Soultaker schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 03:06:
Ben benieuwd of iemand kwijt wil wat de operationele kosten van Tweakers.net precies zijn... (is lastig natuurlijk omdat er dingen binnen VNU gedeeld zijn, al lijkt me dat ze wel enig idee hebben wat de verschillende onderdelen ongeveer kosten).
Ik heb gewoon mijn eigen begroting dus ik weet precies wat het kost om deze site te runnen. Zaken die binnen VNU Media gedeeld zijn (zoals sales en marketing) worden uiteindelijk ook gewoon doorberekend. Hoewel ik geen informatie geef over onze daadwerkelijke begroting moet je denken aan een bedrag van enkele miljoenen in de huidige situatie. Nu pretendeer ik niet te zegen dat Tweakers.net ophoudt te bestaan als je er minder aan uitgeeft, maar als je de huidige situatie in stand wil houden is dat wel ongeveer het minimum.
Theoretisch gezien, als elk van onze 3,5 miljoen unieke bezoekers gemiddeld een euro per jaar zou betalen zouden we al een heel eind komen en feitelijk niet of nauwelijks meer advertenties hoeven tonen. Echter, een dergelijke paywall is op dit moment gewoon geen realistische optie, zie ook de ervaringen in het buitenland.
Op zich zou ik me wat kunnen indenken bij een variant waarbij bijv. de eerste vijf bezoeken gratis zijn, en je vervolgens na éénmalig betalen van 5 euro 12 maanden lang gratis en advertentievrij de site kunt gebruiken. Nog even los van de technische haalbaarheid leent een site als Tweakers.net met een grote groep buitengewoon trouwe bezoekers prima voor.
Helaas is er op dit moment gewoon heel weinig bereidheid om online voor content te betalen, en vanwege het open karakter van internet is er niet of nauwelijks sprake van een contentmonopolie dat eindgebruikers dwingt tot betalen voor informatie.
Ik heb niet de verwachting dat er uiteindelijk door de verschaffers van content afdoende kan worden afgedwongen dat er voor betaald wordt, anders dan op de huidige wijze indirect via advertenties. Daarvoor zal eerst een omslag in het denken van de eindgebruiker plaats moeten vinden. Vergelijk het met de verspreiding van mp3tjes via internet: iedereen weet dat de meeste populaire muziek gewoon betaald is en er zijn tig kanalen om via legale weg muziek aan te schaffen, maar nog veel meer om het gewoon te downloaden. Een betaalslot op een site zetten gaat er enkel toe leiden dat de content alsnog massaal via andere wegen verspreid wordt. Op dit moment is het totaal niet nuttig om de content van een site als Tweakers.net te kopiëren omdat iedereen toch voor nop naar de site kan komen. Als je hier eerst een paar euro moet afrekenen wordt dat een ander verhaal.
Een andere manier van betalen voor content op internet zal altijd vanuit de gebruiker ondersteund moeten worden, omdat daar uiteindelijk de massa en de macht zit, en niet bij de publishers.
Overigens heb ik voor alle mensen die deze uiting vreselijk vinden min of meer goed nieuws, dit is vooralsnog de laatste keer dat we hem op deze manier uitserveren. Dit is nu de 3e keer dat we een flashbased-takeover doen en ook deze keer zijn we weer meerdere dagen bezig geweest om hem fatsoenlijk te laten werken. Dit nog even los van alle issues die we gewoon niet op hebben kunnen lossen waardoor we bijv. op Linux deze reclame helemaal niet tonen.
Om nu te voorkomen dat jullie als bezoekers én onze devvers niet elke keer gillend gek worden als er een takeover wordt verkocht (en ik verwacht dat ze vaker langs gaan komen) gaan we een variant verzorgen die voor de zijkanten geen flash meer gebruikt, en die dus ook veel makkelijker met de site te integreren is. Het voorbeeld van Settlers dat hier al vaker langs gekomen is, is een redelijke indicatie van hoe dat er uit zal komen te zien, hoewel het natuurlijk niet helemaal statisch zal zijn: de knoppenbalk rechts blijft gehandhaafd (en dus ook flash), en ook de balk bovenin zal nog flash zijn.
Over de daadwerkelijke visuele uitwerking hebben we helaas een stuk minder te zeggen, we kunnen moeilijk het gebruik van bepaalde kleuren of vormen gaan verbieden (buiten natuurlijk de normale fatsoensnormen zoals die voor elke advertenties gelden)
Ik verwacht dus in ieder geval dat komende takeovers een aanzienlijk minder 'tegen de site aan gekwakt'-idee zullen geven.