Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:17

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Topicstarter

[NBBG Aanschaf] Special: studentenlaptop Augustus 2010

De NBBG's zijn, na een tijdje discussiëren, weer op de front-page geplaatst. Daarmee is de discussie eigenlijk zo goed als over en komt dit topic into play.

Wat is het doel van dit topic? Heb je zelf een NBBG notebook als uitgangspunt genomen maar wil je toch een een andere notebook en kom je er niet helemaal meer uit? Dan is dit topic jouw uitkomst! Plaats hier jouw eigen NBBG-notebook en vermeld waarom je de keuze hebt gemaakt. Vergeet ook niet aan te geven waarom je er niet meer uit komt :).

Acer Aspire Timeline 4810TZ

pricewatch: Acer Aspire Timeline 4810TZ-413G25MN
Alternatieven
pricewatch: Samsung X420 JA01
pricewatch: Toshiba Satellite C650-15J
pricewatch: Packard Bell Easynote TJ75-GN-520

En het bijbehorende artikel? Dat kan je hier vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 340613

in de bcc folder zie ik de HP HPG62-A14D 15,6' notebook staan voor 549 euro (incl gratis trendy hp van skull candy of sennheiser zolang de voorraad strekt). Op de site staat hij voor 599 euro, zie hier de link: http://www.bcc.nl/product...8ea#ProductFeaturesAnchor

ik wil een nieuwe laptop waarop ik voor school veel met word en internet kan werken, maar aangezien ik ook muziek maak en draai wil ik er ook een aantal andere programma's als traktor en fl studio op kunnen zetten. Ook vind ik het belangrijk dat ik bij normaal gebruik van word en internet er minimaal 2.5 tot 3 uur mee kan doen. Er staat echter niks over batterijduur op de site... weet iemand de duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75250

De link naar de Acer geeft geen prijzen. Zelf denk ik dat de DM3-1030ED minstens zo geschikt is. Zelfde processor, meer Ram, grotere harde schijf en dezelfde video. Het scherm is 0,7 inch kleiner maar biedt wel dezelfde resolutie. De externe optische drive zie ik ook alleen maar als pluspunt. Je gebruikt hem zelden en die ene keer dat je hem nodig hebt pak je hem thuis uit de kast. Helaas slechts 1 jaar garantie.

pricewatch: HP Pavilion dm3-1030ed (VJ273EA)

Of werd er eigenlijk iets in deze richting bedoeld?
pricewatch: Acer Aspire TimelineX 4820T-333G32MN

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 75250 op 14-08-2010 20:53 . Reden: Acer toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lipadoza
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-10-2023
Geachte Lezer,

Ik ben van plan een laptop aan te schaffen voor grafische doeleinden op school zodat ik altijd mijn persoonlijke software + plugins en files bij de hand heb en het oh zo saaie 20minuten inloggen kan skippen op school.

Na een tijdje te zoeken vond ik dat MSI leuke laptops aan bood voor een leuk budget vergeleken met concurenten met ~ zelfde specs voor

pricewatch: MSI CX623-005NL - Nvidia
pricewatch: MSI CX620-226NL - ATI

Maar nu vroeg ik mij af, maakt MSI goede laptops? Het enige product wat ik ooit gekocht heb destijds van MSI was een mobo waar ik toen zeer tevreden over was, maar al in al ik zou dus graag willen weten hoe MSI presteert op de laptop.notebook markt. Mij was destijds aangeraden door een vormgever dat Acer erg goede aanbood maar deze zijn ook een tikkie duurder als een MSI.

Ook vroeg ik mij af hoe het met Mobile nvidia kaarten zat, dit model heeft een M 310GT, Momenteel geniet ik van mijn hoge energie rekening, veel geluid en hitte maar vooral veel kracht met mijn gtx470 maar daarvoor heb ik geen Nvidia gehad sinds.. nja ik speelde nog lemmings en mario 2d.

Dus in het kort met de volgende doeleinden in gedachten:
3d Studio Max - Maya - Renderen- After Effects - Thinking Particles - PhysX en dergelijke visual effect plugins en progama's
M HD5470 vs M 310GT
MSI vs Others

Evt andere aanradingen - ik heb al 2x external USB Hd van Iomega 1x 250gb 1x 500gb voor backup, data transfer etc, nu had ik begrepen dat Iomega met een bepaald laptop type ruzie had en ook niet graag meewerkt. Maar voor mij als student zijn 2 gepanserde HD's perfect.

Evt ben ik bereid max 800 uit te geven maar ik heb nog geen dergelijke laptop gevonden met veel betere specificaties dan deze.

Ook had ik gelezen dat Intel Txxxx series cores moeite zou hebben met bepaalde visuale doeleinden, mocht dit kloppen is het absoluut geen optie voor mij en blijf ik graag bij de ixxx series

Alle antwoorden, tips, reacties worden gewaardeerd :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartezzzb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:27
Goedenavond mensen,

Sinds enkele weken mag ik mezelf officieel student noemen. Na het volgen van enkele college's kwam ik erachter dat het wel makkelijk zou zijn om mijn aantekeningen direct digitaal te hebben. Omdat ik nogal veel moet typen, is het een vereiste dat de laptop een goed toetsenbord heeft.

Aangezien ik nogal veel reis is het ook van belang dat de laptop niet te groot en te zwaar is. Een scherm groter dan 11' vindt ik eigenlijk al te groot. Ik ben hiermee dus veroordeeld tot het aanschaffen van een mini laptop.

Nou mijn probleem, ik heb al veel gezocht hier op het forum, maar ik kom er niet uit welke kleine laptop een goed werkbaar toetsenbord heeft. Ik heb op verschillende mini laptops gewerkt maar ik vind de toetsenborden waardeloos. Wie kan mij een bepaald model aanraden? Van wat ik op internet zag leek de vaio p serie me wel wat, maar die is op wonderbaarlijke wijze niet meer te vinden op de sony site.

De eisen zijn dus;
Draagbaar
Een uitstekend toetsenbord
Lange accuduur

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:19
Lipadoza schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 20:41:
Geachte Lezer,

Ik ben van plan een laptop aan te schaffen voor grafische doeleinden op school zodat ik altijd mijn persoonlijke software + plugins en files bij de hand heb en het oh zo saaie 20minuten inloggen kan skippen op school.

Na een tijdje te zoeken vond ik dat MSI leuke laptops aan bood voor een leuk budget vergeleken met concurenten met ~ zelfde specs voor

pricewatch: MSI CX623-005NL - Nvidia
pricewatch: MSI CX620-226NL - ATI

Maar nu vroeg ik mij af, maakt MSI goede laptops? Het enige product wat ik ooit gekocht heb destijds van MSI was een mobo waar ik toen zeer tevreden over was, maar al in al ik zou dus graag willen weten hoe MSI presteert op de laptop.notebook markt. Mij was destijds aangeraden door een vormgever dat Acer erg goede aanbood maar deze zijn ook een tikkie duurder als een MSI. Acer maakte juist de rotzooi voor weinig. Ja, leuke specs, maar soms werd dit in een behuizing gestopt wat weinig meerwaarde bood boven een kartonnen doos... Tegenwoordig is Acer overigens wel goed. Prima specs in prima laptopjes voor een gunstige prijs

Ook vroeg ik mij af hoe het met Mobile nvidia kaarten zat, dit model heeft een M 310GT, Momenteel geniet ik van mijn hoge energie rekening, veel geluid en hitte maar vooral veel kracht met mijn gtx470 maar daarvoor heb ik geen Nvidia gehad sinds.. nja ik speelde nog lemmings en mario 2d.

Dus in het kort met de volgende doeleinden in gedachten:
3d Studio Max - Maya - Renderen- After Effects - Thinking Particles - PhysX en dergelijke visual effect plugins en progama's
M HD5470 vs M 310GT
MSI vs Others

Evt andere aanradingen - ik heb al 2x external USB Hd van Iomega 1x 250gb 1x 500gb voor backup, data transfer etc, nu had ik begrepen dat Iomega met een bepaald laptop type ruzie had en ook niet graag meewerkt. Maar voor mij als student zijn 2 gepanserde HD's perfect. Laptops?! Waarschijnlijk gewoon een slechte configuratie of een complete lijn chipsets ofzo, maar een specifiek laptop/merk alleen lijkt me heel erg stug

Evt ben ik bereid max 800 uit te geven maar ik heb nog geen dergelijke laptop gevonden met veel betere specificaties dan deze.

Ook had ik gelezen dat Intel Txxxx series cores moeite zou hebben met bepaalde visuale doeleinden, mocht dit kloppen is het absoluut geen optie voor mij en blijf ik graag bij de ixxx series Want? Alles is gewoon gebaseerd op rekenkracht...

Alle antwoorden, tips, reacties worden gewaardeerd :*)
Allereerst lees ik een hele hoop bullshit in je post... Fabeltjes zijn nooit goed

Goed, dan wil je bezig met PhysX, dat betekend dat we aan een Nvidia kaart zullen moeten.

Verder is MSI wel aardig, maar de behuizingen laten soms te wensen over qua degelijkheid. Wel is een goede degelijke laptop aanbevolen voor schoolzaken. Ook 2 jaar garantie is altijd een grote pré. Gezien het feit dat je veel rendert is ook een redelijk krachtige videokaart wel iets om op te letten.

Dan blijven er 2 laptops over:
pricewatch: Samsung R580 JS04 en pricewatch: Asus N61JV-JX033V
En daarbij maakt het weinig uit welke je neemt. Ze zijn aan elkaar gewaagd. Degelijk, CPU en GPU ontlopen elkaar nauwelijks. Datzelfde geldt voor de bouwkwaliteit en beide hebben 2 jaar garantie. Neem de mooiste zou ik zeggen :P
Bartezzzb schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 20:58:
Goedenavond mensen,

Sinds enkele weken mag ik mezelf officieel student noemen. Na het volgen van enkele college's kwam ik erachter dat het wel makkelijk zou zijn om mijn aantekeningen direct digitaal te hebben. Omdat ik nogal veel moet typen, is het een vereiste dat de laptop een goed toetsenbord heeft.

Aangezien ik nogal veel reis is het ook van belang dat de laptop niet te groot en te zwaar is. Een scherm groter dan 11' vindt ik eigenlijk al te groot. Ik ben hiermee dus veroordeeld tot het aanschaffen van een mini laptop.

Nou mijn probleem, ik heb al veel gezocht hier op het forum, maar ik kom er niet uit welke kleine laptop een goed werkbaar toetsenbord heeft. Ik heb op verschillende mini laptops gewerkt maar ik vind de toetsenborden waardeloos. Wie kan mij een bepaald model aanraden? Van wat ik op internet zag leek de vaio p serie me wel wat, maar die is op wonderbaarlijke wijze niet meer te vinden op de sony site.

De eisen zijn dus;
Draagbaar
Een uitstekend toetsenbord
Lange accuduur

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Zet die Vaio P maar uti je hoofd. Dat is een heel klein ding, echt amper groter als je telefoon en is heel duur :P. Volgens mij sta je raar te kijken als ik je een Vaio P aanwijs in de mediamarkt "is dat hem :? "

Verder is 11" gewoon te klein om een volledig toetsenbord op kwijt te kunnen eigenlijk. Als je dat niet prettig vindt dan is er 1 optie: kijken naar een grotere notebook. En eigenlijk snap ik niet waarom 13,3" een probleem zou moeten zijn. Thin-and-light notebooks wegen amper wat en die 2" doen je echt niet de das om. En anders moet je nog maar eens langs de mediamarkt ofzo. Je kan alleen zelf beoordelen of een toetsenbord je ligt of niet...

Verder, wat is je budget?

[ Voor 20% gewijzigd door GENETX op 03-09-2010 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartezzzb
  • Laatst online: 22:27
GENETX schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 23:43:
[...]

Zet die Vaio P maar uti je hoofd. Dat is een heel klein ding, echt amper groter als je telefoon en is heel duur :P. Volgens mij sta je raar te kijken als ik je een Vaio P aanwijs in de mediamarkt "is dat hem :? "

Verder is 11" gewoon te klein om een volledig toetsenbord op kwijt te kunnen eigenlijk. Als je dat niet prettig vindt dan is er 1 optie: kijken naar een grotere notebook. En eigenlijk snap ik niet waarom 13,3" een probleem zou moeten zijn. Thin-and-light notebooks wegen amper wat en die 2" doen je echt niet de das om. En anders moet je nog maar eens langs de mediamarkt ofzo. Je kan alleen zelf beoordelen of een toetsenbord je ligt of niet...

Verder, wat is je budget?
Dankjewel voor je reactie ;)
Ik denk dat die Vaio P inderdaad te klein is om comfortabel op te werken. Ik zat eerst aan een 11' te denken omdat ik regelmatig bij de features zag staan dat het toetsenbord een grootte van 92% ten opzichte van een gewoon toetsenbord had.

Maar misschien is een 13,3' toch beter. Hij moet dan wel zo klein mogelijk zijn en licht. De belangrijkste eis is dus dat je er langere tijd comfortabel op kunt werken. Ik gebruik hem alleen voor tekstverwerken en wat surfen op internet. Er hoeven geen zware programma's op te draaien en ik speel er ook geen games mee.

Welke laptop zou je me aanraden? Het budget ligt zo rond de 1000 euro,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
13,3" wordt door de meesten ook gezien als het ultieme formaat dat zowel draagbaar is en waar je op staat bent om lang comfortabel op te werken.

Dan hangt het nog even af van de accuduur die je wilt. Er zijn eigenlijk 3 opties die ik zie:
- Een thin-and-light met een Intel Core 2 Duo ULV
- Een thin-and-light met een Intel Core i3/i5/i7 ULV zoals de Asus UL30Jt
- Een thin-and-light met een normale Core i3 of i5 zoals de Asus U35Jc

De eerste gaan wel 10 uur mee, maar zijn ook het traagste, de 2e hebben wat meer rekenkracht, maar hebben maar 6-7 uur accuduur. De laatste heeft dezelfde sneleheid als een normale laptop. Helaas kan die accu van de U35Jc maar 5 uur mee. Ik heb zijn dikke broer, de U30Jc waar ze wel de grote accu in hebben. Die kan met dezelfde specs dan wel 7 uur mee, maar die zal voor jou te dik zijn denk ik.

