[NBBG] Basisnotebook oktober 2010

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:05

[NBBG] Basisnotebook oktober 2010

Zo, het is weer tijd om notebooks te selecteren voor de NBBG. Deze keer heb ik de taak op mij genomen een leuke basisnotebook op te zoeken. De koers van de sterke dollar die we de afgelopen tijd zagen is helaas terug te zien in het aanbod. Het is er niet beter op geworden, terwijl de dollar zich inmiddels weer koest in zijn hokje bevindt :+

Wat verwachten we van de basisnotebook. Nouja, laat ik de volgende eisen maar eens neerzetten:
- Budget van 600 euro.
- Dualcore processor
- 2GB of meer werkgeheugen.
- 250GB of meer opslagcapaciteit lijkt me wel wenselijk.
- Minimaal 13,3" om comfortabel te kunnen werken
- Zou in staat moeten zijn om een full HD film te draaien, of een simpel spel*

Die laatste eis zou normaalgesproken een dedicated videokaart vereisen, ook al zou het de zwakste klasse zijn. Maar sinds de Arrandale Core i-processors lijken me alle igp's krachtig genoeg voor de gestelde eisen. Verder willen we uiteraard wat variatie houden in de NBBG.

Naast de allround basisnotebook zou ik de alternatieve plekken graag als echte alternatieven willen invullen.

We krijgen dan hetvolgende:
- Basisnotebook van 600 euro of minder
- Echte budgetbak van 500 euro of het liefst 450 euro
- Thin-and-light notebook, deze voldoen ook aan de eisen
- Wellicht nog een 17" model als DTR

Afijn, het filtertje waar ik op uit kwam in de pricewatch:
Pricewatch gefilterd
Daarin heb ik oude processoren weggelaten. In principe zouden alle notebook moeten voldoen aan de eis. Alleen de eis voor de videokaart is nog niet meegenomen. Laten we daarvoor afspreken dat een Core i3 geen dedicated videokaart nodig heeft, maar een Core 2 Duo wel. AMD's uiteraard niet ivm de krachtige HD 3200/HD4200.

Let tevens op notebooks die niet leverbaar zijn of slechts 1 of 2 shops hebben!
Voorselectie
Normale basisnotebook
pricewatch: Asus K52JB-SX133V
Iets over het budget, maargoed...

Verder kwam ik weinig tegen, de rest is doorgaans een oude Core 2 Duo. Daarbij zijn voor mij graphics minder van belang eigenlijk. Nog wat voorbeelden:
pricewatch: Acer Aspire 5732ZG-454G50MN
pricewatch: Asus K50ID-SX168V

Echte budget notebooks
pricewatch: Acer Aspire 5734Z-453G25MN
Een van de weinige budget-notebooks die aan onze eisen voldoet (op de videokaart na natuurlijk)

pricewatch: Packard Bell Easynote TM94-RB-004 Zilver
Weer een PB, dit keer een AMD platform. CPU is wellicht minder, maar de igp maakt natuurlijk veel goed. Wellicht betere overall value.

pricewatch: Samsung R530 JA09
Of een Samsung die wat goedkoper is, geen losse videochip heeft, maar wel 2 jaar garantie.

17 inchers dan
pricewatch: Acer Travelmate 7740ZG-P603G32MN
Acer heeft het met die P6100 (wel arrandale core) geen slecht aanbod. Hier krijgen we een HD 5470 bij. Dus kunnen we ook nog een beetje gamen :)

pricewatch: Asus PRO79ID-TY082V
Een Asus met de GT 320M en verder een T4500. Die CPU is dus sneller als die van de Acer. Verder 2 jaar garantie.

De rest van het aanbod is waardeloos. Mindere of amper betere processors worden gekoppeld aan mindere videokaarten dan de Acer.

Thin-and-light
pricewatch: Lenovo IdeaPad U350 (M22EMMH)
Lenovo met SU 7300 en 4GB Ram.

pricewatch: Acer Travelmate TimelineX 8372TZ-P612G25MN
Of juist een Acer met een normal voltage processor?

