Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-01 23:55

dmvdberg

Cake or Death?

_H_G_ schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 09:32:
[...]

Da's wel allemaal theoretisch. In de praktijk zal je het niet merken. Zeg enkel dat je een M4 SATA-600 net zo goed aan je SATA-300 poorten kan hangen. M.a.w. je keuze wordt meer bepaald door je budget en of je vind dat SATA-600 je wat meer mogelijkheden voor de toekomst biedt (andere notebook/desktop/etc).
investeren in een SATA-600 disk is idd vooral toekomst gericht, nu heb ik daar zelf niet zo veel mee aangezien deze laptop nog minstens 3 jaar mee moet gaan. Tegen die tijd zien we wel weer verder.

Kan iig wel uit ervaring melden dat de intel bijzonder goed z'n werk doen. Nog niet 1x een beachball gehad of langer dan enkele seconden op software moeten wachten. Apps zoals Word starten vrijwel direct op en Adobe Aftereffects starten van een project file totdat ik wat kan aanklikken is ook af te tellen zonder dat ik het gevoel heb te hoeven wachten. Mooie stabiele disk.

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
dmvdberg schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:39:
[...]

investeren in een SATA-600 disk is idd vooral toekomst gericht, nu heb ik daar zelf niet zo veel mee aangezien deze laptop nog minstens 3 jaar mee moet gaan. Tegen die tijd zien we wel weer verder.

Kan iig wel uit ervaring melden dat de intel bijzonder goed z'n werk doen. Nog niet 1x een beachball gehad of langer dan enkele seconden op software moeten wachten. Apps zoals Word starten vrijwel direct op en Adobe Aftereffects starten van een project file totdat ik wat kan aanklikken is ook af te tellen zonder dat ik het gevoel heb te hoeven wachten. Mooie stabiele disk.
Het verschil van een SSD op een SATA3 of een SATA2 hangen merk je eigenlijk niet. Heb een m4 dus in principe het snelst en op beide poorten geprobeerd, maar je merkt er nouwelijks wat van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

[zeurmodus]
wat een geldverspilling die SSD. Ik moet nog steeds 0.7 seconden wachten op het starten van mijn browser
[/zeurmodus]

Kan nu al niet wachten op de next gens. Het moet echt nog een factor 3-4 sneller. Dan wordt het pas echt leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:01
Wat voor systeem heb je nu?
Sony Vaio SB2C5E:

i5 2410
8gb ddr3 ram
ATI 6470M
320gb 5400rpm (sloooom)
optical drive (kan weggehaald worden)

Welk OS gebruik je?

Windows 7 x64 Home Premium

Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?

Ik vind het belangrijk dat de laptop snel gebruiksklaar is en dat programma's snel opstarten (wat nu echt niet het geval is). Ik draai vaak programma's als autocad en ben ook vaak aan het unrarren, vooral bij het laatste wordt mijn laptop echt een baksteen...

Het schijnt op de Vaio SB serie mogelijk te zijn om de optical drive te vervangen voor een extra HD slot, mijn voorkeur gaat daarna uit omdat ik dan SSD voor programma's heb en een HD voor grote bestanden. De SSD moet minimaal 120GB aan data kunnen behouden

Wat mag je nieuwe SSD kosten?

Het liefst rond de 120 euro, ik kijk al een tijdje naar de M4 van Crucial, alleen daalt deze niet veel meer in prijs. Wel zag ik dat er een cached versie is aangekondigd van de M4, wellicht wordt deze dan goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
De intel 320 is dan denk ik wel een goed alternatief?

Ik zie de Crucial M4 niet snel goedkoper worden namelijk en waarom:
Alle concurrenten (met sata-600 SSD's) zijn ongeveer even duur.
De M4 cached versie is voor een compleet andere doelgroep, niet een nieuwere versie van de huidige M4.
Dus het is niet zo dat er een nieuwere crucial disk aan komt waardoor deze misschien goedkoper wordt.

Overigens zul je het snelheidsverschil niet heel erg merken tussen de intel en de crucial oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:01
Ik prefereer toch een SATA600 ssd omdat ik hier de meeste snelheidwinst mee pak. Ik heb er geen haast bij, over een half jaar zou ik er ook een kunnen aanschaffen. En ik heb ze het laaste half jaar ook niet goedkoper zien worden dus zal dat het komende halfjaar dan ook niet gebueren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

De intel320 is een fijn alternatief idd. Voor huis tuin en keuken gebruiken (je weet wel: gaming, HD video edting en dikke Aftereffects shizzle) is het een hele prima disk.

als budget een punt is, gerust doen

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
evanraalte schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 19:45:
Ik prefereer toch een SATA600 ssd omdat ik hier de meeste snelheidwinst mee pak. Ik heb er geen haast bij, over een half jaar zou ik er ook een kunnen aanschaffen. En ik heb ze het laaste half jaar ook niet goedkoper zien worden dus zal dat het komende halfjaar dan ook niet gebueren?
De write/leessnelheden zijn idd een stuk hoger met sata600. Maar hier merk je juist het minst van de performance van de SSD. HEt gaat om de random reads en writes. Daarin liggen de intel en de crucial een stuk dichter bij elkaar en daarom zul je het verschil niet merken.

Ik zie de prijzen ook in een half jaar niet significant lager worden. De vraag naar SSD's wordt alleen maar groter dus waarom zou je de prijzen omlaag gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
Als TLC NAND chips op grote schaal gebruikt gaan worden, zoals OCZ wilt gaan doen, dan zou meer capaciteit voor dezelfde prijs het gevolg moeten zijn.

Maar het zal nog een tijdje duren lijkt me, voordat TLC NAND "volwassen" genoeg is om door alle fabrikanten gebruikt te gaan worden.
Er zullen in elk geval nieuwe SSD controllers moeten ontwikkeld worden, om dit geheugen aan te kunnen sturen en dat is ook al een heel proces...

[ Voor 89% gewijzigd door Swordlord op 12-01-2012 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Swordlord schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 22:22:
Als TLC NAND chips op grote schaal gebruikt gaan worden, zoals OCZ wilt gaan doen, dan zou meer capaciteit voor dezelfde prijs het gevolg moeten zijn.

Maar het zal nog een tijdje duren lijkt me, voordat TLC NAND "volwassen" genoeg is om door alle fabrikanten gebruikt te gaan worden.
Er zullen in elk geval nieuwe SSD controllers moeten ontwikkeld worden, om dit geheugen aan te kunnen sturen en dat is ook al een heel proces...
precies, maar daar gaat nog wel even duren voordat dat gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wil een nieuwe ssd aanschaffen maar weet niet welke.
ik gebruik het voornamelijk voor grote transfer dus veel hen en weer slepen van grote bestand
en natuurlijk voor gamen.

computer setup is:
intel quad core q6600 processor
amd msi hd6970 videokaart
gigabyte GA-X38-DS5 moederbord
sata 600 controller
4 gb Ram

in eerste instantie twijfel ik tussen samsung 380 serie 256gb en ocz vertex 3 240 gb
maar ik hoor dat de m4 ook een goede keuze is....of moet ik toch wachten op een ssd die binnekort gaat uitkomen. en wat het wachten waard is...andere alternatieven zijn ook welkom
graag hoor ik jullie mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Je zegt dat je een Sata-600 controller hebt, je bedoeld hiermee dat je een insteek kaart heb voor sata-600?
Bij deze raad ik je ten zeerste af om die te gebruiken. Over het algemeen zijn de goedkopere Sata-600 controllers enorm brak.
Daarbij zijn de meeste sata-600 insteek kaarten niet goed voor jouw moederbord...

Gebruik gewoon de onboard sata-300 controller van intel.

Verder, had je misschien al kunnen lezen hier. De Samsung is de aan te raden SSD.

