Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Heeft iemand ook zin om daadwerkelijk wat te organiseren? Ik ga namelijk druk zijn met schrijven en een tentamen leren, dus 100% commitment gaat mij niet lukken.

Edit moby: 1000e blaatbericht! Ik ben trots op ons!

[ Voor 14% gewijzigd door Moby op 03-12-2010 11:17 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-08 19:07

JAMF

010 the number of the best

* JAMF wil dan wel het eerste koekje van de tweede laag hebben......

1001 is een mooi nummer- we hebben vanaf 111 tot 1000 geen binaire nummers meer gehad..
(wacht op 1010 en 1011 en daarna op 1100 1101 1110 en 1111 ) #NERD

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:47
D-rez schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 10:12:
tegen de tijd dat Citruspers genoeg vitamientjes heeft uitgeperst om beter te worden, is de sneeuw misschien al weer vertrokken.
Voel me vandaag alweer een stuk beter, dus mocht Wijnands gelijk hebben en het volgend weekend gaat sneeuwen ben ik van de partij :)

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Zandpad schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 10:25:
[...]

There, sounds way worse :)

Sneeuwmeet, tja vanaf maandag wordt het weer 0+. Maar het zal vast wel weer gaan vriezen richting de kerstvakantie? En anders lenen we Nomad zijn studio en vele kilo's nep sneeuw plus een leuk model :9 :+
Haha, I love snow and cold weather, maar met zo'n vooruitzicht ga ik toch wel ff voor warmer weer bidden ;)

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2010 @ 18:35:
[nickchange] 'ssj3gohan' -> 'mux'

Tsss...

:w and welcome
Voor mij blijft het altijd: 'Hey SS dude, waar moeten we nu heen?'

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:35

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:12

sapphire

Die-hard pruts0r

oef! zo even uiterste concentratie net maar zo te zien is de operatie geslaagd :)

Al sinds ik mn 5D heb zie ik al vuil door het oculair, hoogst irritant. Dus afgelopen april toen mn camera een stuiter had gemaakt en ter controle naar ROFA ging gelijk gevraagd of ze dat vuil konden weghalen. Resultaat de stofjes waren mooi verplaatst en ik had er lelijke vegen/vocht residu vlekken bij in helder licht :(
Toevalligerwijs een tijdje terug wat artikelen gevonden over hoe je een 5D uitelkaar haalt enzo dus net even toegepast gezien ik me vreselijk an het vuil irriteerde vandaag.
Dus camera op de rug, lens eraf, matglas eruit, twee schroefjes losgedraaid, klein metaalplaatje eruit gehaald, clipje nog verder omhoog en daar was de zo geheten (in het engels dan iig) 'impose plate'. Plastic plaatje waar je AF punten op staan en je spotmeting circkel. Daar de overduidelijke poetsvleken afgehaald na 15 min poetsen, even de boel nog extra ontstoft en alles weer terug gezet :)

Tot nu toe ziet het er schoon uit in mn zoeker, hopelijk bij daglicht ook nog :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

5D Mark II toevallig ?? Collega van mij heeft het ook meegemaakt :/ Echt bizar hoe irritant dat kan zijn gewoon... geen woorden voor !! Hoop voor je dat het nu goed is :)

[ Voor 4% gewijzigd door nero355 op 12-12-2010 04:12 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Laatst online: 13-09 15:15
Hebben hier toevallig ook mensen ervaring met gekleurde pixels (ik vermoed dode pixels) Ze zijn groen, rood en blauw (logisch).
Maar ineens heb ik een stuk of 20 dode pixels in mijn foto's. Niet langzaam aan om de week een dode pixel erbij gelijk, boem pats 20 dode pixels.

Het is een Nikon D200 en ik kan het me niet echt verantwoorden om een nieuwe camera te kopen.

Edit: Er zijn trouwens 28000 foto's mee gemaakt en hij is ontworpen om 100000 foto te maken. Zou hier nog garantie op zitten?

[ Voor 14% gewijzigd door walletje-w op 12-12-2010 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:45
walletje-w schreef op zondag 12 december 2010 @ 12:13:
Hebben hier toevallig ook mensen ervaring met gekleurde pixels (ik vermoed dode pixels) Ze zijn groen, rood en blauw (logisch).
Maar ineens heb ik een stuk of 20 dode pixels in mijn foto's. Niet langzaam aan om de week een dode pixel erbij gelijk, boem pats 20 dode pixels.

Het is een Nikon D200 en ik kan het me niet echt verantwoorden om een nieuwe camera te kopen.

Edit: Er zijn trouwens 28000 foto's mee gemaakt en hij is ontworpen om 100000 foto te maken. Zou hier nog garantie op zitten?
Die 100.000 foto's slaat volgens mij op de sluiter. En die werkt nog goed. Dit heeft waarschijnlijk wat met je sensor of de contactjes van je sensor te maken. Ik neem aan dat dat onder de gewone garantie valt. Ik neem aan dat die bij een D200 al verlopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
--Niels-- schreef op zondag 12 december 2010 @ 13:57:
[...]

Die 100.000 foto's slaat volgens mij op de sluiter. En die werkt nog goed. Dit heeft waarschijnlijk wat met je sensor of de contactjes van je sensor te maken. Ik neem aan dat dat onder de gewone garantie valt. Ik neem aan dat die bij een D200 al verlopen is.
Daar ben ik ook bang voor ja. Ik ben er trouwens achter gekomen dat het hot pixels zijn.
Maar even contact op nemen met een Nikon service center denk ik. Hopelijk is er nog wat aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Schiet je NEF? Bij Canon worden hotpixels door veel software automatisch verwijderd bij het werken met RAW (Canon variant van NEF). Dus zien "wij" ze niet terug.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Hotpixels valt opzich best wat aan te doen, echter als ze opeens met ladingen verschijnen dan duidt dat meestal op het begin van het einde voor de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:45

Fiber

Beaches are for storming.

