• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 29-11 19:04
Jheroun schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:07:
[...]

Uiteraard ben ik erg nieuwsgierig naar je bevindingen :) Heb je de versterker al binnen? Muziek moet hier nu uit een Google home komen in de woonkamer dus een goede versterker wordt erg gemist :P
Helaas nog steeds niet binnen ... lang en vreemd verhaal ... maar hij staat in bestelling.

[Voor 74% gewijzigd door X-t-r-e-m-e op 24-10-2020 02:10]

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Nu online
Iemand die TuneIn en Spotify Connect dmv Google Assistent (via een Home mini) of Amazon Alexa (via een Echo Dot) aan de praat heeft op een Marantz SR7011? Ik kan mijn Marantz in de bijbehorende apps toevoegen aan de infrastructuur maar het lukt niet om de boel goed te besturen. Soms gaat de Marantz vanzelf uit als ik de lichten uitzet, soms lukt het om een radiozender op TuneIn terug kiezen of een nieuw liedje via Spotify Connect. Meestal lukt er niks. Ik wil graag Google of Alexa de opdracht geven om de Marantz aan en uit te zetten; een radiostation op TuneIn te kiezen; liedjes en playlists van Spotify te besturen (play, pauze, volgende, vorige, andere) en het volume te wijzigen

• Pharminepulse
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 29-11 21:47
Weet iemand het volgende: ik heb een SR5009, en sinds vandaag een lg 65cx oled.
Ik krijg half november de PS5 binnen, maar wil tot die tijd graag 4K kijken met 5.1 geluid. Het lukt nu namelijk alleen vanuit de TV apps van de TV zelf 4K beeldmateriaal te bekijken. Er loopt een HDMI kabel vanaf de TV via HDMI 2(ARC/EARC) naar HDMI Out(ARC) op de Marantz. op de TV heb ik ook gekozen voor geluidsuitgang ARC. Maar krijg geen geluid via de speakers aangesloten op de Marantz. Doe ik iets verkeerd of dien ik alsnog van een andere HDMI poort op de Marantz een HDMI kabel te verbinden met een andere HDMI poort op de TV?.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:24

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Pharminepulse zou gewoon moeten werken via de ARC poorten. Heb zelf de SR5008 en de 65GX, werkt echt prima samen. Misschien versterker eens resetten of beiden even van de stroom af?

• Arethusa
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 15:40

Arethusa

Niet die server

Ik heb een Marantz SR3001 een Pro-Ject Essential Digital speler. Ik heb deze aangesloten op de DSS input van de Marantz SR3001. Is dit de beste input voor de speler? Of maakt het niet zo veel uit. Zijn er nog andere instellingen die ik bekijken kan om eventueel beter geluid uit de Marantz te halen?

[Voor 21% gewijzigd door Arethusa op 26-10-2020 11:17]

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Nu online
Arethusa schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:17:
Ik heb een Marantz SR3001 een Pro-Ject Essential Digital speler. Ik heb deze aangesloten op de DSS input van de Marantz SR3001. Is dit de beste input voor de speler? Of maakt het niet zo veel uit. Zijn er nog andere instellingen die ik bekijken kan om eventueel beter geluid uit de Marantz te halen?

[Afbeelding]
DSS is een analoge ingang volgens mij. Welke uitgang van je platenspeler heb je gebruikt? De line-out of de phono-out?
Je moet de line-out gebruiken, die stuurt het juiste signaal uit voor je versterker.

• Arethusa

Arethusa

Niet die server

Raymond schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:25:
[...]

DSS is een analoge ingang volgens mij. Welke uitgang van je platenspeler heb je gebruikt? De line-out of de phono-out?
Je moet de line-out gebruiken, die stuurt het juiste signaal uit voor je versterker.

Volgens mij zit dit wel goed, het werkt ook prima, dacht misschien valt er nog wat meer uit te halen qua instellingen in de Marantz en eventueel manier van aansluiten op de achterkant.

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.

• Raymond
  • Nu online
Ik heb ff gegoogled, zo te zien heb jij de essential II digital. Die heeft idd alleen line-out. Dus dit is een prima manier van aansluiten.
Aangezien je een surround versterker hebt, is het wel raadzaam om je luidspreker instellingen even goed na te lopen, zodat je niet per ongeluk een instelling hebt gedaan die je niet wilt (surround ervan maken, terwijl je maar 2 speakers hebt aangesloten oid).
Maar qua bekabeling is er niks aan de hand.

• Arethusa

Arethusa

Niet die server

Raymond schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:29:
Ik heb ff gegoogled, zo te zien heb jij de essential II digital. Die heeft idd alleen line-out. Dus dit is een prima manier van aansluiten.
Aangezien je een surround versterker hebt, is het wel raadzaam om je luidspreker instellingen even goed na te lopen, zodat je niet per ongeluk een instelling hebt gedaan die je niet wilt (surround ervan maken, terwijl je maar 2 speakers hebt aangesloten oid).
Maar qua bekabeling is er niks aan de hand.
Goeie tip! Ik heb inderdaad 2 B&W speakers gekoppeld, ik zal er eens in duiken. Bedankt voor het meedenken.

• F0nz0
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 19:29
Arethusa schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:04:
[...]

Volgens mij zit dit wel goed, het werkt ook prima, dacht misschien valt er nog wat meer uit te halen qua instellingen in de Marantz en eventueel manier van aansluiten op de achterkant.
Just curious, waarom gebruik je niet de optische ingang van de Marantz aangezien de platenspeler een optische uitgang heeft? Vraag is of dit de geluidskwaliteit vertbetert t.o.v. analoog RCA:

Switching over to the digital optical side, we find the sound to be of a similar character, only less subtle than the analogue. It captures the broad strokes but misses out the finer textures and dynamic shifts.
https://www.whathifi.com/...sential-ii-digital/review

[Voor 28% gewijzigd door F0nz0 op 26-10-2020 15:15]

• Raymond
  • Nu online
F0nz0 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:59:
[...]

Just curious, waarom gebruik je niet de optische ingang van de Marantz aangezien de platenspeler een optische uitgang heeft? Vraag is of dit de geluidskwaliteit vertbetert t.o.v. analoog RCA
Omdat je dan het geluid 2x omzet? (dus AD-DA)?

Lijkt mij overbodig.

• F0nz0
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 19:29
^^ Klopt, het is een extra vertaalslag wat in de regel een verslechtering van het geluidsbeeld oplevert. Maar het kan nooit kwaad om eens te testen aangezien WhatHifi er niet erg eenduidig over is (voor wat het waard is natuurlijk).

• Pharminepulse
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 22:06:
@Pharminepulse zou gewoon moeten werken via de ARC poorten. Heb zelf de SR5008 en de 65GX, werkt echt prima samen. Misschien versterker eens resetten of beiden even van de stroom af?
Resetten hielp niet. Bleek dat HDMI control in de Marantz aan moest worden gezet.

Ander probleem waar ik nog mee speel, als het een probleem is: Bij het afspelen van blu-rays kreeg ik vroeger nog weleens bij het selecteren van 'Mode Movie': DTS HD MA als optie. Nu alleen DTS Surround, wat volgens mij suggereert dat het alleen DTS is.
Ik weet dat ARC dit niet ondersteund, dus dat uitgezet in zowel TV als receiver. Apparaten herstart. In mijn blurayspeler staat ook de audio op bitstream. En als ik de info knop van dat apparaat indruk wordt er ook netjes DTS HD in het infovenster aangegeven. Maar op de receiver blijft onduidelijk welk DTS signaal er wordt doorgegeven. Enig idee?, heb t al met meerdere blu-ray's getest. Ik zou nog even moeten testen hoe er op Dolby TrueHD wordt gereageerd.

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21:36

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Pharminepulse schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 00:28:
[...]
En als ik de info knop van dat apparaat indruk wordt er ook netjes DTS HD in het infovenster aangegeven. Maar op de receiver blijft onduidelijk welk DTS signaal er wordt doorgegeven. Enig idee?
Dat zal gewoon DTS 5.1 zijn, de core uit de DTS HD-track aangezien ARC geen HD Audio aan kan, daarvoor moeten beide apparaten eARC ondersteunen. Mits het geen DTS 2.0 is, sommige TV willen ook nog wel eens geen surround ondersteunen. Maar verschil tussen 2.0 of 5.1 moet wel hoorbaar zijn dan wel op te roepen in het menu/OSD van de receiver. Afspelen van Dolby TrueHD zal, met de beperking van HDMI ARC, Dolby Digital 5.1 worden.

[Voor 6% gewijzigd door FeaR op 27-10-2020 00:35]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Jkbc
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 09-10 10:47
Hallo allemaal, ik heb een vraag. Om mijn 7.2.4 set up compleet te maken had ik een externe versterker nodig die ik op mijn Marantz sr6013 9 kanaals receiver moest aansluiten.
Ik heb een marantz pm6006 stereoversterker inmiddels aan geschaft en vandaag deze aangesloten op mijn fronts en ook zo via de Pre out van mijn receiver.
Echter als ik gewoon rechtstreeks muziek luister via mijn stereoversterker klinkt het allemaal super clean, maar op het moment dat ik over schakel naar de source waarop mijn pre-outs van mijn receiver binnen komen, hoor ik een lichte ruis, moet ik het volume ook minimaal half tot helemaal open draaien en die ruis verstoort het toch wel een beetje, stel het geluid staat uit hoor je als j bij de speaker luister die constante ruis.
Heeft iemand een idee waar dit mee te maken heeft en hoe ik dit kan oplossen? Ik heb al verschillende RCA kabels gebruikt van de receiver naar versterker( stereo rca kabel ) Ik hoop dat iemand met mij mee wilt denken , alvast bedankt!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Pharminepulse schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 00:28:
[...]