[ Voor 50% gewijzigd door Swordlord op 13-01-2012 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Swordlord schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 16:00:
Je zegt dat je een Sata-600 controller hebt, je bedoeld hierbij dat je een insteek kaart heb voor sata-600?
Bij deze raad ik je ten zeerste af om die te gebruiken.

Gebruik gewoon de onboard sata-300 controller van intel.

Verder, had je misschien al kunnen lezen hier. De Samsung is de aan te raden SSD.
ik heb heb geen sata-600 aansluiting op mijn computer dus ik had een tijdje geleden al inderdaad een pci insteek kaart gekocht. waarom raad je me af om die te gebruiken?

mijn budget is maximaal 400 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Jouw moederbord gebruikt PCI-expres generatie 1, met 250 MB/s per lane.
De meeste SATA-600 insteek kaarten, zijn gemaakt voor PCI-Express 2.0, waar 1 lane 500 MB/s is.

Deze kaarten gebruiken maar 1 lane, bij jouw geval, ga je je Insteek kaart dus maar een bandbreedte geven van 250 MB/s...
Nog trager dan sata-300...

Dan heb ik het nog niet over de performance van de Marveel 9128 Controller...

Maar een SSD kun je net zo goed gebruiken op SATA-300, alleen de sequentiële snelheid wordt gelimiteerd, bij grote data transfers merk je het misschien, maar acces times en werken met kleine bestandjes heeft geen limiet door SATA-300 en dat is juist het sterkste punt van een SSD..

[ Voor 46% gewijzigd door Swordlord op 13-01-2012 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Swordlord schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 16:06:
Jouw moederbord gebruikt PCI-expres generatie 1, met 250 MB/s per lane.
De meeste SATA-600 insteek kaarten, zijn gemaakt voor PCI-Express 2.0, waar 1 lane 500 MB/s is.

Deze kaarten gebruiken maar 1 lane, bij jouw geval, ga je je Insteek kaart dus maar een bandbreedte geven van 250 MB/s...
Nog trager dan sata-300...

Dan heb ik het nog niet over de performance van de Marveel 9128 Controller...
ik heb zojuist op de website van gigabyte gekeken en daar lees ik dat mijn moederboord pci-express 2.0 heeft.
of begrijp ik nu iets verkeerd.

er staat letterlijk :
2 x PCI Express 2.0 x16 slots (The PCIE_16_1 slot supports x16; the PCIE_16_2 supports x16.)
3 x PCI Express x1 slots (share with the PCIE_16_2 slot)
2 x PCI slots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Ahh gigabyte heeft aparte design keuze gemaakt, schijnbaar worden lanes opgeofferd van het 2de PCI-E 2.0 16x slot die vanuit de X38 northbridge komen, die normaal voor videokaarten is.
Normaal worden de 1x PCI-E slots vanuit de southbridge geleverd en die zijn PCI-E 1.1

Niet om je te ontmoedigen, je mag je insteek kaart gebruiken als je wilt, in samen werking met een SSD, maar let op, Echte SATA-600 snelheden kun je niet halen met deze insteek kaartjes.

Lees dit topic maar eens door, daar staat veel informatie over dit soort insteek kaarten.
[SSD] Marvell 9128 SATA III Controller

Om je verder te helpen met je advies, Crucial M4 of Samsung 830 zijn beide goede keuzes en zeer snel ook op sata-300...

[ Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 13-01-2012 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 11:54
Een setje crucial M4's 120GB ofzo (of intel 320's) in raid 0 op sata300 poorten..
Gaat dat een winst geven tov dit of niet?

Afbeeldingslocatie: http://img197.imageshack.us/img197/9519/5xwd1600hlfsraid0perc55.jpg
5x wd velociraptor in raid 0, 128kb stripe op een Perc5 met 512mb.
wd1600hlfsjes, de broertjes van de wd1500hlfs.

edit: en dan doel ik voornamelijk op de bovenste lijnen... die 700mb wordt lastig met 2 stuks :P
wellicht 3x 80gb, afijn....

[ Voor 36% gewijzigd door KaWaReZ op 14-01-2012 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

KaWaReZ schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 21:24:
Een setje crucial M4's 120GB ofzo (of intel 320's) in raid 0 op sata300 poorten..
al terug gebladerd in dit topic? recent zijn er nog benchmarks gepost. Tweakers zelf heeft ook een M4 getest, de 320 waarschijnlijk ook wel. Kijk anders ook bij reviews in de pricewatch?

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
dat zijn slechts enkele schijven voor zover ik de reviews heb gelezen.
Heb daar al eea doorgespit.

wil natuurlijk wel zeker weten dat er prestatiewinst in zit voordat er 350+ euro doorheen gejast wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
KaWaReZ schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 21:24:

[afbeelding]
5x wd velociraptor in raid 0, 128kb stripe op een Perc5 met 512mb.
wd1600hlfsjes, de broertjes van de wd1500hlfs.

edit: en dan doel ik voornamelijk op de bovenste lijnen... die 700mb wordt lastig met 2 stuks :P
wellicht 3x 80gb, afijn....
Sequentiele performance is ook niet het grote voordeel van een SSD ten opzichte van een HDD... jah ze zijn snel sequentieel
Maar juist de lage acces times en hoge performance met kleine files is juist hun meest krachtige punt...

Dus een enkele SSD zou je hele pimp achtige raid-0 al kunnen verslaan in algemene gebruiks ervaring en met het starten van programma's of manipuleren van data...

Maar je keuze tussen SSD of HDD ligt puur aan je gebruiksdoeleindes...
Dus misschien die eens specificeren in plaats van loze gedachte gangen over enorm hoge sequentiële snelheden...

edit:
Willekeurig screenshot van een crucial M4, kijk eens naar de kleine file transfer... een enkele SSD kicked de aars van jouw hele raid array bij elkaar...
Afbeeldingslocatie: http://forum.crucial.com/t5/image/serverpage/image-id/3103iF8CF2AD5E10E3BF5/image-size/original?v=mpbl-1&px=-1

[ Voor 34% gewijzigd door Swordlord op 15-01-2012 03:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
en dit wilde ik nou juist zien ;)
de "tot 128kb" en daar ging het mij juist om.

welke M4 is dit? (80/120/160/2xx?)

en jij hebt m op een sata600 poort neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Willekeurig screentje van afgeplukt van het internet...
Dus die research had je ook zelf kunnen doen....

het is een 256GB versie te zien aan de 250 MB/s write speeds en jah, dit is op een sata-600 poort.

Op SATA-300 zouden de performance van een single drive gewoon gelimiteerd worden rond de 250 MB/s...

[ Voor 16% gewijzigd door Swordlord op 15-01-2012 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
dingen die ik tegenkwam waren CM benches,
maar prima, ga ik de pc een dezer dagen even een leuke uppity geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

to Quad 2,66 ghz
4GB ramm
2 TB hdd
9850 AMD
MB P5Q

Welk OS gebruik je?

Windows 7 x64 Home Premium

Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?

converten/uitpakken/encoden van films,multitasken, nieuwsgroepen, Race sims, sneller booten, website onderhouden met al zijn pracht en praal (levensduur van dit beestje verlengen)

Ik zou de SSD graag met de toekomst mee willen gaan dus extra betalen voor een SSD en daarbij een nieuw systeem in mind te nemen is eigenlijk een must waar die dan top end voor is zou mijn pref. hebben. Dus voor nu downgraden is geen probleem als het maar werkt.

Bugdet 300-400 euro maar ligt mijn voorkeur wel bij een redelijk groote SSD, zodat ik niet gezeur krijg met het verplaatsten van programma's die zich tegen beter weten in op de boot-drive willen nestelen.

