Dat zeg ik ook niet. Goed lezenSwordlord schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 13:51:
En hoezo doet Plextor SSD's rebranden?
Verwijderd
Dat bedoel ik. Het is volledig subjectief en de een stukje naiviteit want je oordeeld zonder alle informatie te hebben. Is op zich niet erg want iedereen heeft z'n eigen smaak qua merk en ook dat kan veranderen van tijd tot tijd. Zo had ik eerst een hekel aan samsung (heb ik nog steeds. vooral vanwege de slechte rma support) maar de prijs/kwaliteit is toch vaak aantrekkelijk bij dat merk.
Lezen is soms lastig
Ik zag het als een opsomming niet als losstaande referentie naar dingen.
Ik zag het als een opsomming niet als losstaande referentie naar dingen.
Ik zou op dit moment gaan voor een Samsung 830, Wehkamp heeft ze in de aanbieding - vrij aantrekkelijk geprijsd nu
€160,20 (excl. verz) voor 128GB versie. tegenover €163,49 (excl. verz) voor een Crucial M4 128GB.
Verwijderd
Hallo allemaal,
Ik zoek een tweetal SSD's, maar ik raak een beetje de draad kwijt met welke ik nou uiteindelijk moet halen. De eerste is voor mijn desktop:
Wat wil ik hier graag voor schijf hebben: Het doel van deze schijf is puur voor opstarten. Alle opstart programma's en OS (windows 7 ultimate) zullen op deze schijf komen, waardoor ik met 64 GB naar mijn mening zal voldoen. Aansluiting moet hierbij SATA-600 zijn en het liefst toch wel een betrouwbare snelle schijf. Ik weet niet of het heel erg van toepassing is, maar ik ben van plan om binnenkort het werkgeheugen te vervangen/uit te breiden.
Daarnaast zou ik graag in mijn laptop een SSD willen inbouwen. Aangezien dit gewoon een snelle internet/office pc is, verwacht ik dat ook hier 64 GB genoeg is. Echter een goedkope 128 GB versie zou ook kunnen. Aangezien de laptop enigszins verouderd is, hoeft dit sata-600 te zijn, maar wel een betrouwbare schijf.
Graag zou ik jullie ervaringen en advies willen horen over deze twee
Ik zoek een tweetal SSD's, maar ik raak een beetje de draad kwijt met welke ik nou uiteindelijk moet halen. De eerste is voor mijn desktop:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 93,56 | € 93,56 |
1 | Sony Optiarc AD-7260S Zwart | € 20,- | € 20,- |
1 | MS-Tech CA-0300 Stingray SE | € 52,61 | € 52,61 |
1 | Microsoft Xbox 360 Wireless Controller for Windows | € 39,- | € 39,- |
1 | XFX Pro 550W | € 56,51 | € 56,51 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 26,71 | € 26,71 |
1 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | € 108,- | € 108,- |
1 | Asrock 890GX Pro3 | € 0,- | € 0,- |
1 | XFX Radeon HD 6850 Black Edition Dual Fan 1 GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 396,39 |
Wat wil ik hier graag voor schijf hebben: Het doel van deze schijf is puur voor opstarten. Alle opstart programma's en OS (windows 7 ultimate) zullen op deze schijf komen, waardoor ik met 64 GB naar mijn mening zal voldoen. Aansluiting moet hierbij SATA-600 zijn en het liefst toch wel een betrouwbare snelle schijf. Ik weet niet of het heel erg van toepassing is, maar ik ben van plan om binnenkort het werkgeheugen te vervangen/uit te breiden.
Daarnaast zou ik graag in mijn laptop een SSD willen inbouwen. Aangezien dit gewoon een snelle internet/office pc is, verwacht ik dat ook hier 64 GB genoeg is. Echter een goedkope 128 GB versie zou ook kunnen. Aangezien de laptop enigszins verouderd is, hoeft dit sata-600 te zijn, maar wel een betrouwbare schijf.
Verwijderd
Alle informatie die je zoekt staat op de laatste twee pagina's. De beste opties zijn op dit moment: Intel 320 80GB, Crucial M4 64/128GB, Samsung 830 64/128GB. De Samsung 830 heeft een desktop en een laptop uitvoering waar het enige verschil is dat er andere accesoires bij zitten. Met andere woorden de 64GB desktop uitvoering kan je in je laptop plaatsen.Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 15:51:
Hallo allemaal,
# Product Prijs Subtotaal 1 Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB € 93,56 € 93,56 1 Sony Optiarc AD-7260S Zwart € 20,- € 20,- 1 MS-Tech CA-0300 Stingray SE € 52,61 € 52,61 1 Microsoft Xbox 360 Wireless Controller for Windows € 39,- € 39,- 1 XFX Pro 550W € 56,51 € 56,51 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G € 26,71 € 26,71 1 AMD Phenom II X4 955 Black Edition € 108,- € 108,- 1 Asrock 890GX Pro3 € 0,- € 0,- 1 XFX Radeon HD 6850 Black Edition Dual Fan 1 GB € 0,- € 0,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 396,39
Persoonlijk vind ik 64GB toch wel erg krap:
Opslag na SSD formateren: 64*0.935=59,84GB
Opslag na installatie + win7 + alle updates + toekomstige updates + drivers: 59.84-40=19,84
Ik zou zo'n 8 á 9GB vastzetten om de performance van de SSD te behouden: 19,84-8.84=11
Dan heb je nog zo'n 11GB om te kunnen internetten. Dan maar hopen dat je niet te veel gaat multitasken en minimaal 8GB werkgegeugen heb. Met min. 80GB speel je het naar mijn mening safe.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2012 22:06 ]
Wehkamp heeft momenteel de Samsung 830 256GB in de aanbieding (onder de 300 euro):
http://www.wehkamp.nl/com...opkit/C31_6FB_F4A_744597/
http://www.wehkamp.nl/com...opkit/C31_6FB_F4A_744596/
http://www.wehkamp.nl/com...opkit/C31_6FB_F4A_744597/
http://www.wehkamp.nl/com...opkit/C31_6FB_F4A_744596/
Verwijderd
Ik lees trouwens net er wel degelijk een verschil lijkt te zijn tussen de Samsung 830 Desktop en Notebook versie. De een zou namelijk een snellere leessnelheid hebben.
- Desktop:
Random Read Speed 80K IOPS
- Notebook:
Random Read Speed 75K IOPS
- Desktop:
Random Read Speed 80K IOPS
- Notebook:
Random Read Speed 75K IOPS
[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2012 14:52 ]
KASSA KANSENVerwijderd schreef op maandag 23 januari 2012 @ 01:23:
Uh, ja dat wisten we al. Is namelijk al diverse keren gepost waaronder door mijzelf. Heeft ook niet zoveel zin om dat nog om 22:09 uur te posten als het de laatste dag van de actie is.
Dit artikel is extra afgeprijsd tijdens het actieweekend van 20 t/m 23 januari 2012. De korting is reeds verwerkt in de getoonde prijs.
Dus is vandaag nog actueel.
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Ik vind het wel te doen, zeker als je budget niet zo ruim is zou ik voor de 64 GB gaan, heb je meer te besteden dan is de investering naar meer het wel echt waard. Om mijzelf even aan te halen:Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 18:33:
[...]
Alle informatie die je zoekt staat op de laatste twee pagina's. De beste opties zijn op dit moment: Intel 320 80GB, Crucial M4 64/128GB, Samsung 830 64/128GB. De Samsung 830 heeft een desktop en een laptop uitvoering waar het enige verschil is dat er andere accesoires bij zitten. Met andere woorden de 64GB desktop uitvoering kan je in je laptop plaatsen.
Persoonlijk vind ik 64GB toch wel erg krap:
Opslag na SSD formateren: 64*0.935=59,84GB
Opslag na installatie + win7 + alle updates + toekomstige updates + drivers: 59.84-40=19,84
Ik zou zo'n 8 á 9GB vastzetten om de performance van de SSD te behouden: 19,84-8.84=11
Dan heb je nog zo'n 11GB om te kunnen internetten. Dan maar hopen dat je niet te veel gaat multitasken en minimaal 8GB werkgegeugen heb. Met min. 80GB speel je het naar mijn mening safe.
productreview: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB review door Cyleo
Wat ik heb gedaan om alles op die 64 GB te passen is bepaalde programma’s op mijn HDD installeren. Dit zijn programma’s die ik niet vaak gebruik, maar wel veel ruimte in nemen. Denk hierbij aan matlab, visual studio etc. Dit zijn programma’s die ik voor mijn studie gebruik, maar meestal op mijn laptop en af en toe werk ik verder op mijn desktop. Hoewel deze programma’s wel wat naar de SSD wegschrijven (de ProgramData folder bijvoorbeeld) en daar ook wel een kleine prestatiewinst uithalen blijft het overgrote deel op de harde schijf, en kost het mij minder tot geen ruimte. De ProgramData is een folder waar sowieso veel ongemerkt komt te staan. Adobe heeft daar ook een aantal GB gereserveerd, zelfs als je de suite op de harde schijf installeerd.
Daarnaast, en dit is het grootste verschil, heb ik natuurlijk mijn muziek-, video-, document- en download-folder naar de harde schijf gekopieerd. Ook de folders waar winrar tijdelijk uitpakt en mijn newsreader zijn bestanden neerzet staan op mijn harde schijf. Een laatste stiekeme snoeper is Windows Media Center, de cache voor tijdelijk opgeslagen video voor het terugspoelen, en alle opgenomen programma’s staan standaard ook op de SSD. Dit heb ik ook verplaatst naar de HDD. Als je dit hebt gedaan, en je met een beetje tact je programma’s installeert is er goed te leven met een SSD. Voor wat meer comfort zou ik toch voor een 128 GB gaan, of misschien voor een Intel SRT opstelling.
Verwijderd
Het blijft persoonlijk maar ik kan voor een laptop absoluut geen 64GB SSD aanraden tenzij je een caddy neemt voor je SSD en dan de hdd erin laat. Voor een desktop zou het nog kunnen omdat je dan een hardeschijf erbij kunt nemen.
mee eens.Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2012 @ 16:48:
Het blijft persoonlijk maar ik kan voor een laptop absoluut geen 64GB SSD aanraden tenzij je een caddy neemt voor je SSD en dan de hdd erin laat. Voor een desktop zou het nog kunnen omdat je dan een hardeschijf erbij kunt nemen.
huisgenoot heeft een 40Gb SSD en dat bleek echt kantje boord wbt ruimte. Ook alleen maar gedaan omdat z'n laptop ruimte had voor een 2e HDD (luxe positie).
je kunt natuurlijk ook een thuisserver gebruiken
M1 Max user
Verwijderd
Thuisserver is niet zo snel zeker als er downloads aan staan op je thuisserver en als je laptop gejat word zit je daar weer mee. Plus het word er ook niet zuiniger op qua verbruik. Voor de meesten is 128GB in de laptop genoeg voor standaard dingen. Wil je veel films en muziek altijd meenemen met de laptop dan is een caddie een goede oplossing.
