Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:10
Ik heb vandaag mijn HTPC inelkaar gezet. Alles werkt prima, echter lees ik wel wat over firmware updates voor de Crucial m4 64GB. Ik heb dit ook eens uitgezocht, maar er staat een melding bij de guide dat het niet gaat werken met de 6Gb/s poorten.

Note: The upgrade process will not work with some drop-in HBAs (Host Bus Adapters) or 6.0 Gb/s ports.

Is de update dan voor mij niet nodig? Of moet ik het als nog gaan uitvoeren?

Als ik bij apparaatbeheer ga kijken zie ik dat ik stuurprogramma versie: 6.1.7600.16385 heb. Is dit de juiste versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
Op de sticker van je SSD staat je firmware aangegeven, dus ik zou daar maar eens goed op gaan kijken...

Heb je hem al ingebouwd of te lui om op de sticker te kijken:
http://sourceforge.jp/pro...CrystalDiskInfo4_1_4.zip/
Deze draaien, firmware wordt hier netjes aangegeven, voor de Crucial M4 is 0009 de laatste firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoz Lombardo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:58
Mijn systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
2Western Digital Caviar Blue WD5000AAKS, 500GB€ 91,99€ 183,98
1Cooler Master Centurion 5 CAC-T05 (ATX, 350W, Blauw)€ 0,-€ 0,-
1Intel Core i7 920€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Real Power M620€ 0,-€ 0,-
1Corsair XMS3 TR3X6G1333C9€ 35,13€ 35,13
1Club3D HD 4890 1024MB GDDR5€ 0,-€ 0,-
1Asus P6T SE€ 173,89€ 173,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 429,95

Mijn HD's zijn waarschijnlijk overleden en zoek nu vervanging. Wil graag m'n OS op een SSD installeren en misschien wat games. Doe verder geen speciale dingen met de PC naast gamen dus en wat webdevelopment.

Wil naast de SSD een gewone HDD erbij voor m'n data (vooral foto's). Totaalplaatje liefst maximaal €250,-.

Zat zelf te denken aan een SSD van rond de 100GB (Win7-64 + games) en heb deze gezien:
pricewatch: OCZ Vertex Plus SATA II 2.5" SSD 120GB

Is dat een goede SSD voor mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Hoewel het een leuke prijs is en dan ook zeer aantrekkelijk is.
Zijn de OCZ vertex Plus drives best onbetrouwbaar.

Een betere keuze zou zijn een Intel 320 120GB om een goedkope (in verhouding met andere) maar zeer betrouwbare keuze te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Swordlord op 19-12-2011 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackburst
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-01 13:58
Heb al een tijd problemen met mijn systeem schijf op ASUS P5K moederbord ( sata 300 ), na dit topic gelezen te hebben, komt de Intel 320 80gb er goed uit.
Zijn er conflicten te verwachten met deze combinatie ?
Run W7 x86, office, internet, photoshop en wat kleine progjes.

[ Voor 13% gewijzigd door blackburst op 19-12-2011 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:32
blackburst schreef op maandag 19 december 2011 @ 12:58:
Heb al een tijd problemen met mijn systeem schijf op ASUS P5K moederbord ( sata 300 ), na dit topic gelezen te hebben, komt de Intel 320 80gb er goed uit.
Zijn er conflicten te verwachten met deze combinatie ?
Run W7 x86, office, internet, photoshop en wat kleine progjes.
Nee, de Intel praat via Sata en de Asus P5K ook. Compatibiliteit wordt met zulke standaarden gegarandeerd.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Er zullen waarschijnlijk geen compatibiliteit problemen zijn inderdaad. Alleen wel 1 heel groot nadeel van jouw moederbord Blackburst, is dat hij geen AHCI ondersteunt over het algemeen.

Alleen de initial release bios van de P5K moederborden ondersteunt AHCI, dus wees blij als je nooit je bios hebt geupdate, want nieuwere bios versies hebben geen support meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xevoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-07 16:23
Xevoo schreef op zondag 18 december 2011 @ 22:43:
Ik ben zelf nu ook op zoek naar een SSD, ben er al langer over aan het twijfelen maar ik wil zelf nu ook wel eens weten of het zo veel uitmaakt.

• Wat voor systeem heb je nu?
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 99,99€ 99,99
1Samsung SH-S223C Zwart€ 19,35€ 19,35
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 81,-€ 81,-
1Steelseries Limited Edition 5H v2 (wit)€ 57,90€ 57,90
1Seasonic M12II 520W€ 71,10€ 71,10
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 20,85€ 20,85
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 97,50€ 97,50
1Gigabyte GA-890GPA-UD3H€ 134,90€ 134,90
1Asus EAH5850 DirectCU TOP/2DIS/1GD5€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 582,59

• Welk OS gebruik je?
Windows 7 Ultimate, na herinstallatie misschien professional
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Ik gebruik hem voornamelijk om te gamen en om te downloaden. Ik wil een SSD zodat mijn systeem snel opstart en de games die ik veel speel er ook op kunnen, hiervoor zal ik niet meer nodig hebben dan 90GB gok ik.
• Wat mag je nieuwe SSD kosten?
Zo veel als nodig is.
Beetje rond zitten kijken en bij deze SSD gekomen:
pricewatch: Intel 320 120GB
Zou dit samen gaan met bovengenoemd systeem? En is het kwalitatief een goede SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dit moment de beste, als je het aan mij zou vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmlangwerden
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-05-2023
pricewatch: OCZ OCZSSD2-2AGT200G 200GB

De shops met de lage prijzen zijn weg, ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackburst
Heb effe gekeken in de bios en inderdaad, alleen IDE en geen AHCI, draai nu 0704, ga kijken bij ASUS of ik terug kan en anders alleen IDE, dus dit is een nadeel, qua snelheid, right ?
Swordlord schreef op maandag 19 december 2011 @ 14:36:
Er zullen waarschijnlijk geen compatibiliteit problemen zijn inderdaad. Alleen wel 1 heel groot nadeel van jouw moederbord Blackburst, is dat hij geen AHCI ondersteunt over het algemeen.

Alleen de initial release bios van de P5K moederborden ondersteunt AHCI, dus wees blij als je nooit je bios hebt geupdate, want nieuwere bios versies hebben geen support meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xevoo
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2011 @ 15:21:
Op dit moment de beste, als je het aan mij zou vragen.
Oké, ik ben verder niet echt thuis in het SSD wereldje, en zal ook de eerste SSD worden voor mij, maar moet geen problemen opleveren met mijn configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
blackburst schreef op maandag 19 december 2011 @ 15:48:
Heb effe gekeken in de bios en inderdaad, alleen IDE en geen AHCI, draai nu 0704, ga kijken bij ASUS of ik terug kan en anders alleen IDE, dus dit is een nadeel, qua snelheid, right ?
Je zult de NCQ functie moeten missen dan, dit betekend dat zodra er meerdere I/O requests zijn, deze niet gelijktijdig worden afgehandeld.
Je verliest theoretisch dus performance..
Maar dit is opzicht niet zo een groot probleem, de gelijktijdigheid van I/O's bij normaal gebruik komt niet hoger dan 2 of 3 threads.
Dus veel zul je niet missen..