Ik plaats dit topic aangezien ik eerder op het punt heb gestaan een SSD aan te schaffen en vanuit kenissen kring adviseerden ze met dit maar vanuit mijn suplier weer niet (Informatique, stond ik in de winkel stuurden ze me naar huis na een rit van 70km )

Hopelijk kunnen jullie mij de juist inside informatie vertellen,

Dankbaar voor al jullie input
mvg Sacha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
Welke argumentatie gebruikten ze? wil ik wel eens weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ze zeiden iets van: ja de kans dat er ergens een chipset is op het MB die het niet ondersteund is erg groot. Waarbij crashjes kunnen ontstaan: Tjsa daar sta je dan in Bergenshoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:43

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Op de site van Crucial kun je je moederbord invullen en zien of deze compatible is met de SSD's van Crucial (de M4 serie dus bijvoorbeeld).

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2012 @ 16:02:
ze zeiden iets van: ja de kans dat er ergens een chipset is op het MB die het niet ondersteund is erg groot. Waarbij crashjes kunnen ontstaan: Tjsa daar sta je dan in Bergenshoek
8)7

Wat kan een shop het in hemelsnaam schelen of het werkt of niet. Als je maar betaalt :z

Goede keuzes: intel 320, crucial M4, Samsung 830. De rest zou ik links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedankt voor de snelle reacties net die Crucial site gecheckt en het zou moeten werken.

kuddos voor jullie allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Als het een beetje future proof SSD moet zijn zou ik voor de Samsung 830 gaan.
Zo te zien heeft je moederbord enkel sATA2 connecties, de Samsung is sATA3 dus bij een upgrade van het systeem zit je goed

pricewatch: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 256GB

Grote SSD, degelijke / betrouwbare controller en de prijs is mooi binnen budget.

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:35
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2012 @ 16:07:
[...]

Wat kan een shop het in hemelsnaam schelen of het werkt of niet. Als je maar betaalt :z
Zo ver ik Informatique ken, denken ze altijd met je mee. En proberen ze je ook goed te helpen.

Ik heb mijn SSD met sandforce controller terug gebracht wegens bsod's. Kreeg ik een nieuwe, maar inruilen op een ander model was ook geen probleem. Nu heb ik dus geen sandforce controller meer in me systeem. _/-\o_

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn plan is om met mijn vakantie geld een nieuw systeem te samen te stellen( redelijk naar mijn wishlist) die kennis van mij had zelf een M4 maar die heeft het steeds over firmware updates hier en daar, daarbij zei hij dat Samsung erg betrouwbaar is dus die zal het gaan worden. dus aankopen nu doen spreid ik alles een beetje en toch eindigend met een voor mijn doen high end systeem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Samsung is niet significant betrouwbaarder dan de M4 vind ik. Vorige week hebben een aantal mensen hun drive gebrickt vanwege een niet werkende firmware update methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die M4 zou na zoveel uur crashen, dat had ie er net 2 weken geleden uit gepatched, Klinkt beangstigend dat zoiets bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na 5184 uur inderdaad. En er is al een firmware update voor uitgebracht. Mijn intel drive heeft pas 336 uur en ik heb hem bijna een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Het is allemaal eng misschien, maar ook weer niet, want meeste drives worden toch gewoon goed gepatched...
  • Intel 320 had een bug dat hij zomaar kon terug springen op 8MB size grootte, als de stroom plotseling uit viel, dit is gepatched.
  • Crucial M4 had problemen met energie management en de pas nieuwe 5000 uren bug die er was die ook weer is gepatched...
  • Samsung 830, heeft ook een patch gekregen voor stabiliteitsproblemen in bepaalde situaties...
Zo zie je...
Het creëren van een goede SSD controller is gewoon lastig en dat wordt iedere keer bewezen, doordat ongeacht het merk of fabrikant er toch wel foutjes in kunnen zitten.
Gelukkig zijn de meeste foutjes bij zeldzame gevallen.
De kinderschoenen beginnen nu wel onderhanden een beetje klein te worden voor SSD's en beginnen richting hun tienerschoenen te gaan om zo te zeggen. Ze doen goed werk en zijn al flink ontwikkeld, maar soms rebels met wat bugs... ;)

Maar ondanks die gevalletjes wat ik zonet heb opgenoemd, zijn dat toch de beste SSD's op het moment, met name op betrouwbaarheid.
Want in het verleden zijn veel slechtere SSD's geweest.

[ Voor 28% gewijzigd door Swordlord op 15-01-2012 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-04 10:19
Folks, ik heb in mijn eigen bak een ssd hangen en vind het de hemel. Mijn moeder zit echter nog met een laptop met een verschrikkelijk langzame hdd, zenuwtergend gewoon, en dat komt niet alleen doordat ik nu een ssd gewend ben.

Nu zit er geen SATA600 controller in en de proc is ook niet echt een hele snelle (Centrino P7450 @ 2,13gHz + 4GB ram). Ik vraag me dus af of het een goede investering zou zijn een ssd van 60 tot 128 gb aan te schaffen en zoja, wat zou de beste aankoop zijn voor een laptop die er niet alles meer uit het apparaat kan halen?

Hij zou icm met een 5400rpm 250gb schijf gaan draaien. De ssd als bootschijf voor Win7 x64 Home Premium. Op de laptop wordt gebrowsed, office werk gedaan, zo nu en dan lichte photoshop taken.

Ik dacht zelf aan Crucial M4 of Samsung 830, maar het kan wellicht ook goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:43

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Het gaat dan ook om een laptop waar twee schijven in kunnen? Of ga je de optical bay gebruiken?
Waarschijnlijk zul je met de Crucial of met de Samsung wel goed zitten. Het systeem zal geheid snappier worden. De performance boost zal misschien niet dusdanig zijn als in andere systemen, maar de gebruikservaring zal er vast een stuk op vooruit gaan.
(en dat geschreven vanuit iemand die amper ervaring heeft met SSD's, ik wil er ook een!!!)

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaTuna
Ja er zitten twee 2,5" drivebays in. Eigenaardig geval wel, er werden ook twee 250gb schijven meegeleverd waarvan er om de een of andere reden eentje nu niets doet, dus RAID0 met die schijven zou ook nog een optie zijn maar daar wordt naar mijn weten alleen de sequential sneller van. Ik ben eigenlijk benieuwd of met SATA300 bijvoorbeeld de 4K rates ook negatief beïnvloed worden tov SATA600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee.

Een SSD is gewoon een goede keuze. Als ik mijn laptop ga vervangen is dat puur een keuze op feature of grafisch gebied, de processor die in 2008 uitkwam voldoet nog voor alles wat ik doe. Een SSD maakt gewoon enorm veel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaTuna
Maar, als we specifieker zijn, welke zou jij op dit moment aanraden? En mochten we voor 60-64gb gaan, zorgt dat dan ook voor een stevige performance drop of valt dat ook mee?

[ Voor 43% gewijzigd door NinjaTuna op 15-01-2012 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De goedkoopste met een goede reputatie, de pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB. Alles wat geen intel, crucial, samsung of kingstonV+100 is kan je afstrepen.

pricewatch: Samsung 470 series SSD 64GB en pricewatch: Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB zijn ook leuk geprijds, maar voor die paar euro zou ik lekker de m4 nemen. Deze 2 zijn al een jaartje oud.
NinjaTuna schreef op zondag 15 januari 2012 @ 17:07:
En mochten we voor 60-64gb gaan, zorgt dat dan ook voor een stevige performance drop of valt dat ook mee?
Alleen seq. write, waar je op een storage medium van 60GB geen zak aan hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2012 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ik ben wel even benieuwd wat jullie hier aanraden;

Systeempje:
Asus U30SD subnotebook
Intel i3 2310, 4GB 1333
Optimus 520M + HD3000
Win 7 x64 ultimate + XP mode + Vbox Fedora 16 586

Toepassing: statistiek, office, internet, db beheer, modellering on the go, primaire reis pc.

Met een walgelijke hitachi 500GB 5400rpm 16mb cache sata 300 schijf. Het ding geeft op 512kb een read van 20MB/s indien gedefragmenteerd. Write 4k = 0.588MB/s. (indien perfect gedefragmenteerd) Wat een draak van een schijf, ik wilde em dag 1 al onder een hamer leggen.

