Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Inleiding
19 januari is de legendarische wedstrijd Ajax-Feyenoord gespeeld (uitslag 2-0). Via het vorige topic, [Contest] Bewijs jezelf als fotograaf tijdens Ajax-Feyenoord, zie ook het plan: Bewijs jezelf als fotograaf tijdens Ajax-Feyenoord zijn twee mensen gekozen, namelijk buffbuffbuff en Wolfensteijn

Sony voorzag deze tweakers tijdelijk van een Alpha 55 en nam ze mee naar dé wedstrijd. Elk mocht bovendien een vriend meenemen.

Vanaf bijzondere plekken nét boven de perstribune konden zij de wedstrijd volgen en foto's maken. Ook kregen de gelukkigen toegang tot de fotografenruimte en mochten ze een bezoekje brengen aan het fotoplatform achter de goal.

En nu?
Via dit topic zullen ze beide hun beste 5 foto's tonen. Alle foto's zijn klikbaar voor een groter formaat. Aan jullie de mooie taak om een voorselectie te maken door van beide tweakers de beste foto kiezen. Deze twee overgebleven foto's zullen via een artikel op de frontpage onder de aandacht worden gebracht aan het grote publiek. In dat artikel kan worden gestemd over wie de beste foto heeft gemaakt.

De winnaar gaat er met een Sony A55 vandoor die ter beschikking wordt gesteld door Sony. Er staat dus veel op het spel voor deze twee tweakers.

Wat is de bedoeling van dit topic?
Dit topic is bedoeld om de beste foto van beide fotografen te kiezen. Geef van elke fotograaf één foto aan welke je de beste vind én ook waarom. Stemmen zonder onderbouwing tellen niet mee!. Stemmen kan tot dinsdag 25 januari 12.00u CET.

De foto's van buffbuffbuff
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/zeef/Sony/resized/foto1%20(Custom).JPG
Eerste foto.
Na ontvangst moesten we binnendoor de Arena naar de persruimte. Tijdens deze korte toch hebben we toch nog relatief veel gezien. Deze foto is point-click genomen terwijl we door de gangen liepen.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/zeef/Sony/resized/foto2%20(Custom).JPG
Tweede foto
Voor de wedstrijd mochten wij even naast het veld foto's nemen. Een ideaal moment een panorama te nemen van het stadion. Ik had gelezen dat de A55 panorama foto's kon nemen, dus dat moest dan ook maar gebeuren. Uiteindelijk heb ik deze foto gekozen. Je krijgt nu een goede impressie wat de keeper nu voor zicht heeft tijdens een wedstrijd. Ik heb veel met de kleur instellingen lopen spelen tijdens het nemen van deze foto's en vond zwart wit er erg goed bij staan.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/zeef/Sony/resized/foto3%20(Custom).JPG
Derde foto
Na een paar minuten moesten we naar onze zitplekken en het moment dat wij gaan zitten, schiet al het vuurwerk de lucht in. De F-side kijkt haast gehypnotiseerd naar het vuurwerk. Deze foto heb ik gekozen vanwege het sterke contrast tussen het vuur en het publiek. Waarbij het vuurwerk eigenlijk helemaal los gaat en het publiek zich te vergapen aan al dat moois, terwijl de rest van de wedstrijd het daar een gekkenhuis was.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/zeef/Sony/resized/foto4%20(Custom).JPG
Vierde foto
Ondanks de 1-0 staat iedereen nu zeer geconcentreerd te kijken. Deze foto is gemaakt terwijl Sulemani klaar staat om een penalty nemen en deze er ook uiteindelijk in te schieten. Opperste concentratie bij zowel de spelers als het publiek.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/zeef/Sony/resized/foto5%20(Custom).JPG
Vijfde foto
Een kleine impressie van ons uitzicht. Volle bak zoals je kunt zien. Ook hier heb ik tijdens het nemen van de foto gezocht naar een goede kleur. Uiteindelijk ben ik dan ook hier voor zwart wit gegaan, omdat het contast van het publiek mij zeer aanspraakt. Door de relatief donkere outfits springen de gezichten er goed uit en kan je hierdoor goed zien hoeveel mensen er nu uiteindelijk zijn.