Tweedehands Nikkors kopen...?

200mm VR f/2 - 45mm PC/E - 28mm f/1.4 :9~
http://www.moosepeterson.com/blog/?p=18304

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Die 200mm f2 is wel erg goedkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik ben vast niet de enige geweest die gisteren in de sneeuw ging fotograferen. Hoe hielden de cameras zich?
Geen problemen hier, ondanks de hevige sneeuwval, en een sneeuwballengevecht:

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/1wHUn.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/6MnNY.jpg

Omdat ik nogal veel waarde hecht aan weathersealing word mij al snel gevraagd of ik er in mijn fotografie wat aan heb. Ik acht de vraag bij deze beantwoord ;)

Als laatste: wat gebeurt er als je camera een sneeuwbal kopt?

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/2Zbq1.jpg

En hoe ziet dat er vanuit mijn perspectief uit?

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/xTvID.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:36
Die sigma is anders niet weathersealed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Inderdaad, sigma adverteert bij geen van zijn lenzen dat ze geweathersealed zijn. Toch houden ze zich erg goed in lastige omstandigheden (in ieder geval de EX lenzen die ik heb, de 10 2.8 fish, 70-200 2.8, en 15-30 F/3.5).
De body daarentegen is wel officieel geweathersealed (D2H).

Maar als het je gelukkiger maakt mag je gerust "weathersealing" met "bouwkwaliteit" vervangen, daar zit een redelijk dunne lijn tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 23:08
citruspers schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 18:48:
Ik ben vast niet de enige geweest die gisteren in de sneeuw ging fotograferen. Hoe hielden de cameras zich?
Geen problemen hier, ondanks de hevige sneeuwval, en een sneeuwballengevecht:
Ik heb er aan zitten denken om gisteravond nog ergens foto's te maken, maar 3,5km lopen langs een weg buiten de bebouwde kom waar een paar cm ijs op ligt leek me niet echt verantwoord.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 14:27

Phehistyr

De Epische Lurker

Mijn camera heeft zich ook prima gehouden, maar dat heeft vooral te maken met het feit dat de lucht aan het einde van de middag hier compleet opengebroken was. :P Ik ben gisteren wel speciaal eerder naar huis gegaan om even te profiteren van het fantastische licht van de ondergaande zon. En dat was zeker de moeite waard:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5285/5268754739_5b308bcce7.jpg
DSC_0494.jpg by RiencovdM, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5289/5269365454_c11f736cd2.jpg
DSC_0486.jpg by RiencovdM, on Flickr

Nog geen vijf minuten lopen van huis. :)

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

grmz wrijf het er maar in :(
Ik vol goede moet de tas met zooi in de auto gegooit om langs een paar mooie plekjes te rijden met dit mooie weer....duurde het op werk zo lang voordat ik weg kon dat het al donker werd. En toen ik na het instappen in de auto achter kwam dat wss de thermostaat het begeven heeft dus het de hele rit steenkoud ging blijven was ik het snel zat :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Nog een kleine addendum:

Bij koud weer fotograferen denkt iedereen meteen aan de batterij van de camera. Vaak wordt het advies gegeven om het ding zo warm mogelijk te houden, tussendoor in je broekzak te stoppen en dat de accusmerig hard leegloopt.

Tijdens het fotograferen in de kou (~ -5C) gedurende 4 uur zat mijn (volgens de camera 2 jaar oude) EN-EL4 (niet de EN-EL4E versie met meer capaciteit) nog steeds op 60% na 550 foto's. Ook de accu van de D90 hield zich prima in de kou

Ik heb het later nog iets wetenschappelijker aangepakt. In de vrieskou 31 foto's gemaakt waarna de teller op 95% stond. Toen de camera naast me gelegd in mijn (vers gebouwde) sneeuwhut (~0C), om te zien hoeveel capaciteit de D2H zou verliezen.
De teller de volgende morgen:

....nog steeds 95%

Impressive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
citruspers schreef op zondag 19 december 2010 @ 02:09:
batterij informatie

....nog steeds 95%

Impressive!
Ik probeer steeds een time lapse te maken van de sterren en opgaande zon. Maar mijn batterij begeeft het toch echt na 1 uur en 25 minuten. Het is een batterij uit een D200 en al een aantal jaartjes oud. Als ik jou zou hoor dan zal het waarschijnlijk wel nut hebben om een nieuwe te kopen :D
En baal ik niet steeds weer dat ik net de zonsopkomst er niet op heb staan.
zoals bij deze.

en deze.

En ik wil per se eerst duidelijk een donkere sterrenhemel zien. Dat maakt het gewoon af voor mijn gevoel. Ik kan natuurlijk wel later beginnen maar dan heb ik dat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:28
walletje-w schreef op zondag 19 december 2010 @ 11:14:
[...]

Ik probeer steeds een time lapse te maken van de sterren en opgaande zon. Maar mijn batterij begeeft het toch echt na 1 uur en 25 minuten. Het is een batterij uit een D200 en al een aantal jaartjes oud. Als ik jou zou hoor dan zal het waarschijnlijk wel nut hebben om een nieuwe te kopen :D
En baal ik niet steeds weer dat ik net de zonsopkomst er niet op heb staan.
zoals bij deze.
[video]
en deze.
[video]
En ik wil per se eerst duidelijk een donkere sterrenhemel zien. Dat maakt het gewoon af voor mijn gevoel. Ik kan natuurlijk wel later beginnen maar dan heb ik dat dus niet.
Kun je niet rechtstreeks op netstroom? Er zijn toch van die adapters te koop daarvoor. En anders zou ik proberen of je ergens een nieuwe batterij kan scoren :). Vind het idee wel leuk, en het maakt het echt af als het van een sterrenhemel tot en met een zonsopgang loopt. Je bent er bijna :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Heeft de D200 ook zo'n batterij meet functie in de camera? Met een schaal van 1-4 en "replace". Mijne staat op 2 en werkt nog perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Ja dat heeft hij die geeft het volgende aan.

