera kon uiteindelijk wel doorslaggevend om dat ding te halen. Die knopjes enzo leef ik wel mee. Het werkt, dus dat voldoet :+
Nee dat heb ik niet geprobeerd. Ik merk inderdaad dat de prestaties van de camera erg goed zijn. Maar ik zou er dus ook een grip onder doen als dat zoveel beter is. Mooi dat het zo lekker werkt voor jou. Als ik ooit het geld zou hebben voor wellicht een D550 dan zou dat nog te overwegen zijn :).
Oh en je kunt filmen met de D550 :D, en sensor reiniging! en lichter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09 09:20
Heh wat, die ken ik niet hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 06:58
Iemand haalt Nikon en Canon spul een beetje door elkaar, dunkt me :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 14-09 13:35
walletje-w schreef op zondag 23 januari 2011 @ 16:37:
Dit wou ik even kwijt. Zeker als ik dus ooit voor een nieuwe camera ga dan weet ik nu hoeveel verschil erin zit qua ergonomie en hoe belangrijk dat is. Nooit een camera voor mij dat zoveel minder is. :)
Heel herkenbaar. Verbaas ik me al jaren over bij canon. Vanaf de 400D zijn die kleine canon's qua features prima in staat om mee te komen maar op wie doen ze hun useability testen?? 8)7

Had laatst een 5D mk1 van een collega even beet. Even erg wennen maar dat is dus wel goed te bedienen en ligt heel behoorlijk in de hand.

[ Voor 16% gewijzigd door Wijnands op 24-01-2011 09:35 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:42

mvh

State Governor

walletje-w schreef op zondag 23 januari 2011 @ 16:37:
(verhaal)
@Joor, dat ziet er inderdaad uit als hotpixels. Ik heb er zelf ook last van. Maar ik kreeg ergens hier van iemand de tip dat je ze in raw niet ziet. Dan worden ze automatisch gemaskeerd. Slimme tip.
Soms zie ik wel hot pixels met RAW. Ik laat Bridge importeren, en soms ben ik hem te snel af en zie ik een hot pixel als hij nog bezig is een preview te fabriceren. Even later is hij verdwenen en ook op 100% niet meer te vinden.

Wat betreft je ergonomie-verhaal, daar denk ik het wel mee eens te zijn. Zelf met een 50D kan ik me niet voorstellen hoe het zou zijn zonder tweede wiel. Hoewel ik nog niet (veel) op M schiet, is het wel erg handig voor belichtingscompensatie etc.

Het focus-piepje is uit te zetten, ja.

Ik zou ook graag willen dat het hoofdinstelwiel (het enige op de consumentencamera's van Canon) wat minder lawaai maakte en wat minder weerstand had, ik gebruik liever het wiel achterop, maar dat werkt niet echt...

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

walletje-w schreef op maandag 24 januari 2011 @ 07:06:
[...]

Nee dat heb ik niet geprobeerd. Ik merk inderdaad dat de prestaties van de camera erg goed zijn. Maar ik zou er dus ook een grip onder doen als dat zoveel beter is. Mooi dat het zo lekker werkt voor jou. Als ik ooit het geld zou hebben voor wellicht een D550 dan zou dat nog te overwegen zijn :).
Oh en je kunt filmen met de D550 :D, en sensor reiniging! en lichter!
Ja stiekem is het best een mooi apparaat he :P Het enige wat ik wel jammer vind is dat de 550D maar 3,7 beelden per seconde schiet. Als je een 7D ziet gaan is dat toch wel nice :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 06:58
R-O-Y schreef op maandag 24 januari 2011 @ 09:54:
[...]

Ja stiekem is het best een mooi apparaat he :P Het enige wat ik wel jammer vind is dat de 550D maar 3,7 beelden per seconde schiet. Als je een 7D ziet gaan is dat toch wel nice :9~
"Maar" 3,7 per seconde? Dat vind ik nog als een kanon (no pun intended) klinken.

Hoewel die 3,7 volgens mij alleen wordt gehaald als je in jpg postzegelformaat schiet met alle andere "extra's" uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
NickH schreef op maandag 24 januari 2011 @ 10:53:
[...]