De foto's van Wolfensteijn
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/zeef/Sony/resized/DSC00075%20(Custom).JPG
1. DSC00075
Het beeld wat je ziet zodra je de fotografenruimte in de ArenA uitloopt richting de grasmat. Mijn aandacht werd getrokken door het tegenlicht van de gigantische hoeveelheid lampen, gecombineerd met het feit dat je ontzettend weinig ziet van het eigenlijke stadion vanuit deze hoek.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/zeef/Sony/resized/DSC00105%20(Custom).JPG
2. DSC00105
Deze twee oudere heren die zeer waarschijnlijk nog steeds zo vaak mogelijk in de ArenA te vinden zijn vond ik een mooi beeld dat deze wedstrijden voor jong maar zeker ook voor oud zijn.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/zeef/Sony/resized/DSC00234%20(Custom).JPG
3. DSC00234
Tijdens de warming up voor de wedstrijd waren de Feyenoord doelmannen bezig om wat ballen naar elkaar te trappen. Dit beeld laat zien hoeveel het lichaam van een voetballer te verduren heeft. De schijnbaar complete inbalans word compleet opgevangen door de grote hoeveelheid kinetische energie die op de bal wordt overgedragen.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/zeef/Sony/resized/DSC00587%20(Custom).JPG
4. DSC00587
Tijdens de wedstrijd werd er regelmatig gevochten over balcontrole, en hoewel de bal alleen met de voet aangeraakt wordt, zijn de overige ledematen een belangrijk onderdeel van het op afstand houden van de
tegenstander(s)

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/zeef/Sony/resized/DSC00632%20(Custom).JPG
5. DSC00632
Tijdens het kijken van een wedstrijd op tv is het vaak moeilijk te bevatten hoe ontzettend vol zo'n stadion zit met een goed bezochtte wedstrijd. Rij aan rij zitten toeschouwers met veel aandacht het spel beneden te volgen, altijd klaar met commentaar, kritiek en complimenten op de situatie beneden.

[ Voor 67% gewijzigd door zeef op 21-01-2011 14:37 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:47
Dan is het nu aan de FG community wat de beste foto van beide fotografen wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 12:36
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/zeef/Sony/resized/foto2%20(Custom).JPG
Tweede foto
Voor de wedstrijd mochten wij even naast het veld foto's nemen. Een ideaal moment een panorama te nemen van het stadion. Ik had gelezen dat de A55 panorama foto's kon nemen, dus dat moest dan ook maar gebeuren. Uiteindelijk heb ik deze foto gekozen. Je krijgt nu een goede impressie wat de keeper nu voor zicht heeft tijdens een wedstrijd. Ik heb veel met de kleur instellingen lopen spelen tijdens het nemen van deze foto's en vond zwart wit er erg goed bij staan.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/zeef/Sony/resized/DSC00234%20(Custom).JPG
DSC00234
Tijdens de warming up voor de wedstrijd waren de Feyenoord doelmannen bezig om wat ballen naar elkaar te trappen. Dit beeld laat zien hoeveel het lichaam van een voetballer te verduren heeft. De schijnbaar complete inbalans word compleet opgevangen door de grote hoeveelheid kinetische energie die op de bal wordt overgedragen.
buffbuffbuff

de pano laat zien dat de A55 met de ingebouwde tools pano's kan maken zonder veel fouten (ruis/ca daargelaten)

het is alleen jammer dat hij niet overal scherp is maar dat lijkt me in deze situatie ook niet helemaal mogelijk zonder statief.

van de 5 foto's is dit in mijn ogen de beste had hem graag in kleur gezien maar zwart wit pakt het grauwe van het stadion goed aan, ook laat de foto zo toch maar eens zien hoe je daar als keeper staat wat een zicht je hebt op het veld en wat je sosm dus met een noodgang op je ziet afkomen.

Wolfenstein

Ik vind vooral deze foto zeer goed overkomen, hij laat zien dat de A55 toch nog flink kan meekomen met het geweld (lang telebereik/af systeem op (volgens exif 400mm ?)

teven als er onder de tekst had gestaan dat het tijdens de wedstrijd was ipv de training had ik dit zo geloofd shot ziet er perfect uit en tevens de energie die eruit spring en de stand van de voet van de speler goed moment gepakt!

conclusie :

als ik moet kiezen uit de 2 bovenstaande foto's dan zal ik toch voor de foto van Wolfenstein gaan, de foto heeft actie dynamiek het spreekt mij veel aan omdat je ook ziet wat voor een enorme kracht er op bal terechtkomt en laat in mijn ogen de A55 meer zien dat hij prima kan meekomen met de wat duurdere dslr toestellen.