Resetten hielp niet. Bleek dat HDMI control in de Marantz aan moest worden gezet.

Ander probleem waar ik nog mee speel, als het een probleem is: Bij het afspelen van blu-rays kreeg ik vroeger nog weleens bij het selecteren van 'Mode Movie': DTS HD MA als optie. Nu alleen DTS Surround, wat volgens mij suggereert dat het alleen DTS is.
Ik weet dat ARC dit niet ondersteund, dus dat uitgezet in zowel TV als receiver. Apparaten herstart. In mijn blurayspeler staat ook de audio op bitstream. En als ik de info knop van dat apparaat indruk wordt er ook netjes DTS HD in het infovenster aangegeven. Maar op de receiver blijft onduidelijk welk DTS signaal er wordt doorgegeven. Enig idee?, heb t al met meerdere blu-ray's getest. Ik zou nog even moeten testen hoe er op Dolby TrueHD wordt gereageerd.
De 2020 serie van LG OLED ondersteunt geen DTS, ook niet als bitstream passthrough. Je zal de bron rechtstreeks aan je receiver moeten hangen ipv doorlussen via de tv.

• Pharminepulse
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 03:27:
[...]

De 2020 serie van LG OLED ondersteunt geen DTS, ook niet als bitstream passthrough. Je zal de bron rechtstreeks aan je receiver moeten hangen ipv doorlussen via de tv.
Ik had nog wat informatie in mijn bericht moeten toevoegen zie ik: er loopt namelijk alleen één HDMI kabel van de tv naar de receiver, via de HDMI Out port. De blu-rayspeler, een UD5007, zit direct verbonden aan de Marantz.
FeaR schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 00:34:
[...]

Dat zal gewoon DTS 5.1 zijn, de core uit de DTS HD-track aangezien ARC geen HD Audio aan kan, daarvoor moeten beide apparaten eARC ondersteunen. Mits het geen DTS 2.0 is, sommige TV willen ook nog wel eens geen surround ondersteunen. Maar verschil tussen 2.0 of 5.1 moet wel hoorbaar zijn dan wel op te roepen in het menu/OSD van de receiver. Afspelen van Dolby TrueHD zal, met de beperking van HDMI ARC, Dolby Digital 5.1 worden.
Klopt, ARC had ik al uitgezet op beide apparaten, receiver ondersteund geen eARC, TV wel. Op de TV staat eARC ook niet aan.

• onnaj
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 20:29
Hoi,

Ik heb sinds kort een nieuwe Philips 50PUS7805/12 TV welke ik gebruik i.c.m. mijn Marantz NR1508 receiver.

Ik heb een heel irritant probleem en dat is dat de TV regelmatig uit zichzelf het geluid naar zijn eigen luidsprekers stuurt ipv netjes via ARC naar de receiver. Ik heb hierover al contact gehad met Philips, maar die hebben vooralsnog geen oplossing. Ook heb ik de TV om mogen ruilen maar ook dat lost het niet op.

Vaak lijkt het dat wanneer de TV aan en uit heeft gestaan, het zich vaker voordoet. Soms helpt het de stroom bijvoorbeeld een minuut van de TV af te halen en dan weer in te schakelen, maar soms ook niet.

Audio output staat uiteraard op HDMI en het veranderen van de output naar stereo, multiechannel of multiechannel bypass helpt niets.

Heeft iemand hier een oplossing voor toevallig? Ik word er helemaal gek van. Of wordt het toch een duurder model TV met Android TV?

Via de Ziggo decoder en via de mi box s heb ik overigens wel gewoon Dolby digital en/of stereo geluid.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@onnaj staat "HDMI control" aan op je Marantz?

• Arethusa

Arethusa

Niet die server

F0nz0 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:59:
[...]

Just curious, waarom gebruik je niet de optische ingang van de Marantz aangezien de platenspeler een optische uitgang heeft? Vraag is of dit de geluidskwaliteit vertbetert t.o.v. analoog RCA:

Switching over to the digital optical side, we find the sound to be of a similar character, only less subtle than the analogue. It captures the broad strokes but misses out the finer textures and dynamic shifts.
https://www.whathifi.com/...sential-ii-digital/review
Mede ook vanwege de reden Raymond aangeeft, maar in de praktijk heb ik het nooit getest.

• onnaj
  • Laatst online: 20:29
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:42:
@onnaj staat "HDMI control" aan op je Marantz?
Yes staat aan. En vaak werkt het, maar ook vaak niet ;-)

• Pharminepulse
Op mijn probleem hoeft niet meer gereageerd te worden. Blijkbaar als de resolutie net iets te laag staat ingesteld op de UD5007, worden Dolby TrueHD en HD Master Audio niet meegenomen. Resolutie nu weer op auto gezet en zie weer de juiste optie in het rijtje staan als ik op Movie Mode klik.

Anoniem: 100386

Pharminepulse schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:35:
Op mijn probleem hoeft niet meer gereageerd te worden. Blijkbaar als de resolutie net iets te laag staat ingesteld op de UD5007, worden Dolby TrueHD en HD Master Audio niet meegenomen. Resolutie nu weer op auto gezet en zie weer de juiste optie in het rijtje staan als ik op Movie Mode klik.
Niu wordt ik nieuwsgierig. Welke resolutie had je dan ingesteld? En met welk type bestand?

• Jkbc
Hallo allemaal, ik heb een vraag. Om mijn 7.2.4 set up compleet te maken had ik een externe versterker nodig die ik op mijn Marantz sr6013 9 kanaals receiver moest aansluiten.
Ik heb een marantz pm6006 stereoversterker inmiddels aan geschaft en vandaag deze aangesloten op mijn fronts en ook zo via de Pre out van mijn receiver.
Echter als ik gewoon rechtstreeks muziek luister via mijn stereoversterker klinkt het allemaal super clean, maar op het moment dat ik over schakel naar de source waarop mijn pre-outs van mijn receiver binnen komen, hoor ik een lichte ruis, moet ik het volume ook minimaal half tot helemaal open draaien en die ruis verstoort het toch wel een beetje, stel het geluid staat uit hoor je als j bij de speaker luister die constante ruis.
Heeft iemand een idee waar dit mee te maken heeft en hoe ik dit kan oplossen? Ik heb al verschillende RCA kabels gebruikt van de receiver naar versterker( stereo rca kabel ) Ik hoop dat iemand met mij mee wilt denken , alvast bedankt!

• Rivanov
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21:22

Rivanov

Apple freak

FeaR schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 00:34:
[...]

Ben hier gisteren achtergekomen en ook al gepost in het PS5 en Xbox Series X topic.. maar de Thenaudio Sharc lost dit probleem (klaarblijkelijk) op.

Hier mijn andere posts hierover.

PS5 topic: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/64400534

Xbox topic: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/64395528

:)

Steam | Twitch | Xbox Live: Rivanov | LG OLED65CX (Woonkamer) :: LG OLED55B6 (Slaapkamer) :: Xbox Series X

• Propheticus
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23-11 21:53
Jkbc schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 02:14:
...
moet ik het volume ook minimaal half tot helemaal open draaien en die ruis verstoort het toch wel een beetje, stel het geluid staat uit hoor je als j bij de speaker luister die constante ruis.
Heeft iemand een idee waar dit mee te maken heeft en hoe ik dit kan oplossen?
...
Als de bron zacht staat (die receiver waarvan je de pre-outs gebruikt), dan moet je stereo relatief veel versterken.
Er is nu minder verschil tussen de altijd aanwezige ruis die wordt opgepikt (intern of via de RCA kabel) en het muzieksignaal. Door de stereo harder te zetten versterk je ook die ruis.
Dus: receiver (pre-out) harder zetten zodat er een groter verschil zit in de signaal/ruis verhouding.

Zie verder het kopje 'AVR DAC Audio Measurements' onder deze review van de SR6014. Wellicht gaat een soortgelijk verhaal op voor de 6013?

• Jkbc
super bedankt ik heb het linkje even bekeken, ik heb daar te weinig verstand van om enigzins wat wijzer te worden. Verder heb ik idd de receiver zelf al harder gezet zodat ik de stereo versterker zo min mogelijk op een hoog volume hoef te zetten, echter heb ik nog steeds de ruis en vind ik dit lastig uit te zoeken. Ook weet ik niet of het aan de kabel ligt , ik heb een nieuwe Stereo RCA kabel gekocht, nu weet ik niet of ik per se een single rc kabel moet hebben maar dat lijkt me niet. Weet jij dat? Nogmaals bedankt voor de moeite en tijd voor de reactie.
mvg

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16:28

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

@Jkbc

Heb je niet gewoon te maken met een aardlus toevallig :?

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• X-t-r-e-m-e
Beetje jammer van alle receivers 2020 welke nu een bug blijken te hebben en geen 4K 120Hz kunnen weergeven. Benieuwd of ze het kunnen verhelpen middels een update.

Op de Marantz website ...

V2: Is er een probleem bij het doorgeven van 4K/120Hz HDR (*1) content via de 8K-ingang van AVR aan mijn 4K/120Hz-compatibele TV?