Kijk in ieder geval ook even in dit topic: [NBBG Aanschaf] Thin-&-light notebook Augustus 2010

In de pricewatch kom ik op deze lijst uit:
Laptops gefilterd
Een grote accu is 85Wh en die kan een Core i5, Celeron U3400, Pentium U5400 7 uur op de been houden, of een Core 2 Duo SU7300, Pentium SU4100 of Celeron SU2300 zo'n 10 uur. Doe met dat gegeven in ieder geval je voordeel. De Timelines van Acer hebben doorgaans ook een goede accu in ieder geval, net als de Asus UL30Jt. Helaas is de Asus UL30A niet meer beschikbaar, dat was een absolute Core 2 Duo topper.

[ Voor 28% gewijzigd door GENETX op 04-09-2010 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lipadoza
@ GeneTX

Physx word beter gesupport door Nvidia true, maar het is ook mogelijk met ATI dus het is geen verplichting want uiteindelijk heeft 3dMax een plug-in nodig van PhysX om PhysX te laten werken dus ik ga er van uit dat het eerder een CPU gerelateerde Issue is.
Daarnaast is mijn post over gezet door een forum admin dus de Bs was niet bedoeld als een dikke forum vuller.
Daarnaast heb ik al aangegeven dat ik thuis een monster pc heb die al het zware werk uiteindelijk kan doen.
Maar eveneens bedankt voor de tips, ik ga denk ik nog even verder browsen, forumwhoren en mensen lastig vallen met vragen voor ik een uiteindelijk aankoop doe, voor de rest wil ik liever toch de i5xx als minimum aanhouden vs de i3. En evt kan ik ergens overgehaald worden om toch voor iets krachtigers te gaan als een i7 met max budget van 1000.

Dus alvast wat vragen:
Grote verschil tussen de Mobile versies van Nvidia en ATI HD5xxx series vs 3xxG series van Nvidia?
Voor Zware App doeleinden i5 vs i7 met prijsverschil van 300,- in gedachten -
pricewatch: Acer Aspire 7740G-624G50MN
vs
pricewatch: MSI CX620-226NL

Dus de grote vraag van
Is het het echt waard, of kan ik beter die 300,- verschil in mijn zak steken en lekker opsparen voor mijn prille studenten toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
De Core i7 620M is wel ineens een stuk duurder. De Core i5 5xxM serie is iets minder maar komt heel dicht in de buurt. De i5 4xxM (die in de MSI zit) mist wel wat functies en kan lang niet zo ver turboboosten. Die ligt dus nog wel op een aardige achterstand.

ATI vs Nvidia: Tsja, Nvidia gebruikt Cuda-cores voor PhysX, ATI heeft Stream-processors voor ATI Stream of OpenCL. Het complete design van de videokaart is anders. 5 shaders van een ATI kaart staan ongeveer gelijk aan 1 van Nvidia. Fijn, ik ga je niet blij maken met alle details, maar neem van mij maar aan dat het een compleet ander design is. Enkel de output is uiteindelijk gelijk, tenminste, dat hoop je...

Juist daarom beveel ik toch een Nvidia kaart aan. Nvidia heeft PhysX overgenomen en Nvidia staat bekend om het uithalen van vervelende trucjes ten opzichte van zijn concurrentie. Daarnaast weet je dat het op een Nvidia kaart altijd goed gaat, daar wordt het voor gemaakt en getest. Verder zul je wellicht andere belangrijke voordelen krijgen als je een echte Nvidia-kaart hebt. Verder verschuift de markt naar dit soort GPGPU's (zie ook AMD Fusion) voor bepaalde natuurkundige bewerkingen. Het kan zomaar dat je met zo'n plugin dingen wel op je CPU kan doen, maar dat je met een Nvidia kaart het juist door de videokaart kan laten uitvoeren. En een videokaart is op dat vlak gewoon minstens 100x zo snel als je processor.

ik wil daarmee eigenlijk pricewatch: Samsung R580 JS05 aanraden als gulden middenweg. Hij is een stuk sneller als de MSI, maar doet niet veel onder voor de Acer. Daarnaast heb je dan wel een echte Nvidia-kaart.

Edit: Ik kan geen eens een PhysX plugin vinden voor ATI in ieder geval? Heb jij links en/of informatie. Want ik vind het persoonlijk erg onwaarschijnlijk dat dat goed gaat werken. Nvidia heeft PhysX niet voor niets overgenomen. Sure, PhysX kunnen ook via de CPU worden berekend, dat doet men nu ook met games. Maar het is juist de bedoeling om dat door de videokaart te laten doen, welke voor PhysX bij games sowieso van Nvidia moet zijn. En ja, dat scheelt echt enorm veel. Zonder een Nvidia kaart kun je effecten in games wel vergeten, want je CPU is gewoon te langzaam om dat vlot te doen.

[ Voor 26% gewijzigd door GENETX op 04-09-2010 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lipadoza
Ja ik ken de verschillen van ATI vs Nvidia en de output is wel degelijk ~gelijk uiteindelijk maar goed we weten allebij dat je het resultaat toch wel krijgt in het eind. Daarnaast heeft mijn workstation al wel een zeer geile gtx470 dus ik kan me goed vinden met een HD5xxx in een laptop.

Maar goed, de nerd in me nam over neigde naar een i7 is naar yorcom gefietst en kreeg showroommodel korting en zit nu dus blij de klooien met power ^^ eveneens bedankt maar ik ben soms ongeduldig. Het is een goeie aankoop geweest en het zal wel degelijk de schoolcomputer achter zich laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lipadoza
GENETX schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 16:24:

Edit: Ik kan geen eens een PhysX plugin vinden voor ATI in ieder geval? Heb jij links en/of informatie. Want ik vind het persoonlijk erg onwaarschijnlijk dat dat goed gaat werken. Nvidia heeft PhysX niet voor niets overgenomen. Sure, PhysX kunnen ook via de CPU worden berekend, dat doet men nu ook met games. Maar het is juist de bedoeling om dat door de videokaart te laten doen, welke voor PhysX bij games sowieso van Nvidia moet zijn. En ja, dat scheelt echt enorm veel. Zonder een Nvidia kaart kun je effecten in games wel vergeten, want je CPU is gewoon te langzaam om dat vlot te doen.
Voor mij geld dat ik een PhysX plugin nodig heb voor 3dMax om PhysX te kunnen gebruiken, videokaart doet hier neit aan toe. Helaas is deze plugin nog niet gereleased voor max 2011 maar dit waren iig de physx waar ik op doelde :) Wat betreft game physx worden deze idd door een Nvidia gedaan. Maar goed ik zal dus uiteindelijk die i7 power meer nodig hebben dan een nvidia of ati power.
Maar goed ik zit nu met een pricewatch: Acer Aspire 7740G-624G50MN op schoot :)

Nu me wireless codes zien te vinden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Lipadoza schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 16:47:
[...]

Voor mij geld dat ik een PhysX plugin nodig heb voor 3dMax om PhysX te kunnen gebruiken, videokaart doet hier neit aan toe. Helaas is deze plugin nog niet gereleased voor max 2011 maar dit waren iig de physx waar ik op doelde :) Wat betreft game physx worden deze idd door een Nvidia gedaan. Maar goed ik zal dus uiteindelijk die i7 power meer nodig hebben dan een nvidia of ati power.
Maar goed ik zit nu met een pricewatch: Acer Aspire 7740G-624G50MN op schoot :)

Nu me wireless codes zien te vinden :X
Volgens mij, als ik het zo lees, is het juist andersom. Normaal heeft 3Dsmax de CPU nodig om de Physics te kunnen berekenen voor Ragdoll dingen etc etc, net als games. Het is juist de bedoeling van de plugin om dat door te sturen naar de Nvidia kaart om juist die CPU, die je bottleneck is, te ontlasten. Dat is het hele idee achter Physics berekeningen via de videokaart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:17

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Topicstarter
Kort door de bocht gezegd: PhysX is van nVidia en ATI zit op Stream en OpenCL. De GPU doet er zeker wel toe gezien ATI geen PhysX kan afwerken tenzij je gepatchte drivers gebruikt.

En waarom je een Core i7 de meut wil laten renderen terwijl een midrange GPU sneller is, is voor mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lipadoza
DaMarcus schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 16:53:
Kort door de bocht gezegd: PhysX is van nVidia en ATI zit op Stream en OpenCL. De GPU doet er zeker wel toe gezien ATI geen PhysX kan afwerken tenzij je gepatchte drivers gebruikt.

En waarom je een Core i7 de meut wil laten renderen terwijl een midrange GPU sneller is, is voor mij een raadsel.
Als ik de rauwe kracht van een GPU kon gebruiken om al die renders te doen zou ik een nobelprijs krijgen
Sinds max 2011 is er pas een gedeeltelijke GPU renderer aangeboden en die is niet zo precies en mooi als een CPU render wel sneller maar goed het is nog niet uitgewerkt. Al om al de technologie is er nog niet helemaal helaas :/ verbeter me als ik het verkeerd heb hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Het gaat ook niet om de render, maar physics, oftewel natuurkundige berekeningen. Dat is uiteindelijk iets heel anders. Het gaat hier om animaties waarbij die natuurkundige berekeningen door de GPU worden gedaan. Deze bepaald de positie, waarna de CPU alsnog met die gegevens aan het renderen kan:
http://developer.nvidia.com/object/physx_dcc_plugins.html

Dat is waar ik op doelde. Wellicht dat je de term PhysX anders op een verkeerde manier hebt gebruikt. Want ik ging dus uit van bovenstaande scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lipadoza
GENETX schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 17:03:
Het gaat ook niet om de render, maar physics, oftewel natuurkundige berekeningen. Dat is uiteindelijk iets heel anders. Het gaat hier om animaties waarbij die natuurkundige berekeningen door de GPU worden gedaan. Deze bepaald de positie, waarna de CPU alsnog met die gegevens aan het renderen kan:
http://developer.nvidia.com/object/physx_dcc_plugins.html

Dat is waar ik op doelde. Wellicht dat je de term PhysX anders op een verkeerde manier hebt gebruikt. Want ik ging dus uit van bovenstaande scenario.
Ik heb inderdaad met het bovenstaande scenario PhysX berekend met mijn ATI, dit of de plug-in RayFire gebruikte geen daadwerkelijke PhysX maar dit lijkt me stug
Ik had een Q945 BE
HD5770
4gb Ram

En heb vele PhysX simulaties gedaan met Rayfire toen destijds, wat mij er heilig van heeft overtuigd dat ook Ati de physx kan doen :|

Edit: YouTube: Rayfire Test - Dit was een van mijn simulaties met AMD & ATI

[ Voor 6% gewijzigd door Lipadoza op 04-09-2010 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
http://webcache.googleuse...=clnk&gl=nl&client=ubuntu

Zo te zien kan Rayfire wel de PhysX engine aanspreken voor berekeningen. Ook staat Reactor er tussen, dat moet met Havok kunnen. Het lijkt er op dat de Havok driver voor ATI kaarten echter stil ligt en nooit zal komen... Dat betekend dat dat alsnog naar de CPU wordt overgebracht.

Je zou dit nog kunnen proberen tho: nieuws: 'ATI-videokaarten werken met Physx-drivers Nvidia'

Ik denk dat je het effect wel kan zien als je op je desktop eerst eens via Reactor probeert te renderen en daarna via PhysX.

[ Voor 24% gewijzigd door GENETX op 04-09-2010 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lipadoza
GENETX schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 17:29:
http://webcache.googleuse...=clnk&gl=nl&client=ubuntu

Zo te zien kan Rayfire wel de PhysX engine aanspreken voor berekeningen. Ook staat Reactor er tussen, dat moet met Havok kunnen. Het lijkt er op dat de Havok driver voor ATI kaarten echter stil ligt en nooit zal komen... Dat betekend dat dat alsnog naar de CPU wordt overgebracht.

Je zou dit nog kunnen proberen tho: nieuws: 'ATI-videokaarten werken met Physx-drivers Nvidia'

Ik denk dat je het effect wel kan zien als je op je desktop eerst eens via Reactor probeert te renderen en daarna via PhysX.
Ik vind Reactor niet fijn om mee te werken, dus ik blijf liever bij PhysX.
Maar goed als eerder aangegeven heb ik thuis me workstation staan voor het echte zware werk en zal ik de laptop puur voor school gebruiken en niets te zwaars zoals complete animaties.
Specs:
i7 930 D0 @ 4ghz
GTX 470
12gb 1600Mhz 8-7-8-24-1T
En ruim 3 terabyte om alle frames en dergelijke op te slaan.

Dus een laptop met dergelijke specs zit veeeeer boven mijn budget.
Daarnaast werkt mijn school zelf niet met waar ik mee werk en studeer ik dit op mijn eigen houtje, dus het voornamelijke huiswerk wat ik dan doe zal physx niet eens bij komen kijken helaas :/. Misschien wel af en toe stiekum gamen :o

Dus ja volgens mij ben ik nu compleet als Animator/VFX artist student: Sterke Laptop en Sterkere Workstation, niet te vergeten Exteren HD's voor data transfer en opslag etc. :*)

Edit ik heb nog zitten browsen voor i7 laptops + Nvidia = Minimum van 1200 in vergelijking met deze 950,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphyrnae
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:10
Zelf ben ik ook op zoek naar een laptop, met een budget van 450-600 euro
wat die moet kunnen -

- Standaard office programma's draaien (word, excel en powerpoint)
- surfen op het internet (wlan)
- Het hebben van een optische drive (dvd, wellicht blu ray?)

Ik zoek dus een laptop die 4 jaar met gemak mee kan, zonder al te veel problemen.
Zelf heb ik hele goede ervaringen met HP. Er is zoveel keus, en door de bomen zie ik het bos niet meer.

Bij modern.nl krijg je er standaard 2 jaar garantie bij, terwijl dit bij de meeste leveranciers één jaar is.
Ook zie ik bij redcoon een garantieplan van 5 jaar voor 70 euro, dit lijkt mij wel een goede keus mocht ik mijn laptop daar bestellen.