Gezien de applicaties, heb ik toch wel een GB of 70 nodig. (de bovengenoemde OSsen, Adobe CS5 voor de helft, Office 2010, diverse statistische pakketten & DE's) Aan opslag voor werk zou ik aan ~12GB over het algemeen voldoende hebben. Echter zou ik voor op reis toch wel graag een paar GB extra hebben voor wat muziek / film / kleine games / gemaakte foto's.

Ik ben van plan een 2e hands Vertex 3 120GB Max IOPS te halen. Nu hebben deze niet zo'n beste reputatie, dus ik weet nog niet zeker of ik deze voor deze werkmachine wil gebruiken. Aan de andere kant, ik heb ook al een jaar of 2 een Vertex 1 60GB dagelijks in gebruik... Maar die kan prima vervangen worden door de Vertex 3.

De laptop MOET tot dec 2012 crashvrij het jaar doorkomen. Goed idee / slecht idee om een gebruikte Sandforce te plaatsen? Geen goed plan, vertel me dan wat je zelf zou kopen voor max 200eu?

Super snel hoeft van mij niet eens zo zeer, niveau Vertex 1 is wat mij betreft prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die zou ik dus niet kopen inderdaad... De meerprijs tov pricewatch: Intel 320 120GB bijvoorbeeld is het bij lange na niet waard. En dat is nog los van de eventuele betrouwbaarheidsissues... En je zegt nota bene zelf dat super snel niet hoeft, waarom dan in hemelsnaam een van de snelste aanschaffen? :P

Als je wat meer sequential write wil hebben, neem dan de M4 of de samsung 830. Anders de intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fender75
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-04-2022
Hallo,

Mijn systeem is aan een update toe, de harde schijf en andere onderdelen beginnen kuren te vertonen.

Ik heb een Compaq CQ71-110D laptop. Hierop draait nu met moeite Windows 7, en de laptop wordt gebruikt voor
mail, film, internet en een beetje tekstverwerken.
De nieuwe ssd wordt eigenlijk alleen gebruikt voor Windows en een paar kleine programma's, andere zaken staan op een externe netwerkschijf.
De nieuwe SSD mag max. €. 100,- kosten. Maar hoe goedkoper, hoe beter... :)

Hebben jullie enkele goede ssd's die hierop goed kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
de crucial en samsung ssd's zijn dan een goede keuze. de 64 gig versies kosten net geen 100 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brick Top
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-08 09:19
Ik twijfel momenteel ook tussen de Samsung 830 (128gb) of de Crucial M4 (128gb). Heb altijd al goede ervaringen gehad met Samsung-producten dus als ik m'n keuze dan toch ergens op moet baseren... Want qua specs kan je toch moeilijk stellen dat een van de twee 'beter' is dan de andere, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Ze verschillen zo goed als niks. Voornamelijk in gebruikservaring...

De Samsung 830 zou een puntje voor kunnen hebben, als je vaak werkt met grote bestanden en die dan ook moet wegschrijven.
Gezien de Samsung 830 hogere schrijf snelheden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 17:20
Zal Win 7 Home een stuk minder resources eisen van je systeem dan Win 7 Pro of Ultimate?
Als dat zo is welke resources zijn dat precies, CPU kracht, HDD space, Memory(ram) ?
Want dan kan ik misschien beter win 7 home gaan draaien op mijn htpc.
En win 7 Home kan toch ook alle dingen als Skype, FTP server app, XBMC, file sharing

Edit: Oops excuses... ik dacht dat ik in een ander topic zat.

[ Voor 9% gewijzigd door SpitfireNL op 16-01-2012 13:56 ]

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fender75
Dankjewel, ik zal eens kijken naar de genoemde ssd's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fender75
Misschien een suffe opmerking, maar de OCZ Vertex plus, 120Gb, is iets duurder als de 64Gb Samsung. Is het kwaliteitsverschil zo groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Fender75 schreef op maandag 16 januari 2012 @ 13:38:
Misschien een suffe opmerking, maar de OCZ Vertex plus, 120Gb, is iets duurder als de 64Gb Samsung. Is het kwaliteitsverschil zo groot?
Jah...
SpitfireNL schreef op maandag 16 januari 2012 @ 13:14:
Zal Win 7 Home een stuk minder resources eisen van je systeem dan Win 7 Pro of Ultimate?
Als dat zo is welke resources zijn dat precies, CPU kracht, HDD space, Memory(ram) ?
Want dan kan ik misschien beter win 7 home gaan draaien op mijn htpc.
En win 7 Home kan toch ook alle dingen als Skype, FTP server app, XBMC, file sharing
Lijkt me verkeerde topic...?
Daarbij dit had je zelf toch wel kunnen opzoeken.... De specs voor windows zijn algemeen bekend!!!

Er is bijna geen verschil, ultimate wil misschien marginaal iets meer ruimte nodig hebben, omdat hij meer features heeft, maar dan praat je over MB's niet GB's lijkt mij.

[ Voor 13% gewijzigd door Swordlord op 16-01-2012 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toad
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 15:42
dmvdberg schreef op zondag 15 januari 2012 @ 16:14:
Als het een beetje future proof SSD moet zijn zou ik voor de Samsung 830 gaan.
Zo te zien heeft je moederbord enkel sATA2 connecties, de Samsung is sATA3 dus bij een upgrade van het systeem zit je goed

pricewatch: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 256GB

Grote SSD, degelijke / betrouwbare controller en de prijs is mooi binnen budget.
productreview: Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 128GB review door ditbenikecht :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Fender75 schreef op maandag 16 januari 2012 @ 13:38:
als je voor twee tientjes meer iets meer opslag wilt, kan je dan beter voor de intel 320 gaan (80 gig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakously
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-03 13:33
Hallo allemaal,

Ik wil graag over naar SSD maar volg al een tijd de hardware ontwikkelingen niet meer dus daarom graag jullie input.

Mijn huidige systeem
MSI P45 NEO3 V2
Intel Core2Quad 8300
Corsair XMS2 Xtreme Performance TwinX Matched PC2-6400 - CL5 - 4x 1GB
Sapphire VAPOR-X HD 6750
Windows 7 Ultimate 64bit

Systeem wordt voornamelijk gebruikt voor Gaming.

Ik ben op zoek naar een SSD van +- 120GB voor maximaal €200,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
freakzor schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 19:16:
Hallo allemaal,

Ik wil graag over naar SSD maar volg al een tijd de hardware ontwikkelingen niet meer dus daarom graag jullie input.

Mijn huidige systeem
MSI P45 NEO3 V2
Intel Core2Quad 8300
Corsair XMS2 Xtreme Performance TwinX Matched PC2-6400 - CL5 - 4x 1GB
Sapphire VAPOR-X HD 6750
Windows 7 Ultimate 64bit

Systeem wordt voornamelijk gebruikt voor Gaming.

Ik ben op zoek naar een SSD van +- 120GB voor maximaal €200,-
De SSD's die in dit topic veelvuldig worden genoemd (intel, crucial en samsung) zullen een goede performance boost geven. Intel is wat goedkoper dan de andere twee. Voordeel is wel dat de crucial en samsung beschikken over sata-600. Nu zul je daar op dit moment niks aan hebben, maar als je van plan bent binnenkort je systeem te upgraden is dat iets om rekening mee te houden.
Al is het de vraag hoeveel je van het verschil merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

ok dus er is een disk niet goed, laatst was ook een Crucial DOA. *** hapens, that's life.
Bovendien: daar heb je garantie voor

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is de 2e samsung in korte tijd. Ik moet zeggen dat dat niet in het voordeel van samsung spreekt. Meer conclusies kan ik op basis van zo'n korte termijn niet trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

De 830 is ook nog een relatief nieuwe serie + hoe meer er van verkocht worden hoe vaker de kans is dat je iets negatiefs hoort.