Of een M301z van Dell. AMD 1,3GHz dualcore, HD 4225 en 4GB schijf
Discussie
Goed, ik poog het iets anders op te zetten deze keer. Vragen aan jullie:

1. Wat vinden jullie van de eisen en het filtertje
2. Wat vinden jullie van de verdeling met de alternatieve opties
3. Wat zou jullie top 4 zijn

En natuurlijk, wat voor laptops zouden jullie er in willen hebben. Aanvullen mag altijd. Reviews, ervaringen ed zijn ook welkom!

[ Voor 15% gewijzigd door GENETX op 18-09-2010 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G3lderland
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-03-2021
Hoi, wat vind je van deze 17" met AMD cpu en HD4200 videochip: pricewatch: Packard Bell Easynote LM81-RB-006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
pricewatch: HP G72-A10ED (WU903EA) biedt dan meer voor het geld. De processor en bouwkwaliteit van de HP zijn een heel stuk beter. De rest is wel ongeveer gelijkwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 12:41
Persoonlijk zou ik 2 tientjes meer uitgeven voor oa. het design:

pricewatch: Sony Vaio VPCEB2E4E

Al moet je wss. de piep op de koop toenemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Firedre schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 17:20:
Al moet je wss. de piep op de koop toenemen...
En dat is exact de reden waarom die niet in de NBBG gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 12:41
GENETX schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 18:00:
[...]

En dat is exact de reden waarom die niet in de NBBG gaat komen.
Mja, Packard-Bell en Acer zou ik m'n schoonmoeder nog niet aanraden en als ze hun leven hebben
verbeterd dan lees ik dat wel op Tweakers over een aantal jaar, ik bedoel je zit op een budget dus
je wilt wel zekerheid neem ik aan?

Die Toshiba ziet er wel goed uit en HP ook maar geven ook maar 1 jaar garantie vlgns mij.

Dan zou ik liever de piep voor lief nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Firedre schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 19:09:
Dan zou ik liever de piep voor lief nemen...
Het is natuurlijk persoonlijk. Ook ik heb liever 2 jaar garantie idd. Wel is het zo dat PB en Acer (PB is overigens van Acer) er echt op vooruitgegaan zijn. En nee, dat lees je niet gelijk, want je leest alleen slechte berichten. Maar ik loop hier al even rond en Acer is er echt op vooruitgegaan. Dus ja, ik loop er niet meer omheen met een wijde boog.

Maar zo lees ik ook veel mensen op GoT en elders die zich storen aan de piep. Dit is wel de NBBG en daarin moet je niet op voorhand problemen hebben met de laptops. Als na 1 of 2 jaar een productiefout aan de orde komt, tsja, dat is klote maar wij hebben geen glazen bol. Het is wel zo dat ik de afgelopen 2-3 jaar geen noemenswaardige problemen heb gezien in de Acer lineup. Ik ken alleen 2 modellen die nog een twijfelachtige koeling zouden hebben...

• ZakKa.dev
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-07 17:33
http://tweakers.net/price...tj75-jn-522.html#tab:info

Deze packard bell lijkt op degene die je aanprijst en is beter leverbaar op het moment. Of zie ik wat verkeerd? : )

[ Voor 91% gewijzigd door ZakKa.dev op 11-09-2010 12:46 ]

• GENETX
⁾($@⁽)!+(*$ Ik heb juist gelet op leverbaarheid. Een paar dagen geleden nog vol groen vrachtwagens *$*&@%$&

Die PB die jij noemt heeft ook niet genoeg leverbaarheid om in aanmerking te komen. Dan wil ik toch wel 5 groene of geel-groene vrachtwagens zien in de PW eigenlijk.

• ZakKa.dev
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-07 17:33
GENETX schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 13:05:
⁾($@⁽)!+(*$ Ik heb juist gelet op leverbaarheid. Een paar dagen geleden nog vol groen vrachtwagens *$*&@%$&

Die PB die jij noemt heeft ook niet genoeg leverbaarheid om in aanmerking te komen. Dan wil ik toch wel 5 groene of geel-groene vrachtwagens zien in de PW eigenlijk.
Haha het gaat snel he : ( Ik voel met je mee. Maar klopt het dat deze laptop in specs gelijk is aan de witte PB?