[ Voor 8% gewijzigd door Swordlord op 19-12-2011 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Xevoo schreef op maandag 19 december 2011 @ 15:49:
[...]

Oké, ik ben verder niet echt thuis in het SSD wereldje, en zal ook de eerste SSD worden voor mij, maar moet geen problemen opleveren met mijn configuratie?
Deze moet je hebben http://www.informatique.n...-series-120gb-retail.html boxed retail met 2 gratis spellen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xevoo
Vanavond even bestellen, thuis snel even kijken of ik er nog brackets bij moet bestellen :9

Ook maar gelijk 8GB ValueRAM bij besteld, liever dat ik zeker van ben met 1333MHz dan dat ik dadelijk met 1600MHz zit en het niet werkt met m'n Mobo :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Boxed retail bracket zit erbij (plus sata kabel en nog wat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-08 07:30
Ik heb mail gehad en dit werd gezegd.
Beste klant,

Bedankt voor uw bestelling van de OCZ SSD 200GB schijf, helaas is deze momenteel niet op voorraad. We weten niet wanneer deze exact binnen gaat komen, mede vanwege een beperkte beschikbaarheid door de overstromingen in Thailand. Hierbij wil ik u in ieder geval informeren dat de levertijd onbekend is van dit artikel.

Indien u wenst kunt u uiteraard uw bestelling open laten staat of u kunt deze annuleren.

Indien u vragen heeft ben ik uiteraard beschikbaar.
Dus hij gaat gewoon geleverd worden, dan wel niet met vertraging. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burn_and_Fire
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 16:53
Practics schreef op maandag 19 december 2011 @ 16:46:
[...]

Ik heb mail gehad en dit werd gezegd.

[...]

Dus hij gaat gewoon geleverd worden, dan wel niet met vertraging. :*)
Dat ziet er dus goed uit. Ik heb nog niks gehoord. (van Techlogics)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmlangwerden
Onbekende levertijd klinkt niet zo best naar mijn mening.
Ik heb ook bij Techlogics besteld en nog niets gehoord. Maar als het net zon soort bericht word koop ik wel een andere drive denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door harmlangwerden op 19-12-2011 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-08 07:30
harmlangwerden schreef op maandag 19 december 2011 @ 17:06:
Onbekende levertijd klinkt niet zo best naar mijn mening.
Ik heb ook bij Techlogics besteld en nog niets gehoord. Maar als het net zon soort bericht word koop ik wel een andere drive denk ik.
Nouja had eerlijk gezegd verwacht dat ze hem zouden annuleren wegens helemaal niet meer leverbaar of foutieve prijs. Heb er ook nog een mailtje achteraan gestuurd of ze mij een indicatie konden geven van de levertijd. Deze wacht ik even af, mocht dat binnen 1 maand zijn wacht ik wel. Anders annuleer ik hem ook gewoon en kijk ik verder dan maar een 128GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben opzoek naar een kleine ssd om mijn os op over te zetten, nu dacht ik aan een crucial m4 64 gb aangezien ik hier veel positieve feedback over heb gezien, maar weet iemand toevallig of er niet een betere ssd is in die prijsklasse (90-100 euro)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 11:54
Hier een beetje met het zelfde maar meer een luxeprobleem

Heb een Perc5 met daaraan 5x een velociraptor 150 in raid 0 (omdat het kan).
Heb een perc6 vrij liggen waar ik een paar SSD's in raid 0 op wil plaatsen.

Een revodrive is ook een optie, echter weet ik niet of deze gemakkelijk met de P6T7 WS Supercomputer omgaat.

Wat ik graag zou willen is een setje van 3-4 SSD's (budget iets van 300 euro), die die Perc6 vol kunnen trekken. De ICH10R wil ik liever niks op vastzetten in een raid-array, ook omdat daar een beperking op zit in overdracht, als bios gereset wordt ben je ook meteen je raidarray kwijt.

Luxeprobleem en hoog "omdat het kan" gehalte dus :+

Welke SSD's zou ik hier voor kunnen gebruiken?
Uiteindelijke ruimte, als t ff meezit 300 gig
heb n euro of 300 ervoor over.
lezen 1tb? schrijven 400+mb? Is dit haalbaar? (anders met dat budget een revodrive halen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-08 22:48

Amafi

Amafi

Philflow schreef op donderdag 08 december 2011 @ 09:14:
^ Intel 320 120GB of Samsung 830 128GB (sneller).
Dank u wel beiden.
Intel 320 120GB besteld
Waar kan je overigens doorgeven dat de pricewatch naar de verkeerde versie linkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xevoo
Gianni Rombios schreef op maandag 19 december 2011 @ 16:35:
Boxed retail bracket zit erbij (plus sata kabel en nog wat).
Hij is dus besteld, ik had alleen zo'n mooie bracket die bij m'n behuizing zat, alleen schijnbaar hebben m'n ouders alle dozen laatst weggegooid "in samenspraak met mij" :') Naja, alle driver cd's enz enz dus weg :9 word weer leuk morgen :) Kan ik weer even klussen op stage :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackburst
@ Swordlord.
Thx voor de hulp, ga hem bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:26
Nu volg ik dit topic al een tijdje (zoniet: jaren) en heb ik laatst voor m'n ouders een tijdje terug ook een SSD besteld, de M4 64GB. Deze bevalt echt super :)

Nu echter met de introductie van de Samsung 830 SSD's is dit beeld een beetje anders geworden
en twijfel ik nu over de keuze van een SSD, te vervanging van 2 harde schijven, in mijn werk PC.

Specs:
Core I7 2600K @ 4.2 GHz
16 GB DDR-3 RAM
Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 (Sata-600 dus)

Gezien deze configuratie is een snelle SSD gewenst, maar gezien deze op het werk gebruikt gaat worden speelt betrouwbaarheid natuurlijk ook mee.
(De te bewerken data back-up ik momenteel meermaal daags incrementeel naar de 2e HDD en naar de server.
Een crash van de SSD is natuurlijk nooit gewenst, maar het heeft dus geen rampzalige gevolgen, afgezien van het terugzetten van de backup)

Qua prijs liggen de M4 en de 830 erg dicht bij elkaar, dus nu zit ik zwaar in twijfel welke ik zal nemen.
De review van de 830 lijkt mij eigenlijk al voldoende te zeggen, maar qua betrouwbaarheid
weet ik niet wat ik hier van kan verwachten....