A: Ja, er is een probleem gevonden bij het doorgeven van 4K/120Hz HDR-videogame-inhoud van sommige 4K/120Hz-compatibele spelconsoles via de 8K-ingang van de AVR. Er kan een zwart scherm ontstaan zonder geluid van de AVR als de video-uitgang is ingesteld op 120Hz verversingssnelheid in het instellingenmenu van de spelconsole en "8K ENHANCED" is geselecteerd voor "4K/8K-signaalformaat" in het instellingenmenu van de AVR.

(*1) 4K/120Hz RGB-signaal (8-bit, 10-bit, 12-bit) wordt bevestigd dat dit probleem zich voordoet. Andere 4K/60Hz en 4K/120Hz YCbCr 4:2:0 signalen (8-bit) worden bevestigd dat ze zonder probleem werken.

https://marantz-nl.custhe...le-gaming-be%E3%AFnvloedt

[Voor 77% gewijzigd door X-t-r-e-m-e op 02-11-2020 17:50]

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Eh ja, dat stond een week of wat geleden ook op de FP: nieuws: Maker Denon- en Marantz-receivers erkent HDMI-probleem doorgifte 4k12...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Pharminepulse
Anoniem: 100386 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:26:
[...]

Niu wordt ik nieuwsgierig. Welke resolutie had je dan ingesteld? En met welk type bestand?
Waarschijnlijk iets onder de 720p, denk 576p. Want erboven(720/1080/..) kreeg ik de optie voor Master Audio en TrueHD. Het was een blu-ray disc. Was die dag heel veel aan het testen dan daadwerkelijk TV/film kijken, dus viel niet direct op.

Hoop overigens dat ze met een update komen voor het HDMI probleem op verschillende merken receivers voordat black friday begint. Mogelijk dat ik dan overga op een Yamaha RX-6VA.

[Voor 16% gewijzigd door Pharminepulse op 07-11-2020 19:09]

Anoniem: 100386

Pharminepulse schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:05:
[...]

Waarschijnlijk iets onder de 720p, denk 576p. Want erboven(720/1080/..) kreeg ik de optie voor Master Audio en TrueHD. Het was een blu-ray disc. Was die dag heel veel aan het testen dan daadwerkelijk TV/film kijken, dus viel niet direct op.
Grappig. Ik heb een AVCHD schijfje gemaakt met een sterk video gecompresste muziek blu-ray.

Die kan ik in mn speler stoppen en op play drukken en dan gaat ie zonder gezeur met menus enzo. Net als een CD dus eigenlijk.

Om ruimte voor het geluid te maken heb ik de video naar lage kwaliteit 576p omgezet. Zo kon ik het originele DTSMA geluid erbij muxen.

En dat werkt dus prima. Daarom vroeg ik het dus. Volgens mij is er geen licentie oid reden waarom het niet zou mogen werken.

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 07-11-2020 20:42]

• Pharminepulse
Hm vreemd, ik ga morgen eens opnieuw de resolutie verlagen om er zeker van te zijn.

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online
Ik heb sinds een tijdje op mijn NR1607 een vreemd gedrag met de sound mode. Ik heb een standaard 5.1 speaker setup. Als ik de versterker aanzet en een bron kies (bijvoorbeeld Netflix op mijn LG OLED TV die via optische kabel aan de versterker zit) dan springt de sound mode op https://tweakers.net/i/RKwPwhPGsHaf1TzKOf70w8BoQFE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DCKqDw9CKm9syjuAwbzB4Y3p.png?f=user_largeD + https://tweakers.net/i/RKwPwhPGsHaf1TzKOf70w8BoQFE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DCKqDw9CKm9syjuAwbzB4Y3p.png?f=user_largeS. Als ik dan met de hand voor de Sound Mode in het Movie menu Dolby Digital kies staat er op het display "Dolby Digital" en als ik dan "Dobly Digital + Dolby Surround" kies staat er "Dolby D + https://tweakers.net/i/RKwPwhPGsHaf1TzKOf70w8BoQFE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DCKqDw9CKm9syjuAwbzB4Y3p.png?f=user_largeS". Iets soortgelijks gebeurt als ik DTS afspeel (dan komt er ook + https://tweakers.net/i/RKwPwhPGsHaf1TzKOf70w8BoQFE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DCKqDw9CKm9syjuAwbzB4Y3p.png?f=user_largeS bij).

Als ik de handleiding erbij pak dan zie ik dat Dolby Surround een nabewerking op de bron is. Maar de bron is al 5.1 (gecheckt via AVR Info in de app) dus dat is overbodig en ongewenst. Hoe kan ik zorgen dat Dolby Surround niet meer vanzelf aanspringt?

Na het corrigeren kan ik https://tweakers.net/i/RKwPwhPGsHaf1TzKOf70w8BoQFE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DCKqDw9CKm9syjuAwbzB4Y3p.png?f=user_largeD + https://tweakers.net/i/RKwPwhPGsHaf1TzKOf70w8BoQFE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DCKqDw9CKm9syjuAwbzB4Y3p.png?f=user_largeS terug krijgen door voor Sound Mode in het Pure menu "Auto" te kiezen. Het lijkt er dus op dat de versterker na het inschakelen in Auto mode staat. Dit was voorheen niet zo.

• X-t-r-e-m-e
Inmiddels de Marantz SR5015 binnen ter vervanging van de SR6006. De versterker klinkt veel en veel beter na volledig doorlopen van de audyssey setup. Het klinkt nu zoveel beter dat ik denk dat ik de vorige versterker gewoon niet goed afgesteld heb gehad.

Ik had erg veel last van de woofer, deze klonk veel en veel te hard in sommige hoeken of plaatsen van de kamer als ik rond liep. In de keuken klonk de woofer veel te hard en in de woonkamer eigenlijk te zacht.

Nu na alle 8 de microfoon posities gebruikt te hebben klinkt het door het huis veel egaler.

Daarnaast had ik eerst een combo van SR6006 met een Sony 55 inch HD TV. Met Mario 3D All Stars gaf dat bij Mario Sunshine een beetje wazig beeld. Nu de Switch op de SR5015 en deze op een Qled 4K en het beeld is vlijmscherp.

Ben er erg tevreden over qua beeld en geluid alleen de HDMI control tussen TV Switch PS4 en SR5015 is een drama. Dat vergt nog wat aanpassingen of onderzoek :)

• JBnl
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 27-11 10:04
Er is nieuwe firmware voor de heos AVR receivers van Denon en Marantz.

• mjeetje
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 18:25
Hallo iedereen,

Ik heb sinds kort een SR5015 gekocht, voor mijn nieuwe home cinema/audio. Mijn vriendin kijkt vaak films en tv en ik zelf luister voornamelijk muziek (CD, Vinyl of streaming via Airplay / Spotify Connect).

Ik had al 2 Monitor Audio GX100 boekenplank luidsprekers die ik hierop wil aansluiten. In de toekomst komt er wellicht een center speaker/ surround speakers en sub bij. Voor nu wil ik dus beginnen met een simpel stereo setup met 2 boekenplank luidsprekers.

Op de receiver sluit ik het tv kastje aan via HDMI en de sa/sd speler via coaxiaal digitale input. Naar de tv loopt er dan 1 HDMI kabel naar de TV (LG CX)

Hoe stel ik de stereo setup het beste in op de SR5015, ik neem aan dat ik de luidsprekers aansluit op de front L en R en dan in de settings iets moet aanpassen?

Om het nog wat moeilijker te maken, heb ik dichte kasten in mijn tv meubel en vroeg ik mij af of ik de Marantz en settopbox via de afstandsbediening van de TV (magic remote) kan bedienen, zodat de kast niet steeds open en dicht moet. Heb gelezen dat je dan HDMI CEC moet gebruiken maar vroeg me af of het ook werkt met apparaten achter een receiver. Anders zou ik de settopbox direct op de tv moeten aansluiten oid.

Verder moet het redelijk simpel blijven zodat iedereen het makkelijk bedienen

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@mjeetje dichte kasten?? Hoe heb je geregeld dat de warmte van de versterker weg kan? Is er voldoende ventilatie aan de achterkant? Zo niet dan kun je toch echt beter je kast open zetten als je versterker aan staat. Het kan opzich wel een hele tijd goed gaan, maar het ontwerp heeft ventilatie nodig zodat er een luchtstroom kan ontstaan en de warmte afgevoerd kan.

[Voor 25% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-11-2020 10:03]

• mjeetje
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 18:25
@CyBeRSPiN

Ik had het idee om aan de zijkant en onderkant enkele lucht roosters te maken om de warmte af te voeren eventueel met wat ventilators zoals deze

Binnen in de kast 4 kasten naast elkaar zitten er grote gaten waar ook kabels door lopen.

• sonsan
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 20:43
mjeetje schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:55:
Hallo iedereen,

Ik heb sinds kort een SR5015 gekocht, voor mijn nieuwe home cinema/audio. Mijn vriendin kijkt vaak films en tv en ik zelf luister voornamelijk muziek (CD, Vinyl of streaming via Airplay / Spotify Connect).

Ik had al 2 Monitor Audio GX100 boekenplank luidsprekers die ik hierop wil aansluiten. In de toekomst komt er wellicht een center speaker/ surround speakers en sub bij. Voor nu wil ik dus beginnen met een simpel stereo setup met 2 boekenplank luidsprekers.