Graag zou ik in onderstaande laptop een ssd plaatsen:
Lenovo (IBM) Thinkpad T60p
Intel® Core2Duo T7200 processor (2,0 GHz; 667MHz FSB; 4MB L2 cache)
2GB DDR2 667MHz RAM
100 GB 7200 rpm harddisk
DVD-RW DL
15,4" WSXGA+ TFT, resolutie 1680x1050
ATI Mobility Fire GL V5250, 256 MB
Windows 7 64bit Ultimate
Ik gebruik vnml office & excel vba. Verder wil ik komende tijd ook videos transcoden en streamen naar mn pc. 100GB is nu eigenlijk net te weinig, dus 120GB zou top zijn, dan kan ik deze 100 misschien as externe harde schijf gebruiken (mocht dat op een of andere manier mogelijk zijn)
Ik lees wat over intel, samsung 830 & crucial m4, maar ik begrijp niet precies of die ook in een laptop kunnen?
Lenovo (IBM) Thinkpad T60p
Intel® Core2Duo T7200 processor (2,0 GHz; 667MHz FSB; 4MB L2 cache)
2GB DDR2 667MHz RAM
100 GB 7200 rpm harddisk
DVD-RW DL
15,4" WSXGA+ TFT, resolutie 1680x1050
ATI Mobility Fire GL V5250, 256 MB
Windows 7 64bit Ultimate
Ik gebruik vnml office & excel vba. Verder wil ik komende tijd ook videos transcoden en streamen naar mn pc. 100GB is nu eigenlijk net te weinig, dus 120GB zou top zijn, dan kan ik deze 100 misschien as externe harde schijf gebruiken (mocht dat op een of andere manier mogelijk zijn)
Ik lees wat over intel, samsung 830 & crucial m4, maar ik begrijp niet precies of die ook in een laptop kunnen?
Verwijderd
Elke SSD kan in een laptop geplaatst worden. Ik weet dat er bij de Samsung 830 Notebook kit ook een klein plaatje word geleverd zodat de SSD dezelfde hoogte heeft als een 2.5" hardeschijf.
Je 2.5" hdd kan je gebruiken als externe schijf. Moet je wel even een externe behuizing van 2.5" kopen en dan kan je die zo op een usb poort gebruiken. Onthoud wel dat je ook een SSD moet formateren. Als je dus een 128GB SSD neem hou je na het formateren zo'n 119,24GB over.
Je 2.5" hdd kan je gebruiken als externe schijf. Moet je wel even een externe behuizing van 2.5" kopen en dan kan je die zo op een usb poort gebruiken. Onthoud wel dat je ook een SSD moet formateren. Als je dus een 128GB SSD neem hou je na het formateren zo'n 119,24GB over.
Verwijderd
Ik heb een HP probook 4720s, deze draait windows 7 professional x64 en heeft 8GB DDR3 werkgeheugen. Ik gebruik het systeem voor schoolwerk, programmeren, foto bewerking en zo nu en dan om te gamen. Mijn budget ligt ongeveer rond de 150 euro. Het enige minpunt dat ik zie is dat de HM57 chipset geen Sata 3 heeft, massa opslag wordt gedaan op de originele HD die verplaatst zal worden naar een caddy in de optische bay.
Wat kunnen jullie aanraden? Alvast bedankt!
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2012 22:02 ]
Verwijderd
@Moss
Als je snel bent kan je nog een Samsung 830 Notebook bestellen bij wehkamp voor €160.20. Die actie geld t/m vandaag. Ik heb er zelf gisteren ook een besteld. Anders zou ik gaan voor een Crucial M4. Mocht je bij wehkamp bestellen bestel dan via shopkorting.nl dan krijg je nog eens 4% korting wat toch weer €6,40 korting is.
Als je snel bent kan je nog een Samsung 830 Notebook bestellen bij wehkamp voor €160.20. Die actie geld t/m vandaag. Ik heb er zelf gisteren ook een besteld. Anders zou ik gaan voor een Crucial M4. Mocht je bij wehkamp bestellen bestel dan via shopkorting.nl dan krijg je nog eens 4% korting wat toch weer €6,40 korting is.
ach, er zijn een boel zaken die ik uitbesteed aan de NAS. Van een echte server kun je iig niet spreken idd. Scheelt wel actieve tijd van de SSD, en elk uur bespaart is er weer éénVerwijderd schreef op maandag 23 januari 2012 @ 18:05:
Thuisserver is niet zo snel zeker als er downloads aan staan op je thuisserver en als je laptop gejat word zit je daar weer mee. Plus het word er ook niet zuiniger op qua verbruik. Voor de meesten is 128GB in de laptop genoeg voor standaard dingen. Wil je veel films en muziek altijd meenemen met de laptop dan is een caddie een goede oplossing.
M1 Max user
als je toch geen sATA3 hebt kun je heel goed voor de Intel320 serie gaan, op +/- 150 euro budget heb je:Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2012 @ 22:01:
Ik heb een HP probook 4720s, deze draait windows 7 professional x64 en heeft 8GB DDR3 werkgeheugen. Ik gebruik het systeem voor schoolwerk, programmeren, foto bewerking en zo nu en dan om te gamen. Mijn budget ligt ongeveer rond de 150 euro. Het enige minpunt dat ik zie is dat de HM57 chipset geen Sata 3 heeft, massa opslag wordt gedaan op de originele HD die verplaatst zal worden naar een caddy in de optische bay.
pricewatch: Intel 320 120GB
of
pricewatch: Intel 320 80GB
de disks zijn snel, goede iops en daarnaast zeer betrouwbaar!
Daarnaast is de garantie bij intel ook erg fijn =) Al maak ik me persoonlijk daar geen zorgen over dat ik die ooit nodig ga hebben (zit een intel in m'n systeem)
[ Voor 8% gewijzigd door dmvdberg op 24-01-2012 08:51 ]
M1 Max user
Ik heb maar twee keer ervaring gehad met Intel support, maar om nou te zeggen dat het erg fijn is.. Al heb ik misschien pech gehaddmvdberg schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 08:50:
de disks zijn snel, goede iops en daarnaast zeer betrouwbaar!
Daarnaast is de garantie bij intel ook erg fijn =) Al maak ik me persoonlijk daar geen zorgen over dat ik die ooit nodig ga hebben (zit een intel in m'n systeem)
Ben het twijfelen of een SSD nut heeft op een redelijk oud systeem..
• Wat voor systeem heb je nu?
pricewatch: Gigabyte GA-P35-DS3 (sata2)
pricewatch: Intel Core 2 Quad Q6600
1x Kingston Memory/2GB 800MHz DDR2 Non-ECC CL5 DIMM
EVGA GeForce 8600 GT,DDR3, PCI Express x16, 256MB
• Welk OS gebruik je?
Windows 7
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Voornamelijk de algehele ervaring opkrikken.
• Wat mag je nieuwe SSD kosten?
Max 90 euro
Ik had in gedachte deze upgrade te doen:
Crucial m4 pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB
edit: deze bedoel ik, want mijn moderbord kan geen sata-600?
pricewatch: Kingston SSDNow V100 SV100S2/64G (stand-alone drive) 64GB
of
pricewatch: Kingston SSDNow V100 SV100S2N/64G (notebook bundle) 64GB
wat is het verschil tussen deze laatste 2?
Heeft deze upgrade nut?
En offtopic hier, maar heeft nog een reepje van 2gb ddr2 voor dual channel nut? Zoek niet meer geheugenwinst, maar voornamelijk een snelheidsboost.
pricewatch: Gigabyte GA-P35-DS3 (sata2)
pricewatch: Intel Core 2 Quad Q6600
1x Kingston Memory/2GB 800MHz DDR2 Non-ECC CL5 DIMM
EVGA GeForce 8600 GT,DDR3, PCI Express x16, 256MB
• Welk OS gebruik je?
Windows 7
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Voornamelijk de algehele ervaring opkrikken.
Max 90 euro
Ik had in gedachte deze upgrade te doen:
Crucial m4 pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB
edit: deze bedoel ik, want mijn moderbord kan geen sata-600?
of
wat is het verschil tussen deze laatste 2?
Heeft deze upgrade nut?
En offtopic hier, maar heeft nog een reepje van 2gb ddr2 voor dual channel nut? Zoek niet meer geheugenwinst, maar voornamelijk een snelheidsboost.
[ Voor 27% gewijzigd door enomiss op 24-01-2012 10:29 ]
https://opensea.io/seaart
Die SSD zal zeer zeker je performance een heel hoop goed doen!
4GB geheugen zal ook heel wat performance kunnen geven nog, gezien meer data in het RAM geheugen kan blijven en minder naar pagefile hoef te worden verplaatst.
Pagefile is een soort buffer voor RAM geheugen, dat op de hardeschijf zit.
Als RAM geheugen vol begint te raken, dan worden overige dingen, die niet zo veel worden gebruikt, tijdelijk op de hardeschijf geparkeerd, je kan indenken dat dat langzaam is...
Dus hoe meer data gewoon in het RAM geheugen kan blijven, des te beter.
4GB geheugen zal ook heel wat performance kunnen geven nog, gezien meer data in het RAM geheugen kan blijven en minder naar pagefile hoef te worden verplaatst.
Als RAM geheugen vol begint te raken, dan worden overige dingen, die niet zo veel worden gebruikt, tijdelijk op de hardeschijf geparkeerd, je kan indenken dat dat langzaam is...
[ Voor 69% gewijzigd door Swordlord op 24-01-2012 10:29 ]
Dankje voor je reactie, let op ik heb een edit gedaan. Ik had me vergist met de link naar mijn mogelijke upgrade. Ik heb dus een van deze twee in gedachten (wat is het verschil?):Swordlord schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 10:15:
Die SSD zal zeer zeker je performance een heel hoop goed doen!
of
Gaat dit veel verschil opleveren ivm een normale harde schijf? En hoe zijn die Kingstons?
SATA-300(sata2) / SATA-600(sata3) bladibladibla...
Het is backward compatible, SATA-600 werkt op SATA-300...
