Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatTheFuck
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-12-2024

WhatTheFuck

Ignorance is no excuse

Mijn windows dir van home premium (officiele windows iso gebruikt) is 15,6GB. Verder heb ik nog ongeveer 15GB pagefile en hibernate en system volume information. Mijn eigen program files en user profiles etc zijn ook nog 8 GB bij elkaar.

Ik heb een Intel 320 van 80GB. In totaal gebruik ik nu 45GB en heb ik 35GB vrij. Ik denk dat 64GB voor mij net te klein zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-01 23:55

dmvdberg

Cake or Death?

WhatTheFuck schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 20:29:
Mijn windows dir van home premium (officiele windows iso gebruikt) is 15,6GB. Verder heb ik nog ongeveer 15GB pagefile en hibernate en system volume information. Mijn eigen program files en user profiles etc zijn ook nog 8 GB bij elkaar.

Ik heb een Intel 320 van 80GB. In totaal gebruik ik nu 45GB en heb ik 35GB vrij. Ik denk dat 64GB voor mij net te klein zou zijn.
zaken als hybernate etc zet je maar lekker uit op een SSD. Sloopt alleen maar de gezondheid en is sowieso een discusieerbaar "nuttige" functie binnen win7

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wazzup105
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-09 22:10
dmvdberg schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 20:55:
[...]

zaken als hybernate etc zet je maar lekker uit op een SSD. Sloopt alleen maar de gezondheid en is sowieso een discusieerbaar "nuttige" functie binnen win7
hibernate "sloopt" ssd's ? really ? En hoezo niet nuttig ? zolang booten en opstarten aps langer duurt dan opstarten uit hibernation lijkt het me tamelijk nuttig (voor wie zijn PC wel eens uit zet tenminste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashback1989
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08 21:40
wazzup105 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 08:51:
[...]

hibernate "sloopt" ssd's ? really ? En hoezo niet nuttig ? zolang booten en opstarten aps langer duurt dan opstarten uit hibernation lijkt het me tamelijk nuttig (voor wie zijn PC wel eens uit zet tenminste)
1. je hebt extra ruimte vrij (+ iets wat elke keer aardig wat schrijfacties vereist)
2. een van de voordelen van een ssd is dat je snel boot en dat je progamma's snel opgestart zijn

wat is meer aan te bevelen de langere garantie van een intel of de betere performance van de nieuwe samsung ssd's
eerdere post met meer info

[ Voor 23% gewijzigd door flashback1989 op 04-01-2012 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Laatst online: 10-09 15:45
flashback1989 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 09:10:
1. je hebt 15 gb extra vrij
2. een van de voordelen van een ssd is dat je snel boot en dat je progamma's snel opgestart zijn
Dan moet je wel 15GB geheugen hebben.. (je quote wazzup105 waar het enkel over hibernate gaat)

En hibernate zal nog altijd sneller zijn dan normale boot. Al zullen de meeste gebruikers de normale SSD boottijd acceptabel vinden, maar toch zullen er altijd wel mensen te vinden zijn die nog sneller willen booten.

Als je al wil reageren, noem dan de normale redenering: het levert flink wat extra writes op, wat voor de meeste gebruikers niet opweegt tegen de iets snellere boot. En sommige SSDs kunnen in bepaalde gevallen sneuvelen bij hibernate: de oude Vertex1 had bij de eerste release al problemen en veel Sandforce releases hebben ook problemen gehad (of hebben het nog steeds).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry!
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-09 10:40
MSI P55A-GD65 - Intel i5 760
Windows 7 x64

Voornamelijk schoolwerk & games. Wil graag mijn windows + programma's draaien op SSD.

Ik heb nog geen specifiek budget. Maar ik zoek een 80GB schijf, alleen heb geen idee wat nu het slimste is om te kopen. Ik hoef niet het top model qua snelheid, maar wel een degelijke.

Gr,
Harry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Harry! schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 11:18:
MSI P55A-GD65 - Intel i5 760
Windows 7 x64

Voornamelijk schoolwerk & games. Wil graag mijn windows + programma's draaien op SSD.

Ik heb nog geen specifiek budget. Maar ik zoek een 80GB schijf, alleen heb geen idee wat nu het slimste is om te kopen. Ik hoef niet het top model qua snelheid, maar wel een degelijke.

Gr,
Harry!
in dat geval zou ik gerust voor een 80Gb Intel gaan, heel betrouwbaar :) pricewatch: Intel 320 80GB

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastclaimer
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ik ben opzoek naar een SSD voor in mijn computer, ik wil hem alleen gebruiken om windows op te zetten, en eventueel word en itunes.
Mijn computer:
Asus m4a88t-evo
Amd phenom II 955BE
Sapphire hd 5770

De SSD moet niet al teveel kosten. (student hé)
Ik hoop jullie voldoende geïnformeerd te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ik zit een beetje te googlen op de volgende vraag: is het slecht als je partities aanmaakt op een SSD?
verlies je dan snelheid en/of levensduur? Ik ben gewend om alles netjes te ordenen maar op een SSD staat toch eigenlijk alles door elkaar als je hem langer gebruikt en volgorde/dingen bij elkaar staan heeft weinig effect op de snelheid.

Maar als je bijv een C partitie voor windows maakt wordt dan ook alleen maar in dat deel van de SSD geschreven naar C tijdens wear leveling, of wijst de wear leveling vanzelf andere blokken toe aan de partitie C bij veel gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Fastclaimer schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 18:34:
Ik ben opzoek naar een SSD voor in mijn computer, ik wil hem alleen gebruiken om windows op te zetten, en eventueel word en itunes.
Mijn computer:
Asus m4a88t-evo
Amd phenom II 955BE
Sapphire hd 5770

De SSD moet niet al teveel kosten. (student hé)
Ik hoop jullie voldoende geïnformeerd te hebben
Intel 320, 80Gb
Prima snel, heel stabiel en fijne garantie. Goed verkrijgbaar ook

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

REDFISH schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 19:23:

Maar als je bijv een C partitie voor windows maakt wordt dan ook alleen maar in dat deel van de SSD geschreven naar C tijdens wear leveling, of wijst de wear leveling vanzelf andere blokken toe aan de partitie C bij veel gebruik?
een SSD heeft altijd een beetje overhead om mee te kunnen rondschuiven.
Wbt de blokken die gebruikt worden, een SSD gebruikt trim om zichzelf op te ruimen en snel te houden. Nu gaat dit ook een klein beetje ten kosten van de levensduur maar overall wel fijn.

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
REDFISH schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 19:23:
Ik zit een beetje te googlen op de volgende vraag: is het slecht als je partities aanmaakt op een SSD?
verlies je dan snelheid en/of levensduur? Ik ben gewend om alles netjes te ordenen maar op een SSD staat toch eigenlijk alles door elkaar als je hem langer gebruikt en volgorde/dingen bij elkaar staan heeft weinig effect op de snelheid.

Sectoren zoals windows het ziet, komen helemaal niet overeen met hoe een SSD zijn data naar zijn geheugencellen wegschrijft.
Een SSD gebruikt zijn eigen mapping table om data weg te schrijven naar zijn geheugen cellen dus aanduiding van partities wordt genegeerd door een SSD, als je kijkt naar hoe hij zijn data wegschrijft..
Wear leveling zorgt dus gewoon ervoor dat de cellen allemaal gebruikt worden etc etc...

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 04-01-2012 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De LBA (hoe windows denkt dat de data is opgeslagen) wordt vertaald naar interne NAND pages. De mapping tables zijn de gegevens nodig om die vertaalslag te maken. De partitietabel wordt dus niet genegeerd; remapped writes (naar een andere fysieke locatie) vinden alleen plaats als dat voordeel oplevert.