Op de receiver sluit ik het tv kastje aan via HDMI en de sa/sd speler via coaxiaal digitale input. Naar de tv loopt er dan 1 HDMI kabel naar de TV (LG CX)

Hoe stel ik de stereo setup het beste in op de SR5015, ik neem aan dat ik de luidsprekers aansluit op de front L en R en dan in de settings iets moet aanpassen?
Ik neem aan dat er ook bij deze Marantz een hele dikke handleiding is meegegeven. Daarin kan je lezen dat je inderdaad in het menu aan moet geven hoeveel speakers je gebruikt en alle overige installatie informatie. Ik zou Audyssey eens uitvoeren, daar word ook uitgelegd hoe je de speakers aan moet sluiten.

• X-t-r-e-m-e
Je kan de SR5015 ook via een app op je telefoon bedienen mocht het kastdeurtje het signaal van de afstandsbediening blokkeren. App werkt via je wifi of lan-kabel.

• sjaool
  • Laatst online: 16:21

sjaool

Every life should have 9 cats

X-t-r-e-m-e schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:38:
Je kan de SR5015 ook via een app op je telefoon bedienen mocht het kastdeurtje het signaal van de afstandsbediening blokkeren. App werkt via je wifi of lan-kabel.
En anders via een browser op je pc, laptop of smartphone. De app is nogal een memory hog.

"When you grow up your heart dies"

• X-t-r-e-m-e
Ik heb inmiddels PS5 in huis en aangesloten op mijn versterker. De HDMI uitvoer heb ik op 8k enhanced gezet (of 4k 120fps) en aangesloten op de game hdmi poort van de samsung q90t.

Ik heb nu beeld op 4k 60 hz (menu PS5) en hij geeft bij de settings 4k 120 hz aan als ondersteunt.

Zal eens een game proberen maar kennelijk werkt de PS5 gewoon.

ps niet op het beeld letten hoor, in werkelijkheid gewoon zwart zonder reflectie 8)7

[Voor 5% gewijzigd door X-t-r-e-m-e op 19-11-2020 15:37]

• herian10
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 18:45
X-t-r-e-m-e schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:36:
Ik heb inmiddels PS5 in huis en aangesloten op mijn versterker. De HDMI uitvoer heb ik op 8k enhanced gezet (of 4k 120fps) en aangesloten op de game hdmi poort van de samsung q90t.

Ik heb nu beeld op 4k 60 hz (menu PS5) en hij geeft bij de settings 4k 120 hz aan als ondersteunt.

Zal eens een game proberen maar kennelijk werkt de PS5 gewoon.

[Afbeelding]

ps niet op het beeld letten hoor, in werkelijkheid gewoon zwart zonder reflectie 8)7
misschien heb je hier iets aan kwam ik tegen in het denon forum
YouTube: *CONFIRMED* PlayStation 5 + Denon/Marantz = 4K120 HDR | NO BUGS HERE...

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 21:39
Al een tijdje een vaag probleem. De BD speler geeft soms bij het aan zetten paarsachtig beeld. Als ik de HDMI achter uit de versterker haal en weer in steek, is het vaak wel weg.
Echter, de kabel is wel al vervangen.
Ga komend weekend eens kijken als ik de aansluiting wissel met een ander 4k apparaat (heb er een aantal), of dan het probleem verhuist naar dat apparaat of dat het mee verhuist met de BD speler.

Ben namelijk bang (omdat als ik de hdmi stekker wiebel in de versterker, het beeld weg valt en dat gebeurd bij andere apparaten volgens mij niet), dat het de aansluiting in de versterker is.
Zo ja, maar eens op zoek naar de bon en kijken wat de garantie nog is. Volgens mij aangeschaft bij Hifiklubben als member, dus 5 jaar. Dan moet dat wel goed zitten.

Lang verhaal, maar iemand dit al eens meegemaakt?
Heb even niet uit mijn hoofd de modelnummers.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Arunia niet echt meegemaakt, maar het kan idd zijn dat de HDMI aansluitingen intern vuil zijn oid.
Wat ik doe om ze schoon te maken (uiteraard spanningsloos): pak wat alcohol en een tandenragertje. Ragertje in de alcohol en dan de aansluiting poetsen. Is klein genoeg om er in te kunnen en de alcohol vervliegt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Arunia
@The Eagle Dat zou inderdaad een optie zijn. Ik twijfel of de poorten ooit ongebruikt zijn geweest. Denk namelijk dat toen de versterker binnen kwam, alle poorten gevuld zijn met hdmi stekkers. :P

Maar ga dat van het weekend ook zeker eens kijken. Hebben nog alcohol staan en raggertjes.

@CyBeRSPiN Dat kan ook, maar dan laat ik het toch liever onder garantie controleren. ;)
Dank voor het meedenken. Volgende week weet ik hopelijk meer.

[Voor 21% gewijzigd door Arunia op 22-11-2020 22:56]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Arunia ik had ook tijd last van een vaag probleem van krakende / piepende speakers dat zich tijdelijk oploste door te wiebelen aan de HDMI stekkers achterop. Heb uiteindelijk de versterker gedeeltelijk opengeschroefd en heb de printplaten goed aangedrukt. Het zit als een 3D puzzel in elkaar en ik vermoed dat daar een slecht contact voor allerlei vage problemen kan leiden.

• Pharminepulse
Ik twijfel momenteel tussen een aantal receivers om te kopen:
Marantz SR6015
Denon AVR X-3700
Yamaha RX V6A

Yamaha vooral vanwege de meerdere HDMI poorten, vraag is alleen of ik ze echt nodig zal hebben, staat mij ook ietswat tegen dat vele features met FW updates komen.
Momenteel zit op mijn huidige SR5009 alleen een PS5, Chromecast, Mediaspeler en een Blu-Ray speler aangesloten.
De HDMI 2.1 input wil ik voor de PS5 gebruiken. Als ik in de toekomst mogelijk een dedicated 4K Blu-ray speler zou aanschaffen heb ik hier dan wel wat aan HDMI 2.1 in vergelijking tot de overige poorten(welke allen zo te lezen DV, Dynamic HDR ondersteunen oa), meeste features lijken voor gaming te zijn?

[Voor 6% gewijzigd door Pharminepulse op 28-11-2020 15:21]

• Rivanov
  • Registratie: maart 2005

Rivanov

Apple freak

Zijn veel troubles met de huidige HDMI 2.1 receivers. Ik zou een jaartje wachten.

Steam | Twitch | Xbox Live: Rivanov | LG OLED65CX (Woonkamer) :: LG OLED55B6 (Slaapkamer) :: Xbox Series X

• rik
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 29-11 09:41
Gisteren hier even gevloekt: de SR7011 receiver die ik sinds eind 2017 heb geeft geen geluid meer. Nou ja, heel zacht alleen, alsof er een voorversterker oid is opgeblazen. Nou we gebruiken hem alleen voor tv en film, en gewoon op normaal geluidsniveau dan dus. Lekker zuur, en dit heb ik echt nog nooit meegemaakt bij Yamaha en andere merken :S

• Arunia
Vandaag de kabels gewisseld, maar probleem ging mee. Dus de bluray speler is de boosdoener. Toen de kleur instelling naar rgb gezet en het lijkt erop dat het probleem weg is.
Vage is, dat met ycbcr het niet altijd was.
Maar rgb is dan denk ik ook prima

• sjaool

sjaool

rik schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:43:
Gisteren hier even gevloekt: de SR7011 receiver die ik sinds eind 2017 heb geeft geen geluid meer. Nou ja, heel zacht alleen, alsof er een voorversterker oid is opgeblazen. Nou we gebruiken hem alleen voor tv en film, en gewoon op normaal geluidsniveau dan dus. Lekker zuur, en dit heb ik echt nog nooit meegemaakt bij Yamaha en andere merken :S
Tja, het is elektronica. Daar heb je kans dat het een keer gebeurt. Alhoewel deze kans steeds kleiner wordt. Je kunt het nog op coulance proberen te gooien bij Marantz. Na 3 jaar zomaar kapot gaan is niet echt normaal te noemen gezien de gemiddelde leeftijd/gebruiksduur van een versterker.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

En anders naar een reparateur ermee, is mogelijk nog wel de moeite waard als het iets simpels is.

• Luuk84
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 17:06
Weet iemand toevallig of er ondersteuning komt voor Tidal Connect op de Marantz Receivers?

• X-t-r-e-m-e
Rivanov schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 15:21:
Zijn veel troubles met de huidige HDMI 2.1 receivers. Ik zou een jaartje wachten.
Ik heb totaal geen problemen met de combo Marantz SR6015 en Samsung Q90T, draait prima op 4K 120Hz. Werkt allemaal prima, heb wel de hdmi control uitgezet want dat werkt eigenlijk nooit bij meerdere apparaten. Altijd wel iets wat aan gaat wat niet aan moet gaan :)

Enige wat ik moet doen als ik geluid over de versterker wil is deze aan zetten en game (switch) of 8K (ps5) selecteren.

Passthrough werkt ook prima en tv switched naar de switch automatisch. Alleen de ps5 moet ik handmatig switchen. Maar dat kan ook gewoon als de receiver standby staat.

Overigens is er ook een niet officiele HEOS app for Windows 10, kost 5.99 euro en een maand trail. Werkt ook superfijn :) Zit vaak achter de PC en niet altijd telefoon bij de hand.

• Rikske_007
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 21-05 10:22
Weet iemand waar we de changelogs kunnen zien van firmware updates van Marantz Receivers?

Flickr

• Videokeizer
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 29-11 22:39
Geven de nieuwste Marantz Slimline av receivers nu nog steeds al die Hdmi 2.1 problemen met een PS5 en zou ik daarom beter wachten op de nieuwe 2021 Marantz NR lijn?

