Ik ben van plan om voor het komende schooljaar een portable alleskunner aan te schaffen. Op dit moment heb ik een 13,3" Macbook maar wil toch terugstappen naar een Windows laptop.
De laptop wordt vooral gebruikt voor kantoor- en schoolwerkzaamheden, internetten, downloads, webdesign (o.a. PhotoShop). Nu doe ik al deze dingen thuis meestal tegelijkertijd dus zoek wel een wat krachtiger beestje, want hij gaat mijn desktop vervangen (die heeft een E6600@3ghz, 2GB 667 RAM, 8800GTS@320 mb - dus ik ben wel toe aan iets nieuws). Belangrijk is ook dat hij in ieder geval vijf uur mee moet gaan qua batterijverbruik in verband met het verslag kunnen doen van hoorcolleges op school. Daar ben ik dan bereid WLAN en 50% brightness voor in te leveren.
Nu is mijn oog gevallen op de
Asus UL30JT-RX003X waar hier laatst een
review over is geschreven. Nu baal ik een beetje over de keuze voor een G310 want zo geweldig is deze kaart niet. Een ander redelijk groot nadeel is dat de laptop geen cd/dvd brander aan boord heeft. Ik kan er wel een externe aan koppelen, maar ja, dat komt het gebruiksgemak niet echt ten goede.
Toen ik verder ging zoeken kwam ik bij een stiefbroer van de UL30JT terecht, de
Asus N82JV-VX020V. In reviews (o.a. bij
Notebookcheck) wordt deze laptop goed gewaardeerd maar schijnt hij weer 'veel' geluid te produceren. Voor de rest voldoet deze laptop wel meer aan mijn wensen; een uitgebreide featureset, cd/dvd brander, betere videokaart, maar hij is helaas wel wat zwaarder en groter.
Daarnaast is de processor verschillend, in de N82JV zit een i5-520 en in de UL30JT zit een i5-520UM. Die laatste is een ultra-low voltage processor, maar buiten het feit dat ik best begrijp wat die naam inhoudt, vraag ik me af wat de waarde ervan is in de praktijk. Nu kwam ik na
veel zoeken
hier een mooie conclusie tegen, maar ja, wat dat voor mij in de praktijk gaat betekenen blijft een beetje de vraag.
"Also reviewers are stating that , the (U)LV versions called UM and LM offer weaker performance than other models with a similar model number, though the power consumption of these models is much lower."
Op GoT wordt er niet echt veel over gesproken over de N82JV,
Moriean kwam eerder al in dit topic met de vraag naar ervaringen met deze laptop. In de ervaringentopic van think& lights kwam hij wel al
even naar voren. Zowel het gewicht als de resolutie worden niet echt geprezen. Maar ondanks het feit dat de UL30JT de resolutie wel op een kleiner scherm propt, is deze gelijk aan de N82JV. Het enige nadeel wat ik dan over houd is het gewicht/stroomverbruik bij de N82JV tegenover geen cd-dvd-brander/videokaart bij de UL30JT.
edit: de N82JV is trouwens alleen te verkrijgen bij Afuture want Max ICT heb ik héle slechte ervaringen mee. De specs zijn toch wel goed en ik vraag me af waarom hij dan ook bijna nergens te koop is.
Ik maak deze vergelijking even als resultaat voor andere geïnteresseerden, maar ook als vraag of jullie hier misschien iets op hebben toe te voegen wat mijn keuze zou vergemakkelijken? Ik ben er namelijk nog niet echt uit.
Voor de thuiswerkzaamheden wil ik hem by the way koppelen aan een 22" Samsung 226BW.