Wanneer levert het remappen van een write nou voordeel op? Dat heeft weer te maken of er bestaande gegevens bevinden op de locatie waarnaatoe de host wil schrijven. Als de SSD dat zo zou doen, dan zal eerst een hele erase blok gewist moeten worden, wat kostbaar en traag is. In plaats daarvan schrijft de SSD naar een andere locatie, wat in de mapping tables wordt opgeslagen.

Maar dat is dus niet altijd het geval, als de NAND page waarnaartoe geschreven wordt nog helemaal leeg is, of wanneer de schrijfactie een gehele erase block betreft. Dan is het wissen minder kostbaar omdat er de blok niet eerst ingelezen hoeft te worden. In normaal Nederlands: het schrijven van grote bestanden is dus altijd stukken sneller dan kleine writes op lange duur.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iUuFcNd0tMhoyCKRYKy8KuyU/full.jpg

Je originele vraag: partities zijn prima, maar je wilt op al je partities genoeg vrije ruimte hebben, en met de beperkte capaciteit van SSDs is het daarom beter om één grote partitie te hebben waarin je alle vrije ruimte deelt. Dit voorkomt dat je filesystem fragmenteert en er dus meer random writes plaatsvinden. Zolang je TRIM support hebt, zou dit de prestaties op een prima niveau moeten kunnen houden.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2012 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

Fastclaimer schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 18:34:
itunes is 25mb ofzo.
hamvraag: hoe groot is jou muziekcollectie?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastclaimer
  • Nu online
Mijn muziekcollectie is 100gb+ :) , het gaat me voornamelijk om het opstarten van itunes, dit gaat nu namelijk zeer langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Fastclaimer schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 22:58:
Mijn muziekcollectie is 100gb+ :) , het gaat me voornamelijk om het opstarten van itunes, dit gaat nu namelijk zeer langzaam.
die 100gb zou idd zonde zijn om allemaal op een ssd te gooien.
maar itunes opstarten langzaam? ik vermoed dat het doorzoeken van de gehele collectie wat tijd duurt wat bij mijn 2000 nummers/53gb gaat best rap van normale harde schijf.

maar ja wat is snel? somige mensen vinden is 0.5 seconde al te sloom.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrvk82
  • Laatst online: 04-11-2023
Mijn ervaring is als je je applicaties op je SSD zet, dat deze ongeveer 3x zo snel opstarten. Vooral met games merk je dat heel erg, waarbij er (zeker bij BF3) vaak veel data van de hardeschijf opgehaald moet worden. Crucial M4 is top! (en rond de 170eu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Let wel op dat als je een crucial M4 koopt dat je wel over sata 600 moet beschikken anders kun je maar een maximalen snelheid van 375 MB/s halen. en aangezien de lees snelheid van de Crucial M4 erg laag ligt zou ik voor een Corsair Force GT 120GB deze heeft dan wel 8 GB minder opslag maar wel 555Mb/s lees en 515Mb/s schrijf en dat voor 20 euro goedkopen dan de crucial m4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij bent dus onbekend met het fenomeen sandforce. In Het grote SSD topic ~ Deel 9 staat een alinea die het een en ander duidelijk maakt.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2012 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terence
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-09 09:50
Ik denk dat het eerder een geval begint te worden van mensen die een verkeerde keuze hebben gemaakt en anderen hetzelfde willen laten doen. Of de goede adviezen niet willen accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Niet om lullig te zijn...
Maar Jobias94 lijkt compleet niet op de hoogte van SSD's en zou geen advies dus moeten geven aan mensen... Gezien zijn uitspraken...
Dus hij zou zich eerst eens een beetje mogen gaan verdiepen in SSD's en dan terug komen als hij adviezen wilt geven...

[ Voor 56% gewijzigd door Swordlord op 05-01-2012 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

/offtopic aaaaah duitse reclame voor 'SSD-Festplatten' omdat ik 15Km over de grens zit even /offtopic

Mja, prijstechnisch heeft Jobias94 een punt, en tot nu toe draait de Agility3 van mijn huisgenoot prima ..... ALHOEWEL die gisteren een fijne browser freeze had .... maar nog niets in game en ik weet ook niet wat hij allemaal op die ssd uitvoert onderhand. Verdachte #1 in mijn boekje is iig: Sandforce

Maakt toevallig net een comment in een ander SSD topic over advies, misschien moeten mensen meer dan 2 pagina's gaan terug lezen :/ Niet lullig bedoeld maar je voorkomt dit soort gesprekken.

Voor de liefhebbers, comment waar ik op doel http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/37445909

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 09:09
Ik denk dat het beter is als alleen de mensen die hier daadwerkelijk echt verstand van hebben advies geven, en de rest gewoon daarop mee kan praten. Het is juist perfect dat er fora zoals deze zijn, en dat er van die goede adviezen uitkomen. Zonde als dat verloren zou gaan aan mensen die ook een advies willen geven maar er eigenlijk weinig brood van gegeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facenoise
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-08 16:43
Ik heb even een snel vraagje en helaas zelf geen tijd om het uit te zoeken en/of het hele topic door te spitten.

Me HDD is overleden en ik wil vanmiddag nog een SSD gaan kopen voor alleen windows, ik zat zelf te denken aan ongeveer 60 gb maar welke is nu goed en betrouwbaar, ik heb trouwens alleen sata 300 op mijn mobo zitten.

Ik heb ook al een huidige SSD namelijk een OCZ Vertex 2, en vroeg me af of het beter is gewoon dezelfde te halen of een nieuwer model. Heb hier namelijk nog nooit enige vorm van storing in gehad in het jaar dat ik hem nu heb.

Budget is 100 euro(mag lichtelijk overschreden worden). Nu maar hopen op een snelle reactie. :) in ieder geval alvast bedankt voor jullie tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Vertex 2 is een onbetrouwbare serie...

Meeste storage en betrouwbaarheid voor iets meer dan je budget:
pricewatch: Intel 320 80GB

Wil je niet zover over de 100 euro:
pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB
En nee, sata-600 maakt niks uit...

[ Voor 14% gewijzigd door Swordlord op 06-01-2012 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facenoise
Swordlord schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 13:12:
Vertex 2 is een onbetrouwbare serie...

Meeste storage en betrouwbaarheid voor iets meer dan je budget:
pricewatch: Intel 320 80GB

Wil je niet zover over de 100 euro:
En nee, sata-600 maakt niks uit...
Thanks voor de snelle reply :)

Dan heb ik nog 1 vraagje, is zit nu te kijken op alternate, ik zie 3 SSD's van 80gb van intel allemaal de 320 serie. Welke bedoel jij nou? type nr's komen ook niet overeen met van de pricewatch naar alternate. Zit er veel verschil tussen want de prijzen verschillen nogal wat.

Of hebben ze dat model gewoon niet bij alternate en zal ik even langs de dixons moeten of iets dergelijks?(alternate zit vlakbij me huis en is de snelste optie voor mij).

EDIT: nevermind, ik ga bij nader inzien toch voor de Crucial, 64 GB moet meer dan zat zijn en scheelt ook nog in de prijs. Deze staat wel bij alternate erbij!

In ieder geval nog bedankt voor de snelle info!

[ Voor 9% gewijzigd door Facenoise op 06-01-2012 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastclaimer
  • Nu online
Inmiddels Crucial m4 64gb besteld, kan ik hem met een normale sata kabel aansluiten?
Of moet ik een sata 600 kabel hebben?
Edit: Welke windows zal ik installeren, ik dacht zelf aan W7 home premium.
Is dit de kleinste versie van W7 ?