Kies AUB voor de Crucial m4, dat is tenminste een zeer goede SSD.
[ Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 24-01-2012 10:29 ]
Oke Dankje!Swordlord schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 10:29:
SATA-300(sata2) / SATA-600(sata3) bladibladibla...
Ik zoek een snelle SSD om mijn huidige te vervangen.
Het budget is 350 euro. Capaciteit moet minstens 120 gb zijn
Oh ja, het moet ook een SATA-aansluiting hebben, want ik wil de overgebleven PCI(-e) sleuven vrijhouden
Mijn huidige setup:
Nu vraag ik me af of er betere SSDs zijn dan de Vertex 3 serie, die ook aan mijn eisen voldoen?
Het budget is 350 euro. Capaciteit moet minstens 120 gb zijn
Oh ja, het moet ook een SATA-aansluiting hebben, want ik wil de overgebleven PCI(-e) sleuven vrijhouden
Mijn huidige setup:
1 | Asus Republic Of Gamers Rampage IV Extreme (Battlefield 3 Edition) | € 354,- | € 354,- |
1 | Creative X-Fi Titanium Fatal1ty Champion Series | € 137,- | € 137,- |
1 | Western Digital Caviar Black WD1002FAEX, 1TB | € 123,98 | € 123,98 |
1 | Dell Ultrasharp U2711 | € 528,- | € 528,- |
2 | LG GH22NS50 Zwart | € 16,- | € 32,- |
1 | Cooler Master HAF X | € 147,- | € 147,- |
1 | Corsair Hydro Series H80 | € 82,95 | € 82,95 |
1 | NZXT Sentry LXE | € 0,- | € 0,- |
1 | Logitech G19 Gaming Keyboard (Qwerty) | € 116,- | € 116,- |
1 | Logitech MX518 Optical Gaming Mouse | € 39,14 | € 39,14 |
1 | Razer Megalodon 7.1 Gaming Headset | € 134,90 | € 134,90 |
1 | Intel Core i7 3930K Boxed | € 539,44 | € 539,44 |
1 | Cooler Master Silent Pro M850 | € 112,- | € 112,- |
1 | OCZ Vertex 2 SATA II 3.5" SSD 90GB | € 131,09 | € 131,09 |
2 | Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9 | € 83,60 | € 167,20 |
2 | Club3D HD6950 2GB GDDR5 PCI-E | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.644,70 |
Nu vraag ik me af of er betere SSDs zijn dan de Vertex 3 serie, die ook aan mijn eisen voldoen?
350 euro, een budget wat niet vaak voorkomt, maar dat veranderd het advies niet, want in 128 GB en 256GB regio zijn er maar 2 grootmachten die zich bewezen hebben naar mijn mening...
Sandforce drives zoals Vertex 3, zijn afraders.
Crucial M4, drive zonder extra's, lekker snel en betrouwbaarheid is bewezen.
pricewatch: Crucial m4 CT256M4SSD2 256GB
Samsung 830: Presteert gelijk aan de M4, alleen betere sequentiele write snelheden, hier zitten wel extra's bij, zoals brackets, clone software en overig materiaal om mee aan te sluiten. Betrouwbaarheid, tot nu toe ook goed.
pricewatch: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 256GB
Sandforce drives zoals Vertex 3, zijn afraders.
Crucial M4, drive zonder extra's, lekker snel en betrouwbaarheid is bewezen.
pricewatch: Crucial m4 CT256M4SSD2 256GB
Samsung 830: Presteert gelijk aan de M4, alleen betere sequentiele write snelheden, hier zitten wel extra's bij, zoals brackets, clone software en overig materiaal om mee aan te sluiten. Betrouwbaarheid, tot nu toe ook goed.
pricewatch: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 256GB
[ Voor 10% gewijzigd door Swordlord op 25-01-2012 12:34 ]
Relatief nieuwe drive, performance is zeer goed in orde jah, sneller dan de M4 met schrijven (but who needs that 24/7), de drive is pas getest door tweakers.net. Review is op de frontpage.chim0 schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 12:49:
Deze ook toch? pricewatch: Plextor PX-256M3 256GB
Of ie is niet zo snel als de m4?
Maar hij is zeer zeker ook het overwegen waard, want hij heeft dezelfde controller als de M4 dus betrouwbaarheid zou in orde moeten zijn...
Maar de prijs is wel weer een stuk nadeliger.
[ Voor 13% gewijzigd door Swordlord op 25-01-2012 13:46 ]
Ik ben ook weer opzoek naar een nieuwe SSD. In mijn oude laptop zat een intel 320 120GB. Maar die laptop is verkocht en de nieuwe laptop is alweer besteld. Ik was erg te spreken over de intel 320. Vanwege de betrouwbaarheid en sata-300 aansluiting was dit een makkelijke keuze. Eigenlijk vond ik dit aan de kleine kant, omdat ik mijn SSD ook gebruik voor mijn meest gespeelde spellen. Helaas zijn SSD's die iets groter zijn ook meteen een stuk duurder. Gezien de huidige prijzen denk ik er nu aan om een 128GB M4 van crucial te kopen.
Hier heb ik 2 vragen over. Ik zie 2 versies staan, de slim versie en de normale versie. Maakt dit nog iets uit?
En, bij de intel 320 had ik RST drivers geinstalleerd. Moet ik ook zoiets installeren bij deze SSD?
Hier heb ik 2 vragen over. Ik zie 2 versies staan, de slim versie en de normale versie. Maakt dit nog iets uit?
1 | Crucial m4 CT128M4SSD1 Slim 128GB | € 168,68 | € 168,68 |
1 | Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB | € 159,90 | € 159,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 328,58 |
En, bij de intel 320 had ik RST drivers geinstalleerd. Moet ik ook zoiets installeren bij deze SSD?
De slim is 2.5 mm dunner, of je dit nodig hebt ligt aan je laptop, maar in de regel niet. RST kan voor wat beter resultaten zorgen op een intel chipset.voxxel schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 15:41:
Ik ben ook weer opzoek naar een nieuwe SSD. In mijn oude laptop zat een intel 320 120GB. Maar die laptop is verkocht en de nieuwe laptop is alweer besteld. Ik was erg te spreken over de intel 320. Vanwege de betrouwbaarheid en sata-300 aansluiting was dit een makkelijke keuze. Eigenlijk vond ik dit aan de kleine kant, omdat ik mijn SSD ook gebruik voor mijn meest gespeelde spellen. Helaas zijn SSD's die iets groter zijn ook meteen een stuk duurder. Gezien de huidige prijzen denk ik er nu aan om een 128GB M4 van crucial te kopen.
# Product Prijs Subtotaal 1 Crucial m4 CT128M4SSD1 Slim 128GB € 168,68 € 168,68 1 Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB € 159,90 € 159,90 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 328,58
Mijn systeem:
Dell studio 1749
Zitten nu twee harde schijven in, ga er een verkopen en er een ssd insteken.
Doordat ik al mijn data op mijn 2e hd ga houden wil ik graag een kleine ssd.
Maximale prijs is 120 euro.
Verdere specs:
* i5 520m
* 2*2 gb 1333 mhz
* Sata 300 aansluiting.
Verdere specs zijn niet echt nuttig voor de ssd-keuze vermoed ik.
Ik weet niet hoe het hier gaat op het forum, een van mijn eerste posts, maar het zou mooi zijn moesten er mensen zijn die mij kunnen helpen met mijn keuze.
Heb zitten kijken naar OCZ vertex 3 60 gb, is meer dan genoeg ruimte voor enkel mijn os. Verder denk ik aan een crucial m4, een samsung 830 of een intelschijf.
Ben benieuwd naar jullie meningen
Dell studio 1749
Zitten nu twee harde schijven in, ga er een verkopen en er een ssd insteken.
Doordat ik al mijn data op mijn 2e hd ga houden wil ik graag een kleine ssd.
Maximale prijs is 120 euro.
Verdere specs:
* i5 520m
* 2*2 gb 1333 mhz
* Sata 300 aansluiting.
Verdere specs zijn niet echt nuttig voor de ssd-keuze vermoed ik.
Ik weet niet hoe het hier gaat op het forum, een van mijn eerste posts, maar het zou mooi zijn moesten er mensen zijn die mij kunnen helpen met mijn keuze.
Heb zitten kijken naar OCZ vertex 3 60 gb, is meer dan genoeg ruimte voor enkel mijn os. Verder denk ik aan een crucial m4, een samsung 830 of een intelschijf.
Ben benieuwd naar jullie meningen
Ik ben zelf ook geen held met ssd's, maar ik heb genoeg posts gelezen in dit topic om te weten dat de vertex 3 hier geen aanbevolen product is om het maar zacht uit te drukken
De andere 3 ssd's worden eigenlijk door iedereen aanbevolen.
Ok. Ik zal het laatste deel van dit topic sowieso eens doorlezen vooraleer ik tot een aankoop overga. Ik weet dat het niet mooi is om veel vragen te stellen zonder zelf research te doen, maar de ervaring van gebruikers zegt veel meer dan getalletjes. Iemand een bepaalde schijf die hij aanraadt?
Zo, voor mij is het ook eens tijd om serieus naar een SSD te gaan kijken en binnenkort over te gaan op het aanschaffen van één.
Ik wil deze graag in mijn XPS 15 bouwen. Relevante specificaties (zie sig voor volledige specificaties):
- Intel i7 2720QM
- 4GB RAM
- Voorzien van een SATA-600 poort
Budget is ongeveer 180 euro. Het liefste zou ik voor een 128GB schijf willen gaan, precies goed kwa formaat. De SSD wil ik vooral gaan gebruiken om mijn OS (Windows 7) en programma's op te installeren. Soms zullen er ook wat documenten op staan. Foto's, muziek en video bewaar ik op een externe HDD. Nu heb ik gekeken naar de SSD's van Intel (320 en 510), Crucial (M4) en Samsung (830). Eigenlijk viel Intel al snel af vanwege het ontbreken van ondersteuning voor SATA-600 bij de 320 en de mindere prijs-prestatieverhouding van de 510 ten opzichte van de concurrentie.
De 830 en M4 zijn dus overgebleven in mijn zoektocht. Voor zover ik heb kunnen zien doen beide SSD's het goed als het om snelheid gaat, maar de Samsung blijkt in veel gevallen net wat sneller te zijn dan de Crucial. Op het gebied van betrouwbaarheid hoor ik bij beide SSD's goede ervaringen, alhoewel de Samsung nog vrij nieuw is en er dus niet heel veel te zeggen valt over de betrouwbaarheid op lange termijn.
