Het Krat- en Kistradio Topic [deel 9] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 118.608 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
ten 1e, we kunnen niet in jouw mail kijken. dus zet je foto's op photobucket, whatever (kijk maar op Pag 28, staat uitgelegd)

Op je vraag 1: kan ik je niet verder mee helpen. maar ff sirrieus, BassBox = Subwoofer, en een Subwoofer is nooit Stereo, t is toch maar 1 box, dus die kan je best op 1 aansluiting van een versterker aansluiten.
en dat kabeltje is om een stereo signaal uit je mp3 speler om te zetten in een mono signaal, voor je subwoofer

2. waarom gebruik je een autoradio en een versterker.
beter koop je een fm decoder van kratradio.nl
en op die fm decoder kan je weer een kabeltje doen voor je mp3 speler

[ Voor 3% gewijzigd door duifi op 20-09-2010 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372189

Anoniem: 372189 schreef op maandag 20 september 2010 @ 08:28:
[mbr] kom op, iets meer zelf uitzoeken / bedenken moet toch wel kunnen?[/mbr]
Ja natuurlijk kan dat maar ik weet niet waar ik moet zoeken... www.google.nl...

Jullie weten precies welke site's je daarvoor nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:25
Anoniem: 372189 schreef op maandag 20 september 2010 @ 17:32:
[...]

Ja natuurlijk kan dat maar ik weet niet waar ik moet zoeken... www.google.nl...

Jullie weten precies welke site's je daarvoor nodig heb.
De site die we allemaal nodig hebben heet geloof ik Gathering of Tweakers. Alle antwoorden op al je vragen zijn te vinden in de voorgaande topics. Mocht je nu ergens over twijfelen dan kun je natuurlijk gewoon je vraag stellen maar we hoeven niet álles voor je uit te zoeken.

Er staan een hoop schema's uit dit topic gemaakt door lredev op www.kratradio.nl en ook de zoekmachine van GoT kan je helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xammies
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-03-2024
Ik had hier een computersubwoofer staan en heb daar het boxje uitgehaald. Deze is 40 Watt, 13 cm 6 Ohm. Er zitten 2 zwart en 2 rode draden aan om het aan te sluiten. Als ik dat doe (aan een mca-200) hoor ik er niet speciaal veel lage tonen uitkomen. Doe ik wat verkeerd of is dit er niet eentje voor hoge tonen? Want op m'n computer gaf deze toch een prima bass.

Groetjes!

[ Voor 212% gewijzigd door xammies op 20-09-2010 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 374446

sorry ging wat verkeerd hoop dat jullie de pica's nu wel doorkrijgen
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/5ouxog.jpg
dit is natuurlijk een begin ik vind hem zelf nog niet zo mooi jullie dan ?
ik maak trouwens neon lights langs het overlopende gedeelte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-06 09:07
Anoniem: 374446 schreef op maandag 20 september 2010 @ 23:16:
sorry ging wat verkeerd hoop dat jullie de pica's nu wel doorkrijgen
[afbeelding]
dit is natuurlijk een begin ik vind hem zelf nog niet zo mooi jullie dan ?
ik maak trouwens neon lights langs het overlopende gedeelte
Die kist kan je nog heel mooi krijgen. Schuurmachine FTW :) Ik had denk ik wel het inbouwframe voor de speakers opnieuw gemaakt. Mooie afsluiting komt je geluid zeker ten goede.

Neon is niet mijn smaak, maar ik kan me voorstellen dat dat mooi gevonden kan worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

xammies schreef op maandag 20 september 2010 @ 19:21:
Ik had hier een computersubwoofer staan en heb daar het boxje uitgehaald. Deze is 40 Watt, 13 cm 6 Ohm. Er zitten 2 zwart en 2 rode draden aan om het aan te sluiten. Als ik dat doe (aan een mca-200) hoor ik er niet speciaal veel lage tonen uitkomen. Doe ik wat verkeerd of is dit er niet eentje voor hoge tonen? Want op m'n computer gaf deze toch een prima bass.

Groetjes!
Waarschijnlijk zat er een scheidingsfilter in die er voor zorgt dat je woofer alleen de diepe bas tonen doorkreeg.
Als je die ertussenuit haalt werkt hij gewoon als normale speaker (alle tonen weergeven).

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 22:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En, vooral een lage tonen speaker heeft een behuizing nodig om voldoende laag weer te geven.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

teacher schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 11:21:
En, vooral een lage tonen speaker heeft een behuizing nodig om voldoende laag weer te geven.
Ja zonder dat komt er sowieso al niet zo heel veel geluid uit.

Edit:
@ Topicstarter (lredev).
Mijn kratje mag wel opgenomen worden in de TS :*)

[ Voor 23% gewijzigd door Mud.Starrr op 21-09-2010 13:58 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xammies
Oke bedankt allemaal, er zat inderdaad een hele printplaat vol met weerstanden ed. bij. Wat voor een woofer aangeraden bij een mca-200 versterker met 2 boxen van 130 watt?

bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houthekje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-05 13:52
ons speakerkrat: :)

[ Voor 95% gewijzigd door FeaR op 23-09-2010 08:27 . Reden: Foto's ;inken vanaf een mail-account werkt niet! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 374446

weet iemand een website waar ik voedingen kan kopen met meer dan 5 ampere ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
jah wat dacht je van Kratradio.nl (eentje van 3,5A) bij conrad.nl heel veel verschillende

[ Voor 45% gewijzigd door duifi op 21-09-2010 21:57 ]

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Waarom linkt iedereen hier naar foto's die in hun mail account staan?
Die kunnen we niet zien mensen!!!

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Mud.Starrr schreef op woensdag 22 september 2010 @ 00:28:
Waarom linkt iedereen hier naar foto's die in hun mail account staan?
Die kunnen we niet zien mensen!!!
Jup

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-06 23:27

tomtommie

Alaaf!

Kwam deze site tegen: http://boomcase.mrsimo.com/

Ziet er wel lekker retro uit! Is ook nog eens een idee om een dergelijk oud koffertje bij m'n oma van zolder te trekken en wat speakers enzo in te knallen!
Vraag me dan wel altijd af hoe het binnenin uit ziet en wat voor componenten hij heeft gebruikt.

• lredev
tomtommie schreef op woensdag 22 september 2010 @ 11:02:
Kwam deze site tegen: http://boomcase.mrsimo.com/

Ziet er wel lekker retro uit! Is ook nog eens een idee om een dergelijk oud koffertje bij m'n oma van zolder te trekken en wat speakers enzo in te knallen!
Vraag me dan wel altijd af hoe het binnenin uit ziet en wat voor componenten hij heeft gebruikt.
"This Case is 200watts " :-)

Anyways, dat kan je erg makkelijk zelf maken. Ta2024 + gelaccu of batterijen FTW.

Even naar de kringloop voor een lelijk oud koffertje
Verstevigen met wat hout en de rest is je al bekend ;)

• Harry!
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-05 16:18
Yooow!

Na lange tijd afwezig zijn we weer even bezig geweest aan onze muziekdoos!

We hebben er een deksel opgemaakt :) We hadden alleen geen hoedenplankstof meer.. :(

Afbeeldingslocatie: http://img841.imageshack.us/img841/492/snc00219.jpg
Hier een foto van de deksel van bovenaf! Moet nog wel plexi-glas in uiteraard, maar eerst hoedenplank stof vinden. Misschien iemand die nog een stukje van ongeveer 35x40 CM over heeft? O-)

Afbeeldingslocatie: http://img841.imageshack.us/img841/492/snc00219.jpg
En hier nog een foto'tje maar dan met de deksel open. Scharnieren was een pokkewerk om er recht op te krijgen maar uiteindelijk is het gelukt. :) Verder natuurlijk de magneet die de deksel dicht houdt te zien! _/-\o_

Sorry voor de kwaliteit van de foto's maar mijn N97 is tijdelijk weg voor reparatie. Foto's genomen met een Samsung Omnia 2.