Batt. lading: 87%
opgenomen beelden: 0
levensduur (0-4): 0

Ik kan hieruit dus wel iets concluderen, waarschijnlijk.
Ik heb hem vanochtend helemaal opgeladen. Vervolgens mee genomen naar het Tjeukemeer waar ik ben gaan schaatsen, de camera heeft daar bijna 2 uur onder een stijger gelegen (:$ oepsie) en heeft dus al 13% van zijn capaciteit verloren door de kou. Terwijl ik er geen foto mee gemaakt heb.

De levensduur staat op 0. Dat betekend of dat de meting niet klopt, of dat ik er waarschijnlijk ook niet zoveel aan heb als ik een nieuwe batterij koop. Of het moet een ander type batterij zijn.

Voor de time lapse maar een zoeken naar die netstroom adapter dat zal waarschijnlijk toch wel makkelijk zijn! Bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Toch nog even een linkje met je delen: http://forums.dpreview.co...rum=1039&message=25877487

Zo te zien houden de EN-EL4(e)'s zich gewoon veel beter in de kou. Jammer dat de D200 grip die niet pakt, dat is volgens mij pas zo sinds de D300/D700.

Toch maar een adapter dan? (duur grapje, een officiele nikon adapter kost iets van 80 euro dacht ik. belachelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
citruspers schreef op zondag 19 december 2010 @ 15:42:
Toch nog even een linkje met je delen: http://forums.dpreview.co...rum=1039&message=25877487

Zo te zien houden de EN-EL4(e)'s zich gewoon veel beter in de kou. Jammer dat de D200 grip die niet pakt, dat is volgens mij pas zo sinds de D300/D700.

Toch maar een adapter dan? (duur grapje, een officiele nikon adapter kost iets van 80 euro dacht ik. belachelijk).
Bedankt!
Ja dit ziet er niet zo lekker uit. Helaas. Maar even kijken of de adapters hetzelfde zijn voor nieuwere modellen.
Want de sensor begint het dus ook al langzaam te begeven, het rubber begint een beetje los te laten, video functie vind ik ook prachtig, live view kan aangenaam zijn en betere iso prestaties zijn allemaal wel iets waard en een nieuwe camera die dat bied is tegenwoordig niet zo heel duur meer.

Alleen over half jaartje beginnen met studeren, nieuwe computer, net een rijbewijs, liefst nog een wintersport vakantie. Blijft er erg weinig over voor een camera... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 17:08
http://shinichimaruyama.com/

Briljante fotografie van bewegend water. Iets boven het niveau van de gemiddelde waterdruppelfoto :)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Zeeer indrukwekkend !!

Helaas werkt het filmpje niet op de machine waar ik nu op zit, misschien dat ik dan zou kunnen zien hoe ie dit soort fotos maakt, want bij de meeste shots is me dat een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neevedr
  • Laatst online: 21:35

neevedr

Dat was ik niet!

mjtdevries schreef op woensdag 22 december 2010 @ 15:40:
Zeeer indrukwekkend !!

Helaas werkt het filmpje niet op de machine waar ik nu op zit, misschien dat ik dan zou kunnen zien hoe ie dit soort fotos maakt, want bij de meeste shots is me dat een raadsel.
Dat had ik ook, totdat je ziet hoe hij het doet en denk je, 'oh, is dat zo simpel'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Ik heb in de zomer een soortgelijk iets gedaan. Wie weet heb je het al eens gezien. Maar het is best makkelijk alleen moet je even handmatig scherpstellen.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5281/5201934687_0f46893698_t.jpg Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5249/5201934295_9cac68f8cc_t.jpg Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5007/5201933793_a20a6d076b_t.jpg Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4126/5201933423_f33e3cdbf4_t.jpg Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5203/5202529170_9e80751146_t.jpg
by walletje-w, on Flickr

[ Voor 3% gewijzigd door walletje-w op 22-12-2010 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Zijn er hier mensen die verstand hebben van lassen?

Ik wil eens een stukje lasglas proberen als ND filter, kost echt niks dus het proberen waard, maar je kan ze bestellen in verschillende kleuren. Kleuren zijn gedefineerd in nummers van 9 tot 14 ongeveer.
Nu weet ik dus niet wat het verschil er tussen is en kan het met google ook niet vinden.
Kan iemand daar wat meer over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scirocco schreef op woensdag 22 december 2010 @ 20:00:

Ik wil eens een stukje lasglas proberen als ND filter, kost echt niks dus het proberen waard, maar je kan ze bestellen in verschillende kleuren. Kleuren zijn gedefineerd in nummers van 9 tot 14 ongeveer.
Nu weet ik dus niet wat het verschil er tussen is en kan het met google ook niet vinden.
Door lasglas zie je niks. Als filter is dat onbruikbaar of je moet een lasproces willen gaan fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:28
Het schijnt anders wel te kunnen. Er is een hele flickr groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Als ND filter.
Ik wil dus hele lange sluitertijden :) Dat gaat wel hoor, er zijn meer mensen die dit doen.

