Het Krat- en Kistradio Topic [deel 9] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 118.601 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11-2022
Vanaf heden loopt er weer een Samenkopen actie in Class D versterkers, voedingen en accessoires.

Link naar de actie: http://www.samenkopen.net/action/997740

Ook staat het forum van de actie vol met nuttige informatie.

TA2024 2*15 watt versterker met behuizing als accessoire
Afbeeldingslocatie: http://img839.imageshack.us/img839/8068/img7069c.jpg

TA2020 2*25 watt
Afbeeldingslocatie: http://img268.imageshack.us/img268/307/img6405m.jpg

TK2050 Mono Block 1*100 watt
Afbeeldingslocatie: http://www.data.helderhifi.com/TK2050_side.jpg

TA2024 met volumeregeling
Afbeeldingslocatie: http://img3.imageshack.us/img3/6112/img7084f.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door fterheide op 08-10-2010 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:13
Wat is het verschil tussen de TA2024 en de TA2020? Werken deze beide op 12 (13,8) V accu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
BBotman schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 07:30:
Wat is het verschil tussen de TA2024 en de TA2020? Werken deze beide op 12 (13,8) V accu's?
Het wordt aangeraden om een TA2024 op 12 volt aan te sluiten. Bij een TA2020 wordt het aangeraden om op 13,5 volt DC te spelen of ~11 volt AC.
Beide zullen werken op een accu. Als je beide versterkers op 12 volt zet (bijna lege accu) dan is er weinig verschil. Zet je de TA2020 op een volle accu (13,8-13 volt) dan is er meer vermogen, een betere basweergave en een hogere geluidskwaliteit. Daarnaast heeft de TA2020 ook nog LED's, power connectors en bevestigingsmaterialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
fterheide schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 08:55:
[...]

Het wordt aangeraden om een TA2024 op 12 volt aan te sluiten. Bij een TA2020 wordt het aangeraden om op 13,5 volt DC te spelen of ~11 volt AC.
Beide zullen werken op een accu. Als je beide versterkers op 12 volt zet (bijna lege accu) dan is er weinig verschil. Zet je de TA2020 op een volle accu (13,8-13 volt) dan is er meer vermogen, een betere basweergave en een hogere geluidskwaliteit. Daarnaast heeft de TA2020 ook nog LED's, power connectors en bevestigingsmaterialen.
Is er iemand die dit uit eigen ervaring kan bevestigen? Ik vind het prijsverschil behoorlijk namelijk, voor dat geld kun je ook een voorversterker maken die wellicht de bas en volume ook boost...!?

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:07
Het prijs verschil zit hem met name de betere opbouw, wisselstroomgelijkrichter en duurdere chip. Verder is het bordje ook stuk luxer afgewerkt.

Op gelijke voedingsspanning zijn de geluidproducties in je krat nagenoeg gelijk en met name in een krat zou ik met niet te druk maken over geluidskwaliteitkwaliteitsverschil. Dat is bij beide types dik in orde.

Hooguit dat je het verschil in bass iets zult horen, maar de meeste autospeakers in een gesloten kist hebben al een flinke basweergave. De grote van de speakers, van je kist en luchtdichtheid van je kist is hier meer van invloed dan iets anders

Als je goed geluid wil kan je beter tijd investeren in een houten kist ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
Sibylle schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 10:46:
[...]
Is er iemand die dit uit eigen ervaring kan bevestigen? Ik vind het prijsverschil behoorlijk namelijk, voor dat geld kun je ook een voorversterker maken die wellicht de bas en volume ook boost...!?
Praktijkvoorbeeld:
Een TA2024 zet je in een kratradio met een accu, de speakers doen er niet zo veel toe. Het gaat om het volume met een redelijk geluid. Budget tot €70

Een TA2020 zet je in een (berekende) houten kist met een voeding, samen met zorgvuldig uitgezochte speakers. Het gaat vooral om de kwaliteit van het geluid. Budget boven €100

W.b.t. het prijsverschil, de prijzen zijn nog niet definitief en zullen 9 of 10 oktober bekend zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door fterheide op 08-10-2010 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
  • Laatst online: 06-06 20:19

pythagorasABC

A²+B²=C²

Ik heb hier twee speakers van (voorheen) 8 Ohm die niet meer helemaal goed zijn doordat ze te hard zijn gezet. Één van de speakers geeft geen geluid meer, en heeft een weerstand van oneindig. De andere geeft bij een volume van 15 van mijn mp3 speler wel geluid, maar erg zacht. Bij het zachter zetten gaat de muziek ook gewoon zachter, bij het harder zetten valt de muziek een soort van soms uit, en soms niet. Dat omslagpunt zit altijd als ik het volume één hoger zet van 15 naar 16 (30 is max). Ik had deze speaker per ongeluk even aangesloten naast een 4 Ohm speaker, beide in de 2024, de 2024 en de 4 Ohm speaker werken allebei nog goed. Na het doormeten van de (8 Ohms) speaker geeft deze zo rond de 1,2 Ohm, wat mij een hele rare waarde lijkt, maar hij is dan ook stuk.
Is de speaker met een weerstand van oneindig nog enigszins te redden, of is die definitief afgeschreven? Hij ziet er nog goed uit. Hetzelfde geldt voor de 1,2 Ohms speaker eigenlijk, is er nog iets dat ik kan doen?

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:39

Fid3lity

Spectre X

Ik heb van het mooie weer gebruik gemaakt om een nieuw shot te maken van mijn koffer final :) hier is 'tie!

Afbeeldingslocatie: http://i994.photobucket.com/albums/af65/Blue-Tiger_album/IMG_1887570.jpg

-Blue-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
pythagorasABC schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 14:44:
Is de speaker met een weerstand van oneindig nog enigszins te redden, of is die definitief afgeschreven? Hij ziet er nog goed uit. Hetzelfde geldt voor de 1,2 Ohms speaker eigenlijk, is er nog iets dat ik kan doen?
Die met een weerstand van oneindig ohm kan nog te redden zijn, als er een draadje is gescheurd. Maar waarschijnlijk is de plek waar de draad is gescheurd niet meer te vinden.

Die met een weerstand van 1,2 ohm is niet meer te redden, die heeft een verbrande spoel. Gebruik deze speaker ook NIET meer, is niet goed voor je versterker. Dat de muziek soms uitvalt komt doordat je versterker deze luidspreker 'ziet' als kortsluiting en zichzelf daartegen probeert te beschermen door zich uit te schakelen.

[ Voor 20% gewijzigd door TBTL op 10-10-2010 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC

pythagorasABC

A²+B²=C²

Bedankt voor de uitleg!
Ik bedoel dus alleen zo'n speaker, zoals deze. Waar zou daarbij een draadje los kunnen zitten?
En zo'n spoel is niet te vervangen van de 1,2 Ohm speaker?
Beide speakers zijn dus kapotgegaan nadat een versterker te hard is gezet, de versterker is hierbij zelf ook overleden. Wel raar dat ze allebei andere klachten hebben dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-06 19:53
Ik zou zeggen doe geen moeite en gooi ze beide weg. Ik weet niet of je met een kratradio bezig bent maar voor niet al te veel geld koop je nieuwe 4ohms autospeakers. Waarschijnlijk ook nog met een beter rendement en een betere geluidsweergave...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC

pythagorasABC

A²+B²=C²

De speakers waren nog heel goed, en ik was er erg tevreden mee. Bovendien vind ik het leuk om er wat mee te sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 341617

Hallo:D

Ik heb een tijd geleden mijn bierkratje gemaakt, maar nu wil ik hem toch upgraden met een netstroom voeding m.b.v een dc adapter, maar hoe sluit ik die dc plug aan op mijn versterker/accu??

thanks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
Anoniem: 341617 schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 20:18:
Hallo:D

Ik heb een tijd geleden mijn bierkratje gemaakt, maar nu wil ik hem toch upgraden met een netstroom voeding m.b.v een dc adapter, maar hoe sluit ik die dc plug aan op mijn versterker/accu??

thanks ;)
Afknippen of een DC laagspanningsbus gebruiken. Voor het schema zie topicstart:
Het Krat- en Kistradio Topic [deel 9]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Michel5128 schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 20:22:
[...]

Afknippen of een DC laagspanningsbus gebruiken. Voor het schema zie topicstart:
Het Krat- en Kistradio Topic [deel 9]
ja sorry dat bedoel ik. Ik zou wel blind zijn, maar welk schema bedoel jij precies? want ik hoef er geen lader bij??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-06 23:03
Gewoon met een tuimelschakelaar schakelen tussen netvoeding en accu.
Eventueel nog met een laafspanningsbus maar je kan ook gewoon de netstekker naar buiten brengen en de voeding binnenin laten.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
Voor de kleine en energiezuinige bouwers onder ons is er nu ook een 2×3 watt versterker beschikbaar.
Deze kan i.c.m. een converter (1,4-4volt > 5 volt) op 2 AA batterijen spelen.

http://www.samenkopen.net/action_products/997740

Afbeeldingslocatie: http://img99.imageshack.us/img99/5336/img7108c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr
  • Laatst online: 15-02-2024

Webstarr

Moderator

waar moet de stroom en de boxen worden aangesloten?

En hoeveel kost dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman
Webstarr schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 23:31:
waar moet de stroom en de boxen worden aangesloten?

En hoeveel kost dit?
De voeding en speakers worden aangesloten op de ronde gaatjes aan de linkerkant van de printplaat, ze kosten EUR 7,- per stuk. Sorry dat ik het zeg maar dat is gewoon informatie die uit de foto en uit de samenkopenpagina te halen valt. Is het zo lastig om zelf even research te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Malantur schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 22:49:
Gewoon met een tuimelschakelaar schakelen tussen netvoeding en accu.
Eventueel nog met een laafspanningsbus maar je kan ook gewoon de netstekker naar buiten brengen en de voeding binnenin laten.
hoe sluit je dat dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Het simpelste, klikbaar:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uEbhEOZ5vlHqMuxRE29GM0Or/thumb.png
(snel gepaint, niet op letten :P)

Maar je kan het ook nog dubbelpolig uitvoeren, dan moet je een dubbelpolige schakelaar kopen en de zwarte draden ook aansluiten zoals de rode.

Een aan/uit schakelaar zet je ook nog tussen de tuimelschakelaar en de versterker.

[ Voor 6% gewijzigd door Malantur op 12-10-2010 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-06 15:58
Ik heb een Sony XR-C2300X, ik heb deze ingebouwd in een houten kist (MDF).
Ik heb er boxen aangehangen die mijn pa nog had liggen, een antenne opgestoken en een stroomvoorziening d'r aan gehangen. De radio werkt naar behoren. Bij het inbouwen zag ik dat de radio ook 2 tulp-stekkers had voor audio-in, dus dacht ik: 'hé, da's handig, kan ik ook mijn MP3 speler eventueel aansluiten'. Daarop ben ik de nodig kabeltjes gaan halen maar blijkt dat ik alleen radio kan selecteren. Vroeger als ik op 'Source' duwde, schakelde de radio naar de CD-wisselaar die via die Audio-in aangesloten was, nu wilt die niet meer wisselen als je op de 'Source' knop klikt. Iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen aanpassen? Ik heb eventueel de CD-wisselaar zelf nog om eens te proberen of hij het dan wel doet, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Iemand nog suggesties wat ik zou kunnen proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372189

K'heb een vraagje ik heb nog een pc voeding boven liggen en wil hem graag in mijn nieuwe kist bouwen(foto's komen eraan) Maar ik snap even niks van al die draden xd..

Afbeeldingslocatie: http://www.kleinspul.nl/products_pictures/atx_voeding-std.jpg

Wat moet aan wat?

Gr.john

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
Zo'n cd wisselaar heeft ook nog een andere aansluiting dan alleen de audio aansluiting. Deze zorgt ervoor dat de radio kan communiceren met de wisselaar. Zit deze niet aangesloten dan 'ziet' de radio dit en zal hij niet naar de cd-input switchen. Ik heb geen idee of je dit op een of andere manier kunt omzeilen, waarschijnlijk niet op een officiele manier uit de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-06 20:25
fterheide schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 23:14:
Voor de kleine en energiezuinige bouwers onder ons is er nu ook een 2×3 watt versterker beschikbaar.
Deze kan i.c.m. een converter (1,4-4volt > 5 volt) op 2 AA batterijen spelen.

http://www.samenkopen.net/action_products/997740

[afbeelding]
Welke chip wordt hierop gebruikt eigenlijk? is dat niet de zelfde als op de 5V mp3 modules van bv. Ebay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
Anoniem: 372189 schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 16:19:
K'heb een vraagje ik heb nog een pc voeding boven liggen en wil hem graag in mijn nieuwe kist bouwen(foto's komen eraan) Maar ik snap even niks van al die draden xd..

[afbeelding]

Wat moet aan wat?

Gr.john
Google eens want ik zou het ook moeten opzoeken op google. Zwart is vaak de ground/min/massa :+ geel is geloof ik 12V+ rood 12V-

ow kijk een plaatje bij een van de eerste hits op google: Afbeeldingslocatie: http://esetiawan.files.wordpress.com/2009/02/atx-power-supply-pinout.gif?w=259&h=263

Misschien heb je hier wat aan: How to Convert a Computer ATX Power Supply to a Lab Power Supply

[ Voor 14% gewijzigd door boppos op 12-10-2010 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
boppos schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 17:26:
[...]
Google eens want ik zou het ook moeten opzoeken op google. Zwart is vaak de ground/min/massa :+ geel is geloof ik 12V+ rood 12V-
Zwart is ground, geel is +12V, rood is +5V, oranje is +3,3V en blauw is -12V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
Malantur schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 17:46:
[...]

Zwart is ground, geel is +12V, rood is +5V, oranje is +3,3V en blauw is -12V.
Maar neem alsjeblieft Zwart en geel, das nml 12 volt, doe niet Geel en Blauw, wat samen 24 volt geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

Mag dit?

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/10/12/1286889312-060.png

Ik wil graag kunnen zien welke apparaat er in gebruik is dmv een led, Maarja je moet wat want je kan een led niet zomaar op 220 aansluiten, Dus ik dacht mischien zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Ik begrijp eigenlijk niet veel van je schema. Maar waarom tak je niet af na je voeding (dus het 12V gedeelte) om een ledje te laten branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

Die schema is eigenlijks niks anders dan 2 stromen door de 3 polige schakelaar te laten lopen.

Zodra je de schakelaat omzet, de led stroom van de 9 vold blokje krijgt en de versterken de 220.

Maak hoe wil je dat doen een ledje op 12 vold, Die OOk aangeeft als de versterker ingebruik is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Ik weet niet of ik je goed begrepen heb, maar ik denk dat je wil zien of de autoradio of de versterker in gebruik is?
Wat denk je van dit:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/68JALVKVJPof4X6cQHeuQWX5/thumb.png
(Let op, er moeten nog weerstanden bij de leds en een aan/uit knop bij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

Dat ja, Alleen wat moet er precies gebeuren om de leds NIET op de blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Je moet er nog een voorschakelweerstand aan hangen.
Zie ook hier: Calculator van tweakers.net ;)
Nog even de specificaties invullen van de leds die je wil gaan kopen en dan weet je welke weerstand je in serie moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

Het probleem is, de voeding die binnenkomt is 220 die gaat in die schakelaar, Dan gaat vanuit die schakelaar een kabel naar de transformator die hem omzet naar 12 volt 2 ah en dan naar de autoradio, De versterker staat continu op 220

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
Michel5128 schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 16:23:
Zo'n cd wisselaar heeft ook nog een andere aansluiting dan alleen de audio aansluiting. Deze zorgt ervoor dat de radio kan communiceren met de wisselaar. Zit deze niet aangesloten dan 'ziet' de radio dit en zal hij niet naar de cd-input switchen. Ik heb geen idee of je dit op een of andere manier kunt omzeilen, waarschijnlijk niet op een officiële manier uit de handleiding.
Ik heb gisteren die CD-wisselaar eens bekeken en er blijken 3 connectors op te zitten, namelijk de rood en witte als audio-uit en ook nog één controller uitgang. waarschijnlijk geeft de CD-wisselaar zo door aan de radio dat hij aangesloten is. Als ik die CD-wisselaar aansluit op de controller kabel maar de audio uit op mijn MP3 speler zou het ook opgelost zijn, alleen draag ik dan wel meer gewicht mee als nodig. Zou er ergens eens elektrisch schema te krijgen zijn hoe dat die signalen van de radio naar de CD-wisselaar worden gestuurd en omgekeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Malantur schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 15:25:
[...]

Het simpelste, klikbaar:
[afbeelding]
(snel gepaint, niet op letten :P)

Maar je kan het ook nog dubbelpolig uitvoeren, dan moet je een dubbelpolige schakelaar kopen en de zwarte draden ook aansluiten zoals de rode.

Een aan/uit schakelaar zet je ook nog tussen de tuimelschakelaar en de versterker.
Thanks:D ik heb alleen niet die versterker maar dat moet volgens mij wel lukken;) en weet jij misschien ook hoe je dan die dc laagspannings bus aansluit? want daar zitten ook weer drie van die pinnen op welke plus en welke min is?

wat is het trouwens het verschil tussen het dubbelpolig uitvoeren en zoals je me hebt laten zien? wat is het voordeel daar van?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 341617 op 13-10-2010 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsi
  • Laatst online: 03-01-2021
weet iemand of die inbouwplaat van conrad van plastic is ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

Ik heb zojuist geprobeert op pc voeding aantesluiten, Alleen hij doet niks meer, Ook niet als ik hem aan zet dat de fan draait, Heb de gele en de zwarte door geknipt en aan de autoradio verbonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Webstarr schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 20:05:
Het probleem is, de voeding die binnenkomt is 220 die gaat in die schakelaar, Dan gaat vanuit die schakelaar een kabel naar de transformator die hem omzet naar 12 volt 2 ah en dan naar de autoradio, De versterker staat continu op 220
Aha. In dat geval kan je een schakeling maken om een led te gebruiken op 220V.
Bv: circuitsonline
Of je kan ook gewoon een 220V LED kopen
Anoniem: 341617 schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:34:
[...]
Thanks:D ik heb alleen niet die versterker maar dat moet volgens mij wel lukken;) en weet jij misschien ook hoe je dan die dc laagspannings bus aansluit? want daar zitten ook weer drie van die pinnen op welke plus en welke min is?

wat is het trouwens het verschil tussen het dubbelpolig uitvoeren en zoals je me hebt laten zien? wat is het voordeel daar van?
Zolang je versterker 12V nodig heeft is het idd allemaal geen probleem :)
De laagspanningsbus kan je het beste aan je voeding hangen en dan de contactjes doormeten met een multimeter. Er zijn namelijk voedingen met de plus in de connector en de min buiten, of andersom.
De derde moet je waarschijnlijk niet aansluiten.
Het voordeel van dubbelpolig is dat de min ook afgekoppeld wordt. Ik heb zelf eigenlijk geen idee in hoeverre het schadelijk is voor je accu om zijn min aan de voeding te hangen. Maar voorkomen is in ieder geval beter dan genezen :) (Voor de meerprijs van een dubbelpolige moet je het nu ook niet laten..)
thijsi schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 15:30:
weet iemand of die inbouwplaat van conrad van plastic is ???
Die is van metaal.
Webstarr schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 16:39:
Ik heb zojuist geprobeert op pc voeding aantesluiten, Alleen hij doet niks meer, Ook niet als ik hem aan zet dat de fan draait, Heb de gele en de zwarte door geknipt en aan de autoradio verbonden
Misschien start de voeding niet op omdat er te weinig belasting is op de 5V rail. Heb je hem nog getest voor je begon te knippen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Webstarr schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 16:39:
Heb je ook een bridge gemaakt tussen het groene en een willekeurig zwart draadje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

Nee voor ik begon te knippen deed hij het,

Ik maak nu die brug

Edit:

Het is gelukt HARDSTIKKE BEDANKT GUYS

eN OP MIJN AUTORadio zit een kabel met memory, Die kabel zit nu rechstreeks op devoeding, Als ik die loshaal en op een accu aansluit slaat hij de zendeers dan op Of moet er meer gebeuren?

[ Voor 44% gewijzigd door Webstarr op 13-10-2010 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Webstarr schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 17:55:
Nee voor ik begon te knippen deed hij het,

Ik maak nu die brug

Edit:

Het is gelukt HARDSTIKKE BEDANKT GUYS
:Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
Omdat je hier ook je pics mag posten van je krat radio, dacht ik, zal ik dat ook eens even doen:

Afbeeldingslocatie: http://xdragon.no-ip.org/sized__DSC0770.JPG

Afbeeldingslocatie: http://xdragon.no-ip.org/sized__DSC0771.JPG

Afbeeldingslocatie: http://xdragon.no-ip.org/sized__DSC0772.JPG

Afbeeldingslocatie: http://xdragon.no-ip.org/sized__DSC0773.JPG

Afbeeldingslocatie: http://xdragon.no-ip.org/sized__DSC0774.JPG

Afbeeldingslocatie: http://xdragon.no-ip.org/sized__DSC0775.JPG

Afbeeldingslocatie: http://xdragon.no-ip.org/sized__DSC0776.JPG

Onderstaande is de kabel die de Cd-wisselaar uit mijn vorige posts controleert.
Iemand enig idee waar ik zou moeten beginnen zoeken?
Afbeeldingslocatie: http://xdragon.no-ip.org/sized__DSC0777.JPG

Afbeeldingslocatie: http://xdragon.no-ip.org/sized__DSC0778.JPG

[ Voor 9% gewijzigd door X-DraGoN op 13-10-2010 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Blue-Tiger schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 17:39:
[...]

Heb je ook een bridge gemaakt tussen het groene en een willekeurig zwart draadje?
Zo basic dat ik veronderstelde dat dat wel gebeurt zou zijn. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

Laatste vraagie voor vandaag

Op mijn autoradio zit een ''memory' kabel,

Die kabel is samen met een andere roode kabel aangesloten op de + kant van de voeding.

Nu weet ik dat het geheugen word gewist zodra je de stekker eruit haalt, Ik wil graag dat dit niet gebeurt,

Hoe moet ik die memory aansluiten op een accu zodat die werkt?

Ik zat te denken +kan van memory op de + kan van de accu en dan de - kant van de accu aansluiten op de - kan van de radio (Ground)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Ik denk wel dat dat klopt ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Malantur held:D heel erg bedankt:D en 5 ampere is meer dan genoeg toch? of is meer beter?

en op jou tekening die je voor me gemaakt had sprak je dus over de ta versterker. nou heb ik een MCA versterker. Hier moet de REM ook worden aangesloten (bij de accu zit de plus pool hier op aan gesloten) Hoe moet ik dat dan doen in jou schema? Alleen de draad die van de schakelaar naar de plus pool gaat op de versterker ook doortrekken naar de REM op de versterker?

[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 341617 op 13-10-2010 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 348799

Ey guys,

Wil weer een kistradio maken, de TK2050 is onderweg en de box zelf al in de maak. Nu wil ik het deze keer echt goed doen. Ik wil de TK2050 gaan gebruiken op 24v (2 accu's) dat geeft ong 70 à 80 watt rms vermogen.
Moet ik dan 80watt speakers,100watt of kan ook meer watt speakers? Kan het ook zo zijn dat de accu dan sneller leeg loopt omdat de speakers meer vragen als ze meer watts zijn?
Als ik dan die 24v aansluit op de TK2050 zal dan, als ik mijn volume op 100% zet er wat verkeerd gaan? Dat de speakers gaan clippen, slecht geluid enz.

Ik ga natuurlijk ook 2 dezelfde nieuwe accu's kopen. Hoeveel ampere zal ik deze dan kopen? En zal dan gel accu's het beste zijn?

Ik vraag me ook al een tijdje af, als je speelt zonder kratsafe, gaat dan de accu kapot als je hem leeg laat lopen? of gaat de kwaliteit achteruit?

Moet ik met nog meer dingen rekening houden? zoja zeg dat aub

Mitsie15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 348799 schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 20:30:
Ey guys,

Wil weer een kistradio maken, de TK2050 is onderweg en de box zelf al in de maak. Nu wil ik het deze keer echt goed doen. Ik wil de TK2050 gaan gebruiken op 24v (2 accu's) dat geeft ong 70 à 80 watt rms vermogen.
Moet ik dan 80watt speakers,100watt of kan ook meer watt speakers? Kan het ook zo zijn dat de accu dan sneller leeg loopt omdat de speakers meer vragen als ze meer watts zijn?
Als ik dan die 24v aansluit op de TK2050 zal dan, als ik mijn volume op 100% zet er wat verkeerd gaan? Dat de speakers gaan clippen, slecht geluid enz.

Ik ga natuurlijk ook 2 dezelfde nieuwe accu's kopen. Hoeveel ampere zal ik deze dan kopen? En zal dan gel accu's het beste zijn?

Ik vraag me ook al een tijdje af, als je speelt zonder kratsafe, gaat dan de accu kapot als je hem leeg laat lopen? of gaat de kwaliteit achteruit?

Mitsie15
De accu's moet je ongeveer 7 Ah hebben. die doen het prima:D gel accu's zijn het beste want die kan je alle kanten op bewegen. auto accu moet je stil houden ivm het zuur of zo.

Zonder kratsafe gaat het prima hoor. je moet alleen een volt meter aan schaffen en een 12 volt accu niet onder de 11.60 laten komen. Komt die daar onder dan gaat de kwaliteit wel achteruit. dit moet je dus ten alle tijden verkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Anoniem: 341617 schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 20:20:
Malantur held:D heel erg bedankt:D en 5 ampere is meer dan genoeg toch? of is meer beter?
Graag gedaan hoor :*) Blijk van waardering is altijd welkom :)
5 ampere is eigenlijk al te veel: je hebt hiermee al 60W ter beschikking, en als je kijkt wat een TA2024 al met 15W kan doen mag ik hopen dat je MCA niet veel meer trekt.
Voor een TA2024 kom je al met 2A toe (al inclusief de nodige reserve zelfs), voor je MCA is 3A waarschijnlijk al genoeg (hoewel ik nog geen meting heb gezien in dit topic). Als je daarboven gaat ga je gewoon je voeding minder belasten, maar beter/meer volume krijg je daar niet mee.
en op jou tekening die je voor me gemaakt had sprak je dus over de ta versterker. nou heb ik een MCA versterker. Hier moet de REM ook worden aangesloten (bij de accu zit de plus pool hier op aan gesloten) Hoe moet ik dat dan doen in jou schema? Alleen de draad die van de schakelaar naar de plus pool gaat op de versterker ook doortrekken naar de REM op de versterker?
Ja klopt :)
Anoniem: 348799 schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 20:30:
Ey guys,

Mitsie15
Met zulke kleine vermogens maakt het eigenlijk weinig uit hoe je je versterker en boxen kiest. Immers wordt er veel geadverteerd met vermogens die belange niet gehaalt worden in een normale omgeving.
Afhankelijk van de kwaliteit van speakers kan je altijd slecht geluid krijgen, daar kan ik eigenlijk niet veel van zeggen. Hoeveel ampere-uur je je accu's moet kopen hangt ook af van hoelang je wilt spelen. Gel is, zoals Bonka reeds zei, handig voor in een krat omdat het niet kan lekken en minder weegt. Een auto accu heeft veel meer ampere-uur, maar dan moet je opletten dat je ze nooit op zijn zijkant legt want dan begint er zuur te lekken.

Lees vooral eens de infomatie in de topicstart en/of dit topic door, er zijn dingen waarmee je rekening moet houden maar dat is allemaal te veel om voor de zoveelste keer te herhalen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ok thanks mate:D met deze informatie moet het lukken:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsi
@ iredev

waar heb jij dat roostertje voor de visaton frs 8 gekocht ???

EDIT:
heb ze gevonden maar welke heb jij genomen de 4,5'' of de 2,5'' ??

[ Voor 36% gewijzigd door thijsi op 14-10-2010 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Malantur schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 18:19:
[...]

Zo basic dat ik veronderstelde dat dat wel gebeurt zou zijn. :')
Ja, maar toch :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb een vraagje over mijn autoradio..

Ik heb 2 tulpkabels aan mijn radio zitten eentje is voor aux.(Line In)
En er hangt er nog 1tje maar daar staat op (Line Out) dat is toch voor een extra versterker?

Gr.john

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsi
waar moet je betalen bij samenkoop.net ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
thijsi schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 21:20:
waar moet je betalen bij samenkoop.net ???
wat dacht je van kijken op het forum van samenkopen.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman
En daar is 'ie dan, mijn minikistradio met een standaard TA2024, een batterijhouder voor 8 AA batterijen, een schakelaar en een inbouwjackplug!

Afbeeldingslocatie: http://94.100.121.19/1129900001-1129950000/1129928201-1129928300/1129928220_5_lFfK.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je de tk2050 ziet, dan zie je 2x dubbel tulp ingang, moet je je mini jack splitsen naar 2x dubbel tulp, of kan je beter een jack splitter kopen?
Afbeeldingslocatie: http://www.sureelectronics.net/images/200908/1251539439092597785.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Anoniem: 348799 schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 22:34:
Als je de tk2050 ziet, dan zie je 2x dubbel tulp ingang, moet je je mini jack splitsen naar 2x dubbel tulp, of kan je beter een jack splitter kopen?
[afbeelding]
Je gaat voor 4 speakers van 4 ohm of wat?
Ik denk zie niet echt een voordeel aan een van beide methodes, beide lijken me gewoon goed te doen wat er moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kom op... niet kicken binnen 24 uur, en van tweakers verwacht je toch wel dat ze de manual lezen?

[ Voor 82% gewijzigd door teacher op 15-10-2010 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

BBotman schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 22:27:
En daar is 'ie dan, mijn minikistradio met een standaard TA2024, een batterijhouder voor 8 AA batterijen, een schakelaar en een inbouwjackplug!

[afbeelding]
En welke speakertjes heb je gebruikt? Ziet er wel heul slick uit overigens :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Malantur schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 22:51:
Je gaat voor 4 speakers van 4 ohm of wat?
Ik denk zie niet echt een voordeel aan een van beide methodes, beide lijken me gewoon goed te doen wat er moet gebeuren.
Wat is de beste manier dan? Ik weet niet wat andere mensen met de TK2050 hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
BBotman schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 22:27:

[afbeelding]
Heel mooi!!! Ik moet mijne ook eens afmaken. Ik ga trouwens ook een mp3 sd/usb module er inbouwen.

Heb je hem gewoon gelakt met zwarte verf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman
boppos schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 10:58:
[...]

Heel mooi!!! Ik moet mijne ook eens afmaken. Ik ga trouwens ook een mp3 sd/usb module er inbouwen.

Heb je hem gewoon gelakt met zwarte verf?
Het hout is machinaal gecoat (grondverf) multiplex. Alle randje heb ik opnieuw in de grondverf gezet. Daarna twee lagen met terpentine verdunde buitenlak voor de ultieme dekking en als afwerking één laag buitenlak (onverdund). Achterop twee scharniertjes en twee sluitingen. Ik zal binnenkort nog wat meer foto's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeerkatMayor
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hoi Mensen,

en ik maar denken dat ik redelijk origineel was toen ik bedacht dat je best n paar speakers met versterker in een bierkrat kon stoppen... How wrong could i be? Anyways, uiteindelijk is het alleen maar handiger, aangezien d'r nu veel meer mensen met tips zijn.

Even over mijzelf: hoewel ik geen ervaring heb met dit soort zelfbouw-projecten, ben ik best handig, en heb redelijk wat ervaring met geluid (een paar jaar theatertechniek gedaan op de middelbare school). Ik ben echter geen student electrotechniek, en heb dan ook geen ervaring met circuits solderen. Maar ach, eens moet je het leren he :).

Goed, ik heb dus ook bedacht om n speakerkrat te bouwen. Ik wilde dat met de volgende spullen gaan doen:
- Grolsch kratje (erg jammer dat de speakers waarschijnlijk over de letters heen komen...)
- de TA2024 (ga ik zelf modden)
- speakers die ik van iemand anders heb overgenomen
- lader (moet ik nog ff naar opzoek)
- Voeding (moet ik ook nog ff naar op zoek)
- Accu (heb n aantal maitjes naar beveiligingsbedrijven uitstaan, kijken of dat wat oplevert)
- LED-spanningsindicator
- overige zooi aan aan/uitknoppen e.d.

Ik moet nog ff kijken waar ik alles koop, d'r zit hier n students only non-profit winkel van electrotechniek in de buurt :). Met n beetje geluk kan ik daar het meeste voor n prikkie krijgen.

Nu had ik vooral n vraag over de spanningsindicator. Die wil ik namelijk zo gaan maken (aangepast naar n schakeling van circuits online):

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2i1m3nk.png

Met:
D1-D4: Gelijkrichter (is dit wel nodig? kan ie niet gewoon direct op de accu aangesloten worden?)
D5, D7, D9, D11: Groene LEDS
D13: Rode LED
D6: zener 13V
D8: zener 12,7V
D10: zener 12,4V
D12: zener 12,1V
D14: zener 11,8V
D15: zener 11,4V

Nu heb ik n aantal vraagjes:
Werkt dit zo? het idee is dat als ie onder de 11,4V komt, het relais opengaat en de accu dus van de versterker losgekoppelt wordt. Boven de 11,4V brandt er als het goed is een rij lampjes die aangeven hoe vol de accu nog is De laatste nog blijft branden is een rode.
Ik zit net te bedenken dat je dan natuurlijk net zo makkelijk kan inbouwen dat het relais de lader aan de accu schakelt.. Is dit handig (ivm nog verder ontladen als ie zonder netspanning aan de lader hangt)?

ik hoop dat ik het zo n beetje goed heb uitgelegd...

Verder heb ik het idee dat ik ergens een enorm grove fout maak... Maar ik kan m'n vinger er niet opleggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:17
Schnitzel schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 17:15:
Hoi Mensen,

en ik maar denken dat ik redelijk origineel was toen ik bedacht dat je best n paar speakers met versterker in een bierkrat kon stoppen... How wrong could i be? Anyways, uiteindelijk is het alleen maar handiger, aangezien d'r nu veel meer mensen met tips zijn.

Even over mijzelf: hoewel ik geen ervaring heb met dit soort zelfbouw-projecten, ben ik best handig, en heb redelijk wat ervaring met geluid (een paar jaar theatertechniek gedaan op de middelbare school). Ik ben echter geen student electrotechniek, en heb dan ook geen ervaring met circuits solderen. Maar ach, eens moet je het leren he :).

Goed, ik heb dus ook bedacht om n speakerkrat te bouwen. Ik wilde dat met de volgende spullen gaan doen:
- Grolsch kratje (erg jammer dat de speakers waarschijnlijk over de letters heen komen...)
- de TA2024 (ga ik zelf modden)
- speakers die ik van iemand anders heb overgenomen
- lader (moet ik nog ff naar opzoek)
- Voeding (moet ik ook nog ff naar op zoek)
- Accu (heb n aantal maitjes naar beveiligingsbedrijven uitstaan, kijken of dat wat oplevert)
- LED-spanningsindicator
- overige zooi aan aan/uitknoppen e.d.

Ik moet nog ff kijken waar ik alles koop, d'r zit hier n students only non-profit winkel van electrotechniek in de buurt :). Met n beetje geluk kan ik daar het meeste voor n prikkie krijgen.

Nu had ik vooral n vraag over de spanningsindicator. Die wil ik namelijk zo gaan maken (aangepast naar n schakeling van circuits online):

[afbeelding]

Met:
D1-D4: Gelijkrichter (is dit wel nodig? kan ie niet gewoon direct op de accu aangesloten worden?)
D5, D7, D9, D11: Groene LEDS
D13: Rode LED
D6: zener 13V
D8: zener 12,7V
D10: zener 12,4V
D12: zener 12,1V
D14: zener 11,8V
D15: zener 11,4V

Nu heb ik n aantal vraagjes:
Werkt dit zo? het idee is dat als ie onder de 11,4V komt, het relais opengaat en de accu dus van de versterker losgekoppelt wordt. Boven de 11,4V brandt er als het goed is een rij lampjes die aangeven hoe vol de accu nog is De laatste nog blijft branden is een rode.
Ik zit net te bedenken dat je dan natuurlijk net zo makkelijk kan inbouwen dat het relais de lader aan de accu schakelt.. Is dit handig (ivm nog verder ontladen als ie zonder netspanning aan de lader hangt)?

ik hoop dat ik het zo n beetje goed heb uitgelegd...

Verder heb ik het idee dat ik ergens een enorm grove fout maak... Maar ik kan m'n vinger er niet opleggen...
Welkom :w!

Die gelijkrichter heb je inderdaad niet nodig ;), een accu is al gelijkspanning. Verder ben ik bang dat het relais niet goed is voor de levensduur van je accu.

Zodra de spanning onder de 11.4 volt komt bekrachtig je het spoeltje in het relais, ook dit spoeltje kost je energie, zeker niet verwaarloosbaar. Wanneer je dus je kratradio een tijd niet gebruikt zal het relais je accu leeg trekken. Kijk anders even naar de HKS voor de beveiliging van je accu:).

Edit: Voor je lader en voeding zou ik even een kijkje nemen bij www.dickbest.nl, erg goedkope webshop en hier zal je alles vinden wat je in je lijstje hebt staan ;).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoeveel A kan de TA2024 max. aan?

Gr.john:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Anoniem: 348799 schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 09:37:
[...]
Wat is de beste manier dan? Ik weet niet wat andere mensen met de TK2050 hebben gedaan.
Je negeert mijn vraag even: ben je van plan om 4 speakers aan te sluiten?
Je hebt namelijk een examplaar met 2 versterkers op 1 PCB. De rest neemt gewoon de normale versie met 1 versterker, dus 1 ingang en 2 speakers van 4 ohm aan de uitgang.
Als je wel 4 speakers aan wil sluiten dan kan je wel deze versie gebruiken, en dan is het misschien gewoon het handigst om toe te komen op 1 ingang en dan met een andere draad gewoon doorverbinden naar de 2e ingang.
Anoniem: 372189 schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 19:16:
Hoeveel A kan de TA2024 max. aan?

Gr.john:P
Bizarre vraag: ik neem aan dat dit gaat over de amperes van je voeding, maar ookal zet je er een voeding aan die 100A kan leveren, toch zal er continu maar rond de 1A vloeien. Het is namelijk de ingang van de TA2024 die bepaald hoeveel stroom er zal vloeien, niet de voeding!
Dat gezegd zijnde trekt een TA2024 rond de 800mA tot 1,2A en met pieken naar 1,5A (uit men hoofd).
Een voeding van 2A is dus voldoende.
Volgens de datasheets is zijn vermogen trouwens 15W bij 10% THD+N met 4 ohm speakers, wat op 1,25A neer komt. Of de muziek bij dat vermogen nog luisterbaar is is een andere zaak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
Malantur schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 19:28:
[...]
Dat gezegd zijnde trekt een TA2024 rond de 800mA tot 1,2A en met pieken naar 1,5A (uit men hoofd).
Een voeding van 2A is dus voldoende.
Zelf piekte mijn TA2024 ooit de 2,2 ampère aan bij een frequentie/basstest, dus dat is wel ongeveer zijn absolute maximum. Een voeding van 2 ampère 'moet kunnen' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fterheide schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 00:28:
[...]

Zelf piekte mijn TA2024 ooit de 2,2 ampère aan bij een frequentie/basstest, dus dat is wel ongeveer zijn absolute maximum. Een voeding van 2 ampère 'moet kunnen' ;)
Want ik had vorige keer een accu van 18Ah er op gezet en toen begon hij de roken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeerkatMayor
  • Niet online
wesleytjuh schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 18:26:
[...]

Welkom :w!

Die gelijkrichter heb je inderdaad niet nodig ;), een accu is al gelijkspanning. Verder ben ik bang dat het relais niet goed is voor de levensduur van je accu.

Zodra de spanning onder de 11.4 volt komt bekrachtig je het spoeltje in het relais, ook dit spoeltje kost je energie, zeker niet verwaarloosbaar. Wanneer je dus je kratradio een tijd niet gebruikt zal het relais je accu leeg trekken. Kijk anders even naar de HKS voor de beveiliging van je accu:).

Edit: Voor je lader en voeding zou ik even een kijkje nemen bij www.dickbest.nl, erg goedkope webshop en hier zal je alles vinden wat je in je lijstje hebt staan ;).
Dank je voor de informatie. Dat het relais de accu leeg trekt had ik nog niet aan gedacht. Zijn de spanningen overigens wel een beetje goed gekozen (haalt ie de 13V als hoogste spanning (lood-gelaccu))?
En nog iets, als ik de lader aansluit, dan heeft de spanninngsindicator niet echt zin meer toch? omdat zo'n ding op 12V laadt...

Ik wilde eerst de hKS achterwege laten, maar ik begin in te zien dat zo'n dingetje toch wel erg handig is. Enig idee vanaf wanneer je dat ding leverbaar hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Schnitzel schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 12:22:
[...]

Dank je voor de informatie. Dat het relais de accu leeg trekt had ik nog niet aan gedacht. Zijn de spanningen overigens wel een beetje goed gekozen (haalt ie de 13V als hoogste spanning (lood-gelaccu))?
En nog iets, als ik de lader aansluit, dan heeft de spanninngsindicator niet echt zin meer toch? omdat zo'n ding op 12V laadt...

Ik wilde eerst de hKS achterwege laten, maar ik begin in te zien dat zo'n dingetje toch wel erg handig is. Enig idee vanaf wanneer je dat ding leverbaar hebt?
Spanningen zijn wel goed gekozen zo denk ik :). Als je accu helemaal vol zit zal de spanning wat hoger dan 13v zijn maar dit zak vrij rap naar onder de 13v.

Nope, een loodgel accu wordt zelfs geladen met 13.8v.

De spanning van de accu stijgt naarmate de accu volller raakt(steeds dichter bij de 13.8v), met je spanningsindicator kan je dus mooi zien hoe ver je accu geladen is. Het heeft dus wel nut om te gebruiken :).

Tja, in principe heb je een hKS niet nodig, erg handig is het wel ;). Het staat nu even op een laag pitje, maar ik ben er nog wel mee bezig. Eerst zullen er prototype gemaakt worden en daarna bestel ik ze. Alles bij elkaar duurt dit nog wel een tijdje. Maar waarschijnlijk worden ze via kratradio.nl verkocht dus ik adviseer je om die site even in de gaten te houden :).

[ Voor 8% gewijzigd door wesleytjuh op 16-10-2010 13:39 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yvad
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-06 16:47
Anoniem: 372189 schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 08:11:
[...]

Want ik had vorige keer een accu van 18Ah er op gezet en toen begon hij de roken..
Het aantal Ah zegt niks over het aantal ampère wat een accu max kan leveren/hoeveel ampère er stroomt. Als hij begon te roken lijkt het me logischer dat er ergens kortsluiting ontstond.

[ Voor 3% gewijzigd door Yvad op 16-10-2010 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
Anoniem: 372189 schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 08:11:
[...]

Het maakt niets uit wat de capaciteit (in Ah) van je accu is. Een TA2024 doet het prima op een 12 volt accu van 100Ah, maar ook op een 12 volt accu van 1Ah. Het enige verschil is dat de TA2024 op die 100Ah accu wel een week meegaat en op die 1Ah accu maar 2 a 3 uur.

De spanning is wel bepalend. De TA2024 werkt (soms) al op een 9 volt batterij, maar haalt dan nooit zijn maximale vermogen van 15 watt. Dat vermogen wordt pas gehaald bij ~12 volt. Meer als ~13,2 volt moet je niet op een TA2024 versterker zetten.

Het kan zijn dat jouw accu bijvoorbeeld een 24 volt accu was en dan kan het inderdaad dat er iets kapotgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertt
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-04 23:48
Even vraagje over de HKS
kan ik de 2 drukknoppen (aan)/uit, vervangen door 1 wipschakelaar (aan)/uit/(aan) en moet deze dan 1 of 2 polig zijn??

[ Voor 12% gewijzigd door Robbertt op 17-10-2010 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trestry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 23:14
Ik ga binnenkort m'n eigen kratradio maken. Na me een tijdlang te hebben verdiept, blijf ik toch met een paar vragen zitten.

1. Kunnen de power-leds in serie met de versterker worden aangesloten?
2. Kan de voltmeter rechtstreeks op de accu worden aangesloten?

[ Voor 17% gewijzigd door Trestry op 19-10-2010 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Palamedes schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 15:02:
1. Kunnen de power-leds in serie met de versterker worden aangesloten?
Nee, ze moeten parallel aan de versterker (maar in serie met de led moet wel een weerstand, als deze nog niet in de led is ingebouwd)
Palamedes schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 15:02:
2. Kan de voltmeter rechtstreeks op de accu worden aangesloten?
Ja, maar dan zal de accu wel langzaam leeglopen als de versterker uit staat (als je de schakelaar altijd op aan hebt). Hij kan beter parallel aan de versterker (dan hoef je ook niet met die schakelaar de voltmeter aan en uit te zetten).

[ Voor 8% gewijzigd door TBTL op 17-10-2010 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Laatst online: 06-06 22:28
Wat gebeurd er eigenlijk als je je kratje aan het lader bent (dmv druppel lader op de accu) en tegelijkertijd je kratje aanzet en muziek gaat spelen? Het lijkt me dat er niet zoveel gebeurd dan maar moet het even zeker weten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Robbertt schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 23:01:
Even vraagje over de HKS
kan ik de 2 drukknoppen (aan)/uit, vervangen door 1 wipschakelaar (aan)/uit/(aan) en moet deze dan 1 of 2 polig zijn??
Ja hoor dat kan, maar dan heb je er inderdaad wel een nodig die terugveert. 1 polig is voldoende, de - kan gedeeld worden :).
De ground is niet gedeeld, je hebt dus wel een 2-polige nodig!

[ Voor 8% gewijzigd door wesleytjuh op 18-10-2010 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb in mijn kist radio een autoradio zitten maar er zitten 2 tulpkabels aan eentje voor AUX en denk ik voor een extra versterker maar ik heb er een versterker tussen gehongen en er komt dan geen geluid uit de boxen. of is de TA2024 hier niet geschikd voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeerkatMayor
  • Niet online
Ik heb even wat rondgezocht in het huis van m'n ouders. en die bleken nog 2 voedingen te hebben liggen. Nu weet ik niet of deze toereikend zijn.
1 is van n oude mobiele telefoon. output: 12V 500mA. Is die 500mA toereikend?
2 is van een hele oude compaq laptop, output 18,5V, 2,2A. Nu weet ik dat de 18.5V te veel is, is dit eventueel op te lossen met n weerstandje?

het gaat weer n paar centjes schelen als ik deze kan gebruiken, ik ben benieuwd...

ook heb ik na redelijk veel aanbiedingen geen goede speakertjes kunnen vinden. Nu heb ik even op t internet gezocht, en daar kwam ik bij de kijkshop dit tegen Iemand hier ervaring mee? komt d'r een beetje geluid uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Schnitzel schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 00:00:
Ik heb even wat rondgezocht in het huis van m'n ouders. en die bleken nog 2 voedingen te hebben liggen. Nu weet ik niet of deze toereikend zijn.
1 is van n oude mobiele telefoon. output: 12V 500mA. Is die 500mA toereikend?
2 is van een hele oude compaq laptop, output 18,5V, 2,2A. Nu weet ik dat de 18.5V te veel is, is dit eventueel op te lossen met n weerstandje?

het gaat weer n paar centjes schelen als ik deze kan gebruiken, ik ben benieuwd...

ook heb ik na redelijk veel aanbiedingen geen goede speakertjes kunnen vinden. Nu heb ik even op t internet gezocht, en daar kwam ik bij de kijkshop dit tegen Iemand hier ervaring mee? komt d'r een beetje geluid uit?
500mA ga je het niet mee redden. 2.2A is wel genoeg, met een schakelingetje met een 7812 of een instelbare LM317 kan je dit wel terug naar 12V schroeven maar misschien is het beter om voor een kant en klare oplossing te gaan. Kost je misschien een euro meer, maar is wel een heel stuk simpeler!
Bijvoorbeeld: http://www.dickbest.nl/we...t=viewProd&productId=1846.
Erg goedkoop en ruim voldoende voor een TA2024, als je een schakeling moet bouwen om die 18v terug naar 12v te brengen ben je in totaal al snel hetzelfde kwijt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Laatst online: 09:07
wesleytjuh schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 17:30:
[...]

Ja hoor dat kan, maar dan heb je er inderdaad wel een nodig die terugveert. 1 polig is voldoende, de - kan gedeeld worden :).
Dat kan toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Als je een (aan)/uit/(aan) schakelaar gebruikt wel, is in principe hetzelfde als 2 losse momentschakelaars. Je hebt alleen wel gelijk wat betreft de gedeelde ground denk ik=X. Even nakijken of die nou wel gedeeld was. Dan heb je waarschijnlijk toch een 2-polige nodig ja.

edit: Yup, de ground is niet gedeeld, je hebt dus een 2-polige wipschakelaar nodig!

[ Voor 9% gewijzigd door wesleytjuh op 18-10-2010 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
Ik heb een 12V 3A DC voeding, een TA2024, een Gel accu en een acculader.
Als ik die volgende onderdelen zo aansluit als op het plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OFH6GU4R44QKQjqknEUcv6D0/full.png

Moeten de - (GND) kabels dan gewoon allemaal aan elkaar geknoopt worden of gaat er dan iets fout? Want ik heb al 1 voeding doorgebrand.

Kan ik van iemand trouwens de volgende onderdeeltjes voor een HKS kopen?

1 stuk(s) Precisie metaalfilmweerstand 0,6W 1,2kOhm 423378
1 stuk(s) Precisie metaalfilmweerstand 0,6W 330Ohm 423300
1 stuk(s) Metaalfilmweerstand 1W 270kOhm 419850
1 stuk(s) Metaalfilmweerstand 1W 47kOhm 419761
1 stuk(s) Metaalfilmweerstand 0,6W 470Ohm 418218
1 stuk(s) LED 3mm diffuus groen 184713
1 stuk(s) LM 723 = CA 723=L123 175897
1 stuk(s) IC LM 385 2,5V 176486
1 stuk(s) Siliciumdiode 1N4001 50V 1A 162213
1 stuk(s) Miniatuur relais FTR-F1CD 12VDC 502998
1 stuk(s) Precisie IC-voet 14-polig 189618

Want dan kan ik er toch eens eentje solderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 276805

Beste Tweakers,

Ik ben sinds een paar dagen bezig met een eigen versie van een soort krat- kistradio.
Nu heb ik alleen een paar vraagjes omdat de mijne niet is bedoelt voor een MP3-speler of autoradio, maar voor een basgitaar.

Mijn idee was dus om een goedkope bassversterker te maken met wat spullen die ik kon lenen en die ik nog had liggen, zo heb ik de volgende spullen bij elkaar geraapt;
Versterker: Caliber Ultra Drive UDA-1252B 750W
Speaker: Sony XS-L102P5S subwoofer (1200W peak, 330W rated power)
Krachtbron: 350W computer PSU, ik sluit hem aan op een 12V Molex connector
Ingang: Yamaha RBX 170 basgitaar

Mijn situaties waren nu als volgt;
-Ik heb het aangesloten zoals er hier in het topic te vinden is, dus de subwoofer op de versterker (mono bridged omdat het een 2 kanaals versterker is), de versterker op de 12V van de Molex connector + ééntje extra naar de REM van de versterker, het geluid komt van mijn basgitaar af met een 6,4mm jack die doorloopt naar 2 cinch kabels die de versterker in gaan.
Zodra ik de voeding aan zet dan doet hij het wel, maar redelijk zacht en niet wat je van een 750W versterker en 1200W subwoofer verwacht.
-Als ik de basgitaar zacht blijf aanslaan is er ook geen probleem maar zodra ik hem meerdere malen hard achter elkaar aan sla dan slaat de gehele voeding er uit. 8)7

Nu vroeg ik mij dus af, Wat doe ik verkeerd? :?
Alle hulp zal zeer worden gewaardeerd. _/-\o_
Groeten,
Kenny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Laatst online: 13:33
volgens mij geef je zelf het antwoord al:
750 watt versterker, 1200 wat woofer en 350 wat voeding ...
als je voeding er dan uitklapt komt dit omdat die kennelijk niet genoeg kan leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ramonlambal schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 16:24:
volgens mij geef je zelf het antwoord al:
750 watt versterker, 1200 wat woofer en 350 wat voeding ...
als je voeding er dan uitklapt komt dit omdat die kennelijk niet genoeg kan leveren
Dus ik heb gebruik gewoon een te slappe voeding? Dan zou ik er dus eentje van 750W moeten hebben? |:(
Als ik de versterker door een simpele Marquant 2x100Watt vervang zou hij het moeten doen, of vraagt de subwoofer dan nog steeds te veel van de voeding en kan ik beter een 200W subwoofer ergens vandaan halen?
Want ik ben namelijk bang dat als ik een TA2024 haal dat ik dan niet genoeg vermogen heb om mijn basgitaar leuk te laten klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
boppos schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 15:47:
Ik heb een 12V 3A DC voeding, een TA2024, een Gel accu en een acculader.
Als ik die volgende onderdelen zo aansluit als op het plaatje:
[afbeelding]

Moeten de - (GND) kabels dan gewoon allemaal aan elkaar geknoopt worden of gaat er dan iets fout? Want ik heb al 1 voeding doorgebrand.

Kan ik van iemand trouwens de volgende onderdeeltjes voor een HKS kopen?

1 stuk(s) Precisie metaalfilmweerstand 0,6W 1,2kOhm 423378
1 stuk(s) Precisie metaalfilmweerstand 0,6W 330Ohm 423300
1 stuk(s) Metaalfilmweerstand 1W 270kOhm 419850
1 stuk(s) Metaalfilmweerstand 1W 47kOhm 419761
1 stuk(s) Metaalfilmweerstand 0,6W 470Ohm 418218
1 stuk(s) LED 3mm diffuus groen 184713
1 stuk(s) LM 723 = CA 723=L123 175897
1 stuk(s) IC LM 385 2,5V 176486
1 stuk(s) Siliciumdiode 1N4001 50V 1A 162213
1 stuk(s) Miniatuur relais FTR-F1CD 12VDC 502998
1 stuk(s) Precisie IC-voet 14-polig 189618

Want dan kan ik er toch eens eentje solderen
Ja hoor de grounds kan je gewoon allemaal op hetzelfde punt uit laten komen.

Die onderdeeltjes kan je ook bij een webshop als dickbest bestellen, vele malen goedkoper. Ook zijn 0.25W weerstanden ruim voldoende, er is in dat lijstje voor 1W en 0.6W gekozen omdat deze wel per stuk te koop zijn bij conrad. 0.25W weerstanden koop je bij conrad in grotere aantallen terwijl je er maar 1 nodig hebt.
Dus ik zou zeggen, zoek dat lijstje eens op bij dickbest, en je zal zien dat alles daar te koop is :). Voor de metaalfilmweerstand zou ik weerstanden met 5% tolerantie kiezen, en voor de precisie weerstanden zou ik 1% tolerantie kiezen, dit is ruim voldoende
Anoniem: 276805 schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 16:34:
[...]

Dus ik heb gebruik gewoon een te slappe voeding? Dan zou ik er dus eentje van 750W moeten hebben? |:(
Als ik de versterker door een simpele Marquant 2x100Watt vervang zou hij het moeten doen, of vraagt de subwoofer dan nog steeds te veel van de voeding en kan ik beter een 200W subwoofer ergens vandaan halen?
Want ik ben namelijk bang dat als ik een TA2024 haal dat ik dan niet genoeg vermogen heb om mijn basgitaar leuk te laten klinken.
Een Marquant heeft net zo veel vermogen als een TA2024 maar is veel inefficienter. Waar marquant 2x100W vandaan haalt weet niemand, maar het werkelijke vermogen is 2x15W, net als de TA2024. Overigens ben ik bang dat 2x15W niet genoeg gaat zijn voor zo'n subwoofer, weet niet of je hem zo wel goed genoeg kan aansturen. En je voeding is een overkill als je zo'n laag vermogen versterker gaat gebruiken, de kans is zelfs aanwezig dat je voeding niet eens aan gaat omdat deze te weinig belast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wesleytjuh schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 17:15:
[...]
Een Marquant heeft net zo veel vermogen als een TA2024 maar is veel inefficienter. Waar marquant 2x100W vandaan haalt weet niemand, maar het werkelijke vermogen is 2x15W, net als de TA2024. Overigens ben ik bang dat 2x15W niet genoeg gaat zijn voor zo'n subwoofer, weet niet of je hem zo wel goed genoeg kan aansturen. En je voeding is een overkill als je zo'n laag vermogen versterker gaat gebruiken, de kans is zelfs aanwezig dat je voeding niet eens aan gaat omdat deze te weinig belast wordt.
Ik heb een soort "hack" gevonden waardoor je de PSU laat denken dat hij aangesloten staat op een computer en dus stroom geeft op zijn aansluitingen (werkt op elke ATX voeding).

En ik wil dus een goed geluid krijgen uit dit project zodat ik geen basversterker van €400/500 hoef te kopen.
Maar wat kan iemand mij dan aanraden wat ik het beste kan gebruiken om een subwoofer van minimaal 200W aan te sturen zodat hij volop gebruikt word en er een leuk hard geluid uit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Op samenkopen.net loopt momenteel een actief voor oa TA2024, hierbij zat ook een monoblock dacht ik. Zoek maar eens op ;). Als het een subwoofer met een enkele spoel is is een monoblock ideaal hiervoor :).

Je bedoelt die "hack" die in het elektroforum te vinden is? Dat zou moeten werken ja :).

edit: Heb net eens gekeken en dat is een 24v versterker, jammer. Maar dat is de richting waarin je moet zoeken denk ik. Zoek anders eens naar 41Hz versterkers, gebruiken ook dezelfde chip.

[ Voor 24% gewijzigd door wesleytjuh op 18-10-2010 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
wesleytjuh schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 17:15:
Die onderdeeltjes kan je ook bij een webshop als dickbest bestellen, vele malen goedkoper. Ook zijn 0.25W weerstanden ruim voldoende, er is in dat lijstje voor 1W en 0.6W gekozen omdat deze wel per stuk te koop zijn bij conrad. 0.25W weerstanden koop je bij conrad in grotere aantallen terwijl je er maar 1 nodig hebt.
Dus ik zou zeggen, zoek dat lijstje eens op bij dickbest, en je zal zien dat alles daar te koop is :). Voor de metaalfilmweerstand zou ik weerstanden met 5% tolerantie kiezen, en voor de precisie weerstanden zou ik 1% tolerantie kiezen, dit is ruim voldoende
Kijk dat is echt een super antwoord... Daar kan ik wat mee...
1 stuk(s) 5% Metaalfilmweerstand 1W 270kOhm :Y heb ik
1 stuk(s) 5% Metaalfilmweerstand 1W 47kOhm :Y heb ik
1 stuk(s) 5% Metaalfilmweerstand 0,6W 470Ohm :Y heb ik
1 stuk(s) Drukknop Rood :Y heb ik
1 stuk(s) Drukknop Groen :Y heb ik
1 stuk(s) Experimenteer printplaat :Y heb ik
1 stuk(s) LED 3mm diffuus groen (=2.2V) :Y heb ik, neem aan dat een 3.2V led ook werkt?
1 stuk(s) Siliciumdiode 1N4001 50V 1A: Kan ik ook een 1N4007 (1000V 1A) gebruiken? want :Y heb ik
1 stuk(s) 1% metaalfilmweerstand 0,6W 1,2kOhm :Y Dickbest
1 stuk(s) 1% metaalfilmweerstand 0,6W 330Ohm :Y Dickbest
1 stuk(s) Precisie IC-voet 14-polig :Y Dickbest
1 stuk(s) LM 723 = CA 723=L123 :? Dickbest -> uA 723 ??
1 stuk(s) IC LM 385 2,5V :Y Dickbest -> LM385Z 2,5V
1 stuk(s) Miniatuur relais FTR-F1CD 12VDC :N Dickbest Kan hem niet vinden welke heb ik nodig? Als er 1 tussen staat hoe sluit ik hem aan met de lader en voeding?

Nog even voor alle mensen die elke keer hulp bieden: d:)b Ik heb een hoop van jullie geleerd en mijn dank is groot! _/-\o_ Had totaal geen ervaring met electronica (alleen wat basis van natuurkunde 10 jaar geleden), maar begin het steeds meer te snappen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet bel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-10-2022

Piet bel

Digital age pioneer

Bartske schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 15:18:
Wat gebeurd er eigenlijk als je je kratje aan het lader bent (dmv druppel lader op de accu) en tegelijkertijd je kratje aanzet en muziek gaat spelen? Het lijkt me dat er niet zoveel gebeurd dan maar moet het even zeker weten :P
Hetzelfde vroeg ik mij ook al af :9
Iemand ?? :?

Techjunk & gadgetfreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
boppos schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 13:16:
[...]

Kijk dat is echt een super antwoord... Daar kan ik wat mee...
1 stuk(s) 5% Metaalfilmweerstand 1W 270kOhm :Y heb ik
1 stuk(s) 5% Metaalfilmweerstand 1W 47kOhm :Y heb ik
1 stuk(s) 5% Metaalfilmweerstand 0,6W 470Ohm :Y heb ik
1 stuk(s) Drukknop Rood :Y heb ik
1 stuk(s) Drukknop Groen :Y heb ik
1 stuk(s) Experimenteer printplaat :Y heb ik
1 stuk(s) LED 3mm diffuus groen (=2.2V) :Y heb ik, neem aan dat een 3.2V led ook werkt?Geen probleem
1 stuk(s) Siliciumdiode 1N4001 50V 1A: Kan ik ook een 1N4007 (1000V 1A) gebruiken? want :Y heb ik Ja dit kan
1 stuk(s) 1% metaalfilmweerstand 0,6W 1,2kOhm :Y Dickbest
1 stuk(s) 1% metaalfilmweerstand 0,6W 330Ohm :Y Dickbest
1 stuk(s) Precisie IC-voet 14-polig :Y Dickbest
1 stuk(s) LM 723 = CA 723=L123 :? Dickbest -> uA 723 ?? Staat bij spanningsregelaars, dus dit is dezelfde
1 stuk(s) IC LM 385 2,5V :Y Dickbest -> LM385Z 2,5V
1 stuk(s) Miniatuur relais FTR-F1CD 12VDC :N Dickbest [b]Kan hem niet vinden welke heb ik nodig? Als er 1 tussen staat hoe sluit ik hem aan met de lader en voeding?[/b] http://www.dickbest.nl/we...ct=viewProd&productId=443. Ik zie er zo niet bij staan of het een type A of type B is. Dit kun je eenvoudig meten met een multimeter op de ohm stand. Dan twee pootjes meten die in de 'uit' stand verbonden zijn (bijv voeding en versterker). Kleine waarde = verbonden, oneindige waarde = niet verbonden. Nu kun je zo in het schema zien welke versie je hebt.

Nog even voor alle mensen die elke keer hulp bieden: d:)b Ik heb een hoop van jullie geleerd en mijn dank is groot! _/-\o_ Had totaal geen ervaring met electronica (alleen wat basis van natuurkunde 10 jaar geleden), maar begin het steeds meer te snappen :*) Dit is waar we het voor doen ;)
Bartske schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 15:18:
Indien je versterker meer stroom verbruikt als dat de lader kan bijladen, zal je accu alsnog leeglopen. Weliswaar minder snel dan normaal maar toch. Het beste is dit te voorkomen omdat het slecht kan zijn voor je acculader. Deze zal namelijk zijn laadstappen niet kunne doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 374774

Piet bel schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 14:40:
[...]

Hetzelfde vroeg ik mij ook al af :9
Iemand ?? :?
doe maar niet xD hebben je accu's niet graag, ze worden namelijk en opgeladen en leeggetrokken etc.
je kunt beter een voeding en een lader inbouwen.

( ben ik zelf ook aan het doen met een computer voeding )

Gr Tom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars019
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-05 15:04
Anoniem: 374774 schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 17:53:
[...]

doe maar niet xD hebben je accu's niet graag, ze worden namelijk en opgeladen en leeggetrokken etc.
je kunt beter een voeding en een lader inbouwen.

( ben ik zelf ook aan het doen met een computer voeding )

Gr Tom ;)
Dat is niet helemaal waar. In principe wordt de accu niet opgeladen en ontladen tegelijk, want dat is technisch onmogelijk (stroom kan maar één kant tegelijk op lopen). Het probleem zit in de oplader, die zijn er voor gemaakt om een accu netjes op te laden. Zo'n lader is een stroombron, die de accuspanning in de gaten houdt en optijd de stroomsterkte vermindert. Als je tegelijk met het opladen ook een versterker aansluit, dan loopt die stroomt uit de stroombron ook door de versterker. De spanning die de lader dan meet over het geheel klopt dan niet meer en dan gaat de lader rare dingen doen, afhankelijk van de soort lader. Omdat de versterker ook geen constante stroom vraagt en die stroom vaak groter is dan wat de lader kan leveren, gaat het waarschijnlijk helemaal mis.

Ik heb het zelf nooit uitgeprobeert, maar waarschijnlijk werkt het met de meeste laders niet. En ook al zou het werken, de meeste laders laden maar met 600 mA, wat veel te weinig is om de versterker te voeden en laat staan om de accu daarnaast nog op te laden.

[ Voor 17% gewijzigd door lars019 op 19-10-2010 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

YES, tk2050 binnen, morgen gelijk beginnen met mn kistradio.
Nu heb ik een vraag over accu laden. Ik ga 2 nieuwe accus kopen en die parallel schakelen. Hoe laad ik deze weer op? apart of of ook parallel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb een vraagje ik hem nu mijn kistradio bijna klaar er zitten 6 boxen in. Maar mijn autoradio geeft maar 4 ingangen aan. Ik heb nu een MCA-200(ook een TA2024)

Hoe hang ik dit ertussen? er zit een tulpstekker aan aan mijn autoradio maar als ik die verbindt doen die andere 2 boxen het niet..

En wat zouden jullie doen ik heb 2 gelaccu's van 18Ah en eentje van 17Ah zou ik deze gewoon parralel er aan zette en dan gewoon die versterkers er aan hangen of ieder apart?

Grjohn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Laatst online: 06-06 22:28
Anoniem: 348799 schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 20:00:
YES, tk2050 binnen, morgen gelijk beginnen met mn kistradio.
Nu heb ik een vraag over accu laden. Ik ga 2 nieuwe accus kopen en die parallel schakelen. Hoe laad ik deze weer op? apart of of ook parallel?
Ligt eraan wat voor oplader je hebt.
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.