[ Voor 33% gewijzigd door Fastclaimer op 06-01-2012 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonewolf2nd
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-06 16:34
Hoi hopelijk kan iemand mij helpen met het volgende dilemma.
Ik zit te twijfelen tussen een adata S510 120 GB, corsair force 3 120 GB of een Mushkin cronos 120 gb
Ze hebben alle drie de zelfde controller en ongeveer de zelfde specs. echter heeft de Adata wel al een bracket naar 3.5 inch er bij en is ook nog eens iets goedkoper. Maar ik heb nu nog een Asrock Extreme mobo(alleen sata 2 aansluitingen en laatste beschikbare update van bios was eind 2010) maar over een paar maanden ga ik die misschien ook vervangen, zodat ik ook echt Sata 3 aansluitingen heb. Dus de ssd is een beetje voor ook de nabije toekomst, daarom wil ik al een Sata 3 ssd hebben.

Kan iemand mij een goed advies geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

lonewolf2nd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 15:14:

Kan iemand mij een goed advies geven?
koop een intel 320 van 120Gb.

Waarom vraag je? Omdat binnen alle SSD topics op GoT langzaam aan een oorlog tegen de Sandforce SSD's gestart is. Met goede reden (iets met defecte disks, falende disks en onstabiele disks)

De intel 320 is een sATA2 disk met goede snelheden, prima IOPS en uitstekende garantie en vooral zeer stabiel. (uit ervaring, mijn laptop draait op exact dit model)

Retail: pricewatch: Intel 320 120GB

EDIT: voor een sATA3 disk verwijs ik met vol vertrouwen door naar de Crucial M4 128gb
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

[ Voor 19% gewijzigd door dmvdberg op 06-01-2012 15:20 ]

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag nog zijn er failures gemeld over die sandforce dingen:
neevedr in "Het grote SSD topic ~ Deel 9"

gewoon niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 15:20:
Vandaag nog zijn er failures gemeld over die sandforce dingen:
neevedr in "Het grote SSD topic ~ Deel 9"

gewoon niet nemen.
geen ervaring mee, maar alle berichten weerhouden mij er idd van deze aan te bevelen.

Beste nieuwe lezers en potentieel fijne bijdragers van deze draad op GoT: LEES svp vanaf page1
HAD ik het ook maar gedaan want oh oh oh, er draait nu een MacPro op een 3'5" Agility SSD

offtopicdit lijkt onderhand op een aflevering uit Southpark .... 'why wont it reeeaad' /offtopic

[ Voor 54% gewijzigd door dmvdberg op 06-01-2012 15:24 ]

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facenoise
dmvdberg schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 15:21:
[...]

geen ervaring mee, maar alle berichten weerhouden mij er idd van deze aan te bevelen.

Beste nieuwe lezers en potentieel fijne bijdragers van deze draad op GoT: LEES svp vanaf page1
HAD ik het ook maar gedaan want oh oh oh, er draait nu een MacPro op een 3'5" Agility SSD

offtopicdit lijkt onderhand op een aflevering uit Southpark .... 'why wont it reeeaad' /offtopic
Maar goed dat dit topic er is, zoniet had ik waarschijnlijk zo'n kutding gekocht.

Hulde aan tweakers dus :) (en de userbase :*) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skullz0r
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-04 23:22
Voor mij geld hetzelfde, nu heb ik een vertex 2 in mijn gewone pc hangen. Voor mijn laptop wil ik nu ook een ssd (die snelheid is gewoon geweldig en ik erger me elke keer kapot over hoe traag alles start op mijn laptop). Maargoed, met mijn vertex 2 nooit problemen gehad en ik had dan ook waarschijnlijk een vertex 3 gehaald. Gelukkig dat ik toch nog maar eens ben gaan kijken wat op dit moment goed is. Ik denk dat het de samsung 830 128gb gaat worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iVisionz
  • Laatst online: 22-05-2022
Ik heb voor mijn verjaardag een SSD gevraagd aan mijn ouders, maar heb bijgod geen verstand van die dingen, het enige belangrijke voor mij is dat hij snel LAAD. Dus snel windows starten, snel programmas starten, snel bij een game een level laden etc.

• Wat voor systeem heb je nu?
MSI Big Bang Fuzion LGA 1156 Intel P55 moederbord
Intel Core i5-750 stock speed, met Scythe Big Shuriken 2 koeler
8 GB patriot DDR3 geheugen
Sapphire AMD 5870 grafische kaart
Zalman 1000W voeding
2x Samsung Spinpoint 7200 rpm 1000GB
dus 2000GB
• Welk OS gebruik je?
Windows 7 Ultimate
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
OS, Firefox, Sony Vegas (af en toe), games (MW3 levels laden, NFS the RUN levels laden etc.)
• Wat mag je nieuwe SSD kosten?
Denk zo'n 300 euro

Ik snap natuurlijk dat je een SSD niet vol kan gooien met games, daarom doe ik alleen maar belangrijke games die ik een tijdje speel erop, als ik bv GTA IV ff wil spelen dan installeer ik die op de C, speel ik die uit, en dan verwijder ik hem weer. Daarmee wil ik zeggen dat de SSD niet zo groot hoeft te zijn maar eerder SNEL.

Wilt iemand me helpen? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crucial M4 128GB
Intel 320 120GB/160GB voor extra betrouwbaarheid

Als je echt meer ruimte wilt kun je de Crucial M4 256GB nemen, maar die is maar nét iets sneller dan de 128GB versie. Niet dat je daar veel van merkt overigens. Het belangrijkste is dat je SSD blijft werken, dus vermijd alle Sandforce controllers. Intel en Marvell (Crucial M4) wordt hier het meeste aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonewolf2nd
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-06 16:34
Waarom vraag je? Omdat binnen alle SSD topics op GoT langzaam aan een oorlog tegen de Sandforce SSD's gestart is. Met goede reden (iets met defecte disks, falende disks en onstabiele disks)
Ik had alleen gelezen dat de Agility 3 van OCZ problemen gaf en niet over deze 3. Vandaar mijn vraag. Ze zijn prijs technisch namelijk een stuk interessanter.
De intel 320 is een sATA2 disk met goede snelheden, prima IOPS en uitstekende garantie en vooral zeer stabiel. (uit ervaring, mijn laptop draait op exact dit model)

Retail: pricewatch: Intel 320 120GB

EDIT: voor een sATA3 disk verwijs ik met vol vertrouwen door naar de Crucial M4 128gb
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
Bedankt voor het advies dmvdberg.
Ik overweeg de Crucial zeker ivm de toekomst. Betrouwbaarheid in een schijf is zeker belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iVisionz
Verwijderd schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 00:52:
Crucial M4 128GB
Intel 320 120GB/160GB voor extra betrouwbaarheid

Als je echt meer ruimte wilt kun je de Crucial M4 256GB nemen, maar die is maar nét iets sneller dan de 128GB versie. Niet dat je daar veel van merkt overigens. Het belangrijkste is dat je SSD blijft werken, dus vermijd alle Sandforce controllers. Intel en Marvell (Crucial M4) wordt hier het meeste aangeraden.
Oke bedankt voor je snelle reactie maar zal ik er veel op vooruit gaan qua laad en opstarttijden omdat ik (nog steeds 8)7 ) de oude SATA 2 gebruik en niet die nieuwe 600mbs bla bla.. ?

Of is een REVO drive (PCI expres) misschien een goed idee? Of kan je daar niet van booten :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
REVO drive = Sandforce = No go....

SATA-300 VS Sata-600 maakt niet veel uit..
De snelheid van een SSD zit hem in zijn random performance / acces times... En dit is niet gelimiteerd door zelfs de SATA-150 bus...