Draai zelf op een Intel en beken dat ik daar voor ben gegaan op basis van positieve geluiden uit mijn omgeving wbt betrouwbaarheid.

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
dmvdberg schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 22:14:
[...]

ok dus er is een disk niet goed, laatst was ook een Crucial DOA. *** hapens, that's life.
Bovendien: daar heb je garantie voor
Ik ben niet echt onder de indruk van het niveau van deze review.

Als hij met Ghost een kloon getrokken heeft van zijn HDD en beide schijven dan actief in het systeem achterlaat krijg je een bijzonder instabiel systeem.

Ik lees in het verhaal trouwens niet dat er iets mis is met de drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fender75
Dank voor de antwoorden, ik ga eens zoeken op de Intel ssd's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 20:47
Ik zit zelf ook al een tijdje mee te lezen. Net besloten intel te kiezen. Kijk ik in de pricewatch is deze zo'n beetje 15 euro duurder in 1x dan begin van de week. Dat is bijna 15% verhoging :(

Is hier een verklaarbare reden voor, zijn ze even schaars? Of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-08 12:17

jdwrist

En het antwoord is koekje

s

[ Voor 105% gewijzigd door jdwrist op 18-01-2012 22:12 ]

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

thefox154 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 22:02:
Ik zit zelf ook al een tijdje mee te lezen. Net besloten intel te kiezen. Kijk ik in de pricewatch is deze zo'n beetje 15 euro duurder in 1x dan begin van de week. Dat is bijna 15% verhoging :(

sommige zijn retail anderen weer OEM, dat maakt soms precies je 15 euro verschil uit. Kijk anders even bij bijvoorbeeld een Azerty of Mycom zelf wat ze momenteel aanbieden. Om maar twee random plekken te noemen

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
thefox154 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 22:02:
Vraag&Aanbod. Maar ze lijken inderdaad wat harder te schommelen dan andere componenten.

Maar dan kijk je toch gewoon naar een ander merk? Zo te zien is het nu aantrekkelijker om een Crucial M4 128GB te kopen dan een Intel 320 120GB (prijs/GB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterparker10
  • Laatst online: 30-06 19:55
Hallo mensen,

Ik heb een aantal onderdelen voor mijn nieuwe pc al besteld, ik ben hierbij uit gegaan van de best buy pc van tweakers van jan'11, in eerste instantie was ik van mening hier geen SSD nodig te hebben, maar ben van mening veranderd.

Nu zou kan ik geen keuze kunnen maken en zou graag zien wat jullie ervan denken, ik zat zelf te twijfelen tussen twee, namelijk; OCZ Agility 3 of Samsung 830 Series MZ-7PC128D.

Voor de volledigheid hieronder de rest van mijn systeem;

Seagate Barracuda ST31000524AS, 1TB Serial ATA harde schijven
Corsair Carbide 500R Black Towers
Scythe Mugen 2 Rev. B
Intel Core i7 2600K Boxed
XFX Radeon HD 7970 Black Edition Double Dissipation
XFX ProSeries 750W XXX Edition
Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9 DDR3 SDRAM
Asus P8Z68 Deluxe Gen3 Socket 1155 moederborden

Ben benieuwd! and thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastclaimer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:46
oosterparker10 schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 20:27:
Hallo mensen,

Ik heb een aantal onderdelen voor mijn nieuwe pc al besteld, ik ben hierbij uit gegaan van de best buy pc van tweakers van jan'11, in eerste instantie was ik van mening hier geen SSD nodig te hebben, maar ben van mening veranderd.

Nu zou kan ik geen keuze kunnen maken en zou graag zien wat jullie ervan denken, ik zat zelf te twijfelen tussen twee, namelijk; OCZ Agility 3 of Samsung 830 Series MZ-7PC128D.

Voor de volledigheid hieronder de rest van mijn systeem;

Seagate Barracuda ST31000524AS, 1TB Serial ATA harde schijven
Corsair Carbide 500R Black Towers
Scythe Mugen 2 Rev. B
Intel Core i7 2600K Boxed
XFX Radeon HD 7970 Black Edition Double Dissipation
XFX ProSeries 750W XXX Edition
Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9 DDR3 SDRAM
Asus P8Z68 Deluxe Gen3 Socket 1155 moederborden

Ben benieuwd! and thanks
Ik zou voor de samsung gaan! , omdat de OCZ een sandforce controller bevat welke zéér onbetrouwbaar is, lees het topic maar eens door ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterparker10
  • Laatst online: 30-06 19:55
Oke bedankt voor je reactie.

Maak het mezelf nog moeilijker doordat ik een andere gezien heb, maar denk dat ik voor de samsung zal gaan uiteindelijk. de andere is trouwens de Intel 320 serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
oosterparker10 schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 21:26:
Oke bedankt voor je reactie.

Maak het mezelf nog moeilijker doordat ik een andere gezien heb, maar denk dat ik voor de samsung zal gaan uiteindelijk. de andere is trouwens de Intel 320 serie
Intel, samsung en crucial komen hier telkens langs als uitstekende aankopen. Als het goed is ga je met geen van deze de mist in :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 20:08
@oosterparker10

Ik heb net m'n Agility 3 terug gestuurd vanwege constant problemen. En als je even zoekt met google kom je ook een enorme hoeveelheid informatie tegen van mensen die er problemen mee hebben. Geen aanrader naar mijn mening. Ik zit zelf aan een Crucial M4 te denken als vervanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:29
Ik heb een Toshiba Satellite P300-24T laptop (met SATA2) waar ik een SSD in wil zetten om mijn 5400RPM hardeschijf te vervangen (die TRAAG is).
Welk OS gebruik je?
Windows 7 als besturingssysteem
Op mijn laptop heb ik eigenlijk vooral IDE's, veel meer dan developen doe ik er niet mee.
Max 150 euro, waarvoor ik minimaal een 120GB SSD wil hebben.

Als ik in de pricewatch zoek vind ik een bescheiden lijstje SSD's die aan mijn eisen voldoen. Bijvoorbeeld:Die Adata zegt me in ieder geval helemaal niets, ik heb geen idee of dat wat is? De andere drie weet ik eigenlijk ook niet, misschien kan iemand daar meer over zeggen?

Wat ook een beetje een probleem is denk ik dat in ieder geval de Agility 3 en de Adata SATA3 SSD's zijn, ik weet niet precies hoe dat bij deze zit, maar ik weet dat de Vertex 3 die in mijn PC zit een stuk slechter draait op SATA2 (een vriend van me heeft hem namelijk op SATA2 draaien en ik op SATA3, daar zit een groot verschil in).

Kortom, wie o wie kan mij vertellen wat nou een goede SSD is voor in mijn laptop :)

Oh en een laatste vraag... Zijn er eventuele andere problemen waardoor een SSD mogelijk uberhaupt niet werkt in mn laptop?

[ Voor 3% gewijzigd door Avalaxy op 20-01-2012 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinokkia
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:09
Avalaxy schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 14:45:
Ik heb een Toshiba Satellite P300-24T laptop (met SATA2) waar ik een SSD in wil zetten om mijn 5400RPM hardeschijf te vervangen (die TRAAG is).
Welk OS gebruik je?
Windows 7 als besturingssysteem
Op mijn laptop heb ik eigenlijk vooral IDE's, veel meer dan developen doe ik er niet mee.
Max 150 euro, waarvoor ik minimaal een 120GB SSD wil hebben.

Als ik in de pricewatch zoek vind ik een bescheiden lijstje SSD's die aan mijn eisen voldoen. Bijvoorbeeld:Die Adata zegt me in ieder geval helemaal niets, ik heb geen idee of dat wat is? De andere drie weet ik eigenlijk ook niet, misschien kan iemand daar meer over zeggen?