Maar, ik ga er vanuit dat ook de Samsung na een paar jaar nog prima zal presteren.
Nu lijkt de keuze dus gevallen te zijn op de 830, maar nu vraag ik mij af of ik vergeten ben om naar een ander belangrijk punt te kijken waarop ik de SSD's met elkaar moet vergelijken. Bijgeleverde programma's interesseren mij niet zo heel veel, ik ben van plan om met een verse installatie te beginnen.
- Intel i7 2720QM
- 4GB RAM
- Voorzien van een SATA-600 poort
Budget is ongeveer 180 euro. Het liefste zou ik voor een 128GB schijf willen gaan, precies goed kwa formaat. De SSD wil ik vooral gaan gebruiken om mijn OS (Windows 7) en programma's op te installeren. Soms zullen er ook wat documenten op staan. Foto's, muziek en video bewaar ik op een externe HDD. Nu heb ik gekeken naar de SSD's van Intel (320 en 510), Crucial (M4) en Samsung (830). Eigenlijk viel Intel al snel af vanwege het ontbreken van ondersteuning voor SATA-600 bij de 320 en de mindere prijs-prestatieverhouding van de 510 ten opzichte van de concurrentie.
De 830 en M4 zijn dus overgebleven in mijn zoektocht. Voor zover ik heb kunnen zien doen beide SSD's het goed als het om snelheid gaat, maar de Samsung blijkt in veel gevallen net wat sneller te zijn dan de Crucial. Op het gebied van betrouwbaarheid hoor ik bij beide SSD's goede ervaringen, alhoewel de Samsung nog vrij nieuw is en er dus niet heel veel te zeggen valt over de betrouwbaarheid op lange termijn.
Nu lijkt de keuze dus gevallen te zijn op de 830, maar nu vraag ik mij af of ik vergeten ben om naar een ander belangrijk punt te kijken waarop ik de SSD's met elkaar moet vergelijken. Bijgeleverde programma's interesseren mij niet zo heel veel, ik ben van plan om met een verse installatie te beginnen.
[ Voor 4% gewijzigd door S_Chief op 25-01-2012 21:40 ]
Verwijderd
@SChief
Samsung geeft software mee waarmee je windows heel makkelijk kan optimaliseren voor ssd's (zoals het uitzetten van het defragmenteren). Ik weet niet of anderen dit ook hebben. Ik zie trouwens niets over het merk Plextor in je post. De Plextor PX-128M2P 128GB is de snelste ssd voor onder de 200 euro op dit moment. Bovendien heeft deze nog 32nm chips en de samung heeft 20nm chips volgens mij wat inhoud dat de plextor in theorie langer mee zou moeten gaan.
Samsung geeft software mee waarmee je windows heel makkelijk kan optimaliseren voor ssd's (zoals het uitzetten van het defragmenteren). Ik weet niet of anderen dit ook hebben. Ik zie trouwens niets over het merk Plextor in je post. De Plextor PX-128M2P 128GB is de snelste ssd voor onder de 200 euro op dit moment. Bovendien heeft deze nog 32nm chips en de samung heeft 20nm chips volgens mij wat inhoud dat de plextor in theorie langer mee zou moeten gaan.
Ik heb net even naar de review van de Plextor gekeken en deze vergeleken met de review van de Samsung 830, en het lijkt erop dat beide SSD's min of meer gelijk op gaan als het om snelheid gaat?
Er zijn natuurlijk wel wat verschillen, maar heel extreem zijn ze niet.
Qua levensduur, 32nm vs. 20nm, hoeveel zou zoiets verschillen als het om levensduur gaat? Ik denk dat 20nm al zo lang mee kan gaan dat je hem waarschijnlijk eerder dumpt dan dat hij echt traag is geworden? Moet ik nog even gaan uitzoeken iig.
Bedankt voor de input!
Qua levensduur, 32nm vs. 20nm, hoeveel zou zoiets verschillen als het om levensduur gaat? Ik denk dat 20nm al zo lang mee kan gaan dat je hem waarschijnlijk eerder dumpt dan dat hij echt traag is geworden? Moet ik nog even gaan uitzoeken iig.
Bedankt voor de input!
[ Voor 23% gewijzigd door S_Chief op 26-01-2012 01:37 ]
Ik zal je helpen met je zoektocht over hoe lang de NAND chips meegaan, een topic wat ik nou al een tijdje volg:
http://www.xtremesystems....te-Endurance-25nm-Vs-34nm
Algemene conclusie wat ik er uit haal is gewoon dat je een SSD niet zo snel krijgt versleten op write niveau...
of je moet wel iets heel fout doen met alignment.
http://www.xtremesystems....te-Endurance-25nm-Vs-34nm
Algemene conclusie wat ik er uit haal is gewoon dat je een SSD niet zo snel krijgt versleten op write niveau...
of je moet wel iets heel fout doen met alignment.
[ Voor 39% gewijzigd door Swordlord op 26-01-2012 16:19 ]
Bedankt voor het linkje.
Helaas ligt dat forum op dit moment plat vanwege onderhoud, zal later nog eens kijken. Maar als ik op je conclusie af ga dan maakt het dus vrijwel niets uit.
Heb zitten kijken voor een Crucial m4 64gb. Hoe komt het dat zijn schrijfsnelheid zoveel lager ligt dan de 120 gb modellen?
Bijvoorbeeld: http://be.hardware.info/p...7753/117500,120454,120455
Bijvoorbeeld: http://be.hardware.info/p...7753/117500,120454,120455
Minder flash chips, dus minder om de data over te verdelen
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Hmm ok, inderdaad. Ga ik daar ooit iets van merken? Ik heb echt niet meer dan 60 gb opslag nodig, maar ik vraag mij dan af of 100mb/s niet wat traag is als ik dan toch investeer in een ssd.
Het is vooral lezen wat je gaat merken in de meeste gevallen. Heb zelf ook de crucial en vind het echt een prima aankoop.Simonhoubracken schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 13:35:
Hmm ok, inderdaad. Ga ik daar ooit iets van merken? Ik heb echt niet meer dan 60 gb opslag nodig, maar ik vraag mij dan af of 100mb/s niet wat traag is als ik dan toch investeer in een ssd.
Ok, bedankt voor het antwoord. Ik moet dan juist nog eens uitzoeken of er problemen gemeld zijn met backwards compatibiliteitsproblemen. Heb namelijk een sata 300 poort, en de crucial is sata 600. Bedankt voor alle info in elk geval, ik denk dat ik voor de crucial m4 zal gaan.Cyleo schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 15:03:
[...]
Het is vooral lezen wat je gaat merken in de meeste gevallen. Heb zelf ook de crucial en vind het echt een prima aankoop.
Hier ook een M4 , aangesloten op een sata 300 poort.Simonhoubracken schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 15:35:
[...]
Ok, bedankt voor het antwoord. Ik moet dan juist nog eens uitzoeken of er problemen gemeld zijn met backwards compatibiliteitsproblemen. Heb namelijk een sata 300 poort, en de crucial is sata 600. Bedankt voor alle info in elk geval, ik denk dat ik voor de crucial m4 zal gaan.
Bij mij werkt het perfect, in mijn ogen is een SSD 1 van de beste upgrades voor je computer!
Sowieso voor de m4 64GB gaan als je rond de 60GB opslag nodig hebt. Die schrijfsnelheid ga je waarschijnlijk toch niet merken. De m4 op een Sata 300 poort gaat ook met gemak, het snelheidsverschil van een SSD t.o.v. een HDD zit hem vooral in de 4k read en write, en niet in het sequentieel lezen en schrijven, wat door jouw Sata 300 "gebottleneckt" wordt. Veel gebruikers melden weinig verschil in merkbare performance in real life tussen de m4 op Sata 300 en 600, dus het is een prima keuze
Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996
Hmm ok. Ik blijf wel twijfelen, voor hetzelfde geld heb ik een vertex die makkelijk 250mb/s write haalt...
Met niet comprimeerbare data en met een reëel risico dat hij dat op een dag niet meer haalt (want dan is die defect)Simonhoubracken schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 21:21:
Hmm ok. Ik blijf wel twijfelen, voor hetzelfde geld heb ik een vertex die makkelijk 250mb/s write haalt...
Hmm ok. Als het risico lager ligt bij de m4 zal ik die toch overwegen. Is samsung een alternatief of gewoon voor crucial gaan?
Verwijderd
Samsung, intel el crucial zijn redelijk gelijkwaardig. Het zijn allemaal goede keuzes. Alleen is intel hard bezig om zichzelf uit de markt te prijzen.
"Wie niet luisteren wil moet maar voelen"Cyleo schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 21:59:
[...]
Met niet comprimeerbare data en met een reëel risico dat hij dat op een dag niet meer haalt (want dan is die defect)
@Fastclaimer: ik wil gerust luisteren hoor
Ben gewoon informatie aan het verzamelen om een gefundeerde mening te vormen over wat ik moet aanschaffen
Verwijderd
Interessante aanbieding: http://www.crucial.com/uk...le/SSD/~131072~/list.html
Met code Naughty7 kom je op 127 pond. Scheelt toch twee tientjes: pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
Met code Naughty7 kom je op 127 pond. Scheelt toch twee tientjes: pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
Hallo allemaal
Ook ik ben op zoek naar een gepaste SSD voor mijn systeem. Ik heb zelf al het een en ander zitten zoeken en kom hierbij uit bij een Crucial M4 of een samsung 830.
Echter de vraag is zou ik niet een OCZ kunnen nemen (vertex 2 of 3) aangezien deze goedkoper zijn en deze mij misschien ook de voldoening kunnen geven wat ik wil.
Jullie begrijpen waarschijnlijk al, het is voor mij een prijskwestie als ik hier iets performance voor moet inleveren en ik ben daar een stuk goedkoper mee uit kan ik er wel mee leven.
Grofweg iedere ssd is een upgrade voor mijn systeem.
processor:AMD 1090T geklokt op 3.8ghz
moederbord: Asrock 870 Extreme 3
interngeheugen: 8gb 1666
HDD's : 2x 1TB F3 Spinpoint, 1x 500GB seagate
Videokaart: Saphire HD6970 2gb
Voeding: 530Watt Antecearthwatts
Kast : Coolmaster CM690 2 versie2
• Welk OS gebruik je?
Windows 7 Ultimate 64bits
Het is puur luxe wat ik wil.
Sneller opstarten van mijn systeem.
Sneller unpakken met winrar en files repairen. ( ik down veel met 100mbits en mijn huidige hdd kunnen het niet snel genoeg verwerken waardoor alles stagneerd )
Sneller opstarten en laden van games en programma's
Niet meer dan €200,- eerder gezegd liever korter bij de €150,-.