Trouwens vrij logisch dat er verschil in lichtdoorlating in zit, maar ik las ook dat er een daad werkelijk kleur verschil in zit. Op got schreef iemand ooit eens dat hij er een beetje een groene zweem door kreeg. Dus zit er nog kleurverschil in en is er ook een kleurloze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:21

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Het getal geeft de "ondoorzichtigheid" aan. Hoe hoger het getal, hoe donkerder het glas is. In mijn laskap zit een nr. 10, zodat ik nog wat van de omgeving kan zien.

Ik heb hier alleen niets om te laten zien hoeveel je dan ziet... (ik werk nog met een Nikon F80, dus het resultaat laat altijd wat op zich wachten) :P

Edit,

Lasglazen zijn allemaal "heel donker groen", maar hoe lichter het glas is, hoe duidelijker de groene tint waarneembaar is. (er zijn ook transparante glasplaatjes, die gebruik je om het gekleurde lasglas te beschermen tegen gloeiende metaalspetters)

[ Voor 13% gewijzigd door APClll op 22-12-2010 20:21 ]

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
APClll schreef op woensdag 22 december 2010 @ 20:16:
[...]

Het getal geeft de "ondoorzichtigheid" aan. Hoe hoger het getal, hoe donkerder het glas is. In mijn laskap zit een nr. 10, zodat ik nog wat van de omgeving kan zien.

Ik heb hier alleen niets om te laten zien hoeveel je dan ziet... (ik werk nog met een Nikon F80, dus het resultaat laat altijd wat op zich wachten) :P

Edit,

Lasglazen zijn allemaal "heel donker groen", maar hoe lichter het glas is, hoe duidelijker de groene tint waarneembaar is. (er zijn ook transparante glasplaatjes, die gebruik je om het gekleurde lasglas te beschermen tegen gloeiende metaalspetters)
Net gewoon maar een nr.9, 12 en 14 besteld. Kosten maar 1,12 per stuk voor een 100*120mm plaatje.
Ik ben benieuwd :)
Thanks voor je info

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Scirocco schreef op woensdag 22 december 2010 @ 20:45:
[...]

Net gewoon maar een nr.9, 12 en 14 besteld. Kosten maar 1,12 per stuk voor een 100*120mm plaatje.
Ik ben benieuwd :)
Thanks voor je info
ex. btw en verzendkosten van €10,- :P

Maar ik ben heel erg benieuw naar je resultaten.
Ik denk dat ik hier in de stad eens ga kijken voor zo'n "filter".

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Scirocco
Gutteguttegut schreef op donderdag 23 december 2010 @ 02:28:
[...]
ex. btw en verzendkosten van €10,- :P

Maar ik ben heel erg benieuw naar je resultaten.
Ik denk dat ik hier in de stad eens ga kijken voor zo'n "filter".
ja die 10 eu is dan wel jammer..
Ik ben net zo benieuwd als jij :)

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:00

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik ben benieuwd naar de resultaten Scirocco! Heb een poosje erover gedacht om deze plaatjes aan te schaffen voor long exposure, maar het vast moeten binden hield mij tegen. toen toch maar een ND110 gekregen :)

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Hoe hoger het getal, hoe minder licht ie doorlaat.
Ik heb hier een 10 en een 12 liggen, heb nog niet gemeten hoeveel stops ze tegenhouden maar zo te zien enorm veel.
Kostten geloof ik 2,50/stuk bij een ijzerwaren handel hier om de hoek.
Geeft wel een enorme groenzweem, dus ik gebruik ze voor zwartwitfoto's.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:15

aerofreak

Steve Jobs

Hoe bevestig je zo'n plaatje dan op je lens?

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• Scirocco
Ik heb gezien dat mensen hem gewoon op een filterring lijmen. Bijv. een cheapass uv filter met glas eruit getikt. Maar ik heb ook gezien dat ze gewoon 2 elastiekjes om het plaatje en over de boy doen. :9

• citruspers
Als je hotglue kan gebruiken is het helemaal makkelijk denk ik. Minder permanent dan secondelijm.

• Wijnands
Dit is, denk ik, best aardig leesvoer voor een flink aantal tweakers: The art of hdr photography op dpreview.

[ Voor 15% gewijzigd door Wijnands op 23-12-2010 15:43 ]

• citruspers
TL;DR: geniet, maar gebruik lokaal contrast en verzadiging met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Gisteren was ik lenzen aan het verwisselen op een nogal drukke bijeenkomst en kreeg ik plots een ferme stoot. Resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/iqh4de.jpg

Glas is gelukkig wel volledig ongekrast, na een val van anderhalve meter is dat toch een klein wonder. Wie een nieuwe manier zoekt om de zonnekap van een fisheye voor crop te verwijderen kan hier misschien inspiratie uit halen. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Teun_2 op 26-12-2010 02:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Even een vraagje: Wat doen jullie met je oude DSLR ?
En als je het als backup gebruikt doe je er dan ook echt iets mee of kan die net zo goed in de vitrine gaan staan en investeer je hier nog in ?

Ik heb zelf een D70 en sinds kort de D7000, de D70 wil ik er bij houden als backup. Echter is nikon sinds kort van accu gewisseld en zal de accu voor de D70 (D80,D90 en D300 dacht ik) gaan verdwijnen binnen een paar jaar (iets met wetgeving in japan over de contactpunten). Gezien mijn huidige accu al iets van 5 jaar oud is (maar nog wel goed) zit ik er over na te denken om nog een nieuwe te kopen zodat je de komende 5 jaar nog een backup toestel heb met een redelijke accu, er van uitgaande dat de camera het vol houd. Zelf vind ik dit nog een redelijke gedachtegang.