Wie kan mij verder helpen? :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
blackburst schreef op maandag 19 december 2011 @ 15:48:
[...]
Ik heb een Asus P5K-SE. De laatste BIOS versie heeft geen AHCI, die heb je nodig om het maximale uit je SSD te halen. Op de site bios-mods.com die ik hier al eerder had gepost (zojuist gecheckt, is helaas offline) werd een BIOS flash download aangeboden (door de betreffende moderator) waarmee je het Asusbord AHCI mogelijkheid geeft. Mocht je ook een P5K-SE hebben dan kan ik je die BIOS flash wel toesturen, bij mij werkt het perfect i.c.m. m'n Crucial M4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Er zit niet zo heel veel verschil in snelheid tussen de crucial en samsung. Niks wat je in de praktijk gaat merken iig.
Kijk dus naar je budget en ga na of de duurdere SSD het extra geld ook waard is.
De crucial heeft zich al bewezen in betrouwbaarheid, de samsung (nog) niet al lijkt me die ook wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KaWaReZ schreef op maandag 19 december 2011 @ 17:51:
Heb een Perc5 met daaraan 5x een velociraptor 150 in raid 0 (omdat het kan).
Heb een perc6 vrij liggen waar ik een paar SSD's in raid 0 op wil plaatsen.
RAID controllers zijn snel beperkt in IOps voor SSDs, je onboard controller is veelal beter, zeker als je een mooie Intel RAID controller hebt met Volume write-back caching.
Een revodrive is ook een optie, echter weet ik niet of deze gemakkelijk met de P6T7 WS Supercomputer omgaat.
Revodrive moet je niet doen, Silicon Image troep met Sandforce SSDs erachter = veel problemen.
De ICH10R wil ik liever niks op vastzetten in een raid-array, ook omdat daar een beperking op zit in overdracht, als bios gereset wordt ben je ook meteen je raidarray kwijt.
Beide aannames zijn onjuist. Met 6 poorten zit je aan 1,8GB/s ruwe bandbreedte, of 1,2GB/s als je enkel 2 SATA/600 poorten gebruikt. Dus overweeg bijvoorbeeld:
- 2x Crucial M4 128GB op je SATA/600 = 1GB/s reads
- 4x Crucial M4 64GB op SATA/300 = 1GB/s reads maar hogere random read en random write

Onboard RAID heeft minder beperkingen voor IOps omdat het je snellere CPU gebruikt terwijl hardware RAID al beperkt kan zijn qua IOps met één snelle SSD. Daarnaast heb je echt geen parity engine nodig voor RAID0, je wilt juist lagere latency en dat kan alleen met je chipset SATA poorten.

Als je BIOS gereset wordt, ben je je RAID array niet kwijt. De RAID configuratie wordt op de schijven zelf opgeslagen, in de laatste sector (de metasector). Enige wat je hoeft te doen is je controller op RAID aansluiten.

Bedenk ook dat je door het gebrek aan TRIM ruimte opzij moet zetten. Dus met 256GB totaal (2x 128 of 4x 64) zou je max 180GB of 200GB partitie moeten maken, en de rest leeg/ongepartitioneerd laten. Dit heet overprovisioning en is sterk aanbevolen. Lees je even in hoe overprovisioning werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 09:50:
Beide aannames zijn onjuist. Met 6 poorten zit je aan 1,8GB/s ruwe bandbreedte, of 1,2GB/s als je enkel 2 SATA/600 poorten gebruikt. Dus overweeg bijvoorbeeld:
- 4x Crucial M4 64GB op SATA/300 = 1GB/s reads maar hogere random read en random write
Ahem hogere random read en write bij hoge que depths. Waar je in de praktijk buiten database omgevingen niet veel aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien eens een andere vraag dan de rest ;)

Met nieuwjaar in het verschiet, ben ik aan het denken om in mijn netbook een SSD te plaatsen.
Vooral voor het energieverbruik, maar ook deels voor de veiligheid (geen draaiende componenten)

Het gaat om een Acer Aspire One 521b (de AMD Ahtlon K125 variant).

Qua grootte zou hij rond de 120GB moeten liggen. De snelheid is bij mij tweede keuze, hij moet niet supersnel zijn maar elke prestatiewinst ten opzichte van een HD is mooi meegenomen ;)

Ik heb al gelezen dat de M4 van Crucial vaak wordt aangeprezen maar is dit ook nuttig voor een netbook?

Zoals ik al gelezen heb moet ik de Sandforce controllers vermijden?

edit: een 80GB zou ook al goed zijn ;) 64Gb is het echte minimum, liefst zou ik iets groter hebben maar als blijkt dat de beste keuze een 64gb is, kan ik hiermee leven ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2011 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pricewatch: Intel 320 120GB. Met een netbook met bijhehorend trage chipset heb je nog minder aan een M4 dan normaal.

Alternatieven zijn pricewatch: Intel 320 80GB en pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB. Ze zijn allemaal goed, het verschil in snelheid ga je alleen niet echt merken, dus pak gewoon diegene die het meest in de buurt komt van de gewenste capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik was inderdaad al aan het denken dat de M4 wat te snel zou zijn voor mijn doel, ik zie ook net dat die Intel minder verbruikt dan de M4. De intel gebruikt ook geen Sandforce dus dat is ook weer een pluspunt.

Hoe zit het met de algemene betrouwbaarheid van de intels? Voornamelijk dan de 80Gb versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De intels zijn theoretisch de betrouwbaarste schijven die er bestaan. Al heb ik van beiden nagenoeg geen failures gezien. De M4 kampte wel met wat firmware issues in den beginne, maar die zijn al een tijd opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke hartelijk bedankt al ;) ik ga nog wat reviews opzoeken maar ik denk dat het waarschijnlijk de intel 320 van 80GB wordt ;) bedankt voor het snelle antwoord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascalx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 00:48
Beste Tweakers,

Ik heb een week geleden mijn OCZ Agility 3 60GB RMA gestuurd en deze is geaccepteerd.
Nu is mij door 4Launch aangeboden de dagwaarde van de schijf in mindering te brengen als ik kies voor een andere SSD, zoals door mij gevraagd werd.

Nu rest mij de vraag, welke SSD zal ik in plaats van de Agility 3 nemen? Als alternatieven boden zij de Crucial M4 64GB en de Intel 320 80GB aan. Deze zouden dus tegen betaling van een kleine 20-30 euro geleverd kunnen worden.

Welke presteert het best in verhouding tot de Agility 3 en is niet héél veel duurder (max €50,-) in het assortiment van 4Launch?

Mvg,
Pascal

PS: De rest van het systeem is 8GB corsair geheugen, intel i5 2500K, GTX560Ti, Samsung 1TB HD103SJ (7200rpm) etc.

[ Voor 8% gewijzigd door Pascalx op 20-12-2011 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals ik gelezen heb blijkt de Crucial ongeveer 2x zo snel te zijn?

Intel staat zowat als betrouwbaarste, Crucial moest hiervoor niet onderdoen dacht ik?