[ Voor 47% gewijzigd door AjDuLion op 21-01-2011 12:48 . Reden: commentaar op beide gegeven ]

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik maak voor buffbuffbuff dezelfde keuze als hierboven, de tweede foto, de panorama. Het geeft een mooie overview van het stadion, en vooral de positie achter het goal vind ik goed bedacht en origineel. Minpuntjes vind ik ruis/bewogen, en misschien is hij net iets te ver ingezoomt.

En bij Wolfensteijn kies ik voor 4. DSC00587. Ik heb erg getwijfeld of ik niet de foto ervoor (3) moest kiezen, maar ik vond die net te saai omdat je alleen de benen ziet, had de volledige voetballer op de foto gestaan, dan had ik die gekozen. Ondanks dat dus op DSC00587 net een hoofd o.i.d. onderin de foto staat, vind ik dit de beste plaat van Wolfensteijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2011 12:59 . Reden: Alleen afzonderlijke beoordeling :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Het gaat dus alleen over welke foto je het beste vind van elke fotograaf afzonderlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Je hoeft niet perse te kiezen tussen de twee, daar is het artikel op de frontpage voor in een later stadium.

Hier hoef je alleen van beide personen de beste foto uit te kiezen. Scheelt weer wat werk :p

Te sloom.......

[ Voor 4% gewijzigd door Moby op 21-01-2011 13:00 . Reden: Telefoon is langzaam ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:32

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wolfensteijn
DSC00234
Meer omdat ik de rest van 'standaard' vind, DSC00587 lijkt op een GSM foto (met een vinger in beeld?), DSC00632 is behoorlijk wazig.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 16:17
Derde foto van buffbuffbuff vind ik persoonlijk erg mooi.
Goed contrast en van dat heerlijk warme oranje.
Zijn panorama is ook goed, maar niet verbluffend. Ik stem dus voor de derde foto van buffbuffbuff ;)

@zeef: Ik vulde SinergyX even aan O-)

Voor Wolfensteijn ga ik ook mee met foto 3. Hij heeft mooi de dynamiek van een voetbalspeler vast kunnen leggen, en dat nog haarscherp ook!

En toch vind ik het jammer van die speler op de achtergrond. Maar ja, je hebt niet alles voor het zeggen natuurlijk. Mijn (niet-perfect weggewerkte speler) voorstelling van het ideaal:

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/28r2sqw.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door Torrentus op 21-01-2011 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:08
Torrentus schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 14:17:
Derde foto van buffbuffbuff vind ik persoonlijk erg mooi.
Goed contrast en van dat heerlijk warme oranje.
Zijn panorama is ook goed, maar niet verbluffend. Ik stem dus voor de derde foto van buffbuffbuff ;)
SinergyX schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 13:07:
Wolfensteijn
DSC00234
Meer omdat ik de rest van 'standaard' vind, DSC00587 lijkt op een GSM foto (met een vinger in beeld?), DSC00632 is behoorlijk wazig.
Het is dus de bedoeling dat je uit beide series een foto kiest. Dus de beste van buffbuffbuff en de beste vanb Wolfensteijn. Straks op de FP kiezen we dan uit die twee de uiteindelijke winnaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:25
buffbuffbuff
De derde foto vind ik het mooist.
De foto geeft mooi de sfeer weer die bij zo'n klassieker hoort. De kleurstelling is naar mijn idee prima, al had de donkere publiekspartij iets opgelicht kunnen worden.

Wolfensteijn
Foto DSC00234 (de 3e).
De bal die stilligt en de speler in beweging om de bal te schoppen, leuke combinatie. Als je dan ook de hoek ziet waarin de enkel van de speler staat dan zie je waarom ze regelmatig geblesseerd zijn :P
Ook het onscherpe - scherpe en weer onscherpe gras geeft de foto een mooi effect.

