Ik ben een
nieuwe werkmachine aan het samenstellen. Mijn huidige pc is een XP1900+, dus het is al een behoorlijk tijd tijd voor iets nieuws...
Eisen:
snel, stil!
Budget: niet het belangrijkste.
Waarvoor zal hij worden gebruikt:
- Photoshop, InDesign en Illustrator
- Sony Vegas of Adobe Premiere (AVCHD)
- Standaarddingen (Office, muziek/(HD-)films afspelen, internet, etc.)
Waarvoor zal hij niet (!) worden gebruikt:
- Games. Die speel ik niet. En ga ik ook niet spelen (op de PC althans).
Hardwarekennis was niet bepaald up-to-date, dus heb me serieus flink ingelezen. Ik ben een aardig eind gekomen, maar ik kan nu wel wat goede tips gebruiken.
Ik heb een aantal onderdelen geselecteerd. Een gedeelte hiervan ben ik tevreden over, bij een gedeelte twijfel ik en de rest moet ik me nog (verder) in verdiepen (zie ook beneden):
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB | € 114,99 | € 114,99 |
1 | Lite-On iHAS324 Zwart | € 20,90 | € 20,90 |
1 | Antec Performance One P280 | € 113,75 | € 113,75 |
1 | Thermalright Venomous X Retail Incl. Fan and Fan holder | € 48,37 | € 48,37 |
1 | Intel Core i7 2600K Boxed | € 260,90 | € 260,90 |
1 | Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB | € 168,94 | € 168,94 |
2 | Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile | € 36,- | € 72,- |
1 | Asus P8Z68-V PRO | € 158,90 | € 158,90 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 958,75 |
Ok. Maar waarom juist deze spullen?
Behuizing
Antec P280: stil (alleen fans bovenin vereisen wel wat extra aandacht), koelt goed, ruim, front usb 3.0, cable management, deur, stoffilters eenvoudig bereikbaar, psu onderin.
Voeding (nog selecteren)
Wil een modulaire voeding. Overweeg de Seasonic M12II 520W, maar Cooler Master Real Power M520 zou bijvoorbeeld ook kunnen. Moet meer reviews lezen.
SSD
Crucial 128 GB: heeft kwalitatieve controller, is mede daardoor betrouwbaar en is snel (met de nieuwe firmware). Voor OS en programma's.
Harde schijf
De Western Digital EADS (SATA-300) is volgens Silentpcreview.com erg stil. Dit is de SATA-600-uitvoering van de EADS. Een andere optie is de Hitachi 5K3000 (die presteert een stuk beter dan de EADS en is ook stil. Verwacht overigens dat de EARX wél fatsoenlijke prestaties levert), maar als ik het hier en daar zo lees heeft deze Hitachi nogal wat uitval. De EARX is daar overigens ook zeker niet vrij van.
CPU
Intel i7 2700K. Overclockbaar en het prijsverschil met de 2500K mijns inziens waard. IGP bruikbaar in geval van geen videokaart gebruiken. Smart Response Technology ('SSD-caching') wellicht gebruiken voor HDD.
CPU-koeler
Thermaltake Venomous X. Goed getest (stil en koelt goed), iets handiger qua formaat dan de Scythe Mugen 2 Rev. B. (al was ik niet van plan Corsair Vengeance (niet-low) te gaan gebruiken), maar de geheugenslots zijn in ieder geval beter bereikbaar.
Moederbord
Eigenlijk heel moeilijk om hier een keus te maken. In ieder geval een moederbord met Z68-chipset en niet 200+ euro. Verschillen qua aansluitmogelijkheden zijn klein (en daarin voldoen ze bijna allemaal aan mijn eisen); gaat meer om BIOS, uiterlijk en gevoel. Een Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 met Asus BIOS lijkt me wel wat, maar dat bestaat dus niet
Nu gekozen voor Asus P8Z68-V Pro. Stabiel, EFI, makkelijk te overclocken, genoeg interne en externe aansluitmogelijkheden.
Andere opties bijvoorbeeld
P8Z68-V Pro Gen3 (PCI-e 3.0, rest identiek), Gigabyte (betere geluidschip)
GAZ68X-UD3H-B3 (o.a. Firewire, Display Port en
+ 40e goedkoper),
GA-Z68XP-UD4 en
MSI Z68A-GD65 (G3) (PCI-e 3.0). Zelfs een ASrock-bord - de
Z68 Extreme4 Gen3 bijvoorbeeld - is een optie. Kortom, ik weet 't niet! Vanwege goede ervaringen dan maar voor Asus gekozen.
Geheugen
DDR3-1600, CAS9, 1.5 V, totaal 16 GB: 2 x
Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile. Vreemd genoeg vermeld de tabel van Asus voor compatible geheugen voor dit moederbord bijna alleen maar 1,65 V. geheugen, terwijl ik hier toch overal lees dat 1,5 V. wordt voorgeschreven (Intel specs). Tevens zijn de configuraties nogal vreemd. Ik zou dan
Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9 (2 x 4GB, DDR3-1600, CAS9, 1.65 V.) verwachten in die tabel, maar die staat er dus niet in. Wél 4 x 2 GB (= 8 GB) Corsair?
Ik wil 'gewoon' 4 x 4 GB of liever nog 2 x 8 GB (en dan later eventueel nog 2 x 8 GB erbij). Of later (in geval van upgrade naar 32 GB) 4 geheugenreepjes vervangen.
Optische drive
Lite-On iHAS324. Lijkt me prima. Alternatieven: Sony Optiarc 7260S/7280S.
Casefans (nog selecteren)
Zitten 3 fans standaard in de Antec P280. Eerst maar eens kijken wat ik hiermee kan. Er is genoeg keuze uit fans (Nexus, Antac, Fractal Design, Scythe, etc.)
Grafische kaart (nog selecteren)
Aanschaf losse videokaart het overwegen waard voor Premiere (CUDA-cores op Nvidia). Wordt in ieder een passief gekoelde kaart. Of 2 in SLi. Voor de rest nog inlezen in de mogelijkheden en opties (bijvoorbeeld in Photoshop, Illustrator, etc.)
Weet nog niet precies wat ik wil qua monitor-configuratie: 2 x 24", 1 x 27" of 1 x 27" + 1 x 24". Volgens mij kan IGP max 1920x1080 draaien, dus dat voldoet eigenlijk niet voor een 27".
Monitor (nog selecteren)
Heb nu een 24" (1080p) met TN-paneel. Dat is niet alles. Eens kijken naar een leuke vervanger, maar de andere onderdelen hebben prioriteit. Tevens coloranalyser (Spyder oid) regelen.
Besturingssysteem (nog selecteren)
Windows 7 64 bit professional (want Home Premium ondersteunt maximaal 16 GB werkgeheugen). Nog een reden waarom ik de UK-versie in plaats van de NL-versie moet nemen? Compatibiliteitsverhalen, dat soort geneuzel.
Alle tips zijn welkom!