Echter vraag ik me af hoe vaak zal je je backup camera nog gaan gebruiken ? In eigenlijk alle situaties zal ik met de D7000 willen werken omdat die gewoon beter is en in staat is om mooiere foto te maken dan je met de D70 kan. Alleen als je huidige camera stuk is zal je naar de backup willen grijpen en dat gebeurd hopelijk niet zo snel. Ook de prijs van de accu is met 70 euro nog best hoog voor een toestel wat nu nog 175 euro zou moeten opleveren, hier kan je waarschijnlijk ook wel even een toestel voor kunnen huren als je echt niet zonder kan. Daarnaast weet ik ook niet of een accu het wel leuk vind om 2 jaar niets te doen en dan opeens vol te moeten gaan leveren.

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom niet een fake accu kopen? Heb je minder nadeel van dan normaal omdat je de camera weinig gebruikt, en de kosten worden ook fors gedrukt.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:39

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

fake accu's leven vaak maar ruwweg 2 a 3 jaar, originele houden het langer vol.

Maar, ik zou niet meer investeren in een D70, die is zo verouderd dat je daar weinig lol meer aan beleefd als je ook een D7000 hebt. En als je nu pro was en ten alle tijden een werkende camera nodig hebt, ok, maar ook dat is niet het geval volgens mij. Ik zou hem eerder doorverkopen aan een vriend of bekende voor weinig geld, zodat hij lekker goedkoop kan proeven aan een dslr :). Zo doe ik dat tenminste meestal.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 23:08
Ik heb ooit een keer een Pentax 55mm f/2 gekocht, op ebay geloof ik.
Die ruikt/stinkt echter naar oud stof en aan de binnenkant zitten een heeeeeleboel stofdeeltjes.
Zie ook onderstaande foto, elk oplichtend dingetje is een stofdeelte/vuiltje aan de binnenkant van de lens.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lJd0x3vr8waqAMDsgI5lZq0K/full.jpg

Gezien ik de komende week vrij ben en het toch geen speciale lens is (voor nog geen 10 euro heb je weer een nieuwe :+) zat ik er aan te denken om ter leering ende vermaeck deze uit elkaar te halen, schoon te maken en weer in elkaar te zetten.
Maar waar moet ik het glaswerk en de rest mee schoonmaken?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

AcXeller schreef op zondag 26 december 2010 @ 23:32:
Echter vraag ik me af hoe vaak zal je je backup camera nog gaan gebruiken ?
Mijn ervaring: nooit. Toen ik mijn 1D3 nog niet zo lang had, sleepte ik altijd ook nog een 30D mee. "Voor het geval dat". Voor groothoek nam ik dan ook nog de 10-22 mee. Echter was ik het gesleep een beetje zat, heb toen een 17-40 erbij gekocht (die wel op de 1D past itt de 10-22). Op die manier was het groothoek probleem ook grotendeels opgelost. En nu ligt de 30D dus echt al maandenlang ongebruikt in een tas. Hij gaat nog wel mee op vakantie als backup. Dan blijft hij echter in de kofferbak liggen, hij gaat dus niet mee in de "gewone" tas. Ik kan hem dan altijd nog ophalen. De accu's zijn ook geen probleem, die zijn nog steeds prima te krijgen (ik heb nog 4 ongebruikte immitaties liggen, kosten € 10, dus dat zijn de kosten niet).

In de rugtas naar het werk zit een 20D met nu de 10-22. Daar passen die accu's ook in.

Omdat mijn 20D & 30D een andere cropfactor hebben dan de 1D3, wissel ik ook niet.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Als ik evenementen schiet heb ik altijd 2 bodies bij me (als backup, en zodat ik supersnel "van lens kan wisselen").

Als ik voor de lol ga fotograferen is het bijna altijd gewoon 1 camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 12:36
over het gebeuren met 2 body's werken.

vroeger nam ik vaak mijn 40d als werkpaard en een 20d als backup maar ik merkte dat ik heel vaak op de 20d een 70-200 had en op de 40d een 17-40mm zodat ik niet hoefde te wisselen.

nu ik er een 5d II bijheb is het andersom 70-200 op de 40d (om toch nog een beetje tele te behouden) en de 17-40 op de 5d II

20d gaat er bij mij gewoon uit heb hem nog een tijdje behouden maar 3 body's is gewoon overkill misschien dat de familie er nog wat mee wilt en kan de ruimte opzich prima gebruiken in mijn pelican koffer.

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1232/5151538588_031186f1b0.jpg

heb er overgens ook over nagedacht om verzamelaar te worden en dus ook ergens een 10d te gaan scoren maar als ik erover nadenk verkoop ik liever dit spul zodat ik een 24-70 erbij kan halen :)

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Precies. In mijn geval is het dan een 10mm F/2.8 fisheye, en een 50mm F/1.4 (poppodium met erg weinig licht), beiden op een cropped body, maar we zijn het eens. :)

Heb wel een keer een artiest aan het lachen gemaakt toen hij een solo voor mijn neus deed, bijna klaar was en weer iets naar achteren wilde stappen, en ik ineens een tweede camera van achter mijn rug pakte :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
Ik heb even wat advies nodig;

Morgennacht gaat men hier op klompen door het dorp heen rennen. Ik kreeg een mailtje of ik daar wat foto's van wilde maken. Probleem is dat ik niet zo veel kans heb. Volk komt op de heenweg een keer langs en tijdje later nog een keer op de terugweg. Als ik daar sta te pielen met een flitser en wat instellingen dan ben ik te laat en kan ik alleen de prijsuitreiking nog doen :P

Materiaal wat ik heb is een 500D, 18-135, 50 1.8 II, en 430EX|| om te flitsen. Ik zat te denken aan ISO 1600 of misschien 3200 en dan hard vooruit flitsen? Of dat laatste handig is weet ik niet, ik heb mijn flitser nog niet zo lang, het lijkt mij het beste als het licht zo ver mogelijk komt.