Momenteel heb ik deze laptop gevonden: de HP G62-110ED --> 544 euro
http://h10010.www1.hp.com...8802-4078809-4163931.html

Is er voor dit bedrag een betere laptop mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphyrnae
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:10
Morgen moet ik beslissen, nog andere mogelijkheden?
Ik wil er geen spijt van krijgen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ach, er zijn wel andere mogelijkheden als je even in de pricewatch duikt. Maar het scheelt niet alles. Hooguit krijg je 1GB meer werkgeheugen, maar dat is geen must voor jou. Verder voel jij je goed bij HP en heb je de keuze uit een prima garantieplan. Niks op aan te merken, gewoon halen en veel plezier er mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262068

Hoi Jongens,

Ik neem aan dat dit ook de topic is voor wat advies over een studentenlaptop.
Ik ben aan het kijken naar een echte budget laptop (niet tweakers-budget = €600, maar echt budget :p). Ik heb een laptop nodig om eigenlijk alleen mee te surfen en wat schoolwerk op te doen. Af en toe een muziekje mag ook wel, maar dat mag je ook wel verwachten op een budget laptop.
Ik ontwijk Acer wel bij m'n keuze, want daar hoor ik alleen maar slechte verhalen over. Ik kwam bij de volgende laptop terecht:

Compaq Presario CQ61-430SD

Er staan nog enkele andere leuke laptops in het pricewatch lijstje, maar een extra voordeel is dat deze verkrijgbaar is bij my.com en die geven op alle laptops 3 jaar garantie. De meeste hebben immers maar 1 jaar garantie.
Mijn budget is max. €450. Een scherm van 15.6" is wel lekker, maar 12.1" valt te overwegen. Maar ik geloof dat er genoeg keuze is. Is bovenstaand een goede optie?

Groet Jordy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Anoniem: 262068 schreef op maandag 06 september 2010 @ 22:21:
Hoi Jongens,

Ik neem aan dat dit ook de topic is voor wat advies over een studentenlaptop.
Ik ben aan het kijken naar een echte budget laptop (niet tweakers-budget = €600, maar echt budget :p). Ik heb een laptop nodig om eigenlijk alleen mee te surfen en wat schoolwerk op te doen. Af en toe een muziekje mag ook wel, maar dat mag je ook wel verwachten op een budget laptop.
Ik ontwijk Acer wel bij m'n keuze, want daar hoor ik alleen maar slechte verhalen over. Ik kwam bij de volgende laptop terecht:

Compaq Presario CQ61-430SD

Er staan nog enkele andere leuke laptops in het pricewatch lijstje, maar een extra voordeel is dat deze verkrijgbaar is bij my.com en die geven op alle laptops 3 jaar garantie. De meeste hebben immers maar 1 jaar garantie.
Mijn budget is max. €450. Een scherm van 15.6" is wel lekker, maar 12.1" valt te overwegen. Maar ik geloof dat er genoeg keuze is. Is bovenstaand een goede optie?

Groet Jordy
Die laptop die je noemt is niet meer leverbaar zo te zien.

Verder zou ik ook geen single core processor nemen. Ook in een budgetlaptop hoort gewoon een dualcore:

Ik kom bij pricewatch: Compaq Presario CQ62-200SD terecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262068

Je hebt gelijk, dat viel me ook al op inderdaad. Ik kwam ook nog uit op de Samsung R519 JA07. Lijken me beide gewoon degelijke laptops. Bedankt!

• Pyrone89
  • Laatst online: 04-02-2020
Hoi Tweakers,

Ik ben op zoek naar een laptop voor de Universiteit, zoals mijn nickname doet vermoeden ben ik een bedrijfskundige student.

Vooronderzoek
Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan in dit forum, op de verschillende online-winkels, en op de fabrikantensites.

De deelnemers:

HP G62-a11SD

Geïnstalleerd besturingssysteem Legitieme Windows® 7 Home Premium 64-bits

Processor Intel® Core™ i3-350M Processor
• 2,26 GHz, Level 3 cache, 3 MB
Chipset Intel® HM55
Geheugen
Geheugen 4 GB DDR3 (2 x 2048 MB)
Maximum geheugen Ondersteunt tot 4 GB DDR3-geheugen
Geheugenslots 2 voor gebruiker toegankelijke geheugenslots
gegevensopslag
Interne drives 500-GB SATA vaste schijf 7200-rpm
Optische drives SATA optische drive: LightScribe SuperMulti dvd±rw met dubbellaags ondersteuning
video
Schermformaat (diagonaal) 39,6-inch (15,6-inch) diagonaal high-definition HP BrightView LED-scherm
Weergaveresolutie 1366 x 768
video Intel® HD grafisch systeem, totaal tot 1696 MB videogeheugen beschikbaar
Uitbreidingsmogelijkheden
Slots 5-in-1 geïntegreerde digitale medialezer voor Secure Digital kaarten, MultiMedia kaarten, Memory Stick, Memory Stick Pro of xD Picture kaarten
Media-apparatuur
Webcam Webcam met geïntegreerde microfoon (VGA)
Invoerapparaten
Pointing device Touchpad met aan/uitknop en ondersteuning voor 2-weg scrollpad
Toetsenbord Standaard toetsenbord met snelstarttoetsen en Actietoetsen
Communicatie
Netwerkinterface Geïntegreerd 10/100Base-T Ethernet LAN
Draadloze technologie 802.11 b/g/n
Afmetingen en gewicht
Productgewicht 2,2 kg
Gewicht is afhankelijk van de configuratie
Afmetingen product (b x d x h) 22,8 cm (l) x 34,2 cm (b) x 3,15 cm (min h) / 3,65 cm (max h)
Voeding
Type voedingsmodule 65-W netadapter
Type batterij 6-cels lithium-ion (Li-Ion) accu
Zuinig energieverbruik ENERGY STAR®-gekwalificeerde configuratie, EPEAT®-registratie waar van toepassing/ondersteund. Zie http://www.epeat.net voor registratiestatus per land
Inbegrepen componenten
Garantie 1 jaar pick-up en return service, onderdelen en arbeid
Inbegrepen software Recoverypartitie (met mogelijkheid om systeem, applicaties en drivers apart terug te zetten), Optionele her-allocatie van de recoverypartitie, Tool voor het maken van recovery-cd/dvd, Symantec™ Norton Internet Security™ 2010 (60 dagen live update), Notebook hulp en ondersteuning
HP Setup, HP Advisor, HP Support Assistant, Omnifone MusicStation, Cyberlink DVD suite, Cyberlink Power DVD, Cyberlink YouCam, Windows Live™ applicaties, HP Games console met uren gratis spelen
Norton Online Backup (30-dagen testversie)
Microsoft® Internet Explorer, Windows® Live Messenger, Adobe® Reader, Adobe® Flash Player
Microsoft® Works en Microsoft® Office Home and Student 2007 60 dagen op proef
Productkleur Matzwart met prismapatroon

Toshiba Satellite L500-1ZP
Merk en Type
Merk Toshiba
Productserie Satellite
Type L500-1ZP
Eerste prijsvermelding donderdag 4 februari 2010
Technische Specificaties
CPU-type Intel Core i3 330M
Snelheid 2,13GHz
Moederbordchipset Intel Mobile HM55
Geheugengrootte 4GB
Geheugentype DDR3 (SODIMM)
Videointerface
Schermdiagonaal 15,6"
Videochip Radeon Mobility HD5165
Video uit D-Sub (VGA), HDMI
Schermresolutie 1366x768 (WXGA Wide)
Opslag
Hardeschijfgrootte 320GB
Hardeschijftype 5400rpm
Optische Drive Type DVD+/-RW DL
Interfaces
Verbinding (wlan) 802.11b, 802.11g, 802.11n
Verbinding (Ethernet) Ethernet 100Mbps
Overige specificaties
Laptop extra's Cardreader, Webcam
Besturingssysteem Windows 7 Home Premium
Gewicht 2,72kg
Taal
Taal Meertalig

Toshiba Satellite L650D-10J
Merk en Type
Merk Toshiba
Productserie Satellite
Type L650D-10J
Eerste prijsvermelding dinsdag 8 juni 2010
Technische Specificaties
CPU-type AMD Athlon Dual-Core P320
Snelheid 2,1GHz
Moederbordchipset AMD RS880M
Geheugengrootte 4GB
Videointerface
Schermdiagonaal 15,6"
Videochip Radeon Mobility HD4250
Video uit D-Sub (VGA), HDMI
Backlight Edge-lit
Opslag
Hardeschijfgrootte 320GB
Hardeschijftype 5400rpm
Interfaces
Verbinding (USB/FW) eSATA, 3x USB 2.0
Verbinding (wlan) 802.11b, 802.11g, 802.11n
Verbinding (Ethernet) Ethernet 100Mbps
Overige specificaties
Gewicht 2,8kg
Kleuren Zwart
Fabrieksgarantie 1 jaar pickup & return
Taal
Indeling Qwerty
Taal Meertalig

Asus K52F-SX065V
Merk en Type
Merk Asus
Type K52F-SX065V
Eerste prijsvermelding donderdag 28 januari 2010
Technische Specificaties
CPU-type Intel Core i3 350M
Snelheid 2,26GHz
Moederbordchipset Intel Mobile HM55
Geheugengrootte 4GB
Videointerface
Schermdiagonaal 15,6"
Videochip Intel HD Graphics
Video uit D-Sub (VGA)
Opslag
Hardeschijfgrootte 320GB
Hardeschijftype 5400rpm
Interfaces
Verbinding (USB/FW) USB 2.0
Verbinding (wlan) 802.11a, 802.11b, 802.11g, 802.11n
Verbinding (Ethernet) Ethernet 1Gbps
Overige specificaties
Gewicht 2,62kg
Accucapaciteit Wattuur 48Wh
Fabrieksgarantie 2 jaar pickup & return
Taal
Indeling Qwerty
Taal Meertalig

Packard Bell Easynote TM86-JO-010
Merk en Type
Merk Packard Bell
Productserie Easynote
Type TM86-JO-010 (Zilver)
Eerste prijsvermelding woensdag 11 augustus 2010
Technische Specificaties
CPU-type Intel Core i5 430M
Snelheid 2,26GHz
Geheugengrootte 4GB
Videointerface
Schermdiagonaal 15,6"
Videochip Radeon HD5470
Video uit HDMI
Opslag
Hardeschijfgrootte 500GB
Interfaces
Verbinding (USB/FW) USB 2.0
Verbinding (wlan) 802.11n
Verbinding (Ethernet) Ethernet 1Gbps
Overige specificaties
Laptop extra's Cardreader
Gewicht 2,65kg
Kleuren Zilver
Fabrieksgarantie 1 jaar pickup & return
Taal
Taal Meertalig

De randvoorwaarden
Wat daar echter niet objectief wordt vermeld is de bouwkwaliteit, snelheidsgevoel, garantieafhandeling en ergonomie. Aangezien het allemaal vrij nieuwe modellen zijn was de pricewatch ook nog niet echt gevuld met reviews.

*Minstens 4 GB RAM
*Windows 7 HP 64-bit
*Geen bottleneck (7200 rpm HDD van HP leek me daarom wel aantrekkelijk)
*Snelle processor
*Lange accuduur (minimaal 3 uur)
*Ergonomisch fijn
*Makkelijk mee te nemen
*Stil
*Degelijk en geschikt voor vele jaren van gebruik (Office 2010 gebruik ik, browsen met veel tabs, SPSS)

Mijn budget is €600

Om een idee te geven mijn desktop heeft de volgende specs:
*Windows 7 HP 64-bit
*C2D E6600
*4GB DDR2 800
*Geforce 8800GT
*1 TB HDD 7200 RPM

Wat raden jullie mij aan na bovenstaand verhaal?

Overig
PS: Ik gebruik mijn desktop als een soort mainbase (o.a. Outlook 2010, bestanden etc.). Weten jullie een goede manier om de laptop hiermee te laten samenwerken, zonder dat het idee van de desktop als mainbase verloren gaat. Ik ben namelijk als de doods voor synchronisatieprogramma's die per ongeluk dubbele entires creeren of die de foute bestanden pakken, puur alleen omdat ze nieuwer zijn (zoals wanneer je oude bestanden op een USB zet, waardoor ze een nieuwe creatiedatum krijgen).

[ Voor 74% gewijzigd door Pyrone89 op 09-09-2010 18:59 . Reden: Netter maken voor leesgemak ]

• GENETX
Define "lange accuduur".... Als ik voor 50 man kip moet hebben, dan vraag ik toch ook 50 kippen en niet veel kippen... Cijfers dus :P
Overig
PS: Ik gebruik mijn desktop als een soort mainbase (o.a. Outlook 2010, bestanden etc.). Weten jullie een goede manier om de laptop hiermee te laten samenwerken, zonder dat het idee van de desktop als mainbase verloren gaat. Ik ben namelijk als de doods voor synchronisatieprogramma's die per ongeluk dubbele entires creeren of die de foute bestanden pakken, puur alleen omdat ze nieuwer zijn (zoals wanneer je oude bestanden op een USB zet, waardoor ze een nieuwe creatiedatum krijgen).
Tsja, dan kom je al snel op clouddiensten ofzo om alles online te doen...

Ik gebruikte zelf Live Mesh van Microsoft met 5GB online opslag. Bestanden op je desktop en laptop worden online gesynced en gebackupped. De mappen op je desktop en laptop worden vervolgens weer automatisch gesynced met je online opslag. Ik sla dus wat op op mn laptop, dit gaat vervolgens naar mn online opslag. Als ik thuis de PC aanzet haalt die de nieuwe bestanden van de online opslag.

Ik gebruik nu SpiderOak, eigenlijk hetzelfde idee, maar die werkt ook met Linux. Ik denk dat ik nu al 1,5 tot 2 jaar Mesh of SpiderOak gebruik voor synchronisatie en ik heb nog nooit problemen gehad met synchronisatie.

[ Voor 29% gewijzigd door GENETX op 09-09-2010 19:45 ]

• Pyrone89
GENETX schreef op donderdag 09 september 2010 @ 18:24:
[...]

Define "lange accuduur".... Als ik voor 50 man kip moet hebben, dan vraag ik toch ook 50 kippen en niet veel kippen... Cijfers dus :P

[...]

Tsja, dan kom je al snel op clouddiensten ofzo om alles online te doen...

Ik gebruikte zelf Live Mesh van Microsoft met 5GB online opslag. Bestanden op je desktop en laptop worden online gesynced en gebackupped. De mappen op je desktop en laptop worden vervolgens weer automatisch gesynced met je online opslag. Ik sla dus wat op op mn laptop, dit gaat vervolgens naar mn online opslag. Als ik thuis de PC aanzet haalt die de nieuwe bestanden van de online opslag.

Ik gebruik nu SpiderOak, eigenlijk hetzelfde idee, maar die werkt ook met Linux. Ik denk dat ik nu al 1,5 tot 2 jaar Mesh of SpiderOak gebruik voor synchronisatie en ik heb nog nooit problemen gehad met synchronisatie.
Bedankt, ik heb inmiddels de accuduur gedefinieerd : minstens 3 uur.