Alvast bedankt voor het eventuele advies wat ik het beste kan doen.
Ook ik ben op zoek naar een gepaste SSD voor mijn systeem. Ik heb zelf al het een en ander zitten zoeken en kom hierbij uit bij een Crucial M4 of een samsung 830.
Echter de vraag is zou ik niet een OCZ kunnen nemen (vertex 2 of 3) aangezien deze goedkoper zijn en deze mij misschien ook de voldoening kunnen geven wat ik wil.
Jullie begrijpen waarschijnlijk al, het is voor mij een prijskwestie als ik hier iets performance voor moet inleveren en ik ben daar een stuk goedkoper mee uit kan ik er wel mee leven.
Grofweg iedere ssd is een upgrade voor mijn systeem.
processor:AMD 1090T geklokt op 3.8ghz
moederbord: Asrock 870 Extreme 3
interngeheugen: 8gb 1666
HDD's : 2x 1TB F3 Spinpoint, 1x 500GB seagate
Videokaart: Saphire HD6970 2gb
Voeding: 530Watt Antecearthwatts
Kast : Coolmaster CM690 2 versie2
• Welk OS gebruik je?
Windows 7 Ultimate 64bits
Het is puur luxe wat ik wil.
Sneller opstarten van mijn systeem.
Sneller unpakken met winrar en files repairen. ( ik down veel met 100mbits en mijn huidige hdd kunnen het niet snel genoeg verwerken waardoor alles stagneerd )
Sneller opstarten en laden van games en programma's
Niet meer dan €200,- eerder gezegd liever korter bij de €150,-.
Alvast bedankt voor het eventuele advies wat ik het beste kan doen.
Je kaart zelf al de aan te raden SSD's aan, namelijk de Crucial M4 en de Samsung 830.
Dus dit zijn ook de beste keuzes...
De OCZ Vertex drives zijn niet aan te raden op het betrouwbaarheidsvlak...
De vertex 2 is wel goedkooper, maar de firmware ervan is niet te vertrouwen, allemaal nogal Crash gevoelig.
Voor de Vertex 3 geldt een soortgelijk verhaal, er is wel een firmware release uitgekomen, die de meeste problemen heeft verholpen met deze serie, maar ze zijn nog steeds nijgen ze wat meer uit te vallen dan andere merken.
Voor het komende advies houd ik geen aansprakelijkheid, op eigen risico dus... Maar de drive begint wel noemenswaardig te worden
Wil je echt goedkoop gaan en een gok nemen met drives waar de betrouwbaarheid nog niet zo van bekend is, maar waar aan andere kant ook geen slechte berichten over zijn verschenen...
Dan zouden de nieuwe SSD's van OCZ met de Everest Idilinx controller kunnen overwegen.
pricewatch: OCZ Petrol 128GB
De specs zijn niet zo super snel, in tegenstelling tot de duurdere schijven, maar snel zat om je toch een zeer snelle ervaring te geven.
Dus dit zijn ook de beste keuzes...
De OCZ Vertex drives zijn niet aan te raden op het betrouwbaarheidsvlak...
De vertex 2 is wel goedkooper, maar de firmware ervan is niet te vertrouwen, allemaal nogal Crash gevoelig.
Voor de Vertex 3 geldt een soortgelijk verhaal, er is wel een firmware release uitgekomen, die de meeste problemen heeft verholpen met deze serie, maar ze zijn nog steeds nijgen ze wat meer uit te vallen dan andere merken.
Voor het komende advies houd ik geen aansprakelijkheid, op eigen risico dus... Maar de drive begint wel noemenswaardig te worden
Wil je echt goedkoop gaan en een gok nemen met drives waar de betrouwbaarheid nog niet zo van bekend is, maar waar aan andere kant ook geen slechte berichten over zijn verschenen...
Dan zouden de nieuwe SSD's van OCZ met de Everest Idilinx controller kunnen overwegen.
pricewatch: OCZ Petrol 128GB
De specs zijn niet zo super snel, in tegenstelling tot de duurdere schijven, maar snel zat om je toch een zeer snelle ervaring te geven.
[ Voor 13% gewijzigd door Swordlord op 28-01-2012 10:33 ]
Tsjah bij dit soort bedragen vraag ik me altijd af. Kun je niet gewoon 1x niet uit gaan, of iets anders laten en die 2 tientjes bijleggen en voor een SSD gaan die wel gegarandeerde kwaliteit heeft en ook nog eens sneller is?
Verwijderd
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16820227780
De petrol heeft op dit moment 8 reviews waarvan 3 failures. Onvoldoende om iets te zeggen over de betrouwbaarheid.
Of je hem wil aanraden moet je zelf weten. Maar ik hanteer al tijden de ongeschreven reden dat ik alles afraad waarvan niet te controleren is of het goed is. Simpelweg omdat veel dingen die op papier goed en goedkoop zijn in de praktijk tegenvallen. Ik kan je daar meerdere goede voorbeelden voor geven indien nodig.
De petrol heeft op dit moment 8 reviews waarvan 3 failures. Onvoldoende om iets te zeggen over de betrouwbaarheid.
Of je hem wil aanraden moet je zelf weten. Maar ik hanteer al tijden de ongeschreven reden dat ik alles afraad waarvan niet te controleren is of het goed is. Simpelweg omdat veel dingen die op papier goed en goedkoop zijn in de praktijk tegenvallen. Ik kan je daar meerdere goede voorbeelden voor geven indien nodig.
Nog een laatste vraagje. Zoals eerder gesteld heb ik "eigenlijk" maar 60 gb nodig. Is het nodig om een extra 75 euro te investeren in een crucial m4 van 128gb voor de schrijfsnelheid en het feit om gewoon een grotere ssd te hebben, of is dit overkill wetende dat ik een 500gb interne hd heb voor data.
Verwijderd
Wat wil je precies gaan doen waarbij de een hoge seq. schrijfsnelheid nodig hebt op een storagemedium van 60GB? Zelfs met 100MB/s gooi je dat ding in slechts 10 minuten helemaal vol. De paar keer dat je een groot bestand overzet lijkt het mij niet waard..
130 Euro VS 170 euro is een flinke kloof... Voor veel mensen zien dit toch als een heel groot verschil...REDFISH schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 11:15:
Tsjah bij dit soort bedragen vraag ik me altijd af. Kun je niet gewoon 1x niet uit gaan, of iets anders laten en die 2 tientjes bijleggen en voor een SSD gaan die wel gegarandeerde kwaliteit heeft en ook nog eens sneller is?
Ik doe de drive ook niet aanraden maar hij is wel noemenswaardig gezien de prijs... Daarom ook de grote disclaimer die ik erbij had gezet, dat ik hem niet persoonlijk aanraad en dus op eigen risico de keuze voor die serie drives is.Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 12:33:
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16820227780
Maar ik zit de OCZ forums met adelaarsogen in de gaten te houden sinds de Everest Idilinx controller SSD's zijn uitgebracht en heb maar een enkele keren problemen zien langskomen... Waarvan 1 of 2 een bricked drive was... De rest kon opgelost worden middels support van OCZ daar op het forum.
In tegenstelling tot de release van Sandforce controllers, is dat een verschil van dag en nacht.
Dat is wel waar natuurlijk. Ik vind het gewoon wat raar dat de snelheid van de crucial qua schrijven zoveel lager ligt dan bij andere ssd's. Maar je punt klopt inderdaad.
Verwijderd
Lager? Alleen de samsung is sneller, en die is pas kort op de markt. De sandforce drives misleiden de consument met mooie cijfertjes terwijl de praktijk flink lager uitvalt dan de M4.
De write snelheden van de OCZ Vertex 2/3 drives zijn marketing stunts.
Die write snelheden worden in de praktijk niet vaak gehaald. De controller doet namelijk aan bestandcompressie.
550 MB/s write is optimaal bij 100% compressie.
Dit is alleen in test scenario's mogelijk, want realistische data is niet 100% te comprimeren, gemiddeld maar 50% ofzo.
Maar goed, als je iets 100% kan comprimeren, sla je in principe bijna niks op... Bijna niks is snel weggeschreven
Die write snelheden worden in de praktijk niet vaak gehaald. De controller doet namelijk aan bestandcompressie.
550 MB/s write is optimaal bij 100% compressie.
Dit is alleen in test scenario's mogelijk, want realistische data is niet 100% te comprimeren, gemiddeld maar 50% ofzo.
Maar goed, als je iets 100% kan comprimeren, sla je in principe bijna niks op... Bijna niks is snel weggeschreven
Ok. Bedankt voor het verduidelijken. Ik had mij wat geïnformeerd door onder andere testresultaten te lezen, waaruit bleek dat de vertex veel sneller was bij de schrijf benchmarks. Maar jullie uitleg verklaart veel. Dankjewel
Na de grote SSD en aanschaf SSD topics uitgeplozen te hebben kwamen er drie merken in aanmerking.
Intel 320 ,Samsung 820 en Crucial M4.
De copmputer waarin gemonteerd zou worden is met een MSI p35 Neo mobo met 6 Gig geheugen en
cpu Intel Core Duo 8400.
Windows 7 SP1 Professional 64 bit opnieuw schoon te installeren.
Het mobo heeft sata 300 en geen ACHI.
Over 6 á 12 maanden ga ik een nieuwe in elkaar zetten.
De Intel zou gezien mijn huidige mobo een goede keuze zijn temeer daar die ook supercaps heeft die een extra bescherming geven bij plotselinge stroomuitval en dat komt hier gemiddeld eens per 2 jaar voor.
Hij viel af omdat ik toch liever een SSD sata 600 had met het oog op de toekomst ( hoewel dat overall niet echt veel uitmaakt ) en omdat het me niet lekker zat dat die supercaps in eerste instantie niet hielpen en er een fw update nodig was.Je zou toch denken dat zoiets goed getest was.
De Samsung viel af vanwege een slordige eerste fw update, die bij velen niet werkte. Daarbij is hij nog maar kort op de markt en had ik de extra's niet nodig.
Heb dus de Crucial MS4 64 GB SSD gekocht. Deze is al wat langer op de markt en hoe Crucial omging met de, wel noodzakelijke, update beviel me een stuk meer.
Afgelopen donderdag besteld, gister aangekomen en vandaag geïnstalleerd.
Stond nog de 0009 FW op.Had al de 0309 FW op een usb stick gezet zodat ik direct kon updaten.