Op een testrondje lijkt het me dat ik met iso 1600 en 1/60e aardig ver kom. Ik hoop alleen dat dat genoeg is om de boel een beetje scherp te krijgen en geen probleem te krijgen met verkrijgen van een goede focus. Daarom lijkt me dat de 50mm ook afvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Paar bouwlampen ophangen... ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:29
50mm op f2.8 lijkt mij dan toch de beste oplossing met iso1600 of als het echt niet anders kan iso3200. Sluitertijd bij snelle bewegingen zou ik toch zeker op minimaal 1/100ste houden, anders bevriest de flitser niet genoeg.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Die zullen er bij de start/finish wel hangen. Probleem is dat daar altijd ontiegelijk veel mensen staan. Ook is de actie daar nog niet je van het natuurlijk.
universal creations schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 01:43:
50mm op f2.8 lijkt mij dan toch de beste oplossing met iso1600 of als het echt niet anders kan iso3200. Sluitertijd bij snelle bewegingen zou ik toch zeker op minimaal 1/100ste houden, anders bevriest de flitser niet genoeg.
Misschien het proberen waard. Ik kan altijd nog snel wisselen als ze weer richting de finish komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
jip_86 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 01:52:
[...]

Die zullen er bij de start/finish wel hangen. Probleem is dat daar altijd ontiegelijk veel mensen staan. Ook is de actie daar nog niet je van het natuurlijk.

[...]

Misschien het proberen waard. Ik kan altijd nog snel wisselen als ze weer richting de finish komen.
als de organisatie je gevraagd heeft zorg ervoor dat ze je daar dan een plekje geven 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phehistyr

Phehistyr

De Epische Lurker

Inderdaad, als fotograaf bij zo'n evenement moet je gewoon leren hondsbrutaal te zijn en om gewoon voor mensen te gaan lopen om foto's te maken, zeker als je in opdracht van de organisatie werkt.

Zo was ik zelf vrijwilliger met 4 en 5 mei hier in Wageningen toen ik nog geen jaar met fotografie bezig was. Bij een ceremonie met het bevrijdingsvuur laat op de avond stond ik daar met een groepje fotografen en voordat het begon was het echt gezellig. Ik werd al wel gewaarschuwd dat het tijdens de ceremonie ieder voor zich zou zijn en inderdaad: zodra er iets gebeurde was het direct ellebogenwerk om maar dicht bij het onderwerp te komen. Zelf ben ik veel te netjes opgevoed om daar ook echt tussen te duiken, maar dat leverde dus ook geen fatsoenlijke foto's op.

Mijn goede voornemen daarna was dan ook om te durven om brutaler te zijn voor om net die ene foto te kunnen maken en ik moet zeggen dat het me steeds beter af gaat.

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Ha dat lijkt me wel een beetje op mijn situatie. Ik fotografeer deze maand net een jaar. Het zal daar niet vol staan met fotografen, maar zelf heb ik toch enige schroom om brutaal overal voor langs en doorheen te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Phehistyr schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 10:30:
Inderdaad, als fotograaf bij zo'n evenement moet je gewoon leren hondsbrutaal te zijn en om gewoon voor mensen te gaan lopen om foto's te maken, zeker als je in opdracht van de organisatie werkt.

Zo was ik zelf vrijwilliger met 4 en 5 mei hier in Wageningen toen ik nog geen jaar met fotografie bezig was. Bij een ceremonie met het bevrijdingsvuur laat op de avond stond ik daar met een groepje fotografen en voordat het begon was het echt gezellig. Ik werd al wel gewaarschuwd dat het tijdens de ceremonie ieder voor zich zou zijn en inderdaad: zodra er iets gebeurde was het direct ellebogenwerk om maar dicht bij het onderwerp te komen. Zelf ben ik veel te netjes opgevoed om daar ook echt tussen te duiken, maar dat leverde dus ook geen fatsoenlijke foto's op.

Mijn goede voornemen daarna was dan ook om te durven om brutaler te zijn voor om net die ene foto te kunnen maken en ik moet zeggen dat het me steeds beter af gaat.
Brutaal zijn als fotograaf lijkt mij geen goed idee, daarmee jaag je alleen maar mensen tegen je in het harnas.
Wat mijn ervaring met Nomad een keer was is dat de combi assertief en beleefd het beste werkt. Je laat mensen in hun waarde en bent beleefd en respectvol tegen hen maar komt wel duidelijk voor jezelf op ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
sapphire schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 10:42:
[...]

Brutaal zijn als fotograaf lijkt mij geen goed idee, daarmee jaag je alleen maar mensen tegen je in het harnas.
Wat mijn ervaring met Nomad een keer was is dat de combi assertief en beleefd het beste werkt. Je laat mensen in hun waarde en bent beleefd en respectvol tegen hen maar komt wel duidelijk voor jezelf op ;)
grens tussen aggresief en assertief is klein je moet zelf aanvoelen wat je wel/niet kan maar zeker niet te passief zijn en ja en amen zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Het gaat om die mix inderdaad. Enige 'schijt aan de rest' lijkt me wel nodig zeker als het om toeschouwers gaat. Deelnemers wil ik zeker niet in de weg staan. Heb me altijd doodgeërgerd aan die fotografen die bij skeeleren op het parcours gaan staan bij de eindsprint om vervolgens bijna omvergereden te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phehistyr

Phehistyr

De Epische Lurker

sapphire schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 10:42:
[...]

