Afgelopen zomer heb ik mijn krat echt flink gebruikt, heerlijk om zo'n ding bij je te hebben, maar ik vond dat ik er toch nog wel het een en ander er aan kon verbeteren.
Mijn krat is namelijk erg zwaar (11,5 kilo

)
Accu is al 4,2 kilo, Speakers zijn ongeveer 2 kilo, en de rest van het gewicht bestaat vooral uit het loodzware 18mm MDF dat ik heb gebruikt
Daarom ga ik denk ik mijn ''bekisting'' opnieuw maken, dit keer uit Multiplex dat een stuk lichter, wat sterker en ook nog waterdicht is. Het zal niet super veel schelen qua gewicht aangezien de accu en speakers toch ook veel wegen, maar elke kilo telt als je onder je ene arm een surboard hebt, en onder de andere je kratradio
Ook viel me het volgende op, om gewoon lekker te luisteren in een ruime tent produceert de Ta2024 ruim genoeg lawaai om er zeker niet meer lekker naar te kunnen luisteren als je er dicht op zit. Maar als er aan je word gevraagd een wat grotere groep op een lawaaiig strand van wat muziek te voorzien is het soms net niet genoeg. Toch wil ik niet rond gaan sjouwen met meerdere zware accus om de Tk2050 van 24V te voorzien, en het is onderhand iedereen wel duidelijk dat je op 12V niet meer dan 2x15W kan produceren zonder met belachelijk dure, onzuinige (zware

) versterkers te gooien.
Daarom heb ik een tijdje gezocht naar een andere oplossing, waarbij je met een zon klein mogelijk krat toch zo lang mogelijk kan spelen, en toch veel geluid kan produceren op de momenten dat je dat wilt. En ik denk dat ik een oplossing heb gevonden
Ik dacht aan een 12 -> 24V converter, en vandaag heb ik denk ik een degelijke gevonden met een behoorlijk hoge efficientie voor niet al te veel geld

(er is ook een
200W versie, ik weet nog niet zeker welke ik nodig heb)
Ik heb een tijdje rondgezocht, en deze omvormer was de beste omvormer die ik kon vinden die niet belachelijk duur was.
De omvormer is als ik de tekst mag geloven erg efficient en produceert genoeg stroom.
Het idee om een omvormer te gebruiken zwerft hier al langer rond, maar een omvormer is vaak erg onzuinig, en als je constant aan een onzuinige omvormer vast zit, en aan een Tk2050 die meer stroom trekt op 24V dan moet je alsnog met grote (zware) accus rond gaan lopen....
Daarom heb ik een schakeling verzonnen met een ''boost'' knop

. Lijkt me een mooie oplossing, als het allemaal werkt zoals ik voor ogen heb dan kun je heel zuinig spelen, en voor die momenten dat je net even wat meer geluid nodig hebt heb je de boost knop
Ik denk trouwens niet dat ik erg vaak die ''boost'' nodig heb, 2x15W op 12V voldoet in 99% van alle gevallen.
Hieronder mijn schema, ik ben niet heel erg thuis in electronica, dus graag even checken op eventuele fouten
Ik ben in ieder geval van plan om mijn krat te herbouwen van multiplex en nieuwe speakers te kopen:
Blaupunkt GTx663 SC
Voor de rest ben ik van plan mijn oude accu (12Ah) versterker (Tk2050) voltmeter, en druppelader te herbruiken. Ik weet alleen nog niet zeker of ik die ''boost'' functie uiteindelijk echt in wil gaan bouwen aangezien de Tk2050 op 12V in bijna alle gevallen hard genoeg voor mij gaat, en die omvormer toch weer 50 dollar voor de arme student is
Een paar vraagjes:
Welke dikte Multiplex word aangeraden?
Klopt mijn schakeling? Ik heb niet echt ervaring met electronica op mijn vorige krat na....
Hoeveel verbruikt de Tk2050 op 24V (in vorige delen gelezen dat dit 1.8A max was op 30V?).
Tips en Kritiek welkom