Qua snelheid zou ik dan voor de Crucial gaan (ben wel geen expert ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascalx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 00:48
Ik kies voor de Crucial, gezien deze qua schrijf en leessnelheid net iets beter scoort dan de Intel.
Daarbij is Crucial op zich geen slecht merk in de SSD markt. Ook is de meerprijs die hier tegenover staat slechts €10,- ipv €25,-. Het verschil tussen de twee SSD's is verder weinig te merken schat ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Practics schreef op maandag 19 december 2011 @ 17:09:
[...]

Nouja had eerlijk gezegd verwacht dat ze hem zouden annuleren wegens helemaal niet meer leverbaar of foutieve prijs. Heb er ook nog een mailtje achteraan gestuurd of ze mij een indicatie konden geven van de levertijd. Deze wacht ik even af, mocht dat binnen 1 maand zijn wacht ik wel. Anders annuleer ik hem ook gewoon en kijk ik verder dan maar een 128GB SSD
Heb je al een mail terug?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burn_and_Fire
Ik heb ook nog niks gehoord (van TechLogics)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 09:50:
[...]

RAID controllers zijn snel beperkt in IOps voor SSDs, je onboard controller is veelal beter, zeker als je een mooie Intel RAID controller hebt met Volume write-back caching.

[...]

Revodrive moet je niet doen, Silicon Image troep met Sandforce SSDs erachter = veel problemen.

[...]

Onboard RAID heeft minder beperkingen voor IOps omdat het je snellere CPU gebruikt terwijl hardware RAID al beperkt kan zijn qua IOps met één snelle SSD. Daarnaast heb je echt geen parity engine nodig voor RAID0, je wilt juist lagere latency en dat kan alleen met je chipset SATA poorten.

Als je BIOS gereset wordt, ben je je RAID array niet kwijt. De RAID configuratie wordt op de schijven zelf opgeslagen, in de laatste sector (de metasector). Enige wat je hoeft te doen is je controller op RAID aansluiten.

Bedenk ook dat je door het gebrek aan TRIM ruimte opzij moet zetten. Dus met 256GB totaal (2x 128 of 4x 64) zou je max 180GB of 200GB partitie moeten maken, en de rest leeg/ongepartitioneerd laten. Dit heet overprovisioning en is sterk aanbevolen. Lees je even in hoe overprovisioning werkt.
Dat onderpartitioneren heb ik wel meegekregen, was ook niet van plan om ze voor 100% vol te stampen.Echter weet ik niet of hij van elke ssd minder partitioneert of "a la jbod"

Mn bord beschikt slechts over sata 300 sloten
De perc6 vs ich10R , de 10R staan al 2 schijven van 2tb op te draaien en twee optische drives.
Idee was echt om ze via de perc te draaien.
(hou niet van onboard dingen die cpu tijd weg zitten te vreten, al heb ik een 990X)

Dus kwa prestaties (ook met bbu en geheugen) legt de perc het af tegen de ich10R ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie
  • Laatst online: 13-09 20:19

Grudgie

PSN: Grudgie7

Ik zit ook al tijdje na te denken om een SSD aan te schaffen alleen zijn er zoveel en heb ik wat reviews gelezen en vraag ik me af welke het beste is om aan te schaffen.

Ik heb een Asrock 870 Extreme3.

Dit zijn de SSD's waar ik aan dacht;

128GB
pricewatch: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
pricewatch: OCZ Vertex 3 120GB

60GB
pricewatch: OCZ Vertex 3 60GB

64GB
pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB
pricewatch: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 12:51
Grudgie schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 20:13:
Ik zit ook al tijdje na te denken om een SSD aan te schaffen alleen zijn er zoveel en heb ik wat reviews gelezen en vraag ik me af welke het beste is om aan te schaffen.

Daar was dit topic voor toch?: Best Buy Guide overzichtstopic
Overigens zou ik als ik jou was toch wel een 128Gb nemen. Heb zelf een 128 VertexII. Heb daar net een schone installatie op gezet. Die neemt toch al 40Gig in beslag. Dus dat is Windows+standaard programma's. erg weinig dus nog.

Als je gaat investeren beter in één keer goed doen. Al weet ik natuurlijk jou doel voor de SSD niet.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 09:09
Ik sta dus op punt een crucial m4 (64GB) te kopen.

64 gb met name vanwege de prijs, ik zou natuurlijk wel een 128gb willen, maar dit is gewoon geen haalbaar bedrag voor mij.

Alleen wil ik weten of ik hier nu geen miskoop aan doe.. ook, aan het merk en type etc.

Het idee is om gewoon mijn laptop een stuk sneller te maken en er dus windows op te zetten + een paar applicaties zoals visual studio en photoshop (firefox, netbeans PHP) Dat past allemaal wel op die schijf als ik het goed heb uitgerekend.

Graag een beetje ondersteuning gewenst van de mensen die hier net wat meer verstand van hebben, en dan met name: doe ik hier een miskoop aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Het is absoluut geen miskoop.

Maar waarom geen Intel 320 80GB? lichte meerprijs, maar meer storage, dan kom je daar minder mee in de knoei.
Of heb je een plaats voor een SSD + HDD in je laptop? Zojah, dan kun je inderdaad gewoon de 64GB nemen.

[ Voor 34% gewijzigd door Swordlord op 21-12-2011 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
Ik heb inderdaad plaats voor een 2e hdd. Er zal dan dus een 64gb crucial m4 inzitten en een standaard bijgeleverde 640gb hdd. De laptop is een asus k73sv met een i7 sandybridge dus waarschijnlijk heb ik ook gewoon sata 600. Ik last tenminste als je een sandybridge chipset had dat je dan sata 600 zou hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Grudgie schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 20:13:

Dit zijn de SSD's waar ik aan dacht;

128GB
pricewatch: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
pricewatch: OCZ Vertex 3 120GB

60GB
pricewatch: OCZ Vertex 3 60GB

64GB
pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB
pricewatch: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB
[BBG aanschaf] SSD Dit topic is daarvoor ;) Ik heb zelf een 64 GB en daar is mee te leven. Zou ik het weer doen/meer geld hebben zou ik misschien wat meer doen, maar het is niet noodzakelijk, en hoe dan ook een flinke upgrade voor je pc. Overigens is de vraag ook al een paar keer langs gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
kevindelange schreef op woensdag 21 december 2011 @ 08:35:
Ik heb inderdaad plaats voor een 2e hdd. Er zal dan dus een 64gb crucial m4 inzitten en een standaard bijgeleverde 640gb hdd. De laptop is een asus k73sv met een i7 sandybridge dus waarschijnlijk heb ik ook gewoon sata 600. Ik last tenminste als je een sandybridge chipset had dat je dan sata 600 zou hebben
Alsnog is het verschil in de praktijk te verwaarlozen, je gaat het niet merken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackburst
Megalodon_67 schreef op maandag 19 december 2011 @ 22:19:
[...]

Ik heb een Asus P5K-SE. De laatste BIOS versie heeft geen AHCI, die heb je nodig om het maximale uit je SSD te halen. Op de site bios-mods.com die ik hier al eerder had gepost (zojuist gecheckt, is helaas offline) werd een BIOS flash download aangeboden (door de betreffende moderator) waarmee je het Asusbord AHCI mogelijkheid geeft. Mocht je ook een P5K-SE hebben dan kan ik je die BIOS flash wel toesturen, bij mij werkt het perfect i.c.m. m'n Crucial M4.
In ieder geval, bedankt voor je aanbod, ik heb P5K, dus dat gaat niet, zag wel op de ASUS site, bios 06-04, denk dat ik die ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
Cyleo schreef op woensdag 21 december 2011 @ 09:59:
[...]

Alsnog is het verschil in de praktijk te verwaarlozen, je gaat het niet merken ;)
Je bedoeld dat je het verschil tussen sata 300 en 600 niet merkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
kevindelange schreef op woensdag 21 december 2011 @ 12:06:
[...]

Je bedoeld dat je het verschil tussen sata 300 en 600 niet merkt?
Dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
Oh oke, nja dat maakt verder niet uit, het gaat er bij mij om dat het verschil met mijn 5400rpm schijfje wel enorm is qua boottime, photoshop, en visual studio etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Burn_and_Fire schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 17:55:
[...]

Ik heb ook nog niks gehoord (van TechLogics)
Ik probeer techlogics de hele tijd te bellen. Echter neemt niemand op... Hmm.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:34
Beste Tweakers!

Ik zit nu al een lange tijd te kijken naar mogelijke SSD's. Na veel research ben ik er in ieder geval uitgekomen dat het geen OCZ SSD gaat worden.

Ik zoek iets rond de prijs van 100-150 euro en rond de 120 GB ( prijs mag iets meer )
ik heb zelf al research gedaan, maar word er niet veel wijzer uit :) Ik heb onder andere de Crucial M4, Corsair force 3 + GT bekeken.

Mijn HDD geeft al een lange tijd problemen, zoals boot tijden van 2+ minuten, vastlopen, voor het opstarten de fout: Schrijffout, Druk op CTRL + ALT + DEL om opnieuw op te starten ;) nu zocht ik wat proffesionele hulp voor het kopen van een SSD.

Verder heb ik een:
I7 2600k
8 GB corsair vengeance
Hitachi 1TB HDD ( de boosdoener! :( )
Asus P8P67 B3
Nvidia GTX 275

Ik speel vooral veel spellen, vandaar de 120GB+- Hoop dat dit zo genoeg info is!
Mvg,
Nick

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackburst
Megalodon_67 schreef op maandag 19 december 2011 @ 22:19:
[...]

Kan wel in de bios de J-micron controller op AHCI zetten ipv IDE, gaat dit werken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger84
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09 20:24
Heeft het zin een sata600 ssd te kopen?
Hebben die in snelheid een grote meerwaarde ten opzichte van sata2 (300)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:33

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Als je moederbord het ondersteunt zal het zeer waarschijnlijk gunstiger zijn voor de snelheid. Ondersteunt je moederbord geen sata600 dan is het enkel voor de toekomst praktisch.
Overigens is dit zeer goed terug te vinden in dit topic en in de verschillende reviews van de SSD's.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
Een SSD kan een stuk langer meegaan dan de gemiddelde notebook, dus als je op je toekomst voorbereid wilt zijn zou ik wel een SATA3 schijf kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTH
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-06-2023

NTH

Ik heb vrijdag 15 november de OCZ Agility 200GB besteld bij Techlogics. Alle berichten hier lezende, verwacht ik niet dat ze leveren.
Wat erger is dat ze niet reageren op emails en telefoontjes.
Woont er iemand toevallig in de buurt van Bedum? Zou erg fijn zijn om te zien of het licht nog brandt in het huis van de eigenaar van deze site. Ik ben namelijk bang dat we naar het geld kunnen fluiten.

http://www.gevonden.cc/telefoonnummer/0508517986/lastname/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NTH schreef op woensdag 21 december 2011 @ 16:45:
Ik heb vrijdag 15 november de OCZ Agility 200GB besteld bij Techlogics. Alle berichten hier lezende, verwacht ik niet dat ze leveren.
Wat erger is dat ze niet reageren op emails en telefoontjes.
Woont er iemand toevallig in de buurt van Bedum? Zou erg fijn zijn om te zien of het licht nog brandt in het huis van de eigenaar van deze site. Ik ben namelijk bang dat we naar het geld kunnen fluiten.

http://www.gevonden.cc/telefoonnummer/0508517986/lastname/
Ik hoop het niet!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTH
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-06-2023

NTH

En ik heb net bericht gehad. Hij leeft nog :-), maar de SSD wordt niet geleverd. Helaas:

Geachte heer / mevrouw,

Wij hebben contact gehad met de toeleverancier die deze SSD aangeboden heeft voor deze prijs. Tot onze spijt moeten wij u mededelen dat het om een opruimingsartikel bleek te gaan welke niet meer terug zal keren in de voorraad. U kunt kiezen voor een alternatief met eventuele bijbetaling of er voor kiezen uw bestelling te annuleren en de eventuele aanbetaling die u gedaan heeft terug gestort te krijgen.

Graag vernemen wij uw reactie omtrent dit bericht.

Met vriendelijke groeten,

Vincent Mulder

TechLogics

[ Voor 72% gewijzigd door NTH op 21-12-2011 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
blackburst schreef op woensdag 21 december 2011 @ 14:30:
[...]

Kan wel in de bios de J-micron controller op AHCI zetten ipv IDE, gaat dit werken ?
Ik heb geen idee, maar zie net dat de site bios-mods weer online is, wellicht hebben ze voor de P5K ook een gemodificeerd BIOS. In deze thread vond ik mijn BIOS-mod, vraag de moderator Antimony eens als je niets kunt vinden, want dat is de maker van de BIOS-mod voor de P5K-SE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NTH schreef op woensdag 21 december 2011 @ 18:07:
En ik heb net bericht gehad. Hij leeft nog :-), maar de SSD wordt niet geleverd. Helaas:

Geachte heer / mevrouw,

Wij hebben contact gehad met de toeleverancier die deze SSD aangeboden heeft voor deze prijs. Tot onze spijt moeten wij u mededelen dat het om een opruimingsartikel bleek te gaan welke niet meer terug zal keren in de voorraad. U kunt kiezen voor een alternatief met eventuele bijbetaling of er voor kiezen uw bestelling te annuleren en de eventuele aanbetaling die u gedaan heeft terug gestort te krijgen.

Graag vernemen wij uw reactie omtrent dit bericht.

Met vriendelijke groeten,

Vincent Mulder

TechLogics
Lekkerdan.. :S Is hij bij iemand wel al geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spyker1982
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-04 14:22
I72630QM, 500GB 5200rpm, Win 7 Home, 6GB DDR3, 2GB Geforce GT555M.