Ik ga eens kijken naar SpiderOak, en met name welke voorwaarden eraan zitten verbonden (ivbm vertrouwelijkheid sommige bestanden).

Heb je voor mij nog advies op het gebied van de laptopkeuze?

• GENETX
Businessman007 schreef op donderdag 09 september 2010 @ 20:04:
[...]

Bedankt, ik heb inmiddels de accuduur gedefinieerd : minstens 3 uur.
Dat noem je lang? :P Precies de reden waarom ;)

3 uur is bij mij minimaal, 5 uur is lang, 7 uur is awesome O-)
Ik ga eens kijken naar SpiderOak, en met name welke voorwaarden eraan zitten verbonden (ivbm vertrouwelijkheid sommige bestanden).
Die zou ik nooit online syncen, of iig niet via iets buiten je huis/organisatie. Hoe dan ook!

Maar verder ken ik geen echte tools. Er zijn wel wat methodes om dingen goed te syncen of op datum te houden. Maar als je het naadloos wil laten gebeuren zoals met SpiderOak, Dropbox of Live Mesh, dan moet het online en komt je vertrouwelijkheid in gevaar.

Doorgaans is zelf een server opzetten dan de enige optie, of toch gaan kloten met USB-sticks... Maar ja, juist dat is zo lekker dat je je laptop in de tas kan houden en enkel je PC opstart om verder te gaan.
Heb je voor mij nog advies op het gebied van de laptopkeuze?
-> Niet meer leverbaar :+ Tenminste, laatst kon iemand hem niet meer krijgen..

Verder heb ik wel een voorkeur voor merken als Asus vanwege de 2 jaar garantie en de degelijke notebooks. De K52F is daarom zeker een aanrader. Mijn investering in een Asus heeft mn eerste studie van 4 jaar goed overleefd en is nog steeds in goede staat te verkopen.

Ook de HP is zoals je al aangeeft een goede optie vanwege de 7200rpm HDD en de bouwkwaliteit. HP is imho nog iets beter als Asus. Als ik naar de consumentenlaptops kijk dan staan HP, Asus bovenaan als het gaat om bouwkwaliteit iig.

Ik ben verder net deze week gestart met het selecteren van de notebooks voor de NBBG van oktober. Het basismodel met een budget van 600 euro is mijn taak:
[NBBG] Basisnotebook oktober 2010
Daar staat ook nog wel wat interessants tussen. In ieder geval de HP die je al had. Verder, als je van plan bent te gaan gamen is pricewatch: Packard Bell Easynote TJ76-JN-522 nog een optie die ik daar ook heb staan dus. Maar enkel als je gaat gamen, anders zijn de HP of Asus een betere keus voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
GENETX schreef op donderdag 09 september 2010 @ 20:45:
[...]

Dat noem je lang? :P Precies de reden waarom ;)

3 uur is bij mij minimaal, 5 uur is lang, 7 uur is awesome O-)

[...]

Die zou ik nooit online syncen, of iig niet via iets buiten je huis/organisatie. Hoe dan ook!

Maar verder ken ik geen echte tools. Er zijn wel wat methodes om dingen goed te syncen of op datum te houden. Maar als je het naadloos wil laten gebeuren zoals met SpiderOak, Dropbox of Live Mesh, dan moet het online en komt je vertrouwelijkheid in gevaar.

Doorgaans is zelf een server opzetten dan de enige optie, of toch gaan kloten met USB-sticks... Maar ja, juist dat is zo lekker dat je je laptop in de tas kan houden en enkel je PC opstart om verder te gaan.

[...]

-> Niet meer leverbaar :+ Tenminste, laatst kon iemand hem niet meer krijgen..

Verder heb ik wel een voorkeur voor merken als Asus vanwege de 2 jaar garantie en de degelijke notebooks. De K52F is daarom zeker een aanrader. Mijn investering in een Asus heeft mn eerste studie van 4 jaar goed overleefd en is nog steeds in goede staat te verkopen.

Ook de HP is zoals je al aangeeft een goede optie vanwege de 7200rpm HDD en de bouwkwaliteit. HP is imho nog iets beter als Asus. Als ik naar de consumentenlaptops kijk dan staan HP, Asus bovenaan als het gaat om bouwkwaliteit iig.

Ik ben verder net deze week gestart met het selecteren van de notebooks voor de NBBG van oktober. Het basismodel met een budget van 600 euro is mijn taak:
Daar staat ook nog wel wat interessants tussen. In ieder geval de HP die je al had. Verder, als je van plan bent te gaan gamen is pricewatch: Packard Bell Easynote TJ76-JN-522 nog een optie die ik daar ook heb staan dus. Maar enkel als je gaat gamen, anders zijn de HP of Asus een betere keus voor jou.
Super bedankt!
Ik ga er niet op gamen (heb PS3 en PC, maar vooral tijd tekort)

Ja, 5 tot 7 uur klinkt heel wat fijner, wist alleen niet dat je dat inmiddels kon halen.

Gaat het feit dat de HP alleen een onboard Intel GPU heeft me problemen opleveren bij de taken (eerder genoemd die ik wil doen) of is een onboard chip anno 2010 echt meer dan genoeg voor alle eye-candy van Windows 7 + de programma's, zolang je maar niet gamed? Anders gaat de snelheidswinst van die 7200 rpm HDD (normaal toch altijd de bottleneck?) alsnog verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Businessman007 schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 00:22:
[...]

Super bedankt!
Ik ga er niet op gamen (heb PS3 en PC, maar vooral tijd tekort)

Ja, 5 tot 7 uur klinkt heel wat fijner, wist alleen niet dat je dat inmiddels kon halen.
Pff, de 1000 minuten (16 uur, 40 min) grens is al eens doorbroken. Wel helemaal idle uiteraard. De meeste laptops halen idd 3-4 uur op de accu. Thin-and-lights of laptops met grote accu's halen 7-10 uur :)
Gaat het feit dat de HP alleen een onboard Intel GPU heeft me problemen opleveren bij de taken (eerder genoemd die ik wil doen) of is een onboard chip anno 2010 echt meer dan genoeg voor alle eye-candy van Windows 7 + de programma's, zolang je maar niet gamed? Anders gaat de snelheidswinst van die 7200 rpm HDD (normaal toch altijd de bottleneck?) alsnog verloren.
Helemaal correct op beide vlakken. Een onboard chip is echt snel zat tegenwoordig. Windows eist echt helemaal niks eigenlijk. Iedereen denkt dat aero zo zwaar is, maar dat kwam meer door de DX9 eis destijds dan de daadwerkelijke kracht die echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Ik weet genoeg.

Ik ga morgen de HP halen.

Nu alleen de vraag of ik het via Saturn doe (€577), wat ik toch een beetje zie als een supermarkt van electronica (en verhalen over slechte garantieafhandeling bij de MediaMarkt, die er erg op lijkt) of via een webshop met thuiswinkel keurmerk.

Wat is daar tot slot jouw mening over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
De goedkoopste aanbieder nemen. Garantie moet je toch direct met HP regelen en niet met de winkel. Juist dat geeft gedonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-07 09:48
Ik mag voor een vriendin van mijn moeder een nieuwe laptop uitzoeken van tussen de 400 en 500 euro. Het is een vrouw in de 40, alleenstaande moeder met twee kinderen, en het enige wat ze doet is een beetje e-mailen, internetbankieren en surfen, je kent het wel, dus eigenlijk voldoet een klein netbookje al maar dat is weer te klein voor thuisgebruik. Ik heb de hele pricewatch doorgezocht en kwam eigenlijk op deze drie uit:

pricewatch: Compaq Presario CQ62-210SD
pricewatch: Packard Bell Easynote TM81-RB-004 Zwart
pricewatch: Acer Aspire 5734Z-454G32MN

Mijn voorkeur gaat uit naar de Packard Bell omdat deze een nieuwer type processor heeft en DDR3 (niet dat ze zal upgraden maar toch, als je een nieuwe laptop koopt kun je meteen maar voor het nieuwste gaan).

De Acer met een Pentium Dual Core zal vast sneller zijn maar het is geen Core 2 Duo (ik heb zelf een Dual Core) en dat vind ik toch minder.

De Compaq zit er een beetje tussenin met de Celeron en voldoet in principe ook maar die heeft weer 3GB waardoor je dual channel verliest.

Ik heb ook zitten kijken naar laptops met een Core i3 processor (die ik eigenlijk het liefst heb) maar die zijn dan weer boven de 500 euro. Dit laatste zou ik nog kunnen overleggen tot hoe ver zij wil gaan en dan eventueel voor een Core i3 gaan maar als het hierbij moet blijven, wat denken jullie dat dan de "beste" keus is? Of misschien een ander model? Alle suggesties zijn welkom!

In het geval van de Core i3, heb ik deze op het oog: pricewatch: Acer Aspire 5741-334G32MN

De prijs met 549,- is gunstig bij MyCom, dit zit in de buurt en kunnen we zo afhalen.

De pricewatch: HP G62-110ed (VY376EA) is ook wel een mooie maar jammer weer dat HP hier heeft gekozen voor 3GB geheugen.

En als laatste heb ik de pricewatch: Asus A52JB-SX117V. Deze is qua prijs en winkel ook gunstig om af te halen maar wederom een Pentium Dual Core maar volgens mij een ander type dan de Acer.

[ Voor 16% gewijzigd door chim0 op 10-09-2010 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
pricewatch: MSI CR620-236NL vond ik voor de volgende NBBG ook nog een mooi alternatief.

Wat je schrijft over de Pentium Dual-Core en de AMD is eigenlijk nonsense. De Pentium Dual-Core is gewoon een Core 2 Duo met wat minder cache en een ander stikkertje. De AMD mag dan wel nieuwer zijn, die CPU loopt op slechts 2.1GHz en de architectuur ligt in alle opzichten nog altijd achter een Intel Pentium Dual-Core. De Pentium Dual-Core T4500 wint daarmee nog altijd relatief eenvoudig van de AMD processor.

En een i3 330M heeft ze echt niet nodig. De laatste Asus heeft een Arrandale (Core i3/i5/i7) Pentium Dual-Core. Dan heb ik nog liever de oude Core 2 Duo architectuur. Een Arrandale zonder HT en Turboboost is namelijk een echt drama waardoor er niks overblijft van alle verbeteringen. 1,8GHz is dan echt te traag. Ik zou gewoon voor de Compaq, Acer of MSI gaan. Waarbij de MSI mijn voorkeur heeft vanwege de 2 jaar garantie.

[ Voor 15% gewijzigd door GENETX op 10-09-2010 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
GENETX schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 09:55:
pricewatch: MSI CR620-236NL vond ik voor de volgende NBBG ook nog een mooi alternatief.
Ziet er goed uit maar ik kan niks vinden op de website van MSI, alleen deze maar ook hier weer 3GB geheugen.
Wat je schrijft over de Pentium Dual-Core en de AMD is eigenlijk nonsense. De Pentium Dual-Core is gewoon een Core 2 Duo met wat minder cache en een ander stikkertje. De AMD mag dan wel nieuwer zijn, die CPU loopt op slechts 2.1GHz en de architectuur ligt in alle opzichten nog altijd achter een Intel Pentium Dual-Core. De Pentium Dual-Core T4500 wint daarmee nog altijd relatief eenvoudig van de AMD processor.
Maar voor haar doen is zo'n Athlon II toch helemaal niet verkeerd? Ik zit nu op de laptop van m'n pa, die heeft een Athlon X2 QL-60 maar dat ding is retesnel.
En een i3 330M heeft ze echt niet nodig. De laatste Asus heeft een Arrandale (Core i3/i5/i7) Pentium Dual-Core. Dan heb ik nog liever de oude Core 2 Duo architectuur. Een Arrandale zonder HT en Turboboost is namelijk een echt drama waardoor er niks overblijft van alle verbeteringen. 1,8GHz is dan echt te traag. Ik zou gewoon voor de Compaq, Acer of MSI gaan. Waarbij de MSI mijn voorkeur heeft vanwege de 2 jaar garantie.
Daarom vraag ik het ook omdat ik niet zo into mobiele processoren ben. Ik heb wel op de website van Intel gezien dat de P6000 en i3 330 vrijwel gelijk zijn maar de i3 heeft meer features en is daardoor waarschijnlijk sneller.

Als het de T4500 wordt, heb ik liever de pricewatch: Acer Aspire 5734Z-454G32MN vind je niet? Goedkoper en 4GB geheugen. Verder zijn ze vrijwel identiek en komt het neer op details.

Stel dat ze zegt dat ze tot 600 wil gaan, dan kies ik wel een i3 330. Deze bijvoorbeeld > pricewatch: Toshiba Satellite C650-107

[ Voor 5% gewijzigd door chim0 op 10-09-2010 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
chim0 schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 11:05:
Als het de T4500 wordt, heb ik liever de pricewatch: Acer Aspire 5734Z-454G32MN vind je niet? Goedkoper en 4GB geheugen. Verder zijn ze vrijwel identiek en komt het neer op details.
Het scheelt maar heel weinig in kosten. En als ik moet kiezen tussen 1 jaar extra garantie of 1GB + 10 euro, dan zou ik absoluut voor de MSI gaan voor het extra jaar garantie. Notebooks hebben een hele hoge uitval.
Stel dat ze zegt dat ze tot 600 wil gaan, dan kies ik wel een i3 330. Deze bijvoorbeeld > pricewatch: Toshiba Satellite C650-107
Die is niet leverbaar zo te zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
GENETX schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 14:36:
[...]

Het scheelt maar heel weinig in kosten. En als ik moet kiezen tussen 1 jaar extra garantie of 1GB + 10 euro, dan zou ik absoluut voor de MSI gaan voor het extra jaar garantie1.
Als je op de website van MSI bij de CR620 kijkt en dan bij specs en je kiest in het drop-down menu Country: Netherlands, krijg je bij de CR620-236NL de volgende informatie:
CR620-236NL Black Celeron™ Dual Core P4500 3GB 320GB DVD/RW SM W7HP 64bit 802.11BGN N
Dus geen T4500 maar een P4500 en die is volgens jou minder. Waar kan je trouwens kiezen dat je 4GB wil?
Notebooks hebben een hele hoge uitval.
Mwa, heb er geen ervaring mee. Ik heb m'n vader 2 jaar geleden een pricewatch: HP Pavilion dv7-1010ed (FM489EA) cadeau gedaan en die doet het tot nu toe nog steeds perfect. Ik heb alleen Vista eraf gegooid en Windows 7 erop gezet. Hij staat op 1 plek en constant op netstroom dus de accu heb ik sinds het begin eruit gelaten en is nooit aan geweest. :)
[...]