Je operating systeem en vaak ook starten van applicaties werken voornamelijk met kleine data requests waar acces times dus heel belangrijk bij zijn, een hardeschijf heeft door zijn platters die ronddraaien een natuurlijke vertraging die je altijd voor lief moet nemen. Want je kan niet gelijktijdig op 2 plekken van de platter lezen.
Een SSD kan wel zo goed als gelijktijdig meerdere geheugencellen uit lezen en verwerken.

Algemeen gebruik van een PC en opstarten van applicaties wordt dus zeer zeker een stuk sneller. Drastisch sneller zal het aanvoelen zelfs.

Over level laadtijden in games, vaak is hier een minder drastisch verschil met een gewone HDD. Maar verschil is er nog steeds.

[ Voor 5% gewijzigd door Swordlord op 07-01-2012 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De revodrive is een faal. 2 of meer van die sandforce controllers (je weet wel. Die onbetrouwbare dingen) en performance die in non-enterprice applicaties lager ligt dan de M4. Bovendien betaal je bijna 2x zo veel.

300MB/s, 600MB/s.. dat verschilt weinig. Ja de M4 is sneller dan de intel 320 bijvoorbeeld, maar dat heeft echt maar zeer beperkt te maken met de verdubbeling in sequentionele snelheden. Random is veel en veel belangrijker. Overigens denk ik niet dat je het verschil tussen die 2 gaat merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iVisionz
Verwijderd schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 01:24:
De revodrive is een faal. 2 of meer van die sandforce controllers (je weet wel. Die onbetrouwbare dingen) en performance die in non-enterprice applicaties lager ligt dan de M4. Bovendien betaal je bijna 2x zo veel.

300MB/s, 600MB/s.. dat verschilt weinig. Ja de M4 is sneller dan de intel 320 bijvoorbeeld, maar dat heeft echt maar zeer beperkt te maken met de verdubbeling in sequentionele snelheden. Random is veel en veel belangrijker. Overigens denk ik niet dat je het verschil tussen die 2 gaat merken.
Oke dan denk ik dat ik me deze Intel ssd bestel:
http://www.alternate.nl/h...ves&l2=SATA&l3=2%2C5+inch

Krijg ik ook nog meteen een inbouwrekje én Battelefield 3 erbij :D Das mooi :)

En om ffkes terug te komen op die REVO drives:
http://www.alternate.nl/h...ves&l2=mini-PCIe+%2F+PCIe
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
LOL worden dit soort dingen serieus gemaakt?
Damn, als je dan maar ff die Sandforce controller kapot gaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die dingen worden gemaakt ja. Voor enterprise omgevingen. Vergeleken met een set schijven scheelt dat enorm veel ruimte in je server. Helaas weten veel bedrijven niet wat voor kutdingen dat zijn qua betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iVisionz
Verwijderd schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 02:09:
Die dingen worden gemaakt ja. Voor enterprise omgevingen. Vergeleken met een set schijven scheelt dat enorm veel ruimte in je server. Helaas weten veel bedrijven niet wat voor kutdingen dat zijn qua betrouwbaarheid.
Oke man, bedankt voor je advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:35
Verwijderd schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 00:52:
Het belangrijkste is dat je SSD blijft werken, dus vermijd alle Sandforce controllers. Intel en Marvell (Crucial M4) wordt hier het meeste aangeraden.
Wat heeft de Crucial als voordeel boven de Samsung ssd's?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
mhr-zip schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 12:29:
[...]

Het enige voordeel is dat Crucial zich al heeft bewezen als een betrouwbare SSD (Al heeft ook deze nu een firmware bug). Maar ik denk dat je met een Samsung SSD ook geen slechte koop doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
EJPostema schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 12:34:
[...]

Het enige voordeel is dat Crucial zich al heeft bewezen als een betrouwbare SSD (Al heeft ook deze nu een firmware bug). Maar ik denk dat je met een Samsung SSD ook geen slechte koop doet.
Gelukkig want ik heb er 2 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
mhr-zip schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 12:29:
[...]

Een paar weken was de Crucial iets goedkoper dan de Samsung 830 serie. De Samsung 830 serie daarentegen heeft weer iets betere prestaties en heeft iets minder last van prestatieverlies als de SSD voller raakt.

Wat betreft betrouwbaarheid maakt het niet uit. Samsung, Crucial en Intel SSD's zijn allemaal uitstekend wat betreft betrouwbaarheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastclaimer
  • Nu online
Zonet is mijn Crucial M4 64gb binnen gekomen.
Maar het is waarschijnlijk een DOA , ik heb hem inmiddels op 3 computers getest en nog geen teken van leven gehad..
Hij word niet herkend in de bios.
Ik heb de ssd met een normale sata kabel aangesloten, in de bios ahci aangezet. Maar hij werd nog steeds niet herkend..
Misschien dat iemand hier nog een idee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Fastclaimer schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 13:04:
Maar het is waarschijnlijk een DOA , ik heb hem inmiddels op 3 computers getest en nog geen teken van leven gehad..
Ik heb de ssd met een normale sata kabel aangesloten, in de bios ahci aangezet. Maar hij werd nog steeds niet herkend..
Uit interesse, heb je de SSD als enige disk in de pc gehad en toen je Windows dvd gestart?

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Voor de zekerheid, je hebt toch ook wel een voeding connector aangesloten he? Dit omdat je specifiek noemt dat je een sata kabel hebt aangesloten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastclaimer
  • Nu online
ik222 schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 14:56:
[...]

Voor de zekerheid, je hebt toch ook wel een voeding connector aangesloten he? Dit omdat je specifiek noemt dat je een sata kabel hebt aangesloten...
_/-\o_ Tuurlijk :) , zou het nut hebben om proberen windows te installeren? Zonder dat de SSD herkent word in de bios? Ik heb de SSD wel als enige in mijn computer gehad, maar toen niet de windows disk gestart, omdat hij niet herkend werd in de bios.

[ Voor 14% gewijzigd door Fastclaimer op 07-01-2012 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Fastclaimer schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 15:09:
[...]

_/-\o_ Tuurlijk :) , zou het nut hebben om proberen windows te installeren? Zonder dat de SSD herkent word in de bios? Ik heb de SSD wel als enige in mijn computer gehad, maar toen niet de windows disk gestart, omdat hij niet herkend werd in de bios.
Kan je altijd even proberen. Anders niet teveel tijd aan verspillen en terug sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Fastclaimer schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 15:09:
[...]

Je kunt dat gewoon proberen natuurlijk. Zeker als je enkel gaat tot het scherm waar je de schijf kunt kiezen heeft dat geen enkele invloed op je huidige installatie.

Maar anders inderdaad gewoon een DOA, helaas zit er dan niets anders op dan terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jérôme
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-08 07:15
Lullig voor jou, maar ik moet nu toch even gniffelen als ik denk aan de Sandforce hetze die de moderator hier al maanden voert..:)

https://nl.hardware.info/usersystemen/19802/maximus-vi-formula

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Jérôme schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 15:24:
[...]

Lullig voor jou, maar ik moet nu toch even gniffelen als ik denk aan de Sandforce hetze die de moderator hier al maanden voert..:)
Dus omdat er nu een keer een Crucial SSD dood binnen komt betekent dat volgens jou ineens dat ze net zo onbetrouwbaar zijn als die sandforce rotdingen? Die Sandforce SSD's worden hier op tweakers gewoon om goede redenen afgeraden.

Kijk bij elk elektronisch product heb je doa's, zoiets kan zelfs prima veroorzaakt worden door transport of wat dan ook. Maar dat heeft helemaal niets te maken met het feit dat sandforce SSD's over grote aantallen veel en veel vaker grote problemen vertonen dan Crucial, Samsung of Intel SSD's die wel betrouwbaar zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door ik222 op 07-01-2012 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastclaimer
  • Nu online
Ook in de windows installatie word hij niet herkend.
Hij gaat terug naar de winkel, hopen dat het niet al te lang duurt voor ik een nieuwe krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:26
Wel een andere kabel geprobeerd?
(Een van de dvd speler die wel herkend wordt)

Misschien is gewoon het kabeltje kapot ;)

Zoniet terug naar de winkel idd :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Het verschil is dat jij de enige bent die denkt dat ik een of andere crucial fanboy ben. Waar de rest van de users in dit topic precies dezelfde mening hebben als mij.