Wat ook een beetje een probleem is denk ik dat in ieder geval de Agility 3 en de Adata SATA3 SSD's zijn, ik weet niet precies hoe dat bij deze zit, maar ik weet dat de Vertex 3 die in mijn PC zit een stuk slechter draait op SATA2 (een vriend van me heeft hem namelijk op SATA2 draaien en ik op SATA3, daar zit een groot verschil in).

Kortom, wie o wie kan mij vertellen wat nou een goede SSD is voor in mijn laptop :)

Oh en een laatste vraag... Zijn er eventuele andere problemen waardoor een SSD mogelijk uberhaupt niet werkt in mn laptop?
Momenteel is de desktop SSD van samsung 830 in de aanbieding voor €160 bij de wehkamp. http://www.wehkamp.nl/com...opkit/C31_6FB_F4A_744602/

Gaat over deze SSD bij tweakers. pricewatch: Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 128GB

Ik heb deze SSD zelf in mijn xps 17 (L702x) zitten. Ben tot nu toe zeer tevreden. Deze SSD is echt supersnel

[ Voor 10% gewijzigd door pinokkia op 20-01-2012 14:59 ]

Voor alle tweakers. Ik ben een VROUW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:26
Het gaat om de DESKTOP upgrade kit :)

http://tweakers.net/pricewatch/294165/samsung-830-series-desktop-upgrade-kit-128gb.html#tab:prices

Snap niet waarom die gemiddeld in elke winkel een paar euro duurder is? :z

[edit:]
Niet goed gelet op de beschrijving.
Bij de ene zitten 2 kabeltjes + bracket en bij de ander een handig alles-in-1 kabel-adaptertje + notebook bracket. Verklaart wat :)

[ Voor 21% gewijzigd door SmiGueL op 20-01-2012 21:28 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xufuja
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-08 21:25
Hallo iedereen,

Ik heb op het moment een Dell Inspiron n411z (notebook) en daar zit nu dus een cd-drive geval in en aangezien ik er toch amper ooit iets mee doe leek het me wel een goed idee om die te vervangen door een SSD en die dan als OS drive te gebruiken.
Ik las dus wat informatie erover en ik weet nu min of meer wel hoe ik er voor kan zorgen dat er niets behalve Windows op de drive kan zetten en alle andere dingen (documents en programmas) op de hardeschijf.
Zoals ik al eerder heb gezegt wil ik hem dus puur gebruiken om de OS op te zetten en verder niets. Ik zou dit willen aanschaven voor ongeveer 100 euro als het lukt maar ik weet dus niet precies wat een mooie grote is voor een OS disk. Ik las ook iets over een caddy om het erin te zetten maar daar zou ik dan ook wat advies over willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
SmiGueL schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 15:06:
Het gaat om de DESKTOP upgrade kit :)

http://tweakers.net/pricewatch/294165/samsung-830-series-desktop-upgrade-kit-128gb.html#tab:prices

Snap niet waarom die gemiddeld in elke winkel een paar euro duurder is? :z
Het heet desktop upgrade kit, omdat brackets en alle rotzooi erbij zit om hem in een PC te installeren erbij zit.
Het is dus een drive met extra's erbij. Daar zit dus ook de meer prijs in...
Avalaxy schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 14:45:

Al jouw gekozen SSD's zijn gebasseerd op een SSD controller die onbetrouwbaar is.
Het zijn goedkope SSD's dat maakt ze aantrekkelijk, maar de betrouwbaarheid valt over te twijfelen, dus als je een van die SSD's zou aanschaffen, dan moet je niet gaan miepen als ze binnen een half jaar problemen vertonen.
En als developer lijkt me dat niet gewenst...

De huidige goede SSD's zijn Intel 320, Crucial M4 en Samsung 830.

Gezien je max 150 euro zou willen uitgeven, raad ik je de pricewatch: Intel 320 120GB aan.
Gezien de prijs maakt het niet meer veel uit welke SSD je neemt, de Intel 320 is een stukje duurder geworden weer...
Dus maak je keuze, zolang het maar 1 van de 3 bovengenoemde zijn...
Want deze hebben een goede naam met betrouwbaarheid.
Creqaw schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 15:14:

Ik zou dit willen aanschaffen voor ongeveer 100 euro als het lukt maar ik weet dus niet precies wat een mooie grote is voor een OS disk.
Voor jouw geld hetzelfde advies als wat ik hierboven gaf; Dus Intel, Crucial of Samsung.

Voor +- 90 euro heb je een Crucial M4 64GB of de Samsung 830 64 GB.
Wil je meer capaciteit, kun je het beste kiezen voor Intel 320 80 GB, voor +- 110 euro.

Je hoeft niet alles aan data om te zetten naar je hardeschijf, mensen doen dit voornamelijk door ruimte gebrek, als je een kleine 64GB SSD gebruikt als boot disk.
Dan kun je elke besparing aan ruimte gebruiken namelijk.

[ Voor 42% gewijzigd door Swordlord op 20-01-2012 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Swordlord schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 16:53:
[...]

Al jouw gekozen SSD's zijn gebasseerd op een SSD controller die onbetrouwbaar is.
Het zijn goedkope SSD's dat maakt ze aantrekkelijk, maar de betrouwbaarheid valt over te twijfelen, dus als je een van die SSD's zou aanschaffen, dan moet je niet gaan miepen als ze binnen een half jaar problemen vertonen.

Gezien je max 150 euro zou willen uitgeven, raad ik je de pricewatch: Intel 320 120GB aan.
Gezien de prijs maakt het niet meer veel uit welke SSD je neemt de Intel 320 is een stuk duurder geworden...
Oke, bedankt voor je advies, 159 is wel te overzien :) Dingen kwijtraken zou ik niet zo'n probleem vinden want alles staat in m'n source control, en is dus in principe overal te benaderen, maar een beetje betrouwbaarheid is nooit verkeerd.

Doet de Intel 320 het wel een beetje goed in SATA2 modus ipv SATA3? Nevermind, zie dat dat ding ook SATA2 is, niet relevant dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Intel 320 is een "oudere" SSD al, deze is SATA-300 of ook wel SATA2 zoals jij het noemt...

Hint: Wil je performance weten, zoek reviews over de SSD's...

[ Voor 26% gewijzigd door Swordlord op 20-01-2012 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

Swordlord schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 17:13:
Intel 320 is een "oudere" SSD al, deze is SATA-300 of ook wel SATA2 zoals jij het noemt...
ach zou het echt uitmaken, ssd heeft snelheidswist door willekeurig dingen te kunne benaderen (acces time)

die doorvoer zit heus niet tegen de limiet aan.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Heb ik dat ooit gezegd? Ik zeg alleen dat de Intel 320 een sata-300 interface heeft...

Maar je bent wel correct.
Real life verschillen tussen SSD's zijn marginaal klein, behalve als je gaat werken met gigabytes aan data, zul je verschil kunnen merken tussen SATA-300 en SATA-600 SSD's...

Want over het algemeen zijn de meeste verschillen in de grootmacht millisecondes en bij grote data transfers, enkele seconden.

[ Voor 26% gewijzigd door Swordlord op 20-01-2012 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xufuja
Voor jouw geld hetzelfde advies als wat ik hierboven gaf; Dus Intel, Crucial of Samsung.

Voor +- 90 euro heb je een Crucial M4 64GB of de Samsung 830 64 GB.
Wil je meer capaciteit, kun je het beste kiezen voor Intel 320 80 GB, voor +- 110 euro.

