Hoi Mensen,
en ik maar denken dat ik redelijk origineel was toen ik bedacht dat je best n paar speakers met versterker in een bierkrat kon stoppen... How wrong could i be? Anyways, uiteindelijk is het alleen maar handiger, aangezien d'r nu veel meer mensen met tips zijn.
Even over mijzelf: hoewel ik geen ervaring heb met dit soort zelfbouw-projecten, ben ik best handig, en heb redelijk wat ervaring met geluid (een paar jaar theatertechniek gedaan op de middelbare school). Ik ben echter geen student electrotechniek, en heb dan ook geen ervaring met circuits solderen. Maar ach, eens moet je het leren he

.
Goed, ik heb dus ook bedacht om n speakerkrat te bouwen. Ik wilde dat met de volgende spullen gaan doen:
- Grolsch kratje (erg jammer dat de speakers waarschijnlijk over de letters heen komen...)
- de TA2024 (ga ik zelf modden)
- speakers die ik van iemand anders heb overgenomen
- lader (moet ik nog ff naar opzoek)
- Voeding (moet ik ook nog ff naar op zoek)
- Accu (heb n aantal maitjes naar beveiligingsbedrijven uitstaan, kijken of dat wat oplevert)
- LED-spanningsindicator
- overige zooi aan aan/uitknoppen e.d.
Ik moet nog ff kijken waar ik alles koop, d'r zit hier n students only non-profit winkel van electrotechniek in de buurt

. Met n beetje geluk kan ik daar het meeste voor n prikkie krijgen.
Nu had ik vooral n vraag over de spanningsindicator. Die wil ik namelijk zo gaan maken (aangepast naar n schakeling van circuits online):
Met:
D1-D4: Gelijkrichter (is dit wel nodig? kan ie niet gewoon direct op de accu aangesloten worden?)
D5, D7, D9, D11: Groene LEDS
D13: Rode LED
D6: zener 13V
D8: zener 12,7V
D10: zener 12,4V
D12: zener 12,1V
D14: zener 11,8V
D15: zener 11,4V
Nu heb ik n aantal vraagjes:
Werkt dit zo? het idee is dat als ie onder de 11,4V komt, het relais opengaat en de accu dus van de versterker losgekoppelt wordt. Boven de 11,4V brandt er als het goed is een rij lampjes die aangeven hoe vol de accu nog is De laatste nog blijft branden is een rode.
Ik zit net te bedenken dat je dan natuurlijk net zo makkelijk kan inbouwen dat het relais de lader aan de accu schakelt.. Is dit handig (ivm nog verder ontladen als ie zonder netspanning aan de lader hangt)?
ik hoop dat ik het zo n beetje goed heb uitgelegd...
Verder heb ik het idee dat ik ergens een enorm grove fout maak... Maar ik kan m'n vinger er niet opleggen...