Met die uitspraken van jou maak je overigens geen vrienden... Als je het niet eens bent met mij mag je dat ook op een normale manier zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
[...]

Geen enkele fabrikant heeft 0% uitval... Dus your point is?

Maar OO god.. bel de krant, roep het van de daken... 1 Crucial is DOA.... tenopzichten van tientallen Sandforce drives...

Zelfs ondanks deze DOA en de pas bekende 5000 uur bug zou ik ook nog steeds crucial aanraden, samen met samsung 830... En geen sandforce drive...

[ Voor 39% gewijzigd door Swordlord op 07-01-2012 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastclaimer
  • Nu online
DOA kan toch altijd voorkomen , misschien heeft mijn postbode hem wel laten mieteren ofzo.
Ondanks deze DOA lijkt de crucial M4 mij nog steeds een betrouwbare SSD , ik kan niet wachten tot ik een nieuwe binnenkrijg, al zal dat wel dinsdag of woensdag worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
[...]

Doas komen helaas bij alle elektronische producten voor. Dat maakt de crucial niet meteen een slecht product, want daarbuiten presteert hij gewoon nog erg goed, dit geldt dus minder voor de sandforce.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-07 23:18
Is het normaal dat een SSD die SATA-600 aan kan maar op een SATA-300 poort (moederbord) is aangesloten slechter presteert. Want ik heb sinds kort een Samsung 830 128GB gekocht, maar heb nog een moederbord die geen SATA-600 heeft. Want volgens HDtune haal ik gemiddeld ongeveer 230 MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HDtune = slecht (onnauwkeurig) voor SSD's

Gebruik crystaldiskmark (met een wat lagere file size. Het minimum voldoet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
kwinvdv schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 23:29:
Is het normaal dat een SSD die SATA-600 aan kan maar op een SATA-300 poort (moederbord) is aangesloten slechter presteert. Want ik heb sinds kort een Samsung 830 128GB gekocht, maar heb nog een moederbord die geen SATA-600 heeft. Want volgens HDtune haal ik gemiddeld ongeveer 230 MB/s.
Natuurlijk is minder presteren normaal, de SATA300 poort vormt dan gewoon een bottleneck.

Add: Hier op het forum kun je ook wel scores van anderen met een SATA300 poort vinden. Dus draai een fatsoenlijke SSD benchmark en vergelijk die zou ik zeggen. Vergelijken met SATA600 is zinloos.

[ Voor 18% gewijzigd door ik222 op 07-01-2012 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-07 23:18
Heb even getest. Maar krijg toch wel significant lagere scores. Zou dit te maken kunnen hebben dat sata-300 eigenlijk een lager limiet heeft dan 300MB/s?

Dit zijn mijn scores:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pU0mwFlKKRFTKvwePgR0GxO5/full.png

Vergeleken met een review van Xereon:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vGB3K.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 300mbps is exclusief signaling overhead.

Ik haal zelf 254-260 met mijn intel, en met een goede controller (geen laptop) zou je misschien 275 kunnen halen. Meer gaat echt niet lukken. En nogmaals, een SSD is snel puur vanwege de random reads (4k, bij jou 22MB/s, bij mij 19MB/s, bij een harde schijf.. 0.4 a 0.5MB/s. Het verschil tussen 200MB/s en 500MB/s is, hoe raar het ook klinkt, heel erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is een geval van het vullen van de laatste gaatjes (qua tijd) die je hebt om de lijn effectief te benutten. Je moet uitgaan dat je 80-95% van de effectieve snelheid kan behalen. Door allerlei factoren kan dit verschillen. SSDs die beperkt zijn door SATA/300 zie ik vaak tussen 240 en 275 schommelen.

Ook de sequential read van 6Gbps SSDs zijn beperkt door SATA. Je ziet de Crucial M4 64GB al aan de 500MB/s sequential read komen, terwijl de 128GB versie in feite dubbel zo snel had kunnen zijn, als er genoeg bandbreedte beschikbaar was. En natuurlijk moet de controller zelf hier ook snel genoeg voor zijn. Wat dat betreft is het interessant nog eens te herhalen dat met name Intel bezig is met SATA Express, wat in feite betekent dat de normale SATA controller die je op je moederbord hebt, vervangen wordt door een systeem waarbij de SATA controller op de SSD/HDD zelf zit. De SSD wordt zo direct op PCI-express aangesloten. Denk hierbij ook aan Intel's Thunderbolt interface die ook op PCI-express berust is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 20:08
dmvdberg schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 19:04:
/offtopic aaaaah duitse reclame voor 'SSD-Festplatten' omdat ik 15Km over de grens zit even /offtopic

Mja, prijstechnisch heeft Jobias94 een punt, en tot nu toe draait de Agility3 van mijn huisgenoot prima ..... ALHOEWEL die gisteren een fijne browser freeze had .... maar nog niets in game en ik weet ook niet wat hij allemaal op die ssd uitvoert onderhand. Verdachte #1 in mijn boekje is iig: Sandforce

Maakt toevallig net een comment in een ander SSD topic over advies, misschien moeten mensen meer dan 2 pagina's gaan terug lezen :/ Niet lullig bedoeld maar je voorkomt dit soort gesprekken.

Voor de liefhebbers, comment waar ik op doel http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/37445909
Ik had m'n Agility in eerste instantie voor m'n netbook gekocht (ICH7). Maar dat bleek helemaal niet te werken. Dus toen maar in m'n gewone pc gedaan. Dat leek initieel prima te werken. Maar ik kreeg steeds meer last van problemen. Af en toe de bekende BSOD, en de laatste tijd steeds browser freezes en meldingen dat de nvidia driver is gecrashed en succesvol is geherstart. Had voor ik de SSD in m'n pc had gedaan echt nooit problemen. Gisteren nog wat zitten hobby'en met beta biossen voor m'n mobo (Gigabyte GA-EP45-DS3) maar ook dat lost niks op. Heb vanochtend m'n trusty old Caviar Black weer ingebouwd en so-far nog geen problemen weer gehad.

Mis wel de snelheid van een SSD maar ben nogal huiverig om geld te steken in een andere SSD aangezien ik nu aan Agility heb liggen waar ik niks mee kan. Terug sturen naar 4launch lijkt me ook weinig zinvol want echt defect is hij niet, hij is gewoon buggy. Nou lees ik goede dingen over de Crucial M64 maar ben toch nog wat huiverig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat mag dus wel. Voor jou is hij defect. En als 4launch ook maar een beetje coulant doen ze echt niet moeilijk. Die lui daar weten heus wel dat die dingen enorm vaak stuk gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2012 @ 14:34:
Dat mag dus wel. Voor jou is hij defect. En als 4launch ook maar een beetje coulant doen ze echt niet moeilijk. Die lui daar weten heus wel dat die dingen enorm vaak stuk gaan...
Idd, ze nemen de SSD vaak wel terug hoor. Als dat niet het geval is probeer wat firmware updates op de SSD te doen. Bij mij draait de agility namelijk probleemloos op 2.13.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 17:20
Ik ben op zoek naar een goedkope SSD voor mijn HTPC. Het liefst rond 60gb met SATA600 en zo goedkoop mogelijk.