Voor 30 euro meer heb je overigens deze MSI. http://tweakers.net/price...cx620-222nl.html#tab:info

2 jaar garantie en dezelfde specs (i3 cpu en radeon mobity hd5470) . Deze is wel goed leverbaar en je hebt wel een extra jaar garantie.

[ Voor 20% gewijzigd door ZakKa.dev op 11-09-2010 13:20 ]

• GENETX
In specs is hij idd gelijk. De MSI is ook leuk voor het geld inderdaad. Aan de eind van de rit moeten we kijken of we het accepteren dat de notebook iets boven het budget ligt. Dat hangt natuurlijk ook af van de rest van het aanbod.

• Ener103
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-07 21:07
voor de middelbare school heb ik de Acer Aspire 5734Z-453G25MN aangeschaft. Ik heb gekeken naar specs en kosten omdat het voor eenvoudige applicaties gebruikt wordt, mail, ms office,youtube, internet etc . Ik heb een budget van rond de 500euro gesteld. Uiteindelijk deze gekocht. ASUS en Toshiba hebben vergelijkbare laptops.

Laptop voldoet prima waarvoor deze gekocht is. Ik heb wel de overbodige (acer) programma's gedeinstalleerd en het opstarten en gaat nu lekker vlot.

Na een paar dagen kwam er een hoog piepgeluid uit het beeldscherm. Acer gebeld en hebben koerier gestuurd. Na 1 week laptop weer retour en piepgeluid is weg. Geen info bij wat ze gedaan hebben.
Balen dat laptop terug moest maar het is netjes opgelost. Moet zeggen in mijn omgeving ken ik ik niemand waarvan de laptop niet is teruggestuurd. Dell, HP, Acer.

Kortom; voor het doel waarvoor ik deze heb aangeschaft prima laptop, lekker vlot en leuk design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 13:05
Ik ben ook opzoek naar een laptopje voor mijn nieuwe opleiding. Budget is 600 eurotjes zoals in de guide maar 10tje meer kijk ik niet van op
Ik zie dat de PB helaas nu moelijk leverbaar is maar zag wel een vergelijkbare ook al in een comment aangegeven :)

Ik heb laatste tijd niet veel de merken oorlog bijgehouden maar hoor en lees slecht en positief over alle merken dus werd hier niet echt wijs van.
Alleen uit ervaring geen fujitsu siemens meer.

Paar eisen eraan.

- Alleen dat de accu 2 a 2,5 uur word moet kunnen draaien voor colleges
- Linux kunnen draaien als dual boot( viel niet te zien in de pricewatch ? )
- Af en toe een uurtje of 2 kunnen gamen ( COD 5 en MW 2 nivo )
- Degelijk als in stevig
- Liefst een I***
- Goede koeling, Bij mijn fujitsu is al 2 keer videokaart door gebrand terwijl hij altijd op een houten vlakke ondergrond draait, heb een houtenplank als ik hem opschoot neem.
- HD filmpjes streamen naar ps3 ( geen idee wat hiervoor nodig is)
- HD filmpje op schoot kunnen bekijken

Zelfs gevonden waarvan het design me wel aanstaat en de specs denk ik voldoen alleen weet niet de accu-duur.

pricewatch: Packard Bell Easynote TJ75-JN-522

pricewatch: Toshiba Satellite L650-12Z

Ik hoop dat iemand mij kan helpen en wat advies kan geven

[ Voor 4% gewijzigd door snoos op 12-09-2010 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Zou je de post even in [NBBG Aanschaf] Special: studentenlaptop Augustus 2010 kunnen neerzetten SVP?