Wel vind ik het jammer dat jullie tijdens de wedstrijd niet aan het veld zaten, heb zelf het idee dat er dan wat meer/betere actiefoto's gemaakt hadden kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de serie van buffbuffbuff kies ik voor foto 2 de panorama foto omdat ik echt kippevel krijg als ik die foto zie door de immensheid van het grote stadium dat is heel goed weergegeven

voor de serie van wolfensteijn kies ik de eerst foto, omdat je zo goed het verschil ziet tussen de donkere buitenlucht doordat het dak openstaat en de felle lampen die het veld verlichten in zo'n groot stadium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
buffbuffbuff: ik kies voor foto 3. De panoramafoto is inderdaad leuk bedacht maar te onscherp.

Wolfensteijn: ook hier kies ik voor foto 3. Als enige echt lekker scherp en mooie kleuren.

Over het algemeen snap ik de keuzes van Wolfensteijn niet helemaal, foto 4 vertoont een flinke vlek rechtsonder en het onderwerp van foto 5 is mij niet helemaal duidelijk. In het algemeen vind ik de composities van Buffbuffbuff orgineler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 14-09 13:35
Moby schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 19:37:
[afbeelding]
Tweede foto
De toning is goed, ik had iets meer veld aan de onderkant gekozen zelf. Dit is met afstand de meest originele foto van deze serie, in tijden niet zoiets gezien. Keuze om zo'n keeperstandpunt te laten zien werkt.
[afbeelding]
3. DSC00234
Sorry dat ik het zeg maar ik vind dit de minst slechte van de serie, het laat de essentie van het spel zien, het gebrek aan context werkt hier versterkend. Die van de oude heren is het net niet wat mij betreft, contrast en belichting zijn het net niet voor mij

Ik krijg trouwens de indruk dat dit allemaal rechtstreeks uit de camera is of vergis ik me?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 12:36
Wijnands schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 15:50:
[...]

De toning is goed, ik had iets meer veld aan de onderkant gekozen zelf. Dit is met afstand de meest originele foto van deze serie, in tijden niet zoiets gezien. Keuze om zo'n keeperstandpunt te laten zien werkt.

[...]

Sorry dat ik het zeg maar ik vind dit de minst slechte van de serie, het laat de essentie van het spel zien, het gebrek aan context werkt hier versterkend. Die van de oude heren is het net niet wat mij betreft, contrast en belichting zijn het net niet voor mij

Ik krijg trouwens de indruk dat dit allemaal rechtstreeks uit de camera is of vergis ik me?
alles is rechtstreeks uit de camera niks is postproccesed dus jpg > redactie

althans dat is als ik zo kijk naar de exif's

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 08:23
Voor deze wedstrijd is het inderdaad zo dat de foto's direct als jpg vanuit de camera bij VNU aangeleverd moesten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:18

Chiron

Moderator Discord
buffbuffbuff: tweede foto. Leuk gebruik gemaakt van de mogelijkheden van de A55. Helaas is ie in zwart wit, niet recht in het midden en niet scherp. Van de 5 foto's springt deze er echter wel uit.

Wolfensteijn: derde foto. Mooie scherptediepte, goed op de bal/voet gefocust, en mooi de scherpte en kleuren uit de presets van de A55 gekregen.

Wat me sowieso opvalt aan Wolfensteijn is dat de pure platte compositie wat achterblijft bij die van buffbuffbuff, maar dat er veel meer details in de foto zitten die pas opvallen als je goed naar de foto's gaat kijken. Bijvoorbeeld de hoek van de voet op de derde, de hoofdjes op een rij op de vijfde, en het handje van nummer vier. Dat mis ik in de foto's van buffbuffbuff, die daardoor wat spanningsloos aandoen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 14-09 13:35
Wolfensteijn schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 16:10:
Voor deze wedstrijd is het inderdaad zo dat de foto's direct als jpg vanuit de camera bij VNU aangeleverd moesten worden.
Dat vermoede ik al toen ik over deze wedstrijd las en dat was een van de redenen dat ik me niet opgegeven had.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffbuffbuff
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-06 23:47
Het is erg jammer dat we de fotos niet mochten editten, maar vanuit Sony's standpunt is dat natuurlijk te verklaren. Zij willen laten zien dat de camera goed werkt en niet hoe goed een persoon met Photoshop is. Daarom heb ik toch nog geprobeerd om verschillende instellingen te gebruiken, wat in sommige gevallen werkte en in sommige gevallen niet. Ik bedenk mij zelf nu dat mijn laatste foto wel eens een HDR foto kan zijn, want daar zat ik toen mee te spelen.