De bedoeling is dat deze op dit moment nog in een verouderd systeem komt te zitten. Een AMD Athlon 64 3500+(single core) met 2gb waar Windows 7 Ultimate op gaat draaien en eventueel een paar background apps en skype. Daarom is 40gb dan toch denk ik weer net te weinig.

Het hele boeltje draait nu nog op een WD Raptor 74gb (10000 rpm) die erg veel geluid maakt en daarom ik dus graag wil gaan vervangen met een SSD zodat mijn HTPC dan compleet stil is.
Ik heb al naar de OCZ Vertex 3 60gb (SATA600) gekeken maar deze kost toch alweer zo'n 92 euro en daarnaast is die prijs toch best overkill om in een HTPC te zetten. Ik doe het dus meer voor het geluid wat een SSD dus helemaal niet maakt dan voor de snelheid. Snelheid is niet echt belangrijk als deze maar acceptabel is. Daarom zoek ik nu naar een goedkopere SSD.

Ik lees ook regelmatig al het verhaaltje dat sandforce controllers beter vermeden kunnen worden. Wat is hier van waar? Daarom dat ik nu niet goed meer weet wat ik het beste kan kopen.

Nu moet de SSD op een oude mobo aangesloten worden die alleen SATA150 ondersteund maar de bedoeling is dat hij wel een SATA600 aansluiting heeft zodat ik er in een toekomstig systeem ook nog veel aan heb.
Is SATA600 dan nog gewoon backwards compatible met SATA150?

Wie heeft een aanrader?

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Sandforce is inderdaad gewoon onbetrouwbaar. Die drives hebben een veel hogere uitval en zorgen daarnaast regelmatig voor problemen zoals blue screens. Voor de rest zijn de meest genoemde goede merken toch wel Intel, Crucial en Samsung. Maar dan kom je inderdaad toch al snel rond de 90 euro uit voor een 60 - 64 GB model.

Voor de rest kun je een SATA-600 drive inderdaad gewoon op een SATA-150 poort aansluiten, alleen de snelheid van de SSD wordt dan natuurlijk niet gehaald maar dat is logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dualdude
EJPostema schreef op zondag 08 januari 2012 @ 15:03:
[...]

Idd, ze nemen de SSD vaak wel terug hoor. Als dat niet het geval is probeer wat firmware updates op de SSD te doen. Bij mij draait de agility namelijk probleemloos op 2.13.
Heb op jouw aanraden ook de 2.13 firmware geprobeerd maar dit haalde ook niets uit. Had binnen 5min al een BSOD. Had eerder al de meest recente beta bios in m'n mobo geflashed. Daar stond bij dat het ook sandforce problemen op zou lossen, ook zonder succes. Heb al een wat ouder mobo (Gigabyte GA-EP45-DS3) en daar is al heel lang geen officiële BIOS meer voor uit gekomen.

Dus heb maar een support aanvraag gedaan bij 4launch, ben benieuwd. Ondertussen ook maar eens goed oriënteren naar een andere SSD. Wil toch ook voor m'n netbook (Toshiba NB200) een SSD. Twijfel nu erg tussen Crucial (M4) en Kingston (zonder sandforce natuurlijk 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Dualdude schreef op maandag 09 januari 2012 @ 21:07:
[...]

Heb op jouw aanraden ook de 2.13 firmware geprobeerd maar dit haalde ook niets uit. Had binnen 5min al een BSOD. Had eerder al de meest recente beta bios in m'n mobo geflashed. Daar stond bij dat het ook sandforce problemen op zou lossen, ook zonder succes. Heb al een wat ouder mobo (Gigabyte GA-EP45-DS3) en daar is al heel lang geen officiële BIOS meer voor uit gekomen.

Dus heb maar een support aanvraag gedaan bij 4launch, ben benieuwd. Ondertussen ook maar eens goed oriënteren naar een andere SSD. Wil toch ook voor m'n netbook (Toshiba NB200) een SSD. Twijfel nu erg tussen Crucial (M4) en Kingston (zonder sandforce natuurlijk 8)7 )
Beide zijn prima keuzes, kies gewoon wat voor jou belangrijker is: Je portemonnee of de snelheid (in de praktijk schijn je het verschil niet echt te kunnen merken). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Cyleo schreef op maandag 09 januari 2012 @ 21:17:
[...]

Beide zijn prima keuzes, kies gewoon wat voor jou belangrijker is: Je portemonnee of de snelheid (in de praktijk schijn je het verschil niet echt te kunnen merken). ;)
zeker niet in een netbook dnek ik... Heb je firmware 2.15 al geprobeerd, of nieuwere als die al uit zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkPhotography
  • Laatst online: 24-06-2022
Beste tweakers,

Ik wil binnenkort een SSD aanschaffen maar zit nog te twijfelen over welke precies. Ik hoop dat jullie mij hier advies over kunnen geven. Hij komt in dit systeem zitten. Ik wil hem gaan gebruiken als op start disk, voor veel gebruikte progamma's; Adobe lightroom & Photoshop, De catalogus van lightroom +/- 20GB, office, Chrome en een eventueel een aantal spelletjes. Ik denk dat hiervoor 128GB genoeg is. Ik ben van plan om windows 7 overnieuw te instaleren

Ik heb zelf vooral gekeken naar deze drie:

OCZ Petrol 128GB Waarom: Goedkoop. Waarom niet: Trager dan de rest, Betrouwbaarheid onbekend(kort op de markt) en kabels en dergelijke niet mee geleverd

Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB Waarom: Geheel compleet & Snel. Waarom niet: Weinig reacties over betrouwbaarheid (kort op de markt)

Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB Waarom: Snel en Betrouwbaar Waarom niet: Duurste (als de kabels en dergelijke erbij komen)

Welke zouden jullie kiezen in mijn positie? En waarom? Of zouden jullie een hele andere SSD adviseren. Daarnaast nog vraagje: Ik zoek nog een goede guide over hoe een SSD optimaal te installeren in het systeem weet iemand een goede? Alvast bedankt voor het meedenken!:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Dualdude schreef op maandag 09 januari 2012 @ 21:07:
Wil toch ook voor m'n netbook (Toshiba NB200) een SSD.
Lijkt me zinloos. Ik heb een vergelijkbaar netbookje (Atom N570) en die kostte €200,-. Een SSD kost bijna de helft en je schiet er weinig mee op aangezien de 5400 rpm schijf die er al in zit relatief het snelste onderdeel in de netbook is. De bottleneck is de trage CPU in combinatie met maar 1GB geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
@MarkPhotography: De OCZ in elk geval niet nemen aangezien zijn Sandforce controller hem sowieso al onbetrouwbaar maakt. De onderste twee zijn beide prima keuzes, beide zijn betrouwbaar en snel. De Samsung is wellicht net iets sneller maar ook dat is te verwaarlozen.

[ Voor 3% gewijzigd door ik222 op 10-01-2012 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
MarkPhotography schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 13:17:
Beste tweakers,

Ik wil binnenkort een SSD aanschaffen maar zit nog te twijfelen over welke precies. Ik hoop dat jullie mij hier advies over kunnen geven. Hij komt in dit systeem zitten. Ik wil hem gaan gebruiken als op start disk, voor veel gebruikte progamma's; Adobe lightroom & Photoshop, De catalogus van lightroom +/- 20GB, office, Chrome en een eventueel een aantal spelletjes. Ik denk dat hiervoor 128GB genoeg is. Ik ben van plan om windows 7 overnieuw te instaleren

Ik heb zelf vooral gekeken naar deze drie:

OCZ Petrol 128GB Waarom: Goedkoop. Waarom niet: Trager dan de rest, Betrouwbaarheid onbekend(kort op de markt) en kabels en dergelijke niet mee geleverd

Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB Waarom: Geheel compleet & Snel. Waarom niet: Weinig reacties over betrouwbaarheid (kort op de markt)

Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB Waarom: Snel en Betrouwbaar Waarom niet: Duurste (als de kabels en dergelijke erbij komen)

Welke zouden jullie kiezen in mijn positie? En waarom? Of zouden jullie een hele andere SSD adviseren. Daarnaast nog vraagje: Ik zoek nog een goede guide over hoe een SSD optimaal te installeren in het systeem weet iemand een goede? Alvast bedankt voor het meedenken!:)
Samsung heeft een hoge reputatie in betrouwbaarheid, de 470 serie heeft een zeer goede reputatie voor samsung opgebouwd en de 830 serie zou niet onderdoen voor de drive.