• sjaool

sjaool

Rikske_007 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:24:
Weet iemand waar we de changelogs kunnen zien van firmware updates van Marantz Receivers?
Je kon ze eerder altijd terugvinden op de website van Marantz op de pagina van je receiver. Tegenwoordig zijn de websites naar mijn mening een puinhoop en kun je de info beter vinden via Google.

• Rikske_007
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 21-05 10:22
sjaool schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:54:
[...]

Je kon ze eerder altijd terugvinden op de website van Marantz op de pagina van je receiver. Tegenwoordig zijn de websites naar mijn mening een puinhoop en kun je de info beter vinden via Google.
Klopt uiteindelijk via Google gevonden :)

Hieronder een link voor wie het moest intresseren:

https://www.residentialsy...tz-and-denon-av-receivers

Flickr

• Laguna
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 13:59

Laguna

Connaisseur

Heeft iemand een idee hoe je in de volgende situatie kan voorkomen dat de Marantz wordt ingeschakeld met behoud van de ARC functionaliteit?

Mijn LG TV zit met HDMI aangesloten op mijn Marantz receiver en op mijn Marantz zit mijn Ziggo Next aangesloten. SIMPLINK (HDMI CEC) op de LG staat aan omdat ik anders geen gebruik kan maken van ARC bij apps op de LG. Echter vind ik het bij TV kijken via de Next meestal niet nodig dat het geluid via m'n Marantz loopt en het geluid van de TV speaker afdoende is en ik dan ook m'n kabinet dicht kan laten. Alleen bij het aanzetten wordt ook telkens m'n Marantz ingeschakeld, terwijl HDMI control op de Marantz uitstaat.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• nero355

nero355

@Laguna

Dan zet je toch HDMI CEC uit en HDMI Passthorugh aan op de Marantz of werkt dat niet :?

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Laguna

Laguna

Connaisseur

nero355 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:27:
@Laguna

Dan zet je toch HDMI CEC uit en HDMI Passthorugh aan op de Marantz of werkt dat niet :?
HDMI CEC is toch HDMI control bij de instellingen van de Marantz? Pass-through staat reeds ingeschakeld.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• nero355

nero355

Laguna schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:44:
HDMI CEC is toch HDMI control bij de instellingen van de Marantz? Pass-through staat reeds ingeschakeld.
Durf ik zo gauw niet te zeggen... :$

Ik ben dan ook een "Overal HDMI CEC uit en lekker een Logitech Harmony Remote kopen!" gebruiker/voorstander O-) :+

• Laguna

Laguna

Connaisseur

nero355 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:53:
[...]

Durf ik zo gauw niet te zeggen... :$

Ik ben dan ook een "Overal HDMI CEC uit en lekker een Logitech Harmony Remote kopen!" gebruiker/voorstander O-) :+
Ja haha ik ben ook geen fan van HDMI CEC en ik heb dan ook een Logitech Harmony :D alleen kan ik HDMI CEC op mijn LG TV niet uitschakelen omdat daarmee ARC ook uitgeschakeld wordt. Je zou toch verwachten dat het uitschakelen van HDMI CEC op de Marantz genoeg zou moeten zijn om te voorkomen dat de Marantz automatisch ingeschakeld wordt.

• Beakzz
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 17:16
Iemand een idee hoe je zone 2 automatisch op kan laten starten?

Heb een Marantz 1605 en die hangt via ARC aan de LG Oled.

Nu heb ik een headphone amp aan zone 2 gehangen die naast de bank komt te staan.

Om daar nu geluid op te krijgen moet ik naar het kanaal van de Marantz Switchen dan naar opties en dan All channels stereo kiezen.

Kan dit niet makkelijker? Kan er weinig over vinden in de handleiding.

• nero355

nero355

@Beakzz

Ik denk effe hardop dus misschien klopt het volgende niet :
- Ga naar je Inputs Config
- Pak daar een Input die je niet gebruikt en configureer hem hetzelfde als de huidige ARC Input.
- Stel daarna All Channels Stereo in als Outfput.

Nu zal als het goed is elke keer standaard Zone 2 aanspringen op het moment dat je deze Input selecteeert denk ik... :?

• Jorgen
  • Nu online
Jorgen schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:24:
Iemand die TuneIn en Spotify Connect dmv Google Assistent (via een Home mini) of Amazon Alexa (via een Echo Dot) aan de praat heeft op een Marantz SR7011? Ik kan mijn Marantz in de bijbehorende apps toevoegen aan de infrastructuur maar het lukt niet om de boel goed te besturen. Soms gaat de Marantz vanzelf uit als ik de lichten uitzet, soms lukt het om een radiozender op TuneIn terug kiezen of een nieuw liedje via Spotify Connect. Meestal lukt er niks. Ik wil graag Google of Alexa de opdracht geven om de Marantz aan en uit te zetten; een radiostation op TuneIn te kiezen; liedjes en playlists van Spotify te besturen (play, pauze, volgende, vorige, andere) en het volume te wijzigen
Iemand die hier ervaring mee heeft, of tips / leesvoer om het toch aan de praat te krijgen?
Iedere keer dat ik het opnieuw ga proberen loopt het uit op een teleurstelling. Even denk je dat je op het goede spoor zit en daarna werkt het toch allemaal niet.

Als er een tussenoplossing is met een bepaalde app, of iets dat ik moet kopen om het te laten werken, wil ik dat ook overwegen.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Beakzz schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:48:
Om daar nu geluid op te krijgen moet ik naar het kanaal van de Marantz Switchen dan naar opties en dan All channels stereo kiezen.
Geen antwoord op de vraag maar ik vind het verrassend dat je überhaupt geluid uit Zone 2 krijgt met een NR1605 over HDMI. Volgens de handleiding doet deze receivers alleen analoge- en netwerk bronnen over Zone 2 weergeven en geen S/PDIF dan wel HDMI.

• Pharminepulse
Bij mijn receiver, de sr5009, zie ik geen info in beeld, bijv bij het wijzigen van een game of movie mode, het verlagen of verhogen van het volume als er 4K content wordt bekeken. Dit staat ook in de handleiding. Is dit bij nieuwere receivers nog steeds zo?

• Thunk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 24-11 14:48
Een vraag over mijn Marantz NR1711 receiver in combinatie met een Sonos Arc.

Ik heb diverse HDMI outputs: TV set top box, Playstation, Blu-Ray speler, verbonden aan HDMI inputs op de receiver.

Deze wil ik kunnen beluisteren op de Sonos Arc. Maar _ook_ de TV output (want daar draait bijvoorbeeld Netflix natively op).

Hoe verbind ik eea met elkaar?

- Op de Sonos Arc zit namelijk maar 1 (eARC) input.
- Op de Marantz NR1711 zit maar 1 HDMI (eARC) output.
- Op mijn TV (LG OLED55GX6LA) zit 1 HDMI input met eARC.

Ik kan de Sonos Arc prima rechtstreeks aan mijn TV verbinden via die HMDI input met eARC, en dan krijg ik netjes de audio van andere HDMI kanalen binnen via de eARC output op mijn Sonos Arc.

De vraag is dus hoe ik het volledige plaatje voor elkaar zou moeten krijgen. Ook andere audio sources die ik koppel aan de receiver wil ik graag op de Sonos Arc kunnen beluisteren, zonder dat dit via de TV moet gaan. Maar volgens mij is dat dan niet mogelijk, omdat de Sonos Arc te weinig inputs heeft?

Ik overzie het even niet meer, lastige puzzel dit. Alvast bedankt voor het meedenken.

[Voor 21% gewijzigd door Thunk op 03-03-2021 14:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 17:06
@Thunk Ik denk dat dit niet kan? Misschien kan je de HDMI kabel van de receiver in HDMI 2 op je tv steken (zodat de tv denkt dat het alleen een bron is) en je Sonos op eARC houden? Geen idee of je dan ook nog de bronnen op je receiver kan selecteren.
Mag ik vragen waarom je een receiver hebt met een Sonos Arc Soundbar? Dit klinkt, mijns inziens niet heel erg logisch :)

[Voor 6% gewijzigd door Luuk84 op 03-03-2021 15:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Thunk schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:45:
...zonder dat dit via de TV moet gaan.
Daar ga je nat. HDMI (e)ARC (en S/PDIF Out) zijn gebaseerd op de TV als hub en daarmee altijd dat de TV aan moet staan. Waarbij ik de initiële opzet ook niet helemaal snap. Wat doet de receiver er überhaupt tussen als er al een Sonos ARC is? Heeft de TV te weinig HDMI poorten? Stel je doet alle bronnen met HDMI naar de receiver dan kan deze beeld en geluid over de HDMI Out naar de TV sturen. Via (e)ARC stuurt de TV dat weer naar de SONOS. Echter heb je dan een receiver die alle formaten aan kan, deze doorstuurt naar de TV en waarvan het weer de vraag is of alles wordt ondersteunt. Zo zie je bijvoorbeeld dat DTS niet altijd goed gaat, een track waar je receiver nul problemen mee heeft. Even buiten het feit dat Sonos zelf helemaal niets met DTS kan.

Ik zou nooit voor deze combinatie gaan, dat is vragen om uitdagingen. Mijns inziens zijn er twee goede opties als je maar één speaker onder de TV wilt en niet de TV als hub wilt gebruiken:
  1. Receiver met passieve sound bar / LCR speaker
  2. Actieve sound bar met voldoende HDMI ingangen
Dan ben je nooit aangewezen om de TV als hub te gebruiken.