Was vergeten dat ik dat eigenlijk pas wilde doen nadat ik W7 geïnstalleerd had maar verliep vlekkeloos.
De installatie van W7 echter niet maar dat verhaal volgt nog.
De opzet is als volgt:
Op de SSD 2 partities, primair 32 GiB en logisch 22 Gib. Bijft over ca. 6 Gib voor overprovisionig toch maar voor alle zekerheid ( weet niet zeker of TRIM werkt ).
32 GiB voor de C: schijf acht ik genoeg want in de twee jaar dat ik nu W7 draai ben ik nooit boven de 20 GiB gekomen. Daarbij ga ik nog diverse mappen verplaatsen naar de HDD.
De 22 GiB partitie is voor een Virtuele Machine waarmee ik nog nooit boven de 12 GiB ben gekomen en moet ik nog maken.
Na installatie van W7 een test gedaan:

Niet verkeerd lijkt mij vergeleken ook met de TS test uit het grote SSD topic. Alleen begrijp ik de lage score niet van de 4k QD 32 read test.
Ter vergelijking nog twee tests van de C: partitie ( hier E: ) en de laatste partitie van mijn HDD.

Intel 320 ,Samsung 820 en Crucial M4.
De copmputer waarin gemonteerd zou worden is met een MSI p35 Neo mobo met 6 Gig geheugen en
cpu Intel Core Duo 8400.
Windows 7 SP1 Professional 64 bit opnieuw schoon te installeren.
Het mobo heeft sata 300 en geen ACHI.
Over 6 á 12 maanden ga ik een nieuwe in elkaar zetten.
De Intel zou gezien mijn huidige mobo een goede keuze zijn temeer daar die ook supercaps heeft die een extra bescherming geven bij plotselinge stroomuitval en dat komt hier gemiddeld eens per 2 jaar voor.
Hij viel af omdat ik toch liever een SSD sata 600 had met het oog op de toekomst ( hoewel dat overall niet echt veel uitmaakt ) en omdat het me niet lekker zat dat die supercaps in eerste instantie niet hielpen en er een fw update nodig was.Je zou toch denken dat zoiets goed getest was.
De Samsung viel af vanwege een slordige eerste fw update, die bij velen niet werkte. Daarbij is hij nog maar kort op de markt en had ik de extra's niet nodig.
Heb dus de Crucial MS4 64 GB SSD gekocht. Deze is al wat langer op de markt en hoe Crucial omging met de, wel noodzakelijke, update beviel me een stuk meer.
Afgelopen donderdag besteld, gister aangekomen en vandaag geïnstalleerd.
Stond nog de 0009 FW op.Had al de 0309 FW op een usb stick gezet zodat ik direct kon updaten.
Was vergeten dat ik dat eigenlijk pas wilde doen nadat ik W7 geïnstalleerd had maar verliep vlekkeloos.
De installatie van W7 echter niet maar dat verhaal volgt nog.
De opzet is als volgt:
Op de SSD 2 partities, primair 32 GiB en logisch 22 Gib. Bijft over ca. 6 Gib voor overprovisionig toch maar voor alle zekerheid ( weet niet zeker of TRIM werkt ).
32 GiB voor de C: schijf acht ik genoeg want in de twee jaar dat ik nu W7 draai ben ik nooit boven de 20 GiB gekomen. Daarbij ga ik nog diverse mappen verplaatsen naar de HDD.
De 22 GiB partitie is voor een Virtuele Machine waarmee ik nog nooit boven de 12 GiB ben gekomen en moet ik nog maken.
Na installatie van W7 een test gedaan:

Niet verkeerd lijkt mij vergeleken ook met de TS test uit het grote SSD topic. Alleen begrijp ik de lage score niet van de 4k QD 32 read test.
Ter vergelijking nog twee tests van de C: partitie ( hier E: ) en de laatste partitie van mijn HDD.

TL;DR...
je moet AHCI aanzetten in elk geval voor 4k32 scores...
je moet AHCI aanzetten in elk geval voor 4k32 scores...
Verwijderd
In zeer zeldzame gevallen werkte die beveiliging niet, waardoor corruptie alsnog mogelijk was. Dit zou opgelost moeten zijn met nieuwe firmware. Je mag er vanuit gaan dat die nieuwe firmware op alle nieuwe Intel SSDs zit, alleen voor oude voorraden zou je dan nog een model kunnen krijgen die de update nog niet heeft.en omdat het me niet lekker zat dat die supercaps in eerste instantie niet hielpen en er een fw update nodig was.Je zou toch denken dat zoiets goed getest was.
Intel is mét of zonder bug veel betrouwbaarder dan andere consumenten SSDs. Veel betrouwbaarder dan Sandforce omdat de SSD niet na elke scheet doodgaat, en veel betrouwbaarder dan Crucial/Marvell omdat je twee beveiligingen voor datacorruptie toevoegt die de CrucialMarvell SSD niet heeft. Indien data security een belangrijk punt is voor je dan is de Intel dus een logische keuze. Crucial M4 is de beste allround keuze voor consumenten die hun belangrijke data goed backuppen en sowieso de SSD alleen gebruiken voor systeem+apps en niet voor user data.
De laatste zin is op mij van toepassing maar blijkbaar heb ik toch iets gemist bij mijn naspeuringen want welke is die tweede beveiliging buiten de supercaps die Crucial mist? Vraag ik uit nieuwsgierigheid en wellicht nuttig om te weten voor die nog moeten aanschaffen.Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 23:17:
[...]
.... en veel betrouwbaarder dan Crucial/Marvell omdat je twee beveiligingen voor datacorruptie toevoegt die de CrucialMarvell SSD niet heeft. Indien data security een belangrijk punt is voor je dan is de Intel dus een logische keuze. Crucial M4 is de beste allround keuze voor consumenten die hun belangrijke data goed backuppen en sowieso de SSD alleen gebruiken voor systeem+apps en niet voor user data.
Alternate.be biedt zo te zien twee versies van de crucial m4 aan.

Nu moet ik geen bracket of extra software hebben, maar ik vraag mij af wat het verschil tussen de SSD1 en SSD2 is. Ik heb gegoogled en vond dit:
Edit: niet op prijzen letten, zijn blijkbaar tien euro duurder in belgie
Nu moet ik geen bracket of extra software hebben, maar ik vraag mij af wat het verschil tussen de SSD1 en SSD2 is. Ik heb gegoogled en vond dit:
Ook wordt op verschillende sites gezegd dat de SSD2 de nieuwe versie is, terwijl alternate zelf dit zegt:Verschil zou de dikte zijn. De SSD1 versie zou 7mm dik zijn, ten opzichte van de standaard 9.5mm SSD2.
Ben beetje verward, iemand die een heldere uitleg heeft?De goedkoopste is van een vorige generatie of lichting.
Twee midden prijzen is de oudere met bracket voor in desktop systeem en andere is nieuwere.
De derde en duurste is met transfer kabel en cd-rom.
Edit: niet op prijzen letten, zijn blijkbaar tien euro duurder in belgie

[ Voor 4% gewijzigd door Houbie op 30-01-2012 19:47 ]
Verwijderd
Even een linkje naar mijn vorige topic:
Verwijderd in "Problemen met SSD in Macbook"
MacBook Pro
2.26 Ghz
Intel Core 2 Duo
2 GB 1067 MHz
• Welk OS gebruik je?
OSX 10.6.8
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem Videobewerking
150 euro
Ik heb nu dus een Vertex maar deze is vaak traag. Welke kan ik het beste kopen in die prijsklasse?
Verwijderd in "Problemen met SSD in Macbook"
MacBook Pro
2.26 Ghz
Intel Core 2 Duo
2 GB 1067 MHz
• Welk OS gebruik je?
OSX 10.6.8
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem Videobewerking
150 euro
Ik heb nu dus een Vertex maar deze is vaak traag. Welke kan ik het beste kopen in die prijsklasse?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2012 21:16 ]
Ik krijg het niet gevonden maar hoe heet het programma waarmee je kan zien welke mappen zoveel mb ruimte in beslag nemen ?
Spacesniffer:
http://www.uderzo.it/main_products/space_sniffer/
http://www.uderzo.it/main_products/space_sniffer/
[ Voor 13% gewijzigd door Swordlord op 30-01-2012 21:59 ]
Voor de mensen die het interesseert: de SSD1 versie is 7 mm dik, terwijl de SSD2 versie 9.5mm dik is.
Bron: http://www.9lives.be/foru...-aankoop-ssd-dewelke.html
Bron: http://www.9lives.be/foru...-aankoop-ssd-dewelke.html
Ook ik ben op zoek naar een SSD!
processor:AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz
moederbord: Asrock 890 FX Deluxe 3
interngeheugen: 4gb Geil
HDD's : Samsung HD103SJ + externe WD
Videokaart: ATI Radeon HD 5850
Voeding: Antec truepower new TP650
Kast : Coolmaster CM690 2 Advanced
• Welk OS gebruik je?
Windows 7
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem
Gemak! Oftewel:
Sneller opstarten van mijn systeem;
Sneller opstarten en laden van games en programma's.
max 200 euro
Ik heb nog nooit een SSD gehad dus ik hoop op een nuttig advies, alvast bedankt!
• Welk OS gebruik je?
Windows 7
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem
Gemak! Oftewel:
max 200 euro
Ik heb nog nooit een SSD gehad dus ik hoop op een nuttig advies, alvast bedankt!
Het is wel grappig om te zien dat iedereen vroeger een Sandforce wilde en dat dat snel is omgeslagen van goed merk controller naar een slechte. De specificaties van de Agility 3 (120GB) zijn echt geweldig, gewoon een stuk beter dan de Intel en de Samsung, maar ik moet zeggen dat bandbreedte me eigenlijk vrij weinig doet. Ik heb thuis een NAS waarop 2TB past en daarop staan bestanden. Ik weet alleen dat 40GB vorige keer al snel tekort was, ik moest regelmatig programma's verwijderen en dan lukte 40GB wel, maar het gaf niet over. 60GB zou al een stuk makkelijker lukken, maar ik heb een nieuwe laptop, ik wil graag de komende 3 jaar kunnen doen met een leuke SSD harde schijf, dus misschien maar de portemonnee trekken.
Jammer dat de Sandforces dus geen optie zijn, ik heb dagelijkse back-ups via de NAS, maar om te zeggen dat ik graag 2 weken zonder schijf zou willen zitten, dat niet.
Jammer dat de Sandforces dus geen optie zijn, ik heb dagelijkse back-ups via de NAS, maar om te zeggen dat ik graag 2 weken zonder schijf zou willen zitten, dat niet.