Ik twijfel nu tussen deze twee:
Intel 320 80GB 80GB (sata300)
Crucial m4 64GB (sata600)

16GB meer en langzamer (ik neem aan dat de sata600 nut heeft bij een SSD)
Of 16GB minder en (veel?) sneller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
spyker1982 schreef op woensdag 21 december 2011 @ 19:03:
16GB meer en langzamer (ik neem aan dat de sata600 nut heeft bij een SSD)
Of 16GB minder en (veel?) sneller?
Je zal het snelheidsverschil nauwelijks merken (je gaat vast niks doen wat 300MB/s+ nodig heeft, al meldt je daar niks over). Je kan beter naar het verschil in ruimte en prijs kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackburst
Megalodon_67 schreef op woensdag 21 december 2011 @ 18:31:
[...]

Ik heb geen idee, maar zie net dat de site bios-mods weer online is, wellicht hebben ze voor de P5K ook een gemodificeerd BIOS. In deze thread vond ik mijn BIOS-mod, vraag de moderator Antimony eens als je niets kunt vinden, want dat is de maker van de BIOS-mod voor de P5K-SE.
Heb de vraag gesteld op het forum, was al een lijntje voor P5K. dus.........
thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie

Grudgie

Weet iemand van jullie of er ook nog een SSD past in de PACKARD BELL EASYNOTE LM98-JN-170 ?

http://www.mt.nl/vergelij...-jn-170-lx.bmn02.010.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burn_and_Fire
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2011 @ 18:40:
[...]

Lekkerdan.. :S Is hij bij iemand wel al geleverd?
idd... :-( ... nee bij mij niet geleverd. Ook nog geen bericht van Techlogic trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Burn_and_Fire schreef op woensdag 21 december 2011 @ 21:24:
[...]

idd... :-( ... nee bij mij niet geleverd. Ook nog geen bericht van Techlogic trouwens
Oké, best een kwalijke zaak vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Grudgie schreef op woensdag 21 december 2011 @ 20:27:
Weet iemand van jullie of er ook nog een SSD past in de PACKARD BELL EASYNOTE LM98-JN-170 ?

http://www.mt.nl/vergelij...-jn-170-lx.bmn02.010.html
Waarom zou het niet passen? SSD's zijn gewoon 2.5" harde schijfen formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie

Grudgie

Cyleo schreef op woensdag 21 december 2011 @ 22:23:
[...]

Waarom zou het niet passen? SSD's zijn gewoon 2.5" harde schijfen formaat.
Dat weet ik, maar of ik die er nog extra bij kan doen. Of is er geen extra plek voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Grudgie schreef op woensdag 21 december 2011 @ 23:04:
[...]

Dat weet ik, maar of ik die er nog extra bij kan doen. Of is er geen extra plek voor.
Wat heb je zelf al gedaan om uit te zoeken of het kan?
Je hebt handleidingen, specificaties etc waar je in kan kijken. Mijn god, je hebt vast zelfs de laptop in bezit, je kan hem openschroeven en kijken...

Edit: En jah, dit soort info zou ik ook gaan zoeken in handleidingen enzo... Want wij weten niet alles uit ons hoofd hoor, over elk model laptop...

[ Voor 24% gewijzigd door Swordlord op 21-12-2011 23:21 ]

Verwijderd

Wat vinden julie van deze Kingston SSD?
http://www.ec.kingston.co...partno=SVP180S2/256G&id=1
Model SSDNow V+180
MPN SVP180S2/256G

Ik sta op 't punt om deze te kopen om mijn huidige Raptor 150GB te vervangen die ik heb sinds 2005. Ik zou wel zo'n converter moeten kopen om van Micro SATA naar normal SATA omdat die kingstone is een 1.8".

Vraag me af of het nog beter is om 2.5" te kopen ipv die 1.8"? Ik kan 'm voor 220euro's kopen. Zou de 1.8" minder doorvoer snelheid hebben? lees of schrijf? of maakt dat niet uit? Ik heb niet zo snel een review kunnen vinden ervan.

• Swordlord
De 1.8" versie heeft in principe dezelfde controller, hetzelfde aantal NAND chips en zelfde aantal kanalen in gebruik als de V+100 serie (de 2.5" versie).
Dus performance zal gelijk liggen aan de 256GB V+100 drive.
Als SSD voor everyday use is de V+100 in elk geval altijd een goede SSD geweest.

Edit:
Review over de 64GB V+180, performance is spot on met de V+100 serie. Van de 256GB mag je dezelfde performance verwachten.
http://www.techspot.com/r...ingston-ssdnow-vplus-180/

PS. 220 euro voor 256GB, nice :P

[ Voor 18% gewijzigd door Swordlord op 22-12-2011 01:00 ]

• spyker1982
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-04 14:22
_H_G_ schreef op woensdag 21 december 2011 @ 19:38:
[...]

Je zal het snelheidsverschil nauwelijks merken (je gaat vast niks doen wat 300MB/s+ nodig heeft, al meldt je daar niks over). Je kan beter naar het verschil in ruimte en prijs kijken.
Bedankt voor de reactie. Het gaat mij vooral om het opstarten van win7 home en het sneller laden van word, photoshop en een paar 3d shooters.
Dan ga ik voor de Intel omdat deze iets meer ruimte heeft en volgens reviews iets betrouwbaarder is :)

• harmlangwerden
Hallo,
Ik ben van plan een SSD in mijn systeem te zetten. Ik ben al een tijdje wat aan het rondkijken en schijnbaar is het verschil amper te merken tussen SATA 2 en SATA 3. Maar omdat mijn moederbord (H67 chipset) wel SATA 3 ondersteunt lijkt het me zo zonde om geen SSD te kopen die daar mee kan werken.

Ik wil maximaal 100 euro uitgeven en natuurlijk een zo groot mogelijke schijf kopen. De pc is niet bedoeld voor zware taken maar wel zo nu en dan een spelletje.
Mijn werkelijke vraag is dus, is het beter een SATA 3 schijf te kopen of maakt het echt niet uit?

• Swordlord
Bij echt zware taken ga je verschil merken, maar in algemeen gebruik meestal niet, die verschillen zijn dan maar millisecondes tot enkele seconden.

Dus is het voornamelijk altijd de vraag: Wat is budget en hoeveel storage krijg ik daarvoor.

Wil je zoveel mogelijk storage hebben voor je budget van 100 euro; pricewatch: Intel 320 80GB
Wil je meer "performance"; pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB

[ Voor 12% gewijzigd door Swordlord op 22-12-2011 15:39 ]

• harmlangwerden
Hmm ok.
Nog een vraagje.
De Agility 3 en force 3 zijn wel SATA 3 kaarten. Hoewel ze wat duurder zijn dan 100 euro geven ze wel een stuk meer opslagruimte. Ik weet dat de sandforce controllers vaak als onbetrouwbaar worden gezien maar ik heb ook gelezen dat de problemen grotendeels verholpen waren door firmware upgrades. Zouden deze kaarten het extra geld waard zijn ten opzichte van de 2 die net genoemd zijn?

Verwijderd

De problemen zijn nog niet opgelost. Zo simpel is het. Ik heb nog zat mensen gezien met problemen.