Dit is namelijk het topic om de nieuwe NBBG op te stellen, niet om advies te vragen over de aanschaf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 13:05
oww sorry hardstikke bedankt ;)

Je zou die satellite erin op kunnen nemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Die heb ik er al in opgenomen als mogelijke kanshebber ;)

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-07 16:42
Zelf heb ik voor een familielid, na een hoop laptops afgeweest te zijn, gisteren een MSI CX705 besteld in de 17" categorie. De Acer met P6100 is nergens meer leverbaar, en een 1.86 Ghz P6000 is denk ik toch wel iets trager dan een T4500 op 2.3Ghz. Ook heeft deze laptop 2 jaar fabrieksgarantie, 1Gbps ipv 100 Mbps etherne aansluiting en is hij 200g lichter. Het enige nadeel is het geheugen, wat 4GB DDR2 ipv 3GB DDR3 is, maar ik denk dat die ene GB extra meer oplevert dan je inlevert op snelheid van DDR2 vs DDR3 (waarvan de acer waarschijnlijk niet eens dualchannel draait)

Er zijn nog geen reviews over, maar ik denk dat er nog wel genoeg tijd is tot het maken van de uiteindelijke BBG, en dat ik nog wel een kort oordeel kan vellen over de laptop :)

• Kingston|IA
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-02-2020
Ik hoop dat jullie mij wat uitleg kunnen geven over een grafische kaart.

Heeft het zin heeft om te investeren in een grafische kaart als je er nooit een game op zult spelen?
Of heeft de kaart ook invloed op andere aspecten van een laptop?

Of misschien om het duidelijker voor mij te maken: Als men in twee verder identieke laptops in de ene een Intel Graphics HD kaart stoppen en in de andere een ATI 5650, zal ik als niet gamer daar wat van merken?

bedankt.

• GENETX
Nee, de Intel HD is dan prima. Wel zal het gebruik van de videokaart toenemen in de directe toekomst. Zo kunnen browsers er ook gebruik van maken voor 3D dingetjes. Maar je zal het niet echt gaan merken, aangezien ook de Intel HD voor dat werk geschikt is.

Het enige waar je er wel wat aan zou hebben is het converteren van video op de videochip. Ook zou je baat hebben bij een losse videochip als je veel natuurkundige berekeningen (zoals physics) moet uitvoeren. Ook heb je met een losse videochip meer performance bij bepaalde bewerkingen in Photoshop.

Zoals je ziet zijn er meer toepassingen dan alleen gamen. Maar die bevinden zich wel in het high-end deel. Als dat niet het geval is voor jou, dan heb je ook geen losse videochip nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door GENETX op 16-09-2010 08:13 ]

• GENETX
Zo, even een update gedaan aan de TS. Er is alweer veel veranderd zeg: niet leverbaar, niet leverbaar... Niks leverbaar.

Ik kan nu voor 600 euro niet eens meer een Core i3 met dedicated videokaart vinden! Ik heb nu maar een Asus voor 630 euro gepakt die in ieder geval nog aan de eisen voldoet en maar een beetje over budget is...

Ik heb veel weg moeten strepen. Uiteindelijk moeten we komende week maar even kijken of er nog iets op voorraad komt wat wel interessant is. Maar het lezen van reviews moet komende week ook maar starten.

Mijn top 4 op dit moment:
Normale: pricewatch: Asus K52JB-SX133V
Budget: pricewatch: Samsung R530 JA09
17": pricewatch: Asus PRO79ID-TY082V
Thin: Dell M103Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Nog steeds geen beter aanbod.

Reviews:
Asus K52Jr (zelfde type, alleen dan met HD5470)
http://www.notebookcheck.net/Asus-K52-Series.26606.0.html
http://www.notebookjourna...-k52jr-sx059v-nkrt-1110/4

Samsung R530:
http://www.notebookcheck.net/Samsung-R530.26218.0.html
En dan met name:
http://www.hardwareluxx.d...nstig-und-hochwertig.html

Acer Travelmate TimelineX 8372TZ-P612G25MN
Lijkt het meest op http://www.notebookcheck....e-X-Notebook.30294.0.html

Verder ga ik er nog even achteraan in het thin-and-light topic. De Dell was echter erg zwak met slechts 3 uurtjes accutijd en behoorlijk wat minpunten. De Acer is erg goed. Een exacte review heb ik niet, maar in de basis is het de 3820T die hierboven staat, maar dan zonder de videokaart.

