species2175 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 19:28:
Hoi,
Ik kwam dit forum-topic toevallig tegen en nu wil het geval dat ik door Logica ben benaderd om naar hen over te stappen. Ik heb al voor een redelijk groot bedrijf gewerkt maar toen ik daar begon waar we ongeveer 500%(!) kleiner.
Logica is dus IMHO een 'verrekte' groot bedrijf
Zo'n groot bedrijf heeft veel voordelen:
- Veel kennis
- Grote klanten
- Goede voorwaarden
- Veel mogelijkheden voor door te groeien
- etc
Maar ook nadelen:
- Weinig invloed
- Minder persoonlijk (uiteindelijk gaat het om de grote getallen)
- Alle regeltjes liggen vast
- etc
Ik heb al een heel stuk over Logica gelezen over dit forum maar ik zou graag antwoord willen op het volgende:
- In hoeverre wordt er rekening gehouden met de wensen van de medewerker ten aanzien van bijvoorbeeld:
- Uit te voeren werkzaamheden
- Locatie (reistijd) van de werkzaamheden (persoonlijk vind ik 1 uur enkele reis max)
- Hoe wordt er omgegaan met 'vergoeding' van bijv werkzaamheden na werktijd (vergaderingen, extra uitzoekwerk, bijwonen/geven van workshops)
- Hoe wordt Logica door de medewerker ervaren: informeel / formeel / hoe menselijk gaat men met medewerkers om
Ik weet het: ik vraag nogal wat maar ik wil dan ook voorkomen dat ik met deze overstap de 2de misstap achter elkaar maak
Alvast bedankt!!
Logica is een detacheerder ( aka uitzendbureau in bepaalde regio's ) dat moet je wel goed beseffen. Er is veel afhankelijk van de klanten waarvoor je gaat werken en leuke opdrachten kunnen zomaar uit het niets verdwijnen of verschijnen en je hebt daar niet altijd evenveel invloed op ( als het geld op is bij de klant is het einde oefening ). Doorgroeien is dus ook grotendeels afhankelijk van die klanten als je bij een goede klant terecht komt heb je geluk zit je toevallig bij een klant die detacheerders echt ziet als extra handjes pech, natuurlijk kan hoe je je opdracht vervult wel iets invloed hebben het is niet helemaal zwart-wit.
Afhankelijk van welke regio zijn er wel of geen interne projecten hoe leuk/interresant deze zijn is zeer persoonlijk.
Kennis zit er wel wat maar over het algemeen is dat vrij veel algemene kennis, omdat mensen over het algemeen bij klanten zitten is het niet zo dat je makkelijk als je ergens niet uitkomt een collega kan bellen, tenzij die toevallig ook bij die klant zit of het een algemene vraag is ( maar voor dat laatste heb je google ).
Workshops zijn wel aardig maar ook weer afhankelijk van waar je zit en welke vestiging het is. Als je vanaf eindhoven naar amstelveen moet in de avond voor 3 uurtjes workshop gaat dat natuurlijk minder makkelijk.
In hoeverre er rekening gehouden wordt met reistijd en opdracht hangt af hoe sterk je je daarvoor maakt. Manager zal er zelf niet heel snel mee komen van hm dit is wat ver weg voor je dat zal je echt zelf moeten doen, tenminste dat is mijn ervaring. Uit te voeren werkzaamheden idem.
Vergoeding is heel simpel. Geen tenzij een klant ervoor wil betalen. Meetings/trainingen/workshops is allemaal eigen tijd, ze verwachten wel dat je komt btw ( hoewel mijn manager bij mij die verwachting een beetje heeft bijgesteld

) de meetings zijn niet echt verplicht maar of er consequenties aanhangen durf ik niet te garanderen misschien wel misschien niet.
Hm afgezien van de laatste reorganisatie waarbij mensen bijna 4 maanden in onzekerheid zaten of ze wel of niet konden blijven werken valt het volgens mij redelijk mee. Het blijft een groot bedrijf en uiteindelijk ben je gewoon een nummer natuurlijk. Dat is natuurlijk een keuze die je moet maken een klein bedrijf is veel persoonlijker een groot bedrijf is dat zeer zeker niet.
Afhankelijk van je manager en hoe je het kan spelen kan je ondanks dat de regeltjes vast staan deze wel een beetje ombuigen, en natuurlijk bij de klant heb je andere regeltjes en is het een beetje mix-match van wat goed uitkomt.
Heb geprobeert het redelijk objectief te houden ( voor de verandering ) maar ik denk dat deze thread wel een duidelijk beeld geeft van logica zeker als je die combineert met bijvoorbeeld informatie van HR