Je hoeft niet alles aan data om te zetten naar je hardeschijf, mensen doen dit voornamelijk door ruimte gebrek, als je een kleine 64GB SSD gebruikt als boot disk.
Dan kun je elke besparing aan ruimte gebruiken namelijk.
Hm, dan maar is gaan kijken naar Crucial en Samsung. Over de caddy, maakt het uit wat voor soort je neemt? Aangezien het gewoon een houder is voor je SSD lijkt het me trivaal om er over na te denken maar ik vraag het toch maar.
//edit Die van Samsung komt met een bracket en na wat googlen; caddy = bracket.
Nou een vraag hierover, het heet desktop upgrade in de pricewatch maar betekent dat dan dat die bracket alleen past in een desktop en niet in een notebook? Ik ben niet zo op de hoogte van grotes van dit soort dingen.
//edit Meer gegoogled en ik weet niet hoe recent die review van tweakers was maar het is dus een desktop versie, geen notebook versie beschikbaar.

[ Voor 21% gewijzigd door Xufuja op 20-01-2012 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenPictures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-12-2021

GreenPictures

Feestgraaf

Het laatste jaar zijn videoprojecten waar ik aan werk een stuk complexer geworden en dus zit ik steeds vaker te wachten tot imports/renders klaar zijn dus ik wil mijn iMac 27" i5 (late-2009) upgraden zodat ik er weer even mee toe kan, naast een i7 CPU en 8>16GB ram is een SSD is daar natuurlijk onderdeel van.

Ik heb de iMac nog niet open gehad dus ik weet nog niet of ik een 3e SATA poort heb, als ik die niet heb gaat de "super"drive er uit en een bracket erin, dvds branden kan ik ook in andere pc's als dat nodig is.

Mijn Apps/system/library is +/- 24GB dus een 128GB SSD lijkt me voldoende, ik ben benieuwd welke opties jullie aandragen.

Ik had al gekeken bij wat tests maar kwam er niet echt uit wat nu voor mij de beste zou in, ideeën?

Canon EOS 50D & 5D mk2 - Flitslichtjes, Buisjes met glas en een Onderwaterhuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
Creqaw schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 19:16:
[...]

//edit Die van Samsung komt met een bracket en na wat googlen; caddy = bracket.
Nou een vraag hierover, het heet desktop upgrade in de pricewatch maar betekent dat dan dat die bracket alleen past in een desktop en niet in een notebook? Ik ben niet zo op de hoogte van grotes van dit soort dingen.
//edit Meer gegoogled en ik weet niet hoe recent die review van tweakers was maar het is dus een desktop versie, geen notebook versie beschikbaar.
De desktop versie wordt geleverd met alle aansluitmaterialen (SATA data kabel, power verloop kabel, bracket, schroeven) om 'm in een desktop in te bouwen.

De notebook versie van deze drive bevat dit niet, maar heeft hiervoor in de plaats een USB->SATA adapter waarmee je eenvoudiger de data van een interne schijf over kunt zetten op je SSD. Dit aangezien de meeste notebooks met maar één aansluiting voor een harde schijf komen.

Verder zijn beide kits gelijk qua inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xufuja
Het punt is, de notebook versie van de 64GB schijnt niet te bestaan, althans, ik kan hem niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinokkia
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:09
@ Creqaw

De samsung SSD 830 in notebook bestaat wel degelijk. SKU: MZ-7PC064N. Alleen is het niet meer verkrijgbaar in Nederland

[ Voor 8% gewijzigd door pinokkia op 20-01-2012 21:54 ]

Voor alle tweakers. Ik ben een VROUW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xufuja
pinokkia schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 21:51:
@ Creqaw

De samsung SSD 830 in notebook bestaat wel degelijk. SKU: MZ-7PC064N. Alleen is het niet meer verkrijgbaar in Nederland
Verklaard waarom ik hem niet kon vinden.
Dan valt de keuze dus op de Crucial M4 maar hier heb ik toch wat vragen over.
Er zit niets bij, alleen de SSD zelf, welke bracket moet ik hierbij hebben?
Ik las iets over SATA poorten? Hoe weet ik welke ik heb? Het idee was dat ik mijn CD drive (of DVD, weet niet wat het is) erdoor vervang,
Moet ik ook iets doen in het BIOS? (ik heb mensen er wel is naar zien verwijzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Als je je CD drive wilt gaan vervangen...
Dan moet je een SSD caddy hebben die bij jouw laptop past en geen bracket zoals die bedoeld is voor installatie in een PC...

Zoiets als hieronder moet je naar gaan zoeken maar dan voor jouw laptop specifiek gezien de afwerking van de behuizing van je laptop en soms verschil in aansluiting... Dit zijn dus aparte dingen, die je niet zomaar bij je SSD erbij krijgt of wat dan ook.

Je zult dus moeten uitzoeken welke je zou moeten hebben en investeren in zo'n SSD caddy, ze kosten soms meer dan je verwacht...
Dat uitzoeken ga ik in elk geval niet voor jouw doen...

Verdiep je maar even zelf in de materie...

Afbeeldingslocatie: http://blog.superuser.com/files/2011/04/obhd-sata-sata-b.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door Swordlord op 21-01-2012 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
[...]

Gezien de prijs maakt het niet meer veel uit welke SSD je neemt, de Intel 320 is een stukje duurder geworden weer...
Want deze hebben een goede naam met betrouwbaarheid.
Hmm, ik zie nu trouwens dat de Vertex 3 even duur is als de Intel 320. Ik denk niet dat ik dat qua snelheid echt ga merken, maar is een Vertex 3 verder geen betere keus dan een Intel 320? Qua SATA600 performance is hij wel beter, ik weet alleen niet hoe het met stabiliteit zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sandforce is per definitie een slechte keus. Intel heeft 2% negatieve beoordelingen op newegg, de verschillende sandforce schijven schommelen tussen 20 en 60%. Nee, dat zijn geen typo's.
Nu weet ik dat newegg niet bepaald een betrouwbare meting is, als er meerdere producten zijn met 200+ reviews, dan kan je wel heel snel concluderen dat die sandforce dingen gewoon troep zijn. Return rate volgens de fabrikant zelf is 10% overigens.. Per jaar. Intel beweert iets richting de 1%, ik kan de bron niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Ah ok. Ik heb zelf een Vertex 3 in m'n pc die erg stabiel is, maar ik kijk liever naar wat globalere resultaten. Ik heb zitten zoeken naar SATA300 performance comparisons maar die kon ik niet echt vinden met Google. Maar ik denk dat ik die iets mindere performance voor lief neem en voor de Intel ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Creqaw schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 23:33:
[...]

Verklaard waarom ik hem niet kon vinden.
Dan valt de keuze dus op de Crucial M4 maar hier heb ik toch wat vragen over.
Er zit niets bij, alleen de SSD zelf, welke bracket moet ik hierbij hebben?
Ik las iets over SATA poorten? Hoe weet ik welke ik heb? Het idee was dat ik mijn CD drive (of DVD, weet niet wat het is) erdoor vervang,
Moet ik ook iets doen in het BIOS? (ik heb mensen er wel is naar zien verwijzen).
Creqaw laat je niet gek maken. Dat de 64GB notebook versie van de 830 serie niet leverbaar is wil niet zeggen dat de desktop versie niet werkt in een laptop. STERKER NOG deze zijn gewoon hetzelfde. Het enige verschil is de accesoires die meegeleverd worden. Nu is hij bij de wehkamp in de aanbieding. Maak een account aan bij shopkorting.nl en je krijgt nog eens 4% korting ook. €94,81 word dan de totaalprijs (inc.verz.kosten).
Bij de crucial m4 krijg je helemaal geen accesoires en die is nu nog duurder ook nu. Volgens mij is de 830 alleen dit weekend in de aanbieding bij Wehkamp. Ik moet wel zeggen dat de Crucial M4 iets zuiniger is dan de Samsung 830. Het verschil is misschien maar dat je met de M4 5 minuten langer doorkan maar goed.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2012 04:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen zeggen hier: "Intel, Crucial, Samsung". De intel is prijs/kwaliteits gewijs niet erg aantrekkelijk vanwege de Crucial M4. Zelf zou ik zeggen: Crucial M4, Plextor PX-128M2P of Samsung 830. De Plextor M3s of de Plextor M3 Pro lijkt de beste optie al moet die wel nog uitkomen. Deze zal de snelste van de genoemde ssd's zijn en zal zo'n 170 euro kosten.
Weet iemand toevallig wanneer de M3s of de M3 Pro uitkomt? Ik heb al enig navraag gedaan bij diverse webshops maar die hebben geen informatie daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
De Plextor M3 kost 200 euro voor 120 GB op het moment.. Hij zou leverbaar moeten zijn een dezer dagen... Maar schijnbaar valt het vies tegen...

pricewatch: Plextor PX-128M3 128GB

En Intel heeft met de 80 GB versie een sweetspot, tussen de goedkope 64 GB drives en de direct zoveel duurdere 120 GB drives...
Eerst werd deze kroon gedragen door de Kingston V+100 96GB, maar gezien deze niet meer leverbaar is, is het Intel 320 80GB nou.
Dus Intel is wel een aantrekkelijke aanrader...

