Hierbij wat van mijn recentelijke bevindingen, o.a. i.v.m. de overgang naar Synology DSM 6 (op een DS214/ArmadaXP). Wellicht informatief voor degenen die hun TV setup op een Synology draaien:
1. Starten/stoppen van het Tvheadend-testing package lijkt in de package manager goed te gaan, maar in werkelijkheid stopt het proces niet en blijft het proces gewoon doordraaien. Dit is vervelend, omdat ik het herstarten nodig heb wanneer mijn HDHomeRun een nieuw ip-adres heeft gekregen (dank voor de brakke herstartende modem Tele2). Een knop om opnieuw te scannen voor een HDHomeRun/netwerk tuner of automatisch terugvinden d.m.v. polling zou ook een welkome oplossing zijn. Een commando in het start-stop-status script blijkt de boosdoener: de uitkomst van het "ps" (processes snapshot) commando zonder argumenten verschilt van DSM 5.
Oude stop package functie in :
code: /var/packages/tvheadend-testing/scripts/start-stop-status
1
2
3
4
5
6
7
| stop_daemon ()
{
ps | grep "${TVHEADEND}" | awk '{print $1}' | xargs kill
sleep 2
ps | grep "${TVHEADEND}" | awk '{print $1}' | xargs kill -9
rm -f ${PID_FILE}
} |
Door mij aangepaste versie met extra argumenten:
1
2
3
4
5
6
7
| stop_daemon ()
{
ps -eo pid,cmd | grep "${TVHEADEND}" | awk '{print $1}' | xargs kill
sleep 2
ps -eo pid,cmd | grep "${TVHEADEND}" | awk '{print $1}' | xargs kill -9
rm -f ${PID_FILE}
} |
2. Niet DSM 6 specifiek geloof ik, maar ik liet mijn NAS compleet flippen toen ik vanuit DSM op show log klikte. Wat blijkt: Tvheadend-testing schrijft standaard zéér veel in het log en de setting om minder te loggen in de Web UI is niet persistent (na een herstart logt hij weer gewoon alles). Hierdoor probeerde de NAS een 300MB+ logfile weer te geven wat hij logischerwijs niet prettig vond.
Om altijd een minimale log te handhaven was weer een aanpassing in het start-stop-script nodig. Verander:
1
2
3
4
| start_daemon ()
{
${TVHEADEND} -f -u ${USER} -g ${GROUP} -c ${INSTALL_DIR}/var -p ${PID_FILE} -l ${LOG_FILE}
} |
In:
1
2
3
4
| start_daemon ()
{
${TVHEADEND} -f -u ${USER} -g ${GROUP} -c ${INSTALL_DIR}/var -p ${PID_FILE} -l ${LOG_FILE} --debug ""
} |
3. Je kan in DSM 6 niet meer met WinSCP inloggen als root op de NAS. Een gebruiker die tot de administrator groep behoort is gemachtigd om over te schakelen naar de root user, maar dit kan het
SCP protocol standaard niet aan, omdat de NAS dan om input vraagt (bevestigen van je wachtwoord). Je moet op het account dat je wilt gebruiken dan de wachtwoord bevestiging uitschakelen (voor beschrijving zie link hiervoor). Omdat ik dit een risico vind, heb ik getracht iets meer veiligheid te creëren door géén standaard admin account te nemen. In plaats hiervan heb ik een aparte gebruiker aangemaakt die nergens anders voor wordt gebruikt (zal dus niet over internet lekken bij het inloggen op de webportal o.i.d.). Als iemand geïnteresseerd is kan ik de benodigde stappen beschrijven (keywords: synouser, synogroup, passwd, sudoers, s30_synocheckuser).
4. Offtopic irritatie: het commando "telnet" is niet meer aanwezig (de client). Ik gebruikte dit om handmatig een arp entry aan te maken in mijn modem (om remote WOL mogelijk te maken), maar moet hier nu een andere oplossing voor bedenken.
Genoeg geleuterd over mijn situatie, hopelijk heeft een ander er nog iets aan.