[Voor 4% gewijzigd door FeaR op 03-03-2021 16:00]

• Thunk
Dank voor de reacties. De TV heeft (niet) te weinig HDMI poorten, wel maar 1 eARC HDMI poort. De bedoeling van de receiver was tweeledig:

1) Om zo min mogelijk kabels vanaf de TV meubel naar de (aan de muur hangende) TV te hoeven laten gaan, en daarmee een strakke kabelgoot aan de muur te kunnen bevestigen

2) Om ook een externe audiobron, zoals mijn DJ setup die er naast staat, via de receiver af te kunnen spelen op de sound bar. Er even niet bij stil gestaan dat er maar 1 HDMI input (of moet ik eigenlijk output zeggen?) op de Sonos Arc zit.

De Sonos Arc heb ik gekozen voor Dolby Atmos support icm Netflix op de TV, de looks, het fijne geluid, de latere uitbreidbaarheid, enzovoorts.

Is er wel een opzet te bedenken waarbij alles via de TV gaat?

[Voor 6% gewijzigd door Thunk op 03-03-2021 16:01]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Thunk schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:55:
Dank voor de reacties. De TV heeft (niet) te weinig HDMI porten. De bedoeling van de receiver was tweeledig:

1) Om zo min mogelijk kabels vanaf de TV meubel naar de (aan de muur hangende) TV te hoeven laten gaan, en daarmee een strakke kabelgoot aan de muur te kunnen bevestigen
2) Om ook een externe audiobron, zoals mijn DJ setup die er naast staat, via de receiver af te kunnen spelen op de sound bar. Er even niet bij stil gestaan dat er maar 1 HDMI input (of moet ik eigenlijk output zeggen?) op de Sonos Arc zit.

De Sonos Arc heb ik gekozen voor Atmos support icm Netflix op de TV, enzovoorts.

Is er wel een opzet te bedenken waarbij alles via de TV gaat?
Wat ik zei in mijn post en @Luuk84 ook aanhaalde:
Alle bronnen met HDMI op de receiver en dan de receiver instellen in het menu op "TV" en niet "AVR". De receiver wordt dan voor de TV een bron. Receiver zal dan beeld en geluid over de HDMI Out naar de TV sturen. TV stuurt het via (e)ARC weer naar de Sonos. Maar, wederom, let dat niet alle formaten één op één door worden gezet. De LG X-serie doet bijvoorbeeld geen DTS. Nu komt dat met een Sonos goed uit omdat die geen DTS snapt maar het is algemeen gezien wel een beperking. Enige reden waarom je dan een receiver hebt is om één HDMI kabel naar de TV te hebben ten opzichte van alles met HDMI naar de TV. Best overkill als je het mij vraagt. Nu staat er een apparaat wat ook nog eens een tuner, eindversterkers, er cetera aan boord heeft een beetje HDMI switch te spelen.

Je probeert nu twee markten te combineren. De ene markt is losse componenten (receiver, speakers) met de andere markt van zo min mogelijk in het zicht. Combinatie klinkt goed maar het is niet zo voor elkaar gemaakt.

Ik zou alles weg doen en een sound bar nemen met genoeg HDMI ingangen. Dan heb je alles zoals je wilt. Alles naar de sound bar (in plaats van de receiver), één HDMI kabel naar de tv (voor beeld vanaf de bronnen en HDMI eARC) en nog een externe input voor andere apparatuur indien de Sound Bar dat ondersteunt. Als je dan ook nog eens geen Sonos neemt maar een ander merk heb je ook DTS support. Dan heb je, puur kijkende naar de theorie en wensen, alle vinkjes gezet.

[Voor 27% gewijzigd door FeaR op 03-03-2021 16:16]

• Thunk
Ik snap je punt, een receiver als veredelde HDMI switch is inderdaad overkill. Dus als ik het goed begrijp zijn er sound bars met 3+ HDMI inputs voor de source devices die dan deze (video) inputs combineren naar 1 HDMI output met eARC (zodat de TV audio ook bij de sound bar terecht kan komen)? En bieden deze dan ook ondersteuning voor HDMI 4k120 pass through (gaming via PS5)? Zo niet, dan kan ik het "1 kabel langs de muur omhoog" idee volgens mij maar beter uit m'n hoofd zetten :)

[Voor 3% gewijzigd door Thunk op 03-03-2021 16:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Thunk schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:39:
Ik snap je punt, een receiver als veredelde HDMI switch is inderdaad overkill. Dus als ik het goed begrijp zijn er sound bars met 3+ HDMI inputs voor de source devices die dan deze (video) inputs combineren naar 1 HDMI output met eARC (zodat de TV audio ook bij de sound bar terecht kan komen)? En bieden deze dan ook ondersteuning voor HDMI 4k120 pass through (gaming via PS5)? Zo niet, dan kan ik het "1 kabel langs de muur omhoog" idee volgens mij maar beter uit m'n hoofd zetten :)
HDMI 2.1 en 4K @120Hz is sowieso een dingetje toch met receivers? Althans, de chip set. Ik heb veel gelezen over alle merken die er problemen mee hadden maar een oplossing heb ik nog niets van vernomen. Dat is ook de reden dat ik mijn 4K consoles en receiver voor nu even naar 2022 til.

Even HDMI 2.1 buiten beschouwing gelaten. Naar mijn weten zijn die sound bars er inderdaad. Je hebt dan in principe het HDMI Switch-deel (wat nu in de receiver zit) en de sound bar (speaker + versterker) in één device zitten. Geen idee alleen wat je daarvoor kwijt bent en ook of je dan, zoals bij Sonos, draadloze speakers toe kan voegen voor een surround setup. HDMI 2.1 heb je voor jouw gebruik niet nodig. Dolby ATMOS bij Netflix, Disney, Amazon, et cetera is namelijk geen Atmos op basis van TrueHD (waar je eARC voor nodig hebt) maar ATMOS op basis van Dolby Digital. Dat redt je al met HDMI ARC (dus geen e) al.

• Thunk
Naar mijn weten zit er 4K120 pass through in de Marantz NR1711: https://www.marantz.com/nl-nl/shop/avreceiver/nr1711. Daarom ben ik ook bij deze receiver uitgekomen. Zijn er problemen op dit vlak hiermee bekend? Ai, dat wist ik nog niet.

Goed om te weten dat er ook weer verschillen zijn tussen Dolby Atmos (ARC) en Dolby Atmos (eARC)!
Het wordt je er allemaal niet makkelijker op gemaakt zo :) Kort gezegd zal ik dus altijd iets niet ondersteund hebben; of het nu DTS, Atmos True HD of 4K120 pass through is...

[Voor 13% gewijzigd door Thunk op 03-03-2021 17:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Thunk schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:28:
Naar mijn weten zit er 4K120 pass through in de Marantz NR1711: https://www.marantz.com/nl-nl/shop/avreceiver/nr1711. Daarom ben ik ook bij deze receiver uitgekomen. Zijn er problemen op dit vlak hiermee bekend? Ai, dat wist ik nog niet.
HDMI 2.1 is er ook wel en HDMI 2.1 kan in theorie de 4K resolutie halen bij een refreshrate van 120 Hz maar er zijn problemen in de HDMI chip set. Dus al kan je TV en je bron het aan, grote kans dat je receiver het niet (goed) doorzet.

nieuws: Maker Denon- en Marantz-receivers erkent HDMI-probleem doorgifte 4k12...
nieuws: Yamaha bevestigt 4k120-signaalprobleem bij HDMI 2.1-receivers

Hier een artikel wat alles redelijk samenvat:
reviews: De ellende genaamd HDMI 2.1 - Een niet-optimale implementatie
Goed om te weten dat er ook weer verschillen zijn tussen Dolby Atmos (ARC) en Dolby Atmos (eARC)!
Het wordt je er allemaal niet makkelijker op gemaakt zo :) Kort gezegd zal ik dus altijd iets niet ondersteund hebben; of het nu DTS, Atmos True HD of 4K120 pass through is...
Je bent niet de eerste, en ook niet de laatste, aan wie dit uit wordt gelegd. Het is verwarrend en eigenlijk gewoon niet leuk meer. eARC is alleen van toepassing als je een bron die HD Audio biedt (Blu-rayspeler, game console) rechtstreeks op de TV aansluit en dan via ARC terug naar de receiver/sound bar wil, dan heb je eARC nodig. De gedachte dat ATMOS altijd HD is is niet juist :)

• nero355

nero355

Thunk schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:39:
Zo niet, dan kan ik het "1 kabel langs de muur omhoog" idee volgens mij maar beter uit m'n hoofd zetten :)
Dan had je de LG OLED W serie moeten kopen :)

Nog steeds raar, want eigen soundbar, maar ook nog steeds een betere oplossing dan met Sonos knoeien! :P

Daarnaast is er nog de Samsung OneConnect Box of zoiets i.c.m. een aantal modellen, maar dat is LCD meuk dus dat zou ik niet zo gauw kopen :+

• Bulldock
  • Nu online
Ik ben bezig om atmos te krijgen op een NR1606 icm een LG 55c7, via ARC. Ik weet alleen niet zeker of het werkt. Volgende heb ik geprobeerd:
- Netflix app op de TV. atmos content gespeeld. De receiver geeft DD+ aan en bij status, 3/4.1 aan als stream.
- Mediacenter via TV > ARC > Receiver. TV laat zien dat het atmos content is, receiver geeft in dit geval ook DD+ en 3/4.1.