In ieder geval ben ik benieuwd welke foto's eruit komen en ik wil nogmaals Tweakers.net en Sony bedanken voor deze gezellig avond. Wolfensteijn, jij ook bedankt voor het helpen met al die instellingen ;). Volgens mij zullen wij beide binnenkort een selectie uploaden die wel bewerkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Discussie over het hoe en wat van deze contest kan in het topic dat in de TS vermeld staat. Hier liever alleen een opsomming van stemmen, anders moeten we tussen al het offtopic gebeuren gaan zoeken naar goede reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-03 12:28
Gekozen foto 1: Foto 4 van buffbuffbuff
Motivatie: Het is een rustige foto, waarbij vooral het contrast donker-rood-groen erg goed weergegeven is. Daarnaast is de foto scherp, wat imo erg belangrijk is. De doorslag werd gemaakt door de sfeer die opgeroepen wordt door deze plaat.

Het is erg jammer dat de zwart-wit foto's teveel contrast vertonen, waardoor de plaat erg flets wordt. Dit vind ik niet prettig om naar te kijken. Op de eerste foto wordt heel goed getracht de stilte voor de storm vast te leggen, maar laat weinig indruk achter omdat de shirts niet naar voren springen in contrast met de kleedkamer. Van de vierde foto vind ik de achtergrond te licht. Bij een dergelijke foto is het de bedoeling de aandacht van de kijker op het verscherpte voorwerp te trekken, maar laat wederom door het matige contrastverschil te weinig indruk achter.

Gekozen foto 2:Foto 3 van Wolfensteijn
Onderbouwing: De bal is en de dynamiek van de speler zijn scherp en goed in beeld gebracht. De reden dat deze de tweede voorkeur heeft ten opzichte van buffbuffbuff is de speler op de achtergrond. De blauwe schoenen van deze speler springen naar voren, waardoor de aandacht van de bal wordt getrokken. Pluspunt vind ik wel dat het gras rustgevend oogt, in tegenstelling tot foto 4.

Foto 2 was een goede kanshebber geweest, hetzij de linker man niet met zijn mobiel aan het spelen was. Hierdoor kreeg ik niet de aandacht dat hij met de wedstrijd bezig was, waardoor ik het gevoel kreeg dat de wedstrijd niet interessant was. Op foto 1 verstoren de lampen teveel het beeld, waardoor het detail van de vlaggen teveel weg valt. Op foto 4 vind ik het gras te flets, zoals hierboven al gezegd. Daarnaast is het jammer dat er een vinger in beeld zit. Pluspunt aan deze foto is wel de emotie die op de spelers gezichten te zien zijn. Bij foto 5 is het mij niet duidelijk waar de focus op gelegd wordt. Helemaal links is een man vrij volledig in beeld gebracht, terwijl er 2-3 man naar rechts scherpgesteld is.

Complimenten voor de fotografen, met een nieuwe camera is het moeilijk om in een keer goede platen te maken.
Als het post-obsecuur was opgezet had het mij meer geraakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Foto 2 van buffbuffbuff (panorama).
Foto 3 van Wolfensteijn (been + bal).

Dat gezegd hebbende, zit er eigenlijk geen enkele goede foto tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:36
Foto 2 van buffbuffbuff (panorama) >> Ik vind het een uniek standpunt, nog niet eerder gezien eigenlijk. Daarom mijn keuze.
Foto 3 van Wolfensteijn (been + bal) >> Moeilijk om te kiezen, ga toch voor deze. Het had mooier geweest zoals eerder vermeld dat de hele speler er op stond.

[ Voor 47% gewijzigd door jip_86 op 21-01-2011 20:13 . Reden: edit nav opmerking hieronder ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:39

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

even voor de duidelijkheid. Motivaties van bovenstaand (de 2 posts hierboven) niveau worden naar beneden afgerond en gaan zodoende ook niet meetellen.

Als community moeten we beter kunnen dan dit jongens :).