Over de 830 zijn ook weinig problemen bekend, veel mensen hebben hem al gekocht en geen klachten.

Dus ik zou zeggen, Samsung 830.
ik222 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 13:24:
@MarkPhotography: De OCZ in elk geval niet nemen aangezien zijn Sandforce controller hem sowieso al onbetrouwbaar maakt. De onderste twee zijn beide prima keuzes, beide zijn betrouwbaar en snel. De Samsung is wellicht net iets sneller maar ook dat is te verwaarlozen.
Nieuwe serie SSD met nieuwe Indilinx Everest controller, dus geen sandforce... Wel weinig bekend over de drive en niet populair door OCZ's reputatie... Dus betrouwbaarheid is onbekend... Maar zou beter moeten zijn dan sandforce controllers...

[ Voor 85% gewijzigd door Swordlord op 10-01-2012 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
noguru schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 13:24:
[...]

Lijkt me zinloos. Ik heb een vergelijkbaar netbookje (Atom N570) en die kostte €200,-. Een SSD kost bijna de helft en je schiet er weinig mee op aangezien de 5400 rpm schijf die er al in zit relatief het snelste onderdeel in de netbook is. De bottleneck is de trage CPU in combinatie met maar 1GB geheugen.
Een simpele CPU kan flink aantal GB aan data verwerken per seconden en 1 GB aan geheugen kan ook heel wat GB/s verwerken.

Een limiet waar je tegen aanloop bij een netbook, is inderdaad tekort aan geheugen, dit tekort aan geheugen wordt opgevangen door pagefile die op een HDD staat, HDD is traagste ten opzichte van alle andere componenten een SSD zou voor een veel sneller pagefile zorgen...

Dus een SSD is zeer zeker een snelheidsboost, gewoon algemeen met programma's starten, maar ook als eventuele pagefile.
Want bij een SSD zijn gewoon acces times veel sneller dan een HDD en het is niet alsof een simpele CPU zo traag reageert dat de acces times van een SSD teniet worden gedaan...

Dus je verhaal is nogal flauwekul, want een HDD is nog steeds het traagste component, ook in een netbook..

Ik zou Dualdude wel aanraden om te kijken voor een simpelere SSD voor een netbook, gezien de SATA-controllers in een netbook meestal niet zo snel zijn en de extreme snelheid van een high end SSD niet nodig is bij een netbook...

[ Voor 17% gewijzigd door Swordlord op 10-01-2012 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dualdude
M'n netbook had ik al geupgrade naar 2GB geheugen. Alles reageert toch net wat lekkerder met een SSD dan een HD. Ook in m'n netbook was dat merkbaar. Bij de Crucial M4 heb ik momenteel ook m'n twijfels aangezien ik net tegen kwam op de Crucial site dat ze daar ook net BSOD problemen mee hebben ontdekt.

http://www.anandtech.com/...4-bsod-issue-in-two-weeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Dualdude schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 14:26:
M'n netbook had ik al geupgrade naar 2GB geheugen. Alles reageert toch net wat lekkerder met een SSD dan een HD. Ook in m'n netbook was dat merkbaar. Bij de Crucial M4 heb ik momenteel ook m'n twijfels aangezien ik net tegen kwam op de Crucial site dat ze daar ook net BSOD problemen mee hebben ontdekt.

http://www.anandtech.com/...4-bsod-issue-in-two-weeks
Dat is pas na 5000 uur genoeg tijd om het te fixen en grote kans dat je al een nieuwere SSD hebt als je daar tegenaan loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Swordlord schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 14:02:
[...]

Dus je verhaal is nogal flauwekul, want een HDD is nog steeds het traagste component, ook in een netbook..
Appels en peren. Een harde schijf hoeft helemaal niet zoveel data te verwerken als een CPU. Haal je met een SSD ook niet.

Dat een SSD een grote snelheidswinst geeft weet ik uit eigen ervaring. Maar alles is relatief en zo bedoel ik het, in een veel duurdere en snellere laptop vind je een vergelijkbare 5400rpm schijf. Zo'n netbookje is en blijft traag, ook met een SSD. En om daar nou de helft van de aanschafprijs in te stoppen zie ik niet zitten. Dat is gewoon een mening, geen flauwekul :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Swordlord schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 13:24:
Nieuwe serie SSD met nieuwe Indilinx Everest controller, dus geen sandforce... Wel weinig bekend over de drive en niet populair door OCZ's reputatie... Dus betrouwbaarheid is onbekend... Maar zou beter moeten zijn dan sandforce controllers...
Je hebt gelijk, niet goed gekeken. Maar gezien de reputatie van OCZ op het gebied van SSD's zou ik er sowieso erg voorzichtig mee zijn als er weinig over te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
noguru schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 15:04:
[...]

Appels en peren. Een harde schijf hoeft helemaal niet zoveel data te verwerken als een CPU. Haal je met een SSD ook niet.

Dat een SSD een grote snelheidswinst geeft weet ik uit eigen ervaring. Maar alles is relatief en zo bedoel ik het, in een veel duurdere en snellere laptop vind je een vergelijkbare 5400rpm schijf. Zo'n netbookje is en blijft traag, ook met een SSD. En om daar nou de helft van de aanschafprijs in te stoppen zie ik niet zitten. Dat is gewoon een mening, geen flauwekul :)
Ik heb net in een al ouder netbookje een 5400tpm schijfje vervangen door een 7200tpm schijfje (had ik over). En ik merk dat verschil wel degelijk. Al is het niet zo'n verschil als je in je laptop met i7 je 5400 tpm schijfje vervangt door een ssd.

Maar de meeste vergeten hier nog een belangrijk voordeel van een ssd. Hij is shockproof. En een netbookje nodigt in mijn ogen nogal uit om mee te gaan lopen, in de hand te houden en andere gekke dingen. En dan is een ssd helemaal geen gekke keus. Al is het misschien wat overpriced.

En nu weet ik niet of het nog een voordeel heeft ten opzichte van je energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastclaimer
  • Nu online
Mijn nieuwe Crucial M4 is onderweg, hopen dat deze niet DOA is.
Anders vraag ik mijn geld retour :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Aha, vandaar je nickname. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

mhr-zip schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 22:36:
[...]

En nu weet ik niet of het nog een voordeel heeft ten opzichte van je energieverbruik.
inprincipe wel, een SSD verbruikt niet meer dan 'idle' stroomverbruik ... maar dan wel constant. een HDD kan zichzelf nog verder uitschakelen als ie niets te doen heeft. de load van een HDD is dan wel weer meer. Overal kom je met alleen een SSD wel verder op je accu.

met een combi van HDD + SSD zoals ik in mijn laptop heb echter gaat je accu net even een kwartiertje onderuit.

