Rallye schreef op donderdag 19 september 2013 @ 19:52:
Ik ben geen expert, dus word ik graag verbeterd. Ik heb even opgezoch wat DSD is en vond dit:
Wikipedia: Direct Stream Digital
Hieruit leid ik af dat DSD het surroundgeluid van een SACD is. PCM is dan stereo, of bevat dat ook surround bij een SACD?
Via HDMI wordt DSD digitaal doorgegeven naar je receiver, die het decodeert. Als je de analoge verbinding gebruikt naar je versterker, is je Blurayspeler het apparaat dat het decoderen voor zijn rekening neemt. Je luistert dus nog steeds naar DSD, of niet.
Voor een niet-expert ben je wel goed bezig!
Er zijn 3 categoriën, bitstream en (L)PCM en analoog. Bij bitstream wordt het signaal onbewerkt digitaal verstuurd naar de processor. Het maakt niet uit of dit stereo of surround is. Voorbeelden van bitstream zijn Dolby TrueHD, DTS-HDMA en DSD. DSD is inderdaad het signaal van een SACD. De DAC van de processor is de belangrijkste schakel voor de goede vertaling naar analoog. DSD kan via HDMI worden verstuurd vanaf versie 1.2.
Bij (L)PCM wordt het digitale signaal in de speler omgezet naar een universeel digitaal signaal, wat via een digitale verbinding (meestal HDMI) naar de processor wordt verstuurd. Ook hier is de DAC van de processor de belangrijkste schakel voor de omzetting naar analoog.
Tot slot, bij analoog wordt elk digitale signaal in de speler omgezet naar analoog. Hier is de DAC van de speler de belangrijkste schakel. Analoog kan overigens ook zowel stereo als surround zijn.
Het hangt bij categorie 1 en 2 dus af van de mogelijkheden van de processor/receiver.
Nee, maar er zijn kits verkrijgbaar waarmee de speler regio-/zonevrij kan worden gemaakt.
vanWalsum schreef op woensdag 25 september 2013 @ 21:35:
Mijn PM7004 heeft een kwaaltje! Als ik de volumeknop draai tussen ongeveer 10 uur en 1 uur, kwaken mijn speakers. Geluid klinkt prima als de knop stil staat, echter bij het aanpassen van het volume kraakt het geluid op beide speakers. Bekend probleem?
Dit klinkt als een verontreiniging in de pot-meter die achter de volumeknop schuil gaat. Kwestie van schoonmaken (vergt wel wat kennis) en hij doet het weer zonder kraken.
[
Voor 18% gewijzigd door
HTip op 25-09-2013 22:27
]
CA Electronics • CineMike • PS Audio • Denon • Marantz • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart • inakustik • Furutech