[ Voor 5% gewijzigd door Nomad op 21-01-2011 20:02 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:33

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik heb zelf nooit in een groot stadion gefotografeerd en dat zal best tegenvallen, maar ik vind er ook geen echt noemenswaardige foto tussen zitten. Het panorama is heel aardig bedacht, maar op redelijk formaat echt te onscherp. Bovendien vind ik de zwart/wit toning niet mooi. Bij veel foto's heb ik trouwens het gevoel dat de witbalans van de A55 niet echt lekker werkt in het stadion licht, dat komt de foto's niet te goede.
Ik nomineer dan ook niks :(

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 14-09 11:47

Barrycade

Through the...

Foto 3 van buffbuffbuff, meeste contrast en scherpste van de platen, sfeer past bij het vuurwerk.

00075 van Wolfensteijn, ook hier valt deze plaat mij het meeste op door de sfeer van het licht en scherpte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Buffbuffbuff: Foto 1 gaat mijn voorkeur naar uit. Een orginele en verassende blik achter de schermen.

Wolfenstein: Foto 4, deze foto wekt nieuwsgierigheid op naar meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Buffbuffbuff's de panorama (tweede foto)

De panorama had erg goed kunnen zijn maar zoals al gezegd, zo'n grote foto vraagt erom op groot formaat gezien te worden en dan doet die onscherpte wel erg af aan het effect.
Ook vind ik de onderkant net wat te kort afgesneden. Onderkant van het voorste doel had voor mij wel op de foto moeten staan.
Foto 3 kan volgens mij veel sterker wanneer die anders gecropt is. Al die oranje gezichten geeft een mooi beeld maar door dat sterke felle groen valt dat deel van de foto helemaal weg.
Toch gekozen voor de panorama omdat die een net wat unieker beeld geeft. Laat ook zien dat je op een bijzondere plek kon komen.

Wolfenstein's foto DSC00632 (stadion)

Het contrast tussen de personen dichtbij en de massa ver weg is leuk om te zien op de foto. Wel stoor ik mij aan die lachende wazige persoon die ook al op de foto van BuffBuffBuff staat (bekende?). Als je die eraf cropt doe je de foto volgens mij goed en word het beeld wat sterker. Een vierkante crop kan hier volgens mij best.
De voetbalfoto van zo'n hoogte doen het voor mij niet echt, en de foto van dat schietende been had net iets later gemaakt moeten worden wanneer het andere been de bal raakt of gaat raken. Nu lijkt het alsof die er alleen inzit vanwege de scherpte.

Ben wel benieuwd hoe de sony die panorama's maakt. Komt die zo uit de camera rollen?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:33

breinonline

Are you afraid to be known?

RobertJRB schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 23:50:
Ben wel benieuwd hoe de sony die panorama's maakt. Komt die zo uit de camera rollen?
Daar zit zo'n sweep pano functie op ja. Maar de foto's moesten zo uit de camera rollen. Je vierkante crop opmerking is wel leuk maar ik denk dat die beeldverhouding niet op de camera zit :P

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:00

YellowCube

Wait...what?

foto 4 van buffbuffbuff.
Het gezicht van de man straalt "spanning" uit. Dat werkt door op de achtergrond. Als ik niet beter zou weten, staat het hele publiek precies zo geconcentreerd te kijken als de persoon op de voorgrond.

foto 4 van Wolfensteijn. Voor mij het beste beeld van wat voetbal is.
foto 3 vind ik op zich ook wel ok, maar ik zie 1 been en 2 voeten en een bal. Alleen de voetbal en het gras zegt me dat het kennelijk iets met voetbal van doen heeft.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

@BuffBuff:

De mooiste foto van BuffBuff vind ik gelijk de eerste foto, die met de shirtjes. Dit vanwege het lijnenspel van de bank en kapstok en de opstaande palen. Wel jammer van de ietwat scheve deur, maar dat is een kleinigheidje.

@Wolfenstein:

De mooiste foto van Wolfenstein vind ik de derde foto, die met de trap tegen de bal. Erg mooi hoe de bal daar zo stil ligt en je als het ware het been aan ziet komen om er een flinke klap tegen aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:10

Markie

Voorheen BBE

buffbuffbuf: nr4. Omdat de foto er zowel qua spanning als compositie uit sprint. Het moment is goed gevangen, de context is duidelijk (stadion, voetbal) en de compositie versterkt het beeld goed.

Wolfensteijn: nr1: pakt voor mij de spanning die voorafgaand aan het begin van de wedstrijd heerst. De trap naar het 'heilige' veld, met daarop alle schijnwerpers gericht.

Voor beide fotografen: er vallen mij twee dingen op aan de foto's: 1) de composities zijn vaak erg behoudend, saai en weinig creatief. 2) let op storende elementen in beeld (in 6 van de tien foto's (elk 3 foto's pp) was het mogelijk geweest om storende elementen uit het beeld te houden. Dit doe je door te kijken, te anticiperen en vooral vooraf te bedenken wat er evt. kan gaan gebeuren (en hoe je daar goed een foto van kan maken).

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben erg benieuwd wat de fotografen denken over de verhouding tussen de ambitites van tevoren en de uitwerking van de opdracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 15:57
buffbuffbuff:
Foto nr 3.
-> Deze foto geeft perfect de voetbal-sfeer aan met prachtige kleuren als toetje! (het panoramabeeld is ook schitterend!)

Wolfensteijn:
Foto nr 3.
-> ik had het toch wel moeilijk om een foto te kiezen aangezien ik de reeks van Wolfensteijn niet zo spectaculair vind. Ik heb dan maar voor foto 3 gekozen omdat die het meeste beweging bevat na foto 4 (deze kon ik niet kiezen vanwege de vinger voor het beeld, zeer jammer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 08:23
Bij mijn foto 4 zit er geen vinger voor het beeld, dat is het hoofd van een toeschouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:08

Vuvuzela

My spire is forming

Wolfensteijn schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 18:45:
Bij mijn foto 4 zit er geen vinger voor het beeld, dat is het hoofd van een toeschouwer.
_O-
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/zeef/Sony/resized/foto4%20(Custom).JPG

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Nomad schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 20:01:
even voor de duidelijkheid. Motivaties van bovenstaand (de 2 posts hierboven) niveau worden naar beneden afgerond en gaan zodoende ook niet meetellen.

Als community moeten we beter kunnen dan dit jongens :).
Het is moeilijk te onderbouwen waarom een foto slecht is.
Een foto is slecht als het niets met je doet, als het niets vertelt,
als er geen spanning in het beeld zit.

Maargoed; als ik het beter moet onderbouwen,
dan bij deze een poging daartoe:

buffbuffbuff:

1) Niets meer dan een snapshot van de kleedkamer. Het staat er zels bij. Het is geen bijzonder moment, het is geen bijzondere compositie, het vertelt niets bijzonders, het mist spanning.

De foto is niet sterk en kan niet op zichzelf staan (wat toch wel nodig is voor een contest zoals deze). Er is onvoldoende detail en/of context om te weten waar het nu eigenlijk om draait. Wat probeert de fotograaf met deze foto te zeggen?
Is dit een tekenend beeld voor een wedstrijd tussen de twee grootsten van het land? "een legendarische wedstrijd", zoals in de TS staat? Het zou namelijk net zo goed op een zaterdagochtend bij de ajax jeugdamateurs genomen kunnen zijn.

2) Geeft de grootsheid van het stadion weer + een geinige technische feature van de camera. Dus de foto vertelt iig nog iets en het is ook voor de aard van de contest relevant.

3) Tja, ze staan daar met fakkels. Het is allemaal wat ver weg. De hoek is geforceerd omdat je daar nu eenmaal stond. Niets meer dan een snapshot wederom. Als je door je positie in het stadion wordt beperkt, dan zal je een andere invalshoek moeten bedenken om toch tot goede foto's te komen. Richt je meer op het publiek om je heen. Probeer de emotie vast te leggen. Dit is echt zo'n "ik stond op de tribune en zag fakkels beneden"-foto... het voegt niets toe.

4) Ja dat idee dus. Dichterbij, persoonlijker. Het uitgangspunt is beter, maar er was denk ik wel meer uit te halen. Het is nog steeds vrij onpersoonlijk / afstandelijk. Zo van opzij, alsof je hem niet wat duidelijker in beeld durfde te nemen.

5) Tja, dat hele 'door het contrast kun je nu zien hoeveel mensen er uiteindelijk zijn' doet 't hem niet voor mij. Ik zie ook geen gezichten; ik zie wat afgesneden silhouetten, een kalend hoofd en een lens. Matig snapshot, sorry.