Ik hoop gewoon, dat sandforce bij de release van hun nieuwe controller, een sectie toevoegt aan de overeenkomsten, dat de afnemer van de controller de snelheid moet adverteren met oncomprimeerbare specs of 50% compressie ofzo.
Dus dat de controller niet gaat gecombineerd worden met "langzaam" async nand en leveranciers wegkomen met dit soort specs op te geven...
Ze verschillen onderling bijna niks.
Wil je meer info, blader maar eens een paar pagina's terug, daar staat hetzelfde verhaal in 10voud...
Dus dat de controller niet gaat gecombineerd worden met "langzaam" async nand en leveranciers wegkomen met dit soort specs op te geven...
Crucial M4 of Samsung 830 zijn de aan te raden SSD's, de 128 GB versies vallen ruim binnen jouw budget.Bekse schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:53:
Ook ik ben op zoek naar een SSD!
• Welk OS gebruik je?
Windows 7
Gemak! Oftewel:
max 200 euro
Ze verschillen onderling bijna niks.
Wil je meer info, blader maar eens een paar pagina's terug, daar staat hetzelfde verhaal in 10voud...
[ Voor 77% gewijzigd door Swordlord op 31-01-2012 14:22 ]
Ik ben me aan het informeren voor een SSD. Ik ga binnenkort een laptop kopen en wil er dan een SSD in plaatsen. HDD eruit en SSD erin. En aangezien ik geen flauw idee heb waarop te letten, mijn vraag hier... tips zijn welkom
Dit wordt waarschijnlijk de Dell Vostro V131 of de Inspiron 14z
• Welk OS gebruik je?
Windows 7 64-bits
Office, Adobe CS5, Af en toe een film kijken, Internetten...
Liefst max. €150,- (anders tot €200,-)
Dit wordt waarschijnlijk de Dell Vostro V131 of de Inspiron 14z
• Welk OS gebruik je?
Windows 7 64-bits
Office, Adobe CS5, Af en toe een film kijken, Internetten...
Liefst max. €150,- (anders tot €200,-)
Hoeveel opslag denk je nodig te hebben?
Ik denk dat 128 gig de voorkeur krijgt?
Zo ja dan past de intel 320 goed in je budget (€150). Kan je je budget iets oprekken wordt de crucial M4/samsung (+/-170) een optie.
Denk je genoeg te hebben aan 64 gig kan dat ook en zou ik voor de crucial/samsung gaan
Ik denk dat 128 gig de voorkeur krijgt?
Zo ja dan past de intel 320 goed in je budget (€150). Kan je je budget iets oprekken wordt de crucial M4/samsung (+/-170) een optie.
Denk je genoeg te hebben aan 64 gig kan dat ook en zou ik voor de crucial/samsung gaan
De HDD's in de laptops zullen 320Gb of 500Gb zijn, ofzo. Maar ik denk dat ik met 128Gb goed uit de voeten zal kunnen, en dan gebruik ik ernaast een externe schijf. 64Gb lijkt me een beetje krap.
Maar dank voor de info, ik ga eens kijken naar de prijzen enzo. Thanks!
Maar dank voor de info, ik ga eens kijken naar de prijzen enzo. Thanks!
64 GB is weinig, maar als je deze stick erbij inzet heb je al een stuk meer speling.
Verwijderd
Zo'n ding zoek ik dus al sinds dit persbericht is uitgebracht:
nieuws: Buffalo verpakt 16GB in usb-stick van 5mm
2.5 jaar geleden in dezelfde week dat mijn vorige stick stuk ging...
Binnenkort maar eentje bestellen
Edit: nvm. Ding schijnt 10MB/s write en 3MB/s read te halen. Dat is knudde...
nieuws: Buffalo verpakt 16GB in usb-stick van 5mm
2.5 jaar geleden in dezelfde week dat mijn vorige stick stuk ging...
Binnenkort maar eentje bestellen
Edit: nvm. Ding schijnt 10MB/s write en 3MB/s read te halen. Dat is knudde...
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2012 16:40 ]
Pff vind ik best duur hoor als ik naar die adviesprijzen kijkt. Mijn broer gebruikt een sdkaartje in zn netbook. steekt een klein randje eruit in zn cardreader, net zo makkelijk eigenlijk, alleen wel een beetje traag, maar wel een alternatief.
Buffalo verpakt 16GB in usb-stick van 5mm
Door Willem de Moor, donderdag 25 juni 2009 17:46, views: 26.113
“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”
Verwijderd
Ja. In die week in 2009 ging mijn vorige stick echt stuk
Ik doe nu alles met dropbox.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2012 18:47 ]
Ik know, ik doelde op de reactie van 330d (BMW rijder wellicht?)
“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”
Net even de laatste pagina's gelezen, en ik vind het nog steeds de moeite om een aantal vragen te stellen:
Huidig systeem:
Proc: AMD Phenom II X4 970 @ stock 3.5Ghz
Mobo: Asus M5A78L, met ik max 3Gb/s connectie voor SATA (SB710 chipset)
HDD: Samsung spinpoint F3 1TB
Te spenderen budget: ergens tussen de 100€ (2de hands) tot 160€ (nieuw)
Volgende nieuwe modellen komen in aanmerking:
Crucial M4 128GB (500MB read, 175 MB write en meerdere malen onderscheiden)
Intel 320, 120G (270MB read, 130MB write met betrouwbaarheid als troef)
AData AS510 128GB (550MB read, 510 MB write + transparente praktijktest op site vendor)
Link van AData naar alternate: http://www.alternate.be/h.../AS510S3-120GM-C/593190/?
Ik kan moeilijk inschatten of de 3Gb/s connectie als een beperkende factor gaat werken voor een SDD.
Indien ja, ben ik dan niet beter af met bv een 2de hands Vertex 2 van vergelijkbare grote?
Feedback is van harte welkom
Huidig systeem:
Proc: AMD Phenom II X4 970 @ stock 3.5Ghz
Mobo: Asus M5A78L, met ik max 3Gb/s connectie voor SATA (SB710 chipset)
HDD: Samsung spinpoint F3 1TB
Te spenderen budget: ergens tussen de 100€ (2de hands) tot 160€ (nieuw)
Volgende nieuwe modellen komen in aanmerking:
Crucial M4 128GB (500MB read, 175 MB write en meerdere malen onderscheiden)
Intel 320, 120G (270MB read, 130MB write met betrouwbaarheid als troef)
AData AS510 128GB (550MB read, 510 MB write + transparente praktijktest op site vendor)
Link van AData naar alternate: http://www.alternate.be/h.../AS510S3-120GM-C/593190/?
Ik kan moeilijk inschatten of de 3Gb/s connectie als een beperkende factor gaat werken voor een SDD.
Indien ja, ben ik dan niet beter af met bv een 2de hands Vertex 2 van vergelijkbare grote?
Feedback is van harte welkom
Asus K8V SE Deluxe, Athlon 64 2800+, XFX 6600 GT, 768 400 Mhz DDR RAM, 80 GB Maxtor 7200 rpm, philips dvdrw208
Adata AS510 en Vertex 2 zijn af te raden door de gebruikte controller van het merk Sandforce.
Sata-300 is alleen een limiet in sequentieel lezen.
De echte merkbare snelheid van een SSD, ookwel acces times en hoge 4k snelheden, waar de crucial M4 zeer goed in is wordt niet gelimiteerd door de SATA-300 connectie.
Sata-300 is alleen een limiet in sequentieel lezen.
De echte merkbare snelheid van een SSD, ookwel acces times en hoge 4k snelheden, waar de crucial M4 zeer goed in is wordt niet gelimiteerd door de SATA-300 connectie.
Verwijderd
Verwachten jullie een daling van prijs van SSD's in het tweede kwartaal? Ik zie de prijzen zijn al gedaald in vergelijking met een jaar geleden en ik heb gelezen dat in tweede kwartaal van 2012 de prijzen nog meer zullen zakken.
Ik zou mijn nieuwe notebook namelijk met een SSD willen uit rusten en 64GB lijkt me daar genoeg voor al zou 128GB ook niet verkeerd zijn maar dat kost momenteel tussen de € 160 en € 180 en dan wil of Crucial of Samsung.
Ik heb echter geen haast en wil rustig nog wel even afwachten, vandaar ook mijn eerste vraag ( Niet dat jullie glazenbol hebben, maar ik heb er iets over gelezen op internet dat de prijs van SSD's verwacht is te zakken in Q2 2012.
Ik zou mijn nieuwe notebook namelijk met een SSD willen uit rusten en 64GB lijkt me daar genoeg voor al zou 128GB ook niet verkeerd zijn maar dat kost momenteel tussen de € 160 en € 180 en dan wil of Crucial of Samsung.
Ik heb echter geen haast en wil rustig nog wel even afwachten, vandaar ook mijn eerste vraag ( Niet dat jullie glazenbol hebben, maar ik heb er iets over gelezen op internet dat de prijs van SSD's verwacht is te zakken in Q2 2012.
Verwijderd
Iedereen, in inclusief, meldde dat de prijs ging dalen met de introductie van 25nm flash. Ter indicatie, ik kocht mijn 80GB drive 1 jaar geleden voor €130 met cashback.

Anno 2012, betaal je €120...
Maar serieus, je kan beter 2 tientjes extra betalen dan een half jaar zonder SSD zitten. Je kan beter nu kopen.
Anno 2012, betaal je €120...
Maar serieus, je kan beter 2 tientjes extra betalen dan een half jaar zonder SSD zitten. Je kan beter nu kopen.
De enige hoop op goedkopere SSD's zal TLC NAND geheugen worden, ook wel Tripple Level Cell NAND.
Dan kan er meer capaciteit per NAND chip worden gerealiseerd, dit heeft 2 gevolgen, meer capaciteit in de SSD's mogelijk, voor een waarschijnlijk gelijke prijs of dezelfde capaciteit SSD voor goedkopere prijs.
Ik ga niet in op de werking van TLC nand, maar het heeft wel zijn "nadelen" tenopzichte van SLC en MLC.
Maar de implementatie van TLC NAND zal nog even op zich laten wachten, in Q3 of Q4 van dit jaar zullen controllers komen die dit ondersteunen en zullen dus ook SSD's ermee komen..
Hoewel OCZ al zit te roepen dat ze hun Idlilinx Everest controllers met TLC nand willen koppelen In Q2.
Dan kan er meer capaciteit per NAND chip worden gerealiseerd, dit heeft 2 gevolgen, meer capaciteit in de SSD's mogelijk, voor een waarschijnlijk gelijke prijs of dezelfde capaciteit SSD voor goedkopere prijs.