Eigenlijk bedoelen we hetzelfde, maar verwoorden we het anders. ;) Brutaal is voor mij hetzelfde als assertief. Natuurlijk moet je mensen niet expres gaan irriteren, maar je moet ook zeker niet bang zijn jezelf op de voorgrond te zetten. Wat ik wel eens doe is bij een evenement is aan iemand die vooraan staat of ik er even voor mag om wat foto's te maken. Als je dan beleefd bent en ook alleen even doet wat je moet doen en zsm weer weg gaat kun je veel voor elkaar krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Brutaal is wat de fotograaf van het plaatselijke sufferdje hier doet. Die gaat ook met een canon-vormige aambei naar huis de volgende keer dat 'ie dat doet bij een evenement van de basisschool.

Assertief is nodig als fotograaf bij drukke gelegenheden. Wat daarbij kan helpen is iets wat je identificeert als onderdeel van de organisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Nog even over de flitser. Gewoon recht vooruitflitsen voldoet? Schuin omhoog komt het licht toch minder ver heb ik al wel gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
jip_86 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 01:13:
Probleem is dat ik niet zo veel kans heb. Volk komt op de heenweg een keer langs en tijdje later nog een keer op de terugweg. Als ik daar sta te pielen met een flitser en wat instellingen dan ben ik te laat en kan ik alleen de prijsuitreiking nog doen :P
Je kan zo'n shot natuurlijk ruim vantevoren voorbereiden... belichting/flitser/beeldhoek kan je allemaal vantevoren bepalen door even iemand op de plaats neer te zetten waar je 't daadwerkelijke onderwerp verwacht.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
jip_86 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 13:59:
Nog even over de flitser. Gewoon recht vooruitflitsen voldoet? Schuin omhoog komt het licht toch minder ver heb ik al wel gemerkt.
Schuin omhoog heeft geen zin, dit doe je alleen als je je flitslicht kan bouncen. Buiten is er weinig om tegen te bouncen.

Recht vooruit dus

Buiten geen omnibounce gebruiken, en ook je flitsknop niet draaien omdat het gewoon geen zin heeft.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Top, helemaal duidelijk. Ik heb vanmiddag al even de organisatie gesproken. Ze verwachten vooral sfeerplaatjes en van actiefoto's bij de start zelf. Daar staat in ieder geval een stevige bouwlamp. Ik denk dat het wel gaat lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Tip voor de sfeerfoto's: Rear curtain sync, als je daarvoor uberhaupt al flits gebruikt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Dat zou ik wel eerst even oefenen, dat moet je door hebben anders wordt het een vegenboel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Nou je zult het niet geloven, maar alle foto's zijn gemaakt met de 18-135 icm ISO 3200 :+
Het was een beetje schipperen tussen wel flits/niet flits en af en toe wat te fel belicht. Eerste start ging finaal de mist in, lens kon geen punt vinden om te focussen. Gelukkig werd ik meegenomen op een golfkarretje naar een mooie plek langs het parcours waar men twee keer langs kwam. Daar ging het behoorlijk goed.
Lightroom is nu druk aan het importeren. Even kijken wat het geworden is en dan slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Als er iemand nog gaat trouwen hier... http://gizmodo.com/572045...al-the-wedding-invitation

• Fiber

Fiber

Ook maar even hier, niet iedereen leest het Lego topic... ;)
Werkende fotocamera van lego:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=fVdrjynRFSs]
Details: http://code.google.com/p/legocamera/wiki/MakingOf
Via: http://www.engadget.com/2...tic-with-lego-mindstorms/

Verwijderd

Moby schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 14:15:
[...]

Schuin omhoog heeft geen zin, dit doe je alleen als je je flitslicht kan bouncen. Buiten is er weinig om tegen te bouncen.

Recht vooruit dus

Buiten geen omnibounce gebruiken, en ook je flitsknop niet draaien omdat het gewoon geen zin heeft.
Tenzij je zo'n wit kaartje hebt als reflector: kaartje uittrekken, flitser recht omhoog et voila, leuke lichtjes in de ogen ;)

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:04

Chiron

Moderator Discord
Dan kan je toch net zo goed rechtstreeks flitsen, alleen dan minder hard?

Flitskaartje tbv. de catchlights heeft alleen echt nut als je recht omhoog ergens tegenaan kan bouncen, en dat gaat buiten nogal lastig :P

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• jip_86
Ik heb ze die nacht ook wel bezig gezien met omnibounce op de flitster :P

• citruspers
Elke keer als ik iemand in de open lucht zie flitsen met een omnibounce gaat er een stukje van me dood.

"Ja, daar wordt het licht zachter van" |:(

(Heb er ook genoeg gezien op de Zoom Experience, waar het dak zo'n 15 meter hoog was)

• Wijnands
Ik maak me er ook wel 's schuldig aan hoor, vooral in die situatie's waar ik geen tijd of zin heb.

• Hahn
  • Laatst online: 01:12
citruspers schreef op donderdag 30 december 2010 @ 16:15:
Elke keer als ik iemand in de open lucht zie flitsen met een omnibounce gaat er een stukje van me dood.

(Heb er ook genoeg gezien op de Zoom Experience, waar het dak zo'n 15 meter hoog was)
Is toch ook zo? :P Dat je hetzelfde kan bereiken zonder omnibounce, door je flitser wat minder hard te zetten, doet daar niks aan af :+

The devil is in the details.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Dan moet je wel manueel flitsen, anders corrigeert de flitser automatisch.

En uiteraard kan niet iedereen alles weten over flitsen. Dit soort "fouten" zullen dus altijd blijven.

• jip_86
Precies, ik heb af en toe ook schuin omhoog geflitst omdat recht vooruit net te hard was :P
Maar ik ben dan ook flitsnoob.