[ Voor 72% gewijzigd door Swordlord op 21-01-2012 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xufuja
Swordlord schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 23:58:
Als je je CD drive wilt gaan vervangen...
Dan moet je een SSD caddy hebben die bij jouw laptop past en geen bracket zoals die bedoeld is voor installatie in een PC...

Zoiets als hieronder moet je naar gaan zoeken maar dan voor jouw laptop specifiek gezien de afwerking van de behuizing van je laptop en soms verschil in aansluiting... Dit zijn dus aparte dingen, die je niet zomaar bij je SSD erbij krijgt of wat dan ook.

Je zult dus moeten uitzoeken welke je zou moeten hebben en investeren in zo'n SSD caddy, ze kosten soms meer dan je verwacht...
Dat uitzoeken ga ik in elk geval niet voor jouw doen...

Verdiep je maar even zelf in de materie...

//IMAGE
Ah, ik heb even rondgekeken en die caddys zijn inderdaad wat duurder dan je zou verwachten ik denk toch maar dat ik even af zie van het kopen van een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

duurder dan je zou verwachten? Ik weet er zat onder de €10. Probeer ebay.
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 00:39:
Mensen zeggen hier: "Intel, Crucial, Samsung". De intel is prijs/kwaliteits gewijs niet erg aantrekkelijk vanwege de Crucial M4. Zelf zou ik zeggen: Crucial M4, Plextor PX-128M2P of Samsung 830. De Plextor M3s of de Plextor M3 Pro lijkt de beste optie al moet die wel nog uitkomen. Deze zal de snelste van de genoemde ssd's zijn en zal zo'n 170 euro kosten.
Weet iemand toevallig wanneer de M3s of de M3 Pro uitkomt? Ik heb al enig navraag gedaan bij diverse webshops maar die hebben geen informatie daarover.
En persoonlijk zou ik het altijd bij de bekende merken houden vanwege de firmware support. Corsair bijvoorbeeld laat je op dat punt hard vallen.
Swordlord schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 00:54:
Eerst werd deze kroon gedragen door de Kingston V+100 96GB, maar gezien deze niet meer leverbaar is, is het Intel 320 80GB nou.
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=279967
Stijgt met de dag, €120 op dit moment. Terwijl je voor €40 meer de samsung kan kopen met 40GB meer opslag. Nog een weekje en hij zit op de prijs waarvoor ik mijn X25-M een jaar geleden heb gekocht: €130 met cashback actie.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2012 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 01:05:
En persoonlijk zou ik het altijd bij de bekende merken houden vanwege de firmware support. Corsair bijvoorbeeld laat je op dat punt hard vallen.
Corsair is vrij bekend terwijl crucial dat eerst niet was. Crucial is bekend geworden vanwege de M4. En wist je dat de M4 vrij goede firmware en firmwaresupport heeft? Niet slecht voor zo'n "onbekend" merk. Elk merk staat los van elkaar dus persoonlijk vind ik bovenstaande statement nergens op slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Swordlord schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 00:54:
De Plextor M3 kost 200 euro voor 120 GB op het moment.. Hij zou leverbaar moeten zijn een dezer dagen... Maar schijnbaar valt het vies tegen...

pricewatch: Plextor PX-128M3 128GB

En Intel heeft met de 80 GB versie een sweetspot, tussen de goedkope 64 GB drives en de direct zoveel duurdere 120 GB drives...
Ja je heb gelijk. Ik zat alleen te kijken naar de 128GB SSD's ;). Maar wat betreft de 128GB versies is Intel niet aantrekkelijk genoeg. Gisteren kon ik de Plextor M3 trouwens nog niet in de pricewatch vinden en nu zie ik dat deze al vanaf 30-12-2011 leverbaar zou zijn. Verschillende webshops konden ook niets over een releasedatum vertellen. Vreemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 01:05:

[...]

[afbeelding]
Stijgt met de dag, €120 op dit moment. Terwijl je voor €40 meer de samsung kan kopen met 40GB meer opslag. Nog een weekje en hij zit op de prijs waarvoor ik mijn X25-M een jaar geleden heb gekocht: €130 met cashback actie.
Ugh... Dat is jammer dat de 80 GB ook zo duur begint te worden...

Dan moet er eens goed gaan worden rondgekeken voor een goede value SSD weer... Voor de mensen die niet teveel willen betalen.

Hopen dat Kingston de V200 snel fixed, of dat er meer informatie bekend wordt over de OCZ octane S2 of Petrol want die zijn erg goedkoop. Jah erg genoeg zeg ik OCZ... Maar ik heb voor zover niks slechts gehoord over de Octane en de nieuwe idilinx controller... Dus wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
pinokkia schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 21:51:
@ Creqaw

In de rest van de wereld ook niet echt hoor. Een snelle zoektocht over het Internet levert zo snel geen enkele betrouwbare webshop op die 'm verkoopt.

Maar inderdaad, de 64GB variant is enkel verkrijgbaar als desktop kit. Voor een notebook heb je geen inbouwmaterialen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 02:31:
[...]

Corsair is vrij bekend terwijl crucial dat eerst niet was. Crucial is bekend geworden vanwege de M4. En wist je dat de M4 vrij goede firmware en firmwaresupport heeft? Niet slecht voor zo'n "onbekend" merk. Elk merk staat los van elkaar dus persoonlijk vind ik bovenstaande statement nergens op slaan.
Ik beschouw crucial als bekend merk :P Maar die echt kleine partijen als plextor e.d. en bepaalde merken die alleen SSD's rebranden vertrouw ik niet echt. De orginele partij is 9 van de 10 keer sneller met firmware updates.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2012 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Plextor een kleine partij?...
Dat valt mee hoor.
Ze waren toch de standaard in de optische opslag branche, in de tijd van CD/CDR...
Als je kijkt naar hun optische opslag sector, hadden ze soms ook rebrands van Lite-on of TEAC. Maar dit was toen het DVD tijdperk begon.

En hoezo doet Plextor SSD's rebranden?
De de PCB en NAND chips die in hun drives zitten, komen niks overeen Microns/Crucials design...
Of zie je nou Micron/Crucial als de vader van de Marvell controller chip opeens?

Want marvell heeft nooit een reference firmware uitgebracht en ook geen reference PCB's.
Sandforce wel... Dus de goedkopere Sandforce aanbieders, kun je wel beschuldigen van labeltjes plakken...

Edit:
Wel zijn Plextor en Corsair lame geweest met hun firmwares en dat ze er soms een beter werk van hadden kunnen maken, daar geef ik je gelijk in... Want de Plextor M2S en de M2P is firmware verschillend voornamelijk, net zoals de Corsair Performance en de Performance Pro..

[ Voor 212% gewijzigd door Swordlord op 21-01-2012 14:09 ]

Pagina: 1 ... 60 ... 74 Laatste

Dit topic is gesloten.