Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 00:17
Mede-auteur:
  • Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-05 12:10

Wilbert de Vries

In samenwerking met Sony kan Tweakers.net een Alpha 55 weggeven. Als jij kans wil maken op deze prijs, moet je op 19 december tijd hebben om naar de klassieker Ajax-Feyenoord te gaan. Twee mensen maken kans!

De Alpha A55 en A33, die in augustus werden aangekondigd, zijn uitgerust met een nieuw, gepatenteerd af-systeem en hebben allebei een nieuwe beeldsensor. Het nieuwe af-systeem, door Sony gepatenteerd en Translucent Mirror-technologie gedoopt, is de meest onderscheidende feature van de nieuwe Alpha A55 en A33.

Hierbij is een vaste spiegel geplaatst die het grootste deel van het licht onveranderd op de beeldsensor laat vallen en een klein gedeelte weerkaatst naar een schuin naar boven geplaatste af-sensor. Het voordeel is onder meer dat fasedetectie-af mogelijk is bij live view en video-opnames, zodat snel continu kan worden scherpgesteld.

Conventionele dslr's maken hiervoor gebruik van tragere contrastdetectie-af. Ook hoeft de spiegel niet meer op- en neer te klappen voor het nemen van een foto, waardoor de camera sneller en kleiner kan zijn. Zo kan de A55 zonder tussentijds scherpstellen maximaal tien foto's per seconde nemen, tegenover zeven voor de A33.

Tweakers.net kan in samenwerking met Sony één Alpha 55 ter waarde van ruim 700 euro, weggeven. Om de camera te winnen, verwachten we dit keer wel iets bijzonders van je: je moet jezelf als fotograaf bewijzen tijdens de wedstrijd Ajax-Feyenoord. Sony voorziet twee tweakers tijdelijk van een Alpha 55 en neemt die mee naar dé wedstrijd. Elk mag bovendien een vriend meenemen.

Vanaf bijzondere plekken nét boven de perstribune kunnen zij de wedstrijd volgen en foto's maken. Ook krijgen de gelukkigen toegang tot de fotografenruimte en mogen ze een bezoekje brengen aan het fotoplatform achter de goal.

Van deze twee winnaars kan er maar één écht winnen. Na afloop van de wedstrijd mogen beiden hun vijf allerbeste foto's insturen, waarna jullie, de community van FG van elk bepalen wat jullie de beste foto vinden. De beste foto van elke deelnemer wordt uiteindelijk door bezoekers van Tweakers beoordeeld, waarna op 31 december de winnaar bekend wordt gemaakt.

Om kans te maken op de Alpha 55, stuur je een mail naar sony@tweakers.net met daarin je volledige naam, adres, telefoonnummer, nickname én een tekstuele (dus géén plaatjes!) motivatie van maximaal 200 woorden waarom jij de mogelijkheid om als fotograaf aanwezig te kunnen zijn verdient. De twee gelukkige wedstrijdbezoekers worden 13 december bekendgemaakt.

Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd. Zie ook : plan: Bewijs jezelf als fotograaf tijdens Ajax-Feyenoord

[ Voor 5% gewijzigd door zeef op 01-12-2010 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 09:05

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Voordeel van deze wedstrijd is natuurlijk dat je zat kans heb om de doelpunten tegen Feyenoord te fotograferen. ;)

Maar leuke actie!

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik hoop dat Sony er ook een fatsoenlijke lens bij doet voor de voetbalwedstrijd? :P
Leuk initiatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Leuke wedstrijd, maar met fotografie heeft het natuurlijk weinig van doen. Nét boven de perstribune zit je bijna in het dak van de Arena. Leuk voor een paar overzichtjes, maar niet echt een eerlijke kans om jezelf als fotograaf te bewijzen. De selectieprocedure heeft ook niet zoveel met fotografie te maken. Nogmaals leuke wedstrijd, maar voor mensen die aardig kunnen schrijven en het leuk vinden een voetbalwedstrijd te bezoeken en kans te maken op een fototoestel, niet voor fotografen. En voor de fotografen die wel aardig kunnen schrijven en het leuk vinden om een voetbalwedstrijd te bezoeken, als die winnen, is de kans groot dat ze dan met een camera zitten waar ze niet op zitten te wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-05 12:10

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Topicstarter
Het gaat om de mooiste foto. Dat betekent niet dat het een foto van de wedstrijd moet zijn. Als jij een hele mooie sfeerfoto maakt, maak je ook kans. Het gaat hier ook niet om te bewijzen dat je een fotograaf bent, maar dat je in staat bent een mooie foto te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:11

sapphire

Die-hard pruts0r

jammer dat ik werken moet die dag :(

wel een mooie publiciteitsstunt van Sony :)

[ Voor 39% gewijzigd door sapphire op 01-12-2010 12:10 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:40
Sony, het eerste merk wat te binnen schiet bij sportfotografie! :+

Hele leuke actie hoor, maar ik doe zelf niet mee. In het onwaarschijnlijke geval dat ik win, krijg ik een camera die ik niet nodig heb. Geef ik liever een beginnend fotograaf die kans :)

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Wilbert de Vries schreef op woensdag 01 december 2010 @ 11:57:
Het gaat hier ook niet om te bewijzen dat je een fotograaf bent, maar dat je in staat bent een mooie foto te maken.
de titel van dit topic doet iets anders vermoeden, daarnaast :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
lateef schreef op woensdag 01 december 2010 @ 12:22:
[...]

de titel van dit topic doet iets anders vermoeden, daarnaast :D
Hoezo? De titel laat zelfs ruimte om de foto in Nieuw-Zeeland te maken!
Als het maar tijdens de wedstrijd is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
de titel luidt: "[Contest] Bewijs jezelf als fotograaf tijdens Ajax-Feyenoord" dat doet toch vermoeden dat de contest erom gaat dat je jezelf als fotograaf moet bewijzen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

lateef schreef op woensdag 01 december 2010 @ 12:35:
de titel luidt: "[Contest] Bewijs jezelf als fotograaf tijdens Ajax-Feyenoord" dat doet toch vermoeden dat de contest erom gaat dat je jezelf als fotograaf moet bewijzen...?
Lateef. Wat mij betreft bewijs je jezelf als fotograaf door een vette foto neer te zetten en daarmee de contest te winnen.
Wil je alsjeblief niet overal tegen aan trappen wat je tegenkomt.
Het lijkt wel alsof je altijd tegendraads moet posten.

Dit topic gaat over jezelf aanmelden voor een wedstrijd ajax-feijenoord en gedurende die wedstrijd een foto te maken waar je deze contest mee kan winnen. Niet over titels en interpretaties daarvan. De contest is duidelijk, punt.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-06 11:25
Persoonlijk vind ik dit soort wedstrijden altijd leuk (ook al is voetbal totaal mijn ding niet en zou ik nog liever 2 weken Afghanistan doen) en ik vind dit ook een stuk origineler dan de simpele "we trekken een winnaar uit de 10000 mailtjes.

Fotografisch is het ook wel een uitdaging natuurlijk, wat fatsoenlijks neerzetten met een totaal vreemde camera.

Enige wat ik er niet uithaal, ga je met een kitlens aan de gang? Of leent sony ook een paar lange tele's uit?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natasdiamon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Ik snap het niet helemaal, ik moet dus een aantal mooie foto's + een verhaaltje sturen naar tweakers.net, als ik win, krijg ik een body en 2 vrijkaartjes?

Krijg je er dan geen mooie lens bij? zonder lens lijkt het me niet fijn schieten namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-06 15:16
natasdiamon schreef op woensdag 01 december 2010 @ 15:32:
Ik snap het niet helemaal, ik moet dus een aantal mooie foto's + een verhaaltje sturen naar tweakers.net, als ik win, krijg ik een body en 2 vrijkaartjes?

Krijg je er dan geen mooie lens bij? zonder lens lijkt het me niet fijn schieten namelijk.
Nee je moet een verhaaltje sturen, daaruit worden 2 winnaars gekozen die ieder 2 vrijkaartjes krijgen.

Tijdens de wedstrijd moet je mooie foto's schieten en de gene met de mooiste foto wint de body.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 13:32
Nee, je moet een mail sturen naar sony dat je mee wil doen, als je dan gekozen wordt dan krijg je van hun tijdelijk een body en mag je naar binnen. Dan maak je foto's en degene met de beste foto's wint zo'n body. Jammer dat het Sony is... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natasdiamon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Ja, maar een body maakt amper wat uit, zeker niet als het in een goed verlicht stadion is, dan kun je beter een mooi lenzenpakketje meesturen.

Je kunt natuurlijk ook een paar mooie lenzen huren, maar dan vind ik het nogsteeds erg vaag. |:(

Toch, lijkt me het wel enorm vet om zon body te winnen, dat zal wel iets lekkerder fotograferen dan de Nikon D70 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Ik vermoed dat Sony je wel iets beters meegeeft dan een kitlensje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 18:09
Ajax-Feyenoord... zijn die toestellen een beetje vandalisme-bestendig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-03 22:19

M.E.Amrani

...heeft honger

Klinkt leuk : )

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
natasdiamon schreef op woensdag 01 december 2010 @ 18:51:
Ja, maar een body maakt amper wat uit, zeker niet als het in een goed verlicht stadion is
Mwaha. De body is bij sportfoto's ook erg bepalend hoor. Niet alleen moet deze een hoog aantal foto's per seconde kunnen maken (de perfecte timing vinden is praktisch onmogelijk), ook moet de body een grote buffer hebben om alle gegevens op tijd weg te schrijven zodat de boel niet gaat "vastlopen".
Daarnaast moet het autofocus systeem accuraat, maar ook snel zijn. Als laatste hebben we nog de ruisprestaties, met de meeste wedstrijden wil je eigenlijk wel op 1/1000ste schieten om alles te bevriezen, en dat is met stadionverlichting nog steeds ISO 1600 op F/2.8...;)

De a55 mag dan volgens de specificaties een indrukwekkende 10fps schieten, maar dit is zonder autofocus tussen de foto's door! Dus een gratis tip voor alle deelnemers: Schiet op 6 frames per seconde, niet de (gelimiteerde) 10 fps stand
Hierover bestaat nogal wat verwarring op het web, de ene stie zegt van wel, de ander van niet.

[ Voor 5% gewijzigd door citruspers op 01-12-2010 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-06 07:08
Was dat nu niet het punt van die halfdoorlaatbare spiegel? Dat die wel continu gebruik kan maken van de af sensoren? Of heeft de camera bij 10fps net alle cpu kracht nodig om de foto's te verwerken en weg te schrijven en blijft er niets meer over voor de af-algoritmes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 17:36
Vergeet niet dat je al 2-3 frames per seconde wint tov een 550D bijvoorbeeld. 10FPS kom je op een 1D III die toch iets van 4 keer zo duur is.

Ze zullen door de af te vergeten net nog wel wat extra er uit hebben kunnen halen. Focussen kost ook gewoon tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
De 550d is dan ook een heel ander soort camera, die heeft tijd nodig om de spiegel en sluiter telkens weer op en neer en open en toe te klappen. Daar heeft de alpha helemaal geen tijd voor nodig. De AF moet, niet zoals de 550d, alleen maar werken als de spiegel neer is, de alpha 55 kan gewoon continu focussen, zonder dat die sensoren worden geblokkeerd door een opklappende spiegel. De vergelijking gaat gewoon niet op.

[ Voor 4% gewijzigd door Teun_2 op 01-12-2010 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Teun_2 schreef op woensdag 01 december 2010 @ 21:23:
Was dat nu niet het punt van die halfdoorlaatbare spiegel? Dat die wel continu gebruik kan maken van de af sensoren? Of heeft de camera bij 10fps net alle cpu kracht nodig om de foto's te verwerken en weg te schrijven en blijft er niets meer over voor de af-algoritmes?
Daar heb je een heel goed punt, en de AF zou waarschijnlijk ook gewoon moeten werken alleen......sony zegt van niet :p

Als ik 1 groot voordeel van deze camera zou moeten noemen voor sportfotografie, is dat het feit dat je een ononderbroken zoekerbeeld hebt. Pro bodies hebben snelle dubbele mirrors die "mirror blackout" voorkomen, maar daar heb je bij deze camera totaal geen last van volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Mis... Vanaf 6fps laat hij je steeds de laatst genomen foto zien en niet een continu liveview. (Stom, ja)

Voor mij geen issue, ik heb nooit iets met snelle bursts gehad. (mijn camera doet 1,5 fps en heeft een buffer van maar liefst 7(!) raws >:) ) Je moet gewoon leren timen.

[ Voor 46% gewijzigd door Teun_2 op 01-12-2010 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Wacht even, de laatst genomen foto...in de zoeker? Of heb je het nou over schieten in liveview?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Nu online
Ja, hij laat de laatst geschoten foto zien bij 6 fps of hoger... beetje vreemd. Het schijnt te wennen. Je hebt wel autofocus bij 10 fps, dit was een foutje in de review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Wat bizar zeg, ik heb het vantevoren even bekeken op dpreview, en die stelden dat de a55 GEEN autofocus doet op 10 fps (net zoals de oudere modellen). Als ik nu op google zoek zie ik gemengde berichten, dat de AF wel werkt, maar niet goed, en weet ik veel wat nog meer.

Hoe dan ook, ik ben benieuwd hoe het ding zich houd op 10fps :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Nu online
Even het stukje uit de review van dpr gehaald:
The A55's 'headline' 10fps rate is impressive, and is a feat only matched by two other cameras currently on the market, the Canon EOS-1D Mark IV and Nikon D3S. To get the maximum 10fps performance, it is necessary to switch to the dedicated setting on the A55's exposure mode dial. In this mode, exposure is automatic. Setting focus set to 'single' mode gains you the ability to shift the aperture/shutter speed settings and adjust ISO but you lose the ability to refocus between shots, making the mode less useful for many applications.
10 fps en AF kan dus, maar de camera stelt ISO, sluitertijd, diafragma allemaal zelf in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Teun_2 schreef op woensdag 01 december 2010 @ 21:34:
De 550d is dan ook een heel ander soort camera, die heeft tijd nodig om de spiegel en sluiter telkens weer op en neer en open en toe te klappen. Daar heeft de alpha helemaal geen tijd voor nodig. De AF moet, niet zoals de 550d, alleen maar werken als de spiegel neer is, de alpha 55 kan gewoon continu focussen, zonder dat die sensoren worden geblokkeerd door een opklappende spiegel. De vergelijking gaat gewoon niet op.
Ik maak die vergelijking om aan te geven dat die 6-10 fps wel degelijk sneller is dan een conventionele spiegelreflexcamera. AF inschatten en verwerken kost ook gewoon tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120649

Teun_2 schreef op woensdag 01 december 2010 @ 21:34:
Ik ben heel benieuwd hoe goed de AF werkt, zeg maar gerust: sceptisch.

Even Googlen leert dat de spiegel 70% doorlaat naar de sensor dus 30% naar de AF (en de zoeker neem ik aan). De sensor verliest dus 1/2 stop aan licht. Dat gaat nog.

Maar krijgt de AF unit nog genoeg licht? Hoe donker wordt de zoeker? (aangezien bij een conventionele spiegelreflex 100% van het licht naar AF + zoeker gaat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Nu online
De zoeker is niet optisch, je kijkt tegen een schermpje aan (EVF). Normaliter gaat er ook niet veel licht naar de AF-sensoren, dus 30% zal genoeg zijn.

Edit: voorbeeldje van 10fps:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=T8b7isSlnhQ]

[ Voor 23% gewijzigd door PowerUp op 01-12-2010 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 08:06

Garyu

WW

In die video zie je vrijwel niks.. het enige interessante is het geluid :)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Dus die A33/55 dingen hebben een elektronische viewfinder? Da's ruk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Nu online
Dat is de consequentie van het ontwerp, er blijft geen licht over voor een optische zoeker. En niet iedereen vindt een EVF "ruk". Er zitten ook voordelen aan, zoals een grotere zoeker en 100% dekking. Onderstaand filmpje legt het eea uit.

Beetje een reclamefilmpje, maar het legt wel duidelijk uit hoe het werkt (vanaf 6:40)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik zou dat in het echt moeten zien maar ik heb nog geen EVF gezien die zo snel en prettig werkt als een optische zoeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-05 15:05

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Wijnands schreef op donderdag 02 december 2010 @ 11:18:
Ik zou dat in het echt moeten zien maar ik heb nog geen EVF gezien die zo snel en prettig werkt als een optische zoeker.
Op de meeste review sites waren ze vrij enthousiast over de EVF, maar ik ben het met je eens dat ik ook liever een goede OVF heb. Maar dslr's in het markt segment waar deze A55 en A33 op zijn gericht hebben meestal een penta-mirror OVF, wat meer een tunneltje is dan een goed zoeker beeld. Dus voor dit segement heeft een EVF zeker zo z'n voordelen (100% zoeker en 1.1x vergroting, en zoveel of zo weinig info in de zoeker als je wilt. ow en je ziet meteen wat je krijgt, DOF, WB, DR)

[ Voor 3% gewijzigd door Markofnikoff op 02-12-2010 11:41 ]

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-06 16:18
Anoniem: 120649 schreef op woensdag 01 december 2010 @ 22:28:
[...]

Even Googlen leert dat de spiegel 70% doorlaat naar de sensor dus 30% naar de AF (en de zoeker neem ik aan). De sensor verliest dus 1/2 stop aan licht. Dat gaat nog.

Maar krijgt de AF unit nog genoeg licht? Hoe donker wordt de zoeker? (aangezien bij een conventionele spiegelreflex 100% van het licht naar AF + zoeker gaat.)
Ik heb zelf al heel veel gefotografeerd en gefilmd met de A55 en vind het een verademing hoe goed het werkt. De AF heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Ik schiet voornamelijk plaatjes in het donker, pak veel concerten mee, en als de AF ernaast zit ligt het volgens mij eigenlijk meer aan mezelf, dan aan mijn camera. Ook tijdens het filmen weet de AF onwijs goed het onderwerp te volgen in vergelijking met andere camera's. Van een donkere zoeker heb ik voor de rest ook nog nooit last gehad.

Ok, ik prefereer natuurlijk altijd nog mijn A900 qua zoeker, die is heerlijk, maar dat betekent niet dat de A55 teleurstelt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Markofnikoff schreef op donderdag 02 december 2010 @ 11:38:

Op de meeste review sites waren ze vrij enthousiast over de EVF, maar ik ben het met je eens dat ik ook liever een goede OVF heb.
Mis ;) Je hebt liever een goede EVF. En dan bedoel ik er eentje met een zeer hoge resolutie en goede low light eigenschappen (weinig ruis en geen vertraging). Als dat zover is, zijn er geen voordelen voor een OVF. Het voordeel van een EVF is dat je er allerlei info op kan projecteren en ook bijvoorbeeld zou kunnen inzoomen op een deel om makkelijk met MF te kunnen werken. Verder kan het ontwerp van de behuizing verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196662

Zelf zou ik een OVF in de zoeker willen houden. Alles wat je met een EVF wil hebben moeten ze maar op het LCD doen in een alternatieve stand.
Als we tientallen flashy mogelijkheden krijgen voor het nemen van foto's gaat het makkelijker worden om dat op een groot LCD te volgen dan in een klein zoekertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:26
Anoniem: 22659 schreef op donderdag 02 december 2010 @ 12:09:
[...]

Mis ;) Je hebt liever een goede EVF. En dan bedoel ik er eentje met een zeer hoge resolutie en goede low light eigenschappen (weinig ruis en geen vertraging). Als dat zover is, zijn er geen voordelen voor een OVF.
En vooral resolutie, want het is ook belangrijk om de scherpte te kunnen beoordelen.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Zolang je niet ziet dat je naar een schermpje kijkt in een EVF, vind ik het prima. Maar volgens mij is dat nog lang niet aan de orde.
Dat je van alles op zo´n schermpje kan projecteren is wel heel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Waarom heeft nog geen enkele fabrikant een lcd in het matglas ingebouwd? Moet toch mogelijk zijn.
Anoniem: 120649 schreef op woensdag 01 december 2010 @ 22:28:
[...]

In een conventionele dslr gaat ook maar een klein deel van het licht naar de af (dat wordt door een tweede spiegel afgebogen) sensoren (klik hier). En 70% van het licht gaat naar de sensor en dus de evf.

[ Voor 210% gewijzigd door Teun_2 op 02-12-2010 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Nu online
De Fuji X100 heeft een hybride viewfinder, dus een combinatie van EVF en OVF. De A77 schijnt er ook een te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Ik haal uit de specs dat dat toestel een 0,5x vergroting heeft. Mijn oude D70s heeft 'maar' 0,75x en dat vind ik al te weinig om goed de scherpte te kunnen beoordelen.

Mijn D300s heeft 0,94x en dat lijkt er meer op. De vorige eigenaar had daar een DK-21M (1,2x) bijgekocht, die gebruik ik nu op de D70s. Op de D300s vind ik het zoekerbeeld anders te groot worden.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Nu online
Waar heb je dat vandaan? De vergroting zou 1,1x moeten zijn.

@hieronder: oeps :X

[ Voor 16% gewijzigd door PowerUp op 02-12-2010 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Ik heb het over de Fuji X100, hè. ;)
The reverse Galilean optical finder with a 0.5× magnification features all-glass elements made from high-refractive index glass and demonstrates low chromatic aberration and distortion.
En die 1,1x is alleen voor de A55 en A33, over de A77 kan ik niets vinden. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Jaap-Jan op 02-12-2010 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-05 15:05

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Pas alleen op, die vergroting heeft ook te maken met je sensor grote. De A900 heeft een vergroting van 0.74x, de A700 op papier 0.93x maar dat moet je om te kunnen vergelijken door 1.5 delen.

Als je heel geïnteresseerd bent in viewfinders dan is dit intersant leesvoer: http://www.luminous-lands...-series/viewfinders.shtml

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Markofnikoff schreef op donderdag 02 december 2010 @ 16:28:
Als je heel geïnteresseerd bent in viewfinders dan is dit intersant leesvoer: http://www.luminous-lands...-series/viewfinders.shtml
a picture says more than a thousand words ;)

http://www.neowin.net/for...ison-of-viewfinder-sizes/

overigens wel een droevige conclusie dat een 35 jaar oude camera nog altijd het beste scoort :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
@lateef: Als je ervanuit gaat dat groter beter is, dan heb je gelijk ja. Maar dat is om meerdere redenen niet het geval. 1) De vergelijker geeft het ook al aan: de helderheid van de zoeker is ook belangrijk 2) te groot is ook niet goed, want dan moet je de hele tijd zoeken met je oog of je compositie klopt, helemaal bij camera's met 100% coverage, waarbij het gewoon WYSIWYG is.

Dat laatste was de reden dat ik geen extra oculair wilde hebben op mijn D300s, ik kon de compositie niet meer in één oogopslag beoordelen. :)
Markofnikoff schreef op donderdag 02 december 2010 @ 16:28:
Pas alleen op, die vergroting heeft ook te maken met je sensor grote. De A900 heeft een vergroting van 0.74x, de A700 op papier 0.93x maar dat moet je om te kunnen vergelijken door 1.5 delen.

Hier niet het geval. Een D300s is APS-C en de Fuji X100 ook. :)

[ Voor 34% gewijzigd door Jaap-Jan op 02-12-2010 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Jaap-Jan schreef op donderdag 02 december 2010 @ 17:11:
@lateef: Als je ervanuit gaat dat groter beter is, dan heb je gelijk ja. Maar dat is om meerdere redenen niet het geval. 1) De vergelijker geeft het ook al aan: de helderheid van de zoeker is ook belangrijk 2) te groot is ook niet goed, want dan moet je de hele tijd zoeken met je oog of je compositie klopt, helemaal bij camera's met 100% coverage, waarbij het gewoon WYSIWYG is.
beste scoren is inderdaad niet helemaal de juiste woordkeuze, maar als ik mijn OM-1 met mijn D700 vergelijk, kan ik moeilijk zeggen dat zoekers de afgelopen 35 jaar er op vooruit zijn gegaan...
Jaap-Jan schreef op donderdag 02 december 2010 @ 17:11:
Hier niet het geval. Een D300s is APS-C en de Fuji X100 ook. :)
maar de X100 is geen spiegelreflex camera, dus die heeft dat probleem sowieso niet. een m8 heeft een zelfde formaat zoeker als een m9, terwijl een m8 ook een cropcamera is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 00:17
Mag ik de winnaars buffbuffbuff en Wolfensteijn van harte feliciteren? Bij deze : mannen, gefeliciteerd. Jullie hebben het deelnemersveld van bijna 7 elftallen weggespeeld. :) Ik wens jullie veel plezier komend weekend en ben heel benieuwd naar de resultaten!

[ Voor 14% gewijzigd door zeef op 14-12-2010 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-06 10:08
:D \o/

Shit, kom ik dit weekend alweer tijd tekort. Ah well, dan maar niet slapen :P

Moeten de winnaars niet ook de .plan vermeld worden?

[ Voor 24% gewijzigd door Wolfensteijn op 14-12-2010 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffbuffbuff
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-02 20:44
Ik kijk er naaruit ! Jij ook gefeliciteerd Wolfensteijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
buffbuffbuff schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 11:48:
Ik kijk er naaruit ! Jij ook gefeliciteerd Wolfensteijn.
Ik zie je zondag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Zet hem op. Ben benieuwd naar de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

LET OP: De wedstrijd Ajax - Feyenoord is afgelast.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Aan de ene kant zeer jammer, aan de andere kant heb ik nu heerlijk uit kunnen slapen, en kan ik zo even een rondje lopen over een ondergesneeuwde hei. Anders had ik daar geen tijd voor gehad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XLR8Rcarbon
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-05 15:18
Krijgen beide nu een A55? (om het verdriet van de cancel te verzachten). Krijg ik er dan ook een vanwege de geweldige suggestie?
Pagina: 1