Die is niet leverbaar zo te zien ;)
Hmm, inderdaad. :/

Naja, ik vind de MSI prima maar zit dus met de processor en geheugen.

Edit: En deze? pricewatch: MSI CR630-018NL

Lijkt me ook aardig, Athlon X2 is niet verkeerd, en deze is wel leverbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door chim0 op 10-09-2010 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
chim0 schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 15:04:
[...]

Als je op de website van MSI bij de CR620 kijkt en dan bij specs en je kiest in het drop-down menu Country: Netherlands, krijg je bij de CR620-236NL de volgende informatie:
[...]

Dus geen T4500 maar een P4500 en die is volgens jou minder. Waar kan je trouwens kiezen dat je 4GB wil?
Pff, weer een faal in de PW en bij de webshops dus.. Dan is dat idd een mindere keuze.

Dat was verder geen keuze, ik bedoelde het meer als:
Acer -> 1GB meer en 10Euro goedkoper
MSI -> 1 jaar extra garantie
[...]

Mwa, heb er geen ervaring mee. Ik heb m'n vader 2 jaar geleden een pricewatch: HP Pavilion dv7-1010ed (FM489EA) cadeau gedaan en die doet het tot nu toe nog steeds perfect. Ik heb alleen Vista eraf gegooid en Windows 7 erop gezet. Hij staat op 1 plek en constant op netstroom dus de accu heb ik sinds het begin eruit gelaten en is nooit aan geweest. :)
Das wel zo als hij op 1 punt blijft.
Hmm, inderdaad. :/

Naja, ik vind de MSI prima maar zit dus met de processor en geheugen.

Edit: En deze? pricewatch: MSI CR630-018NL
Lijkt me ook aardig, Athlon X2 is niet verkeerd, en deze is wel leverbaar.
Hmm, blijf toch met de huidige AMD's een beetje huiverig. De prestaties zijn neit geweldig en vooral het energieverbruik is een stuk hoger-> meer hitte en lawaai. In dat geval zou ik toch liever de pricewatch: Acer Aspire 5734Z-454G32MN nemen nu blijkt dat de MSI de P4500 heeft.

• chim0
GENETX schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 15:39:
[...]

Hmm, blijf toch met de huidige AMD's een beetje huiverig. De prestaties zijn neit geweldig en vooral het energieverbruik is een stuk hoger-> meer hitte en lawaai. In dat geval zou ik toch liever de pricewatch: Acer Aspire 5734Z-454G32MN nemen nu blijkt dat de MSI de P4500 heeft.
http://starredreviews.com...20-processor-review/2488/

Zit dus tussen een Celeron en Dual Core in dus voor haar voldoende. Hij is ook erg zuinig dus hitte en lawaai zullen wel meevallen.

Denk dat het een van deze vier wordt, heb erg goede ervaringen met HP (super bouwkwaliteit) > http://tweakers.net/price...5735;259793;261642;265736

Bedankt voor alle input, GENETX! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-07 16:42
Nou mijn zus zit op de universiteit waar ze toch echt een laptop voor nodig heeft, en haar oude medion met 8600M GS videokaart is aan het overlijden (het G8xxx soldeerprobleem waarschijnlijk) En de garantie is voorbij, dus het gaat hoe dan ook toch een nieuwe laptop worden, ook als hij alsnog voor garantie weggaat, want dan is hij 1 tot 2 maanden weg bij Medion (ervaring daarin met deze laptop, kostte hun 1,5 maand om de laptop uit te stoffen met perslucht, en het probleem was niet eens verholpen)

Nu moet die nieuwe laptop aan een aantal minimale eisen voldoen, in woorden, op zn minst net zo goed, maar het liefst beter dan de vorige laptop:

16", maar liever 17" beeldscherm (resolutie van ondergeschikt belang, vorige laptop had 1440x900)
320GB opslagruimte
3 GB RAM
videokaart beter, of gelijk aan 8600, maar dan van Ati/AMD, omdat we geen zin hebben in nog meer gezeur wat ook bij de 9xxx serie voorkomt, en het 3x rebranden van oude videokaarten
Beter dan intel T2400 1.83 Ghz processor
wireless-n technologie
Windows 7 HP of hoger
Géén Medion

De laptop wordt gebruikt voor studie, maar accuduur is niet zo belangrijk aangezien overal stopcontacten beschikbaar zijn, en ook voor het spelen van The Sims 3 + uitbreidingspakketten, wel op de standaard resolutie van het scherm dat erbij zit. En het kijken van films/series in 720p is belangrijk, maar ik ga er vanuit dat elke laptop dat tegenwoordig wel kan.

Het budget voor dit alles is rond de 500 euro, maar dit lijkt voor mij een moeilijke opgave, aangezien de combinatie van 17", en 320 GB opslag al 450 euro kost, dus ben ik zelf op de volgende laptops gekomen:

Acer P324G50MN
+ 500GB opslag
+ ati 5470 videokaart, die lijkt me net iets beter dan de 8600, en zuiniger
+ 17,3"
-Athlon X2 P320 processor, lijkt me niet geweldig
- 100 euro boven de prijs
- Is Acer tegenwoordig nou een beter laptopmerk geworden of niet?

Asus X70AE-TY047V, AMD M320, 17.3", 320GB, 3GB, 7HP
+Asus, goed laptopmerk dacht ik zo
+ prijs is 518, bijna goed
- Mobility 4200 videokaart, kan hier wel de sims 3 op gespeeld worden?
-1600x900 resolutie, dat maakt het natuurlijk nog moeilijk voor die videokaart
- over het algemeen geen denderende specs

Acer Aspire 7551G-N833G32MN
+ snelste processor, triple core 2100 mhz phenom
+ LED-backlit scherm
+ 5470 videokaart
-prijs, met 657 toch echt boven het budget
-1600x900 reso

Na deze opsomming lijkt de bovenste Acer toch de beste optie, maar ik betwijfel of het echt niet goedkoper/beter kan, die laptop met 8600m is 2.5 jaar geleden gekocht voor 799, dus zou je toch wel zeggen dat je onderhand voor de helft van de prijs iets beters kan krijgen, maar dit is helaas niet het geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Voor de helft van de prijs wat beters? :X . Laptops zijn eigenlijk al op hun goedkoopste punt. Het produceren van alles kost ook wat en die gaan echt niet magisch door de helft. Daarbij zit de laptopmarkt echt tegen zijn limiet te werken. Je merkt aan alle kanten dat men nu echt niet meer de desktopmarkt kan bijbenen.

Het komt omdat alles te veel verstookt en te heet wordt in een laptop. Een nieuwe aanpak is eigenlijk nodig voor de hele notebookmarkt. AMD is er nu wat mee bezig met het Fusion-platform.

Maar voor nu staat de markt toch echt al een jaar zo goed als vast in het budgetsegment. En 500 euro is het absolute budgetsegment. Op een paar oude modellen na is dit eigenlijk de minimumprijs voor een notebook.

Voor 500 euro stel je dan ook veel te hoge eisen en het is dan ook geen wonder dat je niets gaat vinden. Verder vraag ik me af waarom je voor 17" wil gaan, ik zou niet iedere dag zo'n bakbeest mee willen naar de universiteit (13,3" FTW). Als je een stapje terugdoet naar 15,6" (en de reso maakt toch al niet uit) dan zul je merken dat je veel meer gaat vinden. Maar ook met een budget van 550 blijft er weinig over:
Pricewatch gefiltreerd
pricewatch: Toshiba Satellite L500-1ZQ
Die lijkt wel aan de eisen te voldoen eigenlijk.

Kijk ook even hier: [NBBG] Basisnotebook oktober 2010
Dat is het discussietopic voor de nieuwe NBBG met laptops tot 600 euro voor oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigagiel
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-08-2024
Ik ben opzoek naar een laptop van maximaal 900 euro. Ik wil 'm gebruiken om een beetje mee te gamen en HD videos te streamen naar mijn TV.

Mijn eisen zijn als volgt:
* CPU-type: Intel Core I xxxx
* Goede videochip: dus Radeon Mobility HD54++ en hoger (ivm directX 11.0)
* Scherm van minimaal 15.4 inch
* HDMI uitgang

Op één of andere manier is er maar 1 laptop die er continue bovenuit springt namelijk de MSI CX620-226NL. Voor een prijs van maar net iets boven de 700 euro en een Intel i5 430M processor is hij opmerkelijk goedkoop.

Waar ik nu mee zit is het volgende:
* Is MSI een goed en betrouwbaar merk? En zijn de laptops ergonomisch?
* De schermresolutie (1366x768 (WXGA Wide)) is wat magertjes.
* Verder is de laptop qua looks wat oudbollig.

Heeft iemand ervaring met de MSI CX serie? En of zie ik een laptop over het hoofd? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Gigagiel schreef op zondag 12 september 2010 @ 17:08:
Ik ben opzoek naar een laptop van maximaal 900 euro. Ik wil 'm gebruiken om een beetje mee te gamen en HD videos te streamen naar mijn TV.

Mijn eisen zijn als volgt:
* CPU-type: Intel Core I xxxx
* Goede videochip: dus Radeon Mobility HD54++ en hoger (ivm directX 11.0)
* Scherm van minimaal 15.4 inch
* HDMI uitgang

Op één of andere manier is er maar 1 laptop die er continue bovenuit springt namelijk de MSI CX620-226NL. Voor een prijs van maar net iets boven de 700 euro en een Intel i5 430M processor is hij opmerkelijk goedkoop.

Waar ik nu mee zit is het volgende:
* Is MSI een goed en betrouwbaar merk? En zijn de laptops ergonomisch?
Degelijkheid is niet het sterkste punt bij MSI, maar het zijn zeker geen slechte laptops. De hardware intern is goed en je krijgt 2 jaar garantie. Je moet alleen leven met wat flex hier en daar in de behuizing. Het is geen Thinkpad wat dat betreft :P
* De schermresolutie (1366x768 (WXGA Wide)) is wat magertjes.
Maar die krijg je toch bijna overal... ;(
* Verder is de laptop qua looks wat oudbollig.
Het is de Classic-serie, en ja, dat is ook een marketingtruc om een inspiratieloos design op de markt te kunnen zetten :+

Maar de MSI is een leuke laptop voor het geld. Echter heb je een busget van 900 euro en dan is een HD 5650 ook haalbaar. Die videokaart is toch 2x zo snel en voor games zeker een aanrader.

Pricewatch filter
Daar staan alle geschikte laptops met enkel DX11. Sony heb ik er uit gelaten ivm de Vaio E-serie met de beruchte piep. Helaas heeft Acer geen Aspire met HD 5650 en i5 430M meer. Dat was een best leuk model. Ook Asus laat het wat afweten..

Dell heeft nog wel een leuke laptop tegenover de MSI. Die ziet er even wat strakker uit en heeft een betere behuizing. De Studio 15 met vergelijkbare specs kost 730 euro:
http://www1.euro.dell.com...udio-1555&s=dhs&cs=nldhs1

Maar ik wil je ook aanraden om naar een non DX11 laptop te kijken:
pricewatch: Samsung R580 JS05
Die heeft een Core i5 520M en een GT 330M. Die videokaart heeft dan wel geen DX11, hij is wel 2x zo snel als die HD5470.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigagiel
Hartstikke bedankt voor je reactie Genetex. Ik had geen idee dat de GT 330M 2x zo snel was en selecteerde eigenlijk in de pricewatch alleen meer op HD54++ en hoger. Ik ga je aanbevelingen vanavond eens rustig doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Houd ook vooral het CPU overzicht en GPU overzicht en GPU Games overzicht er bij :)

[ Voor 32% gewijzigd door GENETX op 12-09-2010 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugoy
Als de eis van 17" inderdaad naar 15.6" wordt bijgesteld zijn er inderdaad iets meer mogelijkheden, nog eentje die licht boven dat budget zit is de MSI CX605 Die toch wel aanmerkelijk betere specs heeft dan de toshiba die jij hier aangeeft, zij het voor 50 euro meer. O.a. 4GB t.o.v. 3GB en 5470 t.o.v. 4570.

Het probleem is dat goedkoper natuurlijk beter is, maar als het voor die 50 euro nou echt veel scheelt, wat op het oog wel zo lijkt, dan neemt ze die extra kosten wel voor lief.

Dus denk je dat die 50 euro de meerprijs waard is, of toch gewoon in de zak steken? Probleem is een beetje dat van beide laptops niet echt reviews zijn behalve "ik vind hem geweldig ik hem hem nu 1 week"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Het is het absoluut waard. Echt in de range van 500 tot 800 euro is bijna iedere extra investering het wel waard. De MSI is idd een betere keuze, ook heb je dan nog een jaar extra garantie. MSI heeft verder prima laptops. De behuizing is niet de allerbeste, maar kan er doorgaans me door. De ervaringen ermee waren wel positief de afgelopen tijden in de NBBG-topics. Lijkt me een prima deal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 13:05
Ik ben ook opzoek naar een laptopje voor mijn nieuwe opleiding. Budget is 600 eurotjesmaar 10tje meer kijk ik niet van op van 50 wel tenzij het verschil zo erg is dat het de 50 meer dan waard is
Ik zie dat de PB helaas nu moelijk leverbaar is maar zag wel een vergelijkbare ook al in een comment aangegeven

Ik heb laatste tijd niet veel de merken oorlog bijgehouden maar hoor en lees slecht en positief over alle merken dus werd hier niet echt wijs van.
Alleen uit ervaring geen fujitsu siemens meer.