Dit lijkt me 7.1 dus atmos? Want als ik bijv. NLZiet kijk dan staat er 2/3.1 (is 5.1?). Maar waarom staat er geen DD Atmos op het scherm? Komt dit door beperkingen van de TV?

De setup is nog 5.1 op dit moment, dus fysiek kan ik het niet testen.

Ik heb ook geprobeerd de mediacenter rechtstreeks op de receiver aan te sluiten, maar had niet direct beeld. Betreft een Intel NUC die nogal kieskeurig is en ik kon zo 1-2-3 ook niet zien of de input-output instellingen van de receiver goed stonden hiervoor.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Bulldock deze receiver heeft geen eARC, dus denk dat die DD+ stream het beste is dat je kunt krijgen.
Met rechtstreeks op je receiver aansluiten krijg je mogelijk wel 'Atmos' te zien in je receiver. In hoeverre je audiobandbreedte mist met Netflix weet ik niet. Met ARC heb je max 1Mbps audiobandbreedte en met eARC is dat 37 MBps. Zie https://www.cnet.com/news...l-and-earc-for-beginners/ Maar gemiddelde Netflix 4K stream met beeld en geluid komt vaak niet eens boven de 20Mbps totaal uit.

[Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-03-2021 16:52]

• Bulldock
  • Nu online
@CyBeRSPiN Thanks, ga ik dat nog proberen. Zou denk ik ook verklaren waarom een TrueHD stream vanaf de mediacenter via de TV nu niet werkt.

Momenteel draait er een firmware update. Ook even kijken of ik daarna via de marantz app verbinding kan krijgen.

[Voor 6% gewijzigd door Bulldock op 17-03-2021 16:57]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Bulldock schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:57:
@CyBeRSPiN Thanks, ga ik dat nog proberen. Zou denk ik ook verklaren waarom een TrueHD stream vanaf de mediacenter via de TV nu niet werkt.
Dolby TrueHD en DTS HD Master Audio kan je vergeten over HDMI ARC, daar heb je eARC voor nodig. Dit staat echter los van ATMOS. ATMOS is namelijk geen track zoals eerder genoemde wel zijn. ATMOS is meta data die aan een track toe wordt gevoegd. Zo is ATMOS over ARC zeker mogelijk indien deze bij de Dolby Digital (Plus) wordt gemengd. Dat zie je vooral gebruikt worden bij diensten als Netflix, Prime, Disney+, et cetera. Je hebt dan wel de ATMOS kanalen/informatie maar bij een latere bitrate track.

• Bulldock
  • Nu online
@FeaR Wat je schrijft is me duidelijk. Het lukt me bijv. via directe input ook wel om TrueHD te krijgen. Maar zelfs met Atmos test files komt er geen 'Atmos' melding op het display van de receiver, maar 'gewoon' TrueHD. Zou dit komen omdat er nog geen extra speakers zijn aangesloten?

Edit: het gaat me overigens niet om de melding zelf, maar voordat ik in speakers investeer wil ik zeker zijn dat de atmos 'stream/data' werkend is.

[Voor 9% gewijzigd door Bulldock op 17-03-2021 18:15]

• nero355

nero355

FeaR schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 17:54:
Dolby TrueHD en DTS HD Master Audio kan je vergeten over HDMI ARC, daar heb je eARC voor nodig. Dit staat echter los van ATMOS.
De NR1606 heb ik ook en die heeft inderdaad 100% zeker weten geen eARC aan boord! :)
ATMOS is namelijk geen track zoals eerder genoemde wel zijn. ATMOS is meta data die aan een track toe wordt gevoegd. Zo is ATMOS over ARC zeker mogelijk indien deze bij de Dolby Digital (Plus) wordt gemengd.
Dat zie je vooral gebruikt worden bij diensten als Netflix, Prime, Disney+, et cetera. Je hebt dan wel de ATMOS kanalen/informatie maar bij een latere bitrate track.
Daarnaast vind ik de meerwaarde ervan erg discutabel zonder een volledige opstelling die daar echt gebruik van kan maken, maar dat mag iedereen voor zichzelf bepalen... :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bulldock
  • Nu online
Bulldock schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 18:12:
Maar zelfs met Atmos test files komt er geen 'Atmos' melding op het display van de receiver, maar 'gewoon' TrueHD. Zou dit komen omdat er nog geen extra speakers zijn aangesloten?
Ben er eindelijk achter, er moeten dus wel echt speakers aangesloten zijn... 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RubeL
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 19-11 01:48
Ik heb wat vreemde dingen met mijn NR1710.

Tijdens het thuiswerken merk ik dat de receiver soms spontaan aangaat. Op zich niet heel erg, maar het kost natuurlijk wel onnodig stroom. Na het verstrijken van de stand-by tijd gaat ie dan weer uit.

Verder ervaar ik dat het afspelen van CD’s (via een Sony UBP-X800, HDMI) hapert. De CD begint af te spelen, maar op willekeurige momenten valt het geluid (signaal?) even weg. Op het display gaat het icoontje voor PCM dan ook even uit. Zet ik tegelijkertijd de tv aan (Sony XE9005), dan speelt de CD probleemloos af zonder verstoringen.

Zijn dit zaken die iemand hier herkent en misschien opgelost heeft?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355

nero355

RubeL schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:45:
Tijdens het thuiswerken merk ik dat de receiver soms spontaan aangaat. Op zich niet heel erg, maar het kost natuurlijk wel onnodig stroom. Na het verstrijken van de stand-by tijd gaat ie dan weer uit.
Een heel erg vergezochte gok :

Multicast Storm op je netwerk die de Power On triggert die normaal gesproken door de Marantz App wordt verstuurd :?
Verder ervaar ik dat het afspelen van CD’s (via een Sony UBP-X800, HDMI) hapert. De CD begint af te spelen, maar op willekeurige momenten valt het geluid (signaal?) even weg. Op het display gaat het icoontje voor PCM dan ook even uit. Zet ik tegelijkertijd de tv aan (Sony XE9005), dan speelt de CD probleemloos af zonder verstoringen.
HDMI handshake geneuzel! -O-

Zoiets had ik ook met mijn HTPC : TV staat niet aan = HDMI Handshake na 1 uur foetsie! = Geen geluid meer via HDMI als je alleen wat muziek afspeelt :D

Daarom is die tegenwoordig voor dergelijk gebruik ook via S/P-Dif aangesloten :Y)

• frank3523
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 09-10 09:16
Heb nog een SR7007 maar deze heeft netwerkproblemen.
Ben op zoek naar de laatste firmware.
Is er iemand die deze f/w nog ergens heeft staan en mij wil toesturen.
Dan kan ik alsnog met een USB stick de boel updaten.
Op het internet is niks meer te vinden.
Vast bedankt.

• warp232
  • Registratie: maart 2021
  • Laatst online: 31-10 22:50

MAYDAY!

;-)

ik zit met een aantal vervelende problemen waarvoor ik hoop dat jullie mij kunnen helpen of op weg zetten:

heb al op alle mogelijke forums zitten kijken en posten maar nog niet alles is even duidelijk. so here it goes:

Ik heb een Marantz 1711 die ik wou aansluiten op mijn LG BX. Alle bronnen aan reciever, en dus geen gebruik van arc of earc. Met mijn vorige Marantz en Panasonic was alles vlot geregeld, 1 keer lip synch aanpassen en hoppa. De combinatie LG BX - 1711 is echter om te huilen, ik krijg de lip synch niet goed, behalve met earc. Ik ben absoluut geen fan van earc omwille van diverse redenen, minder HDMI-poorten, master - slave verhouding, geen toegang tot instellingen etc. De lip sync problemen krijg ik niet goed omdat ze verschillen van bron tot bron en van film tot film. Ik heb nu recentelijk tot mijn ontsteltenis ontdekt dat er geen DTS passthrough is op mijn LG BX (thanks for nothing LG) en dat er dus een omzetting moet gebeuren. Mijn frank is eigenlijk definitief gevallen doordat ik op mijn nieuwe Nvidia shield pro geen ondersteuning had voor dts. Ik heb nu een aantal testen gedaan en ik naar aanleiding hiervan een aantal vragen.

Kort samengevat, ziet dit er goed uit, en verlies ik aan kwaliteit.?

- Deadpool 2 blu-ray DTS-HD 7.1 op sony ubp x 700 --> Marantz display toont Multi In TV PCM DIG 44,5
Ik krijg dus PCM 5.1 in de plaats van dts? Ik krijg in ieder geval surround geluid en de kanalen kloppen. Kwaliteit zou bij PCM en DTS niet zo erg veel verschillen? Waar staat die 44,5 voor?

- Lalaland dvd, DD 5.1 op sony ubp x 700 --> Marantz display toont DD + DD sur TV DIG

- 13 hours UHD atmos --> Marantz display toont Dolby Atmos Tv 44,5
is dit niet vreemd? heb geen atmos setup

- Equalizer 2 blu-ray, dts-hd 7.1 op sony ubp x 700 --> Marantz display toont Multi In TV PCM DIG 44,5

- Law & Order dvd DD 2.0 op ps4 --> Marantz display toont stereo Tv PCM DIG 44,5
waarom hier PCM en niet dolby digital stereo?

- file met DTS HD True Hd op Kodi via Shield tv pro--> Marantz display toont DD + D surround TV

- file met DTS-HD MA 5.1 op Kodi via Shield tv pro --> Marantz display toont DD + D surround TV

Is het de moeite dat ik probeer om Kodi de DTS te laten afspelen in PCM 5.1 in plaats van f DD / D surround? (if so, is dit ingewikkeld?)