*Zijn die rode randjes om mijn foto's nou goed of moet ik ze kleiner maken?* :X >>> Duidelijk :+

[ Voor 7% gewijzigd door Harry! op 22-09-2010 21:09 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 22:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Harry! schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:10:

*Zijn die rode randjes om mijn foto's nou goed of moet ik ze kleiner maken?* :X
wat denk je zelf :+

Ik heb er even gewoon linkjes van gemaakt, plak ze maar weer terug als je ze kleiner hebt gemaakt.

[ Voor 18% gewijzigd door teacher op 22-09-2010 17:32 ]

Wise enough to play the fool

• Skeltenaer
  • Niet online
Afgelopen zomer heb ik mijn krat echt flink gebruikt, heerlijk om zo'n ding bij je te hebben, maar ik vond dat ik er toch nog wel het een en ander er aan kon verbeteren.

Mijn krat is namelijk erg zwaar (11,5 kilo :/)
Accu is al 4,2 kilo, Speakers zijn ongeveer 2 kilo, en de rest van het gewicht bestaat vooral uit het loodzware 18mm MDF dat ik heb gebruikt :P
Daarom ga ik denk ik mijn ''bekisting'' opnieuw maken, dit keer uit Multiplex dat een stuk lichter, wat sterker en ook nog waterdicht is. Het zal niet super veel schelen qua gewicht aangezien de accu en speakers toch ook veel wegen, maar elke kilo telt als je onder je ene arm een surboard hebt, en onder de andere je kratradio :X

Ook viel me het volgende op, om gewoon lekker te luisteren in een ruime tent produceert de Ta2024 ruim genoeg lawaai om er zeker niet meer lekker naar te kunnen luisteren als je er dicht op zit. Maar als er aan je word gevraagd een wat grotere groep op een lawaaiig strand van wat muziek te voorzien is het soms net niet genoeg. Toch wil ik niet rond gaan sjouwen met meerdere zware accus om de Tk2050 van 24V te voorzien, en het is onderhand iedereen wel duidelijk dat je op 12V niet meer dan 2x15W kan produceren zonder met belachelijk dure, onzuinige (zware :P ) versterkers te gooien.
Daarom heb ik een tijdje gezocht naar een andere oplossing, waarbij je met een zon klein mogelijk krat toch zo lang mogelijk kan spelen, en toch veel geluid kan produceren op de momenten dat je dat wilt. En ik denk dat ik een oplossing heb gevonden >:)

Ik dacht aan een 12 -> 24V converter, en vandaag heb ik denk ik een degelijke gevonden met een behoorlijk hoge efficientie voor niet al te veel geld :D
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/zoksj.jpg
(er is ook een 200W versie, ik weet nog niet zeker welke ik nodig heb)

Ik heb een tijdje rondgezocht, en deze omvormer was de beste omvormer die ik kon vinden die niet belachelijk duur was.
De omvormer is als ik de tekst mag geloven erg efficient en produceert genoeg stroom.
Het idee om een omvormer te gebruiken zwerft hier al langer rond, maar een omvormer is vaak erg onzuinig, en als je constant aan een onzuinige omvormer vast zit, en aan een Tk2050 die meer stroom trekt op 24V dan moet je alsnog met grote (zware) accus rond gaan lopen....
Daarom heb ik een schakeling verzonnen met een ''boost'' knop :P. Lijkt me een mooie oplossing, als het allemaal werkt zoals ik voor ogen heb dan kun je heel zuinig spelen, en voor die momenten dat je net even wat meer geluid nodig hebt heb je de boost knop :*)
Ik denk trouwens niet dat ik erg vaak die ''boost'' nodig heb, 2x15W op 12V voldoet in 99% van alle gevallen.

Hieronder mijn schema, ik ben niet heel erg thuis in electronica, dus graag even checken op eventuele fouten :9
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/znop5g.jpg

Ik ben in ieder geval van plan om mijn krat te herbouwen van multiplex en nieuwe speakers te kopen: Blaupunkt GTx663 SC
Voor de rest ben ik van plan mijn oude accu (12Ah) versterker (Tk2050) voltmeter, en druppelader te herbruiken. Ik weet alleen nog niet zeker of ik die ''boost'' functie uiteindelijk echt in wil gaan bouwen aangezien de Tk2050 op 12V in bijna alle gevallen hard genoeg voor mij gaat, en die omvormer toch weer 50 dollar voor de arme student is :P

Een paar vraagjes:
Welke dikte Multiplex word aangeraden?
Klopt mijn schakeling? Ik heb niet echt ervaring met electronica op mijn vorige krat na....
Hoeveel verbruikt de Tk2050 op 24V (in vorige delen gelezen dat dit 1.8A max was op 30V?).

Tips en Kritiek welkom :+

• Painore
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-12-2020
Skeltenaer schreef op woensdag 22 september 2010 @ 22:20:
...Ik dacht aan een 12 -> 24V converter, en vandaag heb ik denk ik een degelijke gevonden met een behoorlijk hoge efficientie voor niet al te veel geld :D
......
Het is misschien niet de meeste effiiciente en mooiste manier, maar waarom maak je niet zelf een trafo?

Hier is er wel het een en ander over te lezen: Wikipedia: Transformator

Ik ben met me maatje een kistradio te maken. Kist wordt nog al vrij groot dus gaat hij op wieltjes. Hij wordt zoiets als Iredev kist op wielen.. Want anders maken kan niet ahah.
Wat erin komt:

http://www.kijkshop.nl/pr...eer-speakerset-ts-g1711i/

TA2024modded.

Gelaccu 12V 18Ah.(want hij gaat toch op wieltjes en dus op gewicht hoef ik niet echt te letten.)

Voltmeter.

Led verlichting

En nog een zooitje, foto's komen z.s.m.

Iemand nog tips? Voor het maken?

Gr. john

• Skeltenaer
  • Niet online
Painore schreef op woensdag 22 september 2010 @ 23:38:
[...]

Het is misschien niet de meeste effiiciente en mooiste manier, maar waarom maak je niet zelf een trafo?

Hier is er wel het een en ander over te lezen: Wikipedia: Transformator
Zou ook kunnen, en op wikipedia staat dat ringkerntransformators vrij efficient zijn, dus dat zou ook een oplossing zijn.....
Iredev, had jij niet een ringkernstransformator gebruikt in je eigen versterker met de TK2050? Raad je dat mij aan?
Voordeel van die van ebay is wel dat hij in een super mooi afgesloten aluminium behuizing zit, maar het is maar net de vraag of ik die 120/200w en +90% efficientie moet geloven :/
Anoniem: 372189 schreef op donderdag 23 september 2010 @ 07:56:
Ik ben met me maatje een kistradio te maken. Kist wordt nog al vrij groot dus gaat hij op wieltjes. Hij wordt zoiets als Iredev kist op wielen.. Want anders maken kan niet ahah.
Wat erin komt:

http://www.kijkshop.nl/pr...eer-speakerset-ts-g1711i/

TA2024modded.

Gelaccu 12V 18Ah.(want hij gaat toch op wieltjes en dus op gewicht hoef ik niet echt te letten.)

Voltmeter.