Wolfensteijn:

1) Het licht is wel leuk. Maar het is weer zo'n foto die niet weet wat ie wil....
Je zegt zelf "het feit dat je ontzettend weinig ziet van het eigenlijke stadion vanuit deze hoek", dus daar kan de kracht van de foto al niet liggen. Maar er is ook geen detail op te zien. Er staan wat mannen in de verte die wel interessant hadden kunnen zijn, met een lege tribune op de achtergrond. Dat vertelt tenminste iets. Dit is te dichtbij en te ver weg. Ook de compositie is gewoon niet interessant.

2) Soms moet je bij een foto gewoon even het juiste moment afwachten. De uitdrukking van de oudere man is wel interessant, maar die van de linker verpest het een beetje. Had even gewacht op een beter moment, of had anders gewoon de andere man eraf gelaten. Een iets andere hoek, zodat het hoofd van die man wat vrijer komt had de foto ook geen kwaad gedaan.

3) Hier zit dan nog een beetje spanning in het beeld. Geen storende elementen zoals op de andere foto's. Wat mij betreft daarom de beste. Wel een wat centrale compositie met de bal zo in het midden.

4) Een type foto die we al honderden keren beter hebben gezien.

Kijk dat je daar niet met 400mm F/2.8 lens staat, dat betekent dat je een ander soort foto's zal moeten gaan proberen te maken. Niet proberen toch dat soort actieshots te maken en jezelf dan maar vertellen "ja maar het ligt aan de cam/lens dat het niet zo goed is natuurlijk". Nee... je strategie aanpassen aan de middelen die je hebt en andere foto's maken. Dit is echt een waardeloos actieshot. Daar is geen excuus voor.

5) Ja dat ziet iedereen die daar naar links kijkt. Wat voeg jij eraan toe?
Niets. Snapshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
buffbuffbuff: foto 2 vind ik het mooiste sfeer weergeven. Een panorama komt hier heel goed tot zijn recht en je hebt goed gebruikt gemaakt van de "in-camera" panorama-functie (Sony zal trots op je zijn). Het zwart-wit geeft een mooi "klassieker" sfeertje aan de foto, zoals het hoort bij zo'n wedstrijd.

Wolfensteijn: foto 3 vind ik het beste qua dynamiek. De timing is goed, precies het moment dat alles even stilstaat. Het rechterbeen staat op het punt om de trap te maken en het lichaam is ondanks de schuine houding helemaal in balans. Jammer dat de speler er niet helemaal op staat, maar je kunt ook niet alles hebben.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

breinonline schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 20:32:
Ik heb zelf nooit in een groot stadion gefotografeerd en dat zal best tegenvallen, maar ik vind er ook geen echt noemenswaardige foto tussen zitten. Het panorama is heel aardig bedacht, maar op redelijk formaat echt te onscherp. Bovendien vind ik de zwart/wit toning niet mooi. Bij veel foto's heb ik trouwens het gevoel dat de witbalans van de A55 niet echt lekker werkt in het stadion licht, dat komt de foto's niet te goede.
Ik kan me hierbij vrij aardig aansluiten, maar maak wel een keuze, deels omdat het me onbekend is hoe goed de beide heren zijn in het nabewerken van de fotos, en welk programma ervoor is gebruikt.

Buffbuffbuff: de pano
Ik ben gek op panos, en deze pano laat de mogelijkheden (kennelijk ingebouwd) van de camera zien. Inderdaad is de scherpte niet je dat, maar er is ongetwijfeld geen gebruik gemaakt van monopod of statief.
Tevens geeft het een beter beeld van een voetbal wedstrijd en hoeveel mensen daarbij aanwezig zijn.

Wolfensteijn: DSC00234
Erg jammer van de twee voeten in beeld linksboven, en de speler had iets meer de diagonaal moeten hebben (dus de bal iets omhoog) maar het is een actie foto met het focus op bal en speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:59
Zelf ben ik niet helemaal kapot van de platen, vooral omdat ze met nieuwe camera's zijn gemaakt. Op de eerste foto is bijvoorbeeld vrij veel ruis te zien... Maar als ik zou moeten kiezen zou het de derde foto van buffbuffbuff zijn. Deze is in mijn opzicht het scherpst en geeft het beste de sfeer in het stadium weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Bedankt voor alle stemmen, wij gaan even tellen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zorg voor een onderbouwing bij je keuze. Stemmen zonder onderbouwing tellen niet mee.
Kies de beste uit beide series!