[ Voor 14% gewijzigd door jip_86 op 30-12-2010 17:17 ]

• Teun_2
Mijn omnibounce staat bijna standaard op mijn flitser voor gegronde redenen (jaja!). De 1/128ste dat mijn flitser als minimale waarde heeft is toch nog vaak te veel voor dichtbij f/2.8 en iso 1000. Dan moet je minstens een meter of 2-3 wegstaan alvorens je geen overbelichte foto krijgt. Zachter zetten gaat dan ook niet, dus is die omnibounce handig. Ook omdat ik nogal vaak flits in combinatie met fisheye zet ik dat ding er nogal vaak op. Dan gaat de stralenbundel veel breder, ook nuttig om off-camera te gebruiken. Dan hoef je de flitser niet zo nauwkeurig te richten (tenzij je natuurlijk specifiek wil gaan richten natuurlijk)

En omdat ik lui ben, genoeg batterijen heb en bijna nooit de volledige power van flitser nodig heb, staat dat ding dus meestal op de flitser, of het nu nodig is of niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Teun_2 op 30-12-2010 17:26 ]

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Moet allemaal kunnen, als je maar lekker foto's maakt.

Laatst in het theater nog iemand geholpen, die ging het mooi versierde plafond fotograferen. De compactcamera kon het hoge plafond niet bereiken, alle foto's waren te donker. Toen zei ik dat ze de flitser uit moest doen. Eerst niet geloven natuurlijk want donker = flitsen. Nadat ze het geprobeerd had vroeg ze nog helemaal hoe dat nou allemaal zat. Best leuk om mensen zo te helpen natuurlijk.

• Hahn
  • Laatst online: 01:12
Je ziet ook vaak dat mensen gaan zitten flitsen bij concerten enzo, waardoor de 3 mensen voor hun overbelicht zijn en de rest één en al zwart is :D

The devil is in the details.

• Wijnands
jip_86 schreef op donderdag 30 december 2010 @ 17:17:
Precies, ik heb af en toe ook schuin omhoog geflitst omdat recht vooruit net te hard was :P
Maar ik ben dan ook flitsnoob.
Nou, daar sla je wel een spijker op de kop. Dit is gewoon een makkelijke manier om je output te beinvloeden.

Verwijderd

Hahn schreef op donderdag 30 december 2010 @ 17:30:
Je ziet ook vaak dat mensen gaan zitten flitsen bij concerten enzo, waardoor de 3 mensen voor hun overbelicht zijn en de rest één en al zwart is :D
En als je dan kijkt over wat voor afstanden we het dan hebben t.o.v. het onderwerp _O-

• Teun_2
Wijnands schreef op donderdag 30 december 2010 @ 17:38:
[...]

Nou, daar sla je wel een spijker op de kop. Dit is gewoon een makkelijke manier om je output te beinvloeden.
In principe zou je via een ttl systeem uiteindelijk geen effect moeten hebben. TTL gaat ervoor zorgen dat de flitser gewoon harder flitst. Tenzij je, zoals ik hierboven al beschreven heb, de minimale flitswaarde alsnog te hoog is, dan is dit wel effectief. Ander gebruik je best FEC.

Wat ik vaak zie gebeuren is mensen die 45 graden omhoog flitsen met een omnibounce erop. Het idee zou dan moeten zijn dat je bouncet op het kaartje. in de praktijk zie je dan dat de foto's aan de bovenkant goed of ietsje overbelicht zijn en aan de onderkant onderbelicht. Kijk, dat je daarmee experimenteert is prima, maar als je de resultaten dan ziet, moet je toch even nadenken? Ik vind dat niet mooi en kan me moeilijk voorstellen dat anderen dat wel vinden, of toch? Veel partyfotografen doen dat. Ik heb er zo één iemand het uitgelegd, omdat hij ernaar vroeg en mij een complimentje gaf over een recent feestje, en sindsdien doet hij het niet meer. Ik ben niet degene die anderen daarover met het vingertje gaat aanspreken. Waarom ik het dan hier neerzet? Wellicht lopen er hier ook nog wel mensen rond die hiervan nog kunnen leren.

[ Voor 3% gewijzigd door Teun_2 op 30-12-2010 18:02 ]

• jip_86
Probleem is dat je ook niet altijd de tijd hebt om lekker te gaan experimenteren omdat dan je moment al weer voorbij is.

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:04

the mod man

iets van beeldmaker

Ik heb net een SB-600 gekocht (via V&A ) dus ik word ook ff flits-noob

I can't wait to shoot!

• citruspers
Mijn punt is dat veel mensen gewoon geen idee hebben wat ze doen, en vervolgens de camera de schuld geven. Dat irriteert me. :p

als je een Omnibounce als "flash-ND" gebruikt vind ik dat een geniaal idee, ik heb zelf nog nooit dat probleem gehad maar dat is zeker eentje om te onthouden!

• jip_86
Dus eigenlijk sta misschien wel dood te gaan vanwege geniale mensen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Kodachrome is nu echt over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

:'(, Ik heb ooit 1 rolletje volgeschoten, maar die verzending naar Dwayne's Photo is toen fout gegaan. De kans om dat opnieuw te doen krijg ik dus helaas ook niet meer... Tijd voor maar wat Kodachrome postprocessing in lightroom.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

citruspers schreef op donderdag 30 december 2010 @ 16:15:

gisteren even zoom magazine doorgebladerd. Staand an ook overzicht foto's in van 1 model en dan echt 100 man er om heen die alle kanten op staan te flitsen, lachen joh :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Mijn mooiste zoom-moment blijft nog steeds de review waarin uitgelegd werd dat de beeldstabilisatie (optisch) hielp bij het vastleggen van snel bewegende beelden |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phehistyr

Phehistyr

De Epische Lurker

Ja! Die heb ik toevallig ook gelezen. Maar dan moet er wel in alle eerlijkheid bij gezegd worden dat het een review door een lezer was, alhoewel de redactie dat toch had moeten verbeteren. |:(

Pagina: 1 ... 11 ... 97 Laatste