Ik ga niet in op de werking van TLC nand, maar het heeft wel zijn "nadelen" tenopzichte van SLC en MLC.
Maar de implementatie van TLC NAND zal nog even op zich laten wachten, in Q3 of Q4 van dit jaar zullen controllers komen die dit ondersteunen en zullen dus ook SSD's ermee komen..
Hoewel OCZ al zit te roepen dat ze hun Idlilinx Everest controllers met TLC nand willen koppelen In Q2.
[ Voor 27% gewijzigd door Swordlord op 02-02-2012 10:19 ]
Ik heb een beetje het idee dat een groot gedeelte van de pc-markt stil staat. Dezelfde grafiek kan je ook voor bijna elke willekeurige processor hier neerzetten. Hell, zelfs de 2500k e.d. zijn iets in prijs gestegen t.o.v. een jaar geleden. Idem voor videokaarten.Verwijderd schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 08:50:
Geheugen is wel volatiel, zoals eigenlijk altijd. En harde schijf prijzen zijn geëxplodeerd door overstromingen Thailand.
Verwijderd
De markt staat niet stil, de markt gaat met sprongen vooruit, alleen tussen die sprongen staat het stil
De prijzen van de hardware zelf daalt ook nooit. Het enige wat kan dalen is de prijs van de generatie die erna komt. Uitzonderingen zijn spul als geheugen en flash waar de productiekosten >= 90% van de prijs zijn. Maar de afname van flash is zo groot dat je redelijk gek bent als je de prijzen laat dalen, heb ik begrepen.
De prijzen van de hardware zelf daalt ook nooit. Het enige wat kan dalen is de prijs van de generatie die erna komt. Uitzonderingen zijn spul als geheugen en flash waar de productiekosten >= 90% van de prijs zijn. Maar de afname van flash is zo groot dat je redelijk gek bent als je de prijzen laat dalen, heb ik begrepen.
Vergeet ook niet dat de euro <-> dollar koers aan behoorlijke schommelingen onderhevig is. Dat helpt ook niet.
Verwijderd
Dat is zo. Ik hou de prijs van laptops nauwlettend in de gaten, en een half jaar terug was je toch echt een stuk goedkoper uit. Niet alle laptops, maar bij de prijsvechters zeker wel.
Verwijderd
En volgens mij is de prijs van een SSD wel al flink gezakt als je kijkt hoe duur SSD's ooit waren, je kreeg vroeger geen SSD onder de € 100.
En ik zou wel voor 64GB kunnen gaan dat is opzich voldoende maar dan heb echt vaak de externe hardeschijf nodig, thuis is dat geen probleem maar wil wel gewoon beetje data erop kwijt. Ik begrijp met 64GB zou dat ook wel moeten lukken, maar als naar prijs per GB kijken dan ben je per GB bij 128 wel goedkoper uit.
De pricewatch: Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 128GB lijkt me dan wel de beste SSD momenteel, alleen die is weer € 20 duurder dan de crucial.
Ik zou waarschijnlijk niet moeten zien als upgrade voor alleen mijn huidige notebook, want SSD's zullen nog wel lange tijd flink meer kosten dan gewone HDD en je SSD kun je altijd nog mee nemen. Uiteraard hoop ik dat mijn huidige notebook me niet in de steek laat.
Dus heb momenteel eigenlijk twee SSD van 128 op het oog.
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB € 157,30
pricewatch: Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 128GB € 177,99
De Samsung is dus € 20 duurder maar schijnt wel de best 128GB schijf te zijn, maar dat verschil lijkt niet zo groot te zijn heb ik het idee. Ik weeg kwa prijs meer naar de Crucial en deze heeft zich kwa betrouwbaarheid inderdaad ook bewezen.
En ik zou wel voor 64GB kunnen gaan dat is opzich voldoende maar dan heb echt vaak de externe hardeschijf nodig, thuis is dat geen probleem maar wil wel gewoon beetje data erop kwijt. Ik begrijp met 64GB zou dat ook wel moeten lukken, maar als naar prijs per GB kijken dan ben je per GB bij 128 wel goedkoper uit.
De pricewatch: Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 128GB lijkt me dan wel de beste SSD momenteel, alleen die is weer € 20 duurder dan de crucial.
Ik zou waarschijnlijk niet moeten zien als upgrade voor alleen mijn huidige notebook, want SSD's zullen nog wel lange tijd flink meer kosten dan gewone HDD en je SSD kun je altijd nog mee nemen. Uiteraard hoop ik dat mijn huidige notebook me niet in de steek laat.
Dus heb momenteel eigenlijk twee SSD van 128 op het oog.
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB € 157,30
pricewatch: Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 128GB € 177,99
De Samsung is dus € 20 duurder maar schijnt wel de best 128GB schijf te zijn, maar dat verschil lijkt niet zo groot te zijn heb ik het idee. Ik weeg kwa prijs meer naar de Crucial en deze heeft zich kwa betrouwbaarheid inderdaad ook bewezen.
[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2012 16:13 ]
Hallo allemaal, ga nu niet gelijk roepen dat mijn vraag al beantwoord is en dat hij in een ander topic hoort
ik heb echt mijn best gedaan om het op te zoeken maar na 106 pagina's wordt ik ongeduldig.
Nu mijn vraag: Ik draai op een asus P7P55E met een (ja de beruchte) Marvell 91xx sata 6Gb\s support of ook wel '' true sata '' genoemd! In de socket zit een i5-760. Het spul draait op Win7.
Wat ik de laatste paar dagen heb gelezen over de zogenaamde true sata van Marvell en asus daar lusten de honden geen brood van.
Ik ben van plan om een ssd te kopen maar mijn motivatie is ondermeint door teksten zoals: De Marvell controller is geen true 6Gb\s controller en je kunt beter de 3Gb\s van Intel gebruiken.
De Marvell controller geeft het trim commando (of dat nou van win7 of van de controller af komt is me nog steeds niet duidelijk) niet door.De Marvell controller kan nooit de 6Gb\s doorgeven.
Ok ik weet dat het mijn eigen schuld is (moet je maar geen gehypte hardware kopen). Ik ben 50 jaar en trap er nog steeds in. Mijn zoon zei trouwens dat ik iets anders moest kopen ipv die oude shit.
Wat ik nu graag wil weten, welke ssd past het beste bij mijn '' true 6Gb\s sata '' en op welke controller moet ik hem aan sluiten.
Ik had (heb) drie ssd's op het oog, de Crucial M4 64GB 2.5" SATA3 de Samsung 830 Series 64GB 2.5" SATA3 of de (en hier heb ik het beste gevoel bij) Intel 320 Series 80GB 2.5" SATA2.
Graag een wel overwogen antwoord
Met vriendelijke groet
Snorlex50.
ik heb echt mijn best gedaan om het op te zoeken maar na 106 pagina's wordt ik ongeduldig.
Nu mijn vraag: Ik draai op een asus P7P55E met een (ja de beruchte) Marvell 91xx sata 6Gb\s support of ook wel '' true sata '' genoemd! In de socket zit een i5-760. Het spul draait op Win7.
Wat ik de laatste paar dagen heb gelezen over de zogenaamde true sata van Marvell en asus daar lusten de honden geen brood van.
Ik ben van plan om een ssd te kopen maar mijn motivatie is ondermeint door teksten zoals: De Marvell controller is geen true 6Gb\s controller en je kunt beter de 3Gb\s van Intel gebruiken.
De Marvell controller geeft het trim commando (of dat nou van win7 of van de controller af komt is me nog steeds niet duidelijk) niet door.De Marvell controller kan nooit de 6Gb\s doorgeven.
Ok ik weet dat het mijn eigen schuld is (moet je maar geen gehypte hardware kopen). Ik ben 50 jaar en trap er nog steeds in. Mijn zoon zei trouwens dat ik iets anders moest kopen ipv die oude shit.

Wat ik nu graag wil weten, welke ssd past het beste bij mijn '' true 6Gb\s sata '' en op welke controller moet ik hem aan sluiten.
Ik had (heb) drie ssd's op het oog, de Crucial M4 64GB 2.5" SATA3 de Samsung 830 Series 64GB 2.5" SATA3 of de (en hier heb ik het beste gevoel bij) Intel 320 Series 80GB 2.5" SATA2.
Graag een wel overwogen antwoord
Met vriendelijke groet
Snorlex50.
Alle 3 zijn goede keuzes, laat de prijs en/of wat je aan capaciteit nodig hebt de doorslag geven.
Wil je gewoon een snelle SSD en is 64 GB genoeg, dan kies voor de Crucial m4 dan ben je het goedkoopst en heb je een zeer goede SSD.
Wil je net iets meer capaciteit, kies dan voor de Intel 320 80 GB.
Meer kan ik er niet echt van maken, beide zijn SSD's die zich opzicht hebben bewezen met lage uitval percentages.
Onderling is het verschil ook nog eens zeer klein, voornamelijk in algemeen gebruik zul je geen verschil gaan merken.
Als je met "zware" applicaties gaat werken die veel data wegschrijven, dan wilt de samsung 830 met zijn hoge sequentiële schijfsnelheden nog wel eens de voorkeur krijgen. Maar dat lijkt me niet nodig?
Over de keuze controller, Ik raad aan de SSD aan te sluiten op de SATA-300 poort van de Intel chipset controller; Acces times, drivers (Trim support dus) etc zijn vele malen beter bij de Intel controller.
Wil je gewoon een snelle SSD en is 64 GB genoeg, dan kies voor de Crucial m4 dan ben je het goedkoopst en heb je een zeer goede SSD.
Wil je net iets meer capaciteit, kies dan voor de Intel 320 80 GB.
Meer kan ik er niet echt van maken, beide zijn SSD's die zich opzicht hebben bewezen met lage uitval percentages.
Onderling is het verschil ook nog eens zeer klein, voornamelijk in algemeen gebruik zul je geen verschil gaan merken.
Als je met "zware" applicaties gaat werken die veel data wegschrijven, dan wilt de samsung 830 met zijn hoge sequentiële schijfsnelheden nog wel eens de voorkeur krijgen. Maar dat lijkt me niet nodig?
Over de keuze controller, Ik raad aan de SSD aan te sluiten op de SATA-300 poort van de Intel chipset controller; Acces times, drivers (Trim support dus) etc zijn vele malen beter bij de Intel controller.
[ Voor 9% gewijzigd door Swordlord op 02-02-2012 22:05 ]
Dit topic is gesloten.