"Maar" 3,7 per seconde? Dat vind ik nog als een kanon (no pun intended) klinken.

Hoewel die 3,7 volgens mij alleen wordt gehaald als je in jpg postzegelformaat schiet met alle andere "extra's" uit.
You're so wrong.... dat wordt gewoon met Full-size RAW gehaald. De buffer is dan wel zo (6 foto's Raw, of 34 jpg), dus dat houdt ie niet lang vol, daarna heb je alleen 3,7fps met full-size jpg als je een vlotte geheugenkaart erin stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Waar ik wel heel langzaam achter ben gekomen is dat het nut van dat soort full auto werk niet zo heel groot is als je vaak denkt. Ik ervaar dat mijn eigen reactie of het beschikbare licht vaker de beperking is dan de burst rate van de camera.
Overkomt me wel 's, zeker met handschoenen aan, dat ik per ongeluk een te lange burst schiet en dan zitten er echt niet meer goede platen tussen dan als ik netjes 2-3 foto's schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ben ik het helemaal mee eens. De "beperking" van 3,7fps vind ik ondergeschikt aan de AF-snelheid als het gaat om de xxxD-serie van Canon vergeleken met de xxD of 7D (1D zullen we het maar niet over hebben). Ik heb liever een AF die iedere keer goed is, dan dat ik 20 foto's in 3 seconde kan schieten. Het nauwkeurig volgen van je onderwerp en op de juiste momenten klikken levert vaak betere resultaten, dan kan continu mitrailleur spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 13-09 17:08
Behalve dat het weinig praktisch nut heeft, kan je met burst best snel door je cameragear heen gaan vrees ik.

Ik was een keer op een EK van een niet nader te noemen zaalsport. Daar liep een professionele fotograaf rond. Die heeft in 1 week 25.000 foto's gemaakt. Dat kwam neer op gemiddeld 10 per speelminuut. Elke foto van die man was een burst van 10 a 20.

Nou weet ik niet hoeveel een nikon D3S kan hebben. Maar ik gok dat je niet elke week 25.000 foto's moet maken ;)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
En zelfs het goed volgen vergt al best wel wat oefening. Een voetballend kind is al lastig, een vogel in vlucht nog lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Universal Creations schreef op maandag 24 januari 2011 @ 10:58:
[...]

You're so wrong.... dat wordt gewoon met Full-size RAW gehaald. De buffer is dan wel zo (6 foto's Raw, of 34 jpg), dus dat houdt ie niet lang vol, daarna heb je alleen 3,7fps met full-size jpg als je een vlotte geheugenkaart erin stopt.
Mijn fujifilm haalt met jpg 3 fps, raw 1.5 fps, tot de buffer vol is, dan is het 7 seconden per nieuwe raw met een ultra II kaartje. :'( Dus op zich kan de snelheid naar de buffer ook de limiet zijn (dat is die toch bij de fuji s5), geen idee hoe het met die canon zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Wijnands schreef op maandag 24 januari 2011 @ 12:20:
En zelfs het goed volgen vergt al best wel wat oefening. Een voetballend kind is al lastig, een vogel in vlucht nog lastiger.
Op zich vind ik daar de burst juist zeer nuttig.

Ik ben van een 400D naar 50D gegaan. De betere (snellere) AF help heel erg veel voor vogels in vlucht, maar vervolgens helpt de 6fps burst om dan in je selectie scherpe fotos er ook nog eentje te hebben waar nou net de houding (vleugels etc) optimaal zijn voor de foto.
Dat is iets dat je in zo'n situatie vaak niet voor mekaar krijgt door op de juiste momenten te klikken.

Maar burst is zeker niet zaligmakend.
Ik zat gisteren bij Jumping Amsterdam, en bij de dressuur oefening krijg je dan betere fotos door op de juiste momenten te klikken dan simpelweg een lange burst te schieten.

[ Voor 22% gewijzigd door mjtdevries op 24-01-2011 12:51 ]

Pagina: 1 ... 13 ... 97 Laatste