Staar je in geen geval blind op de specs. SSD;s met een sandforce controller halen hun opgegeven specs lang nier.

• KaWaReZ
Kan wellicht aan een zooitje van deze jongens komen (goedkoper dan die 6 tientjes, als hij ze nog heeft :+ ) : pricewatch: OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 30GB

Zou er dan 8 in een raid 0 op mn perc 6 willen zetten.
30gb x8 = 240gb, is ongeveer 220gb bruikbare ruimte, daar zou ik een partitie op willen zetten van een slordige 180GB. (onderpartitioneren).

Weet ondertussen iemand meer over die dingen? of is het verstandiger om toch voor "betere" ssd's te gaan?

Verwijderd

Heb je wel een beetje degelijke RAID-controller om dat in goede banen te leiden?

Verwijderd

Die vertex dingen hebben een failure rate van 10% volgens de fabrikant. Kan je nagaan wat er gebeurt als e er 8 gaat gebruiken..

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2011 @ 18:48:
Die vertex dingen hebben een failure rate van 10% volgens de fabrikant. Kan je nagaan wat er gebeurt als e er 8 gaat gebruiken..
O ja, dat ook :+

Ik zou in ieder geval goede backups maken :9

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2011 18:49 ]

• klaasje11
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-03-2023

klaasje11

''Weniger, aber Besser''

wat is nu beter?;
vertex 3 turboversie 64 gb (je weet wel, die nieuwere snellere met de nieuwe controller)
crucial m4 64 gb
Samsung 830 series
corsair force 3 90 gb
of
corsair force gt 60 gb

ik weet het niet meer, andere suggesties? budget is 110,-

Nieuwkoop is duurkoop

• _H_G_
Je noemt een hoop Sandforce controllers, na Darkstone's commentaar.. Misschien eens een paar pagina's van dit topic lezen?

[ Voor 60% gewijzigd door _H_G_ op 22-12-2011 22:28 ]

• Megalodon_67
  • Niet online
_H_G_ schreef op donderdag 22 december 2011 @ 22:27:
Je noemt een hoop Sandforce controllers, na Darkstone's commentaar.. Misschien eens een paar pagina's van dit topic lezen?
Ik heb dan ook bewondering voor de vaste posters hier die de dagelijkse newbies waarvan de meesten aantoonbaar geen enkele moeite doen om ook maar een beetje info te verzamelen toch iedere keer weer uitgebreid antwoorden. Bijna elke pagina bevat 2, 3, 4 keer het antwoord op de gemiddelde vraag, maarja van lezen wordt je moe he? Dan maar gewoon de vraag die al 1000x eerder is gesteld neerplempen, lekker makkelijk toch?

Hoe goed bedoeld ook, maar ik raad de bereidwilligen aan om deze luiheid niet te belonen, het geeft ook een ander nadeel, het topic wordt één grote herhalio waartussen waardevolle info verwaterd.

• _H_G_
Inderdaad. Soms denk ik: "Die Darkstone is wel heel hard tegen Sandforce", maar dan ga je even bij http://www.ocztechnologyf...port-and-discussion-forum kijken.. Het commentaar van support is soms.. 8)7 Je bluetooth uitschakelen om te kijken of dat helpt? What's next: de polonaise doen?

• KaWaReZ
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2011 @ 18:48:
Heb je wel een beetje degelijke RAID-controller om dat in goede banen te leiden?
Perc6

maar als die dingen 10% uitval hebben : laat maar :+

ik blijf wel ff met mn raptors draaien dan,
misschien volgend jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je pakt gewoon een samsung, intel, crucial of kingston (sommigen) drive die betrouwbaarder zijn dan jouw raptors?

En ik ben inderdaad vrij anti-sandforce... maar met een goede reden. De stamgasten hier weten dat er elke week wel een gefaalde OCZ drive langskomt misschien wel twee. En hoeveel defecte schijven met een intel controller ik ben tegengekomen sinds in dit topic volg? Precies een. En dat was heel lang geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-01 23:55

dmvdberg

Cake or Death?

Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 00:20:
Of je pakt gewoon een samsung, intel, crucial of kingston (sommigen) drive die betrouwbaarder zijn dan jouw raptors?

En ik ben inderdaad vrij anti-sandforce... maar met een goede reden. De stamgasten hier weten dat er elke week wel een gefaalde OCZ drive langskomt misschien wel twee. En hoeveel defecte schijven met een intel controller ik ben tegengekomen sinds in dit topic volg? Precies een. En dat was heel lang geleden.
Heb zelf inmiddels met 3 OCZ's gewerkt en 1 intel SSD.

Betreft
OCZ Vertex2 40Gb 2,5" (PackerdBell laptop)
OCZ Agility2 90Gb 3,5" (MacPro 1.1)
OCZ Agility3 120Gb 2,5" (zelfbouw pc)
Intel 320, 120Gb 2,5" (MacbookPro 5.1)

tot nu toe geen klachten over de OCZ's maar ik houd dit natuurlijk wel in de gaten. Wbt prestaties ben ik meer tevreden over de Agility's dan over die ene Vertex2. Hoewel dat destijds een goede keuze leek is 40Gb sowieso wel erg weinig natuurlijk voo win7 plus wat games. Dus enkel booten en kleine dingetjes hadden hier voordeel bij. Daarom bij de zelfbouw voor een groter model gegaan. Installatie op de Agility3 ging super en de computer is er zeer stabiel onder plus natuurlijk snel.

Over de intel, die draait nu bijna een week en ik haal wel het maximale wbt snelheid uit de SSD. De beide Agility's wil ik nog eens onderwerpen aan een benchmark.

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Het betekend ook niet dat ELKE Sandforce gebasseerde / OCZ SSD uitvalt.. Er zijn veel drives die goed draaien.

Maar het is wel gewoon een feit dat de sandforce controller best vaak fouten vertoond en je dus eindigt met een defecte SSD. Deze kans is groot genoeg om producten met Sandforce controller gewoon af te raden.

Ik heb nou een Kingston HyperX (ook sandforce controller), tot nu toe draait die 2 weekjes stabiel zonder problemen, maar ergens in men achterhoofd speelt evengoed de gedachte, zou die crashen of niet. (stiekem hoop ik een beetje van wel, dan heb ik ook eens hands on ervaring met een falende Sandforce drive...)

En sommige mensen zullen nou denken: "Swordlord en sandforce!? Maar jij zit normaal toch ook te bitchen op sandforce...?" Tsjah, lang verhaal kort gemaakt:
Een gegeven paard ga je niet in de bek kijken xD...

