Trouwens, ik heb een (OCZ Vertex 2) 64GB in mijn Backup/NAS/HTPC
(2TB HDD voor backup, dat hoeft niet op de SSD). Ik heb dat ding gewoon er in gedaan, partitie gemaakt en klaar.
Maar nu lees ik afentoe dat het niet zo rechtoe rechtaan is, maar dat je beter slechts een DEEL kunt partitioneren en de rest moet* vrijlaten. Alsof de gigabytes per stuk niet al duur genoeg zijn moet je nog een deel vrijlaten dus.
Waarom? Geldt dat nog of is dat oude informatie? Ik heb een paar Vertex2's en een Crucial M4. Hoeveel % moet* je vrijlaten?
* - moeten.. moeten.. als het een beduidend effect op de levensverwachting heeft is het 'moeten' ja
-edit-
'Waarom' als in - ik snap dat bits zoveel mogelijk van plaats moeten wisselen tijdens het veranderen van waarde zodat het niet te gezellig wordt voor bits die elkaar kennen en zo van die bad cluster clubjes gaan vormen en gaan rebellen enzo, maar dat wisselen gebeurt toch automatisch, of blijft al het verwijderde automatisch 'bezet' zoals op een hdd?
-edit-
Nee dat is het ook niet, want daar is TRIM voor.
Of wordt TRIM alleen ondersteund door Windows ofzo?
-edit-
Nee pretty much iedereen ondersteunt het.
Wikipedia: TRIM
Ik zou zweren dat ik dat advies meerdere malen las in recente posts (2012) zowel hier op GoT als elders, kan het alleen zo snel even niet terug vinden.
-edit-
Mensen die LTS linux (Ubuntu 10.04 LTS) of stable Debian of CentOS gebruiken, zij moeten dus in ieder geval gedeeltelijk partitioneren omdat TRIM pas wordt ondersteund sinds kernel 2.6.33.
-edit-
Ik wed dat meerdere mensen dit niet wisten:
Discard parameter in Linux
Although TRIM is supported in the Linux kernel since version 2.6.33, the operating system does not automatically enable TRIM operation. The user must modify the appropriate /etc/fstab file to add the word discard in the appropriate SSD entries. Without this user modification the Linux operating system will not pass the TRIM command to the SSD.[42]
-edit-
Oh volgens mij is dat ook al weer oud. Ik kreeg het al benauwd maar het lijkt ook zonder die optie aan te staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| $ sudo hdparm -I /dev/sda
/dev/sda:
ATA device, with non-removable media
Model Number: OCZ-VERTEX2
(...)
Commands/features:
Enabled Supported:
(...)
* SMART feature set
Security Mode feature set
Device-initiated interface power management
* Data Set Management TRIM supported (limit 1 block)
* Deterministic read data after TRIM |
-edit-
Is het een wezenlijke impact op de levensduur om journaling uit te zetten? Want die staat niet automatisch uit.
offline journal uitzetten:
tune2fs -O ^has_journal /dev/sda2
offline huidige journal wegschrijven:
e2fsck -f /dev/sda1
[
Voor 73% gewijzigd door
Sando op 05-02-2012 17:48
]