Paar eisen eraan.
- Minimaal 15,4 Inch
- Alleen dat de accu 2 a 2,5 uur word moet kunnen draaien voor colleges
- Linux kunnen draaien als dual boot( viel niet te zien in de pricewatch ? )
- Af en toe een uurtje of 2 kunnen gamen ( COD 5 en MW 2 nivo )
- Degelijk als in stevig
- Liefst een I*** procccesortje
- Goede koeling, Bij mijn fujitsu is al 2 keer videokaart door gebrand terwijl hij altijd op een houten vlakke ondergrond draait, heb een houtenplank als ik hem opschoot neem.
- HD filmpjes streamen naar ps3 ( geen idee wat hiervoor nodig is)
- HD filmpje op schoot kunnen bekijken

Zelfs gevonden waarvan het design me wel aanstaat en de specs denk ik voldoen alleen weet niet de accu-duur.

pricewatch: Packard Bell Easynote TJ75-JN-522

pricewatch: Toshiba Satellite L650-12Z

Ik hoop dat iemand mij kan helpen en wat advies kan geven

[ Voor 3% gewijzigd door snoos op 12-09-2010 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugoy
GENETX schreef op zondag 12 september 2010 @ 22:41:
Het is het absoluut waard. Echt in de range van 500 tot 800 euro is bijna iedere extra investering het wel waard. De MSI is idd een betere keuze, ook heb je dan nog een jaar extra garantie. MSI heeft verder prima laptops. De behuizing is niet de allerbeste, maar kan er doorgaans me door. De ervaringen ermee waren wel positief de afgelopen tijden in de NBBG-topics. Lijkt me een prima deal!
Nouja het blijkt dus dat de MSI CX705 (17" versie van verder vrijwel dezelfde laptop) minder kost, aangezien de Cx605 niet leverbaar is in de bovenste 3 shops, dus dat wordt hem dan. Het enige probleem is dan de reso van 1600x900 die me wel ietwat zwaar lijkt voor een 5470, maar is de sims 3 hier nog enigszins soepel op te spelen (denderend hoog detail hoeft niet)? Als dit geen groot probleem vormt, wordt deze waarschijnlijk nog binnen 2 dagen besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dat zou geen heel groot probleem moeten zijn met de Sims 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
snoos schreef op zondag 12 september 2010 @ 23:25:
- Af en toe een uurtje of 2 kunnen gamen ( COD 5 en MW 2 nivo )
Op welk detail? De HD 5470 gaat het wel draaien, maar eerder op low tot medium, dan goed op medium of zelfs een paar high settings. Maargoed, voor een GT 330M of HD5650 ben je minstens 700-800 euro kwijt.

Verder draaien alle laptops volgens mij wel Linux tegenwoordig. De ondersteuning is wel beter geworden. Het kan echter wel zo zijn dat je enkel van de igp gebruik kunt maken. Mijn Asus U30Jc geeft problemen met de Nvidia driver namelijk. Het zou echter ook nog aan Nvidia Optimus kunnen liggen.

Verder is de PB het beste als je hem kan krijgen. Anders is de Toshiba ook een erg goede optie. Iets beters voor 600 euro ben ik niet tegengekomen, en ook niet voor 50 euro meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Mooi dingetje, die pricewatch: MSI CX705-018NL, maar helaas van de SiS chipset en DDR2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoos
GENETX schreef op maandag 13 september 2010 @ 08:26:
[...]

Op welk detail? De HD 5470 gaat het wel draaien, maar eerder op low tot medium, dan goed op medium of zelfs een paar high settings. Maargoed, voor een GT 330M of HD5650 ben je minstens 700-800 euro kwijt.

Verder draaien alle laptops volgens mij wel Linux tegenwoordig. De ondersteuning is wel beter geworden. Het kan echter wel zo zijn dat je enkel van de igp gebruik kunt maken. Mijn Asus U30Jc geeft problemen met de Nvidia driver namelijk. Het zou echter ook nog aan Nvidia Optimus kunnen liggen.

Verder is de PB het beste als je hem kan krijgen. Anders is de Toshiba ook een erg goede optie. Iets beters voor 600 euro ben ik niet tegengekomen, en ook niet voor 50 euro meer.
Bedankt voor de hulp :)

Zolang alles op low kan draaien vind ik het best. het is alleen om soms de verveling tegen de gaan :) heb PC en PS3 dus gamen kan thuis ook wel. ik heb IGP even gegoogled en kwam idd op grafische kaarten uit. Ik wil er mysql en php op draaien dus heb dat niet echt nodig.
Ik heb klachten gehoord dat de satellite slechte service en mindere bouw kwaliteit heeft is dat waar of onzin ?
Ik zal achter de PB aan gaan en anders de satellite. Aan hoeveel prestatie verlies lijdt ik dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Weinig, de GPU is min of meer hetzelfde. De kwaliteit van de goedkope Toshiba's laat idd te wensen over. Het voelt soms erg goedkoop aan, maar daardoor is het niet per definitie ook heel slecht. Ze doen helaas de eer van vroeger niet aan met de serie. Vroeger was Toshiba toch een goed merk van degelijke notebooks. 5-10 jaar oude notebooks zijn nog altijd goed van Toshiba, maar de nieuwere modellen zijn toch een stukje goedkoper in de consumentenlijnen.

IGP staat trouwens voor Integrated Graphics Processor. De Core i3 i5 en i7 hebben zo eentje naast de processor zitten, naast de losse videokaart. Door de nieuwe architectuur gebruikt Linux (al is er wel een omslachtige fix waar ik me niet aan waag) dus die IGP (Intel GMA HD) in plaats van de ATI kaart.

Anoniem: 307426

Beste Tweakers,

Mijn Windows desktop heeft het helaas begeven en ik ga deze vervangen met een laptop. Ik gebruikte deze desktop eigenlijk alleen voor online beleggen en mijn zakelijke administratie (voor multimedia/foto's bewerken etc. staat hier een iMac). Gelukkig staat alles op een externe HD.

Mijn budget voor deze laptop is max. € 550,- incl. btw.

Eisen:
-Mogelijkheid aansluiten extern scherm (klonen).
-Meerdere taken tegelijk uitvoeren (bijvoorbeeld op het ene scherm de stream van Bloomberg en op de andere mijn tradingsoftware mt4 en RBS marketindex).
-2 jaar pick up & return garantie

Minder belangrijk:
-Accuduur
-Grootte hardeschijf

Ik had deze zelf al op het oog, maar ben een leek wat betreft details:

pricewatch: Toshiba Satellite C650-107
pricewatch: MSI CR500-242NL
pricewatch: Asus K50AF-SX015V

Ik denk dat er in de bbg van oktober wel wat leuke opties zullen staan, maar tot die tijd ben ik benieuwd naar de beste van deze drie en alternatieven met bovenstaande eisen in het achterhoofd. Gezien mijn eis voor 2 jaar pick up & return garantie zal het uitkomen op een Asus, MSi of Toshiba, tenzij er nog andere merken zijn die dit bieden.

Alvast bedankt voor de tips!

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 307426 op 15-09-2010 16:30 . Reden: typo ]

• GENETX
Alleen de MSI is misschien nog leverbaar, de anderen helemaal niet meer zo te zien....

In principe volstaat iedere notebook tegenwoordig wel. Allemaal kunnen ze naast het interne scherm nog een extern scherm aansturen en alle dualcores hebben volgens mij genoeg capaciteit om te multitasken.

Ik ben al bezig met de volgende NBBG en de selectie die ik tot nu toe heb met mogelijke kanshebbers staat hier:

Daarvan kan ik snel het filter aanpassen aan de merken die standaard 2 jaar garantie geven en de 550 euro eis:
Alle notebooks binnen de eisen in de pricewatch
Daarvan zijn:
pricewatch: Asus A52JB-SX117V
pricewatch: Asus K50IP-SX074V
wel interessant. De eerste heeft iets meer RAM, de CPU van de 2e is iets beter.

pricewatch: MSI CR620-252NL
Die is ongeveer gelijk aan de eerste Asus, maar heeft geen losse videokaart.

MSI laptops komen altijd wat minder degelijk over, dus ik zou voor 1 van de 2 Asus laptops gaan. Welke van de twee maakt weinig uit. De eerste heeft een betere videokaart en 4GB geheugen. Ook de nieuwere CPU, maar op slechts 1,8GHz. De nieuwe architectuur maakt dat niet goed. De 2e Asus is dus wat sneller met 2,3GHz oude architectuur, maar heeft 3GB geheugen en een tragere videokaart.

GENETX schreef op woensdag 15 september 2010 @ 16:40:

MSI laptops komen altijd wat minder degelijk over, dus ik zou voor 1 van de 2 Asus laptops gaan. Welke van de twee maakt weinig uit. De eerste heeft een betere videokaart en 4GB geheugen. Ook de nieuwere CPU, maar op slechts 1,8GHz. De nieuwe architectuur maakt dat niet goed. De 2e Asus is dus wat sneller met 2,3GHz oude architectuur, maar heeft 3GB geheugen en een tragere videokaart.
Ok bedankt voor de tip. Ik heb ook nog een Asus eee netbook voor vakanties en ik moet zeggen dat ik wel een goed gevoel heb bij de degelijkheid van Asus.

Ik ga niet gamen op deze laptop, maar hij moet wel een stream en een tradingprogramma tegelijk aankunnen. Zou je dan eerder kiezen voor de snellere CPU met 3gb en tragere videokaart, of 4gb en betere videokaart?
M.a.w. welke van de twee Asus voorbeelden die je gaf.

• GENETX
Dat durf ik niet te zeggen. Beide hebben hun plus en minpuntjes. De verschillen zijn klein, zeker in dagelijks gebruik.

* GENETX pakt zijn rekenmachine en voert RandInt(0,1) uit...
Rekenmachine: 0

Kop of munt zou ook werken, de rekenmachine geeft iig aan dat je voor de Asus A52JB moet gaan :+

• Gigagiel
Ik zou persoonlijk zeker voor de Asus A52JB-SX117V gaan. Ivm met de HDMI aansluiting, 4gb, videokaart en DDR3. Maar voor een ander kiezen is altijd makkelijk. Ik ben er zelf ook nog steeds niet uit welke laptop ik ga aanschaffen. Zit er eigenlijk nog een mooi (veelbelovende) serie laptops aan te komen?

• GENETX
Voorlopig niet.

Begin 2011 zullen we eerst de netbook en thin-and-light markt zien veranderen door de lancering van de AMD Fusion APU's voor low-power devices. Rond de zomer van 2011 zullen we waarschijnlijk pas in dit segment laptops met Sandy Bridge en AMD's Llano Fusion APU zien.

• Rprp
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-07 10:28
Afgelopen week heb ik na lang zoeken en vergelijken besloten om de Asus N71JQ te halen bij de Media markt. Was goedkoop voor de specs (1000 euro, 5730, i7, het hele verhaal).

Het grote nadeel vind ik van deze laptop is dat het beeld te glossy is. Ik vind het echt ontzettend irritant dat ik mezelf kan zien als ik normaal aan het werk ben. Ook wordt ie redelijk warm aan de linkerkant wat niet echt bevordelijk is voor m'n kamer :P

Ik ben dus van plan om deze laptop te gaan ruilen bij de Media markt (geld terug.) en een andere laptop te halen. Het punt is nu echter, ik zie de bomen door het bos niet meer heen. Vrijwel elke laptop heeft een glossy scherm of juist een mindere videokaart.

De vereisten voor deze laptop zijn het volgende:
- 17.3 inch++ (Wel 1600x900, FULL HD vind ik nu weer iets te groot)
- Het scherm MOET mat zijn. Geen glossy troep.
- i5 / i7. Ik surf wat en programmeer wat (Visual Studio) en speel af en toe wat Starcraft. Een i7 zal wel stukken warmer zijn dan een i5.
- Een 5650+.

De schijf maakt verder niks uit. Ik monteer er achteraf een SSD in. Ook het budget maakt vrij weinig uit. Iemand misschien een tip? Ik ben helemaal de weg kwijt namelijk :P

• GENETX
Rprp schreef op woensdag 15 september 2010 @ 19:32:
- Het scherm MOET mat zijn. Geen glossy troep.
[Ervaringen] Laptops met een mat scherm

Maar ik geef je een erg kleine kans dat je een laptop vind die naast je andere eisen ook aan die eis voldoet. En verder, iedere laptop met zo'n videokaart en processor wordt gewoon warm.

De Asus is geen slechte laptop en ik denk persoonlijk dat je niet snel wat beters gaat vinden. Je kan wellicht beter op zoek gaan naar een folie om over het matte scherm te trekken.

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-01 20:55

Icyzer

Goudvis

@genetx: Weet jij toevallig of er binnenkort een keer een Thin&Light NBBG komt? Want tussen die NBBG zitten altijd wel mooie laptopjes, maar bijna altijd 15,x'...

• GENETX
Nee, die komt binnenkort niet, hij is namelijk net weer eens geweest :P
reviews: Notebook Best Buy Guide: augustus 2010

Maar ik zal wel een thin-and-light notebook opnemen als alternatief in de basisnotebook NBBG, al is het budget daar beperkt tot 600 euro. En zoals velen verkeerd interpreteren: Alternatieven zijn alternatieven en geen 2e, 3e of 4e keus :) . Die zijn er om het gebrek aan configuratieopties (zoals bij desktops) op te vangen.

GENETX schreef op woensdag 15 september 2010 @ 17:11:
Dat durf ik niet te zeggen. Beide hebben hun plus en minpuntjes. De verschillen zijn klein, zeker in dagelijks gebruik.

* GENETX pakt zijn rekenmachine en voert RandInt(0,1) uit...
Rekenmachine: 0

Kop of munt zou ook werken, de rekenmachine geeft iig aan dat je voor de Asus A52JB moet gaan :+
Haha, thanks. Ik heb zojuist de Asus A52JB besteld voor € 549,- bij 4Launch. Hopelijk morgen binnen.

Bedankt voor het advies!

• Lizardz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:33
Hallo,

Ik heb vorig jaar voor school een laptop gekocht, een 15,6 inch. Nu vind ik hem eigenlijk te groot en te zwaar om hem steeds in mijn tas te doen en naar school te nemen. Ik ben dus aan het kijken voor een 10 of 11 inch notebook. Welke maat kan ik het beste nemen? Hij wordt alleen voor school gebruikt, games etc doe ik er niet op.

Ik heb de volgende notebooks gevonden die me wel wat lijken.

http://tweakers.net/price...g-n150-jp01.html#tab:info
http://tweakers.net/price...ung-np-n230.html#tab:info
http://tweakers.net/price...8wq050ea%29.html#tab:info

Welke kan ik het beste nemen, en waarom?

• GENETX
Dat hangt af van je gebruik. Als jeh per dag maar een uurtje nodig hebt dan zou je wel zoiets kunnen nemen. Maar dit soort kleine laptopjes, netbooks, zijn niet echt gemaakt om comfortabel op te werken. Als je er toch wat langer echt op moet werken op school, dan kun je beter op zoek naar een 13" thin-and-light.

Daarbij, ook even de andere vragen:
1. Wat is je budget
2. Wat doe je op school? Enkel officewerk, of heb je ook andere specialistische software nodig.