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 23-12-2011 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beleriond
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-05 22:20
Dag Tweakers,

Na het nodige te hebben gelezen over SSDs e.d. ben ik ook overstag gegaan en heb de Samsung 830 series 128Gb (http://tweakers.net/price...e-kit-128gb.html#tab:info) gekocht en geïnstalleerd in mijn systeempje:

MoBo: Asus P7P55D-E (http://tweakers.net/price...us-p7p55d-e.html#tab:info)
GPU: Sapphire Vapor-X HD5850 1GB (http://tweakers.net/price...gddr5-pci-e.html#tab:info)
Verdere relevante info: Windows 7 (64-bit)

Het specifieke aan mijn MoBo is dat wanneer ik de volledige snelheid van de SATA3 6gb wil gebruiken ik via I/O Level-Up dit moet aanzetten (en natuurlijk AHCI enablen). Dit heb ik gedaan maar het betekent tegelijkertijd dat de PCIEx16 teruggezet wordt naar PCIEx8. Staat netjes in de manual en GPU-Z bevestigd dit ook.

Als ik nu toch mijn GPU op PCIEx16 zou willen laten draaien EN tegelijkertijd de volledige SATA3 (6gb) snelheid wil benutten voor mijn SSD, is het dan een optie om een SATA PCI-uitbreidingskaart te kopen en de SSD daar aan te hangen???

Hopelijk kan iemand hier wat licht op werpen met evt. een voorbeeld van zo'n uitbreidingskaart.

Hartelijk dank voor de medewerking en info,
Bel*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 00:20:

De raptors die ik heb gehad en in bedrijf heb (velo en normale, stuk of 1 op dit moment, is er nog nooit eentje uitgevallen.. ff afkloppen :+ ).
Maar heb ze ook over t algemeen ook netjes gekoeld ;)

Een bundeltje ssds in mn systeem is meer "omdat het kan" en omdat ik er gewoon niet tegenkan dat mn vriendin met haar 2 raptors in raid 0 sneller in een map zit dan ik met 5 stuks :(
Net als dat ik met mn dure gbit nic gewoon 4ms hogere ping heb dan zij met haar realtek/onboard prut.
Daar kan ik gewoon niet tegen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beleriond schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 11:19:
Dag Tweakers,

Na het nodige te hebben gelezen over SSDs e.d. ben ik ook overstag gegaan en heb de Samsung 830 series 128Gb (http://tweakers.net/price...e-kit-128gb.html#tab:info) gekocht en geïnstalleerd in mijn systeempje:

GPU: Sapphire Vapor-X HD5850 1GB (http://tweakers.net/price...gddr5-pci-e.html#tab:info)

Het specifieke aan mijn MoBo is dat wanneer ik de volledige snelheid van de SATA3 6gb wil gebruiken ik via I/O Level-Up dit moet aanzetten (en natuurlijk AHCI enablen). Dit heb ik gedaan maar het betekent tegelijkertijd dat de PCIEx16 teruggezet wordt naar PCIEx8. Staat netjes in de manual en GPU-Z bevestigd dit ook.

Als ik nu toch mijn GPU op PCIEx16 zou willen laten draaien EN tegelijkertijd de volledige SATA3 (6gb) snelheid wil benutten voor mijn SSD, is het dan een optie om een SATA PCI-uitbreidingskaart te kopen en de SSD daar aan te hangen???

Hopelijk kan iemand hier wat licht op werpen met evt. een voorbeeld van zo'n uitbreidingskaart.

Bel*.
Leesvoer: [SSD] Marvell 9128 SATA III Controller
KaWaReZ schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 11:45:
[...]

De raptors die ik heb gehad en in bedrijf heb (velo en normale, stuk of 1 op dit moment, is er nog nooit eentje uitgevallen.. ff afkloppen :+ ).
Maar heb ze ook over t algemeen ook netjes gekoeld ;)

Een bundeltje ssds in mn systeem is meer "omdat het kan" en omdat ik er gewoon niet tegenkan dat mn vriendin met haar 2 raptors in raid 0 sneller in een map zit dan ik met 5 stuks :(
Net als dat ik met mn dure gbit nic gewoon 4ms hogere ping heb dan zij met haar realtek/onboard prut.
Daar kan ik gewoon niet tegen :+
Sneller in een map? De laatste keer dat ik langer dan een oogwenk heb moeten wachten totdat de map zichtbaar was was op een XP bak met een 4200rpm schijftje, 512MB RAM, en een installatie van 6 jaar oud.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Beleriond schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 11:19:
Dag Tweakers,

Bel*.
Het is het beste om gewoon je SATA-300 poort te gebruiken. SATA-600 op jou moederbord wordt geregeld door een controller die ondermaats presteert. Namelijk de marvell 9128.

Deze heeft maar een bandbreedte van 500 MB/s. Duh sowieso onder de SATA standaard. Daarbij is er een extra switch chip, ok 2 pci-e lanes om te zetten naar 1x pci-e 2.0.

Allemaal vertragingen.

Voor een add-on controller is hetzelfde probleem... dus niet aan te raden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-01 23:55

dmvdberg

Cake or Death?

Swordlord schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 08:33:

Ik heb nou een Kingston HyperX (ook sandforce controller), tot nu toe draait die 2 weekjes stabiel zonder problemen, maar ergens in men achterhoofd speelt evengoed de gedachte, zou die crashen of niet. (stiekem hoop ik een beetje van wel, dan heb ik ook eens hands on ervaring met een falende Sandforce drive...)
om die reden draait er dus ook een NAS in huis die braaf auto backups maakt van alle OCZ systemen ^^

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Haha, dat is nog niet eens zo slecht, je weet maar nooit :)

Die HyperX van mij draait in een minder cruciaal systeem, dus als het crashed, dan crashed het maar xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard_AFC
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 22:14
Hallo,

Ik heb een MacBook Pro 13,3'' 2010.
Vorig jaar heb ik er direct een SSD 60GB OCZ Vertex 2 in gezet, welke me erg beviel. (285mb read en write BRON: tweakers pricewatch)

Nu heb ik echter een opslag probleem en wil upgraden naar 120gb.
Ik heb mij de laatste maanden totaal niet gericht op hardware, dus vandaar dat ik hier wat wijzer hoop te worden. Welke 120gb SSD is een erg goede op dit moment?

Deze misschien iets?

pricewatch: Corsair Force 3 120GB

Alvast bedankt.

[ Voor 16% gewijzigd door Richard_AFC op 23-12-2011 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Als je dit topic leest zijn dit de aanraders van de experts:

Intel 320 120GB - 5 jaar garantie
Crucial M4 128GB
Samsung 830 128GB

Check of ze geen problemen geven met een Mac. Er is een SSD in je Apple topic:
Het SSD in je Apple topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silence
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 07:12

Silence

Godlike

Nu wou ik vanavond een SSD gaan kopen een OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD. Maar nu lees ik hier dus dat het kut dingen zijn?

Voor wat kan ik beter gaan? (ik zie intel staan maar die lees/schrijf snelheden zijn wel vrij laag of ligt dat aan mij)

Is de 120GB Corsair Force 3 120GB iets? (ook daar ziet die SandForce chip in of is dat niet erg?)

Alvast bedankt

Inventaris - Steam

Pagina: 1 ... 57 ... 74 Laatste

Dit topic is gesloten.