het gaat mij erom dat het basisinkomen in de plaats zou komen van de sociale oorzieningen, en dat er niets tegenover hoeft te staan.
daarom vraag ik wat dan het minimum is dat men krijgt.
als dat een slaapplek en eten is, lijkt mij dat meer dan genoeg, voor mensen die verder niets bijdragen.
Daar krijg je al een probleem omdat er ook mensen zijn die niet kunnen werken, tijdelijk of niet.
Je komt dus echt op een sociaal minimum, dat dan nog lager ligt dan nu in de bijstand het geval is.
vergelijkbaar met asielzoekers, maar dan nog zonder het zakgeld dat die te besteden hebben, en zonder spaargeld of andere bezittingen die eerder zijn verdiend.
Iedereen zal dus iets moeten gaan doen, om aan geld te komen.
dat kan werken zijn. Maar dat gaat dan niet zo eenvoudig worden. een situatie als in thailand, waar mensen voor hun inkomen moeten vechten tegen commerciele bedrijven is denk ik niet een economisch gewenste situatie.
Die kleine taakjes die los-vast wel of niet gaan worden uitgevoerd zorgt niet voor zekerheid, en niet voor efficiëntie, en kost dus meer geld en ergernis. Misschien wel net zoveel ergernis als alle instanties die nu aan het werk zijn om mensen wel een baan met zekerheid te gunnen.
Volgens mij gaat het er in het huidige stelsel ook voornamelijk om dat ieder mens een zelfde kans krijgt. en niet zozeer om het mensen eindeloos lastig te vallen met de vraag of ze wel voldoende solliciteren, en of ze wel echt aan het werk willen.
Als arbeid dan 3 keer zo goedkoop wordt, vraag ik me af wie voor zo'n soort loon dan opeens sneller zijn hand uit de mouwen steekt.
Het schept dus geen banen, en arbeid blijft duur in mijn ogen.
Ik zie het dus ook niet gebeuren dat je 3 mensen inhuurt die net zoveel kosten als 1 , voor dezelfde klus. Ik zou niet weten hoe het geld opeens anders te verdelen zou zijn, met minder kosten. Die mensen die hun baan verliezen als controleur ( als ze die al verliezen, want ik kan me vorstellen dat er door het toenemen van de armoede, meer mensen het niet zo nauw nemen met belastingregels of regels voor uitkeringen voor mensen die niet kunnen werken. je kunt dit conspiracy noemen, maar de statistieken zullen vast iets anders laten zien.
Maar dan nog, als we "met de tijd meegaan" en al die instanties schrappen, dan moeten die mensen die hun baan dan verliezen opeens ook uit de voeten kunnen met een basisinkomen.
en het zal nooit zo zijn dat arbeid goedkoper wordt (in nederland) dan automatisering. er vindt zoals jullie ook zeggen altijd verandering plaats. dat gaat altijd in de richting van meer efficiëntie. dus wanneer die ontwuikkeling duurder is wordt deze niet ingevoerd. wanneer di egoedkoper is WEL en kost dan een baan, of meerder.
Arbeid zal dus nooit goedkoper worden dan de automatisering of anderzijdse ontwikkeling die de baan vervangt.
Daarnaast zou de oplossing in euro's nog goedkoop kunnen zijn, maar de mensen die een baan moeten zien te veroveren zijn opeens overgeleverd aan mensen met een legale baan, of met macht en geld.
Ik zie taken weggelegd voor uitzendbureaus en andersoortige "bedrijven" om het netjes uit te drukken, en ook zie ik dus taken weggelegd voor vakbonden. Ik zie CAO's met regelgeving over zaken die tot nog toe niet in de iets als een CAO vastgelegd hoefde te worden.
Ik zie dus een soort vooruitgang die vergelijkbaar is met wat we in het verleden hebben gehad en al hebben ontwikkeld. met de huidige maatschappij tot gevolg.
De invulling zal wat anders zijn, maar het zal er uiteindelijk op neer komen dat er weer veel regels gaan gelden, al zijn die dan misschien anders, en er moeten weer veel regels worden nagekomen. dat moet alsnog gecontroleerd worden, en alsnog zullen er mensen zijn die uit frustratie maar full time taxichaufeur worden en accepteren dat het weinig meer oplevert dan het sociaal "minimum" dat op dit moment in Nederland is afgesproken.
Ik ben misschien de draad kwijt, maar volgens mij was het inderdaad jullie bedoeling dat mensen konden kiezen geen baan te hebben. Ik zie niet in dat een bijpassend sociaal acceptabel niveau, een erg prettig leven op gaat leveren. je doet het in mijn ogen mooier voorkomen dan het zal zijn.
niemand zal daar genoegen mee kunnen nemen, en iedereen zal een baan willen. en juist dat willen jullie voorkomen, er wordt gesteld dat geen baan beter is dan wel een baan.
als iedereen in Nederland nu eens voor de helft jullie idee zou accepteren, en nog maar de helft ging werken. dat zou betekenen dat de economie met de helft afneemt.
Ik kan je verzekeren dat het basisinkomen dan niet meer te betalen is. Laat staan zorg of pensioen.
Ik vraag mij dus af wie dat geld nog moet verdienen.
Dat moet bijna wel verdiend worden door het verkopen va luchtbellen, of grondstoffen die niet gekocht hoeven te worden, maar wel met misschien veel arbeid uit de grond gehaald moet worden.
Het is in de huidige crisis, waar al veel meer mensen op een basisniveau achtige situaties zijn aangekomen, dat het gebrek aan consumptie de crisis enorm lang laat duren.
Ik snap niet hoe een uitgangspunt met een situatie waarin men in de basis geen geld heeft om iets te kopen, een beter functionerende economie tot gevolg kan hebben. of je moet de vooruitgang zien in vriendendiensten en andere plaatselijke regelingen, die men in de loop der jaren ook al heeft zien komen en gaan.
Ik verheerlijk zeker de huidige economie niet, er zijn nu ook partijen, die met de regels aan hun kant, veel geld kunnen verdienen over de rug van andere mensen, maar dat is een ander probleem dan dat aan de onderkant van de samenleving.
[
Voor 7% gewijzigd door
engelbertus op 02-03-2014 18:40
]