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zappert
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:17
Ben me aan het orienteren voor mijn eerste SSD en ga kiezen tussen een Crucial M4 en een Samsung 830.
Daarbij kwam ik een firmware update voor de 830 tegen:

http://www.samsung.com/us...tate-drives/MZ-7PC128N/AM

Win XP/Vista/Windows 7 9-jan-2012 Firmware File (Firmware) (ver.CXM02B1Q) 1.0 ENGLISH
1. Title
Latest Firmware File Ver. CXM02B1Q (zip file)
2. Applicable Model
- 830 Series: MZ-7PC064* MZ-7PC128* MZ-7PC256* MZ-7PC512*
3. Carrier or Corporate Customer
- Improved stability when waking up from hibernation mode (Blue screen, Hang problem solved)
- Improved compatibility with some external hardisk vedors (partition error problem solved)
- Solved compatibility problem with some laptop vendors (partition error problem solved)
- Improved reliability (Increased SPOR related stability - Power loss management)
4. Description
- Windows XP/Vista/7

Edit wat aanvulling:

There is a new firmware for the 830 series (CXM02B1Q) dated yesterday (Jan 9, 2012). Strange thing is, the Samsung SSD Magician tells me I have the latest (I have not!) FW available.

It looks like the new firmware has addressed some compatibility and stability issues. For the XS guys the most obvious changes are:

SMART attribute 177 (WL-count and MWI) seems to be now working without having to do power cycling;
Write amplification seems to be significantly reduced.

[ Voor 21% gewijzigd door Zappert op 11-01-2012 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 1.5jaar geleden mijn pc gebouwd, nu ik onlangs Star Wars the old republic heb gekocht merk ik dat de laad tijden vrij lang zijn, daarom ben ik me gaan orienteren op SSD's. Ik vroeg me af wat een SSD allemaal toevoegd aan de prestaties van mijn PC en welke SSD goed bij mijn systeem zou passen.

• Wat voor systeem heb je nu?
Intel i7 950
Asrock X58 Extreme3 (SATA3)
Nvidia 470GTX 1280mb DDR5
Samsung Spinpoint F3 1GB
Corsair 850W

• Welk OS gebruik je?
Windows 7 Ultimate 64bit

• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Vooral gamen, op het moment mmo-rpg SWTOR.

• Wat mag je nieuwe SSD kosten?
100-150eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Even een correctie eerst: Asrock X58 Extreme3 (SATA-600) SATA-300

Verder, welke capaciteit SSD zou je willen hebben??

Als je 64 GB wilt, dan is het:
pricewatch: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB
of

Wil je meer capaciteit binnen je budget, dan moet je kijken naar een pricewatch: Intel 320 120GB
De 128 GB versies van de Samsung en Crucial zijn 170 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey bedankt voor de snelle reactie.
Ik denk dat ik aan 64/80gb genoeg heb voor windows(ong 15-20gb?) + star wars(20gb) + league of legends(2gb).
dan heb ik voor de komende tijd nog wel iets speling. Of zijn er nog meer programmas die ervan profiteren om op een SSD geinstalleerd te zijn?
Ik zat zelf te kijken naar de Intel 320-80gb.
Is er een rede dat je deze niet genoemd hebt of is dit ook een goede keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 17:07:
Hey bedankt voor de snelle reactie.
Ik denk dat ik aan 64/80gb genoeg heb voor windows(ong 15-20gb?) + star wars(20gb) + league of legends(2gb).
dan heb ik voor de komende tijd nog wel iets speling. Of zijn er nog meer programmas die ervan profiteren om op een SSD geinstalleerd te zijn?
Ik zat zelf te kijken naar de Intel 320-80gb.
Is er een rede dat je deze niet genoemd hebt of is dit ook een goede keuze?
Lijkt mij een prima keuze...
Geen idee waarom Sworldlord die niet heeft genoemd, misschien gewoon vergeten.
Het zijn alle 3 goede SSD's

Bij de 120g van Intel, krijg je BF3 gratis erbij, misschien iets om over na te denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
EJPostema schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 17:12:
[...]

Lijkt mij een prima keuze...
Geen idee waarom Sworldlord die niet heeft genoemd, misschien gewoon vergeten.
Het zijn alle 3 goede SSD's

Bij de 120g van Intel, krijg je BF3 gratis erbij, misschien iets om over na te denken...
Is dat nog steeds zo? Ik dacht dat het een tijdelijke actie was. Kan het nieuwsbericht zo ook niet weer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Cyleo schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 18:04:
[...]

Is dat nog steeds zo? Ik dacht dat het een tijdelijke actie was. Kan het nieuwsbericht zo ook niet weer vinden.
onlang gekocht maar geen bf3.
was bulk versie btw

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je moet er specifiek op zoeken, zijn maar enkele winkels die de games leveren. Ook is het op=op. Informatique is er schijnbaar doorheen, wel krijg je nog trackmania2.
http://www.intelssdgaming.com/dutch/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastclaimer
  • Nu online
Inmiddels draait mijn Crucial hier perfect, wat een verschil!
Het is alleen wel jammer dat nu mijn andere hardeschijf het leven heeft gegeven...

[ Voor 54% gewijzigd door Fastclaimer op 12-01-2012 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Gianni Rombios schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 20:27:
Je moet er specifiek op zoeken, zijn maar enkele winkels die de games leveren. Ook is het op=op. Informatique is er schijnbaar doorheen, wel krijg je nog trackmania2.
http://www.intelssdgaming.com/dutch/
mijne gekocht Bij de Mycom, wel BF3 gekregen ... inmiddels adverteren ze er daar ook niet meer mee.
Waarom iemand BF3 wil hebben ontgaat me overigens :/ (sorry, huisgenoot heeft voucher al)

Over de Intel320 dus, dat is een sATA2 (sata300) disk en niet sATA3 (ofwel sata600).
Nu heeft mijn laptop maar sATA2 dus ben ik voor de intel gegaan, maar het is toch zonde als je wel sATA3 hebt om er geen gebruik van te maken.

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

dmvdberg schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 22:58:
[...]

mijne gekocht Bij de Mycom, wel BF3 gekregen ... inmiddels adverteren ze er daar ook niet meer mee.
Waarom iemand BF3 wil hebben ontgaat me overigens :/ (sorry, huisgenoot heeft voucher al)
wat flauw ik heb op 27-12-2011 11:10:44 hem gekocht bij mycom. art. nummer:1162025
geen bf3 gekregen :(

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dmvdberg schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 22:58:
[...]

Over de Intel320 dus, dat is een sATA2 (sata300) disk en niet sATA3 (ofwel sata600).
Nu heeft mijn laptop maar sATA2 dus ben ik voor de intel gegaan, maar het is toch zonde als je wel sATA3 hebt om er geen gebruik van te maken.
Ok dus een sata3 ssd heeft een merkbare betere performance dan een sata2 ssd?
Ik was van plan de Intel sata2 te bestellen maar mijn asrock x58 extreme3 heeft sata3 porten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Laatst online: 10-09 15:45
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 01:20:
Ok dus een sata3 ssd heeft een merkbare betere performance dan een sata2 ssd?
Ik was van plan de Intel sata2 te bestellen maar mijn asrock x58 extreme3 heeft sata3 porten.
Het zijn wel SATA600 poorten van een Marvel 9128 controller. Je SATA300 poorten van de Intel controller zijn icm met Intel RST driver sneller qua iops (random read/write), maar op je Marvel zal je inderdaad sneller sequentieel zijn.

Met je 64GB SSDtje ga je echt niet bakken aan data sequentieel lezen/schrijven, dus die SATA600 snelheden zal je toch niet nodig hebben.

Da's wel allemaal theoretisch. In de praktijk zal je het niet merken. Zeg enkel dat je een M4 SATA-600 net zo goed aan je SATA-300 poorten kan hangen. M.a.w. je keuze wordt meer bepaald door je budget en of je vind dat SATA-600 je wat meer mogelijkheden voor de toekomst biedt (andere notebook/desktop/etc).
Pagina: 1 ... 59 ... 74 Laatste

Dit topic is gesloten.