En de 17" Asus
http://www.notebookcheck....0IC-Notebook.25502.0.html komt het dichtste bij op alle vlakken. Leuke quote van de duitsers: "Wenn Asus' Ingenieure angesichts eines Preises von circa 750 Euro Kostendruck hatten, dann macht sich der jedenfalls nicht bei der Verarbeitung bemerkbar" :+

Alle notebooks zijn nu wel voorzien van wat nuttige reviews. Alles is positief. Uiteraard zijn er altijd minpunten. maar alle laptops lijken iig goed degelijk (vind ik erg belangrijk) en vertonen geen rare dingen. Verder is de prijs/prestatie verhouding van al deze laptops volgens mij ook het meest ideaal. Daarnaast hebben 3 van de 4 laptops ook nog eens 2 jaar garantie :)

Ik denk dat ik het lijstje zo wel klaar heb. Als er nog mensen kritiek hebben of nog iets beters weten, graag zsm melden. Ik ben vrijdag van plan te beginnen met het artikel. Zodra ik begin te tikken is de deadline in principe verstreken ;)

Anoniem: 372262

GENETX schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 21:02:
Nog steeds geen beter aanbod.

Verder ga ik er nog even achteraan in het thin-and-light topic. De Dell was echter erg zwak met slechts 3 uurtjes accutijd en behoorlijk wat minpunten. De Acer is erg goed. Een exacte review heb ik niet, maar in de basis is het de 3820T die hierboven staat, maar dan zonder de videokaart.
pricewatch: Lenovo Thinkpad U550 (M25CAMH)

Dit lijkt me wel wat voor een thin and light.

• GENETX
Nah, die is 15,6". Hij is dan wel dun en licht, maar niet compact. De U350 heb ik wel op het oog nog. Moet daar nog even goed naar kijken. Dat is dezelfde, maar dan 13,3". Juist het 13,3" formaat lijkt me even iets beter, zeker omdat we al 2 15,6"-ers hebben. Het gata juist om de gevarieerde keuze in de NBBG.

Dan zou bijvoorbeeld onderstaande leuker zijn, is een compacter model (14")

pricewatch: Lenovo IdeaPad U450p M23L5MH

• GENETX
Die U450 zit weer 50 euro boven het budget van 600 euro. Dat is me net iets te veel.

pricewatch: Lenovo IdeaPad U350 (M22EMMH) is dus nog compacter ;)

Ik zal vanavond even reviews zoeken. Een optie is namelijk dat ik de U350 er in zet als alternatief. In de omschrijving kan ik dan nog linken naar de U450 en U550 (als die ook goed blijken te zijn) voor mensen die liever een wat groter scherm hebben.

Nadeel van de Acer is dat die toch behoorlijk dik is door de DVD speler merkte ik eerder vandaag op. Ook hdmi ontbreekt daar. Dus wellicht dat de Ideapad serie toch een betere optie is voor ons.

[ Voor 26% gewijzigd door GENETX op 22-09-2010 12:50 ]

• GENETX
Ok, de Ideapad kent een erg goede score (net als de Acer overigens):
http://www.notebookcheck....-Subnotebook.20749.0.html

Alleen heeft hij iets minder kracht, maar is wel veel lichter en heeft HDMI. Ik denk dat voor deze klasse de Lenovo Ideapad toch de betere optie is.

Ook de U450 en U550 hebben prima reviews:
http://www.notebookreview...fault.asp?newsID=5449&p=1
http://www.notebookreview...fault.asp?newsID=5726&p=1

De accuduur kan beter. Al haalt de U350 met gemak de 5 uur met enkel wat surfen. Dat is in mijn ogen wel het minimale voor een thin-and-light, maar zal voor deze doelgroep wel goed genoeg zijn. 600 euro is tenslotte wat aan de lage kant voor een thin-and-light (wat we ook wel zien aan de laptops die we overhouden)

GENETX schreef op donderdag 23 september 2010 @ 12:47:
Ik denk dat voor deze klasse de Lenovo Ideapad toch de betere optie is.
+1

• GENETX
Inmiddels ben ik begonnen aan het schrijfwerk :) Reageren heeft dus weinig zin, aangezien ik niet van plan ben het hele artikel om te gooien :P

Ik wil iedereen bedanken voor zijn input en medewerking en wens jullie alvast veel leesplezier over een paar dagen :)
Pagina: 1