[NBBG] Basisnotebook oktober 2010
Zo, het is weer tijd om notebooks te selecteren voor de NBBG. Deze keer heb ik de taak op mij genomen een leuke basisnotebook op te zoeken. De koers van de sterke dollar die we de afgelopen tijd zagen is helaas terug te zien in het aanbod. Het is er niet beter op geworden, terwijl de dollar zich inmiddels weer koest in zijn hokje bevindtWat verwachten we van de basisnotebook. Nouja, laat ik de volgende eisen maar eens neerzetten:
- Budget van 600 euro.
- Dualcore processor
- 2GB of meer werkgeheugen.
- 250GB of meer opslagcapaciteit lijkt me wel wenselijk.
- Minimaal 13,3" om comfortabel te kunnen werken
- Zou in staat moeten zijn om een full HD film te draaien, of een simpel spel*
Die laatste eis zou normaalgesproken een dedicated videokaart vereisen, ook al zou het de zwakste klasse zijn. Maar sinds de Arrandale Core i-processors lijken me alle igp's krachtig genoeg voor de gestelde eisen. Verder willen we uiteraard wat variatie houden in de NBBG.
Naast de allround basisnotebook zou ik de alternatieve plekken graag als echte alternatieven willen invullen.
We krijgen dan hetvolgende:
- Basisnotebook van 600 euro of minder
- Echte budgetbak van 500 euro of het liefst 450 euro
- Thin-and-light notebook, deze voldoen ook aan de eisen
- Wellicht nog een 17" model als DTR
Afijn, het filtertje waar ik op uit kwam in de pricewatch:
Pricewatch gefilterd
Daarin heb ik oude processoren weggelaten. In principe zouden alle notebook moeten voldoen aan de eis. Alleen de eis voor de videokaart is nog niet meegenomen. Laten we daarvoor afspreken dat een Core i3 geen dedicated videokaart nodig heeft, maar een Core 2 Duo wel. AMD's uiteraard niet ivm de krachtige HD 3200/HD4200.
Let tevens op notebooks die niet leverbaar zijn of slechts 1 of 2 shops hebben!
Voorselectie
Normale basisnotebookpricewatch: Asus K52JB-SX133V
Iets over het budget, maargoed...
Verder kwam ik weinig tegen, de rest is doorgaans een oude Core 2 Duo. Daarbij zijn voor mij graphics minder van belang eigenlijk. Nog wat voorbeelden:
pricewatch: Acer Aspire 5732ZG-454G50MN
pricewatch: Asus K50ID-SX168V
Echte budget notebooks
pricewatch: Acer Aspire 5734Z-453G25MN
Een van de weinige budget-notebooks die aan onze eisen voldoet (op de videokaart na natuurlijk)
pricewatch: Packard Bell Easynote TM94-RB-004 Zilver
Weer een PB, dit keer een AMD platform. CPU is wellicht minder, maar de igp maakt natuurlijk veel goed. Wellicht betere overall value.
pricewatch: Samsung R530 JA09
Of een Samsung die wat goedkoper is, geen losse videochip heeft, maar wel 2 jaar garantie.
17 inchers dan
pricewatch: Acer Travelmate 7740ZG-P603G32MN
Acer heeft het met die P6100 (wel arrandale core) geen slecht aanbod. Hier krijgen we een HD 5470 bij. Dus kunnen we ook nog een beetje gamen
pricewatch: Asus PRO79ID-TY082V
Een Asus met de GT 320M en verder een T4500. Die CPU is dus sneller als die van de Acer. Verder 2 jaar garantie.
De rest van het aanbod is waardeloos. Mindere of amper betere processors worden gekoppeld aan mindere videokaarten dan de Acer.
Thin-and-light
pricewatch: Lenovo IdeaPad U350 (M22EMMH)
Lenovo met SU 7300 en 4GB Ram.
pricewatch: Acer Travelmate TimelineX 8372TZ-P612G25MN
Of juist een Acer met een normal voltage processor?
Of een M301z van Dell. AMD 1,3GHz dualcore, HD 4225 en 4GB schijf
Discussie
Goed, ik poog het iets anders op te zetten deze keer. Vragen aan jullie:1. Wat vinden jullie van de eisen en het filtertje
2. Wat vinden jullie van de verdeling met de alternatieve opties
3. Wat zou jullie top 4 zijn
En natuurlijk, wat voor laptops zouden jullie er in willen hebben. Aanvullen mag altijd. Reviews, ervaringen ed zijn ook welkom!
[ Voor 15% gewijzigd door GENETX op 18-09-2010 18:50 ]