- Equalizer 2 op ps4 --> Marantz display toont Multi In TV PCM DIG 44,5

- Extraction , ps4 netflix app, 5.1 --> Marantz display toont Multi in Tv PCM DIG 44,5

Ik krijg hier PCM omdat er een soort van downconvert is gezien de PS4 app geen atmos kan afspelen?

- Extraction, LG App, Atmos --> Marantz display toont Atmos Tv DIG

is dit niet vreemd dat ik deze melding krijg gezien ik een 5.1 setup heb en geen atmos boxen?

Lijkt dit ergens op? Moet ik handmatig op al mijn bronnen (Kodi, ps4, blu-ray speler, uhd, xbox) gaan checken of er PCM ondersteuning is?

Moet ik balen dat ik geen "echte dts" ondersteuning heb? Is het de moeite dat ik nog eens uren of dagen steek in het proberen lip sync te krijgen zodat ik geen earc crap moet gebruiken?

alvast bedankt voor jullie hulp !!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@warp232 herkenbaar. Hier juist geswitched naar alles op de tv aansluiten en via eARC laten lopen. Werd gek van de lipsync isues. Heb er zelfs een duur apparaat voor gekocht (Thenaudio Sharc) omdat mijn SR5008 geen eARC support heeft. Maar nu als resultaat dat de receiver enkel de tv audio doet, er gaat geen beeld meer naar de tv. En ook geen DTS support idd, dat is wel jammer hoewel Dolby Atmos en DD TrueHD ook prima is.
PCM audio is waarschijnlijk precies dezelfde kwaliteit, alleen is de encoding anders waardoor het niet als Dolby herkend wordt.
Als het goed klinkt zou ik er lekker van gaan genieten :)

[Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-04-2021 12:43]

• warp232
Cyberspin, bedankt voor je reactie.

ik heb ook al over dat toestel gelezen en hun gisteren nog een mail gestuurd met wat vragen. waar heb je dit gekocht? Ik weet niet of het in mijn geval de zaken zou verbeteren gezien de earc wel lijkt te werken.
Dolby Atmos en DD True Hd zijn ook fijn uiteraard maar die zijn er minder dan Dts heb ik de indruk (+ heb gewone 5.1 setup en geen atmos)

Zit nu in de fase dat ik wil / hoop dat de DTS vervangen wordt door iets anders deftig (die PCM dus) Ben niet technisch onderlegd genoegd om zeker te weten of alles nu "juist staat"

edit: het klinkt zeker niet slecht wat ik nu krijg

[Voor 4% gewijzigd door warp232 op 13-04-2021 12:55]

• warp232
geen suggesties / meningen buiten Cyberspin? :-)

• ArtsOfTerror
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 18:21

ArtsOfTerror

Need more gadgets!

Hallo allemaal, ik heb de mogelijkheid om een Marantz SR7007 over te nemen. Momenteel heb ik zelf een Yamaha HTR5067. De Marantz is natuurlijk een heel ander segment geweest, de Yamaha is ietsje nieuwer. Nu was ik voor de toekomst zelf al een beetje aan 't kijken voor een aparte stereo versterker puur voor muziek, maar deze Marantz overnemen spaart natuurlijk in de kosten die ook naar speakers kunnen gaan.

Gebruik-scenario zal voornamelijk muziek zijn, maar over een maandje of 3 wil ik wat extra speakers aanschaffen voor ook 5.1 om wat meer van de films te genieten. Momenteel zijn 2 q acoustics 3020i erop aangesloten.

Nu heb ik de Marantz momenteel in bruikleen om vast te proberen of die bevalt. Wat mij direct opvalt is dat de muziek helderder klinkt en er toch wat meer detail te horen is. Maar wat ik ook merk is dat de Yamaha voller klinkt, de laag en bass was daar gewoon wat 'dikker'. Nu heeft de Yamaha ook een knopje specifiek voor extra bass, maar ook zonder klinkt die wat voller. Op de Marantz kan ik niks vinden om eventueel de EQ aan te passen, weet iemand toevallig of er hier wel een mogelijkheid voor is?

Een ander plaagje wat bekend is bij de Marantz is dat de USB ingang niet werkt. USB stickje erin met muziek erop, maar display blijft op 'Please wait' staan. Nacht van de stroom gehaald niet geholpen en een firmware update doen wilt ook niet werken. Ergens in de connectiviteit / netwerk is dus iets niet goed, maar wat is ons niet bekend.

Hoor graag als iemand van een van de twee (of beide) een oplossing weet!

*edit lage tonen op +6 db gezet in het setup menu. Als ik hier overigens kies voor speaker formaat klein gaat automatisch de aanwezigheid van een subwoofer op aan. Dus speakers op groot moeten zetten al zijn het kleine bookshelves.*

[Voor 7% gewijzigd door ArtsOfTerror op 16-04-2021 16:44]

PSN: Artwork_NL

• nero355

nero355

frank3523 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:55:
Heb nog een SR7007 maar deze heeft netwerkproblemen.
Wat voor problemen precies :?
ArtsOfTerror schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:12:
Een ander plaagje wat bekend is bij de Marantz is dat de USB ingang niet werkt. USB stickje erin met muziek erop, maar display blijft op 'Please wait' staan. Nacht van de stroom gehaald niet geholpen en een firmware update doen wilt ook niet werken. Ergens in de connectiviteit / netwerk is dus iets niet goed, maar wat is ons niet bekend.
Marantz/Denon en hun netwerkfirmware i.c.m. de app voor de Android/iOS meuk = Één grote ramp! :F

Hou het lekker bij Yamaha zou ik zeggen! d:)b

• frank3523
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 09-10 09:16
krijg geen link op mijn switch router etc.
Heb al een microcontroller reset gedaan maar ook dat hielp niet.
Zal wel iets in stuk zijn dan denk ik

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pjotr22
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 12:02
ArtsOfTerror schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:12:
Hallo allemaal, ik heb de mogelijkheid om een Marantz SR7007 over te nemen. ..................

..........Dus speakers op groot moeten zetten al zijn het kleine bookshelves.*
Knoop al doorgehakt?
Formaat speakers heeft niks te maken met Large of Small instellingen. Handige uitleg bijv hier https://subwoofer101.com/...lfe-main-double-bass-etc/

Komt erop neer dat small instelling je receiver in staat stelt de lage tonen naar de sub door te sturen. Je bent er dan nog niet, je moet de tijd en aandacht geven de instellingen goed te zetten.
Het heeft ook wat met ego te maken, ik heb een hele tijd gedacht 'ik ga die grote jongens toch niet als "small" aanduiden' haha. Wist ik veel dat je alleen op "Large" instelt als je speakers zonder distortion tot 20 herz kunnen weergeven.

Meer uitleg https://www.audioholics.c...2013-settings-made-simple

[Voor 5% gewijzigd door Pjotr22 op 25-04-2021 07:40]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:45

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
@ArtsOfTerror Heb je ook de kalibratiemicrofoon bij de SR7007?

Ik heb ook Q Acoustics 3020 (niet ‘i’) aan mijn NR1609 hangen, na het draaien van de Audyssey kalibratie (ruimtecorrectie) werd het geluid nog een stuk beter. Volgens mij staat het bij mij ook op large omdat ik geen subwoofer heb. De speakers zit bij bepaalde frequenties best wel flink wat bass nog in vind ik.

[Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 25-04-2021 08:00]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• ArtsOfTerror
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 18:21

ArtsOfTerror

Need more gadgets!

Pjotr22 schreef op zondag 25 april 2021 @ 07:39:
[...]

Knoop al doorgehakt?
Formaat speakers heeft niks te maken met Large of Small instellingen. Handige uitleg bijv hier https://subwoofer101.com/...lfe-main-double-bass-etc/

Meer uitleg https://www.audioholics.c...2013-settings-made-simple
Nee, even aan het afwachten of het kapotte internet-deel te repareren is. Ik heb idd nog wat zitten spelen met de settings en had hier ook al wat over gevonden. Momenteel werkt buiten de USB aansluiting ook dingen als internetradio, spotify connect etc niet. Dus dat is een beetje jammer. Bedankt!
ThinkPad schreef op zondag 25 april 2021 @ 07:58:
@ArtsOfTerror Heb je ook de kalibratiemicrofoon bij de SR7007?

Ik heb ook Q Acoustics 3020 (niet ‘i’) aan mijn NR1609 hangen, na het draaien van de Audyssey kalibratie (ruimtecorrectie) werd het geluid nog een stuk beter. Volgens mij staat het bij mij ook op large omdat ik geen subwoofer heb. De speakers zit bij bepaalde frequenties best wel flink wat bass nog in vind ik.
Klopt helemaal! Later ook via Audyssey alles zelf laten doen ipv handmatig en dat maakte zeker verschil. Ook nog aan de EQ zitten schroeven om alles een beetje beter te laten klinken. De Marantz klinkt duidelijk beter dan de goedkopere Yamaha. Meer detail en zuiverder. nu wat meer low aanwezig is klinkt het ook wat meer zoals ik het wil hebben.

Ik ga wss even afwachten tot alles over een maandje of 2 op z'n uiteindelijke plek komt om nog een keer goed te luisteren en dan de knoop doorhakken. :+

[Voor 3% gewijzigd door ArtsOfTerror op 25-04-2021 13:44]

PSN: Artwork_NL

Pagina: 1 ... 53 54 55 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee