Wie heeft er ervaring met dit:
http://www.kratradio.nl/products-page/mp3-spelers/
?
Wat zijn de nadelen ervan?
gr.john
?
gr.john
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Verwijderd
Het nadeel is dat er geen auto bij zit.Verwijderd schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 21:15:
Wie heeft er ervaring met dit:
?
gr.john
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Waarom heb je twee draden naar de GND van de TA2024 lopen?Verwijderd schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 16:40:
Zal ik mij foto's ook maar eens posten.
Open krat:P
[afbeelding]
Binnenkant.
[afbeelding]
Voorkant.
[afbeelding]
TA2024(weerstandsmod)
[afbeelding]
Vragen zet maar neer!
Verwijderd
Voor de voltmeter.BBotman schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 13:04:
[...]
Waarom heb je twee draden naar de GND van de TA2024 lopen?
zal even kijken of ik er nog eentje heb liggenBBotman schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 15:29:
Ik ga nu beginnen met het zagen van de plankjes voor mijn minikistje. Ik heb helaas mijn jack-inbouwbus laten overlijden en heb dus een nieuwe nodig. Aangezien ik al mijn onderdelen al binnen heb, dit onderdeel ongeveer EUR 1,- kost en Conrad de enige website is waar ik dit onderdeel kan vinden ben ik op zoek naar iemand die nog een grote bestelling gaat doen en deze voor me mee kan bestellen tegen onkostenvergoeding en verzendkosten naar mij toe. Wie helpt me?
[ Voor 6% gewijzigd door lredev op 31-08-2010 18:30 ]
Oké, bedankt. Dan wacht ik nog een weekjelredev schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 17:10:
[...]
zal even kijken of ik er nog eentje heb liggenNiet het geval helaas. Ze komen wel met een weekje ofzo in de collectie :-)
[ Voor 10% gewijzigd door Bartske op 31-08-2010 20:02 ]
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2010 20:51 ]
Dit schema is niet goed omdat je een class-d versterker niet kunt bruggen (wat jij nu wel met de subwoofer hebt gedaan). De subwoofer moet op 1 kanaal komen behalve als je een dubbelspoels woofer van 2x4ohm neemt. Je kunt dan echter geen stereo signaal insturen.eko990 schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 20:28:
Mijn vriend en ik zitten er aan te denken een kist te maken met een TK2050 icm met een Subwoofer.
Nu willen we deze woofer gebruiken.
Alleen weten we niet hoe groot de kist moet zijn om een goede bas te krijgen.
en weet iemand mischien deze boxen er voor geschikt zijn of moet ik autoboxen gebruiken?
ik heb dit schema gemaakt: [afbeelding]
maar eigenlijk mijn belangrijkste vraag is hoe ik mijn subwoofer ruimte moet berekenen,
hij komt in een aparte ruimte dan de ander boxen en accu+versterker
Bijna alle autoradio's zijn hiermee uitgerust dus kies er maar eentje uit zou ik zeggen.Verwijderd schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 20:51:
Ik wil een autoradio in mijn kratje bouwen. Welke is aan te raden?
Wel het liefst met LCD scherm FM radio en CD![]()
Mvg.john
[ Voor 86% gewijzigd door skywalker1 op 01-09-2010 13:07 . Reden: meer info toegevoegd! ]
ASUS ROG Strix SCAR 17 G733QS | 5900HX | RTX 3080 16GB | 32GB RAM | QHD
Je kunt veel class-t versterkers niet bruggen, maar je kunt wel prima het stereo signaal op een dual voice coil subwoofer zetten hoor!Michel5128 schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 21:28:
[...]
Dit schema is niet goed omdat je een class-d versterker niet kunt bruggen (wat jij nu wel met de subwoofer hebt gedaan). De subwoofer moet op 1 kanaal komen behalve als je een dubbelspoels woofer van 2x4ohm neemt. Je kunt dan echter geen stereo signaal insturen.
Verder moeten volgens mij vrijwel alle passieve scheidingsfilters áchter de versterker, maar dit weet ik niet zeker.
Verder moet de kast gewoon een mooie grootte hebben. Het ligt er maar net aan hoe groot jij je kist wil maken. Wil je echt berekeningen erop los laten moet je op de site die hieronder gelinkt wordt kijken.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
De specs zien er prima uit hoor, maar het is natuurlijk niet te zien hoeveel deze nog van hun oorspronkelijke vermogen hebben. Probeer hem eens helemaal op te laden en meet dan met een multimeter het voltage.mike--ie schreef op woensdag 01 september 2010 @ 18:23:
Hé Jongens!
Ik wil nu gaan beginnen aan een kratradio, was het vorig jaar al van plan. Maar ben er helaas toen niet aan toegekomen.
Nu heb ik nog 2 accuutjes op zolder staan die ik vorig jaar juli bij een beveiligingsbedrijf heb opgehaald, zou ik die nog kunnen gebruiken?
[afbeelding]
Lokale elektronicaboer al eens geprobeerd? Die heeft ze voor de verzendkosten liggen...Webstarr schreef op woensdag 01 september 2010 @ 18:33:
Iemand nog een oude LPT kabel (Liefst niet gegoten), 4 4k7 weerstandjes en 4 druk knopjes (Pulse) Liggen voor weinig?
Volgens mij noemt Tripath hun uitvoering van klasse D gewoon T-klasse.HotFix schreef op woensdag 01 september 2010 @ 21:16:
Wat is trouwens het elektronische verschil tussen een Class-T versterker en een Class-D versterker?
En waar baseren ze die naam op?
precies. Class T is een "geuzennaam" door de T van Tripath. Het is gewoon een classe D versterker.JvS schreef op woensdag 01 september 2010 @ 21:21:
[...]
Volgens mij noemt Tripath hun uitvoering van klasse D gewoon T-klasse.
Sorry, maar deze vraag komt elke twee pagina's langs. Het kost je hoogstens vijf minuten bladeren en je hebt het antwoord op al je vragen.xammies schreef op donderdag 02 september 2010 @ 16:44:
Dag Mensen,
Ik ben van plan zelf een kratradio te gaan maken. Mijn doel is gewoon hard geluid te kunnen spelen voor ~6 uur.
Ik heb al een 12V 7ah lood-gelaccu.
Ik had de Marquant Versterker Type: MCA-200 Op het oog
Wie kan mij vertellen of dit gaat werken en welke boksen en andere dingen ik hierbij nog nodig heb?
Alvast bedankt!
Of lees de topicstart.xammies schreef op donderdag 02 september 2010 @ 16:44:
Dag Mensen,
Ik ben van plan zelf een kratradio te gaan maken. Mijn doel is gewoon hard geluid te kunnen spelen voor ~6 uur.
Ik heb al een 12V 7ah lood-gelaccu.
Ik had de Marquant Versterker Type: MCA-200 Op het oog
Wie kan mij vertellen of dit gaat werken en welke boksen en andere dingen ik hierbij nog nodig heb?
Alvast bedankt!
Nogmaals, lees de topicstart. Daar staan al je vragen in beantwoord.xammies schreef op donderdag 02 september 2010 @ 22:07:
Oké bedankt! En heb ik voor een dergelijke radio perse een autoradio nodig of volstaat het ook gewoon met een draadje naar je ipod?
Wise enough to play the fool
Ja, een draadje naar je iPod volstaat. Hiervoor moet je wel even een connector aan de draadjes van de TA2024 solderen, of deze als accessoire meebestellen.xammies schreef op donderdag 02 september 2010 @ 22:07:
Oké bedankt! En heb ik voor een dergelijke radio perse een autoradio nodig of volstaat het ook gewoon met een draadje naar je ipod?
Gewoon luidsprekerkabel volstaat, lees de topicstart eens, daar staat het allemaal in...xammies schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 17:11:
Goed, bedankt allemaal!
Nu heb ik dus de
- MarQuant Mca-200
- Marquant SpeakersType: MCS-16
- 12v7ah Accu
- Tulpkabel van iPod naar Versterker.
Nu heb ik dus nog draad nodig om m'n accu op de versterker aan te sluiten en een schakelaartje. Welke heb ik daarvoor nodig?
Bedankt!
[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 03-09-2010 23:09 ]
Iets meer eigen inzet graag? Kijk eens hoe anderen het hebben opgelost, lees te topicstart goed door, etc.xammies schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 17:18:
Werkt een luidspreker kabel van accu naar versterker dus gewoon?
Wat voor een zekering/schakelaar zou ik hierbij moeten aanschaffen?
[ Voor 9% gewijzigd door xammies op 04-09-2010 13:25 ]
Verwijderd
- Ja- Als ik in plaats van een versterker een autoradio gebruik, hoe zit het dan met de HKS? Moet ik dan gewoon de - en + ook daar op aansluiten zoals je de versterker ook moest aan sluiten?
- En de radio heeft een AUX-IN, dus wil ik nog een mp3-decoder in de krat zetten zodat ik ook USB + SD kaartjes kan afspelen, want dat zit niet op de radio ook al speelt ie wel mp3 af.
- En kan ik de druppellader gewoon aan m'n accu laten zitten als ik muziek afspeel (zodat ik de druppellader in de krat kan monteren), en kan ik hem ook als ik muziek afspeel tegelijkertijd opladen?
- Hoe frees je het makkelijkste gaten in de krat? En hoe haal je al die 'flessenrekken' weg?
[ Voor 58% gewijzigd door lars019 op 04-09-2010 16:22 ]
Die 2e vraag was idd om te weten of het kan, maar hoezo kan ik niet tegelijkertijd opladen en afspelen?lars019 schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 16:17:
[...]
- Ja
- Wat is de vraag? Het kan in ieder geval wel
- Je kunt de oplader er wel in laten zitten, maar tegelijk opladen en afspelen gaat niet goed.
- De rekken haal je t makkelijkst uit met een tang (of bijv snoeischaar) en beitel en hamer
[ Voor 6% gewijzigd door mike--ie op 04-09-2010 19:47 ]
Wat denk je zelf?mike--ie schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 19:34:
- En is deze multimeter een beetje degelijk? Of is het beter er eentje bij de Praxis/Hornbach te halen?
Ik denk eigenlijk dat die bamimultimeter (Skeltenaer schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 21:41:
[...]
Wat denk je zelf?
Een bamimultimeter van 1 euro, of een wat duurdere uit een degelijke nederlandse bouwmarkt?![]()
Waarschijnlijk werkt die multimeter van 1 euro wel, maar ik denk dat je voor de langere duur er beter eentje in nederland kan halen.
Ik heb al veel hKS'je gesoldeerd dus kan je wellicht wel helpen.. Dat lm385'je is inderdaad de enige waarvoor dat bottomview opgaat. Stuur mij maar even 2 foto's van boven en onderkant, dan zal ik je ook wat terugsturen en even die van jouw zo goed en kwaad als het gaat bestuderen :-) (mail staat in profiel of bestellen apengeval kratradio punt nl)Lindijer schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 17:25:
Goedendag,
Ik ben sinds het begin van de zomervakantie bezig met het bouwen van een kistradio.
Ik heb een probleem. De Hks beveiliging heb ik zelf gesoldeerd, maar als ik op de groene knop druk dan gaat het lampje branden en als ik deze weer los laat gaat het lampje uit. En er komt ook geen muziek uit de speakers, als ik op de rode knop druk brandt er geen lampje, maar heb ik wel muziek en de accu wordt daarbij opgeladen.
Ik maak gebruik van:
-Accu
-Voeding
-Lader
-Versterker met speakers. TA2024.
De accu staat op 13,00 volt op het moment. Dankzij het opladen wat hij kennelijk wel deed, daarvoor nog op 12,44 volt.
Ik ben nog wel een beginner in het solderen van printplaten en heb de beveiliging van v2.1 die in een vorig deel van deze reeks forums te vinden was.
Er staat bij een van deze onderdelen heel klein 'bottom view', maar dat geldt alleen voor dat onderdeeltje (LM 385 2,5V), toch? Is er misschien nog ergens een forum die uitleg geeft over het solderen van printplaten of iets dergelijks?
Heeft iemand een link met foto's waarop de Hks goed te zien is en waaruit ik misschien kan afleiden wat ik fout heb gedaan? Ik heb alle verbindingen nagekeken en gecontroleerd met het schakelschema.
Ik hoorde ook iets over een nieuwere versie die overschakelt op het moment dat de netvoeding wordt aangesloten. Is daar meer bekend over?
M.v.g
Verwijderd
Verwijderd
Gewoon bij de Gamma zijn die wel te koop.Verwijderd schreef op maandag 06 september 2010 @ 09:47:\
Er moet voor de speakers alleen nog zo'n alluminium grill, die heb ik eerder gezien in dit forum. Maar waar zijn die te koop??
Robbertt schreef op maandag 06 september 2010 @ 19:58:
Zoals jullie misschien al weten ben van plan een kistradio te maken voor mijn profielwerkstuk
Nu moet ik van mijn leraar eerst een onderzoeksvraag of hoofvraag hebben. Maar dat is moeilijker dan ik dacht.
Hebben jullie misschien een ideetje?
Ik ben ook van plan de HKS zelf de solderen (misschien daar iets over??
Verwijderd
Ziet er tof uit!Koen g schreef op maandag 06 september 2010 @ 14:55:
Nadat ik eerst al eens de meest hufterprove kratradio heb gemaakt voor een vriend, heb ik nu besloten om zelf een kistradio'tje te maken.
Verwijderd
Zie er heel mooi uit! Wat mocht het kosten?Verwijderd schreef op woensdag 08 september 2010 @ 16:04:
Eindelijkyoutube werkt weer meer dus hier het filmpje van de poef.
[video]
net als vele andere, zeer slecht geluid ivm. telefoon
Ondertussen nog met plexiglas aan de glas geweest om de lage tonen zijwaarts te kaatsen.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
project is nu zo goed als klaar, kan hier voorlopig nog wel even van genieten
[ Voor 5% gewijzigd door Mud.Starrr op 08-09-2010 19:13 ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Dat is raar zeg.BrcBas schreef op woensdag 08 september 2010 @ 22:06:
Heb hem al met meerdere accu's geprobeerd en ze zijn allen nog goed!
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
Verwijderd
Verwijderd
Poef - gratisxammies schreef op woensdag 08 september 2010 @ 16:27:
[...]
Zie er heel mooi uit! Wat mocht het kosten?
Groetjes
Techjunk & gadgetfreak
Verwijderd
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2010 17:59 ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Meestal trekt je druppellader, zonder er een schakelaar tussen te plaatsen, je accu leeg.Mud.Starrr schreef op donderdag 09 september 2010 @ 23:51:
Kun je eigenlijk de druppellader gewoon aan de accu laten hangen als hij niet in het stopcontact zit? (en in de kist verwerken).
Of moet ik er dan een schakelaar tussen zetten omdat hij dan de accu leeg trekt?
Ik heb namelijk verschillende schema's gezien, maar zoals deze zeg maar:
[afbeelding]
Techjunk & gadgetfreak
Bedankt!Piet bel schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 00:08:
[...]
Meestal trekt je druppellader, zonder er een schakelaar tussen te plaatsen, je accu leeg.
Denk bijvoorbeeld aan indicator ledjes die branden.
Het beste is dus gewoon een schakelaar er tussen zetten.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Ja, ik heb meerdere bestellingen gedaan en het komt vast helemaal goed. Vergeet niet dat Levi niet de hele dag achter zijn computer zit te wachten op een e-mail. Misschien is je bestelling al verwerkt maar heeft hij je e-mail nog niet beantwoord. Gewoon even afwachten, komt goed!xammies schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 08:05:
Hallo,
Heeft iemand ervaring met het bestellen op Kratradio.nl? Ik heb namelijk afgelopen dinsdag een gelacculader besteld maar heb deze nog steeds niet binnen. Ook heb ik 'Levi' gemaild of hij al is verstuurd maar daarop krijg ik geen reactie.
Bedankt!
Je schema klopt inderdaad aardig. Je kunt een accu niet met een computervoeding opladen. Hier heb je nu de druppellader voor. Om een computervoeding in te schakelen moet je vaak nog even het groene en zwarte draadje op de grote stekker doorverbinden.Verwijderd schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 13:35:
Wie wil voor mij controleren of dit een goed schema is ?
bedankt mvg !
[afbeelding]
Verwijderd
Bedankt voor je hulp michel5128Michel5128 schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 14:12:
[...]
Je schema klopt inderdaad aardig. Je kunt een accu niet met een computervoeding opladen. Hier heb je nu de druppellader voor. Om een computervoeding in te schakelen moet je vaak nog even het groene en zwarte draadje op de grote stekker doorverbinden.
Verder kan ik je adviseren om van schakelaar 1 en 2 één wisselschakelaar te maken. Zo staat hij altijd óf op de voeding óf op de accu. Zoals je het nu hebt kun je per ongeluk beide inschakelen wat niet goed is voor de accu.
Verwijderd
Heb je een scheidingsfilter tussen de versterker en die tweeters, of tenminste een condensator in serie ermee gezet? Ik kan dat niet zien op de foto's. Zonder scheidingsfilter/condensator gaan die tweeters binnen de kortste keren kapot.Verwijderd schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 16:09:
Maar als ik nu mij kabel in mij telefoon stopt gaat hij knetteren en knallen hoe kan ik dit oplossen? Eerst had ik er een schakelaar tussen maar die werkt nu plots niet meer ik ga daar ook nog ff voor op zoek. Maar heeft iemand ideën?
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
Verwijderd
Het fotootje van de schakelaars laat zien dat het kennelijk in een knoedel aan de aansluitingen is gedraaid en niet gestript, gesoldeerd of geisoleerd. Dit lijkt helemaal nergens op zoals het nu is gedaan, alle goede bedoelingen ten spijt. Haal alle aansluitingen los, knip de overbodig lange draden af, strip opnieuw een kort stukje isolatie, vertin de draden en soldeer alles goed vast. Tenslotte nog een stukje krimpkous erover en klaar.Verwijderd schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 17:19:
Kijk dat ploppel enzo dat was eerst niet omdat de schakelaar het nog deed. Maar nu gaat hij gewoon niet meer aan en uit. Hier wat foto's duidelijk van de versterker en binnenkant. Want ik snapte niet echt wat je bedoelde.
Van die e-mail zou ik begrijpen, helaas verteld hij dat de lader dinsdag op de bus zou zijn gedaan. Dan zou deze er nu al moeten zij, niet?BBotman schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 10:15:
[...]
Ja, ik heb meerdere bestellingen gedaan en het komt vast helemaal goed. Vergeet niet dat Levi niet de hele dag achter zijn computer zit te wachten op een e-mail. Misschien is je bestelling al verwerkt maar heeft hij je e-mail nog niet beantwoord. Gewoon even afwachten, komt goed!
Normaal gesproken wel, maar ook de TNT kan fouten maken.. weetjewelxammies schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 18:14:
[...]
Van die e-mail zou ik begrijpen, helaas verteld hij dat de lader dinsdag op de bus zou zijn gedaan. Dan zou deze er nu al moeten zij, niet?
In principe wel, ware het niet dat ik hem helemaal niet verstuurd had. Daar kwam ik vanochtend achter en heb hem alsnog verstuurd.xammies schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 18:14:
[...]
Van die e-mail zou ik begrijpen, helaas verteld hij dat de lader dinsdag op de bus zou zijn gedaan. Dan zou deze er nu al moeten zij, niet?
Klopt, ongeveer: 3 op de 100 gaat fout. (mijn ervaring inmiddelsBBotman schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 19:47:
[...]
Normaal gesproken wel, maar ook de TNT kan fouten maken.. weetjewel
[ Voor 36% gewijzigd door lredev op 10-09-2010 23:32 ]
Verwijderd
Ik heb het gesoldeerd en kousen overheen gedaan zie hier foto's.:DeBolle schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 18:04:
[...]
Het fotootje van de schakelaars laat zien dat het kennelijk in een knoedel aan de aansluitingen is gedraaid en niet gestript, gesoldeerd of geisoleerd. Dit lijkt helemaal nergens op zoals het nu is gedaan, alle goede bedoelingen ten spijt. Haal alle aansluitingen los, knip de overbodig lange draden af, strip opnieuw een kort stukje isolatie, vertin de draden en soldeer alles goed vast. Tenslotte nog een stukje krimpkous erover en klaar.
Je kunt ook schakelaars halen met kabelschoen aansluitpunten en de draden op een kabelschoentje vastzetten. Het is namelijk niet de bedoeling dat de kabeltjes los kunnen raken of dusdanig ongeisoleerd zijn dat de aansluitingen elkaar kunnen raken.
De tweeters moeten via een scheidingsfilter worden aangesloten, zoals ze nu zijn aangesloten gaan ze kapot. Een simpele condensator kan al voldoen als scheidingsfilter. Weet je of die tweeters misschien al een ingebouwde en dus niet zichtbare condensator hebben?
Heb je geen idee wat ik hier vertel, dan rest jou niets anders dan je òf grondig inlezen en te leren solderen òf iemand vragen het voor je te doen.
Een bas reflex poort werkt als een "massaveer" systeem. Het idee erachter is dat je de lucht in die poort aan het trillen brengt om zo je laag te versterken / verdiepen (heel kort door de bocht). Ook zal die poort op de afstemmingsfrequentie de doorlaat verminderen. Eronder is het gewoon een open pijpBlue-Tiger schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 23:04:
Kort vraagje tussendoorIk heb zojuist voor de grap eens besloten de BR poort te verwijderen en het achtergebleven gat open te laten. Nu blijk ik toch een heuse luchtverplaatsing wél te voelen tov de BR poort geïnstalleerd. Dan voel ik namelijk nauwelijks / geen luchtstroom. Kan het kwaad de BR poort die ik hier heb (met een lengte van ~30 cm) in te korten tot ongeveer de helft. Ik heb geen idee van de precieze werking van zo'n BR poort, maar voor mijn gevoel lijkt de verplaatsing wel beter te zijn als ik besluit hem in te korten.
Iemand op- of aanmerkingen?
Goed, concreet en kortteacher schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 10:03:
[...]
Een bas reflex poort werkt als een "massaveer" systeem. Het idee erachter is dat je de lucht in die poort aan het trillen brengt om zo je laag te versterken / verdiepen (heel kort door de bocht). Ook zal die poort op de afstemmingsfrequentie de doorlaat verminderen. Eronder is het gewoon een open pijp
Leesvoer: Wikipedia: Basreflexsysteem
Die poort moet exact berekend zijn tov. de parameters van de speakers én de inhoud de kist. Heb je speakers zonder (thiele/small) parameters dan heb je eigenlijk niets aan een poort.
In jouw geval heb je dus een "kist met een gat"; natuurlijk voel je daar luchtverplaatsing doorheen; en je zal wat meer middentonen uit het gat horen komen.
Mijn advies is om de kist helemaal dicht te maken.
Volgens mij is toch steeds gezegd: Altijd een gesloten kist maken, tenzij je de basspoort kan berekenen. Sommige hebben toevalliger wijs geluk gehad met een BR-poort die in hun oren wel lekker lijkt te klinken. Dan is het natuurlijk prima, maar dat is geen garantie.Blue-Tiger schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 13:38:
[...]
Goed, concreet en kortEen tweetal maandjes geleden werd hier echter ook gezegd dat het niet zoveel uitmaakte, gesloten of BR-systeem, dus heb ik voor die laatste optie gekozen omdat er toch vrij weinig fout kon gaan. In ieder geval, TS-parameters krijg je niet bij autospeakers dus echt afstemmen kan dan ook niet. Maar dit is achteraf gewoon een goeie les geweest voor de volgende keer
Je weet toch wat ik had gemaakt? Een koffer, dus ik had al wat beperking kwa ruimte...lredev schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 14:13:
[...]
Volgens mij is toch steeds gezegd: Altijd een gesloten kist maken, tenzij je de basspoort kan berekenen. Sommige hebben toevalliger wijs geluk gehad met een BR-poort die in hun oren wel lekker lijkt te klinken. Dan is het natuurlijk prima, maar dat is geen garantie.
Bij de grotere autospeakers is het enige advies: Stevige, grote, gesloten houten kist.
Zo, dat is een verschil zeg, dat ziet er erg goed uit nu! Nu ook geen storingen, kraken of ploppen meer?Verwijderd schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 09:07:
Ik heb het gesoldeerd en kousen overheen gedaan zie hier foto's.:
Een condensator werkt als een hoogdoorlaatfilter, en moet daarom in serie met een tweeter gezet worden. Als ik het goed zie heb je daar trouwens een compleet scheidingsfilter, je kunt overwegen die in z'n geheel te gebruiken. In dat geval kun je simpelweg de uitgang van de versterker op de ingang aansluiten en dan de grote luidsprekers op de laag-uitgang aansluiten, de tweeters dan natuurlijk op de hoog-uitgang.Ccondensator:
Zijn dit de goede? Want deze zaten erbij. En hoe moet ik hem aansluiten palarel of serie?
Verwijderd
De tweeters zitten nu parallel met de andere luidsprekers en krijgen zonder scheidingsfilter het volledige frequentiebereik op zich. Dat betekent dat ze óók de lage tonen voor hun kiezen krijgen - ze zouden dan dezelfde uitslag moeten gaan maken dan de lage tonen luidspreker en dat kunnen ze eenvoudig niet. Ergo, na enige tijd verbranden de spreekspoelen of vliegt de kleine dome uit de spleet en gaat scheef terug. In beide gevallen zijn ze onherstelbaar beschadigd.Verwijderd schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 18:24:
Dankje.:P
Kan ik niet alleen die condensator er op aansluiten want dat scheidingsfilter heb ik alle draden er van af geknipt omdat ik dacht dat ik die toch niet zou gebruiken? En me boxen+tweeters zijn 100W en 8Ohm maar omdat er 2 op een aansluiting zit worden ze toch 4Ohm?
Probeer een koopzondag-winkel, zoals de Mediamarkt in Almere of zo.xammies schreef op zondag 12 september 2010 @ 11:01:
Wie weet hoe ik nu alsnog voor een week een druppellader voor mijn gelaccu kan bemachtigen? Ik woon in Zeist.
Bedankt!
Verwijderd
Hier heb ik een foto van de onderkant.:DeBolle schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 19:42:
[...]
De tweeters zitten nu parallel met de andere luidsprekers en krijgen zonder scheidingsfilter het volledige frequentiebereik op zich. Dat betekent dat ze óók de lage tonen voor hun kiezen krijgen - ze zouden dan dezelfde uitslag moeten gaan maken dan de lage tonen luidspreker en dat kunnen ze eenvoudig niet. Ergo, na enige tijd verbranden de spreekspoelen of vliegt de kleine dome uit de spleet en gaat scheef terug. In beide gevallen zijn ze onherstelbaar beschadigd.
Daarom moeten tweeters altijd via een scheidingsfilter worden aangesloten - daarmee voorkom je dat lagere frequenties er naar toe gaan.
Voor wat betreft de impedantie klopt het, twee luidsprekers van 8 ohm parallel geeft een totale impedantie van 4 ohm. Het houdt ook in dat beiden elk de helft van het vermogen voor hun rekening nemen. Daarmee krijg je meteen ook een ander probleem, de helft van het vermogen voor de lage tonen gaat naar de tweeters en die kunnen dat niet weergeven. Dus gaat de helft van jouw lage tonen verloren. De hoge tonen gaan naar beide luidsprekers, wat ze beiden wél kunnen, dus worden jouw hoge tonen ongeveer twee maal harder.
Enfin, op de foto's kan ik niet zien hoe de aansluitingen hebben gelopen op de scheidingsfilters, kun je een fotootje maken van de onderzijde? Dan kan ik je aangeven hoe de boel het beste kan worden gebruikt en aangesloten.
Wil je alleen een condensator er tussen hebben, dan moet je even kijken naar de waarde van de kleine condensator of die geschikt is. De grote is 470 microfarad en dat is een waarde die te hoog ligt voor een tweeter alleen.
Lezen is moeilijk?Verwijderd schreef op zondag 12 september 2010 @ 13:13:
[...]
Hier heb ik een foto van de onderkant.:
[afbeelding]
De kleine blauwen condensator is 4,7MFD 50VNP
?
lredev schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 13:32:
Het verplicht doorklikken naar imageshack zou verboden moeten worden! Gebruik Flickr, Picasa, mijnablum.nl of erg makkelijk en vlot zonder registratie: Tinypic:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
thanks
[ Voor 35% gewijzigd door Webstarr op 12-09-2010 13:27 ]
Verwijderd
Mijn foto's zijn 3-5 MB dan gaan jullie weer zuren dat ik ze moet verkleinen enzo. En dan duurt het bij jullie 4minuten als ze geladen zijn.?
[ Voor 89% gewijzigd door Webstarr op 12-09-2010 13:29 ]
Verwijderd
Wat maak je er nou een probleem van als je nou een keer op een link klik.. of moet wachten dat je hem geladen heb?Webstarr schreef op zondag 12 september 2010 @ 13:28:
Als je lrdev post bekijkt zei je dat je op tinypic de optie verkleinen hebt .... -,-
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq