Even een ervaring delen van mijn vorige aanzegging, denk dat ze nu hetzelfde doen.
Logica probeert je een vaststellingovereenkomst te laten tekenen, iets wat je normaal in goed overleg samen doet.
Maar ze brengen het alsof je ontslag krijgt.
Ik heb vorige keer expliciet gevraagd aan mijn toenmalige manager en aan HR of het nu een ontslag betrof of een vaststellingsovereenkomst.
Mijn manager kwam met de stomme opmerking dat het "ontslag via een vasstellingsovereenkomst" was.
(Manager snapte er dus echt de ballen niet van, maar dat idee had ik wel vaker

)
Ido heeft mij later hetvolgende gemeld.
Men probeert eerst in overeenstemming samen tot een oplossing te komen via een vasstellingsovereenkomst.
Teken je die niet voor de gestelde termijn (wat je dus niet verplicht bent) dan zal men daarna ontslag voor je aanvragen via de kantonrechter.
Duidelijk dus.
Teken je niet dan vervallen dus alle afspraken uit het sociaal plan, en ben je afhankelijk van de willekeur van de kantonrechter.
Logica zal dan uiteraard proberen alle schuld bij de medewerker te leggen (daarvoor maakt men dan gebruik van de stokjes die men in de loop der tijd voor je klaargelegd heeft) om een zo klein mogelijke ontslagvergoeding te moeten betalen.
De vraag is dus wat jij daar zelf tegenover kunt stellen, heb jezelf intussen genoeg tegenargumenten verzameld?
Weet je dat ze de stokjes niet hebben, dan is het dus gewoon een doodordinaire reorganisatie,
en dient Logica het afspiegelingsbeginsel te hanteren. Waarschijnlijk zal de rechter dat ook beoordelen dan, en dik kans, dat men op die gronden dan geen toestemming geeft voor ontslag.
Of je daar vrolijk van wordt weet ik niet, Logica zal je het daarna zo zuur mogelijk gaan maken, en vooral proberen je per direct eruit te gooien op bv grond van werkweigering (opdracht op 200 km afstand bv).
Je krijgt dan uiteraard helemaal niets mee.
Het kan ook zijn dat de rechter tot de conclusie komt dat het ondanks dat je wel gelijk hebt men concludeert dat de werkrelatie intussen verstoord is, en daarom toch toestemming voor ontslag geeft.
In ieder geval wordt de ontslagvergoeding nu bepaald door de kantonrechter.
En dan heb je zowiezo te maken met de onvoorspelbaarheid van de nederlandse rechtspraak.
De kans dat je meer krijgt dan een kantonrechtersformule met factor 1 is zeer klein.
Vorige keer was het sociaal plan goed, naar mijn idee beter dan wat ik bij een kantonrechter zou krijgen.
Voor mij reden genoeg om akkoord te gaan met het voorstel van Logica.
En heb daar tot op heden ook geen spijt van.
Verder wil ik alle betrokkenen veel sterkte wensen in deze toch voor velen moeilijke periode.
Maar ook wil ik alle niet betrokkenen veel sterkte en succes wensen.
Hopelijk was dit de laatste noodzakelijke reorganisatie, en wordt het bedrijf nu eindelijk weer gezond, waardoor ook voor jullie het zonnetje weer kan gaan schijnen, en jullie weer kunnen genieten van het werken bij deze werkgever.
Zoals ik hierboven al beschreven heb is dit dus absoluut niet waar.
Zeker als de factor in het sociaalplan hoger dan 1 is, is de kans dat je dat bij een kantonrechter ook krijgt bijna nihil.
[
Voor 6% gewijzigd door
vogelliefhebber op 11-01-2013 10:25
]