• Lizardz
GENETX schreef op donderdag 16 september 2010 @ 19:52:

Daarbij, ook even de andere vragen:
1. Wat is je budget
2. Wat doe je op school? Enkel officewerk, of heb je ook andere specialistische software nodig.
Budget ongeveer 800 euro. Op school gebruik ik het meest officewerk inderdaad. Had zelf ook al gekeken naar 13 inch, en dan vooral een Macbook 13inch, maar mij leek het verschil tussen 13 inch en 15.6 inch niet erg groot?

• GENETX
Lizardz schreef op donderdag 16 september 2010 @ 20:05:
[...]

Budget ongeveer 800 euro. Op school gebruik ik het meest officewerk inderdaad. Had zelf ook al gekeken naar 13 inch, en dan vooral een Macbook 13inch, maar mij leek het verschil tussen 13 inch en 15.6 inch niet erg groot?
Het is niet altijd de grootte in het scherm, maar vooral ook het gewicht. Ik ben zelf ook van 15,4" naar 13,3" gegaan voor het nieuwe schooljaar. Ik heb een relatief dikke 13,3" (nog wel met DVD drive en dikke 8 cell accu die uit zichzelf al net zo zwaar is als de laptop volgens mij). Toch merk ik het wel. Ik ben nog steeds een kilo kwijt en ook is de laptop iets compacter. Op het oog lijkt het verschil niet groot, maar in gebruik wel.

Voordeel van 13,3" is dat je naast meer comfort ook een volwaardige notebook kan hebben. De netbookjes die je aanhaalt presteren fors minder en je gaat er nog eens op vloeken dat het ding niet opschiet. Zowel AMD als Intel geven ook aan dat dat soort apparaten niet gemaakt zijn om echt op te werken, hooguit voor "erbij".

Mijn advies is om sowieso eens te kijken bij een mediamarkt ofzo wat het verschil in grootte is. Pas in het echt kun je goed ervaren wat de grootte is, maar ook de grootte van het toetsenbord en het schermpje.

maargoed, ik ben weer aan het SOG-en, nog ff aan de wiskunde en daarna zal ik even wat laptopjes voor je zoeken.

Edit:
Je hebt voornamelijk netbookjes met een Atom processor. Die zijn relatief traag en met 1GB houd je weinig over. Ik weet niet of dat nou echt ideaal is. Zeker daar je wel wat budget hebt. In de prijsklasse van de HP (die een wat snellere, maar nog steeds singlecore, processor heeft) kun je ook notebooks vinden met een processor die gewoon 2x zo snel is.

Hier heb ik ze in de pricewatch gefilterd tot 13,3" en 800 euro:
Pricewatch filter

Als ik even naar <13,3" kijk dan vallen deze modellen mij op:
pricewatch: Acer Travelmate 8172Z-U542G25N
Nieuwe Arrandale ULV (dus gebaseerd op de Core i3, i5 en i7) met 4GB geheugen.

pricewatch: MSI Wind U250-003NL
MSI met 2 jaar garantie en een snelle AMD dualcore. 12,1" is misschien ook weer een leuk tussenformaat.

pricewatch: Dell Inspiron 11z (i1110-M211NL) en pricewatch: Dell Inspiron IM101Z-M111NL zijn ook leuke laptops van Dell.

Eigenlijk alles wat daar staat aan <13,3" is wel leuk. Allemaal leuke prijzen en leuke specificaties. Echt zoveel beter als die Samsung dingen die jij aanhaalde.

Als ik kijk naar 13,3"-ers dan is pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge 13 (NUE89MH) wel een leuke laptop. pricewatch: Lenovo IdeaPad U350 (M22EMMH) is iets minder krachtig, maar heeft wel 4GB geheugen.

Daarbij hebben ze ook een resolutie van 1024x600 pixels, en dat werkt niet echt fijn. Je bent constant je schermen kwijt en soms kun je niet eens de OK-knop zien van een venster... Ook dat is, naast de rekenkracht, iets om rekening mee te houden. Als ik kijk naar de echte netbooks, die toch een stuk minder krachtig zijn, dan let ik iig op die resolutie. Daarmee vallen jou Samsungs af. De HP is verder prijstechnisch niet zo interessant bij de laptops die ik hierboven noem. Als ik dan kijk met de juiste filters dan blijft er bijna niks over:
Pricewatch met high-resolution netbooks

[ Voor 55% gewijzigd door GENETX op 16-09-2010 21:00 ]

• Lizardz
Bedankt voor je tijd en hulp, ga ik zeker mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 305466

Hallo,

Voor mijn vrouw ben ik opzoek naar een leuke budget laptop tussen de 400 en 500 euro die ze kan gebruiken voor haar werk, en ik haar vrije tijd om lichte foto bewerking te doen en de dagelijkse dingen als youtube en interneten.
Verder mag hij maximaal 15,6 zijn en minimaal 13 inch. verder heb ik liever een sneller procces dan hardeschrijf hardeschijf 160 gb is voldoende.
verder zou het mooi zijn indien hij licht is maar dit hoeft niet te koste te gaan van de hardware

deze twee heb ik gevonden: of kan het nog beter?
Samsung R530 JA09
MSI CR620-236NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Nee, dat is wel het beste wat je kunt krijgen voor dit budget. Beide zijn prima keuzes!

• chim0
De specs kloppen niet. Het is geen Pentium Dual Core maar een Celeron Dual Core.
CR620-236NL Black Celeron™ Dual Core P4500 3GB 320GB DVD/RW SM W7HP 64bit 802.11BGN N
http://global.msi.eu/inde...680&cat3_no=&prod_no=1983

En dan bij "Country" op Netherlands zetten.

• GENETX
Dat was waar ook. De Samsung nemen dus :)

• Vewa
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 23:45
Ik ben op zoek naar een laptop van ca. 600 euro. Nu zag ik een leuke aanbieding van de media markt voor de HP G62 met Core I5-460, 15.6 inch scherm, 4GB int. en 500 GB harddisk, voor 599,-- , maar ook de HP-g72-a10ed-(wu903ea) lijkt mij aantrekkelijk.

Nu weet ik niet precies wat voor- en nadelen van beide laptops zijn. Ik wil voornamelijk standaard werkzaamheden doen (office, internet, youtube, UZG), een beetje video/film kijken en af toe wat photoshoppen. Incidenteel zal ik een game spelen of Autocad gebruiken.
Mobiliteit of aacuddur is niet van belang aangezien de laptop voornamelijk in huis gebruikt gaat worden als een mobilee desktop.
Wat is voor mij de beste keus?

• GENETX
Op die Intel IGP kun je amper gamen. Ik zou toch een laptop met losse videokaart nemen.

Je eisen vallen precies binnen het plaatje voor de volgende Basisnotebook BBG: [NBBG] Basisnotebook oktober 2010

Daar ben ik nu uitgekomen op de pricewatch: Asus K52JB-SX133V als beste keuze. En deze notebook zou ik je dan ook aan willen raden.

• Vewa
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 23:45
Dus als ik het goed begrijp is de i3 + videokaart (in dit geval de AsusK52JB) een betere keus dan de i5 zonder videokaart?

• GENETX
Ja, voor jou doeleinden wel. Photoshop, games en autocad hebben meer (en zeker in de toekomst) aan een veel betere (3x zo snelle) videokaart dan een iets snellere processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 381701

Ik hoop dat ik hier goed zit met mijn vraag.

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop.
De laptop gaat gebruikt worden voor mijn studie, maar
ook gewoon als laptop voor thuis (downloaden/films maar
geen zware games.).

Qua budget zit ik erg ruim, ergens tussen de 500 en 1000 euro.

Iemand ideeën voor een goede laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollore
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-06 13:49
Ik weet dat dit topic niet helemaal hiervoor bedoeld is maar sinds mijn budget naar 500 euro kan strekken post ik het hier toch maar om te vermijden een nieuwe topic te openen.

Ik loop momenteel stage bij een bedrijf waar ze geen geld hebben om een pc aan te schaffen voor mij. Kortom ik wil tijdelijk een laptop kopen om op te werken bij stage. Deze hoeft niets meer dan te kunnen internetten, office en misschien wat andere makkelijke programma's (niet het vermelden waard). Nu dacht ik in eerste instantie een nieuwe laptop te kopen, maar sinds ik van plan ben om hem na stage te verkopen is dit misschien wel erg zonde van het geld.

Kortom mijn vraag nu is dan ook kan ik beter een nieuwe laptop kopen of een 2de hands die zijn waarde nog een beetje behoudt? Althans het is niet de bedoeling dat ik 200 euro in 6 maanden tijd kwijt ben. Hierbij vraag ik jullie input een beetje, zoals welk merk kan ik dan beter naar kijken en waar zouden jullie voor kiezen nieuw of 2e hands?

Ik heb vrij weinig eisen behalve dan dat ik maximaal 500 euro uitgeef (dit is dus eigenlijk voor een nieuwe dan). Verder heb ik graag minimaal 2Gb geheugen ivm. windows 7 en een 15+ inch scherm sinds de laptop toch op stage blijft liggen.

Upside down

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
2e hands zijn laptops vaak veel te duur aangeboden voor wat je krijgt. En als je dan wat hebt, dan is het zo oud dat het vaak van ellende uitelkaar wil vallen. Notebooks krijgen veel te verduren en 2e hands is dan ook niet echt aan te raden imho.

Maar een stagebedrijf dat geen geld heeft om jou van apparatuur te voorzien terwijl ze wel een stageplaats aanbieden. Echt, WTF. Nieuw is pricewatch: Samsung R530 JA09 de beste optie in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 381906

Hallo,

Verrassend zal het niet zijn, maar ben dus ook al een tijdje op zoek naar een latop! Budget is ongeveer 600 euro, maar het mag ook wat meer zijn. :) Ik heb de laptop nodig voor school, internet, muziek, downloaden, en het spelletje Football Manager, dat is het enige spel wat ik nog speel, en dat wil ik gewoon blijven spelen. Qua merk neig ik naar HP, ziet er gewoon strak uit, en daar hou ik wel van! Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, dat zou prettig zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik kom op deze 8 laptops in de pricewatch voor <650 euro:
Pricewatch filtered
HP is wel mooi, maar bedenk ook dat ze duurder zijn, dat je maar 1 jaar garantie krijgt en dat ik de laatste tijd niet echt te spreken ben over de prestaties die HP laptops leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik wil een nieuwe laptop kopen, maar ik heb problemen met de juiste keuze te maken. Mijn eisen zijn:
- hogere resolutie scherm (minimaal 1600x900, maar lichte voorkeur voor 1920x1080)
- kleiner dan 16" (dus zegmaar maximaal 15,6")
- een goede processor (daar zal ik zo over verder gaan)

optionele maar toch eisen die ik graag zou hebben
- HDMI uitgang
- heel misschien de mogelijkheid om 2 hdd's te kunnen aansluiten. Dus niet ervoor de dvd-speler hoeven op te offeren. Ik zie dit af en toe voorbijkomen. Maar dit mag totaal niet ten koste gaan van de prijs/specificaties/etc. :)

Mijn budget was eigenlijk maximaal 700/800 euro maar ik ben bang dat dit niet genoeg is. Daarom kan ik misschien eventueel mijn budget oprekken naar maximaal rond de 1000 euro, al is hoe minder hoe beter.

De processor, dit is voor mij een redelijk lastige keuze. De i# processoren zijn op dit moment een beetje de toekomst als ik het goed begrijp. Op dit moment heb ik in gedachte om minimaal een i5 processor te nemen. Bijvoorbeeld minstens de i5-460M. Maar mijn vraag is, hoeveel is zo'n i5 nou beter dan een i3? Waar zitten de verschillen in? Heeft i5 turbo-boost en de i3 niet?
Ik kom ook regelmatig i7-processoren tegen die redelijk goed in de aanbieding zijn, zoals de i7-740QM. Maar dit zijn quad-core processoren die minder zuinig zijn dan de i5, en die kwa prestaties wel ongeveer gelijk zijn aan de i5. Wat ik zo op internet lees kan ik dus beter voor de i5 gaan dan de i7, klopt dit?
Ofwel.. als ik een processor moet uitkiezen, voor welke kan ik dan het beste gaan? De i# series? En dan welke? de i3, i5 of de i7? En waarom?

Ik zal de laptop voor veel verschillende doeleinden gebruiken. Ik heb een redelijk goeie quad-core desktop pc om het wat zwaardere werk op te doen. Maar omdat ik op kamers zit ben ik in het weekend vaak thuis en heb ik dus alleen mijn laptop tot mijn beschikking. Ik moet af en toe CAD programma's gebruiken voor school en tevens vind ik het wel leuk om soms te kloten met photoshop. Tevens zou ik met een HDMI uitgang eraan het wel leuk vinden als hij 1080p films kan afspelen (geen vereiste, maar zou wel leuk zijn :) )

Ik heb hier een lijstje met laptops die ik gevonden heb die aan mijn eisen voldoen. Wat vinden jullie ervan? Hebben jullie betere suggesties? En wat zijn de voor
en nadelen van de laptops onderling?

## Dell: ##

Dell XPS 15 (N00XL502EPP)
- Intel® Core™ i5-460M (2.53 GHz,3M)
- 40 cm (15.6") Full HD (1920x1080)1080p B+RGLED- breedbeeldscherm met TrueLife
- 4.096 MB 1.333 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [2 x 2.048]
- 500 GB (7.200 rpm) Seriële ATA-harde schijf
- 1GB NVIDIA® GeForce™ 420M GT grafische kaart
--------------------
€ 904,01

## Sony: ##

Sony Vaio VPCEB3X5E
- Intel® CoreTM i5-460M, 2,53GHz
- 39,4 cm LCD, 1920x1080, camera
- 4 GB 1066MHz DDR3-SDRAM
- 320 GB Serieel ATA (5400 rpm)
- ATI MobilityRadeon HD5650 1GB
--------------------
€ 898,99

Sony Vaio VPCEC3X5E
- 43,8 cm LCD, 1920x1080+ camera
- 320 GB Serieel ATA (5400 rpm)
- ATI MobilityRadeon HD5650 1GB
--------------------
€ 948,99

Sony Vaio VPCF13V5E
- 41,6 cm LCD, 1920x1080+ camera
- 500 GB Serieel ATA (7200 rpm)
- NVIDIA® GeForce® GT 425M 1GB
--------------------
€ 1008,99

Ik heb ook een paar laptops gevonden dia aan mijn eisen kunnen voldoen, alleen kan ik de prijs hier niet van vinden.

## Asus: ##

Asus N53Jn
http://www.asus.nl/product.aspx?P_ID=Z8eiRpmQaN8XIgxW
- deze wordt geleverd met i3 en i5 processoren
- Volgens de specs kan hij ook geleverd worden met een Full HD scherm.
- geheugen kan uitgebreid worden tot 8GB
- 320GB/500GB/640GB
- NVIDIANVIDIA® GeForce® GT335M, with 1GB VRAM

Asus G51Jx
http://www.asus.nl/product.aspx?P_ID=bplbQOy6w8myYSq5
- i3 / i5 / i7
- Volgens de specs alleen met full-hd scherm? Maar ik zie reviews met een 1366x768 scherm
- tot 4GB met een i5 en tot 8GB met een i7
- 320GB/500GB/640GB
- NVIDIANVIDIA® GeForce® GTS 360M, with 1GB GDDR5 VRAM

## MSI: ##

FX603:
http://global.msi.eu/inde...870&cat3_no=&prod_no=2177

FX600MX:
http://global.msi.eu/inde...870&cat3_no=&prod_no=2175

FR600 3D:
http://global.msi.eu/inde...870&cat3_no=&prod_no=2158

FX600:
http://global.msi.eu/inde...870&cat3_no=&prod_no=2122

FR600:
http://global.msi.eu/inde...870&cat3_no=&prod_no=2120

GT663:
http://global.msi.eu/inde...271&cat3_no=&prod_no=2165

GX660:
http://global.msi.eu/inde...271&cat3_no=&prod_no=2127

GT660:
http://global.msi.eu/inde...271&cat3_no=&prod_no=2073

GE600:
http://global.msi.eu/inde...271&cat3_no=&prod_no=2017

GX640:
http://global.msi.eu/inde...271&cat3_no=&prod_no=1998

GT640:
http://global.msi.eu/inde...271&cat3_no=&prod_no=1901

Ik heb het idee dat de Asus en MSI laptops buiten mijn budget zullen vallen.
Wat vinden jullie ervan? Ik denk dat ik vooral moet kijken naar de Sony en Dell, of zijn er nog andere laptops die ik kan overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Plus dat je zo te zien niet zo'n goede videokaart nodig hebt. Je gaat zeker niet die-hard gamen? De Vaio E heeft verder vaak last van een pieptoon, dus die raad ik per definitie af. Verder is het aan Asus om het scherm er in te zetten. Optioneel betekend hierin dat het een configuratieoptie is, maar die keuze wordt door Asus gemaakt voor bepaalde landen. Heeft het NL model 1366x768, dan ga je geen FHD krijgen.

De Dell XPS 15 is imho de beste optie. De Core i5 is eigenlijk net zo snel als een i7 quad, maar een stuk zuiniger en wat goedkoper. Het verschil is idd de Turbo en virtualisatie. Hoe duurder de CPU, des te meer functies. De i5 5xxM (en dus niet de i5 4xxM) heeft zo zelfs meer cache, een hogere turbo en AES NI.

De videokaart in de Dell is ook bijna net zo goed als de Asus en Sony. De MSI is wat beter, maar dat is ook een zware gamenotebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik denk dat ik in mijn budget geen betere videokaart kan veroorloven? Of weet je nog andere laptops die ongeveer aan mijn eisen voldoen. Andere merken geen probleem.

Wat is een betere videokaart? De NVIDIA® GeForce™ 420M GT 1GB of de ATI MobilityRadeon HD5650 1GB? De HD5650 dus?
En wat is overigens het verschil tussen de 420M en de 425M (beide zijn 1GB)

Wat heeft de 560M aan voordelen t.o.v. de 460M (is namelijk 40 euro duurder, is het dat waard?)
Als ik op de volgende site kijk (Wikipedia: List of Intel Core i5 microprocessors) dan zouden de 460M en 560M hetzelfde cache hebben.
Hoeveel is de turbo hoger? Bij de 460M is dit 2/2 en bij de 560M is het 2/4. Wat betekent dat precies? :)
En wat is AES NI?

Die MSI zullen allemaal wel veel duurder zijn?

edit: blijkbaar kan de Dell XPS ook met 435M (2GB) geleverd worden via de telefoon. Ik weet de meerprijs nog niet maar is dit de moeite waard?

[ Voor 10% gewijzigd door Markos op 15-11-2010 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

voor benches ga ik altijd naar notebookcheck
http://www.google.com/sea...official&client=firefox-a
bijvoorbeeld

voor absolute cijfers zijn http://ark.intel.com en de site van nvidia/ATI ook handig

even een quote van mn reactie in het andere topic, voordat dezelfde vraag 2x word beantwoord:
Anoniem: 303530 schreef op maandag 15 november 2010 @ 17:22:
garantie: alles behalve user abuse (in de vijver laten vallen, "per ongeluk" aan het snoer van de tafel gesleurd), het is in-home, dus er komt een monteur bij je langs :) zeker het geld waard imo (zeker als student, ik ben mijn laptop liever niet te lang kwijt..)

je kan ook accidental damage protection nemen, dan kan je 1x per jaar een ongeluk claimen (lees: user abuse) en dan vervangen ze dat, wel duur... en volgens mij maar 1 jaar, als je onhandig bent is het wel aan te raden.

GT435m: alleen in combinatie met de i7 processor, aangezien de 420m precies hetzelfde is maar dan op een lagere kloksnelheid maakt het niet veel uit.
that is, als je hem even wat hoger clockt O-) fluitje van een cent.

toetsenbord: je krijgt een standaard tobo, op ebay kan je backlit versies bestellen (google voor een plaatje), deze zijn echter nog niet op voorraad bij de bekende toko's (ebay, en tig chinese shops)
kost ongeveer €20

wwan is internet via het telefoonnetwerk, daar heb je een simkaart voor nodig met data abbonement, zeg maar een soort van mobiele tethering.
zou ik niet doen, mobiel internet kost je bakken met geld en is supertraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik_ben_Mark3 schreef op maandag 15 november 2010 @ 13:31:
Ik denk dat ik in mijn budget geen betere videokaart kan veroorloven? Of weet je nog andere laptops die ongeveer aan mijn eisen voldoen. Andere merken geen probleem.
Nee, je hebt alle laptops wel ongeveer. Samsung had er ook nog 1, maar de Dell XPS 15 is sowieso koning op dit moment. Die kun je nog met de GT 435M uitrusten.

En verder valt het buiten je budget idd. Maar bedenk ook dat een GTX 460M of HD 5850 of beter ook 2x zoveel verbruiken (ok, ze presteren ook 50-100% beter). Dus: Minder accuduur, zwaardere laptop ivm koeling, meer herrie onder last en een dikkere laptop.

Je keuze baseren op videokaart is dan ook niet per definitie goed. Bij een laptop moet je namelijk itt wat velen doen eerst helder op papier hebben hoe groot hij moet zijn, wat het gewicht is, wat de accuduur ongeveer moet zijn en dan pas de keuze maken.
Wat is een betere videokaart? De NVIDIA® GeForce™ 420M GT 1GB of de ATI MobilityRadeon HD5650 1GB? De HD5650 dus?
En wat is overigens het verschil tussen de 420M en de 425M (beide zijn 1GB)
Zie darkstone hierboven mbt notebookcheck
Wat heeft de 560M aan voordelen t.o.v. de 460M (is namelijk 40 euro duurder, is het dat waard?)
Als ik op de volgende site kijk (Wikipedia: List of Intel Core i5 microprocessors) dan zouden de 460M en 560M hetzelfde cache hebben.
Hoeveel is de turbo hoger? Bij de 460M is dit 2/2 en bij de 560M is het 2/4. Wat betekent dat precies? :)
En wat is AES NI?
Ah, dan heeft enkel de i7 meer cache en was ik daar mee in de war.

Volgens mij staat 2/2 en 2/4 voor het aantal bins. 1 bin is 133MHz Turbo, het eerste cijfer is voor de turbo op 2 cores, de 2e op 1 core met de andere uit of lager (weet het even niet exact).

De i5 460M kan dus:
2,53GHz + 2x 133MHz = 2,8GHz op 1 of 2 cores

De i5 560M kan dus
2,66GHz + 2x 133MHz = 2,93GHz op 2 cores en 2,66GHz + 4x 133MHz = 3,2GHz op 1 core.

AES NI kan verder sneller versleuteling toepassen op bestanden of veel snelheidswinst bij WinRAR boeken. Het is nog nieuw, dus vee wordt het niet toegepast.

40 euro is geen slechte prijs, maar ook geen gouden deal. De i5 460M zal prima voldoen. Persoonlijk zou ik de i5 560M nemen als je ook van plan bent wat met de features te doen. Persoonlijk zou ik het wel doen, maar ik mag dan nog eens kloten met virtual machines en wellicht ooit eens met AES NI. Jammer had ik die optie niet op mn Asus ;(
Die MSI zullen allemaal wel veel duurder zijn?
Met die videokaart wel in types als de GX660 ja. Maar prijzen kun je zelf ook wel nazoeken ;)
edit: blijkbaar kan de Dell XPS ook met 435M (2GB) geleverd worden via de telefoon. Ik weet de meerprijs nog niet maar is dit de moeite waard?
Oh, dat wist je al :P Check nog eens notebookcheck. Het verschil is niet gigantisch, maar wel te overwegen. Al weet ik weer niet de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoos
Hallo,

Ik weet niet waar mijn post is gebleven maar ik zou het resultaat posten.

ik had de
pricewatch: Acer Travelmate 5740ZG-P613G32MN (LX.TY402.058)

besteld bij central point en darkstone en ik waren al verbaasd dat die videokaart erin zat voor zoon budget.

Gisteren betaald en vandaag binnengekomen en er zat een HD 5470 in.

Opgebeld en ik moest mailen. wacht nu reactie af voor de oplossing.

Ook de aanpassing door gegeven aangezien aan tweakers crew sommige met de HD 5650 adverteren en sommige met de HD 5470 adverteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veejee
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-06 15:22
Kan iemand mij toelichten over schermen met een 1366 x 768 resolutie (bijvoorbeeld HP) en schermen met een hogere resolutie. Mijn werkzaamheden op een laptop words, spss, excel, internet, films kijken, muziek luisteren, hij moet portable zijn (15.6 is max) en de accuduur moet minstens redelijk zijn. Ik werk vaak graag in mijn lunch in restaurants en als een laptop er na 2u mee ophoudt dan ben ik een ontevreden klant.

Ik sta te kijken van de dell xps 15 echter vind ik het design vreselijk (ja ik ben er zo eentje die daar waarde aan hecht). De sony vaio's zijn naar mijn weten degelijke producten, echter is de accuduur relatief slecht. Daarnaast ben ik weg van HP's design (DV6) echter het grote nadeel(?) van deze laptop is zijn scherm met lage resolutie (1366 x 768), waarom is er geen optie om de scherm resolutie te verhogen?

Ik heb de mbp 15 van Apple uiteraard ook aandachtig bekeken, echter vindt ik het product verschrikkelijk overpriced (als ik reëel naar de specs en prijs kijk). Kortom, ik heb een laptop aan het einde van de maand voor bovenstaande taken nodig. Echter ben ik me niet zeker wat de resolutie voor invloed heeft op mijn werkzaamheden (persoonlijk neig ik naar de hogere resoluties voornamelijk voor het multimedia gebeuren). Budget is niet echt een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Op zich kunnen die werkzaamheden prima op 1366x768 hoor. Maar je zal wat meer willen scrollen. Wil je wel Full HD, dan is de XPS 15, hoe lelijk ook, toch je enige optie eigenlijk. De rest is of duur (Apple, zakelijke lijnen van Dell, Lenovo etc), te zwakke accu (Sony of Asus N53) en de rest heeft geen schermen met hogere resolutie in het assortiment.

[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 16-01-2011 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tijd om [Ervaringen] laptops met hoge resolutie schermen eens door te nemen :)

de kandidaten:

xps 15
pricewatch: Asus N53SV-SZ016V €999 bij de mediamarkt (alhoewel uitverkocht op dit moment, hopelijk is er een nieuwe lading bij het btw weekend over 2 weken.)
Vaio F13z
wachten (ja, dat is een optie)

De rest sluit of niet aan bij je eisen (gamebak...), heeft zware minpunten (de vaio E kun je beter niet nemen), of past niet in je budget (thinkpad & macbook lijn onder andere)

edit: barst, te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Die accuduur van de Asus En Vaio hierboven zijn niet briljant. 2 uur halen ze wel, maar er zit weinig extra in. Zeker als je eens 3 uur op de accu wilt dan is de kans klein dat die 2 dat vol gaan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat is waar ja, de xps haalt wel 3 en een half uur volgens anandtech, met de extended zal je dan na een snelle rekensom 6 uur kunnen browsen.
Het display is ook een stuk beter dan de asus, maar dat is dan weer een stuk krachtiger apparaat, vandaar dat ik aanraad te wachten: sandy bridge is net uit, over een maandje zou de keuze een stuk ruimer kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veejee
Tja, wachten zit er helaas niet in ivm een langdurige reis naar het verre oosten. Ik ga het anders doen, ik koop voor nu een laptop (ben me nog niet geheel zeker van mijn keuze). En als ik terug kom zal ik me nogmaals gaan verdiepen in de nieuwe ontwikkelingen! Super bedankt voor jullie hulp, ik waardeer het enorm. Mochten er nog suggesties over zijn dan hoor ik die uiteraard graag;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Mja, op zich is de kracht van Sandy Bridge gezien de werkzaamheden weer geen vereiste. Wel is het probleem dat ook Dell soms wel lange levertijden heeft (al weet ik niet hoe dat nu zit) dat die wellicht niet op tijd kan worden geleverd....

Je zou ook nog kunnen kijken naar compactere notebooks zoals de Asus U31F, U30Jc, of Samsung Q330 of SF310. Die zijn 13,3" en dus lekker handzaam met een flinke accuduur De Samsung gaat zo'n 5 uur mee, Asus geeft je zelfs 7 uur op de accu). Zeker omdat je zo te lezen wel waarde hecht aan portabiliteit. 13,3" werkt nog wel fijn, maar een hoge resolutie zit er dan weer niet in.

[ Voor 44% gewijzigd door GENETX op 16-01-2011 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gemiddeld binnen 2 weken, maar dat kan wel eens uitlopen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veejee
Heren, om nog even terug te komen op het bovenstaande verhaal, wat zouden jullie aanraden. De HP pavilion dm4 of de pavilion DV6?
Pagina: 1 2 3 4 Laatste