Led verlichting

En nog een zooitje, foto's komen z.s.m.

Iemand nog tips? Voor het maken?

Gr. john
Als je het toch op wieltjes gaat bouwen zou ik het persoonlijk iets groter aanpakken ;) Maar die keus is aan jou.
Een ta2024 speelt echt héél lang op 18Ah, ik heb 1 week een stuk of 4 uur per dag op een 12Ah accu gespeeld en toen was de accu pas voor de helft leeg!
Je zegt dat je niet echt op gewicht hoeft te besparen, maar als je een wat kleinere accu koopt ben je toch goedkoper uit, en je kan ook een wat minder dure druppellader kopen. Als je je 18Ah accu oplaad met de standaard 0.6A dan duurt dat echt anderhalve dag :P

Ik heb trouwens een tijdje een druppellader van Black&Decker (shakelbaar tussen 1 en 2A) en in de 1A stand laad hij mijn accu echt veeele malen sneller op dan mijn oude vanson 0.6A druppelader. Veel sneller dan die 0.4A verschil zou doen.... Ook heb ik het gevoel dat mijn accu beter/voller word opgeladen door de Black&Decker....

[ Voor 49% gewijzigd door Skeltenaer op 23-09-2010 10:40 ]

• BBotman
Om daar op in te haken: in m'n kistradio zit een 26Ah accu en ik heb hierop 16 dagen lang minstens 6 uur per dag muziek gedraaid en m'n telefoon opgeladen. Daarna was m'n accu nog niet leeg.

Skeltenaer schreef op donderdag 23 september 2010 @ 10:11:
[...]

Zou ook kunnen, en op wikipedia staat dat ringkerntransformators vrij efficient zijn, dus dat zou ook een oplossing zijn.....
Iredev, had jij niet een ringkernstransformator gebruikt in je eigen versterker met de TK2050? Raad je dat mij aan?
Voordeel van die van ebay is wel dat hij in een super mooi afgesloten aluminium behuizing zit, maar het is maar net de vraag of ik die 120/200w en +90% efficientie moet geloven :/

[...]

Als je het toch op wieltjes gaat bouwen zou ik het persoonlijk iets groter aanpakken ;) Maar die keus is aan jou.
Een ta2024 speelt echt héél lang op 18Ah, ik heb 1 week een stuk of 4 uur per dag op een 12Ah accu gespeeld en toen was de accu pas voor de helft leeg!
Je zegt dat je niet echt op gewicht hoeft te besparen, maar als je een wat kleinere accu koopt ben je toch goedkoper uit, en je kan ook een wat minder dure druppellader kopen. Als je je 18Ah accu oplaad met de standaard 0.6A dan duurt dat echt anderhalve dag :P

Ik heb trouwens een tijdje een druppellader van Black&Decker (shakelbaar tussen 1 en 2A) en in de 1A stand laad hij mijn accu echt veeele malen sneller op dan mijn oude vanson 0.6A druppelader. Veel sneller dan die 0.4A verschil zou doen.... Ook heb ik het gevoel dat mijn accu beter/voller word opgeladen door de Black&Decker....
Hoe zou jij dan het aanpakken? Ik heb in huis 2x7.2Ah en 18Ah. liggen .. Jij zegt groter aanpakken.. Met wat:D?

Kheb nog een vraagje is zo'n bassreflexbuis(pijp). ofzo handig ? Merk je verschil?

• Skeltenaer
  • Niet online
Anoniem: 372189 schreef op donderdag 23 september 2010 @ 10:55:
[...]

Hoe zou jij dan het aanpakken? Ik heb in huis 2x7.2Ah en 18Ah. liggen .. Jij zegt groter aanpakken.. Met wat:D?

Kheb nog een vraagje is zo'n bassreflexbuis(pijp). ofzo handig ? Merk je verschil?
Mischien een maatje grotere speakers, 20cm, of 6''x9''.
En als gewicht toch niet zon grote rol speelt 2 accus in serie zetten om een TK2050 van 24V te voorzien :)
Maar dit hoeft allemaal niet, ligt er maar net aan wat jij allemaal uit je kist wilt halen. Uit een Ta2024 en een goed setje 17cm speakers komt toch al een bult geluid >:)

Een basreflex pijp kan een flinke basboost geven, maar als je er zomaar een in je kist knalt kan het je geluid ook slechter maken.
De beste en makkelijkste optie is toch wel een ruime luchtdichte klankkast, maar teacher heeft dacht ik een paar paginas terug een slimme manier gepost om een bassreflexpijp toch af te stemmen zonder allerlei moeilijke berekeningen. Aan jou de keus ;)

Skeltenaer schreef op donderdag 23 september 2010 @ 11:51:
[...]

Mischien een maatje grotere speakers, 20cm, of 6''x9''.
En als gewicht toch niet zon grote rol speelt 2 accus in serie zetten om een TK2050 van 24V te voorzien :)
Maar dit hoeft allemaal niet, ligt er maar net aan wat jij allemaal uit je kist wilt halen. Uit een Ta2024 en een goed setje 17cm speakers komt toch al een bult geluid >:)

Een basreflex pijp kan een flinke basboost geven, maar als je er zomaar een in je kist knalt kan het je geluid ook slechter maken.
De beste en makkelijkste optie is toch wel een ruime luchtdichte klankkast, maar teacher heeft dacht ik een paar paginas terug een slimme manier gepost om een bassreflexpijp toch af te stemmen zonder allerlei moeilijke berekeningen. Aan jou de keus ;)
Op school verkocht iemand zijn subwoofer set. En ik heb dit gekocht:

2x200Watt

Foto:

Voorkant:
http://img828.imageshack.us/img828/1264/p190810223703.jpg

Achterkant:
http://img819.imageshack.us/img819/2404/p190810223704.jpg

Nu raak ik toch ook aan een 2de TA2024?

En mijn 18Ah trekt het toch wel? 2 TA2024(modded)?

En die bassreflexbuis hoe en waar moet hij in mijn kist dan? :'(

[ Voor 1% gewijzigd door FeaR op 23-09-2010 18:37 . Reden: Fotosize ]

• Skeltenaer
  • Niet online
Anoniem: 372189 schreef op donderdag 23 september 2010 @ 14:14:
[...]

Op school verkocht iemand zijn subwoofer set. En ik heb dit gekocht:

2x200Watt

Foto:

Voorkant:
[afbeelding]

Achterkant:
[afbeelding]

Nu raak ik toch ook aan een 2de TA2024?

En mijn 18Ah trekt het toch wel? 2 TA2024(modded)?

En die bassreflexbuis hoe en waar moet hij in mijn kist dan? :'(
2 Ta2024's moet makkelijk kunnen, en eventueel kun je een condensator plaatsen om spanningspieken op te vangen... Ook de accuduur zal nog steeds erg lang zijn met 2 Ta2024's op een 18Ah accu :)

Zoek eerst even uit wat een basreflexpoort eigenlijk doet voordat je er aan gaat beginnen.Wikipedia: Basreflexsysteem

Zoals ik al zei kan een baspoort je geluid ook verneuken als hij niet goed is afgestemd. Zelf zou ik dan ook altijd een kist gewoon luchtdicht maken... Uit een luchtdichte kast met goeie speakers komt in mijn ogen ook gewoon genoeg bas.

Anoniem: 293046

Luchtdicht maken scheelt al 200%!
Zelf heb ik het geprobeerd, maar de bas bleef vooral in de kast zelf hangen. Dit was dan ook zonder enige berekening en los uit de pols wat schotjes geplaatst.
Ik raad wel aan om een scheiding te maken tussen de 2 speakers zodat elke speaker zijn eigen ruimte heeft.

EDIT:
De poort die ik had was zoals het word getoond in het schema in bovenstaande link. De afmetingen komen, geloof ik, ook vrij nauw.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 293046 op 23-09-2010 15:54 ]

Skeltenaer schreef op donderdag 23 september 2010 @ 14:38:
[...]

2 Ta2024's moet makkelijk kunnen, en eventueel kun je een condensator plaatsen om spanningspieken op te vangen... Ook de accuduur zal nog steeds erg lang zijn met 2 Ta2024's op een 18Ah accu :)

Zoek eerst even uit wat een basreflexpoort eigenlijk doet voordat je er aan gaat beginnen.Wikipedia: Basreflexsysteem

Zoals ik al zei kan een baspoort je geluid ook verneuken als hij niet goed is afgestemd. Zelf zou ik dan ook altijd een kist gewoon luchtdicht maken... Uit een luchtdichte kast met goeie speakers komt in mijn ogen ook gewoon genoeg bas.
Hmm dan laat ik die bassreflexpoort nog wel even zitten.. Maar als ik er 2de TA2024 aansluit hoeft er toch geen scheidingsfilter tussen? Want in mijn amstel krat heb ik de tweeters er parralel op aangesloten daar zit wel een scheidingsfilter tussen maar nu hebben die subwoofers toch zijn eigen ingangen? En schema's zijn goed tevinden toch? voor 2 versterkers aansluiten? :9

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:03
Skeltenaer, als je van het gewicht van je accu af wil zou je kunnen kijken naar een lithium accu.

Maarja dan moet je ook gelijk weer een andere lader hebben.

Maar het scheelt behoorlijk in gewicht, want de meeste laptop accupacks zijn al gauw 4 a 5Ah, en die wegen in vergelijking met een loodaccu maar weinig.

Ik zit nou al wel ff een tijdje te zoeken maar ik kan geen duidelijk aansluitschema vinden voor 2versterkers.

Heeft iemand misschien een duidelijk aansluit schema waar goed op te zien is hoe ik 2versterkers aansluit/met elkaar verbind.?

Gr.john:P

• Skeltenaer
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 23 september 2010 @ 17:31:
Skeltenaer, als je van het gewicht van je accu af wil zou je kunnen kijken naar een lithium accu.

Maarja dan moet je ook gelijk weer een andere lader hebben.

Maar het scheelt behoorlijk in gewicht, want de meeste laptop accupacks zijn al gauw 4 a 5Ah, en die wegen in vergelijking met een loodaccu maar weinig.
Ja dat zou ook een goeie optie kunnen zijn.
Maar zijn die dingen niet heel snel kapot? En de capaciteit daalde toch heel snel?
Heeft er iemand al een tijdje ervaring met die chinese lipos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman
Anoniem: 372189 schreef op donderdag 23 september 2010 @ 20:38:
Ik zit nou al wel ff een tijdje te zoeken maar ik kan geen duidelijk aansluitschema vinden voor 2versterkers.

Heeft iemand misschien een duidelijk aansluit schema waar goed op te zien is hoe ik 2versterkers aansluit/met elkaar verbind.?

Gewoon je jackkabel in tweeën splitsen en aan twee TA2024-inputkabels solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziglar
  • Laatst online: 04-06 17:42

Ziglar

humulus lupulus

Hallo allemaal,
Misschien een verveldended vraag, laat ik eerst even het beeld scheppen
ik heb een bierkrat, hier heb ik in de zijkanten 2 grote ovale speakers geplaats, 500watt,4wegs, 80wattRMS 4ohm per stuk. de onderkant van het krat heb ik in takt gelaten en hier een mdf plank opgemaakt...
op de plank een behuizing met 2x een 7amp, 12V batterij.
In de bovenkant heb ik 2x een 100watt(15watRMS,4ohm) geplaatst. in een MDF plank.
de handvaten zijn open( in mijn idee dienen deze als Basstubes.

Op het moment dat ik alle 4 de boxen aanzet klinken de kleine boxen harder als de grote, als ik de kleine uitzet zijn de grote inderdaad zachter.. enkel als ik de volume hoger zet vervormt het geluid enorm.

Op dit moment heb ik ze nog parallel staan, maar ik heb een aan en uit knop voor zowel de grote als de kleine boxen, dus het verhaal van OHM's gaat niet echt op.

Enig idee wat ik fout doe??? de vervorming is zowel bij de kleine als grote boxen( zowel tegelijkertijd and apart aan)

P.S. de versterker is een TA2024 Modded.

Groet
B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:53
Gebruik je maar 1 TA2024? Want daar kan je maximaal 2 4-ohms speakers op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziglar
  • Laatst online: 04-06 17:42

Ziglar

humulus lupulus

Bartske schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 13:17:
Gebruik je maar 1 TA2024? Want daar kan je maximaal 2 4-ohms speakers op aansluiten.
Ik gebruik 1 versterker ja, ik heb 2 schakelaars waarmee ik de boxen aan/uit zet.

dus
als ik de grote 4ohm boxen aanzet en de kleine uit,vervormt het geluid
als ik de kleine 4ohm boxen aanzet en de grote uit,vervormt het geluid

...
Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
basdejongg schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 12:37:
de handvaten zijn open( in mijn idee dienen deze als Basstubes.
Een ding is zeker, basgaten bestaan niet, en zullen nooit bijdragen aan het geluid.
Maar of die vervorming daar vandaar komt weet ik niet...
Wanneer begint het geluid te vervormen? Alleen op (zeer?) hoge volumes? Want dat kan komen doordat de versterker het niet meer trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

basdejongg schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 13:46:
[...]

Ik gebruik 1 versterker ja, ik heb 2 schakelaars waarmee ik de boxen aan/uit zet.

dus
als ik de grote 4ohm boxen aanzet en de kleine uit,vervormt het geluid
als ik de kleine 4ohm boxen aanzet en de grote uit,vervormt het geluid

...
Enig idee?
Ja..

Als je de TA2024 gebruikt. Die is gemaakt voor 4Ohm boxen 8Ohm kan maar komt minder geluid uit.
Als jij 2speakers onder 1 ingang zet. Kan wel maar dan moet je daarvoor wel 8Ohm boxen hebben dan wordt het 2/8=4Ohm dat kan maar als je boxen 4Ohm zijn is het 2/4=2Ohm en dat vindt de TA2024 niet echt lekker en komt er dan ook niet veel bijna geen geluid uit. Zet er gwwn een extra versterker in .

:9

Ik heb een vraagje ik heb deze acculader in huis:

http://www.kratradio.nl/p...utomatisch-gel-acculader/

Kan ik de stekker er af knippen en dan hier aan vast maken?:

http://www.kratradio.nl/p...ties/eurostekker-chassis/

? Kan hij dan gwwn op 230V? En als ik hem oplaad en ik maak me draadjes er gewoon aan vast kan hij dan opladen via 230V en kan ik dan gwwn muziek spelen?

Gr.john

Anoniem: 374774

Anoniem: 372189 schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 17:05:
Ik heb een vraagje ik heb deze acculader in huis:

http://www.kratradio.nl/p...utomatisch-gel-acculader/

Kan ik de stekker er af knippen en dan hier aan vast maken?:

http://www.kratradio.nl/p...ties/eurostekker-chassis/

? Kan hij dan gwwn op 230V? En als ik hem oplaad en ik maak me draadjes er gewoon aan vast kan hij dan opladen via 230V en kan ik dan gwwn muziek spelen?

Gr.john
als ik jou was zou ik een druppellader in je krat/kist inbouwen en de kabels van de netvoeding op dat chasis aansluiten, tevens ook een voeding kopen waar je je versterker/autoradio op kunt laten draaien, en ook bij deze de kabels van netvoeding op datzelfde chassis monteren, als je nu vanuit dat chasis een stekker in het stopcontact steekt kan je je accu opladen en ook direct via netstroom afspelen.

wat jij vraagt, of je met hetzelfde apparaat wat al de accu's aan het opladen is dan ook nog eens de versterker/autoradio kunt laten draaien via netstroom?
nee, vinden je accu's niet leuk, en tevens zou de druppellader het niet trekken aangezien dit maar 0.6 A is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 374774 schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 17:28:
[...]

als ik jou was zou ik een druppellader in je krat/kist inbouwen en de kabels van de netvoeding op dat chasis aansluiten, tevens ook een voeding kopen waar je je versterker/autoradio op kunt laten draaien, en ook bij deze de kabels van netvoeding op datzelfde chassis monteren, als je nu vanuit dat chasis een stekker in het stopcontact steekt kan je je accu opladen en ook direct via netstroom afspelen.

wat jij vraagt, of je met hetzelfde apparaat wat al de accu's aan het opladen is dan ook nog eens de versterker/autoradio kunt laten draaien via netstroom?
nee, vinden je accu's niet leuk, en tevens zou de druppellader het niet trekken aangezien dit maar 0.6 A is
Hoeveel A moet ik kopen om via netstroom te kunnen spelen? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-06 19:53
Anoniem: 372189 schreef op maandag 27 september 2010 @ 07:48:
[...]
Hoeveel A moet ik kopen om via netstroom te kunnen spelen? :*)
Soms is het leven toch zo simpel...
http://gathering.tweakers...t_messages/1418581/0#tip6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eeh ja maar ik heb een autoradio en geen TA2024 haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:03
Anoniem: 372189 schreef op maandag 27 september 2010 @ 16:52:
[...]

Eeh ja maar ik heb een autoradio en geen TA2024 haha.
Kijk eens of je ergens in de specificaties van je autoradio het opgenomen vermogen kunt vinden. Kijk anders even op hoeveel ampere je radio gezekerd is, dan zit je sowieso goed.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman
Een aantal weken terug heb ik in dit topic aangegeven dat opzoek was naar een inbouw female-jack. Lredev gaf aan deze te gaan verkopen en dat ik www.kratradio.nl in de gaten moest houden. Ik heb al een aantal versterkers en een MP3-decoder bij Lredev besteld, dus hij had m'n adres. Vorige week viel er een inbouw female-jack op de mat, gratis.. zonder bestelling. Topservice! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wesleytjuh schreef op maandag 27 september 2010 @ 17:14:
[...]

Kijk eens of je ergens in de specificaties van je autoradio het opgenomen vermogen kunt vinden. Kijk anders even op hoeveel ampere je radio gezekerd is, dan zit je sowieso goed.
hmm hier staat op de achter kant

FUSE 10A zou dat het zijn? :)

En hoe kan ik zelf een LED strip maken? Gewoon voor aan een accu van 12V. Heb 10 roode ledjes liggen en weerstandjes.. Hoe moet ik het maken? :+

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 372189 op 27-09-2010 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Anoniem: 372189 schreef op maandag 27 september 2010 @ 21:14:
[...]

Ja, hij is dus gezekerd op 10A, dit is natuurlijk veel meer dan het opgenomen vermogen, maar dan zit wel je 100% safe. Je zou dus opzoek kunnen gaan naar een 10A voeding maar beter kan je even opzoek gaan naar specificaties van je versterker over het verbruik. Welk merk en type is je versterker?

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Anoniem: 372189 schreef op maandag 27 september 2010 @ 21:14:
[...]

En hoe kan ik zelf een LED strip maken? Gewoon voor aan een accu van 12V. Heb 10 roode ledjes liggen en weerstandjes.. Hoe moet ik het maken? :+
Parallel schakelen met een weerstandje voor elke individuele LED ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xammies
Iemand ervaring met deze:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.35199

Versterker?
Zuinig etc.?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wesleytjuh schreef op maandag 27 september 2010 @ 21:24:
[...]

Ja, hij is dus gezekerd op 10A, dit is natuurlijk veel meer dan het opgenomen vermogen, maar dan zit wel je 100% safe. Je zou dus opzoek kunnen gaan naar een 10A voeding maar beter kan je even opzoek gaan naar specificaties van je versterker over het verbruik. Welk merk en type is je versterker?
JVC kd-mx2900r :P

• Skeltenaer
  • Niet online
Ta2024 zal het minstens zo goed doen. Het enige voordeel van deze versterker is de afstandbediening+als ik het goed zie volume/treble/bas knopjes?

Heeft er trouwens al iemand naar mijn schema gekeken? Kloptie?

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-06 20:25
Zoek in oudere delen eens op sheng, cheng of lepai. Dan zul je lezen dat het niet al te veel is door de mindere componenten die erin schijnen te zitten. Iredev (ik neem aan dat hij het is) heeft zo'n lepai op zijn site eens uitgebreid gerevieuwd. hij gebruikt tegenwoordig echter bijna alleen nog de TA 2024 van Arjanhelder

• Cryptomic
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-05 15:42
Ik ben van plan ook een krat radio te maken, met krat safe 2.1,
Ik heb geen ervaring hiermee en ben eigenlijk opzoek naar een schema waar ook de versterker + rest in zit, heb al lopen zoeken in eerdere topics maar kan niks vinden. Heeft iemand van jullie hem toevallig?
Of foto's waar je het krat Safe 2.1 in een krat ziet zitten en dan vooral het plaatje zelf.

Weet iemand een handige en makkelijke berekening voor het uitrekenen waar je bassreflexpijp moet?
En hoeveel A je autoradio verbruikt?

Gr.john

• wesleytjuh
Zo te zien gewoon een simpele 4x15W (RMS) versterker, moeilijk te zeggen wat ie gebruikt aangezien het rendement niet te vinden is en er natuurlijk ook andere functies zoals een cd-speler inzitten die ook stroom gebruiken. Ik zou proberen een multimeter te bemachtingen en gewoon even meten wat hij nou gebruikt. Als je niet aan een multimeter kan komen, opzoek gaan naar een voeding van 12V en rond de 8-10A, zit je sowieso goed.
Anoniem: 372189 schreef op donderdag 30 september 2010 @ 21:23:
Weet iemand een handige en makkelijke berekening voor het uitrekenen waar je bassreflexpijp moet?
En hoeveel A je autoradio verbruikt?

Gr.john
Voor zover ik weet is het vrij moeilijk om zulk soort berekeningen te doen, vooral met autospeakers omdat je hier bijna geen specificaties van kan vinden.

Om stroom te meten moet je zoals ik al zei opzoek gaan naar een multimeter.

Verder, alles wat ik hier heb gezegd had je kunnen vinden door te zoeken ;)

• Cryptomic
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-05 15:42
@ Wesleytjuh, wanneer denk je: Binnenkort HKS Accubewaker leverbaar! te gaan leveren? En wat voor prijsklasse?

• wesleytjuh
sjoerd.wels schreef op donderdag 30 september 2010 @ 22:51:
@ Wesleytjuh, wanneer denk je: Binnenkort HKS Accubewaker leverbaar! te gaan leveren? En wat voor prijsklasse?
Ik heb het na een lange tijd van stil liggen door iets simpels als gebrek aan tijd weer opgepakt. Ik laat de prototype's deze keer maken door iemand anders zodat ik hier zelf niet meer moeilijk voor hoef te doen. Aangezien dit de vorige keer voor nogal veel vertraging heeft gezorgd.

Ik ga deze keer ook geen levertijd noemen, zodra de prototypes goed zijn gekeurd bestel ik de PCB's en dan zal het nog zo'n 3-4 weken duren voor ze aankomen. Als ik ze bestel laat ik dat sowieso even weten.

Prijs zal zo rond de 15 euro ongeassembleerd zijn voor 1 PCB incl onderdelen. 20 euro voor 1 PCB afgesoldeerd. Ik ben eigenlijk nog in afwachting van een mail van kratradio.nl voor de verkoop(lredev, mail gehad?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
wesleytjuh schreef op donderdag 30 september 2010 @ 23:37:
[...]

Ik heb het na een lange tijd van stil liggen door iets simpels als gebrek aan tijd weer opgepakt. Ik laat de prototype's deze keer maken door iemand anders zodat ik hier zelf niet meer moeilijk voor hoef te doen. Aangezien dit de vorige keer voor nogal veel vertraging heeft gezorgd.

Ik ga deze keer ook geen levertijd noemen, zodra de prototypes goed zijn gekeurd bestel ik de PCB's en dan zal het nog zo'n 3-4 weken duren voor ze aankomen. Als ik ze bestel laat ik dat sowieso even weten.

Prijs zal zo rond de 15 euro ongeassembleerd zijn voor 1 PCB incl onderdelen. 20 euro voor 1 PCB afgesoldeerd. Ik ben eigenlijk nog in afwachting van een mail van kratradio.nl voor de verkoop(lredev, mail gehad?)
Ja ;) Zal van het weekend even terugmailen... Was al weer even beetje op de achtergrond geraakt - maar mijn interesse is er nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertt
  • Laatst online: 16-04 23:48
Weten jullie of deze speakers per paar, of per stuk worden verkocht. Conrad is hier niet erg duidelijk in. :/
(in de beschrijving staat per paar, maar bij de specs. per stuk)??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-02-2024

Webstarr

Moderator

Technische specificaties:

Inhoud: 1 st.

Buiten-Ø (zonder kap): 200 mm
Inbouwdiepte: 76 mm
Inbouw-Ø: 183 mm
Max. belastbaarheid (muziek): 260 W
RMS-belastbaarheid: 55 W
Type: 3-weg triaxiaal
Frequentiebereik: 40 - 22 000 Hz
Impedantie: 4 Ω
Geluidsniveau: 92 dB
Gewicht: 0.91 kg

[ Voor 94% gewijzigd door Webstarr op 01-10-2010 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertt
In de beschrijving staat:

Een paar 200 mm 3-weg triaxiaal luidsprekers met Injected PP membraan incl. design afdekking, bevestigingsmateriaal en montagehandleiding.

En als je op bestellen drukt staat er ook 1 paar :/ :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou werd er gezegt bij mij op school dat mijn autoradio ong. 2 a 3 A gebruikt? Kan dat kloppen?

Niet dat ik zodirect even een voeding koop en dan te veel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Laatst online: 12:53
Anoniem: 372189 schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 10:31:
Nou werd er gezegt bij mij op school dat mijn autoradio ong. 2 a 3 A gebruikt? Kan dat kloppen?

Niet dat ik zodirect even een voeding koop en dan te veel..
Dat kan kloppen, als je het zeker wilt weten moet je het nameten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Enn.. Hoe kan ik mijn led strip op het ritme van de muziek mee laten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertt
Anoniem: 372189 schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 11:01:
Enn.. Hoe kan ik mijn led strip op het ritme van de muziek mee laten gaan?

zie deze site. zal ook wel met een led strip werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet bel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-10-2022

Piet bel

Digital age pioneer

Robbertt schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 11:30:
[...]

zie deze site. zal ook wel met een led strip werken.
Lijkt mij ook wel leuk, zo'n tip31 dingetje ga ik dus kopen, maar ik had nog een aantal vraagjes:

Kan ik die Tip31 ook aansluiten op m'n Mca-200 versterker? aangezien ik een jackplug gebruik die een dubbele tulp uitgang heeft..
Zo ja, wat is dan mn ground aansluiting? :$

Verder,
Ik wou meerdere led's gebruiken, dus ga ik ze parallel aansluiten. maar hoe moet ik dit precies doen, en kan dit?

Misschien is het handiger als iemand het volgende schema een beetje aanpast zodat er leds op aangesloten kunnen worden?
Dat zou iig mooi zijn!

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/4hxpwn.png

Zou iemand misschien de draden willen tekenen die naar de tip31 lopen, en (meerdere) leds willen verbinden?

Techjunk & gadgetfreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

iemand die weet of iredev, op vakantie is of iets dergelijks?
krijg namelijk geen reactie op pb en mailtjes.

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 23:40
Piet bel schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 13:13:
[...]

Lijkt mij ook wel leuk, zo'n tip31 dingetje ga ik dus kopen, maar ik had nog een aantal vraagjes:

Kan ik die Tip31 ook aansluiten op m'n Mca-200 versterker? aangezien ik een jackplug gebruik die een dubbele tulp uitgang heeft..
Zo ja, wat is dan mn ground aansluiting? :$

Verder,
Ik wou meerdere led's gebruiken, dus ga ik ze parallel aansluiten. maar hoe moet ik dit precies doen, en kan dit?

Misschien is het handiger als iemand het volgende schema een beetje aanpast zodat er leds op aangesloten kunnen worden?
Dat zou iig mooi zijn!

[afbeelding]

Zou iemand misschien de draden willen tekenen die naar de tip31 lopen, en (meerdere) leds willen verbinden?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/89bwap1EN4v06vbc8RgLexOr/thumb.png
Extra LEDs parallel kan je gewoon aan die ene TIP31 hangen, die kan normaal gezien wel wat stroom aan.
Neem wel een LED strip voor 12V of zorg ervoor dat je genoeg LEDjes in serie zet zodat ze tesamen aan iets van 11V komen (stuk of 5 a 6 waarschijnlijk).

Tulp is wel een andere zaak, de ene is namelijk links + ground en de andere rechts + ground in 1 connector. Dus je zal een manier moeten vinden om die tulp te splitsen.
Bv: jack van je telefoon -> kabel naar binnen in je krat -> splitsen in jack kabels (1 voor geluid en 1 voor de LEDjes) -> jack naar tulp voor het geluid

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 377137

Hallo ik heb een vraag :P :
als ik een potmeter aan wil aansluiten omdat mijn versterker er zelf geen heeft waar moet die dan komen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Hmmm interessante vraag... Ik heb er zelf ook ruzie mee, aangezien een potmeter voor de ingang heel weinig effect had (100k gaf marginale demping van het geluid), en bij de uitgang (dus tussen versterker en boxen) m'n lage tonen vermoordt.. Wellicht moet ik een 10M op de ingang zetten, maar volgens mij is de ingangsweerstand van m'n TA2024 flink hoog, en bereik ik daar ook weinig mee.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Ingangsweerstand van een TA2024 is toch 20k dacht ik? En door er 4,7k parallel aan te zetten (de befaamde weerstandsmod) bekom je 3,3k. 10M lijkt me nogal overkill.

Maar heb je de TS al eens gelezen?
Hint: Het Krat- en Kistradio Topic [deel 9]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Malantur, die TS ken ik inmiddels wel ja :P Helaas is die 'weerstandsmod' een truc om harder te kunnen spelen, ik wil juist het tegenovergestelde, en volgens mij geldt dat ook voor gyliy. Daarnaast, die weerstand refereert alleen naar een weerstandje om je opamp aan te passen, niet naar de ingangsweerstand.

ps. zeggen dat ik het volume maar op het bronapparaat zachter moet zetten helpt niet, het gaat hier om ruisonderdrukking vanaf m'n computer, en die ruis kan niet zachter. De muziek staat al niet zo hard.

[ Voor 25% gewijzigd door FreezeXJ op 04-10-2010 22:48 ]

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Het lijkt me dan dat je er meer van kent als mij :P
Maar als de weerstandsmod is om harder te spelen, en jij wilt zachter spelen, is het dan misschien geen idee om een potmeter als weerstandmod aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
Als je het zo aansluit bij de ingang werkt dat prima. De waarde maakt zelfs niet zoveel uit, zelf heb ik een perfect werkende volumeregeling gemaakt met 10k omdat ik niks anders had liggen.

(Uit de TS):
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/34fmfde.jpg

Let er op dat de twee zwarte pootjes verbonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372750

Anoniem: 374774 schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 18:33:
iemand die weet of iredev, op vakantie is of iets dergelijks?
krijg namelijk geen reactie op pb en mailtjes.

alvast bedankt.
Iredev had het erg druk met transacties. Ik had ook wat bij hem bestelt op 25-09, vandaag stuurde hij me een mailtje dat het product op de post gaat en excuus. Komt dus helemaal goed.

Als ik het onderdeel van kratradio.nl binnen heb zal ik ook mijn radiokist afmaken en een zooitje foto's maken (en plaatsen natuurlijk).

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 372750 op 05-10-2010 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman
Michel5128 schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 08:11:
Als je het zo aansluit bij de ingang werkt dat prima. De waarde maakt zelfs niet zoveel uit, zelf heb ik een perfect werkende volumeregeling gemaakt met 10k omdat ik niks anders had liggen.

(Uit de TS):
[afbeelding]

Let er op dat de twee zwarte pootjes verbonden zijn.
Zijn de twee zwarte pootjes in dit schema doorverbonden, dus rechtstreeks aan elkaar? Mijn potmeter werkt wel, maar niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
Ja, deze zijn verbonden. Ik zal het plaatje eens aanpassen, aangezien ik deze vraag al vaker voorbij heb zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-06 20:25
Michel5128 schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 15:13:
Ja, deze zijn verbonden. Ik zal het plaatje eens aanpassen, aangezien ik deze vraag al vaker voorbij heb zien komen.
Ik heb deze vraag 2 maanden geleden ook gehad inderdaad en door die 2 te verbinden werkt het super, zowel in mijn kratje als in mijn kistje.

Nu heb ik voor een nieuw projectje de volgende Stereo Potentiometers gekocht hebben deze de zelfde werking als de pots uit de TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman
Michel5128 schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 15:13:
Hmm.. ik ga het eens proberen! Dankjewel. Ik zal m'n bevindingen posten 8)

Ohja, een dezer dagen komt er een fotorepo van mijn laatste project

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
boppos schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 16:20:
Nu heb ik voor een nieuw projectje de volgende Stereo Potentiometers gekocht hebben deze de zelfde werking als de pots uit de TS?
Ja hoor, als volumeregeling werken ze precies hetzelfde! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman
Afbeeldingslocatie: http://deltalabs.nl/kist/minikist.jpg

Sneak-preview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet bel

Piet bel

Digital age pioneer

Malantur schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 20:34:
[...]

[afbeelding]
Extra LEDs parallel kan je gewoon aan die ene TIP31 hangen, die kan normaal gezien wel wat stroom aan.
Neem wel een LED strip voor 12V of zorg ervoor dat je genoeg LEDjes in serie zet zodat ze tesamen aan iets van 11V komen (stuk of 5 a 6 waarschijnlijk).

Tulp is wel een andere zaak, de ene is namelijk links + ground en de andere rechts + ground in 1 connector. Dus je zal een manier moeten vinden om die tulp te splitsen.
Bv: jack van je telefoon -> kabel naar binnen in je krat -> splitsen in jack kabels (1 voor geluid en 1 voor de LEDjes) -> jack naar tulp voor het geluid
Jaa, zoiets dacht ik zelf ook al, maar dat lijkt me niet het beste.
zou er niet een manier zijn om het tip31 dingetje, niet op je jackplug aan te sluiten, maar gewoon op je speakers?
Het uitgangssignaal is het zelfde verwacht ik..
Maar waar moet ik dan die gnd op aansluiten? of zou dit helemaal niet kunnen?

Btw, als ik ze parralel schakel kan ik nooit aan 12V komen. omdat men overal gelijke stroom krijgt in serie. of moet ik dan gewoon 4setjes van 3x3V ledjes nemen, en die in serie schakelen?

Techjunk & gadgetfreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet bel

Piet bel

Digital age pioneer

Ziet er zeker nice uit! :D
Maar, waarom geen Accu?

offtopic, waar heb je dat batterij houdertje gehaald? :9

Techjunk & gadgetfreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Piet bel schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 20:17:
[...]

Ziet er zeker nice uit! :D
Maar, waarom geen Accu?

offtopic, waar heb je dat batterij houdertje gehaald? :9
Deze zijn verkrijgbaar bij Dick Best :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet bel

Piet bel

Digital age pioneer

wesleytjuh schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 20:57:
[...]

Deze zijn verkrijgbaar bij Dick Best :).
En welke heb je dan precies gebruikt? :$
De enige die ik kan vinden is er een met 6AA batterijen, dewelke samen 9V geven (6*1.5).
En aangezien een Class-d minimaal 12V nodig heeft zou dit niet kunnen, tog?

Techjunk & gadgetfreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-02-2024

Webstarr

Moderator

Ik heb een 3 polige schakelaar,

zet ik hem naar recht kan ik mijn boxen laten spelen via mijn telefoon
doe ik hem naar links bedien ik de boxen via de autoradio.

Nu wil ik graag 2 ledjes maken die laten zien welke geactiveert is

Alles zit op 230 V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yvad
  • Laatst online: 07-06 17:25
Piet bel schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 21:39:
[...]

De enige die ik kan vinden is er een met 6AA batterijen, dewelke samen 9V geven (6*1.5).
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=615609
Dat is er een met 8 AA, maar dan van conrad.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Piet bel schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 20:13:
[...]

Jaa, zoiets dacht ik zelf ook al, maar dat lijkt me niet het beste.
zou er niet een manier zijn om het tip31 dingetje, niet op je jackplug aan te sluiten, maar gewoon op je speakers?
Het uitgangssignaal is het zelfde verwacht ik..
Maar waar moet ik dan die gnd op aansluiten? of zou dit helemaal niet kunnen?

Btw, als ik ze parralel schakel kan ik nooit aan 12V komen. omdat men overal gelijke stroom krijgt in serie. of moet ik dan gewoon 4setjes van 3x3V ledjes nemen, en die in serie schakelen?
Als je ledjes hebt van 3V dan moet je er 4 in serie zetten en 3 zulke series parallel schakelen.
Die tip31 aan je speakers hangen lijkt me ook niet direct een probleem, ik kan alleen niet goed inschatten wat dat met de weerstand van je speakers gaat doen.
(Heb momenteel ook niet echt veel zin om de inwendige weerstand van die tip31 op te zoeken, of er uberhaupt over na te denken :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet bel

Piet bel

Digital age pioneer

Malantur schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 22:43:
[...]

Als je ledjes hebt van 3V dan moet je er 4 in serie zetten en 3 zulke series parallel schakelen.
Die tip31 aan je speakers hangen lijkt me ook niet direct een probleem, ik kan alleen niet goed inschatten wat dat met de weerstand van je speakers gaat doen.
(Heb momenteel ook niet echt veel zin om de inwendige weerstand van die tip31 op te zoeken, of er uberhaupt over na te denken :P )
Haha, zo zat ik zelf dus ook al, maar evengoed mooi dat je het bevestigt :9
Je hoeft er van mij natuurlijk ook niet over na te denken, maar het zou wel leuk zijn om uit te leggen waarom het wel of niet zou aangesloten kunnen worden op mn speakers.
Of, misschien hoe die tip31 werkt? voor zover ik weet zet hij het geluidssignaal gewoon om in een elektrische puls, die op zijn beurt weer de leds aanzet?

Techjunk & gadgetfreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Piet bel schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 21:39:
[...]

Ik heb deze zelf niet gebruikt maar zag laatst toevallig dat Dick Best deze ook in het assortiment heeft. Heb de link even voor je opgezocht:
http://www.dickbest.nl/we...ct=viewProd&productId=214

Onderaan even 8xAA selecteren ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet bel

Piet bel

Digital age pioneer

wesleytjuh schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 22:56:
[...]

Ik heb deze zelf niet gebruikt maar zag laatst toevallig dat Dick Best deze ook in het assortiment heeft. Heb de link even voor je opgezocht:
http://www.dickbest.nl/we...ct=viewProd&productId=214

Onderaan even 8xAA selecteren ;).
Ja, dat klopt. Ik had 'm gevonden, maar evengoed bedankt! :D

Techjunk & gadgetfreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Piet bel schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 22:56:
[...]

Haha, zo zat ik zelf dus ook al, maar evengoed mooi dat je het bevestigt :9
Je hoeft er van mij natuurlijk ook niet over na te denken, maar het zou wel leuk zijn om uit te leggen waarom het wel of niet zou aangesloten kunnen worden op mn speakers.
Of, misschien hoe die tip31 werkt? voor zover ik weet zet hij het geluidssignaal gewoon om in een elektrische puls, die op zijn beurt weer de leds aanzet?
Die tip31 is een gewone npn transistor dus hoe meer stroom er vloeit naar de speaker, hoe meer de transistor in geleiding gaat en hoe meer de leds dan gaan branden.

Het ding is wel dat als je hem parallel op de speakers zet, dan wijzig je de totale impedantie van de kring en als die minder dan 4 ohm is zal je versterker oververhitten. Ook moet de uitgang genoeg spanning kunnen genereren om de transistor gewoon al te doen geleiden. Je tapt ook stroom af van 1 kanaal van de speakers, dus die speaker zal dan zachter klinken (hoewel je dat probleem ook hebt bij de ingang, dus ik vermoed dat dit laatste verwaarloosbaar is).

Overigens ben ik absoluut geen elektronica-expert, dus om hier allemaal zeker van te zijn moet je het misschien even navragen in de EL-kroeg of iig het elektronica-forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman
@Piet bel: Ik heb hem bij Conrad gehaald, maar zo te zien is die van Dick Best exact hetzelfde. De reden dat ik een batterijhouder gebruik in plaats van een accu is vrij simpel: Op sommige momenten is het voor mij makkelijker om een rits batterijen bij me te hebben dan een acculader of (dure) extra accu's. Bijvoorbeeld tijdens een zeiltocht, een middag op het strand etc.

In het ovale gat zit een female-jack en een schakelaar. Voor de rest geen accu-indicatoren o.i.d. Dit kistje speelt een uur of 5 à 6 op Action batterijen van €1,95 per 20 en zeker een uur of 10 op GP-batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iredev had het erg druk met transacties. Ik had ook wat bij hem bestelt op 25-09, vandaag stuurde hij me een mailtje dat het product op de post gaat en excuus. Komt dus helemaal goed.

Als ik het onderdeel van kratradio.nl binnen heb zal ik ook mijn radiokist afmaken en een zooitje foto's maken (en plaatsen natuurlijk).

gristus, bedankt voor reactie ;)

[ Voor 80% gewijzigd door Anoniem: 374774 op 06-10-2010 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Anoniem: 374774 schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 16:36:

gristus, bedankt voor reactie ;)
Ik kan niet wachten tot ik iDeal geimplementeerd heb en de nieuwe webshop gereed.. Ik krijg ook redelijk veel bestellingen die niet betaald worden en dat werkt erg vertroebelend. Hoewel er zoveel opensource tools beschikbaar zijn, komt er toch nog een hoop werk bij kijken. Binnenkort een weekje vrij van mijn gewone job, zodat ik de vernieuwde webshop kan lanceren. Met beter ordervolg systeem, ideal en een groter assortiment. Verder afspraken op mijn werk kunnen maken over andere tijdsplanning. e.e.a. moet leiden tot een soepeler geheel :)

Hopelijk dan tussen de bedrijven door ook tijd om een nieuw kistradiootje te bouwen :) Het moet een volledig waterdichte worden voor gebruik op de boot. Waarschijnlijk weer op basis van een munitiekistje, een setje waterproof visaton's en natuurlijk een TA2024.

Daarnaast ook een batterijhouder om als backup power te dienen. Daarnaast staat er ook nog steeds een miniminikistje op het programma met een 2x 3Watt versterker die werkt op 3 AA batterijen.

[ Voor 7% gewijzigd door lredev op 07-10-2010 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman
Afbeeldingslocatie: http://deltalabs.nl/kist/minikist2.jpg

Nog een sneak preview van mijn nieuwe project, bovenop z'n grote broer: de kistradio die ik enkele maanden terug heb gemaakt. Ik ga hem vandaag in de grondverf zetten, hopelijk zit hij aan het eind van het weekend in de zwarte verf. Daarna even de scharniertjes en sluitingen bevestigen en hij is zo goed als af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo ook even een klein updeetje van mij. Ben vanmiddag voornamelijk bezig geweest met de stroomtoevoer van m'n kist. Mijn voeding is namelijk een losse 12v accu. De voedingskabels moeten dus door de kist heen. Om te voorkomen dat ik 4m los snoer aan m'n kist heb hangen heb ik er een (kleine) heftruck-accu-stekker tussen gedaan. Zo hoef ik niet altijd een accu mee te slepen als er op de plek van bestemming al een accu aanwezig is (bijv. op een boot, strandhuisje e.d.). De andere kant van de stekker zal aangesloten worden op een startkabel van een auto.

Ik weet dat ik zo de lak van de kist mol, maar het is geen nieuwe kist meer. Het wordt dus een lekkere een gooi en smijt kist, anders ben je er veel te zuinig op terwijl je zo'n ding juist over al moet gebruiken. Én vooral over al moet tegen kunnen. :)

De foto's zullen het duidelijker maken.

Afbeeldingslocatie: http://i703.photobucket.com/albums/ww36/JuzChriz/Stroomverbindingklein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i703.photobucket.com/albums/ww36/JuzChriz/Stroomverbindingklein2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:03
Nice! Mooi dikke kabel ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja er moet toch voor 125 watt RMS (per kanaal) gevoederd gaan worden. M'n speakerdraad van 4mm² was na nog geen 10 minuutjes muziek op degelijk geluidsniveau hééééééél heet geworden. :+

Ik ga eerdaags weer verder, ligt er een beetje aan of ik het druk met school heb. Eens kijken of ik dan de versterker en speakers kan inbouwen.
Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.